Handig, thanks! Ik vind NV COS 501 erg handig als het over claims gaat (waar het erg vaak over gaat).quote:Op zondag 13 januari 2013 00:06 schreef Muhasib het volgende:
Even algemeen voor iedereen:
NV COS 500 alinea A11
"De controlewerkzaamheden die worden beschreven in alinea A14-A25 hierna kunnen worden gebruikt als risico-inschattingswerkzaamheden, toetsingen van interne beheersingsmaatregelen dan wel gegevensgerichte werkzaamheden, afhankelijk van de context waarin ze door de accountant worden toegepast."
Ik zou even die alinea's markeren ten behoeve van het controleplan
Er er staat nog een klein stukje over de controle op voorraden in beschrevenquote:Op zondag 13 januari 2013 08:25 schreef Maikel088 het volgende:
[..]
Handig, thanks! Ik vind NV COS 501 erg handig als het over claims gaat (waar het erg vaak over gaat).
Ik zou eerst de waarschijnlijkheid beoordelen aan de hand van juridische brondocumenten. Bijvoorbeeld een verklaring van de advocaat waarin de mate van waarschijnlijkheid instaat dat de onderneming daadwerkelijk het betreffende bedrag uit zal moeten keren. Is het waarschijnlijk dan meen ik dat een voorziening gevormd dient te worden. Pas wanneer dat niet het geval is (soms zie je dat in de praktijk omdat ondernemingen dan menen dat ze schuld bekennen op deze manier) dan melding aan degenen belast met governance waarin je aangeeft dat het management de post niet wil wijzigen (overigens alleen als de accountant meent dat het argument niet voldoende is) en pas als zij dit ook niet willen dan ga je naar de verklaring. Vergeet overigens niet om het management ook een LoR (Letter of Representation) te laten ondertekenen waarin zij erkennen de desbetreffende post niet aan te willen passen, samen met hun argument.quote:Op zondag 13 januari 2013 11:24 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:
Ik zou zeggen de post beoordelen. Aan de hand van de post goedkeuren, beperking of afkeurend. Afkeurend en beperking als de directie de post niet aanpast.
quote:Op zondag 13 januari 2013 00:06 schreef Muhasib het volgende:
Even algemeen voor iedereen:
NV COS 500 alinea A11
"De controlewerkzaamheden die worden beschreven in alinea A14-A25 hierna kunnen worden gebruikt als risico-inschattingswerkzaamheden, toetsingen van interne beheersingsmaatregelen dan wel gegevensgerichte werkzaamheden, afhankelijk van de context waarin ze door de accountant worden toegepast."
Ik zou even die alinea's markeren ten behoeve van het controleplan
Risico 4 is significantie c ipv aquote:Op zondag 13 januari 2013 12:06 schreef Maikel088 het volgende:
Heeft iemand nog opmerkingen over de significante risico's die ik vanochtend hier heb geplaatst?
Dat is onjuist...quote:Op zondag 13 januari 2013 12:30 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:
ik dacht alleen melden als er sprake is van diepgaande invloed
Helder, thanks!quote:Op zondag 13 januari 2013 12:46 schreef Sebastiaan85 het volgende:
Cos 240:
Onmogelijkheid voor de accountant om de opdracht voort te zetten
(Zie: Alinea 38)
A54.
Voorbeelden van uitzonderlijke omstandigheden die zich kunnen voordoen en die voor de accountant de mogelijkheid om de opdracht voort te zetten ter discussie stellen, omvatten:
De entiteit neemt geen passende maatregelen met betrekking tot de fraude die door de accountant in de gegeven omstandigheden als noodzakelijk worden geacht, zelfs indien de fraude niet van materieel belang is voor de financiële overzichten;
Het in overweging nemen door de accountant van de risico’s van een afwijking van materieel belang die het gevolg is van fraude, alsmede van de resultaten uit controlewerkzaamheden wijzen op een ernstig risico van fraude die van materieel belang is en waarvan het effect niet af te bakenen is; of
De accountant heeft ernstige twijfels over de competenties of integriteit van het management of van degenen belast met governance..
Geen idee, maar als je veel oude OAT's maakt weet je wat ze willen horenquote:Op zondag 13 januari 2013 12:21 schreef Maikel088 het volgende:
Bedankt voor de tip, heb ik vaker gehoord.
Waarom is het C?
Subjectieve beperking krijgt een verklaring met beperking indien materieel. Bij een subjectieve beperking die resulteert in een onzekerheid van diepgaande invloed, dient de opdracht te worden teruggegeven. (eventueel na het geven van een verklaring van oordeelonthouding.quote:Op zondag 13 januari 2013 12:47 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:
ok, weet je hoe het zit met subjectieve beperking bij controles? zelfde stappenplan als bij bedenking tegen verantwoording?
Maar dan is er geen verschil tussen subjectief en objectief?quote:Op zondag 13 januari 2013 12:57 schreef GuitarJJ het volgende:
[..]
Subjectieve beperking krijgt een verklaring met beperking indien materieel. Bij een subjectieve beperking die resulteert in een onzekerheid van diepgaande invloed, dient de opdracht te worden teruggegeven. (eventueel na het geven van een verklaring van oordeelonthouding.
Het verschil is dat je bij een objectieve verhindering van diepgaande invloed altijd een verklaring van oordeelonthouding geeft. Bij een subjectieve verhindering van diepgaande invloed geef je in principe de opdracht terug. Echter is dit in de wet niet altijd mogelijk. In dat geval geeft je, net zoals een objectieve verhindering, inderdaad ook een verklaring van oordeelonthouding.quote:Op zondag 13 januari 2013 13:00 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:
[..]
Maar dan is er geen verschil tussen subjectief en objectief?
Ok bedankt.quote:Op zondag 13 januari 2013 13:02 schreef GuitarJJ het volgende:
[..]
Het verschil is dat je bij een objectieve verhindering van diepgaande invloed altijd een verklaring van oordeelonthouding geeft. Bij een subjectieve verhindering van diepgaande invloed geef je in principe de opdracht terug. Echter is dit in de wet niet altijd mogelijk. In dat geval geeft je, net zoals een objectieve verhindering, inderdaad ook een verklaring van oordeelonthouding.
Dus:
Subjectief (materieel) -> beperking
Subjectief (diepgaand) -> opdracht teruggeven. Niet mogelijk? -> oordeelonthouding
Objectief (materieel) -> beperking
Objectief (diepgaand) -> oordeelonthouding
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |