bronquote:Mensen met een bijstandsuitkering mogen daarop niet worden gekort als ze inspecteurs bij onaangekondigde huisbezoeken de toegang weigeren.
Die uitspraak deed de Centrale Raad voor Beroep woensdag naar aanleiding van klachten van een aantal bijstandsontvangers. Voor de onaangekondigde huisbezoeken moet toestemming worden gegeven door de bijstandsgerechtigde. Als die weigert, mag er geen korting op de uitkering of andere sanctie volgen.
Inbreuk
Volgens de Raad, het hoogste rechtscollege in de sociale zekerheid, vormen de huisbezoeken weliswaar een noodzakelijk controle-instrument, maar maken ze ook inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van de bijstandsontvanger.
De inspecteurs van de gemeente moeten daarom vooraf toestemming vragen voor het betreden van de woning. Ook moeten ze meedelen dat weigeren geen directe gevolgen heeft voor de bijstandsuitkering.
Maar een weigering kan wel gevolgen hebben voor de volgende keer, zegt persrechter De Vries. 'Als iemand twee of drie keer weigert, en er is nog een andere aanwijzing die aanleiding geeft tot twijfel, dan kunnen er wel maatregelen volgen.' Aanwijzingen kunnen volgens De Vries bijvoorbeeld bestaan uit 'bezit van een dure auto, of uitgaven die niet passen bij een uitkering.'
Fraude
Staatssecretaris van Sociale Zaken Ahmed Aboutaleb (PvdA) vindt de onaangekondigde huisbezoeken essentieel voor de bestrijding van fraude met uitkeringen. Eind maart zei hij in de Kamer de wet op dit gebied te willen aanpassen als de rechter de huiscontroles zou verbieden. Dat voornemen kreeg steun van een ruime Kamermeerderheid van CDA, PvdA, VVD en PVV.
De Vries betwijfelt of de wet kan toestaan dat de gemeente alleen vanwege een eerste weigering van een huisbezoek kan korten op de uitkering. 'Dat zie ik niet voor me.' Aboutaleb beraadt zich nog op een reactie naar aanleiding van de uitspraak van de Raad.
Ach, ik zag dat er een nieuwe Elsevier uit is en naar goed gebruik dacht ik ook maar eens een paar topics te openen.quote:Op woensdag 11 april 2007 15:35 schreef Richboy het volgende:
Lekker op dreef he?
Moeten ze maar niet frauderen als ze niet frauderen hebben ze ook niets te verschuilen.quote:Op woensdag 11 april 2007 15:39 schreef MinderMutsig het volgende:
Het kan aan mij liggen maar ik vind het ook echt niet kunnen om inbreuk te maken op de privacy van zoveel mensen alleen omdat er een paar rotte appels tussen zitten.
Schuldig tot wij het tegendeel komen bewijzen?
Ik vind wel dat er controle moet zijn maar zomaar zonder aanleiding en aankondiging je huis binnen willen stormen gaat echt te ver. Dat mag de politie niet en dat mag de sociale dienst ook niet.
Zeg je dat ook als de politie voor je deur staat om te kijken of je geen illegale dingen doet?quote:Op woensdag 11 april 2007 15:42 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Moeten ze maar niet frauderen als ze niet frauderen hebben ze ook niets te verschuilen.
Ja en ook over de politie die Marrokanen in grote auto's aanhoud.quote:Op woensdag 11 april 2007 15:43 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Zeg je dat ook als de politie voor je deur staat om te kijken of je geen illegale dingen doet?
Iets wat voor de 'gewone burger' allang en breed realiteit is: De wet Mulder werkt precies zo en daarmee heeft elke burger te maken.. Die wet waardoor overtredingen administratief afgehandeld worden en het flitsbeleid mogelijk is gemaakt.quote:Op woensdag 11 april 2007 15:39 schreef MinderMutsig het volgende:
Dan ben ik erg blij dat jij de regels niet maakt.quote:Op woensdag 11 april 2007 15:44 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Ja en ook over de politie die Marrokanen in grote auto's aanhoud.
Precies.quote:Op woensdag 11 april 2007 15:42 schreef CANARIS het volgende:
maar zeiken over mesnen die meer dan de helft van hun inkomen aan de staat Doneren
Stormen? Zonder aanleiding?quote:Op woensdag 11 april 2007 15:39 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik vind wel dat er controle moet zijn maar zomaar zonder aanleiding en aankondiging je huis binnen willen stormen gaat echt te ver. Dat mag de politie niet en dat mag de sociale dienst ook niet.
Periodieke controle?quote:Op woensdag 11 april 2007 16:07 schreef maedel het volgende:
[..]
Stormen? Zonder aanleiding?
Je denkt toch zeker niet dat controleurs zonder enige aanleiding een beetje op goed geluk bij cliënten van de Sociale Dienst gaan aanbellen en een huisbezoekje gaan afleggen?![]()
Die hebben echt wel wat beters te doen hoor.
Ik weet niet wat er allemaal gaande is, maar de gewone user mist het volgens mij.quote:Op woensdag 11 april 2007 16:09 schreef zhe-devilll het volgende:
ts doe niet zo jaloers man get a life
ipv op anderen te letten is goed voor je bloeddruk
Ok, ik vind het prima als jij dat denkt...quote:Op woensdag 11 april 2007 16:10 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Periodieke controle?
Ze controleren gewoon iedereen met enige regelmaat hoor.
Is ook zo.quote:Op woensdag 11 april 2007 16:11 schreef maedel het volgende:
[..]
Ok, ik vind het prima als jij dat denkt...
Idd, en geen hond die er wat tegen kan doenquote:Op woensdag 11 april 2007 15:33 schreef Dagonet het volgende:
[..]
bron
Het zal wel weer onder het tapijt terecht komen en steuntrekkers kunnen rustig doorgaan met uit de staatsruif vreten terwijl ze zwart werken.
Stel je voor dat je die lieve onschuldige steuntrekkerts ontmaskerd als fraudeurs! De schande!quote:Op woensdag 11 april 2007 20:08 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Idd, en geen hond die er wat tegen kan doen![]()
[SP Mode]quote:Op woensdag 11 april 2007 20:10 schreef Scorpie het volgende:
Stel je voor dat je die lieve onschuldige steuntrekkerts ontmaskerd als fraudeurs! De schande!
[Links mode]quote:Op woensdag 11 april 2007 20:14 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
[SP Mode]
Ja, want dat zijn ze natuurlijk geen van alle. de grootste fraudeurs en graaiers zitten in de top van het bedrijfsleven
[/SP Mode]
Nee de waarheid zou eens boven tafel komen dat kan links niet aan
Dus, net als bij andere mensen, mogen autoriteiten niet zonder grond toegang eisen tot een privéwoning. Zeg maar zoals je verwacht in een niet-politiestaat.quote:Huisbezoeken alleen onder voorwaarden
DEN HAAG - Onaangekondigde huisbezoeken om te controleren op fraude met bijstand zijn alleen onder voorwaarden toegestaan. Dat blijkt uit een uitspraak die Centrale Raad van Beroep, het hoogste rechtscollege in de sociale zekerheid, woensdag heeft gedaan.
Volgens de raad kunnen huisbezoeken een noodzakelijk controle-instrument zijn om na te gaan of iemand recht heeft op bijstand. Maar er moet wel rekening worden gehouden met de persoonlijke levenssfeer van de bijstandsontvanger. Dat betekent dat hem vooraf toestemming moet worden gevraagd voor het binnentreden in zijn woning. Ook moet hem worden verteld dat weigeren geen directe gevolgen heeft voor zijn bijstandsuitkering.
Alleen als de gemeente duidelijke aanwijzingen heeft dat de bijstandsverlening niet rechtmatig is, hoeft het weigeren van toestemming voor huisbezoek niet zonder gevolgen te blijven, aldus de Centrale Raad van Beroep. De bewijslast dat de bewoner wel toestemming heeft gegeven ligt bij de gemeente.
Staatssecretaris Ahmed Aboutaleb van Sociale Zaken heeft vorige maand aangekondigd de wet te zullen aanpassen als de rechter huisbezoeken onmogelijk zou maken. Hij heeft hiervoor de steun van een Tweede Kamermeerderheid.
Tot dusver was het niet duidelijk of huisbezoeken zijn toegestaan als controlemiddel in de sociale zekerheid. De voorzieningenrechter in Den Haag stelde dat de Sociale Verzekeringsbank AOW'ers niet meer onaangekondigd mag bezoeken om na te gaan of ze stiekem samenwonen en dus geen recht hebben op de hogere AOW-uitkering voor alleenstaanden. Daarentegen sprak de rechtbank in Den Haag vorig jaar uit dat gemeenten mogen doorgaan met huisbezoeken bij bijstandsgerechtigden.
De uitspraak van de Centrale Raad van Beroep van woensdag had betrekking op vier zaken van bijstandscontrole.
Precies, en zo hoort het ook.quote:Op woensdag 11 april 2007 20:29 schreef sigme het volgende:
Stond ook al in de volkskrant vanochtend.
[..]
Dus, net als bij andere mensen, mogen autoriteiten niet zonder grond toegang eisen tot een privéwoning. Zeg maar zoals je verwacht in een niet-politiestaat.
Hmm, men mag anders wel zonder grond een uitkering eisen. Niet zo gek dat daar voorwaarden aan gesteld worden. Probleem is natuurlijk weer gewoon dat het geen contract is. Als ze morgen beslissen dat onaangekondigde huiscontroles toegestaan zijn dan zijn ze dat. Zeg maar zoals je verwacht in een politiestaat.quote:Op woensdag 11 april 2007 20:29 schreef sigme het volgende:
Stond ook al in de volkskrant vanochtend.
Dus, net als bij andere mensen, mogen autoriteiten niet zonder grond toegang eisen tot een privéwoning. Zeg maar zoals je verwacht in een niet-politiestaat.
Zonder grond eisen <-> er worden voorwaarden gesteld. 't Is het een of het ander.quote:Op woensdag 11 april 2007 21:30 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Hmm, men mag anders wel zonder grond een uitkering eisen. Niet zo gek dat daar voorwaarden aan gesteld worden.
Als je het begrip politiestaat uitbreidt tot 'staat met politie', of misschien volstaat 'staat', dan wel. Maar dan kan je het woord 'politiestaat' wel bij de vuilnis zetten.quote:Probleem is natuurlijk weer gewoon dat het geen contract is. Als ze morgen beslissen dat onaangekondigde huiscontroles toegestaan zijn dan zijn ze dat. Zeg maar zoals je verwacht in een politiestaat.
Je kent me, ik maak van ieder onderwerp een libertarische discussiequote:Op woensdag 11 april 2007 21:39 schreef sigme het volgende:
De rechter heeft geoordeeld dat de staat het recht niet heeft om zonder gerede grond ongewenst iemands woning te betreden, ook niet als iemand een uitkering geniet. Dan kan je wel een discussie beginnen over wat wél gerede grond is of kan zijn die overheidsdienaren recht geeft om alsnog een woning te betreden tegen de wens van een bewoner in - maar dat is hier niet het onderwerp.
Dat laatste is regelrechte onzin!quote:Op woensdag 11 april 2007 23:28 schreef Frau.Pfeffertopf het volgende:
Oh, maar mensen met een AOW moeten de inspecteur wel binnen laten?
Met 2 maten meten, me dunkt![]()
Ontopic: controle moet kunnen. Als je niets te verbergen hebt dan maakt het toch geen klap uit?
Ik snap niet helemaal wat je beweert, maar uit de tekst blijkt, dat Aboutaleb juist loyaal is aan de belastingbetaler en niet loyaal aan de uitkeringstrekker. Hij wil dus juist wel controle en is niet blij met de uitspraak.quote:Op woensdag 11 april 2007 21:52 schreef V.en.A het volgende:
Aboutaleb vindt het essentieel.
Aboutaleb heeft twee paspoorten en is dus niet loyaal aan Nederland en de Nederlandse belastingbetaler. Het zou dus beter zijn als er geen controle zou zijn, daarmee doe je de perfide uitspraken van mensen met twee paspoorten teniet.
Toch?
Uitkeringen hebben een wettelijke basis. Is dat ook goed?quote:Op woensdag 11 april 2007 21:48 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Je kent me, ik maak van ieder onderwerp een libertarische discussieIk blijf erbij dat de problemen ontstaan doordat uitkeringen geen contractuele basis hebben.
Dat Wilders een eikel is, wat dacht je dan?quote:Op woensdag 11 april 2007 23:40 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik snap niet helemaal wat je beweert, maar uit de tekst blijkt, dat Aboutaleb juist loyaal is aan de belastingbetaler en niet loyaal aan de uitkeringstrekker. Hij wil dus juist wel controle en is niet blij met de uitspraak.
Dus wat is je punt?
Kijk, dat is nou eens verstandige taal!quote:Op woensdag 11 april 2007 23:58 schreef V.en.A het volgende:
[..]
Dat Wilders een eikel is, wat dacht je dan?
Joh ik weet het wel zeker. Maar ik vind het ook prima dat jij denkt dat het niet zo is hoor.quote:Op woensdag 11 april 2007 16:11 schreef maedel het volgende:
[..]
Ok, ik vind het prima als jij dat denkt...
Aan de ene kant zou je inderdaad kunnen zeggen dat onaangekondigde huisbezoeken een belangrijk middel in de strijd tegen uitkeringsfraude vormen, maar aan de andere kant kan het schrappen van elke restrictie op dergelijke huisbezoeken leiden tot willekeur (er wordt minder scherp gelet op eventuele aanwijzingen van fraude, aangezien die niet meer nodig zijn voor huisbezoeken) en overdaad (wat mensen onnodig in hun privacy aantast). Persoonlijk zou ik zeggen dat er inderdaad wel een ruime bevoegdheid tot huisbezoeken moet worden geregeld, maar dat tegelijkertijd er ook een zekere motivatieplicht moet blijven voor de sociale recherche, waardoor willekeur en overdaad juridisch beteugeld kunnen worden.quote:Op woensdag 11 april 2007 15:33 schreef Dagonet het volgende:
[..]
bron
Het zal wel weer onder het tapijt terecht komen en steuntrekkers kunnen rustig doorgaan met uit de staatsruif vreten terwijl ze zwart werken.
Ik ben toch wel benieuwd waar je het citaat in je onderschrift vandaan hebt. Yes Minister, misschien?quote:Op donderdag 12 april 2007 00:26 schreef Reya het volgende:
[..]
Aan de ene kant zou je inderdaad kunnen zeggen dat onaangekondigde huisbezoeken een belangrijk middel in de strijd tegen uitkeringsfraude vormen, maar aan de andere kant kan het schrappen van elke restrictie op dergelijke huisbezoeken leiden tot willekeur (er wordt minder scherp gelet op eventuele aanwijzingen van fraude, aangezien die niet meer nodig zijn voor huisbezoeken) en overdaad (wat mensen onnodig in hun privacy aantast). Persoonlijk zou ik zeggen dat er inderdaad wel een ruime bevoegdheid tot huisbezoeken moet worden geregeld, maar dat tegelijkertijd er ook een zekere motivatieplicht moet blijven voor de sociale recherche, waardoor willekeur en overdaad juridisch beteugeld kunnen worden.
Ik herken hem in ieder geval, uit het boek 'de stad der zienden' van José Saramago.quote:Op donderdag 12 april 2007 00:35 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik ben toch wel benieuwd waar je het citaat in je onderschrift vandaan hebt. Yes Minister, misschien?
Overigens ben ik het geheel met de vorige spreker eens.
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die bezwaar hebben tegen huisbezoeken. Dat er controle moet zijn is duidelijk ook al is dat niet prettig voor degene die het moet ondergaan.quote:Op donderdag 12 april 2007 00:55 schreef typtypo het volgende:
Bij een aanvraag voor een uitkering een geen bezwaar voor huisbezoeken formulier laten tekenen.
Niet tekenen, geen uitkering of een flinke korting van 50%.
Degene die niet tekenen extra onder de loep nemen.
Ik denk dat we dan in een situatie komen waarin voedselbanken écht nodig zijn.quote:Op donderdag 12 april 2007 01:05 schreef CrazyTaxi het volgende:
Afschaffen van de bijstand. Alleen recht op subsidie om je huur van te betalen, voedselbonnen om in basisbehoefte te voorzien. De overige kosten zoals gas-water-licht moet de Ned. Staat in een gezamelijke overeenkomst met de betreffende leverancier onderbrengen. Op deze manier ontstaat er door de collectieve overeenkomst een drastische verlaging van de secundaire kosten, tevens houd je greep op de uitgavenpatroon van een bijstandgerechtigde. Ik denk dat men een ware golf aan nieuwe arbeidskrachten op gang brengt.Hierdoor hoeft er ook geen huisvredebreuk gepleegd te worden, want ook de rechten van een bijstandgerechtigde dient gerespecteerd te worden.
![]()
Licht toe.quote:Op donderdag 12 april 2007 01:08 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ik denk dat we dan in een situatie komen waarin voedselbanken écht nodig zijn.
Men hoeft toch geen bijstand aan te vragen.quote:Op donderdag 12 april 2007 00:59 schreef Yildiz het volgende:
Iedereen die in aanmerking komt voor een bijstand een GPS antenne inbouwen, en een camera op het hoofd, en urinemonsters afnemen, en bloed prikken. Contract genaamd 'volledige overgave en afhankelijkheid van de staat' tekenen.
Bij weigering; alsnog doen, en geen bijstand. Niet soft, hard.
...
Dan komt de vraag: waarom zoveel rare voorwaarden, als er gewoon genoeg mensen zijn die jaren lang gewerkt en betaald hebben voor de bijstand, maar daar later door een ongelukkige samenloop van omstandigheden voor in aanmerking komen? Schaf dan die bijstand af, en geef mensen de vrijheid zelf wat opzij te zetten, zou je dan beter kunnen zeggen. Door vreemde voorwaarden 'koop' je als het ware burgers. Een beetje vreemd is het wel. Men wordt immers verplicht belasting te betalen. Waar o.a. de bijstand weer van betaald wordt.
Nee, dat is juist het probleem.quote:Op woensdag 11 april 2007 23:43 schreef Kees22 het volgende:
Uitkeringen hebben een wettelijke basis. Is dat ook goed?
Er zitten mensen in de bijstand die om uiteenlopende redenen niet of niet volledig kunnen werken maar niet in aanmerking komen voor een WAO / WIA uitkering. O.a. een deel van de mensen die uit de WAO gegooid zijn, het grootste deel zal terecht zijn, dat wil ik best aannemen, maar er zit ook een redelijk grote groep bij die lichamelijk of psychisch een (volledige) baan gewoon niet aankunnen.quote:
Zeker niet van te voren aangekondigd.quote:Op donderdag 12 april 2007 01:06 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die bezwaar hebben tegen huisbezoeken. Dat er controle moet zijn is duidelijk ook al is dat niet prettig voor degene die het moet ondergaan.
Het gaat er alleen om hoe, wanneer, waarom en op welke gronden dit gebeurd.
De meteropnemer kijt naar je meter, en verder niet. De sociale controle kijkt naar je onderbroeken en tandpasta en snuffelt in je bed.quote:Op donderdag 12 april 2007 01:38 schreef typtypo het volgende:
[..]
Zeker niet van te voren aangekondigd.
Als een meter opnemer aan de deur komt dan laat ik hem ook binnen om de meter op te nemen.
Dan zeg ik ook niet kom morgen maar terug en ondertussen de meter terug draaien.
Als mensen dat niet eens beseffen dat het dus zo werkt dan zijn ze compleet van de pot gerukt.
Mja OK, onaangekondigd is inderdaad niet zo'n probleem. Maar dan vind ik wel dat er een goede reden moet zijn om die controle uit te voeren.quote:Op donderdag 12 april 2007 01:38 schreef typtypo het volgende:
[..]
Zeker niet van te voren aangekondigd.
Als een meter opnemer aan de deur komt dan laat ik hem ook binnen om de meter op te nemen.
Dan zeg ik ook niet kom morgen maar terug en ondertussen de meter terug draaien.
Als mensen dat niet eens beseffen dat het dus zo werkt dan zijn ze compleet van de pot gerukt.
En dat is precies wat in de openingspost staat.quote:Op donderdag 12 april 2007 01:44 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Mja OK, onaangekondigd is inderdaad niet zo'n probleem. Maar dan vind ik wel dat er een goede reden moet zijn om die controle uit te voeren.
Een auto voor de deur terwijl die niet opgegeven is, aanwijzingen dat iemand zwart werkt, uitgaven die niet verklaard kunnen worden, dat soort dingen.
Willekeurig bij een bijstandklant binnenvallen gewoon om 'even te controleren' vind ik niet kunnen. Het is dus goed dat er nu duidelijkheid is over wat wel en wat niet binnen die grenzen valt.
Dat is wat in de bron van de OP staat. TS (en een aantal andere users in het topic) vind(en) schijnbaar dat er wel zonder aanleiding gecontroleerd mag worden en daar ageer ik tegen.quote:Op donderdag 12 april 2007 01:50 schreef Kees22 het volgende:
[..]
En dat is precies wat in de openingspost staat.
Als er goede aanwijzingen zijn, kan er gerechercheerd worden. Maar zomaar binnevallen, kan dus niet meer.
Met móet belasting betalen. Ga jij maar vertellen aan diegene die belasting komt innen ook 'borden kan wassen voor het geld'.quote:Op donderdag 12 april 2007 01:33 schreef typtypo het volgende:
[..]
Men hoeft toch geen bijstand aan te vragen.
Met bijstand is men afhankelijk van de staat dus waarom vind jij dat zo vreemd?
Men kan ook borden gaan wassen zonder alle "vernederende voorwaarden".
En denk maar niet dat de fiscus een bezoekje van te voren aangkondigd wat je mag weigeren hoor.quote:Op woensdag 11 april 2007 15:45 schreef weerdo het volgende:
[..]
Iets wat voor de 'gewone burger' allang en breed realiteit is: De wet Mulder werkt precies zo en daarmee heeft elke burger te maken.. Die wet waardoor overtredingen administratief afgehandeld worden en het flitsbeleid mogelijk is gemaakt.
Ook voor de Fiscus geldt: jij zal het tegendeel moeten bewijzen, tot die tijd ben je voor de fiscus 'schuldig ' (en moet je het geclaimde betalen)
Toen ik dit las, schoot ik echt in keihard in de lach.quote:Op donderdag 12 april 2007 07:52 schreef Yildiz het volgende:
Dat is geen bijstand, dat is moderne mensenhandel, slavernij.
Mag je niet weigeren - maar de FIOD moet wel toestemming van de rechter hebben. En dus een grond van verdenking.quote:Op donderdag 12 april 2007 08:33 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
En denk maar niet dat de fiscus een bezoekje van te voren aangkondigd wat je mag weigeren hoor.
Maar ja, werkende mensen die zijn slecht en niet zielig en zo.
Dat is niet wat er staat:quote:Op donderdag 12 april 2007 08:37 schreef sigme het volgende:
Zoals ook geldt bij bijstandsgerechtigden - die hebben ook normale rechten. Er kan uiteraard gecontroleerd worden, ook onaangekondigd, maar NIET als er geen verdenking is.
quote:Mensen met een bijstandsuitkering mogen daarop niet worden gekort als ze inspecteurs bij onaangekondigde huisbezoeken de toegang weigeren.
Die uitspraak deed de Centrale Raad voor Beroep woensdag naar aanleiding van klachten van een aantal bijstandsontvangers. Voor de onaangekondigde huisbezoeken moet toestemming worden gegeven door de bijstandsgerechtigde. Als die weigert, mag er geen korting op de uitkering of andere sanctie volgen.
Ja, en ze krijgen zelfs nog een kop koffie ookquote:Op woensdag 11 april 2007 15:43 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Zeg je dat ook als de politie voor je deur staat om te kijken of je geen illegale dingen doet?
Precies mijn gedachten. Met dit Kabinet wordt het weer 4 jaar heerlijk knuffelen en zaken onder het tapijt schuiven en na afloop van niets weten.quote:Op woensdag 11 april 2007 15:33 schreef Dagonet het volgende:
bron
D'r kan nog steeds gecontroleerd worden, ook onaangekondigd - alleen heeft het weigeren van toegang niet direct consequenties. Dát is wat er staat.quote:Op donderdag 12 april 2007 08:52 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Dat is niet wat er staat:
[..]
En wat betekent dat in de praktijk? Juist: geen controles.quote:Op donderdag 12 april 2007 20:35 schreef sigme het volgende:
[..]
D'r kan nog steeds gecontroleerd worden, ook onaangekondigd - alleen heeft het weigeren van toegang niet direct consequenties. Dát is wat er staat.
OMG, wat een cirkelredenering. Is dit nou de rechts-liberale droom. Geen betutteling maar staats controle?quote:Op woensdag 11 april 2007 15:42 schreef ub40_bboy het volgende:
Moeten ze maar niet frauderen als ze niet frauderen hebben ze ook niets te verschuilen.
Precies. Hoe komt het toch dat mensen er geen enkele problemen mee hebben om het huis van een ander binnen te vallen, zonder dat er reden tot verdenking is. Dat zijn die types die terrorismewetten prima vinden omdat "als je toch geen bom hebt je geen problemen krijgt". Want "misschien zijn er wel geen aanslagen door die wet".quote:Op donderdag 12 april 2007 08:37 schreef sigme het volgende:
[..]
Mag je niet weigeren - maar de FIOD moet wel toestemming van de rechter hebben. En dus een grond van verdenking.
Zoals ook geldt bij bijstandsgerechtigden - die hebben ook normale rechten. Er kan uiteraard gecontroleerd worden, ook onaangekondigd, maar NIET als er geen verdenking is.
Misschien zou het iets zijn om over na te denken - blijkbaar waren er mensen die zonder verdenking andermans huis binnenvielen. Lijkt me niet normaal.
Dat wordt vaak aangehaald. ANDERMANS geld. Grote BS, want of je het nou leuk vindt of niet het geld wordt als belasting geind en is nu van de overheid. DIE bepaalt wat er mee gebeurt, bevalt dat niet richt dan een politieke partij op. Libertariers zitten wat mij betreft te janken over "hun" geld dat onterecht naar anderen gaat. Ik denk dat net die grijpstuivers die JIJ levert geinvesteerd zijn in de missie in Uruzgan. Jij ook blij.quote:Op donderdag 12 april 2007 08:34 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Toen ik dit las, schoot ik echt in keihard in de lach.![]()
Ja, het is echt vd gekke dat om te controleren of je wel terecht ANDERMANS geld opmaakt men een..... rommel... controle mag doen. Slavernij! Mensenhandel!
En iemand die 30 jaar heeft gewerkt die valt niet gelijk in de bijstand!
Dat wroeten is als het goed is al gedaan vóór je die hele bijstandsuitkering krijgt. Bovendien tekent iemand er voor dat hij/zij in ruil voor die uitkering o.a. openheid van zaken geeft. D.w.z. dat er inzage is in bankrekeningen en dat iemand indien er wijzigingen komen in de situatie, dat doorgeeft aan de soos.quote:Op zaterdag 14 april 2007 09:25 schreef MaGNeT het volgende:
Weet je waarom het goed is dat een bijstandsgerechtigde controles kan weigeren bij de voordeur?
De grootste misdadigers van Nederland zijn beschermd tegen huisvredebreuk en voor een huiscontrole zal altijd een huiszoekingsbevel nodig zijn en een gegronde reden om die aan te vragen.
Maar op het moment dat men je er van verdenkt dat je een 2e tandenborstel in huis hebt omdat je buren (waar je niet mee overweg kan) gebeld hebben dat je een vriend hebt dan zou je zonder slag of stoot een controleur in je privé leven moeten laten rondneuzen?
Laat ze eerst maar een huiszoekingsbevel aanvragen.
Dan komen alleen de echte gevallen aan de beurt en is het geen willekeur meer.
Ik heb, in een ver verleden, ook een jaar bijstandsuitkering ontvangen en geloof me: ik zou me héél erg aangetast voelen in mijn privacy als ze door mijn huis gingen neuzen.
En het verhaal “als je niets te verbergen hebt…” gaat niet op.
Dan zou je ook kunnen stellen dat je bij iedere geringste verdenking je de politie ieder moment van de dag binnen zou moeten laten om je huis ondersteboven te laten keren.
Ik ben overigens fel tegen bijstandsfraude maar ik vind ook dat je sterke aanwijzingen moet hebben voordat je in iemands privé-leven gaat wroeten.
[Rechts mode]quote:Op woensdag 11 april 2007 20:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
[Links mode]
Ja, en je vergeet 1 ding: ze frauderen niet allemaal! Er zitten echt goeie tussen! Jullie mogen niet stigmatiseren/discrimineren/generaliseren [streep door wat niet van toepassing is] !!
[/Links mode]
Dan zou dat gesprek dus aangekondigd moeten worden: uitgenodigd worden is niet hetzelfde als opgebracht worden.quote:Op zaterdag 14 april 2007 11:19 schreef maedel het volgende:
[..]
Dat wroeten is als het goed is al gedaan vóór je die hele bijstandsuitkering krijgt. Bovendien tekent iemand er voor dat hij/zij in ruil voor die uitkering o.a. openheid van zaken geeft. D.w.z. dat er inzage is in bankrekeningen en dat iemand indien er wijzigingen komen in de situatie, dat doorgeeft aan de soos.
{knip}
In feite is het gewoon het gesprek waar cliënten voor uitgenodigd worden op de soos bij de cliënt thuis voeren.
De situatie waar die hele zaak over gaat, wordt bij mijn weten alleen in de praktijk gebracht in A'dam, waar de soos wat andere richtlijnen hanteert dan in de rest van Nederland.
Er is geen enkele sociaal rechercheur die onverwacht bij iemand op de deur bonst, "aufmachen" roept en en vervolgens naar boven stormt om tandenborstels te tellen![]()
Ik snap effe niet wat je hier mee bedoelt.quote:Op zaterdag 14 april 2007 19:52 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dan zou dat gesprek dus aangekondigd moeten worden: uitgenodigd worden is niet hetzelfde als opgebracht worden.
Waarom werd je gecontroleerd dan als ik vragen mag?quote:Controle is best, want spelregels moeten er zijn en gehandhaafd worden. Maar ik heb wel recht op mijn privacy, dat heeft iedereen in gelijke mate.
Ja oké, maar stel dat jij die twee mensen daar nou op kamers had zitten? Dus, stel je was de zaak aan het betoepen. En ze sturen jou een brief dat ze langskomen dan en dan op dat en dat tijdstip. Zou je de sporen uitwissen of niet? Ik bedoel maar. Aangekondigd een huisbezoek afleggen heeft natuurlijk niet zoveel zin als ze fraude willen aantonen. Mensen gaan echt heel ver hoor, om te verbergen dat ze de zaak bedotten. Je wilt niet weten hoeveel mensen de zaak jarenlang doelbewust flessen. Als je net ligt te wippen moet je daar een kwartiertje later maar weer mee verder gaan hoorquote:Op zaterdag 14 april 2007 21:59 schreef Kees22 het volgende:
Oh sorry, ik sloeg je eerste vraag over.
Nou: voor een gesprek op het kantoor krijg ik een brief met een vetgedrukte datum en tijd. En daarbij: als het U niet schikt, wilt U dan even bellen met ..... Dan word ik niet onverwachts opgehaald zonder mogelijkheid tot weigeren. "The boss has an offer you can't refuse. Resistance is futile."
in de situatie waar het hier om gaat, staat er opeens iemand voor je neus en word je geacht die binnen te laten en te laten snuffelen. Of het me schikt of niet. Misschien lig ik wel een wipje te maken of ben ik aan het bidden of zo. Of ben ik met iets ingewikkelds bezig, waar ik al mijn aandacht voor nodig heb. Dat is net zo dwingend als iemand opbrengen.
Sorry, was even iets anders aan het doen.quote:Op zaterdag 14 april 2007 22:14 schreef maedel het volgende:
[..]
Ja oké, maar stel dat jij die twee mensen daar nou op kamers had zitten? Dus, stel je was de zaak aan het betoepen. En ze sturen jou een brief dat ze langskomen dan en dan op dat en dat tijdstip. Zou je de sporen uitwissen of niet? Ik bedoel maar. Aangekondigd een huisbezoek afleggen heeft natuurlijk niet zoveel zin als ze fraude willen aantonen. Mensen gaan echt heel ver hoor, om te verbergen dat ze de zaak bedotten. Je wilt niet weten hoeveel mensen de zaak jarenlang doelbewust flessen. Als je net ligt te wippen moet je daar een kwartiertje later maar weer mee verder gaan hoorHet is feitelijk natuurlijk wel zo dat als je een wwb-uitkering hebt, je gewoon beschikbaar moet zijn. Als je net met iets ingewikkelds bezig bent is dat jammer dan.
Maar, zit je al lang in de uitkering dan?
Ook, dat de controle wat eenvoudiger gaat.quote:Op zondag 15 april 2007 08:16 schreef maedel het volgende:
Nou, dat de belastingdienst zich aangkondigt heeft volgens mij meer te maken met dat mensen dan tijd hebben om hun rotzooi bij elkaar te zoeken die nodig is voor de controle. En dat graag vóór de controleur komt
Het doel van een sociaal rechercheur is natuurlijk anders. Een SR ziet natuurlijk ook aan jouw woning dat je niet samenwoont. Dus als je geen gezamenlijke huishouding voert (daar gaat het om, niet om samenwonen) dan is er niks aan de hand.
Nou wil ik het niet in het persoonlijke trekken, maar ik vind het wel godsgeklaagd dat je vanaf '83 in de uitkering hebt gezeten. Ik vind het van jou en van je soos niet goed dat daar niks aan gedaan is. Maar goed, ik kan niet zien wat en waarom natuurlijk.
Oh, en heel erg ontopic, nee een bijstandsklant mag van mij geen controle weigeren. Nooit.
Op een dag dat het niet uitkomt (stel je gaat je moeder begraven), dan komen ze niet langs (dat weten ze dan over het algemeen wel namelijk).
Zoiets weet de soos helemaal niet, gewoonlijk. Wat stel jij je in godsnaam voor bij de soos? Ambtenaren die hun clienten kénnen? Met enige regelmaat spreken?quote:Op zondag 15 april 2007 08:16 schreef maedel het volgende:
Oh, en heel erg ontopic, nee een bijstandsklant mag van mij geen controle weigeren. Nooit.
Op een dag dat het niet uitkomt (stel je gaat je moeder begraven), dan komen ze niet langs (dat weten ze dan over het algemeen wel namelijk).
Wat weet jij nou van wat ik doe in het dagelijks leven? Misschien zit ik er nog wel veel dichterbij dan jij denktquote:Op dinsdag 17 april 2007 08:20 schreef sigme het volgende:
[..]
Zoiets weet de soos helemaal niet, gewoonlijk. Wat stel jij je in godsnaam voor bij de soos? Ambtenaren die hun clienten kénnen? Met enige regelmaat spreken?![]()
Godsgeklaagd omdat dat verdorie 24 jaar is.... 24 jaar en nooit gelukt om een baan te vinden? Schei toch uit man.quote:Op dinsdag 17 april 2007 02:01 schreef Kees22 het volgende:
Waarom is het godsgeklaagd dat ik vanaf '83 in de uitkering heb gezeten?
Hoe weet de sociale dienst dat ik mijn moeder ga begraven? Heb ik ze dat verteld of zo?
Ik vind je argumenten echt heel zwak.
Misschien werk je wel bij de soos - maar ik heb er ruim 25 jaar ervaring mee, van verschillende kanten, en echt, de soos weet gewoonlijk *niets* van de clienten - zeker niet van de langdurig werklozen.quote:Op dinsdag 17 april 2007 08:42 schreef maedel het volgende:
[..]
Wat weet jij nou van wat ik doe in het dagelijks leven? Misschien zit ik er nog wel veel dichterbij dan jij denkt
Ooit van het GBA gehoord? Ooit van gehoord dat die mensen over het algemeen echt wel bekend zijn bij de soos?
Nee, die rechter deed die uitspraak voor de sier. Het waren uiterst beschaafde bezoekjes, waarover mensen totaal onterecht klaagden, vandaar dat de rechter dat ook vond.quote:[..]
Godsgeklaagd omdat dat verdorie 24 jaar is.... 24 jaar en nooit gelukt om een baan te vinden? Schei toch uit man.
En voor iemand op huisbezoek gaat kijken ze heus wel effe na hoe of wat hoor. Er wordt niet "overvallen".
Dat "gewoonlijk" dat zal jouw ervaring wel zijn, dat geldt dan niet voor de rest van nederland.quote:Op dinsdag 17 april 2007 08:49 schreef sigme het volgende:
[..]
Misschien werk je wel bij de soos - maar ik heb er ruim 25 jaar ervaring mee, van verschillende kanten, en echt, de soos weet gewoonlijk *niets* van de clienten - zeker niet van de langdurig werklozen.
Ja, als naampje in de GBA ja, maar die geeft geen signaal af dat iemand moeder overleden is hoor.
[..]
Nee, die rechter deed die uitspraak voor de sier. Het waren uiterst beschaafde bezoekjes, waarover mensen totaal onterecht klaagden, vandaar dat de rechter dat ook vond.
Dat "gewoonlijk" is gebaseerd op ruime ervaring met massawerkloosheid in het hele land, en sociale diensten door het hele land.quote:Op dinsdag 17 april 2007 08:51 schreef maedel het volgende:
[..]
Dat "gewoonlijk" dat zal jouw ervaring wel zijn, dat geldt dan niet voor de rest van nederland.
En die uitspraak is volgens mij gebaseerd op huisbezoeken in a'dam... waar ze een ietwat andere aanpak hebben dan in de rest van nederland.
Oh ja - er bestaat gerede verdenking, tenzij men -zoals in Amsterdam- er een andere werkwijze op nahoudt, want dan komen ze gewoon binnenvallen als ze zin hebben.quote:Over dat signaal, ik was mij post net aan het verduidelijken toen je dat schreef.
Nee, want het is maar de vraag of die uitkering gerechtigd is. Laten we het dus gewoon bij de feiten houden.quote:Op dinsdag 17 april 2007 09:09 schreef lurf_doctor het volgende:
Kan de fout in de TT worden veranderd in uitkeringsgerechtigen![]()
Als verhuurder mag je niet zomaar de woning binnentreden.quote:Op dinsdag 17 april 2007 09:27 schreef JohnDope het volgende:
De meeste mensen met een uitkering wonen in sociale woningbouw en de woningbouwcorporatie heeft ten alle tijden het recht om de woning binnen te gaan, dus dit hoeft in principe niet via de rechter geregeld te worden, maar via de woningbouwcorporatie.
Sterker nog; je hoeft helemaal niemand binnen te laten.quote:Op dinsdag 17 april 2007 10:55 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Als verhuurder mag je niet zomaar de woning binnentreden.
Dat is dan per overeenkomst kennelijk verschillend. Ik heb wel eens een verhuurder ergens naar binnen zien gaan, ook op momenten dat huurder niet thuis was (voor reparaties e.d.).quote:Op dinsdag 17 april 2007 10:55 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Als verhuurder mag je niet zomaar de woning binnentreden.
Reparaties e.d. mag, maar moet het wel aangekondigd worden. Je mag niet zonder reden de woning betreden (vrij woongenot heet dat geloof ik)quote:Op dinsdag 17 april 2007 11:36 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Dat is dan per overeenkomst kennelijk verschillend. Ik heb wel eens een verhuurder ergens naar binnen zien gaan, ook op momenten dat huurder niet thuis was (voor reparaties e.d.).
Jawel, want een feit is dat de uitkeringen in Nederland al minstens 24 jaar geen "steun" meer heten!quote:Op dinsdag 17 april 2007 10:20 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Nee, want het is maar de vraag of die uitkering gerechtigd is. Laten we het dus gewoon bij de feiten houden.
quote:Op dinsdag 17 april 2007 11:29 schreef Napalm het volgende:
Stempelplicht, net als vroeger.
Ook goed voor de uitkeringstrekkers zelf; ze behouden ritme en komen ook nog eens buiten.
Mijn ervaring is, dat de mensen van de Sociale Dienst me kenden, in de tijd dat ik nog vaste contactpersonen had. de jaren '80 zeg maar.quote:Op dinsdag 17 april 2007 08:51 schreef maedel het volgende:
[..]
Dat "gewoonlijk" dat zal jouw ervaring wel zijn, dat geldt dan niet voor de rest van nederland.
En die uitspraak is volgens mij gebaseerd op huisbezoeken in a'dam... waar ze een ietwat andere aanpak hebben dan in de rest van nederland.
Over dat signaal, ik was mij post net aan het verduidelijken toen je dat schreef.
Gelul, dat recht heeft niemand! Althans niet in een beschaafd land als Nederland.quote:Op dinsdag 17 april 2007 09:27 schreef JohnDope het volgende:
De meeste mensen met een uitkering wonen in sociale woningbouw en de woningbouwcorporatie heeft ten alle tijden het recht om de woning binnen te gaan, dus dit hoeft in principe niet via de rechter geregeld te worden, maar via de woningbouwcorporatie.
Moet je eens vragen aan die twee van Putten. Of aan die man die gezeten heeft voor de Schiedamse parkmoord. Of aan de Zwolse DJ die uitgeleverd is aan de VS. Of aan die voormalige commissaris van politie van Schiermonnikoog. Of aan die Marokkaanse jongen hier, die lag te slapen, maar tegelijkertijd "herkend" werd achter het stuur van een gestolen auto die zonder lichten in het donker reed. Geseponeerd, dus de beschuldiging blijft staan.quote:Op dinsdag 17 april 2007 11:20 schreef Xith het volgende:
vroegah was privacy nog een mensen recht - nu moet je alles laten zien "als je toch niets te verbergen hebt!" (die uitspraak is zo)
Inderdaad want gewoon geld vangen van anderen zonder dat er wat tegenoverstaat en controle op eventuele fraude, dat is natuurlijk de mensenrechten compleet negeren.quote:Op dinsdag 17 april 2007 11:20 schreef Xith het volgende:
vroegah was privacy nog een mensen recht - nu moet je alles laten zien "als je toch niets te verbergen hebt!" (die uitspraak is zo)
Je stapt met gemak over een paar dingen heen. Natuurlijk is er fraude en die moeten aangepakt worden, maar er wordt ook binnengestapt bij mensen die jaaaren netjes hun bijdrage hebben geleverd dmv. verplichte inhouding van een deel loon aan de staat. Die hebben een korte pauze tussen banen door allemaal zelf opgehoest. Die vangen dus hun eigen geld.quote:Op dinsdag 17 april 2007 23:55 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Inderdaad want gewoon geld vangen van anderen zonder dat er wat tegenoverstaat en controle op eventuele fraude, dat is natuurlijk de mensenrechten compleet negeren.
op zich heb je een punt, echter in het geval van een uitkering ligt het anders vind ik. Tuurlijk is het vervelend voor de goede maar ja zolang er nog gefraudeed word bij het leven moet je wel controleren vind ik. Daarnaast betalen ze wel je rekeningen. Mijn baas betaald ook mijn rekeningen en daarvoor moet ik werken. Ik heb op de zaak ook minder privacy dan thuisquote:Op woensdag 11 april 2007 15:39 schreef MinderMutsig het volgende:
Het kan aan mij liggen maar ik vind het ook echt niet kunnen om inbreuk te maken op de privacy van zoveel mensen alleen omdat er een paar rotte appels tussen zitten.
Top. Je vind het dus geen enkel probleem als je baas even je huis gaat doorspitten als jij gezellig op vakantie bent?quote:Op woensdag 18 april 2007 00:56 schreef GewoneMan het volgende:
op zich heb je een punt, echter in het geval van een uitkering ligt het anders vind ik. Tuurlijk is het vervelend voor de goede maar ja zolang er nog gefraudeed word bij het leven moet je wel controleren vind ik. Daarnaast betalen ze wel je rekeningen. Mijn baas betaald ook mijn rekeningen en daarvoor moet ik werken. Ik heb op de zaak ook minder privacy dan thuis![]()
neen dat vind ik niet top, blijkbaar begrijp je mijn text niet. Geeft niks leg ik het nog even uit in jip en janneke taalquote:Op woensdag 18 april 2007 01:00 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Top. Je vind het dus geen enkel probleem als je baas even je huis gaat doorspitten als jij gezellig op vakantie bent?
Ik zeg dus ook dat controle absoluut noodzakelijk is en volgens mij is iedereen in dit topic dat wel met elkaar eens. De vraag is waar de grens ligt. Ik vind dat die grens overschreden wordt op het moment dat controleurs zomaar je huis binnen mogen komen en je spullen mogen doorzoeken zonder dat hier gegronde reden voor is.quote:Op woensdag 18 april 2007 00:56 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
op zich heb je een punt, echter in het geval van een uitkering ligt het anders vind ik. Tuurlijk is het vervelend voor de goede maar ja zolang er nog gefraudeed word bij het leven moet je wel controleren vind ik. Daarnaast betalen ze wel je rekeningen. Mijn baas betaald ook mijn rekeningen en daarvoor moet ik werken. Ik heb op de zaak ook minder privacy dan thuis![]()
Er wordt niet gefraudeerd bij het leven. Althans niet meer dan in het bedrijfsleven of bij de overheid.akweg 5 % van de mensen is frauduleus, zowel in de uitkeringenm als bij de werkenden of de bazen. Daar kun je toch geen regels en norman op gaan baseren? De belasting dient zich netjes aan bij een bedrijf, als ze gaat controleren. Zo zou de Sociale Dienst zich ook netjes moeten aandienen, als ze gaat controleren.quote:Op woensdag 18 april 2007 00:56 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
Jip en Janneke hadden toch echt meer begrip van de realiteit!quote:Op woensdag 18 april 2007 01:08 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
neen dat vind ik niet top, blijkbaar begrijp je mijn text niet. Geeft niks leg ik het nog even uit in jip en janneke taal![]()
meneer + uitkering mogen we op geen enkele wijze controleren want oeh stel je voor![]()
meneer + baan op het werk is iets minder privacy (daar worden ook dingen gecontroleerd)
je kan meneer ook vervangen voor mevrouw
Dan kom je niet in de bijstand maar in de WW.quote:Op woensdag 18 april 2007 00:31 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Je stapt met gemak over een paar dingen heen. Natuurlijk is er fraude en die moeten aangepakt worden, maar er wordt ook binnengestapt bij mensen die jaaaren netjes hun bijdrage hebben geleverd dmv. verplichte inhouding van een deel loon aan de staat. Die hebben een korte pauze tussen banen door allemaal zelf opgehoest. Die vangen dus hun eigen geld.
Helemaal correct, maar Ahmed Aboutaleb had in tegenstelling tot de rest van de OP over uitkeringen.quote:Op woensdag 18 april 2007 07:02 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Dan kom je niet in de bijstand maar in de WW.
Laat de WW nou ook een uitkering zijn.quote:Fraude
Staatssecretaris van Sociale Zaken Ahmed Aboutaleb (PvdA) vindt de onaangekondigde huisbezoeken essentieel voor de bestrijding van fraude met uitkeringen. Eind maart zei hij in de Kamer de wet op dit gebied te willen aanpassen als de rechter de huiscontroles zou verbieden.
Hè wat? Mensen betalen volgens mij geen premie voor de bijstand hoor. Dat door je voor de WW, die je dan ook krijgt bij een "korte pauze" tussen banen.quote:Op woensdag 18 april 2007 00:31 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Je stapt met gemak over een paar dingen heen. Natuurlijk is er fraude en die moeten aangepakt worden, maar er wordt ook binnengestapt bij mensen die jaaaren netjes hun bijdrage hebben geleverd dmv. verplichte inhouding van een deel loon aan de staat. Die hebben een korte pauze tussen banen door allemaal zelf opgehoest. Die vangen dus hun eigen geld.
Inderdaad, je krijgt dat geld, van de overheid. En daarom mag de overheid komen controleren of jij dat geld wel rechtmatig krijgt.quote:Op woensdag 18 april 2007 02:18 schreef Kees22 het volgende:
Niemand betaalt mijn rekeningen, die betaal ik zelf. Van het geld dat ik rechtmatig elke maand krijg.
En op mijn werk heb ik weinig privacy, want daar word ik geacht te werken. Uiteraard!
Oké, waarquote:Op woensdag 18 april 2007 07:12 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Helemaal correct, maar Ahmed Aboutaleb had in tegenstelling tot de rest van de OP over uitkeringen.
Ik zou geen zin hebben om bijna 25 jaar mijn hand op te moeten houden.quote:Op dinsdag 17 april 2007 23:43 schreef Kees22 het volgende:
Hier wordt gescholden en verweten door mensen die veel geld (willen) verdienen, aan zichzelf denken, lak hebben aan regels en lopen te kankeren. Kijk, daar heb ik nou geen zin in.
Dit klinkt bekend, héél bekend.quote:Op dinsdag 17 april 2007 23:43 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Mijn ervaring is, dat de mensen van de Sociale Dienst me kenden, in de tijd dat ik nog vaste contactpersonen had. de jaren '80 zeg maar.
Vanaf de tijd dat de overheid "speciale trajecten" begon uit te zetten, kende niemand mij meer. Ja, de receptioniste. Dan kreeg ik een uitnodiging voor een gesprek en een nieuwe contactpersoon. Ik zou dan nog horen van wat ze bedacht hadden voor me en of ik mee wilde werken. En vervolgens hoorde ik niks meer.
Dan weer eens een brief van een nieuwe contactpersoon etc. Tegenwoordig schijn ik twee (2 !) contactpersonen te hebben!
Dit ook trouwensquote:En nou heb ik een baan van 20 uur, die ik leuk vind en goed kan en waar ik op prijs gesteld word, en dan vragen ze of de werkgever en ik nazorg nodig hebben! Nazorg! Ik heb een verzoek ingediend voor slachtofferhulp!
Overigens: ik ben wel al die tijd bezig geweest en heb veel geleerd. Als er wel een speciaal traject gerealiseerd werd, deed ik daar aan mee en had ik er vaak ook wel profijt van. Was er geen traject, dan deed ik vrijwilligerswerk en had daar weer profijt van. Ik heb geen hekel aan werken of actief zijn, maar zie de noodzaak van koppeling tussen arbeid en loon niet zo.
Ik kan rondkomen, probeer een beetje dienstbaar te zijn, houd me aan de regels en klaag niet. Wat is daar verkeerd aan?
Hier wordt gescholden en verweten door mensen die veel geld (willen) verdienen, aan zichzelf denken, lak hebben aan regels en lopen te kankeren. Kijk, daar heb ik nou geen zin in.
Precies. Ranzig logge organisatie.quote:Op woensdag 18 april 2007 08:03 schreef sigme het volgende:
knip
Maar dan nog, mag je niet zomaar zonder reden iemands huis binnen vallen.quote:Op woensdag 18 april 2007 08:15 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Precies. Ranzig logge organisatie.
Die reden hebben ze feitelijk wel, namelijk dat het hun enorm zou helpen hun werk te doen. Het middel zou zeker effectief zijn en is ook zo uit te voeren dat de overlast voor de gecontroleerden minimaal is.quote:Op woensdag 18 april 2007 11:07 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Maar dan nog, mag je niet zomaar zonder reden iemands huis binnen vallen.
Je had die brief toch nog van dat hoofd Juridische Zakenquote:Op woensdag 18 april 2007 08:03 schreef sigme het volgende:
Ik had ondertussen allang geen uitkering meer en ging op vakantie. Kwam terug: brief van de sociale dienst; wet schuld en boete: ik had (waarschijnlijk frauduleus) 2000,- teveel ontvangen, direct terugbetalen anders rechtszaak, omgekeerde bewijslast.
Natuurlijk wist ik dat dat vroeg of laat moest komen en had ik dat geld natuurlijk nog steeds apart - maar DIT is dus de manier waarop de sociale dienst met mensen zonder geld (en vaak ook minder hersens) omgaat. Raar he, dat die in de problemen raken, bijverdiensten fout opgegeven blijken te hebben etc etc etc...![]()
Dan JUIST mag je niet zonder reden binnenvallen.quote:Op woensdag 18 april 2007 11:07 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Maar dan nog, mag je niet zomaar zonder reden iemands huis binnen vallen.
Ook dat geeft geen recht hoor, op geld waarop je geen recht hebtquote:Op woensdag 18 april 2007 21:54 schreef Kees22 het volgende:
[..]
@ sigme: Je had toch een brief dat je recht had op dat geld?
Bijna 25 jaar een uitkering gehad en dan zeggen dat je je eigen rekeningen betaalt.. ik kan er nog steeds niet over uit.quote:Op woensdag 18 april 2007 22:01 schreef Kees22 het volgende:
Ik heb mijn cliënten van vluchtelingenwerk ook regelmatig geadviseerd, om niet te gaan werken. Ze konden beter vrijwilligerswerk gaan doen. Ik zag het al helemaal voor me: kon ik elke maand een week lang voor iedereen allerlei onbegrijpelijke zaken weer recht gaan breien en uitleggen.
Was wel triest trouwens: wilden ze werken, zou het beter zijn voor de integratie en het zelfrespect, zou het depressie en huiselijke problemen helpen voorkomen, en dan wordt het zo moeilijk gemaakt.
Trowens: het is wel duidelijk waar de loyaliteit van Aboutaleb ligt!![]()
![]()
Bron? Anders kun je ook gewoon het omgekeerde beweren.quote:Op woensdag 18 april 2007 02:18 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Er wordt niet gefraudeerd bij het leven. Althans niet meer dan in het bedrijfsleven of bij de overheid.akweg 5 % van de mensen is frauduleus, zowel in de uitkeringenm als bij de werkenden of de bazen.
Het is heel simpel. Indien je gebruikt maakt van bepaalde rechten (in dit geval een uitkering), staan daar plichten tegenover, zoals het toestaan van een huiscontrole. Zonder rechten, geen plichten en zonder plichten geen rechten. Een uitkering is nog steeds een keuze. En voor de mensen die gedwongen worden een uitkering te nemen (vanwege het gebrek aan geld), kennen de consequenties.quote:Daar kun je toch geen regels en norman op gaan baseren? De belasting dient zich netjes aan bij een bedrijf, als ze gaat controleren. Zo zou de Sociale Dienst zich ook netjes moeten aandienen, als ze gaat controleren.
Bij onverwachte controles, die ook door belasting e.d. gehouden worden, is er ofwel sprake van verdenking ofwel sprake van speciale toelatingen.
Niemand betaalt mijn rekeningen, die betaal ik zelf. Van het geld dat ik rechtmatig elke maand krijg.
En op mijn werk heb ik weinig privacy, want daar word ik geacht te werken. Uiteraard!
Dus omdat het moeilijk wordt gemaakt, adviseer jij vrijwillegerswerk? Gelukkig heeft niet iedereen zo'n slappe instelling.quote:Op woensdag 18 april 2007 22:01 schreef Kees22 het volgende:
Ik heb mijn cliënten van vluchtelingenwerk ook regelmatig geadviseerd, om niet te gaan werken. Ze konden beter vrijwilligerswerk gaan doen. Ik zag het al helemaal voor me: kon ik elke maand een week lang voor iedereen allerlei onbegrijpelijke zaken weer recht gaan breien en uitleggen.
Was wel triest trouwens: wilden ze werken, zou het beter zijn voor de integratie en het zelfrespect, zou het depressie en huiselijke problemen helpen voorkomen, en dan wordt het zo moeilijk gemaakt.
Trowens: het is wel duidelijk waar de loyaliteit van Aboutaleb ligt!![]()
![]()
De procedures kunnen inderdaad velen malen beter, sneller en dus ook goedkoper. Maar de overheid moet natuurlijk wel de eigen werkgelegenheid op peil houden...quote:Op woensdag 18 april 2007 08:03 schreef sigme het volgende:
Ik heb overigens ooit, ongeveer een jaar, een bijstandsuitkering gehad, waarvan ik dat jaar de meeste tijd erbij heb gewerkt. Via uitzendbureaus, en in het begin verdiende ik wat minder dan de uitkering. Dan moet je dus steeds opgeven hoeveel je verdiend hebt. Dat klinkt heel eenvoudig, helaas weet de sociale dienst dat zó verschrikkelijk ingewikkeld te maken dat iedereen met minder dat VWO-niveau héél snel ophoudt met dat circus, door OF te stoppen met bijverdienen OF te stoppen met opgeven (meestal stoppen met werken, de meesten namelijk zijn bangelijk, zijn om die reden om te beginnen in de bijstand beland). Meestal maakt de soos fouten, die moet JIJ herstellen anders heb JIJ foutief bijverdiensten opgegeven. En denk maar niet dat de soos per gewone week of kalendermaand verrekend - dat doen ze per periode die de ambtenaar toevallig uitkwam - elke keer anders dus.
Maar goed - ik betaalde dus maandelijks het grootste deel van de uitkering terug aan de soos. Totdat die met een overboeking en een beschikking kwam dat ik nog f 2000,- nabetaling van ze kreeg. Dat is veel. Heel veel. En ik hield een goede boekhouding bij, dus ik wist dat het niet klopte, ik moest helemaal niks van de soos nabetaald krijgen.
Een telefoontje hielp niet: geld was overgemaakt. Bezwaar aangetekend (en geld apart gezet). Automatische brief terug: dat ze 6 weken tijd hebben voor bezwaar, en dat met nog 6 weken mogen verlengen, en alvast laten weten dat ze die verlenging gaan gebruiken.
3 maanden later (dat is dus iets na de termijn dat ze het bezwaar hadden moeten afhandelen) heb ik maar weer eens gebeld. Ze bleken het bezwaar een tikje kwijt - dus niet behandeld, maar dat leek ze geen punt want zorgvuldige afhandeling was immers in mijn voordeel (). Ik heb het hoofd juridische zaken alle hoeken laten zien - en de volgende dag had ik van die persoon een persoonlijk ondertekende brief - dat het een juiste beschikking was geweest, dat ik beslist dat geld mocht houden.
Ik had ondertussen allang geen uitkering meer en ging op vakantie. Kwam terug: brief van de sociale dienst; wet schuld en boete: ik had (waarschijnlijk frauduleus) 2000,- teveel ontvangen, direct terugbetalen anders rechtszaak, omgekeerde bewijslast.
Natuurlijk wist ik dat dat vroeg of laat moest komen en had ik dat geld natuurlijk nog steeds apart - maar DIT is dus de manier waarop de sociale dienst met mensen zonder geld (en vaak ook minder hersens) omgaat. Raar he, dat die in de problemen raken, bijverdiensten fout opgegeven blijken te hebben etc etc etc...![]()
En jij hebt een loon. En dan vind je dat je zelf je rekeningen betaalt en niet je werkgever!quote:Op woensdag 18 april 2007 22:14 schreef Larissa het volgende:
[..]
Bijna 25 jaar een uitkering gehad en dan zeggen dat je je eigen rekeningen betaalt.. ik kan er nog steeds niet over uit.![]()
Je hebt gelijk, dat was een grove schatting/quote[quote:Op donderdag 19 april 2007 00:24 schreef mr.vulcano het volgende:
[..]
Bron? Anders kun je ook gewoon het omgekeerde beweren.
Zonder plichten, geen rechten. Akkoord! Maar het toestaan van een huiscontrole hoort daar niet zonder meer bij.quote:Het is heel simpel. Indien je gebruikt maakt van bepaalde rechten (in dit geval een uitkering), staan daar plichten tegenover, zoals het toestaan van een huiscontrole. Zonder rechten, geen plichten en zonder plichten geen rechten. Een uitkering is nog steeds een keuze. En voor de mensen die gedwongen worden een uitkering te nemen (vanwege het gebrek aan geld), kennen de consequenties.
Ja. Daar staat namelijk arbeid tegenover. Dat jij nu zo'n parasiet bent die op andermans zak teert en dan nog een grote bek erover heeft ook betekent alleen maar dat je totaal buiten de realiteit leeft. Ik mag hopen dat je binnenkort alles terug mag gaan betalen en lekker op straat in een doos beland.quote:Op donderdag 19 april 2007 02:18 schreef Kees22 het volgende:
[..]
En jij hebt een loon. En dan vind je dat je zelf je rekeningen betaalt en niet je werkgever!
Nu verleg je het probleem naar de daadwerkelijke huisbezoeken. Het kan best zijn dat deze niet goed, zorgvuldig of netjes worden uitgevoerd, maar daar gaat het niet om. Uiteraard dienen die huisbezoeken netjes te verlopen.quote:Op donderdag 19 april 2007 07:30 schreef sigme het volgende:
Nederland is geen politiestaat, dat betekent dat iedereen recht heeft op privacy, en dat inbreuk daarop alleen na uitgebreide toetsing door een onafhankelijke rechter wordt toegestaan. Uitkeringstrekkers zijn óók Nederlanders, en voor hun geldt dus datzelfde, uiterst normale, recht.
Mensen die bepleiten dat het totaal normaal zou zijn dat lullige ambtenaartjes op eigen gezag je huis mogen binnensjouwen om de hoeveelheid onderbroeken te controleren zouden zich vast thuisvoelen akelige dictaturen, waar niemand iets te verbergen heeft.
Dit is wel een domme opmerking. Ruilen gebeurd al sinds mensen heugenis. In dit geval arbeid (tijd en energie) wordt geruild tegen geld. Na het ruilen is het geld gewoon van jezelf.quote:Op donderdag 19 april 2007 02:18 schreef Kees22 het volgende:
[..]
En jij hebt een loon. En dan vind je dat je zelf je rekeningen betaalt en niet je werkgever!
Ja, want ik heb daarvoor gewerkt en wat heb jij ervoor gedaan??quote:Op donderdag 19 april 2007 02:18 schreef Kees22 het volgende:
De vraag is dan of je het dan ook in NL zou verwachten...quote:Op woensdag 11 april 2007 20:29 schreef sigme het volgende:
Zeg maar zoals je verwacht in een niet-politiestaat.
Ik word toch zo moe van dat "Als je niets te verbergen hebt, heb je ook niets te vrezen" argument.quote:Op dinsdag 17 april 2007 23:55 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Inderdaad want gewoon geld vangen van anderen zonder dat er wat tegenoverstaat en controle op eventuele fraude, dat is natuurlijk de mensenrechten compleet negeren.
En kom op, waar gaat het hier over? Nog geen 3 ton per jaar, mijn schoonmaakster verdient meer
Ben het volkomen met je eens, maar daar gaat het hier niet over.quote:Op donderdag 19 april 2007 22:39 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Ik word toch zo moe van dat "Als je niets te verbergen hebt, heb je ook niets te vrezen" argument.
Is There a Good Response to the "Nothing to Hide" Argument?
- If I'm not doing anything wrong, then you have no cause to watch me.
- Because the government gets to define what's wrong, and they keep changing the definition.
- If you look hard enough at someone's life, in the words of playwright Friedrich Durrenmatt, "a crime can always be found."
En met name dat laatste punt is iets wat veel mensen zich niet realiseren.
Het probleem waarover men klaagde en waarover de rechter uitspraak deed, en waarover de OP gaat, zijn de daadwerkelijke huisbezoeken. Uiteraard moeten die netjes & zorgvuldig verlopen, dat was helegaar de vraag niet.quote:Op donderdag 19 april 2007 08:17 schreef mr.vulcano het volgende:
[..]
Nu verleg je het probleem naar de daadwerkelijke huisbezoeken. Het kan best zijn dat deze niet goed, zorgvuldig of netjes worden uitgevoerd, maar daar gaat het niet om. Uiteraard dienen die huisbezoeken netjes te verlopen.
Hoe stel jij je dat dan voor eigenlijk?quote:Op vrijdag 20 april 2007 07:19 schreef sigme het volgende:
[..]
Het probleem waarover men klaagde en waarover de rechter uitspraak deed, en waarover de OP gaat, zijn de daadwerkelijke huisbezoeken. Uiteraard moeten die netjes & zorgvuldig verlopen, dat was helegaar de vraag niet.
De vraag is: geeft het feit dat iemand naar oordeel van een ambtenaar misschien wel onterecht uitkering krijgt (die die persoon administratief op dat moment dus terecht krijgt) die ambtenaar het recht onaangekondigd langs te gaan, en de uitkering te verlagen / stopzetten al hij niet wordt binnengelaten.
Het antwoord daarop is nee: het recht op privacy weegt zwaarder. En zo raar is dat niet: het zou al te mal worden als de sociale dienst ruimere bevoegdheden heeft dan de politie. Het zou ook raar zijn als gebruik maken van het recht op een uitkering betekent dat je burgerrechten verliest.
Niet om het een of ander - maar dit gaat precies zo op voor politie. En die moeten dan ook eerst hun vermoedens onderzoeken, om daarna eventueel na toestemming van een rechter in een huis te mogen koekeloeren. Ook al zijn ze geen tikgeit.quote:Op vrijdag 20 april 2007 07:50 schreef maedel het volgende:
[..]
Hoe stel jij je dat dan voor eigenlijk?
Het vermoeden dat de cliënt fraudeert bestaat, en deze persoon wordt uitgenodigd voor een gesprek? "Zeg, wij hoorden dat jij er bij beunt, is dat waar?"
"Zeg, wij hoorden dat jou vriendje er gewoon 24/7 is bij jou in de woning, is dat waar?"
Ja, ik denk wel dat dat werkt.![]()
Nogmaals, een huisbezoek is wat anders dan een inval van een swat-team. En een opsporingsambtenaar van de sociale dienst is ook heel iemand anders dan een tikgeit.
Dat vroeg ik niet, ik vroeg hoe jij je dat dan voorgesteld had.quote:Op vrijdag 20 april 2007 08:39 schreef sigme het volgende:
[..]
Niet om het een of ander - maar dit gaat precies zo op voor politie. En die moeten dan ook eerst hun vermoedens onderzoeken, om daarna eventueel na toestemming van een rechter in een huis te mogen koekeloeren. Ook al zijn ze geen tikgeit.
Hoe ik me onderzoek voorstel naar mogelijke fraude?quote:Op vrijdag 20 april 2007 08:53 schreef maedel het volgende:
[..]
Dat vroeg ik niet, ik vroeg hoe jij je dat dan voorgesteld had.
Wat voegt het dan aan 'bewijs' toe aan het vermoeden dat iemand bijbeunt / samenwoont? Als je gewoon op de koffie komt vergaar je daarvoor geen bewijs - hooguit jaag je iemand angst aan. Dat zou ook wel eens precies de bedoeling kunnen zijn - en precies om die reden wordt die macht beperkt.quote:Bovendien een huisbezoek is iets anders dan een huiszoeking. Valt ook onder een andere wet.
Die kan je best betalen van een uitkeringquote:Op vrijdag 20 april 2007 09:52 schreef maedel het volgende:
Of iemand die 20 jaar een uitkering trekt 8 flatscreentv's in z'n huis heeft staan zie je niet met een gesprekje. En geloof me, het gebeurt.
En nee, die kun je niet betalen van een bijstandsuitkering.
Er is ook belastingfraude.quote:Op vrijdag 20 april 2007 09:52 schreef maedel het volgende:
Of iemand die 20 jaar een uitkering trekt 8 flatscreentv's in z'n huis heeft staan zie je niet met een gesprekje. En geloof me, het gebeurt.
Stel nu dat hij 20 jaar lang wat geld opzij heeft gelegd en dat handig heeft belegd. In de aflopen 20 jaar zijn de aandelen koersen flink gestegen. Daarnaast heb je tegenwoordig hele kleine flatscreen tv's van 19" ofzo die maar 300 a 400 euro kosten. Dan heb je dus 20 jaar om 3200 euro te sparen. Dat moet wel lukken volgens mij.quote:Op vrijdag 20 april 2007 09:52 schreef maedel het volgende:
Of hij is vaste klant bij Lenen.nlquote:Op vrijdag 20 april 2007 11:58 schreef nonzz het volgende:
[..]
Stel nu dat hij 20 jaar lang wat geld opzij heeft gelegd en dat handig heeft belegd. In de aflopen 20 jaar zijn de aandelen koersen flink gestegen. Daarnaast heb je tegenwoordig hele kleine flatscreen tv's van 19" ofzo die maar 300 a 400 euro kosten. Dan heb je dus 20 jaar om 3200 euro te sparen. Dat moet wel lukken volgens mij.
"Misbruik" is een ruim begrip.quote:Op vrijdag 20 april 2007 12:07 schreef LENUS het volgende:
Ik stel voor om mensen die misbruik maken voor het leven te royeren van staatshulp.
Beleggen in de bijstand?quote:Op vrijdag 20 april 2007 11:58 schreef nonzz het volgende:
[..]
Stel nu dat hij 20 jaar lang wat geld opzij heeft gelegd en dat handig heeft belegd. In de aflopen 20 jaar zijn de aandelen koersen flink gestegen. Daarnaast heb je tegenwoordig hele kleine flatscreen tv's van 19" ofzo die maar 300 a 400 euro kosten. Dan heb je dus 20 jaar om 3200 euro te sparen. Dat moet wel lukken volgens mij.
Nou, tegenwoordig steeds meer hoor. Maar ik zal niet ontkennen dat er mensen zoals boven beschreven jaren op hun gemak in de bijstand hebben gezeten omdat ze gewoon heel goed kunnen intimideren.quote:Op vrijdag 20 april 2007 12:16 schreef kriele het volgende:
De echte misbruikers, zoals kampers durven ze niet aan te pakken. Nee, de gewone man die helemaal geen rare dingen doet en het vervelend vind om werkeloos te zijn, die pakken ze aan. Die korten ze. Is toch veel makkelijker, die gooien je je ruiten niet in en die slaan je niet in elkaar.
Kan. Maar je kunt ook gewoon aan het werk gaan. Werk zat.quote:Op vrijdag 20 april 2007 12:30 schreef MaGNeT het volgende:
- iedereen kan werkloos raken en na WW in de bijstand terechtkomen
En veel bijstandgerechtigden zijn mensen die uit de WAO weggekeurd zijn en nog steeds niet echt ziek zijn. Die kunnen dus gewoon de handjes uit de mouwen steken.quote:- veel bijstandsgerechtigden zijn mensen die uit de WAO weggekeurd zijn maar nog steeds even ziek zijn als voor de keuring
Realiseer jij je wel dat je AOW ook geregeld is door de staat? En heb jij nooit een bekeuring gehad?quote:Op vrijdag 20 april 2007 12:07 schreef LENUS het volgende:
Ik stel voor om mensen die misbruik maken voor het leven te royeren van staatshulp.
Verdiep je eens in hoe die herkeuringen gedaan worden.quote:Op vrijdag 20 april 2007 12:48 schreef en_door_slecht het volgende:
En veel bijstandgerechtigden zijn mensen die uit de WAO weggekeurd zijn en nog steeds niet echt ziek zijn. Die kunnen dus gewoon de handjes uit de mouwen steken.
Met je eens voor de slampampers die weigeren om te werken.quote:Op vrijdag 20 april 2007 12:48 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Kan. Maar je kunt ook gewoon aan het werk gaan. Werk zat.
Die herkeuringen waren leuk voor mensen die in de jaren 80 en begin 90 in de WAO terecht zijn gekomen omdat dat voor bazen makkelijker was dan ontslaan. Helaas behoort niet iedereen tot die groep.quote:[..]
En veel bijstandgerechtigden zijn mensen die uit de WAO weggekeurd zijn en nog steeds niet echt ziek zijn. Die kunnen dus gewoon de handjes uit de mouwen steken.
Hmm, ja, dan heb je het ook zelf veroorzaakt.quote:Op zaterdag 21 april 2007 08:32 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Eerlijk gezegd ken ik niemand die zoiets heeft. Ik ken 1 gehandicapte die zich suikerziekte met handicap tot gevolg gezopen heeft en daar blijft het eigenlijk wel bij.
Als je éénmaal in de bijstand zit zie ik niet in waarom er verschillende uitkeringen voor wel- of niet-zieke mensen zouden moeten zijn. Omdat je 2 keer pech hebt, en een gewone bijstandsklant maar 1 keer pech heeft, nl. geen werk?quote:Op zaterdag 21 april 2007 08:28 schreef MaGNeT het volgende:
..
Zo ken ik iemand met zware suikerziekte in de bijstand.
Zijn ogen worden slecht, hartproblemen, ontstekingen. No way dat hij ooit nog aan het werk komt...
Maar geen recht op WAO...
...
Heel goed mogelijk. Jouw ervaring met veel van deze mensen zal denk ik dus niet representatief zijn, net als de mijne dat niet is.quote:Op zaterdag 21 april 2007 08:35 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Hmm, ja, dan heb je het ook zelf veroorzaakt.
Bij hem had zijn moeder suikerziekte en zijn broer ook. Ik vermoed dan ook dat het erfelijk is.
Komt misschien ook omdat ik veel op de technische buitendienst zit bij een computerbedrijf.
Dan zie je iedere dag weer nieuwe mensen en je komt vaak juist bij mensen die zelf niet langs kunnen komen...
Hoewel ik niet geloof dat 1 op de 10 mensen arbeidsongeschikt zou zijn, zullen er ongetwijfeld fouten gemaakt worden. Je kan niet van mij verwachten te reageren op individuele onbekende gevallen.quote:Op zaterdag 21 april 2007 08:35 schreef MaGNeT het volgende:
Ken ook nog iemand met Lyme. Officiëel genezen maar nooit meer de oude. Te laat ontdekt of AB sloeg niet aan? Hoe dan ook; na herkeuring nu ook in de bijstand... Maar haar kans op werk is er geen spat mee veranderd...
Het is niet voor niets dat nu onder het nieuwe kabinet een groot aantal herkeuringen opnieuw gedaan gaat worden.quote:Op zaterdag 21 april 2007 08:41 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Heel goed mogelijk. Jouw ervaring met veel van deze mensen zal denk ik dus niet representatief zijn, net als de mijne dat niet is.
[..]
Hoewel ik niet geloof dat 1 op de 10 mensen arbeidsongeschikt zou zijn, zullen er ongetwijfeld fouten gemaakt worden. Je kan niet van mij verwachten te reageren op individuele onbekende gevallen.
Misschien is het slechts signaalpolitiek. God knows.quote:Op zaterdag 21 april 2007 08:52 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het is niet voor niets dat nu onder het nieuwe kabinet een groot aantal herkeuringen opnieuw gedaan gaat worden.
Nou, dat geldt niet altijd. Zo weet mijn buurman hier het voor elkaar te krijgen hooguit een week te werken en dan 'kan hij de verantwoordelijkheid niet meer aan'. Hij kan alles, maar ik geloof dat hij het verder wel best vindt. Of de Marokkaanse boven buurvrouw. Schat van een mens, maar wel de godgansedag thuis. Nu kon ik me dat nog voorstellen toen haar zoontje wat kleiner was, maar het jong is nu 11 en ze zit nog steeds thuis. Dat kan ook anders.quote:Op zaterdag 21 april 2007 08:28 schreef MaGNeT het volgende:
Met je eens voor de slampampers die weigeren om te werken.
Let wel: zij die weigeren om te soliciteren of te weinig soliciteren worden al gekort of raken hun bijstand kwijt.
Nee, maar veel mensen lopen te klagen over die herkeuringen, terwijl die in heel veel gevallen gewoon terecht zijn. Soms misschien ook niet, daarvoor zit ik er niet dicht genoeg op. Wat ik wel weet is dat mijn tante, die vanwege nekklachten (grove fout ziekenhuis) altijd hoofdpijn heeft, waarbij het de ene dag beter is dan de andere, opnieuw volledig is afgekeurd. Terwijl ik altijd heb gevonden dat ze helemaal geen uitkering zou moeten ontvangen, maar miljoenen van dat ziekenhuis kunnen claimen.quote:Die herkeuringen waren leuk voor mensen die in de jaren 80 en begin 90 in de WAO terecht zijn gekomen omdat dat voor bazen makkelijker was dan ontslaan. Helaas behoort niet iedereen tot die groep.
Elsevierquote:Op woensdag 11 april 2007 15:37 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ach, ik zag dat er een nieuwe Elsevier uit is en naar goed gebruik dacht ik ook maar eens een paar topics te openen.
Volgens mij, maar ik heb mij niet verdiept in deze uitspraak, is het voldoende om aan te kondigen dat je gaat langskomen. Niet met datum en tijd, maar gewoon de melding. Als je dan langskomt mag de bewoner aangeven dat het niet uitkomt en moet je een andere keer langskomen.quote:Op vrijdag 20 april 2007 07:50 schreef maedel het volgende:
Hoe stel jij je dat dan voor eigenlijk?
Het vermoeden dat de cliënt fraudeert bestaat, en deze persoon wordt uitgenodigd voor een gesprek? "Zeg, wij hoorden dat jij er bij beunt, is dat waar?"
"Zeg, wij hoorden dat jouw vriendje er gewoon 24/7 is bij jou in de woning, is dat waar?"
Ja, ik denk wel dat dat werkt.![]()
Nogmaals, een huisbezoek is wat anders dan een inval van een swat-team. En een opsporingsambtenaar van de sociale dienst is ook heel iemand anders dan een tikgeit.
Ach, ik ken vele gevallen die weer de andere kant op wijzen. Wat te denken van een oud-postbode die in de WAO zat vanwege zijn rug... Die man had op naam van zijn dochter meerdere folderwijken. En kon klussen rondom het huis doen die ik met mijn rug (niet in geweldige staat, maar zeker goed genoeg om brieven te bezorgen) absoluut niet zou kunnen doen.quote:Op zaterdag 21 april 2007 08:28 schreef MaGNeT het volgende:
En dat zijn zo 3 gevallen die ik zelf ken. Zo zal iedereen wel iemand kennen.
Dat betekent dan wel, dat er hoe dan ook iets goed fout zit: veel onterechte afkeuringen en veel onterechte goedkeuringen.quote:Op zaterdag 21 april 2007 10:49 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ach, ik ken vele gevallen die weer de andere kant op wijzen. Wat te denken van een oud-postbode die in de WAO zat vanwege zijn rug... Die man had op naam van zijn dochter meerdere folderwijken. En kon klussen rondom het huis doen die ik met mijn rug (niet in geweldige staat, maar zeker goed genoeg om brieven te bezorgen) absoluut niet zou kunnen doen.
Dit zegt net zoveel over WAO-ers als jouw voorbeelden over de herkeuringen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |