1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 | 1. Massa Ferrari (B) 1:12.182 97 * 2. Raikkonen Ferrari (B) 1:12.721 100 * 3. Rosberg Williams-Toyota (B) 1:12.838 80 * 4. Kovalainen McLaren-Mercedes (B) 1:13.026 100 * 5. de la Rosa McLaren-Mercedes (B) 1:13.163 107 * 6. Alonso Renault (B) 1:13.316 133 * 7. Nakajima Williams-Toyota (B) 1:13.473 89 8. Vettel Toro Rosso-Ferrari (B) 1:13.627 86 9. Asmer BMW-Sauber (B) 1:13.669 44 10. Bourdais Toro Rosso-Ferrari (B) 1:13.675 73 11. Heidfeld BMW-Sauber (B) 1:13.779 80 * 12. Trulli Toyota (B) 1:13.820 69 * 13. Coulthard Red Bull-Renault (B) 1:13.944 70 * 14. Glock Toyota (B) 1:14.095 76 * 15. Liuzzi Force India-Ferrari (B) 1:15.095 64 16. Wurz Honda (B) 1:15.440 49 * 2008 car |
Weer iets wat kapot ging bij RBR. Ze zetten de traditie voort.quote:- Massa set a 1:12.182. He was often trying to find out how good the F2008 is over one lap (using new tyres). This was one of Ferrari's problems last year but it seems to be solved, just as that of of driving through slow corners and high kerbstones. Raikkonen, being six tenths slower mainly concentrated on long runs.
- McLaren was doing long runs as well and one of the development aims has been reached: the MP4-23 conserves the reartyres more than its predecessor. Meanwhile, Kovalainen had a new seat which made him feel much more comfortable in the new car: ''We've gone through our programe, without caring for Ferrari's times.''
- Rosberg is more or less the surprise of the day ending third. In the longruns he was as fast as the McLaren drivers. On average he lost out on Raikkonen by two tenths. Rosberg is happy: ''The new car is a clear improvement. I definately had more grip. We were able to do 84 laps without problems. That's a good starting basis.''
Michael expresses his enthusiasm also: ''It's been a long time since I've gone back to the factory with such a good feeling after testing.''
- At Renault things are relaxed and Alonso has indicated the car feels better than last years car straight away. Briatore: ''
- Heidfeld is complaining about balance problems in his F1.08. A driver's mistake ending up in the gravel confirms the problem. Despite the difficulties the German is optimistic: ''We know which things we have to address.''
- After an oil leak in the morning, Coulthard was only able to really drive the RB4 in the afternoon. First comments: ''Positive thing is that our weak point from last year - the gearbox - keeps up. But we still have to look for that laptime. I hope that we'll be faster than the Toro Rosso at the end of the week.''
- STR is still driving last year's car (with a number of aerodynamical modifications) but is solidly driving in the midfield. Vettel: ''Nothing is 'faked' in terms of fuellevels or anything.''
- Toyota is the team with the biggest problems. The car clearly has an aerodynamic problem, like last year.
- Wednesday Barrichello will debut the new Honda, Brawn will be there.
Zo kunnen ze natuurlijk beter spioneren, duh.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 18:31 schreef NED het volgende:
Wat zou dat sprietje nou weer zijn bovenop die wagen?
Een extra antenne voor beter bereik van de radio ofzo?
Overigens nogal beschamend in mijn ogen om zulke uitspraken te moeten makenquote:I hope that we'll be faster than the Toro Rosso at the end of the week.''
Volgens mij waren het allemaal 2008 auto's op die van Asmer na!quote:Op dinsdag 22 januari 2008 17:24 schreef ElmarO het volgende:
Tijden van vandaag:
[ code verwijderd ]
Nette tijd van Rosberg.De tijd van Alonso kwam voort uit een korte stint.
Ander plaatje van de BMW:
[ afbeelding ]
Inderdaad wel treurig. Al is dit ook wel weer behoorlijk kansloos om te lezen:quote:Op dinsdag 22 januari 2008 18:37 schreef NED het volgende:
[..]
Overigens nogal beschamend in mijn ogen om zulke uitspraken te moeten maken![]()
Stelletje prutsers zijn het daar toch ook.quote:- Toyota is the team with the biggest problems. The car clearly has an aerodynamic problem, like last year.
Denk dat Force India met een interim-wagen reed waar ze wat 2008 spul op hebben gezet. Wat ook wel voor Honda zal gelden.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 18:50 schreef nils7 het volgende:
[..]
Volgens mij waren het allemaal 2008 auto's op die van Asmer na!
Zelfs bij force india zie je de hogere cockpit randen die vanaf dit jaar verplicht zijn!
Honda reed met de 2007 wagen. Vandaag gaan ze pas met de 2008 rijden en ze verwachten dat het een flinke verbetering is.quote:Op dinsdag 22 januari 2008 19:00 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Denk dat Force India met een interim-wagen reed waar ze wat 2008 spul op hebben gezet. Wat ook wel voor Honda zal gelden.
HQ van de BMW:
[ link | afbeelding ]
naja, laten we eerlijk zijn, veel slechter kan het ook niet echt. Maar ja, dat dacht ik van de Toyota ookquote:Op woensdag 23 januari 2008 10:04 schreef sasquatsch het volgende:
Honda reed met de 2007 wagen. Vandaag gaan ze pas met de 2008 rijden en ze verwachten dat het een flinke verbetering is.
Hij heeft gelijk. Het is toch jarenlang gebruik geweest om datgene wat het ene team op de auto heeft de volgende GP bij andere teams te zien? Spioneren dmv diefstal van documenten is volgens mij wat anders dan "goed afkijken"...quote:Theissen :: Andermans ideeën toepassen is normaal
Het Formule 1-team van BMW Sauber ontkent dat het kopiëren van innovaties waar rivalen mee komen een nieuw geval van spionage is. Een bekend voorbeeld zijn de wielkappen, waar Ferrari mee begon en onder meer BMW, Toyota en Renault nu mee testen.
De technisch directeur van het Duitse team, Willy Rampf, vertelde al aan de Duitse Bild: “De kap optimaliseert de remventilatie en vermindert de luchtweerstand.”
Teammanager Mario Theissen voegde hier aan toe: “Er is een fundamenteel verschil tussen autosport en andere technische industrieën. In de autosport zijn geen octrooien, dus je kan je eigen ideeën niet beschermen zodra ze uit de fabriek komen en op het circuit te zien zijn. Dus ideeën toepassen die zichtbaar zijn op andere bolides is absoluut normaal. Je krijgt ideeën van je tegenstanders, en andersom.”
Deze vorm van legale spionage resulteert al enige jaren in grote hoge schermen die voor de ingang pitbox worden geplaatst gedurende testsessies waar meerdere teams aan deelnemen. De schermen zijn enkele jaren verboden gedurende de grand prix-weekenden.
Zal wel iets met die slicks te maken hebben. Opdrachtje van Mosley?quote:Op woensdag 23 januari 2008 12:13 schreef Ared het volgende:
Honda kiest in tegenstelling tot Ferrari, McLaren, en Renault voor een model-2006 voorvleugel![]()
[ afbeelding ]
die slicks? dat zijn toch gewoon intermediates zoals ze altijd bij een installatieronde gebruiken?quote:Op woensdag 23 januari 2008 12:49 schreef Googolplexian het volgende:
Zal wel iets met die slicks te maken hebben.
1. Die volgens jou "iets moderner ogende" auto is toch echt de oude. Vergelijk maar:quote:Op woensdag 23 januari 2008 12:32 schreef Ared het volgende:
ze hebben ook deze iets moderner ogende auto getest, misschien dat Autosport per ongeluk de RA107 voor de RA108 heeft aangezien... ook de T-cam heeft een andere kleur en de barge-boards om de sidepods heen zijn veel groter.
[ afbeelding ]
edit: en dat is de tweede keer vandaag dat ik te langzaam ben met reageren...quote:Op woensdag 23 januari 2008 12:32 schreef Ared het volgende:
ze hebben ook deze iets moderner ogende auto getest, misschien dat Autosport per ongeluk de RA107 voor de RA108 heeft aangezien... ook de T-cam heeft een andere kleur en de barge-boards om de sidepods heen zijn veel groter.
edit: nee, ik heb even foto's van de GP van Brazilië erbij gepakt, en die driedelige voorvleugel is toch echt de RA107, en de tweedelige met de kleine bargeboards de RA108?!?
[ afbeelding ]
ja, ik weet het, maar hebben die boards rond de sidepods al een officiële benaming? Die gevallen beginnen tegenwoordig ook al zo ver naar voren dat de grens tussen oude bargeboards en die sideboards een beetje begint te vervagen. Zijn er al teams bij wie ze met elkaar in verbinding staan?quote:Op woensdag 23 januari 2008 13:42 schreef MaximusF1 het volgende:
2. Barge boards zijn de elementen achter de voorwielen:
(waar Johnnie Walker op staat)
quote:Technical analysis of the Honda RA108
By Craig Scarborough Wednesday, January 23rd 2008, 12:46 GMT
One of the most critical new cars was rolled out for the first time today at Valencia. The new Honda RA108 is a new start for the team, after a dismal season in 2007 with a car that was unpredictable to drive.
The new Honda RA108Initially running in a white livery, the car is a major shift in design philosophy for the team. It sports conventional bargeboards and new sidepods and engine cover, while the wings are derived from developments made late last year.
Last year the car's problems were aerodynamic related, with the ca'rs balance shifting under braking and cornering. To rectify the problems Honda recruited several key new people to the team.
Firstly Loic Bigois, the French aerodynamicist who came from Williams, then Jorg Zander the ex-Toyota and BMW designer, and lastly and most importantly Ross Brawn from Ferrari. These signings will all shape Honda's new direction, but it's the first two engineers that have had time to influence the new car.
Jorg Zander's influence can be seen in the BMW Sauber-like detail around the engine cover. While Bigois was already at work earlier last year, his influence is most likely to be in detail and the way the actual car correlates to the wind tunnel data.
Although the car exhibits some BMW influence, it is still recognisably a Honda. Despite the team's dreadful 2007 car, there are elements that did not need a completely new approach. Perhaps the most important change in aero philosophy is the bargeboard set-up.
Honda have persevered with the forward bargeboard philosophy dating back to the first cars designed by Geoff Willis. While the advantages of large or small boards used to be considered marginal, it's now believed that the larger rear bargeboards are better at managing a consistent flow under the floor.
Thus the new car refers to the late season test car, which also sported large bargeboards. The new set-up uses a large rear board, with a stepped upper edge, ala Ferrari, plus a smaller simpler vane under the front suspension. In advance of the boards is the front wing derived from the late 2007 version, sporting three elements and hung from its middle flap.
Detail of the Honda RA108The new wing is slightly different in its trailing edge shape and the tips being raised slightly. Unlike many 2008 designs. Honda have kept the nose tip very high, this makes packaging a bridge wing difficult, so it will be interesting to see Honda now take on the extra upper wing element.
Although the underside of the nose cone appears drooped, it is actually near horizontal. This is confused by the black paint on the noses underside.
The front suspension appears to be heavily revised, with the lower wishbone attached nearer the sides of the monocoque than underneath and the upper wishbone apparently spaced out from the side of the tub, both aiming to improve the geometry.
Around the middle, the sidepods bear little resemblance to the outgoing RA108, the fronts are deeply under cut and the pod wings are much smaller. Unlike last year the pod winsg are no longer connected to the chimneys and sport a slot in the endplate.
The chimney itself is smaller and carries a simple T-wing. It's cooling function is supplemented by a row of louvers, over what appears to be repositioned radiators, now angled facing up rather than sideways.
Along the sidepos the flip-up is in a higher, more conventional position and the exhausts have been re-sited backwards to exit over the gearbox as BMW have adopted for several years.
Also apeing BMW-Sauber design is the engine cover fin, which is taller than the rules demand, nearly reaching the rear wing at its rear edge.
The new car is a logical direction change for the team. At this stage the car will be underdeveloped compared to other teams, who have years to optimise the flow structures created by this format of aerodynamics.
met andere woorden, ze zijn een aerodynamische weg ingeslagen waar andere teams al jaren mee bezig zijn, vandaar dat de auto er eerder uitziet dan een nieuwe '06 auto dan een doorontwikkelde '07 auto. Op zich hoeven ze alleen maar te kijken wat BMW de afgelopen jaren gedaan heeft om te zien waar ze heen moeten. BMW heeft ook geen bridge-wing, dus dat hoeft niet per definitie een probleem te zijn. Ware het niet dat Heidfeld nu al klaagt dat de auto niet op schema ligt, en de BMW tot nu toe niet echt snel is geweest. De 1:12.9 die Heidfeld nu heeft staan is verreweg de snelste tijd die BMW tot nu toe op Valencia heeft gereden, en daarmee staat hij vandaag 9e...quote:Op woensdag 23 januari 2008 14:42 schreef Googolplexian het volgende:
[Technical analysis of the Honda RA108]
At this stage the car will be underdeveloped compared to other teams, who have years to optimise the flow structures created by this format of aerodynamics.
Vooral Toyota haalt zijn gebruikelijke niveau weer.quote:Op woensdag 23 januari 2008 17:59 schreef HPoi het volgende:
Honda & Toyota weer lekker bezig!
Zelfs Sutil is sneller dan Trulli.quote:Op woensdag 23 januari 2008 18:11 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Vooral Toyota haalt zijn gebruikelijke niveau weer.Al is het bij Honda ook nog niet om over naar huis te schrijven.
quote:- Kovalainen on his superlap: ''I wanted to get to know the feeling of the car with little fuel.''
''Yesterday I was only fourth but it was just as good considering the circumstances.''
- Ferrari wasn't particularly looking to set fast times and both drivers once again two different programmes. Raikkonen was doing the long runs (at the end of the afternoon he did a long run with an runrivalled average time of 1:12) whereas Massa did shorter runs, doing three (relatively slow laps) to then speed up again.
Comparison between the two topteams: over one lap McLaren has a slight advantage, whereas Ferrari beats them over a long distance.
- The first set-up work on the Renault worked out well, Alonso was constantly setting low 1:13's and was able to keep up the pace of Kovalainen who was on track at the same time at some stage. The Spaniard's best time, a 1.12.380 was set on a long run.
-Today Rosberg simulated a race distance. Over the course of the simulation the laptimes kept going down, which goes to indicate the FW30 is kind to the tyres. The last lap of the simulation, a 1.12,729, was the fastest. Michael: ''Not bad for a second testday. We're on the right way in terms of reliability.''
Rosberg: ''When we'll find the right set-up window, then the new car is better in every area compared to the old one.''
- The second testday for Red Bull was more positive than the first. Webber who ended up in the topteam: ''I didn't have to push myself once. The car could become something (good), considering the fact the old front- and rearwing are still mounted on the car.''
The team is still driving with the basic version of the RB4, the covering of the wishbones is the next step but the (new) parts arrived in Valencia one day late. Marko isn't worried though: ''For us it's only important to rack up the mileage. Reliability was our big weakpoint last year. But we can already say now: the new gearbox keeps up.''
- BMW Sauber confirmed yesterday's (bad) form. The team comforts itself saying it knows the problems.
- The Toyota's are running like clockwork but they're one second behind the frontrunners. Glock: ''We're fine reliability wise, now we need to find the pace.''
- Technical chief Nakamoto from Honda: ''There are still many aerodynamical parts missing. We were first willing the car to make laps, to check out all the systems.''
- Gascoyne: ''We're only doing mileage on the 'critical' components (gearbox ?). The first real aerodynamical face lift for Force India will come in February.
Nu maar hopen dat de circuits die op de kalender staan hem ook liggen en dat ie vooral geoefend heeft goed te stoppen bij een pitstop. (dat ie niet zijn pitcrew ondersteboven rijd)quote:Op donderdag 24 januari 2008 13:48 schreef Ared het volgende:
Nakajima met de FW30 voor het eerst onder de 1 minuut 12. Tot nu toe hebben alleen de Ferrari's en McLarens zo snel gereden. Dit circuit ligt 'm geloof ik wel
Sorry, maar Force India lijkt me echt zo'n team dat een winter lang iedere test een paar extra rondjes eruit perst op een vrijwel lege tank om nog wat sponsors over de streep te trekken.quote:Op donderdag 24 januari 2008 18:50 schreef HPoi het volgende:
[ afbeelding ]
De twee Finnen leiden de weg.![]()
Nakajima -> Krijgen we dan de snelste Jap ooit in de F1 te zien?!?![]()
Red Bull en Honda stellen toch teleur als je ziet waar Fisichella staat!
En het verschil met de andere teams is? Dat zij het alleen maar doen omdat ze zo graag bovenaan willen staan? Vrijwel ieder team doet op zo een dag een leeg rondje.quote:Op donderdag 24 januari 2008 19:22 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Sorry, maar Force India lijkt me echt zo'n team dat een winter lang iedere test een paar extra rondjes eruit perst op een vrijwel lege tank om nog wat sponsors over de streep te trekken.
Prost had daar ook een handje van.
Ik denk dat Ferrari en McLaren dat ook doen. Prost reed trouwens met een wagen die veels te licht was voor een racedeelname. Ik denk niet dat 1 van de huidige teams dat foefje nu toepast.quote:Op donderdag 24 januari 2008 19:22 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Sorry, maar Force India lijkt me echt zo'n team dat een winter lang iedere test een paar extra rondjes eruit perst op een vrijwel lege tank om nog wat sponsors over de streep te trekken.
Prost had daar ook een handje van.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |