Dus eerst mag de britse kustwacht lijf en leden wagen voor een niet zeewaardig schip en nu zijn die mafkezen gewoon doorgevaren met als resultaat dat nu de Noren zich kunnen gaan uitsloven?quote:De Britse reddingsboot rukte uit, raakte zelf in de problemen maar collega's wisten het Nederlandse schip in veiligheid te brengen. Het verbaast de Britten nog steeds dat de Warnow nog zo ver is gekomen. 'Het schip is allesbehalve zeewaardig. Noodbaken, satelliettelefoon, gps, het ontbreekt allemaal,' zegt een woordvoerder van het reddingsstation in Whitby.
YOLOquote:Op donderdag 2 mei 2013 10:29 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dus eerst mag de britse kustwacht lijf en leden wagen voor een niet zeewaardig schip en nu zijn die mafkezen gewoon doorgevaren met als resultaat dat nu de Noren zich kunnen gaan uitsloven?
quote:Op donderdag 2 mei 2013 10:29 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dus eerst mag de britse kustwacht lijf en leden wagen voor een niet zeewaardig schip en nu zijn die mafkezen gewoon doorgevaren met als resultaat dat nu de Noren zich kunnen gaan uitsloven?
Laat ze het lekker zelf uitzoeken.
Vraag me af wat de overige drie hebben gedaan...quote:Met het schrikbeeld voor ogen van nog veel meer zeeziekte en stormen, besloten vijf van de acht muzikanten de oversteek naar Noorwegen niet te maken.
Ja, al is het op hun facebook omdat ze Schotland te mooi vonden.quote:
Wat een ranzig volk.quote:Op donderdag 2 mei 2013 10:31 schreef Dagonet het volgende:
https://www.facebook.com/(...)rora/500090096715167
Tegen het schommelen werkt dat erg goed.quote:Op donderdag 2 mei 2013 10:40 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Een zeil op een sleepboot zetten dus? Lekker handig.
quote:Ze navigeren met een iPhone. De Warnow is geen gewone zeilboot, maar een door Arnout verbouwd Duits loodsbootje van vijftien meter. De mast is geen mast, maar de arm van een hijskraan, de zeilen zijn van een platbodem geweest. Niet een schip dat erg zeewaardig oogt. Aan boord was het een puinhoop; alles wat vast zat, kwam los.
Die zitten nu in de golf van Biscaye te zoeken naar de mooie kleuren.quote:
Gezonken.quote:Op donderdag 2 mei 2013 10:19 schreef Spongebobsterr het volgende:
Wat is er dan vermoedelijk met ze gebeurt?
Geen satelliettelefoon maar wel een Iphone?quote:Op donderdag 2 mei 2013 16:50 schreef Domtorentje het volgende:
De avontuurlijk ingestelde opvarenden hebben geen satelliettelefoon meegenomen, zijn mobiel niet bereikbaar en kunnen alleen via de marifoon met andere schepen en havens in de buurt contact maken.
Marifoon is genoegquote:Op donderdag 2 mei 2013 16:52 schreef Geneziz het volgende:
[..]
Geen satelliettelefoon maar wel een Iphone?Beetje dom dit..
quote:Op donderdag 2 mei 2013 12:15 schreef EenzameFietser het volgende:
TV Rijnmond heeft een interview gehouden met één van de, in Schotland afgestapte, "avonturiers".
Legendarisch goed. Zeker als de beste knul beweert dat het bootje niet om kan slaan.
Je hebt echt geen satelliettelefoon of iPhone nodig om op een stukje te gaan varen op de Noordzee. Met een gegist bestek en een zeekaart kun je een heel eind komen.quote:Op donderdag 2 mei 2013 16:52 schreef Geneziz het volgende:
Geen satelliettelefoon maar wel een Iphone?Beetje dom dit..
Ik neem aan dat ze de GPS functie gebruiken?quote:Op donderdag 2 mei 2013 19:17 schreef Wombcat het volgende:
Idioten.
[..]
Heb je dan iets aan een iphone midden op zee? Daar heb je toch geen bereik?
Klopt. Zo deden ze het 100 jaar geleden ook. Toen kwamen ze ook regelmatig niet terug.quote:Op donderdag 2 mei 2013 19:31 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Je hebt echt geen satelliettelefoon of iPhone nodig om op een stukje te gaan varen op de Noordzee. Met een gegist bestek en een zeekaart kun je een heel eind komen.
Dat heeft meer te maken met het gebrek aan deugdelijke weersvoorspellingen. Dat is nu totaal anders. Met de combinatie zeekaart en gegist bestek is niks mis, werkt altijd en je hebt geen stroom nodig.quote:Op donderdag 2 mei 2013 19:35 schreef Wombcat het volgende:
Klopt. Zo deden ze het 100 jaar geleden ook. Toen kwamen ze ook regelmatig niet terug.
Oke, maar het zou toch wel handig zijn als je op zo'n boot die bijna uit elkaar valt. Om hulp zou kunnen vragen?quote:Op donderdag 2 mei 2013 19:31 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Je hebt echt geen satelliettelefoon of iPhone nodig om op een stukje te gaan varen op de Noordzee. Met een gegist bestek en een zeekaart kun je een heel eind komen.
Die zeekaart is toch wat er nog gedownload is met die iphone? En met een met een fysieke kaart heb je inderdaad geen stroom nodig, maar een iphone doet het echt niet zonder?quote:Op donderdag 2 mei 2013 19:37 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Dat heeft meer te maken met het gebrek aan deugdelijke weersvoorspellingen. Dat is nu totaal anders. Met de combinatie zeekaart en gegist bestek is niks mis, werkt altijd en je hebt geen stroom nodig.
nee, volgens mij werkt de GPS van de iPhone niet zonder netdekking.quote:Op donderdag 2 mei 2013 19:33 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik neem aan dat ze de GPS functie gebruiken?
Lijkt me ook, en je hebt watersport apps waarbij de kaarten op de telefoon staan ipv online.quote:Op donderdag 2 mei 2013 19:33 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik neem aan dat ze de GPS functie gebruiken?
Maar dat doe je niet met een iPhone of satelliettelefoon. Marifoon op kanaal 16 is de juiste manier om om hulp te vragen, maar dat is niet noodzakelijk. Het grootste punt bij zeewaardigheid is meestal niet het schip maar de deskundigheid en ervaring van de bemanning. Op dat punt hebben ze het overduidelijk wel laten liggen, maar al die moderne apparatuur is echt niet nodig om zonder kleerscheuren de Noordzee over te steken.quote:Op donderdag 2 mei 2013 19:39 schreef Geneziz het volgende:
Oke, maar het zou toch wel handig zijn als je op zo'n boot die bijna uit elkaar valt. Om hulp zou kunnen vragen?
Ja, ik bedoel papieren zeekaarten.quote:Op donderdag 2 mei 2013 19:40 schreef Eg_Wel het volgende:
Die zeekaart is toch wat er nog gedownload is met die iphone? En met een met een fysieke kaart heb je inderdaad geen stroom nodig, maar een iphone doet het echt niet zonder?
Moet er niet aan denken, doe mij maar gewoon papieren zeekaarten.quote:Op donderdag 2 mei 2013 19:44 schreef tjoptjop het volgende:
Lijkt me ook, en je hebt watersport apps waarbij de kaarten op de telefoon staan ipv online.
Toen ik vorig jaar naar Engeland ben gevaren had ik een ipad als kaartplotter, niet heel ideaal overigens. (primair gewoon op kompas gevaren)
Zo heel ver komt een marifoon toch ook niet echt? Op de drukke Noordzee misschien niet zo'n probleem, maar als je noordelijker komt...quote:Op donderdag 2 mei 2013 19:45 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Maar dat doe je niet met een iPhone of satelliettelefoon. Marifoon op kanaal 16 is de juiste manier om om hulp te vragen, maar dat is niet noodzakelijk. Het grootste punt bij zeewaardigheid is meestal niet het schip maar de deskundigheid en ervaring van de bemanning. Op dat punt hebben ze het overduidelijk wel laten liggen, maar al die moderne apparatuur is echt niet nodig om zonder kleerscheuren de Noordzee over te steken.
Gemak dient de mensquote:Op donderdag 2 mei 2013 19:47 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ja, ik bedoel papieren zeekaarten.
[..]
Moet er niet aan denken, doe mij maar gewoon papieren zeekaarten.
Ja, daar heb je een punt. Maar bereik van marifoon is volgens mij wel redelijk groot, maar zou op de noordelijke Noordzee best onvoldoende kunnen zijn. Geen idee hoe dat verder zit overigens, ik blijf altijd redelijk dicht bij de kust.quote:Op donderdag 2 mei 2013 19:51 schreef tjoptjop het volgende:
Zo heel ver komt een marifoon toch ook niet echt? Op de drukke Noordzee misschien niet zo'n probleem, maar als je noordelijker komt...
Mits zakelijk zijn er natuurlijk regels ende statuten met diploma's.. Maar voor de rest? Nee. Als jij met je opblaasboot en peddels de oceaan over wil moet je dat lekker zelf weten.quote:Op donderdag 2 mei 2013 19:52 schreef gebrokenglas het volgende:
Was er geen vergunning nodig om op zee te gaan varen?
Meestal hebben landen wel aanvullende eisen voor de nationale wateren. Voor pleziervaart moet je dan een ICC Coastal Water certificaat hebben. Dat is het internationale equivalent van het Vaarbewijs. Maar een Vaarbewijs kun je echt gemakkelijk halen dus heel veel stelt dat niet voor.quote:Op donderdag 2 mei 2013 20:01 schreef Eg_Wel het volgende:
Mits zakelijk zijn er natuurlijk regels ende statuten met diploma's.. Maar voor de rest? Nee. Als jij met je opblaasboot en peddels de oceaan over wil moet je dat lekker zelf weten.
Houden zo zou ik zeggen.
Godsamme, dat ziet er niet erg zeewaardig uit...quote:
Zeezeilen is mooi, heb veel wedstrijden gezeild, maar ook gevaarlijk. Toen ik merkte van mezelf dat ik het gevaar niet meer zag ben ik er mee uitgeschedenquote:Op donderdag 2 mei 2013 19:52 schreef Kowloon het volgende:
Dit is wel een goed boek voor wie meer wil weten over de gevaren van zeilen op zee. Enkele conclusies waarom het mis gaat: bemanning niet zeewaardig genoeg, tijdsdruk om op tijd op een bepaalde bestemming te zijn en onvoldoende informatie over het weer.
http://www.bol.com/nl/p/a(...)en/1001004006515594/
Inderdaad.quote:Op donderdag 2 mei 2013 19:47 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ja, ik bedoel papieren zeekaarten.
[..]
Moet er niet aan denken, doe mij maar gewoon papieren zeekaarten.
Langs de kust varen is niet zo prettig, je hebt daar veel beroepsvaart, is snel en vrij gevaarlijk. Naar schotland is een mooie oversteek, zeker als je via de shetlands daarna naar Noorwegen zeilt.quote:Op donderdag 2 mei 2013 21:07 schreef Dagonet het volgende:
Trouwens, Nederland, Engeland, Schotland, Noorwegen.
Was Nederland, Denemarken, Noorwegen en langs de kust omhoog niet veel makkelijker geweest?
Tof, wat voor wedstrijden deed je zoal?quote:Op donderdag 2 mei 2013 21:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zeezeilen is mooi, heb veel wedstrijden gezeild, maar ook gevaarlijk. Toen ik merkte van mezelf dat ik het gevaar niet meer zag ben ik er mee uitgescheden
Rond Isle of Wright, rond de britse eilanden, verste wat ik geweest ben waren de Azorenquote:Op donderdag 2 mei 2013 21:22 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Tof, wat voor wedstrijden deed je zoal?
Fastnet ook nog gedaan?quote:Op donderdag 2 mei 2013 21:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Rond Isle of Wright, rond de britse eilanden, verste wat ik geweest ben waren de Azoren
Ook dat, maar je kan het nord ostzee kanaal nemen en dan de prachtige Deense oostkust nemen. Heel lieflijk, schattige eilanden, aardige mensen.quote:Op donderdag 2 mei 2013 21:22 schreef Hyperdude het volgende:
Deense westkust heb je heel weinig havens. En vaak lager wal/onrustige zee.
Gefrituurde pizza eten met slappe friet en een gefrituurde mars naquote:Op donderdag 2 mei 2013 21:32 schreef Hyperdude het volgende:
Je kan toch echt beter zuupen in een Schotse havenkroeg.
Ze hebben toch geen transponder? En dan is het lastig zoeken naar een klein bootje in de hele grote noordzee.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 11:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Als ze er dagen over doen een bootje te vinden vraag ik me af hoe ze ooit onderzeeers willen vinden.
Lijkt me vrij eenvoudig met radar iedere blieb te matchen met een transponder.
Dan ben je een blieb zonder transponder, daar zijn er weinig van. Dat is het hele punt.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 12:00 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ze hebben toch geen transponder? En dan is het lastig zoeken naar een klein bootje in de hele grote noordzee.
Zo werkt dat natuurlijk niet. De partijen die nu op zoek zijn zijn publieke diensten, dus daar is al voor betaald. De KNRM helpt ook iedereen, ongeacht hoe stom bezig ze zijn geweest, en helemaal gratis en dat is dan nog een particuliere organisatie ook gebaseerd op giften.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 10:50 schreef Dagonet het volgende:
Als ze nog leven mogen ze van mij de rekening wel gepresenteerd krijgen.
En dat zijn er nogal wat trouwensquote:Op zaterdag 4 mei 2013 14:35 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Zo werkt dat natuurlijk niet. De partijen die nu op zoek zijn zijn publieke diensten, dus daar is al voor betaald. De KNRM helpt ook iedereen, ongeacht hoe stom bezig ze zijn geweest, en helemaal gratis en dat is dan nog een particuliere organisatie ook gebaseerd op giften.
En toch kun je zo je vraagtekens zetten bij mensen die moedwillig een dergelijk risico opzoeken en of het niet rechtvaardig zou zijn om ze hiervoor toch een bijdrage te laten betalen.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 14:35 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Zo werkt dat natuurlijk niet. De partijen die nu op zoek zijn zijn publieke diensten, dus daar is al voor betaald. De KNRM helpt ook iedereen, ongeacht hoe stom bezig ze zijn geweest, en helemaal gratis en dat is dan nog een particuliere organisatie ook gebaseerd op giften.
Maar dan wel no cure, no pay toch zeker?quote:Op zaterdag 4 mei 2013 15:55 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
En toch kun je zo je vraagtekens zetten bij mensen die moedwillig een dergelijk risico opzoeken en of het niet rechtvaardig zou zijn om ze hiervoor toch een bijdrage te laten betalen.
Iemand die per ongeluk in de problemen komt, geen probleem die help je gewoon.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 14:35 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Zo werkt dat natuurlijk niet. De partijen die nu op zoek zijn zijn publieke diensten, dus daar is al voor betaald. De KNRM helpt ook iedereen, ongeacht hoe stom bezig ze zijn geweest, en helemaal gratis en dat is dan nog een particuliere organisatie ook gebaseerd op giften.
De KNRM heeft daar in ieder geval niet voor gekozen. Ze redden iedereen ongeacht de stomme dingen die ze gedaan hebben en dat vind ik helemaal niet zo gek. De zee is veel onvoorspelbaarder dan het land, door een inschattingsfout kun je heel snel gaan van een situatie waarin je zelf de baas bent over de boot naar een situatie waarin de zee de baas is over de boot. Het is erg onverstandig om met NW6 en een ebstroom (en dit is helemaal geen bijzondere omstandigheid, het kan stralend weer zijn) het zeegat tussen Vlieland en Terschelling uit te varen, maar het water voor de haven is redelijk kalm in die omstandigheden. Een inschattingsfout is dan snel gemaakt en deze mensen worden dan ook helemaal gratis gered door de KNRM. Daarom is het ook belangrijk om als zeiler lid te worden van de KNRM, iedereen kan een inschattingsfout of een fout door onervarenheid maken.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 15:55 schreef HetKlusKonijn het volgende:
En toch kun je zo je vraagtekens zetten bij mensen die moedwillig een dergelijk risico opzoeken en of het niet rechtvaardig zou zijn om ze hiervoor toch een bijdrage te laten betalen.
Leuk, die avonturiers die 'zelf wel uitmaken wat ze doen' - totdat het mis gaat, dan is de eigen verantwoordelijkheid ineens ver te zoeken en mogen de hulptroepen ineens overal in actie komen.
Maar als je met een loodsbootje, met alleen een marifoon, een zeil op een stuk vastgelaste hijskraan als mast, je navigatie is een iPhone, zonder een goed doel voor ogen duizenden kilometers over zee wil gaan varen op zoek naar het noorderlicht waar sowieso momenteel niet heel veel kans op is, dan kan je moeilijk van een inschattingsfout spreken. Dan ben je moedwillig enorme vermijdbare risico's aan het nemen waardoor andere mensen hun leven moeten wagen om jou weer te redden.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 23:40 schreef Kowloon het volgende:
De KNRM heeft daar in ieder geval niet voor gekozen. Ze redden iedereen ongeacht de stomme dingen die ze gedaan hebben en dat vind ik helemaal niet zo gek. De zee is veel onvoorspelbaarder dan het land, door een inschattingsfout kun je heel snel gaan van een situatie waarin je zelf de baas bent over de boot naar een situatie waarin de zee de baas is over de boot.
Met redelijkerwijs heb ik erg moeite op zee. Zie de reactie op HetKlusKonijn, binnen een minuut kan je van een tamelijk rustige zee terecht komen in een zeer heftige zee. Een meer ervaren zeezeiler kan dat aan vaak aan zien komen, maar de zee is van iedereen en dus ontkom je er niet aan dat er ook domme mensen de zee op gaan. Reken maar dat ze hun lesje geleerd hebben als ze überhaupt al gered worden.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 23:31 schreef Dagonet het volgende:
Iemand die per ongeluk in de problemen komt, geen probleem die help je gewoon.
Maar als je redelijkerwijs kan vermoeden dat je in de problemen komt en je brengt daardoor andere mensen in gevaar, zoals de reddingwerkers in de UK de éérste keer dat ze moesten uitrukken, en daarna ga je nog vrolijk verder? Dan ben je gewoon moedwillig onverantwoord bezig in de wetenschap dat ze je toch wel komen redden.
Check de site van de KNRM maar eens, daar staan verslagen van alle reddingen. Gevallen van domheid komen ieder jaar ontzettend vaak voor. Bij professionals ligt het anders vind ik maar voor de recreatievaart vind ik dat iedereen gratis gered moet worden.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 23:45 schreef Dagonet het volgende:
Maar als je met een loodsbootje, met alleen een marifoon, een zeil op een stuk vastgelaste hijskraan als mast, je navigatie is een iPhone, zonder een goed doel voor ogen duizenden kilometers over zee wil gaan varen op zoek naar het noorderlicht waar sowieso momenteel niet heel veel kans op is, dan kan je moeilijk van een inschattingsfout spreken.
Dan heb je een totaal verkeerd beeld van hoe zo'n redding in z'n werk gaat. Als de kapitein van de reddingsboot het niet meer veilig acht gaan ze echt direct terug.quote:Dan ben je moedwillig enorme vermijdbare risico's aan het nemen waardoor andere mensen hun leven moeten wagen om jou weer te redden.
Een oud loodsbootje, zonder navigatie en amper communicatiemiddelen, met een zelf in elkaar geflanste mast van een oud stuk hijskraan en zonder ervaren mensen aan boord vraag je om problemen.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 23:45 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Met redelijkerwijs heb ik erg moeite op zee.
Triest inderdaad.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 23:45 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Toch wel weer knap hoe het weer op geld terug te brengen is.
De mens is in de ban van het geld geraakt.
Daar is niks mis mee, kostenbewustzijn mag best.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 23:45 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Toch wel weer knap hoe het weer op geld terug te brengen is.
De mens is in de ban van het geld geraakt.
Geld wat je besteed aan dit soort idioten te redden kan je niet aan kinderkanker of het wassen van bejaarden besteden.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 23:45 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Toch wel weer knap hoe het weer op geld terug te brengen is.
De mens is in de ban van het geld geraakt.
Wat is dit nu weer voor emotionele chantage Pietquote:Op zondag 5 mei 2013 09:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Geld wat je besteed aan dit soort idioten te redden kan je niet aan kinderkanker of het wassen van bejaarden besteden.
Maar dan wel graag over de gehele linie van uitgaven en kosten. Niet muggeziften over elke euro die op zou gaan aan de 'verkeerde' personenen of handelingen..quote:Op zondag 5 mei 2013 00:23 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Daar is niks mis mee, kostenbewustzijn mag best.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |