Hij zoekt een externe flitser met KLEIN budget... De 580EX is een rib uit je lijf en een eerstgeborene...quote:Op zondag 4 februari 2007 22:37 schreef pirke het volgende:
De 580EX is meesterlijk, werkt heerlijk en flits krachtig! En warempel gaan die penlites van mij nog lang mee ook
Hmm, leuk idee als verjaarskadootje...quote:Op zondag 4 februari 2007 22:37 schreef pirke het volgende:
De 580EX is meesterlijk, werkt heerlijk en flits krachtig! En warempel gaan die penlites van mij nog lang mee ook
Er zit nog aardig wat electronica in flitsers. De huidige flitsers zijn bovendien ook nog eens erg zuinig. De Canon 430EX/550EX heeft bijv. een smallere beam op de cropped camera's.quote:Op maandag 5 februari 2007 09:56 schreef Jarno het volgende:
Waarom zijn flitsers eigenlijk zo schofterig duur? Ik heb het idee dat er een marge van 600% op zit ofzo...
Ja, de Super en dan de nikonversie. Hij bevalt mij prima! Hij kan ook zonder draadje als slave gebruikt worden en de prijs valt in verhouding erg mee.quote:Op maandag 5 februari 2007 17:36 schreef The_Order het volgende:
Wat zijn in het kort de meest belangrijke functies die de 580 wel heeft en de 430 niet volgens jullie?
En iemand ervaringen met de Sigma EF-500DG (al dan niet de SUPER versie?)
580 heeft als extra's (oa)quote:Op maandag 5 februari 2007 17:36 schreef The_Order het volgende:
Wat zijn in het kort de meest belangrijke functies die de 580 wel heeft en de 430 niet volgens jullie?
En iemand ervaringen met de Sigma EF-500DG (al dan niet de SUPER versie?)
erg jammer want de antwoorden staan nu ook gemixt en raken nu kant nog walquote:Op maandag 26 februari 2007 13:52 schreef Yoni het volgende:
TT gewijzigd, in verband met de vele flitsvragen besloten een centraal topic te maken.
Nee hoor, er is een topic van vandaag aan een topic van een aantal dagen geleden geplakt en de TT is gewijzigd. That's it, er staat niets door elkaar.quote:Op maandag 26 februari 2007 14:09 schreef morpheus_at_work het volgende:
[..]
erg jammer want de antwoorden staan nu ook gemixt en raken nu kant nog wal
Standaard flits van camera is bagger ofquote:Op maandag 26 februari 2007 13:35 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:
Die standaard flits is trouwens gewoon bagger.
Van de camera.quote:Op maandag 26 februari 2007 14:29 schreef Slungel het volgende:
[..]
Standaard flits van camera is bagger of
standaard flitser is bagger?
wisselend. zie 'm al voor 100 euroquote:Op maandag 16 april 2007 12:29 schreef Sebasser het volgende:
Leuk dat je steeds roept dat ie zo aantrekkelijk geprijst is en alles.
Maar nu lees ik nog nergens hoeveel ie nu eigelijk kost.
Als je het geld ervoor over hebt, neem dan de 580EX. Je hebt dan naast het volledig handmatig bedienen ook extra flitskracht en dat kan geen kwaad denk ikquote:Op zondag 27 mei 2007 20:55 schreef Mister.Ed het volgende:
Als ik nu naar het prijsverschil kijk tussen een Canon Speedlite 430ex en een Canon Speedlite 580ex dan vind ik deze niet benoemenswaardig (tja heb gewoon een goede baan en koop liever iets goeds dan dat ik bezuinig en spijt krijg).
Mja, ik denk dat je al snel aan zoiets zit. Zit er een mini jack op je 430ex?quote:Op donderdag 21 juni 2007 14:30 schreef PiperMaru het volgende:
Kan iemand mij vertellen wat voor kabel ik nodig heb om mijn 430EX te verbinden met mijn 30D?
Dus als ik de flitser op een paar meter afstand wil gebruiken, op bv een statief. (Ik wil graag wat flitstechnieken van Strobist uitproberen)
Ik zie bij Kamera Express wel een "Canon OC-E3, Off Shoe Cord SpeedLite" maar die kost 59 euro, vind ik nogal veel!
Met een radio trigger bedoel je? Volgens mij kan dat wel maar zover ik weet kosten die dingen honderden euro's. Of weet jij een goedkoper alternatief?quote:Op donderdag 21 juni 2007 15:37 schreef ..zapper het volgende:
Volgens mij kan de 430EX gewoon draadloos, weet niet of dat ook voor de 30D geldt.
Die Off-Shoe Cord moet je inderdaad hebben als je alle automatiek van je 430EX wilt houden. Een radiotrigger triggert alleen maar.quote:Op donderdag 21 juni 2007 14:30 schreef PiperMaru het volgende:
Kan iemand mij vertellen wat voor kabel ik nodig heb om mijn 430EX te verbinden met mijn 30D?
Dus als ik de flitser op een paar meter afstand wil gebruiken, op bv een statief. (Ik wil graag wat flitstechnieken van Strobist uitproberen)
Ik zie bij Kamera Express wel een "Canon OC-E3, Off Shoe Cord SpeedLite" maar die kost 59 euro, vind ik nogal veel!
Pfff da's balen. Maar zelfs als ik bereid zou zijn om 59 euro neer te tellen voor zo'n kabeltje, vind ik 0,6 meter ook te kort.quote:Op donderdag 21 juni 2007 16:39 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Die Off-Shoe Cord moet je inderdaad hebben als je alle automatiek van je 430EX wilt houden. Een radiotrigger triggert alleen maar.
Om hem als draadloze slave te laten flitsen ben je nóg een speedlite nodig die je als master instelt. Scheelt je een kabeltje, kost je een Speedlite
En ja, voor een vijfaderig snoertje met twee flitsschoentjes eraan is dat Canoneske kabeltje behoorlijk aan de prijs. Elk alternatief is echter nog prijziger en voorzover goedkoper werkt het maar half
Geen idee, ik heb het nog nooit geprobeerd, dacht dat het gewoon standaard ook in de camera zou zitten. Ik zal me er van het weekend eens in verdiepen.quote:Op donderdag 21 juni 2007 16:09 schreef PiperMaru het volgende:
[..]
Met een radio trigger bedoel je? Volgens mij kan dat wel maar zover ik weet kosten die dingen honderden euro's. Of weet jij een goedkoper alternatief?
Je kan ook nog eens kijken naar een ST-E2. Dat is een infrarood-zender van Canon waarmee je ook je 430EX kan aansturenquote:Op donderdag 21 juni 2007 16:45 schreef PiperMaru het volgende:
[..]
Pfff da's balen. Maar zelfs als ik bereid zou zijn om 59 euro neer te tellen voor zo'n kabeltje, vind ik 0,6 meter ook te kort.
Dus dat wordt sparen voor een 580ex...
Dan spaar ik liever door voor een 580ex... of koop er een tweedehandsquote:Op donderdag 21 juni 2007 21:32 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Je kan ook nog eens kijken naar een ST-E2. Dat is een infrarood-zender van Canon waarmee je ook je 430EX kan aansturenMoeten helaas ook nog EUR 200 kosten
Hele verstandige actiequote:Op donderdag 21 juni 2007 22:46 schreef PiperMaru het volgende:
[..]
Dan spaar ik liever door voor een 580ex... of koop er een tweedehands
Dat kun je naar believen in- en uitschakelen. Slowsynch gebruik je om flitslicht en daglicht te mengen wat misgaat op het moment dat het bestaande licht te weinig is voor een bruikbare sluitertijd. Zet je de slowsynch uit, dan mag de flitser het in zijn eentje opknappen, als langste tijd wordt dan datgene ingesteld wat je als maximum insteltquote:Op donderdag 27 december 2007 14:56 schreef Polleke83 het volgende:
kick..
Gisteren heb ik binnen (met natuurlijk veel te weing licht) geprobeerd wat foto's te maken met mn canon 350D met interne flitser en sigma 18-200 lens.
