Zug-Chef | woensdag 12 april 2006 @ 21:16 |
Hier alweer deeltje 18 in een (blijkbaar) succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken: Wie heeft er mooie treinpics? Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 2. Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 3 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 4 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 5 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 6 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 7. Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+1 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+2 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 11 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje dozijn Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 13 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 14 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 15 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 16 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 17 Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is niet veel intresse in, iig niet bij mij en ik heb er weinig vraag naar gezien, dus daar ga ik niet op in. Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs ga ik ook niet op in, maar wil je er wat van weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak. Het is mij te veel werk om dit op voorhand allemaal te gaan zitten typen. Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion en Syntus, en voor het grensoverschrijdend verkeer nog de NMBS (Maastricht-Luik en Roosendaa-Antwerpen), DB Regionalbahn (Leer-Nieuweschans, Enschede-Munster en Heerlen-Aken), Prignitzer Eisenbahn Gesellschaft (Enschede-Dortmund) en per 11 december 2005 Syntus met enkele ritten Arnhem-Emmerich. Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans/Leer. Verder verzorgde NoordNed het vervoer op Groningen-Leeuwarden in opdracht van NS. Met de dienstregeling 2006 is de concessie Groningen/Friesland overgegaan naar Arriva. Er zullen oa. nieuwe treinen komen: Stadler GTW’s. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen. Vanaf december 2006 zullen alle treinen ten noorden van Zwolle als stoptrein gaan rijden. Syntus is actief in Twente in de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk en Zutphen-Oldenzaal. En vanaf 2005 ook nog op het traject Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Marienberg. De NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen. DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, Enschede-Munster en Nieuweschans-Leer. PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund. De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs. Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden? Arriva Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Vroeger NoordNed, dochter van Arriva/NS)Dit bedrijf huurt haar mat vooral van het Ierse bedrijf NS Financial services. Er wordt gereden met DM90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden en met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden). Links de Wadloper (DH2), dit is het enige groene stel van Noordned. Naast de (gele) tweedelige wadlopers, zijn er ook nog de één delige (DH1), waarvan sommige voorzien van extra ruimte voor fietsvervoer (de Wadfietser). Voor de DM90-foto's: zie NS. De Stadler GTW die voor Arriva zal gaan rijden. Syntus Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's. Twee Syntus Buffels, met daaronder een Lint van buiten en van binnen. Connexxion Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar één lijntje: Almelo-Marienberg. Rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Marienberg. Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. Interieur en exterieur. NS Reizigers diesel Bij NSR is de verscheidenheid weer wat groter. Ook NSR exploiteert nog drie diesellijnen (Enschede-Zwolle, Zwolle-Kampen en Nijmegen-Roermond), en maakt daarvoor uitsluitend gebruikt van de tweedelige DM’90/Buffels. Wat moderner dan de wadlopers van NoordNed en Connexxion, en wat stiller dan de nieuwere Lints van Syntus. NS-Regio heeft de aanbesteding gewonnen voor Apeldoorn-Zutphen. Een Buffel van binnen en van buiten. Op de buitenfoto staat twee stellen gekoppeld. electrisch En omdat een groot deel van Nederland nu eenmaal geëlektrificeerd is, wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van elektrische treinstellen en locs omdat die over het algemeen wat goedkoper in het gebruik zijn. De getrokken treinen worden aangedreven door een loc uit de 1700 of 1800 serie. Deze zijn vrijwel identiek, alleen is de 1700 ietsje nieuwer, en heeft wat meer mogelijkheden wat betreft multitractie (samenwerken met een andere 1700) en Dubbeldeksmaterieel (alleen DD-AR, DDM-1 wordt met 1800'en gereden). Getrokken treinen zijn vooral te vinden op de langere intercity trajecten als Venlo-Den Haag (met ICK), Maastricht/Heerlen-Haarlem, en wat kortere (spits)routes daarbinnen als bijvoorbeeld Eindhoven-Utrecht. De inzet in de treinserie 800/900 Haarlem-Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Heerlen/Maastricht zal vanaf december 2006 ten einde komen als hier IRM op ingezet gaat worden. Hiermee zal van/naar Alkmaar worden gereden. Ook wordt er niet meer alternerend naar Maastricht of Heerlen gereden, maar zal voortaal gesplitst worden in Sittard waardoor de IC’s elke halfuur naar deze plaatsen gaat rijden. Achter de locs uiteraard de nodige voorzieningen voor het vervoer van reizigers, iets dat wat gemakkelijker gaat door het aanbrengen van deuren, waarin ter meerdere glorie van de reiziger nog banken staan ook. Momenteel zijn er (ruwweg) drie series rijtuigen: ICR, ICRm en ICK. Afkortingen komen wel meer terug in dit topic dus een kleine uitleg: ICR = InterCityRijtuig (niet meer in dienst), ICRm = gemoderniseerde ICR (met oa airco en nieuwe bankjes) en de ICK zijn eigenlijk 2e hands Duitse rijtuigen voor de korte termijn (vandaar de 'K') die zijn gekocht (voor een miljoen per stuk) om wat extra zitplaatsen te verzorgen, wat destijds hard nodig was. Na een halfjaar rust, zijn recentelijk weer meer rituigen ICK in dienst gekomen, om via schuifacties met IRM een DD-AR de wegvallende stellen plan V op te kunnen vangen, die wegens verstreken onderhoudstermijnen aan de kant gingen. Ook een hoge defectenstand in IRM (gesmolten stuifsneeuw in electr. circuit) en ICM (nieuwe compressoren zijn storingsgevoelig) Met de ingang van dienstregeling 2007 zijn er zoveel extra treinen dat alle ICK weer in dienst zal komen. Niet in de laatste plaats omdat er 60 rijtuigen ICRm aan HSA worden verhuurd voor inzet op de HSL-Zuid. ICR en ICRm werd door elkaar gebruikt tijdens de rivisie - die nu vrijwel afgerond is- op de trajecten Maastricht/Heerlen-Haarlem, waar ICK eigenlijk alleen maar tussen Eindhoven/Venlo-Den Haag rijdt. Hoe eea er van binnen en van buiten uitziet, zie de foto'jes. Een 1700 loc met een sliert ICR en ICRm-rijtuigen en een ICRm tweede klas interieur. Een ICR 1e klas interieur voor en na de verbouwing tot ICRm. Het ICK van buiten. Nu is zo'n loc aan één kant wat lastig als men op het eindpunt om moet draaien. Daarom worden sommige ICR-bakken (weer zo'n treinterm, is gewoon 'treindeel' of 'rijtuig') voorzien van een zgn. stuurstand type: BDs); een cabine vanwaaruit de loc bediend kan lopen die de trein dan niet trekt maar duwt. Zo kan op het eindpunt bijvoorbeeld in geval van vertraging sneller gekeerd worden. Deze stuurstanden worden vooralsnog alleen ingezet op Haarlem-Limburg. Andere getrokken/geduwde treinen van NSR zijn de 'oude dubbeldekkers': DDM-1 en DD-AR. DDM-1 zijn lange DD-stammen met een 1800-loc, van binnen harde rode banken. De stuurstanden zijn voorzien van de afbeelding van een bedreigde diersoort. DDM-1 bakken zijn ook af en toe te vinden tussen Maastricht/Heerlen en Haarlem, waar 12 bakken ICR blijkbaar te weinig zitplaatsen leveren. Dan lopen er één of twee DDM-1's in mee. Bij instroom van de stuurstand (BDs) in deze treinseries, zullen de dubbeldeks bakken gewoon in dienst blijven. De huidige verwachting is dat alle DDM-rijtuigen worden gemoderniseerd zodat ze IC-waardig worden qua comfort. DD-AR is wat korter (stammen van 4) en heeft groene en blauwe bankjes (2e respectievelijk 1e klas). Om loc's vrij te maken voor andere werkzaamheden is bij sommige DD-ARstammen (een stam is een min of meer vaste combinatie van loc+rijtijgen) de (1700)loc vervangen door een half-dubbeldeks motorwagen waarbij je boven kan zitten en de benedenverdieping vol staat met de motoren. Een maal geduwd mat, en een (smerige) motorwagen. De Panda 2e en 1e klas interieur: de zelfde banken als in SGM3. ...en van binnen. De groene bankjes is de 2e klas, de blauwe 1e klas. Buiten het getrokken mat, wordt er ook gebruikt gemaakt van treinstellen. Achtereenvolgens ICM, DD-IRM, SM90, plan V, plan T en SGM. De treinstellen voor de lange afstand, is natuurlijk het ICM (ook: Koploper). Vooral te vinden in het noorden en oosten van het land. Door de doorloopkop (die om debiele reden overigens buiten dienst sedert enige maanden, en bij revisie dicht gelast zal worden) en snelle koppeling is het mogelijk om onderweg te combineren met een ander treindeel, als versterking of vanuit een andere plaats. Andersom natuurlijk ook. De treinen combineren en splitsen op de volgende routes: Amsterdam/Schiphol-Amerfoort (koppelen)-Enschede Den Haag/Rotterdam-Utrecht(kop.)-Zwolle(ontkopp.)-Groningen/Leeuwarden. Elk halfuur wisselen de bestemmingen zodat bijvoorbeeld vanuit Enschede eens per uur naar Amsterdam/Schiphol kan worden gereist, en een halfuur later naar Den Haag/Rotterdam. De treinseries (qua dienstregeling dus) zijn zo ontworpen dat altijd in Amersfoort een cross-platform overstap is op de andere trein. Verder wordt het ICM ingezet als (luxe!) stoptrein op Zwolle-Groningen en Deventer-Almelo, als IC op Eindhoven-Utrecht. Foto's: Een close-upje van de doorloopkop, en een frontshot met (uiteraard) gesloten kopdeuren. De Koploper rijdt in twee varianten rond: drie en vier bakken. Het verschil is (behalve ruim 26 meter lengte) een extra setje motoren. De langste reizigerstreinen van het land bestaan uit 5 ICM3'tjes (403 meter!) en bieden aldus aan 935 personen een zitplaats. Verder rijden er nog een paar speciale koplopers rond. De eerste is ontworpen door de Italiaanse kunstenaar Mendini en maakt reclame voor het eveneens door Mendini ontworpen Groninger museum. De 4444 is een vier baks ICM, maar heeft, itt een gewone ICM4, 2 bakken (de helft dus) aan 1e klas plaatsen, waar dat normaal slecht 1 bak (een kwart) is. Mendini-interieur, balkon en 1e klas. Mendini van buiten (witte deuren), en de 4444 in de sigarettenrook. Tijdens de boekenweek was er nog een kinderboeken stel, en met de Spelen van nu in Turijn (waar NS sponsor van is), rijden er ook drie Olympische ICM’s en twee IRM’s rond.(4201,4240,4241,9525,9520) Er is ook een Olymische Thalys, maar die staat nog op reserve tot 25 februari.Aanvulling, deze thalys heeft de sporters op 26 februari terug naar Zwolle gebracht en is nu waarschijnelijk z'n bestickering al weer kwijt. Het nieuwste spul van NSR is de DD-IRM; dubbeldeks interregio mat. Wordt gebruikt op allerhande IC en sneltreintrajecten, en soms als stoptrein. Nadat er oorspronkelijk alleen drietjes en viertjes waren (u raad het al, 3 respectievelijk 4 bakken lengte), werden deze in het kader van de zitplaatskansverhoging omgebouwd tot viertjes (de drietjes) en zesjes (de viertjes). Ook zijn er helemaal nieuwe viertjes en zesjes besteld. Waar de 'standaard' treinen met 12 bakken (de max lengte bij getrokken mat.) ICR nog niet genoeg zijn, wordt 2*IRM6 ingezet, met een capaciteit van bijna 1150 personen. Nu het reizigersvervoer wat terugloopt, komt NSR om in de IRM-stellen en ze weten van gekheid niet wat ze er mee moeten doen, dus ze komen de komende tijd op de gekste plaatsen in dienst, bijvoorbeel op Venlo-Haarlem. Op Heerlen/Maastricht-Haarlem rijden al twee setjes van twee zesjes gekoppeld om alle reizigers van de perrons in de trein te kunnen krijgen. En natuurlijk weer de foto's... 1e en 2e klas interieur, beide van de nieuwe stellen, danwel de nieuwe tussendelen van de verlengde stellen. Nu staan op één verdieping de stoelen ook achter elkaar (coach) omdat 'men' dit fijner zou vinden bij drukte. verlengd IRM (VIRM6) van de buitenkant. Een wat minder bekend treinstel was de SM90, ofwel Railhopper. Qua technologie voorloper van de al besproken IRM en qua inrichting en uiterlijk voorloper van de DM’90. Is een experimenteel treinstel bedoeld om de (hierna volgende) stellen mat'64 te vervangen als stoptrein, alleen door de vele problemen (drie verschillende computersystemen, en er zit meer elektronica in een SM90 dan in een TGV) zijn er nooit meer dan negen gekocht. Het gebeurde regelmatig dat ze weer alle negen in Zwolle aan de kant staan, al mogen ze tegenwoordig weer als los treinstel rijden, waar vroeger altijd met twee stellen moest worden gereden zodat het evt. defecte stel gesleept kon worden door het tweede stel. Door de zeer brede body van de trein, waren in den beginne enkele stellen in de tweede klas voorzien van 2+3 opstelling en mocht niet overal worden gereden in verband met uitstekende stukken trein. Tegenwoordig is de indeling (in beide klassen, net als DM’90) 2+2, en is de inzet beperkt tot Zwolle-Emmen. Als ze werken is het echter één van de fijnste treinen van het land. Helaas worden de rumoeren omtrent het verdwijnen (op reserve, verkoop....) de laatste tijd steeds sterker, dus wil je nog zo’n technisch geavanceerd stel meemaken: grijp je kans! Per december 2005 staan deze high-tech stellen terzijde in Onnen Wederom fotootjes. 1e klas interieur (zo ruim dat je niet met je poten op de bank tegenover je kunt zitten), en de rolstoellift. En van de buitenkant ziet het ding er zo uit. Het mat dat door de Railhopper/SM’90 vervangen zou moeten worden, is het mat'64, onder te verdelen in de tweedelige plan V en de vierdelige plan T. Recentelijk wordt aardig wat mat'64 aan de kant gezet dan wel gesloopt omdat men anders geen diensten genoeg heeft voor de de nieuwe IRM-instroom, en omdat het spul na ruim 40 jaar technisch op is. Plan V rijdt rond in vele kleuren (qua interieur) en deelseries, dit komt door de grootte van de series (er zijn er bijna 250 gebouwd) en de dus niet gelijktijdige revisie. De oudste zijn 10 jaar ouder dan de nieuwste. Plan T is wel één serie, en die zien er alle 30 ruwweg hetzelfde uit van buiten en binnen.. De belangrijkste overeenkomst is dat beiden gehaat worden voor hun krottigheid en harde bankjes. Bij drukte zit je met je knieën in je nek en in de nek van de persoon tegenover je. Plan V's zijn overigens wat nieuwer dan de T's, en zijn de laatste stellen die in Nederland (Werkspoor) gebouwd zijn, al zijn de nieuwere series al in het buitenland in elkaar gezet. De selectieprocedure voor vervangers is al een tijd bezig, en verwacht wordt dat dit jaar toch eindelijk eens besloten wordt waarmee mat'64 vervangen gaat worden. Het zit er dik in dat het deze keer geen speciaal Nederlands product wordt, maar een kant-en-klaar trein. Een T en een V. Ook een V'tje, maar in een ander kleurtje komt het toch sympatieker over. Tenslotte rijdt in de randstad nog wat SGM (stadsgewestelijk materieel) rond. Te zien in drie smaken: de tweebaks Citypendel en de driebaks Sprinter. Van de laatste zijn inmiddels ook weer gereviseerde exemplaren te zien: de SGMm. De Citypendels zijn eigenlijk alleen te vinden op de Zoetermeer Stadlijn: een inefficiënte spoorlus in de vorm van een krakeling met meer dan 10 haltes in Zoetermeer, bekend als aggressielijn. De Sprinters (drietjes) zijn in de zgn 'ruime randstad' te zien, op Utrecht-Rotterdam, Utrecht-Rhenen, Rotterdam-Hoek van Holland, en in de hoek Haarlem-Uitgeest-Amsterdam en nog zo wat trajecten in die hoek. Door de vele deuren en het snelle optrekken (helaas max 125 km/uur), zijn ze uitermate geschikt voor drukke trajecten met veel stops. Sinds vorig jaar zijn de eerste Sprinters weer terug uit Denemarken, en daarmee voerde NS Commercie het product 'Sprinter' in, ipv gewone stoptrein. De indeling van binnen is wat opener, alleen het verschil tussen 1e en 2e klas is compleet verwenen. SGM2 (citypendel) en SGM3 (sprinter) SGMm van binnen en buiten. NS Internationaal NSI houdt zich (naast verlies lijden) vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen: Amsterdam-Brussel (elk uur) Amsterdam-Keulen (5x per dag) Schiphol-Berlijn (4x per dag) Amsterdam-Parijs (wisselend) De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, net alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede. De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren. ICE, buitenkant en 1e klas int (met dvd/cd) meerspannings BNL-loc (NMBS), en 2e klas interieur (idd ICRm van NS). De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt. Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc. Thalys. Overig internationaal Hier alleen maar wat foto's. Op Enschede-Munster/Dortmund rijden Bauheihe 643 en 624. De eerste komt ook in Heerlen vanuit Aachen, de laatste in Nieuweschans vanuit Leer. In Enschede zijn deze oudjes met het verlenen van de concessie aan de PEG verdwenen. Op Roosendaal-Antwerpen: Maastricht-Luik: De AM86 doet dienst op Maastricht-Luik (foto: treinfoto.be) Venlo-Hamm: Overig binnenland Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum. De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op castellum te laten stoppen. Nu rijden er twee trams van de HTM, evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden. Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Nico Spilt) A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn. Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!! deze OP is hier te vinden [/quote] in 3 dagen zo'n topic vol... nieuw record [ Bericht 0% gewijzigd door Zug-Chef op 12-04-2006 21:21:32 ] | |
Dr_Flash | woensdag 12 april 2006 @ 21:21 |
ja sorry mijn laatste: quote:Sorry,dan geef ik toch de voorkeur aan deze: | |
MREn | woensdag 12 april 2006 @ 21:23 |
quote:Die 6700's waren altijd wel stoer, voor de 4200-serie in dienst kwam reden die ook op Neerpelt-Antwerpen, en de bus naar Eindhoven wachtte altijd in Lommel op de trein uit Antwerpen, schitterend hoe die vanaf kilomters ver al aan kon horen komen! | |
Alexxxxx | woensdag 12 april 2006 @ 21:27 |
Deze reeks is een ICE qua snelheid. | |
Dr_Flash | woensdag 12 april 2006 @ 21:31 |
quote:ook pas sinds ik erbij ben | |
Peter | woensdag 12 april 2006 @ 21:32 |
quote:CGSC is er niks bij | |
Dr_Flash | woensdag 12 april 2006 @ 21:33 |
quote:dat ligt gewoon een UUR stil af en toe | |
Ou-Tannu | woensdag 12 april 2006 @ 21:35 |
quote:nah HSL | |
Duvel | woensdag 12 april 2006 @ 21:36 |
quote:Dat is de verneukte versie, niet de originele NOHAB! | |
Dr_Flash | woensdag 12 april 2006 @ 21:36 |
maar Zug-chef meen je dat? 200+ euro voor een mooie ellok? Godver | |
Dr_Flash | woensdag 12 april 2006 @ 21:37 |
quote:weet ik veel, ik zocht ff een plaatje | |
MREn | woensdag 12 april 2006 @ 21:42 |
quote:Dat krijg je ook met een antieke 300-posts-is-dicht-automatisme. Waarom niet die grens gewoon loslaten en een softe grens voor grote reeksen van plm. 1000 afspreken? De meesten gebruiken toch 100 of 200 posts per pagina als instelling. Op Gathering of Tweakers wordt dat ook toegepast, voor grotere topics zelfs tot 2500+ posts, heerlijk toch? | |
Alexxxxx | woensdag 12 april 2006 @ 21:43 |
quote:Daar ga ik niet over, je zou het in Feedback voor kunnen stellen | |
MREn | woensdag 12 april 2006 @ 21:46 |
quote:dat is pas 10.000 keer voorgesteld waarschijnlijk, en wordt dan hoogstwaarschijnlijk als nieuwerwetsch afgedaan (want niet zelf bedacht, dus kansloos). En dat terwijl bijna het complete forum van a tot z (muv de s van search ) gejat is van React van GoT, zelfs de naam Replique doet mij vermoeden dat ook die gejat is. Nee...leer mij FOK kennen ... | |
Dr_Flash | woensdag 12 april 2006 @ 21:46 |
quote:God ja, hoe vaak we die discussie al gehad hebben.... | |
Dr_Flash | woensdag 12 april 2006 @ 21:47 |
quote:Nah precies, dat dus Bek houwe verder, is toch kansloos | |
Duvel | woensdag 12 april 2006 @ 22:11 |
quote:Ja, dat is wel een beetje de prijs schat. Kan wel goedkoper, kan ook duurder. | |
Tfz | woensdag 12 april 2006 @ 22:14 |
quote:Je bedoelt vast de reeks 62 (en 63); als 6700 rijden ze bij ACTS. Akkoord, ook fraai hoor zo'n ding in ACTS-kleuren voor wat rijtuigen. Je bedoelt overigens de treinstellen reeks 41 neem ik aan? [ Bericht 1% gewijzigd door Tfz op 12-04-2006 23:08:01 ] | |
Dr_Flash | woensdag 12 april 2006 @ 22:16 |
quote:Wel balen dan lieverd, dan moet ik nog flink sparen poppie | |
Peterselieman | woensdag 12 april 2006 @ 22:45 |
Die modelspoortreinen zijn idd erg duur | |
the_disheaver | donderdag 13 april 2006 @ 00:56 |
Eindelijk weer eens een wadloper van binnen gezien (en gevoeld...) | |
Duvel | donderdag 13 april 2006 @ 07:59 |
quote:Stik, d'r had nog een "ik" tussen gemoeten... | |
verzameldirk | donderdag 13 april 2006 @ 08:07 |
Märklin verzamel ik locs kosten tot zo'n 575,00 euro ! dat is dan wel een Big Boy Nu ook reeds loc's vanaf 85,00 euro een Nohab circa 125,00 tot 250,00 voor een set met 2/3 rijtuigen [ Bericht 19% gewijzigd door verzameldirk op 13-04-2006 08:20:16 ] | |
blup | donderdag 13 april 2006 @ 08:34 |
quote: | |
Dr_Flash | donderdag 13 april 2006 @ 09:18 |
quote:Is dit trouwens wat ze daar eerste klas noemen? Ik begreep dat alleen de kleur van de bekleding afwijkend was? | |
Dr_Flash | donderdag 13 april 2006 @ 09:19 |
quote:Joh | |
Peterselieman | donderdag 13 april 2006 @ 09:59 |
quote:Dit is de 2e klasse. De 1e klasse heeft groene bekleding en is in een wadsloper door middel van een schot afgeschermd van de rest van de trein. | |
blup | donderdag 13 april 2006 @ 10:03 |
quote:true, maar de 1e klas is ook bedoeld zodat je meer zekerheid voor een plek hebt heh.. | |
Zug-Chef | donderdag 13 april 2006 @ 10:13 |
quote:Hey een soortgenoot Aanrader is vooral naar lokale beurzen te gaan als je eens iets leuks op de kop wilt tikken. Daar scheelt het vaak nog aan de prijs, plus je kan meestal ook wel ergens je nieuw gekochte lokootjes testen. 2e hands markt is zeker ideaal. Kwa lokomotieven heb ik alleen maar 2e hands.. | |
the_disheaver | donderdag 13 april 2006 @ 10:52 |
quote:overigens, anders dan eerder gezegd: de aantal wadlopers met eerste klas is ongeveer 50-50. Alleen in de 'groningse' (met alle stoelen naar 1 kant wijzend) heeft eerste klas (naast dat de stoelen een andere kleur hebben zijn in de eerste klas ook de enige stoelen te vinden waar je met z'n 4 kunt zitten (2x2 tegenover elkaar) De friesche treinen hebben zowel 2 als 4 zits, geen aparte eerste klas en de stoelen staan wat verder uitelkaar. De groningse treinen rijden ook wel eens in friesland. | |
Sander_Prinsen | donderdag 13 april 2006 @ 10:53 |
Heb ook Märklin treinen, maar helaas geen ruimte om een baan op te bouwen, dus de hobby ligt inmiddels alweer 10 jaar stil. Ooit pak ik hem weer op... Blijf het mooi spul vinden. | |
Ou-Tannu | donderdag 13 april 2006 @ 11:06 |
quote:same here, k heb t materiaal van mn pa gekregen, die was vroeger fanatiek, mooi baan op de zolder, echter door de vrij hoge kosten ( 75 PIEK voor een wissel ) vond die t mooi geweest, | |
Dr_Flash | donderdag 13 april 2006 @ 11:10 |
quote:Friezen zijn nou eenmaal wat groter geschapen dan Groningers | |
Tfz | donderdag 13 april 2006 @ 11:17 |
Morgen is de OV Studentenkaart in de weekversie niet geldig (zoals ieder jaar). Verspreid het nieuws, anders zijn er straks weer honderd fokkertjes aan het zeiken om het feit dat ze zelf niet kunnen lezen.... | |
Duvel | donderdag 13 april 2006 @ 11:33 |
quote:Dat doen ze toch wel. Het werd vanmorgen zelfs tot twee keer toen in de trein omgeroepen. Ik ben benieuwd hoeveel mensen er morgenochtend de lul zijn. Zal eens tellen (als ik niet in slaap val). | |
Ou-Tannu | donderdag 13 april 2006 @ 11:33 |
quote:kut k wou morgen net met de trein, nja toch tijd zat dan maar een andere keer | |
Dr_Flash | donderdag 13 april 2006 @ 12:02 |
quote:NS, voor al uw lamme-takken-service | |
MREn | donderdag 13 april 2006 @ 12:25 |
quote:Heerlijk die spontane vraaguitval als het ineens geld moet kosten | |
MREn | donderdag 13 april 2006 @ 12:26 |
Hier nog de eerste klas in de wadjes, let ook op de sfeervolle gordijnen | |
Dr_Flash | donderdag 13 april 2006 @ 12:28 |
quote:Gordijntjes!! De Oriënt Express! Nou ja, bijna toch | |
Dr_Flash | donderdag 13 april 2006 @ 12:35 |
wel een asobreed gangpad trouwens is die linkse rij stoeltjes enkel ipv dubbel of zo? | |
Willy84 | donderdag 13 april 2006 @ 12:42 |
Weet iemand waarom de ic z-limburg-haarlem tegenwoordig niet meer naar zandvoord door rijd? Ik heb hier een paar blaadjes van op de rails, en daar staat verzijzen ze omstreeks 1997 dat dat niet meer mag ofzo.. Weet iemand hier meer van ? | |
Fred | donderdag 13 april 2006 @ 12:45 |
hmz... geen OV morgen, dan toch maar het milieu vervuilen met de auto... Of ik ga maar met mn modelbaantje spelen... maar das ook niet echt spannend... het enige waar ik op kan rijden is de keerlus en het schaduwstation. tis overigens een Fleischmannbaantje met een verdwaalde Roco-lok en 3 Lima-wagons. | |
Peterselieman | donderdag 13 april 2006 @ 12:48 |
quote:Het is normaal voor de wadloper. De linker rij is gewoon dubbel uitgevoerd. | |
Fred | donderdag 13 april 2006 @ 12:49 |
quote:uit mn hoofd: volgensmij is het voor NS te onrendabel om dagelijks treinen naar Zandvoort door te laten rijden. Lovers rail heeft het ook nog wel geprobeerd, maar dat is zoals bekend niet veel geworden. | |
Tfz | donderdag 13 april 2006 @ 12:50 |
quote:En waarom "mag dat niet" volgens Op de rails? Er zal wel wat anders staan lijkt me.... Twaalf bakken naar Zandvoort is een beetje veel, een stoptreindienst daarheen is in mijn ogen een stuk verantwoorder. "Vroeger" waren die IC's een stuk korter er worden er in de spits een paar rijtuigen bijgeplaatst, nu wordt er continu met lange stammen gereden. | |
Willy84 | donderdag 13 april 2006 @ 13:31 |
quote:Waarom dit niet mag word niet naar verwezen. Er word zijdelings over gesproken. Overigens kan ik het stukje nu ff niet vinden. Maar in de zomer zijn 12 bakken best goed te gebruiken. Met goed weer zit half Amsterdam op Zandvoort | |
Tfz | donderdag 13 april 2006 @ 13:36 |
quote:Daarom rijden er tijdens erg zonnige dagen ook extra treinen naar Zandvoort. | |
MREn | donderdag 13 april 2006 @ 13:46 |
quote:En met tweede klas kaartje in de 1e klas zitten | |
the_disheaver | donderdag 13 april 2006 @ 13:51 |
quote:Mag je dan ook zonder kaartje in de tweede klas staan? | |
Tfz | donderdag 13 april 2006 @ 13:53 |
Drie bedrijven in de race voor openbaar vervoer in Limburg Bij de Provincie hebben zich drie bedrijven gemeld die het openbaar vervoer in Limburg willen verzorgen: LimLink, Arriva en Veolia. LimLink is een dochter van Connexxion; het bedrijf is speciaal opgericht voor de opdracht in Limburg, waar de komende tien jaar 1,2 miljard euro mee is gemoeid. Veolia verzorgt het openbaar busvervoer in Maastricht en het Heuvelland. Arriva is vooral actief in het noorden van het land. Vandaag liep de inschrijftermijn af. Gedeputeerde Mat Vestjens had meer reacties verwacht. Het bedrijf dat de opdracht krijgt, moet álle openbaar vervoer in Limburg verzorgen, dus bus-, trein- en vraagafhankelijk vervoer. Op 16 mei wordt bekend wie de opdracht krijgt. Bron: www.l1.nl | |
Peterselieman | donderdag 13 april 2006 @ 14:09 |
De 3 bedrijven schrijven zich zo ongeveer voor elke concessie in, of het nu een bus of een treinconsessie is. Ik denk dat Veolia geen kans maakt. Ik denk dat het xx wordt, omdat ze met Hermes nu al goed in de regio vertegenwoordigd zijn. Het is eigenlijk kiezen tussen 3 kwaden, omdat ze op alles proberen te bezuinigen. | |
Ou-Tannu | donderdag 13 april 2006 @ 14:15 |
quote:Arriva doet t hier beroerd, :/ valt rustig een bus uit omdat de bus die er zou rijden een defect heeft.. staan er nog makkelijk 10 anderen op de buffer, maar NEE! die mogen we niet nemen :/ | |
Tfz | donderdag 13 april 2006 @ 14:22 |
Vergeet niet dat Veolia in Duitsland wel al actief is als reizigersvervoerder. De kennis is er dus wel in dat bedrijf. | |
MREn | donderdag 13 april 2006 @ 14:25 |
quote:In Nederland is Veolia eigenaar van oa. BBA, Limex en SBM, waarbij de laatste twee nu al in Limburg actief zijn. | |
Tfz | donderdag 13 april 2006 @ 14:31 |
A la, maar ik bedoelde als spoorvervoerder. Maar je hebt wel gelijk natuurlijk. | |
MREn | donderdag 13 april 2006 @ 14:34 |
quote:Dat wil niet zo veel zeggen hoor, bij de laatste rondes aan aanbestedingen heb je al kunnen zien dat er veel vervoerders ondanks jarenlange aanwezigheid op konden lazeren: BBA in Brabant, CXX in Waterland en Veluwe. quote:Dat is natuurlijk gelul. Het zijn juist de overheden die willen bezuinigen, en over het algemeen zal een DRU van CXX niet erg verschillen van die van de andere bedrijven. Een fatsoenlijke dienst staat of valt met de kwaliteit van de aanbestedende overheid. En zo lang die primair sturen op prijs (of zoveel mogelijk DRU's voor de laatste prijs eigenlijk), krijg je daar inderdaad voor terug wat je vraagt. Noem nog een paar keer het woord lightrail en lagevloerbus en de aanbesteders krijgen al weer een bobbel in de broek. Terwijl in mijn ogen vooral frequentie en aansluitingen belangrijk zijn, oftewel de totale netwerkperformance, met uiteraard een zo hoog mogelijk aantal reizigers en een zo laag mogelijk aantal reizigersminuten. Leuk aanbestedingscriterium lijkt me dan ook gemiddelde snelheid van de reiziger gemeten over de hele reis A-B (rechtstreeks of via waardanook) en het aantal reizigers. Je trekt nu eenmaal meer reizigers met een hoge frequentie dan met een lagevloerbus. * MREn heeft zich de afgelopen week weer vermaakt met 'gemeentelijk aanbesteden' van André Dorée en 'managing construction projects' van Graham Winch, en daar is (ook) veel van toepassing op OV-aanbestedingen [ Bericht 6% gewijzigd door MREn op 13-04-2006 14:39:42 ] | |
MREn | donderdag 13 april 2006 @ 14:36 |
quote:Welbeschouwd vind ik Cxx ook (nog) geen spoorvervoerder. Een zak geld aan Syntus geven om eens per uur met een wadkwalmer op de meest onmogelijke tijden over een lijn van nergens naar nowhere te pruttelen kan iedereen wel natuurlijk | |
Ou-Tannu | donderdag 13 april 2006 @ 14:44 |
quote:ach strax komen er meer wadkwalmers vrij kunnen ze 2x per uur | |
Duvel | donderdag 13 april 2006 @ 14:57 |
quote:De reizigers in Waterland zijn niet bepaald gelukkig met de komst van Arriva. Misschien dat het momenteel redelijk gaat, maar het was echt een drama in het begin. Mijn zusje heeft de buschauffeurs meer dan eens de weg moeten wijzen... De eerste boete voor Arriva van de opdrachtgever is dan ook al binnen. | |
MREn | donderdag 13 april 2006 @ 14:58 |
quote:Dat kunnen ze nu ook wel, maar omdat de regio Twente dat schijnbaar niet belangrijk vond, komt Cxx er gewoon mee weg om maar eens per uur te rijden. Alleen in de spitsen wordt er twee maal per uur gereden, oa vanwege de eis in de concessie dat onder normale omstandigheden alle reizigers zittend vervoerd moeten worden. En aangezien dat met twee DH-1tjes niet lukt, moet er 's ochtends een of twee extra slagen Aml-Mrb gemaakt worden met een Lint. | |
MREn | donderdag 13 april 2006 @ 15:02 |
quote:Al een hele tijd ja...dat is het risico van een enome uitbreiding van het aantal diensten en direct in verband daarmee het enorme tekort aan chauffeurs in het begin. Maar indirect zou je dat ook aan de concessieverlener kunnen wijten, als die pas een paar maanden van te voren bekend maakt dat de concessie aan Arriva wordt gegund. Voor concessie Veluwe heeft dat er bijvoorbeeld voor gezorgd dat BBA bij drie fabrikanten bussen heeft moeten bestellen, omdat een enkele fabrikant nooit op tijd al die bussen kon leveren. Voor de mensen in Apeldoorn en fijn, want die Volvo bussen zijn kwalitatief van een heel ander niveau dan Citaro's en Ambassadors. In Twente werd wel maanden van te voren bekend gemaakt dat Cxx mocht blijven, waardoor ze het (bijna) voor elkaar hadden om 110 nieuwe bussen op de dag van het begin van de nieuwe concessie de weg op te sturen. | |
Tfz | donderdag 13 april 2006 @ 15:06 |
En wat voor paden worden er voor de Maaslijn aangevraagd? O.a. .33 uit Rm vertrekken naar Vl, hopeloos natuurlijk. | |
MREn | donderdag 13 april 2006 @ 15:13 |
quote:Als dat gewoon vanaf Mt/Hrl cross-platform gebeurt, is dat toch wel te overzien? Met bijv. op CTA 'voor Rm voor in stappen' Van de andere kant: de stoptrein uit Mtr geeft dan toch wel prima aansluiting (10 min. overstap)? En vanuit Ehv lijkt de aansluiting me van minder belang, die kachelen gewoon naar Vl. Maar het blijft een gemiste kans om een paar minuten (ipv zo'n beetje op de minuut) na een IC-knoop te vertrekken. Al moet ik zeggen dat ik eigenlijk niet weer of de 800/900 wat verschuiven miv drgl'07. Die zou opzich nog wel een aantal minuten eerder weg kunnen uit Ehv. | |
Ou-Tannu | donderdag 13 april 2006 @ 15:18 |
quote:nou ja dan kennen ze die Lint er uit gooien, | |
MREn | donderdag 13 april 2006 @ 15:23 |
quote:Ik denk dat zo'n Lint per kilometer een stuk goedkoper is dan een DH-1'tje | |
Tfz | donderdag 13 april 2006 @ 15:30 |
quote:Dat staat nu ook al op de CTA's, maar helpt weinig. quote:Ja, maar de aansluiting van de IC uit Hrl en Mt blijft krap. quote:Reizigers uit Wt zijn dan de zak. Van Ehv naar Sm kun je beter via Rm doen. Ik zou de huidige opzet handhaven, dus Sm, Tg en Vlb maar één keer per uur bedienen. Nieuw materieel bestellen dat 140 km/h kan en door ProRail de baanvaksnelheid laten verhogen. Ik heb daar een uitgebreide mail over naar die Vestjens (gedeputeerde) gestuurd, maar die reageert natuurlijk niet. Volgende week eens naar een stuk of tien van zijn collega's sturen. quote:Vanuit Ehv kun je nu niet eerder weg, de 1900 en 2500 komt officieel pas om .27 en .57 binnen. Meestal is 'ie iets eerder, maar hem krapper inleggen moet je echt niet doen vanwege de grote kans op ellende tussen Ddr en Tb. | |
Duvel | donderdag 13 april 2006 @ 15:31 |
quote:Ja duh, het is een bus op malle wielen! | |
Duvel | donderdag 13 april 2006 @ 15:33 |
quote:Volgens mij mogen Buffels al 140km/u, dus wat dat betreft is aan je wens reeds voldaan. quote:Dat moet je inderdaad niet willen versnellen, die lijn is al zo'n drama qua punctualiteit... | |
Tfz | donderdag 13 april 2006 @ 15:34 |
quote:Alleen verdwijnen de buffels daar en is de baanvaksnelheid op een groot deel maar 125 km/h, dus je schiet er niks mee op. | |
Ou-Tannu | donderdag 13 april 2006 @ 15:35 |
quote:DH-2 dan maar in zetten? meer zitplaats | |
Duvel | donderdag 13 april 2006 @ 15:39 |
quote:Waarom verdwijnen ze en wat komt ervoor in de plaats? | |
the_disheaver | donderdag 13 april 2006 @ 15:42 |
quote:Voor 140 is ATB-NG nodig. EG kan max 130. Lijkt me ook niet reeel dat ze er op staan te springen om dáár NG aan te leggen (ivm ERTMS enzo) | |
Duvel | donderdag 13 april 2006 @ 15:44 |
quote:ATB-EG kan zonder problemen 140km/u aan. Oh, BTW, de Maaslijn was de eerste in Nederland met ATB-NG. | |
MREn | donderdag 13 april 2006 @ 15:45 |
quote:Er ligt toch al NG op de maaslijn? | |
MREn | donderdag 13 april 2006 @ 15:46 |
quote:Als een Lint al goedkoper is dan een Dh-1, hoe denk je dan dat een DH-2 in zich verhoudt tot een Lint? Meer zitplaatsen dan in een Lint heb je op dat traject niet nodig | |
Willy84 | donderdag 13 april 2006 @ 15:47 |
quote:Weet jij wat de officiele reden is dat de ic niet meer doorrijd naar Zandvoort. Ik weet dat het al een tijdje geleden is. Maar kwam het tegen in een blad en vandaar dat ik er aan dacht | |
MREn | donderdag 13 april 2006 @ 15:47 |
quote:Dat ze verdwijnen is toch niet zeker? Voor 16.000 in de maand ex. BTW zijn er nog genoeg te huur bij NSFS. | |
MREn | donderdag 13 april 2006 @ 15:49 |
quote:Lijkt me gewoon een kwestie van te weinig vraag om een lange IC te rechtvaardigen en het feit dat het gemakkelijker is om in Haarlem om te lopen dan op een kopstation als Zandvoort, wat je sowieso een extra loc zou kosten. | |
Duvel | donderdag 13 april 2006 @ 15:51 |
quote:Gewoon bakkilomterreductie. Met een hele sleep IC naar Zandvoort rijden was niet nuttig. Verder is het voor dat lijntje ook nog eens uitermate sloom (stop op Overveen, etc). Daarnaast konden ze hiermee een rangeerploeg op Zandvoort uitsparen. Ik denk dat ze in Haarlem sowieso al een rangeerploeg voor de werkplaats hadden, en ze het zo konden combineren. En wellicht werkte ook de zwakke voeding op de lijn naar Zandvoort mee, maar dat kan ik me bijna niet voorstellen. | |
Duvel | donderdag 13 april 2006 @ 15:52 |
quote:In Haarlem liep de loc ook niet om, de tweede loc stond al klaar op een kopspoortje en werd tegen de binnengelopen IC gezet. Als deze IC weer vertrokken was, liep de afgekoppelde loc naar het kopspoortje om de volgende IC af te wachten. | |
Tfz | donderdag 13 april 2006 @ 15:55 |
quote:Voor zover mij bekend wordt er nieuw materieel besteld. | |
Tfz | donderdag 13 april 2006 @ 15:57 |
quote:Wat heeft ERTMS ermee te maken? | |
Duvel | donderdag 13 april 2006 @ 15:58 |
quote:Er worden geen nieuwe baanvakken meer met ATB-varianten beveiligd omdat ERTMS zo goed als klaar is, en de Europese standaard is. | |
Tfz | donderdag 13 april 2006 @ 15:59 |
quote:Hoe zit het dan met de Noordelijke nevenlijnen? Die zijn vorig jaar nog voorzien van ATB NG. | |
Zug-Chef | donderdag 13 april 2006 @ 16:07 |
Ik kan het nergens op de NS site vinden... Weet iemand of het weekendretour komend weekend langer geldig is?? Bijvoorbeeld vanaf vrijdag al, en tot en met de hele maandag??? | |
Duvel | donderdag 13 april 2006 @ 16:08 |
quote:Dat waren de laatste inderdaad. Als het goed is, wordt ook Amsterdam - Utrecht voorzien van ERTMS, net als de Betuweroute en de HSL. | |
Dr_Flash | donderdag 13 april 2006 @ 16:08 |
quote: quote:bron link url bla ik kan me voorstellen dat het ff wennen is, maar de NS-site heeft WEL een goeie search | |
Duvel | donderdag 13 april 2006 @ 16:09 |
quote:Volgens mij moet je er wel rekening mee houden dat Goede Vrijdag geen feestdag is, volgens deze regels. | |
Alexxxxx | donderdag 13 april 2006 @ 16:10 |
Merk en type: ICM-3 Eigenaar: NS Land van herkomst: Nederland Locatie: Leeuwarden: station Datum: 13-04-2006 Fotograaf/Bron: Alex Miedema Bijzonderheden: olympische trein 4241 Merk en type: ICM-3 Eigenaar: NS Land van herkomst: Nederland Locatie: Leeuwarden: station Datum: 13-04-2006 Fotograaf/Bron: Alex Miedema Bijzonderheden: treinnummer 4093 | |
Dr_Flash | donderdag 13 april 2006 @ 16:10 |
quote:tweede paasdag toch minstens WEL | |
the_disheaver | donderdag 13 april 2006 @ 16:13 |
quote:bron (via google Dus weekendretour pas van vrijdag 19h | |
the_disheaver | donderdag 13 april 2006 @ 16:17 |
Ow, ik zie hier ook dat mocht een feestdag op vrijdag vallen je al vanaf donderdag 19h mag weekendretouren | |
Dr_Flash | donderdag 13 april 2006 @ 16:18 |
ja, maar Goede Vrijdag is dus geen feestdag edit quote:Nou begin ik toch te twijfelen | |
the_disheaver | donderdag 13 april 2006 @ 16:20 |
quote:klik op die bron van mij van rover.nl. En dan vooral dat pdf'je openen wat er bij staat. | |
Zug-Chef | donderdag 13 april 2006 @ 16:25 |
Heb net Rover gebeld, het is dus toch pas vanaf vrijdagavond 19h | |
Dr_Flash | donderdag 13 april 2006 @ 16:28 |
quote:ja, en niet op vrijdag begrijp ik, hoewel dat niet expliciet ontkend wordt Op GV zijn Vrije Reisdag en Voordeelurenkaart onbeperkt geldig, dat staat er. Er staat niet dat binnenlands weekendretour dan OOK geldig is. Er staat wel "tot en met maandag". Vanaf vrijdag 19h lijkt me dus | |
the_disheaver | donderdag 13 april 2006 @ 16:31 |
quote:Klopt. Het wordt wel ontkend in het PDF;je. Voor het gemak, hier de directe link http://www.rovernet.nl/wijsopreis/feestdagenregeling.pdf | |
Ou-Tannu | donderdag 13 april 2006 @ 16:32 |
je mag toch ook niet harder dan 140 als er overwegen in de baanvak zitten? | |
Dr_Flash | donderdag 13 april 2006 @ 16:37 |
quote:of bedoel je dat bij Pasen, Pinksteren "Vrijdag vanaf 19:00" staat? Da's wel duidelijk dan ja | |
Zug-Chef | donderdag 13 april 2006 @ 16:40 |
quote:mooie fotos man het is mooi weer hier | |
MREn | donderdag 13 april 2006 @ 16:43 |
quote:ATB-NG is toch ook al bijna ERTMS? | |
Dr_Flash | donderdag 13 april 2006 @ 16:45 |
wat is ERTMS sowieso? EuroRail Train Management System of zoiets? | |
Ou-Tannu | donderdag 13 april 2006 @ 16:47 |
quote:European Rail Traffic Management System je zat er bijna op zoek je op ERTMS op google krijg je meteen deze pdf | |
Dr_Flash | donderdag 13 april 2006 @ 16:48 |
ah cool en dat gaat ATB vervangen begrijp ik? ah die PDF is goed spul, ff lezen | |
Ou-Tannu | donderdag 13 april 2006 @ 16:49 |
quote:alsdus die PDF | |
biertapper | donderdag 13 april 2006 @ 17:00 |
quote:Daar heb ik vandaag van Utrecht naar Rotterdam ingezeten . | |
the_disheaver | donderdag 13 april 2006 @ 17:16 |
quote:Grootste verschil is dat het een europese standaard is. | |
Ou-Tannu | donderdag 13 april 2006 @ 17:17 |
quote:zo als met alles wijkt nederland standaard af | |
Duvel | donderdag 13 april 2006 @ 18:19 |
quote:Eh ja, zo'n wazige regel is er wel geloof ik. Daarom worden alle nieuwe lijnen zonder overwegen gebouwd (en de spoorverdubbelingen ook, maar dat is meer omdat een overweg over vier sporen bijzonder onveilig is). | |
Duvel | donderdag 13 april 2006 @ 18:21 |
quote:Functioneel gezien wel, technisch gezien niet... Jammer van al die jaren ontwikkeling die in ATB-NG zitten. | |
Dr_Flash | donderdag 13 april 2006 @ 18:37 |
quote:is die in Hilversum niet over6 sporen ofzo? | |
Ou-Tannu | donderdag 13 april 2006 @ 18:39 |
quote:maar dat had dan temaken dat ATB-EG/NG de spoorbomen nooit optijd kon sluiten? quote:meende ik ook? maar daar zit toch ook een hekwerkje aan de slagboom gebonden? | |
Duvel | donderdag 13 april 2006 @ 18:41 |
quote:Jawel, maar daar wordt geen 140km/u gereden. Ik weet niet precies wat de reden is om niet harder dan 140km/u te rijden over een baanvak met overwegen. Ik vermoed dat een risico-inschatting gedaan is, en dat 160km/u gewoon een te groot risico met zich meebrengt, ook met het oog op ontsporing van de trein bij een aanrijding. Dat overwegen niet op tijd dichtgaan kan het niet zijn. Dan moet je de zogenaamde aankondiging verplaatsen en dan gaat ie eerder dicht (dat dit wel wat voeten in de aarde heeft, is punt twee). | |
Ou-Tannu | donderdag 13 april 2006 @ 18:43 |
quote:kweeniet hoe het dan met ERMTS geregeld gaat worden? aangezien het geheid ergens ONMOGELIJK zal zijn om de overweg te verwijderen? | |
Dr_Flash | donderdag 13 april 2006 @ 18:44 |
quote:Ja dat hekje is wel zo ja. Ellende met 6 sporen is eigenlijk vooral dater altijd wel eentje bezetis, en die overweg dus ongeveer driekwart van de tijd dicht is | |
Duvel | donderdag 13 april 2006 @ 18:44 |
quote:Dan rij je dus niet harder dan 140 daar Lijkt mij dan... | |
Ou-Tannu | donderdag 13 april 2006 @ 18:45 |
quote:en dan zal je net in een IC traject zitten lekker met 200 ( k noem wat ) en dan moet je remmen tot 140 | |
Duvel | donderdag 13 april 2006 @ 18:52 |
quote:Ja, pech. Had je de overweg maar weg moeten halen | |
Ou-Tannu | donderdag 13 april 2006 @ 18:56 |
quote:effectief is het niet | |
Duvel | donderdag 13 april 2006 @ 18:58 |
quote:Nee, maar er worden steeds meer overwegen opgeheven. Het ideale zou zijn een land zonder overwegen, maar dat haal je nooit. | |
Dr_Flash | donderdag 13 april 2006 @ 18:59 |
quote:Nou waarom niet? IN Amsterdam is het aardig gelukt | |
Ou-Tannu | donderdag 13 april 2006 @ 19:00 |
quote:nja op dieselspoor kan je toch niet zo hard, trekken die treinen toch nooit een keer, wordt t gewicht van de trein veel te hoog | |
Duvel | donderdag 13 april 2006 @ 19:00 |
quote:Ja, maar daar heb je dan ook weinig landelijke overpaden | |
Ou-Tannu | donderdag 13 april 2006 @ 19:01 |
quote:moauw mja maar k denk dat als je in een BOEREN Gat komt waar 2x per uur een IC langs jakkert dat het wat minder prio heefT? | |
Ou-Tannu | donderdag 13 april 2006 @ 19:02 |
quote:mja ach, en je kan niet overal even makkelijk ene meter of 3 de grond in graven om een tunneltje te maken | |
Tfz | donderdag 13 april 2006 @ 19:02 |
quote:ERTMS op grote schaal invoeren is ook nog lang niet aan de orde. Tegen die tijd zal de overwegreductiejihad al wel ver gevorderd zijn. | |
Dr_Flash | donderdag 13 april 2006 @ 19:03 |
quote:ach boeit toch geen ruk? Ze maken toch ook tunneltjes onder de snelweg door en zo? OOK in het boerenland? | |
Ou-Tannu | donderdag 13 april 2006 @ 19:04 |
quote:was ERTMS vorig jaar toen de noordelijke dieselijntjes ATB-NG kregen al gereed dan? | |
Dr_Flash | donderdag 13 april 2006 @ 19:04 |
quote:Wel gaaf trouwens hee een Europese standaard, op 3 lijntjes per land | |
Ou-Tannu | donderdag 13 april 2006 @ 19:05 |
quote:snelweg != spoor | |
Duvel | donderdag 13 april 2006 @ 19:05 |
quote:Nee, nog niet genoeg om het in te bouwen. Verder hadden ze NoordNed dan moeten dwingen ERTMS in die Wadlopers in te bouwen, terwijl er bij de grote revisie van die dingen net ATB-NG in was gebouwd. | |
Ou-Tannu | donderdag 13 april 2006 @ 19:05 |
quote: | |
Ou-Tannu | donderdag 13 april 2006 @ 19:06 |
quote:wrom moest er nou ineens zo nodig ATB op die trajecten? ze wisten toen ook al dat er NIEUWE! treinen zouden komen? | |
Dr_Flash | donderdag 13 april 2006 @ 19:08 |
quote:en als het er nou vlak langs ligt en ze zijn toch bezig? Hrv - Lwd zou kunnen? | |
Dr_Flash | donderdag 13 april 2006 @ 19:08 |
quote:Wat heeft ATB sowieso voor zin met die postkoetsen? | |
Ou-Tannu | donderdag 13 april 2006 @ 19:09 |
quote:mja, bij Grou-jirnsum maar even de overweg kwijt raken? omdat er 1x per uur een IC met 140+ langs zou komen? | |
Ou-Tannu | donderdag 13 april 2006 @ 19:09 |
quote:ROFL!!!!!!! | |
Dr_Flash | donderdag 13 april 2006 @ 19:18 |
ja er was ooit bij Sauwerd iets mis gegaan geloof ik. In 1981? En daarom moet er in 2005 nog even ATB aangelegd worden? Omdat er in 2006 ERTMS aan komt? Ik niet snap | |
Tfz | donderdag 13 april 2006 @ 19:18 |
quote:Wat heeft de komst van nieuw materieel te maken met de implementatie van een beveiligingssysteem? Het nieuwe materieel maakt daar ook gebruik van. | |
Duvel | donderdag 13 april 2006 @ 19:18 |
quote:Toen ze begonnen met het inbouwen van ATB-NG op die Noordelijke lijnen? Nee. | |
Ou-Tannu | donderdag 13 april 2006 @ 19:20 |
quote:Dat ze dan direct op ERMTS konden ? :p | |
Duvel | donderdag 13 april 2006 @ 19:22 |
quote:Dat ongeluk bij Sauwerd gebeurde op een baanvak met centrale radioverkeersleiding. De treinen kregen per radio de rijopdrachten door, er stonden geen seinen. En dat is een keer misgegaan. Verder stelt de wet dat op alle baanvakken waar harder dan 40 of 100 gereden wordt, er ATB aanwezig moet zijn in enige vorm. | |
Ou-Tannu | donderdag 13 april 2006 @ 19:25 |
quote:Wetten zijn er om te breken *ahum* | |
Duvel | donderdag 13 april 2006 @ 19:26 |
quote:Nee, niet als het om dit soort veiligheidskwesties gaat. | |
Tfz | donderdag 13 april 2006 @ 19:35 |
quote:ERTMS is een volledig nieuw systeem gericht op het verhogen van de beschikbare capaciteit, veiligheid en dergelijke. Waarom zou je dat willen inbouwen op zo'n lijntje? ERTMS komt alleen op de Betuweroute, HSL en Amsterdam-Utrecht voorlopig. Nederland loopt voorop met de invoering van dat systeem, alleen in Zwitserland wordt het geloof ik ook al gebruikt, en ook maar op één of enkele drukke baanvakken. | |
Dr_Flash | donderdag 13 april 2006 @ 19:46 |
ERTMS is dus nog in de proeftuin-fase begrijp ik? | |
Tfz | donderdag 13 april 2006 @ 20:00 |
Ach, wat heet proeftuin. Het hier gebruikte "level 2" is wel uitontwikkeld geloof ik. | |
Duvel | donderdag 13 april 2006 @ 20:17 |
quote:Het gaat al iets harder inmiddels, zie dit plaatje van http://www.ertms.com: Oh wacht, dit is alleen nog maar de test. Er zijn in elk geval ook andere lijnen waar 't een en ander in dienst is. | |
Dr_Flash | donderdag 13 april 2006 @ 20:23 |
heerlen-maastricht Nou ja goed. Ik zou ook vast ATB aanleggen, want die euro shit dat duurt nog wel ff | |
Duvel | donderdag 13 april 2006 @ 20:34 |
quote:Heerlen - Maastricht is echt een testtraject, net als daar bij Meppel. Allemaal aparte seinen langs de baan voor tijdens proefritten en zo! | |
Ou-Tannu | donderdag 13 april 2006 @ 20:34 |
quote:Ach Meppel - Leeuwarden heeft t wel al in de test | |
Fred | vrijdag 14 april 2006 @ 01:59 |
Ben toch benieuwd of dat ERTMS goed aan gaan sluiten op ATB op de plaatsen waar de HSL en Betuwelijn hier bij Rotterdam zijn aangesloten op het normale spoor. | |
Duvel | vrijdag 14 april 2006 @ 07:56 |
quote:Zal wel loslopen denk ik. Er zijn ook lijnen waar ATB-NG aansluit op ATB-EG en dat werkt volgens mij ook wel aardig. Dan nu de resultaten van de telling hoeveel studenten in de trein zaten met alleen OV: drie. Binnen mijn blikveld. Bedenk wel: de trein was behoorlijk leeg. Er was ook één iemand met een kaartje en een OV. En de naieve conducteur liet ze er mee wegkomen... | |
Dr_Flash | vrijdag 14 april 2006 @ 09:10 |
quote:Wat is er mis met het hebben van een kaartje en een OV? Ik hoorde trouwens in allebei mijn treinen (IC Ut-Ht en stoptrein Ht-Hto) omgeroepen worden dat de OV-weekkaart niet geldig was als vervoerbewijs, maar wel als kortingkaart, en dat je er dus nog een kaartje bij moest kopen als je een OVweek hebt. Jawel: ongeveer 7 seconden voordat de deuren dichtgingen, nadat de betreffende treinen 10 resp 12 minuten stil gestaan hadden "Okee, we waarschuwen je Maar het kost je wel een aansluiting " | |
Duvel | vrijdag 14 april 2006 @ 09:20 |
quote:Niks. Ik bedoelde dat ie de mensen zónder kaartje ermee weg liet komen. | |
Dr_Flash | vrijdag 14 april 2006 @ 09:23 |
quote:ja die had hij natuurlijk moeten laten afvoeren in een gereedstaand arrestantenbusje. Crimineel tuig Studenten noemt zich dat de Intellectuele voorhoede van de maatschappij Nog te lam om de achterkant van een toch al gratis vervoerbewijs te lezen | |
Dichterbijer | vrijdag 14 april 2006 @ 09:26 |
Geen idee of het al besproken is in deze topic, ik zag bij Onnen dat alle Siemens treinen afgerangeerd zijn en aan elkaar gekoppeld. En tegenwoordig helemaal volgespoten met Graffiti. Weet iemand wat er met die treinen gaat gebeuren? Sloop? | |
the_disheaver | vrijdag 14 april 2006 @ 09:33 |
quote:Tsja, Bij de net aangekomen trein helpt het ook niet echt waarschijnlijk. De helft van de passagiers zal nog niet in de trein zitten. Stationsomroepen lijkt mij effectiever. Was gisteravond wel druk. Dus veel zijn wel op de hoogte van goede vrijdag | |
Dr_Flash | vrijdag 14 april 2006 @ 09:37 |
ja goed punt, zal ook wel zo zijn ja Was gisteravond achterlijk druk idd | |
Zug-Chef | vrijdag 14 april 2006 @ 10:02 |
Wat zal het vanavond lekker rustig zijn in de IC van Lwd naar Rotterdam... Lekker weekendje 4 sterren hotel | |
Duvel | vrijdag 14 april 2006 @ 10:05 |
quote:De conducteur had zijn leesbril nodig om het te kunnen lezen, dus de lettertjes zijn blijkbaar vrij klein. Maar ik heb geen OV meer, dus ik zou het niet weten. | |
Dr_Flash | vrijdag 14 april 2006 @ 10:09 |
de conducteur is ook geen 18 meer | |
Tfz | vrijdag 14 april 2006 @ 10:18 |
quote:De IC's Ut -> Ht staan in Ut maar drie (800/900) of vijf (3500) minuten stil, dus op dat punt klopt je verhaaltje niet. En als ik met de stopper uit Nm aan kom in Ht dan zou ik ook eerst eens rustig koffie gaan drinken en wachten totdat iedereen is overgestapt (aansluitingen uit Tb en Ehv) voordat ik ging omroepen, het heeft namelijk niet zo veel zin om te gaan roepen als er nog amper iemand in de trein zit. | |
Dr_Flash | vrijdag 14 april 2006 @ 10:23 |
quote:treinnummer zal me verder jeuken maar de IC van 7:47 (uit schiphol?) naar EIndhoven staat er om 7:39 vaak al hoor God, die paar minuten, waar hebben we het over? Lang genoeg iig Die stopper komt altijd een hele wolk mensen uit ja, als je meteen daarna die trein in stapt dan zit die trein nog vol met waterdamp | |
Duvel | vrijdag 14 april 2006 @ 10:38 |
quote:Klopt, die loopt vaak tegelijk binnen met de IC van Rotterdam naar Deventer/Enschede. | |
verzameldirk | vrijdag 14 april 2006 @ 12:41 |
misschien een domme vraag, maar met mijn 40 jarige treinspotterschap heb ik toch geen idee wat een === ik zag bij Onnen dat alle Siemens treinen afgerangeerd zijn==== is........ .. wat is een Siemenstrein | |
Ou-Tannu | vrijdag 14 april 2006 @ 13:06 |
quote:dat bedacht ik me ook net? | |
Dr_Flash | vrijdag 14 april 2006 @ 14:47 |
Matjes 64 die al sinds Fred Flintstone met SIEMENS reclame rond rijden? Gokje hoor | |
Duvel | vrijdag 14 april 2006 @ 14:50 |
quote:Railfloppers natuurlijk! | |
Ou-Tannu | vrijdag 14 april 2006 @ 14:51 |
quote:ow die? | |
Dr_Flash | vrijdag 14 april 2006 @ 14:52 |
quote:ja hoor, op de terugweg, gastje 1 bank verderop Nou, hij ging mooi de bietenkar op hoor "enkeltje Ht-Ut met korting, ¤ 4,50, plus 35.... dat is... ¤ 39,50 alsjeblieft " | |
Duvel | vrijdag 14 april 2006 @ 14:57 |
quote:Ja jammer dan, moet ie maar leren lezen hè! | |
Fred | vrijdag 14 april 2006 @ 15:14 |
quote:NS heeft de reclame op de blauwe banen van stoptreinmaterieel al járen geleden afgeschaft... | |
Ou-Tannu | vrijdag 14 april 2006 @ 15:16 |
quote:de banen bestaan nog wel | |
Dr_Flash | vrijdag 14 april 2006 @ 15:35 |
quote:Kan je nagaan hoe lang die dingen al in Onnen staan | |
Ou-Tannu | vrijdag 14 april 2006 @ 15:37 |
quote:Whehehehe! | |
Alexxxxx | vrijdag 14 april 2006 @ 15:39 |
Van mij mogen ze de reclame meteen weer invoeren, met namen de reclamekoplopers De KLM trein Aegon trein Martinair trein Wat waren die mooi | |
Dr_Flash | vrijdag 14 april 2006 @ 15:42 |
quote: En dat de sponsoring-opbrengsten in mindering gebracht worden op de tarieven *RINGGGGG Kut is het al zo laat? | |
Ou-Tannu | vrijdag 14 april 2006 @ 15:45 |
quote:idd! Treinreclame is nog zo gek niet wat zou het opleveren voor de NS om een ICM3 vol te kladden met reclame? | |
Duvel | vrijdag 14 april 2006 @ 15:45 |
quote:De Lage Landen Koploper niet vergeten! Hier op de achtergrond: En hier wat dichterbij: | |
Ou-Tannu | vrijdag 14 april 2006 @ 15:46 |
quote:mijn icon is nu gaver | |
Ou-Tannu | vrijdag 14 april 2006 @ 15:47 |
quote:replace koploper met doodloper | |
Dr_Flash | vrijdag 14 april 2006 @ 15:50 |
quote:ja ja de hele dag al. En af en toe hebben we dezelfde | |
Dr_Flash | vrijdag 14 april 2006 @ 15:51 |
die koeienvangers op die koplopers, die waren ook vet | |
Ou-Tannu | vrijdag 14 april 2006 @ 15:53 |
quote: quote:tis niet meer wat het geweest is :/ | |
Duvel | vrijdag 14 april 2006 @ 15:56 |
quote:Die zitten er nog steeds op. Toen ik die | |
Peter | vrijdag 14 april 2006 @ 15:58 |
quote:wat zijn koeievangers? die gele plaaten op de aansluitingen? | |
Fred | vrijdag 14 april 2006 @ 16:01 |
quote:De zwarte gebogen platen vooronder, onder de koppeling | |
Peter | vrijdag 14 april 2006 @ 16:02 |
quote:zijn die weg dan? | |
Ou-Tannu | vrijdag 14 april 2006 @ 16:03 |
quote:tevens mensen vanger? voor als een idioot voor de trein gaat staan? | |
Fred | vrijdag 14 april 2006 @ 16:07 |
quote:Dan kunnen ze beter een groot net om het spoor zetten Je icoon met DD-AR mist trouwens nog een Bv-tje... | |
Ou-Tannu | vrijdag 14 april 2006 @ 16:12 |
quote:klopt maar anders is die te lang | |
Tfz | vrijdag 14 april 2006 @ 16:30 |
quote:Als je had opgelet zag je dat het me niet om het aantal minuten ging, maar over het feit dat je blijkbaar aan feitenverdraaiing doet om het gebeuren enigszins in het belachelijke te trekken.... En fin, in regio Zuid werd op de stations ook omgeroepen dat de week-OV niet geldig was. toch zo'n dom gastje dat dat weer niet wist, die mocht ¤35,- extra betalen. Altijd leuk om dat van een afstandje te bekijken. quote:Nee. Ik vind het ICM er trouwens fraaier uitzien met baanruimer, dan zonder. Als die kap er vanaf is zie je gewoon het stalen profiel er onder zitten, en dat is een flinke balk. | |
Dr_Flash | vrijdag 14 april 2006 @ 16:34 |
quote:nee, zitten er nog op ik denk dat het een soort spoilers zijn eigenlijk | |
Dr_Flash | vrijdag 14 april 2006 @ 16:35 |
quote:loop je nou toestanden te zoeken? | |
Dichterbijer | vrijdag 14 april 2006 @ 16:38 |
De Railh(fl)opper: Maar lees in de OP dat ze sinds december daar al staan... Maar weet iemand hun lot? | |
Fred | vrijdag 14 april 2006 @ 16:43 |
quote:Slopert... Of er moet nog ergens een spoorwegbedrijf zijn die er interesse in heeft, maar de kans is klein. Voor de NS zijn ze te duur omdat het een serie is van maar 9 stellen... | |
Ou-Tannu | vrijdag 14 april 2006 @ 16:51 |
quote:om maar te zwijgen van het onderhoud wat er bijna constand aan moet gebeuren :p | |
Fred | vrijdag 14 april 2006 @ 16:56 |
quote:idd, we mogen eigenlijk blij zijn dat ze bij NS eerst een prototype serie besteld hebben. Je moet er niet aan denken dat ze de hele plan T & V -vloot in één keer vervangen hadden deze rampenbakken... | |
Ou-Tannu | vrijdag 14 april 2006 @ 16:59 |
quote:Sja, tis dat ze nooit ver genoeg storingsvrij geworden zijn, als ze een normaal uitval percentage hadden gehaald tov andere treinstellen hadden ze mischien nog in dienst geweest mischien dat we ze nog eens zien rijden als er weer om wazige redenen veel materiaal aan de kant staat met defecten | |
Dr_Flash | vrijdag 14 april 2006 @ 17:05 |
got ja die krengen hebben we ook nog een blauwe maandag gehad Was ze allang weer vergeten joh | |
Ou-Tannu | vrijdag 14 april 2006 @ 17:07 |
quote:zalk er 1 in mn icoon verwerken? dat die uitvalt? | |
Dr_Flash | vrijdag 14 april 2006 @ 17:09 |
quote:ja of datie uit mekaar dondert en alle schroot langs de rails | |
Peter | vrijdag 14 april 2006 @ 17:10 |
quote:wel stoer.. schuift de smiley iets op.. om dan kapot te gaan | |
Ou-Tannu | vrijdag 14 april 2006 @ 17:10 |
quote:nee dat die uit elkaar pleurt ipv deukt ( zie DH1 ) als die de smilie raakt? dus | |
Peter | vrijdag 14 april 2006 @ 17:10 |
quote:of dattie er achter komt, deur open gaat en mr. smiley krijgt invaliedelift op de kop.. | |
Dr_Flash | vrijdag 14 april 2006 @ 17:49 |
quote:ja kan ook | |
Duvel | vrijdag 14 april 2006 @ 17:49 |
quote:Dat was gelukkig nooit het doel. Wel hebben ze het pad geëffend voor een succesvolle introductie van IRM. Dus wat dat betreft blijf ik erbij dat het een nuttig materieelserie geweest is. | |
Tfz | vrijdag 14 april 2006 @ 19:27 |
Heeft iemand eigenlijk nog wat gehoord van de ombouw van tien ICRm B's tot BDs? Gaat dat nog steeds plaatsvinden? | |
Ou-Tannu | vrijdag 14 april 2006 @ 19:56 |
quote:Zekers, alleen jammer dat de IRM ook weer geen vervolg krijgt | |
Duvel | vrijdag 14 april 2006 @ 20:00 |
quote:Ik heb niet gehoord dat het niet gebeurt... dus neem aan van wel. | |
MREn | vrijdag 14 april 2006 @ 20:01 |
quote:IRM heeft wel degelijk vervolg gehad, na IRM-1 zijn er nog twee keer extra stammen/bakken bijbesteld, IRM-2 en -3, steeds iets afwijkend van IRM-1. Van Plan V zijn ook iets van 13 deelseries. | |
Duvel | vrijdag 14 april 2006 @ 20:01 |
quote:Gezien naar het aantal bakken is het de grootste serie ooit. Ik vind 't wel genoeg... | |
Ou-Tannu | vrijdag 14 april 2006 @ 20:02 |
quote:mja maar volgens mij ging dat nu toch ook niet meer verder? naar de bekenwording van de cabines? | |
MREn | vrijdag 14 april 2006 @ 20:03 |
quote:nee, dat zijn bh'tjes | |
MREn | vrijdag 14 april 2006 @ 20:04 |
quote:Ben ik helemaal achterlijk als ik hier geen touw aan vast kan knopen? | |
MREn | vrijdag 14 april 2006 @ 20:09 |
quote:Vond ik ook al, terwijl ik toch tegen de spits in rond 17:30 van Enschede naar Utrecht ben gegaan. Maar op de weg was het ook enorm druk, erg op tijd waren de meesten niet voor die vergadering. Op de terug weg (met die ene IC-stoptrein die na Amf op elk station tot Es stopt) nog leuk afvalspelletje gedaan: met 13 bakken ICM vetrokken uit Ut (en dat om 22:50), in Amf een drietje achter gelaten, en met een ander drietje afgesloten naar Dv gereden, aldaar afgesloten drietje+viertje achter gelaten en met een behoorlijk gevuld drietje verder naar Es. | |
Peter | vrijdag 14 april 2006 @ 20:11 |
quote:neuh, ik weet ook niet wat Bd-tjes zijn.. | |
MREn | vrijdag 14 april 2006 @ 20:11 |
quote:Dat werkt niet alleen vrij aardig, dat werkt gewoon probleemloos. NG is namelijk backwards compatible met EG, dus een trein met NG rijdt op NG zolang er NG-bakens zijn, en als die er niet zijn, rijdt ie gewoon op EG, zoals volgens mij op Wdn-Es gebeurt. [ Bericht 0% gewijzigd door MREn op 14-04-2006 20:26:37 ] | |
MREn | vrijdag 14 april 2006 @ 20:14 |
quote:B staat voor 2e klas, D voor dienst (lees: bagageruimte). Een BD'tje is aldus een tweede klas rijtuig met bagageafdeling. | |
MREn | vrijdag 14 april 2006 @ 20:17 |
quote:Pas een paar maanden eigenlijk | |
MREn | vrijdag 14 april 2006 @ 20:20 |
quote:Ja, want Indusi, MEMOR, Crocodile etc. zijn wel europese standaarden... | |
Dr_Flash | vrijdag 14 april 2006 @ 20:22 |
quote:ehm... Eerste Generatie Nieuwe Generatie of zo? Dat die afkortingen betekenen? | |
MREn | vrijdag 14 april 2006 @ 20:32 |
quote:Inderdaad, ATB-EG is het aloude geping in de cabines enzo, en is beperkt tot max. 140km/uur. NG kan tot 360km/uur, is niet afhankelijk van spoorstroomlopen voor detectie (van voornamelijk lichtgewicht) materieel. NG is afhakelijk van bakens, en indien nodig kan er eenvoudig eentje bij. In de cabine is het handig omdat NG een doelsnelheid geeft en een afstand vanaf waar die doelsnelheid behaald moet zijn, dit itt EG waarbij je direct na een sein het beeld op moet volgen en hier ook op voorbereid moet zijn. Gevolg: je kan beter anticiperen en (daarmee) gemiddeld hogere snelheden halen. | |
Peter | vrijdag 14 april 2006 @ 20:40 |
quote:NG werkt met assentellers? | |
the_disheaver | vrijdag 14 april 2006 @ 20:43 |
quote:Maar het zin compleet andere systemen. Ook de 'hardware' in de trein is anders. | |
the_disheaver | vrijdag 14 april 2006 @ 20:51 |
quote:Het zijn bakens op het spoor die informatie door geven aan de trein over het komend stuk spoor. Of er een sein staat, hoever dat ding van de baken af staat, en in welke stand het sein staat. Moet bv de trein na dat sein afremmen naar 40 km/h (wat vooraf is gegaan door een sein wat uitsprak dat je bij het volgende sein 40 moet rijden (maar tot dat sein opzich nog 140 kunt rijden) dan leest ATBng dat je over x aantal meter naar 40 kmh terug moet gaan. Tevens weet ATBng (door invoer) wat van trein het is, kwaliteit remmen en hoe lang ie is zodat hii de remweg kan berekenen. En daardoor kun je dankzij ATB ng op tijd remmen, maar niet kilometers te vroeg, wat wel bij ATB eg moest. Zodat je een groot deel 40 moet rijden, terwijl het sein waarachter je 40 moet rijden pas over een kilometer staat ofzo. http://home.hetnet.nl/~marctiny/ | |
Ou-Tannu | vrijdag 14 april 2006 @ 21:18 |
quote:na dat de cabines voor de machinist zo onveilig bleken bedoelde ik | |
Peter | vrijdag 14 april 2006 @ 21:23 |
quote:daar was iets mee jah.. iets met een vrachtwagen in het dorp waar ik ben geboren | |
Tfz | vrijdag 14 april 2006 @ 21:26 |
quote:Die waren zeker veilig, alleen werd er weer gebruld zonder zich in de zaak te hebben verdiept. Overigens was de aflevering van de nieuwe VIRM-stellen toen al lang en breed voltooid en sinds dat is beëindigd is er nooit meer sprake geweest van een vervolgbestelling IRM, dus ik snap eigenlijk niet wat je met je opmerking precies bedoelt. | |
Willy84 | vrijdag 14 april 2006 @ 23:17 |
ATB-NG bestaat volgens mij al een aantal jaren. Iemand een idee wanneer de uitrol volgt over het gehele land van ATB-NG of ETCS. Want als je met een beter beveilegings systeem efficienter kunt werken (sneller rijden gem. En meer treinen p/u) Dat is wel iets dat de ns kan gebruiken geloof ik. | |
Tfz | vrijdag 14 april 2006 @ 23:26 |
quote:ATB-NG sowieso niet, ETCS misschien over heeel veeeeel jaren. Het sneller rijden gemiddeld valt denk ik wel mee, eerder efficiënter gebruik van de infra en daar is niet alleen NS, maar zijn alle vervoerders bij gebaat. | |
Ou-Tannu | zaterdag 15 april 2006 @ 00:05 |
quote:aah okee mijn fout, je hoort toch alleen de slechte dingen, van mij mogen ze zo wat V-IRM bij bestellen om mat64 weg te draaien, ICMs als stoppers? of zijn die daar nou niet geschikt voor? | |
Alexxxxx | zaterdag 15 april 2006 @ 00:42 |
De snor in Winterswijk blijkt van de HSA te zijn | |
Ou-Tannu | zaterdag 15 april 2006 @ 01:08 |
quote:hij ziet er nu iig stukken beter uit dan voor zn opknapbeurtje ! * Ou-Tannu gaat nu BahnTV kijken | |
the_disheaver | zaterdag 15 april 2006 @ 01:36 |
quote:Ben je te vroeg me! Is nog niet. Helaas | |
Ou-Tannu | zaterdag 15 april 2006 @ 01:50 |
quote:jawel e:\download\bahntv | |
the_disheaver | zaterdag 15 april 2006 @ 02:03 |
quote:grrr... downloadlinke? | |
Alexxxxx | zaterdag 15 april 2006 @ 02:04 |
quote:niet op het forum | |
the_disheaver | zaterdag 15 april 2006 @ 02:10 |
quote:Ook nie tvan bahn TV? Hoe moet ik dan gaan slapen??? | |
Alexxxxx | zaterdag 15 april 2006 @ 02:11 |
quote:In je bed? | |
the_disheaver | zaterdag 15 april 2006 @ 02:18 |
quote:Ehh ja. Dat zou idd kunnen. Maar helaas heb je ook motivatie nodig om je bed in te komen. Door een zeker te zijn dat je een redelijke kans hebt om snel te slapen. En zonder bahnTV is die kans laag... te laat... Dus... linkje? | |
Peter | zaterdag 15 april 2006 @ 02:50 |
quote:bahnTV... leuk programma | |
Dr_Flash | zaterdag 15 april 2006 @ 10:47 |
Godsamme Zo is die lint wel een ENORME kuttrein zeg DE | |
Ou-Tannu | zaterdag 15 april 2006 @ 11:21 |
quote:k heb ook geen linkje :> newsgroepen zijn geweldig met name *** [ Bericht 4% gewijzigd door Alexxxxx op 15-04-2006 13:42:28 (FOEI!!!!) ] | |
Dr_Flash | zaterdag 15 april 2006 @ 11:25 |
Whaah die avatar van je met die stoomtrein is ook geweldig trouwens | |
Ou-Tannu | zaterdag 15 april 2006 @ 11:26 |
quote: | |
Dr_Flash | zaterdag 15 april 2006 @ 14:01 |
quote:Mwoa, maakt toch niet uit hoor Ik zou bij Jupiter niet weten hoe ik iets van welke nieuwsgroep dan ook af moest halen. Ruksysteem ook | |
jorienvdherik | zaterdag 15 april 2006 @ 14:01 |
donderdag waarschijnlijk combi naar ajax uit welk jaar komen deze treinen, en zijn dit de 1e generatie van de dubbeldekkers ? | |
Tfz | zaterdag 15 april 2006 @ 14:06 |
Nee, dat is DD-AR, ook wel DDM2/3. | |
Ou-Tannu | zaterdag 15 april 2006 @ 14:07 |
quote:als het dubbeldekkers zijn vast wel, aangezien de supporters het toch maar slopen | |
Ou-Tannu | zaterdag 15 april 2006 @ 14:07 |
quote:werkt prima bahnstracken zijn ook mooi | |
MREn | zaterdag 15 april 2006 @ 15:12 |
quote:Die zijn helemaal niet onveilig. Als je met 130 km/uur op 35 ton staal in rijdt, zijn er verdomd weinig constructies die daar weerstand tegen kunnen bieden. | |
MREn | zaterdag 15 april 2006 @ 15:17 |
quote:Programma? Het is gewoon een hele zender die 24 uur per dag niets anders uitzendt dan DB-info, ook over verkeersleiding, mensen achter het beroep en infrawerkzaamheden. Alleen te ontvangen met Canal Digital (ook met het goedkoopste abonnement geloof ik). | |
Dr_Flash | zaterdag 15 april 2006 @ 15:18 |
quote:Mwoa, die constructies zouden op zich wel bouwbaar zijn, maar ze moeten ook nog botsingsenergie opvangen. Op zich is het wel mogelijk om een trein te maken die met een botsing van 130 km/h nog geen vervorming vertoont, maar ja, dan smak je dus zelf binnen die trein met 130 tegen de voorruit. | |
Ou-Tannu | zaterdag 15 april 2006 @ 15:19 |
quote:nou en ik slurp het wel binnen | |
MREn | zaterdag 15 april 2006 @ 15:22 |
quote:Er zijn al treinen besteld om mat'64 te vervangen. Maar dat wordt ook ongeveer in elk topic egvraagd, dus ik heb het maar in de topicstart gezet ooit. Nieuwe sprinters, gemodelleerd naar BauReihe 425 van de DB. Foto: zie TS of http://home.student.utwente.nl/m.i.n.rorik/foto/trein/Br425/ quote:Hangt van het traject af. Op drukke trajecten, of met veel stations op korte afstand van elkaar haalt ICM de tijden van mat'64 niet. Maar als stations (vele) kilometers uit elkaar liggen zoals Aml-Dv en Zl-Gn is het prima te doen. Practisch gezien is er niet genoeg ICM om stopdiensten te rijden, omdat ze hard nodig zijn in de noordoost-IC's en deels in de 3500-serie. M.i.v. nieuwe drgl is zelfs geen ICM 'over' om stoptreinen (Apd-)Dv-Aml te rijden, zodat daar na 2 jaar afwezigheid weer mat'64 terug komt. | |
Dr_Flash | zaterdag 15 april 2006 @ 15:27 |
quote:hmm jammer.. Ik vond deze veel mooier eigenlijk geen idee wat voor BR nummer dit was trouwens.. | |
Tfz | zaterdag 15 april 2006 @ 15:33 |
De NS-stellen krijgen overigens een andere kop (t.o.v. BR425) en naar het zich laat aanzien ook een beter interieur. | |
the_disheaver | zaterdag 15 april 2006 @ 15:35 |
quote:Oh, dat is waar ook! Heb ik ook een tijdje kunnen ontvangen... Maar vooral het nachtprogramma op de duitse zenders is tof. En geniaal. Want overdag hoef ik zoeits niet te zien... | |
Dr_Flash | zaterdag 15 april 2006 @ 15:35 |
quote:Hmm dat boeit me niet echt eigenlijk Als die displays met info maar blijven | |
Tfz | zaterdag 15 april 2006 @ 15:40 |
Vast wel ja, de stellen krijgen een infosysteem aan boord als ik me niet vergis. | |
Dr_Flash | zaterdag 15 april 2006 @ 15:42 |
ook zo relaxt in die NS @TV bakken van tegenwoordig. Soms rijden ze weleens op Hlm - Mt | |
the_disheaver | zaterdag 15 april 2006 @ 15:45 |
quote:Ow... nog nooit in gezetten. Waarom staan op die tekstbakken in de IRM alleen maar het eindstation, en niet het volgende station? Moet toch kunnen? | |
Ou-Tannu | zaterdag 15 april 2006 @ 15:47 |
quote:mja net als in de Linten? | |
Dr_Flash | zaterdag 15 april 2006 @ 15:49 |
quote: cool hoor reisinfo afgewisseld met nieuws, weer, sport etc. En in die rijtuigen hebben ze op proef gratis wifi | |
spectrumanalyser | zaterdag 15 april 2006 @ 15:53 |
en dan de gedachte dat die trein uit mstrg (koefnoen ) ooit door zal gaan rijden naar alkmaar | |
Dr_Flash | zaterdag 15 april 2006 @ 16:20 |
quote:mstrg? en al zouden ze dat doen, wat is daar lollig aan dan? | |
Tfz | zaterdag 15 april 2006 @ 16:33 |
quote:Dat setje rijtuigen reed mee op Hlm-Mt/Hrl, is er nu echter uit t.b.v. ritten op de HSL. Het infosysteem in IRM kan ook andere dingen tonen. Een maatje kwam er van de week eentje tegen met tekst over doorrijden als stoptrein naar Emmerich.... quote:Hij zal wel bedoelen dat de 800/900 met ingang van de nieuwe dienstregeling Hrl/Mt-Amr (en in de spits door naar Sgn) gaat rijden, maar wat daar verder opmerkelijk aan is (en dan de gedachte...) snap ik ook niet.... | |
Ou-Tannu | zaterdag 15 april 2006 @ 16:46 |
quote:mja als je bakken met nieuw IC materiaal koopt kan je t oude IC (ICMs) mooi over op andere lijnen gebruiken | |
Tfz | zaterdag 15 april 2006 @ 16:52 |
quote:Maar wat heb je daar aan? Aan IC-materieel is op zich geen tekort (hoewel per drgl 2007 de voorraad wel op is). Wil je van Mat '64 af binnen een x-aantal jaren, dan heb je veel meer aan nieuw stoptreinmaterieel. ICM kun je, qua rijkarakteristiek, nu eenmaal niet zo goed in de diverse stoptreinseries inzetten. Zoals al gezegd kan dat op bv. Gn-Zl makkelijker. | |
Dr_Flash | zaterdag 15 april 2006 @ 16:55 |
quote:ik zag er gisteren nog 2 met een 1600/1700 loc staan afgerangeerd op het oude PTTstation in Ht | |
Dr_Flash | zaterdag 15 april 2006 @ 16:56 |
quote:ja precies, ICM "afdanken" naar de stoplijntjes is zinloos. Op stoplijntjes moet je snel, licht materieel hebben. En ICM is dat bepaald niet | |
Ou-Tannu | zaterdag 15 april 2006 @ 17:02 |
quote:vind een ICM toch ook best wel lekker optrekken hoor | |
Dr_Flash | zaterdag 15 april 2006 @ 17:02 |
quote:tegen een sprintert of een matje 64 op bijvoorbeeld Ht-Nm? Of de zoetermeerlijn, om eens wat te noemen? Legtie DIK af | |
Ou-Tannu | zaterdag 15 april 2006 @ 17:04 |
quote:mja tov een SGM 2/3 wel | |
MREn | zaterdag 15 april 2006 @ 17:07 |
quote:tov mat '64 ook hoor, er rijdt wel eens ICM in de stopdienst Nm-Ht maar dan kan je er donder op zeggen dat je te laat bent. Maar wel comfortabel te laat | |
Steve-O | zaterdag 15 april 2006 @ 17:09 |
quote:Dus dat worden de nieuwe sprinters? Wat een grafbakken zeg | |
Dr_Flash | zaterdag 15 april 2006 @ 17:26 |
quote:Precies, ook wat waard en een mooie smoes voor een biertje op Ht Leuk meisje werkt daar bij de kiosk op spoor 3/4, vaak | |
Duvel | zaterdag 15 april 2006 @ 17:29 |
quote:Volgens mij waren ze al eerder op de dag aan het kloten, want ik zag toen ik op de A1 reed (van Amf ri. Apd) een tweetal ICM langskomen waarvan het eerste stel donker was, in het tweede zaten wel mensen. En vijf minuten later in de zelfde richting twee wèl verlichte stellen, dus er ging denk ik iets mis. | |
MREn | zaterdag 15 april 2006 @ 18:44 |
quote:Dat laatste stel afsluiten was denk ik vooral het gevolg van het feit dat we planmatig (handig dat somda-mobiel) met twee drietjes hadden moeten rijden van Amf-Es, maar dit waren 3+4+3. Dus ik vermoed dat de ene hc dat net wat te veel vond voor zich alleen, en dus het laatste drietje af heeft gesloten. Wel vaag dat we vanaf Dv met één stel reden ipv twee. Op de heenweg was overigens combineren al mislukt, waardoor we ook maar met 3+4'tje verder reden naar Amf. Qua drukte niet echt een ramp, al verwacht ik dat een drietje naar Asd toch een beetje krap is geweest voor een IC van 18:57. | |
MREn | zaterdag 15 april 2006 @ 18:53 |
quote: Zoiets wordt het, volgens Bombardier (en die zullen het wel weten hoop ik ) Stoelen zullen wel wat minder dramatisch worden, die zijn getest op Utrecht en toen konden reizigers zelf kiezen welke ze het fijnste vonden, dus het houtje-met-stofje uit de DB-treinen zullen we hier hopelijk niet terug zien. | |
Dr_Flash | zaterdag 15 april 2006 @ 18:54 |
mannuh, wie heeft er een linkje naar een beetje mooie hi-res spoorkaart van Nederland waar ALLE stations op staan? Dus niet "Vlaardingen of -Oost of -West" maar gewoon alles apart. En niet die topografische kaart als ondergrond, die heb ik ook al. Rommelig ding oh ja, ik heb hem nodig voor een site met foto's van stationsnaambordjes ja ja ik ben gek, yadda yadda | |
MREn | zaterdag 15 april 2006 @ 19:02 |
Die topografische zoals ook op de stations hangt is toch al wel redelijk duidelijk? Anders pak je onderstaande, moet je alleen nog even wat ontbrekende stations zelf invullen, en nieuwe stations als Lent, Ahz, Ese, Gbr, Ypenburg, Bnn enzo er in zetten. | |
Dr_Flash | zaterdag 15 april 2006 @ 19:05 |
quote:die op de stations hangt komt een heel eind idd Maar ik ga niet zo'n ruitje inbeuken voor een PDFje de topografische die ik bedoel is gewoon een topo kaart van nederland, met alle bebouwing, waterpartijen, autowegen, bossen, natuurgebieden en nog duizend machtig interessante, maar nu even niet, dingen Die kaart ziet er erg goed uit thx | |
MREn | zaterdag 15 april 2006 @ 19:12 |
Ou-Tannu | zaterdag 15 april 2006 @ 19:42 |
quote:jammer dat daar nog niet alle stations er op staan | |
Dr_Flash | zaterdag 15 april 2006 @ 19:48 |
quote:Goed! | |
MREn | zaterdag 15 april 2006 @ 19:49 |
quote:Dan pruts je Ypenbrug, Tilburg-Reeshof, Barneveld Noord, Arnhem Zuid en Lent er even bij, zo veel stations zijn er niet open gegaan de laatste tijd. | |
Ou-Tannu | zaterdag 15 april 2006 @ 19:50 |
quote:amersfoort vathorst niet te vergeten! | |
Dr_Flash | zaterdag 15 april 2006 @ 19:50 |
ik wil eigenlijk al die namen klikbaar maken en dan naar een foto van het bordje gaan | |
the_disheaver | zaterdag 15 april 2006 @ 19:51 |
quote:Wat houdt je tegen? | |
Ou-Tannu | zaterdag 15 april 2006 @ 19:51 |
quote:lijkt me leuk om te zien | |
Dr_Flash | zaterdag 15 april 2006 @ 19:56 |
quote:dat ik geen klote weet van PHP of Macromedia of zo? | |
Dr_Flash | zaterdag 15 april 2006 @ 19:57 |
quote:ik heb pas van 60 bordjes in NL foto's | |
MREn | zaterdag 15 april 2006 @ 19:58 |
quote:Die is nog niet open, net als Apeldoorn De Maten, Apeldoorn Osseveld, Twello, Voorst, Gaanderen, Groningen Europark, Almere Poort, Nootdorp, Leidschenveen, Teil Paasewaaij en zo vast nog wel een paar anderen. | |
Dr_Flash | zaterdag 15 april 2006 @ 19:59 |
Utrecht Zuilen niet te vergeten | |
MREn | zaterdag 15 april 2006 @ 19:59 |
quote:Dat hoeft ook niet, je kan gewoon (delen) van een afbeelding clickable maken. Of je afbeelding opbouwen uit tientallen klikbare sub-afbeeldingen. | |
Dr_Flash | zaterdag 15 april 2006 @ 20:00 |
quote:ik dacht eigenlijk aan tekstblokjes erop. Maar de meerderheid staat scheef, ook weer lastig | |
Ou-Tannu | zaterdag 15 april 2006 @ 20:04 |
quote:wel menemen is je kaart iig goed up to date |