Alle grote universiteiten en instanties die je maar kan bedenken van greenpeace tot een of andere japanse univ. kijk maar ff de eerste 10 minquote:Op zondag 11 maart 2007 11:43 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En dat wordt beweerd door...?
De mens heeft toch maar zoveel tiende procent bij gedragen heb ik ooit ergens gelezen.quote:Op zondag 11 maart 2007 11:42 schreef salutem het volgende:
De industriele revolutie heeft geen hol te maken met de opwarming vd aarde.
Oftewel Co2 is niet de boosdoener.
geen idee hoeveel procent maar als je het filmpje ziet dan zie je dat het iig geen ene drol is tov bv dode bladeren in de herfst.quote:Op zondag 11 maart 2007 12:30 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
De mens heeft toch maar zoveel tiende procent bij gedragen heb ik ooit ergens gelezen.
Je kan em hier DL'equote:Op zondag 11 maart 2007 12:35 schreef dubidub het volgende:
Interessant, tvp'tje dus, ff kijken als ik tijd heb
Al Gort kan beter in een heeeeele diepe put springen met zn filmpje.quote:Op zondag 11 maart 2007 13:33 schreef proteus het volgende:
Grappig ook die Al Gore die een correlatie ziet tussen CO2 en de temperatuur. Duh.
Wat jij wil, jij bent de modquote:Op zondag 11 maart 2007 13:57 schreef Drugshond het volgende:
De links moet ik nog bekijken, maar dit lijkt me meer een topic voor [DE].
Ik wil hem best terug in [NWS] kwakken, als e.e.a. mainstream is/wordt. Het is nog geen absoluut feit wat hier gepresenteerd wordt.quote:Op zondag 11 maart 2007 14:03 schreef salutem het volgende:
[..]
Wat jij wil, jij bent de modmaar laat hem aub ff in NWS als je iets lijkt voordat je hem zomaar wegzet.
Maar aangezien dit nogal NIEUWE geluiden zijn die wij hier nog niet eerder hebben gehoord, lijkt mij de nieuwswaarde wel degelijk aanwezig !!
AUB als jij niet eens de moeite neemt deze doc te bekijken maar wel besluit dat het geen feit is ?!?!?!?!quote:Op zondag 11 maart 2007 14:06 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Ik wil hem best terug in [NWS] kwakken, als e.e.a. mainstream is/wordt. Het is nog geen absoluut feit wat hier gepresenteerd wordt.
Niet helemaal. Als al het geld dat nu wordt geïnvesteerd in het bewijzen van een theorie en het aanpassen van de geïndustrialiseerde levensstandaard zou worden geïnvesteerd in het ontwikkelen van oplossingen voor de gevolgen van de echte opwarming, hoe klein en kortstondig ook, zou dat veel meer resultaat opleveren voor de mensen die er last van hebben of gaan krijgen.quote:Op zondag 11 maart 2007 14:28 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Toch raar dat op sommige van die sites gesuggereerd wordt dat een natuurlijke opwarming iets is om niet bang voor te zijn. Of het natuurlijk is of niet, het blijft ernstig. Het enige verschil is dat lieden zo kunnen zeggen: ach, we kunnen er toch niks tegen doen.
Wie zegt dat er niet geinvesteerd zal worden in duurzaamheid? Volgens mij zijn we allemaal de boodschap van Bill Clinton vergeten.quote:Op zondag 11 maart 2007 14:44 schreef Tirion het volgende:
[..]
Niet helemaal. Als al het geld dat nu wordt geïnvesteerd in het bewijzen van een theorie en het aanpassen van de geïndustrialiseerde levensstandaard zou worden geïnvesteerd in het ontwikkelen van oplossingen voor de gevolgen van de echte opwarming, hoe klein en kortstondig ook, zou dat veel meer resultaat opleveren voor de mensen die er last van hebben of gaan krijgen.
Een quote uit de film die toch vragen oproept: "One clear thing that emerges from the whole environmental debate is the point that there is somebody keen to kill the African Dream, which is to develop."
"I did not have sexual relations with that woman"?quote:Op zondag 11 maart 2007 14:48 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Wie zegt dat er niet geinvesteerd zal worden in duurzaamheid? Volgens mij zijn we allemaal de boodschap van Bill Clinton vergeten.
Nee, maar dat was ook een goeiequote:Op zondag 11 maart 2007 14:53 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
"I did not have sexual relations with that woman"?
Niemand?quote:Op zondag 11 maart 2007 14:48 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Wie zegt dat er niet geinvesteerd zal worden in duurzaamheid?
Jazeker. Er wordt telkens gezegd dat er geld over de balk wordt gesmeten en dat het de economie zal schaden als we Kyoto een andere maatregelen nemen. Het is juist een stok achter de deur voor die bedrijven en landen die milieuregels aan hun laars lappen om milieuvriendelijker te worden. Het is veel meer dan een klimaathype. Het gaat erom hoe wij straks in een overbevolkte wereld nog leefbaar kunnen wonen.quote:
Ik vind het altijd heel erg moeilijk om bij dit soort onderwerpen een goed onderbouwde mening te hebben. De één roept dit en klinkt aannemelijk en de ander roept het tegenovergestelde en ook dat klinkt aannemelijk. Ik heb er dan vervolgens te weinig verstand van om te weten wie er nou gelijk heeft. Beide partijen zijn vaak niet geheel onafhankelijk van bijv. industrie of andere belanghebbenden en er lijkt altijd wel een verborgen agenda te bestaan. Hoe kan je als leek nu weten wat er werkelijk aan de hand isquote:Op zondag 11 maart 2007 15:16 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Toch frapant dat media het nog niet voor elkaar hebben gekregen om een groot debat in Nederland te organiseren. Zou verhelderend zijn.
Idd het is uiterst stuitend dat men niet verder kijkt dan de schreeuwende massa en de echte wetenschappers over het hoofd ziet.quote:Op zondag 11 maart 2007 18:35 schreef Boosoog het volgende:
En ondertussen spreken bollebozen als Angela Merkel en Blakenende zich uit om ingrijpende zeer kostbare maatregelen te nemen.
Tsja , je hoeft zelfs je school niet meer af te maken om een capabel bestuurderte zijn.![]()
8 en een halve minuut...quote:Op zondag 11 maart 2007 18:32 schreef zoalshetis het volgende:
samenvatting
de zon heeft meer invloed op de aarde qua temperatuur/global warming dan de mensheid.
wat is het aantal lichtjaren van de zon tov de aarde?
ts kan je deze link minder 'eigen topic verneukend' maken?quote:
Aangepastquote:Op zondag 11 maart 2007 19:27 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ts kan je deze link minder 'eigen topic verneukend' maken?
Erg interessant.quote:Op zondag 11 maart 2007 11:38 schreef salutem het volgende:
Geweldig filmpje van geenstijl geplukt.
Komt van Channel 4 = nationale tv in the UKVideo Google channel4.com knack.be
Exact, en dat stelt deze docu heel juist aan de kaak.quote:Op zondag 11 maart 2007 19:42 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Erg interessant.
"Groene bewegingen" zijn ooit heel klein begonnen met issues als schadelijke stoffen voor mensen en rechten voor dieren ed. Op een bepaald moment zijn ze gekaapt lijkt het.
zoveel macht hebben die antiglobalisten helemaal niet.quote:Op zondag 11 maart 2007 20:06 schreef zoalshetis het volgende:
globalwarming=anti-globalisten.
en wat de antiglobalisten met hun mantel der liefde bereiken is een afrika dat zich niet kan ontwikkelen.
Het zijn onder andere de Rockefellers en Rothchilds die "global warming" promoten. Ze zijn al in de zeventiger jaren "groen gegaan". En nu de hersenbreker, tegelijkertijd hebben ze grote belangen in bijvoorbeeld de olie-industrie...quote:Op zondag 11 maart 2007 20:06 schreef zoalshetis het volgende:
globalwarming=anti-globalisten.
True point !quote:Op zondag 11 maart 2007 20:58 schreef digitaLL het volgende:
The war on terror, the war on global warming, immigratie van tribale cultuur. Het is allemaal bedoelt om regeringen legitimatie te verlenen voor hun bestaan. Laat je niet langer gek maken en het geld uit je portemonee jatten.
Hehe, eindelijk iemand die dit ook ziet.quote:Op zondag 11 maart 2007 21:43 schreef Schonedal het volgende:
Goed, laten we er van uitgaan dat de klimaatverandering niet veroorzaakt wordt door de mens, dat het CO2 gehalte van de atmosfeer er niets mee te maken heeft.
Is het zuiniger omspringen met energie dan een slechte zaak?
Is het niet beter voor iedereen dat we onafhankelijk worden van de aardolie?
Moeten we lage gebieden als het grootste deel van ons land dan maar prijs geven aan de zeespiegelstijging en er niets tegen ondernemen?
Het wordt warmer, dat feit is gewoon niet te ontkennen, het is vanuit de ruimte te zien dat de klimaatgordels opschuiven, de zeespiegelstijging is gewoon te meten.
Wat willen de ontkenners hiervan nu eigenlijk?
Is het een apres nous le deluge gedachte?
Dit zal ons nageslacht in de meest letterlijke zin des woords overkomen, kan het hun dan niks schelen misschien?
Kennelijk niet.
De vraag naar energie zal alleen maar toenemen (China/India) Je zult echt op zoek moeten naar alternatieven. En is er nou zoveel winst te behalen versus de kosten ? Zolang we het global niveau verprutsen hebben die kleine stapjes helaas pindakaas geen effect. Of je er een ideologische groene samenleving ervoor terug krijgt is vooralsnog maar de vraag.quote:Op zondag 11 maart 2007 21:43 schreef Schonedal het volgende:
Goed, laten we er van uitgaan dat de klimaatverandering niet veroorzaakt wordt door de mens, dat het CO2 gehalte van de atmosfeer er niets mee te maken heeft.
Kleine stapjes? Hoeveel energie zei Merkel te kunnen besparen als heel Duitsland over gaat op spaarlampen? Dat is niet niks hoor.quote:Op zondag 11 maart 2007 21:53 schreef Drugshond het volgende:
[..]
De vraag naar energie zal alleen maar toenemen (China/India) Je zult echt op zoek moeten naar alternatieven. En is er nou zoveel winst te behalen versus de kosten ? Zolang we het global niveau verprutsen hebben die kleine stapjes helaas pindakaas geen effect. Of je er een ideologische groene samenleving ervoor terug krijgt is vooralsnog maar de vraag.
Maar niks doen is ook weer zo lame. Omdat je toch wel kunt spreken over technologische vooruitgang.
Ja, want het kost ontzettend veel geld. Geld dat anders zeer sterk ten goede zou komen van economische ontwikkeling, zeker in derdewereldlanden.quote:Op zondag 11 maart 2007 21:43 schreef Schonedal het volgende:
Nee, zeker niet voor de landen die hieraan verdienen. Daarnaast zijn er uiteraard nog andere fossiele brandstoffen, zoals gas en kolen.quote:Is het niet beter voor iedereen dat we onafhankelijk worden van de aardolie?
Uiteraard niet. Maar deze opmerking slaat helemaal nergens op.quote:Moeten we lage gebieden als het grootste deel van ons land dan maar prijs geven aan de zeespiegelstijging en er niets tegen ondernemen?
Nee, wat wil jij bereiken met je ideologisch-gedreven valse wetenschap?quote:Het wordt warmer, dat feit is gewoon niet te ontkennen, het is vanuit de ruimte te zien dat de klimaatgordels opschuiven, de zeespiegelstijging is gewoon te meten.
Mwah.... en hoever rekken we de daarmee de energiebronnen op ...quote:Op zondag 11 maart 2007 21:59 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Kleine stapjes? Hoeveel energie zei Merkel te kunnen besparen als heel Duitsland over gaat op spaarlampen? Dat is niet niks hoor.
De energiebesparing zal een druppel op de gloeiende plaat zijn, het extra kwik wat erdoor in het milieu zal komen zal aanzienlijk zijn.quote:Op zondag 11 maart 2007 21:59 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Kleine stapjes? Hoeveel energie zei Merkel te kunnen besparen als heel Duitsland over gaat op spaarlampen? Dat is niet niks hoor.
Precies. Stijgende prijzen voor de winning van (vooral) olie en stijgende vraag, leiden tot een sterk stijgende prijs, zoals we al jaren zien op de wereldmarkten. Het gevolg hiervan is dat alternatieven en het ontwikkelen van alternatieven meer aantrekkelijk worden. Nog zo een leuk misverstand is dat mensen dat mensen denken dat olie, gas of kolen op zullen raken. Bullshit, op een geven moment zijn alternatieven gewoon goedkoper en zullen olie, gas of kolen niet meer worden geexploiteerd.quote:Op zondag 11 maart 2007 22:13 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Mwah.... en hoever rekken we de daarmee de energiebronnen op ...
Het verbranden van koolwaterstoffen als functie van de mensheid is een grote piek die snel uitsterft. Een spaarlampje meer of minder zal weinig helpen. Je moet echt over op een ander (nog niet bestaand ?!) procede.
Kijk de docu even en je zal een hoop meer begrijpen over zeespiegels en opwarming.quote:Op zondag 11 maart 2007 21:43 schreef Schonedal het volgende:
Moeten we lage gebieden als het grootste deel van ons land dan maar prijs geven aan de zeespiegelstijging en er niets tegen ondernemen?
Het wordt warmer, dat feit is gewoon niet te ontkennen, het is vanuit de ruimte te zien dat de klimaatgordels opschuiven, de zeespiegelstijging is gewoon te meten.
Een beetje fatsoenlijk welwillend denkend mens doet het hele C02 verhaal allang af als debunked.quote:Op maandag 12 maart 2007 00:23 schreef JohnDope het volgende:
Dat CO2-verhaal houdt niet meer lang stand.....
ik zeg het al tijden en nu komen de filmpjes pas
Exact, een van de dingen die ook in deze documentaire naar voren komt is dat het taboe op 'ouderwetse' energiebronnen en het slechts in zeer beperkte maten meehelpen met de bouw van energiecentrales het voor Afrikaanse landen allemaal veel te duur maakt. Ze kunnen van het geld dat ze hebben simpelweg geen groot zonne-energie park aan leggen en zonder elektrische energie is het ontstaan van een beetje moderne samenleving vrijwel onmogelijk.quote:Op zondag 11 maart 2007 22:12 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Ja, want het kost ontzettend veel geld. Geld dat anders zeer sterk ten goede zou komen van economische ontwikkeling, zeker in derdewereldlanden.
http://www.elsevier.nl/op(...)blogid/59/index.htmlquote:Op maandag 12 maart 2007 02:21 schreef savelkoul het volgende:
Elsevier
Ik heb iig al een nieuwe SUV besteldquote:Op maandag 12 maart 2007 02:26 schreef Monidique het volgende:
Het wordt tijd dat de sceptici sceptisch worden...
Je kan natuurlijk ook zuinig met energie omgaan, dit staat los van de globale opwarmingdiscussie.quote:Op maandag 12 maart 2007 11:04 schreef salutem het volgende:
[..]
Ik heb iig al een nieuwe SUV besteld
Sterker nog, de afgelopen paar honderd jaar zie je al een trend van op en neergaan van temperatuur, waarbij juist de industriele periode van 1945 tot 1975 een dip laat zien en bij de economische recessie in 1975 begint het weer te stijgen.quote:Op maandag 12 maart 2007 11:53 schreef teamlead het volgende:
In z'n algemeenheid: ja duh.. natuurlijk is het een hoax. Iedereen die op school heeft opgelet, weet dat de temperatuur op aarde nu oploopt, omdat we van een ijstijd "af komen". Duurt nog een paar duizend jaar en dan wordt het vanzelf weer kouder
8uur journaal = NOS = Slinkse praatpaal = Marxismequote:Op maandag 12 maart 2007 11:57 schreef Meneer_de_Hond het volgende:
stom dat ze hier nu mee komen, ik heb geen idee wat nu te geloven, pas als op het 8 uur journaal komt dat het allemaal gelul was zal ik het geloven maar dit zal tot een hoop discussie en verwarring leiden denk ik.
Punt is juist dat er nu vooral gefocust wordt op de manier waarop we dit proces zouden kunnen omkeren. Alleen: dat kunnen we dus niet. Verstandiger zou dus zijn om te concentreren op een manier om om te gaan met deze nieuwe realiteitquote:Op maandag 12 maart 2007 11:57 schreef wdn het volgende:
Zelfs op Mars gaat de temperatuur omhoogHet is dus gewoon de zon die feller licht uitstraalt.
Maar niettegenstaande: het probleem blijft. Er smelt veel meer water dan Nederland kan opvangen
Dat is inderdaad het grootste punt van discussie.quote:Op maandag 12 maart 2007 12:00 schreef teamlead het volgende:
[..]
Punt is juist dat er nu vooral gefocust wordt op de manier waarop we dit proces zouden kunnen omkeren. Alleen: dat kunnen we dus niet. Verstandiger zou dus zijn om te concentreren op een manier om om te gaan met deze nieuwe realiteit
Ecosystemen worden plaatselijk al op de kopgezet. Ik denk dat je iets anders bedoelt.quote:Op maandag 12 maart 2007 12:08 schreef Oksel het volgende:
Kijk.. ik zou het een prestatie vinden als wij als mensheid een compleet ecosysteem op zijn kop kunnen zetten. Daar geloof ik niet in.
De enige optie is dat wij de druppel waren..
...omdat er mijarden geinvesteerd worden in dit 'probleem' terwijl wetenschappelijk bewezen is, dat het de zon is die de klimaatveranderingen veroorzaakt. Je doet er niets tegen en het zakt vanzelf weer. De co2 uitstoot door industrie & auto's is zo miniem dat het NIETS helpt aan de verandering. Dijken bouwen helpt wel, schonere auto's helpen geen zak.quote:Op maandag 12 maart 2007 12:18 schreef Merkie het volgende:
Zonder de docu te hebben gezien wil ik graag kwijt dat ik me afvraag waarom mensen alles er aan doen om zich ertegen te verzetten. Misschien bang voor de waarheid? En wat is er mis met een begrip als 'better safe than sorry'? Kan heus geen kwaad.
Ik ben het volkomen eens met punt 1 & 3 hoor.quote:Op zondag 11 maart 2007 21:48 schreef Hallulama het volgende:
2. CO2/andere giftige stoffen/fijnstof uitstoot reduceren is ALTIJD goed
't Is goed voor de economie.quote:Op maandag 12 maart 2007 12:18 schreef Merkie het volgende:
Zonder de docu te hebben gezien wil ik graag kwijt dat ik me afvraag waarom mensen alles er aan doen om zich ertegen te verzetten. Misschien bang voor de waarheid? En wat is er mis met een begrip als 'better safe than sorry'? Kan heus geen kwaad.
Als je een de temperatuur in een glazen bol/kas meet die in de zon staat kun je meten dat de temperatuur toeneemt. Zie hier het bewijs van CO2 opwarming. Het probleem zit er in dat je niet kan bewijzen dat er geen processen gaan optreden bij een hogere temperatuur die een bufferende werking hebben of zelfs het proces omkeren. Tot nu toe kennen we eigenlijk alleen processen die het proces versnellen.quote:Op maandag 12 maart 2007 12:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
Grote probleem wat betreft het onderzoek naar het versterkte broeikaseffect vind ik dat bijna alle conclusies tot stand zijn gekomen via statistische analyse. Nu is statistische analyse heel erg nuttig om vermoedelijke verbanden aan te tonen, maar een bewijs kan mijnsinziens enkel gevormd worden in de vorm van een stapsgewijze redenatie van hoe het versterkte broeikaseffect daadwerkelijk tot stand komt. Dus een specifieke beschrijving van welke chemische, biologische (buffers!) en natuurkundige processen er voor zorgen dat CO2 uitstoot, veroorzaakt door mensen, leidt tot een mondiale temperatuursstijging in de troposfeer.
Je zegt het zelf al hè. Eerst kijken, dan reageren.quote:Op maandag 12 maart 2007 12:40 schreef Ooster het volgende:
ik heb nu 50 seconden gekeken--> Wel opvallend dat sommige figuren deze docu "geloven" en geen dat ik nog geen enkel argument gelezen heb waarom het zou kloppen.
Mensen en dieren stoten tig keer zoveel Co2 uit als auto's/industrie. Rottende bladeren in het oerwoud ook. Vulkanen ook. Er is geen bewijs.quote:
Ja....maar dat is een duurzame uitstoot. Het gebruik van biobrandstoffen is inderdaad (bij volledige verbranding) niet schadelijk. Zie je de reden dat we meer moeten inzetten op duurzame brandstoffen. We komen er welquote:Op maandag 12 maart 2007 12:58 schreef Kreator het volgende:
[..]
Mensen en dieren stoten tig keer zoveel Co2 uit als auto's/industrie. Rottende bladeren in het oerwoud ook. Vulkanen ook. Er is geen bewijs.
Het gaat niet om "geloven", doe toch niet zo dogmatisch. Het IPCC rapport en Al Gore zitten ook vol met fouten, aannames en tendentieuze propaganda. Deze docu stelt mooi aan het licht dat er ook andere geluiden zijn en de problematiek veel verder gaat dan menslijke co2 uitstoot. Daarnaast wordt maar weer eens duidelijk wat voor een politieke hype de hele klimaat hetze is geworden. Het is opvallend dat mensen wiens naam op het IPCC rapport staat, klaarblijkelijk andere ideeen hebben.quote:Op maandag 12 maart 2007 12:40 schreef Ooster het volgende:
ik heb nu 50 seconden gekeken en kom nu al fundamentele denkfouten tegen/aandachts propaganda.
ik ben benieuwd wat de rest te melden heeft.
Wel opvallend dat sommige figuren deze docu "geloven" en geen dat ik nog geen enkel argument gelezen heb waarom het zou kloppen.
Als we gaan redeneren dat door een CO2 toename de temperatuur daalt en dat de temperatuur stijgt en er dus een CO2 afname moet zijn gaat mijn pet toch op z'n Alib's zitten.
Ja, ben nu een stukje verder maar het is niet bepaald overweldigend.quote:Op maandag 12 maart 2007 12:55 schreef Kreator het volgende:
[..]
Je zegt het zelf al hè. Eerst kijken, dan reageren.
Ik ben de eerste in dit topic die op de argumenten in gaat van deze documentaire.........moet je niet aankomen met "geloven" svp. Ga eens in op de argumenten ipv met het woord dogmatisch te strooien.quote:Op maandag 12 maart 2007 13:04 schreef Evil_Jur het volgende:
Het gaat niet om "geloven", doe toch niet zo dogmatisch. Het IPCC rapport en Al Gore zitten ook vol met fouten, aannames en tendentieuze propaganda. Deze docu stelt mooi aan het licht dat er ook andere geluiden zijn en de problematiek veel verder gaat dan menslijke co2 uitstoot. Daarnaast wordt maar weer eens duidelijk wat voor een politieke hype de hele klimaat hetze is geworden. Het is opvallend dat mensen wiens naam op het IPCC rapport staat, klaarblijkelijk andere ideeen hebben.
Lees anders mijn bovenstaande post even.quote:Op maandag 12 maart 2007 13:05 schreef Ooster het volgende:
Kreator-> je mag wel helpen met de argumenten hoor. Misschien/hoor zie ik er een over het hoofd!
Ik vind dit een beetje een zwakzinnig tegen-argument, als in een paar decennia temperaturen stabiel blijven, betekent dat natuurlijk niet dat klimaat niet continu veranderd.quote:Op maandag 12 maart 2007 13:05 schreef Ooster het volgende:
[..]
Ja, ben nu een stukje verder maar het is niet bepaald overweldigend.
Derde genoemde puntje: "In de recente geschiedenis hebben een stabilisatie/daling van de temperatuur gezien terwijl de CO2 toch toenam in die periode". Dat argument is volledig tegenstrijdig met het argument "het klimaat van de aarde veranderd continu". Dat is argumenteren van twee walletjes en dus nogal ongeloofwaardig. Daarnaast geeft de trend al een heel ander beeld weer, dus snap sowieso niet hoe je dat argument kan volhouden.
Kreator-> je mag wel helpen met de argumenten hoor. Misschien/hoor zie ik er een over het hoofd!
Je had er drie en zijn allemaal alweer weerlegd of het gaat over geopolitieke samenhang, dat argument heeft toch echt vrij weinig te maken met temperatuur stijging en kan ook net zo makkelijk als argument tegen de broekassceptici gebruikt worden.quote:Op maandag 12 maart 2007 13:10 schreef Kreator het volgende:
[..]
Lees anders mijn bovenstaande post even.
Nee dat klopt. Maar je kan "die hapering" in de temperatuurstijging dan niet als argument gebruiken dat het allemaal wel meevalt.quote:Op maandag 12 maart 2007 13:10 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Ik vind dit een beetje een zwakzinnig tegen-argument, als in een paar decennia temperaturen stabiel blijven, betekent dat natuurlijk niet dat klimaat niet continu veranderd.
Overtuigingen zijn gevaarlijker vijanden van de waarheid dan leugens , Nietszchequote:Op maandag 12 maart 2007 13:18 schreef Kreator het volgende:
...als je er met zo'n negatieve geïndoctrineerde instelling naar gaat kijken, zonder ook maar enigszins open te staan voor tegenargumenten, dan valt er natuurlijk weinig te discussiëren hè. Je riep al "NEE!' voordat je het überhaupt had gezien...
Dat klopt.quote:Op maandag 12 maart 2007 13:18 schreef Kreator het volgende:
...als je er met zo'n negatieve geïndoctrineerde instelling naar gaat kijken, zonder ook maar enigszins open te staan voor tegenargumenten, dan valt er natuurlijk weinig te discussiëren hè. Je riep al "NEE!' voordat je het überhaupt had gezien...
Mompelt iets over appels en peren......quote:Op maandag 12 maart 2007 12:58 schreef Ooster het volgende:
Er zit maar .5% co2 in de atmosfeers(dus is het niet gevaarlijk is de suggestie?). Moet je eens kijken als er.5% VX in de lucht hangt. ZIt je mooi met de gebakken peren.
Je mening staat nu al vast. ik stel voor dat je toch even door de zure appel heenbijt, en het helemaal afkijkt. Het punt van de film is niet dat er geen global warming is, het punt dat gemaakt wordt is dat er misbruik wordt gemaakt van goedgelovigheid van de wereld.quote:Op maandag 12 maart 2007 13:11 schreef Ooster het volgende:
next.......ik ga dit niet tot het einde trekken denk ik.
Bijna helemaal goed, het was al behoorlijk wat warmer z'on 300 jaar geleden toen er nog WIJN werd verbouwd in the UK.quote:Op maandag 12 maart 2007 13:54 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Je mening staat nu al vast. ik stel voor dat je toch even door de zure appel heenbijt, en het helemaal afkijkt. Het punt van de film is niet dat er geen global warming is, het punt dat gemaakt wordt is dat er misbruik wordt gemaakt van goedgelovigheid van de wereld.
Heel simpel gesteld: het is al eerder kouder geweest, het is zelfs al eerder veel warmer geweest, en dat laatste nog niet eens zo gek lang geleden: 1000 jaar. De tijd van de Vikingen, zeg maar. De mannen die Groenland hebben ontdekt. Speaking of which: Weet je hoe Groenland aan zijn naam komt? Ja, dezelfde Vikingen! Die ontdekten een mooi groen land! Lekker warm en zo. Daarna kregen we de Kleine IJstijd, bij ons vooral bekend door de schilders uit de Gouden Eeuw. En daar zijn we nog steeds herstellende van. Groenland is nog steeds niet groen, dus we hebben nog even.
En nu opzouten met de rampscenarios. Ja, het wordt warmer, en nee, dat is niet mijn schuld, of de schuld van Nederland, of zelfs de schuld van het Westen. Het is de schuld van zonnevlekken.
Zo vreemd is dat niet, in het uiterste zuiden van de UK groeien zelfs palmbomen. Toch hadden we destijds een Kleine IJstijd. Voor wijn hoeft het namelijk helemaal niet zo heel erg warm te zijn.quote:Op maandag 12 maart 2007 14:00 schreef salutem het volgende:
[..]
Bijna helemaal goed, het was al behoorlijk wat warmer z'on 300 jaar geleden toen er nog WIJN werd verbouwd in the UK.
Klopt helemaal, maar zoals in de docu beschreven, komt de naam Vine zeer veel voor in the UK.quote:Op maandag 12 maart 2007 14:12 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Zo vreemd is dat niet, in het uiterste zuiden van de UK groeien zelfs palmbomen. Toch hadden we destijds een Kleine IJstijd. Voor wijn hoeft het namelijk helemaal niet zo heel erg warm te zijn.
http://www.lobbywatch.org/p2temp2.asp?aid=38&page=1&op=2quote:In October 1998, a television producer named Martin Durkin took a proposal to the BBC's science series, Horizon. Silicone breast implants, he claimed, far from harming women, were in fact beneficial, reducing the risk of breast cancer. Horizon commissioned a researcher to find out whether or not his assertion was true.
After a thorough review, the researcher reported that Mr Durkin had ignored a powerful body of evidence contradicting his claims.
Martin Durkin withdrew his proposal. Instead of dropping it, however, he took it to Channel 4 and, astonishingly, sold it to their science series, Equinox. To help him make the programme, Durkin hired Najma Kazi, a highly respected TV researcher and producer who was previously a research biochemist. After two weeks she walked out. "It's not a joke to walk away from four or five months' work," she told me, "but my research was being ignored. The published research had been construed to give an impression that's not the case. I don't know how that programme got passed. The only consolation for me was that I'm really glad I didn't put my name to it."
De regisseur is idd vaker in opsraak geweest vanwege baude uitspraken, wat niks wegneemt van de waarheden in deze Docu.quote:Op maandag 12 maart 2007 14:23 schreef Monidique het volgende:
Meer over de regisseur:
[..]
http://www.lobbywatch.org/p2temp2.asp?aid=38&page=1&op=2
Er is met hele eenvoudige maatregelen inderdaad makkelijk 1/3 van het energieverbruik in het westen te besparenquote:Op zondag 11 maart 2007 21:59 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Ah OK m'n hoogleraar heeft er dus totaal geen verstand van en een of andere documentaire maker heeft de waarheid in pacht?quote:Op maandag 12 maart 2007 00:33 schreef salutem het volgende:
[..]
Een beetje fatsoenlijk welwillend denkend mens doet het hele C02 verhaal allang af als debunked.
Zodat we in de zomer de airco aan kunnen zwengelen?quote:Op maandag 12 maart 2007 11:58 schreef bleiblei het volgende:
En al dat gezeik over spaarlampen enzo. Een gloeilamp verspreidt vrij inefficient licht. Maar de warmte die er vanaf komt binnenshuis scheelt hier in NL weer in stookkosten. Dat is een efficientie van 100%!.
Toch wel de mens is daar prima toe in staat. We zijn met 6 miljard en houden ook nog eens miljarden beesten die allemaal te eten moeten hebben. Dat is een heel wat grotere invloed dan een paar vulkanen hoor.quote:Op maandag 12 maart 2007 12:08 schreef Oksel het volgende:
Kijk.. ik zou het een prestatie vinden als wij als mensheid een compleet ecosysteem op zijn kop kunnen zetten. Daar geloof ik niet in.
De enige optie is dat wij de druppel waren..
Zeg ik dat ? Nee dus, heb je de docu gekeken ? denk het niet anders kwam je niet zo onnozel door de bocht.quote:Op maandag 12 maart 2007 14:37 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ah OK m'n hoogleraar heeft er dus totaal geen verstand van en een of andere documentaire maker heeft de waarheid in pacht?
Kun je dat ook met cijfers onderbouwen ?quote:Op maandag 12 maart 2007 14:40 schreef du_ke het volgende:
Toch wel de mens is daar prima toe in staat. We zijn met 6 miljard en houden ook nog eens miljarden beesten die allemaal te eten moeten hebben. Dat is een heel wat grotere invloed dan een paar vulkanen hoor.
Nog niet maar wat ik zo over de inhoud heb gelezen komt niet al te goed onderbouwd op me over. Totaal niet zelfs. Maar ik zal van de week even kijken.quote:Op maandag 12 maart 2007 14:43 schreef salutem het volgende:
[..]
Zeg ik dat ? Nee dus, heb je de docu gekeken ? denk het niet anders kwam je niet zo onnozel door de bocht.
En dat heb je gevonden in de groene amsterdammer ? Demm wat ben jij geindoctrineerd.quote:Op maandag 12 maart 2007 14:40 schreef du_ke het volgende:
[..]
Toch wel de mens is daar prima toe in staat. We zijn met 6 miljard en houden ook nog eens miljarden beesten die allemaal te eten moeten hebben. Dat is een heel wat grotere invloed dan een paar vulkanen hoor.
HAHAHAHAHAHAAHAHquote:Op maandag 12 maart 2007 14:46 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nog niet maar wat ik zo over de inhoud heb gelezen komt niet al te goed onderbouwd op me over. Totaal niet zelfs. Maar ik zal van de week even kijken.
Mail a.j.m.schoot-uiterkamp (at) fwn.rug.nl evenquote:Op maandag 12 maart 2007 14:45 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Kun je dat ook met cijfers onderbouwen ?
Nee tijdens een college Milieugeschiedenisquote:Op maandag 12 maart 2007 14:46 schreef salutem het volgende:
[..]
En dat heb je gevonden in de groene amsterdammer ? Demm wat ben jij geindoctrineerd.
Alsof het uitmaakt........Je gaat toch niet in op tegenargumenten.quote:
Van smakelijke realisten.quote:Op maandag 12 maart 2007 14:49 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nee tijdens een college Milieugeschiedenis.
Maar waar haal jij je info vandaan behalve uit discutabele docu's en de Elsevier?
Argument ? Waar ? Waar ?quote:Op maandag 12 maart 2007 14:50 schreef Ooster het volgende:
[..]
Alsof het uitmaakt........Je gaat toch niet in op tegenargumenten.
quote:Op maandag 12 maart 2007 14:49 schreef du_ke het volgende:
Mail a.j.m.schoot-uiterkamp (at) fwn.rug.nl even. Hij fileerde b.v. het verhaal van Salomon Kroonenberg. Die in z'n verhalen b.v. de impact van de mens vergeet. We zijn als mens overal ter wereld verspreid en leggen een enorme druk op de "resources" van deze aarde.
Jij beweert dit dus blijkbaar beschik jij over de gegevens. Als je iets beweert moet je het kunnen onderbouwen en niet verwijzen van stuur ff een maitje naar die en die.quote:Toch wel de mens is daar prima toe in staat. We zijn met 6 miljard en houden ook nog eens miljarden beesten die allemaal te eten moeten hebben. Dat is een heel wat grotere invloed dan een paar vulkanen hoor.
http://volcanoes.usgs.gov/Hazards/What/VolGas/volgas.htmlquote:Scientists have calculated that volcanoes emit between about 130-230 million tonnes (145-255 million tons) of CO2 into the atmosphere every year (Gerlach, 1999, 1992). This estimate includes both subaerial and submarine volcanoes, about in equal amounts. Emissions of CO2 by human activities, including fossil fuel burning, cement production, and gas flaring, amount to about 22 billion tonnes per year (24 billion tons) [ ( Marland, et al., 1998) - The reference gives the amount of released carbon (C), rather than CO2.]. Human activities release more than 150 times the amount of CO2 emitted by volcanoes--the equivalent of nearly 17,000 additional volcanoes like Kilauea (Kilauea emits about 13.2 million tonnes/year)!
Ik beweer dit inderdaad en de gegevens heb ik gehoord tijdens een college van de man waar ik naar verwijs. En een deel staat op de bijbehorende sheets maar die zijn helaas niet online beschikbaar.quote:Op maandag 12 maart 2007 15:04 schreef digitaLL het volgende:
[..]
[..]
Jij beweert dit dus blijkbaar beschik jij over de gegevens. Als je iets beweert moet je het kunnen onderbouwen en niet verwijzen van stuur ff een maitje naar die en die.
Ik ben het boek "Een groene geschiedenis van de wereld" aan't lezen. Dat gaat hierover. Het gaat mij om feiten. En omdat professoren tegengestelde meningen verkondigen is het nodig zeer kritisch daarnaar te kijken.quote:Op maandag 12 maart 2007 15:12 schreef du_ke het volgende:
Ik beweer dit inderdaad en de gegevens heb ik gehoord tijdens een college van de man waar ik naar verwijs. En een deel staat op de bijbehorende sheets maar die zijn helaas niet online beschikbaar.
Maar kan je ook iets in m'n bewering aanwijzen wat je onlogisch lijkt?
Mijn bewering is dus dat de mens een grote invloed heeft op deze planeet. Het is een niet te onderschatten factor zeker als je ook nog eens kijkt naar de beesten die we houden.
Toevallig moet ik dat boek ook lezen voor dit vakquote:Op maandag 12 maart 2007 15:19 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Ik ben het boek "Een groene geschiedenis van de wereld" aan't lezen. Dat gaat hierover. Het gaat mij om feiten. En omdat professoren tegengestelde meningen verkondigen is het nodig zeer kritisch daarnaar te kijken.
Alles op een hoop gooien, als de mens heeft een grote invloed op de planeet vertroebelt de problematiek.
"Complexity can hide a lot of corruption"
Tip, kijk de docu voordat je blaatquote:Op maandag 12 maart 2007 15:23 schreef du_ke het volgende:
[..]
Toevallig moet ik dat boek ook lezen voor dit vak. Maar moet nog beginnen
, begreep ook dat het al weer wat verouderd is.
Maar dat de mens een grote invloed op de planeet heeft lijkt me logisch en is wel degelijk van belang in discussies als deze waar vaak zat wordt beweerd dat die invloed afwezig of minimaal zou zijn.
Ik keek laatst op googlevideo naar een natuurkunde lecture over radio-activiteit. Daarin werd een bellenvat getoond.quote:Op maandag 12 maart 2007 15:23 schreef du_ke het volgende:
Toevallig moet ik dat boek ook lezen voor dit vak. Maar moet nog beginnen
, begreep ook dat het al weer wat verouderd is.
Maar dat de mens een grote invloed op de planeet heeft lijkt me logisch en is wel degelijk van belang in discussies als deze waar vaak zat wordt beweerd dat die invloed afwezig of minimaal zou zijn.
Nee, je moet aantonen dat CO2 warmte vast kan houden als het ergens een laag tussen vormt. Ik weet zo al 2 fysische kenmerken waarop CO2 en glas van elkaar verschillen.quote:Op maandag 12 maart 2007 12:54 schreef Ooster het volgende:
Als je een de temperatuur in een glazen bol/kas meet die in de zon staat kun je meten dat de temperatuur toeneemt. Zie hier het bewijs van CO2 opwarming.
Het bestaan van die buffers en dergelijk wordt vermoedt op basis van statistisch onderzoek, niet op basis van een hard bewijs. Iets dat je wel zou verwachten als ik zie hoe stellig de klimaatindustrie is.quote:Het probleem zit er in dat je niet kan bewijzen dat er geen processen gaan optreden bij een hogere temperatuur die een bufferende werking hebben of zelfs het proces omkeren. Tot nu toe kennen we eigenlijk alleen processen die het proces versnellen.
Okquote:Op maandag 12 maart 2007 12:22 schreef Kreator het volgende:
[..]
...omdat er mijarden geinvesteerd worden in dit 'probleem' terwijl wetenschappelijk bewezen is, dat het de zon is die de klimaatveranderingen veroorzaakt. Je doet er niets tegen en het zakt vanzelf weer. De co2 uitstoot door industrie & auto's is zo miniem dat het NIETS helpt aan de verandering. Dijken bouwen helpt wel, schonere auto's helpen geen zak.
Waarom wordt er zo gelogen tegen het publiek? Als men de waarheid vertelt, zal er meer begrip zijn zou je denken.
*thx for merging, moderator!*
Leukquote:Op maandag 12 maart 2007 15:33 schreef digitaLL het volgende:
Ik keek laatst op googlevideo naar een natuurkunde lecture over radio-activiteit. Daarin werd een bellenvat getoond. Het idee dat kosmische straling wolken vormt op deze manier en zo een sterke invloed op het klimaat kan uitoefenen lijkt mij nogal voor de hand liggen http://video.google.com/videoplay?docid=639381849227222148&q=Physics+for+Future+Presidents
Het bellenvat is te zien vanaf 26 minuten in de video.
Het gaat om radio-active straling die komt ook van de zon af.quote:Op maandag 12 maart 2007 15:52 schreef Bolkesteijn het volgende:
Leukmaar waarom zou de hoeveelheid kosmische straling zijn veranderd in pakweg de laatste 250000 jaar? Het aantal situaties waarbij kosmische straling (diverse soorten nova's) vrij komt lijkt mij vrij constant. De straling van de zon is niet energetisch genoeg om tot de kosmische straling te rekenen, het komt niet eens in de buurt er van.
De hardste straling die van de zon af komt is Rontgenstraling. Waarvan het grootste deel ook nog eens afgevangen wordt door de ozonlaag voordat het ook maar in de troposfeer terecht kan komen. Volgens mij ben je trouwens in de war met een nevelvat, een bellenvat wordt gebruik voor de detectie van neutrino's.quote:Op maandag 12 maart 2007 16:01 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Het gaat om radio-active straling die komt ook van de zon af.
Een Nevelvat wordt net als een bellenvat gebruikt voor allerleid deeltjes detectiequote:Op maandag 12 maart 2007 16:19 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De hardste straling die van de zon af komt is Rontgenstraling. Waarvan het grootste deel ook nog eens afgevangen wordt door de ozonlaag voordat het ook maar in de troposfeer terecht kan komen. Volgens mij ben je trouwens in de war met een nevelvat,
een bellenvat wordt gebruik voor de detectie van neutrino's.
Als die wetenschappelijke discussie er komt ben ik ook zeer benieuwd. Ben alleen bang dat de rechtse oliemaffia inhoudelijk niet zoveel heeft in te brengen.quote:Op maandag 12 maart 2007 18:10 schreef Ringo het volgende:
En toch ben ik blij dat de linkse gewetensmaffia in deze kwestie een halt wordt toegeroepen. Ben erg benieuwd naar de wetenschappelijke discussie die, naar ik aanneem, mag losbarsten. De toon is in elk geval gezet.
Gelukkig leef jij heel fatsoenlijk in een lemen hutje en maak je je zelfgekweekte grutje groente iedere dag heel milieubewust klaar op een houtskoolvuur in het midden van je kamer.quote:Op maandag 12 maart 2007 18:17 schreef du_ke het volgende:
[..]
Als die wetenschappelijke discussie er komt ben ik ook zeer benieuwd. Ben alleen bang dat de rechtse oliemaffia inhoudelijk niet zoveel heeft in te brengen.
Nog niet gezien maar over het algemeen zijn docu's niet echt de voorlopers van de wetenschappelijke discussie. Die discussie is in dit geval op wat relatieve details na al een tijd terug gevoerd met een vrij duidelijke uitkomst. Daar verandert een docu niet zoveel aan.quote:Op maandag 12 maart 2007 18:24 schreef Ringo het volgende:
[..]
Gelukkig leef jij heel fatsoenlijk in een lemen hutje en maak je je zelfgekweekte grutje groente iedere dag heel milieubewust klaar op een houtskoolvuur in het midden van je kamer.
Heb je die docu nou al gezien?
Hoe onwetenschappelijk. Middeleeuws haast, zo'n uitgangspunt.quote:Op maandag 12 maart 2007 18:32 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nog niet gezien maar over het algemeen zijn docu's niet echt de voorlopers van de wetenschappelijke discussie. Die discussie is in dit geval op wat relatieve details na al een tijd terug gevoerd met een vrij duidelijke uitkomst. Daar verandert een docu niet zoveel aan.
Beetje jammer om elke keer Gore erbij te halen. Die verwoordt slechts op een populaire manier een bepaald standpunt. En hij doet dit nadat er binnen de wetenschap al iets van een decenium eignelijk consencus bestaat over dit onderwerp.quote:Op maandag 12 maart 2007 18:39 schreef Ringo het volgende:
[..]
Hoe onwetenschappelijk. Middeleeuws haast, zo'n uitgangspunt.
De klimaatdiscussie is vooral gehijackt door de politiek, en de massa muit mee. Als Al Gore de publieke opinie met zijn docu kan bespelen, geef dan een docu waarin tientallen wetenschappers aan het woord komen, een gelijke kans.
Als je de docu kijkt zul je zien dat het bestaan van het opwarmen van de aarde helemaal niet ontkend wordt. Er worden alleen heel andere redenen aangedragen voor de oorzaken ervan, en dan zie je dat de mens er maar weinig mee van doen heeft. En wat misschien nog wel erger is: dezelfde mensen die staan te roepen dat het oneerlijk verdeeld is in de wereld staan de minst bedeelden doelbewust klein te houden, om hun groene agenda maar waar te laten worden.quote:Op maandag 12 maart 2007 15:45 schreef Merkie het volgende:
[..]
Ok. Maar wat minder krampachtig zoeken naar bewijs tegen global warming en een wat objectievere kijk op het gebeuren kan voor sommigen absoluut geen kwaad.
Je bedoelt natuurlijk dat ongeveer de helft van de wetenschappers iets roept waarnaar geluisterd wordt omdat ze het hardste roepen. De andere helft is veel voorzichtiger met boude uitspraken, of wijst zelfs in een andere richting.quote:Op maandag 12 maart 2007 18:42 schreef du_ke het volgende:
[..]
Beetje jammer om elke keer Gore erbij te halen. Die verwoordt slechts op een populaire manier een bepaald standpunt. En hij doet dit nadat er binnen de wetenschap al iets van een decenium eignelijk consencus bestaat over dit onderwerp.
Dat 1.000.000 mensen roepen dat iets is zo als het is betekent nog niet dat de laatste die iets anders roept het mis heeft. De "ontkrachtingen" waar jij van spreekt zijn allerminst vaststaande feiten, het zijn op zijn best aanwijzingen.quote:Deze docu verwoordt het standpunt van een veel kleinere groep en is al aan alle kanten ontkracht. Als het echt zo stellig en duidelijk zou zijn waarom is er dan niet veel meer wetenschappelijk debat?
Dit vind ik al verfrissender dan zonder slag of stoot Al Gore's evangelie als waarheid bestempelen.quote:Op zondag 11 maart 2007 16:33 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik vind het altijd heel erg moeilijk om bij dit soort onderwerpen een goed onderbouwde mening te hebben. De één roept dit en klinkt aannemelijk en de ander roept het tegenovergestelde en ook dat klinkt aannemelijk. Ik heb er dan vervolgens te weinig verstand van om te weten wie er nou gelijk heeft. Beide partijen zijn vaak niet geheel onafhankelijk van bijv. industrie of andere belanghebbenden en er lijkt altijd wel een verborgen agenda te bestaan. Hoe kan je als leek nu weten wat er werkelijk aan de hand is![]()
Misschien willen de ontkenners dat er een zuivere discussie wordt gevoerd?quote:Op zondag 11 maart 2007 21:43 schreef Schonedal het volgende:
Is het niet beter voor iedereen dat we onafhankelijk worden van de aardolie?
Is het een apres nous le deluge gedachte?
Dit zal ons nageslacht in de meest letterlijke zin des woords overkomen, kan het hun dan niks schelen misschien?
Kennelijk niet.
Dat is precies wat de docu op zijn einde aangeeft. De docu ontkent niet het opwarmen van het klimaat, maar vraagt zich af wat nou eigenlijk de oorzaak is. Is het werkelijk de mens? Of kunnen er ook nog andere oorzaken zijn, zoals het geheugen effect van de oceanen, of zonnevlekken, of wat ook?quote:Op maandag 12 maart 2007 21:13 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Misschien willen de ontkenners dat er een zuivere discussie wordt gevoerd?
Dit zelfde argument kan je op Al Gore loslaten, nietwaar.quote:Op maandag 12 maart 2007 14:37 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ah OK m'n hoogleraar heeft er dus totaal geen verstand van en een of andere documentaire maker heeft de waarheid in pacht?
Hoeveel wetenschappers wijzen in die andere richting danquote:Op maandag 12 maart 2007 20:57 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Je bedoelt natuurlijk dat ongeveer de helft van de wetenschappers iets roept waarnaar geluisterd wordt omdat ze het hardste roepen. De andere helft is veel voorzichtiger met boude uitspraken, of wijst zelfs in een andere richting.
[..]
Temperaturen zijn voor een langere periode dan die 200 jaar te reconstrueren. En echt groen is het grootste deel van Groenland natuurlijk nooit geweest.quote:Dat 1.000.000 mensen roepen dat iets is zo als het is betekent nog niet dat de laatste die iets anders roept het mis heeft. De "ontkrachtingen" waar jij van spreekt zijn allerminst vaststaande feiten, het zijn op zijn best aanwijzingen.
Een feit is dat het warmer is geworden, de afgelopen 40 jaar. Een feit is ook dat Groenland vroeger groen begroeid was, en tegenwoordig niet meer. Een aanname is dat het dus nog warmer moet worden om Groenland weer groen te maken, en een aanname is dat alleen een wereldwijde temperatuurverhoging dat kan bewerkstellligen. Nog een aanname is dat de mens de afgelopen 40 jaar de temperatuursstijging heeft veroorzaakt. Een feit is dat we veel te weinig weten van de lange termijn klimaatschommelingen op deze planeet om die laatste aanname ook tot feit te kunnen bombarderen, we meten immers pas zo'n 200jaar de temperaturen.
http://volcanoes.usgs.gov/Hazards/What/VolGas/volgas.htmlquote:Comparison of CO2 emissions from volcanoes vs. human activities.
Scientists have calculated that volcanoes emit between about 130-230 million tonnes (145-255 million tons) of CO2 into the atmosphere every year (Gerlach, 1999, 1992). This estimate includes both subaerial and submarine volcanoes, about in equal amounts. Emissions of CO2 by human activities, including fossil fuel burning, cement production, and gas flaring, amount to about 22 billion tonnes per year (24 billion tons) [ ( Marland, et al., 1998) - The reference gives the amount of released carbon (C), rather than CO2.]. Human activities release more than 150 times the amount of CO2 emitted by volcanoes--the equivalent of nearly 17,000 additional volcanoes like Kilauea (Kilauea emits about 13.2 million tonnes/year)!
http://www.climatescience(...)-1-final-execsum.pdfquote:Previously reported discrepancies between the amount of warming
near the surface and higher in the atmosphere have been used to
challenge the reliability of climate models and the reality of humaninduced
global warming. Specifically, surface data showed substantial
global-average warming, while early versions of satellite and radiosonde
data showed little or no warming above the surface. This significant
discrepancy no longer exists because errors in the satellite and
radiosonde data have been identified and corrected. New data sets
have also been developed that do not show such discrepancies.
http://www.realclimate.or(...)arl-wunsch-responds/quote:In the part of the "Swindle" film where I am describing the fact that the ocean tends to expel carbon dioxide where it is warm, and to absorb it where it is cold, my intent was to explain that warming the ocean could be dangerous---because it is such a gigantic reservoir of carbon. By its placement in the film, it appears that I am saying that since carbon dioxide exists in the ocean in such large quantities, human influence must not be very important --- diametrically opposite to the point I was making --- which is that global warming is both real and threatening in many different ways, some unexpected.
(...)
Channel 4 now says they were making a film in a series of "polemics". There is nothing in the communication we had (much of it on the telephone or with the film crew on the day they were in Boston) that suggested they were making a film that was one-sided, anti-educational, and misleading. I took them at face value---clearly a great error. I knew I had no control over the actual content, but it never occurred to me that I was dealing with people who already had a reputation for distortion and exaggeration.
Kloptquote:Op maandag 12 maart 2007 21:30 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dit zelfde argument kan je op Al Gore loslaten, nietwaar.
Ik denk dat dit vooral snel vergeten wordt in de global warming discussie. Een wereldwijd 'probleem' levert natuurlijk veel meer business op voor deze industrie dan lokaal geneuzel over fijnstof waar jaarlijks een kindje langs de a zoveel aan overlijdt.quote:Op maandag 12 maart 2007 15:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
de klimaatindustrie
Omdat die docu me door m'n strot wordt geduwd en door o.a. jijzelf in andere topics als 'de waarheid' wordt bestempeld?quote:Op maandag 12 maart 2007 21:31 schreef du_ke het volgende:
[..]
Klopt. Maar waarom elke keer Gore erbij halen?
Jij wou beweren dat er geen milieuproblemen zijnquote:Op maandag 12 maart 2007 21:37 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik denk dat dit vooral snel vergeten wordt in de global warming discussie. Een wereldwijd 'probleem' levert natuurlijk veel meer business op voor deze industrie dan lokaal geneuzel over fijnstof waar jaarlijks een kindje langs de a zoveel aan overlijdt.
Milieu organisaties zijn een business met een enorme jaarlijkse omzet, goed betaalde ceo's en duizenden betaalde medewerkers... wat denk je... zullen die hun best doen om hun baan te behouden?
Waar bestempel ik het als de waarheidquote:Op maandag 12 maart 2007 21:38 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Omdat die docu me door m'n strot wordt geduwd en door o.a. jijzelf in andere topics als 'de waarheid' wordt bestempeld?
Volgens mij nog in het 'andere geluiden' topic en kap eens met die infantiele smiley als je serieus genomen wil wordenquote:Op maandag 12 maart 2007 21:39 schreef du_ke het volgende:
[..]
Waar bestempel ik het als de waarheid?
Die vraag heb ik je al 5 keer eerder beantwoord, die gore aanbidders zijn een betje kort van memory geloof ik.quote:Heb je hem wel gezien?
Nee, lees de rest van het topic even voordat je weer ongefundeerd komt blaten... ow wacht....quote:Op maandag 12 maart 2007 21:39 schreef du_ke het volgende:
[..]
Jij wou beweren dat er geen milieuproblemen zijn?
Dat roken eigenlijk gezond is?
Dat asbest alleen handig bouwmateriaal is en totaal onschuldig?
Ok, prima reactie (niet dat ik het met je eens ben natuurlijk, maarja). Feit blijft dat de docu mensen doet inzien niet zomaar te accepteren wat de massa roept, en alleen al daarom vind ik hem geweldig.quote:Op maandag 12 maart 2007 21:31 schreef Monidique het volgende:
knip
Me dunkt moet voor elk redelijk denkend mens ondertussen wel duidelijk zijn wat voor 'n documentaire dit is. Ik ben helemaal voor scepsis. Scepsis is gezond, Al Gore's film verdient scepsis en als men nou ook eens een klein beetje van die scepsis zou richten op deze film, dan kunnen we gewoon allemaal concluderen dat het troep is en in feite waardeloos.
Passief agressief.quote:Op maandag 12 maart 2007 21:31 schreef Monidique het volgende:
Wel, ik de documentaire bekeken (..) en in feite waardeloos.
Ge-ni-aal! Eerst zeggen "Goed dat je sceptisch bent", en dan in dezelfde zin totaal affikken!quote:Scepsis is gezond, Al Gore's film verdient scepsis en als men nou ook eens een klein beetje van die scepsis zou richten op deze film, dan kunnen we gewoon allemaal concluderen dat het troep is en in feite waardeloos.
En cholestrol is heel slecht voor je!quote:Op maandag 12 maart 2007 21:39 schreef du_ke het volgende:
[..]
Jij wou beweren dat er geen milieuproblemen zijn?
Dat roken eigenlijk gezond is?
Dat asbest alleen handig bouwmateriaal is en totaal onschuldig?
Volgens mij heb ik nergens de film van Gore als waarheid bestempeld. En je kan toch wel even antwoord geven?quote:Op maandag 12 maart 2007 21:41 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Volgens mij nog in het 'andere geluiden' topic en kap eens met die infantiele smiley als je serieus genomen wil worden
[..]
Die vraag heb ik je al 5 keer eerder beantwoord, die gore aanbidders zijn een betje kort van memory geloof ik.
Wel eens een leeuw met hartproblemen gezien na he eten van een varken?quote:Op maandag 12 maart 2007 21:46 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
En cholestrol is heel slecht voor je!
Neuh, aangezien je niet uit bent op een discussiequote:Op maandag 12 maart 2007 21:46 schreef du_ke het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik nergens de film van Gore als waarheid bestempeld. En je kan toch wel even antwoord geven?
Overigens ben ik geen Gore aanbidder, had je ook kunnen weten, kort van memorie?
quote:Op maandag 12 maart 2007 21:42 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee, lees de rest van het topic even voordat je weer ongefundeerd komt blaten... ow wacht....
Het waren maar drie eenvoudige voorbeelden van zaken die al jaren bekend waren. Echter het duurde een tijd voor ze echt waren geaccepteerd, er is altijd oppositie tegen het veranderen van zaken die erg handig zijn en waar veel geld aan verdient wordt. Zolang er geen absolute noodzaak is en het niet voor 150% bewezen zijn er nog altijd mensen die het blijven ontkennen. En zelfs daarna nog.quote:Op maandag 12 maart 2007 21:46 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
En cholestrol is heel slecht voor je!
Mijn punt was dus dat er steeds meer aanwijzingen zijn dat cholestrol eigenlijk helemaal niet zo ongezond is. Echter hebben er wel veel mensen ontzettend veel geld verdient aan cholestrol verlagende medicijnen en producten.quote:Op maandag 12 maart 2007 21:50 schreef du_ke het volgende:
[..]
[..]
Het waren maar drie eenvoudige voorbeelden van zaken die al jaren bekend waren. Echter het duurde een tijd voor ze echt waren geaccepteerd, er is altijd oppositie tegen het veranderen van zaken die erg handig zijn en waar veel geld aan verdient wordt. Zolang er geen absolute noodzaak is en het niet voor 150% bewezen zijn er nog altijd mensen die het blijven ontkennen. En zelfs daarna nog.
En opzich is daar niets mis mee het is een hele logische en begrijpelijke benadering maar wel een beetje jammer.
Ah dus omdat cholesterol misschien wat minder schadelijk is stelt het klimaatprobleem ook niets voor?quote:Op maandag 12 maart 2007 21:53 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Mijn punt was dus dat er steeds meer aanwijzingen zijn dat cholestrol eigenlijk helemaal niet zo ongezond is. Echter hebben er wel veel mensen ontzettend veel geld verdient aan cholestrol verlagende medicijnen en producten.
http://cgi.omroep.nl/cgi-(...)6856/bb.20070305.asf
Natuurlijk wordt er nu erg overdreven gereageerd maar dat maakt het probleem niet minder nijpend. Het is een vrij concreet probleem en wanneer we er wat aan doen snijdt het mes aan twee kanten, minder uitstoot en een lager brandstoffen en grondstoffen gebruik. Beide hebben grote voordelen.quote:Die blinde overtuiging en ja-knikkerij vind ik wel vergelijkbaar met de klimaat-hetze. Nu met zogenaamde Co2 uitstoot verminderende producten waar je aanzienlijk meer voor betaalt...
Oh maar dat is "de andere kant op" natuurlijk ook het geval.quote:Op maandag 12 maart 2007 22:04 schreef Evil_Jur het volgende:
Ik zeg niet dat het hetzelfde is. Ik zeg dat de dogmatische overtuiging en na-praterij vergelijkbaar zijn. Wie weet is het waar, wie weet is er veel meer / minder aan de hand.
Ha leuk, mensen die een van de best onderbouwde posts in het hele topic onderuit halen op een zinnetje, wat ze ook nog eens uit zijn verband trekken!quote:Op maandag 12 maart 2007 21:44 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Passief agressief.
[..]
Ge-ni-aal! Eerst zeggen "Goed dat je sceptisch bent", en dan in dezelfde zin totaal affikken!
Ben je zelf wel sceptisch? Of huil je gewoon mee met de "we zijn schuldig aan de opwarming" massa?
In "De Leugen regeerd" werd dat verhaal over het cholestorol fabeltje ook al onderuit gehaald. Net als bij deze documentaire werden er in die TROS uitzending een aantal pseudo-wetenschappers aangehaald die direct aanwijsbare fouten maakten. De overeenkomsten zijn inderdaad opvallend.quote:Op maandag 12 maart 2007 21:53 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Mijn punt was dus dat er steeds meer aanwijzingen zijn dat cholestrol eigenlijk helemaal niet zo ongezond is. Echter hebben er wel veel mensen ontzettend veel geld verdient aan cholestrol verlagende medicijnen en producten.
http://cgi.omroep.nl/cgi-(...)6856/bb.20070305.asf
Die blinde overtuiging en ja-knikkerij vind ik wel vergelijkbaar met de klimaat-hetze. Nu met zogenaamde Co2 uitstoot verminderende producten waar je aanzienlijk meer voor betaalt...
Maar daar heeft de docu wel een sterk punt, in de wetenschap is de huidige conformistische druk niet echt een goede voedingsbodem voor een gezonde wetenschappelijke discussie.quote:Op maandag 12 maart 2007 22:09 schreef du_ke het volgende:
[..]
Oh maar dat is "de andere kant op" natuurlijk ook het geval.
De zogenaamde sceptici zijn vaak ook nogal dogmatisch en napratend. Als de samenvatting van Monidique een beetje klopt is ook deze docu weer een opsomming van de bekende argumenten. 90% daarvan is al meermalen weerlegd.
Daarom zou de discussie ook veel meer tussen de wetenschappers onderling moeten gaan en niet worden uitgevochten via docu's en opiniestukken.
De post was uitgebreid, dat maakt hem nog niet "best onderbouwd". Bovendien is het overduidelijk welke kant Monidique op wil sturen. Als de post ECHT goed onderbouwd was dan was Monidique ingegaan op alle argumenten die genoemd worden in de docu, en niet op een paar die niet kloppen. Nu lijkt het verdacht veel op: "Kijk eens: ik heb 3 dingetjes die niet kloppen, dus de rest klopt natuurlijk ook niet." Dat is de FoxTV benadering, en ik heb er een schurft hekel aan.quote:Op maandag 12 maart 2007 22:10 schreef Rock-shocker het volgende:
[..]
Ha leuk, mensen die een van de best onderbouwde posts in het hele topic onderuit halen op een zinnetje, wat ze ook nog eens uit zijn verband trekken!
Waarom heb je alleen steeds geen argumenten?quote:Op maandag 12 maart 2007 22:17 schreef JohnDope het volgende:
JC, wat een Heerlijk topic dit weerEindelijk nadat ik zowat een jaar heb lopen betogen tegen de CO2-lobby, zijn er eindelijk wetenschappers, die met een mooie documentaire zijn gekomen.....
Beter laat dan nooit
Ok maar dan nog moet je de discussie niet via docu's gaan voeren.quote:Op maandag 12 maart 2007 22:15 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Maar daar heeft de docu wel een sterk punt, in de wetenschap is de huidige conformistische druk niet echt een goede voedingsbodem voor een gezonde wetenschappelijke discussie.
Ik ga er geen woorden meer aan vuil maken, dat kost mij te veel energie. En ik doe aan energiebesparing, als het om mijn eigen menselijke energie gaat. Deze documentaire is gewoon een klein succesje voor me....quote:Op maandag 12 maart 2007 22:22 schreef Arnem_ het volgende:
[..]
Waarom heb je alleen steeds geen argumenten?Een betoog is meer dan een platte mening!
Dat beweren ze op deze wijze:quote:[b]Op maandag 12 maart 2007 22:20
De docu klopt op namelijk op de grote lijn wel: 1000 jaar geleden was het warmer dan nu. En 300 jaar geleden was het kouder dan nu.
hear hear!quote:Op maandag 12 maart 2007 21:43 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Feit blijft dat de docu mensen doet inzien niet zomaar te accepteren wat de massa roept, en alleen al daarom vind ik hem geweldig.
Je vroeg mondiaal, je krijgt mondiaal, maar eerst de temperaturen op Groenland:quote:Op maandag 12 maart 2007 22:34 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dat beweren ze op deze wijze:
[afbeelding]
Hun bron is het IPCC. Ik mag toch aannemen dat ze de bron van hun bewering geloofwaardig achten? Hoe dan ook, laten we kijken wat het IPCC toont. Dit is uit 2001, want ik kon geen grafiek vinden uit 2007, in mei waarschijnlijk:
[afbeelding]
http://www.grida.no/climate/ipcc_tar/wg1/fig2-20.htm
Ik zie toch wel een groot verschil, hoewel dit wel het noordelijk halfrond betreft, maar mondiaal zal aardig overeenkomen. Volgens hun bron was het helemaal niet warmer dan nu. Maar goed, zelfs al zou het warmer zijn geweest, dat maakt nog niet echt veel uit. Niemand betwist dat het klimaat kan veranderen zonder menselijke invloed en niemand betwist dat dat ook gebeurt.
"by one of the environmentalists' favourite hate figures, film-maker Martin Durkin"quote:Op dinsdag 13 maart 2007 01:36 schreef wonko het volgende:
Op realclimate.org staat een brief van Carl Wunsch, een van de wetenschappers die aan het woord komt in de "swindle" film, en hij schrijft dat hij niet is ingelicht over de inhoud van de film, en graag nuance in het
verhaal van klimaatverandering aanbrengt maar niet het verhaal wat het is geworden. Daarnaast heeft de producer niet zo'n hele goede naam:
quote independent:
"Martin Durkin, for his part, achieved notoriety when his previous series on the environment for the channel, called Against Nature , was roundly condemned by the Independent Television Commission for misleading contributors on the purpose of the programmes, and for editing four interviewees in a way that "distorted or mispresented their known views".
Channel 4 was forced to issue a humiliating apology. But it seems to have forgiven Mr Durkin and sees no need to make special checks on the accuracy of the programme. For his part, the film-maker accepts the charge of misleading contributors, but describes the verdict of distortion as "complete tosh.""
http://news.independent.c(...)e/article2326210.ece
Ga dan eens in op de weerwoorden die gegeven zijn!quote:Op dinsdag 13 maart 2007 01:58 schreef JohnDope het volgende:
het blijft netzo lang rustig in dit topic totdat die wetenschappers van de Gore-lobby een weerwoord geven, dan komt het weer los hier![]()
Ik heb geen idee.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 08:40 schreef Arnem_ het volgende:
Temperatuurstijgingen op aarde worden dus versterkt door waterdamp. In de documentaire wordt gesuggereerd dat extra CO2 geen invloed kan hebben omdat er veel meer waterdamp in de atmosfeer zit. Ga eens in op de stelling dat waterdamp dan een versterkend effect zal hebben op de temperatuurstijging!
Ja precies. Terwijl de realiteit volgens de heren wetenschappers veel genuanceerder is. Maar ja, het blijft Fok! hè.quote:
Precies wat ik bedoel met: het is voor een leek zo moeilijk een goed beeld te krijgen. Mensen scharen zich vol emotionele argumenten aan één zijde van de werkelijkheid en zo krijg je nooit een duidelijk beeld wat er nu echt gaande is.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 10:43 schreef Nielsch het volgende:
Wat een kuttopic is dit geworden zeg. Op argumenten van het tegenkamp wordt niet meer serieus ingegaan. In plaats daarvan googled iedereen naar grafiekjes die positief zijn voor zijn of haar mening. Of naar zogenaamd grappige plaatjes van Al Gore die geen reet toevoegen aan de discussie.
En daarom is die docu juist zo goed, hij speelt niet op emoties maar laat gewoon duidelijke wetenschappelijke verklaringen zien.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 10:51 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Precies wat ik bedoel met: het is voor een leek zo moeilijk een goed beeld te krijgen. Mensen scharen zich vol emotionele argumenten aan één zijde van de werkelijkheid en zo krijg je nooit een duidelijk beeld wat er nu echt gaande is.
Was het maar zo simpel! Dit gaat alleen om heel veel Geld!quote:
Dat vertroebelt de waarheid doorgaans lekkerquote:Op dinsdag 13 maart 2007 11:15 schreef JohnDope het volgende:
Was het maar zo simpel! Dit gaat alleen om heel veel Geld!
Exact, en dat stelt deze docu o.a. heeeeeel stevig aan de kaak.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 11:38 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dat vertroebelt de waarheid doorgaans lekker![]()
Dat is nou precies het hele punt van de docu. De Greenhouse-lobby schreewt het hardst dat het opwarmen veroorzaakt wordt door de mens. De andere groep geleerden is veel voorzichtiger, of zelfs faliekant tegen de Greenhouse lobby: zij stellen dat de temperatuur al duizenden jaren fluctueert, en dat dit waarschijnlijk gewoon één van die fluctuaties is.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 11:38 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dat vertroebelt de waarheid doorgaans lekker![]()
Ik ben geen wetenschapper. Ik ken het bijbehorende verhaaltje niet. En ik kan het hier op mijn scherm zeker niet goed genoeg zien om te weten welke van de twee lintjes reageert op de andere. Oftewel: volgt de CO2 stijging de tempeatuur, of andersom? Het enige wat ik zie is dat de twee een verband met elkaar lijken te hebben, al lijkt het er op dat de CO2 de temperatuur volgt, en niet andersom.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 01:24 schreef du_ke het volgende:
Hoe verklaar je dan deze grafiek over de afgelopen 400.000 jaar? 1 van de belangrijke peilers onder de versterkte broeikas theorie.
[afbeelding]
Niemand betwist dat het vroeger warmer of kouder was, hoewel ik moet opmerken dat deze grafieken over het algemeen bij benadering zijn en niet zo precies en gedetaileerd als de temperatuur van de afgelopen duizend jaar, zeker zo'n grafiek die tot het begin van de aarde gaat. Het ging dus helemaal niet om het veranderlijke klimaat, dat is namelijk een bekend gegeven, en niet echt relevant.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 00:33 schreef RonaldV het volgende:
Waarmee ik maar wil zeggen: het is allemaal relatief, en het bewijs dat de mens de veroorzaker is is allerminst geleverd. Deze grafiekjes (jouw onderste grafiekje staat er ook bij) komen van de University of California trouwens. Je kunt door slim kiezen precies het punt maken wat je wilt. En de Greenhouse lobby kiest ervoor om alleen naar de afgelopen 200 jaar te kijken.
En de volgende grafiek:quote:It was initially believed that the temperature changes were global. However, this view has been questioned; the 2001 IPCC report summarises this research, saying "…current evidence does not support globally synchronous periods of anomalous cold or warmth over this time frame, and the conventional terms of 'Little Ice Age' and 'Medieval Warm Period' appear to have limited utility in describing trends in hemispheric or global mean temperature changes in past centuries".[2]
Neem aar je riep dat de "pro greenhouse" zich op 200 jaar baseren. Laat ik iets zien over een periode van 400.000 jaar is het weer niet goed.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 12:58 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik ben geen wetenschapper. Ik ken het bijbehorende verhaaltje niet. En ik kan het hier op mijn scherm zeker niet goed genoeg zien om te weten welke van de twee lintjes reageert op de andere. Oftewel: volgt de CO2 stijging de tempeatuur, of andersom? Het enige wat ik zie is dat de twee een verband met elkaar lijken te hebben, al lijkt het er op dat de CO2 de temperatuur volgt, en niet andersom.
Maar nogmaals: de kaartjes zijn te klein om een behoorlijk onderscheid te kunnen maken. Ik kan er in ieder geval niet op zien of de temperatuur de nu stijgende CO2 niveaus volgt, of andersom.
Dat was een klein aantal jaar geleden nog wel anders.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 12:49 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Het grappige is: in dit topic ben ik nog niemend tegengekomen die het opwarmen an sich ontkent. Alleen over de oorzaak verschillen we van mening
Dan mag jij me uitleggen wat er wel staat. Want ik vertaal letterlijk:quote:Op dinsdag 13 maart 2007 13:17 schreef Monidique het volgende:
[..]
Daarna wordt er gezegd dat de temperatuur altijd gefluctueerd heeft. Klopt ook. Nu, die Middeleeuwen: "After this came the Medieval climate optimum, a period from about 1000 to 1300 AD during which European temperatures reached their warmest levels for the last 4000 years." Het staat er wat ongelukkig, maar ze bedoelen niet dat het toen warmer was dan nu.
Wiki als bron gebruiken... tsss...quote:Gaan we vervolgens naar de wikipediapagina, dan komen we dit tegen:
[..]
Leuke kleurtjes.. Wat zien we hier?quote:
De bron van MIJN grafiekjes geeft ze wel gelijk. JOUW grafiekje stond er ook, dus dan zullen ze het toch wel bij het rechte eind hebben?quote:Kortom, het moge nogmaals duidelijk zijn dat ongeacht de temperaturen op Groenland negenduizend jaar geleden of de sauna van de dinosauriërs, jouw bewering niet klopt. Het was in de Middeleeuwen niet warmer dan nu. De documentaire beweert van wel en zelfs hun bron geeft hun niet gelijk. Alweer een punt waar de documentaire fout zit.
Je kunt ook kiezen tussen de uitersten!quote:Op dinsdag 13 maart 2007 13:46 schreef du_ke het volgende:
[..]
Neem aar je riep dat de "pro greenhouse" zich op 200 jaar baseren. Laat ik iets zien over een periode van 400.000 jaar is het weer niet goed.
Ja maar 1000 of 2000 jaar is ook zo'n laffe oplossing wat dat betreftquote:Op dinsdag 13 maart 2007 14:13 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Je kunt ook kiezen tussen de uitersten!
pssst het grafiekje van Monidique geeft jou geen gelijk die laat een temperatuur nu zien die ongeveer gelijk is aan de top rond het jaar 1000quote:Op dinsdag 13 maart 2007 14:11 schreef RonaldV het volgende:
De bron van MIJN grafiekjes geeft ze wel gelijk. JOUW grafiekje stond er ook, dus dan zullen ze het toch wel bij het rechte eind hebben?
Klopt je wordt uitgemaakt voor ketter, voor volger van de grote Gore.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 14:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Grappig hoe mensen zich hier gedragen als de katholieke kerk in middeleeuwen als je afwijkt van de leer.
Dus jij kunt dat grafiekje lezen? Knap, zo zonder uitleg van de kleurtjes.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 14:18 schreef du_ke het volgende:
[..]
pssst het grafiekje van Monidique geeft jou geen gelijk die laat een temperatuur nu zien die ongeveer gelijk is aan de top rond het jaar 1000
Heb je deze film gekeken op youtube?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 14:39 schreef du_ke het volgende:
[..]
Klopt je wordt uitgemaakt voor ketter, voor volger van de grote Gore.
Waar dan?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 16:45 schreef du_ke het volgende:
[afbeelding]
Het origineel van de bovenste. Ook al een totaal ander beeld.
Ik zeg toch, het staat er ongelukkig. Enkele zinnen later wordt het duidelijk:quote:Op dinsdag 13 maart 2007 14:11 schreef RonaldV het volgende:
Dan mag jij me uitleggen wat er wel staat. Want ik vertaal letterlijk:
"Hierna kwam het "middeleeuwse climaat optimum", een periode van ongeveer 1000 tot 1300 na Chr waarin Europese temperaturen hun warmste waarden bereikten in de afgelopen 4000 jaar."
Combineer dat met de grafieken die getoond worden, de gedetaileerde grafieken, en het blijkt dat het in de Middeleeuwen niet warmer was, zeker niet volgens het IPCC, waar het dus in feite om gaat, wat je lijkt te negeren.quote:[kleine ijstijd]
Since then, things have been warming up. The subject has big political implications, and is thus subject to enormous controversy. But, I think it's safe to say this warming is much greater than the other variations I've mentioned over the last 1000 years. The most accepted data shows Northern Hemisphere temperatures rising about 1.1° Celsius from 1900 to 2000.
More recently, in 2005, the National Climatic Data Center prepared a graph of the world's temperature from 1880 to 2005. It shows overall temperatures rising a bit more than 1° Celsius. It also shows that 1998 is the hottest year on record, followed by 2005. In 1998 there was an El Niño to blame for the heat; in 2005 there was not!
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:2000_Year_Temperature_Comparison.png#Reconstructionsquote:Leuke kleurtjes.. Wat zien we hier?
Nee, sorry. Het was in de Middeleeuwen niet warmer dan nu. Kijk op de pagina waarnaar je verwees, bekijk de linkjes, ga niet uit van onduidelijke grafieke die slechts een globaal beeld geven en je zult gewoon tot de conclusie komen dat het in de Middeleeuwen niet warmer was.quote:De bron van MIJN grafiekjes geeft ze wel gelijk. JOUW grafiekje stond er ook, dus dan zullen ze het toch wel bij het rechte eind hebben?
Ach, slordig. Het is gewoon propaganda. Misleidend en onvolledig.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 17:14 schreef du_ke het volgende:
Nee nog niet gekeken. Misschien vanavond.
Maar ik bedoel dat ze zoals terecht in deze http://scienceblogs.com/stoat/2007/03/more_tggws_fakery.php link opgemerkt wel erg creatief zijn omgegaan met de gegevens in deze grafiek
[afbeelding]
Ze hebben daarvoor de bovenstaande grafiek opgerekt zodat een ander beeld ontstaat (het origineel gaat tot 88 de bewerking tot ruim na 2000). Slordig als je serieus over wilt komen als docu dan moet je ook de temperatuurgegevens van na 1988 meenemen.
Ik ben te genuanceerdquote:Op dinsdag 13 maart 2007 17:20 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ach, slordig. Het is gewoon propaganda. Misleidend en onvolledig.
De grafieken die ze laten zien wbt zonneactiviteit zijn ook erg misleidend (om niet te moeten zeggen fout).quote:Op dinsdag 13 maart 2007 17:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waar dan?
De grafiek die jij geeft, geeft op de lijn de 5 jaar gemiddelden aan.
Kijk ook eens hoe dat overeenkomt met zonneactiviteit,
Heb je de docu nu al gekeken=?
http://www.telegraph.co.u(...)/03/11/ngreen211.xmlquote:Scientists threatened for 'climate denial'
By Tom Harper, Sunday Telegraph
Last Updated: 12:24am GMT 11/03/2007
Scientists who questioned mankind's impact on climate change have received death threats and claim to have been shunned by the scientific community.
They say the debate on global warming has been "hijacked" by a powerful alliance of politicians, scientists and environmentalists who have stifled all questioning about the true environmental impact of carbon dioxide emissions.
Timothy Ball, a former climatology professor at the University of Winnipeg in Canada, has received five deaths threats by email since raising concerns about the degree to which man was affecting climate change.
One of the emails warned that, if he continued to speak out, he would not live to see further global warming.
"Western governments have pumped billions of dollars into careers and institutes and they feel threatened," said the professor.
"I can tolerate being called a sceptic because all scientists should be sceptics, but then they started calling us deniers, with all the connotations of the Holocaust. That is an obscenity. It has got really nasty and personal."
Te verwachten natuurlijk, met al die bio-radicalen in ons midden. Boos tuig dat nog liever een moord pleegt dan hun smerige dreadlocks af te knippen. Anti-globalisme == anti-humanisme.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 18:10 schreef digitaLL het volgende:
[..]
http://www.telegraph.co.u(...)/03/11/ngreen211.xml
Dat er bedreigingen volgen was te verw8en, het tekent de vergaande politisering van het onderwerp.
Pfffrt!quote:They say the debate on global warming has been "hijacked" by a powerful alliance of politicians, scientists and environmentalists who have stifled all questioning about the true environmental impact of carbon dioxide emissions.
En de wetenschappers die hier staat zijn ook misleidend en onvolledig? Het zijn anders geen kleine jongens, en hun uitspraken klinken in ieder geval even plausibel: http://en.wikipedia.org/w(...)nt_of_global_warming (Wiki, ja. Je lijkt alleen Wiki maar te lezen).quote:Op dinsdag 13 maart 2007 17:20 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ach, slordig. Het is gewoon propaganda. Misleidend en onvolledig.
Zóó makkelijk...quote:Op dinsdag 13 maart 2007 22:19 schreef JohnDope het volgende:
Het blijft een heerlijk topic voor de Meelopers van Al Gore
Eerst had ik mijn theorie en toen veel later kwam pas de documentaire. Ik heb een eigen mening. En dat weet jij.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 22:22 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Voor jou niet dan?
Nou ja, uiteraard.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 22:24 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Eerst had ik mijn theorie en toen veel later kwam pas de documentaire. Ik heb een eigen mening. En dat weet jij.![]()
Nou kijk. Ik heb redelijk vertrouwen in onze leiders. En ik neem aan dat ze hun zaakjes niet overhaast beslist hebben. Kijk, Al Gore kan iets zeggen en dat vervolgens iedereen er dan maar zo achter aan gaat lopen. Ik geloof daar niet zo in. Ik geloof wel dat Al Gore oprecht bezig is hiermee. DIe sceptici geloof ik niet zo. Omdat ze zich allemaal overschreeuwen en alles behalve overtuigend overkomen.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 22:49 schreef JohnDope het volgende:
Zeg eens eerlijk Toffe_Ellende, tot hoever zit jij nog in de reet van onze Profeet Al (Gore, Violence, Mutilation, Guns, Knives, Bodies on Fire, Strangulation..)
haha redelijk vertrouwen, get a Life. Zeker wanneer je straks er dik moet betalen. Zoals ik al eerder zei, de elite zal er geen vliegtuig minder om vliegen en al helemaal geen stuk vlees minder om eten.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 22:56 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Nou kijk. Ik heb redelijk vertrouwen in onze leiders. En ik neem aan dat ze hun zaakjes niet overhaast beslist hebben. Kijk, Al Gore kan iets zeggen en dat vervolgens iedereen er dan maar zo achter aan gaat lopen. Ik geloof daar niet zo in. Ik geloof wel dat Al Gore oprecht bezig is hiermee. DIe sceptici geloof ik niet zo. Omdat ze zich allemaal overschreeuwen en alles behalve overtuigend overkomen.
Hm.. wie probeert nou wie bang te maken?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 23:04 schreef JohnDope het volgende:
[..]
haha redelijk vertrouwen, get a Life. Zeker wanneer je straks er dik moet betalen. Zoals ik al eerder zei, de elite zal er geen vliegtuig minder om vliegen en al helemaal geen stuk vlees minder om eten.
Wacht maar tot dat jij achter jouw keyboard vandaan komt en begint met leven en echte problemen op jouw pad komen......
Al Gore, jou. Maargoed als ik jou dat nog moet uitleggen, dan denk ik niet dat deze discussie zin heeft....quote:Op dinsdag 13 maart 2007 23:08 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Hm.. wie probeert nou wie bang te maken?
Jij mij ook ei!quote:Op dinsdag 13 maart 2007 23:10 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Al Gore, jou. Maargoed als ik jou dat nog moet uitleggen, dan denk ik niet dat deze discussie zin heeft....
Ikke niet hoor. Ik vertel jou feiten. Ik heb bijvoorbeeld als 1 van de risico's dat ik iedere dag een drukke weg voor mijn huis moet oversteken, best een grote kans dat ik daar word aangereden, en zo is er nog veeeel meer.quote:
Wie zegt in hemelsnaam dat al die mensen die achter Al Gore staan dat doen. Ik heb nog geen paniekerige menigte gezien hoor, jij misschien? Ik blijf er kalm onder. Ik woon immers ver boven zeeniveauquote:Op dinsdag 13 maart 2007 23:36 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ikke niet hoor. Ik vertel jou feiten. Ik heb bijvoorbeeld als 1 van de risico's dat ik iedere dag een drukke weg voor mijn huis moet oversteken, best een grote kans dat ik daar word aangereden, en zo is er nog veeeel meer.
Ik kan dan alleen maar lachen om een risico als CO2 of Terror en dat kan iedereen, als je het maar nuchter relativeert en je niet gek laat maken door de media.
Die man zaait meer dan paniek.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 23:42 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Wie zegt in hemelsnaam dat al die mensen die achter Al Gore staan dat doen. Ik heb nog geen paniekerige menigte gezien hoor, jij misschien? Ik blijf er kalm onder. Ik woon immers ver boven zeeniveauIk ben bewuster geworden van energiegebruik, daar is helemaal niks mis mee. Minder energie verbruiken levert je alleen geld op en zo zijn er tal van dingen die alleen positief zijn. Ik reken ook op bedrijven en politici daarbij. En tja, als sommige producten daardoor duurder worden. Het zij zo. Dat is jammer voor de die hard consumenten. Ik word door mijn bescheiden consumptiegedrag daar echt niet in getroffen.
Jongen, lees voor de afwisseling eens! Als ik bewuster om ga met energie dan is mijn energierekening lager! Moet ik jou echt alles voorkauwen?quote:Op dinsdag 13 maart 2007 23:45 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Die man zaait meer dan paniek.
En verder woon ik onder zeeniveau en ik maak me niet druk.
Verder levert het CO2-probleem geen geld op, maar gaat het de Plebejer alleen maar Geld kosten! Dat je dat nog durft te beweren :S
Jij bent echt niet van deze wereld.
I rest my case.
Het is misplaatst en bezijden de waarheid. Hoe vaak de zogenaamde sceptici ook roepen dat ze vervolgd worden en mensen die naar de wetenschap kijken zich gedragen als dogmatische religieuzen, het wordt er niet meer waar van. In elk topic hoor ik over onheilsprofeten, samenzweringscomplotten, inquisities en dat soort dingen. De jihad komt eerder van de andere kant.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 23:49 schreef Evil_Jur het volgende:
Naar aanleiding van het eerder genoemde Telegraph artikel ( http://www.telegraph.co.u(...)/03/11/ngreen211.xml )
[afbeelding]
Zo naief had ik zelfs jou niet verwacht...quote:Op woensdag 14 maart 2007 00:26 schreef Monidique het volgende:
[..]
Het is misplaatst en bezijden de waarheid. Hoe vaak de zogenaamde sceptici ook roepen dat ze vervolgd worden en mensen die naar de wetenschap kijken zich gedragen als dogmatische religieuzen, het wordt er niet meer waar van. In elk topic hoor ik over onheilsprofeten, samenzweringscomplotten, inquisities en dat soort dingen. De jihad komt eerder van de andere kant.
QED.quote:Op woensdag 14 maart 2007 00:28 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Zo naief had ik zelfs jou niet verwacht...
Jij houdt er van jezelf te horen lullen he? De sceptici zijn in dit geval net zo gevestigde wetenschappers. Zij wijzen erop, zoals goede wetenschappers horen te doen, dat de co2 theorie niet te bewijzen is. Svensmark's wolken zijn daarentegen wel bewezen. De spotprent is dus erg goed.quote:Op woensdag 14 maart 2007 00:41 schreef Monidique het volgende:
De sceptische jihad, de heilige oorlog tegen wetenschap en de mensen die meer waarde hechten daaraan dan aan dergelijke propaganda, komt eerder van de kant van de sceptici, waar ik jou schaamteloos generaliserend voor het gemak even onder reken, als je het niet erg vindt, dan van de kant van degenen die de gevestigde wetenschap hoog in het vaandel hebben. Mijn observatie wordt gevolgd door... een persoonlijke aanval, "naïef". Het is typerend en staaft het.
Het spijt me, maar dat hele gezever over Al Gore als profeet en mondiale opwarming als geloof en de groene inquisitie tegen iedereen die een beetje twijfel heeft, dat is een werkelijkheid die sommige sceptici zelf gecreëerd hebben en nu tegen ageren. Ze jagen op spoken, want zo is de werkelijkheid niet. Ze maken van zichzelf een slachtoffer. O, natuurlijk, er zullen gerust mensen zijn waar die spotprent op slaat, ik ken ze overigens niet, maar het is zeker geen representatieve spotprent en is dus zeker niet scherp.
Je liep anders constant als een hysterische zeekoe te janken over Verdonk. Blijkbaar heb je alleen vertrouwen in leiders als ze zeggen wat jij denkt.quote:Op dinsdag 13 maart 2007 22:56 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Nou kijk. Ik heb redelijk vertrouwen in onze leiders.
Oh, gaan we op de man spelen. Dan weet ik nog een leuke:quote:Op maandag 12 maart 2007 14:23 schreef Monidique het volgende:
Meer over de regisseur:
[..]
http://www.lobbywatch.org/p2temp2.asp?aid=38&page=1&op=2
Hm, ja, er is ten minste nog iemand wakker. Had eerder George W. Bush verwacht. Maar goed, had er bij moeten zetten 'wat betreft milieu'.quote:Op woensdag 14 maart 2007 07:23 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Je liep anders constant als een hysterische zeekoe te janken over Verdonk. Blijkbaar heb je alleen vertrouwen in leiders als ze zeggen wat jij denkt.
Waarom alleen om dat onderwerp? En kan je je ook vinden in de ideen voor nieuwe kerncentrales all over the world? Of de kolencentrales die en masse uit de grond worden gestampt in China?quote:Op woensdag 14 maart 2007 07:27 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Hm, ja, er is ten minste nog iemand wakker. Had eerder George W. Bush verwacht. Maar goed, had er bij moeten zetten 'wat betreft milieu'.
Wel eens van "hyperbool" gehoord? Vast wel, anders had je de term "jihad" niet gebruikt. Vreemd genoeg lijkt de stijlfiguur nog al eens alleen maar te werken als hij van jou af komt, in plaats van naar je toe.quote:Op woensdag 14 maart 2007 00:26 schreef Monidique het volgende:
[..]
Het is misplaatst en bezijden de waarheid. Hoe vaak de zogenaamde sceptici ook roepen dat ze vervolgd worden en mensen die naar de wetenschap kijken zich gedragen als dogmatische religieuzen, het wordt er niet meer waar van. In elk topic hoor ik over onheilsprofeten, samenzweringscomplotten, inquisities en dat soort dingen. De jihad komt eerder van de andere kant.
De vraag die je je moet stellen is, wie voert er oorlog tegen de wetenschap, ik heb de indruk dat het nu juist de CO2 histerie is die zeer, zeer onwetenschappelijk bezig is.quote:Op woensdag 14 maart 2007 00:41 schreef Monidique het volgende:
De sceptische jihad, de heilige oorlog tegen wetenschap
Met de politieke lading die het hele onderwerp heeft gekregen is het niet zo verbazend hoor. Bepaalde mensen zijn nou eenmaal niet zo tolerant wat betreft degene die niet aan hun kant staan.quote:Op woensdag 14 maart 2007 00:41 schreef Monidique het volgende:
De sceptische jihad, de heilige oorlog tegen wetenschap en de mensen die meer waarde hechten daaraan dan aan dergelijke propaganda, komt eerder van de kant van de sceptici, waar ik jou schaamteloos generaliserend voor het gemak even onder reken, als je het niet erg vindt, dan van de kant van degenen die de gevestigde wetenschap hoog in het vaandel hebben. Mijn observatie wordt gevolgd door... een persoonlijke aanval, "naïef". Het is typerend en staaft het.
Het spijt me, maar dat hele gezever over Al Gore als profeet en mondiale opwarming als geloof en de groene inquisitie tegen iedereen die een beetje twijfel heeft, dat is een werkelijkheid die sommige sceptici zelf gecreëerd hebben en nu tegen ageren. Ze jagen op spoken, want zo is de werkelijkheid niet. Ze maken van zichzelf een slachtoffer. O, natuurlijk, er zullen gerust mensen zijn waar die spotprent op slaat, ik ken ze overigens niet, maar het is zeker geen representatieve spotprent en is dus zeker niet scherp.
Dat geldt voor beide partijen. Dat gaat over en weer. Beide kanten hebben serieuze mensen aan boord en kinderachtige vingerwijzers.quote:Op woensdag 14 maart 2007 08:50 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Met de politieke lading die het hele onderwerp heeft gekregen is het niet zo verbazend hoor. Bepaalde mensen zijn nou eenmaal niet zo tolerant wat betreft degene die niet aan hun kant staan.
Het zal inderdaad aan beide kanten voorkomen...quote:Op woensdag 14 maart 2007 08:56 schreef Rock-shocker het volgende:
[..]
Dat geldt voor beide partijen. Dat gaat over en weer. Beide kanten hebben serieuze mensen aan boord en kinderachtige vingerwijzers.
Met welles-nietes-roepen heb je nog geen gezonde wetenschappelijke discussie en dat is wel wat er nu gebeurt.
quote:Op woensdag 14 maart 2007 08:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De vraag die je je moet stellen is, wie voert er oorlog tegen de wetenschap, ik heb de indruk dat het nu juist de CO2 histerie is die zeer, zeer onwetenschappelijk bezig is.
Op de man spelen? Ach ja, als je duidelijk maken dat deze man onbetrouwbaar is gebleken op de man spelen noemt... en nu weer een wetenschapper misleid heeft. Het zijn gewoon feiten, het is geen spotprent. Kom op, wees eens sceptisch.quote:Op woensdag 14 maart 2007 07:25 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Oh, gaan we op de man spelen. Dan weet ik nog een leuke:
[afbeelding]
Klik
Uiteraard is het een hyperbool. Zullen we dan ook maar ophouden met broeikasgeloof, profeet, Al Gore-adepten, en dat soort dingen? Mooi, geregeld. Overigens bezig jij dat niet voor zover ik weet.quote:Op woensdag 14 maart 2007 08:29 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Wel eens van "hyperbool" gehoord? Vast wel, anders had je de term "jihad" niet gebruikt.
Wat bedoel je?quote:Vreemd genoeg lijkt de stijlfiguur nog al eens alleen maar te werken als hij van jou af komt, in plaats van naar je toe.
Dit topic gaat over de documentaire (voor zover je zoiets die naam kunt geven).quote:Op woensdag 14 maart 2007 07:25 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Oh, gaan we op de man spelen. Dan weet ik nog een leuke:
[afbeelding]
Klik
En jij vindt het niet opvallend dat de IPCC nogal vaak haar in het verleden behaalde resultaten negeert?quote:Op woensdag 14 maart 2007 12:20 schreef Monidique het volgende:
Het lijkt erop dat die grafiek van de afgelopen duizend jaar verklaard is. Zoals ik al eerder zei, klopt de grafiek niet met de data van het IPCC. Het rapport van het IPCC toont namelijk helemaal geen warmere Middeleeuwen. Noch het rapport van 2007, noch het rapport van 2001.
Tenzij je natuurlijk gegevens van meer dan zeventien jaar oud neemt van het IPCC en de drie volgende rapporten negeert en zegt dat je bron het IPCC was:
[afbeelding]
Is het ondertussen niet duidelijk dat juist deze documentaire de grootste zwendel is?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |