abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121378201
Hallo,

Mijn studiekeuze komt steeds dichterbij, zit nu in examenjaar havo 5 (profiel economie en maatschappij, die keuze was toen al snel en makkelijk gemaakt, geen spijt van) en weet nog steeds niet wat ik wil en heb nog geen enkele open dag bezocht..

Op school steken mijn cijfers van economie, M&O, wiskunde en maatschappijleer boven de andere vakken uit, waarbij talen het slechtst zijn (heb ik nooit leuk gevonden).

Interesses: Economie, Gadget (computer, console, tablet, mobiel en allerlei gadgets), Gamen (al kan ik daar weinig mee lijkt me, heb niks met creativiteit)

Wil niet iets met marketing, ben niet echt creatief, dus geen commerciële economie of opleiding marketing.

ICT leek mij ook nog wel wat maar lijkt me te gaan vervelen als je iedere dag weer zit te programmeren, maar alsnog lijkt het me wel gaaf om in bepaalde computertalen heel erg goed te worden.

Wat mij ook wel leuk lijkt is rechten, ben wel iemand die weet wat die tekent en wanneer iemand in zijn recht staat met een in hun ogen ''defect apparaat''

Waar mijn oog is opgevallen:

- Lerarenopleiding vo economie
- (technisch/bedrijfskundig/normale) Informatica
- Fiscale economie
- Bedrijfseconomie
- Rechten
- Logistiek en economie

En qua functie voorbeelden (ruim genomen, dingen die zo in me opkomen):
- Leraar economie VO
- Eigenaar computerzaak (valt weinig brood mee te verdienen)
- Werken bij een webshop als bol.com op financiële afdeling
- Werken bij Philips op financiële afdeling
- Werken bij Tweakers.net :9~ (reviews en nieuws doen van de nieuwste gadgets, fantastisch _O_ )
- Belastingadviseur
- Advocaat
- Politiekundige

Het gaat mij vooral erom dat ik geen spijt krijg van me keuze, het hoeft geen leuke studie te zijn, het moet een leuke baan zijn die ik daarna ga doen. Een baan die ik tot mijn 67 interessant en met veel plezier blijf doen. Eventueel kan ik mocht het nodig zijn of weet ik nog steeds niet wat ik wil na mijn examen het VWO gaan volgen.

Elk advies is welkom :) maar ik kan natuurlijk niet 7 open dagen gaan bezoeken en of ik daarna er iets mee opschiet is ook maar de vraag omdat ze vooral laten zien wat de studie inhoud en hoe leuk de studie is ipv wat je ermee kan worden? Liever verklein ik dit tot 1 a 3 opendagen ;)
pi_121378328
Ik weet niet zo heel veel van de door jou genoemde opleidingen en vervolgstappen. Echter, je moet wel héél erg gemotiveerd zijn voor 'dat wat erna komt' wil je je door een studie heen kunnen slaan die je niet helemaal ligt/leuk vindt.

Nu is het vaak wel zo dat je een studie doet met vakken die als het goed is in jouw interesseveld liggen als je de studie doet óm een baan in exact dat vakgebied te krijgen, het is echter geen garantie. Staar je niet blind dus, op het 'ik sla me er wel doorheen', zeker niet als je straks tientallen artikelen door moet lezen, dozijnen arresten moet kennen en je daar echt even een paar dagen voor moet gaan zitten ;)

Succes in elk geval met het maken van je keuze! :)
Ja doei.
pi_121378738
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 23:55 schreef motorbloempje het volgende:
Ik weet niet zo heel veel van de door jou genoemde opleidingen en vervolgstappen. Echter, je moet wel héél erg gemotiveerd zijn voor 'dat wat erna komt' wil je je door een studie heen kunnen slaan die je niet helemaal ligt/leuk vindt.

Nu is het vaak wel zo dat je een studie doet met vakken die als het goed is in jouw interesseveld liggen als je de studie doet óm een baan in exact dat vakgebied te krijgen, het is echter geen garantie. Staar je niet blind dus, op het 'ik sla me er wel doorheen', zeker niet als je straks tientallen artikelen door moet lezen, dozijnen arresten moet kennen en je daar echt even een paar dagen voor moet gaan zitten ;)

Succes in elk geval met het maken van je keuze! :)
Jep, er moet natuurlijk wel een beetje motivatie zijn wat nu eigenlijk totaal ontbreekt op de HAVO bij de meeste dingen, had eigenlijk meteen al VWO moeten doen maar dat is allemaal achteraf. Heel vaak zijn er mensen die een studie kiezen omdat het hun leuk lijkt waar je later helemaal niks mee opschiet. Maar voor mij is een leuke baan wel 100x belangrijker dan een "chille'' opleiding. Maar de keuze is zo ontiegelijk lastig, heb ik eigenlijk altijd met keuze's waarvan er een mogelijkheid is dat ik er later spijt van kan gaan krijgen, een paar jaren verspillen heb ik echt geen zin in (en dan nog niet te denken dat ik later bij iedere werkdag ''had ik dat maar gedaan dan hoefde ik hier niet heen'' gedachte krijg'').
pi_121378854
Ga in elk geval nog met zoveel mogelijk opleidingen meekijken. Dit hoeft niet alleen op de vastgestelde open dagen; mail gewoon met de secretariaten van de opleiding of zoek contact met de studievereniging van de opleiding aan de onderwijsinstelling van je keus en vraag of je een dagje mee mag lopen met een student, dus gewoon jij en de studenten en niet zo'n ingestudeerde dag. Als je dit met je decaan overlegt is dat vaak wel mogelijk, zeker als je er verder goed voor staat, en het laat sowieso zien dat je met je toekomst bezig bent.

Sowieso kan ik je alleen maar aanbevelen om eerder zelf die meeloopmogelijkheden te regelen dan naar de ingestudeerde-dansjes-dagen te gaan waarop ze ineens overal planten en veel te enthousiaste studenten erbij halen ;)
Ja doei.
pi_121379106
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 00:09 schreef motorbloempje het volgende:
Ga in elk geval nog met zoveel mogelijk opleidingen meekijken. Dit hoeft niet alleen op de vastgestelde open dagen; mail gewoon met de secretariaten van de opleiding of zoek contact met de studievereniging van de opleiding aan de onderwijsinstelling van je keus en vraag of je een dagje mee mag lopen met een student, dus gewoon jij en de studenten en niet zo'n ingestudeerde dag. Als je dit met je decaan overlegt is dat vaak wel mogelijk, zeker als je er verder goed voor staat, en het laat sowieso zien dat je met je toekomst bezig bent.

Sowieso kan ik je alleen maar aanbevelen om eerder zelf die meeloopmogelijkheden te regelen dan naar de ingestudeerde-dansjes-dagen te gaan waarop ze ineens overal planten en veel te enthousiaste studenten erbij halen ;)
Bedankt voor je advies! Voor dat soort dingen krijg je bij ons op school in bijna alle gevallen wel verlof ja. Dat type open dagen ken ik ook, onze school doet er ook aan, de jaarlijkse ''kauwgom wegspoelen, ramen schoonmaken'' dag net voor de opendag, gymzaal ombouwen met attributen die je de rest van je schooltijd niet meer zult zien etc etc. Meelopen met een student lijkt me opzich wel gaaf om te doen ;) Eerst maar eens die lijst met interessante opleidingen proberen te verkleinen, word een hele klus.
pi_121379112
Ik twijfel tussen farmacie en biomedische wetenschappen.
pi_121379224
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 00:16 schreef Festa94 het volgende:
Ik twijfel tussen farmacie en biomedische wetenschappen.
Dat is dan wel het totale tegenovergestelde dan dat ik wil ;)
pi_121383579
de enige opleiding waar ik echt wat zinnigs over kan zeggen, is fiscale economie. Ik doe dit momenteel op de universiteit, maar er zijn er heel weinig van. Wil je later dus zekerheid van (leuk!!) werk is dat echt een hele goede studie. Daarbij kan je in de praktijk dan ook sneller doorstromen naar topniveau. Je moet wel kijken of je hard wilt werken later. Zeker als je bij de grote kantoren begint, daar zijn overuren een stuk normaler dan gebruikelijk (gedeelte overuren krijg je niet extra uitbetaald e.d.)

wat je aan je interesses te zien ook zou kunnen doen, is de combinatiestudie recht én economie. Dat is wel ee nstuk pittiger, want dan doe je eigenlijk twee studies in 1 in een verkorte tijd.

tot slot: op de universiteit kan je ook beginnen met bedrijfseconomie en dan in het tweede jaar nog instromen bij fiscaal, en andersom, mocht er iets niet bevallen. of dat op het hbo ook zo is weet ik niet
life is what happens to you, while you're busy making other plans.
pi_121384258
Als ik zo naar je beroeps interesses kijk, kun je TI en I af schrijven. Je lijkt vooral wat met economie te hebben. Dus zou je voor BI kunnen gaan als je ook interesse hebt in informatica. Ik zou eens wat meeloop dagen prikken als ik jou was.
Op zondag 30 september 2012 02:37 schreef LompeHork het volgende:
ouyevoli vind ik wel kwaliteit.
Op woensdag 3 oktober 2012 23:15 schreef Bitterlemon het volgende:
Ik wil kwaliteit, waar is Ouyevoli?
pi_121386037
Kijk 's naar: www.studiekeuze.qompas.nl voor een planning van bezoek meeloop/proefstudeerdagen!
Ook www.icares.com kan je zelf mee aan de slag.
Ook je decaan (welke school zit je eigenlijk) heeft dergelijke overzichten en middelen voor je (als het goed is)!
En natuurlijk is een goed loopbaangesprek met decaan of externe keuzecoach over jouw interesses, wat past bij jou als persoon en opstellen actieplannetje voor komende maanden een goede actie;
Kijk daarvoor ook 's naar www.studiekeuzenederland.nl SUCCES!!
pi_121406002
Bedankt voor al jullie adviezen/reacties!

Fiscale economie lijkt mij wel wat, economie en een beetje recht in 1 beroep :) Ook heb je daar heel veel doorgroei mogelijkheden en dat heb je bijvoorbeeld als docent economie niet tot weinig. Hard werken past ook wel bij mij, ik neem mijn huidige bijbaantje ook zeer serieus en werk altijd door (beetje ouwehoeren met collega's onder het werk vind ik dan wel weer leuk :P). Heb nu een zeer afwisselend bijbaantje, waardoor het ook niet zo snel saai word. De banen naar fiscale economie lijken me ook erg afwisselend omdat je iedere keer een andere opdracht krijgt, of sla ik de hamer mis en is het juist veel van hetzelfde?
pi_121438081
quote:
0s.gif [b]Op woensdag 9 januari 2013 23:51 schreef

En qua functie voorbeelden (ruim genomen, dingen die zo in me opkomen):
- Werken bij een webshop als bol.com op financiële afdeling
- Werken bij Philips op financiële afdeling
- Belastingadviseur
Die drie functies haal ik er even tussenuit. Waarom lijkt je dat leuk? Of welke werkzaamheden denk je daar te gaan doen? Als je daar antwoord op kan geven kan ik je wellicht verder helpen :). (vanuit de praktijk). Financiele afdeling is namelijk heel breed (of eigenlijk hoog ;)), van typmiep tot CFO en alles daartussen.
pi_121441660
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 16:10 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Die drie functies haal ik er even tussenuit. Waarom lijkt je dat leuk? Of welke werkzaamheden denk je daar te gaan doen? Als je daar antwoord op kan geven kan ik je wellicht verder helpen :). (vanuit de praktijk). Financiele afdeling is namelijk heel breed (of eigenlijk hoog ;)), van typmiep tot CFO en alles daartussen.
Die 1e 2 ''functies'' aangezien dat een combinatie is van economie en informatica/gadgets. Al weet ik niet of je in de praktijk wat meemaakt van informatica/gadgets behalve cijfertjes in de pc pleuren. Maar lijkt me makkelijker werken dan met bouwmaterialen of iets dergelijks waar ik 0,0 verstand van heb.

Welke werkzaamheden, tsjah, het liefst word ik gelijk directeur van zoiets maar denk toch iets economische. Zit nog niet echt in al die banen moet ik eerlijk zeggen.
pi_121456688
Er is dus ook nog verschil tussen fiscaal recht en fiscale economie, niet zo bij stil gestaan dat die twee hele verschillende opleidingen zijn..

Wil later wel een beroep waar je echt goed in kan worden (boven andere uitspringen) en met doorgroeimogelijkheden. Fiscaal recht is meer met rechten en fiscale economie meer met economie. Fiscaal recht klinkt op 1 of andere manier minder saai als fiscale economie..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')