Die meetmethoden moet ik me even in verdiepen, heb ik zo rap geen ander antwoord op dan dat de evalutative meestal de beste resultaten geeft maar wat ondoorgrondelijk is in zijn werking.quote:Op zondag 15 februari 2009 16:49 schreef Ynske het volgende:
Welke intelligente jongman/vrouw kan mijn niet werkende brein wat info verschaffen.
ik heb een 420ex flitser van canon, deze kan ik instellingen vanuit de camera meegeven.
hierbij zit de optie e-ttl evaluatief of gemiddeld, wat doet deze optie?
daarnaast kun je kiezen voor de optie 1e gordijn en 2e gordijn, k begrijp dat 1e gordijn bij het begin van de opname is en 2e gordijn bij het begin, en bij het einde van de opname. maar waarvoor gebruik je de laatste optie?
edit: sorry en sorryquote:Op zondag 15 februari 2009 16:49 schreef Ynske het volgende:
Welke intelligente jongeman/vrouw kan mijn niet werkende brein wat info verschaffen.
ok dank je voor de uitlegquote:Op zondag 15 februari 2009 16:55 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Die meetmethoden moet ik me even in verdiepen, heb ik zo rap geen ander antwoord op dan dat de evalutative meestal de beste resultaten geeft maar wat ondoorgrondelijk is in zijn werking.
Die sync op het tweede gordijn geeft de flits net voor het tweede sluitergordijn dichtgaat. Het heeft twee effecten:
1 Bij mengen van bestaand licht en flitslicht komt de nadruk op het bestaande licht (verschil is tegenwoordig marginaal, maar toch).
2 en de belangrijkste. Bij een lange tijd en een bewegend onderwerp krijg je een natuurlijker effect, de beweging is dan naar de flits toe gewist. Normaal is dat net andersom, eerst freeze en dan een gewiste beweging. Zodra je onderwerpen bewegen zet je hem dus op het tweede gordijn (of je zet hem er één keer op en haalt hem er nooit meer af)
[quote]quote:Op zondag 15 februari 2009 16:57 schreef Ynske het volgende:
[..]
ok dank je voor de uitleg
als hij op dat tweede gordijn staat, en je hebt een korte sluitertijd dan flitst hij 1 keer, bij een langere sluitertijd 2x is die eerste keer dan om de boel gewoon te belichten?
E-TTL geeft altijd twee flitsen. De eerste is om de belichting in te stellen, die tweede is de eigenlijke flits.quote:Op zondag 15 februari 2009 16:57 schreef Ynske het volgende:
[..]
ok dank je voor de uitleg
als hij op dat tweede gordijn staat, en je hebt een korte sluitertijd dan flitst hij 1 keer, bij een langere sluitertijd 2x is die eerste keer dan om de boel gewoon te belichten?
ben nu aan t testen wat ik er allemaal mee kan enzo
ja net geprobeerdquote:Op zondag 15 februari 2009 17:00 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
[quote]
Weet je dat zeker? Als ik 'm op het 2e gordijn zet flitst hij toch echt alleen maar aan het einde van de opnametijd.
Welke camera heb je?
nu je het zegt ja, t valt me idd opquote:Op zondag 15 februari 2009 17:01 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
E-TTL geeft altijd twee flitsen. De eerste is om de belichting in te stellen, die tweede is de eigenlijke flits.
Als je heel goed oplet, kun je die eerste flits al zien op het moment dat je spiegel net weg is, hij is iets kleiner dan de hoofdflits.
Met name bij het fotograferen van kleine beestjes heb ik nogal wat opnamen verspeeld omdat het beestje van de meetflits schrikt en wegspringt nog voor de hoofdflits afgaat.
Geeft juist wel een tof effect, soms. Ik doe het ook wel eens bij landschappen. Gewoon een beetje inflitsen zodat de voorgrond wat extra belicht is. En dan iso/sluitertijd/diafragma zo dat de avondlucht nog sfeervol is.quote:Op zondag 15 februari 2009 17:07 schreef Ynske het volgende:
n
[..]
nu je het zegt ja, t valt me idd op
ga ik nog even doork weet nu ook weer waarom ik liever met lampen werk of gewoon zonder flits, k vind dit lastig
je flitser heeft een bepaald bereik, waarom zijn er mensen die in schemer ervoor kiezen om te flitsen. dan krijg je toch alleen datgene dat in het bereik is lichter en de achtergrond zwart? of zie ik t verkeerd?
Langere sluitertijd. Door de flits 'bevries' je de voorgrond, dat de achtergrond dan (een beetje) bewogen is boeit niet zo veel.quote:en hoe zorg je er dan voor dat bij bv een feest je de mensen belicht hebt en dus scherp, maar dat je de achtergrond ook nog levendig hebt?
Als je een meetsysteem als E-TTL zijn gang laat gaan in de schemering krijg je een correct aangeflitst onderwerp en een correct belichte achtergrond. Door met de correctieknoppen van zowel belichtingsautomaat als voor de flitser (rechts voor het statusdisplay bij jou) te spelen kun je naar believen de mix veranderen. Kost even oefening, maar ik ken ook mensen die het op timmermansoog, gevoel en flitsmeter hebben moeten leren.quote:Op zondag 15 februari 2009 17:07 schreef Ynske het volgende:
n
[..]
nu je het zegt ja, t valt me idd op
ga ik nog even doork weet nu ook weer waarom ik liever met lampen werk of gewoon zonder flits, k vind dit lastig
je flitser heeft een bepaald bereik, waarom zijn er mensen die in schemer ervoor kiezen om te flitsen. dan krijg je toch alleen datgene dat in het bereik is lichter en de achtergrond zwart? of zie ik t verkeerd?
Net als bij voorgaande, door de mix van je automaat en de E-TTL.quote:en hoe zorg je er dan voor dat bij bv een feest je de mensen belicht hebt en dus scherp, maar dat je de achtergrond ook nog levendig hebt?
bedoel je het display op mn camera? k kan nl niets op flitser instellen als alleen standaard of h flitsen.quote:Op zondag 15 februari 2009 17:47 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Als je een meetsysteem als E-TTL zijn gang laat gaan in de schemering krijg je een correct aangeflitst onderwerp en een correct belichte achtergrond. Door met de correctieknoppen van zowel belichtingsautomaat als voor de flitser (rechts voor het statusdisplay bij jou) te spelen kun je naar believen de mix veranderen. Kost even oefening, maar ik ken ook mensen die het op timmermansoog, gevoel en flitsmeter hebben moeten leren.
[..]
slowsync, kan k nu niet vinden, zometeen verder zoeken. wat gaat er dan mis? k geloof dat k niet helemaal begrijp wat er verkeerd gaat danquote:Net als bij voorgaande, door de mix van je automaat en de E-TTL.
Let er overigens wel op dat je je camera op 'slowsync' instelt, anders gaat ie zodra er een flitser meedoet op 1/200s staan en mag de Speedlite het in zijn eentje opknappen en dan krijg je die typerende flitsopnamen met van die zwarte achtergronden en zo.
Die H is volgens mij voor high-speed synchronisatie, dan kan je ook bij snellere sluitertijden dan 1/250e flitsen.quote:Op zondag 15 februari 2009 18:12 schreef Ynske het volgende:
[..]
bedoel je het display op mn camera? k kan nl niets op flitser instellen als alleen standaard of h flitsen.
k weet dat ik de belichting van de flitser ook via de camera kan instellen (over of onder belichten) k geloof dat k van de week maar eens moet gaan spelen buiten.
Als je op een stand schiet waar je zelf de sluitertijd kan bepalen (M, TV) heb je niks te maken met 'slowsync'. Het is in feite niks anders dan flitsen bij een wat langere sluitertijd.quote:[..]
slowsync, kan k nu niet vinden, zometeen verder zoeken. wat gaat er dan mis? k geloof dat k niet helemaal begrijp wat er verkeerd gaat dan
Qua instellingsmogelijkheden is de 420ex redelijk beperkt, volgens mij is de enige manier om dat te beinvloeden dmv. de flitscompensatie op je camera.quote:en om dan nog even verder te vragen... k las ergens dat je de intensiteit van je flitser kunt beïnvloeden, is dat alleen met hogere flitsers of ook met de 420 ex? en hoe dan?
eigenlijk best logischquote:Op zondag 15 februari 2009 18:31 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Die H is volgens mij voor high-speed synchronisatie, dan kan je ook bij snellere sluitertijden dan 1/250e flitsen.
[..]
ok, maar goed als je op de AV stand schiet heb je er wel iets mee van doen, * Ynske gaat verder zoekenquote:Als je op een stand schiet waar je zelf de sluitertijd kan bepalen (M, TV) heb je niks te maken met 'slowsync'. Het is in feite niks anders dan flitsen bij een wat langere sluitertijd.
[..]
ja ok dat snap ik, maar die intensiteit is dat dan harder of zachter flitsen? of is dat het over of onder belichten ?quote:Qua instellingsmogelijkheden is de 420ex redelijk beperkt, volgens mij is de enige manier om dat te beinvloeden dmv. de flitscompensatie op je camera.
Als je automatisch flitst komt het neer op iets onder of overbelichten. Knop zit op de tweecijferige EOSsen rechtsvoor het statusdisplay.quote:Op zondag 15 februari 2009 18:48 schreef Ynske het volgende:
ja ok dat snap ik, maar die intensiteit is dat dan harder of zachter flitsen? of is dat het over of onder belichten ?
Goed bijna een jaar na dato, dat ik m'n eerdere reply heb gedaan, eindelijk vandaag een 430EXII gekochtquote:Op vrijdag 25 april 2008 16:48 schreef Mr.Noodle het volgende:
Ik geef dit topic nog even een schop, ben op zoek naar een Flitser en zit te twijfelen..
quote:Op dinsdag 24 februari 2009 18:59 schreef Ronalld het volgende:
Hm, ik dien binnenkort een soort van concertje van een klein bandje te verslaan op een gala. Hiervoor beschik ik over een D80 met 18-55mm 3.5-5.6 VR en een 55-200 4.0-5.6. Als flitser heb ik een goedkope Sunpak PF30x met diffusor, waar ik verder best tevreden over ben. In het verleden merkte ik wel nogal dat drumstellen en ook gitaren wel gevoelig zijn voor reflecties, waardoor je dus een hele onfijne foto krijgt. Ik kan wel dichtbij genoeg komen om alleen m'n 18-55 nodig te hebben, maar aangezien de band natuurlijk niet stil zit is 1/60ste wel een minimum denk ik. Wat het met het aanwezige licht niet gaat lukken.
Lang verhaal, mijn idee is: Kan ik minder hard flitsen, zeg, met diffusor en dan de flitser op -1.0, en vervolgens de sluiter iets langer openhouden? Of hou ik dan hetzelfde onnatuurlijke licht? Een beetje actie in een concert foto geeft waarschijnlijk wel wat sfeer enzo. Of is flitsen helemaal passé en moet ik gewoon de ISO naar 1600 trappen?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |