Gemak dient de mensquote:Op donderdag 2 mei 2013 19:47 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ja, ik bedoel papieren zeekaarten.
[..]
Moet er niet aan denken, doe mij maar gewoon papieren zeekaarten.
Ja, daar heb je een punt. Maar bereik van marifoon is volgens mij wel redelijk groot, maar zou op de noordelijke Noordzee best onvoldoende kunnen zijn. Geen idee hoe dat verder zit overigens, ik blijf altijd redelijk dicht bij de kust.quote:Op donderdag 2 mei 2013 19:51 schreef tjoptjop het volgende:
Zo heel ver komt een marifoon toch ook niet echt? Op de drukke Noordzee misschien niet zo'n probleem, maar als je noordelijker komt...
Mits zakelijk zijn er natuurlijk regels ende statuten met diploma's.. Maar voor de rest? Nee. Als jij met je opblaasboot en peddels de oceaan over wil moet je dat lekker zelf weten.quote:Op donderdag 2 mei 2013 19:52 schreef gebrokenglas het volgende:
Was er geen vergunning nodig om op zee te gaan varen?
Meestal hebben landen wel aanvullende eisen voor de nationale wateren. Voor pleziervaart moet je dan een ICC Coastal Water certificaat hebben. Dat is het internationale equivalent van het Vaarbewijs. Maar een Vaarbewijs kun je echt gemakkelijk halen dus heel veel stelt dat niet voor.quote:Op donderdag 2 mei 2013 20:01 schreef Eg_Wel het volgende:
Mits zakelijk zijn er natuurlijk regels ende statuten met diploma's.. Maar voor de rest? Nee. Als jij met je opblaasboot en peddels de oceaan over wil moet je dat lekker zelf weten.
Houden zo zou ik zeggen.
Godsamme, dat ziet er niet erg zeewaardig uit...quote:
Zeezeilen is mooi, heb veel wedstrijden gezeild, maar ook gevaarlijk. Toen ik merkte van mezelf dat ik het gevaar niet meer zag ben ik er mee uitgeschedenquote:Op donderdag 2 mei 2013 19:52 schreef Kowloon het volgende:
Dit is wel een goed boek voor wie meer wil weten over de gevaren van zeilen op zee. Enkele conclusies waarom het mis gaat: bemanning niet zeewaardig genoeg, tijdsdruk om op tijd op een bepaalde bestemming te zijn en onvoldoende informatie over het weer.
http://www.bol.com/nl/p/a(...)en/1001004006515594/
Inderdaad.quote:Op donderdag 2 mei 2013 19:47 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ja, ik bedoel papieren zeekaarten.
[..]
Moet er niet aan denken, doe mij maar gewoon papieren zeekaarten.
Langs de kust varen is niet zo prettig, je hebt daar veel beroepsvaart, is snel en vrij gevaarlijk. Naar schotland is een mooie oversteek, zeker als je via de shetlands daarna naar Noorwegen zeilt.quote:Op donderdag 2 mei 2013 21:07 schreef Dagonet het volgende:
Trouwens, Nederland, Engeland, Schotland, Noorwegen.
Was Nederland, Denemarken, Noorwegen en langs de kust omhoog niet veel makkelijker geweest?
Tof, wat voor wedstrijden deed je zoal?quote:Op donderdag 2 mei 2013 21:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zeezeilen is mooi, heb veel wedstrijden gezeild, maar ook gevaarlijk. Toen ik merkte van mezelf dat ik het gevaar niet meer zag ben ik er mee uitgescheden
Rond Isle of Wright, rond de britse eilanden, verste wat ik geweest ben waren de Azorenquote:Op donderdag 2 mei 2013 21:22 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Tof, wat voor wedstrijden deed je zoal?
Fastnet ook nog gedaan?quote:Op donderdag 2 mei 2013 21:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Rond Isle of Wright, rond de britse eilanden, verste wat ik geweest ben waren de Azoren
Ook dat, maar je kan het nord ostzee kanaal nemen en dan de prachtige Deense oostkust nemen. Heel lieflijk, schattige eilanden, aardige mensen.quote:Op donderdag 2 mei 2013 21:22 schreef Hyperdude het volgende:
Deense westkust heb je heel weinig havens. En vaak lager wal/onrustige zee.
Gefrituurde pizza eten met slappe friet en een gefrituurde mars naquote:Op donderdag 2 mei 2013 21:32 schreef Hyperdude het volgende:
Je kan toch echt beter zuupen in een Schotse havenkroeg.
Ze hebben toch geen transponder? En dan is het lastig zoeken naar een klein bootje in de hele grote noordzee.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 11:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Als ze er dagen over doen een bootje te vinden vraag ik me af hoe ze ooit onderzeeers willen vinden.
Lijkt me vrij eenvoudig met radar iedere blieb te matchen met een transponder.
Dan ben je een blieb zonder transponder, daar zijn er weinig van. Dat is het hele punt.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 12:00 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ze hebben toch geen transponder? En dan is het lastig zoeken naar een klein bootje in de hele grote noordzee.
Zo werkt dat natuurlijk niet. De partijen die nu op zoek zijn zijn publieke diensten, dus daar is al voor betaald. De KNRM helpt ook iedereen, ongeacht hoe stom bezig ze zijn geweest, en helemaal gratis en dat is dan nog een particuliere organisatie ook gebaseerd op giften.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 10:50 schreef Dagonet het volgende:
Als ze nog leven mogen ze van mij de rekening wel gepresenteerd krijgen.
En dat zijn er nogal wat trouwensquote:Op zaterdag 4 mei 2013 14:35 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Zo werkt dat natuurlijk niet. De partijen die nu op zoek zijn zijn publieke diensten, dus daar is al voor betaald. De KNRM helpt ook iedereen, ongeacht hoe stom bezig ze zijn geweest, en helemaal gratis en dat is dan nog een particuliere organisatie ook gebaseerd op giften.
En toch kun je zo je vraagtekens zetten bij mensen die moedwillig een dergelijk risico opzoeken en of het niet rechtvaardig zou zijn om ze hiervoor toch een bijdrage te laten betalen.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 14:35 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Zo werkt dat natuurlijk niet. De partijen die nu op zoek zijn zijn publieke diensten, dus daar is al voor betaald. De KNRM helpt ook iedereen, ongeacht hoe stom bezig ze zijn geweest, en helemaal gratis en dat is dan nog een particuliere organisatie ook gebaseerd op giften.
Maar dan wel no cure, no pay toch zeker?quote:Op zaterdag 4 mei 2013 15:55 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
En toch kun je zo je vraagtekens zetten bij mensen die moedwillig een dergelijk risico opzoeken en of het niet rechtvaardig zou zijn om ze hiervoor toch een bijdrage te laten betalen.
Iemand die per ongeluk in de problemen komt, geen probleem die help je gewoon.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 14:35 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Zo werkt dat natuurlijk niet. De partijen die nu op zoek zijn zijn publieke diensten, dus daar is al voor betaald. De KNRM helpt ook iedereen, ongeacht hoe stom bezig ze zijn geweest, en helemaal gratis en dat is dan nog een particuliere organisatie ook gebaseerd op giften.
De KNRM heeft daar in ieder geval niet voor gekozen. Ze redden iedereen ongeacht de stomme dingen die ze gedaan hebben en dat vind ik helemaal niet zo gek. De zee is veel onvoorspelbaarder dan het land, door een inschattingsfout kun je heel snel gaan van een situatie waarin je zelf de baas bent over de boot naar een situatie waarin de zee de baas is over de boot. Het is erg onverstandig om met NW6 en een ebstroom (en dit is helemaal geen bijzondere omstandigheid, het kan stralend weer zijn) het zeegat tussen Vlieland en Terschelling uit te varen, maar het water voor de haven is redelijk kalm in die omstandigheden. Een inschattingsfout is dan snel gemaakt en deze mensen worden dan ook helemaal gratis gered door de KNRM. Daarom is het ook belangrijk om als zeiler lid te worden van de KNRM, iedereen kan een inschattingsfout of een fout door onervarenheid maken.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 15:55 schreef HetKlusKonijn het volgende:
En toch kun je zo je vraagtekens zetten bij mensen die moedwillig een dergelijk risico opzoeken en of het niet rechtvaardig zou zijn om ze hiervoor toch een bijdrage te laten betalen.
Leuk, die avonturiers die 'zelf wel uitmaken wat ze doen' - totdat het mis gaat, dan is de eigen verantwoordelijkheid ineens ver te zoeken en mogen de hulptroepen ineens overal in actie komen.
Maar als je met een loodsbootje, met alleen een marifoon, een zeil op een stuk vastgelaste hijskraan als mast, je navigatie is een iPhone, zonder een goed doel voor ogen duizenden kilometers over zee wil gaan varen op zoek naar het noorderlicht waar sowieso momenteel niet heel veel kans op is, dan kan je moeilijk van een inschattingsfout spreken. Dan ben je moedwillig enorme vermijdbare risico's aan het nemen waardoor andere mensen hun leven moeten wagen om jou weer te redden.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 23:40 schreef Kowloon het volgende:
De KNRM heeft daar in ieder geval niet voor gekozen. Ze redden iedereen ongeacht de stomme dingen die ze gedaan hebben en dat vind ik helemaal niet zo gek. De zee is veel onvoorspelbaarder dan het land, door een inschattingsfout kun je heel snel gaan van een situatie waarin je zelf de baas bent over de boot naar een situatie waarin de zee de baas is over de boot.
Met redelijkerwijs heb ik erg moeite op zee. Zie de reactie op HetKlusKonijn, binnen een minuut kan je van een tamelijk rustige zee terecht komen in een zeer heftige zee. Een meer ervaren zeezeiler kan dat aan vaak aan zien komen, maar de zee is van iedereen en dus ontkom je er niet aan dat er ook domme mensen de zee op gaan. Reken maar dat ze hun lesje geleerd hebben als ze überhaupt al gered worden.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 23:31 schreef Dagonet het volgende:
Iemand die per ongeluk in de problemen komt, geen probleem die help je gewoon.
Maar als je redelijkerwijs kan vermoeden dat je in de problemen komt en je brengt daardoor andere mensen in gevaar, zoals de reddingwerkers in de UK de éérste keer dat ze moesten uitrukken, en daarna ga je nog vrolijk verder? Dan ben je gewoon moedwillig onverantwoord bezig in de wetenschap dat ze je toch wel komen redden.
Check de site van de KNRM maar eens, daar staan verslagen van alle reddingen. Gevallen van domheid komen ieder jaar ontzettend vaak voor. Bij professionals ligt het anders vind ik maar voor de recreatievaart vind ik dat iedereen gratis gered moet worden.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 23:45 schreef Dagonet het volgende:
Maar als je met een loodsbootje, met alleen een marifoon, een zeil op een stuk vastgelaste hijskraan als mast, je navigatie is een iPhone, zonder een goed doel voor ogen duizenden kilometers over zee wil gaan varen op zoek naar het noorderlicht waar sowieso momenteel niet heel veel kans op is, dan kan je moeilijk van een inschattingsfout spreken.
Dan heb je een totaal verkeerd beeld van hoe zo'n redding in z'n werk gaat. Als de kapitein van de reddingsboot het niet meer veilig acht gaan ze echt direct terug.quote:Dan ben je moedwillig enorme vermijdbare risico's aan het nemen waardoor andere mensen hun leven moeten wagen om jou weer te redden.
Een oud loodsbootje, zonder navigatie en amper communicatiemiddelen, met een zelf in elkaar geflanste mast van een oud stuk hijskraan en zonder ervaren mensen aan boord vraag je om problemen.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 23:45 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Met redelijkerwijs heb ik erg moeite op zee.
Triest inderdaad.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 23:45 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Toch wel weer knap hoe het weer op geld terug te brengen is.
De mens is in de ban van het geld geraakt.
Daar is niks mis mee, kostenbewustzijn mag best.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 23:45 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Toch wel weer knap hoe het weer op geld terug te brengen is.
De mens is in de ban van het geld geraakt.
Geld wat je besteed aan dit soort idioten te redden kan je niet aan kinderkanker of het wassen van bejaarden besteden.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 23:45 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Toch wel weer knap hoe het weer op geld terug te brengen is.
De mens is in de ban van het geld geraakt.
Wat is dit nu weer voor emotionele chantage Pietquote:Op zondag 5 mei 2013 09:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Geld wat je besteed aan dit soort idioten te redden kan je niet aan kinderkanker of het wassen van bejaarden besteden.
Maar dan wel graag over de gehele linie van uitgaven en kosten. Niet muggeziften over elke euro die op zou gaan aan de 'verkeerde' personenen of handelingen..quote:Op zondag 5 mei 2013 00:23 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Daar is niks mis mee, kostenbewustzijn mag best.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |