Aangezien ik geen Belg ben kan ik dat niet beantwoorden..quote:Op zaterdag 16 november 2013 14:14 schreef CafeRoker het volgende:
En hoe zit het met jullie beruchte 'dagelijks gebruik' keuring en dat gedoe het dat gelijkvormigheidsattest?
Dat ligt toch echt heel erg aan jezelf hoor; mijn Niksan 3.0 V6 doet op de snelweg braafjes 1 op 10 (@130), en 1 op 11 kan ook als je jezelf kunt beheersen en de teller onder- of op de 120 houdt.quote:Op vrijdag 15 november 2013 12:39 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Want een oude BMW is lekker goedkoop rijden wou je zeggen. Onderhoud en onderdelen kosten goed geld als je pech hebt, nog los van het feit dat je 1 op 7 rijdt ofzo.
Dat is Nissan, geen BMW.quote:Op zaterdag 16 november 2013 14:16 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Dat ligt toch echt heel erg aan jezelf hoor; mijn Niksan 3.0 V6 doet op de snelweg braafjes 1 op 10 (@130), en 1 op 11 kan ook als je jezelf kunt beheersen en de teller onder- of op de 120 houdt.
Egal; dik blok met vooroorlogse techniek in een redelijk zware bak.quote:
Ik denk niet dat dit iets te maken heeft met de nieuwe oldtimerregeling.. Het ging uiteindelijk toch om het milieu en niet over de extra inkomsten _!quote:Op vrijdag 15 november 2013 12:48 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Bron: http://nos.nl/artikel/575(...)innen-de-regels.html
Oftewel: de EU adviseert met klem om het Belastingplan 2014 zonder aanpassingen er doorheen te jagen. Aangezien Nederland altijd het braafste jongetje van de klas wil uithangen binnen Europa lijkt me dit de definitieve nekschot voor een eventuele aanpassing of uitstel van de nieuwe oldtimerregeling.
We kunnen dus stellen dat de nieuwe regeling vanaf januari 2014 er komt?quote:Op dinsdag 19 november 2013 16:27 schreef Bart-Willem het volgende:
CDA, SP, PVV, die eenmansfractie van die ex-PVV'er en 50plus. De rest verwierp de motie. Opvallend: bij de motie Van Vliet (om de huidige regeling te laten zoals die is) stemde CDA niet voor. Beetje vreemd, dus geen idee wat die eigenlijk wel willen. Nog opvallender: het CDA was in haar verkiezingsplannen nog fel over oldtimers, en moest de vrijstelling in zijn geheel afgeschaft worden.
Had je anders verwacht?quote:
twitter:PieterOmtzigt twitterde op dinsdag 19-11-2013 om 16:11:23 Helaas: VVD en PvdA steunden geen enkel voorstel voor beter overgangsrecht oldtimers. Spijtig: dit kost NL geld en veel mensen hun hobby. reageer retweet
De politiek is in de veronderstelling dat iedere oldtimer plotseling belasting gaat betalen...quote:
Update:quote:Op zondag 10 november 2013 19:54 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Ik vind je wel erg voorbarig met de sloop hoor. Ten eerste is er nog een heel klein kansje dat de aangekondigde maatregelen niet doorgaan en/of aangepast worden en ten tweede zou je de auto toch ook kunnen verkopen? Krijg je er i.i.g. meer voor dan bij de sloop en het doet minder pijn...
Raar stukje?? Dit betekend dat het kwart tarief voorstel met winterschorsing ook de nek om is gedraaid?????quote:Op dinsdag 19 november 2013 19:05 schreef AchJa het volgende:
Kabinet rijdt nationale oldtimerpark in de prak
Helaas: VVD en PvdA steunden geen enkel voorstel voor beter overgangsrecht oldtimers. Spijtig: dit kost NL geld en veel mensen hun hobby.
Dat krijg je met een kabinet dat iedere kans op lastenverzwaring aangrijpt: ook je hobby is niet meer veilig voor de grijpgrage graaihandjes van Rutte 2. Vandaag is de belastingvrijstelling voor auto's ouder dan 25 jaar gesneuveld in de Kamer. Er komt geen uitstel en geen overgangsregeling. Ook voor klassiekers die tien maanden per jaar onder een doek in de garage staan om ze uit weer & wind te houden, moet wegenbelasting opgehoest gaan worden van Weekers. Ondanks de weerstand van veel autoliefhebbers en ondanks valse info, rijdt Weekers hiermee een stukje cultuurhistorie total loss. Omdat het kabinet iedere cent nodig heeft. Niet dat ze veel zullen hebben aan deze belastingmaatregel. CDA'er Omtzigt denkt tenminste dat het bejaarde wagenpark zal worden geëxporteerd, geschorst en verkocht, maar in ieder geval niet de beoogde belasting op zal brengen. En daar kon ie wel eens gelijk in krijgen (zie ook: btw- en accijnsverhoging versus tanken & boodschappen doen over de grens). Het Nederlandse asfalt is weer een stukje grijzer geworden vandaag. Eeuwig zonde.
Geenstijl
Daar lijkt het wel op in dit stuk, maar ja, Geenstijl...quote:Op dinsdag 19 november 2013 19:19 schreef virl3 het volgende:
[..]
Raar stukje?? Dit betekend dat het kwart tarief voorstel met winterschorsing ook de nek om is gedraaid?????
Wat gaf de sloop er nog voor dan dat dat aantrekkelijker was dan op de 2e hands markt zetten?quote:Op dinsdag 19 november 2013 19:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
Update:
Ik heb hem daadwerkelijk naar de sloop gereden, hij gaat of naar Marokko oid of het worden een berg onderdelen. Het gaat gewoon niet gebeuren dat die bak nog een cent belasting oplevert.
Veel te weinig, maar daar ging het mij niet om. Principe kwestie.quote:Op dinsdag 19 november 2013 19:50 schreef powerflux het volgende:
[..]
Wat gaf de sloop er nog voor dan dat dat aantrekkerlijker was dan op de 2e hands markt zetten?
Bovagquote:Tweede Kamer stemt in met hogere accijns diesel en LPG
Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft vandaag ingestemd met het Belastingplan 2014 en daarmee met circa 1 miljard euro lastenverhoging voor autorijdend Nederland. Accijnzen gaan omhoog, motorrijtuigenbelasting (MRB) gaat omhoog en de aanschafbelasting (BPM) gaat omhoog.
VVD, PvdA, D66, SGP en ChristenUnie sloten in oktober een akkoord over de begroting voor 2014 en spraken daarin af dat de voorgenomen accijnsverhoging van 3 en 7 cent per liter op diesel en LPG per 1 januari ongemoeid zou blijven, evenals de inmiddels jaarlijkse inflatiecorrectie op de accijnzen van alle brandstoffen (en bovenop al die verhogingen komt ook nog 21 procent BTW). Daarnaast gaven de partijen fiat voor het deels schrappen van MRB-vrijstellingen voor oldtimers en werd de MRB-compensatie voor zuinige auto's teruggedraaid. Als klap op de vuurpijl besloten de vijf partijen om vanaf 1 januari 2015 de BPM op zuinige auto's flink te verhogen. Samen met allerlei andere maatregelen is de automobilist voor zo'n 1 miljard euro extra aan de beurt, bovenop de circa 20 miljard die reeds op jaarbasis aan de schatkist wordt afgedragen.
Desastreus
CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt diende een amendement in en stelde voor de accijnsverhoging voor diesel terug te draaien, mede omdat deze desastreuze gevolgen gaat hebben voor pomphouders in de grensstreek. Diesel wordt immers duurder dan in België en Duitsland en transporteurs zullen hun vrachtwagens in het buitenland gaan voltanken, met honderden liters tegelijk. Het prijsverschil voor benzine bedraagt door het Nederlandse accijnsbeleid al sinds jaar en dag tussen de 15 en 20 cent per liter, waardoor geen enkele particulier meer bij een pomp aan de Nederlandse kant van de grens tankt. Ook tabak, drank en de wekelijkse boodschappen worden bij de Zuider- en Oosterburen ingeslagen. Belgische en Duitse ondernemers (en hun ministers van Financiën) zijn de lachende derde, terwijl Nederlandse ondernemers hun zaak moeten sluiten. VVD, PvdA, D66, SGP en ChristenUnie, die samen tevens een meerderheid in de Eerste Kamer vertegenwoordigen, hebben hiervoor echter hun ogen gesloten. Medio december buigt de Eerste Kamer zich ook nog over het Belastingplan 2014.
Voor de diesel- en LPG-oldtimers zal dit weinig uitmaken omdat die massaal geëxporteerd/gesloopt/teruggebouwd zullen worden.quote:Op dinsdag 19 november 2013 20:01 schreef AchJa het volgende:
En het volgende kan er natuurlijk ook wel bij:
[..]
Bovag
Uit principe een rijdende MB W123 naar de sloop brengen omdat je er anders belasting voor zou moeten betalen? Jouw principe is dat je duidelijk wilt maken dat je de auto reed vanwege de belastingvrijstelling i.p.v. uit liefhebberij?quote:Op dinsdag 19 november 2013 19:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Veel te weinig, maar daar ging het mij niet om. Principe kwestie.
Neen, uit principe omdat ik het de regering niet gun dat er iemand eventueel wel belasting over gaat betalen.quote:Op dinsdag 19 november 2013 20:13 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Uit principe een rijdende MB W123 naar de sloop brengen omdat je er anders belasting voor zou moeten betalen? Jouw principe is dat je duidelijk wilt maken dat je de auto reed vanwege de belastingvrijstelling i.p.v. uit liefhebberij?
Hmm, daar heb je een punt. Toch zou ik het niet over mijn hart kunnen verkrijgen geloof ik...quote:Op dinsdag 19 november 2013 20:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
Neen, uit principe omdat ik het de regering niet gun dat er iemand eventueel wel belasting over gaat betalen.
Je suggereert dat iedereen nu het volle pond moet betalen?quote:Op dinsdag 19 november 2013 20:16 schreef Nucky het volgende:
Ligt het nu aan mij of is het kamerdebat van vandaag niet veel nieuws onder de zon? Er komt geen overgangsregeling, andere plannen blijven als waar we al op gerekend hadden.
Had ook geen overgangsregeling verwacht. Te veel gedoe.
Voor januari en februari 2014 hoeft de oldtimer op benzine (die in de overgangsregeling valt) nog niet geschorst te worden. De bezitters van oldtimers op benzine ontvangen in maart een brief van de belastingdienst waarin staat hoe men gebruik kan gaan maken van deze overgangsregeling. Voor 2014 geldt dus dat er alleen in december de oldtimer van straat moet verdwijnen, voor 2015 en later geldt dus wel gewoon de "ophokplicht" voor de maanden januari, februari en december.quote:Op dinsdag 19 november 2013 19:15 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Maar wat betekent dit op korte termijn, nog specifieker, voor januari en februari 2014? Want ik wil eigenlijk weer een oldtimer kopen.
En wat komt ervoor in de plaats? Juist ja: een belastingplichtige auto. En daarmee worden die ingeschatte opbrengsten "die tegen zouden vallen" alsnog binnengehaald.quote:Op dinsdag 19 november 2013 20:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
Neen, uit principe omdat ik het de regering niet gun dat er iemand eventueel wel belasting over gaat betalen.
Die had ik al. Als je ff terugleest kun je zien dat ik van twee naar 1 auto ben gegaan.quote:Op dinsdag 19 november 2013 20:50 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
En wat komt ervoor in de plaats? Juist ja: een belastingplichtige auto. En daarmee worden die ingeschatte opbrengsten "die tegen zouden vallen" alsnog binnengehaald.
Niet als de 123 vooral hobbymatig werd gebruikt natuurlijk.quote:Op dinsdag 19 november 2013 21:07 schreef Bart-Willem het volgende:
Maar je gaat daardoor wel automatisch meer rijden in je eerste auto, wat dus betekent dat die meer accijnzen zal gaan afdragen aan de schatkist.
Nee. Maar blijf dat vooral geloven, jij rekent je ook al rijk.quote:Op dinsdag 19 november 2013 21:07 schreef Bart-Willem het volgende:
Maar je gaat daardoor wel automatisch meer rijden in je eerste auto, wat dus betekent dat die meer accijnzen zal gaan afdragen aan de schatkist.
Of in het weekend ff een stuk voor de lol toeren etc. Dat ga je ook echt doen in de auto waar je de rest van de week al in zit...quote:Op dinsdag 19 november 2013 21:16 schreef daNpy het volgende:
Inderdaad, in een klassiekerpuzzelrit ga je echt niet deelnemen in een 107 ofzo
Ik tank elke week in Poppel, van mij mogen ze vandaag nog kapotvallen in Den Haagquote:Op dinsdag 19 november 2013 21:07 schreef Bart-Willem het volgende:
Maar je gaat daardoor wel automatisch meer rijden in je eerste auto, wat dus betekent dat die meer accijnzen zal gaan afdragen aan de schatkist.
Ik ga het ook eens uitrekenen... Inclusief boodschappen moet ik een heel eind kunnen komen denk ik (ongeveer 90km van de Duitse grens).quote:Op dinsdag 19 november 2013 21:32 schreef dion_v_k het volgende:
[..]
Ik tank elke week in Poppel, van mij mogen ze vandaag nog kapotvallen in Den Haag
Nou, eigenlijk snap ik niet helemaal wat er nu besloten is. Is onderstaand nog van toepassing?quote:Op dinsdag 19 november 2013 20:41 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Je suggereert dat iedereen nu het volle pond moet betalen?
Hahaa! Wat dacht je hier van? De http://www.citybugclub.nl/!! Word mischien binnenkort errug populair on ex oldtimer op diesel bezitters die toch weer 't club gevoel willen hebben..quote:Op dinsdag 19 november 2013 21:16 schreef daNpy het volgende:
Inderdaad, in een klassiekerpuzzelrit ga je echt niet deelnemen in een 107 ofzo
Maar moet gas er dan wel uit? En waar heb je dit vandaan?quote:Op dinsdag 19 november 2013 20:47 schreef Bart-Willem het volgende:
[..]
Voor januari en februari 2014 hoeft de oldtimer op benzine (die in de overgangsregeling valt) nog niet geschorst te worden. De bezitters van oldtimers op benzine ontvangen in maart een brief van de belastingdienst waarin staat hoe men gebruik kan gaan maken van deze overgangsregeling. Voor 2014 geldt dus dat er alleen in december de oldtimer van straat moet verdwijnen, voor 2015 en later geldt dus wel gewoon de "ophokplicht" voor de maanden januari, februari en december.
quote:Op woensdag 20 november 2013 10:17 schreef Nucky het volgende:
Strekking: Uitstel tot 1 januari 2015 van de wijzigingen in het Belastingplan 2014 wat betreft de beperking van de vrijstelling MRB voor oldtimers.
Kanttekeningen: Het voorstel zoals opgenomen in het Belastingplan 2014 is een adequaat compromis dat op verzoek van uw Kamer, op basis van een door uw Kamer verleend mandaat en in nauw overleg met de oldtimerbranche is overeengekomen. Een jaar uitstel wijzigt de structurele gevolgen voor bijvoorbeeld diesel- en LPG-oldtimers niet maar kost wel ¤ 123 miljoen in 2014. Het amendement voorziet niet in een dekking. Het jaar 2014 kent overigens enkele versoepelingen. Zo mag bijvoorbeeld in de maanden januari en februari van 2014 nog onbeperkt gebruik worden gemaakt van de weg.
Dus die overgangsregeling voor benzine's komt er dus toch?quote:Op woensdag 20 november 2013 10:17 schreef Nucky het volgende:
Hier de passage m.b.t. oldimers in het debat over amandementen op het Belastingplan 2014 afgelopen maandag 18 november:
Amendement Klein inzake de oldtimervrijstelling (Kamerstuk 33 752, nr. 49) Bron
Strekking: Uitstel tot 1 januari 2015 van de wijzigingen in het Belastingplan 2014 wat betreft de beperking van de vrijstelling MRB voor oldtimers.
Kanttekeningen: Het voorstel zoals opgenomen in het Belastingplan 2014 is een adequaat compromis dat op verzoek van uw Kamer, op basis van een door uw Kamer verleend mandaat en in nauw overleg met de oldtimerbranche is overeengekomen. Een jaar uitstel wijzigt de structurele gevolgen voor bijvoorbeeld diesel- en LPG-oldtimers niet maar kost wel ¤ 123 miljoen in 2014. Het amendement voorziet niet in een dekking. Het jaar 2014 kent overigens enkele versoepelingen. Zo mag bijvoorbeeld in de maanden januari en februari van 2014 nog onbeperkt gebruik worden gemaakt van de weg.
Oordeel: Ontraden.
Er verandert dus structureel niets aan wat we allemaal al wisten. En je mag in 2014 in januari en februari nog wel de weg op. (zou je willen met je oldtimer). Dit is en blijft het dus:
[ afbeelding ]
Capiche?
Het is maar hoe je 'overgangsregeling' definieert. 'Overgangsregeling' doet vermoeden dat het een regeling tussen twee andere regelingen in is.quote:Op woensdag 20 november 2013 16:16 schreef dion_v_k het volgende:
[..]
Dus die overgangsregeling voor benzine's komt er dus toch?
Ze snappen het zelf ook niet meer.quote:Op woensdag 20 november 2013 17:13 schreef daNpy het volgende:
De huidige overgangsregeling van 25 -> 30 jaar is nog bezig
Heel Nederland is er strontziek van alleen daar in Den Haag vermaken ze zich met de dag meerquote:Op woensdag 20 november 2013 21:18 schreef marcooooow het volgende:
Ik ben wel zó strontziek van die oldtimer kwestie.
Het zijn letterlijk allemaal nutteloze regelgevingen om de begroting maar sluitend te krijgen. Wel opvallen dat ze daar zo open over zijn in de regering.quote:Op donderdag 21 november 2013 00:50 schreef dion_v_k het volgende:
[..]
Heel Nederland is er strontziek van alleen daar in Den Haag vermaken ze zich met de dag meer
1 ding scheelt in de winter denk je niet meer aan hemquote:Op maandag 25 november 2013 23:15 schreef Hyperdude het volgende:
Nu moet ik bij iedere W126 die ik zie, aan deze kneus denken.
top je weet dat je de regering veel meer had kunnen pesten met 45km registratie?quote:Op dinsdag 19 november 2013 19:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
Update:
Ik heb hem daadwerkelijk naar de sloop gereden, hij gaat of naar Marokko oid of het worden een berg onderdelen. Het gaat gewoon niet gebeuren dat die bak nog een cent belasting oplevert.
systeem + controle kost zowiezo al meer dan wat het opbrengt volgens de rekenkamerquote:Op dinsdag 26 november 2013 08:26 schreef Tha_Duck het volgende:
Ik ben zo benieuwd hoeveel geld de regering aan mijn 2CV van 32 jaar oud overhoudt Kwarttarief op een auto van 560 kilogram. Dat komt neer op een knaak per maand. Die ik, uiteraard, per acceptgiro betaal.
Wedden dat het meer kost dan het oplevert
uhm jah dat doe ikquote:Op dinsdag 19 november 2013 21:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Of in het weekend ff een stuk voor de lol toeren etc. Dat ga je ook echt doen in de auto waar je de rest van de week al in zit...
andere landen hebben belasting op brandstof en dan nog zijn ze goedkoper???quote:Op woensdag 20 november 2013 02:22 schreef Turquaz52 het volgende:
Heb de mijne net op tijd omgebouwd dan.. En op tijd de Benz niet omgebouwd naar LPG..
*fieuw*
oh ja, brandstof mag van mij part 2 euro de liter kosten, zo kun je zien hoe SCHANDALIG de overheid is. Ik tank toch hier lekker over de grens voor 1.45/1.50 de liter Super95 of V-Power voor 1.55. Maar heb wel te doen met mensen die niet in de buurt van Duitsland wonen..
Daarom verwacht ik ook dat het allemaal wel los zal gaan lopen, met een beetje geluk duurt het 3 maandenquote:Op dinsdag 26 november 2013 10:08 schreef T42 het volgende:
[..]
systeem + controle kost zowiezo al meer dan wat het opbrengt volgens de rekenkamer
net gestart ze hebben niet eens het geduld dat te testenquote:Op woensdag 20 november 2013 17:13 schreef daNpy het volgende:
De huidige overgangsregeling van 25 -> 30 jaar is nog bezig
Gevaarlijke zware vervuilende auto's die belastingvrij rondrijden... Ik kan er geen medelijden mee hebben als ze meer mogen gaan betalen, of een andere hobby mogen gaan zoeken.quote:Op dinsdag 26 november 2013 09:49 schreef Nucky het volgende:
Leuk maar treurig artikel in de Kampioen van deze maand:
http://www.anwb.nl/kampio(...)n-oldtimer-bezitters
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |