abonnement Unibet Coolblue
pi_81046378
Aangezien het vorige topic over Noorwegen (4) dicht ging, kunnen we hier weer verder.

Een paar handige links:
* Vliegen binnen Noorwegen doe je met www.norwegian.no, www.sas.no of www.wideroe.no (een dochter van de SAS). Prijzen zijn altijd inclusief alle belastingen!

* Treinroutes en prijzen vind je hier: www.nsb.no Let hier erop dat je 'minipris'-tickets kan boeken vanaf 90 dagen voor vertrek, die kosten slechts 199, 299 of 399 NOK ongeacht de reisafstand!

* Bussen: www.lavprisekspressen.no, www.nor-way.no

* De boot: www.hurtigruten.no

Algemene touristische informatie: www.visitnorway.com

Het weer kan je overigens hier, hier en hier bekijken


Natuurlijk is het ook handig om te weten hoe je van Nederland naar Noorwegen toe komt.
* Met de auto -voor routes zie www.anwb.nl of www.viamichelin.com-, eventueel in combinatie met de boot (www.colorline.no, www.stenaline.no, www.dfds.no).
* Met de bus, bijvoorbeeld met www.eurolines.com.
* Of met het vliegtuig. De low-budget maatschappijen Ryanair en Norwegian hebben vaak scherpe aanbiedingen vanaf Schiphol en Düsseldorf/Weeze. Maar ook de KLM en de SAS brengen je graag per vliegtuig naar Noorwegen toe. (en de KLM is vaak goedkoper als je vanuit Duitsland vertrekt, maar dan wel www.klm.de gebruiken ipv www.klm.nl)
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_81046444
Laatste posts:
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 12:54 schreef Oneself het volgende:
Peoples, een kleine vraag:

Wat betekent 'rend mig'?

Internet wijst me erop dat het Deens is, en niet Noors? Kom er niet helemaal uit.
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 17:29 schreef Oneself het volgende:

[..]

Hm dus toch Deens.. Nah heb geen duidelijke context, een Noorse kennis wilt me niet zeggen wat het betekent. Irritant figuur issie ook.

Maar het zal dan zoiets als 'laat me' zijn?

Thanks btw!
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 19:30 schreef Pyttpytt het volgende:
Heb het in het Noors nog ooit van gehoord. Misschien eens in KAA kijken of daar Neder-Denen zitten...?
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 12:35 schreef Oneself het volgende:

[..]

KAA?
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_81046475
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 12:35 schreef Oneself het volgende:

[..]

KAA?
KAAskoppen: Kaaskoppen in het buitenland
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
  woensdag 5 mei 2010 @ 13:18:09 #4
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_81047221
Ik herhaal mijn vraag hier ook nog maar even:

Vanaf aanstaande maandag t/m vrijdag zit ik voor het eerst in Noorwegen! Ik was van plan de eerste avond in Oslo rond te lopen en vooral in de beeldentuin foto's te maken. Het weer voor maandag ziet er alleen niet zo goed uit, dus weet iemand alternatieve (binnen) activiteiten voor een maandagavond in Oslo?
pi_81048205
Volgende maand ben ik in Noorwegen!
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
pi_81048667
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 13:18 schreef Lemans24 het volgende:
Ik herhaal mijn vraag hier ook nog maar even:

Vanaf aanstaande maandag t/m vrijdag zit ik voor het eerst in Noorwegen! Ik was van plan de eerste avond in Oslo rond te lopen en vooral in de beeldentuin foto's te maken. Het weer voor maandag ziet er alleen niet zo goed uit, dus weet iemand alternatieve (binnen) activiteiten voor een maandagavond in Oslo?
mueseum eiland, meerdere musea bij elkaar.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  Moderator woensdag 5 mei 2010 @ 14:07:46 #7
45833 crew  Fogel
pi_81048806
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 14:03 schreef Its-Jojo-4you het volgende:

[..]

mueseum eiland, meerdere musea bij elkaar.
Bygdøy is een schiereiland
En de musea zijn meestal niet in de avond geopend.

Ik zal even nadenken wat 's avonds wel binnendeurs kan doen, behalve in een kroeg/winkelcentrumhangen.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  woensdag 5 mei 2010 @ 14:17:45 #8
202014 JJH
Knetter. O+
pi_81049102
Overmorgen kijken bij een vakantieauto.
pi_81061606
Musea zijn niet open op maandagavond. Overdag vaak ook niet. Er zijn wel zat leuke tentjes die open zijn, maar weet niet of je speciaal daarvoor naar Oslo kwam Indien ja, dan kan ik omgeving Grünerløkka aanraden, of anders Mono in het centrum. Winkels in Oslo City winkelcentrum zijn tot 23 uur open, je kan naar de opera, mits er iets speelt en er nog kaartjes zijn...
Visitoslo zegt dit:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 6 mei 2010 @ 09:55:49 #10
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_81077072


De Lofoten tvp
  donderdag 6 mei 2010 @ 10:34:18 #11
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_81078080
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 20:53 schreef Pyttpytt het volgende:
Musea zijn niet open op maandagavond. Overdag vaak ook niet. Er zijn wel zat leuke tentjes die open zijn, maar weet niet of je speciaal daarvoor naar Oslo kwam Indien ja, dan kan ik omgeving Grünerløkka aanraden, of anders Mono in het centrum. Winkels in Oslo City winkelcentrum zijn tot 23 uur open, je kan naar de opera, mits er iets speelt en er nog kaartjes zijn...
Visitoslo zegt dit:

Die lijst had ik al gevonden! Ik hoop nog steeds op mooier weer, want geld uitgeven voor concertkaartjes is niet echt de bedoeling
Ik heb ook maar tot 23:00 de tijd, dus een restaurant en winkels worden het meest waarschijnlijk.
  Moderator donderdag 6 mei 2010 @ 10:46:45 #12
45833 crew  Fogel
pi_81078441
Ik zou gewoon vanaf centraal station met tram 12 richting Vigelandsparken gaan, dan zie je ook gelijk een stuk van de stad. Mocht het shitweer worden kan je bij Bambus gaan eten of bij Gamle Major wat gaan drinken. Of een film gaan kijken bij Colosseum kino.
Of je blijft in de tram zitten (die staat enkele minuten stil bij Majorstua en verandert in lijn 19) en gaat weer het centrum in.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  donderdag 6 mei 2010 @ 11:05:24 #13
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_81078991
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 10:46 schreef Fogel het volgende:
Ik zou gewoon vanaf centraal station met tram 12 richting Vigelandsparken gaan, dan zie je ook gelijk een stuk van de stad. Mocht het shitweer worden kan je bij Bambus gaan eten of bij Gamle Major wat gaan drinken. Of een film gaan kijken bij Colosseum kino.
Of je blijft in de tram zitten (die staat enkele minuten stil bij Majorstua en verandert in lijn 19) en gaat weer het centrum in.
Dank je.
Op dit moment zijn de vooruitzichten:

Regen in Oslo op maandag
Regen in Myrdal op dinsdagochtend (plan is 20 km lopen...)
Regen in Flam op dinsdagmiddag
Regen in Flam en Bergen op woensdag (plan is boot naar Gudvangen)
Bewolkt in de trein naar Oslo op donderdag

Ik wil niet al te pessimistisch denken, maar met het bovenstaande weer, ben ik geneigd m'n verlies te nemen (op de treinkaartjes) en thuis te blijven... Er moet wel wat meer te zien zijn dan laaghangende bewolking en zeikregen natuurlijk.
  Moderator donderdag 6 mei 2010 @ 11:08:30 #14
45833 crew  Fogel
pi_81079083
Meestal klopt er geen zak van de weerberichten. (en daarnaast ga je niet dood van een beetje regen, zelfs niet van veel regen)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  donderdag 6 mei 2010 @ 11:16:32 #15
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_81079380
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 11:08 schreef Fogel het volgende:
Meestal klopt er geen zak van de weerberichten. (en daarnaast ga je niet dood van een beetje regen, zelfs niet van veel regen)
Nee, natuurlijk niet. Al vermijd ik het lopen door de regen zo veel mogelijk (eigenlijk altijd)
Maar voornamelijk: ik wil wat van de landschappen zien... Ik ga geen 500 euro betalen voor vier dagen reizen door de mist.
  donderdag 6 mei 2010 @ 11:18:16 #16
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_81079436
Van de zomer drie weken naar Noorwegen met een camper.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
  Moderator donderdag 6 mei 2010 @ 11:50:49 #17
45833 crew  Fogel
pi_81080729
Voor mensen die van vliegen houden: The Explore Norway Ticket
quote:
The Explore Norway Ticket

Discover Norway - Unlimited flights for 2 weeks during the period 21st June to 27st August.

With its breathtaking natural landscapes, fascinating historical sights, exhilarating activities and vibrant modern cities, Norway is an unforgettable country to visit.

The Explore Norway Ticket gives you the freedom to fly to 35 destinations in Norway, which means you can experience as many of the spectacular wonders as you like. Norway is a country with unlimited possibilities!

Book your ticket online and get access to our Explore Norway online booking system to plan your journey and book your flights.

Explore Northern Norway/Zone Finnmark

Discover what you could see and do in two weeks in zone Finnmark with our suggested itinerary. If you like what you see, you're only a few clicks away from your fantastic Explore Norway experience! You can also read more about Finnmark in our destination guide.
Explore Northern Norway/Zone Nordland

Discover what zone Nordland has to offer. You can travel between Trondheim and Tromsø and everywhere in between. Lofoten, Helgeland, Tromsø, Trondheim... Now you can see it all! Read more about the destinations in Nordland here.
Explore Southern Norway

Experience everything from beaches and rural coastal towns in Southern Norway to the beautiful and magnificent Fjords. Read our sample itinerary and let yourself be inspired. You can also read more about Southern Norway and the Fjords in our destination guide.


Zones Days NOK
Whole of Norway 14 3975*
Within one zone 14 2775*
Within two zones 14 3375*
Additional week 7 1750*
Zeer schappelijke prijzen, zeker gezien het feit dat vluchten in Noord-Noorwegen vaak vrij duur zijn.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  donderdag 6 mei 2010 @ 13:07:34 #18
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_81083772
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 11:08 schreef Fogel het volgende:
Meestal klopt er geen zak van de weerberichten. (en daarnaast ga je niet dood van een beetje regen, zelfs niet van veel regen)
Hm, het weerbericht is idd wel erg veranderlijk daar... Nu ziet het er al weer een stuk beter uit voor die periode. Nog wel regen op het meest kritische moment (de wandeling), maar op zowel maandag, woensdag als donderdag half bewolkt.

Ik wacht nog wel even af! Alleen regen en algehele bewolking op dinsdag én woensdag zouden overigens tot annuleren kunnen leiden (dan zou ik immers de hele fjord-experience missen).

Oh, en hoe kan er bij -5 graden regen vallen?
pi_81085073
Je zit in Oslo wel erg dicht bij open water, dus daar kan het sowieso veranderlijk zijn.

En waar ging je ook weer heen met de trein? Aan de andere kant van het land kan heel erg ander weer zijn Dus je kan met regen in de trein stappen, en met zon er weer uit.

De fjorden gaan bekijken met bewolkt weer is toch geen ramp? Ik vond het sowieso al machtig mooi met een waterig zonnetje, en het lijkt me een extra dimensie meebrengen om ze ook met slecht weer te zien. Kan bijzondere dreigende plaatjes opleveren Zo is het land namelijk ook.

En wandelen met een paraplu heb ik nooit een probleem gevonden. Nog fijner dan met een regenjas aan, die wordt zo zweterig en mijn bril blijft niet droog


Bij -5 graden regen... Stond er niet 'neerslag'? Da's meer dan regen alleen
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
  donderdag 6 mei 2010 @ 14:09:39 #20
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_81086380
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 13:37 schreef Sally het volgende:
Je zit in Oslo wel erg dicht bij open water, dus daar kan het sowieso veranderlijk zijn.

En waar ging je ook weer heen met de trein? Aan de andere kant van het land kan heel erg ander weer zijn Dus je kan met regen in de trein stappen, en met zon er weer uit.

De fjorden gaan bekijken met bewolkt weer is toch geen ramp? Ik vond het sowieso al machtig mooi met een waterig zonnetje, en het lijkt me een extra dimensie meebrengen om ze ook met slecht weer te zien. Kan bijzondere dreigende plaatjes opleveren Zo is het land namelijk ook.

En wandelen met een paraplu heb ik nooit een probleem gevonden. Nog fijner dan met een regenjas aan, die wordt zo zweterig en mijn bril blijft niet droog

Bij -5 graden regen... Stond er niet 'neerslag'? Da's meer dan regen alleen
Mijn schema (ik heb het weer laten staan):

Regen in Oslo op maandag
Regen in Myrdal op dinsdagochtend (plan is 20 km lopen...)
Regen in Flam op dinsdagmiddag
Regen in Flam en Bergen op woensdag (plan is boot naar Gudvangen)
Bewolkt in de trein naar Oslo op donderdag

Dreigende luchten zijn overigens prima, geweldig zelfs, maar strak loodgrijs met regen (zoals Nederland afgelopen zondag en maandag (7,5 graden in mei!) is natuurlijk waardeloos.

Oh, ik heb niet eens een paraplu! En m'n nieuwe wandelschoenen zijn bewust voor mooi weer gekocht, lekker ventilerend. Ik ga de koop van echte hikingboots maar even heel erg naar voren schuiven... (naar dit weekend dus)
  donderdag 6 mei 2010 @ 14:12:09 #21
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_81086474
Het door de sneeuwvlokjes van Myrdal naar Flam lopen, lijkt me op de één of andere manier toch ook wel leuk... Mét die hikingboots dus. En wellicht iets van thermische kleding?
  Moderator donderdag 6 mei 2010 @ 14:12:53 #22
45833 crew  Fogel
pi_81086504
Schoenen kopen kan je ook in Oslo nog doen, vlakbij CS zit de sportwinkel XXL die erg vaak zeer scherpe prijzen heeft.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_81087143
Je hebt ook van die overdingen voor over je schoenen, simpel plastic. Die zijn meestal open aan de onderkant echter, dus in een pak sneeuw heb je er niet veel aan. Wat je wel mee kunt nemen zijn camaches, bij de bergsportwinkels te verkrijgen, en wellicht ook bij die sportstore die Fogel noemt

Die gaan over je schoenen heen met een haakje en vallen over je onderbenen. Er zit elastiek onderin zodat ze niet naar boven kruipen als je een een laag sneeuw stapt Ze wegen bijna nix.

Hoef je geen nieuwe schoenen te kopen
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
  donderdag 6 mei 2010 @ 15:12:47 #24
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_81088982
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 14:27 schreef Sally het volgende:
Je hebt ook van die overdingen voor over je schoenen, simpel plastic. Die zijn meestal open aan de onderkant echter, dus in een pak sneeuw heb je er niet veel aan. Wat je wel mee kunt nemen zijn camaches, bij de bergsportwinkels te verkrijgen, en wellicht ook bij die sportstore die Fogel noemt

Die gaan over je schoenen heen met een haakje en vallen over je onderbenen. Er zit elastiek onderin zodat ze niet naar boven kruipen als je een een laag sneeuw stapt Ze wegen bijna nix.

Hoef je geen nieuwe schoenen te kopen
Het is me niet geheel duidelijk wat wat is...
Volgens Google zijn Camaches die dingen je over de onderkant van de broek en bovenkant schoen doet. Dan zullen mijn schoenen nog steeds nat worden.
Dan gaan overschoenen dus over de schoen en worden aan de bovenkant gesloten.

Maar goed, ik moet toch nog goede B/C schoenen hebben.
pi_81089731
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 15:12 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Het is me niet geheel duidelijk wat wat is...
Volgens Google zijn Camaches die dingen je over de onderkant van de broek en bovenkant schoen doet. Dan zullen mijn schoenen nog steeds nat worden.
Dan gaan overschoenen dus over de schoen en worden aan de bovenkant gesloten.

Maar goed, ik moet toch nog goede B/C schoenen hebben.
Ja, dat zijn camaches. Ze vallen een stukje over je schoen heen, meestal het vetergedeelte, en met een touwtje onder je schoen door om ze vast te houden.

Enige foto op het web:
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
  vrijdag 7 mei 2010 @ 12:18:52 #26
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_81126297
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 13:37 schreef Sally het volgende:
Bij -5 graden regen... Stond er niet 'neerslag'? Da's meer dan regen alleen
Het is weer aangepast:

Snow showers. Light breeze, 3 m/s from west. 1.5 mm precipitation per 24 hours.

Dat is in Myrdal, want in Flamm 867 meter lager, gaat het natuurlijk wel regenen.
  woensdag 12 mei 2010 @ 15:57:24 #27
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_81344764
tvp
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_81349266
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 15:57 schreef Detroit het volgende:
tvp
Dat dus Nog een kleine maand en we gaan
  donderdag 13 mei 2010 @ 09:06:21 #29
7957 Chevalric
The things I do for love...
pi_81371970
Ik ga halverwege juni voor een maand naar Zweden en Noorwegen (vooral Noorwegen) op de motor. Dit is de route die ik min of meer ga rijden. De eerste week door Zweden omhoog naar de Noordkaap en vanaf daar rustig weer terug naar Nederland via Noorwegen.

Voor de overnachtingen probeer ik zoveel mogelijk gebruik te maken van Hytter met hier en daar een nachtje in een tent of een hotelkamer. De tent is daarbij dan wel het laatste redmiddel, want met temperaturen van 5 graden in een tent slapen is niet mijn idee van fun (een tent is eigenlijk nooit fun)

Ik hoop dat het weer een beetje meevalt, zodat ik niet 4 weken in de regen rijdt, maar ik gok dat dat wel mee valt.
  vrijdag 14 mei 2010 @ 15:28:11 #30
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_81419721
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 15:30 schreef Sally het volgende:

[..]

Ja, dat zijn camaches. Ze vallen een stukje over je schoen heen, meestal het vetergedeelte, en met een touwtje onder je schoen door om ze vast te houden.

Enige foto op het web:
[ afbeelding ]
Wij hebben die dingen ook, we doen ze alleen altijd te laat om

Ik ga trouwens juli - augustus naar Noorwegen
pi_81470721
Hoe is het weer in de zomer in Noorwegen? Stel dat je zeg maar niet meer naar het noorden gaat dan "halverwege"?
Wij denken er over om naar Noorwegen te gaan, maar als het echt koud is, dan zien we dat niet zo zitten
  Moderator zaterdag 15 mei 2010 @ 22:52:28 #32
45833 crew  Fogel
pi_81472409
Als je Trondheim als "halverwege" telt, dan varieert het van 5 tot 30 graden in de zomer... maar normaal gesproken zo'n 15-25 graden.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  zondag 16 mei 2010 @ 09:09:24 #33
7957 Chevalric
The things I do for love...
pi_81480040
quote:
Op zaterdag 15 mei 2010 22:02 schreef lezzer het volgende:
Hoe is het weer in de zomer in Noorwegen? Stel dat je zeg maar niet meer naar het noorden gaat dan "halverwege"?
Wij denken er over om naar Noorwegen te gaan, maar als het echt koud is, dan zien we dat niet zo zitten
Koud valt wel mee volgens mijn internetonderzoek, je loopt wel redelijk wat kans op regen.
pi_81484430
Vooral aan de kust is het weer erg wisselvallig.

Als je naar het binnenland trekt heb je meer kans op mooi weer.
  maandag 17 mei 2010 @ 02:31:03 #35
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_81521620
Van de zomer was ik en Oslo en Bergen (en in de buurt daarvan). Paar daagjes daarvoor was ik nog verbrand in Berlijn en was het echt heet. In Bergen had ik de trui aan.
Maar dan moet ik wel erbij zeggen dat ik dat als jas meegenomen had, kun je makkelijker opvouwen en i een rugzak stoppen We hadden geluk dat het niet regende.

Wel prachtig daar, we waren zo'n berg opgegaan met een treintje (ben even alle namen kwijt ) Vanaf daar zijn we van de officiele wegen gegaan, en een paar uur prachtig gewandeld en geklauterd, geweldig.
吴 曼 迪
  maandag 17 mei 2010 @ 13:22:02 #36
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_81531592
Vorige week was ik slechts vier dagen in Noorwegen, maar ik heb meer gezien en gedaan dan ik ooit voor mogelijk had gehouden. En het weer was ook nog eens prima!

Na een flinke regenbui van 10 minuten terwijl ik, net aangekomen in Oslo, bovenop het operagebouw stond, is het gewoon droog geweest. Ik heb een paar uurtjes door het Vigelandsparken en Frognetparken gelopen en toen de Colosseum biocoop ingegaan (erg gaaf geluid!). Toen naar het station gelopen en met de trein naar Myrsdal vertrokken.

De wandeltocht van Myrdal naar Flåm begon in de sneeuw en de vrieskou, waar ik toch blij was met m'n bergschoenen. De tweede helft van de wandeltocht, over asfalt, waren ze echter nogal overbodig. De uitzichten zijn indrukwekkend, de meeste watervallen nog wel bevroren (!) In Flåm zelf heb ik me vermaakt met meer lopen en foto's van het fjord, het aangemeerde cruiseschip en de watervallen maken.

De volgende dag stond, bij een strakblauwe lucht, de boottocht van Flåm naar Gudvangen op het programma. Er was inmiddels een nieuw cruiseschip aangemeerd. De boottocht was prachtig en het landschap vooral zéér fotogeniek! Toen met de bus via het Stalheim hotel naar Voss en met de trein naar Bergen.

In Bergen, waar het toch zeer regelmatig regent, was de lucht nog steeds strak blauw en was de kans op een verbrande neus vele maler groter dan op een nat pak. Het mooie weer zorgde ervoor dat de mensen vrolijk waren en in waren voor een praatje. Later hoorde ik in Oslo dat dit een kenmerk is van de Bergenaren: er wordt volop geprofiteerd van het het mooie weer.
's Avonds heb ik de bevestiging gekregen dat het uitgaansleven inderdaad prijzig is (7 euro voor een biertje), maar het publiek in het café was dat zeker waard.

De treinreis terug naar Oslo is oh zo mooi, maar de terugkomst in Oslo zelf een beetje een tegenvaller na een bezoek aan Bergen. Oslo blijft gewoon een middelgrote stad, zonder veel bijzondere plekken. Al was de wandeltocht langs de diverse parken en heuvelop langs de rivier best interessant.

Samenvattend, mijn ervaringen met Noorwegen:

- prachtige landschappen
- zeer georganiseerd
- aardige mensen
- erg mooie vrouwen
- obsessief sportief
- veel immigranten, buitenlandse studenten en werkzoekenden
- en natuurlijk: verschrikkelijk duur (maar ach...)

Dit eerste bezoek aan Noorwegen zal zeker niet het laatste zijn!
  maandag 17 mei 2010 @ 15:28:04 #37
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_81536370
Wij (toch?!) willen foto's
  maandag 17 mei 2010 @ 15:56:07 #38
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_81537510
quote:
Op maandag 17 mei 2010 15:28 schreef PLAE@ het volgende:
Wij (toch?!) willen foto's
Die volgen later, moet ze nog uploaden...
Maar er zitten hele mooie bij!
pi_81539830
Ik heb een aantal mooie foto's van Noorwegen waaronder veel van Oslo. Is het gepast om die hier te plaatsen of in het Oslo topic (waar al 2 jaar niet meer op gereageerd is)?
"Well, you should've called. I wouldn't have answered, but you coulda left a message, which I would've quickly erased."
pi_81563811
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 09:06 schreef Chevalric het volgende:
Ik ga halverwege juni voor een maand naar Zweden en Noorwegen (vooral Noorwegen) op de motor. Dit is de route die ik min of meer ga rijden.
Van Göteborg naar Stenungsund is een pisendje. Sta je 's morgens om half 10 uur op de kade, ben je om 11 uur op je overnachtingsadres

Lijkt me niet in verhouding staan tot de rest van je reis of had je grootse plannen om in Göteborg de dag door te brengen?

Tevens TVP
  Moderator dinsdag 18 mei 2010 @ 09:28:32 #41
45833 crew  Fogel
pi_81568167
quote:
Op maandag 17 mei 2010 13:22 schreef Lemans24 het volgende:
-knip-

's Avonds heb ik de bevestiging gekregen dat het uitgaansleven inderdaad prijzig is (7 euro voor een biertje), maar het publiek in het café was dat zeker waard.

De treinreis terug naar Oslo is oh zo mooi, maar de terugkomst in Oslo zelf een beetje een tegenvaller na een bezoek aan Bergen. Oslo blijft gewoon een middelgrote stad, zonder veel bijzondere plekken. Al was de wandeltocht langs de diverse parken en heuvelop langs de rivier best interessant.

-knip-
Nogmaals, 7¤ lijkt duur, maar het verschil met Nederland is dat je "biertje" (over het algemeen) een halve liter is ipv een lullig 0,18l (a 2¤, wat al snel vertaald naar ca 5,50¤ voor dezelfde hoeveelheid).

Oslo valt tegen na Bergen? Da's nieuw...
Als stad heeft Oslo veel meer te bieden dan Bergen (een vismarkt en een kabeltram, dan heb je Bergen al gezien), maar de natuur rond Bergen is mooier.
Oslo is inderdaad een middelgrote stad (Oslo zelf net onder de 600.000 inwoners, "groot Oslo" rond een miljoen), maar Bergen is er maar de helft van (net over de 250.000 inwoners). Daarnaast is de omgeving rond Bergen veel minder bevolkt dan Oslo. Ik snap niet waar je het idee vandaan haalt dat er in Bergen meer te zien/doen is dan in Oslo.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator dinsdag 18 mei 2010 @ 09:29:24 #42
45833 crew  Fogel
pi_81568191
quote:
Op maandag 17 mei 2010 16:44 schreef DavidDuchovny het volgende:
Ik heb een aantal mooie foto's van Noorwegen waaronder veel van Oslo. Is het gepast om die hier te plaatsen of in het Oslo topic (waar al 2 jaar niet meer op gereageerd is)?
In het Oslo topic (komt daar ook weer eens leven in) en dan vanaf hier een link daarheen?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  dinsdag 18 mei 2010 @ 11:22:50 #43
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_81571873
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 09:28 schreef Fogel het volgende:

[..]

Nogmaals, 7¤ lijkt duur, maar het verschil met Nederland is dat je "biertje" (over het algemeen) een halve liter is ipv een lullig 0,18l (a 2¤, wat al snel vertaald naar ca 5,50¤ voor dezelfde hoeveelheid).
De glazen zijn 0,4 liter.

En ik bedoel qua bezienswaardigheden met name die in de omgeving. Gebouwen doen me niet zoveel. Een hike bergop is wel gelijk al een pluspunt. Een uitzicht dat de competitie met San Sebastian en Rio de Janeiro aankan en de aardige mensen waren genoeg voor me om de stad fantastisch te vinden. Overigens wilden de Bergenaren me er ook uit alle macht van overtuigen dat Bergen beter is natuurlijk

De algemene tendens onder de (reizende) mensen die ik ontmoette, was ook wel dat Oslo 'saai' is en Bergen happening. Ik ben er zelf natuurlijk veel te kort geweest om daarover te kunnen oordelen. Ik denk dat het in Bergen makkelijker is om contacten te leggen.

[ Bericht 14% gewijzigd door Lemans24 op 18-05-2010 11:27:58 ]
  dinsdag 18 mei 2010 @ 16:39:03 #44
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_81583603
Heeft iemand toevallig een aanrader voor een goedkoop hotelletje in Oslo voor 2 meiden? Zelfs de jeugdherberg kost al 245 kroon (32 euro ong.) per persoon per nacht, dat leek me erg duur. Is er iets goedkopers waar we een 2-persoonskamer kunnen krijgen (mag gedeeld sanitair zijn) voor minder geld?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_81584569
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 16:39 schreef SaskiaR het volgende:
Heeft iemand toevallig een aanrader voor een goedkoop hotelletje in Oslo voor 2 meiden? Zelfs de jeugdherberg kost al 245 kroon (32 euro ong.) per persoon per nacht, dat leek me erg duur. Is er iets goedkopers waar we een 2-persoonskamer kunnen krijgen (mag gedeeld sanitair zijn) voor minder geld?
Ik ben ook op zoek geweest maar de jeugdherberg (hostel) was echt het goedkoopst. Komt wel behoorlijk wat bij voor het eten, though.

Ik had via Fogel de tip gekregen van de 3=2-actie van Thon Hotels. Dan was een 2-persoonskamer nog wel te doen, incl. (een luxe) ontbijt.

Voi la, een aanbieding: http://www.thonhotels.no/ ->
quote:
Sommertilbud: Bo 2 netter for prisen av 1

(Engelse uitleg:This summer you can stay 2 nights for the price of 1. The offer is valid all weekends from June 18 to August 15, and all days during July.)
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
  dinsdag 18 mei 2010 @ 18:00:02 #46
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_81586639
ik weet niet of het jullie uitmaakt om met meerdere mensen op 1 kamer te slapen? Tijdens mijn verblijf sliep ik in het Anker Hostel (http://www.ankerhostel.no). Ontbijten kun je in het hotel wat ook dezelfde naam deelt dus dat is wel goed geregeld, wel iets duurder dan in andere steden maar dat geld gewoon voor alles daar.
Wij hadden ook een eigen keukentje op de kamer, wel fijn
吴 曼 迪
  dinsdag 18 mei 2010 @ 18:13:01 #47
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_81587154
Ik heb in het Anker Hotel overnacht.

Hostel zag er een stuk gezelliger uit (liep ik eerst naar binnen ).
  dinsdag 18 mei 2010 @ 18:13:30 #48
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_81587179
Onder de 200 kroner is er weinig te vinden, maar de hostels zijn wel topkwaliteit!
  Moderator dinsdag 18 mei 2010 @ 18:22:25 #49
45833 crew  Fogel
pi_81587583
Alles onder de 800 kroon per nacht voor een tweepersoons kamer vind ik goedkoop voor Oslo.
Alle hotelketens hebben eigenlijk wel een zomeraanbieding, bijvoorbeeld:
Scandic 295 pppn
Rica 395 pppn
Thon 2 for 1

Maar als het perse goedkoop moet, kijk dan eens bij bv Ekeberg camping, of zoek op "vandrehjem".
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_81589216
Ekeberg camping

Heb daar al 3 keer gestaan. Mooi uitzicht over de stad
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  dinsdag 18 mei 2010 @ 19:16:37 #51
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_81589844
quote:
Op maandag 17 mei 2010 13:22 schreef Lemans24 het volgende:
...Toen met de bus via het Stalheim hotel naar Voss ....

Dit eerste bezoek aan Noorwegen zal zeker niet het laatste zijn!
In 2008 daar geweest; zat er een bus klem op het slingerweggetje naar beneden. Binnen de kortse keren een hele file bussen en "duizenden" Japanners op straat aan het giebelen...

Helaas geen foto van de bus; maar wel van het supersteile weggetje. Je moet er zelf even de ontbrekende bochten bij bedenken.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_81590401
quote:
Op maandag 17 mei 2010 13:22 schreef Lemans24 het volgende:
boottocht van Flåm naar Gudvangen op het programma

[..]

Toen met de bus via het Stalheim hotel naar Voss en met de trein naar Bergen.
De Stalheimskleiva is toch eenrichtingverkeer (en dan in de richting Voss - Stalheim - Gudvangen)? Of hebben jullie een "extra rondje" gemaakt?
  Moderator woensdag 19 mei 2010 @ 09:14:09 #53
45833 crew  Fogel
pi_81611627
Voor de mensen die de komende weken van plan zijn om in Noord-Noorwegen over de E6 te rijden kan ik aanraden om nieuwe plannen te maken... op meerdere plekken ziet de weg er zo uit wegens overstromingen:

Wanneer het allemaal weer begaanbaar is hebben ze momenteel nog geen schatting van. Nieuwe bruggen heb je nl niet zomaar even neergelegd en zeker niet daar in het Noorden.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  woensdag 19 mei 2010 @ 09:18:40 #54
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_81611738
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 19:16 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

In 2008 daar geweest; zat er een bus klem op het slingerweggetje naar beneden. Binnen de kortse keren een hele file bussen en "duizenden" Japanners op straat aan het giebelen...

Helaas geen foto van de bus; maar wel van het supersteile weggetje. Je moet er zelf even de ontbrekende bochten bij bedenken.
[ afbeelding ]
Damn, wat is het groen... (toen ik er was had je vrij zicht naar beneden)

En inderdaad heeft de bus een extra rondje gemaakt. Best grappig dat een normale OV bus dat doet.
  woensdag 19 mei 2010 @ 17:58:08 #55
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_81635595
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 09:18 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Damn, wat is het groen... ...
Was toen eerste week van juli. En achteraf geloof ik wel goede zomer in 2008.
1 ochtend regen in 3 weken.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  donderdag 20 mei 2010 @ 12:47:31 #56
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_81669165
De koers van de Noorse Kroon wordt eindelijk weer wat voordeliger de laatste dagen. En nog in een extreem rap tempo ook:



Edit: en terug boven de 8!

[ Bericht 6% gewijzigd door Lemans24 op 20-05-2010 13:50:46 ]
pi_81670138
Voor al die mensen die al in Noorwegen zijn geweest; Wat is nou
los van de culturele verschillen het wezenlijke verschil tussen
Noorwegen en bijvoorbeeld Zweden?

Ik bedoel ermee of qua natuur Noorwegen in de zomer aan Zweden
kan tippen?
75 topics = FIN
  donderdag 20 mei 2010 @ 22:19:34 #58
119507 Demarest
Mission Phailed
pi_81695852
Ik ben nog nooit in Noorwegen geweest, maar wil het land binnen nu en 1 jaar eens opzoeken. Bij voorkeur in de periode januari - april. Ik twijfel nog wel of ik dan met eigen vervoer naar Noorwegen koers, of per vliegtuig naar Noorwegen en aldaar dan een huurauto.
Onopvallend doch zeer scherpzinnig...
  Moderator vrijdag 21 mei 2010 @ 08:49:47 #59
45833 crew  Fogel
pi_81706609
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 13:11 schreef FP128 het volgende:
Voor al die mensen die al in Noorwegen zijn geweest; Wat is nou
los van de culturele verschillen het wezenlijke verschil tussen
Noorwegen en bijvoorbeeld Zweden?

Ik bedoel ermee of qua natuur Noorwegen in de zomer aan Zweden
kan tippen?
Het Zweedse toeristenbureau droomt over natuur zoals we in Noorwegen hebben
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  vrijdag 21 mei 2010 @ 09:12:04 #60
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_81707108
cool, m'n EUR/NOK grafiek wordt live ge-update...

Ook al ben ik (nog) nooit in Zweden gewest, ik denk inderdaad dat er weinig kan tippen aan het Noorse natuurschoon. Die Fjorden! Die sneeuwhoogten!
  vrijdag 21 mei 2010 @ 10:07:31 #61
202014 JJH
Knetter. O+
pi_81708607
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 09:12 schreef Lemans24 het volgende:
cool, m'n EUR/NOK grafiek wordt live ge-update...
Die stijgt lekker door!
pi_81708806
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 09:14 schreef Fogel het volgende:
Voor de mensen die de komende weken van plan zijn om in Noord-Noorwegen over de E6 te rijden kan ik aanraden om nieuwe plannen te maken... op meerdere plekken ziet de weg er zo uit wegens overstromingen:[ afbeelding ]

Wanneer het allemaal weer begaanbaar is hebben ze momenteel nog geen schatting van. Nieuwe bruggen heb je nl niet zomaar even neergelegd en zeker niet daar in het Noorden.
eeuuuh fuck aangezien we in Juni naar de Lofoten willen.....
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  vrijdag 21 mei 2010 @ 10:21:20 #63
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_81709043
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 10:13 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

eeuuuh fuck aangezien we in Juni naar de Lofoten willen.....
ach, dat is de E10.
pi_81710243
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 10:21 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

ach, dat is de E10.
en je moet over de E6 om daar te komen
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  vrijdag 21 mei 2010 @ 11:18:25 #65
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_81711017
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 10:57 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

en je moet over de E6 om daar te komen
oh, mijn meest verafschuwde smiley wordt gebruikt...

je kunt vast wel via Zweden, zonder de E6 te gebruiken. Ik zie maar een paar kilometer overlap.
pi_81711536
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 11:18 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

oh, mijn meest verafschuwde smiley wordt gebruikt...

je kunt vast wel via Zweden, zonder de E6 te gebruiken. Ik zie maar een paar kilometer overlap.
bedoeling is om in een aantal dagen door Noorwegen naar de Lofoten te rijden aangezien Zweden saaier is
wellicht dat we wat kleinere wegen kunnen pakken als we zo'n gat in de weg tegen komen
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  vrijdag 21 mei 2010 @ 11:59:33 #67
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_81712966
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 11:29 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

bedoeling is om in een aantal dagen door Noorwegen naar de Lofoten te rijden aangezien Zweden saaier is
wellicht dat we wat kleinere wegen kunnen pakken als we zo'n gat in de weg tegen komen
lijkt me wel een machtig mooie route, zo door Noorwegen.
  vrijdag 21 mei 2010 @ 14:27:00 #68
202014 JJH
Knetter. O+
pi_81719659
Wij wilden naar de Noordkaap.
Heen met tempo door Zweden en dan terug de E6. Na ja, we gaan wel zien.
pi_81719782
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 14:27 schreef JJH het volgende:
Wij wilden naar de Noordkaap.
Heen met tempo door Zweden en dan terug de E6. Na ja, we gaan wel zien.
Kilometers maken, Noordkaap zien en kilometers maken, the American way dus?
Of wil je ook nog wat van het land zíen?
pi_81720568
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 14:29 schreef r_one het volgende:

[..]

Kilometers maken, Noordkaap zien en kilometers maken, the American way dus?
Of wil je ook nog wat van het land zíen?
daarom gaan wij al via Noorwegen naar de Lofoten. we hebben 4 weken de tijd dus we hoeven ons niet echt met haasten
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_81824884
Vorige week ben ik voor 6 dagen naar Noorwegen geweest. Ik heb een maand of twee geleden 4 vliegtickets (Eindhoven - Ryggye) geboekt bij Ryanair voor drie euro per stuk. Twee vluchten heb ik laten schieten, ik heb de vluchten genomen die me achteraf het beste uitkwamen.

Vervolgens ben ik op pad gegaan met mijn Interrail One Country Pass, 6 dagen treinreizen in een maand tijd, voor 164 euro (ik ben nog net onder de 26, voor mensen boven de 26 is het iets duurder). De route die ik heb afgelegd ziet er als volgt uit: http://bit.ly/aNqBDg

Het is allemaal binnen 6 dagen tijd gebeurd, dus ik heb echt een Noorwegen in vogelvlucht gedaan. Het plan was om toch een keer ooit een poolnacht mee te maken, dus het plan was om via Trondheim naar Bodø te gaan. Vanwege nationale feestdag op de maandag, reden er een stuk minder treinen. Vanwege tijdgebrek ben ik maar omgedraaid in Trondheim (heerlijke sfeer in de stad moet ik zeggen) en heb wat extra tijd genomen voor Bergen. En dit had ik achteraf absoluut niet willen missen. Mooie stad en ook verschrikkelijk mooie vrouwen...

Als ik nog een keer een hetzelfde soort trip ga maken, dan ga ik twee dingen anders aanpakken:
1) Van te voren een betere planning maken wat ik wil gaan doen. Ik vond het af en toe wel jammer dat je een aantal uur bezig bent met een slaapplaats zien te zoeken. Zonde van de tijd, er is zoveel te doen in Noorwegen....
2) Nachttreinen zijn ideaal. Die zou ik in het vervolg ook meer nemen. Ik sliep in zo'n nachttrein een stuk beter dan in een jeugdherberg met 5 snurkende jongens om me heen. Daarbij scheelt het ook nog eens een hoop geld, je hoeft immers geen overnachting te betalen in een ho(s)tel, die kostten daar toch al gauw 30-40 euro per nacht. En.... het is ook ideaal als je wakker wordt, je direct op de plaats van bestemming bent. Het station is immers vaak toch een startpunt voor een dag.

Al met al heb ik 'zuinig' gereisd. Geen alcohol, niet uit eten geweest en zodoende heb ik voor 6 dagen Noorwegen slechts 450 euro uitgegeven (alles inclusief). En een hele hoop mooie natuur gezien, wauw!
  maandag 24 mei 2010 @ 12:25:14 #72
202014 JJH
Knetter. O+
pi_81825676
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 14:29 schreef r_one het volgende:

[..]

Kilometers maken, Noordkaap zien en kilometers maken, the American way dus?
Of wil je ook nog wat van het land zíen?
Heen dus kilometers maken. Noordkaap halen en dan op de terugreis rustig aan afzakken. O.a. de Lofoten.
Maar ook wel eens een dag of twee ergens lekker blijven hangen, wandelen enzo.

Niet alleen maar in anderhalve week heen en weer vliegen naar die kaap dus.
  Moderator maandag 24 mei 2010 @ 13:44:07 #73
45833 crew  Fogel
pi_81828471
quote:
Op maandag 24 mei 2010 12:05 schreef Von_Gol het volgende:

2) Nachttreinen zijn ideaal. Die zou ik in het vervolg ook meer nemen. Ik sliep in zo'n nachttrein een stuk beter dan in een jeugdherberg met 5 snurkende jongens om me heen. Daarbij scheelt het ook nog eens een hoop geld, je hoeft immers geen overnachting te betalen in een ho(s)tel, die kostten daar toch al gauw 30-40 euro per nacht. En.... het is ook ideaal als je wakker wordt, je direct op de plaats van bestemming bent. Het station is immers vaak toch een startpunt voor een dag.
Heb je met een interrail ticket dan geen supplement voor de nachttrein? Of sliep je in een stoel en niet in een coupe?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  maandag 24 mei 2010 @ 15:03:17 #74
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_81831293
jawel, ook voor een stoel moet je extra betalen hoor, niet veel hoor.
k ben deze zomet met een nachttrein van Oslo naar Bergen gereisd en weer terug. Op de heenweg waren de stoelen volgeboekt, toen we de prijs hoorden was duidelijk waarom, een stoel kost 5 euro extra (heb op de terugweg wel echt niet kunnen slapen, was veel te koud) en een 2persoons lighut (er waren alleen hutten voor 2 personen niet voor meerdere mensen) was volgens mij 450NOK als ik het goed heb p.p.
was wel echt het beste bed waar ik mijn hele reis in heb gelegen incl. hostels.

Dit was het onderste bed, zoals je ziet genoeg ruimte en lekker dikke dekbedden.

Heerlijk waren die dingen. Ik had trouwens dus de Global pass van interrail, het rare was wel dat we de nachttreinen van Oslo naar Bergen en terug pas in Oslo konden reserveren. In Eindhoven niet, toen hebben we het in Berlijn nog geprobeerd en dat lukte ook niet.
吴 曼 迪
  maandag 24 mei 2010 @ 15:19:54 #75
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_81831909
Als je in je eentje de nachttrein boekt betaal je 850 aan toeslag en krijg je 1 coupé (of hoe je dat ook noemt) voor jezelf. Met z'n 2'en zal het dus pp idd wel kosten wat Mandy aangeeft.

Maar is het niet zonde om 2x de nachttrein te pakken op dat stuk? Schijnt één van de mooiste trajecten van Europa te zijn.
  maandag 24 mei 2010 @ 16:41:02 #76
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_81834492
ja maar daar kwamen we later achter. En toen hadden we onze reis met hostels en alles al voor zover ingepland. Dus ik wil sowieso nog eens teruggaan.
In het begin leek het ons gewoon handig om zoveel km in een nacht te maken omdat je dan meer tijd overdag hebt.

Toen we wilden reserveren en die coupe zo duur bleek te zijn hebben we wel geprobeerd om nog overdag te reizen, maar na een paar telefoontjes bleken alle hostel in Bergen helemaal vol te zitten, dus moesten we wel 's nachts reizen om überhaupt een slaapplaats te hebben.
Het hostel waar we zaten had ook medelijden met alle mensen die op de bonnefooi in Bergen aankwamen en nergens een plaats hadden, iedere morgen lagen er wel meer matrassen op de grond erbij en tentjes in de tuin.
Was overigens een heel gezellig hostel, met 65 man op 1 kamer, en een grote woonkamer waar je echt heel gemakkelijk contact krijgt met andere mensen, we hebben gekaart met mensen uit Frankrijk, Duitsland, Italië en een man uit Nieuw Zeeland, geweldig. Ben alleen de naam kwijt en kan hem niet meer vinden op google maps hmm
吴 曼 迪
pi_81835026
Ben 3 weken geleden voor vier dagen naar Noorwegen gegaan. Molde was de bestemming (daar ga ik van augustus tot en met december ook studeren maar dat terzijde). Ik kan iedereen aanraden om, iig als je gaat rondtrekken door Noorwegen, om Molde (24000 inwoners) even aan te doen en de omgeving ervan.

Het ligt aan een van de mooiste Fjorden van het land, 50 Kilometer verderop naar het Noorden heb je the Atlantic Road (erg leuk om over heen te rijden) die dwars door de oceaan gaat. 20-30 kilometer naar het zuiden heb je de trollstiegen, een ontzettend steile bergweg en daar weer vlak bij heb je de een van de grootste watervallen van Europa, de zeven zusters bij het geigranger fjord. Molde zelf ligt aan de Romsdal-alpen, 87 besneeuwde bergtoppen.

Als iemand toch gaat rondtrekken door Noorwegen is die omgeving iig echt de moeite waard. Als je vanuit Oslo naar Trondheim trekt per auto(ik heb gehoord dat veel Nederlanders dat doen ), is Molde best een leuke afwijking van de route!
pi_81835329
quote:
Op maandag 24 mei 2010 13:44 schreef Fogel het volgende:

[..]

Heb je met een interrail ticket dan geen supplement voor de nachttrein? Of sliep je in een stoel en niet in een coupe?
Ik sliep inderdaad in een stoel. Als je moe bent, is dat wel te doen hoor. Je betaalt niks voor de stoel, maar wel de gewone reservingskosten, 50 NOK. Als je in een gekke bui bent en zegt: "Goh, laat ik gezellig vanaf Bergen naar Bodø met de trein gaan", dan kost je dat ook maar éénmalig de reserveringskosten. (Maar ja, wie wil er 30 uur achter elkaar treinen? )

Edit: En ow ja, je krijgt er ook nog een opblaasbaar kussentje bij, een dekentje en zo'n lap om het licht voor je ogen af te dekken. Afgelopen weekend weer 2 nachten op luchtbed geslapen en kussentje was echt ideaal. Bedankt NSB

[ Bericht 2% gewijzigd door Von_Gol op 24-05-2010 17:09:41 ]
  maandag 24 mei 2010 @ 18:01:35 #79
7957 Chevalric
The things I do for love...
pi_81837244
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 00:24 schreef r_one het volgende:

[..]

Van Göteborg naar Stenungsund is een pisendje. Sta je 's morgens om half 10 uur op de kade, ben je om 11 uur op je overnachtingsadres

Lijkt me niet in verhouding staan tot de rest van je reis of had je grootse plannen om in Göteborg de dag door te brengen?

Tevens TVP
Vrienden van me wonen in Stenungsund, dus daar ga ik langs. Kan ik ook even bijkomen van de eerste dag op de motor .
pi_81880927
Tvp, want Noorwegen
pi_81884435
Ik heb het land nog nooit bezocht maar het staat hoog op mijn 'lijstje'. Het lijkt me een geweldig mooi en fijn land.
Kijk ook eens op <a href="http://www.golaos.nl" rel="nofollow" target="_blank">www.golaos.nl</a>
pi_82015975
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 09:55 schreef PLAE@ het volgende:
[ afbeelding ]

De Lofoten tvp
Precies op dit punt heb ik afgelopen zomer ook enkele foto's gemaakt , alleen was het toen veel mooier weer (zo'n 26 graden )
hghfhggfhdfxggggggshdfgfdhs
  vrijdag 28 mei 2010 @ 12:50:20 #83
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_82016798
quote:
Op maandag 24 mei 2010 16:55 schreef larry91 het volgende:
Als iemand toch gaat rondtrekken door Noorwegen is die omgeving iig echt de moeite waard. Als je vanuit Oslo naar Trondheim trekt per auto(ik heb gehoord dat veel Nederlanders dat doen ), is Molde best een leuke afwijking van de route!
In Bergen heb ik een Argentijn ontmoet die bakker in Molde is en daarnaast nog parttime tour-guide in de fjorden. Ik ben uitgenodigd in Molde, het schijnt inderdaad mooi te zijn in de omgeving.
pi_82020193
tvp omdat dit land mij momenteel het mooiste te bieden heeft

En Lofoten
De waarheid ligt altijd in het midden - mahlah
  zondag 30 mei 2010 @ 09:49:47 #85
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_82091377
Als je ff niets te doen hebt met dit mooie weer: rondreisje Noorwegen
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=536673
Die lelijke kerels en motoren moet je ff doorheen prikken; de mooie plaatjes die moet je hebben.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_82220269
tvp voor dit prachtige land dat ik binnenkort ga bezoeken!
  woensdag 2 juni 2010 @ 16:23:08 #87
202014 JJH
Knetter. O+
pi_82241060
Overmorgen over twee weken ga ik al weg!
  donderdag 3 juni 2010 @ 09:44:31 #88
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_82271444
En wij over iets meer dan twee weken. .
Dat gaan dalijk weer een hoop mooie nieuwe foto's worden in dit topic.
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_82271885
Wij gaan over minder dan 2 weken hoor schatje Nog 10 dagen!
pi_82278633
Hoe is t weer in noorwegen?
En mag ik mijn drankvoorraad meenemen? (oftewel.. Wat is de limiet van invoeren?)
  Moderator donderdag 3 juni 2010 @ 19:59:09 #91
45833 crew  Fogel
pi_82297649
Voor het weer, kijk hier: yr.no
Limiet van invoeren:
1 liter sterke drank + 1,5 liter wijn + 2 liter bier
OF
3 liter wijn + 2 liter bier
OF
5 liter bier

Per persoon.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_82297703
Ooh tnx moeten we ruimschoots mee uitkomen!
pi_82375672
Hallo kenners van Noorwegen.

Deze zomer zal ik een cruise maken naar Noorwegen en een aantal plaatsen bezoeken.
Ik zou graag van jullie willen weten wat ik in (of in de buurt van) deze plaatsen gezien moet hebben.
Hieronder het reisschema

Dag Haven Aankomst Vertrek
0 Rotterdam, Nederland 05:00 PM
1 Op zee
2 Stavanger, Noorwegen 08:00 AM 05:00 PM
3 Alesund, Noorwegen 08:00 AM 11:59 PM
4 Hellesylt, Noorwegen BS 07:00 AM 08:00 AM
4 Geiranger, Noorwegen 09:00 AM 05:00 PM
5 Vik, Noorwegen BS 07:00 AM 08:00 AM
5 Flam, Noorwegen 11:00 AM 06:00 PM
6 Op zee
7 Rotterdam, Nederland 07:00 AM

Zoals te zien is in het reisschema hebben we de mogelijkheid om 's morgens van boord te gaan en vervolgens aan het eind van de dag (in een andere plaats) de boot weer te enteren.
Hoor graag van jullie!
  zaterdag 5 juni 2010 @ 20:54:16 #94
202014 JJH
Knetter. O+
pi_82375707
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 19:59 schreef Fogel het volgende:
Voor het weer, kijk hier: yr.no
Limiet van invoeren:
1 liter sterke drank + 1,5 liter wijn + 2 liter bier
OF
3 liter wijn + 2 liter bier
OF
5 liter bier

Per persoon.
Dat ga ik onthouden.

Hoe streng is de grenscontrole?
pi_82375909
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 20:52 schreef its_me_ het volgende:
Hallo kenners van Noorwegen.

Deze zomer zal ik een cruise maken naar Noorwegen en een aantal plaatsen bezoeken.
Ik zou graag van jullie willen weten wat ik in (of in de buurt van) deze plaatsen gezien moet hebben.
Hieronder het reisschema

Dag Haven Aankomst Vertrek
0 Rotterdam, Nederland 05:00 PM
1 Op zee
2 Stavanger, Noorwegen 08:00 AM 05:00 PM
3 Alesund, Noorwegen 08:00 AM 11:59 PM
4 Hellesylt, Noorwegen BS 07:00 AM 08:00 AM
4 Geiranger, Noorwegen 09:00 AM 05:00 PM
5 Vik, Noorwegen BS 07:00 AM 08:00 AM
5 Flam, Noorwegen 11:00 AM 06:00 PM
6 Op zee
7 Rotterdam, Nederland 07:00 AM

Zoals te zien is in het reisschema hebben we de mogelijkheid om 's morgens van boord te gaan en vervolgens aan het eind van de dag (in een andere plaats) de boot weer te enteren.
Hoor graag van jullie!
Bij Geiranger natuurlijk de 7 gezusters( watervallen) bij het geiranger fjord en Alesund is natuurlijk een heel mooi dorp/stad. Daarbij is de omgeving van Alesund erg mooi en misschien zou je nog kunnen regelen om met de auto of bus naar de Trollstiegen te rijden(extreem scherpe haarspeldbochten op een van de bergen) maar dat lijkt me wel een kleine 2 uur rijden.
De rest van de plekken ken ik eigenlijk verder niet zo goed, maar hoop dat je hier wat aan hebt
  zaterdag 5 juni 2010 @ 21:49:05 #96
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_82377319
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 20:54 schreef JJH het volgende:

[..]

Dat ga ik onthouden.

Hoe streng is de grenscontrole?
Met de trein nul
吴 曼 迪
  zondag 6 juni 2010 @ 06:43:55 #97
202014 JJH
Knetter. O+
pi_82385082
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 21:49 schreef megamandy het volgende:

[..]

Met de trein nul
En qua weg?
  zondag 6 juni 2010 @ 11:20:56 #98
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_82387603
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 21:01 schreef larry91 het volgende:

[..]

Bij Geiranger natuurlijk de 7 gezusters( watervallen) bij het geiranger fjord en Alesund ,,,
Heel aardig is een retourtje/roundtrip met de veerboot Valldal-Geiranger.
http://www.visitnorddal.com/ferja/
Moet volgens mij met de regulaire veerboot minder kosten, maar de site van Fjord1 (veerboten) doet mijn Avira virusscanner momenteel steigeren.

Hoeveel zusters heb ik hier voor de lens?


NB. zie nu al dat de oorspronkelijke vraagsteller al op een bootje zit: have nice trip.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 6 juni 2010 @ 12:12:32 #99
103111 Its-Jojo-4you
gone fishin'
pi_82389113
3?
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  zondag 6 juni 2010 @ 12:14:36 #100
283230 DeBassist
met een hoofdletter B
pi_82389180
ooit ga ik hierheen , echt
lijkt me echt het mooiste land wat er is
TOT: Als moderator kijk je goed naar de users: heb je te maken met een troll, een kutkloon of een racist?
Iemand die zeker NIET in dit rijtje hoort is DeBassist! :D
naatje_1: DeBassist, die ken je wel met een hoofdletter B en een harde L
pi_82396425
quote:
Op zondag 6 juni 2010 11:20 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

...

NB. zie nu al dat de oorspronkelijke vraagsteller al op een bootje zit: have nice trip.
Dank voor de informatie allemaal!
Ik ga er eind juli naar toe, ben dus nog niet vertrokken en tips zijn dus welkom!!
Ik verheug me er al erg op!
  Moderator zondag 6 juni 2010 @ 18:25:57 #102
45833 crew  Fogel
pi_82405878
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 20:54 schreef JJH het volgende:

[..]

Dat ga ik onthouden.

Hoe streng is de grenscontrole?
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 21:49 schreef megamandy het volgende:

[..]

Met de trein nul
quote:
Op zondag 6 juni 2010 06:43 schreef JJH het volgende:

[..]

En qua weg?
Alle vervoersvormen (incl vliegen) hebben slechts steekproefcontroles. Maar als ze dan een keer controleren doen ze het meestal ook grondig (incl. drugshonden).
Normaal gesproken nemen ze wat je teveel mee hebt genomen aan drank of tabak gewoon in beslag en krijg je verder geen boete (als je maar heel beperkt extra mee hebt genomen mag je het soms zelfs houden). Maar, als ze nukkig zijn pakken ze alles wat je teveel hebt af -zelfs al is het maar 1 blik bier teveel- en krijg je daar bovenop ook nog een boete.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  zondag 6 juni 2010 @ 18:30:49 #103
202014 JJH
Knetter. O+
pi_82406052
quote:
Op zondag 6 juni 2010 18:25 schreef Fogel het volgende:

[..]


[..]


[..]

Alle vervoersvormen (incl vliegen) hebben slechts steekproefcontroles. Maar als ze dan een keer controleren doen ze het meestal ook grondig (incl. drugshonden).
Normaal gesproken nemen ze wat je teveel mee hebt genomen aan drank of tabak gewoon in beslag en krijg je verder geen boete (als je maar heel beperkt extra mee hebt genomen mag je het soms zelfs houden). Maar, als ze nukkig zijn pakken ze alles wat je teveel hebt af -zelfs al is het maar 1 blik bier teveel- en krijg je daar bovenop ook nog een boete.
Ah, oke. We zijn met z'n tweeen dus er gaat gewoon een kratje bier en een paar flesjes wijn mee. We willen het ook niet tarten zeg maar.

Thanks.
  Moderator zondag 6 juni 2010 @ 20:49:28 #104
45833 crew  Fogel
pi_82413035
quote:
Op zondag 6 juni 2010 18:30 schreef JJH het volgende:

[..]

Ah, oke. We zijn met z'n tweeen dus er gaat gewoon een kratje bier en een paar flesjes wijn mee. We willen het ook niet tarten zeg maar.

Thanks.
Lijkt me een verstandige keuze
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_82449524
Persoonlijk vraag ik me af of het de moeite waard is om een kratje bier vanaf Nederland helemaal naar Noorwegen te zeulen. Ik bedoel, dankzij het extra gewicht (en ruimte?) van het bier kost het ook al wat extra om het te vervoeren (extra benzineverbruik).

Ben net 3 weken terug, maar als ik nog eens zo gaan, zou ik me niet zo'n zorgen maken over die 20 euro (?) die je daar uitgeeft voor een kratje bier. Je krijgt ook nog eens bier wat je normaal gesproken niet drinkt, helemaal top toch?

Edit: Overigens heb ik zelf 0,0 alcohol gehad daar in Noorwegen.
*klopt af*
pi_82450780
Hoeveel kost een biertje gemiddeld in Noorwegen? Als ik moet trakteren wil ik wel graag weten of ik niet al te veel kwijt ben Zelfde geldt voor DK, FIN en ZWE..
  Moderator maandag 7 juni 2010 @ 17:15:39 #107
45833 crew  Fogel
pi_82451052
Voor 20¤ krijg een 10-pack Tuborg blikken in de supermarkt.

Een halve liter bier kost ca 60 kroon tegenwoordig "in de stad". Trakteren is niet normaal in Noorwegen, ieder betaald voor zichzelf normaal gesproken, ook in vriendengroepen...
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_82451158
quote:
Op maandag 7 juni 2010 17:15 schreef Fogel het volgende:
Voor 20¤ krijg een 10-pack Tuborg blikken in de supermarkt.

Een halve liter bier kost ca 60 kroon tegenwoordig "in de stad". Trakteren is niet normaal in Noorwegen, ieder betaald voor zichzelf normaal gesproken, ook in vriendengroepen...
60 Kr?! En dat is gewoon in een supermarkt? Is trakteren ook niet normaal in Youth Hostels? Ik krijg het immers terug (hoop ik )
  Moderator maandag 7 juni 2010 @ 17:22:26 #109
45833 crew  Fogel
pi_82451392
Nee, in de stad kost het zo'n 60 NOK. In de supermarkt betaal je 20-30 kroon voor een halve liter, afhankelijk van het merk (16 kroon voor een 1/3l Tuborg).

Ik kom nooit in hostels, dus geen idee hoe het daar is, maar ik neem aan dat als je in een hostel wil slapen dat je dat om economische redenen doet en dan is trakteren niet zo handig
Van Noren hoef je in ieder geval geen traktatie terug te verwachten, ze snappen gewoon domweg niet hoe rondjes geven werkt.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_82452041
quote:
Op maandag 7 juni 2010 17:22 schreef Fogel het volgende:
Nee, in de stad kost het zo'n 60 NOK. In de supermarkt betaal je 20-30 kroon voor een halve liter, afhankelijk van het merk (16 kroon voor een 1/3l Tuborg).

Ik kom nooit in hostels, dus geen idee hoe het daar is, maar ik neem aan dat als je in een hostel wil slapen dat je dat om economische redenen doet en dan is trakteren niet zo handig
Van Noren hoef je in ieder geval geen traktatie terug te verwachten, ze snappen gewoon domweg niet hoe rondjes geven werkt.
Okee. 16 NOK voor een 33cl valt opzich nog wel mee. Nee ik slaap niet zozeer in hostels om economische redenen, maar omdat het gezelliger is (rondreis), het past meer bij mijn soort reis. Maar ik zal niet trakteren dan

[ Bericht 0% gewijzigd door ThePianoMan op 08-06-2010 01:25:55 ]
  dinsdag 8 juni 2010 @ 00:20:13 #111
202014 JJH
Knetter. O+
pi_82476883
quote:
Op maandag 7 juni 2010 16:46 schreef Von_Gol het volgende:
Persoonlijk vraag ik me af of het de moeite waard is om een kratje bier vanaf Nederland helemaal naar Noorwegen te zeulen. Ik bedoel, dankzij het extra gewicht (en ruimte?) van het bier kost het ook al wat extra om het te vervoeren (extra benzineverbruik).

Ben net 3 weken terug, maar als ik nog eens zo gaan, zou ik me niet zo'n zorgen maken over die 20 euro (?) die je daar uitgeeft voor een kratje bier. Je krijgt ook nog eens bier wat je normaal gesproken niet drinkt, helemaal top toch?

Edit: Overigens heb ik zelf 0,0 alcohol gehad daar in Noorwegen.
*klopt af*
Dat kratje bier rijd zo goed als gratis mee hoor. Die 5 kilo merk je echt niet terug in het brandstofverbruik
quote:
Op maandag 7 juni 2010 17:15 schreef Fogel het volgende:
Voor 20¤ krijg een 10-pack Tuborg blikken in de supermarkt.

Een halve liter bier kost ca 60 kroon tegenwoordig "in de stad". Trakteren is niet normaal in Noorwegen, ieder betaald voor zichzelf normaal gesproken, ook in vriendengroepen...
Het is wel duur, maar nog wel te doen.

Een goedkope vakantie gaat het sowieso niet worden.
  dinsdag 8 juni 2010 @ 17:49:28 #112
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_82506014
Vanavond komt trouwens bij Herrie in het hotel een aflevering over een hotel in Noorwegen
吴 曼 迪
pi_82516043
Vraag namens Detroit en mij, wat valt er te beleven tijdens het midzomerfeest? Die dag zijn we op weg van Hemsedal naar Goteburg
  Moderator dinsdag 8 juni 2010 @ 23:32:02 #114
45833 crew  Fogel
pi_82528019
In Noorwegen valt er helemaal niks te beleven op een paar prive-initiatieven na, midzomer is een Zweeds fenomeen om te vieren.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_82528231
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 23:32 schreef Fogel het volgende:
In Noorwegen valt er helemaal niks te beleven op een paar prive-initiatieven na, midzomer is een Zweeds fenomeen om te vieren.
Zelfs IKEA Nederland deed eraan mee Leuk bedrijfsfeestje zo midden in het jaar hoor
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
  woensdag 9 juni 2010 @ 09:26:17 #116
7957 Chevalric
The things I do for love...
pi_82535890
Pff, nog 5 dagen en dan vertrek ik... Ik ga volgens mij allerlei dingen vergeten die ik nodig blijk te hebben .
  Moderator woensdag 9 juni 2010 @ 09:33:46 #117
45833 crew  Fogel
pi_82536111
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 09:26 schreef Chevalric het volgende:
Pff, nog 5 dagen en dan vertrek ik... Ik ga volgens mij allerlei dingen vergeten die ik nodig blijk te hebben .
Paspoort (of ID kaart) en geld/credit card, veel meer heb je niet nodig om te overleven
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_82621579
Feest stond in ons reisboekje, vandaar
Maar volgens mij alsnog geen ramp, we zijn dan in zweden
pi_82669170
Ik ben op zoek naar een leuk hotel/B&B in Oslo. Niet al te duur, maar het hoeft ook geen hostel te zijn. Gaat om de periode 24 t/m 29 juli.

Iemand een goede tip?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
pi_82669408
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 15:39 schreef henkSX het volgende:
Ik ben op zoek naar een leuk hotel/B&B in Oslo. Niet al te duur, maar het hoeft ook geen hostel te zijn. Gaat om de periode 24 t/m 29 juli.

Iemand een goede tip?
Perminalen Hotel

in het hartje van Oslo, schijnt een hele mooie te zijn
pi_82669789
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 15:45 schreef ThePianoMan het volgende:

[..]

Perminalen Hotel

in het hartje van Oslo, schijnt een hele mooie te zijn
Ok, ga eens kijken
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
pi_82675421
Als je in zuid-west noorwegen bent, kun je onder andere de Hardanger Vidda verkennen. Kan met de auto (voornamelijk er omheen rijden), maar je kunt er ook wandelen en wildkamperen of overnachten in hutten van de DNT. Info hierover kun je bij de DNT krijgen: (http://www.turistforeningen.no/english/)

Zie alvast een paar foto's van de Hardanger en omgeving om in de stemming te komen






Voor meer foto's van Noorwegen zie:
http://www.lanser-en-co.nl/noorwegen.php
pi_82677371
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 15:52 schreef henkSX het volgende:

[..]

Ok, ga eens kijken
Hmm, is niet helemaal wat ik bedoel. Moet wel een beetje romantisch (kunnen) zijn met m'n vriendin
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
pi_82677520
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 18:39 schreef henkSX het volgende:

[..]

Hmm, is niet helemaal wat ik bedoel. Moet wel een beetje romantisch (kunnen) zijn met m'n vriendin
Ah, je gaat met je vriendin, zeg dat dan! Ik dacht backpacken.
  vrijdag 11 juni 2010 @ 19:24:55 #125
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_82679442
Gabelshus vind ik een erg plezierig hotel voor een weekendje Oslo.
http://www.choicehotels.no/hotels/hotel?language=en&hotel=NO094&language=no
5 minuten lopen naar Aker Brygge. Trouwens; alleen de voorkant is oudewetsch; moderne ruime kamers
Met Fjordpas krijg je, geloof ik, nog wat korting, http://www.fjord-pass.com(...)tion+Hotel+Gabelshus
Oslo blijft prijzig, maar zeer de moeite waard. .
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_82679723
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 19:24 schreef Hyperdude het volgende:
Gabelshus vind ik een erg plezierig hotel voor een weekendje Oslo.
http://www.choicehotels.no/hotels/hotel?language=en&hotel=NO094&language=no
5 minuten lopen naar Aker Brygge. Trouwens; alleen de voorkant is oudewetsch; moderne ruime kamers
Met Fjordpas krijg je, geloof ik, nog wat korting, http://www.fjord-pass.com(...)tion+Hotel+Gabelshus
Oslo blijft prijzig, maar zeer de moeite waard. .
je UI, deense voetbal?
  vrijdag 11 juni 2010 @ 19:32:56 #127
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_82679759
Schweiz
Sieg Sieg
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_82690038
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 19:24 schreef Hyperdude het volgende:
Gabelshus vind ik een erg plezierig hotel voor een weekendje Oslo.
http://www.choicehotels.no/hotels/hotel?language=en&hotel=NO094&language=no
5 minuten lopen naar Aker Brygge. Trouwens; alleen de voorkant is oudewetsch; moderne ruime kamers
Met Fjordpas krijg je, geloof ik, nog wat korting, http://www.fjord-pass.com(...)tion+Hotel+Gabelshus
Oslo blijft prijzig, maar zeer de moeite waard. .
Kijk, dat ziet er leuk uit! Ga eens aan m'n vriendin laten zien
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
pi_82733109
Wij gaan zo weg!
Heb er echt heel veel zin in, bijna 2 weken, vanavond op de boot.
Hopelijk zenden ze een beetje van t wk uit.. Ik heb nog geen tijd gehad om te kijken maar door de flitsen tussendoor en de samenvattingen krijg ik toch echt wel voetbalkriebels! we'll see..
Tot over 2 weken!
  Moderator zondag 13 juni 2010 @ 09:14:31 #130
45833 crew  Fogel
pi_82733132
Er zijn genoeg kroegen te vinden waar ze voetbal aan hebben staan, handig als je voetbal echt belangrijker vind dan vakantie.

Voetbal

Veel plezier op vakantie!
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_82733265
Nee hoor ik ga liever op vakantie. Maar vind t wel fijn als ik een keer een avondwedstrijdje mee kan pakken
  zondag 13 juni 2010 @ 20:50:49 #132
202014 JJH
Knetter. O+
pi_82757921
Veel plezier Cassandra! Vrijdagavond/zaterdagochtend gaan wij weg.
pi_82850760
ik voreg me af, is oslo een leuke plek voor een stedentrip nu?

ik zoek een leuke stad om 4-5 dagen alleen even erop uit te zijn...
  Moderator dinsdag 15 juni 2010 @ 20:31:16 #134
45833 crew  Fogel
pi_82850868
Ligt er helemaal aan wat je interesses zijn natuurlijk.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_82850951
is er bijv net als in istanbul veel te bezoeken en zien (en danniet musems) en leuke markten enzo..
  Moderator dinsdag 15 juni 2010 @ 20:36:31 #136
45833 crew  Fogel
pi_82851148
In Istanbul wonen al meer mensen dan in heel Noorwegen en daarnaast is Istanbul al sinds de oudheid stategisch interessant geweest, dus nee, er is niet zoveel te bezoeken als in Istanbul.

Met een dag of 3 kan je het meeste wel gezien hebben in Oslo, inclusief een aantal musea. Markten zijn er alleen af en toe in de zomer, maar zover ik weet geen wekelijkse markt (nooit gezien in ieder geval en heb er toch zo'n 6 jaar gewoond).

Kijk anders ook eens hier: Oslo
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  dinsdag 15 juni 2010 @ 21:55:52 #137
203493 Haarklip
ágætis byrjun
pi_82856040
Deze zomer ga ik naar Zuid-Noorwegen, in de buurt van Oslo en omstreken. Aangezien ik nog geen ervaringen met Noorwegen heb, heb ik dus ook geen idee wat er daar te doen is. Weet iemand toevallig leuke gebieden/plekken/steden/dorpen in het zuiden en niet te ver van Oslo?
ég gaf ykkur von sem varð að vonbrigðum.. þetta er ágætis byrjun
pi_82875583
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 21:55 schreef Haarklip het volgende:
Deze zomer ga ik naar Zuid-Noorwegen, in de buurt van Oslo en omstreken. Aangezien ik nog geen ervaringen met Noorwegen heb, heb ik dus ook geen idee wat er daar te doen is. Weet iemand toevallig leuke gebieden/plekken/steden/dorpen in het zuiden en niet te ver van Oslo?
Uit je bericht is niet duidelijk of je de beschikking hebt over een auto of niet en hoeveel tijd je hebt.

Allereerst:
Noorwegen is een land om van het landschap te genieten en de natuur te ondergaan (door te wandelen, fietsen, etc). Noorwegen is niet een land met een bruisend nachtleven (behalve dan een beetje in Oslo).

Als je een auto hebt:
Rij in ieder geval naar het westen, niet naar het oosten (is echt veel saaier landschap).
Rondrit om en over de hoogvlakte Hardanger Vidda: Oslo => Drammen => Kongsberg => Geilo => weg over Hardanger Vidda => Eidfjord => Odda (voert langs het Sorfjorden, dit is de "Betuwe" van Noorwegen) => Roldal => Haukeligrend => Rjukan => Kongsberg.

Anders met de trein:
Neem een trip met de trein Oslo - Bergen. Deze rijdt o.a. over de Hardanger Vidda, een hoogvlakte. Dit is een zeer fraai treinrit. Het kost je wel 1 dag om van Oslo naar Bergen te gaan per trein, maar je hoeft natuurlijk niet helemaal naar Bergen te gaan, maar ik zou wel tenminste tot aan Voss gaan.
Als je de tijd hebt zou ik zeker onderweg uitstappen op de stations Finse (spectaculair uitzicht op de Hardanger Jokulen gletser) en station Myrdal, waar je de Flambahn kunt nemen diep het dal in naar Flam dat aan 1 van de uitlopers van het Sognefjord ligt.
Waarschijnlijk moet je wel van te voren de trein reserveren (toen ik deze rit 14 jaar geleden deed moest je reserveren).

Have fun!
pi_82953630
Gegroet vanuit Oppdal!
Wat is noorwegen heerlijk Zit erover te denken om de boot te missen
  donderdag 17 juni 2010 @ 22:14:07 #140
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_82954479
Mooi hè daaro

Wel een beetje frisjes ´s nachts

http://www.yr.no/sted/Norge/Sør-Trøndelag/Oppdal/Oppdal~192340/
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Moderator donderdag 17 juni 2010 @ 22:28:18 #141
45833 crew  Fogel
pi_82955569
Het viel me inderdaad vandaag op dat de climatronic in de auto (die het hele jaar door op 19 graden staat) ervoor zorgde dat er warme lucht in de auto geblazen werd...

En Oppdal? Waarom? Daar is eigenlijk alleen in de winter wat te beleven
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_82957334
Hoorde bij de tour Maar we gaan nog naar Amotan, Trondheim, en nog een paar tochten doen
  Moderator donderdag 17 juni 2010 @ 23:05:12 #143
45833 crew  Fogel
pi_82957915
OK, dan is het goed
Hoe lang blijven jullie?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_82958053
Ehm 4 nachten hier (tot de 21e) en dan nog 3 nachten in hemsedal
  Moderator donderdag 17 juni 2010 @ 23:13:23 #145
45833 crew  Fogel
pi_82958360
Hehe, ook al zo'n wintersportgebied (maar wel een erg mooie omgevering daar, ik hoop dat je een auto hebt om de omgeving goed te kunnen bekijken)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_82958837
Ja we zijn met de auto Maar Hemsedal zit volledig volgeboekt, wil graag naar een boerderij, misschien paardrijden, naar t berenpark in Fla, en kijken of ik kan vissen. En daartussendoor wilt Detroit nog erg graag wandelen door de bergen. VHeb zoveel gelezen over Hemsedal dat ik t aantal nachten graag had geruild
  vrijdag 18 juni 2010 @ 00:21:31 #147
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_82961511
Wij zijn 2 jaar achter elkaar een aantal dagen in Hemsedal geweest, je kan daar prima wandelen inderdaad.
  Moderator vrijdag 18 juni 2010 @ 10:59:53 #148
45833 crew  Fogel
pi_82969263
Ik rij vanmiddag weer eens richting een eiland, het weer voor onderweg: kans op overstromingen, "modderlawines", windkracht 8 (vooral grappig op de veerboot), enorm veel regen en maximaal 10 graden.
Kortom, heerlijk zomers weer
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  vrijdag 18 juni 2010 @ 14:04:38 #149
202014 JJH
Knetter. O+
pi_82978006
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 10:59 schreef Fogel het volgende:
Ik rij vanmiddag weer eens richting een eiland, het weer voor onderweg: kans op overstromingen, "modderlawines", windkracht 8 (vooral grappig op de veerboot), enorm veel regen en maximaal 10 graden.
Kortom, heerlijk zomers weer
Waar zit jij precies?
Ik wist wel dat het geen stralend zonnig weer zou zijn, maar zo erg?
Wij gaan vanavond weg.
Plannen zijn iets gewijzigd wegens een paar dagen minder. Eerst door Zweden zo "snel" mogelijk naar de Noordkaap en dan door Noorwegen heen weer afzakken en alle/een boel mooie plekjes meenemen.
  Moderator vrijdag 18 juni 2010 @ 14:53:25 #150
45833 crew  Fogel
pi_82981530
Ik zit in Trondheim. Het regent al zo goed als de hele dag en het is hier 10 graden. De wind valt op zich wel mee voorlopig, maar aangezien ik richting kust ga via de bergen (E39 + rv680) en vervolgens dus naar een eiland kom ik wat extremer weer tegen dan wanneer ik in de stad zou blijven. Ik weet niet zeker of ik boven de 800m uit kom op mijn route, maar daar verwachten ze zelfs sneeuw...

We hebben hier nu de piek van de zgn 5 jaarscyclus qua neerslag. 80-90mm per dag dit weekend is de voorlopige voorspelling.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  vrijdag 18 juni 2010 @ 14:57:45 #151
202014 JJH
Knetter. O+
pi_82981864
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 14:53 schreef Fogel het volgende:
Ik zit in Trondheim. Het regent al zo goed als de hele dag en het is hier 10 graden. De wind valt op zich wel mee voorlopig, maar aangezien ik richting kust ga via de bergen (E39 + rv680) en vervolgens dus naar een eiland kom ik wat extremer weer tegen dan wanneer ik in de stad zou blijven. Ik weet niet zeker of ik boven de 800m uit kom op mijn route, maar daar verwachten ze zelfs sneeuw...

We hebben hier nu de piek van de zgn 5 jaarscyclus qua neerslag. 80-90mm per dag dit weekend is de voorlopige voorspelling.
Dit weekend zitten we toch voornamelijk in de auto, trekt dat na het weekend weer een beetje recht og blijft dat zo de komende periode?
  Moderator vrijdag 18 juni 2010 @ 14:59:12 #152
45833 crew  Fogel
pi_82981960
Vanaf zondag is er al verbetering in zicht. Maargoed, dat is dus zo voor deze omgeving, hoe het er op de plekken waar jij heen gaat voor staat kan je op www.yr.no bekijken.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  vrijdag 18 juni 2010 @ 15:02:47 #153
202014 JJH
Knetter. O+
pi_82982208
quote:
Op vrijdag 18 juni 2010 14:59 schreef Fogel het volgende:
Vanaf zondag is er al verbetering in zicht. Maargoed, dat is dus zo voor deze omgeving, hoe het er op de plekken waar jij heen gaat voor staat kan je op www.yr.no bekijken.
Dat had ik al gedaan.

Er lijkt vooral voor het west en en het zuiden van Noorwegen verbetering in te zitten. Het noorden blijft nat.
  vrijdag 18 juni 2010 @ 15:04:45 #154
202014 JJH
Knetter. O+
pi_82982340
http://www.meteoonline.be/14-daagse/Europa/Noorwegen/133

Ook als ik hier kijk lijkt het wel goed.
pi_82989454
Wat een baggerweer hier.. Vind t wandelen dood eng. Helaas voor Detroit, die is daarmee de sigaar
Hopelijk wordt t straks beter
pi_83033376
Wat zijn die visballen eigenlijk? Kijken of ik er wat lekkers mee kan maken
  zondag 20 juni 2010 @ 19:01:43 #157
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_83065749
Trouwens nog een artikeltje met de 10 "best gewaardeerde" wandelroutes: http://ut.no/article/page/view/1.7146039

Wel in het Noors, maar met een beetje doorklikken, gebruiken van Google Maps en de website van DNT ben je snel wijzer.

Cassandra87 heeft trouwens goddelijke soep gemaakt met witvis, fiskebollen en nog wat ander spul. Samen met wat brood is het niet te versmaden. .
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  zondag 20 juni 2010 @ 19:04:48 #158
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_83065866
Vandaag trouwens nog naar de Trollheimshytta geprobeerd te lopen
- http://www.turistforeningen.no/english/cabin.php?ca_id=1 -
maar het was echt baggerweer toen ik op 1000+ meter zat, zelfs nog sneeuw enzo in de zomer. Dat zal in Nederland niet zo snel gebeuren. .
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_83068968
Net terug van 8 dagen Finland en 19 dagen Noorwegen.
We zijn door Finland van Helsinki naar het noorden gereden en verder naar de Noordkaap. Vanaf daar helemaal naar Oslo.

Onderweg hebben we elk weertype gehad, van onbewolkt en warm in Trondheim en Oslo tot hevige sneeuwbuien rond Narvik en op de Vesterålen. Net voorbij Alta was het zo mistig dat je nog geen tien meter vooruit kon kijken. De temperatuur varieerde van 0 tot 23 graden.

Vooral boven de poolcirkel, maar ook sporadisch daar onder, hebben we ook hordes rendieren gezien. Meestal stonden ze gewoon midden op de weg of in de kant gras te eten. Ook paarden, schapen en koeien zijn we op ons pad tegengekomen

Later volgen nog wat foto's
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
  Moderator maandag 21 juni 2010 @ 22:53:26 #160
45833 crew  Fogel
pi_83124177
quote:
Op zaterdag 19 juni 2010 21:29 schreef Cassandra87 het volgende:
Wat zijn die visballen eigenlijk? Kijken of ik er wat lekkers mee kan maken
Zompige stukjes meel die bij vis in de buurt gelegen hebben (vooral de goedkopere merken hebben een zeer lage visinhoud). Een typisch Noors smaakloos product

Ik zie dat jullie aan het experimenteren zijn.... probeer ook eens fiskepudding, snij het in plakken en bak het in een pan tot het bruin is.
Of ga meteen voor walvis, heerlijk van de BBQ
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_83124464
quote:
Op maandag 21 juni 2010 22:53 schreef Fogel het volgende:

[..]

Zompige stukjes meel die bij vis in de buurt gelegen hebben (vooral de goedkopere merken hebben een zeer lage visinhoud). Een typisch Noors smaakloos product

Ik zie dat jullie aan het experimenteren zijn.... probeer ook eens fiskepudding, snij het in plakken en bak het in een pan tot het bruin is.
Of ga meteen voor walvis, heerlijk van de BBQ
Kan ik bij jou overnachten?
  Moderator maandag 21 juni 2010 @ 23:16:39 #162
45833 crew  Fogel
pi_83125315
quote:
Op maandag 21 juni 2010 22:59 schreef ThePianoMan het volgende:

[..]

Kan ik bij jou overnachten?
Nee.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  dinsdag 22 juni 2010 @ 09:45:29 #163
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_83132978
quote:
Op maandag 21 juni 2010 22:53 schreef Fogel het volgende:

[..]

Of ga meteen voor walvis, heerlijk van de BBQ
  Moderator dinsdag 22 juni 2010 @ 23:44:05 #164
45833 crew  Fogel
pi_83173142
Toevallig met St Hans in Ålesund? Ga dan kijken hoe ze dit ding in de fik zetten

I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator donderdag 24 juni 2010 @ 11:30:27 #165
45833 crew  Fogel
pi_83235431
Prijzen voor een halve (soms omgerekend vanaf 0,4) liter bier deze zomer:
quote:
Trondheim
Mormors Stue: 39,-
Bar Circus: 45,-
Søstrene Karlsen: 74,-
Frakken: 84,-
Fru Lundgreen Pub: 37,- (53,- helg)
Lille London: 69,-

Tromsø
Hawk: 43,-
Blå Rock: 44,-
Ølhallen: 63,-
Skarven : 70,-

Bergen
Det Akademiske Kvarter: 49,-
Garage: 58,-
Bien Bar: 70,-
Banco Roto: 86,-
Pingvinen: 67,-
Kafé Spesial : 37,-

Stavanger
Folken: 66.-
Cementen: 79.-
Gnu: 79,-
Hansenhjørnet: 83,-

Molde
Løkta: 79,-
Tangenten 73,-
Dockside: 73,-
Rød: 69,-

Bodø
Sydøst: 80,-
Bryggerikaia: 69,-
Min plass: 83,-
Bjørk: 83,-

Oslo
Hard Rock Café: 79,-
Tempest: 47,-
Cafe con Bar: 61,-
Smuget: 71,-
Cafe Sør: 58,-
Da Vinci: 68,-
Collets cafe: 69,-
Dubliner: 66,-
Tors Hammer: 49,-
Elm Street Rock Cafe: 52,-
Herr Nilsen jazzcafe: 49,- før klokka 19. 63,- etter klokka 19
D/S Louise: 90,-
Tostrup Friluftservering: 79,-
Stargate: 42,-
Glassbaren (Det Norske Studentersamfundet/Chateau Neuf: 36,-

Lillehammer
Felix pub&scene: 58,-
Haakons Pub: 63,-
Toppen Bar: 77,-
Brenneriet: 80,-

Kirkenes
Ofelas pub&disco: 61,-
Ritz: 63,-
Havna Pub: 66,-

Fredrikstad
Hankø Fjorhotell og Spa: 64,-
Café Magenta: 60,-
Engelsviken Brygge Fiskerestaurant: 74,-
Dragen Pub: 49,-

Kristiansand
Bølgen & Moi: 66,-
Jonas B. Gundersen: 78,-
Sjøhuset Restaurant: 80,-
Herlige Land: 65,-
Patricks: 62,-

Svolvær
Anker Brygge: 76,-
Bacalao: 74,-
Styrhuset Pub: 71,-

Tønsberg
Stupind: 91,-
Måken: 85,-
Bryggeriet: 66,-
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_83265763
<die fiskeballen waren wel een succes volgens Detroit, maar de vispudding heb ik helaas niet kunnen halen. We zitten nu op de Stenaline terug helaas..
  Moderator donderdag 24 juni 2010 @ 23:20:05 #167
45833 crew  Fogel
pi_83265888
Die fiskepudding is niet echt een reden om terug te komen naar Noorwegen hoor
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_83265966
Nee maar voor de volgende keer Noorwegen bood genoeg andere redenen om terug te keren
  Moderator vrijdag 25 juni 2010 @ 07:57:38 #169
45833 crew  Fogel
pi_83271811
Als nog iemand morgen (zaterdag) van plan is met de auto tussen Oslo en Trondheim te rijden, let erop dat er morgenvroeg vanaf Trondheim 8000 fietsers de E6 op gestuurd worden richting Oslo! Je kan beter rv3 pakken via Østerdalen of een andere dag reizen al je geen zin hebt om je dood te ergeren aan de fietsers.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  zaterdag 26 juni 2010 @ 20:59:28 #170
146402 Klapdeur
Listen Defected
pi_83336822
Ik ga mij ook maar eens flink meelezen in dit topic. Het plan is om drie weken door Zuid Noorwegen heen te rijden. Ben er zelf nooit eerder geweest dus hoop hier ook wat goede ideeën op te doen. Wij gaan met de auto en overnachten dan de ene keer in een tent en de andere keer in een hut.

Wat we sowieso al van plan zijn om te bezoeken.
Kjeragbolten
Trolltunga
Geirangerfjord
Ik heb ooit iemand met een royal flush van tafel gebluft, dus zo heel slecht ben ik ook weer niet
Als Adam en Eva zo knap waren, waar komen dan al die lelijke mensen vandaan?
  maandag 5 juli 2010 @ 22:18:13 #171
7957 Chevalric
The things I do for love...
pi_83701334
Ik ben inmiddels alweer een paar dagen terug. Helaas heb ik vanwege het weer besloten om eerder naar huis te gaan. Ik heb de Noordkaap gered en ben vervolgens via de E6 naar Trondheim gereden. Ik zou vandaar eigenlijk naar het zuidwestelijk gebied gaan om daar een paar leuke weggetjes te rijden (Trollstigen, Lysebotn), maar aangezien ik vanaf de kaap tot aan Trondheim 1 mooie dag had en 4 dagen regen en er voorspeld was dat de week erna het ook de hele tijd zou regenen in het zuidwestelijke deel, ben ik via Hamar naar Zweden gereden en vervolgens via Denemarken en Duitsland naar huis.

Ik wil wel absoluut nog een keer terug naar het fjordengebied om daar te touren, maar dan wel met beter weer .
pi_83701961
quote:
Op maandag 5 juli 2010 22:18 schreef Chevalric het volgende:
Ik ben inmiddels alweer een paar dagen terug. Helaas heb ik vanwege het weer besloten om eerder naar huis te gaan. Ik heb de Noordkaap gered en ben vervolgens via de E6 naar Trondheim gereden. Ik zou vandaar eigenlijk naar het zuidwestelijk gebied gaan om daar een paar leuke weggetjes te rijden (Trollstigen, Lysebotn), maar aangezien ik vanaf de kaap tot aan Trondheim 1 mooie dag had en 4 dagen regen en er voorspeld was dat de week erna het ook de hele tijd zou regenen in het zuidwestelijke deel, ben ik via Hamar naar Zweden gereden en vervolgens via Denemarken en Duitsland naar huis.

Ik wil wel absoluut nog een keer terug naar het fjordengebied om daar te touren, maar dan wel met beter weer .
4 wieler of 2 wieler?
  dinsdag 6 juli 2010 @ 01:33:04 #173
119507 Demarest
Mission Phailed
pi_83708236
Ik denk erover om ergens in het komende winterhalfjaar per auto Scandinavië eens op te zoeken, Noorwegen incluis. Hoogkwalitatieve winterbanden zullen ongetwijfeld een must zijn. In één ruk naar Noorwegen rijden lijkt me niet verstandig, dus een overnachting in bijvoorbeeld Hirtshals (Noord-Denemarken) is een optie. De volgende dag vervolgens aldaar de veerboot nemen richting Kristiansand en vanuit die plaats mijn rondrit door o.a Noorwegen intiëren.

Twee vraagjes: is reserveren voor de veerboot tussen Hirtshals en Kristiansand vereist? En zijn de Scandinaviërs tenminste enigzins thuis in de Engelse taal, of is het toch aan te raden om wat basis-Noors/Zweeds te leren?
Onopvallend doch zeer scherpzinnig...
pi_83709823
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 20:59 schreef Klapdeur het volgende:
Ik ga mij ook maar eens flink meelezen in dit topic. Het plan is om drie weken door Zuid Noorwegen heen te rijden. Ben er zelf nooit eerder geweest dus hoop hier ook wat goede ideeën op te doen. Wij gaan met de auto en overnachten dan de ene keer in een tent en de andere keer in een hut.

Wat we sowieso al van plan zijn om te bezoeken.
Kjeragbolten
Trolltunga
Geirangerfjord
ben je een goede wandelaar? de Kjeragbolten is een stevige wandeling van 5 uur en de Trolltunga een wandeling van 8 tot 10 uur (afhankelijk van conditie) waarbij je het eerste uur alleen maar klimt (steil omhoog en via trappen) en terug natuurlijk datzelfde steile stuk weer terug....
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_83709838
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 01:33 schreef Demarest het volgende:
Ik denk erover om ergens in het komende winterhalfjaar per auto Scandinavië eens op te zoeken, Noorwegen incluis. Hoogkwalitatieve winterbanden zullen ongetwijfeld een must zijn. In één ruk naar Noorwegen rijden lijkt me niet verstandig, dus een overnachting in bijvoorbeeld Hirtshals (Noord-Denemarken) is een optie. De volgende dag vervolgens aldaar de veerboot nemen richting Kristiansand en vanuit die plaats mijn rondrit door o.a Noorwegen intiëren.

Twee vraagjes: is reserveren voor de veerboot tussen Hirtshals en Kristiansand vereist? En zijn de Scandinaviërs tenminste enigzins thuis in de Engelse taal, of is het toch aan te raden om wat basis-Noors/Zweeds te leren?
wij zijn vanaf utrecht in 1 keer via de Oresundbrug tot 100km boven Goteborg gekomen de eerste dag. wel met z'n 2en afgewisseld gereden. eerste dag is toch saai dus dan willen we altijd zover mogelijk komen zodat we de overige dagen tenminste mooie dingen kunnen zien

en de Noren/Zweden spreken bijna allemaal prima engels. Het is leuk een woordje Noors te kunnen, maar niet vereist om je verstaanbaar te maken
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  dinsdag 6 juli 2010 @ 08:43:21 #176
202014 JJH
Knetter. O+
pi_83710391
Vanmorgen net terug. Gisteravond de Snelle ferry vanaf Kristianssand nar Hirtshals gepakt.
En ik vond het weer best meevallen, we hebben op de Lofoten, net boven Solvear, en in Geiranger echte regendagen gehad, en voor de rest viel de regen vooral 's nacht.

Maar wat een geniaal prachtig land zeg. Letterlijk elke bocht een nieuwe ansichtkaart.
pi_83711682
Ben er een in 2006 ook geweest mijn mijn ouders. Wij zaten aan de westkust in het Romsdal, dichtbij het stadje Alesund. Veel rond gereden langs de fjorden, eigen vis gevangen, naar de Briksdalbreen gletsjer geweest. Laatste dagje nog in Oslo doorgebracht. Mooie stad en schoon! Het is inderdaad een geweldig mooi land!
happiness is only real when shared.
  dinsdag 6 juli 2010 @ 10:26:38 #178
7957 Chevalric
The things I do for love...
pi_83712798
quote:
Op maandag 5 juli 2010 22:30 schreef ThePianoMan het volgende:

[..]

4 wieler of 2 wieler?
Motor, met een auto had ik die regen minder erg gevonden
  dinsdag 6 juli 2010 @ 11:54:05 #179
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_83715694
Typisch dat het weer zo kan verschillen in Noorwegen. De plekken waar wij hebben gezeten deze zomer eind juni was het over het algemeen zonnig. Alleen ter hoogte van Trondheim werd het dan weer gigantisch rotweer, en dat is het volgens mij redelijk gebleven ook.
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  dinsdag 6 juli 2010 @ 20:24:26 #180
119507 Demarest
Mission Phailed
pi_83737315
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 07:56 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

wij zijn vanaf utrecht in 1 keer via de Oresundbrug tot 100km boven Goteborg gekomen de eerste dag. wel met z'n 2en afgewisseld gereden. eerste dag is toch saai dus dan willen we altijd zover mogelijk komen zodat we de overige dagen tenminste mooie dingen kunnen zien
Zo denk ik er ook over. In mijn geval dus op dag 1 van Helmond naar Hirtshals rijden, daar overnachten, en de volgende dag aldaar de veerboot naar Kristiansand nemen waarna het recreatief rondtoeren kan beginnen. Ik zal echter niet doorrijden tot de Noordkaap, respect voor degenen die dat wel doen.
Onopvallend doch zeer scherpzinnig...
pi_83738297
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 20:24 schreef Demarest het volgende:

[..]

Ik zal echter niet doorrijden tot de Noordkaap, respect voor degenen die dat wel doen.
dat dachten wij ook door alle verhalen van max 200km op een dag mogelijk enzo. De doorgaande wegen zijn echter zo goed te rijden dat we dus alsnog naar de noordkaap gegaan zijn ookal stond dat niet in de planning
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  dinsdag 6 juli 2010 @ 21:32:18 #182
202014 JJH
Knetter. O+
pi_83739819
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 11:54 schreef Detroit het volgende:
Typisch dat het weer zo kan verschillen in Noorwegen. De plekken waar wij hebben gezeten deze zomer eind juni was het over het algemeen zonnig. Alleen ter hoogte van Trondheim werd het dan weer gigantisch rotweer, en dat is het volgens mij redelijk gebleven ook.
Ow in Trondheim was ik echt tot op de draad nat. In een Engelse Pub Nederland Slovakije gekeken en toen we terugliepen naar de auto kwam er toch een bui naar beneden. En toen we 10 minuten buiten Trondheim op de camping waren was het weer droog.
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 20:56 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

dat dachten wij ook door alle verhalen van max 200km op een dag mogelijk enzo. De doorgaande wegen zijn echter zo goed te rijden dat we dus alsnog naar de noordkaap gegaan zijn ookal stond dat niet in de planning
Ook in het allernoordelijkste stukje was het geen probleem om 500 op een dag te halen. De dag dat we de kaap gehaald hebben zijn we 's morgens in Pajala, noord Zweden, begonnen.

Trouwens. Om op de echte Kaap te komen mag je 215 NOK pp neerleggen. En als je daar alleen even een half uurtje rond wilt kijken is dat heel veel geld. Voor de 215 NOK mag je er dan wel 48 uur blijven, én je kunt er met je mobilehome of caravan prima kamperen.
pi_83739988
Wij gingen vanaf de lofoten over de E6: 821km en hebben we ook in 1 dag gereden. Het weer was slecht dus dan stop je niet zoveel voor koppen koffie

je betaalt tol om op het eiland te komen, dan om op de noordkaap zelf te mogen en daarna nog tol om van het eiland af te mogen
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  dinsdag 6 juli 2010 @ 22:50:09 #184
202014 JJH
Knetter. O+
pi_83743884
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 21:36 schreef Leipo666 het volgende:
Wij gingen vanaf de lofoten over de E6: 821km en hebben we ook in 1 dag gereden. Het weer was slecht dus dan stop je niet zoveel voor koppen koffie

je betaalt tol om op het eiland te komen, dan om op de noordkaap zelf te mogen en daarna nog tol om van het eiland af te mogen
Die had ik voor het gemak maar weer even vergeten. Maar 821 in Noorwegen is echt wel een boel.
In Noorwegen hebben we dat soort dagafstanden niet gehaald. We zijn heen naar de kaap door Zweden heengereden. De eerste dag 1100 km, en de tweede dag ook een dikke 850, en daarna dus nog twee dagen naar de kaap.

Terug hebben we trouwens in één keer vanaf de Preikestolen gedaan. Dat was ook best pittig.
  woensdag 7 juli 2010 @ 09:31:48 #185
7957 Chevalric
The things I do for love...
pi_83753840
Ja, met een auto zijn dat soort afstanden wel te halen. Met de motor had ik het na 500-600km wel gezien. Vooral in de (koude) regen. Maar de grote wegen (de E6 in Noorwegen) zijn prima te rijden, en van de Noordkaap naar Trondheim heb je toch geen andere opties . Nou ja, je kunt hier en daar wel wat stukjes over de kleinere wegen doen.
  woensdag 7 juli 2010 @ 10:15:11 #186
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_83754992
Ik denk dat wij met de camper vooral in het zuiden blijven, er is genoeg te zien en doen en we hebben een jongetje van ruim een jaar mee, die houdt niet zo erg van hele lange autoritten.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
  Moderator vrijdag 9 juli 2010 @ 21:00:06 #187
45833 crew  Fogel
pi_83863719
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 09:31 schreef Chevalric het volgende:
Ja, met een auto zijn dat soort afstanden wel te halen. Met de motor had ik het na 500-600km wel gezien. Vooral in de (koude) regen. Maar de grote wegen (de E6 in Noorwegen) zijn prima te rijden, en van de Noordkaap naar Trondheim heb je toch geen andere opties . Nou ja, je kunt hier en daar wel wat stukjes over de kleinere wegen doen.
Via Zweden is een (snellere) optie.

Ben zelf net terug van een paar dagen weg in eigen land, ca 1200km gereden en 3 verschillende pretparken bezocht (waarvan 1 twee keer). Eerste stuk (ca Trondheim-Oslo, bijna 600km) op 1 dag gereden, vervolgens de dag erna ca 250km gereden en vandaag de resterende 350.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  zaterdag 10 juli 2010 @ 04:23:31 #188
202014 JJH
Knetter. O+
pi_83874709
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 21:00 schreef Fogel het volgende:

[..]

Via Zweden is een (snellere) optie.

Ben zelf net terug van een paar dagen weg in eigen land, ca 1200km gereden en 3 verschillende pretparken bezocht (waarvan 1 twee keer). Eerste stuk (ca Trondheim-Oslo, bijna 600km) op 1 dag gereden, vervolgens de dag erna ca 250km gereden en vandaag de resterende 350.
Ook via Zweden ben je zomaar 4 dagen onderwg vanuit Nederland.

Trouwens fogel, ik denk dat jij er wel een antwoord op weet. Waarom heb je in Noorwegen zo'n grote verscheidenheid aan kentekenplaten. Groene, witte, met of zonder blauw vlakje met NO?
Ik kon er geen logica in ontdekken.
  zaterdag 10 juli 2010 @ 08:36:40 #189
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_83875210
http://www.worldlicenseplates.com/world/EU_NORW.html
Kijk ook bij miscellaneous plates.

En mbt tot de Noordkaap:
Leuk voor gepensioneerde Italiaanse motorduivels met allemaal expeditie Milano-Capo Nord stickers op hun Goldwing , maar de hele E6 achter een vrachtwagen naar de Noordkaap tuffen lijkt mij nogal slaapverwekkend.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Moderator zaterdag 10 juli 2010 @ 10:28:02 #190
45833 crew  Fogel
pi_83876392
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 04:23 schreef JJH het volgende:

[..]

Ook via Zweden ben je zomaar 4 dagen onderwg vanuit Nederland.

Trouwens fogel, ik denk dat jij er wel een antwoord op weet. Waarom heb je in Noorwegen zo'n grote verscheidenheid aan kentekenplaten. Groene, witte, met of zonder blauw vlakje met NO?
Ik kon er geen logica in ontdekken.
Groene kentekenplaten kan je krijgen op autos waar maximaal 2 personen in kunnen (of bij hoge uitzondering 3) en waar minimaal 1m3 (? misschien een ander getal) laadplek is. Is dus (ongeveer) wat (vroeger?) in Nederland een "grijs kenteken" is/was.
Witte platen zijn voor alle andere autos (behalve diplomaten, die hebben een andere kleur en beginnen met CD).
Een blauw blak met een N erin is iets wat alleen op nieuwere autos zit, is nog niet zoveel jaar verplicht.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  zaterdag 10 juli 2010 @ 22:23:53 #191
202014 JJH
Knetter. O+
pi_83897251
Grijs kenteken is er nog wel in Nederland, alleen niet meer voor particulieren. Vandaar dus, dankjewel.
pi_84647067
Google Maps

Even voor de grap een mooie route uitgestippeld voor de motor.
Alleen jammer dat niemand mee wil. :+ :(
Ik wil sowieso binnen nu en 3 jaar gaan, het lijkt me geweldig.
pi_84748757
Even ordinair gespam: http://frontpage.fok.nl/s(...)nd-en-noorwegen.html

De meeste foto's zijn van Noorwegen.*O*
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
  zondag 1 augustus 2010 @ 20:58:43 #194
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_84748937
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 20:55 schreef OA het volgende:
Even ordinair gespam: http://frontpage.fok.nl/s(...)nd-en-noorwegen.html

De meeste foto's zijn van Noorwegen.*O*
Mooie foto's! Je vraagt je soms af waarom Peter Jackson zo nodig naar Nieuw-Zeeland moest voor de LOTR-opnames, Noorwegen is minstens zo mooi. :)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
pi_84749170
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 20:58 schreef Svyatagor het volgende:

[..]

Mooie foto's! Je vraagt je soms af waarom Peter Jackson zo nodig naar Nieuw-Zeeland moest voor de LOTR-opnames, Noorwegen is minstens zo mooi. :)
Ik ben nooit in NZ geweest én heb LOTR nooit gezien, maar ik kan het me voorstellen!
Noorwegen is inderdaad een prachtig land, zo veel verschillende landschappen O+
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
  Moderator zondag 1 augustus 2010 @ 22:04:58 #196
45833 crew  Fogel
pi_84752171
In NZ hebben ze meer gras dan in Noorwegen, en tussen de bomen door filmen is niet handig.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  maandag 2 augustus 2010 @ 10:23:51 #197
202014 JJH
Knetter. O+
pi_84764350
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 20:55 schreef OA het volgende:
Even ordinair gespam: http://frontpage.fok.nl/s(...)nd-en-noorwegen.html

De meeste foto's zijn van Noorwegen.*O*
Ik had ze al gezien, boel bekende plekjes voorbij zien komen. :D
  maandag 2 augustus 2010 @ 19:04:20 #198
146402 Klapdeur
Listen Defected
pi_84782503
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 07:53 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

ben je een goede wandelaar? de Kjeragbolten is een stevige wandeling van 5 uur en de Trolltunga een wandeling van 8 tot 10 uur (afhankelijk van conditie) waarbij je het eerste uur alleen maar klimt (steil omhoog en via trappen) en terug natuurlijk datzelfde steile stuk weer terug....
Ik ben inmiddels weer thuis.

Trolltunga staat voor een volgende keer op het programma. Kjeragbolten heb ik gedaan. Dit omdat wij de eerste dagen met haar ouders hebben doorgebracht. Mn vriendin vind die lange tochten niet leuk. Samen met haar pa naar Kjeragbolten gelopen. Alleen de tocht er naar toe is al gaaf, laat staan het punt zelf. Geweldig om te zien dat sommige mensen totaal onvoorbereid de tocht willen maken. De heenweg hadden we prima weer. Nadat we net begonnen met de terugweg begon het keihard te regenen.

Heb zelfs een meisje in een rokje en ballarina's een poging zien wagen. En een man in een hempje met een te dikke bierbuik die het probeerde maar toch maar weer snel omkeerde.

Ben daarna samen met mn vriendin door Zuid Noorwegen wezen trekken met auto en tent. Na Stavanger, hebben we wat pontjes gepakt richting Odda. Helaas viel het weer tegen en zijn we niet naar de Buarbreen geweest wat op de planning stond.

Via de "fruitroute" naar brimnes, daar het pontje naar de Steindalsfossen (volgens mij?). Niet naar Bergen geweest, door naar Voss. Daarna zijn we via wat tunnels over een pas geweest. (Bij de lange tunnel van 24,6km)

Na de pas over de Jotunheimen geweest. Prachtig ook weer die verschillende landschappen. Geiranger en trollstigen ook nog aangedaan. Toen was het tijd om terug te gaan via rechts. Bij Otta weer over de Jotunheimen terug.

Twee dagen naar Oslo geweest, echt een prachtige stad is dat. Aker brygge is ook echt een must see op een mooie dag. Mega gezellig daar.

De laatste dagen zijn we via Rjukan en het Setesdal terug gegaan naar Kristiansand waar we weer de boot terug hebben gepakt.

Later deze week zal ik nog wat foto's online gooien. Zeker is dat ik snel weer terug wil. Er is nog genoeg te zien daar.
Ik heb ooit iemand met een royal flush van tafel gebluft, dus zo heel slecht ben ik ook weer niet
Als Adam en Eva zo knap waren, waar komen dan al die lelijke mensen vandaan?
pi_84788506
Ik zoek een beetje meer info en tips wat handig is.
Aangezien vliegtickets naar Noorwegen (Sandefjord) geen drol kost wil ik Noorwegen wel eens bezoeken.
Ben er nog niet eerder geweest. Maar nadat ik eenmaal geland ben, wat is dan handig?
For the record, ik zal alleen reizen.

Optie 1 is met de trein naar Oslo en daar een paar dagen vertoeven. Overnachten doe ik dan het liefst in een prive kamer, maar gedeelde douche/ wc id geen probleem. Geen idee wat er te zien en doen is in Oslo, maar dat zien we dan wel weer. Alleen na hoeveel dagen heb je het wel gezien? :? Ik wil een paar dagen cultuur snuiven.

Optie 2 is (en spreekt mij ook iets meer aan vanwege de vrijheid) een auto huren en lekker rondtouren in de omgeving. Slapen wil ik dan gaan doen in trekkershutten. Maar misschien kan ik ook een tentje in de koffer meenemen of ergens onderweg zo'n 2 seconden tent kopen. Ook met eten heb je hierin meer vrijheid. Je koopt wat bij de lokale supermarkt, je hoeft niet telkens uit eten. Dat lijkt me sowieso niet gezellig alleen, maar daar heb ik ook geen ervaring in.

Wat optie 2 betreft. Op de Hertz site staat bijvoorbeeld 'Onbeperkt Inclusief aantal kilometers'. Wat houd dat in? Krijg je er een tankpas bij ofzo? Met optie 2 kan ik ook wat langer blijven, want er is meer te zien.

De vliegtickets zijn geldig van 1 tot 30 september, dus dat is de periode waarin ik wil gaan.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
  Moderator maandag 2 augustus 2010 @ 21:27:39 #200
45833 crew  Fogel
pi_84788809
Oslo heb je in een dag of 2-3 toch echt wel gezien, er staan wat tips in het Oslo topic.

Onbeperkte kilometers wil zeggen dat je geen limiet per dag hebt zoals vaak het geval is (bijvoorbeeld max 200km en daarna 2 kroon per km extra betalen.). Tanken zal je toch echt zelf moeten doen (en als je dat niet doet krijg je gewoon de kosten + verhoging doorberekend)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_84790969
Avis is bij mij een aantal keer het goedkoopst gebleken. Heeft ook onbeperkt aantal km.

In Oslo is de vernieuwde skischans leuk (mits je voor 1 sept komt, wantd an gaan ze m afbouwen en moeten we sluiten tot zeker december. Ja, ik werk daar :P) Bij mooi weer heb je ene superuitzicht.
Vigelandspark is ook een must. Zoals Fogel zei, reken 2-3 dagen als je niet per se alles wil zien.

En voor trekkershutten moet je dntoslo.no maar eens bekijken.
  Moderator maandag 2 augustus 2010 @ 22:22:55 #202
45833 crew  Fogel
pi_84791729
Mijn ervaring is dat Hertz, Avis en Europcar elkaar niet veel schelen qua prijs, zeker niet de weekendaanbiedingen (of weekaanbiedingen in de kerst/pasen/zomer). Kijk in ieder geval altijd eerst op de websites van de verhuurders zelf of er iets van een aanbieding staat en zo ja, via die link boeken anders betaal je alsnog de normale prijs.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  woensdag 4 augustus 2010 @ 16:39:31 #203
207403 First
overal, altijd de eerste
pi_84858477
Ik ga binnenkort met wat familie op vakantie naar noorwegen nu gaat er iemand mee die gek op rodelen is hebben ze ook zomerrodelbanen in Noorwegen?
  Moderator woensdag 4 augustus 2010 @ 19:54:58 #204
45833 crew  Fogel
pi_84865403
Zomerbob ook goed? Nabij Hafjell (Lillehammer) is er op de Olympische bobbaan een mogelijkheid om een bob met wielen te gebruiken.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  donderdag 5 augustus 2010 @ 00:44:54 #205
207403 First
overal, altijd de eerste
pi_84879632
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 19:54 schreef Fogel het volgende:
Zomerbob ook goed? Nabij Hafjell (Lillehammer) is er op de Olympische bobbaan een mogelijkheid om een bob met wielen te gebruiken.
Daar wouden we sowieso al naartoe gaan want we zaten daar in de buurt ;) maar had het leuker gevonden als er een echte rodelbaan geweest was maar alsnog bedankt voor de tip!
  Moderator donderdag 5 augustus 2010 @ 07:48:40 #206
45833 crew  Fogel
pi_84883508
Zomerrodel is in Zweden populair, vanaf Hafjell is het als het ik het goed herinner slechts ca 4 uur rijden naar Sälen alwaar ze wel een zomerrodelbaan hebben.

Als je in de buurt van Lillehammer zit en kinderen tussen de 5 en 10/12 bij je hebt, kan ik een dag (of 2) Hunderfossen aanraden.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  donderdag 5 augustus 2010 @ 10:53:13 #207
207403 First
overal, altijd de eerste
pi_84886690
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 07:48 schreef Fogel het volgende:
Zomerrodel is in Zweden populair, vanaf Hafjell is het als het ik het goed herinner slechts ca 4 uur rijden naar Sälen alwaar ze wel een zomerrodelbaan hebben.

Als je in de buurt van Lillehammer zit en kinderen tussen de 5 en 10/12 bij je hebt, kan ik een dag (of 2) Hunderfossen aanraden.
we gaan naar meerdere huisjes toe maar als degene die de vakantie geplant tuiskomt vraag ik wel even of wij in de buurt komen daar hartstikke bedankt!
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 19:09:15 #208
207403 First
overal, altijd de eerste
pi_84949410
nog een vraagje ik zou af en toe in norwegen wel op het internet het nieuws een klein beetje controleren hebben de mac's daar netzoals in nederland wifi?
  Moderator vrijdag 6 augustus 2010 @ 20:40:10 #209
45833 crew  Fogel
pi_84952839
Volgens de website van McDonalds hebben ze overal gratis internet. De Burger King heeft het ook, maar daar zijn er niet zoveel van. Peppes Pizza, die je ook regelmatig tegen zal komen heeft ook gratis wifi (uiteraard is dit allemaal voor betalende klanten... de code krijg je aan de balie of staat op je bon). Daarnaast heeft ieder Statoil station wifi dekking, maar daar moet je wel voor betalen (misschien dat je geluk hebt dat je provider een samenwerkingsverband heeft waardoor je gratis het netwerk op kan).
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_85199603
Ook Noorwegen staat nog op mijn verlanglijstje; even goed doorlezen hier... :D
pi_86377876
Goed dat dit topic er is :)
Deze (en de vorige) ga ik eens even goed doorlezen :Y

M'n vriend en ik willen volgend jaar graag naar Noorwegen. Erheen vliegen en vanaf daar met de trein door het land reizen. Natuurlijk met tussenstops van een paar dagen in leuke plaatsen. Hoe meer informatie ik nu al vindt, hoe makkelijker het plannen straks wordt.

We regelen bij voorkeur alles zelf en maken weinig gebruikt van 't reisbureau. Dus het zal weer een uitdaging worden :)
Liej
pi_86387791
quote:
Op maandag 13 september 2010 12:22 schreef Leigh het volgende:
Goed dat dit topic er is :)
Deze (en de vorige) ga ik eens even goed doorlezen :Y

M'n vriend en ik willen volgend jaar graag naar Noorwegen. Erheen vliegen en vanaf daar met de trein door het land reizen. Natuurlijk met tussenstops van een paar dagen in leuke plaatsen. Hoe meer informatie ik nu al vindt, hoe makkelijker het plannen straks wordt.

We regelen bij voorkeur alles zelf en maken weinig gebruikt van 't reisbureau. Dus het zal weer een uitdaging worden :)
kun je beter een autootje huren ofzo....weet niet wat je doelen zijn maar met de trein in noorwegen kom je bij lange na niet op de mooiste en woeste plaatsen.....met een auto rondtouren is ideaal!
pi_86390801
Geen mogelijkheid bij ons :)
Het is OV of lopend.
Maar dat is nooit een probleem geweest. Het is alleen wat meer uitzoekwerk, daarom begin ik op tijd met het uitzoeken van alle tijden en mogelijkheden.
Liej
pi_86391377
quote:
Op maandag 13 september 2010 17:15 schreef HaagsPietje het volgende:

[..]

kun je beter een autootje huren ofzo....weet niet wat je doelen zijn maar met de trein in noorwegen kom je bij lange na niet op de mooiste en woeste plaatsen.....met een auto rondtouren is ideaal!
Ben ik het niet helemaal mee eens HP :)

Treinen, bussen en boten bieden in Noorwegen ruim voldoende mogelijkheden om interessante plekken te bereiken. Zeker als het je eerste keer in Noorwegen is.

Goedkoop vliegen kan naar Oslo en daarvandaan zijn er mogelijkheden zat.
De trein naar Bergen stopt op de Hardangervidda en Flam, De zuidelijke spoorlijn heb ik geen ervaring mee maar die volgt voor een groot deel de kust. Naar het noorden kan je in relatief korte tijd een rondje Lofoten maken. Een van de mooiste stukken van Noorwegen en doordat de trein relatief snel de grote afstand die kant op afgelegd is het zeker zo snel als met de auto.

De Hurtigrouten kan je op nog veel meer interessante plaatsen brengen langs de kust.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_86431042
Ben blij dat te lezen, Its-Jojo-4you :)
Liej
  Moderator donderdag 23 september 2010 @ 22:53:24 #216
45833 crew  Fogel
pi_86771363
Noorwegen heeft steunbetuigingen nodig in dit topic :)
Stuur een mod weg (dobbelsteen beslist)

Tip: eerst openingspost lezen aldaar!
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  donderdag 23 september 2010 @ 23:03:25 #217
202014 JJH
Knetter. O+
pi_86771771
quote:
Op donderdag 23 september 2010 22:53 schreef Fogel het volgende:
Noorwegen heeft steunbetuigingen nodig in dit topic :)
Stuur een mod weg (dobbelsteen beslist)

Tip: eerst openingspost lezen aldaar!
On my way. :)
pi_86789612
quote:
Op maandag 13 september 2010 19:08 schreef Its-Jojo-4you het volgende:

[..]

Ben ik het niet helemaal mee eens HP :)

Treinen, bussen en boten bieden in Noorwegen ruim voldoende mogelijkheden om interessante plekken te bereiken. Zeker als het je eerste keer in Noorwegen is.

Goedkoop vliegen kan naar Oslo en daarvandaan zijn er mogelijkheden zat.
De trein naar Bergen stopt op de Hardangervidda en Flam, De zuidelijke spoorlijn heb ik geen ervaring mee maar die volgt voor een groot deel de kust. Naar het noorden kan je in relatief korte tijd een rondje Lofoten maken. Een van de mooiste stukken van Noorwegen en doordat de trein relatief snel de grote afstand die kant op afgelegd is het zeker zo snel als met de auto.

De Hurtigrouten kan je op nog veel meer interessante plaatsen brengen langs de kust.
tuurlijk, je zult best een goed "overzicht" van het land kunnen krijgen als je per spoor reist, maar de krenten in de pap, de plekken die je zeg maar het meest bijblijven (althans, bij mij wel) en die Noorwegen zo speciaal maken. kun je toch echt alleen maar per auto bereiken zoals bijvoorbeeld de Trollstigen, de onherbergzame weggetjes achter de geirangerfjord, een nationaal park waar ik de naam nu even niet meer van weet en een ultiem authentiek visserdorpje op de rotsen en kliffen waarbij de achtertuintjes praktisch IN zee lagen......
  vrijdag 24 september 2010 @ 17:46:24 #219
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_86797234
Ik ben zelf met de nachttrein vanuit Oslo vertrokken. 's morgens vanuit Trondheim naar Bodo en de volgende dag naar de Lofoten. Zo ben je er redelijk snel :)
  Moderator vrijdag 24 september 2010 @ 17:52:43 #220
45833 crew  Fogel
pi_86797475
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 17:46 schreef PLAE@ het volgende:
Ik ben zelf met de nachttrein vanuit Oslo vertrokken. 's morgens vanuit Trondheim naar Bodo en de volgende dag naar de Lofoten. Zo ben je er redelijk snel :)
Probeer de volgende keer www.wideroe.no of www.sas.no, is nog sneller ;)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  vrijdag 24 september 2010 @ 18:40:53 #221
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_86799304
Ja maar moest onderweg wel wat van het land zien he ;) en had gewoon niet zoveel tijd...
pi_87647050
Wat is de goedkoopste manier om naar Noorwegen te gaan, ik had al vliegreizen gevonden naar Oslo van 175 euro ongeveer en NS Interrail heeft een vergelijkbare prijs. Maar is het ook goedkoper mogelijk? Naar een kleiner vliegveld misschien. Liften nemen we ook in overweging, maar dat is nog niet zeker of het haalbaar is :)
pi_87647192
Ryanair geprobeerd?
  Moderator zondag 17 oktober 2010 @ 21:22:53 #224
45833 crew  Fogel
pi_87647478
Half november kan je bijvoorbeeld voor 5¤ per enkele reis met Ryanair van Weeze (Dusseldorf) naar Rygge (Oslo) vliegen.
En met zowel SAS als Norwegian kan je gewoon vanaf Schiphol heen en weer voor ca 100¤ als je er vroeg genoeg bij bent of als er een aanbieding is.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  zondag 31 oktober 2010 @ 14:24:46 #225
320171 Dinaridar
Operation Repo
pi_88172831
Aha, een Noorwegen-topic!
In de komende februarimaand wil ik eens richting Noorwegen karren en daar enkele dagen rondtoeren. Februari lijkt me een bijzonder fraaie maand in Noorwegen; winters en toch weer redelijk wat daglicht. Uiteraard zijn winterbanden dan vereist, maar hoe zit het met spijkerbanden? Zijn die ook verplicht? Ik meen ooit gehoord te hebben dat de Noorse regering spijkerbanden juist niet aanmoedigt omdat ze schadelijke stoffen creëeren? :S

En in Noorwegen wil ik enigzins goedkoop overnachten. Hotels wil ik zoveel mogelijk ontwijken en zal juist focussen op 'Hytter' op campings. Zijn er überhaupt wel campings open in Zuid-Noorwegen in februari?
It ain't no joke if you don't pay that note!
  Moderator zondag 31 oktober 2010 @ 14:46:22 #226
45833 crew  Fogel
pi_88173426
Spijkerbanden zijn niet vereist, en in sommige steden moet je extra betalen om ze binnen de stad te mogen gebruiken. Fatsoenlijke winterbanden zijn wel een vereiste inderdaad.
Of er campings open zijn of niet weet ik niet, maar hotels zijn ook niet zo duur.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  zondag 31 oktober 2010 @ 16:38:13 #227
320171 Dinaridar
Operation Repo
pi_88176767
Ah OK. Dan zullen het normale winterbanden worden en sneeuwkettingen erbij voor de zekerheid. Ik denk erover om -eenmaal per veerboot aangekomen in Oslo- geleidelijk richting Bergen te koersen. Lijkt me een mooie route en de stad Bergen schijnt opzich ook de moeite waard te zijn. Is het overigens raadzaam wat Noors te leren vooraf of zijn de Noren redelijk thuis in de Engelse taal?
It ain't no joke if you don't pay that note!
pi_88188875
quote:
1s.gif Op zondag 31 oktober 2010 16:38 schreef Dinaridar het volgende:
Ah OK. Dan zullen het normale winterbanden worden en sneeuwkettingen erbij voor de zekerheid. Ik denk erover om -eenmaal per veerboot aangekomen in Oslo- geleidelijk richting Bergen te koersen. Lijkt me een mooie route en de stad Bergen schijnt opzich ook de moeite waard te zijn. Is het overigens raadzaam wat Noors te leren vooraf of zijn de Noren redelijk thuis in de Engelse taal?
Engels is eigenlijk geen probleem. Oslo Bergen lijkt me super in de winter, zelf heb ik deze route (weg nr 7) in September gereden. Ik heb van van Finse vrienden (en van de borden langs de weg) begrepen dat er in de winter in kolonne's gereden wordt (kolonnekjøring).

  vrijdag 12 november 2010 @ 17:42:43 #229
320171 Dinaridar
Operation Repo
pi_88641744
Planwijziging: wegens omstandigheden zal een eventuele trip naar Noorwegen niet in februari 2011 maar in de komende decembermaand plaatsvinden. Hoe zit het met de daglichtperiode in de decembermaand in Noorwegen? Boven grofweg 67 graden NB zal de zon sowieso niet te zien zijn, Trondheim ligt op ruim 63 graden NB, Oslo en Bergen rondom 60 graden NB, Kristiansand op circa 58 graden NB.
It ain't no joke if you don't pay that note!
  vrijdag 12 november 2010 @ 17:59:45 #230
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_88642103
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2010 17:42 schreef Dinaridar het volgende:
Planwijziging: wegens omstandigheden zal een eventuele trip naar Noorwegen niet in februari 2011 maar in de komende decembermaand plaatsvinden. Hoe zit het met de daglichtperiode in de decembermaand in Noorwegen? Boven grofweg 67 graden NB zal de zon sowieso niet te zien zijn, Trondheim ligt op ruim 63 graden NB, Oslo en Bergen rondom 60 graden NB, Kristiansand op circa 58 graden NB.
Kristiansand:


Oslo:


Bergen:


Trondheim:


Altijd minimaal 4,5 uur daglicht.
  zaterdag 13 november 2010 @ 00:57:53 #231
320171 Dinaridar
Operation Repo
pi_88660958
Hm. Vind ik nog wel meevallen.
Wat zijn de prijzen voor veerbootroutes tussen Frederikshaven en Oslo trouwens laag! De vaarroute Frederikshaven - Oslo is al mogelijk vanaf slechts 43 euro, en dat met een afstand van circa 300 km tussen beide havens.
It ain't no joke if you don't pay that note!
  Moderator zaterdag 13 november 2010 @ 07:01:44 #232
45833 crew  Fogel
pi_88663793
De prijzen zijn in de herfst/winter altijd laag omdat ze dan overcapaciteit hebben op de veerboten.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_88695362
Wij hebben besloten om zowel naar Noorwegen als Zweden te gaan :Y
Liej
pi_88697687
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 07:01 schreef Fogel het volgende:
De prijzen zijn in de herfst/winter altijd laag omdat ze dan overcapaciteit hebben op de veerboten.
ik ging met een vriend op de bonnefooi laatste 2 weken van oktober naar noorwegen....wat een ervaring.....geiranger was een spookstadje, op 1 auto bij een hotel na niemand gezien. alle hotels hadden we voor onszelf en vaak uren achter elkaar gereden zonder een ziel tegen te komen......geen idee hoe het er zomers is, maar vond het zeer indrukwekkend al was het kwa reisgemak etc. wellicht makkelijker geweest om lekker in de zomer rond te rijden ipv afgesloten bergpassen, sneeuwstormen, weinig toeristische activiteiten etc. :D
  maandag 15 november 2010 @ 08:02:17 #235
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_88727692
Die daglichtgrafieken blijven blijkbaar niet staan. Dit is de site:
http://www.gaisma.com/en/
pi_90082186
Tegenwoordig staat heel Noorwegen op Street View van Google. :)

Waar je ook klikt alles is gewoon mooi. O+
  Moderator dinsdag 21 december 2010 @ 16:28:55 #237
45833 crew  Fogel
pi_90239972
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 08:02 schreef Lemans24 het volgende:
Die daglichtgrafieken blijven blijkbaar niet staan. Dit is de site:
http://www.gaisma.com/en/
Vanaf morgen gaat het alweer lichter worden...
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  zondag 3 april 2011 @ 10:41:11 #238
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_94971033
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 3 april 2011 @ 11:22:35 #239
103111 Its-Jojo-4you
gone fishin'
pi_94972113
mooi foto Hd
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  Moderator maandag 4 april 2011 @ 13:22:04 #240
45833 crew  Fogel
pi_95020085
Ik rij vrijdag of zaterdag voor het eerst sinds een jaar of 10 weer eens een keer richting Kristiansund, misschien ook maar een stuk van de Atlanterhavsvegen meepakken :)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_95363765
Ik ben aan het kijken naar de mogelijkheden om deze zomer een weekje naar Noorwegen te gaan. Om zo veel mogelijk te zien in die korte tijd, lijkt me de trein van Oslo naar Bergen wel wat. Enige vraag van mijn kant: kan ik op dit traject losse tickets bestellen, zodat ik zelf kan in- en uitstappen wanneer ik wil? Voor zover ik even snel heb kunnen opzoeken wordt dit traject namelijk alleen als pakket verkocht.

Iemand? :)
pi_95365013
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 21:35 schreef Rnnz het volgende:
Ik ben aan het kijken naar de mogelijkheden om deze zomer een weekje naar Noorwegen te gaan. Om zo veel mogelijk te zien in die korte tijd, lijkt me de trein van Oslo naar Bergen wel wat. Enige vraag van mijn kant: kan ik op dit traject losse tickets bestellen, zodat ik zelf kan in- en uitstappen wanneer ik wil? Voor zover ik even snel heb kunnen opzoeken wordt dit traject namelijk alleen als pakket verkocht.

Iemand? :)
volgens mij kan je op elk Noors station een treinkaartje van station A naar station B kopen.
Moet kunnen dus.

Alternatief is Scanrail (als dat nog bestaat) binnen een periode een aantal dagen waarin je onbeperkt mag treinen.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_95366243
Sorry, ik was zelf niet helemaal duidelijk. :P

Het lijkt me inderdaad dat je wel een kaartje kunt kopen om van A naar B te komen, maar ik doelde eigenlijk meer op het pakket wat de NSB (.no ...) aanbiedt en waar je voor moet reserveren. Kostte geloof ik 199 NOK (mini-pris) en brengt je dus van Oslo naar Bergen. Vraag is alleen of ik tussendoor ook mag stoppen op de stations, of dat ik alleen een directe treinreis kan maken.

De bedoeling is namelijk om op sommige plekken te stoppen om daar een tijdje te verblijven. :)
  Moderator maandag 11 april 2011 @ 23:55:16 #244
45833 crew  Fogel
pi_95373053
Je moet een zitplek reserveren, dus onderweg eruit gaat niet lukken met een minipris.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_95425584
Wel met een normaal ticket, als ik maar reserveer? :)

Is wel vier keer zo duur geloof ik, maar dat is nog te overzien.
pi_95430025
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 00:00 schreef Rnnz het volgende:
Wel met een normaal ticket, als ik maar reserveer? :)

Is wel vier keer zo duur geloof ik, maar dat is nog te overzien.
:Y je zult dan alleen datum en tijd moeten plannen (afhankelijk van hoe druk het is kan het nog op de dag zelf)
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  woensdag 13 april 2011 @ 08:09:23 #247
304638 KarinJ.
droom je leven, leef je droom
pi_95430384
quote:
volgens mij kan je op elk Noors station een treinkaartje van station A naar station B kopen.
Dat is niet helemaal waar.
Volgens mijn buren moet je via internet een kaartje kopen voor een treinreis vanaf het station hier in de buurt.Dan stopt de trein speciaal voor jou :) , want normaal gesproken dendert ie er gewoon voorbij.
wees als een zalm, zwem tegen de stroom in
pi_95433019
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 08:09 schreef KarinJ. het volgende:

[..]

Dat is niet helemaal waar.
Volgens mijn buren moet je via internet een kaartje kopen voor een treinreis vanaf het station hier in de buurt.Dan stopt de trein speciaal voor jou :) , want normaal gesproken dendert ie er gewoon voorbij.
dat zijn de kleine stations, de wat grotere stopt de trein. (maar ja ipv van boek op station kan het idd ook via internet)
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  Moderator donderdag 14 april 2011 @ 11:05:55 #249
45833 crew  Fogel
pi_95482673
Nu we het toch over treinen hebben: Widerøe heeft dit jaar weer een actie "interrail in de lucht". http://www.wideroe.no/mod(...)asp?D=2&C=223&I=2774
Voor 3975 NOK kan je dan in de loop van 14 dagen heel Noorwegen doorvliegen zoveel je wil :)
Of als je alleen ten zuiden van Trondheim blijft kan het al voor 2775.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_95483517
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 11:05 schreef Fogel het volgende:
Nu we het toch over treinen hebben: Widerøe heeft dit jaar weer een actie "interrail in de lucht". http://www.wideroe.no/mod(...)asp?D=2&C=223&I=2774
Voor 3975 NOK kan je dan in de loop van 14 dagen heel Noorwegen doorvliegen zoveel je wil :)
Of als je alleen ten zuiden van Trondheim blijft kan het al voor 2775.
hmm, vanaf 20 juni, ik denk helaas dat we tot 8 juni in Stockholm zitten, en daarna eigenlijk wel naar Norwegen willen. Hadden ze dat nou niet een paar weken eerder in kunnen laten gaan? ;)

Ongelofelijk dat ze zo'n uitgebreid netwerk hebben. Vliegen ze ook met van die lieve kleine vliegtuigjes dan (De Havilands?) :)
pi_95484038
ow, en het moet natuurlijk ook samenvallen met een concert van Motorpsycho ;)

/edit/
25.06.2011 - Steinkjerfestivalen, Steinkjer (NOR)
09.07.2011 - Kongsberg Jazzfestival, Kongsberg (NOR) + Primus

Kent iemand die festivals, is dat wat? :)
  Moderator donderdag 14 april 2011 @ 12:10:06 #252
45833 crew  Fogel
pi_95485039
Widerøe vliegt met Dash-8 Turboprop in 3 of 4 verschillende formaten (waarvan de grootste de Q400 is). Het is makkelijker om te vliegen dan om over land te gaan, vooral in het noorden van het land, vandaar dat er zoveel routes zijn.

Kongsberg Jazz staat goed aangeschreven.
Steinkjerfestivalen zegt me niks, maar er zijn genoeg kleine festivals te vinden in Noorwegen in de zomer, check hier http://www.festivalmagasinet.com/norske-festivaler/
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_95487430
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 12:10 schreef Fogel het volgende:
Widerøe vliegt met Dash-8 Turboprop in 3 of 4 verschillende formaten (waarvan de grootste de Q400 is). Het is makkelijker om te vliegen dan om over land te gaan, vooral in het noorden van het land, vandaar dat er zoveel routes zijn.

Kongsberg Jazz staat goed aangeschreven.
Steinkjerfestivalen zegt me niks, maar er zijn genoeg kleine festivals te vinden in Noorwegen in de zomer, check hier http://www.festivalmagasinet.com/norske-festivaler/
dank :)

Allemachtig, ze houden nogal van hun muziek, is het niet? :)
  Moderator donderdag 14 april 2011 @ 13:14:20 #254
45833 crew  Fogel
pi_95487696
Moet toch wat te doen hebben als het de hele dag en nacht licht is :P

Overigens zijn niet alle festivals uitsluitend muziekfestivals, maar dat merk je vanzelf wel als je een beetje rondklikt.

En als je van onbekende bands houdt, kijk dan ook eens hier: http://www.nrk.no/urort/default.aspx
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator donderdag 14 april 2011 @ 13:19:48 #255
45833 crew  Fogel
pi_95487901
Oh, ik zie nu dat de lijst van 2010 is... maar veel van de festivals zullen jaarlijks zijn, dus klik op de links en je gaat naar de pagina van het fesival. Als daar ook nog 2010 op staat kan je er vanuit gaan dat het dit jaar er niet van komt ;)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_95488326
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 13:14 schreef Fogel het volgende:
Moet toch wat te doen hebben als het de hele dag en nacht licht is :P

Overigens zijn niet alle festivals uitsluitend muziekfestivals, maar dat merk je vanzelf wel als je een beetje rondklikt.

En als je van onbekende bands houdt, kijk dan ook eens hier: http://www.nrk.no/urort/default.aspx
ik begin het idee van Noorwegen steeds leuker te vinden. Zou je er ook ergens een afgelegen hutje kunnen huren voor een paar maanden?
pi_95489491
grrrrr het plan is dit jaar naar de Pyreneeën te gaan, maar Noorwegen blijft ook steeds maar weer lonken na een geslaagt vorig jaar :P
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  Moderator donderdag 14 april 2011 @ 13:58:37 #258
45833 crew  Fogel
pi_95489613
Als je echt afgelegen wil, kan je beter een hut kopen, zo duur zijn ze niet.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_95490674
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 13:58 schreef Fogel het volgende:
Als je echt afgelegen wil, kan je beter een hut kopen, zo duur zijn ze niet.
Ow, aan hoeveel moet ik dan ongeveer denken?

En kan ik als Nederlands staatsburger grond op mijn naam krijgen in Noorwegen (in Azie kan dat bijvoorbeeld normaliter niet, waardoor je met stromannen/vrouwen en leaseconstructies moet werken; lastig en risicovol).
  Moderator donderdag 14 april 2011 @ 14:36:46 #260
45833 crew  Fogel
pi_95491214
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 14:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ow, aan hoeveel moet ik dan ongeveer denken?

En kan ik als Nederlands staatsburger grond op mijn naam krijgen in Noorwegen (in Azie kan dat bijvoorbeeld normaliter niet, waardoor je met stromannen/vrouwen en leaseconstructies moet werken; lastig en risicovol).
Voor 25-50k¤ heb je al best leuke hutten met goed uitzicht, wel vaak zonder stroom of water. Maar vaak met "pompdouche" en aggregaat of zonnepaneel (wat niet opschiet in de winter), dus niet compleet zonder voorzieningen.
Kijk eens hier, maar let op dat er soms "byggeklausul" of "fellesgjeld" bijstaat, lees dan gewoon verder want in het eerste geval is het vaak alleen een stuk grond met bouwclausule (dan moet je er nog een hut bijkopen van een bepaalde leverancier - maar soms is die hut wel al in de prijs inbegrepen) en in het tweede geval is het meestal een "hutapartement" op een skiresort waar een soort van gezamelijke lening bij hoort.
Het was voor mij geen probleem om een huis te kopen in Noorwegen (maargoed, ik woon er dan ook) en zover ik weet heeft Noorwegen ook geen clausules dat buitenlanders geen (vrijetijds)eigendom mogen hebben (wat in Denemarken wel het geval is!).
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_95492302
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 14:36 schreef Fogel het volgende:

[..]

Voor 25-50k¤ heb je al best leuke hutten met goed uitzicht, wel vaak zonder stroom of water. Maar vaak met "pompdouche" en aggregaat of zonnepaneel (wat niet opschiet in de winter), dus niet compleet zonder voorzieningen.
Kijk eens hier, maar let op dat er soms "byggeklausul" of "fellesgjeld" bijstaat, lees dan gewoon verder want in het eerste geval is het vaak alleen een stuk grond met bouwclausule (dan moet je er nog een hut bijkopen van een bepaalde leverancier - maar soms is die hut wel al in de prijs inbegrepen) en in het tweede geval is het meestal een "hutapartement" op een skiresort waar een soort van gezamelijke lening bij hoort.
Het was voor mij geen probleem om een huis te kopen in Noorwegen (maargoed, ik woon er dan ook) en zover ik weet heeft Noorwegen ook geen clausules dat buitenlanders geen (vrijetijds)eigendom mogen hebben (wat in Denemarken wel het geval is!).
Zitten wel wat stoere hutjes bij. :)

Misschien dat ik al ik in Norway bij een paar langsga. Altijd een leuk reisdoel :)
Deze bijvoorbeeld: http://www.finn.no/finn/r(...)ct?finnkode=27928710

/edit/ moge duidelijk zijn dat ik alleen plaatjes kijk, geen benul wat er bij staat namelijk :)

[ Bericht 4% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 14-04-2011 15:07:25 ]
  Moderator donderdag 14 april 2011 @ 15:07:47 #262
45833 crew  Fogel
pi_95492523
Pas de maximumprijs (in de link zit een filter op max 400kNOK) aan en de hutten worden opeens nog veel stoerder ;)

Precies die hut van jouw link heb ik ook al naar zitten kijken, maar het is net wat te ver weg voor me voor weekend-trips helaas.

Maar inderdaad, een lijst met hutten langsgaan en je bent opeens echt "off the beaten track" bezig :)
Hou er wel rekening mee dat je bij sommige hutten een kilometer ofzo verderop moet parkeren, of dat je met een boot verder moet.

//edit voor een vertaling slinger je het ding door google translate heen en dan komt er een deels nuttige vertaling uit.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_95494084
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 15:07 schreef Fogel het volgende:
Pas de maximumprijs (in de link zit een filter op max 400kNOK) aan en de hutten worden opeens nog veel stoerder ;)

Precies die hut van jouw link heb ik ook al naar zitten kijken, maar het is net wat te ver weg voor me voor weekend-trips helaas.

Maar inderdaad, een lijst met hutten langsgaan en je bent opeens echt "off the beaten track" bezig :)
Hou er wel rekening mee dat je bij sommige hutten een kilometer ofzo verderop moet parkeren, of dat je met een boot verder moet.

//edit voor een vertaling slinger je het ding door google translate heen en dan komt er een deels nuttige vertaling uit.
als jij die nou koopt, kun je 'm jaarlijks een paar maanden aan me verhuren ;) Heb je de kosten eruit, en kun je de rest van het jaar er zelf gebruik van maken :D

PS/ die prjzen worden al heel snel helemaal niet zo leuk meer :)

[ Bericht 5% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 14-04-2011 15:48:48 ]
  Moderator donderdag 14 april 2011 @ 17:42:16 #264
45833 crew  Fogel
pi_95499686
Als ik die hut cash zou kopen wel ja, anders ga je niet blij worden van de huurprijs ;)

Bij de buren (Zweden) is het trouwens goedkoper.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  zaterdag 16 april 2011 @ 08:41:19 #265
34586 kepler
No bounce, no play
pi_95573221
Noorwegen O+

Mn broertje woont nu al 2 jaar in Trondheim, en ben er dus al een paar keer geweest :) Eind maart geweest, en toen ook naar zo'n hutje geweest. We moesten inderdaad 2 kilometer ofzo langlaufen naar de hut, met volle bepakking (bier :P) :D Erg zwaar in al die verse sneeuw

Deze zomer gaan we met een zeilboot van Bergen naar Trondheim, iemand hier toevallig ervaring mee en wat tips?
The line is a dot to you!
pi_96378438
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om in december naar Tromso te reizen, om o.a. het noorderlicht "mee te maken".
Ik heb hierover een aantal vragen.
1. Op internet kom ik diverse meningen tegen over wat de beste tijd zou zijn, is december hier nou wel of niet geschikt voor?

2. Ik ben me een beetje aan het verdiepen over de kosten:
- Vliegticket van dusseldorf naar tromso, via Kopenhagen: ongeveer 300-350 euro, retour.
- Ik kan geen hostels in tromso vinden, is er een goedkoper alternatief buiten de hotels die ongeveer 40-60 euro per persoon per nacht kosten?

3. De activiteiten die ik zou willen gaan doen: Noorderlicht "excursie"? Kan ik dit op eigen houtje ergens buiten tromso gaan bekijken? Moet ik hiervoor een guide hebben? Wat zou de prijs van zo'n tour zijn?

Dog sledding: wat zijn de kosten hiervan? Ik vind er weinig over op internet. Eventueel in combinatie met het noorderlicht te doen?
Ice fishing: Zelfde verhaal
Snowshoe trekking: Zelfde verhaal
Reindeer sledding: Zelfde verhaal
Is er een ice-hotel in de buurt? Ik heb er wat over gelezen, maar volgens mij is het ver weg?
Hebben jullie nog tips voor andere activiteiten?

Hoe zit het verder met de kleren, ik weet dat het flink koud is, maar moet ik er aparte kleding voor kopen, of kan ik daar een en ander huren?

Graag tips/meningen/advies!

Alvast bedankt!

Tom
  Moderator donderdag 5 mei 2011 @ 10:53:18 #267
45833 crew  Fogel
pi_96379211
@kepler: neem iemand mee die fatsoenlijk kan zeilen en zorg voor een goede, gedetailleerde zeekaart. Je zal de eerste niet zijn die zijn boot naar de klote helpt door op rotsen te varen die net onder de waterspiegel zitten.

@tom:
1: Het is de activiteit op zon die bepaald of er noorderlicht te zien valt of niet. Op www.storm.no/nordlys/ kan je kijken of er wat te zien valt. Gelukkig voor je is de zon sinds dit jaar in een actievere cyclus beland en dus is er vaker noorderlicht te zien. In December is het in ieder geval donker genoeg, en de lichtverontreiniging in Tromsø valt ook heel erg mee. Je kan dus gewoon vanuit de stad met je blote oog het noorderlicht zien op de actieve avonden/nachten.
2: 300-350 is goedkoop voor een ticket vanaf DUS, zelfs binnenlandse vluchten zijn vaak duurder. Kijk eens hier http://www.destinasjontromso.no/overnatting_privat.html voor goedkopere opties (ca 800NOK~100¤ voor een kamer in een hotel is een normale prijs overigens, volg zelf de links op deze URL om te checken of de B&Bs goedkoper zijn)

3: Zie 1. Kijk op die URL, is er noorderlicht die avond, ga dan eventueel naar de rand van de stad en neem je fototoestel mee. Klaar. Geen guide voor nodig. Voor verschillende activiteiten en prijzen, klik hier: http://www.destinasjontromso.no/english/activities_winter.html

Qua kleding is het belangrijk om meerdere lagen dune kleding aan te hebben, dat isoleert veel beter dan dikke kleding. Een winddichte jas kan geen kwaad.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  donderdag 5 mei 2011 @ 11:12:40 #268
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_96379924
quote:
14s.gif Op zaterdag 16 april 2011 08:41 schreef kepler het volgende:
,,,Deze zomer gaan we met een zeilboot van Bergen naar Trondheim, iemand hier toevallig ervaring mee en wat tips?
Neem de tijd om de fjorden goed te kunnen bekijken. :)

Omdat Reeds Almanac maar t/m Denemarken komt kan je deze overwegen: http://www.norwegiancruisingguide.com/
Havneguiden kan je daar ook aanschaffen.
En minstens 40 voet; anders heb je te weinig ruimte voor bier. :P

Hier nog wat Waypoints: http://www.norwegiancruisingguide.com/waypoints.htm

Het is wel erg handig als je meteorologie kennis van behoorlijk niveau is. Het weer, buien, ed. is er veel wisselvalliger dan bv. in Zeeland. Je moet wel weten wat je doet daaro.

[ Bericht 4% gewijzigd door Hyperdude op 05-05-2011 11:35:13 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  maandag 9 mei 2011 @ 18:28:01 #269
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_96557229
Ik denk dat ik volgende maand per auto eens Noorwegen ga opzoeken. Op de eerste dag naar Frederikshaven (Denemarken) karren, daar overnachten, de volgende dag dan per veerboot naar Oslo, en vervolgens in Zuid-Noorwegen rondkarren. Het schijnt dat er (1-persoons) overnachtingshutten op campings beschikbaar zijn? Moeten die van tevoren gereserveerd worden of kan ik veilig op de bonnefooi aankloppen bij de campings ... ?
  maandag 9 mei 2011 @ 18:48:09 #270
34586 kepler
No bounce, no play
pi_96558183
Bedankt voor de adviezen :)

Wij zullen zeker de tijd nemen voor de Fjorden, we krijgen kaarten en advies van de eigenaar van de boot. We hebben allebei ervaring met zeilen, mn broertje wat meer dan ik. We zullen geen onnodig risico nemen en kunnen desnoods op de motor/gps varen :D

We gaan met de auto eerst naar Bergen. Vanaf Denemarken pakken we de ferry direct naar Bergen :D
The line is a dot to you!
pi_96586516
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 18:28 schreef MissionPhailed het volgende:
Ik denk dat ik volgende maand per auto eens Noorwegen ga opzoeken. Op de eerste dag naar Frederikshaven (Denemarken) karren, daar overnachten, de volgende dag dan per veerboot naar Oslo, en vervolgens in Zuid-Noorwegen rondkarren. Het schijnt dat er (1-persoons) overnachtingshutten op campings beschikbaar zijn? Moeten die van tevoren gereserveerd worden of kan ik veilig op de bonnefooi aankloppen bij de campings ... ?
Mijn vriendin en ik hebben hetzelfde plan :) we nemen ook een tent mee, die we bij goed weer willen gebruiken. Bij slechter weer willen ook gebruik gaan maken van die houten hutjes, hytte heten ze volgens mij in het Noors.

Volgens mij kan dit gewoon op de bonnefooi, zeker aan het begin van het seizoen (juni). Dit heb ik op diverse fora over Noorwegen gelezen, ik hoop dat het waar is :)

Als iemand meer informatie heeft, ben ik daar ook wel benieuwd naar.

[ Bericht 0% gewijzigd door koffiezwartsterk op 10-05-2011 09:58:38 (Typo) ]
  dinsdag 10 mei 2011 @ 10:05:49 #272
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_96586799
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 09:57 schreef koffiezwartsterk het volgende:

[..]

Mijn vriendin en ik hebben hetzelfde plan :) we nemen ook een tent mee, die we bij goed weer willen gebruiken. Bij slechter weer willen ook gebruik gaan maken van die houten hutjes, hytte heten ze volgens mij in het Noors.

Volgens mij kan dit gewoon op de bonnefooi, zeker aan het begin van het seizoen (juni). Dit heb ik op diverse fora over Noorwegen gelezen, ik hoop dat het waar is :)

Als iemand meer informatie heeft, ben ik daar ook wel benieuwd naar.
Wij zijn vorig jaar in augustus in Zuid-Noorwegen geweest - het is daar dan al naseizoen, mind you, dus erg leeg overal - en toen was het geen enkel probleem om hytter te vinden. En kampeerplek al helemaal niet, dat mag in principe overal. Het is echt zo'n enorm land... en het zijn zulke buitenmensen, dat overal wel hutjes of campings zijn. Maar sowieso moet je je bij hoogseizoen denk ik niet Zuid-Franse of Italiaanse drukke toestanden voorstellen, ik ben zelden in zo'n leeg land geweest, heerlijk :D
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
  dinsdag 10 mei 2011 @ 10:29:57 #273
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_96587685
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 09:57 schreef koffiezwartsterk het volgende:

[..]

Mijn vriendin en ik hebben hetzelfde plan :) we nemen ook een tent mee, die we bij goed weer willen gebruiken. Bij slechter weer willen ook gebruik gaan maken van die houten hutjes, hytte heten ze volgens mij in het Noors.

Volgens mij kan dit gewoon op de bonnefooi, zeker aan het begin van het seizoen (juni). Dit heb ik op diverse fora over Noorwegen gelezen, ik hoop dat het waar is :)

Als iemand meer informatie heeft, ben ik daar ook wel benieuwd naar.
Ha OK. Het lijkt me een goede manier om de stevige hotelkosten er goeddeels te omzeilen.

Het schijnt trouwens te zijn dat betalingen van tolwegen in Noorwegen geheel automatisch kan? Je creditcardgegevens aan je kenteken koppelen op een Noorse site en voila, geen gerommel meer met contant geld ... !
pi_96589306
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 10:29 schreef MissionPhailed het volgende:

[..]


Het schijnt trouwens te zijn dat betalingen van tolwegen in Noorwegen geheel automatisch kan? Je creditcardgegevens aan je kenteken koppelen op een Noorse site en voila, geen gerommel meer met contant geld ... !
Dat is wel handig! Aan de andere kant betaal ik liever direct, dan hou je beter zicht op je uitgaven. Zou jammer zijn als thuis een dikke creditcardrekening op de mat vindt, of vallen de tolkosten wel mee in Noorwegen?
  dinsdag 10 mei 2011 @ 11:45:30 #275
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_96590609
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 11:13 schreef koffiezwartsterk het volgende:

[..]

Dat is wel handig! Aan de andere kant betaal ik liever direct, dan hou je beter zicht op je uitgaven. Zou jammer zijn als thuis een dikke creditcardrekening op de mat vindt, of vallen de tolkosten wel mee in Noorwegen?
Je kunt bij veel wegen niet eens cash betalen; soms staat er een slagboom met een automaat, maar veel wegen rond Oslo hebben van die camera's die op kenteken gaan. Dat wisten wij alleen niet, dus we hebben nooit creditcard gekoppeld aan ons kenteken oid. Gewoon rijden, nooit wat van gehoord (maar misschien komt er ooit nog wel een gepeperde rekening uit Oslo :P )
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
  dinsdag 10 mei 2011 @ 12:09:45 #276
304638 KarinJ.
droom je leven, leef je droom
pi_96591542
JAAA jullie "buitenlanders"hebben het maar makkelijk met de elektronische tol hier....is gratis voor jullie.
Op kleinere wegen kan je nog een slagboom met bakje waar je je geld in kunt doen vinden....wees eerlijk, het gaat vaak maar om 10 kroner ofzo.

Hytter zijn overal te vinden, en meestal is er wel plaats.Ze kosten tussen de 35 en 65 euro per nacht.( de prijs zegt niets over de hut en de inrichting daarvan. Neem pannen, beddengoed e.d. mee)
Zomaar je tent neer zetten is niet overal toegestaan, en is aan regels gebonden, maar die ken ik niet precies.
wees als een zalm, zwem tegen de stroom in
  dinsdag 10 mei 2011 @ 13:25:45 #277
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_96594695
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 11:13 schreef koffiezwartsterk het volgende:

[..]

Dat is wel handig! Aan de andere kant betaal ik liever direct, dan hou je beter zicht op je uitgaven. Zou jammer zijn als thuis een dikke creditcardrekening op de mat vindt, of vallen de tolkosten wel mee in Noorwegen?
Volgens mij ergens tussen 2 en 5 euro per tolpoortje als ik ´t goed heb. Voor zover ik weet zijn er vooral tolpoortjes rondom Oslo en in de Fjordenzone.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 13:29:46 #278
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_96594878
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 12:09 schreef KarinJ. het volgende:
JAAA jullie "buitenlanders"hebben het maar makkelijk met de elektronische tol hier....is gratis voor jullie.
Op kleinere wegen kan je nog een slagboom met bakje waar je je geld in kunt doen vinden....wees eerlijk, het gaat vaak maar om 10 kroner ofzo.

Hytter zijn overal te vinden, en meestal is er wel plaats.Ze kosten tussen de 35 en 65 euro per nacht.( de prijs zegt niets over de hut en de inrichting daarvan. Neem pannen, beddengoed e.d. mee)
Zomaar je tent neer zetten is niet overal toegestaan, en is aan regels gebonden, maar die ken ik niet precies.
Hoe zijn die hutten doorgaans ingericht? Beddegoed ontbreekt geregeld begrijp ik?
  dinsdag 10 mei 2011 @ 16:50:41 #279
304638 KarinJ.
droom je leven, leef je droom
pi_96603910
Het kan erg verschillen hoe de hutten zijn ingericht. Van geheel ingericht met douche en t.v. tot een bed, een tafeltje, een kooktoestel en n paar stoelen......de prijs zegt niets over de hut.
Alles meenemen dus. :)
wees als een zalm, zwem tegen de stroom in
  vrijdag 13 mei 2011 @ 12:54:44 #280
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_96746015
Hmmm, ik neem dan tenminste mijn slaapzak mee.
De boottocht van Frederikshaven naar Oslo is al geboekt; vertrek op 15 juni om 10:00 uur ´s ochtends vanuit Frederikshaven. Kilometertje of 350 varen schat ik ... !
  woensdag 18 mei 2011 @ 15:52:04 #281
171605 henkde_j
BAM BAM BAM
pi_96992816
* Kickje

Ik ben van plan de komende zomer naar de Lofoten te rijden. Iemand een idee wat de snelste weg is om er met de auto te komen vanuit Oslo? Ik heb wel eens gehoord dat via Zweden de snelste weg is. Maar is dat ook een mooie route?

Is er trouwens nog wat bijzonders te zien tussen Trondheim en Tromso als je alles onder Tromso zo ongeveer al gezien hebt?
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
  woensdag 18 mei 2011 @ 15:52:44 #282
171605 henkde_j
BAM BAM BAM
pi_96992849
ho

[ Bericht 99% gewijzigd door henkde_j op 18-05-2011 15:52:56 ]
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
  woensdag 18 mei 2011 @ 18:33:38 #283
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_96998466
De snelste route van Oslo naar de Lofoten loopt grotendeels door Zweden, een niet onaanzienlijk deel zelfs langs de Finse Golf.

Ikzelf wil de trip door Zuid-Noorwegen afsluiten in Bergen of Stavanger. Oftewel; in één van beide steden wil ik weer met 'n veerboot richting Hirtshals (Noord-Denemarken). In de avond van 20 juni vertrekt er in Stavanger een veerboot met zeer gunstige overtochtprijs (circa 125 euro) richting Hirtshals. Ben aan het twijfelen of ik die overtocht neem, want van 15 t/m 20 juni in Noorwegen lijkt me ietwat kort. Voor latere overtochten zijn de prijzen veel hoger en zijn er geen hutten beschikbaar. :?
  woensdag 18 mei 2011 @ 18:52:29 #284
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_96999343
Kan je niet met Colorline van Kristiansand naar Hirthals?
Van Stavanger naar Kristiansand is volgens Google maps 4 uur rijden.
Supercat duurt iets meer dan 3 uur.
Kan je bv. op 22 juni nog terug voor ¤65 voor auto+ 2 pers.

http://www.colorline.com/ships_and_sailings
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  donderdag 19 mei 2011 @ 01:40:14 #285
202014 JJH
Knetter. O+
pi_97018073
Dat is ook de boot die ik afgelopen zomer teruggenomen heb, en als ik het me goed herinner hebben we dat in een ongeveer 4 uur gereden inderdaad. Wij kwam vanaf de Preikestolen.
Boot is verder prima, en gaat lekker vlot. Wat een kracht heeft dat ding. _O_
pi_97019813
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 15:52 schreef henkde_j het volgende:
* Kickje

Ik ben van plan de komende zomer naar de Lofoten te rijden. Iemand een idee wat de snelste weg is om er met de auto te komen vanuit Oslo? Ik heb wel eens gehoord dat via Zweden de snelste weg is. Maar is dat ook een mooie route?

Is er trouwens nog wat bijzonders te zien tussen Trondheim en Tromso als je alles onder Tromso zo ongeveer al gezien hebt?

het deel in zweden is saaaaaaaai vergeleken met Noorwegen. en het stuk tussen Trondheim en de Lofoten vond ik het minste gedeelte van heel Noorwegen.... maargoed: je bent zo van Trondheim opd e Lofoten: 1 dagje rijden
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  vrijdag 20 mei 2011 @ 00:04:56 #287
171605 henkde_j
BAM BAM BAM
pi_97058865
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 07:36 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

het deel in zweden is saaaaaaaai vergeleken met Noorwegen. en het stuk tussen Trondheim en de Lofoten vond ik het minste gedeelte van heel Noorwegen.... maargoed: je bent zo van Trondheim opd e Lofoten: 1 dagje rijden
Hmm, Zweden is altijd een beetje Noorwegen 'light' inderdaad. :P
Jammer dat dat tussenstuk in Noorwegen ook wat minder is. Maar dat grillige van de Lofoten spreekt mij wel echt aan :)
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
  vrijdag 20 mei 2011 @ 00:36:06 #288
202014 JJH
Knetter. O+
pi_97059926
Lofoten is inderdaad prachtig mooi. Ga zeker ook even in Henningsvær kijken, verschrikkelijk toeristisch maar o zo mooi. O+
Wij zijn in één dag van Solvær,r via de ferry naar Bodo ruim tot voorbij Mo i Rana gekomen, we waren daar pas om elf uur, maar het was het wel waard. :) Daarna was het nog een uurtje of vijf, gok ik, naar Trondheim. :)
pi_97062941
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 00:04 schreef henkde_j het volgende:

[..]

Hmm, Zweden is altijd een beetje Noorwegen 'light' inderdaad. :P
Jammer dat dat tussenstuk in Noorwegen ook wat minder is. Maar dat grillige van de Lofoten spreekt mij wel echt aan :)
_O_ Lofoten _O_

maar afstanden in Noorwegen zijn prima te doen, kwa reisdagen gingen wij zo:
1e dag - grens Zweden/Noorwegen (via oresundbrug)
2e dag - Trondheim
3e dag - Lofoten
4e dag - Noordkaap
5e dag - Trondheim (via Finland/Zweden)

:7
tussendoor natuurlijk wel wat dagen gepakt om op een locatie te kunnen blijven / verkennen.
veel km gemaakt maar alleen die 5e dag het idee gehad dat we wat teveel gereden hadden (1800km in 1 keer gereden omdat alle campings al dicht waren en we niet durften te wildkamperen omdat we allerlei aangevroten karkassen langs de weg zagen liggen :') we zaten immers in wolven/beren gebied )

ik rij liever 1000km in Noorwegen dan 500km over de snelweg in Frankrijk: de omgeving is zo mooi dat de kilometers onder je door vliegen zonder dat je het door hebt :P
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  vrijdag 20 mei 2011 @ 11:29:20 #290
304638 KarinJ.
droom je leven, leef je droom
pi_97067673
De kust van Noorwegen is prachtig!
Waarom zo snel mogelijk naar de Lofoten, als je op vakantie heb je toch geen haast?
Lekker genieten van de prachtige natuur.
Hou je wél aan de max. snelheid, de boetes zijn hier torenhoog :Y

Trouwens, de slechtste hut/camping die we hier hebben meegemaakt was op de Lofoten,gatverdamme wat een smerige troep, en de hut was een hondenhok.

(We hebben ooit een rondje Noordkaap gemaakt en werden zo verliefd op Noorwegen dat we er maar zijn gaan wonen, dus pas maar op ;) )
wees als een zalm, zwem tegen de stroom in
pi_97068143
camping op de Lofoten: om 12uur 's nachts, met de zon nog boven de horizon, met de BBQ aan voor je tentje zitten met een oneindig uitzicht over de oceaan _O_

Priceless!
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  vrijdag 20 mei 2011 @ 11:52:49 #292
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_97068464
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 18:52 schreef Hyperdude het volgende:
Kan je niet met Colorline van Kristiansand naar Hirthals?
Van Stavanger naar Kristiansand is volgens Google maps 4 uur rijden.
Supercat duurt iets meer dan 3 uur.
Kan je bv. op 22 juni nog terug voor ¤65 voor auto+ 2 pers.

http://www.colorline.com/ships_and_sailings
Is ook een optie alhoewel een langdurige boottocht me ook wel wat lijkt (tevens rustperiode tussen het autorijden door). De tarieven voor de veerboot tussen Kristiansand en Hirtshals zijn iig behoorlijk gunstig ... !
pi_97069715
www.fjordline.nl al bekeken?
Is meestal de goedkoopste. (prijsvechtertje)
  vrijdag 20 mei 2011 @ 12:49:41 #294
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_97070580
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 12:26 schreef tralalala het volgende:
www.fjordline.nl al bekeken?
Is meestal de goedkoopste. (prijsvechtertje)
Ja, ook goede opties met die routes tussen Bergen, Stavanger en Hirtshals. Alleen jammer dat er bijna geen hutten meer verkrijgbaar zijn tussen 20 en 27 juni.
  vrijdag 20 mei 2011 @ 12:57:17 #295
304638 KarinJ.
droom je leven, leef je droom
pi_97070850
Ik kan me niet voorstellen dat er bijna geen hutten meer te huur zijn.
Probeer eens Google met hytte til leie.no. vaak kan je de sites ook op engels of duits zetten :)
wees als een zalm, zwem tegen de stroom in
pi_97072068
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 12:57 schreef KarinJ. het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat er bijna geen hutten meer te huur zijn.
Probeer eens Google met hytte til leie.no. vaak kan je de sites ook op engels of duits zetten :)
Hij bedoelt hutten op de boot. :P
  vrijdag 20 mei 2011 @ 14:06:29 #297
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_97073854
Juist ja :P
pi_97078277
Ben aan het kijken voor een trip van een week of 3-4 naar Noorwegen en Zweden deze zomer. Zouden dan met de auto totaan de noordkaap gaan.

Is het makkelijk om en-route hutten te vinden om te overnachten? Kun je (of moet je) die ook vastleggen via één of andere website? Wat moet zoiets kosten per nacht (mag basic maar wel met warm water ;)
pi_97078444
Even tussendoor:

http://www.motor-forum.nl(...)n-reisverslag-1.html

Erg gaaf reisverslag!
  zondag 22 mei 2011 @ 00:53:47 #300
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_97141120
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 15:59 schreef tralalala het volgende:
Even tussendoor:

http://www.motor-forum.nl(...)n-reisverslag-1.html

Erg gaaf reisverslag!
Zeer fraai verslag ja. En toch ook een redelijk pittige onderneming, aangezien je op de motor t.o.v van de auto veel meer aan de (weers)elementen blootgesteld bent.
  zondag 22 mei 2011 @ 06:16:06 #301
202014 JJH
Knetter. O+
pi_97145587
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 15:55 schreef Knakker het volgende:
Ben aan het kijken voor een trip van een week of 3-4 naar Noorwegen en Zweden deze zomer. Zouden dan met de auto totaan de noordkaap gaan.

Is het makkelijk om en-route hutten te vinden om te overnachten? Kun je (of moet je) die ook vastleggen via één of andere website? Wat moet zoiets kosten per nacht (mag basic maar wel met warm water ;)
Ja.
Hoeft niet per se, als je het niet doet heb je veel meer vrijheid.
Hangt er helemaal vanaf. Vanaf ¤30,- per nacht moet wel te doen zijn, gok ik zo.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')