Langs de kust varen is niet zo prettig, je hebt daar veel beroepsvaart, is snel en vrij gevaarlijk. Naar schotland is een mooie oversteek, zeker als je via de shetlands daarna naar Noorwegen zeilt.quote:Op donderdag 2 mei 2013 21:07 schreef Dagonet het volgende:
Trouwens, Nederland, Engeland, Schotland, Noorwegen.
Was Nederland, Denemarken, Noorwegen en langs de kust omhoog niet veel makkelijker geweest?
Tof, wat voor wedstrijden deed je zoal?quote:Op donderdag 2 mei 2013 21:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zeezeilen is mooi, heb veel wedstrijden gezeild, maar ook gevaarlijk. Toen ik merkte van mezelf dat ik het gevaar niet meer zag ben ik er mee uitgescheden
Rond Isle of Wright, rond de britse eilanden, verste wat ik geweest ben waren de Azorenquote:Op donderdag 2 mei 2013 21:22 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Tof, wat voor wedstrijden deed je zoal?
Fastnet ook nog gedaan?quote:Op donderdag 2 mei 2013 21:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Rond Isle of Wright, rond de britse eilanden, verste wat ik geweest ben waren de Azoren
Ook dat, maar je kan het nord ostzee kanaal nemen en dan de prachtige Deense oostkust nemen. Heel lieflijk, schattige eilanden, aardige mensen.quote:Op donderdag 2 mei 2013 21:22 schreef Hyperdude het volgende:
Deense westkust heb je heel weinig havens. En vaak lager wal/onrustige zee.
Gefrituurde pizza eten met slappe friet en een gefrituurde mars naquote:Op donderdag 2 mei 2013 21:32 schreef Hyperdude het volgende:
Je kan toch echt beter zuupen in een Schotse havenkroeg.
Ze hebben toch geen transponder? En dan is het lastig zoeken naar een klein bootje in de hele grote noordzee.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 11:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Als ze er dagen over doen een bootje te vinden vraag ik me af hoe ze ooit onderzeeers willen vinden.
Lijkt me vrij eenvoudig met radar iedere blieb te matchen met een transponder.
Dan ben je een blieb zonder transponder, daar zijn er weinig van. Dat is het hele punt.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 12:00 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ze hebben toch geen transponder? En dan is het lastig zoeken naar een klein bootje in de hele grote noordzee.
Zo werkt dat natuurlijk niet. De partijen die nu op zoek zijn zijn publieke diensten, dus daar is al voor betaald. De KNRM helpt ook iedereen, ongeacht hoe stom bezig ze zijn geweest, en helemaal gratis en dat is dan nog een particuliere organisatie ook gebaseerd op giften.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 10:50 schreef Dagonet het volgende:
Als ze nog leven mogen ze van mij de rekening wel gepresenteerd krijgen.
En dat zijn er nogal wat trouwensquote:Op zaterdag 4 mei 2013 14:35 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Zo werkt dat natuurlijk niet. De partijen die nu op zoek zijn zijn publieke diensten, dus daar is al voor betaald. De KNRM helpt ook iedereen, ongeacht hoe stom bezig ze zijn geweest, en helemaal gratis en dat is dan nog een particuliere organisatie ook gebaseerd op giften.
En toch kun je zo je vraagtekens zetten bij mensen die moedwillig een dergelijk risico opzoeken en of het niet rechtvaardig zou zijn om ze hiervoor toch een bijdrage te laten betalen.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 14:35 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Zo werkt dat natuurlijk niet. De partijen die nu op zoek zijn zijn publieke diensten, dus daar is al voor betaald. De KNRM helpt ook iedereen, ongeacht hoe stom bezig ze zijn geweest, en helemaal gratis en dat is dan nog een particuliere organisatie ook gebaseerd op giften.
Maar dan wel no cure, no pay toch zeker?quote:Op zaterdag 4 mei 2013 15:55 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
En toch kun je zo je vraagtekens zetten bij mensen die moedwillig een dergelijk risico opzoeken en of het niet rechtvaardig zou zijn om ze hiervoor toch een bijdrage te laten betalen.
Iemand die per ongeluk in de problemen komt, geen probleem die help je gewoon.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 14:35 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Zo werkt dat natuurlijk niet. De partijen die nu op zoek zijn zijn publieke diensten, dus daar is al voor betaald. De KNRM helpt ook iedereen, ongeacht hoe stom bezig ze zijn geweest, en helemaal gratis en dat is dan nog een particuliere organisatie ook gebaseerd op giften.
De KNRM heeft daar in ieder geval niet voor gekozen. Ze redden iedereen ongeacht de stomme dingen die ze gedaan hebben en dat vind ik helemaal niet zo gek. De zee is veel onvoorspelbaarder dan het land, door een inschattingsfout kun je heel snel gaan van een situatie waarin je zelf de baas bent over de boot naar een situatie waarin de zee de baas is over de boot. Het is erg onverstandig om met NW6 en een ebstroom (en dit is helemaal geen bijzondere omstandigheid, het kan stralend weer zijn) het zeegat tussen Vlieland en Terschelling uit te varen, maar het water voor de haven is redelijk kalm in die omstandigheden. Een inschattingsfout is dan snel gemaakt en deze mensen worden dan ook helemaal gratis gered door de KNRM. Daarom is het ook belangrijk om als zeiler lid te worden van de KNRM, iedereen kan een inschattingsfout of een fout door onervarenheid maken.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 15:55 schreef HetKlusKonijn het volgende:
En toch kun je zo je vraagtekens zetten bij mensen die moedwillig een dergelijk risico opzoeken en of het niet rechtvaardig zou zijn om ze hiervoor toch een bijdrage te laten betalen.
Leuk, die avonturiers die 'zelf wel uitmaken wat ze doen' - totdat het mis gaat, dan is de eigen verantwoordelijkheid ineens ver te zoeken en mogen de hulptroepen ineens overal in actie komen.
Maar als je met een loodsbootje, met alleen een marifoon, een zeil op een stuk vastgelaste hijskraan als mast, je navigatie is een iPhone, zonder een goed doel voor ogen duizenden kilometers over zee wil gaan varen op zoek naar het noorderlicht waar sowieso momenteel niet heel veel kans op is, dan kan je moeilijk van een inschattingsfout spreken. Dan ben je moedwillig enorme vermijdbare risico's aan het nemen waardoor andere mensen hun leven moeten wagen om jou weer te redden.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 23:40 schreef Kowloon het volgende:
De KNRM heeft daar in ieder geval niet voor gekozen. Ze redden iedereen ongeacht de stomme dingen die ze gedaan hebben en dat vind ik helemaal niet zo gek. De zee is veel onvoorspelbaarder dan het land, door een inschattingsfout kun je heel snel gaan van een situatie waarin je zelf de baas bent over de boot naar een situatie waarin de zee de baas is over de boot.
Met redelijkerwijs heb ik erg moeite op zee. Zie de reactie op HetKlusKonijn, binnen een minuut kan je van een tamelijk rustige zee terecht komen in een zeer heftige zee. Een meer ervaren zeezeiler kan dat aan vaak aan zien komen, maar de zee is van iedereen en dus ontkom je er niet aan dat er ook domme mensen de zee op gaan. Reken maar dat ze hun lesje geleerd hebben als ze überhaupt al gered worden.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 23:31 schreef Dagonet het volgende:
Iemand die per ongeluk in de problemen komt, geen probleem die help je gewoon.
Maar als je redelijkerwijs kan vermoeden dat je in de problemen komt en je brengt daardoor andere mensen in gevaar, zoals de reddingwerkers in de UK de éérste keer dat ze moesten uitrukken, en daarna ga je nog vrolijk verder? Dan ben je gewoon moedwillig onverantwoord bezig in de wetenschap dat ze je toch wel komen redden.
Check de site van de KNRM maar eens, daar staan verslagen van alle reddingen. Gevallen van domheid komen ieder jaar ontzettend vaak voor. Bij professionals ligt het anders vind ik maar voor de recreatievaart vind ik dat iedereen gratis gered moet worden.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 23:45 schreef Dagonet het volgende:
Maar als je met een loodsbootje, met alleen een marifoon, een zeil op een stuk vastgelaste hijskraan als mast, je navigatie is een iPhone, zonder een goed doel voor ogen duizenden kilometers over zee wil gaan varen op zoek naar het noorderlicht waar sowieso momenteel niet heel veel kans op is, dan kan je moeilijk van een inschattingsfout spreken.
Dan heb je een totaal verkeerd beeld van hoe zo'n redding in z'n werk gaat. Als de kapitein van de reddingsboot het niet meer veilig acht gaan ze echt direct terug.quote:Dan ben je moedwillig enorme vermijdbare risico's aan het nemen waardoor andere mensen hun leven moeten wagen om jou weer te redden.
Een oud loodsbootje, zonder navigatie en amper communicatiemiddelen, met een zelf in elkaar geflanste mast van een oud stuk hijskraan en zonder ervaren mensen aan boord vraag je om problemen.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 23:45 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Met redelijkerwijs heb ik erg moeite op zee.
Triest inderdaad.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 23:45 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Toch wel weer knap hoe het weer op geld terug te brengen is.
De mens is in de ban van het geld geraakt.
Daar is niks mis mee, kostenbewustzijn mag best.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 23:45 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Toch wel weer knap hoe het weer op geld terug te brengen is.
De mens is in de ban van het geld geraakt.
Geld wat je besteed aan dit soort idioten te redden kan je niet aan kinderkanker of het wassen van bejaarden besteden.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 23:45 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Toch wel weer knap hoe het weer op geld terug te brengen is.
De mens is in de ban van het geld geraakt.
Wat is dit nu weer voor emotionele chantage Pietquote:Op zondag 5 mei 2013 09:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Geld wat je besteed aan dit soort idioten te redden kan je niet aan kinderkanker of het wassen van bejaarden besteden.
Maar dan wel graag over de gehele linie van uitgaven en kosten. Niet muggeziften over elke euro die op zou gaan aan de 'verkeerde' personenen of handelingen..quote:Op zondag 5 mei 2013 00:23 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Daar is niks mis mee, kostenbewustzijn mag best.
Ideaal bootje voor de Oostzee (daar is hij ook voor gemaakt), maar hier 'aan de andere kant van Denemarken' zou ik er niet eens de Wadden mee op durven.quote:
Nee, het is gewoon een manier om mensen duidelijk te maken dat ze door hoge risicos te nemen een last zijn voor de maatschappij.quote:Op zondag 5 mei 2013 10:09 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Wat is dit nu weer voor emotionele chantage Piet
Ik zou denk ik een boek kunnen schrijven over alle onnodige uitgaven en kosten waardoor de gehele wereld een klein paradijsje zou kunnen worden.
Voor de rest is het gewoon een drogreden en dat weet je zelf ook best.
Sowieso raar in deze tijd van het jaar aangezien de dagen erg lang zullen zijn nabij en voorbij de poolcirkel.quote:Op zondag 5 mei 2013 10:20 schreef MPC60 het volgende:
Die boot vinden ze misschien nog wel maar de opvarenden? Ik denk het niet, ik snap ook niet wie er met zijn volle verstand in die boot stapt en zegt, he we gaan het noorderlicht zoeken...
Het gaat niet om het formaat van de boot, maar hoe die ontworpen is. Belang van zaken als zwaartepunt, vorm van de boeg etc zijn op hoge zee anders dan bij een binnenwater/havenbootje.quote:Op donderdag 9 mei 2013 10:24 schreef Resistor het volgende:
Het mooie van Noorwegen is dat je zo een fjord in kan varen, dan heb je van slecht weer geen last meer.
Maar ik denk niet dat ze dat gehaald hebben.
Je kan prima met kleinere bootjes de Noordzee op, de boot van http://www.denieuwediep.nl/ is ook niet zo groot, maar 'even' naar http://nl.wikipedia.org/wiki/Bruine_Bank is zo gedaan (en dan ben je al halverwege Engeland)
quote:Op donderdag 9 mei 2013 10:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het gaat niet om het formaat van de boot, maar hoe die ontworpen is. Belang van zaken als zwaartepunt, vorm van de boeg etc zijn op hoge zee anders dan bij een binnenwater/havenbootje.
Hoe dieper het zwaartepunt, hoe minder snel hij omslaat, een scherpe boeg snijdt door de golven, dus je duikt dieper het water in. Zo zijn er nog veel meer.
http://www.schuttevaer.nl(...)te-zijn-vergaan.htmlquote:BERGEN, 8 mei 2013 10:59
Warnow lijkt met man en muis te zijn vergaan
De kans dat de sinds 17 april met drie opvarenden vermiste Nederlandse motorzeiler Warnow nog opduikt wordt met de dag kleiner. De melding van twee Noorse vissers bij de Noorse kustwacht, dat zij het vermiste schip 20 april ter hoogte van Bergen hebben gezien, blijkt niet te kloppen. Dat betekent dat sinds 17 april niets meer van het schip is vernomen.
De zoekactie naar de 15 meter lange Warnow is 3 mei gestaakt vanwege slechte weersomstandigheden en gebrek aan resultaten. Omdat al lang niets meer van de voormalige loodskotter is vernomen is het zoekgebied intussen te groot geworden. Het schip kan, wanneer het niet is vergaan, honderden mijlen zijn afgedreven. Schepen op de noordelijke Noordzee wordt nog wel gevraagd naar het vermiste schip, of naar sporen daarvan, uit te kijken.
De Warnow is een omgebouwde Duitse loodsboot, met een hijskraanarm als mast. Eigenaar is de 47-jarige lasser en muzikant Arnout Brinkman. Het niet zeewaardige schip vertrok 17 maart met acht muzikanten uit Schiedam.
...
Op 15 april vertrok het schip richting Noorwegen, zonder specifiek doel, navigerend op een iPhone waarop twee dagen na vertrek nog een kaart van de Noorse wateren werd gedownload. Dat is tevens het laatste traceerbare spoor van het schip. De daaropvolgende dagen was het zwaar weer op de Noordzee.
Het schip had rond 22 april in Noorwegen moeten aankomen. Toen een week later nog niets was vernomen sloegen de achterblijvers alarm.
De opvarenden hebben geen satelliettelefoon of Epirb. Ze kunnen alleen via de marifoon met andere schepen of walstations contact maken.
Die verder is verpest door er een mast op te zetten die het zwaartepunt verhoogd.quote:Op donderdag 9 mei 2013 10:52 schreef Resistor het volgende:
[..]Het was een Oost-Duitse (dus Oostzee) KUSTwachtboot.
Een zeeschip/apparatuur dient gecertificeerd te zijn voor het varen zonder papier en slechts Electronic Chart Display and Information System (ECDIS). Het schip waar ik vorig jaar op voer, ook in Noorwegen toevallig, heeft alsnog maar even wat papieren kaarten gekocht ookal hadden ze die certificering.quote:Op donderdag 2 mei 2013 19:47 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ja, ik bedoel papieren zeekaarten.
[..]
Moet er niet aan denken, doe mij maar gewoon papieren zeekaarten.
Da's wel vrij noordelijk Piet.quote:Op donderdag 16 mei 2013 17:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Noordelijkste wat ik ben geweest was Spitsbergen
Ik weet het, sindsdien ben ik ook verliefd op ijsberen.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |