Hierbij mijn lijstje (even tussen de discussies door)
1. Alt-J – An Awesome WaveHierbij had ik een quote van Norrage neerkunnen zetten, je zou hem er haast uithalen vanwege de aandacht die het krijgt, maar dat is echt een slechte rede om deze vernieuwende plaat niet de plek te geven die het verdiend. Alleen Matilda kan mij niet helemaal bekoren, maar verder een erg veelzijdige plaat die laat zien dat dit op alle vlakken een sterke band is.
2. Patrick Watson – Adventures in Your Own BackyardInmiddels al weer de vierde langspeelplaat van Patrick Watson. Voor mij kan deze plaat goed concurreren met zijn eerdere werk en is een mooie aanvulling op zijn collectie. Ook weer een gevarieerde, gelaagde plaat met verschillende stemmingen, van het rustige Words In The Fire tot het opbeurende Into Giants.
3. The xx – CoexistHun debuurt staat in mijn top 5 van de beste platen ooit, daardoor keek ik rijk halzend uit naar de tweede plaat. In het begin misschien niet helemaal wat ik had gehoopt, ik moest vooral wennen aan een aantal beats van Jamie. Inmiddels is het allemaal goed ingedaald, mede door de nummers live te zien. Een waardige opvolger van het debuut.
4. The Weeknd – TrilogyLang getwijfeld of deze plaat in mijn lijstje zou komen, aangezien het eigenlijk drie gebundelde mixtapes uit 2011 zijn. Maar deze verzameling heeft dusdanig indruk gemaakt, dat ik er niet onderuit kon. Eigenlijk was dit voor mij het opstapje naar wat meer r&b georienteerde muziek (welke ik voorheen verafschuwde) en in 2012 echt van de grond kwam (alternative r&b zeg maar). Atze de Vrieze schreef onlangs op
3voor12 nog een mooi stuk over dat laatste.
5. Balthazar – RatsHet vijfkoppige Balthazar kwam dit jaar met hun opvolger van Applaus, deze plaat eindigt echter een stuk hoger in mijn eindlijstje. Rats is een stuk ingetogener dan Applaus, live zijn vooral nummers van die plaat een aangename afwisseling. Op plaat klinkt Rats echter als één geheel. Wat ik erg waardeer aan Balthazar is de meerstemmige zang die nooit teveel wordt. Muzikaal is er ook veel te horen, maar door het minimale karakter is het nooit teveel. Beste plaat uit de Benelux dit jaar!
6. Asaf Avidan – Different PulsesAls eerste zal ik bekennen dat ik de remix van Reckoning Song mij bij deze artiest bracht, ik vind de remix overigens allerminst onaardig. Moody heeft het verder afgemaakt, door deze te tippen (het is zijn nummer 1). Ik houd wel van stemmen waar je even aan moet wennen en daardoor wat ontoegankelijker zijn. De stem van Asaf is er zo eentje. Er klinkt veel emotie in zijn stem, wat in combinatie met de muziek voor mij een gouden combinatie is. Ook weer een plaat met veel verschillende nummers en lagen (ik begin een patroon te herkennen in mijn lijstje)
7. How To Dress Well – Total LossDeze past ook in het rijtje 'alternative r&b', al is deze weer heel anders dan The Weeknd of Frank Ocean. Een gelikte plaat van Tom Krell, waarin hij zijn stem laat loopen en gebruikt om een nummer mee op te bouwen (denk niet aan een beatbox). Verder maakt hij veel gebruik van klassieke instrumenten als viool en piano. Werkt verrassend goed samen met zijn stem.
8. The Maccabees – Given To The WildHierover kan ik niet heel veel zeggen, gewoon een erg leuke popplaat
9. Andy Burrows – Company Vorig jaar al de kerstplaat met Tom Smith van de Editors, dit jaar laat hij zien dat de oud drummer van Razorlight heel goed in staat is om zelf nummers te schrijven en spelen. Leuke singer-songwriter nummers die muzikaal ook nog eens kloppen.
10. Perfume Genius – Put Your Back N 2 ItWeer een zanger met een vrij unieke stem, ondersteunt met piano, viool en af en toe een gruizige gitaar en drum. Breekbare en eerlijke liedjes.
11. Lana Del Rey – Born To Die
12. Jack White – Blunderbuss
13. Of Monsters And Men – My Head Is An Animal
14. Brasstronaut – Mean Sun
15. Shearwater – Animal Joy
16. Bart Constant – Tell Yourself Whatever You Have To
17. The Shins – Port Of Morrow
18. Godspeed You! Black Emperor – ‘Allelujah! Don’t Bend! Ascend!
19. We Have Band – Ternion
20. The Me In You – Forgotten Clothes21. The Magnetic North – Orkney: Symphony Of The Magnetic North
22. Egyptian Hip Hop – Good Don't Sleep
23. Frank Ocean – Channel Orange
24. Paul Banks – Banks
25. Poliça – Give You The Ghost
26. Ramona Falls – Prophet
27. Great Lake Swimmers – New Wild Everywhere
28. Alberta Cross – Songs of Patience
29. Floex – Zorya
30. Calexico - Algiers
31. Sigur Rós – Valtari
32. Efterklang – Piramida
33. Moss – Ornaments
34. Django Django – Django Django
35. Balmorhea – Stranger
36. Crystal Castles – (III)
37. Glen Hansard – Rhythm And Repose
38. Isbells – Stoalin'
39. The Twilight Sad – No One Can Ever Know
40. Pg.lost – Key
41. Santigold – Master of My Make-Believe
42. Kensington – Vultures
43. Grimes – Visions
44. Jessie Ware - Devotion
45. Kapabel – De Avonduren
46. Mono – For My Parents
47. Zelienople – The World Is A House On Fire
48. Actress – R.I.P.
49. DIIV – Oshin
50. Bretón – Other People's Problems
Nr. 51-70 in spoiler
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Eervolle vermeldingen (EP's doe ik nooit in mijn eindlijst)
Ólafur Arnalds & Nils Frahm – StareUitgebracht ter ere van Record Store Day en het vijf jarige bestaan van hun label Erased Tapes, mooie samenwerking van twee wereldartiesten, waarbij Ólafur klassieker is ingesteld op piano en viool en Nils Frahm meer neigt naar elektronische instrumenten. Goede combi!
Spacekees – OcarinaSpacekees?! Klopt. Dit is wel een leuk conceptplaatje van hem, gebaseerd op het spel The Legend of Zelda: Ocarina of Time. Met Zelda als favoriete game kon ik hier niet onderuit. Niet altijd even sterk, maar erg leuk gedaan, mede door de skits tussendoor met gastrollen van Sef en Yayo.
Conclusie:2012 was een mooi muziekjaar, waarin ik mijn smaak verder heb verbreed, met name richting r&b (wat vooral te danken is aan de menging daarvan met alternative). Met een kleine teleurstelling moet ik toch stellen dat een echte 10 er dit jaar niet inzit. 2012 was vooral een jaar met kwalitatief goede albums in de breedte. Mijn platenkast is een aantal mooie plaatjes rijker geworden, die zeker nog vaak gedraaid gaan worden.
Aan de andere kant hebben veel van mijn favoriete bands mij een beetje in de steek gelaten, waarbij ik met name doel op Bloc Party en in bepaalde mate The Killers. Dan zijn er ook nog Mono en Efterklang die ik wil benoemen, beide hebben een plaat in mijn top 10 allertijden (respectievelijk You Are There en Tripper), maar de platen die zij dit jaar uitbrachten vind ik toch minder. De ideale Mono plaat bestaat voor mij uit 2x gitaar, bas en drum, bewaar de orkesten maar voor speciale live opvoeringen als Holy Ground: Live in NY, waar het een goede toevoeging is.. Het Deense Efterklang heeft een degelijke plaatje uitgebracht, maar heeft zich iets teveel verloren in het maken van een conceptuele plaat
Dat was 2012, dat 2013 muzikaal minstens zo goed mag zijn
[ Bericht 0% gewijzigd door kciR op 27-12-2012 16:06:42 ]