Nou viel me op dat als ik mn camera op diafragma-voorkeuze zet (3.5) hij zo flitst dat ik altijd tot een sluitertijd van 1/4 kwam, en als ik de camera op P zet (met flits) kwam hij tot een sluitertijd van 1/60, ook bij diafragma 3.5
Hoe komt dit?
Gewoon doenquote:Op vrijdag 25 april 2008 16:48 schreef Mr.Noodle het volgende:
Ik geef dit topic nog even een schop, ben op zoek naar een Flitser en zit te twijfelen..
product opnames als in fotografie van objecten?quote:Op vrijdag 25 april 2008 17:07 schreef morpheus_at_work het volgende:
wie heeft er ervaring met studiolampen voor product opnames
Drie alternatieven:quote:Op vrijdag 2 mei 2008 12:22 schreef Werewolf het volgende:
Ik heb nog geen externe flitser en de onboard flitser van mijn Nikon D80 heeft toch wel veel beperkingen.
Nu wil ik niet teveel uitgeven aan een flitser, maar toch een goede hebben (dubbeltje, eerste rang).
Nu zijn er de Speedlite flitsers van Nikon waarvan ik hoor dat ze goed zijn, maar bijvoorbeeld de SB 600 is alweer 200 euro.
Enig idee of er een goed alternatief is voor bijvoorbeeld de halve prijs?
Tweedehands is ook niet echt een probleem, maar Marktplaats vind ik altijd eng met dure mechanische spullen.
Ben nog een totale nitwit wat flitsers betreft, dus alle advies is welkom!
Bedankt...quote:Op vrijdag 2 mei 2008 12:35 schreef Ouwesok het volgende:
Met een Nikon zou ik zelf voor alternatief 1 gaan
Ik heb dus een SB-800 en bevalt prima. Ik vind het alleen jammer dat ie zo Intertoys-achtig aanvoelt (plastic; lijkt wel stevig, dat wel). Kon 'm nieuw krijgen voor 230,- anders had ik m ook niet gekocht.quote:Op vrijdag 2 mei 2008 13:03 schreef Werewolf het volgende:
[..]
Bedankt...
Dat antwoord wilde ik juist niet horen![]()
Maar ik denk wel dat je gelijk hebt. Zometeen heb ik spijt van mijn uitgegeven geld en kan ik alsnog gaan sparen voor een goede.
Heb in Het grote kleine fotografie ruilhoekje Deel II wel wel een vraag gesteld voor eventueel een tweedehandsje...
Kleine objecten , waarvoor je mini studio gebruikt, heb een 2 tal continu-licht lampen op het oog die geen hitte afgevenquote:Op vrijdag 25 april 2008 19:06 schreef rudedeltadude het volgende:
[..]
product opnames als in fotografie van objecten?
ikke
Remote modus...optie in je menu van je sb heet Su-4quote:Op woensdag 7 mei 2008 19:24 schreef Doodkapje het volgende:
Ik ben ff aan het spelen met m'n Nikon Speedlight SB-800 en nou vroeg ik me af of ik m ook kan laten triggeren door andere flitsers behalve de interne van mijn D80. Je moet een kanaal kiezen en je camera ook op dat kanaal zetten, anders werkt het niet. Weet iemand of er een stand is, waardoor hij getriggerd wordt door bv. studioflitsers en flitsers van andere merken camera's zonder dat creative lighting shizzle gedoe?
Doe ff normaal/vriendelijkquote:Op woensdag 7 mei 2008 20:26 schreef limpix het volgende:
[..]
Remote modus...optie in je menu van je sb heet Su-4
Lees je handleiding eens...ofzo?
Ah,... dus er zit al een SU-4 unit ingebouwd? Want ik heb geen extra SU-4 unit...quote:Op woensdag 7 mei 2008 22:17 schreef veldmuis het volgende:
Nee, je moet de camera idd op SU-4 zetten. Kan in het menu (midden van dat selectieknopje 2 seconden ingedrukt houden) en dan de optie rechtsboven. Die selecteren (staat standaard op master) en op SU-4 zetten. Dan kan de SB-800 meeflitsen met bijvoorbeeld compact cams, of eh...TL-buizen.
Als ik mijn SB-800 op SU4 zet, flitst-ie d.m.v. z'n fotocel vrolijk mee met de studioflitsers, zonder dat ik iets in de camera (d200) hoef te verzetten. De studioflitsers worden draadloos door de camera getriggerd m.b.v. zender/ontvanger.quote:Op woensdag 7 mei 2008 22:17 schreef veldmuis het volgende:
Nee, je moet de camera idd op SU-4 zetten. Kan in het menu (midden van dat selectieknopje 2 seconden ingedrukt houden) en dan de optie rechtsboven. Die selecteren (staat standaard op master) en op SU-4 zetten. Dan kan de SB-800 meeflitsen met bijvoorbeeld compact cams, of eh...TL-buizen.
Dat bevestigt mijn verhaal. Ergens waar ik 'camera' schreef had inderdaad flitser moeten staan.quote:Op donderdag 8 mei 2008 12:40 schreef DigiPire het volgende:
[..]
Als ik mijn SB-800 op SU4 zet, flitst-ie d.m.v. z'n fotocel vrolijk mee met de studioflitsers, zonder dat ik iets in de camera (d200) hoef te verzetten. De studioflitsers worden draadloos door de camera getriggerd m.b.v. zender/ontvanger.
Ja klopt thanks. Het werkt,... maar ik was in de veronderstelling dat je voor de SU-4 modus ook een SU-4 unit moest hebben...quote:Op donderdag 8 mei 2008 12:40 schreef DigiPire het volgende:
[..]
Als ik mijn SB-800 op SU4 zet, flitst-ie d.m.v. z'n fotocel vrolijk mee met de studioflitsers, zonder dat ik iets in de camera (d200) hoef te verzetten. De studioflitsers worden draadloos door de camera getriggerd m.b.v. zender/ontvanger.
Tja, mijn portemonne zegt dat ik de 600 kan aanschaffen. Ik vraag me echter af of de 800 (die ik liever kocht) voldoende meerwaarde gaat geven voor bijna de dubbele prijs.quote:Op maandag 15 september 2008 12:06 schreef Shark.Bait het volgende:Als ik je post lees heb je al min of meer uitgemaakt welke flitser het moet worden (de 600 ). Leuke van de SB800 vind ik echter dat hij ook in commander mode te zetten is.
Okee, dat helpt. Die 10% extra gaan het verschil tussen 159 of 195 euro echt niet goedmaken denk ik.quote:Op maandag 15 september 2008 20:52 schreef Shark.Bait het volgende:
in commander mode kan je andere flitsers aansturen (sb 600, 800 of sb 900) via infrarood licht. Maar je kan dat ook met de ingebouwde flits van sommige nikon camera's. Ik denk dat de 600 voor 90% van de gevallen voldoende is voor wat je wil.
Bedankt voor het zoeken. Ik had Google al geprobeerd, maar mss niet uitgebreid genoegquote:Op maandag 15 september 2008 23:41 schreef Shark.Bait het volgende:
google vond deze
zo te zien heeft de 800 balanced fill flash en de 600 niet. en ik moet zeggen dat ik dat wel eens gebruik daarom...
Je maakt me nieuwsgierig. Waar heb je die sb-800 gehaald voor dat geld?quote:Op woensdag 7 mei 2008 19:28 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Ik heb dus een SB-800 en bevalt prima. Kon 'm nieuw krijgen voor 230,- anders had ik m ook niet gekocht.
Klopt, geen enkele digitale camera kan tegen een hoge ontsteekspanning. Op internet zijn lijsten te vinden welke flitsers veilig zijn voor digitale camera's en welke niet. Google eens naar jouw type flitser. Je 2e oplossing zou je even moeten proberen.quote:Op vrijdag 19 september 2008 10:27 schreef Osramp het volgende:
schijnt dat de D80 niet tegen een hoge ontsteekspanning kan?
Is het anders een oplossing om mijn oude Braun (Metz imitatie) staafflister met een slave-oogje te triggeren op de interne flits van de D80?
Ik geloof alleen dat die slave-oogjes erg moeilijk te krijgen zijnquote:Op vrijdag 19 september 2008 20:37 schreef ACT-F het volgende:
Je 2e oplossing zou je even moeten proberen.
klikquote:Op vrijdag 19 september 2008 21:36 schreef Osramp het volgende:
[..]
Ik geloof alleen dat die slave-oogjes erg moeilijk te krijgen zijnBen al drie kwartier bezig met allerlei webshops af te zoeken. Kan bij konijnenberg, kameraexpress, kameranu niet vinden wat ik hebben moet. Kans dat ik dit lokaal in Maastricht ga vinden is dus klein ben ik bang. Zou Mediamarkt zoiets hebben?
Hoe noemen ze zo'n ding want op google komt ik met termen als "slaaf flits" of "remote trigger" ook al niet veel verder. Wél heel veel zelfbouwschema's en daar heb ik de tijd dus niet voor.
Kijk voor een slaveunit eens op het Duitse hoekje van ebay, ze worden daar bij massa's aangebodenquote:Op vrijdag 19 september 2008 21:36 schreef Osramp het volgende:
[..]
Ik geloof alleen dat die slave-oogjes erg moeilijk te krijgen zijnBen al drie kwartier bezig met allerlei webshops af te zoeken. Kan bij konijnenberg, kameraexpress, kameranu niet vinden wat ik hebben moet. Kans dat ik dit lokaal in Maastricht ga vinden is dus klein ben ik bang. Zou Mediamarkt zoiets hebben?
Hoe noemen ze zo'n ding want op google komt ik met termen als "slaaf flits" of "remote trigger" ook al niet veel verder. Wél heel veel zelfbouwschema's en daar heb ik de tijd dus niet voor.
Good old Goudengids weet de echte fotozaken wel te vindenquote:Op vrijdag 19 september 2008 21:36 schreef Osramp het volgende:
Kans dat ik dit lokaal in Maastricht ga vinden is dus klein ben ik bang.
I know, dat is de enige fatsoenlijke fotozaak die de stad rijk is. Daar ga ik dus dadelijk ook heen. Probleem is dat ze alleen schofterig duur zijn, ze vragen nu ¤249,- voor een tweedehands SB-600 (die kost nieuw op kieskeurig vanaf ¤159,-).quote:Op vrijdag 19 september 2008 22:13 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Good old Goudengids weet de echte fotozaken wel te vinden
http://www.foto-rembrandt.nl/
I see, zitten op de Huufkes. Dat weet ik wel te vinden aangezien ik daar zakelijk 3x per maand kom, net een uur rijden. Dadelijk even bellen, bedankt voor de tip.quote:Op vrijdag 19 september 2008 22:28 schreef ACT-F het volgende:
En anders huur je er toch één?
http://www.pixto-f.eu/prijslijst_nikon_verhuur.html
Ze zitten in Nuenen, dat is te doen vanuit Maastricht.
Deze heb ik ook, maar dan de Canon variant. Gekocht voor ¤159. Met z'n richtgetal van 53 is het een enorm krachtige flitser, zeker voor die prijs. Op de flitser zelf valt praktisch niets in te stellen: Uit, TTL, 1/1 flits, 1/16 flits en test. En een rood lampje om aan te geven dat het gereed is om te flitsen. Er zit een zoomkop in die zich automatisch aanpast aan de brandpuntsafstand. De kop is zowel horizontaal (180 graden links, 90 graden rechts) als verticaal (90 graden naar boven, 7 graden naar beneden) te bewegen. En voorzien van een uitschuifbare reflector om het licht diffuser te maken.quote:
Wij hebben hier zo'n Metz 48AF-1, maar dan voor Konica-Minolta/Sony.quote:Op dinsdag 30 september 2008 17:13 schreef problematiQue het volgende:
Ik wil aan de flitser!
Metz 48 AF-1
]
Ik heb een Pentax k100d super.
Ik heb sinds kort de SB600 maar deze heeft ook een TTL BL modequote:Op maandag 15 september 2008 23:41 schreef Shark.Bait het volgende:
google vond deze
zo te zien heeft de 800 balanced fill flash en de 600 niet. en ik moet zeggen dat ik dat wel eens gebruik daarom...
Jepquote:
Ik ben heel benieuwd naar de resultaten van het indirect flitsen i.c.m de subflits. Dat zal op een dancefeest lastig worden, maar als je de mogelijkheid hebt dan ben ik benieuwd naar de resultaten. Wat ga je precies fotograferen? Portretfoto's? Danceacts? Zet je EV lager als je over grotere afstanden gaat fotograferen i.v.m. rook.quote:Op donderdag 12 februari 2009 20:20 schreef ebeaydojraes het volgende:
ik heb ff een Metz 58 AF1 geleend, aangezien ik zaterdag nacht tijdens een dance feestje moet fotograferen. Iemand nog tips?
Die meetmethoden moet ik me even in verdiepen, heb ik zo rap geen ander antwoord op dan dat de evalutative meestal de beste resultaten geeft maar wat ondoorgrondelijk is in zijn werking.quote:Op zondag 15 februari 2009 16:49 schreef Ynske het volgende:
Welke intelligente jongman/vrouw kan mijn niet werkende brein wat info verschaffen.
ik heb een 420ex flitser van canon, deze kan ik instellingen vanuit de camera meegeven.
hierbij zit de optie e-ttl evaluatief of gemiddeld, wat doet deze optie?
daarnaast kun je kiezen voor de optie 1e gordijn en 2e gordijn, k begrijp dat 1e gordijn bij het begin van de opname is en 2e gordijn bij het begin, en bij het einde van de opname. maar waarvoor gebruik je de laatste optie?
edit: sorry en sorryquote:Op zondag 15 februari 2009 16:49 schreef Ynske het volgende:
Welke intelligente jongeman/vrouw kan mijn niet werkende brein wat info verschaffen.
ok dank je voor de uitlegquote:Op zondag 15 februari 2009 16:55 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Die meetmethoden moet ik me even in verdiepen, heb ik zo rap geen ander antwoord op dan dat de evalutative meestal de beste resultaten geeft maar wat ondoorgrondelijk is in zijn werking.
Die sync op het tweede gordijn geeft de flits net voor het tweede sluitergordijn dichtgaat. Het heeft twee effecten:
1 Bij mengen van bestaand licht en flitslicht komt de nadruk op het bestaande licht (verschil is tegenwoordig marginaal, maar toch).
2 en de belangrijkste. Bij een lange tijd en een bewegend onderwerp krijg je een natuurlijker effect, de beweging is dan naar de flits toe gewist. Normaal is dat net andersom, eerst freeze en dan een gewiste beweging. Zodra je onderwerpen bewegen zet je hem dus op het tweede gordijn (of je zet hem er één keer op en haalt hem er nooit meer af)
[quote]quote:Op zondag 15 februari 2009 16:57 schreef Ynske het volgende:
[..]
ok dank je voor de uitleg
als hij op dat tweede gordijn staat, en je hebt een korte sluitertijd dan flitst hij 1 keer, bij een langere sluitertijd 2x is die eerste keer dan om de boel gewoon te belichten?
E-TTL geeft altijd twee flitsen. De eerste is om de belichting in te stellen, die tweede is de eigenlijke flits.quote:Op zondag 15 februari 2009 16:57 schreef Ynske het volgende:
[..]
ok dank je voor de uitleg
als hij op dat tweede gordijn staat, en je hebt een korte sluitertijd dan flitst hij 1 keer, bij een langere sluitertijd 2x is die eerste keer dan om de boel gewoon te belichten?
ben nu aan t testen wat ik er allemaal mee kan enzo
ja net geprobeerdquote:Op zondag 15 februari 2009 17:00 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
[quote]
Weet je dat zeker? Als ik 'm op het 2e gordijn zet flitst hij toch echt alleen maar aan het einde van de opnametijd.
Welke camera heb je?
nu je het zegt ja, t valt me idd opquote:Op zondag 15 februari 2009 17:01 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
E-TTL geeft altijd twee flitsen. De eerste is om de belichting in te stellen, die tweede is de eigenlijke flits.
Als je heel goed oplet, kun je die eerste flits al zien op het moment dat je spiegel net weg is, hij is iets kleiner dan de hoofdflits.
Met name bij het fotograferen van kleine beestjes heb ik nogal wat opnamen verspeeld omdat het beestje van de meetflits schrikt en wegspringt nog voor de hoofdflits afgaat.
Geeft juist wel een tof effect, soms. Ik doe het ook wel eens bij landschappen. Gewoon een beetje inflitsen zodat de voorgrond wat extra belicht is. En dan iso/sluitertijd/diafragma zo dat de avondlucht nog sfeervol is.quote:Op zondag 15 februari 2009 17:07 schreef Ynske het volgende:
n
[..]
nu je het zegt ja, t valt me idd op
ga ik nog even doork weet nu ook weer waarom ik liever met lampen werk of gewoon zonder flits, k vind dit lastig
je flitser heeft een bepaald bereik, waarom zijn er mensen die in schemer ervoor kiezen om te flitsen. dan krijg je toch alleen datgene dat in het bereik is lichter en de achtergrond zwart? of zie ik t verkeerd?
Langere sluitertijd. Door de flits 'bevries' je de voorgrond, dat de achtergrond dan (een beetje) bewogen is boeit niet zo veel.quote:en hoe zorg je er dan voor dat bij bv een feest je de mensen belicht hebt en dus scherp, maar dat je de achtergrond ook nog levendig hebt?
Als je een meetsysteem als E-TTL zijn gang laat gaan in de schemering krijg je een correct aangeflitst onderwerp en een correct belichte achtergrond. Door met de correctieknoppen van zowel belichtingsautomaat als voor de flitser (rechts voor het statusdisplay bij jou) te spelen kun je naar believen de mix veranderen. Kost even oefening, maar ik ken ook mensen die het op timmermansoog, gevoel en flitsmeter hebben moeten leren.quote:Op zondag 15 februari 2009 17:07 schreef Ynske het volgende:
n
[..]
nu je het zegt ja, t valt me idd op
ga ik nog even doork weet nu ook weer waarom ik liever met lampen werk of gewoon zonder flits, k vind dit lastig
je flitser heeft een bepaald bereik, waarom zijn er mensen die in schemer ervoor kiezen om te flitsen. dan krijg je toch alleen datgene dat in het bereik is lichter en de achtergrond zwart? of zie ik t verkeerd?
Net als bij voorgaande, door de mix van je automaat en de E-TTL.quote:en hoe zorg je er dan voor dat bij bv een feest je de mensen belicht hebt en dus scherp, maar dat je de achtergrond ook nog levendig hebt?
bedoel je het display op mn camera? k kan nl niets op flitser instellen als alleen standaard of h flitsen.quote:Op zondag 15 februari 2009 17:47 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Als je een meetsysteem als E-TTL zijn gang laat gaan in de schemering krijg je een correct aangeflitst onderwerp en een correct belichte achtergrond. Door met de correctieknoppen van zowel belichtingsautomaat als voor de flitser (rechts voor het statusdisplay bij jou) te spelen kun je naar believen de mix veranderen. Kost even oefening, maar ik ken ook mensen die het op timmermansoog, gevoel en flitsmeter hebben moeten leren.
[..]
slowsync, kan k nu niet vinden, zometeen verder zoeken. wat gaat er dan mis? k geloof dat k niet helemaal begrijp wat er verkeerd gaat danquote:Net als bij voorgaande, door de mix van je automaat en de E-TTL.
Let er overigens wel op dat je je camera op 'slowsync' instelt, anders gaat ie zodra er een flitser meedoet op 1/200s staan en mag de Speedlite het in zijn eentje opknappen en dan krijg je die typerende flitsopnamen met van die zwarte achtergronden en zo.
Die H is volgens mij voor high-speed synchronisatie, dan kan je ook bij snellere sluitertijden dan 1/250e flitsen.quote:Op zondag 15 februari 2009 18:12 schreef Ynske het volgende:
[..]
bedoel je het display op mn camera? k kan nl niets op flitser instellen als alleen standaard of h flitsen.
k weet dat ik de belichting van de flitser ook via de camera kan instellen (over of onder belichten) k geloof dat k van de week maar eens moet gaan spelen buiten.
Als je op een stand schiet waar je zelf de sluitertijd kan bepalen (M, TV) heb je niks te maken met 'slowsync'. Het is in feite niks anders dan flitsen bij een wat langere sluitertijd.quote:[..]
slowsync, kan k nu niet vinden, zometeen verder zoeken. wat gaat er dan mis? k geloof dat k niet helemaal begrijp wat er verkeerd gaat dan
Qua instellingsmogelijkheden is de 420ex redelijk beperkt, volgens mij is de enige manier om dat te beinvloeden dmv. de flitscompensatie op je camera.quote:en om dan nog even verder te vragen... k las ergens dat je de intensiteit van je flitser kunt beïnvloeden, is dat alleen met hogere flitsers of ook met de 420 ex? en hoe dan?
eigenlijk best logischquote:Op zondag 15 februari 2009 18:31 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Die H is volgens mij voor high-speed synchronisatie, dan kan je ook bij snellere sluitertijden dan 1/250e flitsen.
[..]
ok, maar goed als je op de AV stand schiet heb je er wel iets mee van doen, * Ynske gaat verder zoekenquote:Als je op een stand schiet waar je zelf de sluitertijd kan bepalen (M, TV) heb je niks te maken met 'slowsync'. Het is in feite niks anders dan flitsen bij een wat langere sluitertijd.
[..]
ja ok dat snap ik, maar die intensiteit is dat dan harder of zachter flitsen? of is dat het over of onder belichten ?quote:Qua instellingsmogelijkheden is de 420ex redelijk beperkt, volgens mij is de enige manier om dat te beinvloeden dmv. de flitscompensatie op je camera.
Als je automatisch flitst komt het neer op iets onder of overbelichten. Knop zit op de tweecijferige EOSsen rechtsvoor het statusdisplay.quote:Op zondag 15 februari 2009 18:48 schreef Ynske het volgende:
ja ok dat snap ik, maar die intensiteit is dat dan harder of zachter flitsen? of is dat het over of onder belichten ?
Goed bijna een jaar na dato, dat ik m'n eerdere reply heb gedaan, eindelijk vandaag een 430EXII gekochtquote:Op vrijdag 25 april 2008 16:48 schreef Mr.Noodle het volgende:
Ik geef dit topic nog even een schop, ben op zoek naar een Flitser en zit te twijfelen..
quote:Op dinsdag 24 februari 2009 18:59 schreef Ronalld het volgende:
Hm, ik dien binnenkort een soort van concertje van een klein bandje te verslaan op een gala. Hiervoor beschik ik over een D80 met 18-55mm 3.5-5.6 VR en een 55-200 4.0-5.6. Als flitser heb ik een goedkope Sunpak PF30x met diffusor, waar ik verder best tevreden over ben. In het verleden merkte ik wel nogal dat drumstellen en ook gitaren wel gevoelig zijn voor reflecties, waardoor je dus een hele onfijne foto krijgt. Ik kan wel dichtbij genoeg komen om alleen m'n 18-55 nodig te hebben, maar aangezien de band natuurlijk niet stil zit is 1/60ste wel een minimum denk ik. Wat het met het aanwezige licht niet gaat lukken.
Lang verhaal, mijn idee is: Kan ik minder hard flitsen, zeg, met diffusor en dan de flitser op -1.0, en vervolgens de sluiter iets langer openhouden? Of hou ik dan hetzelfde onnatuurlijke licht? Een beetje actie in een concert foto geeft waarschijnlijk wel wat sfeer enzo. Of is flitsen helemaal passé en moet ik gewoon de ISO naar 1600 trappen?
Flitsen tijdens een optreden is not done. Je hindert het publiek ermee. Je hindert de artiest ermee. Niet doen dus!quote:Op dinsdag 24 februari 2009 18:59 schreef Ronalld het volgende:
Of is flitsen helemaal passé en moet ik gewoon de ISO naar 1600 trappen?
Staat al in bestelling bij broer konijn.. Maar wegens leveringsproblemen schiet dat niet bepaalt op en heb ik er weinig hoop op dat deze er tijdig is.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 20:03 schreef Noxa het volgende:
Of koop een 50mm f/1.8 kost je 100 euro maar heb je een top lichtsterke lens. Welk ik denk echt geschikt is voor de job.
m lenen bij iemand? iig niet flitsenquote:Op dinsdag 24 februari 2009 20:10 schreef Ronalld het volgende:
[..]
Staat al in bestelling bij broer konijn.. Maar wegens leveringsproblemen schiet dat niet bepaalt op en heb ik er weinig hoop op dat deze er tijdig is.
Ik denk dat deze setup een vervelend kleur(temperatuur)verschil gaat leveren. Het erg koele van de flitser en het zeer warme van de goude zijde. Dat verschil trek je ook niet recht met je witbalans dan...quote:Op zaterdag 28 februari 2009 21:54 schreef Erasmo het volgende:
Ik wil binnenkort een close-up van iemands hoofd maken maar ik zit met beperkte middelen; ik wil links een reportageflitser met plu zetten en rechts de gouden zijde van een reflectiescherm gebruiken. Iemand ideeën of opmerkingen over deze setup?
Ik zou wit doen. Mijn ervaring met zilver is dat ie teveel reflecteert, te hard.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 22:12 schreef Erasmo het volgende:
Wit of toch misschien zilver?
Er gaan wrs ook een paar low-key zwart wit shots komen, welke kleur zou ik dan moeten gebruiken?
Wat is volgens jou de goede positie dan?quote:Op zaterdag 28 februari 2009 22:22 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Ik zou wit doen. Mijn ervaring met zilver is dat ie teveel reflecteert, te hard.
met low key? ook wit. Misschien heb je dan zelfs aan alleen je flitser genoeg als je die goed positioneert.
Als het ook alleen een gezichtsportret is, dan is links/rechts een beetje achter de persoon denk ik wel goed, met misschien een witte reflectie van voor.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 22:27 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Wat is volgens jou de goede positie dan?
Morgen als ik thuis ben alles maar even proberen
Zilveren zijde van het reflectiescherm gebruiken...filter op je flitser om het flitslicht een andere temperatuur te geven ?quote:Op zaterdag 28 februari 2009 21:54 schreef Erasmo het volgende:
Ik wil binnenkort een close-up van iemands hoofd maken maar ik zit met beperkte middelen; ik wil links een reportageflitser met plu zetten en rechts de gouden zijde van een reflectiescherm gebruiken. Iemand ideeën of opmerkingen over deze setup?
eigen batterijen in 4x aa'squote:Op maandag 25 januari 2010 15:40 schreef Chinless het volgende:
Ik heb een Canon EOS1000D, echter wil ik hier een flitser bij aanschaffen.
Nu viel mijn oog op de 430ex II van canon. Is dit iets?
Waar ik dan niet uit ben, moet die persee een eigen accu/batterijen? of kan ik die aansluiten op mijn batterygrip?
Leuk experiment! Etos huismerkquote:Op zondag 8 maart 2009 22:24 schreef Erasmo het volgende:
Even lopen spelen om het spul uit te testen. Nog best lastig, zelfportretten maken zo
[ afbeelding ]
Setup:
[ afbeelding ]
Het gewicht maakt mij niet zoveel uit, maar eigenlijk is het dus gewoon een schijt ding.quote:Op maandag 25 januari 2010 16:18 schreef angel008 het volgende:
[..]
eigen batterijen in 4x aa's
aansluiten op de grip gaat niet wel kan je (voor de 580EX II) een powerpack kopen maar deze werkt ook alleen maar als er ook 4 aa's inzit dus lichter zal je setup er niet van worden
Definieer 'schijt'quote:Op maandag 25 januari 2010 18:00 schreef Chinless het volgende:
[..]
Het gewicht maakt mij niet zoveel uit, maar eigenlijk is het dus gewoon een schijt ding.
Weet iemand hoeveel shots je ongeveer maakt met een setje volle AA's (Duracel m3 of Die GP2700 batterijen)
mijn god heb je enig idee hoever je jezelf nu naar beneden haalt..quote:Op maandag 25 januari 2010 18:00 schreef Chinless het volgende:
[..]
Het gewicht maakt mij niet zoveel uit, maar eigenlijk is het dus gewoon een schijt ding.
Weet iemand hoeveel shots je ongeveer maakt met een setje volle AA's (Duracel m3 of Die GP2700 batterijen)
Het zijn inderdaad schijtdingen. Gebruik de interne flitser.quote:Op maandag 25 januari 2010 18:00 schreef Chinless het volgende:
Het gewicht maakt mij niet zoveel uit, maar eigenlijk is het dus gewoon een schijt ding.
eensch zijn beter en worden gevoed door je grip !quote:Op maandag 25 januari 2010 19:13 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het zijn inderdaad schijtdingen. Gebruik de interne flitser.
Ja dat weet ik ja, maar ik kan dr gewoon slecht tegenquote:Op maandag 25 januari 2010 18:49 schreef angel008 het volgende:
[..]
mijn god heb je enig idee hoever je jezelf nu naar beneden haalt..
met 4 volle AA's (gp2700) kan ik 2 weekend lopen flitsen op feesten (en dat met een 580EXII)
Dat is meestal zo met elektrische apparaten. Dacht je soms dat er een hamster in zat?quote:Op maandag 25 januari 2010 22:22 schreef Chinless het volgende:
Ik bedoel dan koop je een simpel ding, moet je hem voeden met batterijen, maar goed voldoende daar over.
Wat kom je tekort aan je huidige interne flitser?quote:Wat geef jij voor advies dan als alternatief.
Professionele fotos maken doe ik nog niet, het is puur ter speelgoed.
Nou hij zou gewoon via de accu van de camera / grip kunnen gaan he.quote:Op maandag 25 januari 2010 22:28 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat is meestal zo met elektrische apparaten. Dacht je soms dat er een hamster in zat?![]()
Afgelopen zomer was het nacht, op het strand... ik wilde toen vanaf het strand een normale foto van de zee maakte, dit was niet mogelijk!quote:[..]
Wat kom je tekort aan je huidige interne flitser?
hmm zee fotograferen 's nachts.quote:Op maandag 25 januari 2010 22:41 schreef Chinless het volgende:
[..]
Nou hij zou gewoon via de accu van de camera / grip kunnen gaan he.
[..]
Afgelopen zomer was het nacht, op het strand... ik wilde toen vanaf het strand een normale foto van de zee maakte, dit was niet mogelijk!
Verder is het nu ook, dat ik voor een X bedrag dat soort spul mag aanschaffen, dus ik dacht aan die grip, flitser en een extra accu voor in die grip, maar een alternatief of tips hoor ik dan ook graag.
En jij denkt dat je met een externe flitser wel de Noordzee kan uitlichten?quote:Op maandag 25 januari 2010 22:41 schreef Chinless het volgende:
[..]
Nou hij zou gewoon via de accu van de camera / grip kunnen gaan he.
[..]
Afgelopen zomer was het nacht, op het strand... ik wilde toen vanaf het strand een normale foto van de zee maakte, dit was niet mogelijk!
Verder is het nu ook, dat ik voor een X bedrag dat soort spul mag aanschaffen, dus ik dacht aan die grip, flitser en een extra accu voor in die grip, maar een alternatief of tips hoor ik dan ook graag.
Tuurlijk, de Metz Blitzkrieg 1945 is er prima geschikt voor:quote:Op maandag 25 januari 2010 23:05 schreef Erasmo het volgende:
En jij denkt dat je met een externe flitser wel de Noordzee kan uitlichten?
Nicequote:Op dinsdag 26 januari 2010 21:14 schreef mrSPLIFFY het volgende:
Alo! Ik was gisteren bij mn oom en die was fotograaf, maar hij heeft er niet echt zin meer in.. En als ik ff z'n Ziggo zou instaleren had hij een verassing voor mij!
Ik heb dus zijn Flitset gekregen!!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Het is een Set van Multbliz de minilite 200, 3 lampen met statieven en paraplu's en een Softbox!
Nu heb ik wel een beetje lopen klooien maar heb hier echt nul ervaring mee...
Hebben jullie nog tips? Of leuke experimentjes??
Je kan beter ff op Amazon kijkenquote:Op dinsdag 26 januari 2010 21:25 schreef mrSPLIFFY het volgende:
ja morgen idd ff naar de stad voor boek te kijken...
Heb nu alleen mezelf als model( messie is aan t werk, maar wil ook eigenlijk niet
)
Veel spelen + youtube. En probeer foto's na te doen qua belichting, leer je ook een hoop vanquote:Op dinsdag 26 januari 2010 21:48 schreef mrSPLIFFY het volgende:
owkee cool, dank voor de tip
*heb em al gevonden...Ziet er erg mooi uit hoor maarre
ook nog tips voor nederlandse boeken?
ik spreek op zich best wel goed engels, maar technisch engels is toch a whole different cup of tea...laat maar zeggen
Zo lang? Bij mij duurt het gemiddeld een weekje of 2 a 3 maximaal.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 15:16 schreef Ronhui het volgende:
de YONGNUO YN462 Speedlite Flash with Stands + Soft Pouch is 35 dollar bij Dealextreme (inlussief verzending) voor mij is ie ook onderweg. => http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.32979
Heb die besteld samen met een remote trigger setje, ook 35 dollar. => http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.37744
Duurt een weekje of 4 voordat ie bij je thuis is, maar dan heb je ook een leuk setje.
Ik ga liever uit van wat langer, valt het altijd meequote:Op vrijdag 30 juli 2010 16:26 schreef freud het volgende:
[..]
Zo lang? Bij mij duurt het gemiddeld een weekje of 2 a 3 maximaal.
Bedoel je niet de 430EX II? Wat heeft die voor voordelen boven de Nissin, de laatste heeft een hoger richtgetal en een tweede invulflitser.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 17:53 schreef Erasmo het volgende:
¤204 is aardig aan de prijs, daar haal je ook een 420II voor...
Geen ervaring, maar het ziet er wel erg fraai en volledig uit:quote:Op donderdag 29 juli 2010 19:15 schreef Pagan het volgende:
Ik overweeg de Nissin Speedlite DI 866 voor bij mijn Canon 1000D. De recensies zijn positief, het lijkt mij een veelzijdige flitser waarmee ik niet snel tegen beperkingen aanloop die je met een eenvoudigere flitser misschien wel hebt.
Het is voornamelijk voor huis, tuin en keukengebruik. Naar een concert neem ik uiteraard geen flitser mee.
Heeft iemand hier ervaring met dit merk/type flitser of misschien andere tips?
Alvast bedankt.
Ik zie je bericht nu pas! Ja, ik heb de flitser ruim 2 jaar gebruikt op Canon Powershot S5 en inmiddels uitgeleend aan iemand met een 50D. Ik heb zelf de 5D MKII waar het ook voortreffelijk mee werkt in E-TTL2 stand. Degelijk en zeer zuinig met de batterijen. Een aanrader! Het nadeel is dat je voor een software update op Sigma aangewezen bent. Dit heb je mogelijk nodig als de flitser op nieuw type Canon wilt gebruiken. Gelukkig heb ik zelfs na mijn garantieperiode een gratis software update kunnen krijgen.quote:
Kijk, daar heb ik wat aan, dank je!quote:Op woensdag 15 december 2010 21:22 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik zie je bericht nu pas! Ja, ik heb de flitser ruim 2 jaar gebruikt op Canon Powershot S5 en inmiddels uitgeleend aan iemand met een 50D. Ik heb zelf de 5D MKII waar het ook voortreffelijk mee werkt in E-TTL2 stand. Degelijk en zeer zuinig met de batterijen. Een aanrader! Het nadeel is dat je voor een software update op Sigma aangewezen bent. Dit heb je mogelijk nodig als de flitser op nieuw type Canon wilt gebruiken. Gelukkig heb ik zelfs na mijn garantieperiode een gratis software update kunnen krijgen.
En weer een update, speciaal voor de Canon 600D.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 21:24 schreef ACT-F het volgende:
Metz heeft sinds een maand weer nieuwe firmware updates![]()
http://www.metz.de/en/pho(...)oad-flash-units.html
Denk het niet. Ik kan hem namelijk ook los gebruiken, dus niet op de camera, door op een knopje op de zender te drukken.quote:Op zondag 31 juli 2011 21:10 schreef Pizza_Boom het volgende:
Niet toevallig gewoon stukje soft en hardware in je Canons die op je camera zelf reageren, waar de Vivitar niet op reageert. En dus eigenlijk het hele setje het niet doet?
Als ik de kroeg zo bekijk hebben ze een wit plafond. Maak daar gebruik van door indirect te flitsen. Dat ziet er meestal een stuk beter uit. Zonder flits is in een bruincafé bijna geen optie, tenzij de onderwerpen statisch zijn. Zie hier mijn voorbeeld, eentje zonder flits en eentje met indirecte flits:quote:Op zondag 16 december 2012 23:51 schreef Orbox het volgende:
Ik was laatst gevraagd om foto's te maken op een verjaardag van de jarige en haar gasten. Het was in een mooi klein kroegje en ik heb nog niet veel ervaring met mijn flitser (Nikon SB-24) dus ik heb wat geëxperimenteerd en het viel me alles mee.
Het is echt tof om te doen en ik ben best tevreden over de resultaten.
Tegen het einde van de avond heb ik nog gespeeld met rear curtain om van die trails te krijgen, dat was ook vet.
Hier een aantal foto's, als jullie iets op te merken hebben hoor ik dat graag!
Of zoals dat op het internet gaat: C&C pls
[ link | afbeelding ]
Untitled by StijnnH, on Flickr
[ link | afbeelding ]
Untitled by StijnnH, on Flickr
[ link | afbeelding ]
Untitled by StijnnH, on Flickr
Werkt dat niet zo dat als je erbij flitst zal dat zwarte gat ook blijven, aangezien je flitser dan gewoon uitrekent minder flits nodig te hebben?quote:Op maandag 17 december 2012 10:49 schreef Chell het volgende:
Als je meer van de omgeving belicht wilt hebben en niet wilt dat de mensen verdwijnen in een zwart gat: ISO omhoog.
Oke.quote:Op maandag 17 december 2012 11:34 schreef Chell het volgende:
Nope, je ISO verhogen zorgt er júist voor dat je omgevingslicht meeneemt en dat is wat je wilt om dat zwarte gat te voorkomenDe flitser gaat ook niet minder flitsen doordat je de ISO of sluitertijd aanpast, de ETTL werkt door middel van een voorflits die wordt afgevuurd voordat de echte flits afgaat.
Eigenlijk moet je ook eerst je omgevingslicht meten, zonder flits en op basis daarvan je instellingen kiezen.
Vaak denken mensen dat je bij flitsen op een hele lage ISO moet gaan zitten, maar dat hoeft dus niet. Probeer maar eens uitVoordeel is ook dat je dan dus geen langere sluitertijden nodig hebt en je geen bewegingsonscherpte krijgt en/of met statief moet gaan werken
Zie ook bijvoorbeeld dit artikel: http://www.nandoonline.com/tutorials/tut_flits.html
Een klein beetje beweging kun je wel 'wegflitsen' maar bijvoorbeeld op de ijsdans foto die je in het andere topic geplaatst hebt daar lijkt een van de meisjes wel een spook omdat je de boarding door haar heen kunt zien. Dat kan een leuk effect geven soms, maar lijkt met niet echt de bedoeling bij alle foto;squote:Op maandag 17 december 2012 11:38 schreef Stefan het volgende:
[..]
Oke.
Maar ik heb de ISO dit weekend juist laag gehouden en de shutter trager en flitsen op tweede gordijn.
Was op een feest in een kerk, dus veel ruimte en sfeerlicht en kaarsjes. Die vang je dan met de trage shutter, de flits bevriest de mensen op de grond die bewegen.
Heb bv een foto
F7,1
ISO 400
Shutter 1/5 sec
Dansende mensen zijn bevroren, hele zaal is verlicht, niet met flits maar met sfeerverlichting.
Ik stond dan wel met mijn manfrotto op de dansvloer
Was besloten feest dus kan helaas de foto hier niet neerzetten.
Als je sfeer wilt vastleggen, dan moet je uiteraard foto 1 hebben, maar mijn opdracht was om onderwerpen vast te leggen. De eerste foto werd door de opdrachtgever totaal niet op prijs gesteld, te donker. Natuurlijk kan de ISO verder omhoog, maar het blijft gelig licht. De flitssterkte kan ik omlaag schroeven, maar dat gaat ten koste van de egaliteit van de belichting, het zag er echt niet uit.quote:Op maandag 17 december 2012 06:51 schreef Uncle het volgende:
Foto 1 heeft de sfeer die in foto 2 totaal is weggeflitst... Het ziet er in elk geval uit alsof het laatste rondje al geweest is en de lichten aan zijn gegaan. Dat lijkt me niet de sfeer die je wilt pakken in je foto's (?)
Wellicht is de eerste wel erg aan de donkere kant maar daar kan de ISO nog wel wat omhoog (dat moet geen probleem zijn met een 5dII). Wil je toch perse flitsen dan zou ik bij het flitsen in elk geval de flashcompensation een heel stuk omlaag schroeven... Uiteindelijk heb je alleen een vulflits nodig en lijkt het mij niet de bedoeling om de hele 'kamer' uit te lichten.
Eens kijkenquote:Op maandag 17 december 2012 15:13 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Als je sfeer wilt vastleggen, dan moet je uiteraard foto 1 hebben, maar mijn opdracht was om onderwerpen vast te leggen. De eerste foto werd door de opdrachtgever totaal niet op prijs gesteld, te donker. Natuurlijk kan de ISO verder omhoog, maar het blijft gelig licht. De flitssterkte kan ik omlaag schroeven, maar dat gaat ten koste van de egaliteit van de belichting, het zag er echt niet uit.
Als dit de opdracht was dan zijn we uiteraard snel uitgepraatquote:Op maandag 17 december 2012 15:13 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Als je sfeer wilt vastleggen, dan moet je uiteraard foto 1 hebben, maar mijn opdracht was om onderwerpen vast te leggen. De eerste foto werd door de opdrachtgever totaal niet op prijs gesteld, te donker. Natuurlijk kan de ISO verder omhoog, maar het blijft gelig licht. De flitssterkte kan ik omlaag schroeven, maar dat gaat ten koste van de egaliteit van de belichting, het zag er echt niet uit.
Ik schiet altijd in RAW. Dit is na correctie. Het origineel is veel te rood, dat komt mede omdat ik mijn witbalans ingesteld heb op flits. Foto 1 is eigenlijk per ongeluk omdat ik te snel achter elkaar schoot en de flitser nog niet opgeladen was. Als ik in deze kroeg zonder flits ga fotograferen kan ik 80% direct weggooien, vooral door bewegingsonscherpte. Wat je overhoudt is enigszins acceptabel. Het publiek en de opdrachtgever wil echter zichzelf terugzien op de foto's, en het liefst lekker veel foto's. Tja, dan maar foto 2 hè. Nog altijd beter dan direct flitsen.quote:Op maandag 17 december 2012 15:21 schreef Stefan het volgende:
Kun je raw schieten? dan kun je achteraf de witbalans veranderen. En heel makkelijk geel wegfilteren
Maar dat gele hoort er ook wel een beetje bij
Dat viel dus tegen, want de 3 mensen vlak voor het podium renden zowat in een polonaise. Ik kan de ISO omhoogschroeven, maar dan heb ik in de nabewerking minder marge om de donkere partijen uit te lichten.quote:Op maandag 17 december 2012 15:30 schreef Stefan het volgende:
Je zal zelfs zonder flits al veel betere resultaten krijgen met 1/50 of 1/25. Zo te zien staan de mensen redelijk op 1 plek.
En aangezien je met de 5DII fotografeert zou je zelfs nog een ISO stap hoger kunnen
Bij RAW heb je toch geen echt origineel? Dan stel zje in Digital Photo Editor gewoon een andere witbalans in.quote:Op maandag 17 december 2012 15:33 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik schiet altijd in RAW. Dit is na correctie. Het origineel is veel te rood, dat komt mede omdat ik mijn witbalans ingesteld heb op flits. Foto 1 is eigenlijk per ongeluk omdat ik te snel achter elkaar schoot en de flitser nog niet opgeladen was. Als ik in deze kroeg zonder flits ga fotograferen kan ik 80% direct weggooien, vooral door bewegingsonscherpte. Wat je overhoudt is enigszins acceptabel. Het publiek en de opdrachtgever wil echter zichzelf terugzien op de foto's, en het liefst lekker veel foto's. Tja, dan maar foto 2 hè. Nog altijd beter dan direct flitsen.
Maar waarom heb je de shutter op 1/100 staanquote:Op maandag 17 december 2012 15:37 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat viel dus tegen, want de 3 mensen vlak voor het podium renden zowat in een polonaise. Ik kan de ISO omhoogschroeven, maar dan heb ik in de nabewerking minder marge om de donkere partijen uit te lichten.
Te veel beweging, vooral vanwege de artiesten op het podium die redelijk snel van positie veranderen en om de beurt alle delen van het publiek aankijken. Denk aan handgebaren, die zijn al heel snel onscherp bij te lange sluitertijden.quote:Op maandag 17 december 2012 15:38 schreef Stefan het volgende:
[..]
Maar waarom heb je de shutter op 1/100 staan
In jouw voorbeeld is voldoende blauwlicht aanwezig, waardoor witbalanscorrectie uitstekend gaat. In die kroeg hangen kroonluchters met een gele kap waardoor praktisch al het blauwlicht eruit gefilterd wordt, waardoor correctie in zeer beperkte mate gaat. Let maar eens op hoeveel blauw er verdwenen is op foto 1 vergeleken met foto 2.quote:Op maandag 17 december 2012 15:37 schreef Stefan het volgende:
[..]
Bij RAW heb je toch geen echt origineel? Dan stel zje in Digital Photo Editor gewoon een andere witbalans in.
[ afbeelding ]
Dit is gewoon een goede bewerking!quote:Op maandag 17 december 2012 15:37 schreef Stefan het volgende:
[..]
Bij RAW heb je toch geen echt origineel? Dan stel zje in Digital Photo Editor gewoon een andere witbalans in.
[ afbeelding ]
dank jequote:Op maandag 17 december 2012 20:26 schreef Pizza_Boom het volgende:
Bij die onderste had een kleine invulflits wel een mooiere uitlichting van de gezichten gegeven.
[..]
Dit is gewoon een goede bewerking!
Contrast doe ik meestal een stapje omhoog. Kleurverzadiging laat ik vrijwel altijd ongemoeid. In geval van een foto zonder flits moet ik flink sleutelen om de donkere partijen uit te lichten en de lichte partijen te dimmen. De kleurtemperaturen moet ik altijd bijstellen, omdat de verlichting vrijwel altijd gloeilamp of halogeen is.quote:Op maandag 17 december 2012 16:06 schreef Stefan het volgende:
Het blijft ook een lastige setting
Heb je bij de bewerking contrast en kleurverzadiging omhoog gegooid?
Ik zie in mn raw files dat ik dat bij beide 1 stap heb gedaan
[ afbeelding ]
Deze foto is in dezelfde ruimte zonder flits en heb ik niet gebruikt (niet bewerkt, op sharpen na)
[ afbeelding ]
Mooi gedaanquote:Op dinsdag 18 december 2012 12:49 schreef Stefan het volgende:
Met de Canon Speedlite gestrobist
[ afbeelding ]
F5,6, shutter 1/10sec, ISO 800
Ik vind de sfeer er niet weggeflitst zelf, het licht is wmb natuurlijk verdeeld en als je niet beter weet ziet het er uit alsof de zaal zo verlicht is. Vind m zelf een beetje lijken op zo'n geënsceneerde modefotoquote:Op dinsdag 18 december 2012 12:50 schreef ACT-F het volgende:
Je zult overigens zien dat jouw foto 1 door het publiek gewaardeerd wordt omdat ze er zelf herkenbaar op staan, ondanks dat de sfeer eruit geflitst is.
Dat is de kunst van het goed indirect flitsten, maar de bezoekers weten natuurlijk dat zij ander licht zagen dan ze op de foto zien. Overigens een prima foto verder, ik zou hetzelfde gedaan hebben.quote:Op dinsdag 18 december 2012 12:53 schreef Stefan het volgende:
[..]
Ik vind de sfeer er niet weggeflitst zelf, het licht is wmb natuurlijk verdeeld en als je niet beter weet ziet het er uit alsof de zaal zo verlicht is. Vind m zelf een beetje lijken op zo'n geënsceneerde modefoto
Afgezien van monopod of statief heb ik qua belichting zowat alles geprobeerd. Gezien de drukte was een statief ook niet echt haalbaar. 2e gordijn wil ik nog proberen. Ik ben nu de onbewerkte foto's aan het bekijken, het valt me op dat ik vooral aan de kleurtemperaturen te veel gesleuteld heb, dat had achteraf misschien minder gekund. Wat vind je hiervan?quote:Op dinsdag 18 december 2012 13:11 schreef Stefan het volgende:
Het is vooral een kwestie van proberen. Ik zou als ik een opdracht heb in een kroeg gewoon met statief of monopod werken, shutter omlaag en 2e gordijn flitsen. ook inflitsen wellicht en belichting paar stappen zwakker maken, Zeker de foto hierboven zou daardoor meer sfeer krijgen.
De voorste rij bevries je dan meteen.
Ik ben verder geen expert maar ik probeer dingen en dit werkt voor mij
dat is a veel meer sfeerquote:Op dinsdag 18 december 2012 13:22 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Afgezien van monopod of statief heb ik qua belichting zowat alles geprobeerd. Gezien de drukte was een statief ook niet echt haalbaar. 2e gordijn wil ik nog proberen. Ik ben nu de onbewerkte foto's aan het bekijken, het valt me op dat ik vooral aan de kleurtemperaturen te veel gesleuteld heb, dat had achteraf misschien minder gekund. Wat vind je hiervan?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik heb het een slag naar rechts geroteerd, de lichte partijen fors verminderd vergeleken met de vorige foto.quote:Op dinsdag 18 december 2012 13:27 schreef Stefan het volgende:
Verder misschien de fotos iets rechter zetten, worden ze iets kleiner van maar heb zelf t gevoel dat je een beetje scheef staat
Alleen de vorige kleuren waren mooier en sfeervoller vond ikquote:Op dinsdag 18 december 2012 13:53 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik heb het een slag naar rechts geroteerd, de lichte partijen fors verminderd vergeleken met de vorige foto.
[ afbeelding ]
Opvallend, want ik heb niets veranderd aan de kleuren, alleen de lichte partijen eruit gehaald. Kennelijk is het rode licht wat voor de sfeer zorgt teveel gefilterd. Ik heb dat weer teruggeschroefd, meer contrast meer kleurtemperatuur. Ook belichting verlaagd en de donkere partijen iets uitgelicht.quote:Op dinsdag 18 december 2012 14:20 schreef Stefan het volgende:
[..]
Alleen de vorige kleuren waren mooier en sfeervoller vond ik
Leuk he, strobisten. Ik heb 2 flitsers en speel er ook wel eens mee:quote:Op dinsdag 18 december 2012 12:49 schreef Stefan het volgende:
Met de Canon Speedlite gestrobist
[ afbeelding ]
F5,6, shutter 1/10sec, ISO 800
Heel leuk er mee te werken ja, deze heb ik de vrouw van buiten geflitst omdat ze anders door t raampje niet was te zienquote:Op dinsdag 18 december 2012 15:39 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Leuk he, strobisten. Ik heb 2 flitsers en speel er ook wel eens mee:
[ link | afbeelding ]
Discobal Strobist by Sporingerdam, on Flickr
[ link | afbeelding ]
Strobist self portrait #1 by Pizza_Boom, on Flickr
Ken ik. Ik heb een TTL kabel en dan kan ik dus de een als master en de ander als slave gebruiken. Scheelt echter dat ik echt de nader gedetailleerd kan aansturen in vuurkracht.quote:Op dinsdag 18 december 2012 15:56 schreef Stefan het volgende:
Ik heb 2 SL maar de ene stuurt de andere aan, ik heb geen master flitsfunctie op mn camera want geen flitser
Ja zon kabel wil ik ook nog ff halenquote:Op dinsdag 18 december 2012 16:08 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ken ik. Ik heb een TTL kabel en dan kan ik dus de een als master en de ander als slave gebruiken. Scheelt echter dat ik echt de nader gedetailleerd kan aansturen in vuurkracht.
Eigenlijk wil ik er nog een extra flitser bij. 1 Master (verbonden aan de camera) kan 2 flitsgroepen aansturen. Mja, daar gebruik ik het dan weer te weinig voor.quote:
Koop eerst de Zoom van januari, ligt nu in de winkel. Daarin naast informatie over flitsers en techniek ook een vergelijking van 7 flitsers, inclusief meetresultaten wat het richtgetal van die flitsers nu echt is.quote:Op donderdag 20 december 2012 10:59 schreef Chicolate het volgende:
Gezocht: reportage flitser voor Canon 7D voor heul goedkoop.
Reden? Partyfotografie in donkere kroegjes en vervelende autofocus flitsen door mijn interne flitser.
Eisen? Kop moet recht omhoog, rood autofocus licht en sterk genoeg voor portretten van max 5 mensen in een donkere kroeg. Ik zou niet weten wat ik zelf in zou willen stellen, heb geen ervaring met flitsen.
Budget? 75 euro. Ja dat is weinig, maar budget is eigenlijk 0 en ik wil er ook nog een ding om te bouncen achter zetten en dat gaat ook geld kosten. Nodig in januari, geen tijd om te sparen tussendoor.
De opties die ik zelf zag in mijn poging het halve internet af te zoeken:
Metz 36 AF-5 (40 euro) Kop kan niet draaien, dus niet via plafond flitsen in portret
Canon 420EX (50 euro)
Canon 380 EX (60 euro) Na wat verder googlen valt deze af, 420EX is beter
Metz 48 AF-1 (75 euro)
Tussentijdse conclusie: mensen in de Randstad verkopen hun flitsers niet, de reistijd naar elke locatie is minstens 2 uur. Ik weet dat Metz nu een cashback-actie heeft, net als Canon, maar daarmee komen de kosten alsnog te hoog uit dus dat is even geen optie nu. Ik neig het meest naar de Metz 48 AF-1 maar vraag me af of die niet te duur is (want niet meer verkrijgbaar en goedkoopste nieuwprijs was 166 euro) en het is 3 uur reizen, enkele reis. Opsturen ben ik geen fan van, ik wil zien of dat ding nog werkt als ik hem koop. En anders de Metz 36 AF-5 omdat die gewoon goedkoop is en ik volgens mij nog niet zo heel veel vraag van een flitser dus beter de overige 35 euro kan 'sparen' voor een sterkere flitser.
Dus, iemand advies of gedachtes hierover?
Dat denk ik niet, de 420EX en 48 AF-1 zijn allebei oude modellen die niet nieuw meer verkocht worden. En aan een vergelijking tussen de 430EX II en Metz 50/52 heb ik niet veel, want dat zijn nieuwere modellenquote:Op donderdag 20 december 2012 13:14 schreef Pagan het volgende:
[..]
Koop eerst de Zoom van januari, ligt nu in de winkel. Daarin naast informatie over flitsers en techniek ook een vergelijking van 7 flitsers, inclusief meetresultaten wat het richtgetal van die flitsers nu echt is.
Dat helpt je wellicht met jouw keuze maken.
Geen ideequote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |