quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 21:55 schreef Haarklip het volgende:Deze zomer ga ik naar Zuid-Noorwegen, in de buurt van Oslo en omstreken. Aangezien ik nog geen ervaringen met Noorwegen heb, heb ik dus ook geen idee wat er daar te doen is. Weet iemand toevallig leuke gebieden/plekken/steden/dorpen in het zuiden en niet te ver van Oslo?
Uit je bericht is niet duidelijk of je de beschikking hebt over een auto of niet en hoeveel tijd je hebt.
Allereerst:
Noorwegen is een land om van het landschap te genieten en de natuur te ondergaan (door te wandelen, fietsen, etc). Noorwegen is niet een land met een bruisend nachtleven (behalve dan een beetje in Oslo).
Als je een auto hebt:
Rij in ieder geval naar het westen, niet naar het oosten (is echt veel saaier landschap).
Rondrit om en over de hoogvlakte Hardanger Vidda: Oslo => Drammen => Kongsberg => Geilo => weg over Hardanger Vidda => Eidfjord => Odda (voert langs het Sorfjorden, dit is de "Betuwe" van Noorwegen) => Roldal => Haukeligrend => Rjukan => Kongsberg.
Anders met de trein:
Neem een trip met de trein Oslo - Bergen. Deze rijdt o.a. over de Hardanger Vidda, een hoogvlakte. Dit is een zeer fraai treinrit. Het kost je wel 1 dag om van Oslo naar Bergen te gaan per trein, maar je hoeft natuurlijk niet helemaal naar Bergen te gaan, maar ik zou wel tenminste tot aan Voss gaan.
Als je de tijd hebt zou ik zeker onderweg uitstappen op de stations Finse (spectaculair uitzicht op de Hardanger Jokulen gletser) en station Myrdal, waar je de Flambahn kunt nemen diep het dal in naar Flam dat aan 1 van de uitlopers van het Sognefjord ligt.
Waarschijnlijk moet je wel van te voren de trein reserveren (toen ik deze rit 14 jaar geleden deed moest je reserveren).
Have fun!