quote:16 March Australia
23 March Malaysia
6 April Bahrain
27 April Spain
11 May Turkey
25 May Monaco
8 June Canada *
22 June France
6 July Great Britain
20 July Germany
3 August Hungary
24 August** Europe ***
7 September Belgium
14 September Italy
28 September** Singapore
12 October Japan
19 October China
2 November Brazil
* Provisional.
** Subject to circuit approval.
*** The 2008 European Grand Prix will take place in Valencia.
*wijzigingen onder voorbehoudquote:Hieronder een agenda van de presentaties op chronologische volgorde:
06 januari 2008
Scuderia Ferrari Marlboro
07 januari 2008
Vodafone McLaren-Mercedes
10 januari 2008
Panasonic Toyota Racing
14 januari 2008
BMW Sauber F1
16 januari 2008
Red Bull Racing
29 januari 2008
Honda Racing F1
31 januari 2008
ING Renault F1-team
Bronquote:Super Aguri say drivers not signed yet
Super Aguri insist that no final decision has been made about their drivers for 2008, despite Takuma Sato and Anthony Davidson being nominated on the official Formula One entry list for the new season.
The team have made no secret of their intention to retain Sato and Davidson for another season, but sponsorship matters and the ongoing arbitration case revolving around customer cars has left them unable to confirm them just yet.
And although the team put the two drivers down on their entry list for this year's championship, they have made it clear that they have yet to sign official deals with either man.
A team spokeswoman told autosport.com: "The contracts of both drivers are still under negotiation.
"It is the team's intention to retain both for the sake of continuity and because we are very satisfied with them. But no contracts have been signed yet."
Teams are able to change their nominated drivers up until the eve of the new season, which kicks off in Melbourne on March 16.
Ze hebben hem zilver gemaakt, zodat de FIA duidelijk kan zien wat er door Mclaren (7de bekend) gejat isquote:Op zaterdag 5 januari 2008 00:13 schreef Bernard0s het volgende:
Ik ben benieuwd hoe de nieuwe ferrari er zondag uit gaat zien. Het is angstvallig stil in Maranello, dus er kan wel weer eens een verrassing uit de bus komen bij Ferrari.
De wielbasis schijnt wat korter te zijn dan bij de F2007. Verder zou de wagen rond 15.00 uur gepresenteerd worden en is de presentatie net als vorig jaar. Dus vrij sobertjes.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 00:13 schreef Bernard0s het volgende:
Ik ben benieuwd hoe de nieuwe ferrari er zondag uit gaat zien. Het is angstvallig stil in Maranello, dus er kan wel weer eens een verrassing uit de bus komen bij Ferrari.
Ik heb begrepen dat McLaren, om een confrontatie met de FIA te voorkomen, de auto van 2008 met drie wielen uitrust, en de motor voor de coureur plaatst. Dit om gelijkenis met de Ferrari te voorkomen....quote:Op zaterdag 5 januari 2008 11:26 schreef TJDoornbos het volgende:
[..]
Ze hebben hem zilver gemaakt, zodat de FIA duidelijk kan zien wat er door Mclaren (7de bekend) gejat is
Bron: http://www.racestart.nl/quote:
Eerste foto Ferrari F2008 duikt op!
[05/01/2008 - 17:57] Door: Maurice
Morgen zal Scuderia Ferrari Marlboro het spits afbijten door als eerste haar nieuwe auto voor het Formule 1 seizoen 2008 te presenteren aan de pers, de F2008 moet het succes van de F2007 doortrekken in 2008 en opnieuw beide kampioenschappen binnenhalen voor de Italianen. Vandaag is alvast de eerste foto(teaser) opgedoken van de nieuwe scharlaken rode bolide.
Gezien het slechts een teaser betreft valt er natuurlijk nog niet echt veel te zeggen over de nieuwe auto, enkel de krans op de airbox ter ere van het behalen van beide kampioenschappen in 2007 bewijzen dat het hier toch echt om een F2008 moet gaan. Helaas zal iedereen voor de volledige auto nog moeten wachten tot morgen middag wanneer Ferrari in Maranello haar nieuwe bolide officieel aan de wereldpers voorstelt.
Eerder liet Technisch Directeur Aldo Costa weten dat het een vrij revolutionair ontwerp zou worden, dit werd later echter tegen gesproken door Nicolas Tombazis die hoofdontwerp is bij het Italiaanse team. Volgens Tombazis zal de F2008 voornamelijk een evolutie zijn van de F2007 waarop vooral de tekortkomingen op lagesnelheids circuits verholpen moeten worden.
"In 2007 waren we sneller en beter op de erg snelle circuits dan op de circuits met vooral trage bochten. We hebben aan die zwakte gewerkt en hebben ze verholpen," aldus de hoofdontwerper van het steigerende paard voor 2008.
Heb er errug zin inquote:Op zondag 6 januari 2008 10:30 schreef TJDoornbos het volgende:
Goog is goed bezig!!
Gelijk in de OP gezet. Ook zeer nette kaartjes voor de circuits.quote:Op zondag 6 januari 2008 10:24 schreef Googolplexian het volgende:
Deze ook maar meteen dan:
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 6 januari 2008 10:55 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Gelijk in de OP gezet. Ook zeer nette kaartjes voor de circuits.
quote:F2008: Description and technical specifications
Maranello, 6th January 2008 - The F2008 is the fifty fourth single-seater built by Ferrari specifically to take part in the Formula 1 World Championship.
The design, codenamed internally as the 659, represents the Scuderia's interpretation of the regulations in force in 2008. A major new element of these is the introduction of a new electronic system to be used by all teams, known as SECU (Standard Electronic Control Unit) and produced by MES (McLaren Electronic Systems.) It consists of a single control unit and a software system, the development of which ends as the season begins. Other areas affected by rule changes are: gearbox, which must be used for four consecutive events; safety, with the introduction of higher side protection around the driver's helmet; materials, with a limit to the type of composites that can be used. As a result of these rules, there has been an increase in the weight of the car. All aerodynamic surfaces have been completely revised, however the current version will be replaced by a completely different configuration in time for the first race. In fact, an intensive and all encompassing development programme is planned to run throughout the season. The monococque has been further cut away under the driver's legs and the side pods and engine cover are more tapered. The suspension system has been reworked and developed around the new aerodynamics.
The wheelbase and weight distribution have been adapted to meet the challenge of the new regulations and on the basis of lessons learned last year in terms of the performance of the Bridgestone tyres. Changes to the technical and sporting regulations in terms of electronics, alongside the introduction of the SECU, have led to the removal of a host of a driver aids, such as traction control and engine breaking and the electronically assosted starting system, and also mean that management of the differential, engine and gearchange are much simpler. The gearbox casing is produced in carbon, while the transmission continues to be mounted longitudinally. For the second consecutive year the gearchange is fitted with a quick shift system, adapted to the SECU software and further speeded up. In dealing with the reliability aspect of the new regulations, Shell has played a key role in defining the lubricants for the gearbox. The braking system has been updated with new callipers and innovative concepts regarding cooling.
The 056 engine is mounted longitudinally and continues as a load bearing element. Its basic structure remains unchanged compared to the unit homologated at the start of last season, while its auxiliary systems, air and fuel intakes have been further developed. The technical regulations also call for the use of fuel corresponding to European Union norms, with a content of components derived from biological sources equal to 5.75%. As usual, during the design and development stages of the entire car, our technical partners played an important role. Apart from previously mentioned significant input from Shell , also worthy of note is the contribution of the Fiat Research Centre, especially in providing simulation systems and Brembo for its work in developing the braking system. As is now traditional, a great deal of attention was paid to the performance and optimising of the materials used at the design stage and through quality control, striving to maximise performance levels while attaining the highest possible safety standards. TECHNICAL SPECIFICATIONS Chassis
Carbon-fibre and honeycomb
composite structure
Ferrari longitudinal gearbox
Limited-slip differential
Semiautomatic sequential
electronically controlled gearbox
quick-shift
Number of gears: 7 + Reverse
Ventiled carbon-fibre
disc brakes
Independent suspension,
push-rod activated torsion
springs front and rear
Weight (with water, lubricant and driver) : 605 kg
BBS Wheels (front and rear) : 13''
Engine
Type: 056
Number of cylinders: 8
Cylinder block in cast
aluminium: V 90°
Number of valves: 32
Pneumatic distribution
Total displacement: 2398 cm3
Piston bore: 98 mm
Weight: <95 kg
Magneti Marelli digital electronic injection
Magneti Marelli static
electronic ignition
Fuel: Shell V-Power ULG 64
Lubrcant: Shell SL-1098
Wacht maar tot R. Doornbos voor Ferrari rijd.quote:Op zondag 6 januari 2008 16:53 schreef TJDoornbos het volgende:
Vind hem mooi, helaas ist een Ferrari!!
Dan nog blijfk het irritante kut italianen vinden die altijd vals spelen c.q. de schijn tegen zich hebben!!quote:Op zondag 6 januari 2008 17:12 schreef HPoi het volgende:
[..]
Wacht maar tot R. Doornbos voor Ferrari rijd.
't is een Fiat, heurquote:Op zondag 6 januari 2008 16:53 schreef TJDoornbos het volgende:
Vind hem mooi, helaas ist een Ferrari!!
Joah onder de merknaam Ferrari..................bijdehandje!! In DTM rijdt Ekstrom toch ook niet in een VW maar in een Audi (wezelijk verschilt er geen fuck maar oke)quote:
VW en Audi is niet hetzelfde als Fiat en Ferrari.quote:Op zondag 6 januari 2008 17:24 schreef TJDoornbos het volgende:
[..]
Joah onder de merknaam Ferrari..................bijdehandje!! In DTM rijdt Ekstrom toch ook niet in een VW maar in een Audi (wezelijk verschilt er geen fuck maar oke)
McLaren heeft zn auto's vaak nog wat extravaganter hoor, vooral met het lijnenspel en de extra vleugeltjes.quote:Op zondag 6 januari 2008 22:07 schreef LeXX het volgende:
Als ik dit zie verlang ik terug naar de auto's midden jaren 90, of misschien wel begin jaren 90.
[ afbeelding ]
Ik hoop dat de McLaren er een stuk beter uitziet
Als je dit een mooie auto noemt.. Ik vind de huidige wagens veel mooier. Prachtig afgewerkt en aandacht voor ieder detail. In de jaren '90 waren de bolides vierkant en saai qua kleur/bestickering. Dat is nu wel anders.quote:Op zondag 6 januari 2008 22:07 schreef LeXX het volgende:
Als ik dit zie verlang ik terug naar de auto's midden jaren 90, of misschien wel begin jaren 90.
[ afbeelding ]
Ik hoop dat de McLaren er een stuk beter uitziet
Een auto gezien en nu al beweren dat het de mooiste en snelste is. Ik wacht wel even totdat ik alle wagens heb gezien en de eerste testen zijn verreden, voordat ik met een oordeel kom.quote:Op zondag 6 januari 2008 20:47 schreef HPoi het volgende:
Ferrari heeft lekker de mooiste en snelste auto van het veld!
quote:Op maandag 7 januari 2008 14:05 schreef Atreidez het volgende:
Zou wel stoer als ze die ook rood hebben gemaakt.
mwaa... toen had je ook aardig wat vreemde creaties hoor.quote:Op zondag 6 januari 2008 22:07 schreef LeXX het volgende:
Als ik dit zie verlang ik terug naar de auto's midden jaren 90, of misschien wel begin jaren 90.
[ afbeelding ]
Ik hoop dat de McLaren er een stuk beter uitziet
heldquote:Op maandag 7 januari 2008 19:49 schreef ElmarO het volgende:
HQ's van de presentatie van de McLaren MP4-23:
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]
Volgende 2 waren iets te groot qua MB's om ergens te kunnen uploaden, dus heb ik ze qua kwaliteit iets terug geschroefd. Mensen die ze toch in de wat betere kwaliteit willen kunnen me mailen/PM'en.
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]
Nog wat pics van Ferrari:
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]
Ach, de Alfa's uit begin jaren 80 zagen er ook niet verkeerd uit! Ze leken wel wat op de McLaren van toen.quote:Op maandag 7 januari 2008 20:19 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
held
mooie bak hoor, die McLaren ... mooiste wagen met 22 en 23 erop ooit
quote:Fisichella signs for Force India
08/01/2008
An extremely reliable source informs Pitpass that Giancarlo Fisichella will be officially confirmed as a Force India driver within the next two days, ending months of speculation.
The Italian, who made his F1 debut in 1996 with Minardi, will partner Adrian Sutil, with Tonio Liuzzi joining the team as test driver.
Before Christmas there was speculation that Fisichella would have to buy his drive with the Indian team, a rumour quickly denied by his manager Enrico Zanarini. According to our source Fisichella is not paying for his drive, however, as part of the deal Zanarini will be expected to find some backing for the team.
We also understand that Liuzzi's position has been financed by Red Bull.
As we said, this is not official, however, we do expect Force India to confim everything within the next forty-eight hours.
quote:Wurz joins Honda
The Honda Racing F1 has announced that Alex Wurz has
joined the team in the position of test and reserve Driver. The 33 year old Austrian is considered to be one of the best development drivers in Formula 1 and will share
the track testing responsibilities with the team's race drivers Jenson
Button and Rubens Barrichello. Together they will form the most
experienced driver line-up currently competing. Alex will
also attend all of the races this season as the team's Reserve Driver.
Alex will commence his testing role with the Honda Racing F1 Team on January 22 in Valencia,
Waar?quote:Op donderdag 10 januari 2008 13:31 schreef Bernard0s het volgende:
Mooie bolide van Toyota!
What's newquote:Op donderdag 10 januari 2008 16:13 schreef HPoi het volgende:
Kortom een kansloze Toyota, ze lopen achter de feiten aan.
[ afbeelding ]
Voor een Toyota ziet ie er gewaagd uit. Maar daar is dan ook alles mee gezegd. Zou me ook zeer verbazen als ze voor Williams weten te eindigen bij de constructeurs. Iedereen lachte Honda terecht uit, omdat ze met pijn en moeite voor SA wisten te eindigen. Maar Toyota is eigenlijk net zo treurig. 20 punten minder dan hun klantenteam. Enige wat in hun voordeel sprak is dat het Williams was/is.quote:Op donderdag 10 januari 2008 13:31 schreef Bernard0s het volgende:
Mooie bolide van Toyota!
GMTAquote:
Ik denk dat Fisico leuke dingen kan laten zien in die bak. Fisichella is naar mijn idee ook een goede coureur voor hoogstens de subtop. Voor de echte top komt hij net wat te kort.quote:Sutil, Fisichella en Liuzzi dus officieel gepresenteerd bij Force India; Fisico kon met die drama-Jordan ook nog redelijk overweg dus ik ben benieuwd wat ze ervan bakken. Bovendien wordt met Fisico en ook Liuzzi erbij meteen duidelijk of grootmuil Sutil echt zo goed is als hij zelf denkt.
Dankje Googolquote:Op zondag 6 januari 2008 09:39 schreef Googolplexian het volgende:
WEST : vangen Feel free to use for Fok topics.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Lekker makkelijk toch?quote:Op donderdag 10 januari 2008 17:34 schreef WEST het volgende:
De Grand Prix van Singapore vind het hele weekend in de avonduren zowat plaats
jazeker, alleen Australië is nu een bout tijd geworden 5:30quote:
Inderdaad. Toyota krijgt het op wonderlijke wijze voor elkaar om nog minder uitstraling te hebben dan de gemiddelde baksteen. Maar ze hebben wel fans. Heb vorig seizoen op de Nürburgring toch 2 mensen gezien met een Toyota-cap.quote:Op donderdag 10 januari 2008 17:33 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Toyota zou ook eens met wagen komen waarvan je zegt 'wow'!
Een auto zonder uitstraling en team zonder uitstraling.
Terwijl de F1 juist dé kans is om iets aan je muffe imago te doen.
Enige positieve is dat ze Rolex Ralf de deur hebben gewezen, hadden ze met Trulli ook moeten doen.
Die werden betaald johquote:Op donderdag 10 januari 2008 17:37 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Inderdaad. Toyota krijgt het op wonderlijke wijze voor elkaar om nog minder uitstraling te hebben dan de gemiddelde baksteen. Maar ze hebben wel fans. Heb vorig seizoen op de Nürburgring toch 2 mensen gezien met een Toyota-cap.
In Spa in 98 was ie t alleen even vergetenquote:Op donderdag 10 januari 2008 17:55 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Zonder TC in de regen gaat prima, heeft Coulthard toch ook járen lang gedaan in het verleden?
quote:Op donderdag 10 januari 2008 18:41 schreef Atreidez het volgende:
[..]
In Spa in 98 was ie t alleen even vergeten
quote:Op donderdag 10 januari 2008 18:41 schreef Atreidez het volgende:
[..]
In Spa in 98 was ie t alleen even vergeten
"It will make it more difficult in the wet – but it's difficult in the wet anyway. And people forget, even the least competent F1 driver is still amazingly good at what he does. And it won't cause any of them much trouble."quote:Op donderdag 10 januari 2008 17:55 schreef Kleffe_Dop het volgende:
"Leading Formula One drivers have opened talks with the FIA to discuss wet weather safety in 2008, Autosport has learned, amid renewed concerns about racing in the rain without the help of traction control. "
http://www.autosport.com/news/report.php/id/64505
"Boehoe! We hebben geen TC meer."
Coulthard, Button en Massa
Zonder TC in de regen gaat prima, heeft Coulthard toch ook járen lang gedaan in het verleden?
De echte mannen staan weer op de in de regen in 2008!
Komt over alsof ze betaald werden om er te gaan zitten. Maar goed, ze werden wel betaald inderdaad, voor hun verdiensten bij Toyota. Het waren namelijk allemaal Toyota medewerkers (evt. met aanhang).quote:
oja met die startcrash en een boze schumi op DCquote:Op donderdag 10 januari 2008 18:41 schreef Atreidez het volgende:
[..]
In Spa in 98 was ie t alleen even vergeten
Toch denk ik dat er wel een kern van waarheid inzit. Als je al MET TC weet te spinnen in een regenbuitje wat moet dat dan wel niet zonder.quote:Op donderdag 10 januari 2008 17:55 schreef Kleffe_Dop het volgende:
"Leading Formula One drivers have opened talks with the FIA to discuss wet weather safety in 2008, Autosport has learned, amid renewed concerns about racing in the rain without the help of traction control. "
http://www.autosport.com/news/report.php/id/64505
"Boehoe! We hebben geen TC meer."
Coulthard, Button en Massa
Zonder TC in de regen gaat prima, heeft Coulthard toch ook járen lang gedaan in het verleden?
In 2008 staan de echte mannen weer op in de regen!
Waarom niet. Het gaat prima zonder TC in de regen. Gewoon niet zo hard rijden.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 07:47 schreef sanger het volgende:
[..]
Toch denk ik dat er wel een kern van waarheid inzit. Als je al MET TC weet te spinnen in een regenbuitje wat moet dat dan wel niet zonder.
Ik kan me inet voorstellen dat de GP's van Duitsland en Japan vorig jaar door zouden zijn gegaan zonder dat de wagens over TC beschikten.
Ik snap de insteek van het verhaal heus welquote:Op vrijdag 11 januari 2008 10:26 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Waarom niet. Het gaat prima zonder TC in de regen. Gewoon niet zo hard rijden.
In het verleden (jaren 70, 80 en 90, o.a. Fuji 76, Monaco 84 en Donington 93) reden ze ook gewoon zonder TC in erge regen. En als ze niet durven te rijden in de regen moeten ze gewoon niet instappen. (En uit de F1 stappen!)
Hoezo onmogelijk? Wanneer er met TC gereden kan worden, kan er ook zonder TC gereden worden. Het wordt alleen moielijker, en men moet er meer op letten dat men niet te vroeg op het gas gaat.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 12:39 schreef vingerplant het volgende:
Zoals het weer in Japan was lijkt het me vrij onmogelijk zonder TC te rijden, maar aan de andere kant: hoe vaak gebeurt zoiets? Meestal gaat het om korte buien of zachte regen, daar moeten ze maar mee omgaan. M.a.w. niet die 10 regenraces waar je wel zonder TC kan rijden afhankelijk maken van die ene waar het niet kan.
Waar is dat op gebaseerd dan? Ik zou niet weten waarom dat nl. niet zou kunnen..quote:Op vrijdag 11 januari 2008 11:06 schreef sanger het volgende:
Ik denk dat het technisch gezien niet goed mogelijk is met gedoseerd gas bv. een bocht uit te accelereren waar dat vroeger goed kon.
Omdat die V8 van nu de wagen erg nerveus maakt.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 18:58 schreef Atreidez het volgende:
[..]
Waarop is dat op gebaseerd dan? Ik zou niet weten waarom dat nl. niet zou kunnen..
Zoals Hpoi al zegt. En het acceleratievermogen is daardoor veel moeilijk te bedienen.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 18:58 schreef Atreidez het volgende:
[..]
Waar is dat op gebaseerd dan? Ik zou niet weten waarom dat nl. niet zou kunnen..
Thx!quote:Op maandag 14 januari 2008 12:34 schreef RBMaurice het volgende:
De BMW Sauber F1.08:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
idd, net als Vosss jammer dat die overleden isquote:Op maandag 14 januari 2008 14:43 schreef NED het volgende:
Ik blijf het een mooie nick vinden...... kleffe dop.......
Hij bedoelde dat een BMW wintquote:Op maandag 14 januari 2008 20:12 schreef leroytje het volgende:
"Wat ik zeker weet, is dat de kampioen van 2008 een complete Ferrari of een halve Ferrari zal zijn. Voor mij is de McLaren een zilveren Ferrari", vertelde Di Montezemelo in de Spaanse media.
Ik ben helemaal niet overledenquote:Op maandag 14 januari 2008 17:14 schreef WEST het volgende:
[..]
idd, net als Vosss jammer dat die overleden is
quote:Op maandag 14 januari 2008 14:43 schreef NED het volgende:
Ik blijf het een mooie nick vinden...... kleffe dop.......
Alleen hernoemdquote:
quote:Op dinsdag 15 januari 2008 09:02 schreef NED het volgende:
Inderdaad, want van "new & improved" is niet echt sprake dunkt me
Hebben die (naast Renault) ook al Ferrari dan wel McLaren informatie?quote:
Ik denk dat er weinig vleugeltjes te bekennen zullen zijnquote:Op dinsdag 15 januari 2008 12:37 schreef Ared het volgende:
morgen de nieuwe Red Bull (en Toro Rosso...)
ben erg benieuwd hoe de nieuwe Newey er uit gaat zien. Gladder en strakker dan ooit tevoren, of komen er ook daar steeds meer vleugels, flapjes, en andere aanhangsels wiens vormen iedere beschrijving tarten?
Hooguit op de nieuwe merchandise..........quote:Op dinsdag 15 januari 2008 13:11 schreef sanger het volgende:
[..]
Ik denk dat er weinig vleugeltjes te bekennen zullen zijn
Neej maar winnen wel dit jaar een race of watquote:Op dinsdag 15 januari 2008 11:12 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Hebben die (naast Renault) ook al Ferrari dan wel McLaren informatie?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 | 1. Raikkonen Ferrari (B) 1:19.846 59 * 2. Massa Ferrari (B) 1:20.123 42 * 3. de la Rosa McLaren-Mercedes (B) 1:20.548 54 * 4. Vettel Toro Rosso-Ferrari (B) 1:20.732 40 5. Kovalainen McLaren-Mercedes (B) 1:20.936 48 * 6. Bourdais Toro Rosso-Ferrari (B) 1:20.997 47 7. Rosberg Williams-Toyota (B) 1:21.143 47 8. Trulli Toyota (B) 1:21.314 84 * 9. Piquet Renault (B) 1:21.696 41 10. Coulthard Red Bull-Renault (B) 1:21.746 49 11. Liuzzi Force India-Ferrari (B) 1:23.035 44 12. Nakajima Williams-Toyota (B) 1:23.134 42 13. Glock Toyota (B) 1:24.351 56 14. Rossiter Super Aguri-Honda (B) 1:34.862 10 All Timing Unofficial * 2008 car |
Ik zou het hem gunnen, puur om die mannen uit Stuttgart te klote.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 16:55 schreef HPoi het volgende:
Zal Heidfeld dan toch nog eens WK worden?!?!?!
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 | 1. Alonso Renault (B) 1:19.503 70 2. De la Rosa McLaren-Mercedes (B) 1:19.650 111* 3. Raikkonen Ferrari (B) 1:19.708 90* 4. Rosberg Williams-Toyota (B) 1:19.756 81 5. Massa Ferrari (B) 1:19.772 85* 6. Kovalainen McLaren-Mercedes (B) 1:19.780 130* 7. Vettel Toro Rosso-Ferrari (B) 1:20.305 86 8. Bourdais Toro Rosso-Ferrari (B) 1:20.346 76 9. Webber Red Bull-Renault (B) 1:20.392 80 10. Nakajima Williams-Toyota (B) 1:20.526 66 11. Glock Toyota (B) 1:20.598 109* 12. Fisichella Force India-Ferrari (B) 1:20.764 76 13. Kobayashi Toyota (B) 1:22.060 55 * 2008 car All timing unofficial |
Nou heeft die Kobayashi nog als excuus dat hij alleen in een hybride 2007-versie heeft gereden, dus dat scheelt iets. Maar als Trulli en Glock geprobeerd hebben om een snelle tijd neer te zetten, dan is dat inderdaad enigszins mislukt. Doet Alonso dat een stuk beter. Hij rijdt 2 snelle rondes en pakt gelijk de snelste tijd.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 19:13 schreef Ared het volgende:
poeh, die nieuwe Toyota lijkt me nog geen favoriet voor overwinningen laat staan de titel. Glock, Trulli en Kobayashi hebben na twee dagen respectievelijk de 12e, 14e en 17e seizoenstijd op Jerez. Ik hoop dat geen van die gasten al geprobeerd heeft om een snelle ronde neer te zetten, want als ze dat wel al hebben geprobeerd is het echt dramatisch mislukt...
En dat in een Renault die vorig jaar niet gingquote:Op dinsdag 15 januari 2008 19:30 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Nou heeft die Kobayashi nog als excuus dat hij alleen in een hybride 2007-versie heeft gereden, dus dat scheelt iets. Maar als Trulli en Glock geprobeerd hebben om een snelle tijd neer te zetten, dan is dat inderdaad enigszins mislukt. Doet Alonso dat een stuk beter. Hij rijdt 2 snelle rondes en pakt gelijk de snelste tijd.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 | 1. Glock Toyota (B) 1:19.799 96* 2. Hamilton McLaren-Mercedes (B) 1:20.099 73* 3. Alonso Renault (B) 1:20.363 49 4. Bourdais Toro Rosso-Ferrari (B) 1:20.407 51 5. Massa Ferrari (B) 1:20.500 85* 6. Kovalainen McLaren-Mercedes (B) 1:20.535 79* 7. Kobayashi Toyota (B) 1:20.577 53 8. Raikkonen Ferrari (B) 1:20.646 88* 9. Nakajima Williams-Toyota (B) 1:20.758 57 10. Sutil Force India-Ferrari (B) 1:21.705 71 11. Webber Red Bull-Renault (B) 1:22.275 53 12. Coulthard Red Bull-Renault (B) 1:22.581 54* 13. Hulkenberg Williams-Toyota (B) 1:24.023 65 14. Vettel Toro Rosso-Ferrari (B) 1:24.873 50 * 2008 car All timing unofficial |
Dit keer niet.quote:Op woensdag 16 januari 2008 18:28 schreef Atreidez het volgende:
Was het niet de versnellingsbak?
4.4 seconde verschil bij Toro Rosso btw?
quote:David Coulthard completed 54 laps in the new Red Bull Racing RB4 to set the 12th best time, but his earlier talk about how the team needed to be more reliable this year came back to haunt him - as he suffered an engine failure just eight minutes before the end of the day.
Tussen de Williamsen ook. Regen ofzo?quote:4.4 seconde verschil bij Toro Rosso btw?
Straks wordt er nog subsidie gegeven om te kunnen rijden!quote:Europees Parlement wil 'groenere' F1
16 januari 2008
Het Europees Parlement heeft zich in een rapport over de Europese autoindustrie positief uitgelaten over de FIA. De autosportbond stuurt de laatste jaren aan op een milieuvriendelijkere Formule 1, door bijvoorbeeld energiezuinigere technologieën (het KERS-systeem) in te voeren en een langere levensduur van de motor te eisen.
In het rapport staat: "We erkennen de voortrekkersrol die de FIA speelt bij de ontwikkeling van nieuwe, milieuvriendelijke technologieën, die mogelijk voor een verlaging van de CO2-uitstoot en energiebesparing bij alle nieuwe auto's kunnen zorgen. We verzoeken de FIA haar inspanningen verder te intensiveren."
"We erkennen dat de autosport een rol kan spelen bij het veranderen van de houding van consumenten tegenover milieuvriendelijke technologieën en vragen de FIA en de andere partijen die betrokken zijn bij de F1 daarom om de regels zo aan te passen, dat milieuvriendelijke technieken eenvoudiger kunnen worden toegepast."
FIA-president Max Mosley is blij met het rapport van de EU: "Het is erg bevredigend dat het Europees Parlement erkent dat de autosport een belangrijke rol speelt bij de ontwikkeling van milieuvriendelijke technologieën en achter de inspanningen van de FIA staat om de autosport duurzamer te maken voor de toekomst."
Volgens mij zijn subsidie's al een grote bron van inkomsten voor de circuits waar gereden wordtquote:Op woensdag 16 januari 2008 19:01 schreef LeXX het volgende:
Straks wordt er nog subsidie gegeven om te kunnen rijden!
klopt het was nat op Jerezquote:Op woensdag 16 januari 2008 18:35 schreef NED het volgende:
[..]
Tussen de Williamsen ook. Regen ofzo?
Moet ik hieruit concluderen dat mijnheer Bourdais een uitstekende regenrijder is!?! Bourdais!!quote:
Ja, dat is ook zo, maar ik weet niet of dat met "mazen in de wet" is, of dat dat ook officieel gedaan wordt. Zo weet ik dat de paddock op Spa officieel te boek staat als opslagplaats voor strooizout, zodat het subsidie ontvangt. Geen idee trouwens of dat nog zo is.quote:Op woensdag 16 januari 2008 19:22 schreef Atreidez het volgende:
[..]
Volgens mij zijn subsidie's al een grote bron van inkomsten voor de circuits waar gereden wordt
In ieder geval 1 die ervaring heeft in regen zonder TCquote:Op woensdag 16 januari 2008 21:15 schreef HPoi het volgende:
[..]
Moet ik hieruit concluderen dat mijnheer Bourdais een uitstekende regenrijder is!?! Bourdais!!
Absoluut reed in CCWS dit jaar paar goeie regenraces. Tot tijdens eentje RD hem er dom afreed!quote:Op woensdag 16 januari 2008 23:23 schreef sanger het volgende:
[..]
In ieder geval 1 die ervaring heeft in regen zonder TC
Red Bull gaat gewoon verder waar ze gebleven waren.quote:Op woensdag 16 januari 2008 18:25 schreef ElmarO het volgende:
[ code verwijderd ]
Bron
Overigens viel Coulthard stil door motorproblemen.
http://f1.gpupdate.net/nl(...)n-moet-het-leger-in/quote:Klien moet het leger in
17 januari 2008
Voormalig Honda-testrijder en Force India-aspirant Christian Klien is opgeroepen voor het Oostenrijkse leger. Klien woont weliswaar in Zwitserland, maar kan de Oostenrijkse dienstplicht hierdoor niet ontlopen.
Klien reed in 2007 als testcoureur voor Honda, maar vertrok bij het team om op een stoeltje bij Force India te jagen. Dat stoeltje ging echter naar Giancarlo Fisichella, waardoor Klien nu werkloos is. Het leger heeft hem opgeroepen voor een diensttijd van zes maanden.
Bronquote:No penalty for first engine change in 2008
Formula One drivers are set to escape a grid penalty for their first engine change of the season, autosport.com can reveal, after teams agreed to a minor tweak to the rules.
Since the introduction of longer life engines, a driver has been automatically handed a 10-place grid penalty for an engine change in during practice sessions, or has been moved to the back of the grid if he has needed a new power unit after the start of qualifying.
But following discussions in last week's team principals' meeting in Paris, it was agreed that the first engine change of the season should now no longer result in a punishment.
In a letter sent by FIA president Max Mosley to teams, he confirms in writing that the rule tweak was supported by team principals.
"It was agreed that each team could have one engine failure per car without penalty during the 2008 season," wrote Mosley. "This would be the first engine failure suffered by each car."
The rule proposal still needs approval by the FIA World Motor Sport Council, with a vote on the matter expected imminently.
Bronquote:Budget cap set for 2009 introduction
A budget cap is to be introduced in Formula One from the start of 2009, FIA president Max Mosley has confirmed.
In a letter sent this week to all 11 team bosses, Mosley outlines that plans for a budget cap are to now be put in motion after the idea received widespread support in a meeting in Paris last week.
Mosley outlines details of the budget cap plans in the letter, a copy of which has been seen by autosport.com, and confirms that areas falling outside the budget cap are engine costs, marketing and promotion, plus team principals' wages.
"Starting in 2009, there will be a cap on expenditure for all Formula One costs other than engines (as to which, see above), drivers and expenditure exclusively for promotion and marketing," wrote Mosley in the letter.
"Because of the variety of arrangements, particularly shareholdings, team principals' remuneration will not be included in the cap."
A meeting between FIA technical advisor Tony Purnell and financial representatives of the teams will be held in Paris on January 31, after which the FIA hopes to set the budget cap figure for 2009, and possible 2010 and 2011 as well.
A Financial Working Group is also to be set up to try and finalise regulations before June 2008. Should sufficient progress about the move not be made by that date, then Mosley warns that more radical cost-cutting measures, like wind tunnel bans, will be introduced instead.
"If the Financial Working Group are unable to devise a satisfactory method of checking expenditure or if a majority of the competing teams do not agree the proposals by 30 June 2008, the cost reduction measures voted by the World Motor Sport Council on 7 December 2007 will be adopted for 2009 in their entirety," added Mosley.
The idea of budget caps has received widespread support among team bosses, who are keen to bring down costs in the sport.
BMW motorsport director Mario Theissen said at the launch of his team's new car earlier this week: "Cost reduction certainly is desirable, we support that and have always supported that, and the idea of a budget cap I think it looks at a first glance quite attractive.
"We should at least spend some time on evaluating how it could work - what would be the cap, what would be included and how to police it. I would certainly prefer a budget cap over a limitation in specific areas."
The Mosley letter also outlines plans for future engine regulations, with the teams having agreed on a five-year engine freeze from 2008 to 2012.
No work on the current 2.4-litre V8 engines will be allowed in that period, although work on what power-unit will replace it from 2013 will begin within the next 12 months.
The FIA, along with the manufacturers currently involved in F1, hope to agree on objectives for the new engines by January 1, 2009, with detailed regulations for the lost-cost, environmentally friendly power units published on June 30, 2010.
No work on the new engines will be allowed before that date, and a budget cap for developing it will also be set. Further limits will be set on an engine manufacturers' costs for a season and the amount they can charge for customer power-units.
Van mij mogen ze per direct wegquote:Toyota zeker tot eind 2012 in F1
Toyota blijft zeker tot eind 2012 in de Formule 1. Dat heeft Toyota-president John Howett laten weten, die zegt dat er niets van waar is van de berichten dat Toyota binnen twee jaar succesvol moet zijn of het anders stopt met Formule 1.
"De geruchten dat wij de sport zouden verlaten zijn altijd ongegrond geweest." zei Howett tegenover Gazetta dello Sport. "We hebben het Concorde Agreement getekend tot eind 2012, dus tot die tijd zullen we zeker actief zijn. Het hoofdkwartier in Japan heeft nooit een deadline gesteld dat met het oog op de komende twee jaar."
Eerder zei teambaas Tadashi Yamashina dat het team binnen twee jaar succes moest boeken, maar zegt nu dat zijn woorden verkeerd begrepen werden: "Mijn woorden zijn verkeerd begrepen. Het ging niet over een ultimatum dat Toyota stelde, maar over de verlenging van mijn eigen contract."
bron: www.f1pits.net
En dan nog minder auto's? Nee bedankt. Ik heb de tijd van de voorkwalificaties nog meegemaakt dus vind 22 auto's al verschrikkelijk weinig.quote:
Bronquote:McLaren verlengt contract Hamilton met vijf jaar
Het team van McLaren heeft het contract van Lewis Hamilton met vijf jaar verlengd. Zo heeft de Britse renstal vrijdag bekendgemaakt. Dankzij de nieuwe overeenkomst rijdt de 23-jarige Brit zeker tot en met het seizoen 2012 voor McLaren.
"We zijn zeer verheugd over het feit dat we het contract met Lewis hebben kunnen verlengen", vertelde McLaren-teambaas Ron Dennis. "Na het sluiten van ons eerste Formule 1-contract, in 2006, heeft hij al onze verwachtingen overtroffen, zelfs die van de mensen in het team die hem al tien jaar lang kennen. De prestaties van Lewis gedurende het seizoen 2007 rechtvaardigen een nieuw contract volledig."
"Deze bekendmaking betekent dat we straks al vijftien jaar lang samenwerken met Lewis", zei Dennis verder. "Volgens mij maakt dat dit een van de langste samenwerkingsverbanden tussen een sporter en een team in de historie van de autosport. Dit is een bijzondere prestatie van alle betrokken partijen, waaronder Lewis' manager Anthony Hamilton."
Hamilton won vier races in zijn debuutseizoen en werd tweede in het kampioenschap.
quote:Superlicentie dit jaar fors duurder
19 januari 2008
http://f1.gpupdate.net/nl(...)t-jaar-fors-duurder/
De prijs van een superlicentie, die coureurs verplicht moet hebben om in de Formule 1 te mogen rijden, gaat dit jaar flink omhoog. Zo meldt het Britse blad Autosport.
In 2007 kostte een superlicentie 1690 euro. Daarnaast moesten de coureurs per punt dat zij een jaar eerder scoorden, nog 447 euro bijbetalen. Komend seizoen zullen de rijders maar liefst 10.000 euro moeten neerleggen voor hun licentie. Daar komt nog 2.000 euro per in 2007 gescoord punt overheen. Voor wereldkampioen Kimi Raikkonen houdt dit in dat hij dit jaar 230.000 euro moet betalen voor zijn superlicentie (10.000 + 110 × 2.000). Vorig jaar kostte dit hem 'slechts' 30.745 euro.
De FIA wil gewoon meer poen hebben. Overigens wel hilarisch dat de FIA steeds meer kostenbesparende maatregelen wil introduceren, maar ondertussen de prijs voor een superlicentie op deze manier aardig omhoog gooit.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 11:43 schreef NED het volgende:
En wat is de bedoeling van zo een verhoging?
En dan zeuren wij dat de btw naar 20% gaat
Dit zijn toch ff wel wat andere percentages wat het omhoog gaat zeg! !!
Maar de topteams betalen op deze manier wel meer voor een superlicentie waardoor de mindere teams na invoering van de budgetcap meer te besteden hebben voor de ontwikkeling van de wagens dan de topteams. Gevolg zal hopelijk zijn dat de teams dichter bij elkaar komen.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 17:29 schreef ElmarO het volgende:
[..]
De FIA wil gewoon meer poen hebben. Overigens wel hilarisch dat de FIA steeds meer kostenbesparende maatregelen wil introduceren, maar ondertussen de prijs voor een superlicentie op deze manier aardig omhoog gooit.
1 2 3 4 | coureur team wagen tijd verschil # 1. F. Alonso Renault R28 1:17.310 5 2. N. Hülkenberg Williams FW30 1:19.304 +1.994 10 |
1 2 3 4 | coureur team wagen tijd verschil # 1. F. Alonso Renault R28 1:14.014 7 2. N. Hülkenberg Williams FW30 1:19.304 +5.290 10 |
nr 11 was Rubens toch? Verder wel erg gaaf gedaan!!quote:Op maandag 21 januari 2008 12:49 schreef sanger het volgende:
Een Honda van Button tentoongesteld
<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/hrDDEzHZPIE&rel=1"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed data-src="http://www.youtube.com/v/hrDDEzHZPIE&rel=1" style="visibility:hidden;" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>
Het is niet de bolide van vorig jaar zo te zien, het is er 1 uit het Michelin tijdperk. Ook op de voorvleugel staat Jenson ipv Rubensquote:Op maandag 21 januari 2008 14:46 schreef TJDoornbos het volgende:
[..]
nr 11 was Rubens toch? Verder wel erg gaaf gedaan!!
Je bedoeld 2 jaar terug (Rubens zn eerste jaar had hij elf en Jens won met 12 in Hongarije) Maar idd zie Jens zn naam maar verkeerd nr http://nl.wikipedia.org/wiki/Formule_1_in_2006quote:Op maandag 21 januari 2008 14:54 schreef sanger het volgende:
[..]
Het is niet de bolide van vorig jaar zo te zien, het is er 1 uit het Michelin tijdperk. Ook op de voorvleugel staat Jenson ipv Rubens
quote:Op maandag 21 januari 2008 14:25 schreef vw_caddy het volgende:
[ code verwijderd ]
[ code verwijderd ]
Wie zei WEST?quote:Op maandag 21 januari 2008 15:28 schreef sanger het volgende:
Welk filmpje van WEST?
Had ik toch gelijk. Althans, Formule 1 Racereport ziet het ook.quote:Op maandag 21 januari 2008 16:01 schreef sanger het volgende:
Het kan natuurlijk ook optisch bedrog zijn
quote:Na een paar uur oponthoud door dichte mist heeft Fernando Alonso vanmiddag de nieuwe R28 voor het eerst de baan opgestuurd in Valencia. De officiële presentatie volgt op 31 januari in Parijs.
De test in Valencia werd vanmorgen vroeg al stilgelegd vanwege de mist. Williams - het andere team dat vandaag op het Spaanse circuit test - had net voor het rode sein zijn nieuwe bolide nog een rondje kunnen laten rijden; Renault kwam daar niet aan toe. Enkele uren later was het dan wel zo ver.
Met de paar ronden die hij reed, trapte Alonso Renaults testweek in Valencia af, die tot en met donderdag duurt. Volgende week donderdag presenteert het team de nieuwe wagen officieel. Op de R28 ontbrak - geheel naar de laatste mode - de bridge wing niet.
Verder is de neus een drukte van allerlei flapjes, met een soort uitstulping zoals Ferrari in seizoen 2005 ook had. De positie van de spiegels is weer zoals vroeger. Niet op de sidepods, maar aan de rand van de cockpit.
Andere zaken zijn wel weer volgens de laatste mode, zoals bijvoorbeeld de vele winglets en schoorstenen op de sidepods, die een stuk nauwer ogen dan de variant die op de R27 werd gebruikt. De zijkant van de auto heeft een aparte vorming. Alsof de sidepods bol staan en het deel daarachter lager is dan normaal.
quote:
Daar lijkt het wel op als ik de technische analyse op Autosport lees. Ze schijnen die sidepods van de Honda van afgelopen seizoen afgekeken te hebben.quote:Op maandag 21 januari 2008 16:01 schreef sanger het volgende:
Het kan natuurlijk ook optisch bedrog zijn
Rest van de analysequote:Along with the placement of the chimney and flip-up, the new sidepods appear disconcertingly like Honda's unsuccessful 2007 car.
komt niet vaak voor, maar ben het niet met Autosport eens. Vergelijk deze foto van eind 2007 met deze foto van vandaag.quote:Op maandag 21 januari 2008 17:09 schreef ElmarO het volgende:
Daar lijkt het wel op als ik de technische analyse op Autosport lees.
Rest van de analyse
Zou je die foto's kunnen uploaden? Ben namelijk geen lid van autosport.com, dus ik zie ze niet.quote:Op maandag 21 januari 2008 17:26 schreef Ared het volgende:
[..]
komt niet vaak voor, maar ben het niet met Autosport eens. Vergelijk deze foto van eind 2007 met deze foto van vandaag.
Overigens is een overgang van twin keel naar zero keel wel een behoorlijke verandering, dat was me nog niet eens opgevallen
't is eigenlijk tegen m'n principes, want die ¤ 0,64 per week zou iedere pauper met een hart voor F1 moeten kunnen opbrengen voor de beste F1/autosportsite ter wereld (tip: betaal in dollars), maar ik voor deze ene keer dan:quote:Op maandag 21 januari 2008 17:33 schreef ElmarO het volgende:
Zou je die foto's kunnen uploaden? Ben namelijk geen lid van autosport.com, dus ik zie ze niet.
Was me eerst niet eens opgevallen dat je ook een abonnement op alleen de site kon nemen.quote:Op maandag 21 januari 2008 20:03 schreef Ared het volgende:
[..]
't is eigenlijk tegen m'n principes, want die ¤ 0,64 per week zou iedere pauper met een hart voor F1 moeten kunnen opbrengen voor de beste F1/autosportsite ter wereld (tip: betaal in dollars), maar ik voor deze ene keer dan:
Verschil lijkt op de neus, spiegels en sidepods inderdaad nihil.quote:
ik hoop 't niet voor ze, die neus ziet er uit alsof 'ie rechtstreeks is ingevlogen uit 2006quote:
waar vind je trouwens die tussentijden? Wel interessant om op dit soort dagen af en toe even te kijken...quote:Op maandag 21 januari 2008 14:25 schreef vw_caddy het volgende:
Tis nutteloos, maar de tijden:
[ code verwijderd ]
[ code verwijderd ]
http://www.f1today.nl/liv(...)omunitat-valenciana/quote:Op dinsdag 22 januari 2008 13:26 schreef Ared het volgende:
[..]
waar vind je trouwens die tussentijden? Wel interessant om op dit soort dagen af en toe even te kijken...
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 | coureur team wagen tijd verschil # 1. F. Massa Ferrari F2008 1:12.445 28 2. K. Räikkönen Ferrari F2008 1:12.721 +0.276 30 3. H. Kovalainen McLaren MP4-23 1:13.475 +1.030 23 4. N. Rosberg Williams FW30 1:13.534 +1.089 24 5. S. Vettel Toro Rosso STR2 1:13.627 +1.182 31 6. F. Alonso Renault R28 1:13.629 +1.184 22 7. P. de la Rosa McLaren MP4-23 1:13.998 +1.553 12 8. K. Nakajima Williams FW29B 1:14.230 +1.785 10 9. N. Heidfeld BMW Sauber F1.08 1:14.353 +1.908 10 10. M. Asmer BMW Sauber F1.07B 1:14.483 +2.038 11 11. S. Bourdais Toro Rosso STR2 1:14.519 +2.074 8 12. T. Glock Toyota TF108 1:15.114 +2.669 10 13. J. Trulli Toyota TF108 1:15.493 +3.048 9 14. V. Liuzzi Force India F8-VII 1:17.191 +4.746 10 15. A. Wurz Honda RA107 1:18.187 +5.742 3 |
Hij heeft er intussen al 54 gereden.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 14:03 schreef NED het volgende:
Bourdais een probleempje gehad dattie maar 8 rondjes gedaan heeft ofzo?
Die nerd zou zo veel mogelijk rondes moeten rijden imo :)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 | 1. F. Massa Ferrari F2008 1:12.182 58 pit 2. K. Räikkönen Ferrari F2008 1:12.721 +0.539 56 pit 3. N. Rosberg Williams FW30 1:12.838 +0.656 40 pit 4. H. Kovalainen McLaren MP4-23 1:13.026 +0.844 55 pit 5. P. de la Rosa McLaren MP4-23 1:13.163 +0.981 62 pit 6. F. Alonso Renault R28 1:13.315 +1.133 37 pit 7. K. Nakajima Williams FW29B 1:13.473 +1.291 38 pit 8. S. Vettel Toro Rosso STR2 1:13.627 +1.445 64 pit 9. M. Asmer BMW Sauber F1.07B 1:13.669 +1.487 23 pit 10. S. Bourdais Toro Rosso STR2 1:13.675 +1.493 54 pit 11. N. Heidfeld BMW Sauber F1.08 1:13.779 +1.597 44 pit 12. D. Coulthard Red Bull Racing RB3 1:13.944 +1.762 34 pit 13. T. Glock Toyota TF108 1:14.140 +1.958 43 pit 14. J. Trulli Toyota TF108 1:14.286 +2.104 43 pit 15. V. Liuzzi Force India F8-VII 1:15.244 +3.062 48 pit 16. A. Wurz Honda RA107 1:15.440 +3.258 30 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 | 1. Massa Ferrari (B) 1:12.182 97 * 2. Raikkonen Ferrari (B) 1:12.721 100 * 3. Rosberg Williams-Toyota (B) 1:12.838 80 * 4. Kovalainen McLaren-Mercedes (B) 1:13.026 100 * 5. de la Rosa McLaren-Mercedes (B) 1:13.163 107 * 6. Alonso Renault (B) 1:13.316 133 * 7. Nakajima Williams-Toyota (B) 1:13.473 89 8. Vettel Toro Rosso-Ferrari (B) 1:13.627 86 9. Asmer BMW-Sauber (B) 1:13.669 44 10. Bourdais Toro Rosso-Ferrari (B) 1:13.675 73 11. Heidfeld BMW-Sauber (B) 1:13.779 80 * 12. Trulli Toyota (B) 1:13.820 69 * 13. Coulthard Red Bull-Renault (B) 1:13.944 70 * 14. Glock Toyota (B) 1:14.095 76 * 15. Liuzzi Force India-Ferrari (B) 1:15.095 64 16. Wurz Honda (B) 1:15.440 49 * 2008 car |
Weer iets wat kapot ging bij RBR. Ze zetten de traditie voort.quote:- Massa set a 1:12.182. He was often trying to find out how good the F2008 is over one lap (using new tyres). This was one of Ferrari's problems last year but it seems to be solved, just as that of of driving through slow corners and high kerbstones. Raikkonen, being six tenths slower mainly concentrated on long runs.
- McLaren was doing long runs as well and one of the development aims has been reached: the MP4-23 conserves the reartyres more than its predecessor. Meanwhile, Kovalainen had a new seat which made him feel much more comfortable in the new car: ''We've gone through our programe, without caring for Ferrari's times.''
- Rosberg is more or less the surprise of the day ending third. In the longruns he was as fast as the McLaren drivers. On average he lost out on Raikkonen by two tenths. Rosberg is happy: ''The new car is a clear improvement. I definately had more grip. We were able to do 84 laps without problems. That's a good starting basis.''
Michael expresses his enthusiasm also: ''It's been a long time since I've gone back to the factory with such a good feeling after testing.''
- At Renault things are relaxed and Alonso has indicated the car feels better than last years car straight away. Briatore: ''
- Heidfeld is complaining about balance problems in his F1.08. A driver's mistake ending up in the gravel confirms the problem. Despite the difficulties the German is optimistic: ''We know which things we have to address.''
- After an oil leak in the morning, Coulthard was only able to really drive the RB4 in the afternoon. First comments: ''Positive thing is that our weak point from last year - the gearbox - keeps up. But we still have to look for that laptime. I hope that we'll be faster than the Toro Rosso at the end of the week.''
- STR is still driving last year's car (with a number of aerodynamical modifications) but is solidly driving in the midfield. Vettel: ''Nothing is 'faked' in terms of fuellevels or anything.''
- Toyota is the team with the biggest problems. The car clearly has an aerodynamic problem, like last year.
- Wednesday Barrichello will debut the new Honda, Brawn will be there.
Zo kunnen ze natuurlijk beter spioneren, duh.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 18:31 schreef NED het volgende:
Wat zou dat sprietje nou weer zijn bovenop die wagen?
Een extra antenne voor beter bereik van de radio ofzo?
Overigens nogal beschamend in mijn ogen om zulke uitspraken te moeten makenquote:I hope that we'll be faster than the Toro Rosso at the end of the week.''
Volgens mij waren het allemaal 2008 auto's op die van Asmer na!quote:Op dinsdag 22 januari 2008 17:24 schreef ElmarO het volgende:
Tijden van vandaag:
[ code verwijderd ]
Nette tijd van Rosberg. De tijd van Alonso kwam voort uit een korte stint.
Ander plaatje van de BMW:
[ afbeelding ]
Inderdaad wel treurig. Al is dit ook wel weer behoorlijk kansloos om te lezen:quote:Op dinsdag 22 januari 2008 18:37 schreef NED het volgende:
[..]
Overigens nogal beschamend in mijn ogen om zulke uitspraken te moeten maken
Stelletje prutsers zijn het daar toch ook.quote:- Toyota is the team with the biggest problems. The car clearly has an aerodynamic problem, like last year.
Denk dat Force India met een interim-wagen reed waar ze wat 2008 spul op hebben gezet. Wat ook wel voor Honda zal gelden.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 18:50 schreef nils7 het volgende:
[..]
Volgens mij waren het allemaal 2008 auto's op die van Asmer na!
Zelfs bij force india zie je de hogere cockpit randen die vanaf dit jaar verplicht zijn!
Honda reed met de 2007 wagen. Vandaag gaan ze pas met de 2008 rijden en ze verwachten dat het een flinke verbetering is.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 19:00 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Denk dat Force India met een interim-wagen reed waar ze wat 2008 spul op hebben gezet. Wat ook wel voor Honda zal gelden.
HQ van de BMW:
[ link | afbeelding ]
naja, laten we eerlijk zijn, veel slechter kan het ook niet echt. Maar ja, dat dacht ik van de Toyota ookquote:Op woensdag 23 januari 2008 10:04 schreef sasquatsch het volgende:
Honda reed met de 2007 wagen. Vandaag gaan ze pas met de 2008 rijden en ze verwachten dat het een flinke verbetering is.
Hij heeft gelijk. Het is toch jarenlang gebruik geweest om datgene wat het ene team op de auto heeft de volgende GP bij andere teams te zien? Spioneren dmv diefstal van documenten is volgens mij wat anders dan "goed afkijken"...quote:Theissen :: Andermans ideeën toepassen is normaal
Het Formule 1-team van BMW Sauber ontkent dat het kopiëren van innovaties waar rivalen mee komen een nieuw geval van spionage is. Een bekend voorbeeld zijn de wielkappen, waar Ferrari mee begon en onder meer BMW, Toyota en Renault nu mee testen.
De technisch directeur van het Duitse team, Willy Rampf, vertelde al aan de Duitse Bild: “De kap optimaliseert de remventilatie en vermindert de luchtweerstand.”
Teammanager Mario Theissen voegde hier aan toe: “Er is een fundamenteel verschil tussen autosport en andere technische industrieën. In de autosport zijn geen octrooien, dus je kan je eigen ideeën niet beschermen zodra ze uit de fabriek komen en op het circuit te zien zijn. Dus ideeën toepassen die zichtbaar zijn op andere bolides is absoluut normaal. Je krijgt ideeën van je tegenstanders, en andersom.”
Deze vorm van legale spionage resulteert al enige jaren in grote hoge schermen die voor de ingang pitbox worden geplaatst gedurende testsessies waar meerdere teams aan deelnemen. De schermen zijn enkele jaren verboden gedurende de grand prix-weekenden.
Zal wel iets met die slicks te maken hebben. Opdrachtje van Mosley?quote:Op woensdag 23 januari 2008 12:13 schreef Ared het volgende:
Honda kiest in tegenstelling tot Ferrari, McLaren, en Renault voor een model-2006 voorvleugel
[ afbeelding ]
die slicks? dat zijn toch gewoon intermediates zoals ze altijd bij een installatieronde gebruiken?quote:Op woensdag 23 januari 2008 12:49 schreef Googolplexian het volgende:
Zal wel iets met die slicks te maken hebben.
1. Die volgens jou "iets moderner ogende" auto is toch echt de oude. Vergelijk maar:quote:Op woensdag 23 januari 2008 12:32 schreef Ared het volgende:
ze hebben ook deze iets moderner ogende auto getest, misschien dat Autosport per ongeluk de RA107 voor de RA108 heeft aangezien... ook de T-cam heeft een andere kleur en de barge-boards om de sidepods heen zijn veel groter.
[ afbeelding ]
edit: en dat is de tweede keer vandaag dat ik te langzaam ben met reageren...quote:Op woensdag 23 januari 2008 12:32 schreef Ared het volgende:
ze hebben ook deze iets moderner ogende auto getest, misschien dat Autosport per ongeluk de RA107 voor de RA108 heeft aangezien... ook de T-cam heeft een andere kleur en de barge-boards om de sidepods heen zijn veel groter.
edit: nee, ik heb even foto's van de GP van Brazilië erbij gepakt, en die driedelige voorvleugel is toch echt de RA107, en de tweedelige met de kleine bargeboards de RA108?!?
[ afbeelding ]
ja, ik weet het, maar hebben die boards rond de sidepods al een officiële benaming? Die gevallen beginnen tegenwoordig ook al zo ver naar voren dat de grens tussen oude bargeboards en die sideboards een beetje begint te vervagen. Zijn er al teams bij wie ze met elkaar in verbinding staan?quote:Op woensdag 23 januari 2008 13:42 schreef MaximusF1 het volgende:
2. Barge boards zijn de elementen achter de voorwielen:
(waar Johnnie Walker op staat)
quote:Technical analysis of the Honda RA108
By Craig Scarborough Wednesday, January 23rd 2008, 12:46 GMT
One of the most critical new cars was rolled out for the first time today at Valencia. The new Honda RA108 is a new start for the team, after a dismal season in 2007 with a car that was unpredictable to drive.
The new Honda RA108Initially running in a white livery, the car is a major shift in design philosophy for the team. It sports conventional bargeboards and new sidepods and engine cover, while the wings are derived from developments made late last year.
Last year the car's problems were aerodynamic related, with the ca'rs balance shifting under braking and cornering. To rectify the problems Honda recruited several key new people to the team.
Firstly Loic Bigois, the French aerodynamicist who came from Williams, then Jorg Zander the ex-Toyota and BMW designer, and lastly and most importantly Ross Brawn from Ferrari. These signings will all shape Honda's new direction, but it's the first two engineers that have had time to influence the new car.
Jorg Zander's influence can be seen in the BMW Sauber-like detail around the engine cover. While Bigois was already at work earlier last year, his influence is most likely to be in detail and the way the actual car correlates to the wind tunnel data.
Although the car exhibits some BMW influence, it is still recognisably a Honda. Despite the team's dreadful 2007 car, there are elements that did not need a completely new approach. Perhaps the most important change in aero philosophy is the bargeboard set-up.
Honda have persevered with the forward bargeboard philosophy dating back to the first cars designed by Geoff Willis. While the advantages of large or small boards used to be considered marginal, it's now believed that the larger rear bargeboards are better at managing a consistent flow under the floor.
Thus the new car refers to the late season test car, which also sported large bargeboards. The new set-up uses a large rear board, with a stepped upper edge, ala Ferrari, plus a smaller simpler vane under the front suspension. In advance of the boards is the front wing derived from the late 2007 version, sporting three elements and hung from its middle flap.
Detail of the Honda RA108The new wing is slightly different in its trailing edge shape and the tips being raised slightly. Unlike many 2008 designs. Honda have kept the nose tip very high, this makes packaging a bridge wing difficult, so it will be interesting to see Honda now take on the extra upper wing element.
Although the underside of the nose cone appears drooped, it is actually near horizontal. This is confused by the black paint on the noses underside.
The front suspension appears to be heavily revised, with the lower wishbone attached nearer the sides of the monocoque than underneath and the upper wishbone apparently spaced out from the side of the tub, both aiming to improve the geometry.
Around the middle, the sidepods bear little resemblance to the outgoing RA108, the fronts are deeply under cut and the pod wings are much smaller. Unlike last year the pod winsg are no longer connected to the chimneys and sport a slot in the endplate.
The chimney itself is smaller and carries a simple T-wing. It's cooling function is supplemented by a row of louvers, over what appears to be repositioned radiators, now angled facing up rather than sideways.
Along the sidepos the flip-up is in a higher, more conventional position and the exhausts have been re-sited backwards to exit over the gearbox as BMW have adopted for several years.
Also apeing BMW-Sauber design is the engine cover fin, which is taller than the rules demand, nearly reaching the rear wing at its rear edge.
The new car is a logical direction change for the team. At this stage the car will be underdeveloped compared to other teams, who have years to optimise the flow structures created by this format of aerodynamics.
met andere woorden, ze zijn een aerodynamische weg ingeslagen waar andere teams al jaren mee bezig zijn, vandaar dat de auto er eerder uitziet dan een nieuwe '06 auto dan een doorontwikkelde '07 auto. Op zich hoeven ze alleen maar te kijken wat BMW de afgelopen jaren gedaan heeft om te zien waar ze heen moeten. BMW heeft ook geen bridge-wing, dus dat hoeft niet per definitie een probleem te zijn. Ware het niet dat Heidfeld nu al klaagt dat de auto niet op schema ligt, en de BMW tot nu toe niet echt snel is geweest. De 1:12.9 die Heidfeld nu heeft staan is verreweg de snelste tijd die BMW tot nu toe op Valencia heeft gereden, en daarmee staat hij vandaag 9e...quote:Op woensdag 23 januari 2008 14:42 schreef Googolplexian het volgende:
[Technical analysis of the Honda RA108]
At this stage the car will be underdeveloped compared to other teams, who have years to optimise the flow structures created by this format of aerodynamics.
Vooral Toyota haalt zijn gebruikelijke niveau weer. Al is het bij Honda ook nog niet om over naar huis te schrijven.quote:Op woensdag 23 januari 2008 17:59 schreef HPoi het volgende:
Honda & Toyota weer lekker bezig!
Zelfs Sutil is sneller dan Trulli.quote:Op woensdag 23 januari 2008 18:11 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Vooral Toyota haalt zijn gebruikelijke niveau weer. Al is het bij Honda ook nog niet om over naar huis te schrijven.
quote:- Kovalainen on his superlap: ''I wanted to get to know the feeling of the car with little fuel.''
''Yesterday I was only fourth but it was just as good considering the circumstances.''
- Ferrari wasn't particularly looking to set fast times and both drivers once again two different programmes. Raikkonen was doing the long runs (at the end of the afternoon he did a long run with an runrivalled average time of 1:12) whereas Massa did shorter runs, doing three (relatively slow laps) to then speed up again.
Comparison between the two topteams: over one lap McLaren has a slight advantage, whereas Ferrari beats them over a long distance.
- The first set-up work on the Renault worked out well, Alonso was constantly setting low 1:13's and was able to keep up the pace of Kovalainen who was on track at the same time at some stage. The Spaniard's best time, a 1.12.380 was set on a long run.
-Today Rosberg simulated a race distance. Over the course of the simulation the laptimes kept going down, which goes to indicate the FW30 is kind to the tyres. The last lap of the simulation, a 1.12,729, was the fastest. Michael: ''Not bad for a second testday. We're on the right way in terms of reliability.''
Rosberg: ''When we'll find the right set-up window, then the new car is better in every area compared to the old one.''
- The second testday for Red Bull was more positive than the first. Webber who ended up in the topteam: ''I didn't have to push myself once. The car could become something (good), considering the fact the old front- and rearwing are still mounted on the car.''
The team is still driving with the basic version of the RB4, the covering of the wishbones is the next step but the (new) parts arrived in Valencia one day late. Marko isn't worried though: ''For us it's only important to rack up the mileage. Reliability was our big weakpoint last year. But we can already say now: the new gearbox keeps up.''
- BMW Sauber confirmed yesterday's (bad) form. The team comforts itself saying it knows the problems.
- The Toyota's are running like clockwork but they're one second behind the frontrunners. Glock: ''We're fine reliability wise, now we need to find the pace.''
- Technical chief Nakamoto from Honda: ''There are still many aerodynamical parts missing. We were first willing the car to make laps, to check out all the systems.''
- Gascoyne: ''We're only doing mileage on the 'critical' components (gearbox ?). The first real aerodynamical face lift for Force India will come in February.
Nu maar hopen dat de circuits die op de kalender staan hem ook liggen en dat ie vooral geoefend heeft goed te stoppen bij een pitstop. (dat ie niet zijn pitcrew ondersteboven rijd)quote:Op donderdag 24 januari 2008 13:48 schreef Ared het volgende:
Nakajima met de FW30 voor het eerst onder de 1 minuut 12. Tot nu toe hebben alleen de Ferrari's en McLarens zo snel gereden. Dit circuit ligt 'm geloof ik wel
Sorry, maar Force India lijkt me echt zo'n team dat een winter lang iedere test een paar extra rondjes eruit perst op een vrijwel lege tank om nog wat sponsors over de streep te trekken.quote:Op donderdag 24 januari 2008 18:50 schreef HPoi het volgende:
[ afbeelding ]
De twee Finnen leiden de weg.
Nakajima -> Krijgen we dan de snelste Jap ooit in de F1 te zien?!?
Red Bull en Honda stellen toch teleur als je ziet waar Fisichella staat!
En het verschil met de andere teams is? Dat zij het alleen maar doen omdat ze zo graag bovenaan willen staan? Vrijwel ieder team doet op zo een dag een leeg rondje.quote:Op donderdag 24 januari 2008 19:22 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Sorry, maar Force India lijkt me echt zo'n team dat een winter lang iedere test een paar extra rondjes eruit perst op een vrijwel lege tank om nog wat sponsors over de streep te trekken.
Prost had daar ook een handje van.
Ik denk dat Ferrari en McLaren dat ook doen. Prost reed trouwens met een wagen die veels te licht was voor een racedeelname. Ik denk niet dat 1 van de huidige teams dat foefje nu toepast.quote:Op donderdag 24 januari 2008 19:22 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Sorry, maar Force India lijkt me echt zo'n team dat een winter lang iedere test een paar extra rondjes eruit perst op een vrijwel lege tank om nog wat sponsors over de streep te trekken.
Prost had daar ook een handje van.
Oke daar had nog wat bij gemoeten, van een aantal teams was bijvoorbeeld bekend dat ze een aantal rondes reden met een lege tank en een wagen die niet 100% legaal was.quote:Op donderdag 24 januari 2008 20:17 schreef sanger het volgende:
[..]
En het verschil met de andere teams is? Dat zij het alleen maar doen omdat ze zo graag bovenaan willen staan? Vrijwel ieder team doet op zo een dag een leeg rondje.
voor of achter de Aguri's, die tot nu toe welgeteld één dag hebben getest, precies tien ronden hebben gereden, tien seconden langzamer waren dan wie dan ook, en komend jaar in het ergste geval met de Honda RA107 moeten rijden…quote:Op donderdag 24 januari 2008 23:03 schreef NED het volgende:
Ik zet bij deze een bak bier erop dat Force India gewoon weer in de achterhoede rijdt.
En dan achteraan in de achterhoede.
Ik doe meequote:Op donderdag 24 januari 2008 23:03 schreef NED het volgende:
Ik zet bij deze een bak bier erop dat Force India gewoon weer in de achterhoede rijdt.
En dan achteraan in de achterhoede.
Kom maar op, wie durft die weddenschap aan?
ps: we zuipen die bak dan wel samen leeg natuurlijk, wie er ook wint
Sprekendquote:Op vrijdag 25 januari 2008 08:19 schreef Googolplexian het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik ook. Ik zeg dat Force India dit seizoen niet de consequente hekkensluiter is.quote:
Ja, dat bedoelde ik dus ookquote:Op vrijdag 25 januari 2008 10:26 schreef sanger het volgende:
Ik ook. Ik zeg dat Force India dit seizoen niet de consequente hekkensluiter is.
bronquote:Force India's new car is due to run for the first time at Barcelona late next month, just a few weeks before the opening race of the season in Melbourne.
With the team's new livery and sponsorship package due to be unveiled at a press conference in Mumbai on February 7, the team are planning to give their 2008 challenger its first test at Barcelona on February 25.
That will mark the start of a three-day test for the car, with which the team hope to be able to challenge for points this year.
Team owner Vijay Mallya said at the end of last year: "We now have to work to make India proud of its team. We have to however be realistic.
"There will be no miracle in performance in 2008. Even with significantly more input and aero development, all of this takes time.
"From 2009 onwards I am looking forward to obviously significant improvements. I am clear where we want to be in two years' time: at the Indian Grand Prix in 2010, I want to see a Force India car on the podium.'
Dan neem ik voor jou wel een fles cola meequote:Op vrijdag 25 januari 2008 10:49 schreef Atreidez het volgende:
[..]
Ja, dat bedoelde ik dus ook
en ik vind bier niet eens zo lekker
Die eer kan ook goed bij SA liggen dit seizoen.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 13:03 schreef NED het volgende:
[..]
Ik zeg namelijk dat ze wel de hekkensluiter zullen zijn
Volgens Fisi is dat dus niet zo:quote:Op donderdag 24 januari 2008 19:22 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Sorry, maar Force India lijkt me echt zo'n team dat een winter lang iedere test een paar extra rondjes eruit perst op een vrijwel lege tank om nog wat sponsors over de streep te trekken.
Prost had daar ook een handje van.
Die was op sommige circuits indd al trager dan de Spykerquote:Op vrijdag 25 januari 2008 13:56 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Die eer kan ook goed bij SA liggen dit seizoen.
Zoals al eerder gezegd die hebben nog geen noemenswaardige test afgelegd. En als ze met de Honda van vorig seizoen beginnen zie ik het somber voor ze in.
Inderdaad. En van de huidige Honda wordt je op het moment ook niet vrolijk. En zoals het er nu uit ziet kan BMW Sauber wel eens lichtjes gaan tegenvallen. Al kan dat natuurlijk altijd nog veranderen.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 13:56 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Die eer kan ook goed bij SA liggen dit seizoen.
Zoals al eerder gezegd die hebben nog geen noemenswaardige test afgelegd. En als ze met de Honda van vorig seizoen beginnen zie ik het somber voor ze in.
Vervang Force India door Spyker en Fisichella door Albers en je hebt een persbericht van 12 maanden geleden te pakken.quote:Op vrijdag 25 januari 2008 13:57 schreef HPoi het volgende:
[..]
Volgens Fisi is dat dus niet zo:
Fisichella ziet progressie bij Force India
BRON: http://f1.gpupdate.net/nl(...)sie-bij-force-india/
Giancarlo Fisichella heeft donderdag een driedaagse testweek met Force India afgesloten, in het Spaanse Valencia. De Italiaan reed bijna honderd ronden en kon zijn programma afronden, ondanks een technisch probleem aan het einde van de dag. Fisichella vindt het wel jammer dat hij geen snellere tijd heeft kunnen rijden.
"Op een klein mechanisch probleem aan het einde van de dag na, was het een uitstekende testdag", zei Mike Gascoyne, chef technische zaken bij Force India, na de laatste testdag. "Helaas vertaalde de geboekte vooruitgang zich nog niet in een betere rondetijd. Door het mechanisch mankementje aan het einde konden we namelijk geen run meer doen op nieuwe banden. Over het geheel genomen was het een zeer productieve testweek voor ons."
Fisichella: "Het was een goede dag. Afgezien van het probleem aan het einde, waren er geen moeilijkheden. We zagen ook dat we dichter in de buurt van de anderen aan het komen zijn. Zelfs met veel brandstof in de auto en op oude banden staan we dichter bij de andere teams dan eerst. Mijn laatste run op nieuwe banden zou erg interessant zijn geweest, om te kijken hoe we er nu werkelijk voor stonden. Maar goed, we gaan de goede kant op en ben erg tevreden over de gang van zaken."
Ja, maar speculeren blijft leuk!quote:Op vrijdag 25 januari 2008 17:43 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Vervang Force India door Spyker en Fisichella door Albers en je hebt een persbericht van 12 maanden geleden te pakken.
Wat ik daarmee wil zeggen is dat je dit soort berichten met een flinke korrel zou moet nemen. Dat geldt eigenlijk voor alles dat in de winter gebeurt, pas in Australië zullen we zien wat er klopt van alle praatjes die je nu en komende maand bij alle teams hoort.
quote:Asterix cashes in on Olympics in biggest-budget French film ever
Published: 1/27/2008
PARIS - Michael Schumacher racing a Roman chariot, Zinedine Zidane in unlikely Egyptian garb kicking a ball -- "Asterix at the Olympic Games", France's biggest-budget movie ever, was designed with a bit of magic Gallic potion to please any audience.
Whether the slapstick comic-book routine will work this time is a million-dollar question.
Produced at a record cost of 78 million euros (114 million dollars), its star cast and massive release on 5,000 screens in 40 European countries this week and next, is timed to benefit from the 2008 Olympic spirit, and its financial spin-off.
[knip]
Along with real-life Schumacher (as "Schumix") and Zidane ("Numerodix"), movie-goers get a few amusing moments of basketball star Tony Parker ("Tonus Parker") and tenniswoman Amelie Mauresmo ("Amelix").
[knip]
But with more action than drole lines, the big-budget movie and its big-name cast leaves the audience with more of a grin than a side-splitting laugh.
Dat is een Pitot-buis. Alle auto's hebben ook een Pitot-buis op de neus staan.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 18:31 schreef NED het volgende:
Wat zou dat sprietje nou weer zijn bovenop die wagen?
Een extra antenne voor beter bereik van de radio ofzo?
En hoe werkt dat dan als je wind mee rijdt? Of juist wind tegen? Of wind schuin van achter?quote:De buis zelf meet de totale druk van de langsstromende lucht.
Zaken als wind kun je natuurlijk heel eenvoudig in je berekening meenemen, aangezien je de snelheid ten opzichte van de omringende lucht berekent.quote:Op maandag 28 januari 2008 11:12 schreef NED het volgende:
[..]
En hoe werkt dat dan als je wind mee rijdt? Of juist wind tegen? Of wind schuin van achter?
IS zoiets nauwkeuriger dan een gewone snelheidsmeter?
Leuk he zo'n piloten opleidingquote:Op maandag 28 januari 2008 14:53 schreef sexbierum het volgende:
[..]
Zaken als wind kun je natuurlijk heel eenvoudig in je berekening meenemen, aangezien je de snelheid ten opzichte van de omringende lucht berekent.
Een "gewone" snelheidsmeter, ik neem aan dat jij 1 bedoelt die de omwentelingen van het wiel meet, werkt natuurlijk niet altijd vanwege wielspin en blokkerende wielen enzo.
Het feit dat de buis niet altijd op de airbox zit, betekent natuurlijk ook wel iets. Waarschijnlijk gebruiken ze 'm om bepaalde metingen te doen mbt aero.
waarschijnlijk gebruiken ze die snelheid (wat dus eigenlijk de windsnelheid is op de auto) om de neerwaartse druk te bepalen. Met wind mee zal die snelheid dus lager zijn dan de grondsnelheid en met wind tegen juist hoger zijn. Maar blijkbaar zijn ze (logischerwijs) geinteresseerd in de luchtsnelheid ronde de vleugels (die dus niet hetzelfde is als de grondsnelheid, tenzij windstil)quote:Op maandag 28 januari 2008 14:53 schreef sexbierum het volgende:
[..]
Zaken als wind kun je natuurlijk heel eenvoudig in je berekening meenemen, aangezien je de snelheid ten opzichte van de omringende lucht berekent.
Een "gewone" snelheidsmeter, ik neem aan dat jij 1 bedoelt die de omwentelingen van het wiel meet, werkt natuurlijk niet altijd vanwege wielspin en blokkerende wielen enzo.
Het feit dat de buis niet altijd op de airbox zit, betekent natuurlijk ook wel iets. Waarschijnlijk gebruiken ze 'm om bepaalde metingen te doen mbt aero.
Neuh, ik leer hoe ik vliegtuigen (en raceauto's) moet ontwerpen/bouwen.quote:Op maandag 28 januari 2008 15:08 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Leuk he zo'n piloten opleiding
poeh, ik word wagenziek van de manier waarop gereden wordtquote:Op maandag 28 januari 2008 17:23 schreef Bernard0s het volgende:
Voor de geinteresseerden: op www.formulaunovalencia.com staat een impressie van het circuit van Valencia(simulatie).
Woei!, vet hogesnelheidscircuit voor een stratencircuit!quote:Op maandag 28 januari 2008 17:23 schreef Bernard0s het volgende:
Gatverdamme, ik kan niet meer wachten tot F1 weer begint. Zondamiddagen met A1GP of schaatsen ben ik nu wel weer zat eigenlijk. Laat Melbourne weer komen.
Voor de geinteresseerden: op www.formulaunovalencia.com staat een impressie van het circuit van Valencia(simulatie).
hey ik ookquote:Op maandag 28 januari 2008 17:03 schreef sexbierum het volgende:
[..]
Neuh, ik leer hoe ik vliegtuigen (en raceauto's) moet ontwerpen/bouwen.
Ja hallo!quote:Op maandag 28 januari 2008 17:23 schreef Bernard0s het volgende:
Voor de geinteresseerden: op www.formulaunovalencia.com staat een impressie van het circuit van Valencia(simulatie).
Graagquote:Op maandag 28 januari 2008 20:45 schreef NED het volgende:
[..]
Ja hallo!
Kan iemand die baan even maken voor rFactor aub?
Bedankt alvast
Dit jaar begonnen met mn master Aerodynamics. Zit al wel langer in Delft, heb mn tijd voornamelijk bij het DUT Racing team doorgebracht. www.dutracing.nlquote:Op maandag 28 januari 2008 19:15 schreef kepler het volgende:
[..]
hey ik ook
Welk jaar zit jij? Ik ben net begonnen met afstuderen
tof, daar had ik nog bijna een project mee gedaan Maar bijna is niet helemaal ...quote:Op maandag 28 januari 2008 22:25 schreef sexbierum het volgende:
[..]
Dit jaar begonnen met mn master Aerodynamics. Zit al wel langer in Delft, heb mn tijd voornamelijk bij het DUT Racing team doorgebracht. www.dutracing.nl
quote:Honda presents RA108
29 January 2008 / Photos
The Honda Racing F1 team unveiled its RA108 on Tuesday morning in the team's operational headquarters in Brackley, England. On Thursday the team already concluded the car's shakedown in Valencia with Honda's race driver Rubens Barrichello behind the wheel.
The role of unveiling the RA108 in the team's 2008 livery today was assigned to new Test and Reserve Driver Alex Wurz. At the wheel of the car for the very first time, Alex drove the RA108 through the pitlane themed auditorium in front of the assembled crowd of 300 international media and guests.
Honda laid out its plans for 2008 and the longer-term, reaffirming its commitment to the sport and underlining the determination of a revitalised team to realise its ambitions. The team's 2008 challenge sees a substantial evolution in three key areas, the most fundamental of which is a directional step change in the car design philosophy. The entire process from concept to launch has been re-evaluated. The new car is a considered response to the challenges of 2007, benefiting from the combined resources of the Honda Racing F1 Team's three bases in Brackley and Bracknell in the UK and the Honda R&D centre at Tochigi in Japan.
The RA108 is also the product of a strengthened engineering team, combining the depth of experience of the existing resource with new and wide-ranging expertise in key areas under the leadership of new Team Principal Ross Brawn. In turn the team will benefit from the continuity provided by the race driver pairing of Jenson Button and Rubens Barrichello for a third successive season. Combined with the development talents of Test and Reserve Driver Alex Wurz, Honda will field the most experienced driver line-up on the Formula One grid.
Oerlelijke wagen inderdaad. De Renault ziet er nog beter uit.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 13:52 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Ik kan deze echt niet mooi vinden hoor...
Wat een verschrikkelijke kleurenstelling.
Maarja, misschien is ie wel snel. Das dan misschien een pluspunt?quote:Op dinsdag 29 januari 2008 13:59 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Oerlelijke wagen inderdaad. De Renault ziet er nog beter uit.
Is te hopen voor ze. Mag ook wel om die lelijke livery te compenseren.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 14:01 schreef HPoi het volgende:
[..]
Maarja, misschien is ie wel snel. Das dan misschien een pluspunt?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |