Kostenbewustzijn mag zeker, maar is het wenselijk als wij dat boven mensenlevens gaan zetten?quote:Op zondag 5 mei 2013 00:23 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Daar is niks mis mee, kostenbewustzijn mag best.
offtopic, er zijn ook nautische apps die geen internetverbinding vereisen. Volgens mij doet de GPS het op een iphone gewoon zonder dataverbinding.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 21:55 schreef El_Matador het volgende:
Die iPhone doet het ook alleen in de buurt van de kust en boorplatforms daar op de Noordzee. Hoe krijg je signaal als je daarbuiten vaart?
Ah dat wist ik niet. De GPS op mijn Samsung Galaxy doet het bar slecht. En niet als ik geen bereik heb.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 23:16 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
offtopic, er zijn ook nautische apps die geen internetverbinding vereisen. Volgens mij doet de GPS het op een iphone gewoon zonder dataverbinding.
Doet overigens niets af aan hun stomheid
Ik ben blij dat jij geen arts bent.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 00:10 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
wat is er mis met die boot ??
ziet er prima uit
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia
Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
Wat denk je...midden op de zee, gammele boot, een stevige storm en dan....die zien we nooit meer terug.quote:Op donderdag 2 mei 2013 10:19 schreef Spongebobsterr het volgende:
Wat is er dan vermoedelijk met ze gebeurt?
Een schip is zo zeewaardig als zijn bemanning (aldus Zwaar Weer Zeilen van A. Coles ). En juist op dat punt is het mis gegaan.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 00:10 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
wat is er mis met die boot ??
ziet er prima uit
Nee, ook puur qua schip is dit fout gegaan.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 00:24 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Een schip is zo zeewaardig als zijn bemanning (aldus Zwaar Weer Zeilen van A. Coles ). En juist op dat punt is het mis gegaan.
Handig ook die zonnecellen onder het zeil. Niet gewoon op het dak van de kajuit, welnee.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 00:27 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Nee, ook puur qua schip is dit fout gegaan.
Een enorme tuigage op een boot zaten waar deze niet voor ontworpen is, ook op het IJsselmeer zou deze omgegaan zijn.
Wat het aller belangrijkst is, is dat je het water buiten houdt. Een stuurhut met grote ramen moet geen open verbinding hebben naar de rest van de boot. Luiken moeten goed afsluitbaar zijn. En de romp moet sterk zijn (staal is een pluspunt wat dat betreft).quote:Op woensdag 9 oktober 2013 00:14 schreef trovey het volgende:
[..]
Wat denk je...midden op de zee, gammele boot, een stevige storm en dan....die zien we nooit meer terug.
Met windkracht 4 had het prima gekund. Maar ik heb zo het idee dat de bemanning niet in staat was om een weerkaart te lezen.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 00:27 schreef tjoptjop het volgende:
Nee, ook puur qua schip is dit fout gegaan.
Een enorme tuigage op een boot zaten waar deze niet voor ontworpen is, ook op het IJsselmeer zou deze omgegaan zijn.
Zal dat ding zelfrichtend zijn denk je?quote:Op woensdag 9 oktober 2013 00:31 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Wat het aller belangrijkst is, is dat je het water buiten houdt. Een stuurhut met grote ramen moet geen open verbinding hebben naar de rest van de boot. Luiken moeten goed afsluitbaar zijn. En de romp moet sterk zijn (staal is een pluspunt wat dat betreft).
4 op beschut water misschien, maar met golfslag/swells? Ik betwijfel hetquote:Op woensdag 9 oktober 2013 00:34 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Met windkracht 4 had het prima gekund. Maar ik heb zo het idee dat de bemanning niet in staat was om een weerkaart te lezen.
Ik denk het niet. Slepertjes hebben niet bepaald goede vaareigenschappen.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 00:37 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Zal dat ding zelfrichtend zijn denk je?
Maar op zee heb je dan ook een grotere golfperiode. Zolang je in de golfslag je snelheid kunt behouden is er geen probleem naar mij idee, maar daarvoor moet je de boot kennen. Wat betreft deining kun je natuurlijk wel een probleem hebben als het 300 km noordelijker NW 8 is, zeker in de noordelijke Noordzee komen er dan chique golven voorbij.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 00:37 schreef tjoptjop het volgende:
4 op beschut water misschien, maar met golfslag/swells? Ik betwijfel het
Hooguit zwaar gereefd, maar dan zal die alsnog alleen maar loefgierig zijn.
http://3voor12.vpro.nl/ni(...)ppy-Dog-vermist.htmlquote:Een paar weken terug speelde Crappydog in het voorprogramma van Stuurbaard Bakkebaard in ’t Beest te Goes. Ze speelden met z’n drieën: gitaar, contrabas en trommels. Zonder drummer en zonder saxofonist, die waren aan het varen, naar het noorderlicht vertelde zanger Erik van den Berge. Crappydog speelde ook het nummer ‘Cold and wet’ van hun nieuwe album 'Aint got no bone' met als terugkomende kreet "out on the water, there’s only water", maar dit keer was er geen scheurende saxsolo zoals op het album. Nu blijkt dat de twee in Goes ontbrekende bandleden met hun boot vermist worden. Ze waren onderweg van Schotland naar Noorwegen.
Crappydog speelde in ‘t Beest met z’n drieën omdat Arnout Brinkman (de saxofonist van de band) en drummer Peter van Liere (vroeger drummer van The Old Firm) samen met zes andere vrienden het idee hadden gekregen om op het schip van Arnout, De Warnow, naar Noorwegen te gaan. Met acht man begonnen ze 17 maart aan hun reis in Schiedam. Het schip van Arnout was een omgebouwde loodsboot van 15 meter met een hijskraan als mast. De reis zou gefilmd worden en de muziek die werd gemaakt zou de soundtrack zijn voor de film. Dit idee was ontstaan op Oerol vorig jaar, waar ze ook met De Warnow waren heengevaren.
Voor de kust van Schotland kwam het schip De Warnow in de problemen, windkracht 8 zorgde ervoor dat het schip niet meer te besturen was en met behulp van een reddingsboot konden ze nog net de monding van de Tees halen. Twee weken werd er aan het schip gewerkt om de schade te repareren. Maar binnen de groep vrienden ontstond een breuk, een aantal zag het niet meer zitten om naar Noorwegen door te varen. Te onverantwoord of gevaarlijk vonden ze. Zo kwam het dat nog maar drie van de oorspronkelijke acht bemanningsleden uiteindelijk naar Noorwegen zijn vertrokken. De overige vijf zijn alweer terug in Nederland na een tijdje wildkamperen in Engeland. Arnout, Tirza (de vriendin van Arnout) en Peter vertrokken 15 april alsnog naar Noorwegen en zijn nu spoorloos. De Noorse kustwacht is op zoek maar kan ze niet vinden. Ze zijn voor het laatst 17 april gezien midden op zee.
Water en het leven aan boord is een terugkomend thema in de muziek van de Crappydogs. Erik van den Berge woonde eerder al een tijdje op Iwan, een bootje dat hij ooit van Arnout had overgenomen en waar hij op het Veerse meer mee rondzwierf. Erik maakte aan boord een bijzondere plaat met de naam Iwan. Op het laatste nummer van de plaat is te horen dat de motor van de boot aan gaat en daaroverheen speelt Arnout een prachtige saxofoon solo. Laten we hopen dat de motor op dit moment aan boord nog draait en dat ze veilig aan wal komen. Want er moet nog veel mooie muziek gemaakt worden.
Die golven heten rogue waves:quote:Op vrijdag 17 mei 2013 00:57 schreef Kowloon het volgende:
Heb er een keer een avondje naar zitten zoeken. Maar dat ene kustvaardertje is wel het beste filmpje wat ik heb kunnen vinden van een 'freak wave'. Hoge golven zijn niet perse gevaarlijk, met een lange periode ga je gewoon bergje op, bergje af. Snelheid houden is dan de voornaamste zaak want dan blijf je roerdruk houden.
Maar zo'n extra hoge golf die dan ineens gaat breken is natuurlijk wel erg gevaarlijk. Ten eerste vanwege de onverwachte hoogte waardoor je uit je koers kan worden geworpen, ten tweede wil je zo'n breker niet op je bootje hebben. Bij Zuid-Afrika is een keer een echte groot schip (richting de 300 meter dus) zijn boeg kwijtgeraakt door zo'n 'freak wave'. Dat geeft wel aan wat het krachtenspel is waar je dan over praat. Interessant fenomeen die 'freak waves'.
Yup, zelfs als je niet al te ver weg de Noordzee op wilt moet je zorgen voor goede navigatie, marifoon, epirb, goede vesten en het liefst een reddingsvlot. En de bemanning moet ook wel een beetje weten wat je wel en niet moet doen.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 21:11 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Ik ben eens op studiebezoek geweest bij een groothandelaar in zo'n beetje alles wat een commerciële schuit aan boord moet hebben om de haven ook maar uit te mogen. Als je ziet hoeveel werk er alleen al zit in het bijhouden van kaarten en de gevaren die schepen lopen als ze dat niet doen dan weet je dat deze lui levensmoe waren. Daarnaast hadden ze zwemvestjes voor het vrieswater terwijl je zelfs in de beste pakken niet al te lang gaat leven. Het was een ultieme randdebielen boot of een stel egocentrische teringlijers. Ik vrees het laatste want ze hadden al eerder reddingswerkers in de problemen gebracht.
Als je dat voor de eerste keer mee maakt, dan loopt het je volgens mij dun door de broek, zelfs op een groot zeeschip.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |