Het grappige is dat je daar helemaal geen voor- of tegenstander van hoeft te zijn, dat gebeurt gewoon vanzelf.quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:44 schreef oeke het volgende:
Daarnaast ben ik voorstander van associatief spelen, spelen met speelgoed op een andere manier dan waar het specifiek voor gemaakt is.
Barbies in de parkeergarage bv.
Zodat de fantasie gestimuleerd wordt. Dat vind ikzelf erg belangrijk, gekke combinaties kunnen maken en vrij kunnen spelen.
Dat deden wij ook, bijvoorbeeld My little pony met lego en autootjes met wasknijpers. We speelden ook met dingen die er niet waren, bijvoorbeeld een denkbeeldige winkel of een denkbeeldige school (al had ik wel een heel tof schoolbord).quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:44 schreef oeke het volgende:
Dat vind ikzelf erg belangrijk, gekke combinaties kunnen maken en vrij kunnen spelen.
Nee, onbeperkt is ook niet mogelijk natuurlijk, maar laten we het dan op een gigantische hoeveelheid houdenquote:Op zaterdag 3 april 2010 09:56 schreef debuurvrouw het volgende:
Maar onbeperkt: da's toch niet mogelijk??
ik heb wel gemerkt dat een paar dingen wat bij elkaar hoort wel het leukste is. Zoals nu jongste kreeg het drakenkasteel van Playmobil (van marktplaats) En van ons een draak en een aanvalsding er bij. Toen van de opa's en oma's aanvullende dozen. Ja, dán spelen ze er mee. Vroeger, dus baby-peuter tijd deed ik nog wel dingen weg, maar nu helemaal niet meer. Nu is er ook véél minder maar evengoed nog wel variatie (Transformers, Lego, Playmobil, auto's en een Brüdercollectie inmiddels op zolder)
het gebeurt me wel vaker dat ik het niet helemaal met je eens ben, volgens mij zijn onze levensinstellingen best verschillend maar dat vind ik vaak wel interessant. Je formuleert je gedachten goed, en je posts zijn altijd erg boeiend om te lezen.quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:50 schreef Claudia_x het volgende:
Achja, ik geloof heilig in het volgen van goede voorbeelden. Het begint al met de box. Kijk maar hoe vol/leeg die is en je weet precies wat voor ouder je voor je hebt!
Maar hier spreek je jezelf dus tegen, je wil 1 ding aanbieden en meer niet, dus of de garage of de opmaakpop.quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:57 schreef Claudia_x het volgende:
Dat deden wij ook, bijvoorbeeld My little pony met lego en autootjes met wasknijpers. We speelden ook met dingen die er niet waren, bijvoorbeeld een denkbeeldige winkel of een denkbeeldige school (al had ik wel een heel tof schoolbord).
Ik was me er trouwens niet eens zo bewust van dat ik een bepaalde opvoedmethode hanteerde tot ik het hier opschreef. Het gaat gewoon vanzelf.
De 'ach, laat dat kind toch lekker'-ouder. Dikke kans dat er ook speelgoed in bed ligt.quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:56 schreef Swetsenegger het volgende:
Ow ja? nou hoe zou je dat classificeren dan?
Jouw kinderen hebben toch ook niet al het speelgoed dat maar verkrijgbaar is? Met een selectie aan speelgoed komt het met die ontwikkeling ook wel goed, hoor.quote:Dus beperk je hem in zijn ontwikkeling.
Nou bij mij ligt bv géén speelgoed in bed. Dus het lijkt me dat die arbitraire grens niet echt bestaat.quote:Op zaterdag 3 april 2010 10:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De 'ach, laat dat kind toch lekker'-ouder. Dikke kans dat er ook speelgoed in bed ligt.
Maar niet geslacht bepaald. Ook niet toen ik alleen een dochter had, had ze de mogelijkheid om met autootjes te spelen. Jij stelt dat je je zoon zeker geen pop zal geven mits hij er om vraagt. Dan is hij zeker al 2 en een half. Hoe je het ook wendt of keert, dat is een duidelijke beperking.quote:Jouw kinderen hebben toch ook niet al het speelgoed dat maar verkrijgbaar is? Met een selectie aan speelgoed komt het met die ontwikkeling ook wel goed, hoor.
Je gaat er maar vanuit dat kinderen die veel keuze hebben in speelgoed niet in staat zouden zijn om geconcentreerd met 1 ding bezig te zijn. Dat is absoluut niet waar. Daarnaast heeft het aanbieden van veel variëteit in speelgoed natuurlijk niets te maken of je als ouders samen met het kind speelactiviteiten onderneemt om 'het goede voorbeeld' te geven. Er wordt hier wat geknutseld.quote:Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt. Het is niet: je mag niet de hele kist leegplunderen. Maar: je mag zelf een paar speeltjes pakken. Maar volgens mij gaat dat niet zo expliciet. Als hij bijvoorbeeld ouder is gaan we samen kleien of kleuren. Daarmee geef je vanzelf het goede voorbeeld van langer bezig zijn met één ding.
Hij mag van mij best met een paar dingen spelen, maar niet te veel. Ik vind dat niks, een kind dat even bezig is met speeltje A, afgeleid is door speeltje B, daar al gauw mee verder gaat maar dat ook weer laat liggen, dan weer gaat naar speeltje C en zo verder gaat met de rest van het alfabet. Ik heb het schrikbeeld voor me van een vandaaltje dat verveeld het huis door stormt.quote:Op zaterdag 3 april 2010 10:04 schreef oeke het volgende:
Maar hier spreek je jezelf dus tegen, je wil 1 ding aanbieden en meer niet, dus of de garage of de opmaakpop.
Of juist gedurende het spelen met het halve alfabet ineens bedenkt dat het ook wel leuk is als hij G nou eens daar neerzet en als hij dan A ernaast legt en met J erboven vliegt, dan is het net alsof hij....... (fill in the blanks). En die fantasieen en spelletjes en verhalen die verzinnen kinderen niet als ze voor de speelgoedkist staan en een paar dingen kiezen om nu mee te spelen. DAt verzinnen ze juist spelend van het een naar het ander, om vervolgens eens at te combineren en uiteindelijk een geweldig verhaal te hebben.quote:Op zaterdag 3 april 2010 10:11 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hij mag van mij best met een paar dingen spelen, maar niet te veel. Ik vind dat niks, een kind dat even bezig is met speeltje A, afgeleid is door speeltje B, daar al gauw mee verder gaat maar dat ook weer laat liggen, dan weer gaat naar speeltje C en zo verder gaat met de rest van het alfabet. Ik heb het schrikbeeld voor me van een vandaaltje dat verveeld het huis door stormt.
Waarom zou veel variëteit in speelgoed leiden tot vervelingquote:Op zaterdag 3 april 2010 10:11 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hij mag van mij best met een paar dingen spelen, maar niet te veel. Ik vind dat niks, een kind dat even bezig is met speeltje A, afgeleid is door speeltje B, daar al gauw mee verder gaat maar dat ook weer laat liggen, dan weer gaat naar speeltje C en zo verder gaat met de rest van het alfabet. Ik heb het schrikbeeld voor me van een vandaaltje dat verveeld het huis door stormt.
Dan is het maar hopen dat hij een zusje krijgt.quote:Op zaterdag 3 april 2010 10:10 schreef Swetsenegger het volgende:
Maar niet geslacht bepaald. Ook niet toen ik alleen een dochter had, had ze de mogelijkheid om met autootjes te spelen. Jij stelt dat je je zoon zeker geen pop zal geven mits hij er om vraagt. Dan is hij zeker al 2 en een half. Hoe je het ook wendt of keert, dat is een duidelijke beperking.
Nou, ik ga er vanuit dat er een wisselwerking is tussen hetgeen van binnenuit (exploratiedrift) en buitenaf (aanbod en structuur) komt. De ontwikkeling van een kind is van beide afhankelijk. Je zei het zelf al: structuur is iets van volwassenen.quote:Je gaat er maar vanuit dat kinderen die veel keuze hebben in speelgoed niet in staat zouden zijn om geconcentreerd met 1 ding bezig te zijn. Dat is absoluut niet waar.
Dank je.quote:Op zaterdag 3 april 2010 10:11 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 3 april 2010 10:17 schreef livelink het volgende:
En bovendien is er volgens mij geen verband tussen de hoeveelheid speelgoed dat je aanbiedt en verveling.
Kinderen kunnen de ene dag heel geconcentreerd spelen met wat voorhanden is (veel of weinig) en de volgende dag vervelen ze zich ongans. Het is overigens ook helemaal niet slecht voor kinderen om zich te vervelen, het is wel lastig voor de ouders, dat wel.
Oh, je hebt volkomen gelijk! Het raakt wat ondergesneeuwd in mijn relaas dat ik het juist leuk vind om te zien hoe anderen het anders doen. Maar ik zou ook niet zomaar alles over willen nemen. Als er hier bijvoorbeeld op het behang gekliederd wordt vind ik dat niet creatief maar gewoon niet leuk. Bij ons thuis gaat het er op een bepaalde manier aan toe en dat is voor Ivan 'het goede voorbeeld'. Bij mij mag hij wel weer op de bank springen en dat mag hij bij anderen thuis niet zomaar (tenzij zij dat goed vinden). Zo leert er dat bij andere mensen andere regels gelden en er een ander 'goed voorbeeld' is.quote:Op zaterdag 3 april 2010 10:02 schreef oeke het volgende:
Deze opmerking vind ik echter wel jammer, omdat je het over goede voorbeelden hebt. Welk goed voorbeeld? Volgens wie?
Mijn ideeen over een creatief en avontuurlijk leven zijn anders dan je jouwe, maar daarom niet minder of slechter. Ik vind het zelf juist belangrijk dat er een grote diversiteit is.
Ik heb erover gedacht om theeservies te kopen voor mijn neefje dat 1 jaar oud werd. Ik heb er maar vanaf gezien omdat ik zijn ouders dat niet 'op wilde leggen'. Dikke kans dat Ivan een theeserviesje krijgt. Ik was dol op mijn theeservies en heb vele uren doorgebracht met theeleuten met mijn imaginaire vrinden.quote:En Ko heeft al een pop! En krijgt waarschijnlijk ook een keukentje of een theeservies.
Wat klinkt je star en veroordelend.quote:Op zaterdag 3 april 2010 10:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De 'ach, laat dat kind toch lekker'-ouder. Dikke kans dat er ook speelgoed in bed ligt.
Ik zei altijd, ik laat alles staan en ze leert maar dat ze er vanaf moet blijven.... daar ben ik echt reuzesnel van teruggekomen. Er staat hier dus niks meer voor het grijpen waarvan ik niet wil dat het kapot gaat.quote:Op zaterdag 3 april 2010 10:15 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Waarom zou veel variëteit in speelgoed leiden tot vervelingSterker nog, zeker jonge kinderen verliezen toch snel hun belangstelling. Dat heeft niets met het aanbod te maken, maar simpelweg met ontwikkeling. De hoeveelheid prikkels die zo'n kind ontvangt zijn sowieso groot en alles moet onderzocht worden. Je hebt bv dikke kans dat die prachtige ordners op je onderste plank er dagelijks vanaf getrokken gaan worden als je kind kan kruipen.
Vet!quote:Op zaterdag 3 april 2010 10:25 schreef Moonah het volgende:
Zelfs zo erg dat de bak met autootjes echt niet bovenop de bak met duplo mag staan, dat móet andersom.
Ze mag van mij alles door elkaar gebruiken als dat kan, maar het nut van een vloerpuzzel half afgemaakt middenin de kamer laten liggen en dan zelf gaan kleuren of een ketting rijgen tsja dat heeft geen zin. Dan dus eerst de puzzel opruimen. Poppetjes, duplo en autootjes mag ze van mij gewoon allemaal door elkaar gebruiken en pas 's avonds opruimen, maar zaken die ze aan tafel moet doen wegens schade aan de omgeving (verven, kleuren etc) en gevaarlijke kleine onderdeeltjes (ketting rijgen) mag gewoon niet alleen en dan eerst de rest opruimen.quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:56 schreef livelink het volgende:
De enige voorwaarde is dat het er is en dat ze het mogen pakken. Ik kan me nooit iets voorstellen bij de regel dat er iets moet worden opgeruimd voor het volgende speelgoed mag worden gepakt. Aan het eind van de dag ruimen we gewoon alles op. En net als bij Swets staat al ons speelgoed in de woonkamer. Ik vind het zelf veel te gezellig dat de kinderen beneden spelen en dat ik mee kan genieten van hun spel.
omg ik las placentaquote:Op zaterdag 3 april 2010 10:29 schreef amaranta het volgende:
[..]
Vet!
Zoiets vind ik zo gaaf, als dat helemaal uit een kind komt.
hier moet de placemat ondersteboven liggen![]()
Fijn om te horen, ik vond het nogal veroordelend klinken.quote:Op zaterdag 3 april 2010 10:24 schreef Claudia_x het volgende:
Oh, je hebt volkomen gelijk! Het raakt wat ondergesneeuwd in mijn relaas dat ik het juist leuk vind om te zien hoe anderen het anders doen. Maar ik zou ook niet zomaar alles over willen nemen. Als er hier bijvoorbeeld op het behang gekliederd wordt vind ik dat niet creatief maar gewoon niet leuk. Bij ons thuis gaat het er op een bepaalde manier aan toe en dat is voor Ivan 'het goede voorbeeld'. Bij mij mag hij wel weer op de bank springen en dat mag hij bij anderen thuis niet zomaar (tenzij zij dat goed vinden). Zo leert er dat bij andere mensen andere regels gelden en er een ander 'goed voorbeeld' is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |