quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:46 schreef daNpy het volgende:
Dat moet allemaal nog blijken.
(niet dat ik het eens ben met de regeling of een gebrek aan respect vind om een regeling die nog in werking is te vervangen)
quote:Oldtimerbranche in actie tegen de staat
Een groep van meer dan 110 bedrijven die handelen in klassieke auto’s, bereidt een rechtszaak voor tegen de Staat.
Dat meldt het Financieele Dagblad. Aanleiding is het voorstel van staatssecretaris Frans Weekers van Financiën om de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting (mrb) voor een grote groep oldtimers per 1 januari 2014 af te schaffen.
De Stichting Oldtimerbranche Nederland stelt dat haar leden ‘disproportioneel' veel schade lijden door de belastingmaatregelen. Volgens voorzitter Wim van Giersbergen zijn er sinds een meerderheid van de Tweede Kamer dit voorjaar akkoord ging met het pakket, 20.000 banen in de branche en bij toeleveringsbedrijven verloren gegaan. De geschatte schade zou ¤0,5 mrd bedragen.
De grootste boosdoener is volgens de onlangs opgerichte Stichting de maatregel om eigenaren te verplichten hun oldtimer, die minder dan 40 jaar oud is, drie maanden per jaar te stallen. In de maanden december tot maart mag met deze groep auto's niet op de openbare weg worden gereden. Weekers raamt de opbrengst van het totale mrb-pakket voor oldtimers op ¤123 mln. Van Giersbergen meent dat Weekers zich rijk rekent. Veel eigenaren die door maatregel worden getroffen, zullen hun auto verkopen of naar de sloop brengen. ‘Die besparing zal nooit worden gehaald. Integendeel, het pakket gaat de schatkist alleen maar geld kosten.'
De Stichting Oldtimerbranche is via haar voorzitter in aanraking gekomen met het kantoor Invicta Veritate van Mr. Hulleman c.s. Zij hebben veel proceservaring, ook met procedures namens veel gedupeerden in één Stichting, Class Action Suits. Zij zullen op 1 november 2013 samen met en namens de Stichting een aantal procedures starten. Bestuursrechtelijke procedures om te pogen de wetgeving te stuiten. En een civiele schadeprocedure tegen de staat.
Naar schatting rijden er in Nederland 260.000 oldtimers ouder dan 25 jaar rond. Een kwart hiervan, bijna 63.000 auto's, is jonger dan 40 jaar en rijdt op diesel of gas. Het meest populair is hier Mercedes-Benz, gevolgd door Volkswagen en Volvo.
Bron: Financieel Dagblad
Ach, zitten ook genoeg prutsers tussen die alleen maar roest doorverkopen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:23 schreef MaGNeT het volgende:
Overigens wel "grappig" dat de overheid de oldtimerbranche (met miljarden aan omzet) om zeep helpt om 128 Miljoen Euro binnen te halen, wat ze ook nog eens niet lukt vanwege misgelopen BTW, extra werkloosheidsuitkeringen in de branche, geschorste, verkochte en geëxporteerde oldtimers, etc.
Gvd...quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:04 schreef Turquaz52 het volgende:
V&A / [TK]Mercedes Benz W116 280Se belastingvrij 2 Jaar APK..
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die 3 maanden is natuurlijk helemaal geen verplichting, het staat de eigenaar nog altijd vrij om normaal motorrijtuigenbelasting te betalen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:58 schreef MaGNeT het volgende:
"De grootste boosdoener is volgens de onlangs opgerichte Stichting de maatregel om eigenaren te verplichten hun oldtimer, die minder dan 40 jaar oud is, drie maanden per jaar te stallen. In de maanden december tot maart mag met deze groep auto's niet op de openbare weg worden gereden."
ja. Je kunt de maanden niet zelf uitkiezen, dat is altijd dec t/m feb.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:46 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Die 3 maanden is natuurlijk helemaal geen verplichting, het staat de eigenaar nog altijd vrij om normaal motorrijtuigenbelasting te betalen.
Maar als je nou krenterig wilt zijn, en toch het kwarttarief wilt benutten, en het hele jaar wilt rijden, kan je de auto dan net voor de winter op naam van je vrouw zetten, 3 maanden belasting betalen, en daarna weer op je eigen naam zetten? Kost je 2 keer per jaar overschrijven, 3 maanden belasting, en 9 maanden kwarttarief!
Of hebben ze hier een stokje voor gestoken?
Ja, het zal uiterlijk half december aangeboden worden, en dan gaat het gewoon per 1-1-2014 in. Is ook niet spannend, want er zijn zelfs maatregelen in het verleden doorgevoerd dat 1 dag na stemming al ingevoerd werd. Een ander mooi recent voorbeeld is de Btw-verhoging: dat heeft ook niet gek lang geduurd (korter en sneller dan die oldtimer-soap nu).quote:Op zondag 20 oktober 2013 12:55 schreef valek het volgende:
[..]
Maae het moet volgens mij nog steeds door de 1ste kamer goedgekeurd worden. En voordat dit gebeurd is zitten we al bijna op het einde van het jaar. Toch?
Leuk detail: dat riep men ooit over de Volvo Amazon ook, sterker nog: toen die toegelaten werden bij de Volvo-club hier in NL dreigde heel die club te klappen omdat men vond dat dat geen klassieker was.quote:Op zondag 20 oktober 2013 13:41 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Een seriemodel uit de jaren 80 zal nooit een oldtimer worden.
Speciale modellen en uitvoeringen ervan wel.
Had ik je m'n oldtimer al voorgesteld?quote:Een seriemodel uit de jaren 80 zal nooit een oldtimer worden.
Speciale modellen en uitvoeringen ervan wel.
Ja, daar knapt hij van op...quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:03 schreef Turquaz52 het volgende:
[ afbeelding ]
Wordt verkocht op deze velgen, laat dat duidelijk zijn
dat is het systeem wat per 1-1-2013 in in gegaan nieuwe gaat per 1-1-2014 in dan krijg je weer een briefquote:Op vrijdag 18 oktober 2013 19:51 schreef Dimitri_ het volgende:
Oké.. Ik kreeg dus vandaag de vrijstellingbrief voor mijn januari '88er.
[ link | afbeelding ]
Hoe moet ik dit nu intepreteren? Blij met een dode mus omdat het toch gaat veranderen?
in jan of feb krijg je pas de brief met de keuze 100% of 25%quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:01 schreef Ivo1985 het volgende:
December 2013 gelden sowieso nog de oude regels, dus als we Jan+Feb 2014 'cadeau' krijgen, hoeft je auto deze winter nog helemaal niet de stalling in.
tis meer de stallings verplichting. en de uitzondering. en wat zijn fans? als jij opgegroeit bent in een mercedes 200D in de jaren 80 en die nu je volwassen bent 1 wil hebben uit dat oogpunt dan vind ik dat je fan bent. maar heey als je anders fan bent maakt mij dat ook niet uit ik vind alles met auto's goed (op opel naquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 22:35 schreef einszweiachtung het volgende:
Laten we eerlijk zijn de echte Oldtimer fans rijden toch Benzine, op een Amerikaan op LPG daargelaten. Het is gewoon mensen zoeken altijd wat om onder hun lasten uit te komen, eerst waren het de grijze platen daarna die oldtimers Mercedes 200 met LPG tank en dalijk die 25km voertuigen. Het is jammer maar helaas
koop ik toch een pekelbak? voor 200 kun je zat kopen en weer verkopen. veiligheid is puntje2quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:46 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Die 3 maanden is natuurlijk helemaal geen verplichting, het staat de eigenaar nog altijd vrij om normaal motorrijtuigenbelasting te betalen.
Maar als je nou krenterig wilt zijn, en toch het kwarttarief wilt benutten, en het hele jaar wilt rijden, kan je de auto dan net voor de winter op naam van je vrouw zetten, 3 maanden belasting betalen, en daarna weer op je eigen naam zetten? Kost je 2 keer per jaar overschrijven, 3 maanden belasting, en 9 maanden kwarttarief!
Of hebben ze hier een stokje voor gestoken?
voor een auto die nu gratis wat en de afgelopen 2 jaar 750km heeft gereden moet ik ineens 1800 euro dokken.... hij is trouwens al geschorst omdat ik er nooit meer mee reed en de verzekering verlengt moest worden.quote:Op zondag 20 oktober 2013 15:53 schreef Mehari het volgende:
Je bent toch niet verplicht om je oldtimer 3 maanden te stallen?
Ik ben van plan gewoon het standaard tarief aan wegenbelasting te betalen.
Alleen bij het gereduceerde tarief geldt die verplichting lijkt mij.
Stalling huren kost mij meer dan wegenbelasting.
Ik heb 4 auto's die allemaal boven de 25 jaar zijn en geen stalling.
http://www.marktplaats.nl(...)c624&previousPage=lrquote:Zelfs na 2013 is deze auto voor 75% wegenbelastingvrij.
Zo heb ik hem gekocht, en zo kan jij hem ook maken door de plastidip simpel te verwijderen en met een doekje thinner over de achterlichten heen gaan..quote:
TGF by BBS velgen..quote:
Deze brief kan niet bestaan volgens elk van de 3 regelingen. Overigens ben je de 2e met een '88er en zo'n brief waar ik van heb gehoord. Heel bizar!quote:Op vrijdag 18 oktober 2013 19:51 schreef Dimitri_ het volgende:
Oké.. Ik kreeg dus vandaag de vrijstellingbrief voor mijn januari '88er.
[ link | afbeelding ]
Hoe moet ik dit nu intepreteren? Blij met een dode mus omdat het toch gaat veranderen?
de nieuwe regelingen bestaan nog niet, want ze zijn nog niet behandeld. De brief krijg je omdat nu de oude regeling nog geldt.quote:Op maandag 21 oktober 2013 07:28 schreef powerflux het volgende:
[..]
Deze brief kan niet bestaan volgens elk van de 3 regelingen. Overigens ben je de 2e met een '88er en zo'n brief waar ik van heb gehoord. Heel bizar!
Dat weet ik, goed lezen. ik zeg alle 3 de regelingen. Dat betekent: de huidige, de vorige én de nieuwe.quote:Op maandag 21 oktober 2013 08:07 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
de nieuwe regelingen bestaan nog niet, want ze zijn nog niet behandeld. De brief krijg je omdat nu de oude regeling nog geldt.
Verrek, nu je het zegt.... Ik wist het ergens wel maar realiseerde het me niet toen hier over de brief verteld werd. Dikke FAAL van de belastingdienst dus.quote:Op maandag 21 oktober 2013 08:35 schreef powerflux het volgende:
[..]
Dat weet ik, goed lezen. ik zeg alle 3 de regelingen. Dat betekent: de huidige, de vorige én de nieuwe.
- in de huidige regeling zou een 88'er pas in 2015 belastingvrij worden, niet 2014 De tabel was als volgt
1988 = 27jaar (2015)
1989 = 28jaar (2017)
1990 = 29jaar (2019)
1991 = 30jaar (2021)
en dan vanaf 30 jaar vrij
Dus 2014 en dan belastingvrij komt uit de lucht vallen
Nou ja, in tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.quote:Op maandag 21 oktober 2013 20:37 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
En dan nog een heffing voor gas en diesel.
Ik vind het nog steeds een goede regeling.
Klopt absoluut. Maar het is het minst slechtste alternatief t.o.v. de oude regeling.quote:Op maandag 21 oktober 2013 23:01 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Nou ja, in tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
je moet het ook vanuit het pluche van het binnenhof bezien natuurlijk.. Een lastenverzwaring voor ons, is voor hen een lastenverlichting (denken ze). Dat die hele regeling waarschijnlijk op termijn en over de gehele linie gezien veel meer kost als hij oplevert komen ze over een jaartje of wat pas achterquote:Op maandag 21 oktober 2013 23:01 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Nou ja, in tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
Dit las ik ook ergens, ik heb net een toekomstige klassieker gekocht, gaat deze ook in 2017 onder het kwarttarief vallen?quote:Op maandag 21 oktober 2013 08:35 schreef powerflux het volgende:
[..]
Dat weet ik, goed lezen. ik zeg alle 3 de regelingen. Dat betekent: de huidige, de vorige én de nieuwe.
- in de huidige regeling zou een 88'er pas in 2015 belastingvrij worden, niet 2014 De tabel was als volgt
1988 = 27jaar (2015)
1989 = 28jaar (2017)
1990 = 29jaar (2019)
1991 = 30jaar (2021)
en dan vanaf 30 jaar vrij
- In de regeling daarvoor had hij al dit jaar belastingvrij geweest moeten zijn, want hij was in 2013 al 25 jaar.
en voor de compleetheid
- in de nieuwe regeling, mits deze wordt aangenomen, was de 88er in ieder geval niet vrijgesteld geweest.
Dus 2014 en dan belastingvrij komt uit de lucht vallen
jup heb een auto uit 2-1-1987quote:Op maandag 21 oktober 2013 00:12 schreef Turquaz52 het volgende:
Hoe zit het nu precies met een auto van september 87? is gewoon belastingvrij toch? En volgend jaar kwart tarief toch?
nee 1987 wel. 1988 moet tot 40 jaar wachtenquote:Op maandag 21 oktober 2013 00:35 schreef NoBody122 het volgende:
Die Golf van mij is 3 maanden jonger (april 1988) dan die van Dimitri_; benieuwd of ik over 3 maanden ook zo'n brief krijg
bouwjaar na 1987 dan moet je 100% betalen tot dat hij 40 jaar is. (bij de regeling die ze nu willen invoeren)quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 20:52 schreef IJsblock het volgende:
[..]
Dit las ik ook ergens, ik heb net een toekomstige klassieker gekocht, gaat deze ook in 2017 onder het kwarttarief vallen?
Het lijkt me logisch dat de auto's die over een x-aantal jaar 40 worden, ook vrijstelling krijgen van mrb.
hij is teminste eerlijk er staan genoeg diesel en lpg wagens met blijvend belasting vrijquote:Op zondag 20 oktober 2013 22:56 schreef CafeRoker het volgende:
Dit pareltje wil ik toch met jullie delen
[..]
http://www.marktplaats.nl(...)c624&previousPage=lr
Damn....nou ja, enige voordeel is wel dat ik hem als klassieker voor 60 euro per jaar heb kunnen verzekeren en hem alleen als hobby auto gebruik.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:16 schreef T42 het volgende:
[..]
jup heb een auto uit 2-1-1987
[..]
nee 1987 wel. 1988 moet tot 40 jaar wachten
[..]
bouwjaar na 1987 dan moet je 100% betalen tot dat hij 40 jaar is. (bij de regeling die ze nu willen invoeren)
Ja, echt tenenkrommend af en toe.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:20 schreef T42 het volgende:
[..]
hij is teminste eerlijk er staan genoeg diesel en lpg wagens met blijvend belasting vrij
Ja precies, en die 3 maanden betaald je vrouw het normale tarief, terwijl jij de rest van het jaar op kwarttarief zit. Lijkt me een prima loophole om met belastingkorting het hele jaar te rijden.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:01 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
ja. Je kunt de maanden niet zelf uitkiezen, dat is altijd dec t/m feb.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |