pfaf | woensdag 12 december 2012 @ 17:37 | |||
In navolging van MUZ / Jaarlijstjes 2004 MUZ / Jaarlijstjes 2005! MUZ / Jaarlijstjes 2006! MUZ / Jaarlijstjes 2007! MUZ / Jaarlijstjes 2008! MUZ / Jaarlijstjes 2009! en MUZ / Jaarlijstjes 2011!
| ||||
pfaf | woensdag 12 december 2012 @ 17:39 | |||
Zelf doe ik dit jaar niet mee, ik luister geen muziek meer. Als ik wat moest noemen zou ik de albums van Foxygen, Fiona Apple en Godspeed You Black Emperor als favoriete albums van het jaar noemen. Ik ben dus benieuwd naar jullie lijstjes, om hopelijk ooit te beluisteren. | ||||
Felagund | woensdag 12 december 2012 @ 17:44 | |||
Waarom niet? Geen tijd meer? Ik heb zelf ook nog een hoop in te halen, dus ik moet nog zien of ik hier een lijstje post. | ||||
Tchock | woensdag 12 december 2012 @ 17:44 | |||
Voorlopige lijst uit een ander topic: 1. Alt-J - An Awesome Wave 2. The xx - Coexist 3. Ultraísta - Ultraísta 4. Flying Lotus - Until The Quiet Comes 5. Tame Impala - Lonerism 6. Four Tet - Pink 7. The Shins - Port of Morrow 8. Jack White - Blunderbuss 9. Maccabees - Given to the Wild 10. Grizzly Bear - Shields Sommige dingen weet ik absoluut nog niet zeker, over de definitieve ga ik nog nadenken | ||||
pfaf | woensdag 12 december 2012 @ 17:45 | |||
Geen tijd nee. Ik heb wel wat geluisterd, maar niet genoeg om een lijstje te kunnen maken. | ||||
n00biedoobiedoo | woensdag 12 december 2012 @ 17:53 | |||
1. Bill Fay - Life is People 2. The Kik - Springlevend 3. Tame Impala - Lonerism 4. Django Django - s/t 5. Toy - s/t Verder maakte Alt-J , net zoals De Staat een paar jaar geleden, duidelijk dat als je een paar jaar over een debuutplaat doet, dat er een hoop nonsens uit voortkomt die een hele hoop mensen ge-wel-dig vinden. Ow en mijn eckte nummer 1 is eigenlijk deze, maarja compilaties van werk van een aantal decennia geleden tellen niet echt, he? | ||||
Maxerazzi | woensdag 12 december 2012 @ 17:55 | |||
1. Grizzly Bear - Shields 2. Father John Misty - Fear Fun 3. Christian Scott - Christian a Tunde Adjuah 4. Tame Impala - Lonerism 5. Portico Quartet - Portico Quartet 6. Nils Frahm - Screws 7. Lambchop - Mr. M 8. Sun Kil Moon - Among the Leaves 9. Angus Stone - Broken Brights 10. Bill Fay - Life Is People In mijn geval was 2011 een veel beter muziekjaar. Ik deel verder de mening van N00biedoobiedoo over Alt-J. [ Bericht 9% gewijzigd door Maxerazzi op 12-12-2012 18:44:21 ] | ||||
Felagund | woensdag 12 december 2012 @ 18:17 | |||
Ik vind het nog wel een aardig album, maar misschien idd niet de hype waard. De andere hype, Django Django, vind ik een stuk leuker. | ||||
Tchock | woensdag 12 december 2012 @ 18:30 | |||
Hoezo vind je het nonsens? | ||||
n00biedoobiedoo | woensdag 12 december 2012 @ 18:34 | |||
Ik vind vooral de hype nonsens. Het is nergens briljant, het is niet catchy, het mist elke vorm van ballen en het heeft de uitstraling van een niet opgeruimde hondedrol na stevige nachtvorst. | ||||
Tchock | woensdag 12 december 2012 @ 18:40 | |||
Hmm, oké Briljant wil ik het ook niet noemen - maar ik heb eigenlijk niets briljants gehoord dit jaar. Verder bijzonder dat catchy-heid voor jou blijkbaar een voorwaarde voor goede muziek is, dat zou ik nooit zo formuleren. Ik vind het een een erg sterk debuutalbum. Origineel, af en toe zelfs vernieuwend, over-all heel erg mooi. Live - ik heb het twee keer mogen zien dit jaar - ijzersterk. Dat het gehypet wordt doet daar verder niets aan af voor mij, en voegt er ook niets aan toe. Sowieso heb ik trouwens die hype nauwelijks gemerkt, volgens mij leek die alleen op 3fm en Lowlands te bestaan - dingen die ik überhaupt liever vermijd. | ||||
Maxerazzi | woensdag 12 december 2012 @ 18:42 | |||
| ||||
n00biedoobiedoo | woensdag 12 december 2012 @ 18:43 | |||
Ik heb het gewoon meerdere malen een kans gegeven om er iets in te horen, ook live. Dan ga je ook catchiness proberen, want mooi of kick-ass vond ik het al niet. Helaasch, niet aan mij besteed. | ||||
Tchock | woensdag 12 december 2012 @ 18:44 | |||
'aan mij niet besteed' is in elk geval al beter dan iets de grond in boren omdat het je niet aanspreekt | ||||
n00biedoobiedoo | woensdag 12 december 2012 @ 18:48 | |||
Jamaar zo hoort dat hier op FOK , hè Overigens knapte ik al af op die oh-zo-interessante bandnaam | ||||
Maxerazzi | woensdag 12 december 2012 @ 18:49 | |||
Tsja, ik heb zelf het een paar keer geprobeerd, maar het kostte echt moeite om de hele plaat uit te zitten. Vooral die zang is een totale afknapper in mijn geval. Alsof constant een vlegel met een hoedje en een kikkerstem de microfoon jat. | ||||
Tchock | woensdag 12 december 2012 @ 18:51 | |||
Ik vind het ook niet bepaald nodig, stelletje alternatieve Apple-geilers, maar om er een band op af te schrijven... Nouja, ieder zo zijn ding | ||||
Tchock | woensdag 12 december 2012 @ 18:53 | |||
Zo veel dingen wel die ik nog moet luisteren Andrew Trott, de nieuwe Dylan, Adic Pauli, Enter Shikari, Deftones, The Hives ( ), Mars Volta, John Frusciante, Moss, Netsky, Sigur Rós en Purity Ring hebben allemaal nog een ongeluisterd album in mijn '2012'-map | ||||
Mexicanobakker | woensdag 12 december 2012 @ 19:08 | |||
1. Swans - The Seer 2. Alt-J - An Awesome Wave 3. The xx - Coexist | ||||
methodmich | woensdag 12 december 2012 @ 19:38 | |||
Dan Penn Dan heb jij toch zeker ook wel op Do Right Man gestemd in de album top 100 aller tijden?? Verder goed dat het topic er weer is. De komende weken eens over buigen en dan hopelijk net voor kerst of net na kerst al mijn aangeschafte CD's uit 2012 op volgorde. Spelfout in de TT trouwens | ||||
IAmKloot | woensdag 12 december 2012 @ 20:30 | |||
01 Richard Hawley - Standing At The Sky's Edge 02 Wild Nothing - Nocturne 03 Lotus Plaza – Spooky Action At A Distance 04 Tame Impala – Lonerism 05 Diiv - Oshin 06 Angus Stone – Broken Brights 07 The Tallest Man On Earth – There's No Leaving Now 08 Bill Fay – Life Is People 09 Grizzly Bear – Shields 10 Cloud Nothings - Attack On Memory | ||||
meowingtons | woensdag 12 december 2012 @ 23:32 | |||
Straks bij thuiskomst een lijstje maken, kan ik er nog even over nadenken Wel een matig jaar moet ik zeggen, elektronische muziek overheerst bij mij Voorselectie gemaakt, nu nog een aantal gemiste albums beluisteren Tot zover heb ik dit:
[ Bericht 30% gewijzigd door meowingtons op 13-12-2012 18:18:09 ] | ||||
Gillingham | donderdag 13 december 2012 @ 17:07 | |||
01. Andy Stott - Luxury Problems 02. Burial - Kindred EP 03. Godspeed You! Black Emperor - 'Allelujah! Don't Bend! Ascend 04. Beach House - Bloom 05. Spiritualized - Sweet Heart Sweet Light 06. Grizzly Bear - Shields 07. Fout Tet - Pink 08. Claro Intelecto - Reform Club 09. Bob Dylan - Tempest 10. Fiona Apple - The Idler Wheel Is Wiser than the Driver of the Screw and Whipping Cords Will Serve You More than Ropes Will ever Do 11. Actress R.I.P. 12. Gonjasufi - MU.ZZ.LE 13. Dead Can Dance - Anastasis 14. Flying Lotus - Until the Quiet Comes 15. Leonard Cohen - Old Ideas 16. The xx - Coexist 17. Porcelain Raft - Strange Weekend 18. Sharon van Etten - Tramp 19. Lambchop - Mr M. 20. Sun Kil Moon - Among the Leaves | ||||
meowingtons | donderdag 13 december 2012 @ 18:36 | |||
1. Calyx & Teebee - All or Nothing 2. Blood Red Shoes - In Time For Voices 3. Beach House - Bloom 4. Muse - The 2nd Law 5. Alt-j - An Awesome Wave 6. Netsky - 2 7. The Shins - Port of Morrow 8. Infected Mushroom - Army of Mushrooms 9. Tame Impala - Lonerism 10. Enter Shikari - Flash Flood of Colour 11. Two Fingers - Stunt Rhythms 12. Spectrasoul - Delay No More 13. The XX - Coexist Runner up: Mumford & Sons - Babel (ik weet niet of ik hem nu wel of niet in mijn toplijst zou willen hebben.) Rare hoeveelheid, maar eigenlijk zijn dit de enige nummers waar ik echt iets mee had op een of ander moment...Volgorde is lastig te bepalen vind ik trouwens, het ligt vaker aan mijn stemming wat nou leuker is, maar ik heb een poging gewaagd Voor mij zijn de meest verrassende entries: Spectrasoul, omdat het de artiest eigenlijk nog helemaal niet kende voor ik het album uitprobeerde Two Fingers, want hoewel Amon Tobin meesterwerkjes afleverd had ik niet verwacht dat dit project zo fijn zou zijn Muse, want hoewel ik fanboy ben/was had ik geen verwachting voor dit album, hoewel het als album totaal geen samenhang heeft zitten er prima tracks tussen en kijk ik weer uit naar de live performances van die tracks Netsky, na een eerste luisterbeurt had ik het album afgeschreven als bagger, maar toch bleef ik hem draaien. Je moet alleen geen echte drum & bass als in het debuut verwachten Infected Mushroom, zelfde verhaal als bij Netsky eigenlijk, afgeschreven na eerste luisterbeurt, maar toch blijven draaien Ik vond het trouwens een uitermate teleurstellend jaar, hopelijk volgend jaar wat meer top albums | ||||
On | donderdag 13 december 2012 @ 20:14 | |||
Ik vond het een fijn muziekjaar. Heb veel de gelegenheid om naar albums te luisteren, en ook al is een top 100 nogal veel van het goede heb ik niet het idee dat er ook maar één album bij staat waar ik geen geen helder beeld bij heb. Hier en daar heb ik de lijst aangevuld met wat recensies die ik bij tijd en wijle heb geschreven. De top 10 is sowieso inclusief motivatie en elk album is inclusief belachelijke en discutabele genrebenoeming. Hopelijk wordt 2013 net zo'n goed jaar (en komt die My Bloody Valentine plaat eens uit, verdorie). 1. Swans – The Seer | Drone, Post-Rock 2. Swans - We Rose From Your Bed With the Sun in Our Head | Live album, Drone, Post-Rock 3. Godspeed You! Black Emperor - 'Allelujah! Don't Bend Ascend | Drone, Post-Rock 4. Flying Lotus – Until The Quiet Comes | IDM, Jazz 5. Dead Can Dance – Anastasis | Ethereal, New Wave 6. JK Flesh – Posthuman | Industrial Metal 7. Balthazar – Rats | Pop 8. Andy Stott – Luxury Problems | Minimal Techno, Dub 9. Anathema – Weather Systems | Progressive Rock 10. Sun Kil Moon – Among The Leaves | Folk, Singer-Songwriter 11. Voices From The Lake – Voices From The Lake | Minimal Techno, Ambient 12. Motion Sickness Of Time Travel – Motion Sickness Of Time Travel | Drone, Ambient 13. Throbbing Gristle – Desertshore/The Final Report | Industrial/Dark Ambient 14. Spiritualized – Sweet Heart, Sweet Light | Neo-Psychedelica 15. Disappears – Pre Language | Post-Punk 16. Colour Haze – She Said | Stoner Rock, Psychedelic 17. Savages – I Am Here EP | Live EP, Post-Punk 18. The Weeknd – Trilogy | R&B, Ambient 19. The Soft Moon – Zeroes | New Wave, Industrial 20. Actress – R.I.P. | IDM 21. Grizzly Bear – Shields | Folk, Psychedelic 22. Storm Corrosion – Storm Corrosion | Progressive Rock 23. Amenra – Mass V | Atmospheric Post-Hardcore 24. DIIV – Oshin | Dream Pop, Post-Punk 25. Chromatics – Kill For Love | Retro Cinematic Synthpop Noir… 26. The XX – Coexist | Post-Punk, Dub 27. Mirroring – Foreign Body | Grouper/Tiny Vipers, Drone, Folk 28. Ufomammut – Oro: Opus Alter | Psychedelic Doom Metal 29. Ufomammut – Oro: Opus Primum | Psychedelic Doom Metal 30. Mount Eerie – Ocean Roar | Folk, Black Metal 31. Mount Eerie – Clear Moon | Folk, Ambient 32. Japandroids – Celebration Rock | Garage Rock 33. Portico Quartet – Portico Quartet | Jazz, Downtempo 34. Loscil – Sketches From New Brighton | Ambient, Minimal Techno 35. Dakota Suite – An Almost Silent Life | Slowcore 36. Tame Impala – Lonerism | Psychedelic Rock 37. Moon Duo – Circles | Psychedelic Rock, Drone 38. Tim Hecker & Daniel Lopatin – Instrumental Tourist | Noise, Glitch, Drone 39. Clams Casino – Instrumentals 2 | Instrumental Hiphop, Ambient 40. Cloud Nothings – Attack On Memory | Noise Rock 41. Killing Joke – MMXXII | Industrial, New Wave 42. Ilyas Ahmed – With Endless Fire | Psychedelic Folk, Drone 43. Scott Walker – Bish Bosch | Avant-Garde 44. John Talabot – ƒIN | Deep House, Balearic Beats 45. Deftones – Koi No Yokan | Alternative Metal 46. Scott Kelly / Steve Von Till / Wino – Songs Of Townes Van Zandt | Covers, Singer-Songwriter 47. Katatonia – Dead End Kings | Progressive Rock 48. Neurosis – Honor Found Decay | Post-Metal 49. The Machine – Calmer Than You Are | Stoner Rock 50. Tindersticks – The Something Rain | Art Rock, Chamber Pop 51. Gravenhurst – The Ghost In Daylight | Folk, Slowcore 52. Beak > - >> | Krautrock, Electronic 53. Burial – Kindred EP | Dubstep, Future Garage 54. The American Dollar – Ambient Three | Slowcore, Post-Rock 55. Crippled Black Phoenix – (Mankind) The Crafty Ape | Progressive Rock, Art Rock 56. Astra – The Black Chord | Progressive Rock, Psychedelic 57. Holy Other – Held | Witch House | Dark Ambient 58. Om – Advaitic Songs | Stoner Rock, Psychedelic 59. Zelienople – The World Is A House On Fire | Drone, Shoegaze 60. Les Discrets - Ariettes oubliées... | Blackgaze, Folk 61. Aluk Todolo – Occult Rock | Krautrock, Black Metal 62. Isis – Temperoral | Post-Metal 63. Alcest - Les voyages de l'âme | Blackgaze, Folk 64. Mac DeMarco – 2 | Singer-Songwriter 65. Nate Hall – A Great River | Folk, Singer-Songwriter 66. Purity Ring – Shrines | Witch House, Ambient Pop 67. Raime - Quarter Turns Over a Living Line | Dark Ambient, Dub 68. Kapitan Korsakov – Stuff And Such | Stoner Rock, Alternative Rock 69. Brian Eno – LUX | Ambient 70. Radar Men From The Moon – Echo Forever | Stoner Rock 71. Baroness – Yellow & Green | Post-Metal, Progressive Rock 72. Marissa Nadler – The Sister | Singer-Songwriter 73. Dr. John – Locked Down | Swamp Blues, New Orleans R&B 74. Bersarin Quartett – II | Ambient, Modern Classical 75. James Blackshaw - Love Is the Plan, the Plan Is Death | Folk, American Primitive 76. Lukid – Lonely At The Top | Ambient, Dub 77. Beach House – Bloom | Dream Pop 78. Exitmusic – Passage | Dream Pop 79. The Mount Fuji Doomjazz Corporation – Ergor | Jazz, Dark Ambient 80. Alt-J – An Awesome Wave | Art Pop 81. Vampillia + Nadja – The Primitive World | Drone Doom Metal, Modern Classical 82. Nocow – Like Apart EP | Future Garage 83. Luik – Owls | Slowcore 84. Kadavar – Kadavar | Stoner Rock, Heavy Psych 85. Conan – Monnos | Doom Metal 86. The Caretaker - Patience (After Sebald) | Modern Classical, Ambient 87. Aesop Rock – Skeleton | Abstract Hiphop 88. Cate Le Bon – Cyrck | Psychedelic Pop 89. Whirr – Pipe Dreams | Shoegaze 90. Wild Nothing - Nocturne | Dream Pop 91. Kayo Dot – Gamma Knife | Post-Rock, Avant-Garde 92. EUS, Postdrome & Saåad – Sustained Layers | Drone, Ambient 93. Emeralds – Just To Feel Anything | Progressive Electronic 94. Clark – Iradelphic | IDM, Folktronica 95. 2:54 - 2:54 | Dream Pop 96. Hexvessel – No Holier Temple | Psychedelic Folk 97. Liars – WIXIW | Electronic, Experimental Rock 98. Gonjasufi – MU.ZZ.LE | Triphop 99. Shackleton - Music for the Quiet Hour / The Drawbar Organ EPs | Tribal Ambient, Drone 100. Stubborn Heart – Stubborn Heart | Dubstep, Soul | ||||
cafca | donderdag 13 december 2012 @ 20:36 | |||
1. Peasant - Bound for Glory 2. Langhorne Slim - The Way We Move 3. Ben Sollee -Half Made Man 4. Andy Burrows -Company 5. Brandi Carlile - Bear Creek 6. Gert Vlok Nel - Onherroeplik 7. Ken Stringfellow - Danzig in the Moonlight 8. Snowgoose - Harmony Springs 9. Susanna Hoffs - Someday 10. Ben Folds Five - The Sound of the Life of the Mind | ||||
kciR | donderdag 13 december 2012 @ 23:04 | |||
Ah, het topic is weer geopend Mijn lijstje komt nog. Zal ik ook dit jaar weer alle lijstjes optellen net als voorgaande jaren? | ||||
meowingtons | vrijdag 14 december 2012 @ 00:05 | |||
Tel je dan alles, of alleen de top 10 ofzo? Die top 100 van daarnet lijkt me wat overdreven | ||||
kciR | vrijdag 14 december 2012 @ 10:24 | |||
Even een post van vorig jaar (met een paar kleine aanpassingen)
| ||||
Rellende_Rotscholier | vrijdag 14 december 2012 @ 11:29 | |||
Ouderwetse tvp. | ||||
BoerBert | vrijdag 14 december 2012 @ 12:00 | |||
Ik zie er een hoop staan die ik ook zou noemen . | ||||
IAmKloot | vrijdag 14 december 2012 @ 13:45 | |||
Alt J lijkt ook hier weer hoge ogen te gaan gooien | ||||
alpeko | vrijdag 14 december 2012 @ 14:15 | |||
Haha, ik heb Alt J vrij laag staan. Zo'n plaat waarbij je haast gedwongen wordt om het goed te vinden, maar dat lukt me maar bij vlagen. Ik heb al een top 25 klaar staan. Nog even wat bijschaven en dan komt zet ik hem er op. Godspeed You! Black Emperor, zag ik hier ook genoemd worden, staat ook heel laag trouwens. | ||||
methodmich | vrijdag 14 december 2012 @ 16:25 | |||
Leuk als je weer gaat tellen kciR! Overigens een lekker uitgebreide lijst van On. Desondanks ga ik maar 1 album met je dubbelen, terwijl ik toch ook een lange lijst heb dit jaar. Met de tien van Cafca zal ik er twee dubbelen, zo zag ik. Ook benieuwd naar de lijst van alpeko! * methodmich luistert nu overigens naar zijn eigen nummer 2 van de jaarlijst. | ||||
het_grobbekuiken | vrijdag 14 december 2012 @ 18:26 | |||
1. The xx - Coexist 2. Frank Ocean - Channel Orange 3. Goth-Trad - New Epoch 4. Gui Boratto - III 5. John Talabot - Fin 6. Mala - Mala in Cuba 7. Shed - The Killer | ||||
Norrage | zaterdag 15 december 2012 @ 04:23 | |||
Zo met kerst krijgen jullie de mijne! | ||||
Aikara | zaterdag 15 december 2012 @ 10:23 | |||
Bij deze die van mij: 1. Anathema - Weather systems 2. Devin Townsend - Epicloud 3. Flying Colors - Flying colors 4. Van Halen - A different kind of truth 5. Anneke van Giersbergen - Everything is changing 6. Meshuggah - Koloss 7. Steve Vai - The story of light 8. Europe - Bag of bones 9. Paradise Lost - Tragic idol 10. Sigur Ros - Valtari | ||||
IAmKloot | zaterdag 15 december 2012 @ 14:38 | |||
dankzij jullie lijstjes weer veel moois ontdekt, waarvan Peasant eruit springt, geweldige plaat | ||||
Waaghals | zaterdag 15 december 2012 @ 14:45 | |||
1. Animal Collective - Centipede Hz 2. Diiv - Oshine 3. Death Grips - The Money Store 4. Chromatics - Kill for Love 5. Twin Shadow - Confess 6. Beach House - Bloom 7. Japandroids - Celebration Rock 8. The Walkmen - Heaven 9. Wild Nothing - Nocturne [ Bericht 5% gewijzigd door Waaghals op 17-12-2012 08:17:56 ] | ||||
alpeko | zaterdag 15 december 2012 @ 16:53 | |||
01. Beach House - Bloom Voorganger Teen Dream stond hoog in de jaarlijsten van 2010 bij menigeen. Ik kwam er echter niet doorheen. Te zweverig. Nu is Bloom zeker ook niet vies van een dromerige galm, maar hij is toegankelijker. De fans van Teen Dream vinden het een tegenvaller, voor mij de plaat van het jaar. Favoriete track: Myth, Lazuli en Irene vormen mijn top 3. Briljante tracks. 02. Glen Hansard - Rhythm and Repose Met dank aan methodmich die in november met een hele lijst aan muziek kwam aanzetten die ik nog niet kende. Absolute uitschieter op die lijst was deze van Glen Hansard. In een maand bij mij uitgegroeid tot een van beste platen van het jaar. Favoriete track: Bird of Sorrow met zijn briljante opbouw. Van fluisteren naar het uitschreeuwen 03. Sigur Rós - Valtari Na het uitstapje naar een plaat met popliedjes weer eens een album zonder refreintjes van Jonsí en zijn mannen. Het hangt een beetje tussen Takk en ( ) in. Een soort Riceboy Sleeps maar dan met gitaren erbij. Niet iedereen kan dat waarderen. Ik wel in ieder geval. Het video project op Youtube is trouwens een aanrader. Kunst. Favoriete track: wat mij betreft is er slechts één track die uit de toon valt. Alle nummers bevallen me behalve de titeltrack Valtari. 04. Greg Haines - Digressions Jeugdige Britse, in Berlijn woonachtige componist. Kreeg op dit album hulp van niet de minsten in dit genre: Dustin O'Halloran (stond vorig jaar hoog in mijn lijst met zijn project A Winged Victory for the Sullen), Peter Broderick en Nils Frahm. Voor de liefhebbers van Jóhann Jóhannsson's Fordlandia. Favoriete track: Caden Cotard 05. Lost in the Trees - A Church that fits our Needs Na het geweldige All alone in an empty House wederom een geslaagde mix van folk en klassiek van Ari Picker. Een kippenvel bezorgende ode aan zijn overleden moeder. Het verdriet ligt voor het oprapen. Favoriete track: Golden eyelids, Red en Villain 06. Myrra Rós - Kveldúlfur Uiteraard ook dit jaar weer een hoop IJslands werk in mijn jaarlijst. Sigur Rós was geen verrassing, Myrra wel. Bij toeval liep ik tegen haar nummer Við Og Við aan. Dat op zijn beurt toevallig weer dezelfde titel draagt als een nummer van de eveneens IJslandse folkzangers Ólöf Arnalds. Myrra past in beetje in dat straatje, al neigt ze meer richting popmuziek. Ze wisselt Engelstalige nummers af met nummers in haar moedertaal. Niet verkrijgbaar in Nederland trouwens. Maar het was de 30 euro wel waard om hem in IJsland te bestellen. Favoriete track: het aandoenlijke Við Og Við en bemoedigende Sail on 07. Angus Stone - Broken Brights Al eerder bewezen broer en zus ook zonder elkaar bestaansrecht te hebben. De vorige broeder/zusterstrijd werd gewonnen door Julia. Deze keer zijn de rollen omgedraaid. Angus levert een schitterend solo album af. Neil Young, Bob Dylan, daar doet het aan denken. Favoriete track: Only a Woman 08. Jóhann Jóhannsson - Copenhagen Dreams Zijn naam kwam al even voorbij bij Greg Haines. Vorig jaar was The Miners' Hymns nog een grote teleurstelling. ook dit keer geen epische stukken van 15 minuten zoals op Fordlandia maar een soundtrack in de stijl van zijn eerdere werk And in the endless pause there came the sound of bees. Een stadswandeling van dik een half uur door een herfstachtig Kopenhagen. Favoriete track: They Fed the Sparrows Leftovers and Offered Grass to Scherfig's Turtle en A Memorial Garden on Enghavevej 09. Moss - Ornaments Dat Never be scared/don't be a Hero geen uitzondering was, bewijzen de heren van Moss wel met Ornaments. Ze overtreffen hun vorige toch al zeer geslaagde album zelfs. On-Nederlands moet je dan zeggen. Live leveren ze wel wat in na het vertrek van de toetsenist, maar op het album hoor je daar niets van terug. Favoriete track: Tiny Love en uiteraard het ruim 9 minuten durende Ornament 10. Ólafur Arnalds & Nils Frahm - Stare Samenwerkingsverband tussen de IJslandse componist Arnalds en de Duitse Frahm die beide hun werk uitbrengen bij het label Erased Tapes. Waar Arnalds vaak met strijkers werkt en elektronische invloeden, is Frahm meer van de kale pianoklanken. Dat maakt deze plaat, met slechts 3 tracks die de namen a1, a2 en b1 dragen, tot een bijzonder stukje muziek. Hypnotiserend. De bonustrack met de Max Cooper Remix van a2 neigt naar minimal house. Favoriete track: a1 11. First Aid Kit - The Lion's Roar Vrouwen, ze zijn zeldzaam in mijn lijst. Deze twee jonge zusjes uit het land van Abba moeten het gemiddelde wat verder omhoog gooien. Daar houd de vergelijking met Abba ook wel meteen op. Lieflijke folkmuziek. Niet meer, niet minder. Favoriete track: The Lion's Roar en Emmylou 12. Blaudzun - Heavy Flowers De man met grote bril beleefde het jaar van zijn doorbraak bij het grote publiek. Favoriete track: Elephants 13. Julia Stone - By the Horns Julia, met haar hate-it-or-love-it stem, levert wederom een fraai soloalbum af. Favoriete track: de National cover Bloodbuzz Ohio 14. The XX - Coexist Tegenvallend. Hier had ik meer van verwacht. Het is allemaal wat te vlakjes. Favoriete track: Reunion opvallend genoeg met steel drum 15. Kensington - Vultures Na Moss en Blaudzun het derde Nederlandse product in deze lijst. OOR noemde het het beste Nederlandse album van 2012, dat gaat mij wat ver. Favoriete track: No way out 16. Balmorhea - Stranger Texaanse, instrumentale post-rock met klassieke invloeden. Piano, strijkers. Constellations uit 2010 was een behoorlijke tegenvaller. Hiermee poetsen ze die zeker weer weg. Favoriete track: Days en ook hier is een steel drum te horen 17. AlasCa - Actors & Liars Samen met Case Mayfield het beste uit Volendam. Muzikaal is AlasCa briljant. De zang ligt me minder. Doet een beetje aan dat van Solo denken. Favoriete track: Never Cry Wolf 18. Dustin O'Halloran, Hauschka, Jóhann Jóhannsson - Transcendentalism EP Samenraapsel van 3 namen uit de wereld van instrumentale muziek. Hauschka was ik niet bekend mee en dat ligt me ook niet. Favoriete track: Jóhannsson's The Cause Of Labour Is The Hope Of The World (Live KCRW) dat overigens afkomstig is van zijn album The Miners' Hymns. 19. Fanfarlo - Rooms Filled with Light Bandje uit Londen dat opzien baarde met voorganger Reservoir. In tegenstelling tot dat album is de nieuwe veel minder folky en meer voorzien van elektronische tierlantijntjes. Favoriete track: Deconstruction dat nog het dichtst bij het vorige album ligt 20. Ólafur Arnalds - Another Happy Day Instrumentale soundtrack. Afgezien van de laatste track weinig verrassingen. Favoriete track: Poland 21. Elbow - Dead in the Boot Kliekjesalbum van Elbow om het maar even oneerbiedig te zeggen. Toont over het algemeen vooral de rustige kant van Elbow. En dat ligt me wel. Zeker Buffalo Ghosts had op geen enkel 'echt' album misstaan. Favoriete track: Buffalo Ghosts 22. Alt-J - An awesome Wave Zo'n plaat die je verplicht heel goed probeert te vinden. Bij vlagen lukt dat, bij vlagen ook niet. Te wisselvallig voor hoge notering. Te veel ophef. Favoriete track: Matilda 23. Dry The River - Shallow Bed Hoewel minder gepushed dan Alt-J, maar ook hiervoor geldt eigenlijk hetzelfde. Favoriete track: New Ceremony 24. Nils Frahm - Screws Wat doe je als pianist als je nog maar 9 vingers beschikbaar hebt omdat je duim in het verband/gips zit? Je maakt gewoon een album met 9 nummers met 9 vingers. Inventief. Vervolgens geef je die 9 tracks achtereenvolgens de namen You Do Re Mi Fa Sol La Si Me en je geeft het album gratis weg. Favoriete track: You 25. Message to Bears - Folding Leaves Als je net als Jerome Alexander heel veel muziekinstrumenten beheerst dan vorm je gewoon in je eentje je eigen band. Instrumentaal met invloeden van post-rock en folk. Vergelijkbaar met Balrmorhea. Favoriete track: Farewell, Stars 26. Perfume Genius - Put Your Back N 2 It Ook een tip van methodmich, deze pakte wat minder goed uit. In de categorie Antony and the Johnsons maar door de korte duur van de nummers weet het me niet beet te pakken. Favoriete track: Hood 27. This Shins - Port of Morrow Hier had ik na 5 jaar wachten op een opvolger meer van verwacht. Favoriete track: Simple Song 28. Of Monsters and Men - My Head is an Animal Officieel is dit album al uit 2011, maar toen alleen in IJsland uitgebracht. Sinds dit jaar algemeen verkrijgbaar en dat hebben we geweten. De Adele van 2012 als je het mij vraagt. Little Talks kan ik al maanden niet meer aanhoren. Mountain Sound idem. Het is best een aardig album maar het is allemaal iets te vaak voorbij gekomen. Favoriete track: Dirty Paws, nog wel... 29. Godspeed You! Black Emperor - 'Allelujah! Don't Bend! Ascend! Een fikse tegenvaller van deze post-rock helden. De twee (relatief) kortere drone nummers gaan langs me heen. De twee langere nummers ontsporen bij tijden volledig. Nee, dit is het minste werk van dit gezelschap tot nu toe. Met afstand. Favoriete track: Mladic 30. Nada Surf - The Stars are Indifferent to Astronomy De rauwere kant van Nada Surf is niet mijn meest favoriete. En daarom valt dit album me tegen. Favoriete track: When I Was Young Verzamelaars/live-albums: Deze zijn wat lastig op te nemen in een top zoveel. Bell X1 - Field Recordings Verzameling van verschillende live opnames die je er weer aan herinneren dat deze voormalige band van Damien Rice in de afgelopen 9 jaar zoveel goede nummers heeft afgeleverd. Amsterdam Says is opgenomen tijdens het concert in de Amstel Kerk. Bad Skin Day komt van het concert in the Leeuwenbergh Kerk in Utrecht. Favoriete track: Eve, the Apple of my Eye The Decemberists - We All Raise Our Voices to the Air Alleraardigste live registratie met nummers van verschillende albums. Favoriete track: het drieluik The Crane Wife 1,2 and 3 Om het tellen van de stemmen wat makkelijk te maken hieronder mijn top 30 zonder verdere opsmuk: 01. Beach House - Bloom 02. Glen Hansard - Rhythm and Repose 03. Sigur Rós - Valtari 04. Greg Haines - Digressions 05. Lost in the Trees - A Church that fits our Needs 06. Myrra Rós - Kveldúlfur 07. Angus Stone - Broken Brights 08. Jóhann Jóhannsson - Copenhagen Dreams 09. Moss - Ornaments 10. Ólafur Arnalds & Nils Frahm - Stare 11. First Aid Kit - The Lion's Roar 12. Blaudzun - Heavy Flowers 13. Julia Stone - By the Horns 14. The XX - Coexist 15. Kensington - Vultures 16. Balmorhea - Stranger 17. AlasCa - Actors & Liars 18. Dustin O'Halloran, Hauschka, Jóhann Jóhannsson - Transcendentalism EP 19. Fanfarlo - Rooms Filled with Light 20. Ólafur Arnalds - Another Happy Day 21. Elbow - Dead in the Boot 22. Alt-J - An awesome Wave 23. Dry The River - Shallow Bed 24. Nils Frahm - Screws 25. Message to Bears - Folding Leaves 26. Perfume Genius - Put Your Back N 2 It 27. This Shins - Port of Morrow 28. of Monsters and Men - My Head is an Animal 29. Godspeed You! Black Emperor - 'Allelujah! Don't Bend! Ascend! 30. Nada Surf - The Stars are Indifferent to Astronomy [ Bericht 0% gewijzigd door alpeko op 15-12-2012 17:03:59 ] | ||||
Gillingham | zaterdag 15 december 2012 @ 17:12 | |||
Ik tel opvallend veel tegenvallers voor een toplijstje, alpeko. | ||||
methodmich | zaterdag 15 december 2012 @ 17:38 | |||
Mooie lijst alpeko! Leuk dat er nog een goede tip tussen zat in elk geval. | ||||
alpeko | zaterdag 15 december 2012 @ 17:49 | |||
En dat mag niet? Ik heb alle gekochte cd's/lp's van dit jaar gerangschikt. Aangevuld met een paar niet aangeschafte maar vaak geluisterde om aan een mooi rond aantal te komen. Dus vrij logisch dat er ook tegenvallers bij zitten. Tegenvallend kan overigens ook te maken hebben met hoge verwachtingen. Zoals bij The XX bijv. het geval was na hun briljante debuut. | ||||
kciR | zaterdag 15 december 2012 @ 18:45 | |||
Mooi lijstje alpeko! Wij gaan er veel dubbelen. En hartelijk dank voor het opsmukloze lijstje, scheelt zeker werk | ||||
Moody | zaterdag 15 december 2012 @ 18:52 | |||
Mijn lijstje (onder voorbehoud). Eerst als lijst, daarna met tuubjes. Daarna nog een top-20 van beste nummers van 2012. Moest het ff opdelen in 2 3 posts
1. Asaf Avidan - Different Pulses
2. Ramona Falls - Prophet
3. Damien Jurado - Maraqopa
4. Perfume Genius - Put Your Back N 2 It
5. The Tallest Man On Earth - There's No Leaving Now
6. Andrew Bird - Break It Yourself
7. Erevan Tusk - Fortify Your Innocence
8. Right Away, Great Captain! - The Church Of The Good Thief
9. Efterklang - Piramida
10. Daniel Rossen - Silent Hour Golden Mile EP
11. Ben Howard - Burgh Island EP
12. Paul Banks - Banks
13. Balthazar - Rats
14. Richard Hawley - Standing At The Sky's Edge
15. Alt-J - An Awesome Wave
16. Mick Flannery - Red to Blue
17. The Lumineers - The Lumineers
18. The Shins - Port of Morrow
19. Mark Lanegan Band - Blues Funeral
20. Kishi Bashi - 151a
21. Menomena - Moms
22. Xavier Rudd - Spirit Bird
23. Glen Hansard - Rhythm and Repose
24. Dry The River - Shallow Bed
25. Bill Fay - Life is People
[ Bericht 0% gewijzigd door Moody op 15-12-2012 20:07:27 ] | ||||
Moody | zaterdag 15 december 2012 @ 18:52 | |||
26. Choir of Young Believers - Rhine Gold
27. JBM - Stray Ashes
28. Jason Lytle - Dept. of Disappearance
29. Jack White - Blunderbuss
30. Grizzly Bear - Shields
31. Bright Moments - Natives
32. dEUS - Following Sea
33. Fanfarlo - Rooms Filled With Light
34. Tom McRae - From the Lowlands
35. Blaudzun - Heavy Flowers
36. Chromatics - Kill For Love
37. Dave Matthews Band - Away From the World
38. Admiral Fallow - Tree Bursts In Snow
39. Vacationer - Gone
40. Lola Kite - I Start to Believe You
41. Heartless Bastards - Arrow
42. Olly Knights - If Not Now When
43. Tame Impala - Lonerism
44. Bat For Lashes - The Haunted Man
45. Andrew Bird - Hands of Glory
46. Miike Snow - Happy to You
47. Django Django - Django Django
48. Dez Mona - A Gentleman’s Agreement
49. The xx - Coexist
50. Pepe Deluxe - Queen of the Wave
51. Alberta Cross - Songs of Patience
[ Bericht 0% gewijzigd door Moody op 15-12-2012 20:07:54 ] | ||||
alpeko | zaterdag 15 december 2012 @ 18:57 | |||
Ik ben benieuwd. | ||||
Moody | zaterdag 15 december 2012 @ 19:10 | |||
Als bonus de beste 20 21 nummers van het jaar 1. Leonard Cohen - Darkness 2. Chromatics - Lady 3. Perfume Genius - Hood 4. Asaf Avidan - A Gun and a Choice 5. Ramona Falls - Proof 6. Band of Skulls - Navigate 7. Burial - Ashtray Wasp 8. Paul Banks - The Base 9. Ben Howard - Oats in the Water 10. The xx - Angels 11. Kishi Bashi - Manchester 12. Right Away Great Captain - When I Met Death 13. The Tallest Man On Earth - There’s No Leaving Now 14. Turin Brakes - Ascension Day 15. Xavier Rudd - Spirit Bird 16. Bat For Lashes - Laura 17. Alt-J - Taro 18. Erevan Tusk - Cassidy 19. Barcelona - Slipping Away 20. Heartless Bastards - Only for You 21. Tame Impala - Elephant [ Bericht 0% gewijzigd door Moody op 15-12-2012 19:43:52 ] | ||||
meowingtons | zaterdag 15 december 2012 @ 19:22 | |||
Zoveel plaatjes, zo'n onnodig langgerekte post door die plaatjes, maar wel een leuk lijstje opzich | ||||
Moody | zaterdag 15 december 2012 @ 19:30 | |||
Niet onnodig imo Met de cover erbij heb je een beter idee van het album. Je moet er inderdaad niet snel doorheen willen scrollen, maar daarvoor is dit topic ook niet bedoeld | ||||
Aschkael | zaterdag 15 december 2012 @ 19:32 | |||
01 converge - all we love we leave behind 02 bob mould - silver age 03 wovenhand - the laughing stalk 04 mewithoutyou - ten stories 05 andy stott - luxury problems | ||||
meowingtons | zaterdag 15 december 2012 @ 19:46 | |||
Maak dan de covers wat kleiner, dit is mijns inziens veel te groot en maakt het totaal onaantrekkelijk om naar je post te kijken | ||||
Moody | zaterdag 15 december 2012 @ 20:09 | |||
Boel werk. Doe 't al 8 jaar op deze manier. Whatever | ||||
Seam | zaterdag 15 december 2012 @ 20:24 | |||
Moody en Aschkael bedankt voor jullie lijstjes. Zit erg mooi materiaal tussen en het zal me niet verrassen als een van die ontdekkingen nog in mijn eigen lijstje dit jaar komt | ||||
Tchock | zondag 16 december 2012 @ 02:54 | |||
Definitieve lijst 2012 ----------------------------------- 01. Alt-J / An Awesome Wave 02. Various Artists / Don't Break My Love 03. The xx / Coexist 04. Ultraísta / Ultraísta 05. Tame Impala / Lonerism 06. Flying Lotus / Until the Quiet Comes 07. Peace / Delicious 08. The Shins / Port of Morrow 09. Four Tet / Pink 10. Burial / Kindred [ Bericht 1% gewijzigd door Tchock op 17-12-2012 02:25:42 ] | ||||
Tchock | zondag 16 december 2012 @ 03:26 | |||
Tracks van 2012: ----------------------------------- 01. No Ceremony/// / Hurt Love 02. Tame Impala / Why Won't They Talk to Me? 03. Peace / California Daze 04. Alt-J / Taro 05. Just Friends / Avalance 06. Four Tet / Locked 07. Arctic Monkeys / R U Mine? 08. Atoms for Peace / Default 09. The xx / Sunset 10. The Maccabees / Pelican [ Bericht 0% gewijzigd door Tchock op 16-12-2012 03:32:21 ] | ||||
hoarse | zondag 16 december 2012 @ 08:52 | |||
Mooi jaar 1. Jazz Hijokaidan - Made In Japan - Live At Shinjuku Pit Inn, 9th April 2. Hijokaidan Featuring Akira Sakata - Made In Studio 3. Loma Prieta - I.V. 4. Incapacitants - Mon, Ma? Mon!!! 5. Grimes - Visions 6. Frailty Of Angels + Joshua Norton Cabal - Frailty Of Angels + Joshua Norton Cabal 7. T. Mikawa - Physical 8. Converge - All We Love We Leave Behind 9. Vat - Piss Slit 10. Wintercoats - Sketches Helaas geen filmpjes of samples voor de rest. | ||||
Sieyes | woensdag 19 december 2012 @ 16:16 | |||
Mirrorring - Foreign Body Beach House - Bloom Godspeed You Black Emperor - Allelujah! Don't Bend! Ascend! Shackleton - The Drawbar Organ EP's Lower Dens - Nootropics Portico Quartet - Portico Quartet Wild Nothing - Nocturne Greg Haines - Digressions NZCA/LINES - NZCA/LINES Sleep Research Facility - Stealth | ||||
Gillingham | donderdag 20 december 2012 @ 12:59 | |||
Mogen? Daar ga ik niet over. Daarvoor moet je bij Danny zijn. Ik zie een toplijstje altijd meer als de highlights van het jaar. Natuurlijk kunnen tegenvallers nog best goed zijn, maar ik las de enige tegenvaller na de andere in je toplijst. Best opvallend. | ||||
EP3 | donderdag 20 december 2012 @ 15:04 | |||
Hmz... Ik moet nog heel wat platen luisteren, geloof ik, om een fatsoenlijke lijst te kunnen samenstellen. Wat ik wel opvallend vind, is dat mijn zekere nummer 1 van dit jaar hier volgens mij nog niet eens is genoemd. | ||||
ranja | donderdag 20 december 2012 @ 15:05 | |||
van mijn top 10 is nog vrijwel niks genoemd, maar dat ben ik wel gewend | ||||
EP3 | donderdag 20 december 2012 @ 15:07 | |||
Haha... Ja, maar dat maakt het juist zo opvallend; mijn nummer 1 is geenszins obscuur. | ||||
ranja | donderdag 20 december 2012 @ 15:16 | |||
dat denk ik van mijn lijst ook vaak ik zie wel allerlei - voor mij - obscure namen in meerdere lijstjes voorbijkomen ook, misschien wel vooral, een heleboel namen die ik alleen van de platomaniaboekjes ken. overigens waar ik top 10 zei kan ook best top 50 zijn | ||||
EP3 | donderdag 20 december 2012 @ 15:23 | |||
Ja, ok, maar mijn nummer 1 staat waarschijnlijk ook vrij hoog in allerlei lijstjes van de recensenten. | ||||
n00biedoobiedoo | donderdag 20 december 2012 @ 15:26 | |||
Bob Dylan, stop de tijd. edit: ohnee, die is al genoemd. | ||||
EP3 | donderdag 20 december 2012 @ 15:29 | |||
Die is het inderdaad niet. | ||||
alpeko | donderdag 20 december 2012 @ 15:40 | |||
Dan lees je niet goed. Volgens mij noem ik er maar 4 tegenvallend op een lijst van 30. | ||||
Z | donderdag 20 december 2012 @ 15:56 | |||
Crystal Castles (stop de klok). | ||||
EP3 | donderdag 20 december 2012 @ 20:14 | |||
Nope. | ||||
BoerBert | donderdag 20 december 2012 @ 20:29 | |||
Carly Rae Jepsen? | ||||
EP3 | donderdag 20 december 2012 @ 20:36 | |||
Wie? . Afijn, om nog meer topicvervuiling te voorkomen; Kendrick Lamar, mensen, . | ||||
Z | donderdag 20 december 2012 @ 20:48 | |||
Die staat bij mij ook hoog. | ||||
EP3 | donderdag 20 december 2012 @ 20:55 | |||
Op jou kan ik altijd vertrouwen, Z. | ||||
cafca | zondag 23 december 2012 @ 08:08 | |||
| ||||
methodmich | zondag 23 december 2012 @ 15:26 | |||
Zo, dit weekend wat aan het passen en meten geweest, maar het is gelukt. Alle aangeschafte albums uit 2012 staan weer op volgorde. Dat levert voor mij de volgende top 69 op, in aflopende volgorde de jaarlijst: 69. LPG - The Village Het bijzondere artwork van The Village, dat doet denken aan een oude single op vinyl, spreekt me zeer aan. Dit album maakt deel uit van een drieluik, een eigen kunstmagazine. Ook zonder de andere twee delen is The Village goed beluisterbaar. Het vakmanschap is duidelijk hoorbaar, maar uiteindelijk blijft de plaat voor mij iets te vlak om echt te beklijven. Puur persoonlijk, maar ik prefereer in dit geval het artwork boven de plaat zelf. Favoriete track: Motivation 68. FRANKIE ROSE - Interstellar Frankie Rose drumde al in diverse bands, zoals Dum Dum Girls. Op eigen kracht kan ze het ook. Er is veel ruimte voor synthesizers en dat levert een dromerige plaat op. De naam Cocteau Twins past daar bij, al is de zang niet vergelijkbaar. Rose probeert nog meer uit, van catchy rammelpop tot wave en zelfs ballads. Leuke plaat. Favoriete track: Pair Of Wings 67. CALL ME KAT - Where The River Turns Black De Deense Katrine Ottosen mogen we Kat noemen. Goed om te weten. Misschien niet zo vreemd trouwens, want deze dame heeft muzikaal gezien wel iets weg van Cat Power. En van Feist overigens. Misschien nog niet zo goed als die twee dames, maar Call Me Kat laat op dit album geregeld horen fijne popsongs te kunnen schrijven. Niet altijd even overtuigend, maar het plaatje luistert lekker weg. Favoriete track: Somewhere 66. LOWER DENS - Nootropics Jana Hunter timmerde ooit solo aan de weg in de zogenaamde 'free folk' scene, ook wel eens 'freak folk' genoemd. De beweging rond Devendra Banhart, zeg maar. Diezelfde Banhart nam een nummer van haar op in zijn encyclopedie van de scene, The Golden Apples Of The Sun. Hunter maakte licht excentrieke platen, min of meer akoestisch. Met Lower Dens pakt ze de zaken anders aan. Veel meer als een soort dreampop. Dat vind ik, het fantastische nummer Brains ten spijt, toch geen verbetering. Sterker nog, alle lof gaat een beetje aan mij voorbij. Aardig, maar meer niet. Terug naar je roots, zou ik Hunter willen adviseren. Favoriete track: Brains 65. TRIGGERFINGER - Faders Up 2 Een live-album van Triggerfinger, opgenomen in Amsterdam. Geen vreemd idee, want de Belgische rockers zijn op hun best als ze live alle registers open mogen trekken. Dit album is een mooie weergave, waarop de band doordendert als een trein en maar nauwelijks gas terug neemt. Een heel contrast met de bijgeleverde akoestische bonusschijf, waarop megahit I Follow Rivers langs komt. Hoewel ik de energie van de liveset kan waarderen, is de bonusschijf stiekem toch mijn favoriet. Favoriete track: It Hasn't Gone Away 64. RENÉE - Extending Playground Deze jonge Belgische singer / songwriter debuteert met een album met een licht jazzy touch. Renée Sys schreef ook veel muziek voor soundtracks en dat is wel te horen. Haar songs zijn namelijk verhaaltjes op zich, die suikerzoet klinken, maar wel een donker randje kennen. Een interessant debuut, al is het uiteindelijk net iets te eenvormig om echt mee te doen met de top van dit jaar. Wel een duidelijke belofte voor de toekomst! Favoriete track: Little Soldier 63. SOAP & SKIN - Narrow Anja Plaschg, de zwaarmoedige Oostenrijkse, is terug met een nieuw album. Wat ze brengt is niet nieuw, maar een vervolg op wat we al kennen. Beklemmende songs met een passende muzikale omlijsting. Die is gerust donker te noemen. Daardoor is het wederom weinig vrolijk, maar op de beste momenten wel weer erg mooi. Favoriete track: Vater 62. ROYAL PARKS - Self Titled Diederik Nomden besloot dat het tijd werd om op eigen benen te staan, nadat hij zich inspande voor tal van andere bands. Met Royal Parks brengt hij nu zijn eigen werk ten gehore. Dat Nomden nauw samenwerkte met Johan, is terug te horen in het geluid. In mijn ogen niet zo sterk als Johan zelf, maar de kwaliteit is wel terug te horen. Favoriete track: Doing Overtime 61. WOVENHAND - Live At Roepaen Een registratie van een live optreden in Roepaen te Ottersum. David Eugene Edwards, de ietwat aparte frontman van Wovenhand, stak duidelijk in goede vorm tijdens het in december 2010 gehouden concert. Hij levert gloedvolle versies af van diverse bekende songs uit het repertoire. Getooid met rare berenmuts jaagt Edwards je soms de stuipen op het lijf, zo intens gaat hij soms te werk. Een juiste keuze dus om juist dit concert om te zetten in een live album. Favoriete track: Orchard Gate 60. THE UNTHANKS - Diversions Vol. 2 : The Unthanks With Brighouse And Rastrick Brass Band Ik ben fan van The Unthanks, al sinds ze nog als Rachel Unthank & The Winterset door het leven gingen. De haast onaardse stemmen van de zussen Rachel & Becky Unthank geven hun toch al oeroud klinkende folkmuziek een bezwerende klank. Op al hun albums doopten ze al bekende rocksongs en traditionals in hun eigen saus en dat leverde wonderschone muziek op. Op Diversions Vol. 1, dat eind 2011 verscheen, namen ze bijvoorbeeld nog het werk van Antony en Robert Wyatt onder handen. Op deel 2 zijn het vooral oude traditionals en een aantal nummers die ze al op hun eerdere albums zetten, die hier live worden gebracht met de Brighouse and Rastrick Brass Band. Helaas vind ik het minder geslaagd dan normaal, maar op de beste momenten blijft het nog altijd bloedstollend mooi. Favoriete track: The King Of Rome 59. NICK WATERHOUSE - Time's All Gone Nick Waterhouse was het liefst een kind van de jaren vijftig geweest. Die conclusie mogen we wel trekken na beluistering van Time's All Gone. Zijn nummers zijn feitelijk pure rhythm & blues, inclusief blazers. De fifties in een modern jasje dus. Dat werkt op de beste momenten prima, maar grijpt me uiteindelijk toch niet zo dat het album heel hoge ogen gooit. Favoriete track: Say I Wanna Know 58. MAD ABOUT MOUNTAINS - Self Titled De Belg Piet De Pessemier, ook bekend van Krakow, is een liefhebber van Neil Young. Dat valt wel te horen op het album dat hij onder de naam Mad About Mountains afleverde en waarvoor hij zelf vrijwel alle instrumenten bespeelde. Lapsteel en banjo krijgen ruim baan op deze rustig voorbij schrijdende collectie 'Vlamericana'. Behalve de vergelijking met Young zijn ook de namen Calexico en My Morning Jacket nooit ver weg. Favoriete track: Don't Be Angry 57. OF MONTREAL - Daughter Of Cloud Na Paralytic Stalks, dat eerder dit jaar werd uitgebracht, komt Of Montreal met nog een album. Het zijn vooral outtakes van eerdere albums, aangevuld met onuitgebracht materiaal en een enkele cover. Dat levert zeker een aantal leuke songs op, maar het is natuurlijk ook een allegaartje en daarom vooral een leuk tussendoortje. Favoriete track: Tender Fax 56. TOMMIGUN - Pretenders Een Belgisch gezelschap bestaande uit een ex-bandlid van Rumplestitchkin, de voormalig frontman van Kawada en de zus van de zangeres van Hooverphonic. Wat levert dat op? Een collectie heartbreakhangovertunes, zoals ze dat zelf noemen. Inderdaad, het album is ingetogen en donker en doet wel eens denken aan The Black Heart Procession. Dat levert een aantal mooie momenten op, maar is niet over de hele linie overtuigend. Favoriete track: Fodder On Her Wings 55. LOST IN THE TREES - A Church That Fits Our Needs Enige jaren geleden eindigde All Alone In An Empty House van Lost In The Trees erg hoog in mijn jaarlijst. Een prachtige plaat vol meeslepende en intense folknummers. De klassiek geschoolde frontman Ari Picker doet op deze opvolger wezenlijk weinig anders. Opnieuw veel mooie momenten dus, al kan dit album vol onthaastingsmuziek me als geheel net wat minder bekoren dan de fantastische voorganger. Favoriete track: Golden Eyelids 54. WIEB ZIGTEMA - The Willows Weep Deze singer / songwriter loopt al wat jaren mee, maar debuteert nu solo. Dat doet Zigtema meer dan verdienstelijk, namelijk met een plaat vol luisterliedjes. Gitaarpop van hoog niveau. Het is wel een plaat waar je echt even voor moet gaan zitten. Een album zonder echte uitschieters ook, al is dat weer tekenend voor de constantheid in de composities van Zigtema. Het staat een topnotering wel in de weg. Favoriete track: To See My Love Corrupted 53. BONNIE 'PRINCE' BILLY - Now Here's My Plan Niet echt een nieuw album van Will Oldham, maar meer een EP. Die bevat nieuw werk en een aantal herinterpretaties van oude klassiekers. Zes stuks in totaal en stuk voor stuk bevatten ze de gebruikelijke tristesse van het werk van Oldham, al heeft hij er soms wat verrassend lichte accenten aan toegevoegd. Een tussendoortje van hoge kwaliteit, dat doet uitkijken naar nieuw werk. Vanwege de geringe lengte overigens geen serieuze kandidaat voor een topnotering. Favoriete track: No Gold Digger 52. ZITA SWOON GROUP - Wait For Me Stef Kamil Carlens is nooit vies van een muzikaal experiment. Met Zita Swoon pakte dat altijd al goed uit. Voor dit album koos Carlens de toevoeging 'Group', vermoedelijk om aan te geven dat het deze keer net iets anders is dan met zijn vaste band. Carlens trekt namelijk ver de grens over. Hij eindigde in Afrika, om precies te zijn in Burkina Faso. Dit album nam hij dan ook vooral op met zangeres Awa Démé en daar zocht hij een mooi internationaal gezelschap om heen ter begeleiding. Een gewaagde keuze, die soms heel mooi uitpakt, maar mij uiteindelijk net te weinig grijpt. Favoriete track: A Ni Baara 51. MEINDERT TALMA & DE RODE KAARTEN - Eenmaal Oranje Een themaplaat van de boomlange Fries. De gortdroge chroniqueur van het alledaagse leven kreeg deze keer de opdracht om een aantal voetballers te bezingen, die stuk voor stuk slechts één keer het oranje tenue van het Nederlands elftal droegen. Talma leeft zich in en dat levert interessante liederen over bijvoorbeeld Marcel Peeper, Bert van Marwijk, Theo Snelders, Chris Walder en natuurlijk Oekie Hoekema op. Inclusief droge koortjes. Leuke plaat. Favoriete track: Wereldkampioen 50. TENNIS - Young & Old Een man/vrouw-duo, het is in het dagelijks leven al vaak een goede combinatie, maar ook de muziek telt tal van geslaagde voorbeelden. Tennis, bestaande uit Patrick Riley en Alaina Moore, hoort daar ook bij. De meidengroepen uit de jaren zestig zijn qua geluid nooit ver uit de buurt, terwijl qua stem een vergelijking met Nina Persson van The Cardigans voor de hand ligt. Een onbezorgd zomers plaatje. Geen game, set en match, maar de beste nummers zijn wel degelijk een matchpoint waard. Favoriete track: It All Feels The Same 49. ROOSBEEF - Warüm Een EP van Roosbeef en zeker geen verkeerde. Natuurlijk kent het plaatje een geringe lengte, daar is het een EP voor. Dat staat ook een topnotering in de weg. Maar verder is het weer een mooie toevoeging aan het oeuvre van de grillige artieste, wiens muziek altijd ver weg blijft van de middenweg. Favoriete track: Warüm 48. ADVANCE BASE - A Shut-In's Prayer Owen Ashworth is bekend van Casiotone For The Painfully Alone. Met die band, al was hij dat eigenlijk ook gewoon zelf, maakte hij door de Casio gedragen treurmuziek. Onder eigen naam is dat weinig anders. Zijn nummers handelen vaak over eenzaamheid en falende liefdes. Alleen de Casio is de deur uit en vervangen door de piano. Daarom is een vergelijking met pakweg Will Oldham of eels niet onlogisch. Mooie treurmuziek, maar niet te lang achter elkaar draaien! Favoriete track: Riot Grrrls 47. THE FLAMING LIPS - The Flaming Lips And Heady Fwends The Flaming Lips zijn nooit vies geweest van een experimentje. Dat bewees de band al eens met Zaireeka, dat bestond uit vier CD's die eigenlijk tegelijkertijd moesten worden afgespeeld in vier afzonderlijke spelers. Nu zit het experiment hem vooral in de soms weinig voor de hand liggende samenwerkingen met andere artiesten, zoals Yoko Ono, Ke$ha, Erykah Badu en Nick Cave. De resultaten zijn wisselend. Van bijna oerlelijk tot volslagen kierewiet en van leuk maf tot licht briljant. Opvallende plaat dus, maar zeker geen hoogvlieger. Favoriete track: The First Time Ever I Saw Your Face 46. MARTY GRAVEYARD - Summer Holiday Hij was de drummer van het ter ziele gegane The Madd, maar ook solo zoekt Marty Graveyard het vooral in de jaren zestig. Waar The Madd nog vooral de beatmuziek als invloed hanteerde, daar zoekt Graveyard het meer in het zonnige Californië. Misschien niet vreemd, gezien de topictitel. Het levert een verzameling fijne, onbezorgde liedjes op. Favoriete track: Why 45. BEN FOLDS FIVE - The Sound Of The Life Of The Mind Jaren na de laatste plaat keert Ben Folds Five terug als band. In de tussenliggende periode werkte de geniale songsmid Folds ook aan een mooi oeuvre op eigen naam. Maar altijd bleef je toch onbewust hunkeren naar 'vroeger', toen Ben Folds Five met hun aanstekelijke powerpop het muzikale landschap verkende. Juist die nostalgie maakt dat het moeilijk is dit album volledig objectief te beoordelen. Wie dat doet, hoort een zeer behoorlijke plaat. Wie te veel aan vroeger denkt, is licht teleurgesteld. Ik zit toch bij die laatste groep. Favoriete track: Michael Praytor, Five Years Later 44. ANTONY & THE JOHNSONS - Cut The World Een liveplaat van Antony, dat is nooit verkeerd. De zanger met de schitterende huilstem bewijst eens te meer een absolute topartiest te zijn. Bekende nummers van zijn eerdere platen worden op eerbiedwaardige wijze gebracht. Minpuntjes? Ja, die zijn er ook. Het spoken word gebeuren vroeg op de plaat bijvoorbeeld. Een monoloog die al snel oproept tot skippen. Buiten dat valt er muzikaal genoeg te genieten, maar het feit dat het geen nieuw werk betreft voorkomt een notering in de absolute top van de lijst. Favoriete track: Kiss My Name 43. OF MONTREAL - Paralytic Stalks Als vanouds springt Kevin Barnes, het brein van Of Montreal, weer alle kanten op. Net als de voorgangers luistert het album dan ook vooral als een jukebox, waarin afzonderlijke nummers lastig te herkennen zijn. Immers, Barnes is er ook niet vies van om binnen hetzelfde nummer diverse keren een andere richting in te slaan. Op de beste momenten weer onweerstaanbaar catchy. Favoriete track: Dour Percentage 42. GUIDED BY VOICES - Class Clown Spots A UFO Robert Pollard draaide er nooit de hand voor om. Hij schudde de ene na de andere popsong uit de mouw. Vaak korte nummers, soms slechts aanzetjes en variërend van redelijk tot briljant. Hij leek het echter een beetje kwijt, maar revancheerde zich dit jaar met Class Clown Spots A UFO, deel van een drieluik overigens. Het is een ouderwetse Guided By Voices-plaat geworden. Soms haal je de schouders op, maar dan weer veer je op bij het horen van een geniaal gevonden melodielijn. Mooi dat hij het nog kan! Favoriete track: Starfire 41. CARICE VAN HOUTEN - See You On The Ice Een gevierd actrice die ineens een plaat opneemt, dat levert vaak bij voorbaat al gefronste wenkbrauwen en een kritische houding op. Natuurlijk valt er best wat aan te merken op dit album van Carice van Houten. Zijn niet alle songs even sterk. Maar over het algemeen komt ze er prima mee weg en zingt ze beter dan verwacht. Ze draait zelfs haar hand niet om voor een zwoel liedje. Met een knipoog naar de albumtitel kun je stellen dat Van Houten zich op glad ijs beweegt, maar zeker geen scheve schaats rijdt. Verrassend leuk! Favoriete track: Particle Of Light 40. NICK CAVE & WARREN ELLIS - Lawless Original Motion Picture Soundtrack Nick Cave en Warren Ellis sloegen de handen ineen om de film Lawless van een fijne soundtrack te voorzien. Het duo putte daarbij vooral uit werk uit de jaren zestig en country-getinte songs. Ook nodigden ze enkele prima artiesten uit om de songs in te zingen. Zo horen we Ralph Stanley en Mark Lanegan een cover van Captain Beefheart en Velvet Underground brengen en zingt ook Emmylou Harris op diverse songs mee. Als de film net zo interessant is als de soundtrack, zit het wel goed! Favoriete track: Fire In The Blood / Snake Song 39. JAMES LEVY AND THE BLOOD RED ROSE - Pray To Be Free Een album vol naar folk en country neigende nummers met een bepalende rol voor de samenzang tussen man en vrouw. Dat is dit Pray To Be Free van James Levy, die de handen ineensloeg met zangeres Allison Pierce. Hun stemmen kleuren heerlijk bij elkaar en het album bevat een aantal sterke songs. Fijne plaat. Favoriete track: Sneak Into My Room 38. SIMONE FELICE - Self Titled Jaren maakte Simone Felice deel uit van The Duke & The King. Nu gaat hij solo verder. Popsongs met een mooi laagje soul, soms te vergelijken met pakweg Paul Simon of Al Green. Op één song wordt hij bijgestaan door Mumford & Sons. Zo groot als die band zal Felice niet worden, maar dat hij goede nummers kan maken is duidelijk. Een prettig album. Favoriete track: New York Times 37. FENCE - Self Titled De Belgen van Fence hebben besloten dat ze voortaan The Beatles als voornaamste referentiekader gebruiken. Waren ze ooit het Vlaamse antwoord op Pavement, op deze titelloze plaat is die vergelijking eigenlijk wel helemaal verdwenen. The Beatles of John Lennon solo, dat is het. En dat doen ze meer dan prima. Een erg leuke plaat! Favoriete track: The Bee Song 36. YEVGUENI - Welkenraedt Vlamingen die in de eigen taal zingen, komen vrijwel altijd met mooie teksten op de proppen. Yevgueni vormt hierop geen uitzondering. Zanger en tekstschrijver Klaas Delrue en zijn band weten die mooie teksten ook te vertalen in sterke songs en sluiten daarmee aan in een rij vol grootheden, zoals Gorki, Buurman en De Mens. Misschien nog niet zo goed als die voorbeelden, maar dit door Stef Kamil Carlens geproduceerde album, dat een duet met Sarah Bettens en een Vlaamse cover van eels bevat, mag er wezen. Favoriete track: Was Er Maar Iemand 35. HUSKY - Forever So Het schijnt dat Forever So eigenlijk niet het debuut is van het Australische Husky. Het viertal heeft ooit al eens een plaat in eigen beheer uitgebracht en dus is deze plaat vol subtiele popsongs dan eigenlijk nummer twee. Wat maakt het uit, Husky zorgt voor een fijn album, dat gerust mag worden vergeleken met Fleet Foxes en, vooruit, onze eigen Nits. Niet hip, maar wel mooi. Favoriete track: Don't Tell Your Mother 34. FIONA APPLE - The Idler Wheel Is Wiser Than The Driver Of The Screw And Whipping Cords Will Serve You More Than Ropes Will Ever Do Lange albumtitels, dat kunstje flikte Fiona Apple al eerder. De altijd zeer eerlijke en emotionele singer / songwriter ging wat dat betreft op When The Pawn... nog een aantal woorden verder. Ook deze albumtitel mag er wezen. Maar de plaat zelf is ook verre van slecht. Regelmatig keert ze terug naar oude vorm, uit de jaren waarin ze debuteerde. Apple is volwassener en wijzer dan toen, maar nog altijd geen vrolijke tante. Dat geeft ook niet, als het mooie songs oplevert. Favoriete track: Regret 33. DOE MAAR - Versies / Limmen Tapes Leuk idee, moderne rappers koppelen aan Doe Maar. De aanzet werd natuurlijk gegeven door het televisieprogramma van Ali B, waar Henny Vrienten zelf ook in voorkwam. Dat beviel dusdanig, dat er nu een album is gekomen. Rappers van het TopNotch label, zoals Gers Pardoel, Winne, Kempi, Fresku en Sef komen met mooie bewerkingen van Doe Maar-klassiekers. Het andere deel van het album bevat dezelfde songs, maar dan door Doe Maar zelf in een nieuw jasje gestoken. Een leuke plaat! Favoriete track: Pa 32. JESCA HOOP - The House That Jack Built Het voormalige kindermeisje van Tom Waits komt met een eigengereid plaatje, waarop ze put uit meerdere bronnen. Folk, rock, wave en zelfs oosterse invloeden komen voorbij in een mooie mix. Hoop bewijst songs te kunnen schrijven. Waits kan trots zijn op zijn voormalige oppas! Favoriete track: Pack Animal 31. dEUS - Following Sea Een onverwacht tussendoortje, deze release van dEUS. Het album bevat vooral songs die voorganger Keep You Close niet haalden. Dat er onder deze 'afdankertjes' sterk materiaal te vinden is, bewijst deze plaat. Op sommige momenten grijpt de band qua geluid zelfs bijna terug naar de goede, oude tijd. Alleen maar een goed teken. Favoriete track: The Soft Fall 30. MOSS - Ornaments De derde van Moss is een logische voortzetting van de ingeslagen weg op het veelgeprezen Never Be Scared / Don't Be A Hero. Nog meer invloeden van elektronica dus en minder ruimte voor de op het debuut nog prominent aanwezige gitaarpop. Het gaat Moss goed af, waardoor ze een degelijke plaat afleveren. Favoriete track: Tiny Love 29. MARTHA WAINWRIGHT - Come Home To Mama De zangeres met de intense voordracht is weer terug met songs in eigen taal, nadat haar vorige plaat een indrukwekkend eerbetoon aan Edith Piaf was. Als vanouds valt Wainwright op met haar volstrekt eigen manier van zingen. Ook nu schroomt ze weer niet om haar eigen twijfels in muziek te vangen, zoals over haar huwelijk. Niet zo goed als haar eerste plaat, maar zeker weer een mooie aanvulling op haar discografie. Favoriete track: I Am Sorry 28. MARK LANEGAN BAND - Blues Funeral Mark Lanegan bezit een van de mooiste doorleefde stemmen in de huidige popmuziek. Hij leende die de afgelopen jaren al regelmatig uit aan andere artiesten, nam diverse duoplaten op en timmerde ook solo wel aan de weg. Ook Blues Funeral is weer een geslaagde proeve van bekwaamheid, al benadert de plaat het hoge niveau van zijn allerbeste soloplaten net niet. Dat is geen schande, want in het geval van Lanegan praat je dan nog steeds over een sterke plaat, die voor mij echter net te weinig smoel heeft voor een toppositie. Favoriete track: Deep Black Vanishing Train 27. CASE MAYFIELD - The Many Colored Beast Volendammer Case Mayfield debuteerde dit jaar met The Many Colored Beast, een album dat vergelijkingen opriep met niemand minder dan Ryan Adams en Ray Lamontagne. Terecht, want Mayfield heeft talent. Dat is te horen in de topnummers van dit album, dat over de hele linie een beklemmende sfeer kent. Niet erg, want dit levert vaak mooie muziek op. Iets grilliger dan het later in het jaar verschenen 10, dat daarom hoger eindigt, maar een debuut met een hoofdletter D. Favoriete track: The Title 26. AMANDA PALMER & THE GRAND THEFT ORCHESTRA - Theatre Is Evil Amanda Palmer is nooit vies geweest van theater en bombast. Ook op deze plaat zijn dit weer duidelijk hoorbare ingrediënten. Ze ramt regelmatig op haar piano en trekt in de zang alle registers open. Palmer durft echter ook kleinere en breekbare liedjes te brengen. Het resultaat is een zeer grillig werkstuk dat alle kanten opvliegt en daardoor in ieder geval intrigeert. Misschien net niet constant genoeg voor de absolute top van dit jaar, maar zeker één van de opvallendste platen. Favoriete track: The Bed Song 25. CATE LE BON - Cyrk Een apart plaatje, dit Cyrk van Cate Le Bon, een singer / songwriter uit Wales. De overlevering leert dat haar vader haar als klein meisje dagen naar Syd Barrett en Pavement liet luisteren. Nico, zou ik er aan willen toevoegen, want qua zang doet Le Bon soms wel eens aan deze Duitse denken. Zeker als de muziek dan ook nog eens een Velvet Underground-tintje krijgt. Muziek die moeilijk te vangen is in genres. Is het indierock, is het psychpop, is het sinistere sprookjesmuziek? Een stukje van alles. Interessante plaat derhalve. Favoriete track: Fold The Cloth 24. ANNE SOLDAAT - Self Titled Een standaard lovende recensie, daar doe je Anne Soldaat geen plezier mee, zo bleek na de release van zijn titelloze album. Dat recensenten echter stuk voor stuk positief zijn over de plaat, is echter ook wel logisch. Want opnieuw weet Soldaat een aantal prima songs uit de mouw te schudden en is zijn gitaarspel weer prominent aanwezig. Knap werk dus. Favoriete track: Mai Thai 23. BENNY ZEN & THE SYPHILIS MADMEN - Tony The Hindu And The Avdocates Of Science & Culture Zo, daar doet Peter Houben in één klap een gooi naar de titels apartste bandnaam en vreemdste albumtitel van 2012. De voormalig frontman van de legendarische Belgische band Nemo, die ook met Mitsoobishy Jacson aan de weg timmerde, is nu weer terug met een album met liefst 22 songs. Lekker lo-fi. De liedjes tellen vaak maar net twee minuten en gaan over inspiratiebronnen uit de wetenschap, kunst, muziek, sport, politiek en wat al niet meer. Elk nummer kreeg ook de titel van de betreffende inspiratiebron. De ene keer vooral grappig, dan weer serieus en ook geregeld ontroerend. Houben was altijd een prima songschrijver en dat is hij nog steeds. Mooi project! Favoriete track: Natalie Merchant 22. JACK WHITE - Blunderbuss Jack White mag inmiddels beschouwd worden als een groot artiest. Dat maakt het lastig om een nieuwe plaat, solo nog wel, helemaal onbevooroordeeld te beluisteren. Onbewust denk je toch aan het eerdere werk van de man, in mijn geval vooral zijn topplaten met The White Stripes. En ja, dan kan Blunderbuss soms wat tegenvallen. Maar toch heb ik zeer veel waardering voor deze plaat. Die klinkt eigenlijk vrij 'gewoontjes'. White wil nergens geforceerd laten zien wat hij allemaal kan, maar laat het gewoon horen. De ene keer wat meer rockend, dan weer meer ingetogen richting folk of country en natuurlijk is er altijd ruimte voor blues en soul. Sympathiek werkstuk! Favoriete track: Hypocritical Kiss 21. JUSTIN TOWNES EARLE - Nothing's Gonna Change The Way You Feel About Me Now Alt. country van hoge kwaliteit, dat is wat Justin Townes Earle hier ten gehore brengt. Hij verkeert in topvorm en dat levert een prima album op. Earle kampte jaren met een drugsverslaving, die hij inmiddels heeft bedwongen. Hoewel nergens duidelijk bezongen, lijken de invloeden wel aanwezig. Diverse nummers rekenen namelijk af met het verleden en dat verklaart vermoedelijk direct ook waarom ze zo geloofwaardig klinken. Binnen het genre is er dit jaar weinig beters gemaakt. Favoriete track: Am I That Lonely Tonight? 20. SCHOOL IS COOL - Entropology Nieuwe sterren in het toch al zo glinsterende Belgische muziekwereldje. School Is Cool doet beurtelings denken aan dEUS, Leonard Cohen en Arcade Fire, maar wordt nergens een slap aftreksel van één van die acts. De nummers kennen meer dan genoeg eigen identiteit en blinken geregeld uit in klasse. Nog niet alles is even sterk, maar dat is de Belgen vergeven. Een grensgevalletje qua release, maar dat is geen belemmering voor een mooie notering. Favoriete track: The Road To Rome 19. VARIOUS ARTISTS - Just Tell Me That You Want Me : A Tribute To Fleetwood Mac Interessant plaatje, waarop hedendaagse artiesten uit voornamelijk de indiescene diverse nummers van Fleetwood Mac coveren. In de minste gevallen is het een eerbiedwaardige versie van het origineel, maar in de beste gevallen geven de artiesten er nog een mooie eigen draai aan. Een leuk album, waarop onder andere Antony, Best Coast, The New Pornographers, Lykke Li, Matt Sweeney & Bonnie 'Prince' Billy en The Kills te horen zijn. Favoriete track: Angel (door Marianne Faithfull) 18. HET ZESDE METAAL - Ploegsteert Wannes Cappelle speelde ooit bij Roosbeef in de band. Dat is niet meer nodig, zou je zeggen. Want op Ploegsteert, een in Vlaams dialect gezongen album - denk Flip Kowlier -, laat Cappelle horen bijzonder veel talent te hebben. De ontroerende en persoonlijke liedjes verhalen over het leven in alle facetten en zijn ontwapenend eerlijk. Wonderschoon ook op de beste momenten. België heeft er weer een talent bij! Favoriete track: Ge Zwiegt 17. CASE MAYFIELD - 10 Case Mayfield bracht dit jaar twee albums uit. Hij debuteerde al goed met The Many Colored Beast, maar gooide er later nog deze plaat uit. Die bevat tien songs en is vooral dynamischer dan het debuut. Daarom vind ik dit ook de beste van de twee. Mogelijk had een combinatie van beide platen wel de plaat van het jaar opgeleverd, maar dat maakt niet uit. Case Mayfield komt er wel! Favoriete track: A Friend Of Mine 16. THE KIK - Springlevend Ik vond het jammer dat The Madd stopte. Maar er bleek al snel leven na deze Rotterdamse beatgroep. Frontman Dave von Raven zette een nieuw bandje op, The Kik. Muzikaal gezien redelijk hetzelfde, namelijk jaren zestig beatmuziek, maar dan in het Nederlands gezongen. Uiteraard met lekker Rotterdams accent. Een heerlijk album, dat altijd goed is voor een glimlach. Favoriete track: Even Voor Altijd 15. MICHAEL KIWANUKA - Home Again Hij wordt algemeen beschouwd als een van de belangrijkste nieuwkomers in 2012. Michael Kiwanuka bewijst op Home Again waarom. Het is namelijk een fijne plaat vol soul, waarop de stem van Kiwanuka het belangrijkste visitekaartje is. Terecht, want zijn stem mag er wezen. Misschien had hij net iets meer variatie in de nummers kunnen aanbrengen, maar slechts kniesoren vallen daar uiteindelijk over. Wat hij doet, doet hij namelijk meer dan goed. Michael Kiwanuka is voorlopig nog niet weg! Favoriete track: Worry Walks Beside Me 14. THE DON'T TOUCH MY CROQUE-MONSIEURS - Beste.Stuurlui.Ooit. Een van de leukste Nederlandstalige albums komt uit Amsterdam en is gemaakt door de band met de welluidende naam The Don't Touch My Croque-Monsieurs. De Amsterdammers, uit Noord, hebben piraterij als thema gekozen voor een aantal aanstekelijke songs, die invloeden kennen uit punk, rap, rock, folk en zelfs volksmuziek. Inclusief goed gevonden teksten in de taal van de straat. Altijd goed voor een vrolijke lach op het gezicht en stiekem gewoon heel goed! Favoriete track: Je Hebt Gelijk 13. ALABAMA SHAKES - Boys & Girls Deze band rond de imposante frontvrouw Brittany Howard was al snel het snoepje van de week. Terecht, want Boys & Girls is een indrukwekkend debuut. Rockende songs, die door de fantastische stem van Howard een soulvolle lading krijgen. Het album bevat een paar ijzersterke songs en hoort alleen al daarom bij de betere platen van 2012. Favoriete track: I Found You 12. DEXYS - One Day I'm Going To Soar Een jaar of 25 hoorden we niets meer van Kevin Rowland, de man die met Dexy's Midnight Runners nog zo mooi uit de hoek kwam met soulvolle folkmuziek en zelfs enkele wereldhits scoorde. Ineens duikt hij weer op, nu alleen onder de naam Dexys en het is een comeback met een gouden randje. Rowland schrijft nog altijd heerlijke melodieën en zorgt in de duetten met Madeleine Hyland ook voor een mooi stukje theater. Onverwachte verrassing! Favoriete track: Lost 11. GERT VLOK NEL - Onherroeplik Enige jaren geleden verraste de Zuid-Afrikaanse dichter en singer / songwriter Gert Vlok Nel met de ontroerend mooie plaat Beaufort-Wes Se Beautiful Woorde, waarin hij het leven in Zuid-Afrika op fraaie wijze bezong. Ondanks de lovende reacties bleef het vervolgens lang rustig. Nota bene in Nederland kreeg Vlok Nel echter weer zin om een nieuwe plaat te maken. Het resultaat is Onherroeplik, wederom een collectie intieme songs in een mix van Afrikaans en Engels. Een mooie comeback van deze troubadour. Favoriete track: Soos 'n Trein Riding Into Rain 10. WILLIS EARL BEAL - Acoustamic Sorcery Zonder twijfel een van de opmerkelijkste platen van 2012, dit Acousmatic Sorcery van Willis Earl Beal. Het verhaal achter de plaat is bizar. Beal verbleef als dakloze zonder geld in Albuquerque en besloot toen maar muziek te maken met afgedankte instrumenten, die hij vond bij het vuilnis. Daar zingt hij mee. Of zingen... Het is soms meer schreeuwen, brullen, kreunen. Tom Waits uit de potten en pannen periode in de jaren tachtig, daar lijkt het nog het meest op. Tussen alle ongepolijste rauwheid klinken ook geregeld mooie tedere liedjes. Geen makkelijke kost, maar een album waarop veel te ontdekken valt! Hulde ook voor het fraaie artwork. Favoriete track: Away My Silent Lover 9. A.C. NEWMAN - Shut Down The Streets Als frontman van The New Pornographers tovert A.C. Newman al jaren de ene na de andere fijne popsong tevoorschijn. Daarbij weet hij zich gesteund door topzangeres Neko Case en de excentrieke Dan Bejar. Ook solo mag zijn werk er zijn. Hoogstens is het iets rustiger dan met zijn band, maar zijn gevoel voor een goede melodie laat Newman maar zelden in de steek. De teksten bieden een inkijk in enkele aangrijpende gebeurtenissen in zijn leven en dat maakt dit een indrukwekkend album. Favoriete track: Do Your Own Time 8. GLEN HANSARD - Rhythm And Repose De voormalig frontman van The Frames komt op dit album met een fantastische collectie melancholische popsongs. Die worden gedragen door zijn stem, die alle registers verkent van fluisterzacht tot bijna schreeuwend. Hansard ontroert en weet van begin tot eind te overtuigen met zijn emotionele voordracht. Hij verkeert duidelijk in topvorm en dat levert één van de mooiste platen van 2012 op. Favoriete track: Bird Of Sorrow 7. HOSPITAL BOMBERS - At Budokan Nee, de Hospital Bombers speelden niet echt in Budokan. Een geintje van frontman Jan Schenk. De plaat zou een optreden in Japan echter rechtvaardigen. Nog meer dan op het debuut blinkt Hospital Bombers namelijk uit in sterke songs. Catchy, met volop ruimte voor de viool van Susanne Linssen (ex-Seedling). De vergelijking met The New Pornographers gaat nog steeds op, al voegt de band daar op dit album ook nog een snufje folk en sixtiespop aan toe. Dat maakt At Budokan een zeer aantrekkelijk album! Favoriete track: Let's Set Ourselves On Fire 6. KELLY HOGAN - I Like To Keep Myself In Pain Liefhebbers van pakweg Neko Case en Mavis Staples kennen de naam Kelly Hogan uiteraard. De Amerikaanse fungeerde jaren als achtergrondzangeres voor deze en nog andere artiesten. Nu is het tijd om uit de schaduw te stappen en dat doet Hogan dan maar direct op fenomenale wijze. Haar Americana is van enorm hoog niveau. Niet zo gek trouwens, als je bedenkt dat bevriende artiesten als Andrew Bird, Vic Chesnutt en M. Ward songs voor haar schreven. Ze vertolkt ze op bevlogen wijze. Veruit de mooiste Americana-plaat van dit jaar! Favoriete track: We Can't Have Nice Things 5. WILLIAM SEEN'S TRANSPORT MUSIC - Can I Sit Here And Absorb? De beste gitaarpopplaat van eigen bodem komt uit Friesland en is gemaakt door William Seen's Transport Music. Punt. In een dozijn heerlijke songs steekt deze band vaderlandse toppers als The Serenes en Johan naar de kroon. Ook doet het me soms denken aan Sukilove, vooral door de zang. Omdat William Seen's Transport Music ook niet vies is van een portie alt. country, mag ook The Jayhawks als referentiekader worden gebruikt. Maar vergeet al die namen, want deze band kan het op eigen kracht. Superplaat! Favoriete track: Mona Lisa 4. PERFUME GENIUS - Put Your Back N 2 It Achter de naam Perfume Genius gaat Mike Hadreas schuil. Een zeer getalenteerde singer / songwriter met een stem die niet onopgemerkt voorbij gaat. Hadreas is namelijk in staat om diepe emoties over te brengen, net als pakweg Antony. Dat is ook de meest gemaakte vergelijking, maar Perfume Genius is meer dan een kloon. Dat bewijst dit album, dat niet vrolijk is. Zware kost, gedragen door de piano en vooral die indrukwekkende stem. Een van de hoogtepunten van dit jaar! Favoriete track: Hood 3. BLAUDZUN - Heavy Flowers Na het fantastische Seadrift Soundmachine was het de vraag of Blaudzun nogmaals zo sterk uit de hoek kon komen. Het antwoord is bevestigend. Op Heavy Flowers borduurt de excentrieke singer / songwriter voort op de sound van de voorganger. Zwierige popsongs met een donker randje dus. Wat mij betreft net niet zo goed als de vorige, maar wel sterk genoeg voor een absolute topnotering. Favoriete track: Who Took The Wheel 2. CHARLIE JONES' BIG BAND - Until I Get Bald Charlie Jones heet eigenlijk Jan Verstraeten en komt uit België. Dat laatste is geen verrassing meer na het beluisteren van dit album, want de eigenzinnigheid en grilligheid van de grote Belgische muzikanten van de laatste jaren is ook hier terug te horen. Samen met zijn Big Band, overigens slechts bestaand uit drie leden, laat Charlie Jones zich niet beperken door grenzen. Dan weer een stukje akoestisch, dan weer gitaarpop in optima forma, dan weer een vleugje Tom Waits en dat alles klinkt samen ongelooflijk goed. Virtuoos album! Favoriete track: Me & A Cartoon 1. THE BONY KING OF NOWHERE - Self Titled Op voorganger Eleonore uit 2011 liet Bram Vanparys, de man achter het pseudoniem The Bony King Of Nowhere, al horen te zijn gegroeid als songschrijver. Op die plaat was ook ruimte voor de nodige bombastische omlijsting, waardoor een vergelijking met pakweg Rufus Wainwright voor de hand lag. Voor deze derde plaat, een titelloze, pakte Vanparys het anders aan. Met de akoestische gitaar in de hand ging hij zitten en nam hij negen nummers op. Tijdloze songs, waarin het gitaarspel en vooral de stem centraal staan. Slechts spaarzaam, op twee nummers, laat hij zich ondersteunen door een andere gitarist en een bassist. Verder doet hij het alleen en dat gaat hem fantastisch af. Schitterende nummers die doen denken aan de troubadours uit het verleden. De kroon van 2012 gaat naar The Bony King Of Nowhere! Favoriete track: Night Of Longing | ||||
ranja | zondag 23 december 2012 @ 16:11 | |||
Mooie lijst methodmich en zowaar een paar die ik ga dubbelen hoewel niet de echt hoge noteringen. Ook een paar die ik nog eens moet checken, zoals Jesca Hoop en Tennis, volgens mij beide wel eens beluisterd maar weinig vervolgaandacht gegeven. | ||||
Norrage | zondag 23 december 2012 @ 16:31 | |||
Leuke lijst MM maar vooral door de veelzijdigheid en platen en niet door de noteringen ervan | ||||
Ringel-S | zondag 23 december 2012 @ 16:35 | |||
1. Lilacs & Champagne - Lilacs & Champagne 2. Conan - Monnos 3. Gaza - No Absolutes In Human Suffering De rest welke regelmatig door de (auto)speaker knallen: Converge - All We Love We Leave Behind CROWN - The One El-P - Cancer For Cure Greg Haines - Digressions Herder - Horror Vacui Max Richter - Recomposed BY Max Richter - Vivaldi Chrome Waves - Chrome Waves Nihill - Verdonkermaan | ||||
Nestul | zondag 23 december 2012 @ 16:37 | |||
In de breedte een prima muziekjaar, maar geen albums die echt briljant zijn. Staan nog wel steeds een aantal albums op de wachtlijst (Swans, Neil Young, Dylan). 1. Grizzly Bear – Shields 2. Beach House – Bloom 3. Tame Impala - Lonerism 4. Alt-J – An Awesome Wave 5. John Talabot – fin 6. Tindersticks – The Something Rain 7. Damien Jurado – Maraqopa 8. Holy Other – Held 9. Flying Lotus – Until the Quiet Comes 10. Anathema – Weather Systems
| ||||
methodmich | zondag 23 december 2012 @ 16:50 | |||
Ik ben benieuwd. Zullen wel vooral vrouwelijke artiesten zijn? Niet eens met de volgorde? Mag hoor. Maar wie had je hoger willen zien dan? Lager denk ik wel te weten... | ||||
icebliss | zondag 23 december 2012 @ 16:56 | |||
Redelijk hoog 3fm gehalte dit jaar: 01 The Dig – Midnight Flowers 02 Alt-J – An Awesome Wave 03 Django Django – Django Django 04 Hot Chip – In Our Heads 05 Hot Sugar – Moon Money 06 Four Tet – Pink 07 The Rapture – In the Grace of Your Love 08 Tame Impala – Lonerism 09 Alex Gopher – Motorway 10 The Walkmen – Heaven 11 Le Le – Partytime 12 Zombie Nation – RGB 13 Jake Bugg – Jake Bugg 14 Various Artists – Future Techno 1 15 Cloud Nothings – Attack on Memory 16 Chairlift – Something 17 Costello – Bend EP 18 Killer Mike – R.A.P. Music 19 Simian Mobile Disco – Unpatterns 20 Staygold – Rain on Our Parade | ||||
Norrage | zondag 23 december 2012 @ 17:05 | |||
Niet zozeer bands die hoger moeten maar vooral wat Nederlandse meuk dat lager moet inderdaad | ||||
methodmich | zondag 23 december 2012 @ 17:48 | |||
Mwah, zo heel veel Nederlands staat er nog niet eens in op zich.... | ||||
alpeko | zondag 23 december 2012 @ 18:21 | |||
Die van Doe Maar hoger laten eindigen dan Lost in the Trees, dat kan eigenlijk niet niet Kom op, Gers Pardoel. [ Bericht 2% gewijzigd door alpeko op 23-12-2012 18:28:28 ] | ||||
chansadres | zondag 23 december 2012 @ 18:47 | |||
Mijn top 25 en waarschijnlijk voor velen mijn onbegrijpelijke nummer 1: 1. Killers - Battleborn 2. Andy Burrows - Company 3. Glen Hansard - Rhythm and Repose 4. fun. - Some Nights 5. Joe Jackson - The Duke 6. I Like Trains - The Shallows 7. Alt-j - An Awesome Wave 8. Mark Knopfler - Privateering 9. Tenacious D - Rize of the Fenix 10. Passenger - All the Little Lights 11. Band of Horses - Mirage Rock 12. Ultravox - Brilliant 13. Arjen Anthony Lucassen - Lost in the New Real 14. Keane - Strangeland 15. Muse - The 2nd Law 16. John Mayer - Born and Raised 17. Jason Mraz - Love Is a Four Letter Word 18. The Script - #3 19. Enochian Theory - Life... and All It Entails 20. Serj Tankian - Harakiri 21. Robbie Williams - Take the Crown 22. The Gaslight Anthem - Handwritten 23. Jonathan Jeremiah - Gold Dust 24. Meat Loaf - Hell in a Handbasket 25. Jake Bugg - Jake Bugg | ||||
Tchock | zondag 23 december 2012 @ 18:49 | |||
Als jij Robbie Williams' album goed genoeg vond voor in je top kan ik niet meer verbaasd zijn over welk ander album dan ook. | ||||
GeorgKacher | zondag 23 december 2012 @ 20:22 | |||
Mooie lijst Methodmich, leuk dat je uitgebreide beschrijvingen erbij geeft, dat kost zoveel tijd.... | ||||
trebremmit | zondag 23 december 2012 @ 23:37 | |||
Dit jaar maar geen beschrijving erbij, alleen genre. 1. Crippled Black Phoenix - (Mankind) the Crafty Ape (progressive rock) 2. Scuba - Personality (house, dance) 3. Pharaoh Overlord - Lunar Jetman (stoner rock, psychedelische rock) 4. Jim Coleman - Trees (ambient) 5. Radere - I'll Make You Quiet (ambient) 6. Chelsea Crowell - Crystal City (country, country noir) 7. Burial - Kindred (future garage) 8. Steve Moore - Light Echoes (ambient, synthesizer) 9. Voices From the Lake - Voices from the Lake (minimal techno) 10. Mirrorring - Foreign Body (psychedelische folk, ambient pop) 11. Bo Becker - Icedria (ambient) 12. Kadavar - Kadavar (heavy psych) 13. Gojira - L'enfant sauvage (metal) 14. Mohn - Mohn (ambient techno) 15. Exotic Animal Petting Zoo - Tree of Tongues (math core) 16. Evoken - Atra Mors (funeral doom) 17. The Midnight Ghost Train - Buffalo (stoner rock) 18. Kandodo - Kandodo (rock, drone) 19. Astra - The Black Chord (progressive rock) 20. Porcelain Raft - Strange Weekend (Dream pop, shoegaze) | ||||
meowingtons | maandag 24 december 2012 @ 00:47 | |||
| ||||
chansadres | maandag 24 december 2012 @ 09:13 | |||
Der verwachtingen waren misschien erg hoog maar zijn album viel in totaliteit niet gigantisch tegen. Het was een degelijke voldoende waar ik misschien hoopte op meer. Daarom een lagere positie. | ||||
Pink_Floyd | maandag 24 december 2012 @ 12:29 | |||
1 Silversun Pickups - Neck of the Woods 2 Alberta Cross - Songs of Patience 3 Kendrick Lamar - Good Kid, M.A.A.D City 4 Alabama Shakes - Boys & Girls 5 Alt-J - An Awesome Wave 6 Holy Other - Held 7 The xx - Coexist 8 Beach House - Bloom 9 Mark Lanegan Band - Blues Funeral 10 Nate Hall - A Great River 11 The Tallest Man on Earth - There's no leaving now 12 Deftones - Koi No Yokan 13 Adrian Younge - Something About April 14 Glen Hansard - Rhythm And Repose 15 Andy Burrows - Company 16 Yeasayer - Fragrant World 17 Mad About Mountains - Mad About Mountains 18 Poliça - Give You The Ghost 19 Perfume Genius - Put Your Back N 2 It 20 First Aid Kit - The Lion's Roar 21 Tame Impala - Lonerism 22 Michael Kiwanuka - Home Again 23 Phantom Limb - The Pines 24 Jake Bugg - Jake Bugg 25 Purity Ring - Shrines 26 Jack White - Blunderbuss 27 dEUS - Following Sea 28 Paul Banks - Banks 29 Sigur Rós - Valtari 30 Jason Aldean - Night Train 31 Dinosaur Jr. - I Bet on Sky 32 Chromatics - Kill For Love 33 Santigold - Master Of My Make-Believe 34 Andrew Bird - Break It Yourself 35 Blaudzun - Heavy Flowers 36 Grizzly Bear - Shields 37 Damien Jurado - Maraqopa 38 Killer Mike - R.A.P. Music 39 Japandroids - Celebration Rock 40 Dry the River - Shallow Bed 41 The Killers - Battle Born 42 Amanda Palmer & The Grand Theft Orchestra - Theatre is Evil 43 Soen - Cognitive 44 Sharon van Etten - Tramp 45 Bruce Springsteen - Wrecking Ball 46 Father John Misty - Fear Fun 47 The Gaslight Anthem - Handwritten 48 Carolina Chocolate Drops - Leaving Eden 49 My Jerusalem - Preachers 50 Bill Fay - Life Is People Een top 50 dit jaar. Over de volgorde is minder 'nagedacht' ditmaal, vooral buiten de top 20. Het was een erg lekker & divers muziekjaar; de platen liggen hierdoor ook veel dichterbij elkaar qua kwaliteit en impact voor mijn gevoel dan vorige jaargangen. Op een muzikaal 2013 alvast | ||||
methodmich | maandag 24 december 2012 @ 13:56 | |||
Tja, Lost In The Trees viel me ten opzichte van de vorige wat tegen en Doe Maar vond ik, ondanks Gers, wel een leuke plaat. Maar het is zuiver persoonlijk natuurlijk. Om te lezen of om te maken? Ben er inderdaad wel een paar uurtjes mee bezig geweest, maar dat vind ik niet erg. Geeft er net wat meer smaak aan dan een droog lijstje. | ||||
meowingtons | maandag 24 december 2012 @ 14:19 | |||
Even een update van mijn lijstje... Er is nog wat bijgekomen 1. Calyx & Teebee - All or Nothing 2. Blood Red Shoes - In Time For Voices 3. Beach House - Bloom 4. Muse - The 2nd Law 5. Alt-j - An Awesome Wave 6. Netsky - 2 7. The Shins - Port of Morrow 8. Infected Mushroom - Army of Mushrooms 9. Tame Impala - Lonerism 10. Japandroids - C 11. Enter Shikari - Flash Flood of Colour 12. Two Fingers - Stunt Rhythms 13. Purity Ring - Shrines 14. Spectrasoul - Delay No More 15. The XX - Coexist Zo is het ook een mooier aantal, 15 ipv 13 | ||||
ranja | maandag 24 december 2012 @ 14:21 | |||
Klopt, vind ik ook leuker dan alleen een lijst, of youtube links... zo kun je nog eens wat gaan uitproberen wat interessant klinkt. Ik ben de albums nog aan het draaien en schrijf er dan ondertussen iets over. Volgorde pas ik ook nog geregeld aan | ||||
methodmich | maandag 24 december 2012 @ 14:27 | |||
Precies, zo heb ik bijvoorbeeld ooit aan de hand van jouw lijst The Like ontdekt en bij cafca bijvoorbeeld eens Johnny Flynn uit het lijstje gehaald. Ik neem me overigens wel al enkele jaren voor om al tijdens het jaar de lijst ook bij te houden en na aanschaf ook een stukje te schrijven. Dat zou werk schelen. Maar goed, is nog geen ramp, leuke tijdsbesteding. Vanmorgen ook de top 10 ingeleverd als jaarlijstje bij de vaste platenzaak, die maken uit alle inzendingen altijd een mooie top 50 en die komt dan op een poster in de winkel te hangen. | ||||
ranja | maandag 24 december 2012 @ 14:36 | |||
Gedurende het jaar hou ik wel de lijst bij op RateYourMusic. Stukje schrijven niet, daar gebruik ik de kerstvakantie voor | ||||
alpeko | maandag 24 december 2012 @ 14:38 | |||
Dat sowieso. Mooi gedetailleerd lijstje en bij de albums die we dubbelen hebben we dezelfde favoriete tracks, behalve bij die van Johannes. | ||||
Z | maandag 24 december 2012 @ 15:14 | |||
Frank Ocean: Channel Orange Kendrick Lamar: good kid, m.A.A.d city Mac DeMarco - 2 Cloud Nothings - Attack on Memory Flying Lotus - Until The Quiet Comes Rustie - Essential Mix Grizzly Bear - Shields Clams Casino - Instrumentals II Killer Mike - R.A.P. Music Mount Eerie - Clear Moon Flying Lotus - Lovers Melt I, II en III Niet speciaal in deze volgorde. Veel hip hop/soul/R&B dit jaar. Gelukkig ook nog wat leuke rammelrock van Cloud Nothings en Mac DeMarco. | ||||
methodmich | maandag 24 december 2012 @ 15:29 | |||
Dat zag ik nu ook ja, al vind ik dat zeker bij Glen Hansard en Perfume Genius wel zeer logisch. Al zijn er daar ook wel meer kandidaten, maar dat zijn toch wel de topnummers. Bij Blaudzun heb ik wel getwijfeld over Elephants hoor, zou ook hoog staan. Ik voer ze ook in op RYM inderdaad. En schrijf ze ook op in een map, wel zo handig. Die loopt al vanaf 2000 tot nu zag ik, alleen maar jaarlijstjes. | ||||
meowingtons | maandag 24 december 2012 @ 15:32 | |||
Hmm een radiomixje in je top? | ||||
Tchock | maandag 24 december 2012 @ 15:36 | |||
Stond ook in de top 50 albums of 2012-lijst van Pitchfork | ||||
meowingtons | maandag 24 december 2012 @ 15:39 | |||
Ja, maar pitchfork is ook kut Ik heb ook wel een aantal Essential mixes erg leuk gevonden dit jaar, maar het zijn gewoon geen albums... Een fabric CD zou ik nog kunnen begrijpen, want dat zijn uitgebrachte CD's met vaak ook veel onuitgebrachte tracks... Maar dit zijn jaarlijstjes, hier kan het nog wel opzich, pitchfork heeft gewoon weer dom gedaan | ||||
Tchock | maandag 24 december 2012 @ 15:41 | |||
Ik heb ook lang getwijfeld om Jaar's Essential Mix er in te zetten, maar toch niet gedaan Past niet echt, ofzo. Hoewel ik ook principieel tegen EP's in een toplijst ben, en daar had ik er twee van | ||||
Z | maandag 24 december 2012 @ 15:43 | |||
De 'Flying Lotus - Lovers Melt I, II en III' zijn ook mixen. Ik vind het ook wel meer dan een 'mixje'. | ||||
meowingtons | maandag 24 december 2012 @ 15:44 | |||
Zijn zelfs podcasts... Ik zou het er persoonlijk niet inzetten, maar jouw keus uiteraard EPs kunnen best, al heb ik het zelf ook niet gedaan... Ik heb EPs die langer zijn dan albums van eenzelfde artiest | ||||
Rellende_Rotscholier | maandag 24 december 2012 @ 18:29 | |||
1. First Aid Kit - The Lion's Roar Het tweede album van deze twee meiden uit Zweden. Iets minder folk en iets meer country. Wat mij betreft zeker geslaagd. Gezien de leeftijd van de meiden is dit vrij bijzonder. Mooie teksten en volwassen muziek, wat je niet zou verwachten als je ziet hoe oud ze zijn. Eind 2011 viel het nummer The Lion's Roar al te beluisteren en toen wist ik meteen dat dit mijn album van 2012 ging worden. Het bleek ook zo te zijn, met onder andere Emmylou en To a Poet nog een paar geweldige nummers en Conor Oberst (Bright Eyes) werkt mee op de afsluiter, King of the World, om er het beste album van 2012 van te maken. • Favoriete nummer: The Lion's Roar 2. Dry the River - Shallow Bed Het debuut van deze band en meteen een veelbelovend debuut. Vroeger maakten de leden van Dry the River andere muziek, meer de hardcore-kant op, wat terug te zien is aan de vele tatoeages. Gelukkig zijn ze een andere richting ingeslagen, want dit album is een pareltje. Vrij emotionele muziek, met af en toe wat stevigere momenten tussendoor. Prachtige nummers als No Rest, Weights & Measures, New Ceremony en met Lion’s Den een heerlijke afsluiter van een minuut of 12. Een band waar ik nog veel van verwacht in de toekomst. • Favoriete nummer: No Rest 3. Soap&Skin - Narrow Prachtige muziek van een nog zeer jonge meid. Een kort album, maar met aangrijpende nummers als Vater zeker niet te kort. Precies goed, als je het mij vraagt. Vooral pianomuziek, met af en toe wat hulp van wat andere instrumenten. Aangrijpende, vrij emotionele muziek, overtuigend gebracht. Met afstand mijn favoriete nummer is Vater, gezongen in haar moedertaal. Dat mag ze best vaker doen. Hoe dan ook een talent om in de gaten te houden. • Favoriete nummer: Vater 4. Cloud Nothings - Attack on Memory Even wat stevigere muziek in mijn lijst. Je zou het een enorme bak herrie kunnen vinden, maar ik vind het heerlijk, om tussendoor even naar te luisteren. De stem van de zanger is er wel een waar je van moet houden, anders kan je het niet aanhoren. Geen tussenweg eigenlijk. Goed om even lekker op los te gaan. • Favoriete nummer: Wasted Days 5. Sigur Rós - Valtari Een album van Sigur Rós meer in de stijl van Riceboy Sleeps. Sferischer. In principe wat minder mijn ding. Ik houd meer van de uitbundige Sigur Rós van Takk... en Með suð í eyrum við spilum endalaust. Alsnog staan er enkele geweldige nummers op dit album. Helaas ook een paar nummers waar net wat te weinig inzit en wat net een beetje teveel voortkabbelt. Dat Varuð op dit album staat maakt echter een hoop goed. Dat is met afstand het mooiste nummer van 2012. • Favoriete nummer: Varuð 6. Passion Pit - Gossamer Het moeilijke tweede album. Passion Pit is er goed mee omgegaan en komt opnieuw met muziek die vrolijk klinkt, maar als je kijkt naar de teksten kom je tot de conclusie dat het allesbehalve vrolijke muziek is. De zanger worstelt met allerlei problemen en brengt dat op een vrolijke manier, maar daar heeft hij eigenlijk weinig reden toe. Van drank tot vrouwen, het komt allemaal voorbij. Niet origineel, maar wel op een manier gebracht waardoor het heel prettig om naar te luisteren is. Net als het eerste album erg catchy en ik moet me inhouden om niet mee te zingen. • Favoriete nummer: Mirrored Sea 7. Het Zesde Metaal - Ploegsteert Een fantastische plaat van Belgische bodem. Gezongen in het West-Vlaams en dus niet te volgen. Gelukkig krijg je bij deze cd de songteksten in het ABN erbij. Dan blijkt Wannes Capelle, de zanger, een behoorlijke tekstschrijver te zijn. Dit album bevat onder andere een prachtige ode aan Frank Vandenbroucke. Zowel tekstueel als instrumentaal zit het geweldig in elkaar en kan ik naar deze plaat blijven luisteren. Deze Belgen laten zien dat men in België nu eenmaal betere muziek maakt dan in Nederland. • Favoriete nummer: Ier bie oes 8. Mumford & Sons - Babel Het trucje van Mumford & Sons is bekend. Een trucje dat uitstekend werkt. Dat dachten de mannen zelf ook en daarom werd deze plaat eigenlijk precies hetzelfde als de eerste. Het enige wat ze hebben veranderd is dat het nog meer gericht is op de live-optredens. Allemaal meezingers, eigenlijk, met een overkill aan banjo. Het is lekker, maar iets meer variatie was welkom geweest. Af en toe een blaasinstrumentje in plaats van de banjo was wel mooi geweest. Het derde album mag toch wel iets anders gaan klinken, anders gaat iedereen heel snel klaar zijn met deze band. • Favoriete nummer: Babel 9. Marina & The Diamonds - Electra Heart Marina vond haar eerste album niet succesvol genoeg. Daarom koos ze voor een andere richting. Ze gaf de productie van de liedjes gedeeltelijk uit handen aan enkele bekende DJ’s. Het levert wat meer mainstream-muziek op. Enige wat gelukkig nog is gebleven zijn de teksten van Marina. Die blijven goed, hoewel het er af en toe wel wat te dik op ligt. Succes heeft ze met deze plaat wel gekregen, maar haar oorspronkelijke fans heeft ze er niet echt blij mee gemaakt. Toch staan er nog enkele pareltjes op, zoals Starring Role en Fear and Loathing. Niet geheel toevallig de minst pop-achtige liedjes. Het valt te hopen dat ze weer terugkeert naar haar stijl van het eerste album, maar dat zal waarschijnlijk ijdele hoop blijken te zijn. Ze kan zoveel beter. • Favoriete nummer: Starring Role 10. Alt-J - An Awesome Wave Dé hype van 2012. Niet geheel onterecht. Hele aardige muziek, vrij origineel ook nog. De enorme hype echter niet helemaal waard. Wat doet het er verder toe, naar nummers als Breezeblocks, Matilda, Tessellate en Taro luisteren is geen straf voor je oren. • Favoriete nummer: Breezeblocks 11. Bat for Lashes - The Haunted Man • Favoriete nummer: Laura 12. Glen Hansard - Rhythm and Response • Favoriete nummer: Bird of Sorrow 13. The Gaslight Anthem - Handwritten • Favoriete nummer: “45” 14. Blood Red Shoes - In Time to Voices • Favoriete nummer: Cold 15. Matt Elliott - The Broken Man • Favoriete nummer: Dust Flesh and Bones 16. Grizzly Bear - Shields • Favoriete nummer: Speak in Rounds 17. Shearwater - Animal Joy • Favoriete nummer: You As You Were 18. The Tallest Man on Earth - There's No Leaving Now • Favoriete nummer: There's No Leaving Now 19. Two Door Cinema Club - Beacon • Favoriete nummer: Handshake 20. Jessie Ware - Devotion • Favoriete nummer: Wildest Moments 21. Beach House - Bloom • Favoriete nummer: Myth 22. Band of Horses - Mirage Rock • Favoriete nummer: Heartbreak On The 101 23. Lost in the Trees - A Church That Fits Our Needs • Favoriete nummer: Golden Eyelids 24. Alex Winston - King Con • Favoriete nummer: Velvet Elvis 25. Angus Stone - Broken Brights • Favoriete nummer: Only a Woman 26. The Maccabees - Given to the Wild • Favoriete nummer: Feel to Follow 27. Tame Impala - Lonerism • Favoriete nummer: Elephant 28. Ellie Goulding - Halcyon • Favoriete nummer: Figure 8 29. Balthazar - Rats • Favoriete nummer: Any Suggestion 30. Yeasayer - Fragrant World • Favoriete nummer: Henrietta 31. Julia Stone - By the Horns • Favoriete nummer: By the Horns 32. Silversun Pickups - Neck of the Woods • Favoriete nummer: Bloody Mary (Nerve Endings) 33. Japandroids - Celebration Rock • Favoriete nummer: The Nights of Wine and Roses 34. Animal Collective - Centipede Hz • Favoriete nummer: Today’s Supernatural 35. Damien Jurado - Maraqopa • Favoriete nummer: Museum of Flight 36. The Shins - Port of Morrow • Favoriete nummer: Simple Song 37. Fresku - Maskerade • Favoriete nummer: Keuzes 38. Calvin Harris - 18 Months • Favoriete nummer: I Need Your Love 39. Muse - The 2nd Law • Favoriete nummer: Supremacy 40. Tribes - Baby • Favoriete nummer: Corner of an English Field | ||||
VeX- | maandag 24 december 2012 @ 18:36 | |||
Lekker bezig. | ||||
BoerBert | maandag 24 december 2012 @ 22:19 | |||
Prima lijstje Rellie, maar 2nd Law geeft mij het idee dat de inspiratie opraakte op het einde . | ||||
Bol_Wan | maandag 24 december 2012 @ 22:43 | |||
Flink wat geluisterd dit jaar, voor het eerst een echte top 100 kunnen maken. Zal voor de overzichtelijkheid nummers 11 t/m 100 in een spoiler zetten, anders zijn mensen ook een jaar aan het scrollen. 1.Balthazar - Rats Valt weinig over te zeggen, met afstand de plaat die het meeste gevoel bij mij teweeg bracht. Plaat op, licht uit, genieten. 2.The Tallest Man on Earth - There's No Leaving Now Maakt wéér een fantastsich album, knap hoe je het met (vaak) alleen een gitaar drie albums leuk weet te houden. Maakt met het titelnummer zelfs zijn mooiste liedje tot nu toe. 3.The Gaslight Anthem - Handwritten Als je over de vele geforceerde meezing-momenten kan kijken is dit een album vol krachtige songs die stuk voor stuk stáán. Springsteen leeft nog, maar zijn reïncarnatie is er al. 4.Shearwater - Animal Joy Een organisch geheel. Zet dit album op en ik zie het oeuvre van Sir David Attenbrough in mijn hoofd voorbij schieten. 5.Purity Ring - Shrines Het bewijs voor mij dat dub dieper gaat dan het platte vermaak dat Dubstep biedt. De dromerige zangstem helpt zeker mee om je volledig in deze plaat te verliezen. 6.Two Door Cinema Club - Beacon Reteverslavend album. Nog leuker dan het debuut, met meer afwisseling bovendien. 7.Billy Talent - Dead Silence Meer energie dan een treetje Monster, met een knap gevoel voor melodie. Weet het voor elkaar te krijgen een lang punkrock-album leuk te houden, daarbij ook meteen het bewijs dat de wonderen de wereld nog niet uit zijn. 8.The 2 Bears - Be Strong Was deze plaat in de jaren '90 uitgekomen, waren The 2 Bears nu al wereldsterren. Helaas is er 20 jaar na dato wat minder interesse vanuit het grote publiek, maar de liedjes zijn er niet minder sterk om. 9.Keane - Strangeland Komen erg sterk terug, na een aantal matige albums. Louter aanstekelijke liedjes met gelukkig niet zo'n depressieve insteek als bij het debuut. 10.Yeasayer - Fragrant World Weird, maar toch erg toegankelijk. Nummers als Rhaegan's Skeleton en Devil and the Deed blijven meteen zitten, maar ontvouwen zich laag voor laag naarmate je ze vaker luistert. Misschien wel het slimste album van het jaar.
| ||||
LuciferRising | dinsdag 25 december 2012 @ 00:10 | |||
01. Diamond Rugs - ST02. Ty Segall - Twins 03. Nick Waterhouse - Time's all gone 04. The Limiñanas - Crystal anis 05. Allah-las -ST 06. Hollograms - ST 07. Ty Segall band - Slaughterhouse 08. Mindspiders - Meltdown 09. FIDLAR- ST 10 De kik - Springlevend
| ||||
Rellende_Rotscholier | dinsdag 25 december 2012 @ 00:11 | |||
Ja, dat klopt wel ja. Kom wel net tot de conclusie dat ik gewoon Godspeed You! Black Emperor vergeten ben. Die had beter in de lijst gepast, maar ach. Laat gaan joh. | ||||
meowingtons | dinsdag 25 december 2012 @ 00:41 | |||
Je kan het altijd wijzigen nog toch? Overigens staan er best wat leuke tracks op T2L, maar er is gewoon geen samenhang | ||||
Bol_Wan | dinsdag 25 december 2012 @ 01:00 | |||
Hij is bij mij heel wat plaatsen vooruit geschoven nadat ik de nummers live heb gehoord. Daarvoor had ik dezelfde mening als jij hebt, over de samenhang heb ik die nog steeds wel overigens. Als album is het geen sterke plaat, maar de nummers zijn (zeker in een livesetting dus) wel erg sterk, zij het wat over the top. | ||||
meowingtons | dinsdag 25 december 2012 @ 01:01 | |||
Explorers was wel echt brak live hoor, als enige uitzondering dan | ||||
Bol_Wan | dinsdag 25 december 2012 @ 01:07 | |||
Die mening deel ik dus helemaal niet, maar ik hoor het van meer mensen. Ik vond Explorers heerlijk | ||||
methodmich | dinsdag 25 december 2012 @ 11:27 | |||
Leuk Rellende_Rotscholier, toch een paar dubbelen (alleen beoordelen we die wel redelijk uiteenlopend, denk Soap & Skin). En Bol_Wan ook een mooi lijstje. Vooral de bubbling under van 11 t/m 100. Overigens ondanks onze lange lijstjes weinig dubbel. Wel William Seen's Transport Music. En bij Lucifer zie ik The Kik, cool! | ||||
Norrage | dinsdag 25 december 2012 @ 13:41 | |||
Ben mijn lijstje even aan het maken, maar wat is het eigenlijk een rampzalig jaar zeg Ik denk dat mijn top 10 zoals ik die nu heb niet eens in de top 25 die ik vorig jaar had zou kunnen zetten... Dusdanig ernstig dat ik wellicht zelfs van mijn lijstje afzie dit jaar Om het nog positief te laten klinken: Heb wel heel veel hele leuke nummers zien langskomen dit jaar. Maar die albums....zit zoveel troep op. Misschien zet ik hier wel een top 20 nummers neer | ||||
Moody | dinsdag 25 december 2012 @ 21:24 | |||
Mwah, ik vind het wel meevallen. Ik denk zelf ik mijn top-3 van 2011 onder de top-3 van 2012 zou positioneren. Het album van Asaf Avidan is misschien zelfs het beste album van de afgelopen 2-3 jaar. | ||||
Norrage | dinsdag 25 december 2012 @ 21:29 | |||
Het heeft bij mij ook meer te maken met hoe goed ik 2011 vond dan met hoe slecht ik 2012 vind. Maar ik vind het een teleurstellend jaar met maar weinig uitschieters. Terwijl ik erg veel van het jaar had verwacht gezien alle grote namen die releasten | ||||
Moody | woensdag 26 december 2012 @ 01:06 | |||
Met grote namen bedoel je toch niet Muse, Mumford & Sons en The Killers? Zo ja, dan heb je gelijk. Wat een draken van platen hebben die lui gemaakt zeg | ||||
Tchock | woensdag 26 december 2012 @ 01:07 | |||
Ik heb volgens mij voor 2013 nu al meer grote namen staan dan voor 2012 | ||||
Moody | woensdag 26 december 2012 @ 01:14 | |||
"Grote namen" staan niet garant voor goede platen. (nogal een understatement gezien de afgelopen jaren) De beste, verfrissende platen worden gemaakt door bands die hun debuutplaat maken. Wat dat betreft is het altijd een verassing welke goede muziek er uit zal komen. Verwacht sowieso weinig van de gevestigde orde, dat leidt altijd tot teleurstellingen (of je moet blind alles goed vinden wat een bepaalde band maakt). | ||||
Tchock | woensdag 26 december 2012 @ 01:15 | |||
Ik reageerde ook enkel op de persoon die het had over de grote hoeveelheid grote namen in 2012. Terwijl dit voor mij juist een soort 'interbellum' was met nauwelijks bands die ik al kende en veel nieuw werk. | ||||
IAmKloot | woensdag 26 december 2012 @ 09:45 | |||
ik vond 2012 wel gewoon een erg sterk jaar, veel nieuws ontdekt en daar gaat het mij vooral om. 2013 is goed begonnen met mooi nieuw werk van Low, Yo La Tengo en Beach Fossils | ||||
Norrage | woensdag 26 december 2012 @ 11:18 | |||
Neuh. Meer grote oude namen als Neil, Bruce, Bob, Van en Mark (dat trouwens allen goede albums zijn maar daar heb ik weinig aan en dat niks vernieuwend is)) en nieuwe als Animal Collective, Calexico, Grizzly Bear, Godspeed, Beach House en wat dan nog (allen enorme teleurstellingen voor mij) De bands die jij noemt luisterde ik voor dit jaar al niet meer vrijwillig naar | ||||
methodmich | woensdag 26 december 2012 @ 12:26 | |||
Maar het hoeft toch niet altijd vernieuwend te zijn??? Als je Van Morrison de beste plaat vindt (noem maar een voorbeeld hoor), dan zet je die toch gewoon op 1. | ||||
Norrage | woensdag 26 december 2012 @ 12:30 | |||
Dat is waar. Maar die platen vervelen me gewoon. Ik wil een plaat op #1 zetten die me niet verveelt, en dat valt dit jaar niet echt mee. Maar ik heb nu een lijstje bijna klaar en het valt achteraf nog wel mee. Had nog wat platen over het hoofd gezien die ik niet op RYM had bijgehouden. | ||||
Norrage | woensdag 26 december 2012 @ 13:13 | |||
Mogen nog wel wat meer lijstjes ingezonden worden mijns inziens! Even spammen in de andere topics? Maar hier is alsnog de mijne. Valt achteraf nog wel mee geloof ik, ik had nog wat albums over het hoofd gezien (had mijn RYM kennelijk niet goed bijgehouden ). 2011 blijft in alle opzichten superieur, maar dat is ook een van mijn favoriete jaren ooit. Dus bij deze mijn lijstje, op de methmodmich manier van onder naar boven haha. ---------------- 50 M. Ward ::: A Wasteland Companion 49 Tennis ::: Young & Old 48 Beach House ::: Bloom 47 Cat Power ::: Sun 46 Angus Stone ::: Broken Brights 45 Julia Stone ::: By The Horns 44 Yori Swart ::: Yori Swart 43 dEUS ::: Following Sea 42 Jack White ::: Blunderbuss 41 Jens Lekman ::: I Know What Love Isn't 40 Marbert Rocel ::: Small Hours 39 Balthazar ::: Rats 38 Passion Pit ::: Gossamer 37 The Mountain Goats ::: Transcendental Youth 36 Moss ::: Ornaments 35 Tindersticks ::: The Something Rain 34 Absynthe Minded ::: As It Ever Was 33 Grizzly Bear ::: Shields 32 Mount Eerie ::: Clear Moon 31 Hot Chip ::: In Our Heads 30 Father John Misty ::: Fear Fun 29 Andrew Bird ::: Break It Yourself 28 Django Django ::: Django Django 27 The Heavy ::: The Glorious Dead 26 Damien Jurado ::: Maraqopa 25 Kindness ::: World, You Need A Change of Mind 24 Grimes ::: Visions 23 Flying Lotus ::: Until The Quiet Comes 22 The Kik ::: Springlevend 21 John Talabot ::: fin 20 Glen Hansard ::: Rhythm and Repose 19 Giant Giant Sand ::: Tucson 18 Tame Impala ::: Lonerism 17 Portico Quartet ::: Portico Quartet 16 Grasscut ::: Unearth 15 Bruce Springsteen ::: Wrecking Ball 14 Van Morrison ::: Born To Sing: No Plan B 13 Mac deMarco ::: 2 12 Bob Dylan ::: Tempest 11 Gregory Porter ::: Be Good 10 Patrick Watson ::: Adventures In Your Own Backyard Weer een erg mooi album van Patrick Watson. Vooral de opener is fantastisch mysterieus en vooral live erg fantastisch. Het blijft allemaal een beetje kitsch wat hij maakt maar het is van een dusdanig hoge kwaliteit en zo magisch dat het mijn top 10 gehaald heeft! Haalt het niet bij zijn vorige albums, maar is desalniettemin wat veelzijdiger en bovendien haalde hij ook live mijn favoriete concerten lijstje! 9 Anais Mitchell ::: Young Man In America Een mijns inziens erg onderschatte zangeres. Na de epische folk-rock-opera Hadestown die voor velen wat teveel van het goede was komt ze nu met een toegankelijker folk album. Songs van het jaar Young Man in America en Dying Day komen van dit album, maar ook de andere nummers die samen een verhaal vormen zijn van grootse klasse. Ga dit luisteren als je het nog niet kent en als je fan bent van een wat meer uptempo versie van Julia Stone 8 Shearwater ::: Animal Joy Shearwater legt al jaren continu hoogwaardige albums op de mat. Waar Okkervil River (Shearwater counterpart) het vooral (in mijn beleving) moet hebben van waanzinnig goede epische nummers was Shearwater meer de band van de conceptalbums, van de albums die een mooi geheel vormen en waarbij niet speciaal één nummer er bovenuit stak. Het lijkt alsof ze met dit album meer de OR kant zijn opgegaan en ook voor een wat meer up-tempo episch geluid zijn gegaan. De eerste 5 nummers zijn stuk voor stuk klassiekers en dit album had zo op #1 kunnen komen als ze dit niveau hadden kunnen vasthouden. Jammergenoeg doen ze dat niet en kabbelt het album uiteindelijk een beetje voort, ook een beetje ala OR, maar op #8 komen ze er wel mee! 7 Chromatics ::: Kill For Love Had nog nooit van ze gehoord tot dit jaar, maar ik zie ze absoluut als mijn grootste ontdekking van het jaar. De sfeer die ze oproepen met de fantastische duistere sound en synths is beklemmend en hun covers (Hey Hey My My bv) zijn buitengewoon geniaal. Dit album is jammergenoeg zeker een 45 minuten te lang, maar dat doet er wat mij betreft niet echt toe. Het is namelijk gewoon een hele lange duistere soundtrack en nog nooit heb ik daar zo van kunnen genieten als nu 6 The Walkmen ::: Heaven 2012 lijkt dan eindelijk de definitieve doorbraak van the Walkmen, die toch al een 5+ albums op de mat hebben gelegd, bij het grotere publiek maar ook zeker bij mij. Vorige albums konden mij niet direct bekoren maar de originele gitaar-rifjes op deze plaat, de stem van frontman Walter Martin die nu eindelijk goed, origineel en pakkend gebruikt wordt en de voor mij perfecte volgorde van de nummers op het album hebben mij nu echt ingepakt. 5 Four Tet ::: Pink Niet echt een officieus album want het is een samenvoegsel van eerder uitgebrachte nummers, maar voor mij waren ze allemaal nieuw dus ik neem deze EP op als een album in mijn lijstje. De kwaliteit is er in ieder geval hoog genoeg voor. Iets minder intens en opzwepend dan vorige albums en dit keer wat meer hypnotiserend en rustgevend, en daarom wellicht wat saaier, maar zeker een topper. Kieran Hebden kan voor mij echt niks meer fout doen. 4 Alt-J ::: An Awesome Wave Tsja...je zou dit album bijna uit je toplijstje gaan halen omdat de hype die het ondertussen is ondergaan wat te veel van het goede is. Toch kan ik er niet onderuit dat dit het meest vernieuwende, oorspronkelijke, spannendste en meest pakkende album van het jaar is. Al vanaf het moment dat het eerste nummer uitkwam (en het album nog lang en breed niet uitgebracht was) werd ik al gepakt door de muziek die destijds beticht werd als 'folk-step'. Jazzy ritmes uit de maat, onvoorspelbare pianoloopjes, heerlijke bassdrums...het klinkt allemaal fantastisch. Jammer van de cheesy teksten (deze band is toch echt de definitie van een "geek-band"), de vervelende stem van de zanger en het feit dat je na de helft van het album hun trucje ondertussen wel doorhebt, maar ontbreken uit mijn top 5 kon dit album zeker niet. 3 Brasstronaut ::: Mean Sun Hun vorige album, Mount Chimera, staat in mijn top 20 allertijden. Hun gebruik van voornamelijk blazers in samenwerking met heerlijke rockritmes, een hypnotiserende stem (die voor de afwisseling eens niet irritant is) en waanzinnige afwisseling in de nummers, maakt ze tot een van mijn favoriete bands. Dit nieuwe album is een hele grote stap in de richting van bekendheid. Het album is voor mij iets minder pakkend dan het vorige, maar de liedjes zijn nu meer liedjes, het album is meer een geheel en de spanning wordt langer vastgehouden. De opmaat naar het grotere publiek lijkt te zijn gemaakt. Nu eerst maar eens op Fok! 2 Bart Constant ::: Tell Yourself Whatever You Have To Het Nederlandse album van het jaar. Rutger Hoedemackers is bekend van veelvuldige samenwerkingen met vele artiesten door heel Europa en heeft nu zijn eigen album uitgebracht, waarbij vele artiesten nu met hem samenwerken. Van namen uit de Kytopia studio, tot Calexico leden tot aan de beroemde pianist Dustin O'Halloran, allen spelen ze mee op dit album dat gekenmerkt wordt door het volle geluid gespeeld door deze veeltallige band. Dat is te horen in de bijzonder veelzijdige muziek waarbij van klein naar groot naar klein naar opzwepend wordt gegaan en het mij nooit verveelt. Het is wachten tot hij de studio-setting naar het live-toneel brengt (voorlopig is dat meer een DJ-set dan een band) maar voor mij is het album in ieder geval al een klassieker. 1 Christian Scott ::: Christian aTunde Adjuah Het jazz album en ook hét album van het jaar voor mij. Wat Christian Scott hier heeft weten te bereiken is van ongekende klasse. Hij weet rock met pop met jazz te verenigen. Van Radiohead tot Miles Davis tot Flying Lotus tot de Buena Vista Social Club, alle invloeden zijn op dit album te horen en het klinkt van begin tot eind als een geheel. Op elk nummer weet hij te verassen, op elk nummer wil je blijven luisteren. En hoewel het een dubbelalbum is en het daardoor wellicht wat aan de lange kant is, verveelt het me geen moment. De meest briljante jazz-artiest van het moment en misschien ook wel een van de briljantste artiesten, genre overtreffend. En dat ligt niet alleen aan hemzelf, maar ook aan zijn waanzinnige band die ook live wisten te overtuigen. [ Bericht 0% gewijzigd door Norrage op 27-12-2012 16:56:09 ] | ||||
Felagund | woensdag 26 december 2012 @ 13:16 | |||
Bruce Springsteen verrassend hoog (ik dacht dat je hem neit zo goed vond), ik denk dat mijn lijstje er wel heel anders uit zou zien. Ik heb niet veel met Bart Constant en Alt-J zou bij mij veel lager komen (ik zou hem denk ik met Django Django wisselen). Je nr. 1 moet ik nog luisteren. Ik had Portico Quartet er ook wel in verwacht bij jou. | ||||
Norrage | woensdag 26 december 2012 @ 13:20 | |||
Portico vergeten! die komt zeker top 20. Even edit. En Bruce Springsteen was gewoon een goed album. Het verveelde me gewoon een beetje snel. En met Wrecking Ball en Land of Hope and Dreams erop kan er niet veel mis gaan. Bovendien had ik die oude rotten een beetje samen gegroepeerd en kan ik ze eigenlijk moeilijk vergelijken met de rest. Denk dat MM mij een beetje beinvloed heeft met bovenstaande post anders hadden ze denk ik lager gestaan En tsja. Django Django...ik weet niet. Paar fantastische nummers maar ook een paar waanzinnig slechte, mijns inziens | ||||
kciR | donderdag 27 december 2012 @ 13:59 | |||
Ik ben begonnen met tellen, we zitten nu op 29 lijstjes, vorig jaar waren het er 44, dus er kunnen er nog heel wat bij (waaronder mijn eigen). Het kan ook zijn dat het enthousiasme een beetje weg is, er zijn namelijk ook relatief veel korte lijstjes (minder dan 10 albums) of dat het gewoon een slechter muziekjaar was (wat ik niet helemaal begrijp, er worden enorm veel albums uitgebracht in een jaar). Wat mij echter opvalt is dat ik in veel alom geprezen albums niet (hoog) terugvind in de lijst, zoals Frank Ocean, Kendrick Lamar, Death Grips, Dirty Projectors, Ty Segall etc. Maar dat zal liggen aan de smaak van de gemiddelde fokker. Werk van eigen bodem wordt ook laag ingeschat, nu staan alleen Blaudzun, Moss, The Kik en Bart Constant in de voorlopige top 100. Alle lijstjes die dit jaar aangedragen worden neem ik mee in de eindlijst, dus heb je nog niets aangeleverd, dan heb je dus nog vier dagen! | ||||
Norrage | donderdag 27 december 2012 @ 14:02 | |||
Hmm vreemd dat ik Frank Ocean ben vergeten. Had nog wel in mijn top 15 gepast. Ben benieuwd wat ik nog meer vergeten ben De rest van die hop/r&b heeft me niet kunnen bekoren. Terwijl het best in mijn straatje past doorgaans. | ||||
EP3 | donderdag 27 december 2012 @ 14:07 | |||
Denk dat ik morgen of overmorgen nog wel 'n lijstje instuur. En al die namen die je zojuist genoemd hebt komen er dan waarschijnlijk in te staan. Begrijp ook niet zo goed waarom ze hier zo weinig genoemd worden, eigenlijk. Er zitten hier iets te veel muzikale autisten, denk ik, . | ||||
Arn0 | donderdag 27 december 2012 @ 14:16 | |||
Of iets te weinig Pitchfork-adepten. | ||||
Norrage | donderdag 27 december 2012 @ 14:27 | |||
DeathGrips zijn gewoon foute hipsterhop, Kendrick doet me helemaal niets, projectors ken ik niet (maar eens checken) en Ty is gewoon gammele rock, niks voor mij. Frank Ocean is wel vet al staan ook daar weer een zaadnummers op. Dat is sowieso de rode draad door de albums dit jaar. Heel goed doorgaans maar altijd een paar nummers die het verzieken. | ||||
ranja | donderdag 27 december 2012 @ 14:32 | |||
Norrage ik mis Yori Swart in jouw lijstje... | ||||
Norrage | donderdag 27 december 2012 @ 14:36 | |||
Stond op 42 ik wilde wel een rond getal | ||||
ranja | donderdag 27 december 2012 @ 14:36 | |||
Wow. Bij mij komt die randje top 10... mijn lijst komt denk ik Zondag. | ||||
EP3 | donderdag 27 december 2012 @ 14:40 | |||
Nou, veel van die namen kom je daarbuiten ook vaak tegen, hoor. | ||||
Felagund | donderdag 27 december 2012 @ 14:52 | |||
Maar vooral Pitchfork heeft hiphop hoog zitten. | ||||
ranja | donderdag 27 december 2012 @ 14:53 | |||
M.a.w. hier zitten veel mensen die zich niet door media en festivals e.d. laten vertellen wat ze goed moeten vinden? | ||||
methodmich | donderdag 27 december 2012 @ 15:01 | |||
Ben nog wel benieuwd naar jouw lijst ranja, aangezien we er een aantal gaan dubbelen (zoals je aangaf). Eens zien of mijn inschatting welke dat zijn juist is. @kciR: Hoe tel je mijn lijst eigenlijk, gezien het gekke getal? Vallen er gewoon enkele platen af onderaan in dat geval? | ||||
EP3 | donderdag 27 december 2012 @ 15:07 | |||
Zo heel veel hiphop-albums staan er echt niet in hun top 50, hoor. En de paar die er in staan worden vrijwel overal genoemd. | ||||
Norrage | donderdag 27 december 2012 @ 15:08 | |||
Ik vond de plaat niet heel veel eeuwigheidswaarde hebben maar zeker wel een aardige hoor | ||||
Norrage | donderdag 27 december 2012 @ 15:10 | |||
Ik denk dat als p4k ze niet genoemd had ze vrijwel nergens zouden zijn opgepakt | ||||
EP3 | donderdag 27 december 2012 @ 15:13 | |||
Ja, tuurlijk, Norrage. Want Kendrick Lamar en Killer Mike zijn grote onbekenden in de muziekwereld. | ||||
Norrage | donderdag 27 december 2012 @ 15:16 | |||
Wel in de indie wereld waar ze nu ineens ook gehyped worden. Misschien was mijn opmerking een beetje kort door de bocht maar ik blijf het lachwekkend vinden dat deze muziek ineens zo populair wordt in de Oor/3voor12/kth etc culturen die meestal alleen zwijmelen bij saaie gitaarrock. P4k heeft een nogal grote invloed in mijn optiek. | ||||
EP3 | donderdag 27 december 2012 @ 15:20 | |||
Ik vind het allemaal nogal overdreven, hoor. En het is niet meer dan terecht dat ze dit soort muziek ook meenemen, want er gebeuren nu eenmaal heel veel goede en interessante dingen op allerlei gebied. | ||||
Norrage | donderdag 27 december 2012 @ 15:23 | |||
Oh ik vind het heel goed hoor dat ze het meenemen. Alle beetjes helpen maar ik vind het van al die muziekblogs wel echt specifiek p4k die met hiphop komen. Ik zie vooral die NL sites nooit met originele albums komen. | ||||
kciR | donderdag 27 december 2012 @ 15:45 | |||
Hierbij mijn lijstje (even tussen de discussies door) 1. Alt-J – An Awesome Wave Hierbij had ik een quote van Norrage neerkunnen zetten, je zou hem er haast uithalen vanwege de aandacht die het krijgt, maar dat is echt een slechte rede om deze vernieuwende plaat niet de plek te geven die het verdiend. Alleen Matilda kan mij niet helemaal bekoren, maar verder een erg veelzijdige plaat die laat zien dat dit op alle vlakken een sterke band is. 2. Patrick Watson – Adventures in Your Own Backyard Inmiddels al weer de vierde langspeelplaat van Patrick Watson. Voor mij kan deze plaat goed concurreren met zijn eerdere werk en is een mooie aanvulling op zijn collectie. Ook weer een gevarieerde, gelaagde plaat met verschillende stemmingen, van het rustige Words In The Fire tot het opbeurende Into Giants. 3. The xx – Coexist Hun debuurt staat in mijn top 5 van de beste platen ooit, daardoor keek ik rijk halzend uit naar de tweede plaat. In het begin misschien niet helemaal wat ik had gehoopt, ik moest vooral wennen aan een aantal beats van Jamie. Inmiddels is het allemaal goed ingedaald, mede door de nummers live te zien. Een waardige opvolger van het debuut. 4. The Weeknd – Trilogy Lang getwijfeld of deze plaat in mijn lijstje zou komen, aangezien het eigenlijk drie gebundelde mixtapes uit 2011 zijn. Maar deze verzameling heeft dusdanig indruk gemaakt, dat ik er niet onderuit kon. Eigenlijk was dit voor mij het opstapje naar wat meer r&b georienteerde muziek (welke ik voorheen verafschuwde) en in 2012 echt van de grond kwam (alternative r&b zeg maar). Atze de Vrieze schreef onlangs op 3voor12 nog een mooi stuk over dat laatste. 5. Balthazar – Rats Het vijfkoppige Balthazar kwam dit jaar met hun opvolger van Applaus, deze plaat eindigt echter een stuk hoger in mijn eindlijstje. Rats is een stuk ingetogener dan Applaus, live zijn vooral nummers van die plaat een aangename afwisseling. Op plaat klinkt Rats echter als één geheel. Wat ik erg waardeer aan Balthazar is de meerstemmige zang die nooit teveel wordt. Muzikaal is er ook veel te horen, maar door het minimale karakter is het nooit teveel. Beste plaat uit de Benelux dit jaar! 6. Asaf Avidan – Different Pulses Als eerste zal ik bekennen dat ik de remix van Reckoning Song mij bij deze artiest bracht, ik vind de remix overigens allerminst onaardig. Moody heeft het verder afgemaakt, door deze te tippen (het is zijn nummer 1). Ik houd wel van stemmen waar je even aan moet wennen en daardoor wat ontoegankelijker zijn. De stem van Asaf is er zo eentje. Er klinkt veel emotie in zijn stem, wat in combinatie met de muziek voor mij een gouden combinatie is. Ook weer een plaat met veel verschillende nummers en lagen (ik begin een patroon te herkennen in mijn lijstje) 7. How To Dress Well – Total Loss Deze past ook in het rijtje 'alternative r&b', al is deze weer heel anders dan The Weeknd of Frank Ocean. Een gelikte plaat van Tom Krell, waarin hij zijn stem laat loopen en gebruikt om een nummer mee op te bouwen (denk niet aan een beatbox). Verder maakt hij veel gebruik van klassieke instrumenten als viool en piano. Werkt verrassend goed samen met zijn stem. 8. The Maccabees – Given To The Wild Hierover kan ik niet heel veel zeggen, gewoon een erg leuke popplaat 9. Andy Burrows – Company Vorig jaar al de kerstplaat met Tom Smith van de Editors, dit jaar laat hij zien dat de oud drummer van Razorlight heel goed in staat is om zelf nummers te schrijven en spelen. Leuke singer-songwriter nummers die muzikaal ook nog eens kloppen. 10. Perfume Genius – Put Your Back N 2 It Weer een zanger met een vrij unieke stem, ondersteunt met piano, viool en af en toe een gruizige gitaar en drum. Breekbare en eerlijke liedjes. 11. Lana Del Rey – Born To Die 12. Jack White – Blunderbuss 13. Of Monsters And Men – My Head Is An Animal 14. Brasstronaut – Mean Sun 15. Shearwater – Animal Joy 16. Bart Constant – Tell Yourself Whatever You Have To 17. The Shins – Port Of Morrow 18. Godspeed You! Black Emperor – ‘Allelujah! Don’t Bend! Ascend! 19. We Have Band – Ternion 20. The Me In You – Forgotten Clothes 21. The Magnetic North – Orkney: Symphony Of The Magnetic North 22. Egyptian Hip Hop – Good Don't Sleep 23. Frank Ocean – Channel Orange 24. Paul Banks – Banks 25. Poliça – Give You The Ghost 26. Ramona Falls – Prophet 27. Great Lake Swimmers – New Wild Everywhere 28. Alberta Cross – Songs of Patience 29. Floex – Zorya 30. Calexico - Algiers 31. Sigur Rós – Valtari 32. Efterklang – Piramida 33. Moss – Ornaments 34. Django Django – Django Django 35. Balmorhea – Stranger 36. Crystal Castles – (III) 37. Glen Hansard – Rhythm And Repose 38. Isbells – Stoalin' 39. The Twilight Sad – No One Can Ever Know 40. Pg.lost – Key 41. Santigold – Master of My Make-Believe 42. Kensington – Vultures 43. Grimes – Visions 44. Jessie Ware - Devotion 45. Kapabel – De Avonduren 46. Mono – For My Parents 47. Zelienople – The World Is A House On Fire 48. Actress – R.I.P. 49. DIIV – Oshin 50. Bretón – Other People's Problems Nr. 51-70 in spoiler Eervolle vermeldingen (EP's doe ik nooit in mijn eindlijst) Ólafur Arnalds & Nils Frahm – Stare Uitgebracht ter ere van Record Store Day en het vijf jarige bestaan van hun label Erased Tapes, mooie samenwerking van twee wereldartiesten, waarbij Ólafur klassieker is ingesteld op piano en viool en Nils Frahm meer neigt naar elektronische instrumenten. Goede combi! Spacekees – Ocarina Spacekees?! Klopt. Dit is wel een leuk conceptplaatje van hem, gebaseerd op het spel The Legend of Zelda: Ocarina of Time. Met Zelda als favoriete game kon ik hier niet onderuit. Niet altijd even sterk, maar erg leuk gedaan, mede door de skits tussendoor met gastrollen van Sef en Yayo. Conclusie: 2012 was een mooi muziekjaar, waarin ik mijn smaak verder heb verbreed, met name richting r&b (wat vooral te danken is aan de menging daarvan met alternative). Met een kleine teleurstelling moet ik toch stellen dat een echte 10 er dit jaar niet inzit. 2012 was vooral een jaar met kwalitatief goede albums in de breedte. Mijn platenkast is een aantal mooie plaatjes rijker geworden, die zeker nog vaak gedraaid gaan worden. Aan de andere kant hebben veel van mijn favoriete bands mij een beetje in de steek gelaten, waarbij ik met name doel op Bloc Party en in bepaalde mate The Killers. Dan zijn er ook nog Mono en Efterklang die ik wil benoemen, beide hebben een plaat in mijn top 10 allertijden (respectievelijk You Are There en Tripper), maar de platen die zij dit jaar uitbrachten vind ik toch minder. De ideale Mono plaat bestaat voor mij uit 2x gitaar, bas en drum, bewaar de orkesten maar voor speciale live opvoeringen als Holy Ground: Live in NY, waar het een goede toevoeging is.. Het Deense Efterklang heeft een degelijke plaatje uitgebracht, maar heeft zich iets teveel verloren in het maken van een conceptuele plaat Dat was 2012, dat 2013 muzikaal minstens zo goed mag zijn [ Bericht 0% gewijzigd door kciR op 27-12-2012 16:06:42 ] | ||||
Norrage | donderdag 27 december 2012 @ 15:52 | |||
Toplijst met heel veel overeenkomsten met die van mij zoals Brasstronaut (er zijn dus mensen die het ook kennen!), Bart Constant, Shearwater...Gewoon een erg toplijstje En The Weeknd had ik er ook wel in kunnen zetten, maar dacht dat die van 2011 was? Of een gedeelte van die trilogie tenminste. Had wellicht zelfs wel top 10 gehaald bij me How To Dress Well vond ik ook leuk maar toen iemand het stempel "porno muziek" erop had gezet ben ik gestopt met het te luisteren | ||||
kciR | donderdag 27 december 2012 @ 15:54 | |||
Doordat de jaarlijstjes elk jaar voor iedereen anders zijn, heb ik in het eerste jaar gekozen om een andere manier te gebruiken dan bijvoorbeeld ranja gebruikt. Ik geef de nummer één van elk lijstje altijd 50 punten, nr twee 49, etc.. vanaf nr. 50 krijgt elke notering één punt. Ik weet dat dit niet helemaal fair is, maar echt elk lijstje heeft een andere lengte, daarom is die de makkelijkste methode. Ik heb gekozen om alleen de top50 echt mee te tellen, omdat er maar zelden langere lijsten zijn, dit jaar vier of vijf. Om even terug te komen op jou vraag. Een top 67 ipv top 60 maakt in jou geval dus geen enkel verschil, alles krijgt een punt (ook al is het er maar eentje) | ||||
kciR | donderdag 27 december 2012 @ 16:01 | |||
Thanks Brasstronaut kende ik niet, maar stond een maand geleden op de luisterpaal. Ik zag in jou lijstje dat jij de eerste beter kon waarderen, die moet ik nog beluisteren. Maar erg goede plaat hoor, misschien wel te laat ontdekt voor een top 10 notering. How To Dress Well is inderdaad erg gladjes, maar wel fijn. En over The Weeknd heb ik ook lang getwijfeld (zie mijn bijschrift), maar omdat hij pas in 2012 als hardcopy is uitgebracht toch gekozen om hem erin te zetten. | ||||
Norrage | donderdag 27 december 2012 @ 16:05 | |||
Ik ga mijn lijstje nog even opnieuw maken geloof ik merk dat ik ook Mac DeMarco ben vergeten | ||||
kciR | donderdag 27 december 2012 @ 16:08 | |||
Volgens mij kom jij wel tot een top 50 nu met alle plaatjes die je nog was vergeten | ||||
BoerBert | donderdag 27 december 2012 @ 16:11 | |||
Mac | ||||
Felagund | donderdag 27 december 2012 @ 16:12 | |||
Ik merk wel aan dit topic dat ik nog veel te veel niet geluisterd heb dit jaar. Weet niet of het überhaupt zin heeft om een top zoveel te maken. | ||||
methodmich | donderdag 27 december 2012 @ 16:37 | |||
Helder. En wel een goede oplossing denk ik. | ||||
tim. | donderdag 27 december 2012 @ 16:42 | |||
Ik denk dat Norrage hier een punt heeft:Ik zit nu overigens lijsten van Pitchfork te vergelijken. Op 5 in hun 2000s-albumlijst staat Jay-Z, in de lijst van 2001 komt die niet voor. Op 11 staat Ghostface Killah, in de lijst van 2000 komt die niet voor. Hetzelfde geldt voor OutKast op 13. Vanaf 2003 maakt Pitchfork uitgebreidere lijsten, voor albums en singles/songs. In de top 3 singles van 2003 staan ineens OutKast, Beyonce en Justin Timberlake, op 8 en 9 Kelis en 50 Cent. Ik denk dat er in dat jaar iets veranderd is. Nederlandse media durven er nu ook over te schrijven, misschien omdat James Blake en The xx met R&B-invloeden koketteren, nadat die hadden ontdekt dat hun held Burial R&B-samples gebruikt. Mooie lijst kciR. En leuk om bij methodmitch Willis Earl Beal terug te zien, ik was eigenlijk al afgehaakt voordat zijn album uitkwam maar zal er eens naar luisteren. Mijn lijst zal ik op 31 december plaatsen, ik moet nog veel beluisteren. | ||||
Norrage | donderdag 27 december 2012 @ 16:43 | |||
Ok mijn nieuwe lijstje (hier even in spoiler, verder ge-edit in mijn vorige post). Was inderdaad dusdanig veel vergeten dat ik nu een top 50 heb Was ook Grimes nog vergeten en heb ook the Weeknd er maar bij gezet
[ Bericht 0% gewijzigd door Norrage op 27-12-2012 16:56:42 ] | ||||
Tchock | donderdag 27 december 2012 @ 16:44 | |||
Over P4k gesproken: hoewel over smaak niet valt te twisten vind ik het moeilijk een muziekmagazine serieus te nemen als ze dit de beste track van 2012 noemen. edit: Sorry, hij stond in de hele P4k-lijst op #18. Had me vergist met de staff-lists. Maar dan nog | ||||
Norrage | donderdag 27 december 2012 @ 16:46 | |||
Erg beperkt blijft de hip-hop nog wel in de lijstjes van P4K. Maar er zit ook vel R&B spul bij steeds als Weeknd, How to dress well etc en dat soort En het lijkt alsof er ineens een hiphop-recensent is bijgekomen in 2003 ofzo, die ook meteen kansloze mainstream hiphop op P4K heeft gezet | ||||
kciR | donderdag 27 december 2012 @ 16:46 | |||
Mooi! Ik had mijn post wel even een keer kritisch door mogen lezen op taalfouten | ||||
kciR | donderdag 27 december 2012 @ 16:50 | |||
Op welke plaats precies Mooie lijst overigens! | ||||
Norrage | donderdag 27 december 2012 @ 16:51 | |||
Godverdegodver had ik hem er weer niet bij gezet in mijn excel lijstje Nou laat maar zitten, ik vind het toch maar een verzamelaar | ||||
kciR | donderdag 27 december 2012 @ 16:52 | |||
Haha, prima! | ||||
Norrage | donderdag 27 december 2012 @ 16:55 | |||
Je valt me een beetje tegen Fela! Geen nummers lijstje, geen jaarlijstje...is er wat aan de hand wat je me moet vertellen? | ||||
Felagund | donderdag 27 december 2012 @ 18:51 | |||
Top 10/20 jaarlijstje moet nog wel lukken. En een goed voornemen voor volgend jaar is om weer meer nieuwe muziek te gaan luisteren. | ||||
Cinsault | donderdag 27 december 2012 @ 20:53 | |||
Hier mijn lijstje nog op de valreep. Bijna ondoenlijk om zo'n lijstje op te stellen, vooral de volgorde. Het is altijd een momentopname. Over een paar maanden zou het er heel anders uit kunnen zien. Maar op dit moment is dit het. De eerste tien albums zijn in ieder geval de albums die mij steeds weer verrassen en die blijven 'groeien'. 1. Grizzly Bear Shields 2. Tame Impala Lonerism 3. Beach House Bloom 4. Dirty Projectors Swing Lo Magellan 5. Frank Ocean Channel Orange 6. Lotus Plaza Spooky Action at a Distance 7. Glen Hansard Rhythm and Repose 8. Wild Nothing Nocturne 9. Keaton Henson Dear 10. Brasstronaut Mean Sun En een eervolle vermelding voor de volgende albums: 11. Bill Fay Life is People 12. Alt-J An awesome wave 13. Cold Specks I Predict a Graceful Expulsion 14. DIIV Oshin 15. Lianne la Havas Is your love big enough? 16. Django Django Django Django 17. William Seen’s Transport Music Can I sit here and absorb? 18. Blaudzun Heavy Flowers 19. Grimes Visions 20. Tall Ships Everything Touching | ||||
IAmKloot | donderdag 27 december 2012 @ 21:46 | |||
wat een plaat is dat, sinds het maken van mijn lijstje is Dear opgestoomd naar mijn top 5 | ||||
hoarse | donderdag 27 december 2012 @ 23:24 | |||
Is toch niet van dit jaar, die plaat? | ||||
Moody | vrijdag 28 december 2012 @ 12:05 | |||
Die is al 2,5 jaar oud ofzo. Had m in mijn 2010-lijst. | ||||
ranja | vrijdag 28 december 2012 @ 12:16 | |||
Volgens RYM van mei 2011 maar heeft dit jaar een rerelease gehad met bonusdisc. | ||||
Moody | vrijdag 28 december 2012 @ 12:32 | |||
De originele release is van 29 november 2010. Als je die van 2011 mee mag tellen, zal die van 2012 ook geen probleem zijn Over 2 jaar weer een nieuwe rerelease, zodat je 'm in 2014 nog een keer kan meetellen Altijd verwarrend die release data inderdaad.... | ||||
ranja | vrijdag 28 december 2012 @ 12:42 | |||
Hoe kom je aan die datum? Meestal is rym wel betrouwbaar hierin. | ||||
Moody | vrijdag 28 december 2012 @ 12:43 | |||
Van hun site en van Amazon: http://www.amazon.co.uk/Dear-Keaton-Henson/dp/B0049BV3JI Kan zijn dat een ander label de plaat later nog een keer heeft uitgebracht | ||||
methodmich | vrijdag 28 december 2012 @ 13:58 | |||
Cinsault, een dikke voor het opnemen van William Seen's Transport Music in je lijstje! | ||||
Ruder | vrijdag 28 december 2012 @ 14:21 | |||
Van de cd's die ik dit jaar gekocht heb (en dit jaar zijn uitgekomen): 01: Jack White - Blunderbuss Het meest gevariëerde album van het jaar. Sowieso is alles wat Jack White doet (o.a. ook die single met Beck dit jaar, die ik ook ff gekocht heb (net zo duur als een normaal album trouwens :S) geniaal. The White Stripes blijven legendarisch. The Raconteurs zijn een leuke tussenact. Maar ook solo is hij super en het mooiste nog elk nummer is een kunstwerkje opzicht met de singles Freedom at 21 en Love Interruption als hoogtepunten. Het komt niet vaak voor dat albums geen enkel "opvulnummer" hebben. Dat komt volgens mij alleen voor bij albums van echte helden zoals bijvoorbeeld Beck en Jack White 02: Citizens! - Here we Are! Je zou kunnen denken dat dit een nieuw album van Franz Ferdinand is en zo klinkt het eigenlijk ook, niet vreemd omdat de producer van het album de zanger van Franz Ferdinand is. Ik heb er verder geen problemen mee. Reptile vind ik een van de betere nummers van 2012 en het hele album klinkt gewoon goed. Wel een tikkeltje kort, maar dat is bij britpopacts wel vaker het geval. 03: Die Toten Hosen - Ballast der Republik Als echt Die Toten Hosen/Fortuna Düsseldorffan kan dit album niet in mijn platenkast ontbreken en met Tage wie Diese weer een kulthit te pakken die zelfs hier in Nederland (lees Limburg) vaker in de kroeg gedraait wordt. 04: Two Door Cinema Club - Beacon Minder hitgevoelig als Tourist History. Maar toch een lekker album. De bijgevoegde single vond ik ook wel een leuk hebbedingetje. 05: Deichkind - Befehle von ganz Unten intelligente Deutschrap. Je moet er van houden 06: Lana Del Rey - Born To Die Wel een tikkeltje commerciëel. Maar ik vind het heel erg fijne achtergrondmuziek 07: Andy Burrows - Company Mooi album. Schitterende stem alleen ook is dit album van korte duur (helaas) 08: Reptile Youth - Reptile Youth (Moet nog binnenkomen, maar wat ik van de previews heb gehoord klinkt alvast goed) 09: Erol Alkan - I Love Techno 2012 (Moet ook nog binnenkomen, ook afgaande van de previews tot nu toe ) 10: Beck - Song Reader (Hier is wel een beetje fantasie bij nodig ) Tevens zie ik het in december 2011 uitgekomen als hét album van 2012. Gold On The Ceiling, Run Right Back en Little Black Submarines waren toch wel mijn nummers van het jaar 2012 en ik heb ze onlangs nog live gezien Verder nog een leuke drum and bass verzamelaar gekocht en nog wat oudere cd's De grootste muzikale tegenvallers van 2012 was: Het nieuwe album van Muse (Second Law) dat ik zonder te luisteren heb gekocht (Ik dacht dat, dat wel bij kon bij Muse), maar dat album kan mij op Madness na (wat ook geen topnummer is, maar wel vermakelijk) dus echt niet interessant is. Waar Muse tot voor kort nog kunstwerkjes afleverde, moeten we het nu doen met een inspiratieloos, eentoning synthpop geluid wat 3 kwartier duurt en bij Madness door de knullige (doch grappige) dubstep een klein beetje afwijkt, maar voor de rest dus een grote eenheidsworst is. Ook vind ik dat Muse een beetje te commerciëel aan het worden is (een beetje op de Coldplaytour dus). Wel erg zonde want door het fantastische concert wat ze in het Goffertpark in Nijmegen in 2010 gaven, was het eigenlijk een van mijn lievelingsbands geworden... Mijn tweede muzikale dieptepunt, was dat het album van The Vaccines zo tegenviel. Deze band was mij dankzij Werchter 2011 positief opgevallen. Het debuutalbum heb ik hélemaal grijs gedraait. Maar het 2e album valt echt tegen. Het begint al met een kinderachtige cover en voor de rest is No Hope nog wel een sterk nummer, de andere single ook een beetje kinderachtig en de rest van het album totaal niet overtuigend... | ||||
Norrage | zaterdag 29 december 2012 @ 15:00 | |||
Hup meer lijstjes! | ||||
Arn0 | zaterdag 29 december 2012 @ 15:03 | |||
Ik ben bezig aan een wanhopige poging alle albums nog op de 'te beluisteren' lijst staan, daadwerkelijk te beluisteren | ||||
kciR | zaterdag 29 december 2012 @ 17:45 | |||
Ik ben eens de archieven ingedoken. Een aantal vaste jaarlijstjes klanten hebben nog geen lijstje ingeleverd (waarbij een aantal, bijvoorbeeld pfaf, al hebben gezegd dit jaar over te slaan of dat hij eraan zit te komen), namelijk: Beregd, Breach, Desunoto, DO2, F_JD, Felagund, GeorgKacher, Gitaarmat, MarsX, Panic_A, ralfseltje, ranja, tim. en TJLinden. Dus aan de slag maar (Het is natuurlijk geen verplichting om er één te maken, maar wel altijd erg leuk als er veel lijstjes zijn) | ||||
Panic_A | zaterdag 29 december 2012 @ 18:43 | |||
Ik heb al een soort van lijstje gepost in het stoner topic, ik denk dat ie hier niet echt relevant is. | ||||
ranja | zaterdag 29 december 2012 @ 18:58 | |||
Als het albums zijn die in 2012 zijn uitgekomen is die relevant. | ||||
Panic_A | zaterdag 29 december 2012 @ 19:11 | |||
Uiteraard, maar ik weet bij voorbaat al dat ik weinig ga dubbelen natuurlijk. Indie albums moeten het zijn in dit topic, daar staan er maar weinig van in mijn lijst. Ik denk niet dat iemand hier geïnteresseerd is in de nieuwe Saint Vitus o.i.d. Het gaat er natuurlijk voor een groot deel om dat mensen nieuwe muziek ontdekken in je lijst, daarom is mijn lijst alleen relevant voor het stoner topic. | ||||
ranja | zaterdag 29 december 2012 @ 19:14 | |||
Je maakt het wel spannend zo hoor Ik zou bijna naar het stoner topic gaan om te kijken of ik er toch niet eentje dubbel | ||||
Panic_A | zaterdag 29 december 2012 @ 19:17 | |||
Calmer then you are zullen we dubbelen, dat weet ik wel zeker | ||||
Norrage | zaterdag 29 december 2012 @ 19:47 | |||
Misschien is dat de reden dat hier alleen indie zit omdat mensen van andere genres denken zoals jij en hun lijstje niet posten! Dus posten jij!! | ||||
meowingtons | zaterdag 29 december 2012 @ 20:42 | |||
Ik zet hier ook mijn Drum & Bass in de lijst, dat dubbel ik ook met niemand... Neemt niet weg dat het mijn top is en niet die van anderen | ||||
methodmich | zondag 30 december 2012 @ 12:16 | |||
Nou, niet mee eens dat er alleen maar indie genoemd wordt. Zie zat andere dingen verschijnen hoor. Dus gewoon meedoen, ouwe stoner. | ||||
EP3 | zondag 30 december 2012 @ 13:16 | |||
Goed. Er zijn nog belachelijk veel albums die ik amper gehoord heb, en nog veel meer luisterbeurten verdienen. Eigenlijk kan ik pas aan het eind van 2013 iets zinnigs zeggen over de albums van 2012. Maar bij deze dan toch nog maar een top 25, waarbij de top 10 redelijk solide is, en de nummer 1 rotsvast : 1 Kendrick Lamar: good kid, m.A.A.d city 2 Fiona Apple: The Idler Wheel... 3 Grimes: Visions 4 Beach House: Bloom 5 Dirty Projectors: Swing Lo Magellan 6 Andy Stott: Luxury Problems 7 Burial: Kindred 8 Frank Ocean: Channel Orange 9 Killer Mike: R.A.P. Music 10 Japandroids: Celebration Rock 11 Tame Impala: Lonerism 12 Grizzly Bear: Shields 13 Flying Lotus: Until The Quiet Comes 14 Ty Segall: Slaughterhouse 15 Death Grips: The Money Store 16 Chromatics: Kill For Love 17 Mac DeMarco: 2 18 Cat Power: Sun 19 Purity Rings: Lofticries 20 The Walkmen: Heaven 21 TNGHT: TNGHT 22 Cloud Nothings: Attack On Memory 23 Godspeed You! Black Emperor: Allelujah! Don't Bend! Ascend! 24 Liars: WIXIW 25 Spiritualized: Sweet Heart Sweet Light | ||||
methodmich | zondag 30 december 2012 @ 13:43 | |||
Zo, Fiona Apple erg hoog D! | ||||
Norrage | zondag 30 december 2012 @ 13:48 | |||
Met zijn nimmer 1 en 2 kan ik niks. De rest wel. Kan iemand me toch eens die 2 albums uitleggen? | ||||
Bol_Wan | zondag 30 december 2012 @ 13:52 | |||
Kendrick Lamar nog niet beluisterd, maar Fiona Apple is niet heel moeilijk uit te leggen. Heerlijke stem met lekker rauw randje, knap opgebouwde nummers met een origineel geluid | ||||
EP3 | zondag 30 december 2012 @ 14:00 | |||
Ja, die is met elke luisterbeurt gestaag - en bijna geruisloos - naar boven geklauterd, eigenlijk. Sta er zelf ook nog 'n beetje van te kijken, . - Oh, en ik heb Trilogy van The Weeknd ook niet meegerekend, anders had ie er zeker bijgestaan. Ergens bovenin. [ Bericht 9% gewijzigd door EP3 op 30-12-2012 14:11:46 ] | ||||
methodmich | zondag 30 december 2012 @ 14:21 | |||
Past wel bij Fiona, omhoog klauteren. Alleen geruisloos is dan weer niet echt iets voor haar, maar toch. | ||||
CrushedTinBox | zondag 30 december 2012 @ 14:40 | |||
Bij deze mijn lijstje, toch alt-J op 1 ondanks de grote hype. Nummer 11 t/m 30 zijn iets willekeuriger ingedeeld dan de top 10. 1. alt-J (∆) - An Awesome Wave 2. Cloud Nothings - Attack on Memory 3. Bloc Party - Four 4. Sun Kil Moon - Among the Leaves 5. Jack White - Blunderbuss 6. Mark Lanegan Band - Blues Funeral 7. Neil Young & Crazy Horse - Psychedelic Pill 8. Matt Elliott - The Broken Man 9. Balthazar - Rats 10. Four Tet - Pink 11. dEUS - Following Sea 12. The xx - Coexist 13. Dirty Projectors - Swing Lo Magellan 14. Patrick Watson - Adventures In Your Own Backyard 15. Grizzly Bear - Shields 16. Ariel Pink's Haunted Graffiti - Mature Themes 17. Purity Ring - Shrines 18. Diiv - Oshin 19. Grimes - Visions 20. Beach House - Bloom 21. Silversun Pickups - Neck Of The Wood 22. Dr. John - Locked Down 23. Dry the River - Shallow Bed 24. Leonard Cohen - Old Ideas 25. John Talabot - Fin 26. Calexico - Algiers 27. Spiritualized - Sweet Heart Sweet Light 28. Passion Pit - Gossamer 29. Bruce Springsteen - Wrecking ball 30. Twin Shadow - Confess | ||||
ranja | zondag 30 december 2012 @ 15:00 | |||
Wat ik wel bijzonder vind is dat er bij haar 3e album ontzetten veel gedoe was, album afgekeurd, gelekt, opniuew gemixt en toch uitgebracht, 6 jaar na het 2e album, iedereen 'he he eindelijk'... en nu komt het 4e album en het gat tussen het 3e en 4e is wel een jaar langer, namelijk 7 jaar, maar toch heb je tussentijds weinig gehoord en ook nu hoor je er vrij weinig van (ok hij staat hier wel in een paar lijstjes)... | ||||
Panic_A | zondag 30 december 2012 @ 15:19 | |||
Nou, ok dan maar. Mijn lijst: 1. Om - Advaitic Songs 2. Jess and the Ancient Ones - Jess and the Ancient Ones 3. The Sword - Apocryphon 4. Bedemon - Symphony of Shadows 5. Bloody Hammers - Bloody Hammers 6. Kadavar - Kadavar 7. Orchid - Heretic 8. Royal Thunder - CVI 9. Stubb - Stubb 10. Arc of Ascent - The Higher Key 11. The Graviators - Evil Deeds 12. Fellwoods - Wulfram 13. Horisont - Second Assault 14. King Kronos - Soundzilla 15. Moonless - Calling All Demons 16. Graveyard - Lights Out 17. Heat - Old Sparky 18. Radar Men From the Moon - Echo Forever 19. Three Seasons - Understand the World 20. The Obsessed - Live Music Hall Köln December 29th 1992 21. Wo Fat - The Black Code 22. Angus Stone - Broken Brights 23. Wight - Through the Woods Into Deep Water 24. Troubled Horse - Step Inside 25. The Machine - Calmer Than You Are 26. Wallace Vanborn - Lions, Liars, Guns & God 27. Pet the Preacher - The Banjo 28. Saint Vitus - Lillie: F-65 29. Demon Lung - Pareidolia 30. Captain Crimson - Dancing Madly Backwards 31. Admiral Sir Cloudesley Shovell - Don't Hear It...Fear It 32. Dwellers - Good Morning Harakiri 33. Greenleaf - Nest of Vipers 34. Hour of 13 - 333 35. Ett Rop På Hjälp - Hur Svårt Kan Det Vara? 36. Cortez - Cortez 37. Elder - Spires Burn / Release 38. Molior Superum - Into the Sun 39. Spiders - Flash Point 40. Seremonia - Seremonia 41. The Tallest Man on Earth - There's No Leaving Now 42. 1000mods - Valley of Sand 43. Wight / Stone Axe - Wight / Stone Axe 44. Lord Fowl - Moon Queen 45. Nightstalker - Dead Rock Commandos 46. Triggerfinger - Faders Up 2: Live in Amsterdam 47. Wino & Conny Ochs - Heavy Kingdom 48. Blood Red Shoes - In Time to Voices 49. DeWolff - DeWolff IV 50. Hour of 13 - Lucky Bones / Razorrock Tapes 51. Blues Pills - Bliss 52. Earthless / Radio Moscow / Premonition 13 - Earthless / Radio Moscow / Premonition 13 53. Black Lizard - Crawl to the Rock 54. Serpentarius - The End of Law 55. Mamont - Passing Through The Mastery Door 56. The Socks - Bedrock 57. Sigur Rós - Valtari 58. Wino & Conny Ochs - Labour of Love 59. Glowsun - Eternal Season 60. Torso - Inside 61. Mars Red Sky / Year of No Light - Mars Red Sky / Year of No Light 62. The Obsessed - The Obsessed Live at the Melkweg November 28th 1992 63. Mother Corona - Out of the Dust 64. Caravan Of Whores - Road to Kurti 65. Boyjazz - Unlimited Nights & Weekends 66. Birth of Joy - Life in Babalou 67. Shearwater - Animal Joy 68. Band of Skulls - Sweet Sour 69. Farflung / Black Rainbows - Farflung & Black Rainbows 70. Patrick Watson - Adventures in Your Own Backyard 71. Deadmask / Jess and The Ancient Ones - The Deepest Sea / Into Starlit Chambers | ||||
meowingtons | zondag 30 december 2012 @ 15:44 | |||
Ik zit te twijfelen om toch wat EPs toe te voegen aan mijn lijstje... Er zijn er wel een paar geweest die ik erg goed vond, maar toch maar hooguit 4 tracks... | ||||
Arn0 | zondag 30 december 2012 @ 15:46 | |||
Mja, hoeveel tracks zegt niets over de lengte. Wat mij betreft (en geloof dat het ook zo in de charts regels staat), kan je het vanaf > 25 minuten als een album beschouwen | ||||
Bol_Wan | zondag 30 december 2012 @ 15:58 | |||
En als je het nou het album van OFF! in je lijst wil zetten? (16 tracks, speelduur ~15 min.) | ||||
ranja | zondag 30 december 2012 @ 16:16 | |||
Een album is een album, ongeacht lengte of aantal nummers. Een EP is een EP wanneer die als EP wordt uitgebracht. Of je een EP in de albumlijst kunt opnemen moet jezelf weten, bij de singles horen ze niet en een eigen lijst hebben ze ook niet... bij de allertijdenlijst heb ik het wel eens gedaan maar tegenwoordig niet meer, in de jaarlijst neem ik ze ook niet op omdat er al genoeg goede albums zijn. | ||||
Arn0 | zondag 30 december 2012 @ 16:16 | |||
Ja, dat mag. Heb het opgezocht, het is officieël een album zodra het langer dan 25 minuten is of als het meer dan vier tracks heeft (tenzij remixes). | ||||
Aisumasen | zondag 30 december 2012 @ 16:34 | |||
Ook maar een duit in het zakje dan: 1. Paul McCartney - Kisses On The Bottom 2. Killer Mike - R.A.P. Music 3. Ariel Pink's Haunted Graffiti - Mature Themes 4. Mesita - The Coyote 5. Metz - Metz 6. Death Grips - The Money Store 7. Animal Collective - Centipede Hz 8. El-P - Cancer for Cure 9. The Walkmen - Heaven 10. Eugene McGuinness - The Invitation To The Voyage The xx - Shelter Daniel Rossen - Silent Hour/Golden Mile EP Beach House - Bloom Grizzly Bear - Shields Death Grips - NO LOVE DEEP WEB Kendrick Lamar - Good Kid, M.A.A.D City Balthazar - Rats Flying Lotus - Until the Quiet Comes Best Coast - The Only Place The Beach Boys - That's Why God Made The Radio Grimes - Visions The Phantom Four & The Arguido - Sounds From The Obscure Cloud Nothings - Attack On Memory Micachu and the Shapes - Never Mac DeMarco - 2 Chromatics - Kill For Love Ty Segall Band - Slaughterhouse Bretón - Other People's Problems Melody's Echo Chamber - Melody's Echo Chamber Frank Ocean - Channel Orange Divine Fits - A Thing Called Divine Fits The D.O.T. - And That | ||||
meowingtons | zondag 30 december 2012 @ 18:29 | |||
Mja, Noisia's EP is bijvoorbeeld maar 20 minuten, maar wel een van de fijnere releases van het jaar voor mij... Ik laat mijn lijstje wel gewoon staan zoals ie nu is... Te veel moeite om het uit te gaan zoeken | ||||
tim. | zondag 30 december 2012 @ 19:05 | |||
Pitchfork . Ik denk dat de albums van David Byrne & St. Vincent, iamamiwhoami en Julia Holter mooi in deze lijst zouden staan. Vind je dat album van Breton echt goed? De lof voor Metz, Death Grips en El-P en Killer Mike begrijp ik ook niet, maar hun albums heb ik slechts een maal beluisterd. Dat Micachu een nieuw album heeft uitgebracht was ik vergeten . | ||||
Bol_Wan | zondag 30 december 2012 @ 19:11 | |||
Dit is het eerste lijstje waarin ik Melody's Echo Chamber wél en Tampe Impala niét voorbij zie komen. Meestal is het of beide wel of beide niet | ||||
ranja | zondag 30 december 2012 @ 20:54 | |||
Mijn lijst (lange post): 1. The Jezabels - Prisoner waar Australië Welk 1e album. Ok, als je in Australië of Nieuw-Zeeland zou wonen kon je 'm (in een iets andere uitgave) eind vorig jaar al kopen, maar verder nergens dus deze tel ik gewoon als 2012 album. Wat alt.rock Plus Vanaf het begin van het album weet je al: dit wordt iets bijzonders. Het orgel dat overgaat in een pop/rocksong, de samenzang... en het hele album blijft gewoon zo spannend en goed. Min - 2. 2:54 - 2:54 waar Engeland Welk 1e album na een ep vorig jaar Wat alt.rock Plus Stuwende, midtempo sfeervolle rock, gewoon heerlijke muziek met prima bijpassende zangstem(men) Min - 3. Best Coast - The Only Place waar USA Welk 2e album, 2 jaar na het debuut Wat Zonnige lofi pop met girlgroup invloeden Plus Heerlijke sfeer, aan het califonische strand met je radiootje naast je waar vrolijke muziek uitkomt Min Kort cd-tje, maar ach, is ook niet zo erg... 4. Holly McNarland - Run Body Run waar Canada Welk 4e album, 5 jaar na de vorige Wat singer-songwriter / alt.rock Plus Gepassioneerd gezongen als altijd is dit weer een prima album Min niks 5. Space Siren - Mr. Wagner, Please Give Us a Call waar Nederland Welk 1e album na al een ep in 2010 en een single in 2005. Wat Noise/alt.rock/shoegaze Plus Gewoon lekkere herrie. De stem van Gwendolien is echter vrij zacht maar wel hoorbaar en dat past er perfect bij. Min niks, of het moet zijn dat het zo lang geduurd heeft voor er eindelijk eens een album was... 6. Soko - I Thought I Was an Alien waar Frankrijk Welk 1e album, 5 jaar na haar eerste ep Wat Singer-songwriter, zingt engels met flink accent Plus Minimale muziek, zachte stem, maar je blijft luisteren en gaat ook automatisch de tekst volgen. En die teksten, soms tragikomisch, soms alleen maar tragisch, maar altijd bijzonder. Min Ik kan me voorstellen dat veel mensen haar manier van praatzingen niet zal bevallen. Ik heb er geen probleem mee. 7. The Corin Tucker Band - Kill My Blues waar USA Welk 2e album, 2 jaar na de vorige van de ex-Sleater-Kinney zangeres Wat alt.rock dat duidelijk nog sleater-kinney kenmerken heeft Plus Ondanks dat S-K pas bij de laatste albums opgepikt werd door een iets groter publiek heb ik toch meer met hun oudere werk. Dit komt daar tocg dicht in de buurt, met name door de licht hysterische manier van zingen van Corine. Min niks. 8. The Gathering - Disclosure waar Nederland Welk 2e album met zangeres Silje, 3 jaar na de vorige (10e studioalbum totaal) Wat alt.rock met ruimte voor sfeervolle soundscapes Plus De stem van Silje blijft geweldig. Vorig jaar werd al het epische nummer Heroes for Ghosts vrijgegeven, die staat hier ook op. En het eerste nummer doet meer denken aan een 90s collegerockband dan aan een gothmetalband. Min Het nummer Meltdown vind ik dan weer iets te experimenteel. 9. Aimee Mann - Charmer waar USA Welk 7e album, 4 jaar na de vorige van de ex-Til Tuesday zangeres Wat singer-songwriter / alt.rock Plus Waarschijnlijk haar beste album sinds Lost in Space, in elk geval weer meer die kant op qua stijl Min niks 10. Olivia Ruiz - Le calme et la tempête waar Frankrijk Welk 4e album, 3 jaar na de vorige Wat pop met uitstapjes naar chanson, rock, hiphop Plus Mijn favoriete nieuwe franse artiest van deze eeuw, en waarom bewijst ze ook hier weer. Diversiteit aan stijlen maakt het altijd bijzonder om te horen en je weet nooit waar je aan toe bent, hoe het volgende nummer zal klinken. Min niks of het moet het min of meer verplichte balladduet zijn (dit keer opgesmukt met een rap) 11. Amy Macdonald - Life in a Beautiful Light waar Schotland Welk 3e album, 2 jaar na de vorige Wat singer-songwriter met een folkrandje Plus Ondanks dat ze in Nederland vrijwel genegeerd lijkt te worden blijven de albums erg goed, misschien wel steeds beter. Een song als 4th of July had best bet zo'n hit als This is the Life kunnen worden. Min Niks 12. Yori Swart - Yori Swart waar Nederland Welk 1e album Wat singer-songwriter met een roots/americana randje Plus Geweldige stem, erg goede begeleidingsband zorgen ervoor dat ik nu al meer uitkijk naar de 2e Yori dan de 4e Marike Jager Min niks 13. Drive Like Maria - Drive Like Maria waar Nederland Welk 2e album, 3 jaar na de vorige (met extra drummer, ex-Krezip) Wat Rock'n'roll met een stoner randje Plus Vol bandgeluid met heerlijk gitaarwerk, songs als Boomerang en Black Horses Min Af en toe wordt het gas wat teruggenomen, meer dan op het vorige album 14. Bombay Show Pig - Vulture / Provider waar Nederland Welk 1e album Wat Man/vrouw duo waarbij de vrouw switcht tussen drums en toetsen Plus Lekkere herrie die soms doet denken aan Blood Red Shoes, soms aan Dandy Warhols maar toch vooral van hunzelf is Min De heftigheid en energie die ze live neerzetten komt niet helemaal terug op de plaat 15. Metric - Synthetica waar Canada Welk 5e album, 3 jaar na de vorige Wat Pop/rock Plus Gewoon weer een degelijk album Min Ook blijft Metric een band die moeilijk een consistent goed album kan maken, de vorige kwam daar nog het dichtst bij in de buurt 16. The Wedding Present - Valentina waar Engeland Welk 8e studioalbum, 4 jaar na de vorige Wat Noisepop Plus Ondanks dat de zanger het enige overgebleven bandlid van de 90s band is kunnen de gitaren in een aantal nummers nog lekker ratelen. Min Bij de rustige nummers kan z'n stem wel wat tegen gaan staan. 17. School of Seven Bells - Ghostory waar USA Welk 3e album, 2 jaar na de vorige (1e die ik ken) Wat Electro/dance/shoegaze Plus Lekker pompende nummers, doet denken aan Curve maar wel zonder de raggende gitaren Min Er staan toch wat mindere songs op die wat meer ingetogen zijn, doe mij maar die uptempo dingen. 18. Blood Red Shoes - In Time to Voices waar Engeland Welk 3e album, 2 jaar na de vorige Wat Man/vrouw duo Plus Staan weer wat lekkere ragnummers op en de afwisselende zang blijft ook goed Min Het gas wordt mij iets te vaak teruggenomen, het vorige album is wat dat betreft veel beter 19. Tamaryn - Tender New Signs waar USA Welk 2e album, 2 jaar na de vorige (1e die ik ken) Wat Man/vrouw duo, shoegaze/dreampop Plus Lieflijke gitaarmuurtjes met veel galm en samenzang houdt het spannend Min niks 20. The Cold & Lovely - The Cold & Lovely waar USA Welk 1e album van de band met ex-So and So's zangeres en Veruca Salt bassiste Wat Alt.rock, meest midtempo Plus Goede stem van Meghan Toohey en prima muziek Min vergeleken met So and So's en Veruca Salt was de verwachting misschien iets te hoog 21. Lissy Trullie - Lissy Trullie waar USA Welk 1e album, 3 jaar na een ep Wat pop/rock Plus Gedreven, dwingende uptempo songs Min ? 22. Tender Trap - Ten Songs About Girls waar Engeland Welk 4e album, 2 jaar na de vorige (1e die ik ken) Wat Twee / alt.pop met door de samenzang een girlgroup randje Plus Meest uptempo nummers, prima samenzang Min ? 23. Vox von Braun - Rich & On Wheels waar Nederland Welk 2e album (1e die ik ken) Wat alt.rock, Beatles met een BRMC sausje of andersom Plus Gewoon een heerlijk album Min Het duurt even een paar nummers voor het wat begint te ruisen, eerst is het wat meer poppy 24. Exlovers - Moth waar Engeland Welk 1e album na een paar ep's Wat Dreampop dat ergens tussen The Raveonettes en The Cardigans zit, met duo man/vrouw zang. Plus Die samenzang werkt goed, zowel in de uptempo als de langzamere nummers. Min Soms slaat het ingetogene misschien iets te ver door 25. SingTank - In Wonder waar Frankrijk Welk 1e album na een ep vorig jaar Wat Man/vrouw duo, vrolijke pop/rock die soms wat britpoppig aandoet Plus De uptempo liedjes zouden, als dit een engelse band was die een beetje gehypt zou worden, zomaar springhitjes kunnen worden Min ? 26. The Machine - Calmer Than You Are waar Nederland Welk 4e album, 2 jaar na de vorige Wat Stonerrock, 7 tracks samen ca 40 minuten Plus Met name de langste nummers (op kant 2) zijn het beste wat nederland aan stoner te bieden heeft Min Toch was het vorige album beter 27. Seapony - Falling waar USA Welk 2e album, een jaar na het debuut Wat Twee/zomerse dreampop, in hetzelfde hoekje als Best Coast maar iets zachter Plus Je waant je op het strand, kalme zee, perfecte soundtrack Min Als je gaat vergelijken met Best Coast is dit toch duidelijk de mindere (maar nog altijd stukken spannender dan iets als Xx) 28. The Primitives - Echoes and Rhymes waar Engeland Welk 5e album, 20 jaar na de vorige (al kwamen ze vorig jaar al voorzichtig terug met een ep) Wat Coveralbum met diverse 60s songs. Weinig tot geen classics maar wat minder bekende songs van minder bekende bands. Zelfs de covers van de Nederlanders, Shocking Blue en Bonnie St. Claire (!) zijn niet zo bekend. Plus Lekkere 60s garagerock'n'roll Min Bij een coveralbum mag toch ook wel een iets bekender nummer, voor de fun en herkenbaarheid 29. Garbage - Not Your Kind of People waar USA Welk 5e album, 7 jaar na de vorige Wat pop/rock, vergelijkbare stijl als de eerste twee albums. Plus De meeste nummers gaan verder waar version 2.0 gebleven was Min Toch staan de beste nummers bij de bonustracks en zijn er ook genoeg die het niveau niet halen 30. Norah Jones - Little Broken Hearts waar USA Welk 5e album, 3 jaar na de vorige Wat singer-songwriter Plus Eindelijk. In theorie had ik Norah al jaren goed moeten vinden maar het was het steeds net niet. Nu is het net wel, zeker als het orgeltje meegruist. Min Het blijft wel 'net'. 'net' goed genoeg. Er staan zeker een paar fijne songs op, maar niet alles. 31. Missy Hoggins - The Ol' Razzle Dazzle waar Australië Welk 3e album, 5 jaar na de vorige (1e die ik ken, dankzij songpop) Wat poppy singer-songwriter Plus Prima stem, muziek die lekker weg luistert Min Niks eigenlijk, heb het album nog maar net. 32. Lena Meyer-Landrut - Stardust waar Duitsland Welk 3e album in een strak schema van 1 album per jaar van de winnares van het Songfestival in 2010 Wat Pop. Het is Lena's eerste album zonder de invloed van de schrijver/producer van haar songfestivalliedjes maar echt heel veel veranderd is haar stijl niet. Plus Ik hou wel van haar stem, de muziek is soms spannend en soms wat 60s-achtig swingend, prima. Min niks eigenlijk 33. Shrag - Canines waar Engeland Welk 3e album, 2 jaar na de vorige Wat alt.rock met meerstemmige zang, soms lekker doordreinend. beetje Bis zonder de electro Plus Echt zo'n band waarvan je voor je 't weet 3 albums van in de kast hebt staan omdat het gewoon constant goed is Min Echt zo'n band waarvan je 3 albums in de kast hebt staan maar steeds vergeet dat je die hebt... bovendien is 3 albums van hetzelfde misschien wel genoeg. 34. Rachèl Louise - Be Your Own Cheerleader waar Nederland Welk 1e album na een ep vorig jaar Wat singer-songwriter met piano en band en grotendeels zwaarmoedige teksten Plus Heldere stem, goed bandgeluid Min ? 35. The Kik - Springlevend waar Nederland Welk 1e album, 3 jaar na het laatste Madd album Wat Nederlandstalige nederbeat. Band met 2 ex-Madd leden en 1 ex-Mark & The Spies lid. Plus Lekkere vrolijke beatliedjes. Ook een plus dat Dave niet alles zingt maar Arjan Spies ook soms eerste stem doet, goed voor de afwisseling. Min Simone veel te vaak gehoord en dat liedje met Armand en Lucky Fonz is ook skipbaar. 36. Hospital Bombers - At Budokan waar Nederland Welk 2e album, 5 jaar na de vorige Wat Live opgenomen in Japan, bevat al hun hits... oh nee toch niet. De titel van het album is via een internetpoll tot stand gekomen, Chinese Democracy werd 2e. Eerst wilden ze het 'difficult second album' noemen maar dat zou de muziek geen recht doen. Nou ja, de muziek is al net zo zinnig als dit verhaal... teksten die continu de andere kant op gaan dan je denkt maar wel met vrolijke pop/rock. Plus De viool van Susanne (ex-Seedling) en de vrolijke liedjes Min Sommige liedjes zijn wel heel erg tekstafhankelijk, als je niet zo aandachtig luistert blijft daar niet veel van over. 37. Lucy Rose - Like I Used To waar Engeland Welk 1e album Wat singer-songwriter Plus Wel de stijl waar ik van hou, regelmatig een bandgevoel Min ? 38. Melody's Echo Chamber - Melody's Echo Chamber waar Frankrijk Welk 1e album Wat Dreampop / electro, 8 engels- en 2 franstalige liedjes Plus Veel electro inderdaad maar ook genoeg gitaar waardoor sommige nummers bijna shoegazer genoemd kunnen worden, ook al omdat Melody's stem meest over de muziek zweeft Min De laatste 2 songs zijn verreweg het minst, de een klinkt als een Air b-kantje terwijl de ander prima geschikt lijkt voor een jaren 70 romcom soundtrack. 39. The Sugarettes - Destroyers of Worlds waar Nederland Welk 2e album 5 jaar na de vorige Wat Rock met pop en een hoog meezinggehalte Plus 10 prima pop/rock liedjes Min Allemaal achter elkaar gedraaid treedt regelmatig wel verzadiging op 40. Susanna Hoffs - Someday waar USA Welk 3e solo album, 16 jaar na de vorige solo van de Bangles zangeres die tussendoor ook nog albums maakte met Bangles en met Matthew Sweet Wat singer-songwriter met een 60s feel Plus Die stem van haar blijft het sterkste punt Min vergeleken met de Bangles mag het wel wat meer uptempo 41. Julia Stone - By the Horns waar Australië Welk 2e soloalbum, 2 jaar na de vorige maar natuurlijk ook bekend van het duo met haar broer Angus Wat singer-songwriter Plus De stem van Julia is mooi en zonder haar broer komt die nog beter tot z'n recht Min Het is en blijft allemaal erg rustig, daarvoor moet je wel in de stemming zijn. 42. Summer Twins - Summer Twins waar USA Welk 2e album, 2 jaar na de vorige (1e die ik ken) Wat Twee/ alsof Tegan and Sara op een hawaiaans strand spelen Plus Lekkere niks aan de hand muziek Min Misschien wel iets teveel niks aan de hand, ook niks wat blijft hangen? 43. Claire Lise - La chambre rouge waar Frankrijk Welk 3e album, 5 jaar na de vorige (1e die ik ken) Wat Franstalige pop Plus Meest prima luisterpop, soms wat meer rock, soms een ballad, prima stem. Min niks eigenlijk 44. Miss Montreal - I am Hunter waar Nederland Welk 3e album, 2 jaar na de vorige Wat singer-songwriter Plus Sanne groeit nog steeds als zangeres en bandleider, op dit album een aantal van de beste songs van haar Min Het moet wel wat uptempo en met 'bandgevoel' blijven, teveel belletjes of half acoustisch hoeft voor mij niet 45. Amandine Bourgeois - Sans amour mon amour waar Frankrijk Welk 2e album, 3 jaar na de vorige Wat pop met een soul randje Plus In de meeste uptempo nummers wordt flink uitgepakt, hoop toeters (letterlijk) en bellen (figuurlijk) Min Amandine heeft niet echt een mooie stem voor ballads vind ik. 46. The Secret Love Parade - Mary Looking Ready waar Nederland Welk 2e album, 3 jaar na het debuut (1e die ik ken) Wat 2 dames met een bak electronica voor zich spelen ingetogen liedjes Plus Spannende muziek, goede samenzang, mooie liedjes Min 1x wél uitbarsten zou toch wel aangenaam zijn 47. King Charles - LoveBlood waar Engeland Welk 1e album na al wat singles vanaf 2009 Wat pop Plus Toen ik vorig jaar Bam Bam hoorde wist ik al dat ik dit album ging kopen. En terecht, staan nog meer van die fijne liedjes op. Min Je kunt moeilijk verwachten dat alles even goed is maar de langzamere nummers zijn toch wel skipbaar. 48. Grimes - Visions waar Canada Welk 3e album, 2 jaar na de vorige (1e die ik ken) Wat Electro; meisje achter een grote hoeveelheid knoppen Plus Oblivian en Genesis zijn wel topnummers Min Daar blijft het ook wel een beetje bij, de rest is toch minder spannend 49. CALLmeKAT - Where the River Turns Black waar Denemarken Welk 2e album, 4 jaar na het debuut (1e die ik ken) Wat singer/songriter met pop en soms een soul randje Plus Uptempo klopt het allemaal, makkelijk wegluisterende liedjes Min Het eerste nummer is meteen al een wat te rustig nummer en daar zijn er nog een paar van 50. Fiona Apple - The Idler Wheel Is Wiser Than the Driver of the Screw and Whipping Cords Will Serve You More Than Ropes Will Ever Do waar USA Welk 4e album, 7 jaar na de vorige Wat singer-songwriter achter de piano Plus Haar stijl blijft toch wel intrigeren Min Ik heb wel het idee dat het instrumentarium wat minimaler is dan op eerdere albums -------------------------- 51. Liechtenstein - Fast Forward 52. Minus the Tiger - Minus the Tiger 53. Anaïs - À l'eau de Javel [ Bericht 0% gewijzigd door ranja op 31-12-2012 14:28:00 ] | ||||
ranja | zondag 30 december 2012 @ 20:59 | |||
de mijne is dan de 2e overigens hier mijn lijst zonder alle opmaak, alleen de titels, handig voor wie telt:
| ||||
Seam | zondag 30 december 2012 @ 22:15 | |||
Matig jaar, desalniettemin een aantal bijzondere platen, maar met name veel nieuwe artiesten die een veelbelovende toekomst hebben. Lijstje is niet zo divers, maar ik ben dan ook teleurgesteld door de lage hoeveelheid kwaliteitalbums van metal en ambient artiesten. Converge, Chromatics en Saint Saviour vallen op het moment net buiten het lijstje. 1. "Anathema","Weather Systems" 2. "alt-J (∆)","An Awesome Wave" 3. "Godspeed You! Black Emperor","'Allelujah! Don't Bend! Ascend!" 4. "How to Dress Well","Total Loss" 5. "Carach Angren","Where the Corpses Sink Forever" 6. "I Like Trains","The Shallows" 7. "Keith Fullerton Whitman","Generators" 8. "Frank Ocean","channel ORANGE" 9. "Holy Other","Held" 10. "Matt Elliott","The Broken Man" | ||||
Aisumasen | zondag 30 december 2012 @ 22:16 | |||
Ja. Alleen bij lange na niet zo briljant als ik steeds vaker om mij heen lijk te horen, daarvoor ken ik veel betere - hoe zal ik het omschrijven? - glitchy sample/pop-combinerende acts. Ze zetten echter wel een interessante sound op het album neer, en de zeer sympathieke en overtuigende act op het podium hielp mee in de waardering. Metz: ik hou van ongepolijste rock 'n' roll, korte liedjes, en (misschien mede daardoor) staat zo'n album in de maanden na de release een lange tijd op A-rotatie. Er is elk jaar wel een lekker vuig album met een nog een beetje naar grunge of zelfs punk nijgende sound, die ook nog eens hele goede riffs bevat. En ik bedoel niet iets als Japandroids, vind ik overigens ook vreselijk. Yuck vorig jaar wel bijvoorbeeld, al schrijven zij veel meer 'liedjes' en misschien ook niet helemaal te vergelijken. Zeker wel in dezelfde categorie was er dit jaar Dope Body, maar vond hun liedjes van een veel lager level dan het album van Metz. Ook Ty Segall was weer op een zegetocht met maar liefst 2 viersterren-albums, maar daarvan is het al amper meer een verrassing dat hij kwaliteit levert. Nieuwe vorm van pure rock 'n' roll: Death Grips. De meest spraakmakende act van het jaar, en een van de heetste tickets van het jaar in Bitterzoet. Lang geleden dat zo'n 'obscure' act zo'n groot en toegewijd gevolg had, een waar 'you should've been there'-moment. (Odd Future in Paradiso in 2011 was al een jaar na de hype, opgeslokt door de Tumblr-generatie en journalisten). Kwamen ook al met 2 albums in een half jaar, de tweede het internet op geknald zonder dat hun major-label daar weet van had, wat al genoeg moet zeggen over hun punk-houding. Wederom: ik hou van energie in tracks. Hetzelfde met wat ik een beetje beschreef over die andere 'herrie': als je er niet van houd zou ik niet weten waarom je het zou opzetten. Wat ook strookt met de hiphop-albums die je noemt. Ik snap ook niet waarom je jezelf zou dwingen om te luisteren naar El-P, Killer Mike of Kendrick Lamar. Of hoe je dat überhaupt ontdekt als je niets met rap/hiphop hebt en niet in het genre zit. (En helemaal wat betreft Death Grips, dat is nog wel een combinatie van beide). Killer Mike heeft een van de meest interessante rapplaten in járen gemaakt, mede door de fenomenale productie van El-P. Zijn eigen album is ook een muzikaal meesterwerk, maar ik kan nooit een heel album met zijn raps afluisteren. Killer Mike is politiek geëngageerd, maar nergens prekerig. Soms zeer controversieel, wat doet denken aan de Public Enemy-gerelateerde hiphop van eind jaren '80. Niet zelden denk je heel even een plaat uit de hoogtijdagen van Ice Cube opgezet te hebben. Een ongelofelijk frisse productie met geweldige knipogen naar de old skool. Persoonlijk vond ik het veel gedenkwaardiger dan de íets overschatte plaat van de eerder genoemde Kendrick Lamar. Begrijp me niet verkeerd, paar buitengewone singles, alsnog een plek waard in de top van de albums die dit jaar gemaakt zijn, maar als ik zou moeten kiezen qua rap-platen... Het was dus eindelijk weer een topjaar voor de internationale hiphop. Lang geleden dat ik als hiphopliefhebber zo veel platen uit het genre in m'n eindejaarslijst had. Zelfs Nas bracht een plaat uit waar na lange tijd weer eens meer instant classics dan filler-tracks opstonden, en die bij nader inzien mogelijk ook wel een plekje in de lijst had verdiend. edit: Ik vergat even te melden dat er ook een stortvloed aan noemenswaardige losse songs en mixtapes op dat gebied verschenen zijn in 2012, buiten de te verwachten namen in de album-lijstjes om. Misschien raar, maar ik vind Tame Impala een beetje gimmick-y. Dan luisterde ik Pond dit jaar eigenlijk nog liever. Het is bijna een soort preset aan het worden, terwijl ik het debuut toch wel erg goed vond. Nou ja, Melody's Echo Chamber sprak mij dan meer aan, meer liedjes dan enkel sound. Wederom telt wellicht mee dat ik Tame Impala heb overgeslagen en Melody in de Paradiso bovenzaal heb gezien. [ Bericht 1% gewijzigd door Aisumasen op 31-12-2012 00:11:18 ] | ||||
tim. | zondag 30 december 2012 @ 23:44 | |||
Mooie reactie weer. Ik dwing mezelf om te luisteren naar alles wat enigszins ontwikkelde mensen goed vinden (hier, op Rate Your Music en in verschillende publicaties/websites), omdat ik herhaaldelijk muziek goed ben gaan vinden uit genres waar ik eerder weinig of niets mee had. Dit jaar heb ik bijvoorbeeld de schoonheid van black metal, post-hardcore en emo ontdekt. Eerder al hiphop en vroeg in 2008 elektronische muziek (daarvoor verwierp ik alles wat elektronisch is). Ik vond op dat album van Breton aardige liedjes staan, maar juist de sound beviel me niet, veel geluiden vond ik lelijk en onnodig. Maar ook Breton heb ik niet aandachtig beluisterd. Ik hou zeer van grunge- en punk-achtige muziek, maar Japandroids, Metz en The Men deden me weinig. Waarschijnlijk verlang ik naar enige eigenzinnigheid. Cloud Nothings vond ik heel goed - hou mijn jaarlijst maar in de gaten - en No Age in 2008 meesterlijk. Op de site van Sub Pop vond ik trouwens wel een tekstje die mij zeer nieuwsgierig naar Metz maakte en waardoor ik die band nog wat meer aandacht zal geven, ik wil hem jullie niet onthouden (Metz komt uit Canada): Death Grips vond ik zo lelijk dat het ergerlijk werd. Natuurlijk is het daarmee misschien wel ideale punkmuziek, maar ik kan er zo niet naar luisteren. Ik heb ook weinig met bravoure of macho-vertoon, al doorzie ik hun act misschien niet. Killer Mike irriteerde mij met zijn teksten, maar ook de muziek vond ik weinig bijzonder. Ik herinnerde me een 'prachtig geëngageerde' tekst over Obama - eerder deze maand zocht ik die op en ik vond hem zowaar mooi, en de muziek was ook beter dan ik me herinnerde. Het album van El-P zelf kon ik ook niet afluisteren. Kendrick Lamar vind ik wel heel goed. Hij schijnt een verhaal te vertellen, daar heb ik nog niet heel goed op gelet, maar ik vind het erg fijn om naar te luisteren. De lof voor Chromatics snap ik trouwens ook niet, maar daar ga ik me na middernacht eens op richten. | ||||
ranja | maandag 31 december 2012 @ 11:39 | |||
Ook even een EP lijstje dan... 1. Westkust - Junk EP 2. Savages - I Am Here (live) 3. Kate Nash - Death Proof 4. Aubrey Wood - Picking Petals 5. Ash - Little Infinity (covers) 6. Cheyenne Marie Mize - We Don't Need 7. Roosbeef - Warüm (deels nieuw, deels opnieuw opgenomen songs) 8. Sumera - Stop Heart 9. The Wedding Present - 4 Chansons (3 liedjes van het album maar dan in het frans gezongen en 1 nieuwe) 10. The Gathering - Afterlights (deels liedjes van het album maar dan net anders) | ||||
methodmich | maandag 31 december 2012 @ 14:20 | |||
Goed dat je toch meedoet. Ken er niet veel uit je lijst trouwens, maar we hebben wel een dubbele. | ||||
methodmich | maandag 31 december 2012 @ 14:22 | |||
Goede post! We hadden ongeveer de dubbele platen die ik had verwacht, al stonden ze bij jou over het algemeen iets lager dan bij mij. Maar dat had je al geschreven. Je nummer 1 vanmorgen op basis van de beschrijving blind meegepakt bij mijn vaste platenzaak. Lag er voor een tientje en dan nog de versie met bonus-CD, dus leek me sowieso een veilige keuze. Staat nu op, mooie plaat! | ||||
Waaghals | maandag 31 december 2012 @ 14:42 | |||
Kon niet meer editten. nr 10 toegevoegd | ||||
ranja | maandag 31 december 2012 @ 14:53 | |||
Gaaf Soms moet je dingen inderdaad gewoon proberen. | ||||
methodmich | maandag 31 december 2012 @ 15:28 | |||
Ja, dat is juist leuk altijd en ook het leuke aan dit topic. | ||||
MyTiredFeet | maandag 31 december 2012 @ 16:22 | |||
Daarom heb ik ook de helft van ranja's lijst nu binnen gehaald via Soulseek. | ||||
WD.40 | maandag 31 december 2012 @ 16:33 | |||
In toenemende mate van willekeur: 1 Asaf Avidan - Different Pulses 2 Frank Ocean - channel ORANGE 3 El-P - C4C 4 Perfume Genius - Put Your Back N 2 It 5 John Talabot - ƒin 6 Kendrick Lamar - good kid, m.A.A.d city 7 The Irrepressibles - Nude 8 Disappears - Pre Language 9 alt-J (∆) - An Awesome Wave 10 The xx - Coexist 11 Killer Mike - R.A.P. Music 12 Chromatics - Kill For Love 13 The Maccabees - Given to the Wild 14 Grizzly Bear - Shields 15 Sean Rowe - The Salesman And The Shark 16 Andrew Bird - Break It Yourself 17 Bowerbirds - The Clearing 18 Gregory Porter - Be Good 19 Moss - Ornaments 20 Beach House - Bloom 21 Django Django - Django Django 22 Bobby Womack - The Bravest Man in the Universe 23 Cody ChesnuTT - Landing on a Hundred 24 Alabama Shakes - Boys & Girls 25 Mark Lanegan Band - Blues Funeral 26 Aesop Rock - Skelethon 27 Alcest - Les Voyages de L'Âme 28 The Tallest Man On Earth - There's No Leaving Now 29 Flying Lotus - Until The Quiet Comes 30 Archive - With Us Until You're Dead 31 A Place To Bury Strangers - Worship 32 How To Dress Well - Total Loss 33 Glen Hansard - Rhythm and Repose 34 Actress - R.I.P. 35 Oddisee - People Hear What They See 36 Blu & Exile - Give Me My Flowers While I Can Still Smell Them 37 P.O.S - We Don't Even Live Here 38 Holy Other - Held 39 Wild Nothing - Nocturne 40 Liars- WIXIW 41 Sun Kil Moon - Among the Leaves 42 Tindersticks - The Something Rain 43 Christian Löffler - A Forrest 44 The Unwinding Hours - Afterlives 45 Portico Quartet -Portico Quartet 46 Mick Flannery - Red to Blue 47 Killing Joke - MMXII 48 Lee Fields & The Expressions - Faithful Man 49 Moonface – With Siinai: Heartbreaking Bravery 50 Cloud Nothings - Attack On Memory 51 DIIV - Oshin 52 Cold Specks - I Predict a Graceful Expulsion 53 Here We Go Magic - A Different Ship 54 Yppah - Eighty One 55 Advance Base - A Shut-In's Prayer | ||||
Panga- | maandag 31 december 2012 @ 16:42 | |||
Mijn lijstje! 1. Nina Sky – Nicole & Natalie 2. Brother Ali – Mourning in America and Dreaming in color 3. Killer Mike – R.A.P. Music 4. Grimes - Visions 5. Robert Glasper Experiment – Black Radio 6. Hot Chip – In Our Heads Valt me wel op dat ik nog geen Brother Ali in de lijstjes heb gezien. Vond het wel één van de betere hip-hop releases dit jaar... | ||||
Norrage | maandag 31 december 2012 @ 16:45 | |||
Robert Glasper was, voor de liefhebbers, ook wel fijn ja En fijn lijstje WD! | ||||
WD.40 | maandag 31 december 2012 @ 17:01 | |||
Dank je, Norrage. Ik zie dat er nog een aantal ontbreken, en hoewel sommigen een stuk hoger mogen vul ik mijn lijst voor het gemak maar aangevuld tot 60 56 Alberta Cross - Songs of Patience 57 Dinosaur Jr. - I Bet on Sky 58 Simon Scott - Below Sea Level 59 Greg Haines - Digressions 60 Burial - Kindred | ||||
tim. | maandag 31 december 2012 @ 18:45 | |||
Al ben ik pas in de herfst begonnen met het intensief beluisteren van nieuwe muziek, denk ik dat ik kan zeggen dat 2012 een behoorlijk goed jaar voor muziek was, vergelijkbaar met 2010. Toch had ik graag nog wat albums beluisterd alvorens het maken van deze lijst, zoals die van Micachu en Paul Banks. 1 Cloud Nothings - Attack on Memory 2 Mount Eerie - Clear Moon 3 Actress - R.I.P 4 Animal Collective - Centipede Hz 5 Kendrick Lamar - good kid, m.A.A.d city 6 Grizzly Bear - Shields 7 Crystal Castles - (III) 8 Dirty Projectors - Swing Lo Magellan 9 Sufjan Stevens - Silver & Gold 10 David Byrne & St. Vincent - Love This Giant 11 Mount Eerie - Ocean Roar 12 Grimes - Visions 13 Liars - WIXIW 14 Laurel Halo - Quarantine 15 The xx - Coexist 16 Perfume Genius - Put Your Back N 2 It 17 Swans - The Seer 18 iamamiwhoami - kin 19 Julia Holter - Ekstasis 20 Four Tet - Pink 21 Xiu Xiu - Always 22 Chromatics - Kill for Love 23 Wild Nothing - Nocturne 24 Godspeed You! Black Emperor - 'Allelujah! Don't Bend! Ascend! 25 How to Dress Well - Total Loss 26 Fiona Apple - The Idler Wheel Is Wiser Than the Driver of the Screw and Whipping Cords Will Serve You More Than Ropes Will Ever Do 27 Willis Earl Beal - Acousmatic Sorcery 28 Daphni - Jiaolong Eervolle vermelding: Burial - Kindred EP | ||||
Lonewolf2003 | maandag 31 december 2012 @ 19:31 | |||
Mijn top 60 is het geworden. Voor ik het wist had ik een top 30 en toen had ik nog een boel platen die ik er ook nog in wilde zetten. En dan zijn er nog genoeg leuke platen die er alsnog niet instaan. Maar anders blijf ik bezig. Het is natuurlijk erg stuivertje wisselen. Zeker vanaf plaats 30 kan alles morgen weer anders staan. De top 8 staat dan wel weer redelijk vast. Met youtube filmpje bij degene die ik hier weinig genoemd heb gezien voor de geïnteresseerden. 1 Grizzly Bear - Shields 2 Beach House - Bloom 3 Frank Ocean - channel ORANGE 4 Alt-J- An Awesome Wave 5 John Talabot - fIN 6 Yppah - Eighty One 7 Chromatics - Kill for Love 8 Tame Impala - Lonerism 9 Shearwater - Animal Joy 10 Twin Shadow - Confess 11 Joey Bada$$ - 1999 12 Stars - The North 13 Alabama Shakes - Boys & Girls 14 The Walkmen - Heaven 15 Sharon Van Etten - Tramp 16 Passion Pit - Gossamer 17 Best Coast - The Only Place 18 Purity Ring - Shrines 19 How To Dress Well - Total Loss 20 Allo Darlin' - Europe 21 TNGHT- TNGHT 22 Daniel Rossen - Silent Hour/Golden Mile 23 Bobby Womack - The Bravest Man in the Universe 24 Wild Nothing - Nocturne 25 Holy Other - Held 26 Django Django - Django Django 27 Spiritualized - Sweet Heart Sweet Light 28 Calexico - Algiers 29 Killer Mike - R.A.P. Music 30 Dr. Dog - Be The Void 31 Lambchop - Mr. M 32 Bob Dylan - Tempest 33 The Tallest Man on Earth - There's No Leaving Now 34 Saint Etienne - Words and Music by Saint Etienne 35 Kendric Lamar - good kid, m.A.A.d. city 36 Cat Power - Sun 37 Jessie Ware - Devotion 38 Bill Fay - Life is People 39 Blaudzun - Heavy Flowers 40 Frankie Rose - Interstellar 41 Swans - The Seer 42 Mountain Goats - Transcendental Youth 43 Perfume Genius - Put Your Back N 2 It 44 Jens Lekman - I Know What Love Isn't 45 Lotus Plaza - Spooky Action at a Distance 46 Dr. John - Locked Down 47 The Shins - Port of Morrow 48 Exitmusic - Passage 49 Patrick Watson - Adventures in Your Own Backyard 50 The xx - Coexist 51 Andy Stott - Luxury Problems 52 Four Tet - Pink 53 Julia Holter - Ekstasis 54 Grimes - Visions 55 Lower Dens - Nootropics 56 DIIV - Oshin 57 Leonard Cohen - Old Ideas 58 Japandroids - Celebration Rock 59 Dead Can Dance - Anastasis 60 Yeasayer - Fragrant World | ||||
kciR | maandag 31 december 2012 @ 19:58 | |||
Thanks! Scheelt inderdaad werk Verder veel mooie lijstjes op deze pagina! En top Panic_A dat je toch je lijstje hebt aangeleverd. | ||||
kciR | dinsdag 1 januari 2013 @ 11:37 | |||
Zijn er nog mensen die een lijstje willen insturen? Ik ga het toch niet eerder dan vanavond doen, dus ik verleng de deadline tot 20u. | ||||
Arn0 | dinsdag 1 januari 2013 @ 14:37 | |||
Cool, nog even snel dan: 1. Balthazar - Rats 2. Beach House - Bloom 3. Grizzly Bear - Shields 4. Alt-J - An Awesome Wave 5. Mark Lanegan Band - Blues Funeral 6. Cat Power - Sun 7. The xx - Coexist 8. Paul McCartney - Kisses On The Bottom 9. Bob Dylan - Tempest 10. dEUS - Following Sea 11. The Bony King Of Nowhere - The Bony King Of Nowhere 12. Four Tet - Pink 13. Jack White - Blunderbuss 14. First Aid Kit - The Lion's Roar 15. Sigur Rós - Valtari 16. Soap & Skin - Narrow 17. Angus Stone - Broken Brights 18. The Maccabees - Given to the Wild 19. Glen Hansard - Rhythm and Response 20. Perfume Genius - Put Your Back N 2 It 21. Andrew Bird - Break It Yourself 22. Kendrick Lamar - Good Kid, M.A.A.D City 23. Tame Impala - Lonerism 24. Dinosaur Jr. - I Bet on Sky 25. Flying Lotus - Until The Quiet Comes | ||||
Norrage | dinsdag 1 januari 2013 @ 14:57 | |||
Ik kan dat McCartney album toch niet echt erg serieus nemen...verder leuk (en standaard) lijstje | ||||
methodmich | dinsdag 1 januari 2013 @ 15:17 | |||
Op de valreep nog wat lijsten. Leuk! Ben toch wel benieuwd naar de eindstand vanavond of morgen. Glen Hansard sprokkelt volgens mij stiekem behoorlijk wat punten. En Arn0, fijn dat jij The Bony King Of Nowhere ook noemt, voordat dit album schandalig over het hoofd wordt gezien. | ||||
kciR | dinsdag 1 januari 2013 @ 16:54 | |||
Hij komt vanavond. Heb hem nu klaar, wacht nog even of er nog een lijstje bijkomt. En Glen Hansard heeft inderdaad heel wat punten! | ||||
#ANONIEM | dinsdag 1 januari 2013 @ 17:10 | |||
(Verplaatst naar juiste topic, sorry) [ Bericht 99% gewijzigd door #ANONIEM op 01-01-2013 17:27:32 ] | ||||
Norrage | dinsdag 1 januari 2013 @ 17:15 | |||
Dit is natuurlijk wel het album topic. Desalniettemin leuk lijstje! En misschien kan je dit lijstje ook in het (wat minder populaire) nummers topic plaatsen: MUZ / Jaarlijstjes 2012 - Je top 10/20/... van nummers van dit jaar. | ||||
methodmich | dinsdag 1 januari 2013 @ 17:16 | |||
Spannend hoor! Op voorhand al dank voor het telwerk. | ||||
#ANONIEM | dinsdag 1 januari 2013 @ 17:18 | |||
Sorry, dat was inderdaad het topic waar ik dit lijstje wilde plaatsen. | ||||
GeorgKacher | dinsdag 1 januari 2013 @ 19:28 | |||
30 Michael Kiwanuka – Home Again 29 Antibalas-Antibalas 28 Nirvana – Feels Like the First Time 27 Gert Vlok Nel – Onherroeplik 26 Jimmy Owens Bright Mississippi 25 How to Dress Well- Total Loss 24 Ferit Odman – Autumn in New York 23 Perfume Genius- Put Your Back N 2 It 22 School Of Seven Bells- Ghostory 21 Shearwater – Animal Joy 20 Alcest – Les Voyages de l'Âm 19 Father John Misty – Fear Fun 18 Torche-Harmonicraft 17 Diego Schissi-Tongos 16 Julia Stone – By the Horns 15 Tim Berne – Snakeoil 14 Jake Bugg – Jake Bugg 13 Robert Stillman- Station Wagon Interior Perspective 12 Hans Glawischnig – Jahira (Once i Hesitate met afstand de track van het jaar) 11 Iris Dement- Sing the Delta 10 Bat for Lashes- The haunted man Eigenlijk hou ik niet zo van dit soort muziek, maar dit is gewoon erg goed dus verdient het een top tien plaats. Een nummer als Marilyn mag dan van de synthesizers aan elkaar hangen, het klinkt gewoon top. 9 Ryan Francescone, Mirabai Peart- Road to Palios De bandleden van Joanne Newsom zijn dit. En zo klinkt het ook maar dan zonder haar stem. Lange uitgesponnen nummers, prachtige melodieën met veel dynaniem, heerlijk voor op de zondagochtend. 8 Jon Irabagon-Outright! Unhinged Free jazz noem ik dit maar voor het gemak van deze saxofonist het is niet in een hokje te passen en niet iedereen zal dit kunnen waarderen. Zeer vrij is het, niet alles is geslaagd (gitaarsolo in Kremzeek bijv) en maar hoe ze met chaos bij elkaar blijven verdient een plek in de top 10. Gedurfd is het zeker. 7 Michael Bates – Acrobate Eerbetoon aan Shostakovich door Bates (basist) waarvan sommige muziek is overgenomen, de meeste muziek is orgineel. Er klinkt Joodse weemoed in door, vooral in de eerste track hoor je dat ontzettend goed. Mooie cd die zich moeilijk laat omschrijven: jazz meets Joodse weemoed meets Shostakovich meets Avantgarde? Tom Rainey op drums, bizar hoeveel die man opneemt. 6Sunday Lane-From where you are Klassiek geschoolde pianiste die haar eerste album opneemt. Goede debuutplaat, haar stem lijkt wel wat op die van Neko Case. Genre Singer/Songwriter. 5. Ralph Peterson - The duality perspective Een geweldig album met klarinettist Peikli in de hoofdrol. Als Christian Scott de nieuwe Miles Davis is dan is hij de nieuwe Benny Goodman. Wat een toon, wat een techniek en dan nog zo jong. Hopelijk komt hij snel naar Nederland. 4 Zoe Rahman - Kindred Spirits Bangladesh meets Jazz, Rahman speelt op de piano samen met haar broer op (bas)klarinet in een geheel eigen stijl. Ierse Folk, Stevie Wonder, Jazz, Keltische Dans, het is een veelvraat van stijlen die voorbij komen. Forbiddance/My Hearts Dances, Like a Peacock, It Dances is mijn favoriete track. Luister hem op Spotify en je begrijpt spoedig waarom. 3 Sarah Jaffe-The Body Wins Mooie plaat van een vrouw met een ietwat nassale zeurstem die je gelijk pakt. Heeft dezelfde beklemmende sfeer die Laura Marling in het begin ook had. Qua pianoklanken lijkt het op Marling, deze muziek is wel meer aangekleed met electronica / strijkers. Een vrouw met littekens en maken dat soort mensen veelal niet de mooiste muziek? Favo track Hooray for love. 2 Daniel Herskedal Marius Neset- Neck of the Woods Qua harmonieën / melodieën de rijkste plaat van 2012. Prachtige sax klanken van Neset vermengt met de tuba van Herksedal. Op een paar nummers doet een koortje mee. Eg Er Framand, de enige keer dat er solo wordt gezongen is gelijk de mooiste track van deze plaat. Hij heeft veel weg qua sound van Gabarak en het klinkt ruimtelijk. 1 Christian Scott- Christian aTunde Adjuah De Miles Davis van deze eeuw. Een album waar ik erg naar uitkeek en absoluut de plaat van het jaar voor mij. Super veel naar geluisterd. Zo intens, zo mooi van toon, die glinstering in zijn trompet, prachtig. Plaat duurt inderdaad lang en die intermezzo’s hoeven van mij niet echt, maar met tracks als New New Orleans, Spy Boy, Danziger, Fatima Aisha Rokero 400 heb je het over een wereldplaat. Op North Sea Jazz speelde hij hier veel nummers van, ik weet nog goed dat ik helemaal vooraan zat precies in het midden. Was voor mij het concert van het jaar. | ||||
Norrage | dinsdag 1 januari 2013 @ 19:36 | |||
Goede #1 Zo komt ie wellicht zelf nog in de eindlijst! | ||||
Felagund | dinsdag 1 januari 2013 @ 19:50 | |||
Uit de losse pols een top 20: 1. Fiona Apple - The Idler wheel.. 2. Portico Quartet - s/t 3. Django Django - s/t 4. John Talabot - Fin 5. The Jezabels - Prisoner 6. Frank Ocean - channel Orange 7. Gregory Porter - Be Good 8. Tame Impala - Lonerism 9. Enrico Pieranunzi - Permutation 10. Calexico - Algiers 11. Andrew Bird - Break it yourself 12. Ramona Falls - Prophet 13. Cloud Nothings - Attack on Memory 14. Bruce Springsteen - Wrecking Ball 15. Alabama Shakes - Boys & girls 16. Sleepy Sun - Spine Hits 17. Angus Stone - Broken Bights 18. Alt J - An awesome wave 19. Grizzly Bear - Shields 20. The Gaslight Anthem - Handwritten | ||||
Felagund | dinsdag 1 januari 2013 @ 19:53 | |||
Toch een redelijk tegenvallend jaar met weinig uitschieters. Van mijn nr. 1 & 2 heb ik ook andere albums ontdekt die ik beter vind. | ||||
GeorgKacher | dinsdag 1 januari 2013 @ 20:00 | |||
Portico quartet had ik er ook in kunnen hebben, maar inderdaad een mager jaar er zijn maar weinig albums dit jaar verschenen die mij echt wat deden/raakten. | ||||
GeorgKacher | dinsdag 1 januari 2013 @ 20:01 | |||
Laten we het hopen:) Wij zijn de enigen die hem noemen dus de kans is erg klein. | ||||
kciR | dinsdag 1 januari 2013 @ 20:04 | |||
Zijn er nog mensen bezig met hun lijstje? Anders ga ik de boel zo even in orde maken. Ik ben bezig met de opmaak, het lijstje van Felagund is de laatste die ik meeneem in de telling. Maxerazzi had hem ook hoog staan (op 3) [ Bericht 8% gewijzigd door kciR op 01-01-2013 20:11:45 ] | ||||
Felagund | dinsdag 1 januari 2013 @ 20:07 | |||
De deadline is al verstreken, dus ik denk dat je de eindijst op kan maken. | ||||
kciR | dinsdag 1 januari 2013 @ 21:34 | |||
2013 is inmiddels begonnen, hoogste tijd dus voor een overzicht met de beste platen, democratisch bepaald onder 45 fok-users (één lijstje meer dan vorig jaar). In deze lijstjes stonden in totaal 642 (!) verschillende albums, waaruit de honderd best beoordeelde de top 100 hebben gehaald. Winnaar is dus Alt-J - An Awesome Wave, een plaat waar afgelopen jaar veel over gepraat is. Ik kwam veel tegen dat het album misschien wat overhypt is, maar heeft ondanks dat toch veruit de meeste stemmen gekregen. De nummers 2-5 staan ook stevig op hun positie, al zijn ze vaak van plaats verwisseld naar elk ingezonden lijstje (Tame Impala heeft bijvoorbeeld lang op #2 gestaan). Verder zijn de hoge positie voor Glen Hansard (zoals MM net al zei) en Balthazar opmerkelijk ten opzichte van de andere eindlijsten. Notering - Band - Albumtitel - (punten / aantal keer genoemd)
Voor de liefhebber, nr.101-199 (alle albums die twee keer of vaker zijn genoemd) Overigens slechts drie platen van eigen bodem (als ik goed heb geteld): Blaudzun (#50), Moss (#51) en The Kik (#78). Bart Constant vist net naast het net (#107). Allemaal een goed muzikaal 2013! | ||||
Tchock | dinsdag 1 januari 2013 @ 21:35 | |||
Alt-J Tof dat je geteld hebt | ||||
On | dinsdag 1 januari 2013 @ 21:43 | |||
Leuk dat je geteld hebt, geen verkeerde eindlijst. | ||||
Arn0 | dinsdag 1 januari 2013 @ 21:46 | |||
Goede eindlijst ja, ik kan er mee leven. Bedankt voor het tellen. | ||||
EP3 | dinsdag 1 januari 2013 @ 22:16 | |||
Schrap de nummer 1, en je hebt een prima lijst. | ||||
Tchock | dinsdag 1 januari 2013 @ 22:18 | |||
Uiteraard. Dat het album het vaakst is genoemd van alle albums uit 2012 en een voorsprong van bijna 100 punten op de nummer twee heeft bewijst níets. | ||||
EP3 | dinsdag 1 januari 2013 @ 22:22 | |||
Ik kan louter voor mezelf spreken, Tchock. Zoals iedereen. En ik vind de hype rondom die plaat nog steeds onbegrijpelijk. Maar het is zoals het is. | ||||
tim. | dinsdag 1 januari 2013 @ 22:25 | |||
Ik snap er ook helemaal niets van. Mooie lijst verder. Bedankt kciR! | ||||
BoerBert | dinsdag 1 januari 2013 @ 22:28 | |||
Als Alt-J na een nummertje of 8/9 was gestopt, was het een prima nummer 1 . | ||||
On | dinsdag 1 januari 2013 @ 22:29 | |||
Maar het leukste nummer Fitzpleasure staat op nummer 10. | ||||
EP3 | dinsdag 1 januari 2013 @ 22:47 | |||
Ik heb die plaat overigens wel echt een kans gegeven, omdat zoveel mensen ermee weglopen, maar ik vind 'm nergens spannend worden. Ook niet na meerdere luisterbeurten. Sterker nog; de nummers worden vrij snel voorspelbaar en eentonig. En - toegegeven - ik trek die stem ook niet zo goed, . - Maar goed, genoeg gezeikt. Gelukkig Nieuwjaar, allemaal, . En bedankt, kciR! . | ||||
Bol_Wan | dinsdag 1 januari 2013 @ 23:02 | |||
de nummers 1 t/m 10 staan niet in mijn lijst, dus die indiecred is alweer binnen dit jaar | ||||
Timo20 | dinsdag 1 januari 2013 @ 23:03 | |||
En,na heel lang wikken, wegen,knippen en plakken mijn album top 10 van 2012: Verreweg de 3 beste albums van het jaar (en die me het meest hebben verrast): 1: Muse - The 2nd Law 2: Alabama Shakes - Boys and Girls 3: Alt-J - An Awesome Wave 4: School is Cool - Entropology (officieel uit 2011 maar hier pas afgelopen maart uitgebracht ) 5: Mumford and Sons - Babel 6: Beach House - Bloom 6: Blaudzun - Heavy Flowers 7: Netsky - 2 8: DeWolff - IV 9: dEUS - Following Sea 10: Dave Matthews Band - Away from The World | ||||
IAmKloot | dinsdag 1 januari 2013 @ 23:04 | |||
ik kan ook helemaal niks met alt j, verder erg leuke lijst | ||||
Timo20 | dinsdag 1 januari 2013 @ 23:12 | |||
Moet zeggen dat ik `t album pas een week of 3 geleden ontdekt heb en het met erg verrast heeft. Had totaal niet dit soort muziek verwacht. Daarnaast vind ik het natuurlijk erg mooi. Vandaar de hoge notering. Mumford and Sons staat zo hoog omdat ik niet had verwacht dat hun muziek me voor een tweede album nog eens zou kunnen boeien. Net buiten de top 10 gevallen: Ellie Goulding - Halcyon: heerlijk album maar na vaker luisteren toch net niet goed genoeg voor een plaatsje in de top 10 Tegenvaller van het jaar: The Killers - Battle Born | ||||
IAmKloot | dinsdag 1 januari 2013 @ 23:15 | |||
heb ook 3 dagen het idee gehad dat ik het een goeie plaat vond...maar ben toch weer afgehaakt, ik vind het te gekunsteld ofzo | ||||
Timo20 | dinsdag 1 januari 2013 @ 23:20 | |||
misschien wat over geproduceerd. Maar dat vind ik aan de andere kant juist weer het aparte eraan | ||||
Arn0 | dinsdag 1 januari 2013 @ 23:47 | |||
Jij bent samen met mij de enige die Balthazar naar waarde heeft geschat | ||||
On | woensdag 2 januari 2013 @ 08:38 | |||
Hij staat ook in mijn top 10 he, wat bijzonder is als enige 'pop'-plaat in mijn top 100. | ||||
Norrage | woensdag 2 januari 2013 @ 09:20 | |||
Mooie lijst! En DO2, ik quote je gewoon fftjes voor je Alt-J reactie:
| ||||
Bol_Wan | woensdag 2 januari 2013 @ 11:42 | |||
Er moet iemand voorop lopen hé | ||||
Norrage | woensdag 2 januari 2013 @ 11:50 | |||
Ben nu dat Sarah Jaffe album aan het luisteren. Klinkt alleraardigst! Sowieso wat van de albums van jouw lijstje. Ik vind Sarah echter niet op Laura lijken, maar meer een 1 op 1 kopie van Feist...Doet een beetje een afbreuk aan de luisterervaring, maar blijft een goed album! | ||||
EP3 | woensdag 2 januari 2013 @ 14:11 | |||
Ik ga hier bijna denken dat je me nu doodleuk vertelt dat je Alt-J helemaal niets vindt onder doen voor het muzikale genie dat Stevie Wonder heet. | ||||
Norrage | woensdag 2 januari 2013 @ 14:16 | |||
De post was niet bedoeld als vergelijking met Stevie Wonder | ||||
n00biedoobiedoo | woensdag 2 januari 2013 @ 14:17 | |||
Nou, over een jaar weet niemand meer wie Alt-J ook weer was, dat zie ik Stevie niet voor elkaar krijgen. Stevie zelf ook niet, trouwens. | ||||
methodmich | woensdag 2 januari 2013 @ 18:56 | |||
Mooi telwerk kCir! Inderdaad weinig Nederlandse artiesten. Zie er nog wel een paar 'under bubblen', zoals Hospital Bombers. Maar dat had meer mogen zijn. | ||||
WD.40 | woensdag 2 januari 2013 @ 22:28 | |||
Leuke lijst. Bedankt, kCir voor het tellen, en de rest voor een hoop nieuw luistervoer | ||||
Timo20 | woensdag 2 januari 2013 @ 23:23 | |||
1 track van het album draaien ze vaak op StuBru en die vind ik erg goed, maar heb het hele album nog niet gehoord | ||||
Norrage | woensdag 2 januari 2013 @ 23:26 | |||
Ik vind Balthazar een onwijs vette band, maar ik vond (zoals eerder gezegd) het album een beetje een tegenvaller. Maar ik ga hem nog maar eens een paar keer luisteren denk ik | ||||
Moody | donderdag 3 januari 2013 @ 19:09 | |||
Ik heb 'm op de 13 plek. Leuk albumpje inderdaad. Wel iets minder fris dan het debuut. | ||||
CrushedTinBox | donderdag 3 januari 2013 @ 19:13 | |||
Ik heb Rats van Balthazar op nummer 9, vind hem beter dan de voorganger. | ||||
kciR | donderdag 3 januari 2013 @ 19:29 | |||
Bij mij stond hij ook in de top 10, maar alleen Arn0 en Bol_Wan hebben hem op één, ik denk dat hij dat bedoeld.. | ||||
Arn0 | donderdag 3 januari 2013 @ 19:33 | |||
Hehe, het was slechts ludiek bedoeld. Veel mensen hadden het in hun lijstje, daar ben ik al tevreden mee | ||||
Moody | vrijdag 4 januari 2013 @ 22:01 | |||
Ik zie nergens namen als Erevan Tusk, Mick Flannery, Damien Jurado, Asaf Avidan, Ramona Falls, Perfume Genius,.... Heb ik nou geen smaak of worden al deze albums compleet genegeerd/vergeten? Kom op mensen! | ||||
Norrage | vrijdag 4 januari 2013 @ 22:04 | |||
Perfume Genius vond ik ernstig tegenvallen, Ramona Falls heb ik door het album van dit jaar leren kennen maar vind ik vooral het vorige album fantastisch, Asaf Avidan vind ik wel lekker maar niks speciaals (sorry ) en Damien Jurado had ik in mijn lijstje. Staat een van de beste nummers van het jaar op, maar was ook net weer een nummertje of wat te eentonig. Mick Flannery kon ik niet zo veel mee en Erevan Tusk ken ik niet. Dus die laatste ga ik uitchecken | ||||
Moody | vrijdag 4 januari 2013 @ 22:11 | |||
Nothing is the News of Museum of Fight? Het vorige album van Ramona Falls is ook erg fijn, maar ik vind de nieuwe nog net wat beter over de gehele linie. Dit is toch gewoon een heerlijk nummer: Ben je het er wel mee eens dat het onbegrijpelijk is dat dit album niet wordt opgepikt, terwijl een vergelijkbare bank als ALT-J (in het genre pop/rock met een twist) kapot gedraaid wordt? Daarbij maken ze ondanks een klein budget geweldige clips. Het album van Erevan Tusk lijkt op het eerste gehoor een vrij doorsnee folk/pop-plaatje, maar als je hem vaker luistert en de teksten tot je neemt, is het een toppertje O.a. deze nrs: | ||||
Bol_Wan | vrijdag 4 januari 2013 @ 22:24 | |||
Sja, ik vind het apart dat ik de enige ben die Billy Talent heeft opgemerkt het afgelopen jaar. Smaken verschillen.. [ Bericht 0% gewijzigd door Bol_Wan op 04-01-2013 23:04:24 ] | ||||
Moody | vrijdag 4 januari 2013 @ 22:27 | |||
Billy Talent is inderdaad niet mijn smaak. Heb het nieuwste album niet eens geluisterd moet ik bekennen. Weet niet of het alleen aan smaak ligt. Ik denk dat veel albums, zeker van de kleinere labels, over het hoofd gezien worden door veel mensen. Het albums van Ramona Falls heeft bijv. maar 11 stemmen op Musicmeter, terwijl Alt-J er 803 heeft | ||||
meowingtons | zaterdag 5 januari 2013 @ 00:37 | |||
Billy Talent's 3e album vond ik maar niets, ben daar eigenlijk afgehaakt met BT... Damn, dat klinkt fijn, ik kende het gewoon niet | ||||
Norrage | zaterdag 5 januari 2013 @ 14:39 | |||
Nothing is the news, sowieso | ||||
daankes | zaterdag 5 januari 2013 @ 16:05 | |||
Zie dit topic nu pas maar mis Cold Specks toch wel bij iedereen. Voor mij een van de betere albums van 2012. Verder hoop nieuwe albums gevonden hier, dank daarvoor! | ||||
methodmich | zaterdag 5 januari 2013 @ 19:07 | |||
Perfume Genius heeft de top 10 van onze gecombineerde FOK! eindlijst gehaald. Dus die is wel vaak zat genoemd volgens mij! Maar goed, dat heb je altijd. Ik zie The Bony King Of Nowhere, Charlie Jones' Big Band en Kelly Hogan, om er maar drie uit mijn top 10 te noemen, ook amper terug. Het blijft toch altijd smaakgebonden en dat is juist ook wel leuk, toch? | ||||
cafca | zaterdag 5 januari 2013 @ 19:09 | |||
Ja, ik zag Peasant en Langhorne Slim ook nergens terug in andere lijstjes. Schandailg! | ||||
Moody | zondag 6 januari 2013 @ 10:34 | |||
Wat betreft Perfume Genius heb je gelijk, het was me niet opgevallen dat die toch wel vaak was genoemd. Ik heb de nieuwe plaat van BKON helemaal gemist. Handig dit topic Had niet verwacht dat hij zo snel na Elenore weer met een nieuwe plaat zou komen. | ||||
Bol_Wan | zondag 6 januari 2013 @ 14:08 | |||
Nieuw jaar, nieuw scandinavisch bandje. Royal Concept is zo'n beetje wat je inmiddels wel kan verwachten: vrolijke indiepop, retecatchy ook: | ||||
pfaf | zondag 6 januari 2013 @ 14:15 | |||
kciR nog bedankt hè. |