abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 19 september 2008 @ 20:37:13 #101
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_61768280
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 10:27 schreef Osramp het volgende:
schijnt dat de D80 niet tegen een hoge ontsteekspanning kan?
Is het anders een oplossing om mijn oude Braun (Metz imitatie) staafflister met een slave-oogje te triggeren op de interne flits van de D80?
Klopt, geen enkele digitale camera kan tegen een hoge ontsteekspanning. Op internet zijn lijsten te vinden welke flitsers veilig zijn voor digitale camera's en welke niet. Google eens naar jouw type flitser. Je 2e oplossing zou je even moeten proberen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_61769544
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 20:37 schreef ACT-F het volgende:
Je 2e oplossing zou je even moeten proberen.
Ik geloof alleen dat die slave-oogjes erg moeilijk te krijgen zijn Ben al drie kwartier bezig met allerlei webshops af te zoeken. Kan bij konijnenberg, kameraexpress, kameranu niet vinden wat ik hebben moet. Kans dat ik dit lokaal in Maastricht ga vinden is dus klein ben ik bang. Zou Mediamarkt zoiets hebben?
Hoe noemen ze zo'n ding want op google komt ik met termen als "slaaf flits" of "remote trigger" ook al niet veel verder. Wél heel veel zelfbouwschema's en daar heb ik de tijd dus niet voor.
pi_61769725
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 21:36 schreef Osramp het volgende:

[..]

Ik geloof alleen dat die slave-oogjes erg moeilijk te krijgen zijn Ben al drie kwartier bezig met allerlei webshops af te zoeken. Kan bij konijnenberg, kameraexpress, kameranu niet vinden wat ik hebben moet. Kans dat ik dit lokaal in Maastricht ga vinden is dus klein ben ik bang. Zou Mediamarkt zoiets hebben?
Hoe noemen ze zo'n ding want op google komt ik met termen als "slaaf flits" of "remote trigger" ook al niet veel verder. Wél heel veel zelfbouwschema's en daar heb ik de tijd dus niet voor.
klik
Maar of je hem zaterdag hebt....
http://limpeiven.blogspot.com/
www.limpeiven.com
opsomming van in bezit zijnde foto-apparatuur, staat namelijk heel erg cool en draagt bij aan status alhier...
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 19 september 2008 @ 21:48:49 #104
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_61769843
quote:

[..]

Kijk voor een slaveunit eens op het Duitse hoekje van ebay, ze worden daar bij massa's aangeboden
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  vrijdag 19 september 2008 @ 22:13:43 #105
24533 ACT-F
pi_61770428
quote:
Kans dat ik dit lokaal in Maastricht ga vinden is dus klein ben ik bang.
Good old Goudengids weet de echte fotozaken wel te vinden

http://www.foto-rembrandt.nl/
  vrijdag 19 september 2008 @ 22:28:01 #106
24533 ACT-F
pi_61770819
En anders huur je er toch één?

http://www.pixto-f.eu/prijslijst_nikon_verhuur.html

Ze zitten in Nuenen, dat is te doen vanuit Maastricht.
pi_61775109
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 22:13 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Good old Goudengids weet de echte fotozaken wel te vinden

http://www.foto-rembrandt.nl/
I know, dat is de enige fatsoenlijke fotozaak die de stad rijk is. Daar ga ik dus dadelijk ook heen. Probleem is dat ze alleen schofterig duur zijn, ze vragen nu ¤249,- voor een tweedehands SB-600 (die kost nieuw op kieskeurig vanaf ¤159,-).
Anders ff kijken of ze me er een willen verhuren, al weet ik dat ze die service niet hebben.
Dan is het wel jammer dat je ergens geen vaste klant bent, daar doen ze meestal toch wat extra voor.
pi_61775126
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 22:28 schreef ACT-F het volgende:
En anders huur je er toch één?

http://www.pixto-f.eu/prijslijst_nikon_verhuur.html

Ze zitten in Nuenen, dat is te doen vanuit Maastricht.
I see, zitten op de Huufkes. Dat weet ik wel te vinden aangezien ik daar zakelijk 3x per maand kom, net een uur rijden. Dadelijk even bellen, bedankt voor de tip.
pi_61928535
Uiteindelijk had pixto geen SB-800 te leen op zo'n korte termijn, begrijpelijk. Dus maar een oogje gescoord bij de fotoboer voor 55,- (te duur, I know). Foto's zijn gelukt maar ook niet meer dan dat. Die redelijk ouderwetse staafflitser heeft toch te weinig kracht om in grote ruimtes goed indirect te kunnen flitsen. Ook blijf je zitten met een interne flits die direct flitst, je camera heeft er geen weet van dat er nog een externe flash mee gaat doen, dus die gaat alles op de interne flits gooien. Ik had wel al snel een diffusor geknutseld van een koffiebekertje, maar dat is natuurlijk vrij knullig.
Enfin, de foto's zijn toonbaar maar niet geweldig. Nu toch maar een echte flitser aanschaffen al heb ik nog geen idee welke.
SB-400, SB-600, SB-800, SB-900 van Nikon? Of toch een Metz, een 48 AF-1 bijv?
Ken Rockwell beweert dat je voor de meeste gevallen niks m r nodig hebt dan een SB-600.
De SB-800 schijnt een redelijke no-go te zijn vanwege het dot-matrix display, 5 AA batterijen en lastige bediening en de 900 vind ik wat prijzig voor wat ik er gebruik van zal maken. Ik zie flitsen als hulpmiddel en fotografeer het liefst met natuurlijk licht.
Zoveel te kiezen en geen idee wat goed voor me is. Wie helpt me uit de droom?

Ik weet het: ga eens bij een fotowinkel langs en probeer eens wat. De enige goede fotowinkel in de stad heeft een tweedehands (flink gebruikt) SB-600 liggen voor 249,-. Ze gaan nieuw de deur uit bij Foka voor 165,-. Dan kan ik beter een miskoop doen, die verkopen en er iets anders voor in de plaats pakken, ben ik goedkoper uit.

Edit: net een sb-600 gekocht hier op het forum.

[ Bericht 1% gewijzigd door Osramp op 26-09-2008 17:05:20 (Aanschaf) ]
  dinsdag 30 september 2008 @ 17:13:14 #110
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_62028072
Ik wil aan de flitser! Ik weet alleen nog niet zo goed hoe. Dat er 200euro voor moet worden uitgegeven daar heb ik mij al zo'n beetje bij neergelegd. Ik had net bij de lokale fotoboer een goedkope flitser (59,-) in m'n handen en die deed het enkel op auto, en was niet kantelbaar, dus dan kan ik net zo goed met de interne fotograferen.

Dan zijn er nog de volgende opties:

Metz 48 AF-1
Sigma EF-530 DG ST
Pentax AF-360FGZ
Cullman D 4500-P

Ik heb een Pentax k100d super.
pi_62056436
Stel dat ik op een plein een groepje mensen wil fotograferen, hoe flits ik dan het beste?
Ik heb wat gestoeid met indirect flitsen en dat gaat perfect, maar buiten onder de open hemel is er niks te bouncen en is je flits weg.
Hoe filts je dan het beste? Gewoon direct en dan evt de omnibounce erop laten om ietsje te diffusen?
pi_62057377
Gewoon direct, zonder omnibounce. In zo'n geval is het enige verschil met de omnibounce dat je enorm veel licht kwijt raakt.
Eventueel off-shoe flitsen als je crea wil doen.
pi_62057918
Bij overdag inflitsen wat veldmuis zegt. Bij nacht of avond zou ik bij voorkeur via een reflectiescherm flitsen, zeker bij groepen. Je kunt het scherm achter je (laten) houden en dan achteruit flitsen of je flitst omhoog met het scherm boven je flitser. De hoek waaronder je je scherm houdt bepaalt dan mede hoe veel licht je waarheen reflecteert.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
  woensdag 1 oktober 2008 @ 21:13:51 #114
24533 ACT-F
pi_62061231
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 17:13 schreef problematiQue het volgende:
Sigma EF-530 DG ST
Deze heb ik ook, maar dan de Canon variant. Gekocht voor ¤159. Met z'n richtgetal van 53 is het een enorm krachtige flitser, zeker voor die prijs. Op de flitser zelf valt praktisch niets in te stellen: Uit, TTL, 1/1 flits, 1/16 flits en test. En een rood lampje om aan te geven dat het gereed is om te flitsen. Er zit een zoomkop in die zich automatisch aanpast aan de brandpuntsafstand. De kop is zowel horizontaal (180 graden links, 90 graden rechts) als verticaal (90 graden naar boven, 7 graden naar beneden) te bewegen. En voorzien van een uitschuifbare reflector om het licht diffuser te maken.

Ik ben zeer tevreden over de flitser die altijd correct belicht, zowel direct als indirect. Houd bij het indirect flitsen wel rekening mee dat je je EV (Exposure Value) omhoog moet schroeven naar gelang de plafondhoogte en reflecterend vermogen van het plafond. Experimenteren dus. De enige keer dat ik een fotoserie met verkeerde belichting had was toen ik oude oplaadbare batterijen had gebruikt waarvan er 1 van de 4 niet meer goed was. Het gevolg was vermoedelijk een te lage spanning, waardoor de foto's onderbelicht waren. Bij het gebruik van nieuwe goede oplaadbare batterijen heb ik dit probleem nooit meegemaakt. Ook niet wanneer ze bijna op waren. Volgens de handleiding kun je met een set van 4 AA batterijen c.a. 100 foto's maken, maar in de praktijk zijn dit er véél meer. Ten eerste omdat je zelden de volle mep nodig hebt. Ten tweede omdat batterijen met een capaciteit van 2500mAh tegenwoordig meer regel dan uitzondering zijn. De flitser laadt zich bij het opstarten in c.a. 6 sec. op. Na het flitsen varieert dit van 4 à 5 sec. bij een volle flits tot direct klaar bij een zacht inflitsje.

Voordat je deze flitser koopt zou ik hem eerst goed testen bij de fotoboer. Het blijft een merkvreemde flitser en ik weet niet of Sigma het P-TTL systeem van Pentax net zo goed onder de knie heeft als het E-TTL2 systeem van Canon. Ga zoomen en kijk op de indicator en/of luister of de zoomkop van de flitser meedoet. Probeer de flitser in verschillende programma's met verschillende diafragma's en sluitertijden en kijk of de belichting consequent is. Succes ermee
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 1 oktober 2008 @ 22:09:04 #115
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_62063035
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 17:13 schreef problematiQue het volgende:
Ik wil aan de flitser!

Metz 48 AF-1
]

Ik heb een Pentax k100d super.
Wij hebben hier zo'n Metz 48AF-1, maar dan voor Konica-Minolta/Sony.
De flitser voelt robuust aan(ook de draai/kantelgewrichtjes), laadt behoorlijk snel en heeft vermogen genoeg om een behoorlijke ruimte te bespelen.
De koppeling met de flitsautomatiek van onze K-M/Sony-spullen(een Dynax, een Alfa en wat compacten) werkt voorbeeldig en probleemloos en hij doet een eeuwigheid met een setje stevige NiMH's
Bij ons wordt ie uitsluitend automatisch gebruikt, maar voor het betere knutselwerk heeft ie ook zat manual mogelijkheden.
Kortom een heel best flitsertje voor zijn centen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 16:43:10 #116
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_62108989
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 22:09 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Wij hebben hier zo'n Metz 48AF-1
Ik nu ook
  Redactie Games vrijdag 3 oktober 2008 @ 17:06:28 #117
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_62109495
Iemand al de 430 EX II geprobeerd?
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 17:33:09 #118
122997 zquing
Drama Junk
pi_62110004
er was een site waarop stond welke flashes je kon gebruiken op je digitale body, heeft iemand die mischien?
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_62483193
quote:
Op maandag 15 september 2008 23:41 schreef Shark.Bait het volgende:
google vond deze

zo te zien heeft de 800 balanced fill flash en de 600 niet. en ik moet zeggen dat ik dat wel eens gebruik daarom...
Ik heb sinds kort de SB600 maar deze heeft ook een TTL BL mode
  zaterdag 18 oktober 2008 @ 15:34:30 #120
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_62484698
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 17:06 schreef Mr.Noodle het volgende:
Iemand al de 430 EX II geprobeerd?
Jep

Slechts eenmaal nog, maar geen negatieve indruk
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_65994873
Heeft iemand een adres / website waar ik vrij goedkoop kleuren filters kan kopen voor mijn flitser SB600 /800?

Dank je wel.
  donderdag 12 februari 2009 @ 19:00:05 #122
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
  donderdag 12 februari 2009 @ 20:20:40 #123
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_65998828
ik heb ff een Metz 58 AF1 geleend, aangezien ik zaterdag nacht tijdens een dance feestje moet fotograferen. Iemand nog tips?
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
  donderdag 12 februari 2009 @ 21:08:58 #124
24533 ACT-F
pi_66000879
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 20:20 schreef ebeaydojraes het volgende:
ik heb ff een Metz 58 AF1 geleend, aangezien ik zaterdag nacht tijdens een dance feestje moet fotograferen. Iemand nog tips?
Ik ben heel benieuwd naar de resultaten van het indirect flitsen i.c.m de subflits. Dat zal op een dancefeest lastig worden, maar als je de mogelijkheid hebt dan ben ik benieuwd naar de resultaten. Wat ga je precies fotograferen? Portretfoto's? Danceacts? Zet je EV lager als je over grotere afstanden gaat fotograferen i.v.m. rook.
  donderdag 12 februari 2009 @ 22:02:21 #125
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_66003046
drum n bass/valentijns feestje in de Watt. mag wat fototjes schieten voor 3voor12 (en dus ook TripleVision/MajorLeague) .

dus aantal DJ shots en voor de rest veul stelletjes en dansende gekken ..
moet zeggen dat ik een aantal van de foto's van afgelopen vrijdag in de Melkweg wel heul erg goed vond (zie site van majorleague-dnb.com).

eens zien of ik er ook wat leuks van kan maken
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')