abonnement Unibet Coolblue
pi_131984663
quote:
0s.gif Op zondag 5 mei 2013 00:23 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Daar is niks mis mee, kostenbewustzijn mag best.
Kostenbewustzijn mag zeker, maar is het wenselijk als wij dat boven mensenlevens gaan zetten?
pi_131986571
Doet me denken aan dat verhaal van een jaar of 6-7 geleden van die bejaarden en anderen die op slippertjes (!) en in korte broeken wel even dachten de Mulhacen (de hoogste berg van het vasteland van Spanje) te beklimmen. De "gids" had niet eens een kaart van het gebied, ze werden "overvallen" door slecht weer en er vroren er een paar dood.

Prima om avontuurlijk te zijn, maar pak het een beetje verstandig aan zeg.

Die iPhone doet het ook alleen in de buurt van de kust en boorplatforms daar op de Noordzee. Hoe krijg je signaal als je daarbuiten vaart?

Domheid afgestraft en verzwolgen door de golven van de Noordzee. ^O^
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_131990985
quote:
10s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 21:55 schreef El_Matador het volgende:

Die iPhone doet het ook alleen in de buurt van de kust en boorplatforms daar op de Noordzee. Hoe krijg je signaal als je daarbuiten vaart?

offtopic, er zijn ook nautische apps die geen internetverbinding vereisen. Volgens mij doet de GPS het op een iphone gewoon zonder dataverbinding.

Doet overigens niets af aan hun stomheid :P
pi_131993129
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 23:16 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

offtopic, er zijn ook nautische apps die geen internetverbinding vereisen. Volgens mij doet de GPS het op een iphone gewoon zonder dataverbinding.

Doet overigens niets af aan hun stomheid :P
Ah dat wist ik niet. De GPS op mijn Samsung Galaxy doet het bar slecht. En niet als ik geen bereik heb.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_131993339
quote:
15s.gif Op donderdag 2 mei 2013 10:30 schreef Dagonet het volgende:
De boot:
[ afbeelding ]
wat is er mis met die boot ??

ziet er prima uit
pi_131993417
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 00:10 schreef arjan1112 het volgende:

[..]

wat is er mis met die boot ??

ziet er prima uit
Ik ben blij dat jij geen arts bent. :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_131993462
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2013 10:19 schreef Spongebobsterr het volgende:
Wat is er dan vermoedelijk met ze gebeurt?
Wat denk je...midden op de zee, gammele boot, een stevige storm en dan....die zien we nooit meer terug. :P
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_131993691
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 00:10 schreef arjan1112 het volgende:

[..]

wat is er mis met die boot ??

ziet er prima uit
Een schip is zo zeewaardig als zijn bemanning (aldus Zwaar Weer Zeilen van A. Coles ;) ). En juist op dat punt is het mis gegaan.
pi_131993773
quote:
7s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 00:24 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Een schip is zo zeewaardig als zijn bemanning (aldus Zwaar Weer Zeilen van A. Coles ;) ). En juist op dat punt is het mis gegaan.
Nee, ook puur qua schip is dit fout gegaan.

Een enorme tuigage op een boot zaten waar deze niet voor ontworpen is, ook op het IJsselmeer zou deze omgegaan zijn.
pi_131993829
quote:
10s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 00:27 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Nee, ook puur qua schip is dit fout gegaan.

Een enorme tuigage op een boot zaten waar deze niet voor ontworpen is, ook op het IJsselmeer zou deze omgegaan zijn.
Handig ook die zonnecellen onder het zeil. Niet gewoon op het dak van de kajuit, welnee. :|W
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_131993841
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 00:14 schreef trovey het volgende:

[..]

Wat denk je...midden op de zee, gammele boot, een stevige storm en dan....die zien we nooit meer terug. :P
Wat het aller belangrijkst is, is dat je het water buiten houdt. Een stuurhut met grote ramen moet geen open verbinding hebben naar de rest van de boot. Luiken moeten goed afsluitbaar zijn. En de romp moet sterk zijn (staal is een pluspunt wat dat betreft).
pi_131993880
quote:
10s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 00:27 schreef tjoptjop het volgende:
Nee, ook puur qua schip is dit fout gegaan.

Een enorme tuigage op een boot zaten waar deze niet voor ontworpen is, ook op het IJsselmeer zou deze omgegaan zijn.
Met windkracht 4 had het prima gekund. Maar ik heb zo het idee dat de bemanning niet in staat was om een weerkaart te lezen.
pi_131993930
quote:
7s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 00:31 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Wat het aller belangrijkst is, is dat je het water buiten houdt. Een stuurhut met grote ramen moet geen open verbinding hebben naar de rest van de boot. Luiken moeten goed afsluitbaar zijn. En de romp moet sterk zijn (staal is een pluspunt wat dat betreft).
Zal dat ding zelfrichtend zijn denk je?

quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 00:34 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Met windkracht 4 had het prima gekund. Maar ik heb zo het idee dat de bemanning niet in staat was om een weerkaart te lezen.
4 op beschut water misschien, maar met golfslag/swells? Ik betwijfel het
Hooguit zwaar gereefd, maar dan zal die alsnog alleen maar loefgierig zijn.
pi_131994006
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 00:37 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Zal dat ding zelfrichtend zijn denk je?
Ik denk het niet. :P Slepertjes hebben niet bepaald goede vaareigenschappen.
pi_131994074
Als we het over échte bazen en avonturiers hebben:



The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_131994125
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 00:37 schreef tjoptjop het volgende:
4 op beschut water misschien, maar met golfslag/swells? Ik betwijfel het
Hooguit zwaar gereefd, maar dan zal die alsnog alleen maar loefgierig zijn.
Maar op zee heb je dan ook een grotere golfperiode. Zolang je in de golfslag je snelheid kunt behouden is er geen probleem naar mij idee, maar daarvoor moet je de boot kennen. Wat betreft deining kun je natuurlijk wel een probleem hebben als het 300 km noordelijker NW 8 is, zeker in de noordelijke Noordzee komen er dan chique golven voorbij. :P
pi_131994347
Heb even op Google Earth gekeken. Aannemende dat ze van Stonehaven (daar zijn ze het laatst gezien) naar Stavanger (280 zeemijl) wilde varen zullen ze zo maximaal tussen de 250 en 300 meter diep liggen. Een weerkaart van die tijd kan ik helaas even niet opzoeken aangezien het NCEP archief plat ligt door die shutdown. :')

Edit: Toch gevonden. Wind had dus een zuidwestelijke voorgeschiedenis en is in de loop van de 17e april naast west gedraaid en aangetrokken (uitdiepende laag bij Schotland). Geen hoge NW-swell dus, maar wel veel wind dus dat zal ze dan toch fataal geworden zijn.






[ Bericht 25% gewijzigd door Kowloon op 09-10-2013 01:07:57 ]
pi_131996658
Dit was hier volgens mij nog niet eerder gepost, klein achtergrondverhaaltje:
quote:
Een paar weken terug speelde Crappydog in het voorprogramma van Stuurbaard Bakkebaard in ’t Beest te Goes. Ze speelden met z’n drieën: gitaar, contrabas en trommels. Zonder drummer en zonder saxofonist, die waren aan het varen, naar het noorderlicht vertelde zanger Erik van den Berge. Crappydog speelde ook het nummer ‘Cold and wet’ van hun nieuwe album 'Aint got no bone' met als terugkomende kreet "out on the water, there’s only water", maar dit keer was er geen scheurende saxsolo zoals op het album. Nu blijkt dat de twee in Goes ontbrekende bandleden met hun boot vermist worden. Ze waren onderweg van Schotland naar Noorwegen.
Crappydog speelde in ‘t Beest met z’n drieën omdat Arnout Brinkman (de saxofonist van de band) en drummer Peter van Liere (vroeger drummer van The Old Firm) samen met zes andere vrienden het idee hadden gekregen om op het schip van Arnout, De Warnow, naar Noorwegen te gaan. Met acht man begonnen ze 17 maart aan hun reis in Schiedam. Het schip van Arnout was een omgebouwde loodsboot van 15 meter met een hijskraan als mast. De reis zou gefilmd worden en de muziek die werd gemaakt zou de soundtrack zijn voor de film. Dit idee was ontstaan op Oerol vorig jaar, waar ze ook met De Warnow waren heengevaren.

Voor de kust van Schotland kwam het schip De Warnow in de problemen, windkracht 8 zorgde ervoor dat het schip niet meer te besturen was en met behulp van een reddingsboot konden ze nog net de monding van de Tees halen. Twee weken werd er aan het schip gewerkt om de schade te repareren. Maar binnen de groep vrienden ontstond een breuk, een aantal zag het niet meer zitten om naar Noorwegen door te varen. Te onverantwoord of gevaarlijk vonden ze. Zo kwam het dat nog maar drie van de oorspronkelijke acht bemanningsleden uiteindelijk naar Noorwegen zijn vertrokken. De overige vijf zijn alweer terug in Nederland na een tijdje wildkamperen in Engeland. Arnout, Tirza (de vriendin van Arnout) en Peter vertrokken 15 april alsnog naar Noorwegen en zijn nu spoorloos. De Noorse kustwacht is op zoek maar kan ze niet vinden. Ze zijn voor het laatst 17 april gezien midden op zee.

Water en het leven aan boord is een terugkomend thema in de muziek van de Crappydogs. Erik van den Berge woonde eerder al een tijdje op Iwan, een bootje dat hij ooit van Arnout had overgenomen en waar hij op het Veerse meer mee rondzwierf. Erik maakte aan boord een bijzondere plaat met de naam Iwan. Op het laatste nummer van de plaat is te horen dat de motor van de boot aan gaat en daaroverheen speelt Arnout een prachtige saxofoon solo. Laten we hopen dat de motor op dit moment aan boord nog draait en dat ze veilig aan wal komen. Want er moet nog veel mooie muziek gemaakt worden.
http://3voor12.vpro.nl/ni(...)ppy-Dog-vermist.html
In the coolest little capital of the world
pi_132190561
Erg voor de nabestaanden dit, maar hoe vervelend het ook is om te zeggen , ik denk dat deze beste lui (of in ieder geval de kapitein) te vaak een jointje/waterpijp hebben gerookt.

Die boot is, zoals blijkt, hoogstens gemaakt als kustboot ( zelfs dat lijkt me al te gevaarlijk met zo’n schip) met niet al te veel wind. En het feit dat de kapitein een scheepswerf had, en dat hij er toch voor heeft gekozen met zo’n schip een overtocht te gaan maken, moet toch blijk geven aan een losgeraakte verbinding tussen z’n linker en rechter hersenhelft.

Het schip kán geen enorme golven weerstaan. Het heeft geen zelf richtend vermogen en zelfs met windkracht 7 op het IJsselmeer en Oosterschelde moet je zo’n schip al recht tegen de golven in varen om de kans op kapseizen te verkleinen en/of vollopen van de boot (waarna het zinkt als een baksteen) te voorkomen. Daarnaast wordt het zwaartepunt door de stalen hijskraan dusdanig verstoord dat de boot al eerder de neiging heeft om te kiepen. ( een slingerende beweging door golven, met een groot gewicht hoog boven de boot. Totale idioot)
pi_132241589
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 mei 2013 00:57 schreef Kowloon het volgende:
Heb er een keer een avondje naar zitten zoeken. Maar dat ene kustvaardertje is wel het beste filmpje wat ik heb kunnen vinden van een 'freak wave'. Hoge golven zijn niet perse gevaarlijk, met een lange periode ga je gewoon bergje op, bergje af. Snelheid houden is dan de voornaamste zaak want dan blijf je roerdruk houden.

Maar zo'n extra hoge golf die dan ineens gaat breken is natuurlijk wel erg gevaarlijk. Ten eerste vanwege de onverwachte hoogte waardoor je uit je koers kan worden geworpen, ten tweede wil je zo'n breker niet op je bootje hebben. Bij Zuid-Afrika is een keer een echte groot schip (richting de 300 meter dus) zijn boeg kwijtgeraakt door zo'n 'freak wave'. Dat geeft wel aan wat het krachtenspel is waar je dan over praat. Interessant fenomeen die 'freak waves'.
Die golven heten rogue waves:


Er staan er nog een hoop naast :)

Veel plezier...
Whatever...
pi_132241976
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 21:11 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

Ik ben eens op studiebezoek geweest bij een groothandelaar in zo'n beetje alles wat een commerciële schuit aan boord moet hebben om de haven ook maar uit te mogen. Als je ziet hoeveel werk er alleen al zit in het bijhouden van kaarten en de gevaren die schepen lopen als ze dat niet doen dan weet je dat deze lui levensmoe waren. Daarnaast hadden ze zwemvestjes voor het vrieswater terwijl je zelfs in de beste pakken niet al te lang gaat leven. Het was een ultieme randdebielen boot of een stel egocentrische teringlijers. Ik vrees het laatste want ze hadden al eerder reddingswerkers in de problemen gebracht.
Yup, zelfs als je niet al te ver weg de Noordzee op wilt moet je zorgen voor goede navigatie, marifoon, epirb, goede vesten en het liefst een reddingsvlot. En de bemanning moet ook wel een beetje weten wat je wel en niet moet doen.

Hiernaast is redundante apparatuur een goed idee, dus een reserve gps, papieren reservekaarten naast een laptop met navigatiesoftware en natuurlijk een reservemarifoon/radio.
Whatever...
pi_132244070
Whatever...
  donderdag 17 oktober 2013 @ 07:43:59 #173
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_132250429
:o die filmpjes... bizar.
pi_132607740
quote:
Als je dat voor de eerste keer mee maakt, dan loopt het je volgens mij dun door de broek, zelfs op een groot zeeschip.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')