quote:16 March Australia
23 March Malaysia
6 April Bahrain
27 April Spain
11 May Turkey
25 May Monaco
8 June Canada *
22 June France
6 July Great Britain
20 July Germany
3 August Hungary
24 August** Europe ***
7 September Belgium
14 September Italy
28 September** Singapore
12 October Japan
19 October China
2 November Brazil
* Provisional.
** Subject to circuit approval.
*** The 2008 European Grand Prix will take place in Valencia.
quote:Hieronder een agenda van de presentaties op chronologische volgorde:
06 januari 2008
Scuderia Ferrari Marlboro
07 januari 2008
Vodafone McLaren-Mercedes
10 januari 2008
Panasonic Toyota Racing
14 januari 2008
BMW Sauber F1
16 januari 2008
Red Bull Racing
29 januari 2008
Honda Racing F1
31 januari 2008
ING Renault F1-team
Bronquote:Super Aguri say drivers not signed yet
Super Aguri insist that no final decision has been made about their drivers for 2008, despite Takuma Sato and Anthony Davidson being nominated on the official Formula One entry list for the new season.
The team have made no secret of their intention to retain Sato and Davidson for another season, but sponsorship matters and the ongoing arbitration case revolving around customer cars has left them unable to confirm them just yet.
And although the team put the two drivers down on their entry list for this year's championship, they have made it clear that they have yet to sign official deals with either man.
A team spokeswoman told autosport.com: "The contracts of both drivers are still under negotiation.
"It is the team's intention to retain both for the sake of continuity and because we are very satisfied with them. But no contracts have been signed yet."
Teams are able to change their nominated drivers up until the eve of the new season, which kicks off in Melbourne on March 16.
Ze hebben hem zilver gemaakt, zodat de FIA duidelijk kan zien wat er door Mclaren (7de bekend) gejat isquote:Op zaterdag 5 januari 2008 00:13 schreef Bernard0s het volgende:
Ik ben benieuwd hoe de nieuwe ferrari er zondag uit gaat zien. Het is angstvallig stil in Maranello, dus er kan wel weer eens een verrassing uit de bus komen bij Ferrari.
De wielbasis schijnt wat korter te zijn dan bij de F2007. Verder zou de wagen rond 15.00 uur gepresenteerd worden en is de presentatie net als vorig jaar. Dus vrij sobertjes.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 00:13 schreef Bernard0s het volgende:
Ik ben benieuwd hoe de nieuwe ferrari er zondag uit gaat zien. Het is angstvallig stil in Maranello, dus er kan wel weer eens een verrassing uit de bus komen bij Ferrari.
Ik heb begrepen dat McLaren, om een confrontatie met de FIA te voorkomen, de auto van 2008 met drie wielen uitrust, en de motor voor de coureur plaatst. Dit om gelijkenis met de Ferrari te voorkomen....quote:Op zaterdag 5 januari 2008 11:26 schreef TJDoornbos het volgende:
[..]
Ze hebben hem zilver gemaakt, zodat de FIA duidelijk kan zien wat er door Mclaren (7de bekend) gejat is
Bron: http://www.racestart.nl/quote:
Eerste foto Ferrari F2008 duikt op!
[05/01/2008 - 17:57] Door: Maurice
Morgen zal Scuderia Ferrari Marlboro het spits afbijten door als eerste haar nieuwe auto voor het Formule 1 seizoen 2008 te presenteren aan de pers, de F2008 moet het succes van de F2007 doortrekken in 2008 en opnieuw beide kampioenschappen binnenhalen voor de Italianen. Vandaag is alvast de eerste foto(teaser) opgedoken van de nieuwe scharlaken rode bolide.
Gezien het slechts een teaser betreft valt er natuurlijk nog niet echt veel te zeggen over de nieuwe auto, enkel de krans op de airbox ter ere van het behalen van beide kampioenschappen in 2007 bewijzen dat het hier toch echt om een F2008 moet gaan. Helaas zal iedereen voor de volledige auto nog moeten wachten tot morgen middag wanneer Ferrari in Maranello haar nieuwe bolide officieel aan de wereldpers voorstelt.
Eerder liet Technisch Directeur Aldo Costa weten dat het een vrij revolutionair ontwerp zou worden, dit werd later echter tegen gesproken door Nicolas Tombazis die hoofdontwerp is bij het Italiaanse team. Volgens Tombazis zal de F2008 voornamelijk een evolutie zijn van de F2007 waarop vooral de tekortkomingen op lagesnelheids circuits verholpen moeten worden.
"In 2007 waren we sneller en beter op de erg snelle circuits dan op de circuits met vooral trage bochten. We hebben aan die zwakte gewerkt en hebben ze verholpen," aldus de hoofdontwerper van het steigerende paard voor 2008.
Heb er errug zin inquote:Op zondag 6 januari 2008 10:30 schreef TJDoornbos het volgende:
Goog is goed bezig!!
Gelijk in de OP gezet.quote:Op zondag 6 januari 2008 10:24 schreef Googolplexian het volgende:
Deze ook maar meteen dan:
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 6 januari 2008 10:55 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Gelijk in de OP gezet.Ook zeer nette kaartjes voor de circuits.
quote:F2008: Description and technical specifications
Maranello, 6th January 2008 - The F2008 is the fifty fourth single-seater built by Ferrari specifically to take part in the Formula 1 World Championship.
The design, codenamed internally as the 659, represents the Scuderia's interpretation of the regulations in force in 2008. A major new element of these is the introduction of a new electronic system to be used by all teams, known as SECU (Standard Electronic Control Unit) and produced by MES (McLaren Electronic Systems.) It consists of a single control unit and a software system, the development of which ends as the season begins. Other areas affected by rule changes are: gearbox, which must be used for four consecutive events; safety, with the introduction of higher side protection around the driver's helmet; materials, with a limit to the type of composites that can be used. As a result of these rules, there has been an increase in the weight of the car. All aerodynamic surfaces have been completely revised, however the current version will be replaced by a completely different configuration in time for the first race. In fact, an intensive and all encompassing development programme is planned to run throughout the season. The monococque has been further cut away under the driver's legs and the side pods and engine cover are more tapered. The suspension system has been reworked and developed around the new aerodynamics.
The wheelbase and weight distribution have been adapted to meet the challenge of the new regulations and on the basis of lessons learned last year in terms of the performance of the Bridgestone tyres. Changes to the technical and sporting regulations in terms of electronics, alongside the introduction of the SECU, have led to the removal of a host of a driver aids, such as traction control and engine breaking and the electronically assosted starting system, and also mean that management of the differential, engine and gearchange are much simpler. The gearbox casing is produced in carbon, while the transmission continues to be mounted longitudinally. For the second consecutive year the gearchange is fitted with a quick shift system, adapted to the SECU software and further speeded up. In dealing with the reliability aspect of the new regulations, Shell has played a key role in defining the lubricants for the gearbox. The braking system has been updated with new callipers and innovative concepts regarding cooling.
The 056 engine is mounted longitudinally and continues as a load bearing element. Its basic structure remains unchanged compared to the unit homologated at the start of last season, while its auxiliary systems, air and fuel intakes have been further developed. The technical regulations also call for the use of fuel corresponding to European Union norms, with a content of components derived from biological sources equal to 5.75%. As usual, during the design and development stages of the entire car, our technical partners played an important role. Apart from previously mentioned significant input from Shell , also worthy of note is the contribution of the Fiat Research Centre, especially in providing simulation systems and Brembo for its work in developing the braking system. As is now traditional, a great deal of attention was paid to the performance and optimising of the materials used at the design stage and through quality control, striving to maximise performance levels while attaining the highest possible safety standards. TECHNICAL SPECIFICATIONS Chassis
Carbon-fibre and honeycomb
composite structure
Ferrari longitudinal gearbox
Limited-slip differential
Semiautomatic sequential
electronically controlled gearbox
quick-shift
Number of gears: 7 + Reverse
Ventiled carbon-fibre
disc brakes
Independent suspension,
push-rod activated torsion
springs front and rear
Weight (with water, lubricant and driver) : 605 kg
BBS Wheels (front and rear) : 13''
Engine
Type: 056
Number of cylinders: 8
Cylinder block in cast
aluminium: V 90°
Number of valves: 32
Pneumatic distribution
Total displacement: 2398 cm3
Piston bore: 98 mm
Weight: <95 kg
Magneti Marelli digital electronic injection
Magneti Marelli static
electronic ignition
Fuel: Shell V-Power ULG 64
Lubrcant: Shell SL-1098
Wacht maar tot R. Doornbos voor Ferrari rijd.quote:Op zondag 6 januari 2008 16:53 schreef TJDoornbos het volgende:
Vind hem mooi, helaas ist een Ferrari!!
Dan nog blijfk het irritante kut italianen vinden die altijd vals spelen c.q. de schijn tegen zich hebben!!quote:Op zondag 6 januari 2008 17:12 schreef HPoi het volgende:
[..]
Wacht maar tot R. Doornbos voor Ferrari rijd.
't is een Fiat, heurquote:Op zondag 6 januari 2008 16:53 schreef TJDoornbos het volgende:
Vind hem mooi, helaas ist een Ferrari!!
Joah onder de merknaam Ferrari..................bijdehandje!! In DTM rijdt Ekstrom toch ook niet in een VW maar in een Audi (wezelijk verschilt er geen fuck maar oke)quote:
VW en Audi is niet hetzelfde als Fiat en Ferrari.quote:Op zondag 6 januari 2008 17:24 schreef TJDoornbos het volgende:
[..]
Joah onder de merknaam Ferrari..................bijdehandje!! In DTM rijdt Ekstrom toch ook niet in een VW maar in een Audi (wezelijk verschilt er geen fuck maar oke)
McLaren heeft zn auto's vaak nog wat extravaganter hoor, vooral met het lijnenspel en de extra vleugeltjes.quote:Op zondag 6 januari 2008 22:07 schreef LeXX het volgende:
Als ik dit zie verlang ik terug naar de auto's midden jaren 90, of misschien wel begin jaren 90.
[ afbeelding ]![]()
![]()
Ik hoop dat de McLaren er een stuk beter uitziet
Als je dit een mooie auto noemt.. Ik vind de huidige wagens veel mooier. Prachtig afgewerkt en aandacht voor ieder detail. In de jaren '90 waren de bolides vierkant en saai qua kleur/bestickering. Dat is nu wel anders.quote:Op zondag 6 januari 2008 22:07 schreef LeXX het volgende:
Als ik dit zie verlang ik terug naar de auto's midden jaren 90, of misschien wel begin jaren 90.
[ afbeelding ]![]()
![]()
Ik hoop dat de McLaren er een stuk beter uitziet
Een auto gezien en nu al beweren dat het de mooiste en snelste is. Ik wacht wel even totdat ik alle wagens heb gezien en de eerste testen zijn verreden, voordat ik met een oordeel kom.quote:Op zondag 6 januari 2008 20:47 schreef HPoi het volgende:
Ferrari heeft lekker de mooiste en snelste auto van het veld!
quote:Op maandag 7 januari 2008 14:05 schreef Atreidez het volgende:
Zou wel stoer als ze die ook rood hebben gemaakt.
mwaa... toen had je ook aardig wat vreemde creaties hoor.quote:Op zondag 6 januari 2008 22:07 schreef LeXX het volgende:
Als ik dit zie verlang ik terug naar de auto's midden jaren 90, of misschien wel begin jaren 90.
[ afbeelding ]![]()
![]()
Ik hoop dat de McLaren er een stuk beter uitziet
quote:Op maandag 7 januari 2008 19:49 schreef ElmarO het volgende:
HQ's van de presentatie van de McLaren MP4-23:
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]
Volgende 2 waren iets te groot qua MB's om ergens te kunnen uploaden, dus heb ik ze qua kwaliteit iets terug geschroefd. Mensen die ze toch in de wat betere kwaliteit willen kunnen me mailen/PM'en.
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]
Nog wat pics van Ferrari:
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]
Ach, de Alfa's uit begin jaren 80 zagen er ook niet verkeerd uit! Ze leken wel wat op de McLaren van toen.quote:Op maandag 7 januari 2008 20:19 schreef Googolplexian het volgende:
[..]held
mooie bak hoor, die McLaren ... mooiste wagen met 22 en 23 erop ooit
quote:Fisichella signs for Force India
08/01/2008
An extremely reliable source informs Pitpass that Giancarlo Fisichella will be officially confirmed as a Force India driver within the next two days, ending months of speculation.
The Italian, who made his F1 debut in 1996 with Minardi, will partner Adrian Sutil, with Tonio Liuzzi joining the team as test driver.
Before Christmas there was speculation that Fisichella would have to buy his drive with the Indian team, a rumour quickly denied by his manager Enrico Zanarini. According to our source Fisichella is not paying for his drive, however, as part of the deal Zanarini will be expected to find some backing for the team.
We also understand that Liuzzi's position has been financed by Red Bull.
As we said, this is not official, however, we do expect Force India to confim everything within the next forty-eight hours.
quote:Wurz joins Honda
The Honda Racing F1 has announced that Alex Wurz has
joined the team in the position of test and reserve Driver. The 33 year old Austrian is considered to be one of the best development drivers in Formula 1 and will share
the track testing responsibilities with the team's race drivers Jenson
Button and Rubens Barrichello. Together they will form the most
experienced driver line-up currently competing. Alex will
also attend all of the races this season as the team's Reserve Driver.
Alex will commence his testing role with the Honda Racing F1 Team on January 22 in Valencia,
Waar?quote:Op donderdag 10 januari 2008 13:31 schreef Bernard0s het volgende:
Mooie bolide van Toyota!
What's newquote:Op donderdag 10 januari 2008 16:13 schreef HPoi het volgende:
Kortom een kansloze Toyota, ze lopen achter de feiten aan.
[ afbeelding ]
Voor een Toyota ziet ie er gewaagd uit. Maar daar is dan ook alles mee gezegd.quote:Op donderdag 10 januari 2008 13:31 schreef Bernard0s het volgende:
Mooie bolide van Toyota!
GMTAquote:
Ik denk dat Fisico leuke dingen kan laten zien in die bak. Fisichella is naar mijn idee ook een goede coureur voor hoogstens de subtop. Voor de echte top komt hij net wat te kort.quote:Sutil, Fisichella en Liuzzi dus officieel gepresenteerd bij Force India; Fisico kon met die drama-Jordan ook nog redelijk overweg dus ik ben benieuwd wat ze ervan bakken. Bovendien wordt met Fisico en ook Liuzzi erbij meteen duidelijk of grootmuil Sutil echt zo goed is als hij zelf denkt.
Dankje Googolquote:Op zondag 6 januari 2008 09:39 schreef Googolplexian het volgende:
WEST : vangenFeel free to use for Fok topics.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Lekker makkelijk toch?quote:Op donderdag 10 januari 2008 17:34 schreef WEST het volgende:
De Grand Prix van Singapore vind het hele weekend in de avonduren zowat plaats
jazeker, alleen Australië is nu een bout tijd geworden 5:30quote:
Inderdaad. Toyota krijgt het op wonderlijke wijze voor elkaar om nog minder uitstraling te hebben dan de gemiddelde baksteen. Maar ze hebben wel fans. Heb vorig seizoen op de Nürburgring toch 2 mensen gezien met een Toyota-cap.quote:Op donderdag 10 januari 2008 17:33 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Toyota zou ook eens met wagen komen waarvan je zegt 'wow'!
Een auto zonder uitstraling en team zonder uitstraling.
Terwijl de F1 juist dé kans is om iets aan je muffe imago te doen.
Enige positieve is dat ze Rolex Ralf de deur hebben gewezen, hadden ze met Trulli ook moeten doen.
Die werden betaald johquote:Op donderdag 10 januari 2008 17:37 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Inderdaad. Toyota krijgt het op wonderlijke wijze voor elkaar om nog minder uitstraling te hebben dan de gemiddelde baksteen. Maar ze hebben wel fans. Heb vorig seizoen op de Nürburgring toch 2 mensen gezien met een Toyota-cap.
quote:Op donderdag 10 januari 2008 17:55 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Zonder TC in de regen gaat prima, heeft Coulthard toch ook járen lang gedaan in het verleden?
quote:Op donderdag 10 januari 2008 18:41 schreef Atreidez het volgende:
[..]In Spa in 98 was ie t alleen even vergeten
quote:Op donderdag 10 januari 2008 18:41 schreef Atreidez het volgende:
[..]In Spa in 98 was ie t alleen even vergeten
"It will make it more difficult in the wet – but it's difficult in the wet anyway. And people forget, even the least competent F1 driver is still amazingly good at what he does. And it won't cause any of them much trouble."quote:Op donderdag 10 januari 2008 17:55 schreef Kleffe_Dop het volgende:
"Leading Formula One drivers have opened talks with the FIA to discuss wet weather safety in 2008, Autosport has learned, amid renewed concerns about racing in the rain without the help of traction control. "
http://www.autosport.com/news/report.php/id/64505
"Boehoe! We hebben geen TC meer."![]()
Coulthard, Button en Massa![]()
Zonder TC in de regen gaat prima, heeft Coulthard toch ook járen lang gedaan in het verleden?
De echte mannen staan weer op de in de regen in 2008!
Komt over alsof ze betaald werden om er te gaan zitten. Maar goed, ze werden wel betaald inderdaad, voor hun verdiensten bij Toyota. Het waren namelijk allemaal Toyota medewerkers (evt. met aanhang).quote:
oja met die startcrash en een boze schumi op DCquote:Op donderdag 10 januari 2008 18:41 schreef Atreidez het volgende:
[..]In Spa in 98 was ie t alleen even vergeten
Toch denk ik dat er wel een kern van waarheid inzit. Als je al MET TC weet te spinnen in een regenbuitje wat moet dat dan wel niet zonder.quote:Op donderdag 10 januari 2008 17:55 schreef Kleffe_Dop het volgende:
"Leading Formula One drivers have opened talks with the FIA to discuss wet weather safety in 2008, Autosport has learned, amid renewed concerns about racing in the rain without the help of traction control. "
http://www.autosport.com/news/report.php/id/64505
"Boehoe! We hebben geen TC meer."![]()
Coulthard, Button en Massa![]()
Zonder TC in de regen gaat prima, heeft Coulthard toch ook járen lang gedaan in het verleden?
In 2008 staan de echte mannen weer op in de regen!
Waarom niet. Het gaat prima zonder TC in de regen. Gewoon niet zo hard rijden.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 07:47 schreef sanger het volgende:
[..]
Toch denk ik dat er wel een kern van waarheid inzit. Als je al MET TC weet te spinnen in een regenbuitje wat moet dat dan wel niet zonder.
Ik kan me inet voorstellen dat de GP's van Duitsland en Japan vorig jaar door zouden zijn gegaan zonder dat de wagens over TC beschikten.
Ik snap de insteek van het verhaal heus welquote:Op vrijdag 11 januari 2008 10:26 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Waarom niet. Het gaat prima zonder TC in de regen. Gewoon niet zo hard rijden.
In het verleden (jaren 70, 80 en 90, o.a. Fuji 76, Monaco 84 en Donington 93) reden ze ook gewoon zonder TC in erge regen. En als ze niet durven te rijden in de regen moeten ze gewoon niet instappen. (En uit de F1 stappen!)
Hoezo onmogelijk? Wanneer er met TC gereden kan worden, kan er ook zonder TC gereden worden. Het wordt alleen moielijker, en men moet er meer op letten dat men niet te vroeg op het gas gaat.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 12:39 schreef vingerplant het volgende:
Zoals het weer in Japan was lijkt het me vrij onmogelijk zonder TC te rijden, maar aan de andere kant: hoe vaak gebeurt zoiets? Meestal gaat het om korte buien of zachte regen, daar moeten ze maar mee omgaan. M.a.w. niet die 10 regenraces waar je wel zonder TC kan rijden afhankelijk maken van die ene waar het niet kan.
Waar is dat op gebaseerd dan? Ik zou niet weten waarom dat nl. niet zou kunnen..quote:Op vrijdag 11 januari 2008 11:06 schreef sanger het volgende:
Ik denk dat het technisch gezien niet goed mogelijk is met gedoseerd gas bv. een bocht uit te accelereren waar dat vroeger goed kon.
Omdat die V8 van nu de wagen erg nerveus maakt.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 18:58 schreef Atreidez het volgende:
[..]
Waarop is dat op gebaseerd dan? Ik zou niet weten waarom dat nl. niet zou kunnen..
Zoals Hpoi al zegt. En het acceleratievermogen is daardoor veel moeilijk te bedienen.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 18:58 schreef Atreidez het volgende:
[..]
Waar is dat op gebaseerd dan? Ik zou niet weten waarom dat nl. niet zou kunnen..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |