abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 9 februari 2006 @ 15:13:09 #1
110645 Sirre
Nobody but me
pi_34901611
Hallo,
Ik weet niet of ik goed zit. Heb gezocht maar kon niks vinden.

Ik ga volgende maand een weekend naar Oslo.
We zitten in het Tulip Inn Rainbow Hotel Astoria oid. Is vrij dicht bij het station.
Klopt het dat dat dan heel dicht bij de winkel-area zit?

Weet er iemand nog een leuke kroeg waar we heen moeten?
Andere dingen die we per se moeten gaan zien?
We kregen al de tip van het Open Lucht Museum bijvoorbeeld.
The only way to be
  donderdag 9 februari 2006 @ 15:17:23 #2
104963 ETA
European Travel Author
pi_34901790
Openlucht museum is zeker leuk, je kan je daar wel enkele uurtjes vermaken. Natuurlijk moet je even ronddwalen door de haven en het naastgelegen fort.

Een leuke kroeg, pfff, ben de naam vergeten, maar het was in een oud bankgebouw, waar de toiletten in de oude kluis zaten wel leuk tentje.... welke oslo kenner weet welke kroeg ik bedoel?
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_34902349
Neem wel een flinke zak met geld mee. Ik ben in November nog in Oslo geweest voor me werk. een biertje 8 euro! WTF!
pi_34902457
8 Eutjes...goddam...ik ga er ook heen binnekort
  donderdag 9 februari 2006 @ 16:03:29 #5
110645 Sirre
Nobody but me
pi_34903274
Ja, dat van die biertjes had ik inderdaad ook al wel gehoord. Het is echt onwijs duur!
The only way to be
pi_34910331
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 15:13 schreef Sirre het volgende:
Hallo,

We zitten in het Tulip Inn Rainbow Hotel Astoria oid. Is vrij dicht bij het station.

Het Vigeland Park ook wel Frogner-parken parken is inderdaad heel mooi.
Het Viking Museum Oslo is ook best leuk om te zien. Niet voor een hele dag, maar het is zeker de moeite waard om te zien. Het is wel een paar jaar geleden dat ik er was, maar het zal vast nog wel mooi zijn. Holmenkollen is ook mooi. Dat is de schans van de winterspelen. Een erg mooi uitzicht heb je daar.
Ga je met een boot of vliegtuig? Het binnenvaren in het fjord is fantastisch namelijk.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  donderdag 9 februari 2006 @ 20:14:48 #7
110645 Sirre
Nobody but me
pi_34912324
We gaan vliegen. En dan met de snelle trein naar het centrum is me verteld.

Iemand zei ook dat een boottocht in de fjord een goed idee was maar ik weet niet precies hoe lang het duurt. En zoveel tijd hebben we nou ook weer niet dat ik een hele dag op een boot wil gaan zitten.
The only way to be
pi_34916157
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 15:13 schreef Sirre het volgende:
Hallo,

Tulip Inn Rainbow Hotel Astoria heet tegenwoordig Thon Astoria, en ligt om de hoek van Karl Johans gate, de hoofdstraat van Oslo. Het hotel ligt in Dronningensgate en da's niet bepaald een straat waar je 's avonds even gezellig gaat wandelen omdat het er krioelt van de hoeren en junks (ik heb zelf een jaar in deze straat gewoond, en het onveilige gevoel was de reden om te verhuizen). Als je het hotel nog om kan boeken, kies dan voor Thon Munch hotel in Munchsgate, is net zo goedkoop, ligt ook zeer centraal, maar in een veel betere buurt!
Er zitten verschillende winkelcentra in en rond het station, dus shoppen zal geen probleem zijn. Als je geld teveel hebt, ga je naar Bogstadveien, of naar Aker Brygge, daar zijn de wat meer exlusive winkels te vinden.
Wat je perse moet zien is deze standaardtoeristen hap: Vigelandsparken, Holmenkollen, Aker Brygge, Akershus festning en het vikingsschipmuseum.
Het openluchtmuseum in in maart weinig te beleven, je kunt beter in de zomer daarheen gaan.

Boottocht is in maart niet aan te bevelen.

Bier, er zijn verschillende plekken in de stad waar het maar 29 kroon (nog geen 4 euro) voor een halve liten kost. Als je naar Aker Brygge, of naar tre brødre op karl johan gaat, dan zit je inderdaad makkelijk aan de 8 euro. Normale prijs voor een halve liter is rond de 50 kroon.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_34923075
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
  vrijdag 10 februari 2006 @ 11:55:56 #10
110645 Sirre
Nobody but me
pi_34931764
Fogel, bedankt voor de tips.
Ik ga even kijken of we nog iets met het hotel kunnen dan.
The only way to be
  Moderator vrijdag 10 februari 2006 @ 12:22:11 #11
45833 crew  Fogel
pi_34932548
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 11:55 schreef Sirre het volgende:
Fogel, bedankt voor de tips.
Ik ga even kijken of we nog iets met het hotel kunnen dan.
Mocht het niet lukken, ga dan in ieder geval 's avonds niet rechtsaf uit de receptie, maar meteen linksaf Karl Johan op waar het al een stuk beter toeven is (nog geen 100 meter lopen vanaf het hotel).
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_36734993
Ik denk er over om ofwel eind april of eind juni Oslo eens te gaan bezoeken. Wat zou de beste tijd zijn?

Weet iemand bijvoorbeeld of er rond midzomernacht iets te beleven valt in Oslo?
Leuke festivals, concerten, feesten ofzo, of zit iedereen dan ergens buiten de stad, zoals in Finland?
pi_36735319
Leuke stad . Vigelandpark is leuk heerlijk om rond te slenteren als het lekker weer is.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  Moderator vrijdag 7 april 2006 @ 22:26:02 #14
45833 crew  Fogel
pi_36752894
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 12:39 schreef DutchTrain het volgende:
Ik denk er over om ofwel eind april of eind juni Oslo eens te gaan bezoeken. Wat zou de beste tijd zijn?

Weet iemand bijvoorbeeld of er rond midzomernacht iets te beleven valt in Oslo?
Leuke festivals, concerten, feesten ofzo, of zit iedereen dan ergens buiten de stad, zoals in Finland?
Eind April heb je nog grote kans op slecht weer, inlusief hagel en sneeuw. Eind juni is het weer meestal wat beter (in ieder geval geen sneeuw meer ), en de stad 'leeft meer'. Maar, dan zijn er ook bergen met toeristen. Toeristen zijn positief en negatief: er zijn meer aciviteiten in de stad zoals straatmuziek, museums hebben een wat betere entourage (bijvoorbeeld toneelspelers in klederdracht in het open lucht museum), maar touristen lopen wel in de weg.
Als je een echt Noorse feestdag mee wil maken, kom dan 16 en 17 mei hierheen. 17 mei is de nationale feestdag en 16 mei zit half Noorwegen in de kroeg/is aan het feesten.
Midzomernacht wordt in Noorwegen niet gevierd, op enkele priveinitiatieven na (op St Hanshaugen wordt volgens mij een vreugdevuur aangestoken). Voor grootse midzomernachtfeesten moet je naar Zweden toe.
Voor festivals en concerten, check www.oslopuls.no, daar krijg je een vrij goed overzicht.

PS Wat je ook doet, en hoe goedkoop ze misschien ook zijn in de periode wanneer je wil vliegen: kies _niet_ voor SAS. Ze zijn sinds gisteren aan het staken, en voor de voorzomer zijn alweer nieuwe stakingen aangekondigd.... (en bij stakingen gelden de EU regels voor annuleringscompensatie niet!)
pi_36753674
Dank
quote:
17 mei is de nationale feestdag en 16 mei zit half Noorwegen in de kroeg/is aan het feesten.
Dan zit ik al weer ergens anders in Europa
Toeristen zijn inderdaad maar hinderlijk... en sneeuw kan best aardig zijn
quote:
PS Wat je ook doet, en hoe goedkoop ze misschien ook zijn in de periode wanneer je wil vliegen: kies _niet_ voor SAS.
Uiteraard kies ik voor low cost: Sterlingticket, nu rechtstreeks voor 94 euro retour inclusief tax
  vrijdag 7 april 2006 @ 23:08:06 #16
61447 Douwe
Ik heb gelijk
pi_36753993
Én een dagrandverbinding!
Ik ga zelf in augustus naar Oslo, voor een weekend, ook met Sterling.

Fogel >> Ik mis de knop 'English' op die site, en kan ook zo gauw in mn beste Noors geen augustus vinden . Weet jij toevallig of er dan iets is, of is het dan uitgestorven?
pi_36754208
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 23:08 schreef Douwe het volgende:
Die dagrandverbinding is er dus niet meer in juni. De ochtendvlucht is dan verdwenen

zo krijg je augustus => http://oslopuls.no/hvaskjer/index.jsp?date=21.08.2006
  Moderator zaterdag 8 april 2006 @ 00:19:16 #18
45833 crew  Fogel
pi_36755616
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 23:08 schreef Douwe het volgende:

Fogel >> Ik mis de knop 'English' op die site, en kan ook zo gauw in mn beste Noors geen augustus vinden . Weet jij toevallig of er dan iets is, of is het dan uitgestorven?
08.08 Kraftwerk Sentrum Scene Konsert

Da's het enige wat er enigszins boeiend uitziet... tenzij je een Noorse dialoog over antropologie wil bijwonen, dan kan dat de 23e aug.

Vooral de eerste twee weken van augustus is er vrij veel te doen en te zien overal in de stad. De gemeente organiseerd vaak gratis openluchtconcerten en dergelijke, maar die worden over het algemeen pas na het concert aangekondigd met een vermelding erbij dat er weinig mensen waren.... gek he, als niemand het weet...

Aanraders voor augustus:
* zwemspullen meenemen en bij het openluchtzwembad Frognerbadet (naast Vigelandsparken) zwemmen. Het water is altijd 25 graden en ze hebben als enige zwembad is Oslo een (bier)schenkvergunning!
* Als je het aandurft: in het Oslofjord gaan zwemmen (gegarandeerd _niet_ 25 graden warm water). Vooral Huk (kan je kiezen, naakt of niet naakt) en Langøyene (een eilandje wat met de veerboot te bereiken is)
* Met de veerboot naar Gressholmen, daar wandelen zo'n 800 konijnen vrij rond, als je er genoeg van hebt kan je naar Hovedøya gaan en daar de ruines van een klooster bekijken. Gedraag je Noors en neem een mini-BBQ en wat worsten mee en gril ze daar (wel je zooi opruimen!)
pi_36756202
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 00:19 schreef Fogel het volgende:
08.08 Kraftwerk Sentrum Scene Konsert
NOK 455 voor een ticket... ook het overwegen waard....

En dan meteen een combinatie maken met de trein naar Goteborg en terug met www.flyme.com
  Moderator zaterdag 8 april 2006 @ 07:58:24 #20
45833 crew  Fogel
pi_36758621
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 00:40 schreef DutchTrain het volgende:

[..]
En dan meteen een combinatie maken met de trein naar Goteborg en terug met www.flyme.com
De trein naar Gøtenborg is een toeristische attractie op zich, het is een oude herriende rammelbak uit omstreeks 1960 met stoffen stoelen (die overigens wel reclinable zijn) en houten interieur. Stoelen zijn wel comfortabel, maar neem een ipod ofzo mee!
Ennuh, zorg ervoor dat je kleding niet naar 'Nederlandse kruiden' ruikt, want tussen station Fredrikstad en Halden komt er meestal even een hond bij je op bezoek (vergezeld met 4 douaniers).
  zaterdag 8 april 2006 @ 14:42:41 #21
13354 Boeman
Ik was jarig.
pi_36765962
Is Oslo nou een echte Europese stad? Of heerst er toch meer de Noord-Europese sfeer (zoals in Reykjavik)?
[i]deze ruimte is te huur[/i]
  Moderator maandag 10 april 2006 @ 23:18:29 #22
45833 crew  Fogel
pi_36841401
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 14:42 schreef Boeman het volgende:
Is Oslo nou een echte Europese stad? Of heerst er toch meer de Noord-Europese sfeer (zoals in Reykjavik)?
Ik ben nog nooit in Reykjavik en weet ook niet helemaal wat je bedoelt met 'Noord-Europese sfeer'.
Wat zorgt voor de sfeer? Het uitgaansleven, de mensen, de architectuur, de combinatie van dit?
En, wat is typerend voor een 'echte Europese stad'? Valt Amsterdam er onder, en Madrid, Parijs, London, Kopenhagen? En zo ja, waarom?

Tell me more, en ik kan je hopelijk een goed antwoord geven (al vrees ik dat sfeerbeleving vrij subjectief is).
  maandag 10 april 2006 @ 23:55:01 #23
61447 Douwe
Ik heb gelijk
pi_36842685
Op de een of andere manier krijg ik van Oslo altijd het idee dat het er enorm netjes is, aangeharkt enzo. Een soort vergrote versie van de Franse plaats Annecy. Al past je beschrijving van een onveilige straat met hoeren daar niet echt in
  Moderator dinsdag 11 april 2006 @ 12:22:40 #24
45833 crew  Fogel
pi_36851503

Zo zag 'Sinnataggen' (het boze jongetje in Vigelandsparken) er vanochtend uit.
Parkbeheer was er al bij voordat de verf droog was en en beeld is alweer schoongemaakt.
Er gebeuren dus wel vandalistische streken hier Douwe, je moet er alleen snel bij zijn om het te kunnen zien .
  dinsdag 11 april 2006 @ 13:08:19 #25
13354 Boeman
Ik was jarig.
pi_36852809
quote:
Op maandag 10 april 2006 23:18 schreef Fogel het volgende:

[..]

Ik ben nog nooit in Reykjavik en weet ook niet helemaal wat je bedoelt met 'Noord-Europese sfeer'.
Wat zorgt voor de sfeer? Het uitgaansleven, de mensen, de architectuur, de combinatie van dit?
En, wat is typerend voor een 'echte Europese stad'? Valt Amsterdam er onder, en Madrid, Parijs, London, Kopenhagen? En zo ja, waarom?

Tell me more, en ik kan je hopelijk een goed antwoord geven (al vrees ik dat sfeerbeleving vrij subjectief is).
Ja qua subjectiviteit heb je gelijk

Maar wat ik bedoel is: is Oslo net zo levendig als andere grote europese steden. Ik noem dan bijv. Parijs, Rome en misschien zelfs Amsterdam. Wat ik namelijk in Scandivanië gewend ben ik een enorm relaxte, gelaten sfeer. Niet van dat drukke gedoe zoals in Rome bijv. het geval is De mensen hebben er gewoon geen haast lijkt wel

En ik noemde Reykjavik, omdat die stad (en natuurlijk heel IJsland) toch wel het toppunt is van ongedwongenheid. Helemaal op zich zelf aangewezen en niet bepaald een doorsnee Europese stad.

Maar hoe zit dat dan met Oslo? hopelijk heb ik een beetje duidelijk kunnen maken wat ik bedoel, want ja, sfeer en beleving is erg subjectief idd
[i]deze ruimte is te huur[/i]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')