linkje?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:24 schreef Bart-Willem het volgende:
Dat gerucht is bullshit. Wel hebben degenen die gebruik gaan maken van de overgangsregeling geen ophokplicht voor januari en februari. Dus je krijgt komend jaar 2 maanden "cadeau". Zo simpel is het, laat je niets wijsmaken door handelaren die graag nog hun voorraad willen slijten door spookverhalen rond te strooien.
Weekers heeft zelf ook aangegeven dat de ophokplicht voor de benzine-oldtimers tussen 26 en 39 jaar oud voor komende januari en februari niet zal gelden.
Heeft 'ie aangegeven bij BNR Autoshow of Tros Autoshow, 1 van de 2. Even terugluisteren dus.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:52 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
linkje?
Het lijkt me een beetje onzinnig om je dan wel te verplichten om hem in December te stallen, maar dan weer niet in Jan-Feb.. Dan verplicht je mensen om voor één maand ander vervoer te regelen, dan kan je net zo goed die andere 2 er ook bij doen. Beetje een dooie mus verhaal imo.
Ik weet nog steeds niet zeker of ik nou per volgende maand ineens een barrel moet gaan kopen voor 3 maanden, of dat ik nog een wintertje door kan met de Niksan, en volgend jaar mijn plan kan trekken.
Het lijkt me dat ze dat nu niet meer kunnen maken tegenover de mensen die in dezelfde situatie zitten.
oftewel; deze winter kan ik gewoon doorrijden, ik moet alleen per 1-1-'14 kwarttarief gaan lappen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:12 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Heeft 'ie aangegeven bij BNR Autoshow of Tros Autoshow, 1 van de 2. Even terugluisteren dus.
En goed lezen: het gaat enkel om 2014. De ophokplicht geldt voor dec-jan-feb. Maar omdat december 2013 nog geen ophokplicht kent en de regeling snel wordt ingevoerd heeft Weekers (en/of de Belastingdienst) ervoor gekozen om de ophokplicht voor alleen jan-feb 2014 te laten vervallen. Vanaf dec 2014 geldt de ophokplicht dus voor alle wintermaanden (dus dec-jan-feb).
psies, dan heb ik nog mooi een jaar de tijd om iets anders te gaan verzinnen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:01 schreef Ivo1985 het volgende:
December 2013 gelden sowieso nog de oude regels, dus als we Jan+Feb 2014 'cadeau' krijgen, hoeft je auto deze winter nog helemaal niet de stalling in.
Zjuust.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:56 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
oftewel; deze winter kan ik gewoon doorrijden, ik moet alleen per 1-1-'14 kwarttarief gaan lappen.
Pppffff, jij bent snel met je aannames zeg. Ik heb al een oldtimer dus ga er geen kopen. En tevens is die handelaar een neef van mij. Die wint werkelijk niets met onzin verkopen naar mij toe.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:24 schreef Bart-Willem het volgende:
Dat gerucht is bullshit. Wel hebben degenen die gebruik gaan maken van de overgangsregeling geen ophokplicht voor januari en februari. Dus je krijgt komend jaar 2 maanden "cadeau". Zo simpel is het, laat je niets wijsmaken door handelaren die graag nog hun voorraad willen slijten door spookverhalen rond te strooien.
Weekers heeft zelf ook aangegeven dat de ophokplicht voor de benzine-oldtimers tussen 26 en 39 jaar oud voor komende januari en februari niet zal gelden.
Sja, ik kreeg afgelopen week een mooie MB 230 op LPG aangeboden voor een prikkie, maar ik ga hem mooi laten staan, want je bent straks de Sjaak; moet er inderdaad uit dan, of je gaat de dikke vette hoofdprijs betalen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 19:56 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik zou het nu toch wel fijn vinden als er snel duidelijkheid komt. Het ophokken / stil laten staan is voor mij geen probleem, maar ik wil wel graag weten of ik nog voor 01-01-2014 iets moet regelen m.b.t. het verwijderen van mijn LPG-installatie.
Gezien de geringe kilometers die ik rijd (ca. 5000 km per jaar) is het voordeliger voor mij om de installatie te laten verwijderen. Het verwijderen is op zich geen probleem natuurlijk, maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ik niet de enige zal zijn die deze klus geklaard wil hebben.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 20:13 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Sja, ik kreeg afgelopen week een mooie MB 230 op LPG aangeboden voor een prikkie, maar ik ga hem mooi laten staan, want je bent straks de Sjaak; moet er inderdaad uit dan, of je gaat de dikke vette hoofdprijs betalen.
Kan je prima zelf doen. Of laten doen door iedere willekeurige garage. Geen oldtimerboer voor nodig.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 20:29 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Gezien de geringe kilometers die ik rijd (ca. 5000 km per jaar) is het voordeliger voor mij om de installatie te laten verwijderen. Het verwijderen is op zich geen probleem natuurlijk, maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ik niet de enige zal zijn die deze klus geklaard wil hebben.
Gaat het toch dringen worden bij de oldtimerboer.
Ik kan dat absoluut niet zelf. En ik wilde het sowieso combineren met kleppenstellen/grote beurt, en dat laat ik altijd door mijn vaste oldtimerboer doen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 20:32 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Kan je prima zelf doen. Of laten doen door iedere willekeurige garage. Geen oldtimerboer voor nodig.
Zal best, maar met name handelaren roepen nu wat mensen willen horen. Daar heb ik afgelopen tijd teveel rare verhalen van gehoord, tot aan "ze snappen het bij de Belastingdienst niet en sturen daarom alle personeelsleden op cursus en daarom wordt de regeling een jaar uitgesteld". Bovendien: wat is het nut om het pas in april in te voeren? Belastingplannen worden voor een geheel jaar bepaald, niet voor kwartalen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 19:46 schreef valek het volgende:
[..]
Pppffff, jij bent snel met je aannames zeg. Ik heb al een oldtimer dus ga er geen kopen. En tevens is die handelaar een neef van mij. Die wint werkelijk niets met onzin verkopen naar mij toe.
Ik ben toch echt een oldtimerliefhebber, ondanks de LPG-installatie. Ik snap niet dat mensen maar blijven volhouden dat die combinatie niet mogelijk is.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 22:35 schreef einszweiachtung het volgende:
Laten we eerlijk zijn de echte Oldtimer fans rijden toch Benzine, op een Amerikaan op LPG daargelaten. Het is gewoon mensen zoeken altijd wat om onder hun lasten uit te komen, eerst waren het de grijze platen daarna die oldtimers Mercedes 200 met LPG tank en dalijk die 25km voertuigen. Het is jammer maar helaas
Het eerste jaar dat ik de auto had reed ik er meer dan 5.000 km mee. Omdat het belastingtechnisch niets uitmaakt(e) en ik de aanschaf van de installatie er binnen 1,5 jaar volledig uithad, heb ik voor LPG gekozen. Het scheelt flink in de co2-uitstoot en per saldo ga ik er niet op achteruit. Win-winsituatie dus.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:24 schreef daNpy het volgende:
Waarom ligt er voor die 5000km dan toch LPG in?
Precies. Die paar honderd euro die ik nu aan brandstof bespaar is echt de moeite niet, zeker niet omdat het onderhoud duurder uitvalt door de LPG-installatie.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:30 schreef daNpy het volgende:
Ok, idd handiger om de installatie dan te laten verwijderen
Ook een beetje overdreven als je een fatsoenlijke auto kooptquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:40 schreef Sounddragon het volgende:
Ik wíl gewoon geen moderne auto, want dan sta ik om de haverklap bij een garage omdat er ergens een bemoei-lampje brandt en er moet worden uitgelezen.
Ik vind moderne auto's overpriced, zeker de kwalitatief betere als je er eentje wilt die nog geen 6 of 7 rondjes om de wereld heeft gereden, en ik wil gewoon geen auto waar ik uitleestroep voor nodig heb.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:42 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ook een beetje overdreven als je een fatsoenlijke auto koopt
Ik wil gewoon een auto waar ik overal fatsoenlijk bij kan onder de motorkap en zo weinig mogelijk elektronica ellende.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:42 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ook een beetje overdreven als je een fatsoenlijke auto koopt
Voor sommige liefhebbers is op LPG rijden een manier om hun auto juist in een betere staat te houden.. In euro95 zit een deel ethanol en dat is een stuk agressiever voor rubberen pakkingen e.d.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:24 schreef daNpy het volgende:
Waarom ligt er voor die 5000km dan toch LPG in?
blijft goedkoop rijden, want zo'n benz koop je over een paar maanden voor een prikjequote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:40 schreef Sounddragon het volgende:
Ik rijd met de Niksan zo ergens rond de 1250 - 1500 km per week, bij 1 op 10/11 op benzine, en ik zit er sereneus over te denken om gewoon een 190 of 200-250D in de belasting te kopen. Ik wíl gewoon geen moderne auto, want dan sta ik om de haverklap bij een garage omdat er ergens een bemoei-lampje brandt en er moet worden uitgelezen.
En ik hoef ook geen eco-shit hobbelhokkie met een grasmaaiermotor.
Een echte liefhebber die voor origineel gaat, zou er never nooit LPG in gooien. Daarnaast: LPG is moordend voor klepzetels, en die zijn toch een stuk duurder om te fixen dan wat pakkingen (die tegenwoordig prima tegen ethanol kunnen omdat vervangende pakkingen en rubbers gewoon van hetzelfde materiaal worden gemaakt als hun broertjes voor moderne auto's).quote:Op zondag 20 oktober 2013 09:09 schreef virl3 het volgende:
[..]
Voor sommige liefhebbers is op LPG rijden een manier om hun auto juist in een betere staat te houden.. In euro95 zit een deel ethanol en dat is een stuk agressiever voor rubberen pakkingen e.d.
LPG is dan beter..
De Co2-uitstoot is welliswaar lager dan op benzine, maar de NOx-uitstoot is vele malen hoger dan dezelfde auto op benzine. En laat die NOx-uitstoot nou net de luchtvervuiling zijn. Zelfs de modernere G2-gasinstallatie gooit veel meer fijnstof de lucht in dan dezelfde auto op benzine. LPG is dus helemaal niet schoner of milieuvriendelijker (integendeel) maar draagt alleen wat minder bij aan het broeikaseffect. Maar voor luchtkwaliteit en luchtvervuiling moet je echt geen LPG of oude diesel willen rijden.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:30 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Het scheelt flink in de co2-uitstoot en per saldo ga ik er niet op achteruit. Win-winsituatie dus.
Ja en van LPG gaat je blok eerder stuk, dus dat streept elkaar mooi weg.quote:Op zondag 20 oktober 2013 09:09 schreef virl3 het volgende:
[..]
Voor sommige liefhebbers is op LPG rijden een manier om hun auto juist in een betere staat te houden.. In euro95 zit een deel ethanol en dat is een stuk agressiever voor rubberen pakkingen e.d.
LPG is dan beter..
Probably, want met Benz-gewichten zit je al rap aan 100+¤/mnd MRB, en doordat ze straks massaal gedumpt gaan worden door mensen die zo'n ding reden uit krentenkakkerigheid, is de dagwaarde straks 0, waardoor niemand er ook maar een duppie onderhoud in wil steken en het overgrote meerendeel dus barrels zijn.quote:Op zondag 20 oktober 2013 09:46 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
blijft goedkoop rijden, want zo'n benz koop je over een paar maanden voor een prikje
Dat hoeft natuurlijk niet, maar het is wel een stuk makkelijker om een blok stuk te krijgen op LPG, dat is een zekerheidjequote:Op zondag 20 oktober 2013 11:50 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ja en van LPG gaat je blok eerder stuk, dus dat streept elkaar mooi weg.
Maae het moet volgens mij nog steeds door de 1ste kamer goedgekeurd worden. En voordat dit gebeurd is zitten we al bijna op het einde van het jaar. Toch?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 21:47 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Zal best, maar met name handelaren roepen nu wat mensen willen horen. Daar heb ik afgelopen tijd teveel rare verhalen van gehoord, tot aan "ze snappen het bij de Belastingdienst niet en sturen daarom alle personeelsleden op cursus en daarom wordt de regeling een jaar uitgesteld". Bovendien: wat is het nut om het pas in april in te voeren? Belastingplannen worden voor een geheel jaar bepaald, niet voor kwartalen.
Over het uitbouwen van LPG: je kan dit bij garages laten doen, maar je zal hoe dan ook naar de RDW moeten om het kentekenbewijs aan te laten passen (het voertuig heeft immers een herkeuring nodig). Plus dat je aan alle regels moet voldoen die de LPG-uitbouw vereisen. De goedkoopste die ik tot nu toe gezien heb is www.lpguitbouwen.nl, voor 120 Euro kan je nooit een buil vallen en als een doorsnee garage er 2,5-3 uur voor rekent ben je al veel duurder uit.
Ik heb nog een mooie 190D 2.5 Turbo voor je in de aanbieding. Buitenkansje!quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 23:40 schreef Sounddragon het volgende:
Ik rijd met de Niksan zo ergens rond de 1250 - 1500 km per week, bij 1 op 10/11 op benzine, en ik zit er sereneus over te denken om gewoon een 190 of 200-250D in de belasting te kopen. Ik wíl gewoon geen moderne auto, want dan sta ik om de haverklap bij een garage omdat er ergens een bemoei-lampje brandt en er moet worden uitgelezen.
En ik hoef ook geen eco-shit hobbelhokkie met een grasmaaiermotor.
Zie DMquote:Op zondag 20 oktober 2013 13:04 schreef Dimitri_ het volgende:
[..]
Ik heb nog een mooie 190D 2.5 Turbo voor je in de aanbieding. Buitenkansje!
Mijn Volvo 740 werd in 1986 geleverd met een LPG installatie, die er nu nog steeds in zit.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 22:35 schreef einszweiachtung het volgende:
Laten we eerlijk zijn de echte Oldtimer fans rijden toch Benzine, op een Amerikaan op LPG daargelaten. Het is gewoon mensen zoeken altijd wat om onder hun lasten uit te komen, eerst waren het de grijze platen daarna die oldtimers Mercedes 200 met LPG tank en dalijk die 25km voertuigen. Het is jammer maar helaas
Liefhebber gespot.quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:16 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Mijn Volvo 740 werd in 1986 geleverd met een LPG installatie, die er nu nog steeds in zit.
Installatie kan er uit maar op benzine rijdt hij niet meer goed, dus hij gaat naar de sloop.
Wat is er bijzonder aan een standaard Volvo 740?quote:
Helemaal niksquote:Op zondag 20 oktober 2013 13:20 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Wat is er bijzonder aan een standaard Volvo 740?
Het ligt wat genuanceerder.quote:
Dat is geen oldtimer maar een oude 740.quote:
Waar jij je maar goed bij voeltquote:Op zondag 20 oktober 2013 13:31 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Dat is geen oldtimer maar een oude 740.
Dit is een oldtimer:
[ afbeelding ]
Een seriemodel uit de jaren 80 zal nooit een oldtimer worden.quote:
Afijn, dan is het geen oldtimer maar een liefhebbers auto, dat moet je zelf maar bepalen. Het is allemaal aan smaak gebonden, dit is mijn smaak.quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:41 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Een seriemodel uit de jaren 80 zal nooit een oldtimer worden.
Speciale modellen en uitvoeringen ervan wel.
quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:46 schreef daNpy het volgende:
Dat moet allemaal nog blijken.
(niet dat ik het eens ben met de regeling of een gebrek aan respect vind om een regeling die nog in werking is te vervangen)
quote:Oldtimerbranche in actie tegen de staat
Een groep van meer dan 110 bedrijven die handelen in klassieke auto’s, bereidt een rechtszaak voor tegen de Staat.
Dat meldt het Financieele Dagblad. Aanleiding is het voorstel van staatssecretaris Frans Weekers van Financiën om de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting (mrb) voor een grote groep oldtimers per 1 januari 2014 af te schaffen.
De Stichting Oldtimerbranche Nederland stelt dat haar leden ‘disproportioneel' veel schade lijden door de belastingmaatregelen. Volgens voorzitter Wim van Giersbergen zijn er sinds een meerderheid van de Tweede Kamer dit voorjaar akkoord ging met het pakket, 20.000 banen in de branche en bij toeleveringsbedrijven verloren gegaan. De geschatte schade zou ¤0,5 mrd bedragen.
De grootste boosdoener is volgens de onlangs opgerichte Stichting de maatregel om eigenaren te verplichten hun oldtimer, die minder dan 40 jaar oud is, drie maanden per jaar te stallen. In de maanden december tot maart mag met deze groep auto's niet op de openbare weg worden gereden. Weekers raamt de opbrengst van het totale mrb-pakket voor oldtimers op ¤123 mln. Van Giersbergen meent dat Weekers zich rijk rekent. Veel eigenaren die door maatregel worden getroffen, zullen hun auto verkopen of naar de sloop brengen. ‘Die besparing zal nooit worden gehaald. Integendeel, het pakket gaat de schatkist alleen maar geld kosten.'
De Stichting Oldtimerbranche is via haar voorzitter in aanraking gekomen met het kantoor Invicta Veritate van Mr. Hulleman c.s. Zij hebben veel proceservaring, ook met procedures namens veel gedupeerden in één Stichting, Class Action Suits. Zij zullen op 1 november 2013 samen met en namens de Stichting een aantal procedures starten. Bestuursrechtelijke procedures om te pogen de wetgeving te stuiten. En een civiele schadeprocedure tegen de staat.
Naar schatting rijden er in Nederland 260.000 oldtimers ouder dan 25 jaar rond. Een kwart hiervan, bijna 63.000 auto's, is jonger dan 40 jaar en rijdt op diesel of gas. Het meest populair is hier Mercedes-Benz, gevolgd door Volkswagen en Volvo.
Bron: Financieel Dagblad
Ach, zitten ook genoeg prutsers tussen die alleen maar roest doorverkopen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:23 schreef MaGNeT het volgende:
Overigens wel "grappig" dat de overheid de oldtimerbranche (met miljarden aan omzet) om zeep helpt om 128 Miljoen Euro binnen te halen, wat ze ook nog eens niet lukt vanwege misgelopen BTW, extra werkloosheidsuitkeringen in de branche, geschorste, verkochte en geëxporteerde oldtimers, etc.
Gvd...quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:04 schreef Turquaz52 het volgende:
V&A / [TK]Mercedes Benz W116 280Se belastingvrij 2 Jaar APK..
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die 3 maanden is natuurlijk helemaal geen verplichting, het staat de eigenaar nog altijd vrij om normaal motorrijtuigenbelasting te betalen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:58 schreef MaGNeT het volgende:
"De grootste boosdoener is volgens de onlangs opgerichte Stichting de maatregel om eigenaren te verplichten hun oldtimer, die minder dan 40 jaar oud is, drie maanden per jaar te stallen. In de maanden december tot maart mag met deze groep auto's niet op de openbare weg worden gereden."
ja. Je kunt de maanden niet zelf uitkiezen, dat is altijd dec t/m feb.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:46 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Die 3 maanden is natuurlijk helemaal geen verplichting, het staat de eigenaar nog altijd vrij om normaal motorrijtuigenbelasting te betalen.
Maar als je nou krenterig wilt zijn, en toch het kwarttarief wilt benutten, en het hele jaar wilt rijden, kan je de auto dan net voor de winter op naam van je vrouw zetten, 3 maanden belasting betalen, en daarna weer op je eigen naam zetten? Kost je 2 keer per jaar overschrijven, 3 maanden belasting, en 9 maanden kwarttarief!
Of hebben ze hier een stokje voor gestoken?
Ja, het zal uiterlijk half december aangeboden worden, en dan gaat het gewoon per 1-1-2014 in. Is ook niet spannend, want er zijn zelfs maatregelen in het verleden doorgevoerd dat 1 dag na stemming al ingevoerd werd. Een ander mooi recent voorbeeld is de Btw-verhoging: dat heeft ook niet gek lang geduurd (korter en sneller dan die oldtimer-soap nu).quote:Op zondag 20 oktober 2013 12:55 schreef valek het volgende:
[..]
Maae het moet volgens mij nog steeds door de 1ste kamer goedgekeurd worden. En voordat dit gebeurd is zitten we al bijna op het einde van het jaar. Toch?
Leuk detail: dat riep men ooit over de Volvo Amazon ook, sterker nog: toen die toegelaten werden bij de Volvo-club hier in NL dreigde heel die club te klappen omdat men vond dat dat geen klassieker was.quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:41 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Een seriemodel uit de jaren 80 zal nooit een oldtimer worden.
Speciale modellen en uitvoeringen ervan wel.
Had ik je m'n oldtimer al voorgesteld? En ik heb er een berg lol mee.quote:Een seriemodel uit de jaren 80 zal nooit een oldtimer worden.
Speciale modellen en uitvoeringen ervan wel.
Ja, daar knapt hij van op...quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:03 schreef Turquaz52 het volgende:
[ afbeelding ]
Wordt verkocht op deze velgen, laat dat duidelijk zijn
dat is het systeem wat per 1-1-2013 in in gegaan nieuwe gaat per 1-1-2014 in dan krijg je weer een briefquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 19:51 schreef Dimitri_ het volgende:
Oké.. Ik kreeg dus vandaag de vrijstellingbrief voor mijn januari '88er.
[ link | afbeelding ]
Hoe moet ik dit nu intepreteren? Blij met een dode mus omdat het toch gaat veranderen?
in jan of feb krijg je pas de brief met de keuze 100% of 25%quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:01 schreef Ivo1985 het volgende:
December 2013 gelden sowieso nog de oude regels, dus als we Jan+Feb 2014 'cadeau' krijgen, hoeft je auto deze winter nog helemaal niet de stalling in.
tis meer de stallings verplichting. en de uitzondering. en wat zijn fans? als jij opgegroeit bent in een mercedes 200D in de jaren 80 en die nu je volwassen bent 1 wil hebben uit dat oogpunt dan vind ik dat je fan bent. maar heey als je anders fan bent maakt mij dat ook niet uit ik vind alles met auto's goed (op opel na )quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 22:35 schreef einszweiachtung het volgende:
Laten we eerlijk zijn de echte Oldtimer fans rijden toch Benzine, op een Amerikaan op LPG daargelaten. Het is gewoon mensen zoeken altijd wat om onder hun lasten uit te komen, eerst waren het de grijze platen daarna die oldtimers Mercedes 200 met LPG tank en dalijk die 25km voertuigen. Het is jammer maar helaas
koop ik toch een pekelbak? voor 200 kun je zat kopen en weer verkopen. veiligheid is puntje2quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:46 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Die 3 maanden is natuurlijk helemaal geen verplichting, het staat de eigenaar nog altijd vrij om normaal motorrijtuigenbelasting te betalen.
Maar als je nou krenterig wilt zijn, en toch het kwarttarief wilt benutten, en het hele jaar wilt rijden, kan je de auto dan net voor de winter op naam van je vrouw zetten, 3 maanden belasting betalen, en daarna weer op je eigen naam zetten? Kost je 2 keer per jaar overschrijven, 3 maanden belasting, en 9 maanden kwarttarief!
Of hebben ze hier een stokje voor gestoken?
voor een auto die nu gratis wat en de afgelopen 2 jaar 750km heeft gereden moet ik ineens 1800 euro dokken.... hij is trouwens al geschorst omdat ik er nooit meer mee reed en de verzekering verlengt moest worden.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:53 schreef Mehari het volgende:
Je bent toch niet verplicht om je oldtimer 3 maanden te stallen?
Ik ben van plan gewoon het standaard tarief aan wegenbelasting te betalen.
Alleen bij het gereduceerde tarief geldt die verplichting lijkt mij.
Stalling huren kost mij meer dan wegenbelasting.
Ik heb 4 auto's die allemaal boven de 25 jaar zijn en geen stalling.
http://www.marktplaats.nl(...)c624&previousPage=lrquote:Zelfs na 2013 is deze auto voor 75% wegenbelastingvrij.
Zo heb ik hem gekocht, en zo kan jij hem ook maken door de plastidip simpel te verwijderen en met een doekje thinner over de achterlichten heen gaan..quote:
TGF by BBS velgen..quote:
Deze brief kan niet bestaan volgens elk van de 3 regelingen. Overigens ben je de 2e met een '88er en zo'n brief waar ik van heb gehoord. Heel bizar!quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 19:51 schreef Dimitri_ het volgende:
Oké.. Ik kreeg dus vandaag de vrijstellingbrief voor mijn januari '88er.
[ link | afbeelding ]
Hoe moet ik dit nu intepreteren? Blij met een dode mus omdat het toch gaat veranderen?
de nieuwe regelingen bestaan nog niet, want ze zijn nog niet behandeld. De brief krijg je omdat nu de oude regeling nog geldt.quote:Op maandag 21 oktober 2013 07:28 schreef powerflux het volgende:
[..]
Deze brief kan niet bestaan volgens elk van de 3 regelingen. Overigens ben je de 2e met een '88er en zo'n brief waar ik van heb gehoord. Heel bizar!
Dat weet ik, goed lezen. ik zeg alle 3 de regelingen. Dat betekent: de huidige, de vorige én de nieuwe.quote:Op maandag 21 oktober 2013 08:07 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
de nieuwe regelingen bestaan nog niet, want ze zijn nog niet behandeld. De brief krijg je omdat nu de oude regeling nog geldt.
Verrek, nu je het zegt.... Ik wist het ergens wel maar realiseerde het me niet toen hier over de brief verteld werd. Dikke FAAL van de belastingdienst dus.quote:Op maandag 21 oktober 2013 08:35 schreef powerflux het volgende:
[..]
Dat weet ik, goed lezen. ik zeg alle 3 de regelingen. Dat betekent: de huidige, de vorige én de nieuwe.
- in de huidige regeling zou een 88'er pas in 2015 belastingvrij worden, niet 2014 De tabel was als volgt
1988 = 27jaar (2015)
1989 = 28jaar (2017)
1990 = 29jaar (2019)
1991 = 30jaar (2021)
en dan vanaf 30 jaar vrij
Dus 2014 en dan belastingvrij komt uit de lucht vallen
Nou ja, in tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.quote:Op maandag 21 oktober 2013 20:37 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
En dan nog een heffing voor gas en diesel.
Ik vind het nog steeds een goede regeling.
Klopt absoluut. Maar het is het minst slechtste alternatief t.o.v. de oude regeling.quote:Op maandag 21 oktober 2013 23:01 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Nou ja, in tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
je moet het ook vanuit het pluche van het binnenhof bezien natuurlijk.. Een lastenverzwaring voor ons, is voor hen een lastenverlichting (denken ze). Dat die hele regeling waarschijnlijk op termijn en over de gehele linie gezien veel meer kost als hij oplevert komen ze over een jaartje of wat pas achterquote:Op maandag 21 oktober 2013 23:01 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Nou ja, in tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
Dit las ik ook ergens, ik heb net een toekomstige klassieker gekocht, gaat deze ook in 2017 onder het kwarttarief vallen?quote:Op maandag 21 oktober 2013 08:35 schreef powerflux het volgende:
[..]
Dat weet ik, goed lezen. ik zeg alle 3 de regelingen. Dat betekent: de huidige, de vorige én de nieuwe.
- in de huidige regeling zou een 88'er pas in 2015 belastingvrij worden, niet 2014 De tabel was als volgt
1988 = 27jaar (2015)
1989 = 28jaar (2017)
1990 = 29jaar (2019)
1991 = 30jaar (2021)
en dan vanaf 30 jaar vrij
- In de regeling daarvoor had hij al dit jaar belastingvrij geweest moeten zijn, want hij was in 2013 al 25 jaar.
en voor de compleetheid
- in de nieuwe regeling, mits deze wordt aangenomen, was de 88er in ieder geval niet vrijgesteld geweest.
Dus 2014 en dan belastingvrij komt uit de lucht vallen
jup heb een auto uit 2-1-1987quote:Op maandag 21 oktober 2013 00:12 schreef Turquaz52 het volgende:
Hoe zit het nu precies met een auto van september 87? is gewoon belastingvrij toch? En volgend jaar kwart tarief toch?
nee 1987 wel. 1988 moet tot 40 jaar wachtenquote:Op maandag 21 oktober 2013 00:35 schreef NoBody122 het volgende:
Die Golf van mij is 3 maanden jonger (april 1988) dan die van Dimitri_; benieuwd of ik over 3 maanden ook zo'n brief krijg
bouwjaar na 1987 dan moet je 100% betalen tot dat hij 40 jaar is. (bij de regeling die ze nu willen invoeren)quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 20:52 schreef IJsblock het volgende:
[..]
Dit las ik ook ergens, ik heb net een toekomstige klassieker gekocht, gaat deze ook in 2017 onder het kwarttarief vallen?
Het lijkt me logisch dat de auto's die over een x-aantal jaar 40 worden, ook vrijstelling krijgen van mrb.
hij is teminste eerlijk er staan genoeg diesel en lpg wagens met blijvend belasting vrijquote:Op zondag 20 oktober 2013 22:56 schreef CafeRoker het volgende:
Dit pareltje wil ik toch met jullie delen
[..]
http://www.marktplaats.nl(...)c624&previousPage=lr
Damn....nou ja, enige voordeel is wel dat ik hem als klassieker voor 60 euro per jaar heb kunnen verzekeren en hem alleen als hobby auto gebruik.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:16 schreef T42 het volgende:
[..]
jup heb een auto uit 2-1-1987
[..]
nee 1987 wel. 1988 moet tot 40 jaar wachten
[..]
bouwjaar na 1987 dan moet je 100% betalen tot dat hij 40 jaar is. (bij de regeling die ze nu willen invoeren)
Ja, echt tenenkrommend af en toe.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:20 schreef T42 het volgende:
[..]
hij is teminste eerlijk er staan genoeg diesel en lpg wagens met blijvend belasting vrij
Ja precies, en die 3 maanden betaald je vrouw het normale tarief, terwijl jij de rest van het jaar op kwarttarief zit. Lijkt me een prima loophole om met belastingkorting het hele jaar te rijden.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:01 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
ja. Je kunt de maanden niet zelf uitkiezen, dat is altijd dec t/m feb.
Alleen dat Weekers met cijfers is gekomen en het verslag van Autobelangen een kopje kleiner gemaakt heeft door met TNO-cijfers/onderzoeken te komen. Zie http://www.rijksoverheid.(...)lastingplan-2014.pdf en http://www.rijksoverheid.(...)update-oldtimers.pdfquote:Op woensdag 23 oktober 2013 23:53 schreef virl3 het volgende:
Nog nieuws? Bijvoorbeeld dat amendement van vliet van kracht blijft, het 40 jaar compromis afgeserveerd en Weekers met pek en veren Den haag uitgejaagd is of zo?
Masterbak, alleen doe ff de normale achterlichten er weer in ookquote:Op zondag 20 oktober 2013 16:03 schreef Turquaz52 het volgende:
[ afbeelding ]
Wordt verkocht op deze velgen, laat dat duidelijk zijn
Is er al een reactie van stichting autobelangen?quote:Op donderdag 24 oktober 2013 10:24 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Alleen dat Weekers met cijfers is gekomen en het verslag van Autobelangen een kopje kleiner gemaakt heeft door met TNO-cijfers/onderzoeken te komen. Zie http://www.rijksoverheid.(...)lastingplan-2014.pdf en http://www.rijksoverheid.(...)update-oldtimers.pdf
Als je het mij vraagt zal men @ Tweede Kamer en Eerste Kamer hier wel genoegen mee nemen.
Doekje met thinner en hij is zo weer de oude.. 1200,00 mag je hem hebben en zelf doen..quote:Op donderdag 24 oktober 2013 10:27 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik vind het wel een goede regeling alleen dat stallen in de winter vind ik belachelijk mijn oldtimer gaat door weer, pekel en wind
[..]
Masterbak, alleen doe ff de normale achterlichten er weer in ook
Ik weet het niet precies, daarom ben ik ook heel benieuwd wat Autobelangen zegt.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 17:28 schreef r8v2 het volgende:
Dat rapport van TNO is toch juist precies wat Autobelangen beweerde
De details van de regeling zijn nog niet duidelijk. Het zou me niets verbazen als het zo geformuleerd is dat de auto in kwestie tijdens die maanden geschorst zou moeten zijn geweest, en dat een wisseling van eigenaar die keuze niet reset.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 09:06 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ja precies, en die 3 maanden betaald je vrouw het normale tarief, terwijl jij de rest van het jaar op kwarttarief zit. Lijkt me een prima loophole om met belastingkorting het hele jaar te rijden.
Autobelangen beweerde telkens dat alles van de overheid en TNO etc op verkeerde importcijfers gebaseerd is. Maar dat blijkt dus mee te vallen. Daarnaast: het probleem van het "misbruik" van de oldtimerregeling heeft niet zozeer met de import te maken, maar het dagelijks gebruik van bijvoorbeeld een oude diesel en daar is de regeling nooit voor bedoeld geweest.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 17:28 schreef r8v2 het volgende:
Dat rapport van TNO is toch juist precies wat Autobelangen beweerde
Niet voor bedoeld geweest, maar een beetje gedogen was wel netjes geweest. Je levert uiteindelijk een hoop comfort in en je hebt meer onderhoudskosten. Daarbij wat wil je dan, iedereen de trein in? Of zich niet verplaatsen?quote:Op donderdag 24 oktober 2013 22:02 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Autobelangen beweerde telkens dat alles van de overheid en TNO etc op verkeerde importcijfers gebaseerd is. Maar dat blijkt dus mee te vallen. Daarnaast: het probleem van het "misbruik" van de oldtimerregeling heeft niet zozeer met de import te maken, maar het dagelijks gebruik van bijvoorbeeld een oude diesel en daar is de regeling nooit voor bedoeld geweest.
Ik heb met mijn W123 anders meer comfort dan het gros van de bestuurders met een moderne auto.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 00:36 schreef r8v2 het volgende:
[..]
Niet voor bedoeld geweest, maar een beetje gedogen was wel netjes geweest. Je levert uiteindelijk een hoop comfort in en je hebt meer onderhoudskosten. Daarbij wat wil je dan, iedereen de trein in? Of zich niet verplaatsen?
Comfort qua airco, cruise control, usb stick inpluggen, centrale vergrendeling op afstand, etc, dat tegenwoordig vrij standaard is, zelfs op kleine gebakjes.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 01:02 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Ik heb met mijn W123 anders meer comfort dan het gros van de bestuurders met een moderne auto.
Een toeslag (en dus niet meteen de volle 100%) voor diesel en LPG vind ik best redelijk aangezien de niet-oldtimers op LPG en diesel hier ook meer belasting voor moeten betalen. En waar ze ook wat meer naar mogen kijken is of het de enige auto van het huishouden is (dus aannemelijker dat de auto voor woon-werkverkeer gebruikt wordt) of dat er nog een auto aanwezig is waar wel MRB over betaald wordt.
Ik vind het spijtig dat alles nu zwart-wit benaderd wordt terwijl er genoeg tussenoplossingen te bedenken zijn waar het merendeel van de berijders zich in kan vinden, waar de schatkist toch iets door gespekt wordt en waar de branche niet zo keihard de dupe van is.
Onderschat de gemiddelde klassieke Mercedes niet; met name de W126 en de W124 zijn enorm goed uitgerust en hebben al die "extra's" vaak ook gewoon.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 12:38 schreef r8v2 het volgende:
[..]
Comfort qua airco, cruise control, usb stick inpluggen, centrale vergrendeling op afstand, etc, dat tegenwoordig vrij standaard is, zelfs op kleine gebakjes.
En die brandstoftoeslag was idd nog wel te betalen. Niet dat ik me verder druk maak hier in Zweden, maar toch .
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 13:06 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Onderschat de gemiddelde klassieke Mercedes niet; met name de W126 en de W124 zijn enorm goed uitgerust en hebben al die "extra's" vaak ook gewoon.
Ik heb zelf de meest basic variant, maar dat vind ik juist prachtig. Er gaat simpelweg niets kapot en het is autorijden in z'n puurste vorm.Mwa: ik moet de eerste W124/126 nog tegenkomen met 6 airbags, ESP, 5-sterren NCAP, klimaatregeling, USB-audio, bluetooth telefoongedoe, CV+ab etc, etc. Gr, een Japanse Euro-5 rijder.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Klimaanlage, cruise en CV zat al in de W123...quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 13:09 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Mwa: ik moet de eerste W124/126 nog tegenkomen met 6 airbags, ESP, 5-sterren NCAP, klimaatregeling, USB-audio, bluetooth telefoongedoe, CV+ab etc, etc. Gr, een Japanse Euro-5 rijder.
En de rest?quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 13:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
Klimaanlage, cruise en CV zat al in de W123...
Lees even dit topic door: komende winter niet, daarna wel.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 13:16 schreef tammepiet het volgende:
Ik heb een Volvo 740 uit 1986.
Klopt het dat deze januari, februari van de weg moet?
is helemaal niet interessant.quote:
Dat heeft mijn 'moderne' auto ook allemaal niet, en ik heb het nog nooit ook maar één seconde gemist.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 13:09 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Mwa: ik moet de eerste W124/126 nog tegenkomen met 6 airbags, ESP, 5-sterren NCAP, klimaatregeling, USB-audio, bluetooth telefoongedoe, CV+ab etc, etc. Gr, een Japanse Euro-5 rijder.
Allemaal dingen die je kunt missen als je zelf een beetje op het verkeer kunt letten ipv denken dat je in een kart zit en de weg een racebaan is met beperkte rijervaring.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 13:09 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Mwa: ik moet de eerste W124/126 nog tegenkomen met 6 airbags, ESP, 5-sterren NCAP, klimaatregeling, USB-audio, bluetooth telefoongedoe, CV+ab etc, etc. Gr, een Japanse Euro-5 rijder.
BS: het verkeer heb je alles behalve zelf helemaal in de hand. Prima dat je dat niet wilt, maar ga niet zeggen dat ESP, airbags en een goede contructie zaken zijn die je kunt missen.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 14:59 schreef ellevehC86 het volgende:
[..]
Allemaal dingen die je kunt missen als je zelf een beetje op het verkeer kunt letten ipv denken dat je in een kart zit en de weg een racebaan is met beperkte rijervaring.
Ik heb zelfs de radio uitstaan om naar de motor van mijn auto te kunnen luisteren.
Oh, dat zeg ik meteen, zaken als afstand houden, alert blijven, netjes in de buurt van maximum snelheid zitten, met name met druk verkeer, voorkomt 80% van elk soort ongeluk.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 15:01 schreef CarbonC het volgende:
[..]
BS: het verkeer heb je alles behalve zelf helemaal in de hand. Prima dat je dat niet wilt, maar ga niet zeggen dat ESP, airbags en een goede contructie zaken zijn die je kunt missen.
ESP. Maar als een dronken tokkie zich frontaal tegen je aanzet maak je toch minder kans op blessures in een relatief veilige auto.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 15:05 schreef ellevehC86 het volgende:
[..]
Oh, dat zeg ik meteen, zaken als afstand houden, alert blijven, netjes in de buurt van maximum snelheid zitten, met name met druk verkeer, voorkomt 80% van elk soort ongeluk.
Al jouw opgenoemde zaken zijn om een ongeval op te kunnen vangen, niet om er 1 te voorkomen.
Ik blijf het zeggen, wil je een ongeval met autorijden totaal voorkomen, rij dan geen auto, er zitten altijd risico's aan verbonden.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 15:06 schreef CarbonC het volgende:
[..]
ESP. Maar als een dronken tokkie zich frontaal tegen je aanzet maak je toch minder kans op blessures in een relatief veilige auto.
Je bedoelt dat je de veiligheidsvoordelen van moderne auto's bagateliseert omdat je graag in je oude gebakje wil blijven rijden.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 15:14 schreef ellevehC86 het volgende:
[..]
Ik blijf het zeggen, wil je een ongeval met autorijden totaal voorkomen, rij dan geen auto, er zitten altijd risico's aan verbonden.
Voor de rest kun je door gewoon op te letten genoeg voorkomen.
Als je mij probeert te overtuigen van jouw gelijk, doe dat dan eens asjeblieft niet, ik ben helaas net iets slimmer en ervarener dan de gemiddelde 19-jarige fokker om me met non-argumenten te laten overtuigen.
Als jij in je huis je elektrische installatie correct aanlegt, de apparaten netjes verdeelt over je huis, en bewust bent van het gebruik ervan, heb je 0,0 procent kans op een kortsluiting, dan hoef je geen overspanningsbeveiliging te gebruiken met allerlei soorten digitale gadgets in een kast achter een dikke deur om brand te voorkomen.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 15:16 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Je bedoelt dat je de veiligheidsvoordelen van moderne auto's bagateliseert omdat je graag in je oude gebakje wil blijven rijden.
Het verschil is dat thuis niemand anders aan je electrische installatie zit en je op de weg wel met allerlei externe factoren (mensen die niet kunnen rijden etc.) te maken hebt die je voor een significant deel niet kunt ontwijken door goed te rijden. M.a.w.: je vergelijking gaat mank.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 15:24 schreef ellevehC86 het volgende:
[..]
Als jij in je huis je elektrische installatie correct aanlegt, de apparaten netjes verdeelt over je huis, en bewust bent van het gebruik ervan, heb je 0,0 procent kans op een kortsluiting, dan hoef je geen overspanningsbeveiliging te gebruiken met allerlei soorten digitale gadgets in een kast achter een dikke deur om brand te voorkomen.
Zo is dat ook met elke auto vanaf 1955+
Zorg dat je je auto mechanisch en elektrisch kan vertrouwen en je kunt bij elke situatie steeds weer vol vertrouwen het maximale uit je voertuig halen wanneer gevaar optreedt.
Dit heeft niet met oude gebakjes te maken, dit heeft te maken met het feit dat de auto bepaalde kwaliteiten van de bestuurder overneemt, en dat mijnheer carbon, dat is absoluut nergens voor nodig als je een beetje zelfbewust bent.
Ik heb nu al 3 keer een vergelijking gemaakt, 3 keer ervan zoek je naar irrelevante afwijkingen en veroordeelt het nu al voor de 2de keer, sorry, je moet nog veel leren als discussiepartner, het is vooral veel schreeuw en weinig wol met jou.quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 15:27 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Het verschil is dat thuis niemand anders aan je electrische installatie zit en je op de weg wel met allerlei externe factoren (mensen die niet kunnen rijden etc.) te maken hebt die je voor een significant deel niet kunt ontwijken door goed te rijden. M.a.w.: je vergelijking gaat mank.
Daarom is er dus AEBquote:Op vrijdag 25 oktober 2013 15:05 schreef ellevehC86 het volgende:
[..]
Al jouw opgenoemde zaken zijn om een ongeval op te kunnen vangen, niet om er 1 te voorkomen.
Goede begrafenis verzekering?quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 15:27 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik zit toch echt liever in mijn W123 als ik word aangereden dan in een gloednieuwe Kia Picanto / Fiat Panda / Chevrolet Spark / Dacia Sandero / iedere andere willekeurige < ¤10.000 auto die op maandagochtend in elkaar is gezet...
Neuh, van een crappy begrafenis heb ik zelf namelijk geen last.quote:
Belastingplan wordt wel besproken, ik weet niet wanneer de vrijstelling op de agenda staat.quote:Op maandag 4 november 2013 11:25 schreef valek het volgende:
Nog niets nieuws onder de zon? Heeft de 1ste kamer het nu al goed of afgekeurd?
Tx.. Duidelijk. 't zal 'm wel gaan worden gok ik. Gelukkig heb ik een benzine oldtimer en stalling.quote:Op dinsdag 5 november 2013 08:04 schreef powerflux het volgende:
http://www.oudevolvo.nl/b(...)n/#wetgevingsoverleg
Wat houden politici zichzelf toch lekker bezig he! Enig vooruit plannen en tijdig wetgeving wijzigen zit er niet in...quote:Op dinsdag 5 november 2013 08:04 schreef powerflux het volgende:
http://www.oudevolvo.nl/b(...)n/#wetgevingsoverleg
Als je goed leest in de berichten van de afgelopen tijd krijgen we waarschijnlijk komend voorjaar een keuzeformulier. Dit betekent dat in jan en feb '14 nog gewoon de oude regeling geldt en dus niet gestald hoeft te worden.quote:Op dinsdag 5 november 2013 11:05 schreef YoshiBignose het volgende:
Maar wanneer gaat die zooi in dan, moet ik komende winter al stallen?
Omdat de regeling dan niks oplevert natuurlijk. Of je stalt de auto of je betaald het volle tarief.quote:Op vrijdag 8 november 2013 19:40 schreef wormtrein het volgende:
Dat puntje 'stallen' is wel vervelend: waarom mag je wagen niet gewoon die maanden stil staan aan de straat?
Stallen levert de overheid toch niets op? Niet-stallers die niet anders kúnnen worden zo wel gedwongen te verkopen of te gaan betalen, dat wel. Maar dat heeft helemaal niets met het principe 'oldtimer rijden' te maken, en dat is toch wel smerig.quote:Op vrijdag 8 november 2013 19:54 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Omdat de regeling dan niks oplevert natuurlijk. Of je stalt de auto of je betaald het volle tarief.
Alsof die hele regeling überhaupt is afgestemd op het gemak van de oldtimerliefhebbers.quote:Op vrijdag 8 november 2013 19:40 schreef wormtrein het volgende:
Dat puntje 'stallen' is wel vervelend: waarom mag je wagen niet gewoon die maanden stil staan aan de straat?
Een echte oldtimer liefhebber stalt zijn auto toch wel in de wintermaanden. Dus wat dat betreft slaan ze de spijker op zijn kop. De mensen die voor weinig geld proberen een auto te rijden hebben nu terecht pech.quote:Op vrijdag 8 november 2013 19:57 schreef wormtrein het volgende:
[..]
Stallen levert de overheid toch niets op? Niet-stallers die niet anders kúnnen worden zo wel gedwongen te verkopen of te gaan betalen, dat wel. Maar dat heeft helemaal niets met het principe 'oldtimer rijden' te maken, en dat is toch wel smerig.
Dit vind ik zo'n rotargument. Ik heb en had alleen maar oldtimers maar een overdekte stalling zit er echt niet in.quote:
Maakt je dat wel een liefhebber dan?quote:Op zaterdag 9 november 2013 09:42 schreef powerflux het volgende:
[..]
Dit vind ik zo'n rotargument. Ik heb en had alleen maar oldtimers maar een overdekte stalling zit er echt niet in.
dat is kul. Je kunt ook een liefhebber zijn en geen garage hebben. Waarom zou je je auto niet aan de straat mogen zetten. Het is en blijft gewoon een bezuinigingsmaatregel (die niets op gaat leveren)quote:Op vrijdag 8 november 2013 20:40 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Een echte oldtimer liefhebber stalt zijn auto toch wel in de wintermaanden. Dus wat dat betreft slaan ze de spijker op zijn kop. De mensen die voor weinig geld proberen een auto te rijden hebben nu terecht pech.
Lees dat stukje effe in die link die geplaatst werd; dat maakt controle op het daadwerkelijk 'stil' staan zo goed als onmogelijk.quote:Op vrijdag 8 november 2013 19:40 schreef wormtrein het volgende:
Dat puntje 'stallen' is wel vervelend: waarom mag je wagen niet gewoon die maanden stil staan aan de straat?
Heel veel liefhebbers, hebben hun hobby zó lief, dat ze er het liefst dagelijks in/op rijden.. da's toch niet zo moeilijk te begrijpen? Als je een auto of motor in goede staat wilt houden zal het ding regelmatig moeten rijden, juist als je hem niet ergens lekker binnen kunt zetten.quote:Op zaterdag 9 november 2013 12:47 schreef daNpy het volgende:
[..]
Maakt je dat wel een liefhebber dan?
Er zit geen verschil met een auto die de garage in en weer uit rijdt.quote:Op zaterdag 9 november 2013 13:34 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Lees dat stukje effe in die link die geplaatst werd; dat maakt controle op het daadwerkelijk 'stil' staan zo goed als onmogelijk.
quote:
quote:Een valide punt, maar waaruit wel blijkt dat ook Bashir de strijd lijkt op te geven en zich neerlegt bij de uitkomsten. Wel doet hij nog een poging om benzineauto’s die gebruikmaken van de overgangsregeling in de wintermaanden op de weg te mogen parkeren.
Weekers herhaalt hierbij de alinea uit de schriftelijke antwoorden en geeft aan dat het daarmee niet meer te handhaven is. Of zoals hij in de schriftelijke antwoorden vermeldde:
[quote][quote]Zowel de heer Bashir als de heer Omtzigt vragen waarom oldtimers die onder de overgangsregeling vallen niet gewoon op de weg geparkeerd mogen worden in de wintermaanden. De bedoeling van de overgangsregeling is om oldtimers die niet dagelijks gebruik maken van de weg te ontzien. Om dit “niet dagelijks gebruik van de weg maken” handen en voeten te geven, is in het compromis met de oldtimerbranche gekozen voor de voorwaarde dat in de maanden januari, februari en december geen gebruik van de weg wordt gemaakt. Ook parkeren is gebruik maken van de weg. In de wintermaanden staan veel oldtimers – om deze zoveel mogelijk in goede staat te houden – in een garage of schuur. Oldtimerbezitters die nu nog geen onderdak voor hun oldtimer in deze wintermaanden hebben, krijgen hiervoor de tijd tot 1 december 2014. In de maanden januari en februari 2014 is het parkeren en rijden op de weg nog wel toegestaan onder de overgangsregeling.
Bij het niet gebruik maken van de weg is aangesloten bij de bestaande schorsingsregeling. Bij de schorsingsregeling mag, zowel rijdend als stilstaand, geen gebruik van de weg worden gemaakt. De handhaving van de schorsingregeling vindt dan ook plaats door zowel geparkeerde als rijdende auto’s met automatische nummerplaatherkenning te controleren.
A ls zou worden toegestaan dat oldtimers die onder de overgangsregeling vallen op de weg geparkeerd mogen worden in de maanden januari, februari en december van het kalenderjaar, wordt de handhaving van de overgangsregeling buitengewoon lastig. Handhaving kan dan namelijk uitsluitend plaatsvinden door te constateren dat een auto rijdend is aangetroffen op de weg. Indien bijvoorbeeld geconstateerd zou worden dat een auto op 1 januari op een andere plek geparkeerd staat dan op 2 januari, is dit nog geen bewijs dat er met de auto is gereden. De handhaving wordt dan ook ernstig bemoeilijkt als parkeren op de weg onder de overgangsregeling wordt toegestaan. Daarnaast kan zo’n afwijking uitstralingseffecten hebben naar de bestaande schorsingsregeling ook in de Wegenverkeerswet die ook relevant is voor de MRB.
Ja, dat heb ik gelezen. Hun punt is dat je niet kunt zien of ze verplaatst zijn. Ik bedenk me nu ik dit tik dat het ook om de bestemming gaat. Terwijl ik m'n vorige post tikte ging ik er van uit dat hij thuis voor de deur stond, en dat het ze dwars zat dat het niet aan te tonen zou zijn dat hij gereden had als hij de dag erna 10 meter verderop stond. Deze situatie maakt namelijk geen verschil met steeds weer in de garage zetten na gebruik. Maar het verschil is inderdaad wel dat je hem nu ook niet op je bestemming op de straat zou kunnen laten staan.quote:
Ik heb mijn oldtimer om te rijden. Stalling in mijn wijk begint vanaf 100 euro per maand voor een vochtige en tochtige garagebox zonder elektra.quote:Op vrijdag 8 november 2013 20:40 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Een echte oldtimer liefhebber stalt zijn auto toch wel in de wintermaanden. Dus wat dat betreft slaan ze de spijker op zijn kop. De mensen die voor weinig geld proberen een auto te rijden hebben nu terecht pech.
terecht dan om wegenbelasting te betalen zou ik zeggenquote:Op zaterdag 9 november 2013 23:05 schreef Ivo1985 het volgende:
En als liefhebber wil ik graag regelmatig tot vaak kunnen rijden
Dat wil ik op zich ook niet ontkennen. Zeker niet als je géén 'moderne' auto hebt zou ik het heel redelijk vinden om in elk geval voor de eerste oldtimer in je bezit de volle wegenbelasting te moeten betalen.quote:Op zondag 10 november 2013 08:43 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
terecht dan om wegenbelasting te betalen zou ik zeggen
Waar ik tot vorige week woonde wordt zéér intensief gecontroleerd door de gemeente (Eindhoven, naast Winkelcentrum Woensel omdat het klootjesvolk weigert 50 cent te betalen bij het parkeerterrein van WoensXL zelf). Alle kentekens worden gescanned, men maakt tig foto's en de gemeente zit zich nog te beramen wat men eventueel gaat doen (bijv. parkeervergunningen invoeren). Needless to say dat geparkeerde oldtimers bij de nieuwe regeling ook nog eens extra gecontroleerd worden aangezien de systemen/camera's van gemeentes, politie, RDW, douane en Belastingdienst aan elkaar gekoppeld zijn (en dat weet ik weer van de politie zelf). Het is dus enorm makkelijk te controleren.quote:Op zaterdag 9 november 2013 13:34 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Lees dat stukje effe in die link die geplaatst werd; dat maakt controle op het daadwerkelijk 'stil' staan zo goed als onmogelijk.
Eigen inrit heb ik, garage ook als het moet maar dan moet ik wel moeilijk gaan doen want daar staan nu 3 motoren in. Gelukkig hoeft dit jaar de boel nog niet aan de kant, dus ik hoef nog geen kunstgrepen te gaan uithalen, maar volgend jaar dus wel.quote:Op zondag 10 november 2013 13:01 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Waar ik tot vorige week woonde wordt zéér intensief gecontroleerd door de gemeente (Eindhoven, naast Winkelcentrum Woensel omdat het klootjesvolk weigert 50 cent te betalen bij het parkeerterrein van WoensXL zelf). Alle kentekens worden gescanned, men maakt tig foto's en de gemeente zit zich nog te beramen wat men eventueel gaat doen (bijv. parkeervergunningen invoeren). Needless to say dat geparkeerde oldtimers bij de nieuwe regeling ook nog eens extra gecontroleerd worden aangezien de systemen/camera's van gemeentes, politie, RDW, douane en Belastingdienst aan elkaar gekoppeld zijn (en dat weet ik weer van de politie zelf). Het is dus enorm makkelijk te controleren.
Daarnaast: je hoeft maar 1 vervelende buurman te hebben die een melding doet dat een oldtimer een paar maanden staat te verpieteren op straat en je hebt al een ambtenaar op de stoep staan.
Voor de overgangsregeling/kwarttarief geldt gewoon hetzelfde als bij geschorste voertuigen: die mogen niet op de openbare weg rijden en dus ook niet op openbare parkeerplaatsen geparkeerd staan. Eigen inrit of stalling is dan een goede oplossing.
Jammer, je komt over als een echte liefhebber.quote:Op zondag 10 november 2013 18:46 schreef AchJa het volgende:
Zo, de W123 volgende week naar de sloop. Van twee auto's terug naar 1.
Zo, vandaag de rubbers van W123 maar eens liefdevol ingespoten omdat de eerste vorst voor de deur staat.quote:Op zondag 10 november 2013 18:46 schreef AchJa het volgende:
Zo, de W123 volgende week naar de sloop. Van twee auto's terug naar 1.
Geen garage, geen eigen oprit, afhankelijk van parkeerplek op de straat en hij begon nu ook minder te worden. Ik ga er niet meer in investeren gezien de plannen, het is mooi geweest na zeven jaar naar volle tevredenheid gereden te hebben in die ouwe diesel.quote:Op zondag 10 november 2013 19:20 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Jammer, je komt over als een echte liefhebber.
Ik vind je wel erg voorbarig met de sloop hoor. Ten eerste is er nog een heel klein kansje dat de aangekondigde maatregelen niet doorgaan en/of aangepast worden en ten tweede zou je de auto toch ook kunnen verkopen? Krijg je er i.i.g. meer voor dan bij de sloop en het doet minder pijn...quote:Op zondag 10 november 2013 19:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Geen garage, geen eigen oprit, afhankelijk van parkeerplek op de straat en hij begon nu ook minder te worden. Ik ga er niet meer in investeren gezien de plannen, het is mooi geweest na zeven jaar naar volle tevredenheid gereden te hebben in die ouwe diesel.
Als ik een fatsoenlijke stalling/ sleutelruimte had gehad had ik hem wsl de komende 3 jaar (bouwjaar '77) gestald en volledig gestript en opgeknapt, maar dat zit er niet in.
Die kans is nul komma nul. Er dient een zak met centen opgehaald te worden en de boekhouder regeert in Den Haag. Leer mij de politiek kennen, dit soort maatregelen worden er binnen 10 minuten doorheen gejast.quote:Op zondag 10 november 2013 19:54 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Ik vind je wel erg voorbarig met de sloop hoor. Ten eerste is er nog een heel klein kansje dat de aangekondigde maatregelen niet doorgaan en/of aangepast worden en ten tweede zou je de auto toch ook kunnen verkopen? Krijg je er i.i.g. meer voor dan bij de sloop en het doet minder pijn...
Kijken of het wat uithaalt.quote:Beste (naam),
Op dinsdag 12 november 2013 waren wij tot diep in de nacht aanwezig bij het debat in de Tweede Kamer betreffende het belastingplan 2014. Diverse partijen spraken hun zorg uit over de oldtimerregeling. De drie grootste oppositiepartijen (CDA, PVV en SP) hebben om uitstel van een jaar gevraagd. Norbert Klein (Kamerlid voor 50Plus) kondigde aan een amendement in te dienen voor een jaar uitstel. Wij steunen dit plan, want dan hebben wij de tijd om verder aan te tonen dat de maatregel overbodig is. Tevens heeft hij Weekers nogmaals verzocht op de 8 argumenten van Stichting Autobelangen tegen deze maatregel, in te gaan.
Op woensdag 13 november zullen wij wederom bij de behandeling van het belastingplan aanwezig zijn. Staatssecretaris Weekers zal dan ingaan op de vragen van de Tweede Kamer. Op 19 november 2013 vinden de stemmingen over het belastingplan en de amendementen plaats. Dan weten we of het voorgestelde uitstel er gaat komen. Als dat voorstel weggestemd wordt, dan zullen we direct actie ondernemen richting Eerste Kamer, waar wij reeds met diverse Kamerleden in gesprek zijn.
Wij werken hard aan een video verslag van de gebeurtenissen van 12 november. Zodra dit klaar is, zullen wij dit op onze site plaatsen.
Tot zover deze korte update, wij blijven u op de hoogte houden!
Met vriendelijke groet,
Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer
Als je hem 3 jaar stalt ben je zo'n 1000 euro kwijt. Dat krijg je er tegen die tijd, mits nog enigszins in redelijke staat, best voor terug. Zeker nu er door deze regeling heel wat broertjes en zusjes van de weg verdwijnen en de spoeling over een paar jaar dun wordt.quote:Op zondag 10 november 2013 19:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Geen garage, geen eigen oprit, afhankelijk van parkeerplek op de straat en hij begon nu ook minder te worden. Ik ga er niet meer in investeren gezien de plannen, het is mooi geweest na zeven jaar naar volle tevredenheid gereden te hebben in die ouwe diesel.
Als ik een fatsoenlijke stalling/ sleutelruimte had gehad had ik hem wsl de komende 3 jaar (bouwjaar '77) gestald en volledig gestript en opgeknapt, maar dat zit er niet in.
doe mij eens een linkje naar een stalling voor die belachelijk lage prijsquote:Op woensdag 13 november 2013 12:54 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Als je hem 3 jaar stalt ben je zo'n 1000 euro kwijt.
http://www.oldtimerstallinglimburg.nl/quote:Op woensdag 13 november 2013 14:15 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
doe mij eens een linkje naar een stalling voor die belachelijk lage prijs
Daar klopt dus NIETS van!quote:Op woensdag 13 november 2013 17:53 schreef marcooooow het volgende:
[..]
Nieuwe regels zijn een jaar uitgesteld.
http://www.autoweek.nl/ni(...)rden-jaar-uitgesteld
Ik heb het weggehaald.quote:Op woensdag 13 november 2013 18:59 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Daar klopt dus NIETS van!
Zojuist is het debat namelijk geweest en het voorstel van Omzigt om de regeling uit te stellen is afgewezen. Weekers houdt vast aan invoering per 2014.
Ok..quote:Op woensdag 13 november 2013 20:24 schreef r8v2 het volgende:
Je betaald gewoon maximaal 120 per jaar en je mag die drie maanden niet rijden. Sim-pel. Schorsen is wat anders.
Toch afgeschoten? Er werd toch pas 19 november gestemd over het amendement van 50plus?quote:Op woensdag 13 november 2013 18:59 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Daar klopt dus NIETS van!
Zojuist is het debat namelijk geweest en het voorstel van Omzigt om de regeling uit te stellen is afgewezen. Weekers houdt vast aan invoering per 2014.
Dat neem ik ook aan. Toch is het volgende persbericht vrijgegevenquote:Op woensdag 13 november 2013 18:59 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Daar klopt dus NIETS van!
Zojuist is het debat namelijk geweest en het voorstel van Omzigt om de regeling uit te stellen is afgewezen. Weekers houdt vast aan invoering per 2014.
Ik geloof die hele club sowieso niet, maar heb jij een bron waarin dit bericht wordt ontkracht?quote:Oldtimerregeling mogelijk uitgesteld
Op dinsdag 12 november 2013 waren wij tot diep in de nacht aanwezig bij het debat in de Tweede Kamer betreffende het belastingplan 2014. Diverse partijen spraken hun zorg uit over de oldtimerregeling. De drie grootste oppositiepartijen (CDA, PVV en SP) hebben om uitstel van een jaar gevraagd. Norbert Klein (Kamerlid voor 50Plus) kondigde aan een amendement in te dienen voor een jaar uitstel. Wij steunen dit plan, want dan hebben wij de tijd om verder aan te tonen dat de maatregel overbodig is. Tevens heeft hij Weekers nogmaals verzocht op de 8 argumenten van Stichting Autobelangen tegen deze maatregel, in te gaan.
Op woensdag 13 november zullen wij wederom bij de behandeling van het belastingplan aanwezig zijn. Staatssecretaris Weekers zal dan ingaan op de vragen van de Tweede Kamer. Op 19 november 2013 vinden de stemmingen over het belastingplan en de amendementen plaats. Dan weten we of het voorgestelde uitstel er gaat komen. Als dat voorstel weggestemd wordt, dan zullen we direct actie ondernemen richting Eerste Kamer, waar wij reeds met diverse Kamerleden in gesprek zijn.
Wij werken hard aan een video verslag van de gebeurtenissen van 12 november. Zodra dit klaar is, zullen wij dit op onze site plaatsen.
Tot zover deze korte update, wij blijven u op de hoogte houden!
Met vriendelijke groet,
Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer
Dat is wat ik poste .quote:Op donderdag 14 november 2013 07:41 schreef powerflux het volgende:
[..]
Dat neem ik ook aan. Toch is het volgende persbericht vrijgegeven
[..]
Ik geloof die hele club sowieso niet, maar heb jij een bron waarin dit bericht wordt ontkracht?
ok dan staat het er dubbel, maar mijn post was een vraag naar BWquote:
Niks spannends aan, het is een gelopen race.quote:Op donderdag 14 november 2013 11:29 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Dus 19 november wordt het spannend?
Beetje positief blijven hoor...quote:Op donderdag 14 november 2013 12:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Niks spannends aan, het is een gelopen race.
Het debat in de Tweede Kamer is de bron, gisteren de hele dag uitgezonden op Politiek24 en op internet. Verslag ervan is hier te lezen: http://www.oudevolvo.nl/b(...)egeling-door-ja-nee/quote:Op donderdag 14 november 2013 07:41 schreef powerflux het volgende:
[..]
Dat neem ik ook aan. Toch is het volgende persbericht vrijgegeven
[..]
Ik geloof die hele club sowieso niet, maar heb jij een bron waarin dit bericht wordt ontkracht?
Pics?quote:Op donderdag 14 november 2013 16:15 schreef silenthill het volgende:
Ik heb nu net weer een oldtimer gekocht.
Een Suzuki GX 100 SC de luxe ( Mooie naamgeving ). Is mijn 4de, die ik ooit heb gehad.
Op benzine, als 2de auto en gebruik hem elk weekend hele jaar door.
Verzekering 10 euro per maand.
Wegenbelasting zal ook niet veel zijn met 640 kilogram.
Ik hoop dat mensen met een oldtimer van 1300 kg of lichter( Op benzine ) hem echt niet wegdoen.
Is echt zonde dat het allemaal zou verdwijnen.
Waarom die 1300 kg? Maakt dat ook nog uit dan? Die van mij weegt 1306 kg...quote:Op donderdag 14 november 2013 16:15 schreef silenthill het volgende:
Ik heb nu net weer een oldtimer gekocht.
Een Suzuki GX 100 SC de luxe ( Mooie naamgeving ). Is mijn 4de, die ik ooit heb gehad.
Op benzine, als 2de auto en gebruik hem elk weekend hele jaar door.
Verzekering 10 euro per maand.
Wegenbelasting zal ook niet veel zijn met 640 kilogram.
Ik hoop dat mensen met een oldtimer van 1300 kg of lichter( Op benzine ) hem echt niet wegdoen.
Is echt zonde dat het allemaal zou verdwijnen.
Maakt geen bal uit, max 120,= p/jquote:Op donderdag 14 november 2013 22:09 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Waarom die 1300 kg? Maakt dat ook nog uit dan? Die van mij weegt 1306 kg...
klopt, tenzij je die 3 maanden stalt dan is het max ¤120 voor het hele jaarquote:Op vrijdag 15 november 2013 09:07 schreef silenthill het volgende:
Als je het hele jaar door rijd betaal je toch gewoon wegenbelasting op gewicht?
Een 635CSI hebben zonder stalling is misdadig.quote:Op vrijdag 15 november 2013 09:14 schreef silenthill het volgende:
Echt zonde, dus een mooie Amerikaan of
een BMW 635CSI of 728 zal er voor mij nooit meer inzitten.
Dan loop ik leeg op de wegenblasting, omdat ik geen stalling heb :-(
Bron: http://nos.nl/artikel/575(...)innen-de-regels.htmlquote:Eurocommissaris Rehn schrijft dat Nederland geen marges inbouwt maar precies binnen de regels blijft. Hij roept Den Haag dan ook op om het herfstakkoord en de begroting voor volgend jaar zonder verdere compromissen uit te voeren
En ik zou voor stallen gaan, ik gebruik de auto echt als 'tweede auto' en kan prima zonder. Vind het wel jammer, maar het scheelt me te veel geld voor die paar honderd kilometer die ik in die drie maanden zou rijden.quote:Op vrijdag 15 november 2013 09:09 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
klopt, tenzij je die 3 maanden stalt dan is het max ¤120 voor het hele jaar
hoe werkt het daar nu?quote:Op vrijdag 15 november 2013 13:00 schreef r8v2 het volgende:
En Belgie heeft juist de regels versoepeld sinds juli. Eén Europa, m'n reet!
- O-plaat: geen wegenbelasting, geen APK maar beperkt gebruik (georganiseerde toertochten, evenementen, etc.)quote:
Die O plaat is dan niet gewijzigd, klopt dat? En die tweede regeling is nieuw?quote:Op zaterdag 16 november 2013 14:06 schreef r8v2 het volgende:
[..]
- O-plaat: geen wegenbelasting, geen APK maar beperkt gebruik (georganiseerde toertochten, evenementen, etc.)
- normale plaat: gereduceerde wegenbelasting, beperkte APK, onbeperkt kilometers. En dat met 25 jaar oud .
Aangezien ik geen Belg ben kan ik dat niet beantwoorden..quote:Op zaterdag 16 november 2013 14:14 schreef CafeRoker het volgende:
En hoe zit het met jullie beruchte 'dagelijks gebruik' keuring en dat gedoe het dat gelijkvormigheidsattest?
Dat ligt toch echt heel erg aan jezelf hoor; mijn Niksan 3.0 V6 doet op de snelweg braafjes 1 op 10 (@130), en 1 op 11 kan ook als je jezelf kunt beheersen en de teller onder- of op de 120 houdt.quote:Op vrijdag 15 november 2013 12:39 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Want een oude BMW is lekker goedkoop rijden wou je zeggen. Onderhoud en onderdelen kosten goed geld als je pech hebt, nog los van het feit dat je 1 op 7 rijdt ofzo.
Dat is Nissan, geen BMW.quote:Op zaterdag 16 november 2013 14:16 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Dat ligt toch echt heel erg aan jezelf hoor; mijn Niksan 3.0 V6 doet op de snelweg braafjes 1 op 10 (@130), en 1 op 11 kan ook als je jezelf kunt beheersen en de teller onder- of op de 120 houdt.
Egal; dik blok met vooroorlogse techniek in een redelijk zware bak.quote:
Ik denk niet dat dit iets te maken heeft met de nieuwe oldtimerregeling.. Het ging uiteindelijk toch om het milieu en niet over de extra inkomsten _!quote:Op vrijdag 15 november 2013 12:48 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Bron: http://nos.nl/artikel/575(...)innen-de-regels.html
Oftewel: de EU adviseert met klem om het Belastingplan 2014 zonder aanpassingen er doorheen te jagen. Aangezien Nederland altijd het braafste jongetje van de klas wil uithangen binnen Europa lijkt me dit de definitieve nekschot voor een eventuele aanpassing of uitstel van de nieuwe oldtimerregeling.
We kunnen dus stellen dat de nieuwe regeling vanaf januari 2014 er komt?quote:Op dinsdag 19 november 2013 16:27 schreef Bart-Willem het volgende:
CDA, SP, PVV, die eenmansfractie van die ex-PVV'er en 50plus. De rest verwierp de motie. Opvallend: bij de motie Van Vliet (om de huidige regeling te laten zoals die is) stemde CDA niet voor. Beetje vreemd, dus geen idee wat die eigenlijk wel willen. Nog opvallender: het CDA was in haar verkiezingsplannen nog fel over oldtimers, en moest de vrijstelling in zijn geheel afgeschaft worden.
Had je anders verwacht?quote:
twitter:PieterOmtzigt twitterde op dinsdag 19-11-2013 om 16:11:23 Helaas: VVD en PvdA steunden geen enkel voorstel voor beter overgangsrecht oldtimers. Spijtig: dit kost NL geld en veel mensen hun hobby. reageer retweet
De politiek is in de veronderstelling dat iedere oldtimer plotseling belasting gaat betalen...quote:
Update:quote:Op zondag 10 november 2013 19:54 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Ik vind je wel erg voorbarig met de sloop hoor. Ten eerste is er nog een heel klein kansje dat de aangekondigde maatregelen niet doorgaan en/of aangepast worden en ten tweede zou je de auto toch ook kunnen verkopen? Krijg je er i.i.g. meer voor dan bij de sloop en het doet minder pijn...
Raar stukje?? Dit betekend dat het kwart tarief voorstel met winterschorsing ook de nek om is gedraaid?????quote:Op dinsdag 19 november 2013 19:05 schreef AchJa het volgende:
Kabinet rijdt nationale oldtimerpark in de prak
Helaas: VVD en PvdA steunden geen enkel voorstel voor beter overgangsrecht oldtimers. Spijtig: dit kost NL geld en veel mensen hun hobby.
Dat krijg je met een kabinet dat iedere kans op lastenverzwaring aangrijpt: ook je hobby is niet meer veilig voor de grijpgrage graaihandjes van Rutte 2. Vandaag is de belastingvrijstelling voor auto's ouder dan 25 jaar gesneuveld in de Kamer. Er komt geen uitstel en geen overgangsregeling. Ook voor klassiekers die tien maanden per jaar onder een doek in de garage staan om ze uit weer & wind te houden, moet wegenbelasting opgehoest gaan worden van Weekers. Ondanks de weerstand van veel autoliefhebbers en ondanks valse info, rijdt Weekers hiermee een stukje cultuurhistorie total loss. Omdat het kabinet iedere cent nodig heeft. Niet dat ze veel zullen hebben aan deze belastingmaatregel. CDA'er Omtzigt denkt tenminste dat het bejaarde wagenpark zal worden geëxporteerd, geschorst en verkocht, maar in ieder geval niet de beoogde belasting op zal brengen. En daar kon ie wel eens gelijk in krijgen (zie ook: btw- en accijnsverhoging versus tanken & boodschappen doen over de grens). Het Nederlandse asfalt is weer een stukje grijzer geworden vandaag. Eeuwig zonde.
Geenstijl
Daar lijkt het wel op in dit stuk, maar ja, Geenstijl...quote:Op dinsdag 19 november 2013 19:19 schreef virl3 het volgende:
[..]
Raar stukje?? Dit betekend dat het kwart tarief voorstel met winterschorsing ook de nek om is gedraaid?????
Wat gaf de sloop er nog voor dan dat dat aantrekkelijker was dan op de 2e hands markt zetten?quote:Op dinsdag 19 november 2013 19:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
Update:
Ik heb hem daadwerkelijk naar de sloop gereden, hij gaat of naar Marokko oid of het worden een berg onderdelen. Het gaat gewoon niet gebeuren dat die bak nog een cent belasting oplevert.
Veel te weinig, maar daar ging het mij niet om. Principe kwestie.quote:Op dinsdag 19 november 2013 19:50 schreef powerflux het volgende:
[..]
Wat gaf de sloop er nog voor dan dat dat aantrekkerlijker was dan op de 2e hands markt zetten?
Bovagquote:Tweede Kamer stemt in met hogere accijns diesel en LPG
Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft vandaag ingestemd met het Belastingplan 2014 en daarmee met circa 1 miljard euro lastenverhoging voor autorijdend Nederland. Accijnzen gaan omhoog, motorrijtuigenbelasting (MRB) gaat omhoog en de aanschafbelasting (BPM) gaat omhoog.
VVD, PvdA, D66, SGP en ChristenUnie sloten in oktober een akkoord over de begroting voor 2014 en spraken daarin af dat de voorgenomen accijnsverhoging van 3 en 7 cent per liter op diesel en LPG per 1 januari ongemoeid zou blijven, evenals de inmiddels jaarlijkse inflatiecorrectie op de accijnzen van alle brandstoffen (en bovenop al die verhogingen komt ook nog 21 procent BTW). Daarnaast gaven de partijen fiat voor het deels schrappen van MRB-vrijstellingen voor oldtimers en werd de MRB-compensatie voor zuinige auto's teruggedraaid. Als klap op de vuurpijl besloten de vijf partijen om vanaf 1 januari 2015 de BPM op zuinige auto's flink te verhogen. Samen met allerlei andere maatregelen is de automobilist voor zo'n 1 miljard euro extra aan de beurt, bovenop de circa 20 miljard die reeds op jaarbasis aan de schatkist wordt afgedragen.
Desastreus
CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt diende een amendement in en stelde voor de accijnsverhoging voor diesel terug te draaien, mede omdat deze desastreuze gevolgen gaat hebben voor pomphouders in de grensstreek. Diesel wordt immers duurder dan in België en Duitsland en transporteurs zullen hun vrachtwagens in het buitenland gaan voltanken, met honderden liters tegelijk. Het prijsverschil voor benzine bedraagt door het Nederlandse accijnsbeleid al sinds jaar en dag tussen de 15 en 20 cent per liter, waardoor geen enkele particulier meer bij een pomp aan de Nederlandse kant van de grens tankt. Ook tabak, drank en de wekelijkse boodschappen worden bij de Zuider- en Oosterburen ingeslagen. Belgische en Duitse ondernemers (en hun ministers van Financiën) zijn de lachende derde, terwijl Nederlandse ondernemers hun zaak moeten sluiten. VVD, PvdA, D66, SGP en ChristenUnie, die samen tevens een meerderheid in de Eerste Kamer vertegenwoordigen, hebben hiervoor echter hun ogen gesloten. Medio december buigt de Eerste Kamer zich ook nog over het Belastingplan 2014.
Voor de diesel- en LPG-oldtimers zal dit weinig uitmaken omdat die massaal geëxporteerd/gesloopt/teruggebouwd zullen worden.quote:Op dinsdag 19 november 2013 20:01 schreef AchJa het volgende:
En het volgende kan er natuurlijk ook wel bij:
[..]
Bovag
Uit principe een rijdende MB W123 naar de sloop brengen omdat je er anders belasting voor zou moeten betalen? Jouw principe is dat je duidelijk wilt maken dat je de auto reed vanwege de belastingvrijstelling i.p.v. uit liefhebberij?quote:Op dinsdag 19 november 2013 19:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Veel te weinig, maar daar ging het mij niet om. Principe kwestie.
Neen, uit principe omdat ik het de regering niet gun dat er iemand eventueel wel belasting over gaat betalen.quote:Op dinsdag 19 november 2013 20:13 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Uit principe een rijdende MB W123 naar de sloop brengen omdat je er anders belasting voor zou moeten betalen? Jouw principe is dat je duidelijk wilt maken dat je de auto reed vanwege de belastingvrijstelling i.p.v. uit liefhebberij?
Hmm, daar heb je een punt. Toch zou ik het niet over mijn hart kunnen verkrijgen geloof ik...quote:Op dinsdag 19 november 2013 20:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
Neen, uit principe omdat ik het de regering niet gun dat er iemand eventueel wel belasting over gaat betalen.
Je suggereert dat iedereen nu het volle pond moet betalen?quote:Op dinsdag 19 november 2013 20:16 schreef Nucky het volgende:
Ligt het nu aan mij of is het kamerdebat van vandaag niet veel nieuws onder de zon? Er komt geen overgangsregeling, andere plannen blijven als waar we al op gerekend hadden.
Had ook geen overgangsregeling verwacht. Te veel gedoe.
Voor januari en februari 2014 hoeft de oldtimer op benzine (die in de overgangsregeling valt) nog niet geschorst te worden. De bezitters van oldtimers op benzine ontvangen in maart een brief van de belastingdienst waarin staat hoe men gebruik kan gaan maken van deze overgangsregeling. Voor 2014 geldt dus dat er alleen in december de oldtimer van straat moet verdwijnen, voor 2015 en later geldt dus wel gewoon de "ophokplicht" voor de maanden januari, februari en december.quote:Op dinsdag 19 november 2013 19:15 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Maar wat betekent dit op korte termijn, nog specifieker, voor januari en februari 2014? Want ik wil eigenlijk weer een oldtimer kopen.
En wat komt ervoor in de plaats? Juist ja: een belastingplichtige auto. En daarmee worden die ingeschatte opbrengsten "die tegen zouden vallen" alsnog binnengehaald.quote:Op dinsdag 19 november 2013 20:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
Neen, uit principe omdat ik het de regering niet gun dat er iemand eventueel wel belasting over gaat betalen.
Die had ik al. Als je ff terugleest kun je zien dat ik van twee naar 1 auto ben gegaan.quote:Op dinsdag 19 november 2013 20:50 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
En wat komt ervoor in de plaats? Juist ja: een belastingplichtige auto. En daarmee worden die ingeschatte opbrengsten "die tegen zouden vallen" alsnog binnengehaald.
Niet als de 123 vooral hobbymatig werd gebruikt natuurlijk.quote:Op dinsdag 19 november 2013 21:07 schreef Bart-Willem het volgende:
Maar je gaat daardoor wel automatisch meer rijden in je eerste auto, wat dus betekent dat die meer accijnzen zal gaan afdragen aan de schatkist.
Nee. Maar blijf dat vooral geloven, jij rekent je ook al rijk.quote:Op dinsdag 19 november 2013 21:07 schreef Bart-Willem het volgende:
Maar je gaat daardoor wel automatisch meer rijden in je eerste auto, wat dus betekent dat die meer accijnzen zal gaan afdragen aan de schatkist.
Of in het weekend ff een stuk voor de lol toeren etc. Dat ga je ook echt doen in de auto waar je de rest van de week al in zit...quote:Op dinsdag 19 november 2013 21:16 schreef daNpy het volgende:
Inderdaad, in een klassiekerpuzzelrit ga je echt niet deelnemen in een 107 ofzo
Ik tank elke week in Poppel, van mij mogen ze vandaag nog kapotvallen in Den Haagquote:Op dinsdag 19 november 2013 21:07 schreef Bart-Willem het volgende:
Maar je gaat daardoor wel automatisch meer rijden in je eerste auto, wat dus betekent dat die meer accijnzen zal gaan afdragen aan de schatkist.
Ik ga het ook eens uitrekenen... Inclusief boodschappen moet ik een heel eind kunnen komen denk ik (ongeveer 90km van de Duitse grens).quote:Op dinsdag 19 november 2013 21:32 schreef dion_v_k het volgende:
[..]
Ik tank elke week in Poppel, van mij mogen ze vandaag nog kapotvallen in Den Haag
Nou, eigenlijk snap ik niet helemaal wat er nu besloten is. Is onderstaand nog van toepassing?quote:Op dinsdag 19 november 2013 20:41 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Je suggereert dat iedereen nu het volle pond moet betalen?
Hahaa! Wat dacht je hier van? De http://www.citybugclub.nl/!! Word mischien binnenkort errug populair on ex oldtimer op diesel bezitters die toch weer 't club gevoel willen hebben..quote:Op dinsdag 19 november 2013 21:16 schreef daNpy het volgende:
Inderdaad, in een klassiekerpuzzelrit ga je echt niet deelnemen in een 107 ofzo
Maar moet gas er dan wel uit? En waar heb je dit vandaan?quote:Op dinsdag 19 november 2013 20:47 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Voor januari en februari 2014 hoeft de oldtimer op benzine (die in de overgangsregeling valt) nog niet geschorst te worden. De bezitters van oldtimers op benzine ontvangen in maart een brief van de belastingdienst waarin staat hoe men gebruik kan gaan maken van deze overgangsregeling. Voor 2014 geldt dus dat er alleen in december de oldtimer van straat moet verdwijnen, voor 2015 en later geldt dus wel gewoon de "ophokplicht" voor de maanden januari, februari en december.
quote:Op woensdag 20 november 2013 10:17 schreef Nucky het volgende:
Strekking: Uitstel tot 1 januari 2015 van de wijzigingen in het Belastingplan 2014 wat betreft de beperking van de vrijstelling MRB voor oldtimers.
Kanttekeningen: Het voorstel zoals opgenomen in het Belastingplan 2014 is een adequaat compromis dat op verzoek van uw Kamer, op basis van een door uw Kamer verleend mandaat en in nauw overleg met de oldtimerbranche is overeengekomen. Een jaar uitstel wijzigt de structurele gevolgen voor bijvoorbeeld diesel- en LPG-oldtimers niet maar kost wel ¤ 123 miljoen in 2014. Het amendement voorziet niet in een dekking. Het jaar 2014 kent overigens enkele versoepelingen. Zo mag bijvoorbeeld in de maanden januari en februari van 2014 nog onbeperkt gebruik worden gemaakt van de weg.
Dus die overgangsregeling voor benzine's komt er dus toch?quote:Op woensdag 20 november 2013 10:17 schreef Nucky het volgende:
Hier de passage m.b.t. oldimers in het debat over amandementen op het Belastingplan 2014 afgelopen maandag 18 november:
Amendement Klein inzake de oldtimervrijstelling (Kamerstuk 33 752, nr. 49) Bron
Strekking: Uitstel tot 1 januari 2015 van de wijzigingen in het Belastingplan 2014 wat betreft de beperking van de vrijstelling MRB voor oldtimers.
Kanttekeningen: Het voorstel zoals opgenomen in het Belastingplan 2014 is een adequaat compromis dat op verzoek van uw Kamer, op basis van een door uw Kamer verleend mandaat en in nauw overleg met de oldtimerbranche is overeengekomen. Een jaar uitstel wijzigt de structurele gevolgen voor bijvoorbeeld diesel- en LPG-oldtimers niet maar kost wel ¤ 123 miljoen in 2014. Het amendement voorziet niet in een dekking. Het jaar 2014 kent overigens enkele versoepelingen. Zo mag bijvoorbeeld in de maanden januari en februari van 2014 nog onbeperkt gebruik worden gemaakt van de weg.
Oordeel: Ontraden.
Er verandert dus structureel niets aan wat we allemaal al wisten. En je mag in 2014 in januari en februari nog wel de weg op. (zou je willen met je oldtimer). Dit is en blijft het dus:
[ afbeelding ]
Capiche?
Het is maar hoe je 'overgangsregeling' definieert. 'Overgangsregeling' doet vermoeden dat het een regeling tussen twee andere regelingen in is.quote:Op woensdag 20 november 2013 16:16 schreef dion_v_k het volgende:
[..]
Dus die overgangsregeling voor benzine's komt er dus toch?
Ze snappen het zelf ook niet meer.quote:Op woensdag 20 november 2013 17:13 schreef daNpy het volgende:
De huidige overgangsregeling van 25 -> 30 jaar is nog bezig
Heel Nederland is er strontziek van alleen daar in Den Haag vermaken ze zich met de dag meerquote:Op woensdag 20 november 2013 21:18 schreef marcooooow het volgende:
Ik ben wel zó strontziek van die oldtimer kwestie.
Het zijn letterlijk allemaal nutteloze regelgevingen om de begroting maar sluitend te krijgen. Wel opvallen dat ze daar zo open over zijn in de regering.quote:Op donderdag 21 november 2013 00:50 schreef dion_v_k het volgende:
[..]
Heel Nederland is er strontziek van alleen daar in Den Haag vermaken ze zich met de dag meer
1 ding scheelt in de winter denk je niet meer aan hemquote:Op maandag 25 november 2013 23:15 schreef Hyperdude het volgende:
Nu moet ik bij iedere W126 die ik zie, aan deze kneus denken.
top je weet dat je de regering veel meer had kunnen pesten met 45km registratie?quote:Op dinsdag 19 november 2013 19:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
Update:
Ik heb hem daadwerkelijk naar de sloop gereden, hij gaat of naar Marokko oid of het worden een berg onderdelen. Het gaat gewoon niet gebeuren dat die bak nog een cent belasting oplevert.
systeem + controle kost zowiezo al meer dan wat het opbrengt volgens de rekenkamerquote:Op dinsdag 26 november 2013 08:26 schreef Tha_Duck het volgende:
Ik ben zo benieuwd hoeveel geld de regering aan mijn 2CV van 32 jaar oud overhoudt Kwarttarief op een auto van 560 kilogram. Dat komt neer op een knaak per maand. Die ik, uiteraard, per acceptgiro betaal.
Wedden dat het meer kost dan het oplevert
uhm jah dat doe ikquote:Op dinsdag 19 november 2013 21:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Of in het weekend ff een stuk voor de lol toeren etc. Dat ga je ook echt doen in de auto waar je de rest van de week al in zit...
andere landen hebben belasting op brandstof en dan nog zijn ze goedkoper???quote:Op woensdag 20 november 2013 02:22 schreef Turquaz52 het volgende:
Heb de mijne net op tijd omgebouwd dan.. En op tijd de Benz niet omgebouwd naar LPG..
*fieuw*
oh ja, brandstof mag van mij part 2 euro de liter kosten, zo kun je zien hoe SCHANDALIG de overheid is. Ik tank toch hier lekker over de grens voor 1.45/1.50 de liter Super95 of V-Power voor 1.55. Maar heb wel te doen met mensen die niet in de buurt van Duitsland wonen..
Daarom verwacht ik ook dat het allemaal wel los zal gaan lopen, met een beetje geluk duurt het 3 maandenquote:Op dinsdag 26 november 2013 10:08 schreef T42 het volgende:
[..]
systeem + controle kost zowiezo al meer dan wat het opbrengt volgens de rekenkamer
net gestart ze hebben niet eens het geduld dat te testenquote:Op woensdag 20 november 2013 17:13 schreef daNpy het volgende:
De huidige overgangsregeling van 25 -> 30 jaar is nog bezig
Gevaarlijke zware vervuilende auto's die belastingvrij rondrijden... Ik kan er geen medelijden mee hebben als ze meer mogen gaan betalen, of een andere hobby mogen gaan zoeken.quote:Op dinsdag 26 november 2013 09:49 schreef Nucky het volgende:
Leuk maar treurig artikel in de Kampioen van deze maand:
http://www.anwb.nl/kampio(...)n-oldtimer-bezitters
In mijn beleving is er een groot verschil tussen dagelijks of hobbymatig gebruik. Bij invoer van de 'wintermaanden' regeling alleen, had men de eerste categorie gebruikers kunnen uitsluiten.quote:Op dinsdag 26 november 2013 10:40 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Gevaarlijke zware vervuilende auto's die belastingvrij rondrijden... Ik kan er geen medelijden mee hebben als ze meer mogen gaan betalen, of een andere hobby mogen gaan zoeken.
En ondertussen scheldt de gemiddelde Nederlander op de gemiddelde Amerikaan omdat ze daar iets meer olie verbruiken dan wij!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |