abonnement Unibet Coolblue
pi_121480013

Het topic voor accountancy studenten!

Wat is een accountant? Een accountant (accomptant, rekenaar, rekenmeester) is iemand die beroepsmatig jaarrekeningen controleert, jaarrekeningen opmaakt of financiële administraties voert. Voor dit beroep is een speciale opleiding nodig. In veel landen is het, net als in Nederland en België, een wettelijk beschermde titel.

Als accountant heb je als geen ander zicht op hoe een onderneming in elkaar steekt. Je gaat alle cijfers na en analyseert deze. Hierdoor kun je bijvoorbeeld zien of een medewerker mogelijk fraudeert, of dat er een flinke winst gemaakt kan worden. Deze inzichten moet je goed kunnen communiceren naar je klanten. Je bent dus vooral ook veel met mensen bezig, wat het werk erg afwisselend maakt. Omdat jouw adviezen letterlijk goud kunnen opleveren, ben je een heel belangrijke gesprekspartner voor je klanten.

Je ziet als accountant of het financieel goed of slecht gaat met een onderneming. Op die manier weet je als geen ander of een bepaalde investering verantwoord is of dat er bijvoorbeeld een nieuwe vestiging van een restaurant geopend kan worden. In sommige bedrijven bekijk je hoe de verschillende afdelingen, zoals inkoop, marketing en personeel zijn opgezet. Gaat alles wel volgens de regels en wordt alles gedaan zoals het hoort? Jij ziet hoe zaken anders georganiseerd moeten worden en adviseert hierbij de directie. Als je bij een kleinere onderneming werkt, help je bij het voeren van de administratie en stel je de jaarrekeningen samen. Daarnaast geef je advies over de te volgen bedrijfsvoering. Je komt bij de meest uiteenlopende bedrijven en instellingen over de vloer en ontmoet daarbij ook veel verschillende mensen.

Eén keer per jaar worden de cijfers voor de jaarrekening van een bedrijf of instantie op een rij gezet. Daaruit blijkt bijvoorbeeld waar het geld aan uitgegeven is en wat er allemaal binnen is gekomen. Je bekijkt of alle inkomsten en uitgaven kloppen. Vervolgens geef je een verklaring af. Die verklaring is erg belangrijk voor de financiële partners van het bedrijf:

• Voor banken, om te beslissen of ze een lening willen geven
• Voor aandeelhouders, om te zien hoe er met hun geld om is gegaan en of er genoeg winst is gemaakt
• En voor de overheid, bij het verstrekken van subsidies
(Bron)



Er zijn twee soorten accountants: De AA (Accountant-administratieconsulent) en de RA (Registeraccountant). Respectievelijk dient hiervoor een HBO+ en Universitaire opleiding voor gevolgd te worden. Om de AA/RA titel te mogen voeren dient eveneens een praktijkstage van 3 jaar gevolgd te worden.

In dit topic kunnen (toekomstige) HBO, HBO+ en Universitaire studenten hun ei kwijt over hun studie, roddelen over nieuwe RJ/IFRS standaarden en emotionele steun zoeken voor de OAT en andere landelijke tentamens.



Waar kun je studeren?

Hogescholen:
Hogeschool Arnhem/Nijmegen
Avans Hogeschool Breda
Avans Hogeschool Den Bosch
Fontys Hogeschool Eindhoven
Haagse Hogeschool
Hanze Hogeschool Groningen
Hogeschool van Amsterdam (HES/HvA)
Hogeschool INHOLLAND Alkmaar
Hogeschool INHOLLAND Diemen
Hogeschool INHOLLAND Rotterdam
Hogeschool INHOLLAND Rotterdam/Paramaribo
Noordelijke Hogeschool Leeuwarden
Hogeschool Rotterdam
Saxion Hogeschool Deventer/Enschede
Hogeschool Utrecht
Christelijke Hogeschool Windesheim
Hogeschool Zuyd Sittard
Hogeschool LOI
Markus Verbeek Praehep Nederland
Markus Verbeek Praehep Curaçao
NCOI

Universiteiten:
Nyenrode Business University
Rijksuniversiteit Groningen
Vrije Universiteit Amsterdam
Erasmus Universiteit Rotterdam
Universiteit van Tilburg
Universiteit van Maastricht
UNA / Curises (University of the Netherlands Antilles)

Handige websites:
www.eenaccountantzietalles.nl
www.accountancyinfo.nl
www.nba.nl
www.nbayoungprofs.nl
WGR / Werken bij de grote 4 (E&Y, KPMG, PWC en Deloitte) - Deel 8
pi_121480020
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:51 schreef Muhasib het volgende:

[..]

Je moet het zo zien: de overdruk die erdoor ontstaat is definitief, maar de verschillen in waardering tijdelijk, omdat aan het einde van de levensduur van het actief wordt afgerekend. Bedrijfseconomisch heb je dus telkens lagere winst door de afschrijvingen waardoor een lagere belastinglast. Fiscaal wordt dit ingehaald bij desinvestering van het actief.
De verschillen in waardering zijn tijdelijk, dus is de overdruk toch ook tijdelijk.
Naja, ik ga er niet meer over nadenken. Weet nu hoe ik het moet journaliseren en verder boeit het me niet meer. Ga nu alleen nog maar aan CL zitten
pi_121480077
Wat accountancystudent zegt in zijn laatste reactie klopt niet. Er is gewoon een meldplicht bij fraude of een indicator voor de wwft.
pi_121480110
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:55 schreef ikwordra het volgende:

[..]

De verschillen in waardering zijn tijdelijk, dus is de overdruk toch ook tijdelijk.
Even nog 1 reactie dan laat ik je met rust :P. Als je dus kiest om de overdruk ten laste van het resultaat te brengen dan ontstaat er een permanent verschil in de resultatenrekening. Immers je belastinglast wordt aangepast aan de verschuldigde belasting.
pi_121480162
Wwft: ' voor alle indicatoren geldt dat melding verplicht is van transacties of voorgenomen transacties indien de transactie is verricht of voorgenomen bij het verlenen van een dienst in de zin van. De Wet ter voorkoming van witwassen en financierien van terrorisme'
pi_121480240
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:57 schreef Muhasib het volgende:

[..]

Even nog 1 reactie dan laat ik je met rust :P. Als je dus kiest om de overdruk ten laste van het resultaat te brengen dan ontstaat er een permanent verschil in de resultatenrekening. Immers je belastinglast wordt aangepast aan de verschuldigde belasting.
Ik snap nu wat je bedoelt inderdaad :)
pi_121480530
Een accountant is een vrije beroepsbeoefenaar. Voor vrije vrije beroepsbeoefenaar geldt dat je een wwft-melding moet doen indien de vrije beroepsbeoefenaar een bedrag boven de objectieve indicator ontvangt. De transactie die een cliënt verricht (i.c. een autohandelaar die 20.000, 30.000 of nog meer ontvangt) valt niet onder de witwasmeldplicht van een accountant.

De autohandelaar zelf heeft wel een meldplicht indien de transacties voldoen aan de (subjectieve of objectieve) indicatoren. Verder moet een autohandelaar altijd een melding doen indien het bedrag boven de ¤ 25.000 uit komt. Ik kan de wettelijk grondslag even niet vinden.

Overigens geeft de FIU mij ook gelijk:

Ik zie als accountant dat mijn cliënt- een autodealer- een contante betaling van > ¤ 25.000 heeft ontvangen. Moet ik dit (ook) melden?

Indien uw cliënt zelf ook een meldingsplichtige instelling is (bijvoorbeeld een autodealer), zou deze door uw cliënt op grond van zijn/haar meldingsplicht de ongebruikelijke transactie(s) moeten zijn gemeld. U heeft als accountant een eigenstandige meldingsplicht. Indien er twijfel is bij u of uw cliënt gemeld heeft, dat door de boeken zou kunnen worden versterkt kunt u zelf, subjectief melden. Daarbij kunt u, indien u meent dat door cliënt geen melding is gedaan, uw cliënt – in zijn algemeenheid - moeten informeren over het bestaan van de meldingsplicht. Als u aanwijzingen heeft dat uw cliënt (in casu de autodealer) zich (bewust) niet houdt aan de meldingsplicht, dan zult u zelf over de autodealer een melding moeten doen. Immers het opzettelijk niet doen van een melding kan een subjectieve indicator vormen die aanleiding geeft te veronderstellen dat mogelijk sprake is van witwassen (of financiering van terrorisme).

http://www.fiu-nederland.nl/content/faq#28
pi_121480646
Maar wat als de accountant een vermoeden van witwassen heeft bij deze contante betalingen?
pi_121481369
Subjectieve meldingsplicht, ongebruikelijk is voldoende. Geen objectieve meldplicht, dus.

Verder zijn contante betalingen niet vreemd in de autobranche, dus je zult het wel goed moeten motiveren.
pi_121481417
Bij herwaarderen van activa moet onder IFRS een voorziening latente
belasting worden gevormd. De RJ beveelt dit aan. Volgens wet niet verplicht,
maar het effect van herwaarderen op belasting moet men wel toelichten

Artikel 390.5: wettelijk voorgeschreven om samenhang van herwaardering met invloed van belastingen op
vermogen en resultaat toelichten. RJ: bij herwaardering een voorziening latente belastingen vormen om
over/onderdruk op commerciële V&W rekening voorkomen, onder IFRS verplicht dit te doen

Bovenstaande heb ik opgezocht hahaha
pi_121481455
Een autohandelaar... Ideaal voor een casus overigens :')
pi_121481757
oops niet goed gelezen

[ Bericht 50% gewijzigd door dubbeltjeswasgeld op 12-01-2013 20:44:38 ]
pi_121482509
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 20:27 schreef Accountancystudent het volgende:
Subjectieve meldingsplicht, ongebruikelijk is voldoende. Geen objectieve meldplicht, dus.

Verder zijn contante betalingen niet vreemd in de autobranche, dus je zult het wel goed moeten motiveren.
Dat geldt voor subjectieve indicatoren. Die 25000 is een objectieve indicator en valt dus gewoon onder de meldingsplicht.
Dit staat ook zo in het artikel dat jij net citeert.
pi_121482534
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 20:10 schreef Maikel088 het volgende:
Maar wat als de accountant een vermoeden van witwassen heeft bij deze contante betalingen?
Vermoeden bij die 20.000 -> melden
bij 25.000 + sowieso melden.

Als de bakker om de hoek die 20.000 betaalt is er wel een meldingsplicht. Dan geldt de grens van 15000 namelijk
pi_121482605
Ik ben nu een lijst aan het maken van significante risico's inclusief IB-maatregelen. Wanneer ie af is zal ik het hier droppen, maar ik heb een vraagje (alweer :$)

''Bij onderneming X wordt een grote voorraad aangehouden met producten met een beperkte houdbaarheid. Dit geeft als risico dat incourante voorraad niet afgewaardeerd wordt. Dit leidt tot een onjuiste waardering van de voorraad per balansdatum.''

Hoe maak je dat risico nou significant? :P
pi_121482694
Ik zou het gooien op dat het ingewikkeld is (letter c uit mijn hoofd)
pi_121482735
Dat is inderdaad C, maar zo complex is het toch niet? Ik zat aan fraude te denken... Wanneer men expres niet afwaardeerd?
pi_121482807
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 21:02 schreef Maikel088 het volgende:
Dat is inderdaad C, maar zo complex is het toch niet? Ik zat aan fraude te denken... Wanneer men expres niet afwaardeerd?
Het risico voor de accountant is dat het lastig is te bepalen hoeveel je moet afwaarderen.
pi_121482917
bij fraude denk ik aan functievermenging
pi_121482932
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 20:59 schreef Maikel088 het volgende:
Ik ben nu een lijst aan het maken van significante risico's inclusief IB-maatregelen. Wanneer ie af is zal ik het hier droppen, maar ik heb een vraagje (alweer :$)

''Bij onderneming X wordt een grote voorraad aangehouden met producten met een beperkte houdbaarheid. Dit geeft als risico dat incourante voorraad niet afgewaardeerd wordt. Dit leidt tot een onjuiste waardering van de voorraad per balansdatum.''

Hoe maak je dat risico nou significant? :P
Voorzieningen (bij debetposten presenteer je voorzieningen niet credit, maar brengt dit in mindering op het actief!) zijn schattingen en schattingsposten kun je altijd als complex beschouwen.
pi_121482954
Wanneer je iets expres niet afwaardeerd, om zo kosten te voorkomen ben je volgens mij ook aan het frauderen. Je voldoet immers aan de drie eisen...
pi_121482987
Zou je bovenstaand risico in het controleplan van de voorraden mogen neerzetten? Het gaat eigenlijk over de voorziening...
pi_121482998
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 21:10 schreef Maikel088 het volgende:
Zou je bovenstaand risico in het controleplan van de voorraden mogen neerzetten? Het gaat eigenlijk over de voorziening...
Bij controledoelstelling:
Juistheid van de waardering
Volledigheid van de voorziening
pi_121483109
Moet je dat erbij neerzetten? Of is dat alleen casusspecifiek
pi_121483114
Waardering is een aparte controledoelstelling. Ik denk dat 'Waardering van de voorraden' beter is.
pi_121483146
Ik zou alleen
waardering
bestaan en
eigendom
prestatie etc
pi_121483182
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 21:14 schreef Maikel088 het volgende:
Waardering is een aparte controledoelstelling. Ik denk dat 'Waardering van de voorraden' beter is.
Ja dat bedoelde ik dus gewoon juistheid van de waardering voorraden en volledigheid van de voorziening incourante voorraden. Beide neem je op in het controleplan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Muhasib op 12-01-2013 21:31:40 ]
pi_121483229
Top. Bij het controleplan liggen leuke puntjes. :P
pi_121483666
Voorziening ook op toereikendheid
pi_121484101
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 20:56 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Dat geldt voor subjectieve indicatoren. Die 25000 is een objectieve indicator en valt dus gewoon onder de meldingsplicht.
Dit staat ook zo in het artikel dat jij net citeert.
Meldingsplicht o.b.v. objectieve indicator voor autohandelaar, niet voor accountant. Subjectieve indicator (mogelijk!) voor accountant.
pi_121484530
Iemand bezwaar als ik hier vier uitgewerkte significante risico's inclusief IB-maatregelen drop?
pi_121484569
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 21:43 schreef Accountancystudent het volgende:

[..]

Meldingsplicht o.b.v. objectieve indicator voor autohandelaar, niet voor accountant. Subjectieve indicator (mogelijk!) voor accountant.
Ik vraag me echt af of je een trol bent of dat je dit echt meent
Als de autodealer gemeld heeft hoeft de accountant dat niet te doen nee, anders wel gewoon

[ Bericht 5% gewijzigd door ikwordra op 12-01-2013 22:09:42 ]
pi_121485040
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 21:31 schreef ikwordra het volgende:
Voorziening ook op toereikendheid
voorziening op aanvaardbaarheid en toereikendheid toch?
en hoe zit het precies met dotatie en vrijval?
dotatie op juistheid en vrijval op volledigheid?
pi_121485079
-

[ Bericht 100% gewijzigd door ikwordra op 12-01-2013 22:09:16 ]
pi_121485088
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 21:55 schreef Maikel088 het volgende:
Iemand bezwaar als ik hier vier uitgewerkte significante risico's inclusief IB-maatregelen drop?
nee graag zelfs :)
pi_121485204
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 22:08 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:

[..]

voorziening op aanvaardbaarheid en toereikendheid toch?
en hoe zit het precies met dotatie en vrijval?
dotatie op juistheid en vrijval op volledigheid?
Ik denk dotatie volledigheid en vrijval juistheid
pi_121485216
Btw voor controleplan, hoeveel controles moet je opgeven per onderdeel?
Hoeveel vbc/, cijferbeoordeling etc
Wordt nooit duidelijk weergegven

en aansluiting saldo op de balans op de grootboeking is dit een standaard detailcontrole? Kan je dit bij elke post gebruiken?
pi_121485244
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 22:12 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:
Btw voor controleplan, hoeveel controles moet je opgeven per onderdeel?
Hoeveel vbc/, cijferbeoordeling etc
Wordt nooit duidelijk weergegven

en aansluiting saldo op de balans op de grootboeking is dit een standaard detailcontrole? Kan je dit bij elke post gebruiken?
Hoeveelheid weet je gewoon nooit. En die aansluiting altijd noemen ja
pi_121485306
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 22:12 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Ik denk dotatie volledigheid en vrijval juistheid
hmm dotatie zie ik als kostenpost vandaar juistheid. en vrijval is ingaande geldstroom daarom denk ik volledigheid
pi_121485345
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 22:14 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:

[..]

hmm dotatie zie ik als kostenpost vandaar juistheid. en vrijval is ingaande geldstroom daarom denk ik volledigheid
Ik dacht:
Je controleert de voorziening op volledigheid (want je wilt hem zo laag mogelijk hebben).
Dotatie zorgt voor een hogere voorziening. Dat wilt niemand --> volledigheid
Vrijval zorgt voor een lagere voorziening. Dat wilt iedereen --> juistheid

Je noemt vrijval een ingaande geldstroom. Dat is juist juistheid, want die wil je zo hoog mogelijk hebben.
pi_121485460
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 22:15 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Ik dacht:
Je controleert de voorziening op volledigheid (want je wilt hem zo laag mogelijk hebben).
Dotatie zorgt voor een hogere voorziening. Dat wilt niemand --> volledigheid
Vrijval zorgt voor een lagere voorziening. Dat wilt iedereen --> juistheid

Je noemt vrijval een ingaande geldstroom. Dat is juist juistheid, want die wil je zo hoog mogelijk hebben.
Als ik denk aan ingaande geldstroom, dan is er risico op het niet volledig verantwoorden van ingaande geldstroom en dus moet je de volledigheid controleren
pi_121485490
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 22:18 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:

[..]

Als ik denk aan ingaande geldstroom, dan is er risico op het niet volledig verantwoorden van ingaande geldstroom en dus moet je de volledigheid controleren
Dat is meer opbrengsten dan.
pi_121485569
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 22:19 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Dat is meer opbrengsten dan.
en jij zegt
Dotatie zorgt voor een hogere voorziening. Dat wilt niemand --> volledigheid

als niemand het wil dan zal die post eerder lager ingeschat worden dan te hoog.
En dus controleer je de dotaties op juistheid. Maar ik weet het niet meer XD
pi_121485638
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 22:19 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Dat is meer opbrengsten dan.
Ja, daar denk ik eerder aan. Maar weet niet of het klopt
pi_121485669
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 22:21 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:

[..]

en jij zegt
Dotatie zorgt voor een hogere voorziening. Dat wilt niemand --> volledigheid

als niemand het wil dan zal die post eerder lager ingeschat worden dan te hoog.
En dus controleer je de dotaties op juistheid. Maar ik weet het niet meer XD
Juist niet.
Als je het niet hoog wilt dan is het juist volledigheid. Omzet wil men ook laag houden -> volledigheid
pi_121485745
Kijk de middagvraag 3 van Woodhouse (juni 2011).
Daar staat ook:
vrijval juistheid
dotatie volledigheid
pi_121486007
Ok bedankt :p
pi_121487185
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 22:14 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:

[..]

hmm dotatie zie ik als kostenpost vandaar juistheid. en vrijval is ingaande geldstroom daarom denk ik volledigheid
Vrijval betekent niet ingaande geldstroom, maar ten gunste van het resultaat (non-cash mutatie). Als je een voorziening laat vrijvallen, omdat je denkt dat je te veel hebt gedoteerd in het verleden, dan breng je dus een deel van de voorziening ten gunste van het resultaat (dit is weer een klassieke voorbeeld van winststuring). Dus voor de duidelijkheid, vrijval is geen ingaande geldstroom, maar het ten gunste brengen van een deel van een in het verleden gevormde post dat om een of andere reden niet meer nodig is voor de functie waarvoor het gevormd was. Een ander voorbeeld: je doteert 5 jaar lang 100.000 aan voorziening groot onderhoud. Na 5 jaar later heb je een voorziening groot onderhoud van 500.000, maar wat blijkt nou; de uitgave voor de werkelijke kosten van het groot onderhoud bedraagt 480.000. Dus 20.000 is te veel gedoteerd aan voorziening groot onderhoud (die in het verleden ten laste van het resultaat was gebracht). Die 20.000 ga je nu laten vrijvallen ten gunste van het resultaat.

Voor wat betreft de controledoelstelling bij voorzieningen heb ik geleerd:
Volledigheid van de dotatie (Is de voorziening wel toereikend? Moet het niet hoger?)
Juistheid van de onttrekkingen (Impliciet controle van de volledigheid/toereikendheid van de voorziening)
pi_121488974
Ok. Bedankt het is nu echt helder.

Ik heb nog een aantal vragen.

Als je goodwill ten laste van je ev doet. Hoe ziet zon boeking eruit bij aankoop van een deelneming.

Deelneming 100
Ev. 50
@ bank. 150

Klopt dit? Ziet er vreemd uit .
En is er sprake van definitieve verschil als er rekening wordt gehouden met belastingen onder rj. Onder ifrs toch niet? Bij consolidatie onstaat er consolidatie goodwill?

En als je in mutatiestaat van ev ziet.dat goodwill is afgeboekt kan je er dan
vanuit gaat dat het ten laste van ev is ? Oh nu Ik me bedenk als het ten laste van ev is dan ontstaat er toch ook Geen permanente verschil itt ten laste van rr or activeren?

Ik had ook ergens gelezen dat er limiet is bij inkoop van eigen aandelen of het was intrekking maar kan het niet in handboek van ey vinden. Weet iemand in welke paragraaf het staat?
pi_121489315
LAC A Juni 2009, SVU:

Vraag 3 controle balanspost garantievoorzieningen:

Doelstelling van de controle (2 punten)
toereikendheid van de voorziening
bijmutaties op volledigheid
afmutaties op juistheid
presentatie en toelichting in de jaarrekening

Bijmutatie = dotatie (juistheid kosten, volledigheid/toereikendheid voorziening opboeking)
pi_121489345
Even algemeen voor iedereen:

NV COS 500 alinea A11
"De controlewerkzaamheden die worden beschreven in alinea A14-A25 hierna kunnen worden gebruikt als risico-inschattingswerkzaamheden, toetsingen van interne beheersingsmaatregelen dan wel gegevensgerichte werkzaamheden, afhankelijk van de context waarin ze door de accountant worden toegepast."

Ik zou even die alinea's markeren ten behoeve van het controleplan ;)
pi_121489449
Een holding (moeder) verwerft een deelneming (goodwill 50, 20 jaar afschrijven).

Dan heb je 3 manieren volgens art. 2:389 lid 7 BW:

1. activeren en afschrijven

0 deelneming 100
0 goodwill 50
a/ 1 bank 150

9 afschrijving goodwill 2,5
a/ 0 goodwill 2,5

2. rechtstreeks naar eigen vermogen

0 deelneming 100
0 eigen vermogen 50
a/ 1 bank 150

3. ineens ten laste van W&V

0 deelneming 100
9 kosten goodwill (of hoe je het ook gaat noemen) 50
a/ 1 bank 150

[ Bericht 11% gewijzigd door Accountancystudent op 13-01-2013 00:19:17 ]
pi_121489672
Afschrijving op goodwill is een vorm van een definitief verschil (dus overdrukkie)
pi_121494916
Bij deze de uitwerking van de significante risico's. Mocht iemand feedback hebben, het is héél welkom :')

1. Bij onderneming X is sprake van een huismerkproduct en een merkproduct. Beide producten hebben een andere verkoopprijs. Dit geeft als risico dat een merkproduct wordt verantwoord als een huismerkproduct. Dit leidt tot een onvolledige opbrengstverantwoording. Het betreft een significant risico, omdat hier sprake is van fraude (paragraaf 28a NV COS 315). Het voldoet immers aan de drie eisen van fraude; het is een opzettelijke handeling waarbij gebruik gemaakt wordt van misleiding teneinde een onrechtmatig voordeel te behalen (paragraaf 11 NV COS 240).
a. De administratie controleert de verkoopfacturen aan de hand van het prijzenbestand of contracten.
b. Alle verkoopprijzen dienen vastgelegd te worden in prijstabellen en deze dienen geautoriseerd te worden door de directie.
c. Functiescheiding tussen: afsluiten contract (vaststellen prijzen), autoriseren contract, invoeren van contract, invoercontrole van invoer contract, facturering, bewaren van de goederen en de controle op de ontvangst.

2. Bij onderneming X wordt een grote voorraad aangehouden met producten met een beperkte houdbaarheid. Dit geeft als risico dat incourante voorraad niet afgewaardeerd wordt. Dit leidt tot een onjuiste waardering van de voorraad per balansdatum. Het betreft een significant risico, omdat hier sprake is complexiteit (paragraaf 28c NV COS 315). Het risico voor de accountant is dat het lastig is te bepalen voor welk bedrag afgewaardeerd dient te worden.
a. De administratie dient de omloopsnelheid van de voorraad te analyseren. Lange omloopsnelheden duiden op incourante voorraden.
b. De onderneming dient periodiek partieel roulerend te inventariseren, in het bijzijn van de magazijnmeester. Tijdens de inventarisaties dienen de producten beoordeeld te worden op incourantheid.
c. Functiescheiding tussen: inkopen van goederen, bewaren van goederen, verkoop van goederen, inkoopfacturen inboeken, inkoopfacturen betalen en de controle op de betaling.

3. Bij onderneming X is sprake van een ‘overwerkopslag’. Dit geeft als risico dat normaal gewerkte uren worden verantwoord als overwerkuren. Dit leidt tot een onjuiste weergave van de personeelskosten. Het betreft een significant risico, omdat hier sprake is van fraude (paragraaf 28a NV COS 315).
a. Functiescheiding tussen: urenregistratie, toezicht op gewerkte uren, salarisadministratie, betaling van salarissen & lonen en controle op de betaling.
b. Een afdelingchef dient de gewerkte uren van zijn medewerkers te autoriseren voordat deze worden verwerkt in de salarisadministratie.

4. Bij onderneming X is sprake van zowel aanneemopdrachten als regieopdrachten. Dit geeft als risico dat gemaakte kosten bij een regieopdracht worden verantwoord als kosten bij een aanneemsom. Dit leidt tot een onvolledige opbrengstverantwoording. Het betreft een significant risico, omdat hier sprake is van fraude (paragraaf 28a NV COS 315).
a. Projectleiders verantwoordelijk maken voor de projecten en alleen op regieopdrachten zetten of alleen op aanneemsommen.
b. Functiescheiding tussen: urenregistratie, toezicht op gewerkte uren, boeken in projectadministratie, salarisadministratie, betaling van salarissen & lonen en controle op de betaling.
pi_121494962
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 00:06 schreef Muhasib het volgende:
Even algemeen voor iedereen:

NV COS 500 alinea A11
"De controlewerkzaamheden die worden beschreven in alinea A14-A25 hierna kunnen worden gebruikt als risico-inschattingswerkzaamheden, toetsingen van interne beheersingsmaatregelen dan wel gegevensgerichte werkzaamheden, afhankelijk van de context waarin ze door de accountant worden toegepast."

Ik zou even die alinea's markeren ten behoeve van het controleplan ;)
Handig, thanks! Ik vind NV COS 501 erg handig als het over claims gaat (waar het erg vaak over gaat).
pi_121496165
Wat voor soort Vraag moet je voorstellen bij claims?
pi_121496219
Meestal gebeurtenissen na balansdatum...
pi_121496546
Of je moet verwerken in dr jr ? Zon soort vragen ?
pi_121496710
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 08:25 schreef Maikel088 het volgende:

[..]

Handig, thanks! Ik vind NV COS 501 erg handig als het over claims gaat (waar het erg vaak over gaat).
Er er staat nog een klein stukje over de controle op voorraden in beschreven :)
pi_121496770
Voorbeeld (zelf verzonnen):

Tijdens de controle ontdekt de accountant dat onderneming 'X' een geschil heeft met een afnemer. De afenemer eist een materieel bedrag van onderneming 'X' en is naar de rechter gegaan. Welke werkzaamheden dient de accountant te verrichten en welke gevolgen heeft bovenstaande bevinding op de af te geven controleverklaring.
pi_121497014
Ik zou zeggen de post beoordelen. Aan de hand van de post goedkeuren, beperking of afkeurend. Afkeurend en beperking als de directie de post niet aanpast.
  zondag 13 januari 2013 @ 11:30:20 #62
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_121497187
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 11:24 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:
Ik zou zeggen de post beoordelen. Aan de hand van de post goedkeuren, beperking of afkeurend. Afkeurend en beperking als de directie de post niet aanpast.
Ik zou eerst de waarschijnlijkheid beoordelen aan de hand van juridische brondocumenten. Bijvoorbeeld een verklaring van de advocaat waarin de mate van waarschijnlijkheid instaat dat de onderneming daadwerkelijk het betreffende bedrag uit zal moeten keren. Is het waarschijnlijk dan meen ik dat een voorziening gevormd dient te worden. Pas wanneer dat niet het geval is (soms zie je dat in de praktijk omdat ondernemingen dan menen dat ze schuld bekennen op deze manier) dan melding aan degenen belast met governance waarin je aangeeft dat het management de post niet wil wijzigen (overigens alleen als de accountant meent dat het argument niet voldoende is) en pas als zij dit ook niet willen dan ga je naar de verklaring. Vergeet overigens niet om het management ook een LoR (Letter of Representation) te laten ondertekenen waarin zij erkennen de desbetreffende post niet aan te willen passen, samen met hun argument.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_121497257
Mijn antwoord zou zijn:

Het hangt allereerst af of het geschil plaatsvindt in het boekjaar of niet. Wanneer het geschil plaatsvindt in het boekjaar, betreft het een gebeurtenis na balansdatum, welke nadere informatie geeft over de feitelijke situatie per balansdatum. De accountant zal contact moeten opnemen met de advocaat van de onderneming, om de kans te beoordelen dat de claim betaald dient te worden. Wanneer het ''more likely than not'' betreft, zal de onderneming een voorziening moeten opnemen ten hoogte van de claim.

Wanneer het geschil na balansdatum is ontstaan, dient de claim te worden toegelicht in de overige gegevens.

Hoe klinkt dat? :o
  zondag 13 januari 2013 @ 11:35:04 #64
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_121497311
Oh ja, GNB is ook een goede :Y Die was ik even vergeten
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_121497345
Mocht ik iets vergeten zijn, hoor ik het graag. :P
pi_121497402
Ok, Ik begrijp het dit staat ook in het handboek ey bij gebeurtenissen na balansdatum.
pi_121497463
Ik zou dit goed oefenen hoor... Dikke kans dat we dit krijgen en dan kom je er echt niet uit met alleen je handboek.
pi_121497485
Weet iemand hoe het zit met voorraden die je onder de kostprijs verkoopt? Moet je dan je .voorraad waarderen naar lagere opbrengstwaarde?
pi_121497557
Ik heb je antwoord overgenomen :p en die houd Ik bij tijdens lezen van casus. Als er iets wordt gerept over geschil dan zal Ik het overnemn. ;p
pi_121497567
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 00:06 schreef Muhasib het volgende:
Even algemeen voor iedereen:

NV COS 500 alinea A11
"De controlewerkzaamheden die worden beschreven in alinea A14-A25 hierna kunnen worden gebruikt als risico-inschattingswerkzaamheden, toetsingen van interne beheersingsmaatregelen dan wel gegevensgerichte werkzaamheden, afhankelijk van de context waarin ze door de accountant worden toegepast."

Ik zou even die alinea's markeren ten behoeve van het controleplan ;)
^O^
pi_121497641
Dat is een hele eer, haha! :D

Ik neem aan dat je de minimumwaarderingsregel bedoeld. Bij voorraden waardeer je normaal gesproken tegen inkoopprijs/kostprijs.

Stel dat de inkoopprijs/kostprijs hoger is dan de opbrengstwaarde, dan dienen voorraden afgewaardeerd te worden tegen de hoogste van:
A. Marktwaarde;
B. Directe opbrengstwaarde.
pi_121497917
Ja zoiets, maar dat bedrijf expres onder de kostprijs verkoopt omdat zij bijvoorbeeld marges pakken op merchandise. Hoe moet je voorraad dan waarderen?
pi_121498180
Nou... mocht de opbrengstwaarde nog steeds hoger liggen dan de inkoopprijs/kostprijs, dan lijkt me dat je nog steeds boekt tegen de inkoopprijs/kostprijs.
pi_121498219
Precies. Waardevermindering is heel makkelijk. Gewoon overnemen uit HEY.
pi_121498260
Heeft iemand nog opmerkingen over de significante risico's die ik vanochtend hier heb geplaatst? :P
pi_121498486
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 12:06 schreef Maikel088 het volgende:
Heeft iemand nog opmerkingen over de significante risico's die ik vanochtend hier heb geplaatst? :P
Risico 4 is significantie c ipv a
Bovendien moet je het korter opschrijven, in steekwoorden oid. Dan kun je ze tijdens OAT snel opschrijven.
pi_121498741
Bedankt voor de tip, heb ik vaker gehoord. :P

Waarom is het C?
pi_121498778
Is c complexe transacties?
pi_121498836
Ja. Maar je verduistert opbrengsten hier, derhalve dacht ik dat er sprake is van fraude.
pi_121498861
Ok. Ik doe bij verschuivingsrisico altijd complex en bij functievermenging fraude.

en bij contant geld, sleeprisico doe ik ook fraude. Maar is geen significant risico volgens een leraar
pi_121498907
Iemand enig idee of een fraude van materieel belang, dat tijdens een wettelijke controle aan het licht komt, altijd gemeld dient te worden bij een opsporingsambtenaar?

Ik vraag dit omdat in mijn boek van Westra dit wel staat, terwijl er in een oude OAT staat dat de meldingsplicht alleen geldt indien de directie geen verandering aan de JR wil aanbrengen.
pi_121498933
Is dat altijd zo? Ik ben hier dus zwaar slecht in...
pi_121498940
toch gwn escalatieladder gebruiken?
pi_121498959
Bij een afwijking van materieel belang ten gevolge van fraude, dient de onderneming een plan op te stellen (beide vormen van redres). Indien het plan niet goed is, gaat de accountant pas melden.
pi_121498986
ik dacht alleen melden als er sprake is van diepgaande invloed
pi_121499069
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 12:30 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:
ik dacht alleen melden als er sprake is van diepgaande invloed
Dat is onjuist...
pi_121499159
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 12:33 schreef Maikel088 het volgende:

[..]

Dat is onjuist...
ok je hebt gelijk. ik heb het opgezocht
pi_121499251
Escalatieladder:
Stap 1: Frauderisico’s in kaart brengen. Bij de bespreking onder de leden van het opdrachtteam zal aandacht worden besteed of de financiële overzichten van de te controleren onderneming een afwijking bevatten die het gevolg is van fraude.

Stap 2: Wanneer de accountant een afwijking heeft ontdekt dient hij te evalueren of dit een aanwijzing is voor fraude.

Stap 3: Indien het een afwijking betreft die het gevolg is van fraude dient de accountant de aard/timing/omvang te evalueren van de werkzaamheden gericht op de ingeschatte risico’s.

Stap 4: De accountant wint advies in van vakbekwame personen inzake fraude.

Stap 5: Indien sprake is van werknemersfraude, stelt de accountant de leiding op de hoogte. Wanneer sprake is van directiefraude, stelt de accountant de Raad van Toezicht op de hoogte en/of andere governance organen.

Stap 6: Wanneer de afwijking van materieel belang is worden de governance organen op de hoogte gesteld (ook bij werknemersfraude).

Stap 7: Wanneer de afwijking van materieel belang is dient de onderneming een schriftelijk plan op te stellen waarbij zowel retrospectief als prospectief wordt geredresseerd.

Stap 8: De accountant dient het schriftelijk plan te beoordelen op beide vormen van redres. Indien het plan niet akkoord is, meldt de accountant de fraude aan het KLPD. Indien het plan akkoord is, hoeft de accountant niet te melden.
pi_121499308
Niet akkoord ook de opdracht teruggeven tenminste dat staat in mijn aantekeningen.
pi_121499381
Opdracht teruggeven is volgens mij een keuze, maar dat weet ik niet zeker...
pi_121499536
Cos 240:

Onmogelijkheid voor de accountant om de opdracht voort te zetten

(Zie: Alinea 38)
A54.

Voorbeelden van uitzonderlijke omstandigheden die zich kunnen voordoen en die voor de accountant de mogelijkheid om de opdracht voort te zetten ter discussie stellen, omvatten:

De entiteit neemt geen passende maatregelen met betrekking tot de fraude die door de accountant in de gegeven omstandigheden als noodzakelijk worden geacht, zelfs indien de fraude niet van materieel belang is voor de financiële overzichten;

Het in overweging nemen door de accountant van de risico’s van een afwijking van materieel belang die het gevolg is van fraude, alsmede van de resultaten uit controlewerkzaamheden wijzen op een ernstig risico van fraude die van materieel belang is en waarvan het effect niet af te bakenen is; of

De accountant heeft ernstige twijfels over de competenties of integriteit van het management of van degenen belast met governance..
pi_121499583
ok, weet je hoe het zit met subjectieve beperking bij controles? zelfde stappenplan als bij bedenking tegen verantwoording?
pi_121499722
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 12:46 schreef Sebastiaan85 het volgende:
Cos 240:

Onmogelijkheid voor de accountant om de opdracht voort te zetten

(Zie: Alinea 38)
A54.

Voorbeelden van uitzonderlijke omstandigheden die zich kunnen voordoen en die voor de accountant de mogelijkheid om de opdracht voort te zetten ter discussie stellen, omvatten:

De entiteit neemt geen passende maatregelen met betrekking tot de fraude die door de accountant in de gegeven omstandigheden als noodzakelijk worden geacht, zelfs indien de fraude niet van materieel belang is voor de financiële overzichten;

Het in overweging nemen door de accountant van de risico’s van een afwijking van materieel belang die het gevolg is van fraude, alsmede van de resultaten uit controlewerkzaamheden wijzen op een ernstig risico van fraude die van materieel belang is en waarvan het effect niet af te bakenen is; of

De accountant heeft ernstige twijfels over de competenties of integriteit van het management of van degenen belast met governance..
Helder, thanks!
pi_121499861
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 12:21 schreef Maikel088 het volgende:
Bedankt voor de tip, heb ik vaker gehoord. :P

Waarom is het C?
Geen idee, maar als je veel oude OAT's maakt weet je wat ze willen horen :P
pi_121500020
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 12:47 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:
ok, weet je hoe het zit met subjectieve beperking bij controles? zelfde stappenplan als bij bedenking tegen verantwoording?
Subjectieve beperking krijgt een verklaring met beperking indien materieel. Bij een subjectieve beperking die resulteert in een onzekerheid van diepgaande invloed, dient de opdracht te worden teruggegeven. (eventueel na het geven van een verklaring van oordeelonthouding.
pi_121500104
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 12:57 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Subjectieve beperking krijgt een verklaring met beperking indien materieel. Bij een subjectieve beperking die resulteert in een onzekerheid van diepgaande invloed, dient de opdracht te worden teruggegeven. (eventueel na het geven van een verklaring van oordeelonthouding.
Maar dan is er geen verschil tussen subjectief en objectief?
pi_121500179
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:00 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:

[..]

Maar dan is er geen verschil tussen subjectief en objectief?
Het verschil is dat je bij een objectieve verhindering van diepgaande invloed altijd een verklaring van oordeelonthouding geeft. Bij een subjectieve verhindering van diepgaande invloed geef je in principe de opdracht terug. Echter is dit in de wet niet altijd mogelijk. In dat geval geeft je, net zoals een objectieve verhindering, inderdaad ook een verklaring van oordeelonthouding.

Dus:
Subjectief (materieel) -> beperking
Subjectief (diepgaand) -> opdracht teruggeven. Niet mogelijk? -> oordeelonthouding

Objectief (materieel) -> beperking
Objectief (diepgaand) -> oordeelonthouding
pi_121500207
Iemand een idee welke COS wetgeving echt de moeite waard is om nog een keer door te nemen? Ik kan op dit moment door de bomen het bos niet meer zien...

Ik heb nog even COS 240, 315, 570, 700 en 2400 gehad.
pi_121500358
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:02 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Het verschil is dat je bij een objectieve verhindering van diepgaande invloed altijd een verklaring van oordeelonthouding geeft. Bij een subjectieve verhindering van diepgaande invloed geef je in principe de opdracht terug. Echter is dit in de wet niet altijd mogelijk. In dat geval geeft je, net zoals een objectieve verhindering, inderdaad ook een verklaring van oordeelonthouding.

Dus:
Subjectief (materieel) -> beperking
Subjectief (diepgaand) -> opdracht teruggeven. Niet mogelijk? -> oordeelonthouding

Objectief (materieel) -> beperking
Objectief (diepgaand) -> oordeelonthouding

Ok bedankt. :)
pi_121500384
COS 500 en 501 zijn nog wel de moeite waard.
pi_121500397
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 12:53 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Geen idee, maar als je veel oude OAT's maakt weet je wat ze willen horen :P
Haha, daar heb ik dus een hekel aan. Ik wil snappen waarom. :P
pi_121500504
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:03 schreef Sebastiaan85 het volgende:
Iemand een idee welke COS wetgeving echt de moeite waard is om nog een keer door te nemen? Ik kan op dit moment door de bomen het bos niet meer zien...

Ik heb nog even COS 240, 315, 570, 700 en 2400 gehad.
Cos 705 alinea A1. Staat een tabel met wanneer je welke controleverklaring geeft. Hoef je dus niet uit je hoofd te leren.
pi_121500692
Mjah... Maar er staat daar niks uitgelegd over een onzekerheid in de jaarrekening. Daar gaan ze alleen van bedenkingen en beperkingen uit.
pi_121500769
Ook beniewd waar ik de onzekerheid kan vinden.
pi_121500804
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:15 schreef Maikel088 het volgende:
Mjah... Maar er staat daar niks uitgelegd over een onzekerheid in de jaarrekening. Daar gaan ze alleen van bedenkingen en beperkingen uit.
Is volgens mij ook nooit gevraagd. Heb ze allemaal obv die tabel kunnen beantwoorden.
pi_121500879
Weet ik zo niet uit m'n hoofd, ik denk van wel eerlijk gezegd. Maar ach, dat is volgens mij niet het lastigste om te leren. :')

Verklaringenstelsel
 Bedenkingen tegen de jaarrekening = harde aantoonbare fout in de jaarrekening.
 Beperking in de controle = men heeft iets niet kunnen controleren.
 Onzekerheid in de jaarrekening = men weet iets niet zeker over de jaarrekening (een claim, continuïteitsissues). Het is een onzekerheid die in de toekomst vanzelf wordt opgelost, maar waarvan de uitkomst nu nog niet bekend is.

Bedenkingen tegen de jaarrekening
 Materieel = Beperking (uitgezonderd het effect)
 Diepgaand = Afkeurend (geen getrouw beeld)

Beperking in de controle
 Vervangbare AO/IB: Goedkeurend (getrouw beeld)
 Materieel = Beperking (uitgezonderd het mogelijke effect)
 Diepgaand = Oordeelsonthouding (geen oordeel omtrent de getrouwheid van).

Onzekerheid in de jaarrekening
 Goed toegelicht = Goedkeurend
 Niet goed toegelicht = Bedenking tegen de jaarrekening
pi_121501150
continuïteitsissues in 750
pi_121501157
Het blijft lastig om te bepalen wat je precies onder het kopje "AO/IB" in een controleplan moet vermelden. :?

In de ene uitwerking staan drie zinnen, in de andere een stukje CTFS en automatisering, maar in sommige uitwerkingen heb je ook ruim een pagina vol met zowel CTFS, begroting, vastleggingen, richtlijnen als automatisering.
pi_121501238
als het onder kopje controleplan is is het toch organisatiebeoordeling?
En bij de hele oude oats werd het nooit vermeld wat je moet opschrijven, maar bij de recentere veries
staat exact op wat je moet uitwerken.
pi_121501263
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:28 schreef GuitarJJ het volgende:
Het blijft lastig om te bepalen wat je precies onder het kopje "AO/IB" in een controleplan moet vermelden. :?

In de ene uitwerking staan drie zinnen, in de andere een stukje CTFS en automatisering, maar in sommige uitwerkingen heb je ook ruim een pagina vol met zowel CTFS, begroting, vastleggingen, richtlijnen als automatisering.
Dit is ook precies mijn ergernis. Erg consistent zijn "zij" niet nee. Let goed op de puntentelling zou ik zeggen (en de aangegeven tijd).
pi_121501323
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:28 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:
continuïteitsissues in 750
750 bestaat niet :P
pi_121501442
570. ;)
pi_121501545
Organisatiebeoordeling heb ik ook altijd moeite mee... Volgens mij moet je zoiets neerzetten:

De accountant controleert de opzet van de AO/IB-maatregelen aan de hand van interviews en vragenlijsten. Het bestaan van de AO/IB-maatregelen controleert de accountant door waarneming ter plaatse en lijncontroles. De lijncontrole begint bij <afhankelijk van post> en eindigt bij <afhankelijk van post>. Daarnaast beoordeelt de accountant de volgende procedures:
<afhankelijk van post>

Zoiets? :P
pi_121501630
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:38 schreef Maikel088 het volgende:
Organisatiebeoordeling heb ik ook altijd moeite mee... Volgens mij moet je zoiets neerzetten:

De accountant controleert de opzet van de AO/IB-maatregelen aan de hand van interviews en vragenlijsten. Het bestaan van de AO/IB-maatregelen controleert de accountant door waarneming ter plaatse en lijncontroles. De lijncontrole begint bij <afhankelijk van post> en eindigt bij <afhankelijk van post>. Daarnaast beoordeelt de accountant de volgende procedures:
<afhankelijk van post>

Zoiets? :P
Zoiets zie je inderdaad wel terug in de standaarduitwerkingen van de latere OAT's. Eigenlijk zou ik er ook nog wel een stukje functiescheiding + begroting + automatisering in verwachten.
pi_121501690
Functiescheiding moet je ook iets over vertellen, ben ik inderdaad vergeten. Maar hoe en wat? Good question. :')
pi_121501723
de randvoorwaarden horen allemaal bij ao
pi_121501801
Voorbeeld onzekerheid in de verantwoording staat trouwens op OAT middag juni 2012 vraag 3c.

706 paragraaf 6 vrijwillige toelichting.

Overigens is organisatiebeoordeling bij de AA examens een controle op de randvoorwaarden en dus inclusief automatisering procedures FS en begroting.
pi_121501902
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:30 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:
als het onder kopje controleplan is is het toch organisatiebeoordeling?
En bij de hele oude oats werd het nooit vermeld wat je moet opschrijven, maar bij de recentere veries
staat exact op wat je moet uitwerken.
En januari 2012 is niet recent? :P
pi_121502037
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:45 schreef Faeroer het volgende:
Voorbeeld onzekerheid in de verantwoording staat trouwens op OAT middag juni 2012 vraag 3c.

706 paragraaf 6 vrijwillige toelichting.

Overigens is organisatiebeoordeling bij de AA examens een controle op de randvoorwaarden en dus inclusief automatisering procedures FS en begroting.
Onzekerheid in de verantwoording is iets om de student op het verkeerde spoor te leiden. Het heeft geen aparte verklaringen.

Onzekerheid in de verantwoording:
- Onzekerheid is goed toegelicht -> goedkeurende verklaring
- Onzekerheid is niet goed toegelicht -> dat verandert de onzekerheid in een bedenking (fout) -> beperking/afkeurend bij respectievelijk een materiele dan wel diepgaande bedenking.
pi_121502295
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:48 schreef ikwordra het volgende:

[..]

En januari 2012 is niet recent? :P
aii, ik zie nu pas dat de onderwerpen waarop ik heb gefocust al een keer voorbij zijn gekomen
pi_121502655
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:53 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Onzekerheid in de verantwoording is iets om de student op het verkeerde spoor te leiden. Het heeft geen aparte verklaringen.

Onzekerheid in de verantwoording:
- Onzekerheid is goed toegelicht -> goedkeurende verklaring
- Onzekerheid is niet goed toegelicht -> dat verandert de onzekerheid in een bedenking (fout) -> beperking/afkeurend bij respectievelijk een materiele dan wel diepgaande bedenking.
Dit dacht ik dus ook. Vanuit die tabel kun je alles oplossen.
pi_121502674
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:02 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:

[..]

aii, ik zie nu pas dat de onderwerpen waarop ik heb gefocust al een keer voorbij zijn gekomen
Ik heb me nergens echt op gefocust. Maak gewoon oude OAT's en op een gegeven moment zijn veel dingen hetzelfde.
pi_121502869
Waar kon je ook al weer die hoorcolleges van AO terugvinden?
pi_121502929
Man... Ik heb het echt gehad. Ik wl die toets maken >_>
pi_121503350
Wat gaan jullie in de eerste 1,5 uur doen?
Eerst +/-40min lezen. Dan nog 50 min te gaan.

Ik wil vraag 2 doen + aansluiting nominale/effectieve belastingdruk. Heb dan nog tijd over dus vandaar :P
pi_121503579
Jij hebt het de hele tijd over die belastingdruk... Denk je echt dat ze dat gaan vragen? :P
pi_121503692
En heb jij nog een leuke opgave om die belastingdruk te oefenen? Ik begrijp dat nog niet 100%.
pi_121504027
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:44 schreef Maikel088 het volgende:
Jij hebt het de hele tijd over die belastingdruk... Denk je echt dat ze dat gaan vragen? :P
Ja. Bovendien is dat het enige aan EV waar ik moeite mee heb :P
In de laatste 10 OAT's is het 8x over belastingen gegaan.
Verwacht deze OAT/die van juni ook een kasstroomoverzicht.
pi_121504077
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:47 schreef Maikel088 het volgende:
En heb jij nog een leuke opgave om die belastingdruk te oefenen? Ik begrijp dat nog niet 100%.
Gewoon oude OAT's doorbladeren naar vragen over belastingen. Meer heb ik niet aan gedaan. Zou eventueel ook je Epe boek kunnen pakken, maar daar doen ze het iets te uitgebreid vind ik.
pi_121504086
en verwacht je onderhanden projecten?
pi_121504101
Opstellen van een kasstroomoverzicht verwacht ik niet. Ik verwacht iets met obligaties.
pi_121504156
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:58 schreef Maikel088 het volgende:
Opstellen van een kasstroomoverzicht verwacht ik niet. Ik verwacht iets met obligaties.
Verwacht dan eerder weer hedging met termijncontracten. Maar kan me niet voorstellen dat ze dat nu alweer vragen.
pi_121504168
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 13:28 schreef GuitarJJ het volgende:
Het blijft lastig om te bepalen wat je precies onder het kopje "AO/IB" in een controleplan moet vermelden. :?
Er moet een soort consistentie zijn in je controleplan. Als je als doelstelling hebt: volledigheid van de opbrengstverantwoording en het risico is verschuivingsgevaar tussen producten/prijzen dan moet je je werkzaamheden hierop afstemmen. Als je de AO/IC onderzoekt dan wil je bijv. functiescheiding zien, want hoe ondervangt de onderneming anders de volledigheid van de opbrengstverantwoording? Dus als je als doelstelling volledigheid van iets wil controleren dan ga je altijd bij het onderzoek naar AO/IC de functiescheiding vermelden. Als die functiescheiding in de opzet is opgenomen en ze bestaat dan heb je dus deels dat risico afgedekt en je doelstelling gerealiseerd. De werking kan je dan testen bij detailcontroles door paar procedures zelf te herhalen, als er geen dubieuze dingen plaatsvinden betekent dit dat de functiescheiding goed werkt en dat je ervan uit kunt gaat dat de opbrengsten volledig zijn (steunen op de AO/IC).

Bij de AO/IC wil je ook vooral de registraties, richtlijnen/procedures en autorisaties zien. Deze spits je allemaal toe op je doelstellingen. Als je juistheid van de kostprijs hebt dan wordt er bij de AO/IC verwacht dat je factuurcontrole, afgifte tegen kwijting, korting wordt vastgelegd en geautoriseerd opschrijft. Bij je detailcontroles kan je dan bijv. de accountant de factuurcontrole laten herhalen om de werking te testen. Zo ontstaat er een samenhang in je controleplan tussen de werkzaamheden en je controledoelstellingen.
pi_121504187
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:58 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:
en verwacht je onderhanden projecten?
Zou kunnen, maar heb er niet echt naar gekeken. Zijn vaak geen hele lastige vragen
pi_121504262
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:58 schreef Maikel088 het volgende:
Opstellen van een kasstroomoverzicht verwacht ik niet. Ik verwacht iets met obligaties.
wat wil je doen met obligaties?? gearmortiseerde kp ofzo?
pi_121504287
Belastingen is beremoeilijk.
pi_121504305
Geamortiseerde kostprijs en de verschillen met reële waarde. Ik roep ook maar wat. :P
pi_121504391
oh ik dacht iets met effectieve interestkosten enzo
pi_121504404
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:03 schreef Faeroer het volgende:
Belastingen is beremoeilijk.
Ook berebelangrijk :P
pi_121504423
Geamortiseerde kostprijs kan je overnemen uit je handboek :P
pi_121504480
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:05 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Ook berebelangrijk :P
als jij aansluiting wil aanmaken en je wil nominale belasting uitrekenen tel je dan de deelnemingsresulaten op?
pi_121504510
Vraag van een heel ander kaliber, vandaar dat ik hiervoor een apart topic ben gestart. Wat nemen jullie mee?
SES / Wat eten/drinken tijdens de OAT (tentamen van een dag lang)
SES / Wat eten/drinken tijdens de OAT (tentamen van een dag lang)
pi_121504562
Een klasgenoot van mij neemt een heel lunchpakket mee. Ik heb daar echt geen tijd voor tijdens de toets hoor...
pi_121504595
banaan voor concentratie en thee voor cafeïne
pi_121504642
Teveel lunchen wordt je het eerste uur na de lunch dom en moe. Niet slim tenzij het echt direct energie geeft.
pi_121504742
Teeering mensen maken zich toch druk om bepaalde dingen hier 8)7

Je kan wel gaan stressen van oh wat denk jij dat er in komt, nee ik denk dat dit er in komt. Wat heeft dat voor zin man?
pi_121504884
Net zoveel zin als die post van jou. :o
pi_121504927
als het wel voorkomt dan is het mooi meegenomen
pi_121505147
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:18 schreef Maikel088 het volgende:
Net zoveel zin als die post van jou. :o
Moet je nagaan wat voor toegevoegde waarde het heeft :+

quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:19 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:
als het wel voorkomt dan is het mooi meegenomen
En dan? Dan kan je tijdens je toets zeggen Oooooooooh zie je, die op het Fok! forum had gelijk dat het er in kwam!
pi_121505269
jep dan sla ik voor mn kop als ik het dan nog niet heb geoefend
pi_121505273
Deze discussie heeft veel nut zeker. De TT zegt zelfs dat we hier aan het raden zijn.
pi_121505537
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:07 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:

[..]

als jij aansluiting wil aanmaken en je wil nominale belasting uitrekenen tel je dan de deelnemingsresulaten op?
Je bedoelt de verschillen verklaring van de effectieve belastingdruk op de marginale druk? Dan moet je de dvs wel meetellen inderdaad, anders kom je niet uit.

Effectieve belastingdruk formule:
belastinglast / BE winst voor VPB

Verklaring verschil marginale- en effectieve belastingdruk berekenen:
( bedrag afwijkend aspect * marginaal tarief 25% ) / BE winst voor VPB

Of bedoel je wat anders :')
pi_121505703
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:37 schreef HenkXL het volgende:

[..]

Je bedoelt de verschillen verklaring van de effectieve belastingdruk op de marginale druk? Dan moet je de dvs wel meetellen inderdaad, anders kom je niet uit.

Effectieve belastingdruk formule:
belastinglast / BE winst voor VPB

Verklaring verschil marginale- en effectieve belastingdruk berekenen:
( bedrag afwijkend aspect * marginaal tarief 25% ) / BE winst voor VPB

Of bedoel je wat anders :')
bij die formule tel je toch deelnemingsresulaten op?
pi_121505918
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:42 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:

[..]

bij die formule tel je toch deelnemingsresulaten op?
Resultaten uit deelneming wel, levert een min getal in procenten op trouwens aangezien het een verlagend effect heeft ( DvS ). Dividenden uit deelnemingen behoren uiteraard niet bij die formule.
pi_121506065
En als je deelneming verlies maakt?
pi_121506466
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:51 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:
En als je deelneming verlies maakt?
Dan is de effectieve belastinglast:
Stel: vpb 100
Winst voor belasting 500
Verlies deelneming 50

100/(500-50)
pi_121506490
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:51 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:
En als je deelneming verlies maakt?
Zowel voor- als nadelen vallen onder de DvS op liquidatieverliezen na.
pi_121507980
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 14:36 schreef ikwordra het volgende:
Wat gaan jullie in de eerste 1,5 uur doen?
Eerst +/-40min lezen. Dan nog 50 min te gaan.

Ik wil vraag 2 doen + aansluiting nominale/effectieve belastingdruk. Heb dan nog tijd over dus vandaar :P
Hoe maak jij die aansluiting precies? Net een opgave gedaan, maar vond het toch wel lastig...
pi_121508204
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 16:38 schreef Maikel088 het volgende:

[..]

Hoe maak jij die aansluiting precies? Net een opgave gedaan, maar vond het toch wel lastig...
Nominaal (toepasselijk tarief * (winst voor belasting+resultaat deelnemingen)
Overdruk ivm goodwill
Over/onderdruk deelnemingsvrijstelling
Over/onderdruk tariefswijziging
=
effectieve belastingdruk

Vaak zijn de oorzaken van definitieve verschillen al gegeven, dus is het gewoon even invullen
pi_121508896
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 16:44 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Nominaal (toepasselijk tarief * (winst voor belasting+resultaat deelnemingen)
Overdruk ivm goodwill
Over/onderdruk deelnemingsvrijstelling
Over/onderdruk tariefswijziging
=
effectieve belastingdruk

Vaak zijn de oorzaken van definitieve verschillen al gegeven, dus is het gewoon even invullen
ik raak een beetje door de war. Je effectieve belastingdruk is toch niet hetzelfde als te betalen belasting, toch?
pi_121508983
Volgens mij wel...
pi_121509009
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 16:58 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:

[..]

ik raak een beetje door de war. Je effectieve belastingdruk is toch niet hetzelfde als te betalen belasting, toch?
Hoezo niet?
pi_121509120
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 17:01 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Hoezo niet?
haha kwartje is eindelijk omgevallen.

[ Bericht 8% gewijzigd door dubbeltjeswasgeld op 13-01-2013 17:29:56 ]
pi_121510370
Je betaalt geen belasting over deelnemingsresultaten door de deelnemingsvrijstelling. Je kunt ook geen belasting over verliezen op deelnemingen terugvragen.
De resultaten uit de deelnemingen zijn derhalve nettoresultaten die vaak niet verwerkt zijn in je resultaat voor belasting. Voor de effectieve last moet je hier dus wel rekening mee houden.
pi_121510642
Bedankt, daar ben inmiddels al achtergekomen.
Ik heb een ander vraag. Als er sprake is van definitieve verschil is de vpb hetzelfde als te betalen bedrag?
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 16:03 schreef ikwordra het volgende:
Dan is de effectieve belastinglast:
Stel: vpb 100
Winst voor belasting 500
Verlies deelneming 50

100/(500-50)
Je vpb is hier 100 en je te betalen belasting toch ook 100? Als dit klopt dan snap ik helemaal!
pi_121511423
Te betalen belasting bereken je over het belastbaar bedrag. Wat snap je daar niet aan?
pi_121511677
Ok ik weet het ook niet meer laat het maar zitten
pi_121511943
Bij OAT Mercator staat in de middagzitting opgave 3:

Zij heeft daarbij de volgende gegevens over de netto-kasstromen van 2008 tot met 2012 afgeleid uit de door haar goedgekeurde jaarbegrotingen:
- jaarlijks 2008 tot en met 2012 totaal ¤ 9.750.000, gemiddeld per jaar ¤ 1.950.000
- eindwaarde 2012 ¤ 600.000

En vervolgens:
- eindwaarde 2012 is bepaald zonder aftrek van nog te maken kosten ad ¤ 50.000

In het antwoord zijn ze dan vanuit gegaan dat de aangepaste eindwaarde 2012 ¤ 550.000 bedraagt. Dit had toch ¤ 650.000 moeten zijn, omdat de eindwaarde is bepaald zonder ¤ 50.000 af te trekken. Nettokasstromen zijn zover ik weet totale inkomsten minus de uitgaven.
pi_121512107
Eindwaarde 600000
Nog af te trekken 50000
Totaal 550000

Thats it
pi_121512205
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 18:11 schreef ejfaar het volgende:
Eindwaarde 600000
Nog af te trekken 50000
Totaal 550000

Thats it
Dus je kasstromen dalen als je geen rekening houdt met te maken kosten? Dan stijgen ze juist toch.
pi_121512485
Je moet er wel rekening mee houden, maar dat is nog niet gebeurd. Dat maak ik uit die tekst op
pi_121512639
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 18:20 schreef ejfaar het volgende:
Je moet er wel rekening mee houden, maar dat is nog niet gebeurd. Dat maak ik uit die tekst op
Er staat dat eindwaarde 2012 is bepaald zonder aftrek van nog te maken kosten ad 50.000. Dus als er stond: eindwaarde 2012 is bepaald met aftrek van nog te maken kosten ad 50.000 dan zou de eindwaarde wel dus 650.000 zijn? Ik vind dat zo indruisen tegen het begrip nettokasstroom.
pi_121514162
Juist niet. Van die 600k moeten de kosten nog af
  zondag 13 januari 2013 @ 20:57:29 #174
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_121520961
Crosspost:

Heb je veel meer profijt als je het op universitair niveau gaat doen als HBO? Kan ik met 1 jaar HBO accountancy instormen op 1 van die studies? Mocht het mij te makkelijk afgaan. HAVO doe ik op mijn sloffen..

SES / Welke HBO-opleiding economische richting BE/FE/AC
pi_121521088
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 20:57 schreef nodig het volgende:
Crosspost:

Heb je veel meer profijt als je het op universitair niveau gaat doen als HBO? Kan ik met 1 jaar HBO accountancy instormen op 1 van die studies? Mocht het mij te makkelijk afgaan. HAVO doe ik op mijn sloffen..

SES / Welke HBO-opleiding economische richting BE/FE/AC
Het zal je hooguit een half jaar schelen pre-master schelen. Het levert dus weinig tijdsbesparing op.
  zondag 13 januari 2013 @ 21:01:50 #176
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_121521225
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 20:59 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Het zal je hooguit een half jaar schelen pre-master schelen. Het levert dus weinig tijdsbesparing op.
Dus beter HBO gewoon eerst afmaken en daarna pre master en daarna master op universiteit? Ben hier helemaal nieuw in, zit nu laatste jaar havo ;)
pi_121524211
Het een is niet per se beter dan het ander. Ik zeg alleen dat het weinig tijdwinst oplevert. Als er eventueel een langstudeerboete terugkomt ben je met een overstap naar de uni meteen de klos als je een jaartje vertraging hebt.
  zondag 13 januari 2013 @ 21:53:21 #178
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_121524610
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 21:47 schreef ikwordra het volgende:
Het een is niet per se beter dan het ander. Ik zeg alleen dat het weinig tijdwinst oplevert. Als er eventueel een langstudeerboete terugkomt ben je met een overstap naar de uni meteen de klos als je een jaartje vertraging hebt.
Niet als je naar Nyenrode gaat, want die kent dat principe niet. Immers, het is geen openbare universiteit
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_121525951
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 21:53 schreef Maraca het volgende:

[..]

Niet als je naar Nyenrode gaat, want die kent dat principe niet. Immers, het is geen openbare universiteit
Klopt, maar dan ben je sowieso duurder uit :P
Of je moet een bedrijf vinden die je dan al in dienst wilt nemen en de opleiding betaalt.
  zondag 13 januari 2013 @ 22:15:59 #180
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_121526268
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 22:11 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Klopt, maar dan ben je sowieso duurder uit :P
Of je moet een bedrijf vinden die je dan al in dienst wilt nemen en de opleiding betaalt.
Dat is doorgaans wel gebruikelijk binnen de accountancy
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_121526488
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 22:15 schreef Maraca het volgende:

[..]

Dat is doorgaans wel gebruikelijk binnen de accountancy
Er staat ook 'dan al'.
Veel hbo-dualers moeten ook zelf hun studie betalen. Volgens mij betalen weinig bedrijven je studie als je alleen maar je P hebt.
  zondag 13 januari 2013 @ 22:21:55 #182
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_121526703
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 22:18 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Er staat ook 'dan al'.
Veel hbo-dualers moeten ook zelf hun studie betalen. Volgens mij betalen weinig bedrijven je studie als je alleen maar je P hebt.
Is dat zo? Lijkt me best vreemd eigenlijk. Wat maakt het uit of je nu via je P naar de uni gaat en deeltijd gaat studeren of dat je dat na je hbo doet. Maar goed, heb daar geen ervaring mee :)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_121526903
Ik weet wel van school dat dualers betaald krijgen, maar dat ze hun studie wel zelf moeten betalen (de meesten).
De master krijgen ze waarschijnlijk wel weer betaald gekregen.
pi_121527180
De lay out van een controleplan voor processen en posten zoals onderstaand. Zijn deze in de cos of handboek ev terug te vinden? En die standaard stukjes tekst die daarbij horen? Dit vroeg ik me nog af, heb geen tijd gehad om me te verdiepen in de vra/hra namelijk.

1 doelstellingen
2 onderzoek ao/ib
3 cijferbeoordeling
4 verbandscontroles
5 detailcontroles
- overige detailcontroles

en die voor balansposten:
1 controledoelstellingen
2 onderzoek vd ao/ib
3 cijferbeoordeling
4 aansluitingen en verbandscontroles
5 detailcontroles en overige werkzaamheden
6 presentatie en toelichting
  zondag 13 januari 2013 @ 22:33:04 #185
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_121527396
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 22:25 schreef ikwordra het volgende:
Ik weet wel van school dat dualers betaald krijgen, maar dat ze hun studie wel zelf moeten betalen (de meesten).
De master krijgen ze waarschijnlijk wel weer betaald gekregen.
Maar hbo-dualers is toch wat anders dan mensen die na hun P doorstromen naar de uni?
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_121528185
Klopt het dat je voorzieningen niet meer volgens de dynamische methode mag bepalen? Geldt dit ook voor voorzieningen voor debiteuren (afwaarderingen)?
pi_121529320
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 22:47 schreef Muhasib het volgende:
Klopt het dat je voorzieningen niet meer volgens de dynamische methode mag bepalen? Geldt dit ook voor voorzieningen voor debiteuren (afwaarderingen)?
Klopt, mag alleen volgens de statische methode ieder balansjaar opnieuw.
pi_121536242
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 22:33 schreef Maraca het volgende:

[..]

Maar hbo-dualers is toch wat anders dan mensen die na hun P doorstromen naar de uni?
Klopt, maar kan me daarom haast niet voorstellen dat die hun studie wel betaald krijgen. Dan zou ik namelijk niet weten waarom iemand hbo-duaal zou doen.
pi_121537738
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 22:47 schreef Muhasib het volgende:
Klopt het dat je voorzieningen niet meer volgens de dynamische methode mag bepalen? Geldt dit ook voor voorzieningen voor debiteuren (afwaarderingen)?
Een voorziening mag je dynamisch vormen. Je moet hem statisch presenteren, en de accountant moet hem ook statisch toetsen.

Hbo-duaal is overigens iets anders dan Hbo-deeltijd. Hbo-deeltijd krijgt hun studie (nagenoeg altijd) betaald. Hbo-duaal weet ik niet (kennelijk niet, gebaseerd op de observaties van ikwordra).

[ Bericht 0% gewijzigd door Accountancystudent op 14-01-2013 10:32:54 ]
pi_121538061
Is er op de uni eigenlijk ook een soort OAT?
Op hbo krijg je namelijk deze toch best pittige toets en ik vroeg me af of de uni ook zo'n landelijke norm heeft
pi_121538072
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 10:11 schreef Accountancystudent het volgende:

[..]

Een voorziening mag je dynamisch vormen. Je moet hem statisch presenteren, en de accountant moet hem ook statisch toetsen.

Hbo-duaal is overigens iets anders dan Hbo-deeltijd. Hbo-deeltijd krijgt hun studie (nagenoeg altijd) betaald. Hbo-duaal weet ik niet (kennelijk niet gebaseerd op de observaties van ikwordra).
Er zijn wel dualers die het betaald krijgen, alleen de meeste niet volgens mij,
pi_121538094
Het enige verschil tussen voltijd en duaal is dat je bij duaal er een half jaar langer over doet en drie werkperiodes hebt, in plaats van één stageperiode.
pi_121538107
Heeft nog iemand tips voor initiële cijferanalyse? Ik noem vaak inherente risico's in plaats van kenmerken :')
pi_121538279
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 10:26 schreef ikwordra het volgende:
Is er op de uni eigenlijk ook een soort OAT?
Op hbo krijg je namelijk deze toch best pittige toets en ik vroeg me af of de uni ook zo'n landelijke norm heeft
Alleen Nyenrode biedt een wo-bachelor Accountancy aan. Deze heeft geen OAT. Andere wo-bachelors (economie en bedrijfseconomie) hebben ook geen soortgelijke toets als de OAT. Ik dacht dat de master (zeker de post-master) enkele landelijke tentamens kent (financial accounting/reporting en auditing).
pi_121538424
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 10:26 schreef ikwordra het volgende:
Is er op de uni eigenlijk ook een soort OAT?
Op hbo krijg je namelijk deze toch best pittige toets en ik vroeg me af of de uni ook zo'n landelijke norm heeft
LAC toets voor als je je RA titel wilt halen.
pi_121538469
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 10:28 schreef Maikel088 het volgende:
Heeft nog iemand tips voor initiële cijferanalyse? Ik noem vaak inherente risico's in plaats van kenmerken :')
Waarom zou je risico's noemen bij een cijferanalyse? Het is gewoon een eerste korte vergelijking van de werkelijke cijfers t.o.v begroting en vorige periode.
pi_121538500
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 10:28 schreef Maikel088 het volgende:
Heeft nog iemand tips voor initiële cijferanalyse? Ik noem vaak inherente risico's in plaats van kenmerken :')
Zo slecht is dat niet hoor! In de standaarduitwerkingen zie je ook vaak dat ze eigenlijk risico's omschrijven, vaak aangevuld met een soort van mening/gevolg. Bijv:

Bedrijf x houdt zich bezig met de verkoop van goederen met beperkte houdbaarheid. Dit geeft het risico dat de voorraad te hoog gewaardeerd is.

of

Het voorraadniveau is flink gestegen t.o.v. 2010, terwijl er in de omzet een geringe groei plaatsvindt. Dit zou kunnen worden verklaard door...
pi_121538908
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 10:41 schreef MJ23 het volgende:

[..]

Waarom zou je risico's noemen bij een cijferanalyse? Het is gewoon een eerste korte vergelijking van de werkelijke cijfers t.o.v begroting en vorige periode.
Als ik jou was zou ik meer opschrijven.
pi_121538935
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 10:42 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Zo slecht is dat niet hoor! In de standaarduitwerkingen zie je ook vaak dat ze eigenlijk risico's omschrijven, vaak aangevuld met een soort van mening/gevolg. Bijv:

Bedrijf x houdt zich bezig met de verkoop van goederen met beperkte houdbaarheid. Dit geeft het risico dat de voorraad te hoog gewaardeerd is.

of

Het voorraadniveau is flink gestegen t.o.v. 2010, terwijl er in de omzet een geringe groei plaatsvindt. Dit zou kunnen worden verklaard door...
Ja precies. En dat verklaren... Daar ben ik niet zo best in :')
pi_121539054
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 10:58 schreef Maikel088 het volgende:

[..]

Als ik jou was zou ik meer opschrijven.
Ik was in war met initiele CBO :p
pi_121539091
Ahh haha. CBO lukt me wel. Bij de initiële cijferanalyse vindi k die kenmerken nooit. Grootte lukt wel! :D
pi_121540575
Op dat vraagstuk dien je wel zo goed als maximaal te kunnen scoren gezien je al zeker weet welke vraag gesteld wordt.
pi_121542434
- Vergelijking met vorig jaar en groepsvermogen. Post materieel/diepgaande invloed
- Aangeven waar de post uit bestaat
Bijv. bij voorraden bestaat uit nieuwe auto's, gebruikte auto's, onderdelen, voorziening incourantheid. Gewaardeerd tegen waardering. Directie verwacht dalende vraag naar gebruikte auto's --> waardering gebruikte auto's wel goed? Het is gewoon verbanden uit de case zoeken die met de post te maken hebben.
- Waarop controleer je de post

Zo heel moeilijk is dat toch niet?
pi_121542452
De closing rate method wordt toch toegepast wanneer de deelneming een andere functionele valuta heeft dan de moeder?
pi_121543229
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 12:50 schreef Maikel088 het volgende:
De closing rate method wordt toch toegepast wanneer de deelneming een andere functionele valuta heeft dan de moeder?
Ja. En temporal als het gelijk is als van de moeder.
pi_121549199
Heb even een documentje gemaakt als samenvatting van belangrijke artikelen en/of rijtjes. Ik denk dat het wel handig is om dit - naast de overige boeken- in de eerste 1,5 uur erbij te houden. Ik heb er namelijk ook wat standaardrisico's + beheersmaatregelen ingestopt. Deze komen uit voorgaande OAT's. Als je in de casus risico's vindt, kun je er overal al meteen 3 beheersingsmaatregelen bijzetten.

Ik heb zelf namelijk nog wel eens moeite om er een aantal te verzinnen.

https://www.dropbox.com/s(...)g%20bij%20casus.docx

Mocht iemand nog opmerkingen of aanvullingen hebben, dan hoor ik het graag :)
pi_121549763
welke risicos zijn niet fraude en complex bij jou bestand?
pi_121550113
Wat bedoel je? Dit zijn wat standaardrisico's, zonder jaarrekeningposten of significantie erbijgezet.
pi_121550361
Goede samenvatting en erg nuttig. Wel een opmerking... Activa controleer je niet op juistheid, maar op bestaan/eigendom. Dat lijkt op elkaar, maar is niet hetzelfde.
pi_121551084
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 16:02 schreef Maikel088 het volgende:
Goede samenvatting en erg nuttig. Wel een opmerking... Activa controleer je niet op juistheid, maar op bestaan/eigendom. Dat lijkt op elkaar, maar is niet hetzelfde.
Je hebt gelijk, maar in voorgaande OAT's kom ik toch vaak het volgende tegen:

Juistheid (bestaan, eigendom en waardering)

alsof dat de drie onderdelen van het begrip 'juistheid' zijn. Maar ik snap wat je bedoelt :)
pi_121551121
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 15:36 schreef GuitarJJ het volgende:
Heb even een documentje gemaakt als samenvatting van belangrijke artikelen en/of rijtjes. Ik denk dat het wel handig is om dit - naast de overige boeken- in de eerste 1,5 uur erbij te houden. Ik heb er namelijk ook wat standaardrisico's + beheersmaatregelen ingestopt. Deze komen uit voorgaande OAT's. Als je in de casus risico's vindt, kun je er overal al meteen 3 beheersingsmaatregelen bijzetten.

Ik heb zelf namelijk nog wel eens moeite om er een aantal te verzinnen.

https://www.dropbox.com/s(...)g%20bij%20casus.docx

Mocht iemand nog opmerkingen of aanvullingen hebben, dan hoor ik het graag :)
Thanks, ben je zeer dankbaar :) Bij aanknopingspunt ter beschikking stellen van personeel moet het toch shoptime = jobtime + indirecte uren zijn?

Wat zijn nog andere dingen die volgens jullie handig zijn om op te schrijven?

quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 16:02 schreef Maikel088 het volgende:
Goede samenvatting en erg nuttig. Wel een opmerking... Activa controleer je niet op juistheid, maar op bestaan/eigendom. Dat lijkt op elkaar, maar is niet hetzelfde.
En wat is dan het verschil volgens jou?

[ Bericht 2% gewijzigd door MJ23 op 14-01-2013 16:38:08 ]
pi_121552290
Bestaan waardering en eigendom zijn de kenmerken van juistheid. Netals dat toereikendheid dat is van volledigheid.

Mooie samenvatting trouwens. wel jammer dat VBC zo specifiek is en dus niet samen te vatten.

Standaardzinnen van controleplan nog erbij zou handig zijn. :D "De accountant beoordeelt de tussentijdse cijfers... enz
pi_121552501
Wanneer er sprake is van meerdere verkoopprijzen en dus verschuivingsrisico... Onder welke ''letter'' van fraude valt dat dan? Fraude of Complexiteit?
pi_121552585
Ik zou zeggen complexiteit.
pi_121552733
Motiveer uw antwoord. :o
pi_121553009
Ik heb volgende week een tentamen waar o.a. de begrippen juistheid en volledigheid na voren komen. Aangezien ik geen accountant ben maar een bedrijfseconoom / controller is dit mij nog steeds niet geheel duidelijk. Kan iemand dit gedetailleerd uitleggen of heeft iemand er een uitleg over? Wat controleer je nou precies op juistheid en wat op volledigheid?

In ieder geval alvast bedankt voor de eventuele moeite :)
pi_121553209
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 17:00 schreef HenkXL het volgende:
Ik heb volgende week een tentamen waar o.a. de begrippen juistheid en volledigheid na voren komen. Aangezien ik geen accountant ben maar een bedrijfseconoom / controller is dit mij nog steeds niet geheel duidelijk. Kan iemand dit gedetailleerd uitleggen of heeft iemand er een uitleg over? Wat controleer je nou precies op juistheid en wat op volledigheid?

In ieder geval alvast bedankt voor de eventuele moeite :)
Google Noordhoff Informatieverzorging in perspectief en bekijk het hoorcollege 'Dienstverlening met beschikbaarstellen van ruimtes met spec reservering' . Dan wordt het duidelijk.
pi_121553310
Debetposten op juistheid, creditposten op volledigheid.

Je wilt weten dat wanneer jij een debiteur voor ¤ 100 waardeert, dit ook voor het juiste bedrag is gewaardeerd. Je wilt weten wanneer het bedrijf zegt dat het gebouw 500.000 waard is, dit ook daadwerkelijk de echte waarde is.

Met betrekking tot de creditposten wil je weten of je bijvoorbeeld alle crediteuren hebt opgenomen, of de schulden die jij hebt ook allemaal op de balans staan.

Voor de rest heb ik niet zoveel zin om verder in detail te treden :p
pi_121553979
Thx voor de info beiden!
pi_121556519
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 16:18 schreef MJ23 het volgende:

[..]

Thanks, ben je zeer dankbaar :) Bij aanknopingspunt ter beschikking stellen van personeel moet het toch shoptime = jobtime + indirecte uren zijn?

Klopt, aangepast!

quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 16:45 schreef Faeroer het volgende:
Bestaan waardering en eigendom zijn de kenmerken van juistheid. Netals dat toereikendheid dat is van volledigheid.

Mooie samenvatting trouwens. wel jammer dat VBC zo specifiek is en dus niet samen te vatten.

Standaardzinnen van controleplan nog erbij zou handig zijn. :D "De accountant beoordeelt de tussentijdse cijfers... enz
Nou vooruit, een paar standaardzinnen toegevoegd! :P

https://www.dropbox.com/s(...)g%20bij%20casus.docx
pi_121560364
Iemand nog tips voor dingen die belangrijk zijn uit VRA Wet- en regelgeving? VGC, conceptueel raamwerk etc. heb ik al.
pi_121561288
Tijdens oude OAT's en losse tentamens EXV hebben we vaak zat de opgave gehad om de nettovermogenswaarde (en tevens de betaalde goodwill) te berekenen bij de aanschaf van een deelneming.

Vaak zitten er een aantal mutaties in, zoals een stille reserve op de gebouwen, welke je in de eerste verwerking van de deelneming meeneemt. Dat is verder niet zo heel moeilijk.

Als je deze deelneming nou ook moet consolideren, neem je dan ook deze aanpassingen mee in de consolidatie? Ja toch? :? (dus dat je niet de boekwaarde van de gebouwen zomaar overneemt, maar deze verhoogt met de stille reserve)
pi_121562219
Uiteraard. De moeder 'ziet' de over te nemen activa immers met andere waarden (fair-value). Of dat nou in de vorm van een deelneming is of de overgenomen activa/passiva.
pi_121563819
Mag je tijdens de 1e anderhalf uur boeken en aantekeningen naar keuze erbij houden? En mag je ook aantekeningen maken?
pi_121563889
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:42 schreef ItWasWritten het volgende:
Mag je tijdens de 1e anderhalf uur boeken en aantekeningen naar keuze erbij houden? En mag je ook aantekeningen maken?
Serieus, naar wat voor baggerschool ga je heen? Of ga je naar de trainingen met een banaan in je oor?
pi_121563957
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:43 schreef xminator het volgende:

[..]

Serieus, naar wat voor baggerschool ga je heen? Of ga je naar de trainingen met een banaan in je oor?
Was een serieuze vraag. Heb inderdaad geen trainingen gevolgd.
pi_121564035
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:45 schreef ItWasWritten het volgende:

[..]

Was een serieuze vraag. Heb inderdaad geen trainingen gevolgd.
:')_! Veel succes dan maar, een dag van te voren met zulke dingen komen...

Ja, volgens mij mag dat bij elke school.. Maar je weet nooit zeker en kunt uitzonderingen hebben.

Tip: neem voorgaande topic en dit topic door, worden interessante vraagstukken besproken en o.a. je vraag beantwoord.
pi_121564206
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:46 schreef xminator het volgende:

[..]

:')_! Veel succes dan maar, een dag van te voren met zulke dingen komen...

Ja, volgens mij mag dat bij elke school.. Maar je weet nooit zeker en kunt uitzonderingen hebben.

Tip: neem voorgaande topic en dit topic door, worden interessante vraagstukken besproken en o.a. je vraag beantwoord.
Thanks! ja wou dat ik dit topic eerder gevonden had.

Als ik moet raden denk ik dat de ev onderwerpen belastingen/latenties en vreemde valuta/hedging er wel vrij zeker inkomen. e/: en impairment

[ Bericht 0% gewijzigd door ItWasWritten op 14-01-2013 21:08:18 ]
pi_121564333
Je mag heel de wereld er bij houden, maar alleen tijdens de eerste inlees periode. Je mag je hele casus volschrijven. In de ochtend- en middagsessie mag NIETS behalve HRA/Casus/EV boeken op tafel liggen.
pi_121564507
In de middagpauze zou het kunnen dat je weer aantekeningen er bij mag houden, weet het niet zeker.
pi_121564679
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:52 schreef Faeroer het volgende:
Je mag heel de wereld er bij houden, maar alleen tijdens de eerste inlees periode. Je mag je hele casus volschrijven. In de ochtend- en middagsessie mag NIETS behalve HRA/Casus/EV boeken op tafel liggen.
Dus ik mag
09:00 - 10.30 uitreiken en bestuderen casus Mijn casus met alle aantekeningen ernaast helemaal volpennen.
En om
10.30 - 13.00 ochtendzitting deze casus inclusief alle gemaakte aantekeningen hierop, gebruiken tijdens het uitwerken van de vragen.
?
pi_121568424
De LOAT maken zonder oefenen? Veel plezier morgen :)
pi_121568570
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:58 schreef ItWasWritten het volgende:

[..]

Dus ik mag
09:00 - 10.30 uitreiken en bestuderen casus Mijn casus met alle aantekeningen ernaast helemaal volpennen.
En om
10.30 - 13.00 ochtendzitting deze casus inclusief alle gemaakte aantekeningen hierop, gebruiken tijdens het uitwerken van de vragen.
?
Het was een grapje van hem. Ook bij het inlezen mag je niets gebruiken :*
pi_121569064
EN je mag alleen maar duits praten.
pi_121569113
Aber naturlich:P
pi_121569543
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 21:59 schreef Sebastiaan85 het volgende:
De LOAT maken zonder oefenen? Veel plezier morgen :)
Dat ik geen examen training heb gedaan hoeft niet te betekenen dat ik niet getraind heb natuurlijk ;)

Alvast succes iedereen morgen!
pi_121571238
Succes iedereen, inderdaad! :)

Hou er trouwens rekening mee dat de NS morgen preventief een aangepaste dienstregeling heeft. Het kan dus zijn dat bepaalde treinen niet rijden.
pi_121573381
Good luck everyone!
  maandag 14 januari 2013 @ 23:50:52 #239
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_121575030
Veel succes iedereen, zelfs aan diegene die nog moest vragen wat je precies wel en niet mag morgen :') :D
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_121579638
Haha OAT sneeuwpop gemaakt.
  dinsdag 15 januari 2013 @ 09:10:49 #241
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_121581156
Toekomstige accountants! Veel succes vandaag met de oat!!
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  dinsdag 15 januari 2013 @ 10:38:51 #242
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_121583880
Zet 'm op! *O*
Je moeder is een hamster
pi_121590502
Nou dat ging nog niet al te best. Iedereen kwam ook tijd tekort bij ons.
Deze reactie was waarschijnlijk bedoeld om mijn naamsbekendheid te vergroten.
pi_121590885
Weet iemand iets over Steekpenningen
  dinsdag 15 januari 2013 @ 13:52:44 #245
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_121590987
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 13:49 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:
Weet iemand iets over Steekpenningen
Niet accepteren iig :+
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  dinsdag 15 januari 2013 @ 16:00:09 #246
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_121596339
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 13:52 schreef Maraca het volgende:

[..]

Niet accepteren iig :+
Niet? :o
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_121596925
Tot hoe laat duurt die OAT. Dan weet ik wanneer ik weer contact op kan nemen met wat vrienden. :P
Feyenoord Rotterdam
pi_121597109
Half 5 geloof ik, hoop dat het goed is gegaan bij iedereen!
  dinsdag 15 januari 2013 @ 16:16:14 #249
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_121597152
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 16:00 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Niet? :o
Nee :P

quote:
1s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 16:15 schreef xminator het volgende:
Half 5 geloof ik, hoop dat het goed is gegaan bij iedereen!
Oooh, de laatste loodjes dus :o
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  dinsdag 15 januari 2013 @ 16:17:34 #250
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_121597228
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 16:16 schreef Maraca het volgende:

[..]

Nee :P

Mag je dat nog achterag teruggeven? :@
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  dinsdag 15 januari 2013 @ 16:18:31 #251
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_121597281
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 16:17 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Mag je dat nog achterag teruggeven? :@
Eeeh :+ Definieer achteraf
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  dinsdag 15 januari 2013 @ 16:19:50 #252
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_121597362
Na het afgeven van een onterechte goedgekeurende verklaring?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  dinsdag 15 januari 2013 @ 16:41:17 #253
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_121598434
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 16:19 schreef KaBuf het volgende:
Na het afgeven van een onterechte goedgekeurende verklaring?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Joh :+
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_121598435
Middag gelukkig iets beter te doen. EV-vragen waren pittig deze OAT, terwijl dat normaal toch mijn sterke punt is.
Deze reactie was waarschijnlijk bedoeld om mijn naamsbekendheid te vergroten.
  dinsdag 15 januari 2013 @ 16:42:18 #255
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_121598487
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 16:41 schreef Strooper het volgende:
Middag gelukkig iets beter te doen. EV-vragen waren pittig deze OAT, terwijl dat normaal toch mijn sterke punt is.
Wat waren de onderwerpen? :) Begreep al iets van duurzame ( :') ) productie
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_121598686
Fuuuuuu ik was wen half uur te laat! Was anderhalf uur van te voren weggegaan normaal ben ik binnen kwartier/20 min op school met OV. Was half uur te laat -.-

Denk dat het overall wel goed ging.
pi_121601674
Vergeten te zeggen, voor de herkansers ( :') ) dan maar. Koop zo een speciale vinger pen = minder pijn tijdens en na het pennen van 20 kantjes.
pi_121601946
wat is deze.... totaal verkloot :(
pi_121602517
Het was echt kut. Die EV-vragen bij de ochtend wist ik niks van.
De effectieve belastinglast daarentegen _O_

Wel apart dat er 2x een AO-beschrijving was terwijl het controleplan er amper in zat
pi_121603095
Voor de niet-OAT'ers: hij ging over IPEM Holding BV, een bedrijf dat wegen en tunnels aanlegt, bezig is met projecten, technieken exploiteert en materieel maakt en verkoopt. 19 pagina's deze keer.

Ochtend was verrot, de middag was makkelijker! Je moest twee AO-beschrijven maken en één controleprogramma over de post MVA. EV was meer theorie en weinig harde berekeningen, jammer!

Iedereen dacht trouwens dat er OHW in de initiele cijferanalyse zat (gezien de twee componenten beide groter waren dan het balanstotaal -> diepgaande invloed), blijkbaar dus niet! Verder ook geen diepgaande vragen daarover. We zijn gewoon op het verkeerde been gezet! :P

Zelfde qua vreemde valuta. Ze hebben deelnemingen over de hele wereld, maar er zaten eigenlijk geen vragen over vreemde valuta in... Had het wel verwacht :Y

Die tweede aantekening, over de accountant die advies m.b.t. waardering deelneming moest uitbrengen, was trouwens op bladzijde 265 van VRA 1 te vinden :)

We hebben nu wel een biertje verdiend :9
pi_121603121
Hopelijk is het bij jullie goed gegaan. Ik moet wel zeggen dat alle onderwerpen die hier uitgebreid zijn behandeld zijn op oat langs geweest lol.
pi_121603381
@guitar
Eigenlijk was vreemde valuta wel te verwachten, maar heb dat helemaal niet gedacht eigenlijk :P
Was gefocust op mn aantekeningen overschrijven :P

Bij vraag 1 had ik de netto-omzet al uitgeschreven als aantekening, voorziening niet
Had vraag 2 volledig overgeschreven (had er precies 3 in dat deel) _O_

Ook kwam er een vraag of de accountant mocht verwijzen naar de controleur van de deelneming in verweggistan, die zat letterlijk in een oude oat.
pi_121603452
Iemand die wist was de werkelijk betaalde vpb was?
Ik had:
Vpb w&v
+ beginbalans vob
- eindbalans vpb
+ vrijval latentie


En de betaalde goodwill?
Ik heb alleen betaalde goodwill uit een aansluiting gehaald en die goodwillcorrectie van 160 er bij opgeteld _O-
pi_121603538
ik deed beginbalans + belastinglast - eindbalans zoals bij een kasstroomoverzicht
pi_121603748
Bij de Best Dressed deden ze wel latentie eraf (dat was vordering, dit verplichting).
pi_121604037
Ik had beginbalans + het gedeelte 'te betalen vpb' uit de jaarnaalpost van de vraag ervoor -/- eindbalans

edit: dan hou je inderdaad rekening met de mutatie van de latentie :Y
pi_121604474
ah jammer hopelijk nog een aantal punten daarvoor
pi_121604506
wat hadden jullie bij die journaalpost van vpb ?
pi_121604553
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 18:53 schreef GuitarJJ het volgende:
Ik had beginbalans + het gedeelte 'te betalen vpb' uit de jaarnaalpost van de vraag ervoor -/- eindbalans

edit: dan hou je inderdaad rekening met de mutatie van de latentie :Y
Ik had die jp geen idee eigenlijk.
Heb:

Bel.latentie 489 (ofzo, stond gegeven)
Vpblast (0.25 x wvoorb)
Aan te bet. Vpb (uit rr)
Aan bel.lat (restpost)
pi_121604815
Die belasting shizzle heb ik sowieso echt verneukt.
pi_121604871
Vpb-last (W&V) 4.635
Aan latentie Vpb 489 (mutatie tussen begin en eind boekjaar)
Aan te betalen Vpb 4.147(restpost)
pi_121605010
Het AO gedeelte was zo TOF joh! :D procesbeschrijving van zelfontwikkelde DPM
pi_121605977
Nou erg tof :P
pi_121606008
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 19:12 schreef GuitarJJ het volgende:
Vpb-last (W&V) 4.635
Aan latentie Vpb 489 (mutatie tussen begin en eind boekjaar)
Aan te betalen Vpb 4.147(restpost)
Shit, heb alles met latentie verkeerdom. Dacht dat het vrijval was, maar is een toevoeging. Heb dus jp fout en betaalde vpb fout 8)7
pi_121608030
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 19:15 schreef GK1206 het volgende:
Het AO gedeelte was zo TOF joh! :D procesbeschrijving van zelfontwikkelde DPM
lol... EV ging redelijk goed vergeleken met CL/AO :(, kut AO.

Betaalde VPB is : Beginstand te betalen + belastinglast + dotatie Voorz. latente belasting - eindstand

Wie had trouwens nog meer NV COS 250 bij laatste vraag middagzitting met steekpenningen?
pi_121608065
Ik vond het een aparte OAT (oke hij was kut). AO was best standaard, maar EV was echt niet te doen vond ik... Je zag echt een tendens naar steeds makkelijkere OAT's vanaf 2010, helaas was deze dus niet zo :@
pi_121608132
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 20:15 schreef Muhasib het volgende:

[..]

lol... EV ging redelijk goed vergeleken met CL/AO :(, kut AO.

Betaalde VPB is : Beginstand te betalen + belastinglast + dotatie Voorz. latente belasting - eindstand
Wel + de voorziening?
pi_121608154
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 20:17 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Wel + de voorziening?
Ja, want het verhoogt de belastinglast.
pi_121608218
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 20:15 schreef Muhasib het volgende:

[..]

lol... EV ging redelijk goed vergeleken met CL/AO :(, kut AO.

Betaalde VPB is : Beginstand te betalen + belastinglast + dotatie Voorz. latente belasting - eindstand

Wie had trouwens nog meer NV COS 250 bij laatste vraag middagzitting met steekpenningen?
Die had ik ook! :D
pi_121608293
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 20:17 schreef Muhasib het volgende:

[..]

Ja, want het verhoogt de belastinglast.
Waarom niet -? Het is toch een dotatie verplichting?

Ik heb ook + gedaan maar ben vergeten waarom :P

Ik had btw ook cos250
pi_121608402
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 20:19 schreef MJ23 het volgende:

[..]

Die had ik ook! :D
Had jij ook stukproductie bij de eerste AO over de vernieuwing van machines en installaties?
pi_121608431
Ik wel
pi_121608497
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 20:20 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Waarom niet -? Het is toch een dotatie verplichting?

Ik heb ook + gedaan maar ben vergeten waarom :P

Ik had btw ook cos250
Het is misschien makkelijker om in journaalposten te denken:
Belastinglast
Aan VLB

Dit komt bovenop:
Belastinglast
Aan te betalen VPB dus belastinglast moet je ook verhogen ivm met dotatie
pi_121608557
Volgens mij moet het - zijn maargoed :P
De verplichting neemt toe en heb je nog niet betaald.
pi_121608813
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 20:25 schreef ikwordra het volgende:
Volgens mij moet het - zijn maargoed :P
De verplichting neemt toe en heb je nog niet betaald.
Ah je hebt gelijk fuckk :P
pi_121608874
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 20:29 schreef Muhasib het volgende:

[..]

Ah je hebt gelijk fuckk :P
Fuck die OAT :P
pi_121609853
Hier ook NV COS 250.

Als ze er niet bij hadden gezet dat het geen fraude was, had ik waarschijnlijk de escalatieladder uit NV COS 240 gebruikt. :Y
pi_121609926
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 20:48 schreef GuitarJJ het volgende:
Hier ook NV COS 250.

Als ze er niet bij hadden gezet dat het geen fraude was, had ik waarschijnlijk de escalatieladder uit NV COS 240 gebruikt. :Y
hahaha same xD
pi_121610550
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 20:22 schreef Muhasib het volgende:

[..]

Had jij ook stukproductie bij de eerste AO over de vernieuwing van machines en installaties?
Yessir. Iemand uit m'n klas zei dat het dienstverlening met kenmerken van stukproductie was, maar dat is volgens mij niet goed.
pi_121610633
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 20:30 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Fuck die OAT :P
Ik keek net bij Dressed BV:
Vennootschapsbelasting ten laste van het resultaat 2007-2008 3.489.595 2 pt
Toevoeging aan voorziening latente belastingverplichtingen
wegens uitgestelde belastingbetaling - 120.000 2 pt
Vrijval latentie ivm aanpassing tarief van 30% naar 25% 1.156 1 pt
Mutatie kortlopende schuld inzake vennootschapsbelasting:
- 31 juli 2008 1.450.348
- 31 juli 2007 1.138.759
toename kortlopende schulden - 311.589 2 pt
Betaalde vennootschapsbelasting in 2007-2008 3.059162

Kijk die puntenverdeling, als het weer zo is dan hebben we niks te vrezen lol, 2pt is echt niks. Echt stom, bij de oefeningen doe ik dit wel goed en op de OAT niet ;(. Ik verwijt dit aan de weersomstandigheden! :P
pi_121610983
Laat ze maar 20 punten voor die vraag geven :o
pi_121611023
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 21:08 schreef GuitarJJ het volgende:
Laat ze maar 20 punten voor die vraag geven :o
Haaha, had jij 'em wel helemaal goed :P?
pi_121611776
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 21:08 schreef Muhasib het volgende:

[..]

Haaha, had jij 'em wel helemaal goed :P?
Denk het wel O-)
Misschien de drie onderdelen van de overdruk niet helemaal. Ik had:
1. Naheffing loonbelasting (25% * bedrag aan loonbelasting)
2. Deelnemingsvrijstelling (resultaat deelneming * 25%)
3. Verschillende belastingpercentages in buitenland (salderend bepaald)

Morgen om 08.45 trouwens nog een herkansing EXV. Heb er nu - na zoveel leren voor de OAT - wel vertrouwen in! :P
pi_121611838
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 21:21 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Denk het wel O-)
Misschien de drie onderdelen van de overdruk niet helemaal. Ik had:
1. Naheffing loonbelasting (25% * bedrag aan loonbelasting)
2. Deelnemingsvrijstelling (resultaat deelneming * 25%)
3. Verschillende belastingpercentages in buitenland (salderend bepaald)
Helaas, punt 3 is fout, dat moest afschrijving goodwill zijn, maar ik hoop dat we al voor 2 goed al veel punten binnenkrijgen :P so no worries I hope. Buitenlandse tarieven zijn een onderdeel van de gewogen gemiddelde nominale belastinglast. Check anders middagzitting Woodhouse dacht ik.
pi_121611900
EXV moet je op de HHS halen om deel te mogen nemen aan de LOAT. Bij jullie zo te zien niet? :P
pi_121611932
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 21:22 schreef Muhasib het volgende:

[..]

Helaas, punt 3 is fout, dat moest afschrijving goodwill zijn, maar ik hoop dat we al voor 2 goed al veel punten binnenkrijgen :P so no worries I hope. Buitenlandse tarieven zijn een onderdeel van de gewogen gemiddelde nominale belastinglast. Check anders middagzitting Woodhouse dacht ik.
Kijk eens aan die heb ik gewoon goed ohhhhhhhhhhhhh
pi_121611957
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 21:24 schreef Sebastiaan85 het volgende:

[..]

Kijk eens aan die heb ik gewoon goed ohhhhhhhhhhhhh
Nice :D
pi_121612012
Jij hebt sowieso een dik cijfer voor EV
pi_121612178
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 21:25 schreef Sebastiaan85 het volgende:
Jij hebt sowieso een dik cijfer voor EV
Aah ik voel me zo stom over die fout van dotatie vlb dat ik die als pluspost heb gedaan bij de betaalde VPB. Ik kan echt niet tegen als ik zulke stomme foutjes maakt, maar goed :P.
pi_121613604
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 21:21 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Denk het wel O-)
Misschien de drie onderdelen van de overdruk niet helemaal. Ik had:
1. Naheffing loonbelasting (25% * bedrag aan loonbelasting)
2. Deelnemingsvrijstelling (resultaat deelneming * 25%)
3. Verschillende belastingpercentages in buitenland (salderend bepaald)

Morgen om 08.45 trouwens nog een herkansing EXV. Heb er nu - na zoveel leren voor de OAT - wel vertrouwen in! :P
Ik had:
Goodwill
Omrekeningsresultaat deelnemingen
Niet aftrekbare kosten
pi_121613674
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 21:28 schreef Muhasib het volgende:

[..]

Aah ik voel me zo stom over die fout van dotatie vlb dat ik die als pluspost heb gedaan bij de betaalde VPB. Ik kan echt niet tegen als ik zulke stomme foutjes maakt, maar goed :P.
Ik ook, kan net het verschil maken.
Wist iemand de toelichting op balanspresentatie MVA?
Ik kon wel een hele rits vinden over toelichting, maar niet specifiek over presentatie
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')