Dus eerst mag de britse kustwacht lijf en leden wagen voor een niet zeewaardig schip en nu zijn die mafkezen gewoon doorgevaren met als resultaat dat nu de Noren zich kunnen gaan uitsloven?quote:De Britse reddingsboot rukte uit, raakte zelf in de problemen maar collega's wisten het Nederlandse schip in veiligheid te brengen. Het verbaast de Britten nog steeds dat de Warnow nog zo ver is gekomen. 'Het schip is allesbehalve zeewaardig. Noodbaken, satelliettelefoon, gps, het ontbreekt allemaal,' zegt een woordvoerder van het reddingsstation in Whitby.
YOLOquote:Op donderdag 2 mei 2013 10:29 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dus eerst mag de britse kustwacht lijf en leden wagen voor een niet zeewaardig schip en nu zijn die mafkezen gewoon doorgevaren met als resultaat dat nu de Noren zich kunnen gaan uitsloven?
quote:Op donderdag 2 mei 2013 10:29 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dus eerst mag de britse kustwacht lijf en leden wagen voor een niet zeewaardig schip en nu zijn die mafkezen gewoon doorgevaren met als resultaat dat nu de Noren zich kunnen gaan uitsloven?
Laat ze het lekker zelf uitzoeken.
Vraag me af wat de overige drie hebben gedaan...quote:Met het schrikbeeld voor ogen van nog veel meer zeeziekte en stormen, besloten vijf van de acht muzikanten de oversteek naar Noorwegen niet te maken.
Ja, al is het op hun facebook omdat ze Schotland te mooi vonden.quote:
Wat een ranzig volk.quote:Op donderdag 2 mei 2013 10:31 schreef Dagonet het volgende:
https://www.facebook.com/(...)rora/500090096715167
Tegen het schommelen werkt dat erg goed.quote:Op donderdag 2 mei 2013 10:40 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Een zeil op een sleepboot zetten dus? Lekker handig.
quote:Ze navigeren met een iPhone. De Warnow is geen gewone zeilboot, maar een door Arnout verbouwd Duits loodsbootje van vijftien meter. De mast is geen mast, maar de arm van een hijskraan, de zeilen zijn van een platbodem geweest. Niet een schip dat erg zeewaardig oogt. Aan boord was het een puinhoop; alles wat vast zat, kwam los.
Die zitten nu in de golf van Biscaye te zoeken naar de mooie kleuren.quote:
Gezonken.quote:Op donderdag 2 mei 2013 10:19 schreef Spongebobsterr het volgende:
Wat is er dan vermoedelijk met ze gebeurt?
Geen satelliettelefoon maar wel een Iphone?quote:Op donderdag 2 mei 2013 16:50 schreef Domtorentje het volgende:
De avontuurlijk ingestelde opvarenden hebben geen satelliettelefoon meegenomen, zijn mobiel niet bereikbaar en kunnen alleen via de marifoon met andere schepen en havens in de buurt contact maken.
Marifoon is genoegquote:Op donderdag 2 mei 2013 16:52 schreef Geneziz het volgende:
[..]
Geen satelliettelefoon maar wel een Iphone?Beetje dom dit..
quote:Op donderdag 2 mei 2013 12:15 schreef EenzameFietser het volgende:
TV Rijnmond heeft een interview gehouden met één van de, in Schotland afgestapte, "avonturiers".
Legendarisch goed. Zeker als de beste knul beweert dat het bootje niet om kan slaan.
Je hebt echt geen satelliettelefoon of iPhone nodig om op een stukje te gaan varen op de Noordzee. Met een gegist bestek en een zeekaart kun je een heel eind komen.quote:Op donderdag 2 mei 2013 16:52 schreef Geneziz het volgende:
Geen satelliettelefoon maar wel een Iphone?Beetje dom dit..
Ik neem aan dat ze de GPS functie gebruiken?quote:Op donderdag 2 mei 2013 19:17 schreef Wombcat het volgende:
Idioten.
[..]
Heb je dan iets aan een iphone midden op zee? Daar heb je toch geen bereik?
Klopt. Zo deden ze het 100 jaar geleden ook. Toen kwamen ze ook regelmatig niet terug.quote:Op donderdag 2 mei 2013 19:31 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Je hebt echt geen satelliettelefoon of iPhone nodig om op een stukje te gaan varen op de Noordzee. Met een gegist bestek en een zeekaart kun je een heel eind komen.
Dat heeft meer te maken met het gebrek aan deugdelijke weersvoorspellingen. Dat is nu totaal anders. Met de combinatie zeekaart en gegist bestek is niks mis, werkt altijd en je hebt geen stroom nodig.quote:Op donderdag 2 mei 2013 19:35 schreef Wombcat het volgende:
Klopt. Zo deden ze het 100 jaar geleden ook. Toen kwamen ze ook regelmatig niet terug.
Oke, maar het zou toch wel handig zijn als je op zo'n boot die bijna uit elkaar valt. Om hulp zou kunnen vragen?quote:Op donderdag 2 mei 2013 19:31 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Je hebt echt geen satelliettelefoon of iPhone nodig om op een stukje te gaan varen op de Noordzee. Met een gegist bestek en een zeekaart kun je een heel eind komen.
Die zeekaart is toch wat er nog gedownload is met die iphone? En met een met een fysieke kaart heb je inderdaad geen stroom nodig, maar een iphone doet het echt niet zonder?quote:Op donderdag 2 mei 2013 19:37 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Dat heeft meer te maken met het gebrek aan deugdelijke weersvoorspellingen. Dat is nu totaal anders. Met de combinatie zeekaart en gegist bestek is niks mis, werkt altijd en je hebt geen stroom nodig.
nee, volgens mij werkt de GPS van de iPhone niet zonder netdekking.quote:Op donderdag 2 mei 2013 19:33 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik neem aan dat ze de GPS functie gebruiken?
Lijkt me ook, en je hebt watersport apps waarbij de kaarten op de telefoon staan ipv online.quote:Op donderdag 2 mei 2013 19:33 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik neem aan dat ze de GPS functie gebruiken?
Maar dat doe je niet met een iPhone of satelliettelefoon. Marifoon op kanaal 16 is de juiste manier om om hulp te vragen, maar dat is niet noodzakelijk. Het grootste punt bij zeewaardigheid is meestal niet het schip maar de deskundigheid en ervaring van de bemanning. Op dat punt hebben ze het overduidelijk wel laten liggen, maar al die moderne apparatuur is echt niet nodig om zonder kleerscheuren de Noordzee over te steken.quote:Op donderdag 2 mei 2013 19:39 schreef Geneziz het volgende:
Oke, maar het zou toch wel handig zijn als je op zo'n boot die bijna uit elkaar valt. Om hulp zou kunnen vragen?
Ja, ik bedoel papieren zeekaarten.quote:Op donderdag 2 mei 2013 19:40 schreef Eg_Wel het volgende:
Die zeekaart is toch wat er nog gedownload is met die iphone? En met een met een fysieke kaart heb je inderdaad geen stroom nodig, maar een iphone doet het echt niet zonder?
Moet er niet aan denken, doe mij maar gewoon papieren zeekaarten.quote:Op donderdag 2 mei 2013 19:44 schreef tjoptjop het volgende:
Lijkt me ook, en je hebt watersport apps waarbij de kaarten op de telefoon staan ipv online.
Toen ik vorig jaar naar Engeland ben gevaren had ik een ipad als kaartplotter, niet heel ideaal overigens. (primair gewoon op kompas gevaren)
Zo heel ver komt een marifoon toch ook niet echt? Op de drukke Noordzee misschien niet zo'n probleem, maar als je noordelijker komt...quote:Op donderdag 2 mei 2013 19:45 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Maar dat doe je niet met een iPhone of satelliettelefoon. Marifoon op kanaal 16 is de juiste manier om om hulp te vragen, maar dat is niet noodzakelijk. Het grootste punt bij zeewaardigheid is meestal niet het schip maar de deskundigheid en ervaring van de bemanning. Op dat punt hebben ze het overduidelijk wel laten liggen, maar al die moderne apparatuur is echt niet nodig om zonder kleerscheuren de Noordzee over te steken.
Gemak dient de mensquote:Op donderdag 2 mei 2013 19:47 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ja, ik bedoel papieren zeekaarten.
[..]
Moet er niet aan denken, doe mij maar gewoon papieren zeekaarten.
Ja, daar heb je een punt. Maar bereik van marifoon is volgens mij wel redelijk groot, maar zou op de noordelijke Noordzee best onvoldoende kunnen zijn. Geen idee hoe dat verder zit overigens, ik blijf altijd redelijk dicht bij de kust.quote:Op donderdag 2 mei 2013 19:51 schreef tjoptjop het volgende:
Zo heel ver komt een marifoon toch ook niet echt? Op de drukke Noordzee misschien niet zo'n probleem, maar als je noordelijker komt...
Mits zakelijk zijn er natuurlijk regels ende statuten met diploma's.. Maar voor de rest? Nee. Als jij met je opblaasboot en peddels de oceaan over wil moet je dat lekker zelf weten.quote:Op donderdag 2 mei 2013 19:52 schreef gebrokenglas het volgende:
Was er geen vergunning nodig om op zee te gaan varen?
Meestal hebben landen wel aanvullende eisen voor de nationale wateren. Voor pleziervaart moet je dan een ICC Coastal Water certificaat hebben. Dat is het internationale equivalent van het Vaarbewijs. Maar een Vaarbewijs kun je echt gemakkelijk halen dus heel veel stelt dat niet voor.quote:Op donderdag 2 mei 2013 20:01 schreef Eg_Wel het volgende:
Mits zakelijk zijn er natuurlijk regels ende statuten met diploma's.. Maar voor de rest? Nee. Als jij met je opblaasboot en peddels de oceaan over wil moet je dat lekker zelf weten.
Houden zo zou ik zeggen.
Godsamme, dat ziet er niet erg zeewaardig uit...quote:
Zeezeilen is mooi, heb veel wedstrijden gezeild, maar ook gevaarlijk. Toen ik merkte van mezelf dat ik het gevaar niet meer zag ben ik er mee uitgeschedenquote:Op donderdag 2 mei 2013 19:52 schreef Kowloon het volgende:
Dit is wel een goed boek voor wie meer wil weten over de gevaren van zeilen op zee. Enkele conclusies waarom het mis gaat: bemanning niet zeewaardig genoeg, tijdsdruk om op tijd op een bepaalde bestemming te zijn en onvoldoende informatie over het weer.
http://www.bol.com/nl/p/a(...)en/1001004006515594/
Inderdaad.quote:Op donderdag 2 mei 2013 19:47 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ja, ik bedoel papieren zeekaarten.
[..]
Moet er niet aan denken, doe mij maar gewoon papieren zeekaarten.
Langs de kust varen is niet zo prettig, je hebt daar veel beroepsvaart, is snel en vrij gevaarlijk. Naar schotland is een mooie oversteek, zeker als je via de shetlands daarna naar Noorwegen zeilt.quote:Op donderdag 2 mei 2013 21:07 schreef Dagonet het volgende:
Trouwens, Nederland, Engeland, Schotland, Noorwegen.
Was Nederland, Denemarken, Noorwegen en langs de kust omhoog niet veel makkelijker geweest?
Tof, wat voor wedstrijden deed je zoal?quote:Op donderdag 2 mei 2013 21:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zeezeilen is mooi, heb veel wedstrijden gezeild, maar ook gevaarlijk. Toen ik merkte van mezelf dat ik het gevaar niet meer zag ben ik er mee uitgescheden
Rond Isle of Wright, rond de britse eilanden, verste wat ik geweest ben waren de Azorenquote:Op donderdag 2 mei 2013 21:22 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Tof, wat voor wedstrijden deed je zoal?
Fastnet ook nog gedaan?quote:Op donderdag 2 mei 2013 21:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Rond Isle of Wright, rond de britse eilanden, verste wat ik geweest ben waren de Azoren
Ook dat, maar je kan het nord ostzee kanaal nemen en dan de prachtige Deense oostkust nemen. Heel lieflijk, schattige eilanden, aardige mensen.quote:Op donderdag 2 mei 2013 21:22 schreef Hyperdude het volgende:
Deense westkust heb je heel weinig havens. En vaak lager wal/onrustige zee.
Gefrituurde pizza eten met slappe friet en een gefrituurde mars naquote:Op donderdag 2 mei 2013 21:32 schreef Hyperdude het volgende:
Je kan toch echt beter zuupen in een Schotse havenkroeg.
Ze hebben toch geen transponder? En dan is het lastig zoeken naar een klein bootje in de hele grote noordzee.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 11:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Als ze er dagen over doen een bootje te vinden vraag ik me af hoe ze ooit onderzeeers willen vinden.
Lijkt me vrij eenvoudig met radar iedere blieb te matchen met een transponder.
Dan ben je een blieb zonder transponder, daar zijn er weinig van. Dat is het hele punt.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 12:00 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ze hebben toch geen transponder? En dan is het lastig zoeken naar een klein bootje in de hele grote noordzee.
Zo werkt dat natuurlijk niet. De partijen die nu op zoek zijn zijn publieke diensten, dus daar is al voor betaald. De KNRM helpt ook iedereen, ongeacht hoe stom bezig ze zijn geweest, en helemaal gratis en dat is dan nog een particuliere organisatie ook gebaseerd op giften.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 10:50 schreef Dagonet het volgende:
Als ze nog leven mogen ze van mij de rekening wel gepresenteerd krijgen.
En dat zijn er nogal wat trouwensquote:Op zaterdag 4 mei 2013 14:35 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Zo werkt dat natuurlijk niet. De partijen die nu op zoek zijn zijn publieke diensten, dus daar is al voor betaald. De KNRM helpt ook iedereen, ongeacht hoe stom bezig ze zijn geweest, en helemaal gratis en dat is dan nog een particuliere organisatie ook gebaseerd op giften.
En toch kun je zo je vraagtekens zetten bij mensen die moedwillig een dergelijk risico opzoeken en of het niet rechtvaardig zou zijn om ze hiervoor toch een bijdrage te laten betalen.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 14:35 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Zo werkt dat natuurlijk niet. De partijen die nu op zoek zijn zijn publieke diensten, dus daar is al voor betaald. De KNRM helpt ook iedereen, ongeacht hoe stom bezig ze zijn geweest, en helemaal gratis en dat is dan nog een particuliere organisatie ook gebaseerd op giften.
Maar dan wel no cure, no pay toch zeker?quote:Op zaterdag 4 mei 2013 15:55 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
En toch kun je zo je vraagtekens zetten bij mensen die moedwillig een dergelijk risico opzoeken en of het niet rechtvaardig zou zijn om ze hiervoor toch een bijdrage te laten betalen.
Iemand die per ongeluk in de problemen komt, geen probleem die help je gewoon.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 14:35 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Zo werkt dat natuurlijk niet. De partijen die nu op zoek zijn zijn publieke diensten, dus daar is al voor betaald. De KNRM helpt ook iedereen, ongeacht hoe stom bezig ze zijn geweest, en helemaal gratis en dat is dan nog een particuliere organisatie ook gebaseerd op giften.
De KNRM heeft daar in ieder geval niet voor gekozen. Ze redden iedereen ongeacht de stomme dingen die ze gedaan hebben en dat vind ik helemaal niet zo gek. De zee is veel onvoorspelbaarder dan het land, door een inschattingsfout kun je heel snel gaan van een situatie waarin je zelf de baas bent over de boot naar een situatie waarin de zee de baas is over de boot. Het is erg onverstandig om met NW6 en een ebstroom (en dit is helemaal geen bijzondere omstandigheid, het kan stralend weer zijn) het zeegat tussen Vlieland en Terschelling uit te varen, maar het water voor de haven is redelijk kalm in die omstandigheden. Een inschattingsfout is dan snel gemaakt en deze mensen worden dan ook helemaal gratis gered door de KNRM. Daarom is het ook belangrijk om als zeiler lid te worden van de KNRM, iedereen kan een inschattingsfout of een fout door onervarenheid maken.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 15:55 schreef HetKlusKonijn het volgende:
En toch kun je zo je vraagtekens zetten bij mensen die moedwillig een dergelijk risico opzoeken en of het niet rechtvaardig zou zijn om ze hiervoor toch een bijdrage te laten betalen.
Leuk, die avonturiers die 'zelf wel uitmaken wat ze doen' - totdat het mis gaat, dan is de eigen verantwoordelijkheid ineens ver te zoeken en mogen de hulptroepen ineens overal in actie komen.
Maar als je met een loodsbootje, met alleen een marifoon, een zeil op een stuk vastgelaste hijskraan als mast, je navigatie is een iPhone, zonder een goed doel voor ogen duizenden kilometers over zee wil gaan varen op zoek naar het noorderlicht waar sowieso momenteel niet heel veel kans op is, dan kan je moeilijk van een inschattingsfout spreken. Dan ben je moedwillig enorme vermijdbare risico's aan het nemen waardoor andere mensen hun leven moeten wagen om jou weer te redden.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 23:40 schreef Kowloon het volgende:
De KNRM heeft daar in ieder geval niet voor gekozen. Ze redden iedereen ongeacht de stomme dingen die ze gedaan hebben en dat vind ik helemaal niet zo gek. De zee is veel onvoorspelbaarder dan het land, door een inschattingsfout kun je heel snel gaan van een situatie waarin je zelf de baas bent over de boot naar een situatie waarin de zee de baas is over de boot.
Met redelijkerwijs heb ik erg moeite op zee. Zie de reactie op HetKlusKonijn, binnen een minuut kan je van een tamelijk rustige zee terecht komen in een zeer heftige zee. Een meer ervaren zeezeiler kan dat aan vaak aan zien komen, maar de zee is van iedereen en dus ontkom je er niet aan dat er ook domme mensen de zee op gaan. Reken maar dat ze hun lesje geleerd hebben als ze überhaupt al gered worden.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 23:31 schreef Dagonet het volgende:
Iemand die per ongeluk in de problemen komt, geen probleem die help je gewoon.
Maar als je redelijkerwijs kan vermoeden dat je in de problemen komt en je brengt daardoor andere mensen in gevaar, zoals de reddingwerkers in de UK de éérste keer dat ze moesten uitrukken, en daarna ga je nog vrolijk verder? Dan ben je gewoon moedwillig onverantwoord bezig in de wetenschap dat ze je toch wel komen redden.
Check de site van de KNRM maar eens, daar staan verslagen van alle reddingen. Gevallen van domheid komen ieder jaar ontzettend vaak voor. Bij professionals ligt het anders vind ik maar voor de recreatievaart vind ik dat iedereen gratis gered moet worden.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 23:45 schreef Dagonet het volgende:
Maar als je met een loodsbootje, met alleen een marifoon, een zeil op een stuk vastgelaste hijskraan als mast, je navigatie is een iPhone, zonder een goed doel voor ogen duizenden kilometers over zee wil gaan varen op zoek naar het noorderlicht waar sowieso momenteel niet heel veel kans op is, dan kan je moeilijk van een inschattingsfout spreken.
Dan heb je een totaal verkeerd beeld van hoe zo'n redding in z'n werk gaat. Als de kapitein van de reddingsboot het niet meer veilig acht gaan ze echt direct terug.quote:Dan ben je moedwillig enorme vermijdbare risico's aan het nemen waardoor andere mensen hun leven moeten wagen om jou weer te redden.
Een oud loodsbootje, zonder navigatie en amper communicatiemiddelen, met een zelf in elkaar geflanste mast van een oud stuk hijskraan en zonder ervaren mensen aan boord vraag je om problemen.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 23:45 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Met redelijkerwijs heb ik erg moeite op zee.
Triest inderdaad.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 23:45 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Toch wel weer knap hoe het weer op geld terug te brengen is.
De mens is in de ban van het geld geraakt.
Daar is niks mis mee, kostenbewustzijn mag best.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 23:45 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Toch wel weer knap hoe het weer op geld terug te brengen is.
De mens is in de ban van het geld geraakt.
Geld wat je besteed aan dit soort idioten te redden kan je niet aan kinderkanker of het wassen van bejaarden besteden.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 23:45 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Toch wel weer knap hoe het weer op geld terug te brengen is.
De mens is in de ban van het geld geraakt.
Wat is dit nu weer voor emotionele chantage Pietquote:Op zondag 5 mei 2013 09:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Geld wat je besteed aan dit soort idioten te redden kan je niet aan kinderkanker of het wassen van bejaarden besteden.
Maar dan wel graag over de gehele linie van uitgaven en kosten. Niet muggeziften over elke euro die op zou gaan aan de 'verkeerde' personenen of handelingen..quote:Op zondag 5 mei 2013 00:23 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Daar is niks mis mee, kostenbewustzijn mag best.
Ideaal bootje voor de Oostzee (daar is hij ook voor gemaakt), maar hier 'aan de andere kant van Denemarken' zou ik er niet eens de Wadden mee op durven.quote:
Nee, het is gewoon een manier om mensen duidelijk te maken dat ze door hoge risicos te nemen een last zijn voor de maatschappij.quote:Op zondag 5 mei 2013 10:09 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Wat is dit nu weer voor emotionele chantage Piet
Ik zou denk ik een boek kunnen schrijven over alle onnodige uitgaven en kosten waardoor de gehele wereld een klein paradijsje zou kunnen worden.
Voor de rest is het gewoon een drogreden en dat weet je zelf ook best.
Sowieso raar in deze tijd van het jaar aangezien de dagen erg lang zullen zijn nabij en voorbij de poolcirkel.quote:Op zondag 5 mei 2013 10:20 schreef MPC60 het volgende:
Die boot vinden ze misschien nog wel maar de opvarenden? Ik denk het niet, ik snap ook niet wie er met zijn volle verstand in die boot stapt en zegt, he we gaan het noorderlicht zoeken...
Het gaat niet om het formaat van de boot, maar hoe die ontworpen is. Belang van zaken als zwaartepunt, vorm van de boeg etc zijn op hoge zee anders dan bij een binnenwater/havenbootje.quote:Op donderdag 9 mei 2013 10:24 schreef Resistor het volgende:
Het mooie van Noorwegen is dat je zo een fjord in kan varen, dan heb je van slecht weer geen last meer.
Maar ik denk niet dat ze dat gehaald hebben.
Je kan prima met kleinere bootjes de Noordzee op, de boot van http://www.denieuwediep.nl/ is ook niet zo groot, maar 'even' naar http://nl.wikipedia.org/wiki/Bruine_Bank is zo gedaan (en dan ben je al halverwege Engeland)
quote:Op donderdag 9 mei 2013 10:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het gaat niet om het formaat van de boot, maar hoe die ontworpen is. Belang van zaken als zwaartepunt, vorm van de boeg etc zijn op hoge zee anders dan bij een binnenwater/havenbootje.
Hoe dieper het zwaartepunt, hoe minder snel hij omslaat, een scherpe boeg snijdt door de golven, dus je duikt dieper het water in. Zo zijn er nog veel meer.
http://www.schuttevaer.nl(...)te-zijn-vergaan.htmlquote:BERGEN, 8 mei 2013 10:59
Warnow lijkt met man en muis te zijn vergaan
De kans dat de sinds 17 april met drie opvarenden vermiste Nederlandse motorzeiler Warnow nog opduikt wordt met de dag kleiner. De melding van twee Noorse vissers bij de Noorse kustwacht, dat zij het vermiste schip 20 april ter hoogte van Bergen hebben gezien, blijkt niet te kloppen. Dat betekent dat sinds 17 april niets meer van het schip is vernomen.
De zoekactie naar de 15 meter lange Warnow is 3 mei gestaakt vanwege slechte weersomstandigheden en gebrek aan resultaten. Omdat al lang niets meer van de voormalige loodskotter is vernomen is het zoekgebied intussen te groot geworden. Het schip kan, wanneer het niet is vergaan, honderden mijlen zijn afgedreven. Schepen op de noordelijke Noordzee wordt nog wel gevraagd naar het vermiste schip, of naar sporen daarvan, uit te kijken.
De Warnow is een omgebouwde Duitse loodsboot, met een hijskraanarm als mast. Eigenaar is de 47-jarige lasser en muzikant Arnout Brinkman. Het niet zeewaardige schip vertrok 17 maart met acht muzikanten uit Schiedam.
...
Op 15 april vertrok het schip richting Noorwegen, zonder specifiek doel, navigerend op een iPhone waarop twee dagen na vertrek nog een kaart van de Noorse wateren werd gedownload. Dat is tevens het laatste traceerbare spoor van het schip. De daaropvolgende dagen was het zwaar weer op de Noordzee.
Het schip had rond 22 april in Noorwegen moeten aankomen. Toen een week later nog niets was vernomen sloegen de achterblijvers alarm.
De opvarenden hebben geen satelliettelefoon of Epirb. Ze kunnen alleen via de marifoon met andere schepen of walstations contact maken.
Die verder is verpest door er een mast op te zetten die het zwaartepunt verhoogd.quote:Op donderdag 9 mei 2013 10:52 schreef Resistor het volgende:
[..]Het was een Oost-Duitse (dus Oostzee) KUSTwachtboot.
Een zeeschip/apparatuur dient gecertificeerd te zijn voor het varen zonder papier en slechts Electronic Chart Display and Information System (ECDIS). Het schip waar ik vorig jaar op voer, ook in Noorwegen toevallig, heeft alsnog maar even wat papieren kaarten gekocht ookal hadden ze die certificering.quote:Op donderdag 2 mei 2013 19:47 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ja, ik bedoel papieren zeekaarten.
[..]
Moet er niet aan denken, doe mij maar gewoon papieren zeekaarten.
Da's wel vrij noordelijk Piet.quote:Op donderdag 16 mei 2013 17:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Noordelijkste wat ik ben geweest was Spitsbergen
Ik weet het, sindsdien ben ik ook verliefd op ijsberen.quote:
Goed moment om als zeiler je sleepanker overboord te gooienquote:Op donderdag 16 mei 2013 16:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Voor mensen die er over denken met een notendopje de oceaan op te gaan
Deze is ook mooi:quote:Op donderdag 16 mei 2013 17:48 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Goed moment om als zeiler je sleepanker overboord te gooien
Er is ook een filmpje dat ze in de gang filmen met de blik naar voren. Geweldig om te zien hoe de hele boot tordeertquote:
tja, en als je dan bedenkt, dat vanaf waar de camera staat tot aan de boeg een 200-300 meter is, afhankelijk van het schip, kan je je een voorstelling gaan maken over hoe hoog de golven zijn en hoe hoog dat schip iedere keer omhoog komt.quote:
Als je het hebt over toffe filmpjes:quote:Op donderdag 16 mei 2013 16:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Voor mensen die er over denken met een notendopje de oceaan op te gaan
Gezien de uitrusting en voorbereiding acht ik ze in staat om met open motorluik te varen "omdat de motor ietwat warm werd"quote:Op donderdag 16 mei 2013 22:42 schreef Spanky78 het volgende:
Ik denk dat het een leuk wrakduikje is inmiddels, die warnow. Al ligt het schip nwaarschijnlijk veel te diep om naar te duiken. Ik geloof niet dat het ding nog drijft, is dat wel zo dan hebben ze echt veel geluk gehad, want ze zijn echt wat te vroeg op pad gegaan.
Is deze foto daar niet genomen?quote:Op vrijdag 17 mei 2013 00:51 schreef tjoptjop het volgende:
Geen bootjes, wel verdomd indrukwekkende en mooie beelden
Dat is nog bij BBC Coast geweestquote:Op vrijdag 17 mei 2013 00:59 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Is deze foto daar niet genomen?
[ afbeelding ]
Ha, leuk om te zien. Toch lijkt het mij wel een eenzame job vuurtorenwachter, het stormt natuurlijk maar een paar keer per jaar echt hard.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 01:21 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dat is nog bij BBC Coast geweest
Klikken voor juist tijdstip
In de noordelijke noordzee van April met een zwemvest overboord, je bent binnen 15-20 minuten dood, waarschijnlijk eerder.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 01:18 schreef Brum_brum het volgende:
Ze waren goed voorbereid want ze hadden zwemvesten aan boord voor water richting vriestemperaturen hoor!!! Iets zegt me dat dit van die stadse idioten zijn.
" Wat een ding, joh"quote:Op vrijdag 17 mei 2013 00:36 schreef Kowloon het volgende:
Meer ontopic, deze is ook wel leuk. schip is 134 meter lang.
Mooie foto.. die heeft vroeger lange tijd bij mij boven de bank gehangen.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 00:59 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Is deze foto daar niet genomen?
[ afbeelding ]
Wauwquote:Op vrijdag 17 mei 2013 00:59 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Is deze foto daar niet genomen?
[ afbeelding ]
http://nos.nl/artikel/540329-hoop-warnowdrietal-vervlogen.htmlquote:Hoop Warnow-drietal vervlogen
donderdag 15 aug 2013, 00:47 (Update: 15-08-13, 15:32)
De Warnow moet als verloren worden beschouwd, zeggen de Nederlandse en Noorse kustwacht
NOS
De Nederlandse en Noorse kustwacht gaan ervan uit dat het Nederlandse schip De Warnow als verloren moet worden beschouwd. De organisaties denken dat de kans dat er ooit nog een spoor van het schip of de bemanning wordt teruggevonden nihil is.
De omgebouwde loodsboot Warnow vertrok op 15 april uit Schotland en had een week later moeten aankomen in Noorwegen. Sinds 17 april is niets meer vernomen van de drie bemanningsleden of het schip, dat geen uitgebreide navigatieapparatuur aan boord had. De bemanning voer aan de hand van gedownloade kaarten voor de iPhone.
Uitgebreide zoekactie
De Noorse en Schotse kustwacht zetten een uitgebreide zoekactie op met helikopters en sonar-apparatuur. Andere schepen werd gevraagd om uit te kijken naar De Warnow. Tot nog toe is geen spoor van het schip of de bemanning gevonden.
De Nederlandse kustwacht denkt ook dat de kans dat een wrak aanspoelt heel erg klein is. De Warnow was van staal en zinkt meteen.
Holy shit. Ik begrijp ook niet dat het volk uit de OP zo weinig ontzag had voor de zee.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 00:36 schreef Kowloon het volgende:
Dit lijkt ook een hachelijk tripje, maar het betreft een beunschip.
Meer ontopic, deze is ook wel leuk. schip is 134 meter lang.
Het is trouwens wel lekker avontuurlijk rondvaren op je fucking Iphone.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 20:35 schreef rutger05 het volgende:
[..]
http://nos.nl/artikel/540329-hoop-warnowdrietal-vervlogen.html
Vroeg mij af of er nog iets van deze avonturiers vernomen of van het schip iets gevonden was, maar helaas niet.
Ik weet niet of ze daardoor in de problemen zijn geraakt, maar goed inderdaad erg avontuurlijk.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 21:01 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Het is trouwens wel lekker avontuurlijk rondvaren op je fucking Iphone.
Ik ben eens op studiebezoek geweest bij een groothandelaar in zo'n beetje alles wat een commerciële schuit aan boord moet hebben om de haven ook maar uit te mogen. Als je ziet hoeveel werk er alleen al zit in het bijhouden van kaarten en de gevaren die schepen lopen als ze dat niet doen dan weet je dat deze lui levensmoe waren. Daarnaast hadden ze zwemvestjes voor het vrieswater terwijl je zelfs in de beste pakken niet al te lang gaat leven. Het was een ultieme randdebielen boot of een stel egocentrische teringlijers. Ik vrees het laatste want ze hadden al eerder reddingswerkers in de problemen gebracht.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 21:04 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik weet niet of ze daardoor in de problemen zijn geraakt, maar goed inderdaad erg avontuurlijk.
Jij houdt niet van een beetje gevaar nee?quote:Op donderdag 2 mei 2013 21:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zeezeilen is mooi, heb veel wedstrijden gezeild, maar ook gevaarlijk. Toen ik merkte van mezelf dat ik het gevaar niet meer zag ben ik er mee uitgescheden
Kostenbewustzijn mag zeker, maar is het wenselijk als wij dat boven mensenlevens gaan zetten?quote:Op zondag 5 mei 2013 00:23 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Daar is niks mis mee, kostenbewustzijn mag best.
offtopic, er zijn ook nautische apps die geen internetverbinding vereisen. Volgens mij doet de GPS het op een iphone gewoon zonder dataverbinding.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 21:55 schreef El_Matador het volgende:
Die iPhone doet het ook alleen in de buurt van de kust en boorplatforms daar op de Noordzee. Hoe krijg je signaal als je daarbuiten vaart?
Ah dat wist ik niet. De GPS op mijn Samsung Galaxy doet het bar slecht. En niet als ik geen bereik heb.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 23:16 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
offtopic, er zijn ook nautische apps die geen internetverbinding vereisen. Volgens mij doet de GPS het op een iphone gewoon zonder dataverbinding.
Doet overigens niets af aan hun stomheid
Ik ben blij dat jij geen arts bent.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 00:10 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
wat is er mis met die boot ??
ziet er prima uit
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia
Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
Wat denk je...midden op de zee, gammele boot, een stevige storm en dan....die zien we nooit meer terug.quote:Op donderdag 2 mei 2013 10:19 schreef Spongebobsterr het volgende:
Wat is er dan vermoedelijk met ze gebeurt?
Een schip is zo zeewaardig als zijn bemanning (aldus Zwaar Weer Zeilen van A. Colesquote:Op woensdag 9 oktober 2013 00:10 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
wat is er mis met die boot ??
ziet er prima uit
Nee, ook puur qua schip is dit fout gegaan.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 00:24 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Een schip is zo zeewaardig als zijn bemanning (aldus Zwaar Weer Zeilen van A. Coles). En juist op dat punt is het mis gegaan.
Handig ook die zonnecellen onder het zeil. Niet gewoon op het dak van de kajuit, welnee.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 00:27 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Nee, ook puur qua schip is dit fout gegaan.
Een enorme tuigage op een boot zaten waar deze niet voor ontworpen is, ook op het IJsselmeer zou deze omgegaan zijn.
Wat het aller belangrijkst is, is dat je het water buiten houdt. Een stuurhut met grote ramen moet geen open verbinding hebben naar de rest van de boot. Luiken moeten goed afsluitbaar zijn. En de romp moet sterk zijn (staal is een pluspunt wat dat betreft).quote:Op woensdag 9 oktober 2013 00:14 schreef trovey het volgende:
[..]
Wat denk je...midden op de zee, gammele boot, een stevige storm en dan....die zien we nooit meer terug.
Met windkracht 4 had het prima gekund. Maar ik heb zo het idee dat de bemanning niet in staat was om een weerkaart te lezen.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 00:27 schreef tjoptjop het volgende:
Nee, ook puur qua schip is dit fout gegaan.
Een enorme tuigage op een boot zaten waar deze niet voor ontworpen is, ook op het IJsselmeer zou deze omgegaan zijn.
Zal dat ding zelfrichtend zijn denk je?quote:Op woensdag 9 oktober 2013 00:31 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Wat het aller belangrijkst is, is dat je het water buiten houdt. Een stuurhut met grote ramen moet geen open verbinding hebben naar de rest van de boot. Luiken moeten goed afsluitbaar zijn. En de romp moet sterk zijn (staal is een pluspunt wat dat betreft).
4 op beschut water misschien, maar met golfslag/swells? Ik betwijfel hetquote:Op woensdag 9 oktober 2013 00:34 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Met windkracht 4 had het prima gekund. Maar ik heb zo het idee dat de bemanning niet in staat was om een weerkaart te lezen.
Ik denk het niet.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 00:37 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Zal dat ding zelfrichtend zijn denk je?
Maar op zee heb je dan ook een grotere golfperiode. Zolang je in de golfslag je snelheid kunt behouden is er geen probleem naar mij idee, maar daarvoor moet je de boot kennen. Wat betreft deining kun je natuurlijk wel een probleem hebben als het 300 km noordelijker NW 8 is, zeker in de noordelijke Noordzee komen er dan chique golven voorbij.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 00:37 schreef tjoptjop het volgende:
4 op beschut water misschien, maar met golfslag/swells? Ik betwijfel het
Hooguit zwaar gereefd, maar dan zal die alsnog alleen maar loefgierig zijn.
http://3voor12.vpro.nl/ni(...)ppy-Dog-vermist.htmlquote:Een paar weken terug speelde Crappydog in het voorprogramma van Stuurbaard Bakkebaard in ’t Beest te Goes. Ze speelden met z’n drieën: gitaar, contrabas en trommels. Zonder drummer en zonder saxofonist, die waren aan het varen, naar het noorderlicht vertelde zanger Erik van den Berge. Crappydog speelde ook het nummer ‘Cold and wet’ van hun nieuwe album 'Aint got no bone' met als terugkomende kreet "out on the water, there’s only water", maar dit keer was er geen scheurende saxsolo zoals op het album. Nu blijkt dat de twee in Goes ontbrekende bandleden met hun boot vermist worden. Ze waren onderweg van Schotland naar Noorwegen.
Crappydog speelde in ‘t Beest met z’n drieën omdat Arnout Brinkman (de saxofonist van de band) en drummer Peter van Liere (vroeger drummer van The Old Firm) samen met zes andere vrienden het idee hadden gekregen om op het schip van Arnout, De Warnow, naar Noorwegen te gaan. Met acht man begonnen ze 17 maart aan hun reis in Schiedam. Het schip van Arnout was een omgebouwde loodsboot van 15 meter met een hijskraan als mast. De reis zou gefilmd worden en de muziek die werd gemaakt zou de soundtrack zijn voor de film. Dit idee was ontstaan op Oerol vorig jaar, waar ze ook met De Warnow waren heengevaren.
Voor de kust van Schotland kwam het schip De Warnow in de problemen, windkracht 8 zorgde ervoor dat het schip niet meer te besturen was en met behulp van een reddingsboot konden ze nog net de monding van de Tees halen. Twee weken werd er aan het schip gewerkt om de schade te repareren. Maar binnen de groep vrienden ontstond een breuk, een aantal zag het niet meer zitten om naar Noorwegen door te varen. Te onverantwoord of gevaarlijk vonden ze. Zo kwam het dat nog maar drie van de oorspronkelijke acht bemanningsleden uiteindelijk naar Noorwegen zijn vertrokken. De overige vijf zijn alweer terug in Nederland na een tijdje wildkamperen in Engeland. Arnout, Tirza (de vriendin van Arnout) en Peter vertrokken 15 april alsnog naar Noorwegen en zijn nu spoorloos. De Noorse kustwacht is op zoek maar kan ze niet vinden. Ze zijn voor het laatst 17 april gezien midden op zee.
Water en het leven aan boord is een terugkomend thema in de muziek van de Crappydogs. Erik van den Berge woonde eerder al een tijdje op Iwan, een bootje dat hij ooit van Arnout had overgenomen en waar hij op het Veerse meer mee rondzwierf. Erik maakte aan boord een bijzondere plaat met de naam Iwan. Op het laatste nummer van de plaat is te horen dat de motor van de boot aan gaat en daaroverheen speelt Arnout een prachtige saxofoon solo. Laten we hopen dat de motor op dit moment aan boord nog draait en dat ze veilig aan wal komen. Want er moet nog veel mooie muziek gemaakt worden.
Die golven heten rogue waves:quote:Op vrijdag 17 mei 2013 00:57 schreef Kowloon het volgende:
Heb er een keer een avondje naar zitten zoeken. Maar dat ene kustvaardertje is wel het beste filmpje wat ik heb kunnen vinden van een 'freak wave'. Hoge golven zijn niet perse gevaarlijk, met een lange periode ga je gewoon bergje op, bergje af. Snelheid houden is dan de voornaamste zaak want dan blijf je roerdruk houden.
Maar zo'n extra hoge golf die dan ineens gaat breken is natuurlijk wel erg gevaarlijk. Ten eerste vanwege de onverwachte hoogte waardoor je uit je koers kan worden geworpen, ten tweede wil je zo'n breker niet op je bootje hebben. Bij Zuid-Afrika is een keer een echte groot schip (richting de 300 meter dus) zijn boeg kwijtgeraakt door zo'n 'freak wave'. Dat geeft wel aan wat het krachtenspel is waar je dan over praat. Interessant fenomeen die 'freak waves'.
Yup, zelfs als je niet al te ver weg de Noordzee op wilt moet je zorgen voor goede navigatie, marifoon, epirb, goede vesten en het liefst een reddingsvlot. En de bemanning moet ook wel een beetje weten wat je wel en niet moet doen.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 21:11 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Ik ben eens op studiebezoek geweest bij een groothandelaar in zo'n beetje alles wat een commerciële schuit aan boord moet hebben om de haven ook maar uit te mogen. Als je ziet hoeveel werk er alleen al zit in het bijhouden van kaarten en de gevaren die schepen lopen als ze dat niet doen dan weet je dat deze lui levensmoe waren. Daarnaast hadden ze zwemvestjes voor het vrieswater terwijl je zelfs in de beste pakken niet al te lang gaat leven. Het was een ultieme randdebielen boot of een stel egocentrische teringlijers. Ik vrees het laatste want ze hadden al eerder reddingswerkers in de problemen gebracht.
Als je dat voor de eerste keer mee maakt, dan loopt het je volgens mij dun door de broek, zelfs op een groot zeeschip.quote:
Zelfs al is het je tiende keer dan sta je daar vast nog niet lekker ontspannen je ding te doen..quote:Op zondag 27 oktober 2013 08:08 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Als je dat voor de eerste keer mee maakt, dan loopt het je volgens mij dun door de broek, zelfs op een groot zeeschip.
Je zou onderhand een wedje kunnen opzetten over wat eerder gevonden wordt: deze boot of de vermiste Boeingquote:Op zondag 4 mei 2014 09:15 schreef Deeltjesversneller het volgende:
is de boot nog steeds niet gevonden?
Die boot en Boeing zitten samen met de Massavernietigingswapens in Irak een potje te klaverjassen. Elvis treedt live op.quote:Op zondag 4 mei 2014 09:54 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Je zou onderhand een wedje kunnen opzetten over wat eerder gevonden wordt: deze boot of de vermiste Boeing
quote:Op zondag 4 mei 2014 10:02 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Die boot en Boeing zitten samen met de Massavernietigingswapens in Irak een potje te klaverjassen. Elvis treedt live op.
quote:Op zondag 4 mei 2014 10:04 schreef StateOfMind het volgende:
[..]![]()
Alleen jammer dat ze alleen maar Radler schenken op dat eiland.
quote:om deze zomer met zijn allen naar Noorwegen te zeilen in de hoop een glimp te kunnen opvangen van het noorderlicht,'
Isle of Wight neem ik aan? Daar wordt veel gezeild iig.quote:Op donderdag 2 mei 2013 21:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Rond Isle of Wright, rond de britse eilanden, verste wat ik geweest ben waren de Azoren
Niet verder dan Cowesquote:Op zondag 4 mei 2014 15:22 schreef Individual het volgende:
[..]
Isle of Wight neem ik aan? Daar wordt veel gezeild iig.
Nog op het eiland geweest?
quote:Op zondag 4 mei 2014 15:22 schreef Individual het volgende:
[..]
Isle of Wight neem ik aan? Daar wordt veel gezeild iig.
Nog op het eiland geweest?
Ik niet snap?quote:
Ik ken dat eiland wel, maar ben de draad van dit topic ff kwijt omdat julie out of the blue over wight gaan praten?quote:
Als je op het tijdstip van de quote klikt kan je zien waar op gereageerd wordt, ik heb vorig jaar in dit topic verteld over mijn zeezeilen, daar kwam een vraag over waar ik dat zoal gedaan had, oa Wight, en daar ben ik nooit verder gekomen dan het schattige dorpje bij de haven van Cowes. Dronken geworden van warm bier in de pub en fish&chips gegetenquote:Op zondag 4 mei 2014 19:14 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ik ken dat eiland wel, maar ben de draad van dit topic ff kwijt omdat julie out of the blue over wight gaan praten?
Ach vandaar de verwarring, die 2 mei was van vorig jaar! (topic verspring van oktober overig jaar naar 4 mei dit jaar )quote:Op zondag 4 mei 2014 19:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je op het tijdstip van de quote klikt kan je zien waar op gereageerd wordt, ik heb vorig jaar in dit topic verteld over mijn zeezeilen, daar kwam een vraag over waar ik dat zoal gedaan had, oa Wight, en daar ben ik nooit verder gekomen dan het schattige dorpje bij de haven van Cowes. Dronken geworden van warm bier in de pub en fish&chips gegeten
Ja, is niet voor niets zeer geliefd evenement en alles wat kan varen is dan op het water van de Solent, en Beken was altijd fotos aan het makenquote:Op zondag 4 mei 2014 19:21 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ach vandaar de verwarring, die 2 mei was van vorig jaar! (topic verspring van oktober overig jaar naar 3 mei dit jaar )
Maar best cool, dat zeilen, schijnt heel mooi te zijn bij Wight..
Ja, vind het ook wat braafjes, wat ik van hem zie. Uit een beetje zeildag kun je veel meer halen dan die foto's die hij maakt..quote:Op zondag 4 mei 2014 19:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, is niet voor niets zeer geliefd evenement en alles wat kan varen is dan op het water van de Solent, en Beken was altijd fotos aan het maken
http://www.beken.co.uk
Beken is dé scheepsfotograaf zegt men, vind ze zelf nogal saai, maar hij is erg rijk mee geworden.
Thnxquote:
Ze waren al een keer naar Terschelling geweest.quote:Op zaterdag 5 oktober 2019 13:14 schreef Twiitch het volgende:
Ik noem dit een stelletje randdebielen. Slecht voorbereid aan zoiets beginnen is geen avontuur. Maar rip enzo.
quote:
Tsja.quote:Op zaterdag 5 oktober 2019 16:52 schreef Knip het volgende:
Hoe kom je op het idee om je hond Razzia te noemen?
Zekers.. Dat boek wil ik wel lezen.quote:Op zaterdag 5 oktober 2019 16:57 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Tsja.
Mooi sfeerverhaal:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)rt-het-zeil-a3973912
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |