![s3647183.jpg]()
1.
First Aid Kit - The Lion's RoarHet tweede album van deze twee meiden uit Zweden. Iets minder folk en iets meer country. Wat mij betreft zeker geslaagd. Gezien de leeftijd van de meiden is dit vrij bijzonder. Mooie teksten en volwassen muziek, wat je niet zou verwachten als je ziet hoe oud ze zijn. Eind 2011 viel het nummer The Lion's Roar al te beluisteren en toen wist ik meteen dat dit mijn album van 2012 ging worden. Het bleek ook zo te zijn, met onder andere Emmylou en To a Poet nog een paar geweldige nummers en Conor Oberst (Bright Eyes) werkt mee op de afsluiter, King of the World, om er het beste album van 2012 van te maken.
•
Favoriete nummer: The Lion's Roar
![s3746757.jpg]()
2.
Dry the River - Shallow BedHet debuut van deze band en meteen een veelbelovend debuut. Vroeger maakten de leden van Dry the River andere muziek, meer de hardcore-kant op, wat terug te zien is aan de vele tatoeages. Gelukkig zijn ze een andere richting ingeslagen, want dit album is een pareltje. Vrij emotionele muziek, met af en toe wat stevigere momenten tussendoor. Prachtige nummers als No Rest, Weights & Measures, New Ceremony en met Lion’s Den een heerlijke afsluiter van een minuut of 12. Een band waar ik nog veel van verwacht in de toekomst.
•
Favoriete nummer: No Rest
![s3763511.jpg]()
3.
Soap&Skin - NarrowPrachtige muziek van een nog zeer jonge meid. Een kort album, maar met aangrijpende nummers als Vater zeker niet te kort. Precies goed, als je het mij vraagt. Vooral pianomuziek, met af en toe wat hulp van wat andere instrumenten. Aangrijpende, vrij emotionele muziek, overtuigend gebracht. Met afstand mijn favoriete nummer is Vater, gezongen in haar moedertaal. Dat mag ze best vaker doen. Hoe dan ook een talent om in de gaten te houden.
•
Favoriete nummer: Vater
![s3716361.jpg]()
4.
Cloud Nothings - Attack on MemoryEven wat stevigere muziek in mijn lijst. Je zou het een enorme bak herrie kunnen vinden, maar ik vind het heerlijk, om tussendoor even naar te luisteren. De stem van de zanger is er wel een waar je van moet houden, anders kan je het niet aanhoren. Geen tussenweg eigenlijk. Goed om even lekker op los te gaan.
•
Favoriete nummer: Wasted Days
5.
Sigur Rós - ValtariEen album van Sigur Rós meer in de stijl van Riceboy Sleeps. Sferischer. In principe wat minder mijn ding. Ik houd meer van de uitbundige Sigur Rós van Takk... en Með suð í eyrum við spilum endalaust. Alsnog staan er enkele geweldige nummers op dit album. Helaas ook een paar nummers waar net wat te weinig inzit en wat net een beetje teveel voortkabbelt. Dat Varuð op dit album staat maakt echter een hoop goed. Dat is met afstand het mooiste nummer van 2012.
•
Favoriete nummer: Varuð
![s3979582.jpg]()
6.
Passion Pit - GossamerHet moeilijke tweede album. Passion Pit is er goed mee omgegaan en komt opnieuw met muziek die vrolijk klinkt, maar als je kijkt naar de teksten kom je tot de conclusie dat het allesbehalve vrolijke muziek is. De zanger worstelt met allerlei problemen en brengt dat op een vrolijke manier, maar daar heeft hij eigenlijk weinig reden toe. Van drank tot vrouwen, het komt allemaal voorbij. Niet origineel, maar wel op een manier gebracht waardoor het heel prettig om naar te luisteren is. Net als het eerste album erg catchy en ik moet me inhouden om niet mee te zingen.
•
Favoriete nummer: Mirrored Sea
![s3880672.jpg]()
7.
Het Zesde Metaal - PloegsteertEen fantastische plaat van Belgische bodem. Gezongen in het West-Vlaams en dus niet te volgen. Gelukkig krijg je bij deze cd de songteksten in het ABN erbij. Dan blijkt Wannes Capelle, de zanger, een behoorlijke tekstschrijver te zijn. Dit album bevat onder andere een prachtige ode aan Frank Vandenbroucke. Zowel tekstueel als instrumentaal zit het geweldig in elkaar en kan ik naar deze plaat blijven luisteren. Deze Belgen laten zien dat men in België nu eenmaal betere muziek maakt dan in Nederland.
•
Favoriete nummer: Ier bie oes
![s3820797.jpg]()
8.
Mumford & Sons - BabelHet trucje van Mumford & Sons is bekend. Een trucje dat uitstekend werkt. Dat dachten de mannen zelf ook en daarom werd deze plaat eigenlijk precies hetzelfde als de eerste. Het enige wat ze hebben veranderd is dat het nog meer gericht is op de live-optredens. Allemaal meezingers, eigenlijk, met een overkill aan banjo. Het is lekker, maar iets meer variatie was welkom geweest. Af en toe een blaasinstrumentje in plaats van de banjo was wel mooi geweest. Het derde album mag toch wel iets anders gaan klinken, anders gaat iedereen heel snel klaar zijn met deze band.
•
Favoriete nummer: Babel
![s3327974.jpg]()
9.
Marina & The Diamonds - Electra HeartMarina vond haar eerste album niet succesvol genoeg. Daarom koos ze voor een andere richting. Ze gaf de productie van de liedjes gedeeltelijk uit handen aan enkele bekende DJ’s. Het levert wat meer mainstream-muziek op. Enige wat gelukkig nog is gebleven zijn de teksten van Marina. Die blijven goed, hoewel het er af en toe wel wat te dik op ligt. Succes heeft ze met deze plaat wel gekregen, maar haar oorspronkelijke fans heeft ze er niet echt blij mee gemaakt. Toch staan er nog enkele pareltjes op, zoals Starring Role en Fear and Loathing. Niet geheel toevallig de minst pop-achtige liedjes. Het valt te hopen dat ze weer terugkeert naar haar stijl van het eerste album, maar dat zal waarschijnlijk ijdele hoop blijken te zijn. Ze kan zoveel beter.
•
Favoriete nummer: Starring Role
![s3949994.jpg]()
10.
Alt-J - An Awesome WaveDé hype van 2012. Niet geheel onterecht. Hele aardige muziek, vrij origineel ook nog. De enorme hype echter niet helemaal waard. Wat doet het er verder toe, naar nummers als Breezeblocks, Matilda, Tessellate en Taro luisteren is geen straf voor je oren.
•
Favoriete nummer: Breezeblocks
![s4046522.jpg]()
![s3948511.jpg]()
![s3886546.jpg]()
![s3844564.jpg]()
![s3696068.jpg]()
![s4043582.jpg]()
![s3734913.jpg]()
![s3935520.jpg]()
![s4055744.jpg]()
![s4037158.jpg]()
11.
Bat for Lashes - The Haunted Man•
Favoriete nummer: Laura
12.
Glen Hansard - Rhythm and Response•
Favoriete nummer: Bird of Sorrow
13.
The Gaslight Anthem - Handwritten•
Favoriete nummer: “45”
14.
Blood Red Shoes - In Time to Voices•
Favoriete nummer: Cold
15.
Matt Elliott - The Broken Man•
Favoriete nummer: Dust Flesh and Bones
16.
Grizzly Bear - Shields•
Favoriete nummer: Speak in Rounds
17.
Shearwater - Animal Joy•
Favoriete nummer: You As You Were
18.
The Tallest Man on Earth - There's No Leaving Now•
Favoriete nummer: There's No Leaving Now
19.
Two Door Cinema Club - Beacon•
Favoriete nummer: Handshake
20.
Jessie Ware - Devotion•
Favoriete nummer: Wildest Moments
![s3888174.jpg]()
![s4080978.jpg]()
![s3824056.jpg]()
![s3842781.jpg]()
![s4011753.jpg]()
![s3683717.jpg]()
![s4065445.jpg]()
![s4106916.jpg]()
![Balthazar-Rats-Packshot.jpg]()
![s4017931.jpg]()
21.
Beach House - Bloom•
Favoriete nummer: Myth
22.
Band of Horses - Mirage Rock•
Favoriete nummer: Heartbreak On The 101
23.
Lost in the Trees - A Church That Fits Our Needs•
Favoriete nummer: Golden Eyelids
24.
Alex Winston - King Con•
Favoriete nummer: Velvet Elvis
25.
Angus Stone - Broken Brights•
Favoriete nummer: Only a Woman
26.
The Maccabees - Given to the Wild•
Favoriete nummer: Feel to Follow
27.
Tame Impala - Lonerism•
Favoriete nummer: Elephant
28.
Ellie Goulding - Halcyon•
Favoriete nummer: Figure 8
29.
Balthazar - Rats•
Favoriete nummer: Any Suggestion
30.
Yeasayer - Fragrant World•
Favoriete nummer: Henrietta
![s3935982.jpg]()
![s3905717.jpg]()
![s3908397.jpg]()
![s3823663.jpg]()
![s3786402.jpg]()
![s3783416.jpg]()
![s4007119.jpg]()
![calvin18months1.jpg]()
![s4037833.jpg]()
![s3639682.jpg]()
31.
Julia Stone - By the Horns•
Favoriete nummer: By the Horns
32.
Silversun Pickups - Neck of the Woods•
Favoriete nummer: Bloody Mary (Nerve Endings)
33.
Japandroids - Celebration Rock•
Favoriete nummer: The Nights of Wine and Roses
34.
Animal Collective - Centipede Hz•
Favoriete nummer: Today’s Supernatural
35.
Damien Jurado - Maraqopa•
Favoriete nummer: Museum of Flight
36.
The Shins - Port of Morrow•
Favoriete nummer: Simple Song