abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125971472
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)t-op-volle-zee.dhtml

Een Nederlands schip met aan boord drie avonturiers is spoorloos verdwenen op het midden van de Noordzee. Vrienden van de drie mannen, die met een omgebouwd oud bootje naar het noorderlicht wilden varen, maken zich grote zorgen over hun lot. De kustwacht van Noorwegen is met groot materieel op zoek naar het drietal.
Vrienden van de drie Nederlanders alarmeerden zondag de Schotse en Noorse kustwacht. Ze startten een grote zoekactie waarbij legervliegtuigen worden ingezet en helikopters voorzien van speciale sensoren. De Warnow, zoals het bootje van de twee Schiedammers en een Zeeuw heet, werd op 18 april voor het laatst gesignaleerd in het Noorse gedeelte van de Noordzee.

Speurrtocht
De voormalige loodsboot voer toen in de buurt van een olieveld net over de Brits-Noorse zeegrens. 'Het zoeken wordt bemoeilijkt doordat de bestemming van het schip niet bekend is. We weten alleen dat de bemanning het noorderlicht wilde opzoeken. En dat terwijl je dat in deze tijd van het jaar nauwelijks kunt zien,' zegt een kustwachtwoordvoerder tegen het AD.

Historisch
De kapitein van het vermiste schip is Arnoud Brinkman (46) uit Schiedam. Hij runt een scheepsreparatiebedrijf en voorzag zijn voormalige Duitse loodsboot onder meer van een mast en een groot bruin zeil, afkomstig van een historisch zeilschip. Brinkman bewoont het omgebouwde schip met zijn veel jongere vriendin Tirza Smit, die bij hem is. De andere opvarende is Peter van Liere (50) uit Middelburg. Hij was zanger en drummer bij de Zeeuwse band The Old Firm, die eind vorig jaar stopte.

Via de muziekwereld kwam de Middelburger in contact met Brinkman, die baritonsaxofoon speelt. Samen vormen ze een gelegenheidsbandje waarbij Smit en haar tweelingzusje Dana zingen. Het bandje telt acht leden.

Noorderlicht
Vorige zomer voer de vriendengroep met de Warnow naar Terschelling. Ze traden er op tijdens het Oerol-festival. 'Bij het kampvuur lanceerde Arnoud het idee om deze zomer met zijn allen naar Noorwegen te zeilen in de hoop een glimp te kunnen opvangen van het noorderlicht,' zegt de moeder van een van de bandleden.

Zeeziek
Half maart 2013 begonnen de acht aan hun spannende zeereis naar het licht. Ze waren goed voorbereid, zegt de vrouw. 'Alle moeders hadden eten gekookt waarmee de groep wel 2 maanden vooruit kon, de drinkwatertank van 1500 liter zat vol, er waren zwemvesten voor iedereen en zelfs voor de hond Razzia en genoeg hout voor het kacheltje.'

De groep was volgens haar nog maar net het zeegat bij Hoek van Holland uitgevaren of de problemen begonnen. 'De drie vrouwen aan boord werden zeeziek en zouden dat blijven.'

Een week later ging het serieus mis. Voor de oostkust van Schotland belandde de Warnow in een vliegende storm met windkracht negen en golven van wel 15 meter hoog.

Tot overmaat van ramp viel de machine van het schip uit en daardoor ook het roer. Via de marifoon vroeg kapitein Brinkman om hulp.

De Britse reddingsboot rukte uit, raakte zelf in de problemen maar collega's wisten het Nederlandse schip in veiligheid te brengen. Het verbaast de Britten nog steeds dat de Warnow nog zo ver is gekomen. 'Het schip is allesbehalve zeewaardig. Noodbaken, satelliettelefoon, gps, het ontbreekt allemaal,' zegt een woordvoerder van het reddingsstation in Whitby.

Schrikbeeld
Het kostte de Nederlanders 2 weken om de stormschade aan hun schip te repareren. 's Avonds traden de 'Crazy Dutch' op in plaatselijke pubs, in ruil voor gratis bier. Het typeert hun levensfilosofie, zegt de moeder van de gitarist. 'Ze zien het als een uitdaging om goed te leven met weinig geld.'

Met het schrikbeeld voor ogen van nog veel meer zeeziekte en stormen, besloten vijf van de acht muzikanten de oversteek naar Noorwegen niet te maken. Dat ze sindsdien niets meer hoorden van de noorderlicht-zoekers baarde hen eerst geen zorgen. Brinkman was immers wel vaker een tijdje 'uit de lucht'.

De vijf werden pas ongerust toen ook de vriendin van Brinkman niets van zich liet horen. 'Tirza zou haar tweelingzusje nooit zo lang in onzekerheid laten zitten,' zegt de moeder van de gitarist. Ze vreest het ergste.
pi_125971629
"met zijn veel jongere vriendin".. ik ruik afgunst :')

Maar goed, vraag me af wat die lui bezielde om in zo'n flutbootje de zee op te gaan.
Het noorderlicht is idd omstreeks deze tijd niet tot nauwelijks te zien.

Avonturiers, sure.
Goeie planners, nee.
pi_125971664
Soms gok je en verlies je. Onderdeel van het avontuur
pi_125971701
Wat is er dan vermoedelijk met ze gebeurt?
pi_125971732
Hier kan ik niet echt medelijden mee hebben.

Stelletje verkapte hippies.
  donderdag 2 mei 2013 @ 10:29:40 #6
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_125971976
quote:
De Britse reddingsboot rukte uit, raakte zelf in de problemen maar collega's wisten het Nederlandse schip in veiligheid te brengen. Het verbaast de Britten nog steeds dat de Warnow nog zo ver is gekomen. 'Het schip is allesbehalve zeewaardig. Noodbaken, satelliettelefoon, gps, het ontbreekt allemaal,' zegt een woordvoerder van het reddingsstation in Whitby.
Dus eerst mag de britse kustwacht lijf en leden wagen voor een niet zeewaardig schip en nu zijn die mafkezen gewoon doorgevaren met als resultaat dat nu de Noren zich kunnen gaan uitsloven?

Laat ze het lekker zelf uitzoeken.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  donderdag 2 mei 2013 @ 10:30:27 #7
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_125972001
De boot:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
  donderdag 2 mei 2013 @ 10:30:44 #8
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_125972017
Vreemd dat iemand met een "scheepsreparatiebedrijf" met zo'n schuitje zonder fatsoenlijke uitrusting een beetje op de Noordzee en Atlantic gaat dobberen.
Hoop wel dat die Fffing Hippies het overleven.

Windkracht 8 waarschuwing voor de Noorse kust, Viking en Forties. :{

http://www.bbc.co.uk/weather/coast_and_sea/shipping_forecast
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  donderdag 2 mei 2013 @ 10:31:43 #9
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_125972053
  donderdag 2 mei 2013 @ 10:33:55 #10
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_125972131
Geniaal verhaal _O_ al ben ik bang dat ze allemaal verzopen zijn
We zullen zien, zei de blinde.
  † In Memoriam † donderdag 2 mei 2013 @ 10:34:45 #11
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_125972163
quote:
15s.gif Op donderdag 2 mei 2013 10:29 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Dus eerst mag de britse kustwacht lijf en leden wagen voor een niet zeewaardig schip en nu zijn die mafkezen gewoon doorgevaren met als resultaat dat nu de Noren zich kunnen gaan uitsloven?

YOLO
:')
pi_125972311
quote:
15s.gif Op donderdag 2 mei 2013 10:29 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Laat ze het lekker zelf uitzoeken.
quote:
Met het schrikbeeld voor ogen van nog veel meer zeeziekte en stormen, besloten vijf van de acht muzikanten de oversteek naar Noorwegen niet te maken.
Vraag me af wat de overige drie hebben gedaan... :').

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2013 10:40:11 ]
  donderdag 2 mei 2013 @ 10:39:52 #13
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_125972314
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 2 mei 2013 @ 10:40:15 #14
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_125972332
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 10:39 schreef zarGon het volgende:

[..]

[..]

Ja, al is het op hun facebook omdat ze Schotland te mooi vonden.
  donderdag 2 mei 2013 @ 10:40:26 #15
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_125972341
quote:
15s.gif Op donderdag 2 mei 2013 10:30 schreef Dagonet het volgende:
De boot:
[ afbeelding ]
Een zeil op een sleepboot zetten dus? Lekker handig.
censuur :O
  donderdag 2 mei 2013 @ 10:41:10 #17
45206 Pietverdriet
pi_125972357
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 10:40 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Een zeil op een sleepboot zetten dus? Lekker handig.
Tegen het schommelen werkt dat erg goed.
  donderdag 2 mei 2013 @ 10:49:58 #18
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_125972683
Op NRC:
quote:
Ze navigeren met een iPhone. De Warnow is geen gewone zeilboot, maar een door Arnout verbouwd Duits loodsbootje van vijftien meter. De mast is geen mast, maar de arm van een hijskraan, de zeilen zijn van een platbodem geweest. Niet een schip dat erg zeewaardig oogt. Aan boord was het een puinhoop; alles wat vast zat, kwam los.
  donderdag 2 mei 2013 @ 11:03:32 #19
117098 Hathor
Effe niet
pi_125973159
Sleeping with the fishes.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  donderdag 2 mei 2013 @ 11:07:03 #20
45206 Pietverdriet
pi_125973296
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 11:03 schreef Hathor het volgende:
Sleeping with the fishes.
Pushing up the seaweed
pi_125973475
quote:
15s.gif Op donderdag 2 mei 2013 10:49 schreef Dagonet het volgende:
Op NRC:

[..]

Aha Apple Maps. Dat verklaart het.
  donderdag 2 mei 2013 @ 11:14:58 #22
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_125973527
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 11:13 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Aha Apple Maps. Dat verklaart het.
Die zitten nu in de golf van Biscaye te zoeken naar de mooie kleuren.
pi_125974855
Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.
pi_125975590
TV Rijnmond heeft een interview gehouden met één van de, in Schotland afgestapte, "avonturiers".
Legendarisch goed. Zeker als de beste knul beweert dat het bootje niet om kan slaan.
pi_125975867
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 10:19 schreef Spongebobsterr het volgende:
Gezonken.
Ура для россии
pi_125984110
Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.
  donderdag 2 mei 2013 @ 16:41:23 #27
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_125984995
Zielig voor de hond.
pi_125985087
idd :(
pi_125985386
De Noorse kustwacht heeft spullen gevonden die mogelijk van het Nederlandse vermiste schip Warnow afkomstig zijn. Dat heeft de reddingsdienst donderdag laten weten. Familieleden van de vermisten krijgen nu foto's van de goederen voorgelegd om te zien of ze daadwerkelijk van de Warnow komen.
De kustwacht houdt nog een slag om de arm: 'Met zulk weer en in deze tijd van het jaar spoelen er heel veel spullen aan. Maar deze zaken zien er nog 'fris' uit. Ze lijken niet al te lang in het water te liggen. Daardoor denken we dat ze misschien van de Warnow-bemanning zijn', meldt een woordvoerder van de kustwacht.

De spullen zijn gevonden op een klein eilandje ten noorden van Bergen. Het betreft geen persoonlijke zaken als kleding: 'Het zijn algemene goederen die op elk schip thuishoren, zoals kussens, hout en pannen.' De reddingsdienst blijft met legervliegtuigen en helikopters zoeken naar het vermiste bootje.

De Warnow vertrok op 15 april uit Schotland en had op 22 april in Noorwegen moeten aankomen. Sinds 17 april is echter niets meer van de drie bemanningsleden vernomen. Hun laatste teken van leven was het downloaden van zeekaarten voor hun iPhone om mee te navigeren. De avontuurlijk ingestelde opvarenden hebben geen satelliettelefoon meegenomen, zijn mobiel niet bereikbaar en kunnen alleen via de marifoon met andere schepen en havens in de buurt contact maken.
pi_125985464
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 16:50 schreef Domtorentje het volgende:
De avontuurlijk ingestelde opvarenden hebben geen satelliettelefoon meegenomen, zijn mobiel niet bereikbaar en kunnen alleen via de marifoon met andere schepen en havens in de buurt contact maken.
Geen satelliettelefoon maar wel een Iphone? :') Beetje dom dit..
  donderdag 2 mei 2013 @ 17:21:18 #31
45206 Pietverdriet
pi_125986856
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 16:52 schreef Geneziz het volgende:

[..]

Marifoon is genoeg
  donderdag 2 mei 2013 @ 19:07:15 #32
196342 Eg_Wel
Ik Hoop Dat Ik Stoor
pi_125990629
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 12:15 schreef EenzameFietser het volgende:
TV Rijnmond heeft een interview gehouden met één van de, in Schotland afgestapte, "avonturiers".
Legendarisch goed. Zeker als de beste knul beweert dat het bootje niet om kan slaan.

Dus de mast houdt em wel recht? Begrijp ik dat nou goed?
-- I guess it stands that If we believe absurdities, we shall commit atrocities.
pi_125990747
:D wat een verhaal

Die onderschatten de Noordzee nooit meer..
  donderdag 2 mei 2013 @ 19:10:44 #34
45206 Pietverdriet
pi_125990780
Kunnen we niet al dit soort idioten een mooi bootreisje aanbieden?
pi_125991062
Idioten.

quote:
15s.gif Op donderdag 2 mei 2013 10:49 schreef Dagonet het volgende:
Op NRC:

[..]

Heb je dan iets aan een iphone midden op zee? Daar heb je toch geen bereik?
pi_125991669
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 16:52 schreef Geneziz het volgende:
Je hebt echt geen satelliettelefoon of iPhone nodig om op een stukje te gaan varen op de Noordzee. Met een gegist bestek en een zeekaart kun je een heel eind komen.
pi_125991732
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 19:17 schreef Wombcat het volgende:
Idioten.

[..]

Heb je dan iets aan een iphone midden op zee? Daar heb je toch geen bereik?
Ik neem aan dat ze de GPS functie gebruiken?
pi_125991821
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 19:31 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Je hebt echt geen satelliettelefoon of iPhone nodig om op een stukje te gaan varen op de Noordzee. Met een gegist bestek en een zeekaart kun je een heel eind komen.
Klopt. Zo deden ze het 100 jaar geleden ook. Toen kwamen ze ook regelmatig niet terug.
pi_125991906
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 19:35 schreef Wombcat het volgende:
Klopt. Zo deden ze het 100 jaar geleden ook. Toen kwamen ze ook regelmatig niet terug.
Dat heeft meer te maken met het gebrek aan deugdelijke weersvoorspellingen. Dat is nu totaal anders. Met de combinatie zeekaart en gegist bestek is niks mis, werkt altijd en je hebt geen stroom nodig.
pi_125991984
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 19:31 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Oke, maar het zou toch wel handig zijn als je op zo'n boot die bijna uit elkaar valt. Om hulp zou kunnen vragen?
Maar goed, inmiddels is al ontkracht dat de aangespoelde spullen van de "zeil"boot afkomstig zijn. http://www.nrc.nl/nieuws/(...)e-zeilboot-gevonden/
pi_125991999
Woops, dubbelpost
  donderdag 2 mei 2013 @ 19:40:31 #42
196342 Eg_Wel
Ik Hoop Dat Ik Stoor
pi_125992035
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 19:37 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Dat heeft meer te maken met het gebrek aan deugdelijke weersvoorspellingen. Dat is nu totaal anders. Met de combinatie zeekaart en gegist bestek is niks mis, werkt altijd en je hebt geen stroom nodig.
Die zeekaart is toch wat er nog gedownload is met die iphone? En met een met een fysieke kaart heb je inderdaad geen stroom nodig, maar een iphone doet het echt niet zonder?
-- I guess it stands that If we believe absurdities, we shall commit atrocities.
  donderdag 2 mei 2013 @ 19:41:29 #43
45206 Pietverdriet
pi_125992073
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 19:33 schreef Kowloon het volgende:

[..]

nee, volgens mij werkt de GPS van de iPhone niet zonder netdekking.
pi_125992208
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 19:33 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Lijkt me ook, en je hebt watersport apps waarbij de kaarten op de telefoon staan ipv online.

Toen ik vorig jaar naar Engeland ben gevaren had ik een ipad als kaartplotter, niet heel ideaal overigens. (primair gewoon op kompas gevaren)
pi_125992211
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 19:39 schreef Geneziz het volgende:
Oke, maar het zou toch wel handig zijn als je op zo'n boot die bijna uit elkaar valt. Om hulp zou kunnen vragen?
Maar dat doe je niet met een iPhone of satelliettelefoon. Marifoon op kanaal 16 is de juiste manier om om hulp te vragen, maar dat is niet noodzakelijk. Het grootste punt bij zeewaardigheid is meestal niet het schip maar de deskundigheid en ervaring van de bemanning. Op dat punt hebben ze het overduidelijk wel laten liggen, maar al die moderne apparatuur is echt niet nodig om zonder kleerscheuren de Noordzee over te steken.
  donderdag 2 mei 2013 @ 19:45:22 #46
45206 Pietverdriet
pi_125992229
Daar voer al op de noordzee,
een scheepje oud en rot
De bemanning dronk kruidenthee
De schipper was een zot
Al op de wijde noordzee,
de noordzee wijd en koud
pi_125992331
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 19:40 schreef Eg_Wel het volgende:
Die zeekaart is toch wat er nog gedownload is met die iphone? En met een met een fysieke kaart heb je inderdaad geen stroom nodig, maar een iphone doet het echt niet zonder?
Ja, ik bedoel papieren zeekaarten. :Y

quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 19:44 schreef tjoptjop het volgende:
Lijkt me ook, en je hebt watersport apps waarbij de kaarten op de telefoon staan ipv online.

Toen ik vorig jaar naar Engeland ben gevaren had ik een ipad als kaartplotter, niet heel ideaal overigens. (primair gewoon op kompas gevaren)
Moet er niet aan denken, doe mij maar gewoon papieren zeekaarten. :P
pi_125992506
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 19:45 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Maar dat doe je niet met een iPhone of satelliettelefoon. Marifoon op kanaal 16 is de juiste manier om om hulp te vragen, maar dat is niet noodzakelijk. Het grootste punt bij zeewaardigheid is meestal niet het schip maar de deskundigheid en ervaring van de bemanning. Op dat punt hebben ze het overduidelijk wel laten liggen, maar al die moderne apparatuur is echt niet nodig om zonder kleerscheuren de Noordzee over te steken.
Zo heel ver komt een marifoon toch ook niet echt? Op de drukke Noordzee misschien niet zo'n probleem, maar als je noordelijker komt...

epirb? Maar dat is weer alleen een baken
pi_125992560
Dit is wel een goed boek voor wie meer wil weten over de gevaren van zeilen op zee. Enkele conclusies waarom het mis gaat: bemanning niet zeewaardig genoeg, tijdsdruk om op tijd op een bepaalde bestemming te zijn en onvoldoende informatie over het weer.

http://www.bol.com/nl/p/a(...)en/1001004006515594/
  donderdag 2 mei 2013 @ 19:52:47 #50
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_125992582
Was er geen vergunning nodig om op zee te gaan varen?
How can I make this topic about me?
pi_125992669
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 19:47 schreef Kowloon het volgende:

[..]

[..]

Gemak dient de mens
pi_125992907
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 19:51 schreef tjoptjop het volgende:
Zo heel ver komt een marifoon toch ook niet echt? Op de drukke Noordzee misschien niet zo'n probleem, maar als je noordelijker komt...
Ja, daar heb je een punt. Maar bereik van marifoon is volgens mij wel redelijk groot, maar zou op de noordelijke Noordzee best onvoldoende kunnen zijn. Geen idee hoe dat verder zit overigens, ik blijf altijd redelijk dicht bij de kust.
  donderdag 2 mei 2013 @ 20:01:40 #53
196342 Eg_Wel
Ik Hoop Dat Ik Stoor
pi_125992973
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 19:52 schreef gebrokenglas het volgende:
Was er geen vergunning nodig om op zee te gaan varen?
Mits zakelijk zijn er natuurlijk regels ende statuten met diploma's.. Maar voor de rest? Nee. Als jij met je opblaasboot en peddels de oceaan over wil moet je dat lekker zelf weten.
Houden zo zou ik zeggen.
pi_125993219
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 20:01 schreef Eg_Wel het volgende:
Mits zakelijk zijn er natuurlijk regels ende statuten met diploma's.. Maar voor de rest? Nee. Als jij met je opblaasboot en peddels de oceaan over wil moet je dat lekker zelf weten.
Houden zo zou ik zeggen.
Meestal hebben landen wel aanvullende eisen voor de nationale wateren. Voor pleziervaart moet je dan een ICC Coastal Water certificaat hebben. Dat is het internationale equivalent van het Vaarbewijs. Maar een Vaarbewijs kun je echt gemakkelijk halen dus heel veel stelt dat niet voor.
  donderdag 2 mei 2013 @ 21:07:00 #55
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_125995864
Trouwens, Nederland, Engeland, Schotland, Noorwegen.

Was Nederland, Denemarken, Noorwegen en langs de kust omhoog niet veel makkelijker geweest?
pi_125995890
quote:
5s.gif Op donderdag 2 mei 2013 21:07 schreef Dagonet het volgende:
[..] niet veel makkelijker geweest?
Daar ben je natuurlijk geen avonturier voor. :P
  donderdag 2 mei 2013 @ 21:08:40 #57
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_125995931
Als je éénmaal de teritoriale wateren uit bent, mag "alles" . Als het maar niet zakelijk is.
pi_125995969
quote:
De boot:
[ afbeelding ]
Godsamme, dat ziet er niet erg zeewaardig uit...

Ik ga overigens regelmatig de noordzee op in de zomer. Maar wel met vesten, epirb, 2x marifoon (redundantie), 2x gps, 1x radar en we hebben zelfs een reddingsvlot. En dan nog heb je snel een probleem als het echt mis is. De zee is nog steeds best gevaarlijk, hier in de buurt is het druk, gen probleem. Maar in het noorden van de noordzee.. pffff, daar zijn ze niet zomaar bij je...
Whatever...
  donderdag 2 mei 2013 @ 21:13:35 #59
45206 Pietverdriet
pi_125996137
quote:
7s.gif Op donderdag 2 mei 2013 19:52 schreef Kowloon het volgende:
Dit is wel een goed boek voor wie meer wil weten over de gevaren van zeilen op zee. Enkele conclusies waarom het mis gaat: bemanning niet zeewaardig genoeg, tijdsdruk om op tijd op een bepaalde bestemming te zijn en onvoldoende informatie over het weer.

http://www.bol.com/nl/p/a(...)en/1001004006515594/
Zeezeilen is mooi, heb veel wedstrijden gezeild, maar ook gevaarlijk. Toen ik merkte van mezelf dat ik het gevaar niet meer zag ben ik er mee uitgescheden
  donderdag 2 mei 2013 @ 21:18:36 #60
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_125996423
quote:

[..]

[..]

Inderdaad.
Die iPhone moet steeds opgeladen, hopelijk hebben ze daaraan gedacht en voorzieningen getroffen. Sowieso toch niet echt ideaal, zo'n klein scherm? En 1 plens zeewater over die telefoon en het ding is stuk. En dan?

Mijn Android heeft volgens mij wel een werkende GPS zonder bereik; maar een iPhone niet?
  donderdag 2 mei 2013 @ 21:19:32 #61
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_125996458
Maar nu dus 14 dagen geleden voor het laatst gezien. Statistisch wordt het dan al aardig slecht. Tenzij ze zich kapot lopen te blowen ergens in de luwte van de Shetlands of een fjord.
  donderdag 2 mei 2013 @ 21:20:20 #62
45206 Pietverdriet
pi_125996502
quote:
5s.gif Op donderdag 2 mei 2013 21:07 schreef Dagonet het volgende:
Trouwens, Nederland, Engeland, Schotland, Noorwegen.

Was Nederland, Denemarken, Noorwegen en langs de kust omhoog niet veel makkelijker geweest?
Langs de kust varen is niet zo prettig, je hebt daar veel beroepsvaart, is snel en vrij gevaarlijk. Naar schotland is een mooie oversteek, zeker als je via de shetlands daarna naar Noorwegen zeilt.
Prachtige tocht, maar deze sukkels gingen te vroeg in het jaar
  donderdag 2 mei 2013 @ 21:22:20 #63
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_125996621
Deense westkust heb je heel weinig havens. En vaak lager wal/onrustige zee.
pi_125996632
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2013 21:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zeezeilen is mooi, heb veel wedstrijden gezeild, maar ook gevaarlijk. Toen ik merkte van mezelf dat ik het gevaar niet meer zag ben ik er mee uitgescheden
Tof, wat voor wedstrijden deed je zoal?
pi_125996731

In dit boek (zie link) staat beschreven hoe de schrijver met bovenstaande bootje naar Engeland zeilde vanuit IJmuiden met een volle windkracht 7.

http://www.bol.com/nl/p/rond-de-friese-zee/1001004001986166/
  donderdag 2 mei 2013 @ 21:25:41 #66
45206 Pietverdriet
pi_125996805
quote:
14s.gif Op donderdag 2 mei 2013 21:22 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Tof, wat voor wedstrijden deed je zoal?
Rond Isle of Wright, rond de britse eilanden, verste wat ik geweest ben waren de Azoren
pi_125996854
quote:
14s.gif Op donderdag 2 mei 2013 16:41 schreef Dagonet het volgende:
Zielig voor de hond.
De hond is veilig.
pi_125996871
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2013 21:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Rond Isle of Wright, rond de britse eilanden, verste wat ik geweest ben waren de Azoren
Fastnet ook nog gedaan?
pi_125996887
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2013 21:26 schreef DeParo het volgende:

[..]

De hond is veilig.
Zeehond. ;(
  donderdag 2 mei 2013 @ 21:30:45 #70
45206 Pietverdriet
pi_125997118
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 21:22 schreef Hyperdude het volgende:
Deense westkust heb je heel weinig havens. En vaak lager wal/onrustige zee.
Ook dat, maar je kan het nord ostzee kanaal nemen en dan de prachtige Deense oostkust nemen. Heel lieflijk, schattige eilanden, aardige mensen.
Ooit op zo een eilandje met een stel vrienden een kroeg leeggedronken. De eigenaar zei, tja, aan de ene kant ben ik heel blij met de omzet, maar de locals moeten nu tot overmorgen wachten, want dan komt er pas weer een pont met een levering drank.
Hebben hem toen een paar dozen wijn, trays blikjes grolsch en wat sterke drank verkocht tegen inkoopsprijs van de duty free in Flensburg
pi_125997156
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 21:27 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Zeehond. ;(
Hij is echt veilig :P :P.
  donderdag 2 mei 2013 @ 21:32:40 #72
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_125997209
@Piet

Je kan toch echt beter zuupen in een Schotse havenkroeg. :P
  donderdag 2 mei 2013 @ 21:33:00 #73
45206 Pietverdriet
pi_125997232
quote:
14s.gif Op donderdag 2 mei 2013 21:27 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Fastnet ook nog gedaan?
Nee, helaas niet
  donderdag 2 mei 2013 @ 21:34:00 #74
45206 Pietverdriet
pi_125997278
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 21:32 schreef Hyperdude het volgende:
Je kan toch echt beter zuupen in een Schotse havenkroeg. :P
Gefrituurde pizza eten met slappe friet en een gefrituurde mars na
  donderdag 2 mei 2013 @ 21:35:15 #75
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_125997342
Haggis
  donderdag 2 mei 2013 @ 21:36:23 #76
45206 Pietverdriet
pi_125997407
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 21:35 schreef Hyperdude het volgende:
Haggis
Das best lekker
pi_126002174
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2013 10:34 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

YOLO
YODO
pi_126035069
  zaterdag 4 mei 2013 @ 08:20:14 #79
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_126049862
Is er nog nieuws?
  zaterdag 4 mei 2013 @ 10:50:57 #80
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_126051295
Nee, alleen is de zoektocht nu uitgebreid naar zo ongeveer de hele kustlijn van Noorwegen en IJsland mag nu ook meezoeken.

Als ze nog leven mogen ze van mij de rekening wel gepresenteerd krijgen.
  zaterdag 4 mei 2013 @ 11:56:59 #81
45206 Pietverdriet
pi_126052478
Als ze er dagen over doen een bootje te vinden vraag ik me af hoe ze ooit onderzeeers willen vinden.
Lijkt me vrij eenvoudig met radar iedere blieb te matchen met een transponder.
  zaterdag 4 mei 2013 @ 12:00:00 #82
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_126052540
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 11:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Als ze er dagen over doen een bootje te vinden vraag ik me af hoe ze ooit onderzeeers willen vinden.
Lijkt me vrij eenvoudig met radar iedere blieb te matchen met een transponder.
Ze hebben toch geen transponder? En dan is het lastig zoeken naar een klein bootje in de hele grote noordzee.
  zaterdag 4 mei 2013 @ 12:01:48 #83
45206 Pietverdriet
pi_126052592
quote:
5s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 12:00 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Ze hebben toch geen transponder? En dan is het lastig zoeken naar een klein bootje in de hele grote noordzee.
Dan ben je een blieb zonder transponder, daar zijn er weinig van. Dat is het hele punt.
Schepen hebben net als vliegtuigen transponders. Dan kan je de schepen die je niet moet hebben snel elimineren in je zoektocht.

[ Bericht 11% gewijzigd door Pietverdriet op 04-05-2013 12:08:33 ]
pi_126056414
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 10:50 schreef Dagonet het volgende:
Als ze nog leven mogen ze van mij de rekening wel gepresenteerd krijgen.
Zo werkt dat natuurlijk niet. De partijen die nu op zoek zijn zijn publieke diensten, dus daar is al voor betaald. De KNRM helpt ook iedereen, ongeacht hoe stom bezig ze zijn geweest, en helemaal gratis en dat is dan nog een particuliere organisatie ook gebaseerd op giften.
  zaterdag 4 mei 2013 @ 15:09:59 #85
45206 Pietverdriet
pi_126057235
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 14:35 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Zo werkt dat natuurlijk niet. De partijen die nu op zoek zijn zijn publieke diensten, dus daar is al voor betaald. De KNRM helpt ook iedereen, ongeacht hoe stom bezig ze zijn geweest, en helemaal gratis en dat is dan nog een particuliere organisatie ook gebaseerd op giften.
En dat zijn er nogal wat trouwens
  zaterdag 4 mei 2013 @ 15:55:36 #86
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_126058438
quote:

[..]

En toch kun je zo je vraagtekens zetten bij mensen die moedwillig een dergelijk risico opzoeken en of het niet rechtvaardig zou zijn om ze hiervoor toch een bijdrage te laten betalen.

Leuk, die avonturiers die 'zelf wel uitmaken wat ze doen' - totdat het mis gaat, dan is de eigen verantwoordelijkheid ineens ver te zoeken en mogen de hulptroepen ineens overal in actie komen.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  zaterdag 4 mei 2013 @ 23:10:11 #87
196342 Eg_Wel
Ik Hoop Dat Ik Stoor
pi_126077230
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 15:55 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

En toch kun je zo je vraagtekens zetten bij mensen die moedwillig een dergelijk risico opzoeken en of het niet rechtvaardig zou zijn om ze hiervoor toch een bijdrage te laten betalen.
Maar dan wel no cure, no pay toch zeker? :)
  zaterdag 4 mei 2013 @ 23:31:34 #88
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_126078123
quote:

[..]

Iemand die per ongeluk in de problemen komt, geen probleem die help je gewoon.
Maar als je redelijkerwijs kan vermoeden dat je in de problemen komt en je brengt daardoor andere mensen in gevaar, zoals de reddingwerkers in de UK de éérste keer dat ze moesten uitrukken, en daarna ga je nog vrolijk verder? Dan ben je gewoon moedwillig onverantwoord bezig in de wetenschap dat ze je toch wel komen redden.
pi_126078459
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 15:55 schreef HetKlusKonijn het volgende:

Leuk, die avonturiers die 'zelf wel uitmaken wat ze doen' - totdat het mis gaat, dan is de eigen verantwoordelijkheid ineens ver te zoeken en mogen de hulptroepen ineens overal in actie komen.
De KNRM heeft daar in ieder geval niet voor gekozen. Ze redden iedereen ongeacht de stomme dingen die ze gedaan hebben en dat vind ik helemaal niet zo gek. De zee is veel onvoorspelbaarder dan het land, door een inschattingsfout kun je heel snel gaan van een situatie waarin je zelf de baas bent over de boot naar een situatie waarin de zee de baas is over de boot. Het is erg onverstandig om met NW6 en een ebstroom (en dit is helemaal geen bijzondere omstandigheid, het kan stralend weer zijn) het zeegat tussen Vlieland en Terschelling uit te varen, maar het water voor de haven is redelijk kalm in die omstandigheden. Een inschattingsfout is dan snel gemaakt en deze mensen worden dan ook helemaal gratis gered door de KNRM. Daarom is het ook belangrijk om als zeiler lid te worden van de KNRM, iedereen kan een inschattingsfout of een fout door onervarenheid maken.
  zaterdag 4 mei 2013 @ 23:45:09 #90
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_126078547
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 23:40 schreef Kowloon het volgende:

De KNRM heeft daar in ieder geval niet voor gekozen. Ze redden iedereen ongeacht de stomme dingen die ze gedaan hebben en dat vind ik helemaal niet zo gek. De zee is veel onvoorspelbaarder dan het land, door een inschattingsfout kun je heel snel gaan van een situatie waarin je zelf de baas bent over de boot naar een situatie waarin de zee de baas is over de boot.
Maar als je met een loodsbootje, met alleen een marifoon, een zeil op een stuk vastgelaste hijskraan als mast, je navigatie is een iPhone, zonder een goed doel voor ogen duizenden kilometers over zee wil gaan varen op zoek naar het noorderlicht waar sowieso momenteel niet heel veel kans op is, dan kan je moeilijk van een inschattingsfout spreken. Dan ben je moedwillig enorme vermijdbare risico's aan het nemen waardoor andere mensen hun leven moeten wagen om jou weer te redden.
pi_126078551
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 23:31 schreef Dagonet het volgende:
Iemand die per ongeluk in de problemen komt, geen probleem die help je gewoon.
Maar als je redelijkerwijs kan vermoeden dat je in de problemen komt en je brengt daardoor andere mensen in gevaar, zoals de reddingwerkers in de UK de éérste keer dat ze moesten uitrukken, en daarna ga je nog vrolijk verder? Dan ben je gewoon moedwillig onverantwoord bezig in de wetenschap dat ze je toch wel komen redden.
Met redelijkerwijs heb ik erg moeite op zee. Zie de reactie op HetKlusKonijn, binnen een minuut kan je van een tamelijk rustige zee terecht komen in een zeer heftige zee. Een meer ervaren zeezeiler kan dat aan vaak aan zien komen, maar de zee is van iedereen en dus ontkom je er niet aan dat er ook domme mensen de zee op gaan. Reken maar dat ze hun lesje geleerd hebben als ze überhaupt al gered worden.
pi_126078562
Toch wel weer knap hoe het weer op geld terug te brengen is.

De mens is in de ban van het geld geraakt.
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
pi_126078708
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 23:45 schreef Dagonet het volgende:
Maar als je met een loodsbootje, met alleen een marifoon, een zeil op een stuk vastgelaste hijskraan als mast, je navigatie is een iPhone, zonder een goed doel voor ogen duizenden kilometers over zee wil gaan varen op zoek naar het noorderlicht waar sowieso momenteel niet heel veel kans op is, dan kan je moeilijk van een inschattingsfout spreken.
Check de site van de KNRM maar eens, daar staan verslagen van alle reddingen. Gevallen van domheid komen ieder jaar ontzettend vaak voor. Bij professionals ligt het anders vind ik maar voor de recreatievaart vind ik dat iedereen gratis gered moet worden.

quote:
Dan ben je moedwillig enorme vermijdbare risico's aan het nemen waardoor andere mensen hun leven moeten wagen om jou weer te redden.
Dan heb je een totaal verkeerd beeld van hoe zo'n redding in z'n werk gaat. Als de kapitein van de reddingsboot het niet meer veilig acht gaan ze echt direct terug.
  zondag 5 mei 2013 @ 00:00:59 #94
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_126078814
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 23:45 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Met redelijkerwijs heb ik erg moeite op zee.
Een oud loodsbootje, zonder navigatie en amper communicatiemiddelen, met een zelf in elkaar geflanste mast van een oud stuk hijskraan en zonder ervaren mensen aan boord vraag je om problemen.

Misschien niet als je alleen het Kanaal oversteekt maar op zo'n afstand en een tocht van vele weken?

En ja, dan mag je best de pijn voelen als je gered moet worden.
pi_126079016
Ik heb ook wel bezwaar tegen het principe. Als je ergens geld voor rekent dan moet er naar mijn mening altijd sprake zijn van concurrentie en een keus geboden worden om niet van een bepaalde dienst gebruik te maken. Ik heb er dus bijvoorbeeld ook bezwaar tegen om voetbalclubs te laten betalen voor politieinzet. Zolang er geen concurrerende politiediensten zijn, sterker nog, de overheid wenst geen enkele concurrentie op dat vlak. En zolang het om rekeningen achteraf gaat zonder dat er een keus gemaakt is om van de politiediensten gebruik te maken, mag er naar mijn mening geen geld gerekend worden.
pi_126079087
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 mei 2013 23:45 schreef Gertje-Plongers het volgende:

Triest inderdaad.
pi_126079179
quote:

Daar is niks mis mee, kostenbewustzijn mag best.
  zondag 5 mei 2013 @ 09:12:15 #98
45206 Pietverdriet
pi_126082918
quote:

Geld wat je besteed aan dit soort idioten te redden kan je niet aan kinderkanker of het wassen van bejaarden besteden.
pi_126083351
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2013 09:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Geld wat je besteed aan dit soort idioten te redden kan je niet aan kinderkanker of het wassen van bejaarden besteden.
Wat is dit nu weer voor emotionele chantage Piet :)

Ik zou denk ik een boek kunnen schrijven over alle onnodige uitgaven en kosten waardoor de gehele wereld een klein paradijsje zou kunnen worden.

Voor de rest is het gewoon een drogreden en dat weet je zelf ook best.
pi_126083373
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2013 00:23 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Maar dan wel graag over de gehele linie van uitgaven en kosten. Niet muggeziften over elke euro die op zou gaan aan de 'verkeerde' personenen of handelingen..
  zondag 5 mei 2013 @ 10:20:00 #101
261324 MPC60
Roger Linn Groupie
pi_126083462
Die boot vinden ze misschien nog wel maar de opvarenden? Ik denk het niet, ik snap ook niet wie er met zijn volle verstand in die boot stapt en zegt, he we gaan het noorderlicht zoeken...
Op maandag 8 januari 2018 14:29 schreef BadderHaring het volgende:
Ajax is geen club. Dat is een bedrijf.
pi_126083475
quote:
De boot:
[ afbeelding ]
Ideaal bootje voor de Oostzee (daar is hij ook voor gemaakt), maar hier 'aan de andere kant van Denemarken' zou ik er niet eens de Wadden mee op durven.

Wat denken ze tegen te houden met dat net? 1 golf er doorheen (overheen hoeft niet eens) op een moment dat iemand een luik open heeft (naast dat zonnepaneel) en de boot loopt vol.

Jammer dat hij zo ver weg ligt, zou weer een mooi wrak zijn voor de kabeljauwen.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  zondag 5 mei 2013 @ 12:16:59 #103
45206 Pietverdriet
pi_126085988
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2013 10:09 schreef Gertje-Plongers het volgende:

[..]

Wat is dit nu weer voor emotionele chantage Piet :)

Ik zou denk ik een boek kunnen schrijven over alle onnodige uitgaven en kosten waardoor de gehele wereld een klein paradijsje zou kunnen worden.

Voor de rest is het gewoon een drogreden en dat weet je zelf ook best.
Nee, het is gewoon een manier om mensen duidelijk te maken dat ze door hoge risicos te nemen een last zijn voor de maatschappij.
In Australie hebben ze er ook de neus van vol al die mensen te redden die heel zuidelijk de pacific willen ronden en dan in de problemen komen
pi_126086161
quote:
1s.gif Op zondag 5 mei 2013 10:20 schreef MPC60 het volgende:
Die boot vinden ze misschien nog wel maar de opvarenden? Ik denk het niet, ik snap ook niet wie er met zijn volle verstand in die boot stapt en zegt, he we gaan het noorderlicht zoeken...
Sowieso raar in deze tijd van het jaar aangezien de dagen erg lang zullen zijn nabij en voorbij de poolcirkel.
  donderdag 9 mei 2013 @ 10:04:32 #105
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_126252733
Ik heb begrepen dat de kustwacht van Noorwegen al een paar dagen niet meer zoekt wegens slecht weer. De kans dat die lui nog ergens rondvaren is nu praktisch nul: 22 april moeten aankomen met een zeiltocht van een week, en na 2.5 week nog geen spoor ontdekken...
  † In Memoriam † donderdag 9 mei 2013 @ 10:22:06 #106
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_126253218
RIP :'(
:')
  donderdag 9 mei 2013 @ 10:23:08 #107
45206 Pietverdriet
pi_126253244
Kan geen medelijden hebben met deze idioten.
pi_126253276
Het mooie van Noorwegen is dat je zo een fjord in kan varen, dan heb je van slecht weer geen last meer.
Maar ik denk niet dat ze dat gehaald hebben.

Je kan prima met kleinere bootjes de Noordzee op, de boot van http://www.denieuwediep.nl/ is ook niet zo groot, maar 'even' naar http://nl.wikipedia.org/wiki/Bruine_Bank is zo gedaan (en dan ben je al halverwege Engeland)

Niet helemaal volle oceaan, maar toch een aardig eindje.
  donderdag 9 mei 2013 @ 10:28:10 #109
45206 Pietverdriet
pi_126253388
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 10:24 schreef Resistor het volgende:
Het mooie van Noorwegen is dat je zo een fjord in kan varen, dan heb je van slecht weer geen last meer.
Maar ik denk niet dat ze dat gehaald hebben.

Je kan prima met kleinere bootjes de Noordzee op, de boot van http://www.denieuwediep.nl/ is ook niet zo groot, maar 'even' naar http://nl.wikipedia.org/wiki/Bruine_Bank is zo gedaan (en dan ben je al halverwege Engeland)
Het gaat niet om het formaat van de boot, maar hoe die ontworpen is. Belang van zaken als zwaartepunt, vorm van de boeg etc zijn op hoge zee anders dan bij een binnenwater/havenbootje.
Hoe dieper het zwaartepunt, hoe minder snel hij omslaat, een scherpe boeg snijdt door de golven, dus je duikt dieper het water in. Zo zijn er nog veel meer.
pi_126253462
Wat een idioten.
pi_126254003
quote:
1s.gif Op donderdag 9 mei 2013 10:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het gaat niet om het formaat van de boot, maar hoe die ontworpen is. Belang van zaken als zwaartepunt, vorm van de boeg etc zijn op hoge zee anders dan bij een binnenwater/havenbootje.
Hoe dieper het zwaartepunt, hoe minder snel hij omslaat, een scherpe boeg snijdt door de golven, dus je duikt dieper het water in. Zo zijn er nog veel meer.
:Y Het was een Oost-Duitse (dus Oostzee) KUSTwachtboot.

De grootste fout die ze hebben gemaakt is dat er geen AIS aan boord is, dan hadden ze mooi op http://www.marinetraffic.com/ais/ gevolgd kunnen worden.
  donderdag 9 mei 2013 @ 11:00:16 #112
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_126254259
Schuttevaer heeft er weinig vertrouwen meer in.

quote:
BERGEN, 8 mei 2013 10:59
Warnow lijkt met man en muis te zijn vergaan

De kans dat de sinds 17 april met drie opvarenden vermiste Nederlandse motorzeiler Warnow nog opduikt wordt met de dag kleiner. De melding van twee Noorse vissers bij de Noorse kustwacht, dat zij het vermiste schip 20 april ter hoogte van Bergen hebben gezien, blijkt niet te kloppen. Dat betekent dat sinds 17 april niets meer van het schip is vernomen.

De zoekactie naar de 15 meter lange Warnow is 3 mei gestaakt vanwege slechte weersomstandigheden en gebrek aan resultaten. Omdat al lang niets meer van de voormalige loodskotter is vernomen is het zoekgebied intussen te groot geworden. Het schip kan, wanneer het niet is vergaan, honderden mijlen zijn afgedreven. Schepen op de noordelijke Noordzee wordt nog wel gevraagd naar het vermiste schip, of naar sporen daarvan, uit te kijken.

De Warnow is een omgebouwde Duitse loodsboot, met een hijskraanarm als mast. Eigenaar is de 47-jarige lasser en muzikant Arnout Brinkman. Het niet zeewaardige schip vertrok 17 maart met acht muzikanten uit Schiedam.
...
Op 15 april vertrok het schip richting Noorwegen, zonder specifiek doel, navigerend op een iPhone waarop twee dagen na vertrek nog een kaart van de Noorse wateren werd gedownload. Dat is tevens het laatste traceerbare spoor van het schip. De daaropvolgende dagen was het zwaar weer op de Noordzee.

Het schip had rond 22 april in Noorwegen moeten aankomen. Toen een week later nog niets was vernomen sloegen de achterblijvers alarm.

De opvarenden hebben geen satelliettelefoon of Epirb. Ze kunnen alleen via de marifoon met andere schepen of walstations contact maken.
http://www.schuttevaer.nl(...)te-zijn-vergaan.html
  donderdag 9 mei 2013 @ 11:23:03 #113
45206 Pietverdriet
pi_126254946
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 10:52 schreef Resistor het volgende:

[..]

:Y Het was een Oost-Duitse (dus Oostzee) KUSTwachtboot.
Die verder is verpest door er een mast op te zetten die het zwaartepunt verhoogd.
pi_126259796
En met dat zeil een keer een goede zucht wind en dat ding ligt op z'n kant.

De kiel in een zeilboot waar vaak zo'n 40-50% van het gehele gewicht in zit als ballast is niet voor niets.
  donderdag 16 mei 2013 @ 16:54:32 #115
45206 Pietverdriet
pi_126588684

Voor mensen die er over denken met een notendopje de oceaan op te gaan
  donderdag 16 mei 2013 @ 17:02:50 #116
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_126589124
Die facebookpagina is ook al sinds 9 mei niet meer geüpdatet. Ik denk dat iedereen nu wel de hoop heeft opgegeven.
pi_126590219
quote:

[..]

[..]

Een zeeschip/apparatuur dient gecertificeerd te zijn voor het varen zonder papier en slechts Electronic Chart Display and Information System (ECDIS). Het schip waar ik vorig jaar op voer, ook in Noorwegen toevallig, heeft alsnog maar even wat papieren kaarten gekocht ookal hadden ze die certificering.

De zee is daar vrijwel altijd ruig trouwens, ook in deze tijd van het jaar. 2 x storm gehad daar en dat was geen pretje, ook niet op een schip van ruim 150 meter lengte. Hoger dan de 13e breedtegraad ben ik nooit geweest maar 's-winters is dat genoeg om het noorderlicht te zien.
  donderdag 16 mei 2013 @ 17:27:29 #118
45206 Pietverdriet
pi_126590306
Noordelijkste wat ik ben geweest was Spitsbergen
pi_126590332
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 17:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Noordelijkste wat ik ben geweest was Spitsbergen
Da's wel vrij noordelijk Piet. :Y
  donderdag 16 mei 2013 @ 17:42:42 #120
45206 Pietverdriet
pi_126590894
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 17:28 schreef niels0 het volgende:

[..]

Da's wel vrij noordelijk Piet. :Y
Ik weet het, sindsdien ben ik ook verliefd op ijsberen.
pi_126591102
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 16:54 schreef Pietverdriet het volgende:

Goed moment om als zeiler je sleepanker overboord te gooien :P
  donderdag 16 mei 2013 @ 17:54:55 #122
45206 Pietverdriet
pi_126591372
Goed boek over hoe de tweede wereldoorlog op de noord atlantische ocean werd uitgevochten en de omstandigheden waarin is " de wrede zee" van Nikolas Montserat
pi_126591702
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 17:48 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Goed moment om als zeiler je sleepanker overboord te gooien :P
Deze is ook mooi:
pi_126591919
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 18:03 schreef niels0 het volgende:

[..]

Deze is ook mooi:
Er is ook een filmpje dat ze in de gang filmen met de blik naar voren. Geweldig om te zien hoe de hele boot tordeert :D

edit: vanaf 0:17
  donderdag 16 mei 2013 @ 18:12:41 #125
45206 Pietverdriet
pi_126592056
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 18:03 schreef niels0 het volgende:

[..]

Deze is ook mooi:
tja, en als je dan bedenkt, dat vanaf waar de camera staat tot aan de boeg een 200-300 meter is, afhankelijk van het schip, kan je je een voorstelling gaan maken over hoe hoog de golven zijn en hoe hoog dat schip iedere keer omhoog komt.
Als je je dan bedenkt wat voor een kraan daarvoor nodig zou hebben kan je je voorstellen wat voor een krachten hier spelen.
pi_126605443
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 16:54 schreef Pietverdriet het volgende:

Als je het hebt over toffe filmpjes:

Dit is dus de noordzee met storm:

EN dat (heel oude) loodsbootje was al amper zeewaardig, met die kraan erop al helemaal niet. Ze waren al een keer gered... Wat een idioten.
Whatever...
pi_126606224

Het is ook niet zomaar een klein zeiltje maar echt een enorme lap en naast het grootzeil ook een fok. Nuttig ook, zo zonder zwaarden :')

Wat een mafketels
pi_126607505
Ja, geen echte kiel, geen gangboorden, miniscule kajuit... Pfffrt, alles heel oud, zo te zien is het bootje echt niet al te jong.
Whatever...
  donderdag 16 mei 2013 @ 22:14:49 #129
45206 Pietverdriet
pi_126608191
Eigenlijk een oude traditie van het narrenschip.
Je verzameld alle gekken in de stad en die zet je op een schip, toedeledokie
pi_126610695
Ik denk dat het een leuk wrakduikje is inmiddels, die warnow. Al ligt het schip nwaarschijnlijk veel te diep om naar te duiken. Ik geloof niet dat het ding nog drijft, is dat wel zo dan hebben ze echt veel geluk gehad, want ze zijn echt wat te vroeg op pad gegaan.
Whatever...
pi_126611111
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 22:42 schreef Spanky78 het volgende:
Ik denk dat het een leuk wrakduikje is inmiddels, die warnow. Al ligt het schip nwaarschijnlijk veel te diep om naar te duiken. Ik geloof niet dat het ding nog drijft, is dat wel zo dan hebben ze echt veel geluk gehad, want ze zijn echt wat te vroeg op pad gegaan.
Gezien de uitrusting en voorbereiding acht ik ze in staat om met open motorluik te varen "omdat de motor ietwat warm werd" :')
pi_126617872
Dit lijkt ook een hachelijk tripje, maar het betreft een beunschip. ;)

Meer ontopic, deze is ook wel leuk. schip is 134 meter lang.
pi_126618014
Dat zijn nou filmpjes waarbij 3d een meerwaarde is :D

Blijft toch lastig te bevatten hoe hoog zoiets nou is.
pi_126618312

Geen bootjes, wel verdomd indrukwekkende en mooie beelden _O_
pi_126618442
Heb er een keer een avondje naar zitten zoeken. Maar dat ene kustvaardertje is wel het beste filmpje wat ik heb kunnen vinden van een 'freak wave'. Hoge golven zijn niet perse gevaarlijk, met een lange periode ga je gewoon bergje op, bergje af. Snelheid houden is dan de voornaamste zaak want dan blijf je roerdruk houden.

Maar zo'n extra hoge golf die dan ineens gaat breken is natuurlijk wel erg gevaarlijk. Ten eerste vanwege de onverwachte hoogte waardoor je uit je koers kan worden geworpen, ten tweede wil je zo'n breker niet op je bootje hebben. Bij Zuid-Afrika is een keer een echte groot schip (richting de 300 meter dus) zijn boeg kwijtgeraakt door zo'n 'freak wave'. Dat geeft wel aan wat het krachtenspel is waar je dan over praat. Interessant fenomeen die 'freak waves'.
pi_126618493
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 00:51 schreef tjoptjop het volgende:

Geen bootjes, wel verdomd indrukwekkende en mooie beelden _O_
Is deze foto daar niet genomen?
  vrijdag 17 mei 2013 @ 01:18:34 #137
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_126618915
Ze waren goed voorbereid want ze hadden zwemvesten aan boord voor water richting vriestemperaturen hoor!!! Iets zegt me dat dit van die stadse idioten zijn.
pi_126618961
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 00:59 schreef Kowloon het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Dat is nog bij BBC Coast geweest _O_

Klikken voor juist tijdstip
pi_126619335
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 01:21 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Dat is nog bij BBC Coast geweest _O_

Klikken voor juist tijdstip
Ha, leuk om te zien. Toch lijkt het mij wel een eenzame job vuurtorenwachter, het stormt natuurlijk maar een paar keer per jaar echt hard.
  vrijdag 17 mei 2013 @ 09:32:10 #140
45206 Pietverdriet
pi_126621899
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 01:18 schreef Brum_brum het volgende:
Ze waren goed voorbereid want ze hadden zwemvesten aan boord voor water richting vriestemperaturen hoor!!! Iets zegt me dat dit van die stadse idioten zijn.
In de noordelijke noordzee van April met een zwemvest overboord, je bent binnen 15-20 minuten dood, waarschijnlijk eerder.
  vrijdag 17 mei 2013 @ 09:35:49 #141
45206 Pietverdriet
pi_126621974
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 00:36 schreef Kowloon het volgende:

" Wat een ding, joh"
heerlijk dat onderkoelde commentaar
pi_126622214
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Mooie foto.. die heeft vroeger lange tijd bij mij boven de bank gehangen.
pi_126623148
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Wauw _O_ _O_
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_131981579
quote:
Hoop Warnow-drietal vervlogen
donderdag 15 aug 2013, 00:47 (Update: 15-08-13, 15:32)
De Warnow moet als verloren worden beschouwd, zeggen de Nederlandse en Noorse kustwacht
NOS

De Nederlandse en Noorse kustwacht gaan ervan uit dat het Nederlandse schip De Warnow als verloren moet worden beschouwd. De organisaties denken dat de kans dat er ooit nog een spoor van het schip of de bemanning wordt teruggevonden nihil is.

De omgebouwde loodsboot Warnow vertrok op 15 april uit Schotland en had een week later moeten aankomen in Noorwegen. Sinds 17 april is niets meer vernomen van de drie bemanningsleden of het schip, dat geen uitgebreide navigatieapparatuur aan boord had. De bemanning voer aan de hand van gedownloade kaarten voor de iPhone.
Uitgebreide zoekactie

De Noorse en Schotse kustwacht zetten een uitgebreide zoekactie op met helikopters en sonar-apparatuur. Andere schepen werd gevraagd om uit te kijken naar De Warnow. Tot nog toe is geen spoor van het schip of de bemanning gevonden.

De Nederlandse kustwacht denkt ook dat de kans dat een wrak aanspoelt heel erg klein is. De Warnow was van staal en zinkt meteen.
http://nos.nl/artikel/540329-hoop-warnowdrietal-vervlogen.html

Vroeg mij af of er nog iets van deze avonturiers vernomen of van het schip iets gevonden was, maar helaas niet.
pi_131982224
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 00:36 schreef Kowloon het volgende:
Dit lijkt ook een hachelijk tripje, maar het betreft een beunschip. ;)

Holy shit. Ik begrijp ook niet dat het volk uit de OP zo weinig ontzag had voor de zee.
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 20:55:53 #146
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_131982809
Zo makkelijk te onderschatten. Verbaas mij iedere keer weer als ik uit de jachthaven kom wat een geweld je ineens op je dak kan krijgen. Den Helder :)
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 21:01:04 #147
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_131983133
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 20:35 schreef rutger05 het volgende:

[..]

http://nos.nl/artikel/540329-hoop-warnowdrietal-vervlogen.html

Vroeg mij af of er nog iets van deze avonturiers vernomen of van het schip iets gevonden was, maar helaas niet.
Het is trouwens wel lekker avontuurlijk rondvaren op je fucking Iphone.
pi_131983347
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 21:01 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

Het is trouwens wel lekker avontuurlijk rondvaren op je fucking Iphone.
Ik weet niet of ze daardoor in de problemen zijn geraakt, maar goed inderdaad erg avontuurlijk.
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 21:11:33 #149
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_131983765
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 21:04 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Ik weet niet of ze daardoor in de problemen zijn geraakt, maar goed inderdaad erg avontuurlijk.
Ik ben eens op studiebezoek geweest bij een groothandelaar in zo'n beetje alles wat een commerciële schuit aan boord moet hebben om de haven ook maar uit te mogen. Als je ziet hoeveel werk er alleen al zit in het bijhouden van kaarten en de gevaren die schepen lopen als ze dat niet doen dan weet je dat deze lui levensmoe waren. Daarnaast hadden ze zwemvestjes voor het vrieswater terwijl je zelfs in de beste pakken niet al te lang gaat leven. Het was een ultieme randdebielen boot of een stel egocentrische teringlijers. Ik vrees het laatste want ze hadden al eerder reddingswerkers in de problemen gebracht.
pi_131984262
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2013 21:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jij houdt niet van een beetje gevaar nee?
pi_131984663
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2013 00:23 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Kostenbewustzijn mag zeker, maar is het wenselijk als wij dat boven mensenlevens gaan zetten?
pi_131986571
Doet me denken aan dat verhaal van een jaar of 6-7 geleden van die bejaarden en anderen die op slippertjes (!) en in korte broeken wel even dachten de Mulhacen (de hoogste berg van het vasteland van Spanje) te beklimmen. De "gids" had niet eens een kaart van het gebied, ze werden "overvallen" door slecht weer en er vroren er een paar dood.

Prima om avontuurlijk te zijn, maar pak het een beetje verstandig aan zeg.

Die iPhone doet het ook alleen in de buurt van de kust en boorplatforms daar op de Noordzee. Hoe krijg je signaal als je daarbuiten vaart?

Domheid afgestraft en verzwolgen door de golven van de Noordzee. ^O^
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_131990985
quote:
10s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 21:55 schreef El_Matador het volgende:

Die iPhone doet het ook alleen in de buurt van de kust en boorplatforms daar op de Noordzee. Hoe krijg je signaal als je daarbuiten vaart?

offtopic, er zijn ook nautische apps die geen internetverbinding vereisen. Volgens mij doet de GPS het op een iphone gewoon zonder dataverbinding.

Doet overigens niets af aan hun stomheid :P
pi_131993129
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 23:16 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

offtopic, er zijn ook nautische apps die geen internetverbinding vereisen. Volgens mij doet de GPS het op een iphone gewoon zonder dataverbinding.

Doet overigens niets af aan hun stomheid :P
Ah dat wist ik niet. De GPS op mijn Samsung Galaxy doet het bar slecht. En niet als ik geen bereik heb.
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_131993339
quote:
De boot:
[ afbeelding ]
wat is er mis met die boot ??

ziet er prima uit
pi_131993417
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 00:10 schreef arjan1112 het volgende:

[..]

ziet er prima uit
Ik ben blij dat jij geen arts bent. :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

pi_131993462
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 10:19 schreef Spongebobsterr het volgende:
Wat denk je...midden op de zee, gammele boot, een stevige storm en dan....die zien we nooit meer terug. :P
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_131993691
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 00:10 schreef arjan1112 het volgende:

[..]

ziet er prima uit
Een schip is zo zeewaardig als zijn bemanning (aldus Zwaar Weer Zeilen van A. Coles ;) ). En juist op dat punt is het mis gegaan.
pi_131993773
quote:
7s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 00:24 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Een schip is zo zeewaardig als zijn bemanning (aldus Zwaar Weer Zeilen van A. Coles ;) ). En juist op dat punt is het mis gegaan.
Nee, ook puur qua schip is dit fout gegaan.

Een enorme tuigage op een boot zaten waar deze niet voor ontworpen is, ook op het IJsselmeer zou deze omgegaan zijn.
pi_131993829
quote:
10s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 00:27 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Een enorme tuigage op een boot zaten waar deze niet voor ontworpen is, ook op het IJsselmeer zou deze omgegaan zijn.
Handig ook die zonnecellen onder het zeil. Niet gewoon op het dak van de kajuit, welnee. :|W

pi_131993841
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 00:14 schreef trovey het volgende:

[..]

Wat denk je...midden op de zee, gammele boot, een stevige storm en dan....die zien we nooit meer terug. :P
Wat het aller belangrijkst is, is dat je het water buiten houdt. Een stuurhut met grote ramen moet geen open verbinding hebben naar de rest van de boot. Luiken moeten goed afsluitbaar zijn. En de romp moet sterk zijn (staal is een pluspunt wat dat betreft).
pi_131993880
quote:
10s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 00:27 schreef tjoptjop het volgende:

Met windkracht 4 had het prima gekund. Maar ik heb zo het idee dat de bemanning niet in staat was om een weerkaart te lezen.
pi_131993930
quote:
7s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 00:31 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Wat het aller belangrijkst is, is dat je het water buiten houdt. Een stuurhut met grote ramen moet geen open verbinding hebben naar de rest van de boot. Luiken moeten goed afsluitbaar zijn. En de romp moet sterk zijn (staal is een pluspunt wat dat betreft).
Zal dat ding zelfrichtend zijn denk je?

quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 00:34 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Met windkracht 4 had het prima gekund. Maar ik heb zo het idee dat de bemanning niet in staat was om een weerkaart te lezen.
4 op beschut water misschien, maar met golfslag/swells? Ik betwijfel het
Hooguit zwaar gereefd, maar dan zal die alsnog alleen maar loefgierig zijn.
pi_131994006
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 00:37 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Zal dat ding zelfrichtend zijn denk je?
Ik denk het niet. :P Slepertjes hebben niet bepaald goede vaareigenschappen.
pi_131994074
Als we het over échte bazen en avonturiers hebben:

pi_131994125
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 00:37 schreef tjoptjop het volgende:
4 op beschut water misschien, maar met golfslag/swells? Ik betwijfel het
Hooguit zwaar gereefd, maar dan zal die alsnog alleen maar loefgierig zijn.
Maar op zee heb je dan ook een grotere golfperiode. Zolang je in de golfslag je snelheid kunt behouden is er geen probleem naar mij idee, maar daarvoor moet je de boot kennen. Wat betreft deining kun je natuurlijk wel een probleem hebben als het 300 km noordelijker NW 8 is, zeker in de noordelijke Noordzee komen er dan chique golven voorbij. :P
pi_131994347
Heb even op Google Earth gekeken. Aannemende dat ze van Stonehaven (daar zijn ze het laatst gezien) naar Stavanger (280 zeemijl) wilde varen zullen ze zo maximaal tussen de 250 en 300 meter diep liggen. Een weerkaart van die tijd kan ik helaas even niet opzoeken aangezien het NCEP archief plat ligt door die shutdown. :')

Edit: Toch gevonden. Wind had dus een zuidwestelijke voorgeschiedenis en is in de loop van de 17e april naast west gedraaid en aangetrokken (uitdiepende laag bij Schotland). Geen hoge NW-swell dus, maar wel veel wind dus dat zal ze dan toch fataal geworden zijn.

[ Bericht 25% gewijzigd door Kowloon op 09-10-2013 01:07:57 ]
pi_131996658
Dit was hier volgens mij nog niet eerder gepost, klein achtergrondverhaaltje:
quote:
Een paar weken terug speelde Crappydog in het voorprogramma van Stuurbaard Bakkebaard in ’t Beest te Goes. Ze speelden met z’n drieën: gitaar, contrabas en trommels. Zonder drummer en zonder saxofonist, die waren aan het varen, naar het noorderlicht vertelde zanger Erik van den Berge. Crappydog speelde ook het nummer ‘Cold and wet’ van hun nieuwe album 'Aint got no bone' met als terugkomende kreet "out on the water, there’s only water", maar dit keer was er geen scheurende saxsolo zoals op het album. Nu blijkt dat de twee in Goes ontbrekende bandleden met hun boot vermist worden. Ze waren onderweg van Schotland naar Noorwegen.
Crappydog speelde in ‘t Beest met z’n drieën omdat Arnout Brinkman (de saxofonist van de band) en drummer Peter van Liere (vroeger drummer van The Old Firm) samen met zes andere vrienden het idee hadden gekregen om op het schip van Arnout, De Warnow, naar Noorwegen te gaan. Met acht man begonnen ze 17 maart aan hun reis in Schiedam. Het schip van Arnout was een omgebouwde loodsboot van 15 meter met een hijskraan als mast. De reis zou gefilmd worden en de muziek die werd gemaakt zou de soundtrack zijn voor de film. Dit idee was ontstaan op Oerol vorig jaar, waar ze ook met De Warnow waren heengevaren.

Voor de kust van Schotland kwam het schip De Warnow in de problemen, windkracht 8 zorgde ervoor dat het schip niet meer te besturen was en met behulp van een reddingsboot konden ze nog net de monding van de Tees halen. Twee weken werd er aan het schip gewerkt om de schade te repareren. Maar binnen de groep vrienden ontstond een breuk, een aantal zag het niet meer zitten om naar Noorwegen door te varen. Te onverantwoord of gevaarlijk vonden ze. Zo kwam het dat nog maar drie van de oorspronkelijke acht bemanningsleden uiteindelijk naar Noorwegen zijn vertrokken. De overige vijf zijn alweer terug in Nederland na een tijdje wildkamperen in Engeland. Arnout, Tirza (de vriendin van Arnout) en Peter vertrokken 15 april alsnog naar Noorwegen en zijn nu spoorloos. De Noorse kustwacht is op zoek maar kan ze niet vinden. Ze zijn voor het laatst 17 april gezien midden op zee.

Water en het leven aan boord is een terugkomend thema in de muziek van de Crappydogs. Erik van den Berge woonde eerder al een tijdje op Iwan, een bootje dat hij ooit van Arnout had overgenomen en waar hij op het Veerse meer mee rondzwierf. Erik maakte aan boord een bijzondere plaat met de naam Iwan. Op het laatste nummer van de plaat is te horen dat de motor van de boot aan gaat en daaroverheen speelt Arnout een prachtige saxofoon solo. Laten we hopen dat de motor op dit moment aan boord nog draait en dat ze veilig aan wal komen. Want er moet nog veel mooie muziek gemaakt worden.
http://3voor12.vpro.nl/ni(...)ppy-Dog-vermist.html
In the coolest little capital of the world
pi_132190561
Erg voor de nabestaanden dit, maar hoe vervelend het ook is om te zeggen , ik denk dat deze beste lui (of in ieder geval de kapitein) te vaak een jointje/waterpijp hebben gerookt.

Die boot is, zoals blijkt, hoogstens gemaakt als kustboot ( zelfs dat lijkt me al te gevaarlijk met zo’n schip) met niet al te veel wind. En het feit dat de kapitein een scheepswerf had, en dat hij er toch voor heeft gekozen met zo’n schip een overtocht te gaan maken, moet toch blijk geven aan een losgeraakte verbinding tussen z’n linker en rechter hersenhelft.

Het schip kán geen enorme golven weerstaan. Het heeft geen zelf richtend vermogen en zelfs met windkracht 7 op het IJsselmeer en Oosterschelde moet je zo’n schip al recht tegen de golven in varen om de kans op kapseizen te verkleinen en/of vollopen van de boot (waarna het zinkt als een baksteen) te voorkomen. Daarnaast wordt het zwaartepunt door de stalen hijskraan dusdanig verstoord dat de boot al eerder de neiging heeft om te kiepen. ( een slingerende beweging door golven, met een groot gewicht hoog boven de boot. Totale idioot)
pi_132241589
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 00:57 schreef Kowloon het volgende:
Heb er een keer een avondje naar zitten zoeken. Maar dat ene kustvaardertje is wel het beste filmpje wat ik heb kunnen vinden van een 'freak wave'. Hoge golven zijn niet perse gevaarlijk, met een lange periode ga je gewoon bergje op, bergje af. Snelheid houden is dan de voornaamste zaak want dan blijf je roerdruk houden.

Maar zo'n extra hoge golf die dan ineens gaat breken is natuurlijk wel erg gevaarlijk. Ten eerste vanwege de onverwachte hoogte waardoor je uit je koers kan worden geworpen, ten tweede wil je zo'n breker niet op je bootje hebben. Bij Zuid-Afrika is een keer een echte groot schip (richting de 300 meter dus) zijn boeg kwijtgeraakt door zo'n 'freak wave'. Dat geeft wel aan wat het krachtenspel is waar je dan over praat. Interessant fenomeen die 'freak waves'.
Die golven heten rogue waves:

Er staan er nog een hoop naast :)

Veel plezier...
Whatever...
pi_132241976
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 21:11 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

Ik ben eens op studiebezoek geweest bij een groothandelaar in zo'n beetje alles wat een commerciële schuit aan boord moet hebben om de haven ook maar uit te mogen. Als je ziet hoeveel werk er alleen al zit in het bijhouden van kaarten en de gevaren die schepen lopen als ze dat niet doen dan weet je dat deze lui levensmoe waren. Daarnaast hadden ze zwemvestjes voor het vrieswater terwijl je zelfs in de beste pakken niet al te lang gaat leven. Het was een ultieme randdebielen boot of een stel egocentrische teringlijers. Ik vrees het laatste want ze hadden al eerder reddingswerkers in de problemen gebracht.
Yup, zelfs als je niet al te ver weg de Noordzee op wilt moet je zorgen voor goede navigatie, marifoon, epirb, goede vesten en het liefst een reddingsvlot. En de bemanning moet ook wel een beetje weten wat je wel en niet moet doen.

Hiernaast is redundante apparatuur een goed idee, dus een reserve gps, papieren reservekaarten naast een laptop met navigatiesoftware en natuurlijk een reservemarifoon/radio.
Whatever...
pi_132244070
Whatever...
  donderdag 17 oktober 2013 @ 07:43:59 #173
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_132250429
:o die filmpjes... bizar.
pi_132607740
quote:
Als je dat voor de eerste keer mee maakt, dan loopt het je volgens mij dun door de broek, zelfs op een groot zeeschip.
A murky, forgotten land.
pi_132607773
quote:
11s.gif Op zondag 27 oktober 2013 08:08 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Als je dat voor de eerste keer mee maakt, dan loopt het je volgens mij dun door de broek, zelfs op een groot zeeschip.
Zelfs al is het je tiende keer dan sta je daar vast nog niet lekker ontspannen je ding te doen..
  zondag 4 mei 2014 @ 09:15:16 #177
280735 Deeltjesversneller
v0lg je dr0men
pi_139543587
is de boot nog steeds niet gevonden?
  zondag 4 mei 2014 @ 09:54:19 #178
171727 StateOfMind
Ashen One
pi_139543945
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 09:15 schreef Deeltjesversneller het volgende:
is de boot nog steeds niet gevonden?
Je zou onderhand een wedje kunnen opzetten over wat eerder gevonden wordt: deze boot of de vermiste Boeing O-)
A murky, forgotten land.
pi_139544027
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 09:54 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Je zou onderhand een wedje kunnen opzetten over wat eerder gevonden wordt: deze boot of de vermiste Boeing O-)
Die boot en Boeing zitten samen met de Massavernietigingswapens in Irak een potje te klaverjassen. Elvis treedt live op.

zondag 4 mei 2014 @ 10:04:41 #180
171727 StateOfMind
Ashen One
pi_139544052
quote:
6s.gif Op zondag 4 mei 2014 10:02 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Die boot en Boeing zitten samen met de Massavernietigingswapens in Irak een potje te klaverjassen. Elvis treedt live op.
:D
Alleen jammer dat ze alleen maar Radler schenken op dat eiland.
A murky, forgotten land.
pi_139544059
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 10:04 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Alleen jammer dat ze alleen maar Radler schenken op dat eiland.
Shit, da's lang geleden. Drink dan gewoon bier.

pi_139544309
quote:
om deze zomer met zijn allen naar Noorwegen te zeilen in de hoop een glimp te kunnen opvangen van het noorderlicht,'
|:( |:( |:( |:( |:( |:( |:(

Dan heb je ook echt helemaal niet opgelet bij aardrijkskunde zeg :') (Want tijdens welke nacht zou je het noorderlicht willen zien?)
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  zondag 4 mei 2014 @ 15:22:00 #183
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_139550339
quote:
1s.gif Op donderdag 2 mei 2013 21:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Isle of Wight neem ik aan? Daar wordt veel gezeild iig. ;)

Nog op het eiland geweest?
reset
  zondag 4 mei 2014 @ 18:25:59 #184
45206 Pietverdriet
pi_139554986
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 15:22 schreef Individual het volgende:

[..]

Niet verder dan Cowes
pi_139555488
Gewoon een hond de dood ingejaagd. Stel debielen.
pi_139556221
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 15:22 schreef Individual het volgende:

[..]

quote:
1s.gif Op zondag 4 mei 2014 18:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Niet verder dan Cowes
Ik niet snap?
  zondag 4 mei 2014 @ 19:08:11 #187
45206 Pietverdriet
pi_139556457
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 19:02 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

[..]

Ik niet snap?
Google
pi_139556716
quote:
1s.gif Op zondag 4 mei 2014 19:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Google
Ik ken dat eiland wel, maar ben de draad van dit topic ff kwijt omdat julie out of the blue over wight gaan praten?
  zondag 4 mei 2014 @ 19:20:23 #189
45206 Pietverdriet
pi_139557006
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 19:14 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Ik ken dat eiland wel, maar ben de draad van dit topic ff kwijt omdat julie out of the blue over wight gaan praten?
Als je op het tijdstip van de quote klikt kan je zien waar op gereageerd wordt, ik heb vorig jaar in dit topic verteld over mijn zeezeilen, daar kwam een vraag over waar ik dat zoal gedaan had, oa Wight, en daar ben ik nooit verder gekomen dan het schattige dorpje bij de haven van Cowes. Dronken geworden van warm bier in de pub en fish&chips gegeten
pi_139557066
quote:
1s.gif Op zondag 4 mei 2014 19:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je op het tijdstip van de quote klikt kan je zien waar op gereageerd wordt, ik heb vorig jaar in dit topic verteld over mijn zeezeilen, daar kwam een vraag over waar ik dat zoal gedaan had, oa Wight, en daar ben ik nooit verder gekomen dan het schattige dorpje bij de haven van Cowes. Dronken geworden van warm bier in de pub en fish&chips gegeten
Ach vandaar de verwarring, die 2 mei was van vorig jaar! (topic verspring van oktober overig jaar naar 4 mei dit jaar )

Maar best cool, dat zeilen, schijnt heel mooi te zijn bij Wight..
  zondag 4 mei 2014 @ 19:25:53 #191
45206 Pietverdriet
pi_139557222
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 19:21 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Ach vandaar de verwarring, die 2 mei was van vorig jaar! (topic verspring van oktober overig jaar naar 3 mei dit jaar )

Maar best cool, dat zeilen, schijnt heel mooi te zijn bij Wight..
Ja, is niet voor niets zeer geliefd evenement en alles wat kan varen is dan op het water van de Solent, en Beken was altijd fotos aan het maken
http://www.beken.co.uk
Beken is dé scheepsfotograaf zegt men, vind ze zelf nogal saai, maar hij is erg rijk mee geworden.
pi_139557292
quote:
1s.gif Op zondag 4 mei 2014 19:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja, is niet voor niets zeer geliefd evenement en alles wat kan varen is dan op het water van de Solent, en Beken was altijd fotos aan het maken
http://www.beken.co.uk
Beken is dé scheepsfotograaf zegt men, vind ze zelf nogal saai, maar hij is erg rijk mee geworden.
Ja, vind het ook wat braafjes, wat ik van hem zie. Uit een beetje zeildag kun je veel meer halen dan die foto's die hij maakt..
  Moderator zaterdag 5 oktober 2019 @ 13:04:01 #193
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_189281123
bomp
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_189281155
Vanwaar deze kick?
A murky, forgotten land.
  zaterdag 5 oktober 2019 @ 13:08:50 #195
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_189281186
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 13:04 schreef sp3c het volgende:
bomp
Thnx ^O^

Kickerdekick

Staat vandaag 8 pagina's pagina's voorpublicatie van een boek over dit "avontuur" in de NRC.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)t-de-warnow-a3974083

Boek: https://uitgeverijpluim.nl/boeken/de-warnow Hans Steketee - De Warnow

Ook nog een podcast van 25 sept. jl. over dit onderwerp te vinden op https://www.nrc.nl/podcast/ (bijna 20 min.)

[ Bericht 5% gewijzigd door Hyperdude op 05-10-2019 13:18:14 ]
  zaterdag 5 oktober 2019 @ 13:14:15 #196
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_189281265
Ik noem dit een stelletje randdebielen. Slecht voorbereid aan zoiets beginnen is geen avontuur. Maar rip enzo.
  zaterdag 5 oktober 2019 @ 13:16:26 #197
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_189281308
quote:
10s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 13:14 schreef Twiitch het volgende:
Ik noem dit een stelletje randdebielen. Slecht voorbereid aan zoiets beginnen is geen avontuur. Maar rip enzo.
Ze waren al een keer naar Terschelling geweest. :{w :P
pi_189281600
Overleven van de sterkste
  zaterdag 5 oktober 2019 @ 15:14:26 #199
13456 AchJa
Shut up!!!
  Moderator zaterdag 5 oktober 2019 @ 16:14:37 #200
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_189283304
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 15:14 schreef AchJa het volgende:

[..]

Gvd... :') _O-
:?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 5 oktober 2019 @ 16:52:58 #201
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_189283786
Hoe kom je op het idee om je hond Razzia te noemen?
|:(
Non possumus non loqui
pi_189283890
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 16:52 schreef Knip het volgende:
Hoe kom je op het idee om je hond Razzia te noemen?
|:(
Tsja.

Mooi sfeerverhaal:

https://www.nrc.nl/nieuws(...)rt-het-zeil-a3973912
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_189284191
quote:
Zekers.. Dat boek wil ik wel lezen.
pi_189285663
Halve garen.
pi_189293480
podcast is aanrader.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_189302022
Het lijkt mij interessant om dit boek te lezen.

Aan de ene kant verwondering over de risico's die zij genomen hebben, maar aan de andere kant bewondering voor hun lef en het avontuur dat zij gezocht hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')