abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 15 februari 2009 @ 11:29:09 #126
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_66077389
*zucht* flitsen is nix voor mij. moet nog veul leren.
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 15 februari 2009 @ 16:49:34 #127
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_66088236
Welke intelligente jongman/vrouw kan mijn niet werkende brein wat info verschaffen.

ik heb een 420ex flitser van canon, deze kan ik instellingen vanuit de camera meegeven.
hierbij zit de optie e-ttl evaluatief of gemiddeld, wat doet deze optie?
daarnaast kun je kiezen voor de optie 1e gordijn en 2e gordijn, k begrijp dat 1e gordijn bij het begin van de opname is en 2e gordijn bij het begin, en bij het einde van de opname. maar waarvoor gebruik je de laatste optie?
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 15 februari 2009 @ 16:55:07 #128
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_66088447
quote:
Op zondag 15 februari 2009 16:49 schreef Ynske het volgende:
Welke intelligente jongman/vrouw kan mijn niet werkende brein wat info verschaffen.

ik heb een 420ex flitser van canon, deze kan ik instellingen vanuit de camera meegeven.
hierbij zit de optie e-ttl evaluatief of gemiddeld, wat doet deze optie?
daarnaast kun je kiezen voor de optie 1e gordijn en 2e gordijn, k begrijp dat 1e gordijn bij het begin van de opname is en 2e gordijn bij het begin, en bij het einde van de opname. maar waarvoor gebruik je de laatste optie?
Die meetmethoden moet ik me even in verdiepen, heb ik zo rap geen ander antwoord op dan dat de evalutative meestal de beste resultaten geeft maar wat ondoorgrondelijk is in zijn werking.

Die sync op het tweede gordijn geeft de flits net voor het tweede sluitergordijn dichtgaat. Het heeft twee effecten:
1 Bij mengen van bestaand licht en flitslicht komt de nadruk op het bestaande licht (verschil is tegenwoordig marginaal, maar toch).
2 en de belangrijkste. Bij een lange tijd en een bewegend onderwerp krijg je een natuurlijker effect, de beweging is dan naar de flits toe gewist. Normaal is dat net andersom, eerst freeze en dan een gewiste beweging. Zodra je onderwerpen bewegen zet je hem dus op het tweede gordijn (of je zet hem er één keer op en haalt hem er nooit meer af)

Oh.....eh...
quote:
Op zondag 15 februari 2009 16:49 schreef Ynske het volgende:
Welke intelligente jongeman/vrouw kan mijn niet werkende brein wat info verschaffen.
edit: sorry en sorry
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 15 februari 2009 @ 16:57:54 #129
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_66088544
quote:
Op zondag 15 februari 2009 16:55 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Die meetmethoden moet ik me even in verdiepen, heb ik zo rap geen ander antwoord op dan dat de evalutative meestal de beste resultaten geeft maar wat ondoorgrondelijk is in zijn werking.

Die sync op het tweede gordijn geeft de flits net voor het tweede sluitergordijn dichtgaat. Het heeft twee effecten:
1 Bij mengen van bestaand licht en flitslicht komt de nadruk op het bestaande licht (verschil is tegenwoordig marginaal, maar toch).
2 en de belangrijkste. Bij een lange tijd en een bewegend onderwerp krijg je een natuurlijker effect, de beweging is dan naar de flits toe gewist. Normaal is dat net andersom, eerst freeze en dan een gewiste beweging. Zodra je onderwerpen bewegen zet je hem dus op het tweede gordijn (of je zet hem er één keer op en haalt hem er nooit meer af)
ok dank je voor de uitleg
als hij op dat tweede gordijn staat, en je hebt een korte sluitertijd dan flitst hij 1 keer, bij een langere sluitertijd 2x is die eerste keer dan om de boel gewoon te belichten?

ben nu aan t testen wat ik er allemaal mee kan enzo
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  zondag 15 februari 2009 @ 17:00:08 #130
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_66088607
quote:
Op zondag 15 februari 2009 16:57 schreef Ynske het volgende:

[..]

ok dank je voor de uitleg
als hij op dat tweede gordijn staat, en je hebt een korte sluitertijd dan flitst hij 1 keer, bij een langere sluitertijd 2x is die eerste keer dan om de boel gewoon te belichten?
[quote]

Weet je dat zeker? Als ik 'm op het 2e gordijn zet flitst hij toch echt alleen maar aan het einde van de opnametijd.

Welke camera heb je?
Huilen dan.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 15 februari 2009 @ 17:01:44 #131
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_66088664
quote:
Op zondag 15 februari 2009 16:57 schreef Ynske het volgende:

[..]

ok dank je voor de uitleg
als hij op dat tweede gordijn staat, en je hebt een korte sluitertijd dan flitst hij 1 keer, bij een langere sluitertijd 2x is die eerste keer dan om de boel gewoon te belichten?

ben nu aan t testen wat ik er allemaal mee kan enzo
E-TTL geeft altijd twee flitsen. De eerste is om de belichting in te stellen, die tweede is de eigenlijke flits.

Als je heel goed oplet, kun je die eerste flits al zien op het moment dat je spiegel net weg is, hij is iets kleiner dan de hoofdflits.
Met name bij het fotograferen van kleine beestjes heb ik nogal wat opnamen verspeeld omdat het beestje van de meetflits schrikt en wegspringt nog voor de hoofdflits afgaat.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 15 februari 2009 @ 17:02:18 #132
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_66088675
quote:
Op zondag 15 februari 2009 17:00 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

[quote]

Weet je dat zeker? Als ik 'm op het 2e gordijn zet flitst hij toch echt alleen maar aan het einde van de opnametijd.

Welke camera heb je?
ja net geprobeerd
k had mn camera 40D op iso 100 staan, 50mm erop op F8, gordijnen dicht.
ff testen wat en hoe allemaal, toen flitste hij eerst en later nogmaals
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 15 februari 2009 @ 17:07:27 #133
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_66088836
n
quote:
Op zondag 15 februari 2009 17:01 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

E-TTL geeft altijd twee flitsen. De eerste is om de belichting in te stellen, die tweede is de eigenlijke flits.

Als je heel goed oplet, kun je die eerste flits al zien op het moment dat je spiegel net weg is, hij is iets kleiner dan de hoofdflits.
Met name bij het fotograferen van kleine beestjes heb ik nogal wat opnamen verspeeld omdat het beestje van de meetflits schrikt en wegspringt nog voor de hoofdflits afgaat.
nu je het zegt ja, t valt me idd op

ga ik nog even door k weet nu ook weer waarom ik liever met lampen werk of gewoon zonder flits, k vind dit lastig
je flitser heeft een bepaald bereik, waarom zijn er mensen die in schemer ervoor kiezen om te flitsen. dan krijg je toch alleen datgene dat in het bereik is lichter en de achtergrond zwart? of zie ik t verkeerd?
en hoe zorg je er dan voor dat bij bv een feest je de mensen belicht hebt en dus scherp, maar dat je de achtergrond ook nog levendig hebt?
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  zondag 15 februari 2009 @ 17:45:32 #134
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_66090166
quote:
Op zondag 15 februari 2009 17:07 schreef Ynske het volgende:
n
[..]

nu je het zegt ja, t valt me idd op

ga ik nog even door k weet nu ook weer waarom ik liever met lampen werk of gewoon zonder flits, k vind dit lastig
je flitser heeft een bepaald bereik, waarom zijn er mensen die in schemer ervoor kiezen om te flitsen. dan krijg je toch alleen datgene dat in het bereik is lichter en de achtergrond zwart? of zie ik t verkeerd?
Geeft juist wel een tof effect, soms. Ik doe het ook wel eens bij landschappen. Gewoon een beetje inflitsen zodat de voorgrond wat extra belicht is. En dan iso/sluitertijd/diafragma zo dat de avondlucht nog sfeervol is.
quote:
en hoe zorg je er dan voor dat bij bv een feest je de mensen belicht hebt en dus scherp, maar dat je de achtergrond ook nog levendig hebt?
Langere sluitertijd. Door de flits 'bevries' je de voorgrond, dat de achtergrond dan (een beetje) bewogen is boeit niet zo veel.
Huilen dan.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 15 februari 2009 @ 17:47:56 #135
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_66090249
quote:
Op zondag 15 februari 2009 17:07 schreef Ynske het volgende:
n
[..]

nu je het zegt ja, t valt me idd op

ga ik nog even door k weet nu ook weer waarom ik liever met lampen werk of gewoon zonder flits, k vind dit lastig
je flitser heeft een bepaald bereik, waarom zijn er mensen die in schemer ervoor kiezen om te flitsen. dan krijg je toch alleen datgene dat in het bereik is lichter en de achtergrond zwart? of zie ik t verkeerd?
Als je een meetsysteem als E-TTL zijn gang laat gaan in de schemering krijg je een correct aangeflitst onderwerp en een correct belichte achtergrond. Door met de correctieknoppen van zowel belichtingsautomaat als voor de flitser (rechts voor het statusdisplay bij jou) te spelen kun je naar believen de mix veranderen. Kost even oefening, maar ik ken ook mensen die het op timmermansoog, gevoel en flitsmeter hebben moeten leren.
quote:
en hoe zorg je er dan voor dat bij bv een feest je de mensen belicht hebt en dus scherp, maar dat je de achtergrond ook nog levendig hebt?
Net als bij voorgaande, door de mix van je automaat en de E-TTL.
Let er overigens wel op dat je je camera op 'slowsync' instelt, anders gaat ie zodra er een flitser meedoet op 1/200s staan en mag de Speedlite het in zijn eentje opknappen en dan krijg je die typerende flitsopnamen met van die zwarte achtergronden en zo.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 15 februari 2009 @ 18:12:27 #136
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_66091009
quote:
Op zondag 15 februari 2009 17:47 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Als je een meetsysteem als E-TTL zijn gang laat gaan in de schemering krijg je een correct aangeflitst onderwerp en een correct belichte achtergrond. Door met de correctieknoppen van zowel belichtingsautomaat als voor de flitser (rechts voor het statusdisplay bij jou) te spelen kun je naar believen de mix veranderen. Kost even oefening, maar ik ken ook mensen die het op timmermansoog, gevoel en flitsmeter hebben moeten leren.
[..]
bedoel je het display op mn camera? k kan nl niets op flitser instellen als alleen standaard of h flitsen.
k weet dat ik de belichting van de flitser ook via de camera kan instellen (over of onder belichten) k geloof dat k van de week maar eens moet gaan spelen buiten.
quote:
Net als bij voorgaande, door de mix van je automaat en de E-TTL.
Let er overigens wel op dat je je camera op 'slowsync' instelt, anders gaat ie zodra er een flitser meedoet op 1/200s staan en mag de Speedlite het in zijn eentje opknappen en dan krijg je die typerende flitsopnamen met van die zwarte achtergronden en zo.
slowsync, kan k nu niet vinden, zometeen verder zoeken. wat gaat er dan mis? k geloof dat k niet helemaal begrijp wat er verkeerd gaat dan

en om dan nog even verder te vragen... k las ergens dat je de intensiteit van je flitser kunt beïnvloeden, is dat alleen met hogere flitsers of ook met de 420 ex? en hoe dan?

[ Bericht 4% gewijzigd door Ynske op 15-02-2009 18:19:16 ]
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  zondag 15 februari 2009 @ 18:31:07 #137
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_66091583
quote:
Op zondag 15 februari 2009 18:12 schreef Ynske het volgende:

[..]

bedoel je het display op mn camera? k kan nl niets op flitser instellen als alleen standaard of h flitsen.
k weet dat ik de belichting van de flitser ook via de camera kan instellen (over of onder belichten) k geloof dat k van de week maar eens moet gaan spelen buiten.
Die H is volgens mij voor high-speed synchronisatie, dan kan je ook bij snellere sluitertijden dan 1/250e flitsen.
quote:
[..]

slowsync, kan k nu niet vinden, zometeen verder zoeken. wat gaat er dan mis? k geloof dat k niet helemaal begrijp wat er verkeerd gaat dan
Als je op een stand schiet waar je zelf de sluitertijd kan bepalen (M, TV) heb je niks te maken met 'slowsync'. Het is in feite niks anders dan flitsen bij een wat langere sluitertijd.
quote:
en om dan nog even verder te vragen... k las ergens dat je de intensiteit van je flitser kunt beïnvloeden, is dat alleen met hogere flitsers of ook met de 420 ex? en hoe dan?
Qua instellingsmogelijkheden is de 420ex redelijk beperkt, volgens mij is de enige manier om dat te beinvloeden dmv. de flitscompensatie op je camera.
Huilen dan.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 15 februari 2009 @ 18:48:49 #138
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_66092258
quote:
Op zondag 15 februari 2009 18:31 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Die H is volgens mij voor high-speed synchronisatie, dan kan je ook bij snellere sluitertijden dan 1/250e flitsen.
[..]
eigenlijk best logisch
quote:
Als je op een stand schiet waar je zelf de sluitertijd kan bepalen (M, TV) heb je niks te maken met 'slowsync'. Het is in feite niks anders dan flitsen bij een wat langere sluitertijd.
[..]
ok, maar goed als je op de AV stand schiet heb je er wel iets mee van doen, * Ynske gaat verder zoeken
quote:
Qua instellingsmogelijkheden is de 420ex redelijk beperkt, volgens mij is de enige manier om dat te beinvloeden dmv. de flitscompensatie op je camera.
ja ok dat snap ik, maar die intensiteit is dat dan harder of zachter flitsen? of is dat het over of onder belichten ?
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 15 februari 2009 @ 19:01:35 #139
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_66092757
quote:
Op zondag 15 februari 2009 18:48 schreef Ynske het volgende:
ja ok dat snap ik, maar die intensiteit is dat dan harder of zachter flitsen? of is dat het over of onder belichten ?
Als je automatisch flitst komt het neer op iets onder of overbelichten. Knop zit op de tweecijferige EOSsen rechtsvoor het statusdisplay.

Als je in Av of P werkt moet je inderdaad bij de parametertjes instellen dat ie gewoon op zijn gemeten tijd blijft flitsen.
In mijn praktijk komt het erop neer dat als er een flitser op staat mijn Av slowsynct en wanneer ik daar minder van gediend ben (meest macrobeestjes met F22, dan is slowsyncen niet zo'n bijster goeie oplossing), ik het functiewieltje een drukkerd richting de M geef, waar dan ook stelselmatig 1/80 met 22 op staat.
die 1/80 laat vaak soms nog iets achtergrond intact en is dan gelijk de langste tijd waarop ik mijn 90mm stilhou, die F22 zorgt dat er in elk geval een half insectenkopje in de scherpte valt
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  maandag 16 februari 2009 @ 15:18:15 #140
204276 kayintveen
kayintveen.com
pi_66121040
TIPJE: http://strobist.blogspot.com
super site voor de flits mensen hier.
  Redactie Games dinsdag 24 februari 2009 @ 14:12:57 #141
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_66407983
quote:
Op vrijdag 25 april 2008 16:48 schreef Mr.Noodle het volgende:
Ik geef dit topic nog even een schop, ben op zoek naar een Flitser en zit te twijfelen..
Goed bijna een jaar na dato, dat ik m'n eerdere reply heb gedaan, eindelijk vandaag een 430EXII gekocht , even net 4 Ni-MH AA batterijen ingepropt. Dan zou in principe dat Pilot lampje na een aantal sec. rood moeten branden toch? Ik zie wel het display aan gaan en kan de ETTL-II instellingen wijzigen. Maar een testflits zou toch moeten kunnen zonder dat je em aan de camera bevestigd hebt?
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
  dinsdag 24 februari 2009 @ 14:34:34 #142
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_66408778
Heb je er dan geen testknopje op zitten dan?
  Redactie Games dinsdag 24 februari 2009 @ 14:47:53 #143
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_66409227
Jawel, ik zou "Pilot" in moeten kunnen drukken en dan zou ie af moeten gaan...

Probleem gevonden, lag aan de batterijen, ik heb net even batterijen van iemand geleend met een iets sterkere capaciteit en die lijken het gewoon wel te doen..



[ Bericht 32% gewijzigd door Mr.Noodle op 24-02-2009 15:09:41 ]
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
pi_66415572
Camera flitser setup vraag: Echt volledig automatisch flitsen hoe moet dat??

Ik doe iets verkeerd of ik heb een instelling verkeerd:
Ik wil net als de Nikon promo video. In de woestijn met zon achter de model. Met nikon flitsers compleet automatisch flitsen. Zodat de belichting goed is. In de video gebruikte de fotograaf SB600 en SB 800 als ik mij niet vergis.

Gebruikte apparatuur door mij:
1 x SB 600 infrarood aangestuurd op een lightstand
1 x SB 800 als master op de D700

Situatie:
Een grijskaart met een sterke tungsten light after de grijskaart.
De SB 600 staat zo ongeveer 1 meter links van mij richting de grijskaart.

Wat ik wil bereiken:
Onafhankelijk van mijn camera instellingen altijd de juiste belichting hebben.

Wat ik gedaan / geprobeerd heb:
SB 800 / SB600 ingesteld op alle mogelijkheden van TTL en AA (auto apperature)
Maar de grijskaart wordt niet meer goed belicht als ik de diagragma hoger wordt.
Camera stond op A mode.....

Vraag: Is het mogelijk om altijd de juiste belichting te krijgen ongeacht de Diafragma, sluiter, ISO instelling?
Dat de camera echt ongeacht de instelling juist belicht? AA schijnt daarmee te helpen...maar ik merk er niks van

Wat doe ik verkeerd?
  dinsdag 24 februari 2009 @ 18:25:10 #145
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_66416638
Je flitst automatisch.

Als je precies wilt krijgen wat je hebben wilt zul je toch handmatig moeten flitsen.
pi_66417010
TVP, want ik ben baggerdiebagger slecht in flitsen. Kan ik later even bijlezen.
I'm cleaning out today, now you can buy my soul. Everything must go!
pi_66417627
Hm, ik dien binnenkort een soort van concertje van een klein bandje te verslaan op een gala. Hiervoor beschik ik over een D80 met 18-55mm 3.5-5.6 VR en een 55-200 4.0-5.6. Als flitser heb ik een goedkope Sunpak PF30x met diffusor, waar ik verder best tevreden over ben. In het verleden merkte ik wel nogal dat drumstellen en ook gitaren wel gevoelig zijn voor reflecties, waardoor je dus een hele onfijne foto krijgt. Ik kan wel dichtbij genoeg komen om alleen m'n 18-55 nodig te hebben, maar aangezien de band natuurlijk niet stil zit is 1/60ste wel een minimum denk ik. Wat het met het aanwezige licht niet gaat lukken.

Lang verhaal, mijn idee is: Kan ik minder hard flitsen, zeg, met diffusor en dan de flitser op -1.0, en vervolgens de sluiter iets langer openhouden? Of hou ik dan hetzelfde onnatuurlijke licht? Een beetje actie in een concert foto geeft waarschijnlijk wel wat sfeer enzo. Of is flitsen helemaal passé en moet ik gewoon de ISO naar 1600 trappen?
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 24 februari 2009 @ 19:20:19 #148
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_66418208
Waarom zou je tijdens concerten willen flitsen?
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_66418412
Het zou wel best wel donker zijn....weinig light als je flits gaat gebuiken.
Hoe klinkt het volgende idee:

Als je van te voren in de zaal kan zijn....kijk of er witte muren zijn en flits via de muur....let op je
totale oppervlakte van je flitslight op de witte muur.
De groter de oppervlakte de groter je light. En dus de zachter je licht.
En als er geen witte muren zijn. Is er kans om wat wit papier, karton etc ergens te bevestigen en dat te gebruiken als reflectie voor je flash?? hang of zet flash neer...gebruik elastische dingen..lightstand of je standaard flash voetje..etc

goed idee?

Edit: gebruik gobo's als je wilt verhinderen dat je camera, toeschouwers, band verblind worden door je flits licht...een gobo is niks anders dan een stuk karton of object om light tegen te houden...denk aan karton met velcro op je flits light...een muur, persoon..je hand....alles kan...als het maar licht tegenhoudt...

Edit 2: Of huur een fullframe camera met lichtsterke lens...dan kan je bijna in het donker nog foto's maken...
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 18:59 schreef Ronalld het volgende:
Hm, ik dien binnenkort een soort van concertje van een klein bandje te verslaan op een gala. Hiervoor beschik ik over een D80 met 18-55mm 3.5-5.6 VR en een 55-200 4.0-5.6. Als flitser heb ik een goedkope Sunpak PF30x met diffusor, waar ik verder best tevreden over ben. In het verleden merkte ik wel nogal dat drumstellen en ook gitaren wel gevoelig zijn voor reflecties, waardoor je dus een hele onfijne foto krijgt. Ik kan wel dichtbij genoeg komen om alleen m'n 18-55 nodig te hebben, maar aangezien de band natuurlijk niet stil zit is 1/60ste wel een minimum denk ik. Wat het met het aanwezige licht niet gaat lukken.

Lang verhaal, mijn idee is: Kan ik minder hard flitsen, zeg, met diffusor en dan de flitser op -1.0, en vervolgens de sluiter iets langer openhouden? Of hou ik dan hetzelfde onnatuurlijke licht? Een beetje actie in een concert foto geeft waarschijnlijk wel wat sfeer enzo. Of is flitsen helemaal passé en moet ik gewoon de ISO naar 1600 trappen?


[ Bericht 5% gewijzigd door feetjai op 24-02-2009 19:34:59 ]
pi_66418826
je idee klopt wel...flits licht om alles goed belicht te krijgen dan sluiter iets langer open houden om de ambient light ook de camera in te laten....dat had ik uitgeprobeerd in Parijs...toen die in het blauw was.
Ik stond 200 meter van de Eiffel...kon zowel persoon als Eiffel op de foto krijgen...met gebruik van deze methode
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')