abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121514151
Nadat ik het helemaal niet wist: SES / Tips studiekeuze

Weet ik nu dat ik toch de economische kant op wil, al heb je daar ook weer heel veel richtingen..
Zit nu toch te twijfelen tussen deze 3 studies:

- Bedrijfseconomie
- Fiscale economie
- Accountancy

Heb gelezen dat Bedrijfseconomie het breedst van de 3 is.
Nu heb ik wel gelezen dat het propedeuse jaar bij deze 3 opleidingen hetzelfde is dus je dan nog zonder verlies kan switchen.

Er is vast wel iemand die hetzelfde probleem heeft gehad en mij advies/raad kan geven :)
  zondag 13 januari 2013 @ 18:53:55 #2
381234 Vaatwastablet
Mening van vrijheidsuiting
pi_121514256
Ga accountancy doen, tot het derde hetzelfde als bedrijfeconomie. Daarnaast kan je veel geld maken als accountant.
pi_121514262
Tja, wat wil je ermee gaan doen?
pi_121514328
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 18:53 schreef Yreal het volgende:
Tja, wat wil je ermee gaan doen?
Tsjah, het liefst wil ik een afwisselende baan later dus iets dat niet snel gaat vervelen. Dus contact met klanten, vergaderingen ed.
Niet iedere dag van 9 tot 5 hetzelfde moeten doen.

EDIT: Ho, wacht dat 9 tot 5 vind ik prima, alleen elke dag hetzelfde moeten doen niet.

[ Bericht 6% gewijzigd door nodig op 13-01-2013 19:00:51 ]
pi_121514369
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 18:55 schreef nodig het volgende:

[..]

Tsjah, het liefst wil ik een afwisselende baan later dus iets dat niet snel gaat vervelen. Dus contact met klanten ed.
Dat heb je met alle 3. Of je nou fiscalist, accountant of bedrijfseconoom wordt.
pi_121514505
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 18:56 schreef Yreal het volgende:

[..]

Dat heb je met alle 3. Of je nou fiscalist, accountant of bedrijfseconoom wordt.
Kan je mij het verschil is uitleggen, ik kan het allemaal moeilijk vinden, het lijkt allemaal heel veel op elkaar.

Fiscalist is iniedergeval belastinggericht. Maar dat heb je als je jaarrekeningen ed opmaakt ook.
  zondag 13 januari 2013 @ 19:00:07 #7
381234 Vaatwastablet
Mening van vrijheidsuiting
pi_121514528
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 18:55 schreef nodig het volgende:

[..]

Tsjah, het liefst wil ik een afwisselende baan later dus iets dat niet snel gaat vervelen. Dus contact met klanten, vergaderingen ed.
Niet iedere dag van 9 tot 5 hetzelfde moeten doen.
Accountant is niet vaak een 9 tot 5-baantje afhankelijk bij welk kantoor je te werk gaat.
pi_121514635
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 18:59 schreef nodig het volgende:

[..]

Kan je mij het verschil is uitleggen, ik kan het allemaal moeilijk vinden, het lijkt allemaal heel veel op elkaar.

Fiscalist is iniedergeval belastinggericht. Maar dat heb je als je jaarrekeningen ed opmaakt ook.
Veel accountants pakken daarom een fiscale studie erbij.
pi_121514644
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 19:00 schreef Vaatwastablet het volgende:

[..]

Accountant is niet vaak een 9 tot 5-baantje afhankelijk bij welk kantoor je te werk gaat.
Even iets aangepast, 9 tot 5 vind ik prima, paar overuren maken bij leuk werk maakt mij ook niet uit. Als het maar niet al die uren lang hetzelfde werk is.
pi_121514762
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 19:02 schreef nodig het volgende:

[..]

Even iets aangepast, 9 tot 5 vind ik prima, paar overuren maken bij leuk werk maakt mij ook niet uit. Als het maar niet al die uren lang hetzelfde werk is.
Uh ja, fiscale economie... belastingtechnisch zo voordelig mogelijk werken, accountants controleren de boeken en bedrijfseconomen... geen idee wat die eigenlijk doen.
pi_121515276
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 19:05 schreef Yreal het volgende:

[..]

Uh ja, fiscale economie... belastingtechnisch zo voordelig mogelijk werken, accountants controleren de boeken en bedrijfseconomen... geen idee wat die eigenlijk doen.
Eigenlijk ligt het wel heel dicht bij elkaar dus, als ik het niet weet kan je wel lekker makkelijk nog switchen naar het eerste jaar.
pi_121515500
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 19:16 schreef nodig het volgende:

[..]

Eigenlijk ligt het wel heel dicht bij elkaar dus, als ik het niet weet kan je wel lekker makkelijk nog switchen naar het eerste jaar.
eerste jaar is sowieso hetzelfde. Orienteer je daar wat op de richtingen. Ik weet niet precies hoe het allemaal werkt, maar Fiscale economie en Accountancy masters zijn ook toegankelijk voor bedrijfseconomen voor zover ik weet. Je kan natuurlijk altijd gewoon fiscaal recht en accountancy geen studeren. Dat is echt een goude combi.
pi_121515603
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 19:20 schreef Yreal het volgende:

[..]

eerste jaar is sowieso hetzelfde. Orienteer je daar wat op de richtingen. Ik weet niet precies hoe het allemaal werkt, maar Fiscale economie en Accountancy masters zijn ook toegankelijk voor bedrijfseconomen voor zover ik weet. Je kan natuurlijk altijd gewoon fiscaal recht en accountancy geen studeren. Dat is echt een goude combi.
Wacht, 2 studies? Hoe doe je dat dan? Eerst accountancy hebben aan het werk en dan in tussentijd fiscale recht erbij doen? Of hoe moet ik dat zien?

Wat doe je zelf eigenlijk als ik vragen mag?
pi_121515925
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 19:22 schreef nodig het volgende:

[..]

Wacht, 2 studies? Hoe doe je dat dan? Eerst accountancy hebben aan het werk en dan in tussentijd fiscale recht erbij doen? Of hoe moet ik dat zien?

Wat doe je zelf eigenlijk als ik vragen mag?
Fiscaal recht, rechtsgeleerdheid en hbo-mer.

Beetje creatief doen met je rooster. Rechten wordt overal in de avonduren wel aangeboden, aan de uva kost het je 2 avonden om een voltijd programma aan te houden. Bovendien ga je natuurlijk op zoek naar zo veel mogelijk overlap. In de meeste economische studies zitten ook wel stukken ondernemingsrecht, vermogensrecht en fiscaalrechterlijke vakken.
pi_121516341
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 19:28 schreef Yreal het volgende:

[..]

Fiscaal recht, rechtsgeleerdheid en hbo-mer.

Beetje creatief doen met je rooster. Rechten wordt overal in de avonduren wel aangeboden, aan de uva kost het je 2 avonden om een voltijd programma aan te houden. Bovendien ga je natuurlijk op zoek naar zo veel mogelijk overlap. In de meeste economische studies zitten ook wel stukken ondernemingsrecht, vermogensrecht en fiscaalrechterlijke vakken.
En je bent gelijk naar je VWO begonnen met 3 studie's tegelijk? Mag heel wat geld kosten dan?
Nooit geweten dat mensen gelijk na de Havo 2 studie's tegelijk gingen volgen.
  zondag 13 januari 2013 @ 19:44:20 #16
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_121516828
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 19:35 schreef nodig het volgende:

[..]

En je bent gelijk naar je VWO begonnen met 3 studie's tegelijk? Mag heel wat geld kosten dan?
2e studie is gratis ;) Of althans, was gratis toen :P
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_121517087
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 19:35 schreef nodig het volgende:

[..]

neu is ook wel wat tijd overheen gegaan. na 2de jaar MER besloten om toch maar eens wat inspanning te gaan leveren en sinds dien loop ik daarnaast ook nog rond op de UvA.
pi_121518146
Ik deel de mening, dat deze studies nagenoeg hetzelfde zijn, niet. Wellicht is dit het eerste jaar het geval maar in latere jaren verschilt toch wel het e.a. Ook al hebben bedrijfseconomie en accountancy meerdere overlappingen met elkaar, is er toch duidelijk een andere focus. Fiscale economie richt zich duidelijk meer op het fiscale/rechten aspect t.o.v. BE/AC.

Bekijk anders het vakkenpakket eens uitvoerig.

http://www.rug.nl/ocasys/rug/vak/showpos?opleiding=4663

http://www.rug.nl/ocasys/rug/vak/showpos?opleiding=2015

http://www.rug.nl/ocasys/rug/vak/showpos?opleiding=2010
pi_121519206
Mensen die denken dat accountancy 9 tot 5 is... good luck. :')
pi_121519441
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 20:10 schreef HenkXL het volgende:
Ik deel de mening, dat deze studies nagenoeg hetzelfde zijn, niet. Wellicht is dit het eerste jaar het geval maar in latere jaren verschilt toch wel het e.a. Ook al hebben bedrijfseconomie en accountancy meerdere overlappingen met elkaar, is er toch duidelijk een andere focus. Fiscale economie richt zich duidelijk meer op het fiscale/rechten aspect t.o.v. BE/AC.

Bekijk anders het vakkenpakket eens uitvoerig.

http://www.rug.nl/ocasys/rug/vak/showpos?opleiding=4663

http://www.rug.nl/ocasys/rug/vak/showpos?opleiding=2015

http://www.rug.nl/ocasys/rug/vak/showpos?opleiding=2010
Dit zijn allemaal universitaire studie's.
Heb je veel meer profijt als je het op universitair niveau gaat doen als HBO? Kan ik met 1 jaar HBO accountancy instormen op 1 van die studies? Mocht het mij te makkelijk afgaan. HAVO doe ik op mijn sloffen..
pi_121522735
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 20:33 schreef nodig het volgende:

[..]

Dit zijn allemaal universitaire studie's.
Heb je veel meer profijt als je het op universitair niveau gaat doen als HBO? Kan ik met 1 jaar HBO accountancy instormen op 1 van die studies? Mocht het mij te makkelijk afgaan. HAVO doe ik op mijn sloffen..
ja , ja (evt wiskunde bijspijkeren),
pi_121524329
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 21:25 schreef Yreal het volgende:

[..]

ja , ja (evt wiskunde bijspijkeren),
hehe, sta voor wis, eco, m&o allemaal een 7. Godsdienst en maatschappijleer ook 7 en de rest van de vakken (ak, gs, eng, nl) tussen 5,8 en 6,3
pi_121526271
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 21:49 schreef nodig het volgende:

[..]

hehe, sta voor wis, eco, m&o allemaal een 7. Godsdienst en maatschappijleer ook 7 en de rest van de vakken (ak, gs, eng, nl) tussen 5,8 en 6,3
Noem dit nou niet echt op je sloffen :P
Had zelf een 6 en de rest 7/8 zonder mn examens te leren. Havo stelt eigenlijk niets voor.
pi_121526538
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 21:49 schreef nodig het volgende:

[..]

quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 22:16 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Noem dit nou niet echt op je sloffen :P
Had zelf een 6 en de rest 7/8 zonder mn examens te leren. Havo stelt eigenlijk niets voor.
Heel bijzonder is dat allemaal niet nee
pi_121527948
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 22:19 schreef Yreal het volgende:

[..]

[..]

Heel bijzonder is dat allemaal niet nee
In vergelijking met mijn mede-havo'ers is het top hoor. Bij economie zit ik met mijn cijfer altijd bij de 3 beste van de klas.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')