Afgezien van monopod of statief heb ik qua belichting zowat alles geprobeerd. Gezien de drukte was een statief ook niet echt haalbaar. 2e gordijn wil ik nog proberen. Ik ben nu de onbewerkte foto's aan het bekijken, het valt me op dat ik vooral aan de kleurtemperaturen te veel gesleuteld heb, dat had achteraf misschien minder gekund. Wat vind je hiervan?quote:Op dinsdag 18 december 2012 13:11 schreef Stefan het volgende:
Het is vooral een kwestie van proberen. Ik zou als ik een opdracht heb in een kroeg gewoon met statief of monopod werken, shutter omlaag en 2e gordijn flitsen. ook inflitsen wellicht en belichting paar stappen zwakker maken, Zeker de foto hierboven zou daardoor meer sfeer krijgen.
De voorste rij bevries je dan meteen.
Ik ben verder geen expert maar ik probeer dingen en dit werkt voor mij
dat is a veel meer sfeerquote:Op dinsdag 18 december 2012 13:22 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Afgezien van monopod of statief heb ik qua belichting zowat alles geprobeerd. Gezien de drukte was een statief ook niet echt haalbaar. 2e gordijn wil ik nog proberen. Ik ben nu de onbewerkte foto's aan het bekijken, het valt me op dat ik vooral aan de kleurtemperaturen te veel gesleuteld heb, dat had achteraf misschien minder gekund. Wat vind je hiervan?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik heb het een slag naar rechts geroteerd, de lichte partijen fors verminderd vergeleken met de vorige foto.quote:Op dinsdag 18 december 2012 13:27 schreef Stefan het volgende:
Verder misschien de fotos iets rechter zetten, worden ze iets kleiner van maar heb zelf t gevoel dat je een beetje scheef staat
Alleen de vorige kleuren waren mooier en sfeervoller vond ikquote:Op dinsdag 18 december 2012 13:53 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik heb het een slag naar rechts geroteerd, de lichte partijen fors verminderd vergeleken met de vorige foto.
[ afbeelding ]
Opvallend, want ik heb niets veranderd aan de kleuren, alleen de lichte partijen eruit gehaald. Kennelijk is het rode licht wat voor de sfeer zorgt teveel gefilterd. Ik heb dat weer teruggeschroefd, meer contrast meer kleurtemperatuur. Ook belichting verlaagd en de donkere partijen iets uitgelicht.quote:Op dinsdag 18 december 2012 14:20 schreef Stefan het volgende:
[..]
Alleen de vorige kleuren waren mooier en sfeervoller vond ik
Leuk he, strobisten. Ik heb 2 flitsers en speel er ook wel eens mee:quote:Op dinsdag 18 december 2012 12:49 schreef Stefan het volgende:
Met de Canon Speedlite gestrobist
[ afbeelding ]
F5,6, shutter 1/10sec, ISO 800
Heel leuk er mee te werken ja, deze heb ik de vrouw van buiten geflitst omdat ze anders door t raampje niet was te zienquote:Op dinsdag 18 december 2012 15:39 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Leuk he, strobisten. Ik heb 2 flitsers en speel er ook wel eens mee:
[ link | afbeelding ]
Discobal Strobist by Sporingerdam, on Flickr
[ link | afbeelding ]
Strobist self portrait #1 by Pizza_Boom, on Flickr
Ken ik. Ik heb een TTL kabel en dan kan ik dus de een als master en de ander als slave gebruiken. Scheelt echter dat ik echt de nader gedetailleerd kan aansturen in vuurkracht.quote:Op dinsdag 18 december 2012 15:56 schreef Stefan het volgende:
Ik heb 2 SL maar de ene stuurt de andere aan, ik heb geen master flitsfunctie op mn camera want geen flitser
Ja zon kabel wil ik ook nog ff halenquote:Op dinsdag 18 december 2012 16:08 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ken ik. Ik heb een TTL kabel en dan kan ik dus de een als master en de ander als slave gebruiken. Scheelt echter dat ik echt de nader gedetailleerd kan aansturen in vuurkracht.
Eigenlijk wil ik er nog een extra flitser bij. 1 Master (verbonden aan de camera) kan 2 flitsgroepen aansturen. Mja, daar gebruik ik het dan weer te weinig voor.quote:
Koop eerst de Zoom van januari, ligt nu in de winkel. Daarin naast informatie over flitsers en techniek ook een vergelijking van 7 flitsers, inclusief meetresultaten wat het richtgetal van die flitsers nu echt is.quote:Op donderdag 20 december 2012 10:59 schreef Chicolate het volgende:
Gezocht: reportage flitser voor Canon 7D voor heul goedkoop.
Reden? Partyfotografie in donkere kroegjes en vervelende autofocus flitsen door mijn interne flitser.
Eisen? Kop moet recht omhoog, rood autofocus licht en sterk genoeg voor portretten van max 5 mensen in een donkere kroeg. Ik zou niet weten wat ik zelf in zou willen stellen, heb geen ervaring met flitsen.
Budget? 75 euro. Ja dat is weinig, maar budget is eigenlijk 0 en ik wil er ook nog een ding om te bouncen achter zetten en dat gaat ook geld kosten. Nodig in januari, geen tijd om te sparen tussendoor.
De opties die ik zelf zag in mijn poging het halve internet af te zoeken:
Metz 36 AF-5 (40 euro) Kop kan niet draaien, dus niet via plafond flitsen in portret
Canon 420EX (50 euro)
Canon 380 EX (60 euro) Na wat verder googlen valt deze af, 420EX is beter
Metz 48 AF-1 (75 euro)
Tussentijdse conclusie: mensen in de Randstad verkopen hun flitsers niet, de reistijd naar elke locatie is minstens 2 uur. Ik weet dat Metz nu een cashback-actie heeft, net als Canon, maar daarmee komen de kosten alsnog te hoog uit dus dat is even geen optie nu. Ik neig het meest naar de Metz 48 AF-1 maar vraag me af of die niet te duur is (want niet meer verkrijgbaar en goedkoopste nieuwprijs was 166 euro) en het is 3 uur reizen, enkele reis. Opsturen ben ik geen fan van, ik wil zien of dat ding nog werkt als ik hem koop. En anders de Metz 36 AF-5 omdat die gewoon goedkoop is en ik volgens mij nog niet zo heel veel vraag van een flitser dus beter de overige 35 euro kan 'sparen' voor een sterkere flitser.
Dus, iemand advies of gedachtes hierover?
Dat denk ik niet, de 420EX en 48 AF-1 zijn allebei oude modellen die niet nieuw meer verkocht worden. En aan een vergelijking tussen de 430EX II en Metz 50/52 heb ik niet veel, want dat zijn nieuwere modellenquote:Op donderdag 20 december 2012 13:14 schreef Pagan het volgende:
[..]
Koop eerst de Zoom van januari, ligt nu in de winkel. Daarin naast informatie over flitsers en techniek ook een vergelijking van 7 flitsers, inclusief meetresultaten wat het richtgetal van die flitsers nu echt is.
Dat helpt je wellicht met jouw keuze maken.
Geen ideequote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |