Flitsen tijdens een optreden is not done. Je hindert het publiek ermee. Je hindert de artiest ermee. Niet doen dus!quote:Op dinsdag 24 februari 2009 18:59 schreef Ronalld het volgende:
Of is flitsen helemaal passé en moet ik gewoon de ISO naar 1600 trappen?
Staat al in bestelling bij broer konijn.. Maar wegens leveringsproblemen schiet dat niet bepaalt op en heb ik er weinig hoop op dat deze er tijdig is.quote:Op dinsdag 24 februari 2009 20:03 schreef Noxa het volgende:
Of koop een 50mm f/1.8 kost je 100 euro maar heb je een top lichtsterke lens. Welk ik denk echt geschikt is voor de job.
m lenen bij iemand? iig niet flitsenquote:Op dinsdag 24 februari 2009 20:10 schreef Ronalld het volgende:
[..]
Staat al in bestelling bij broer konijn.. Maar wegens leveringsproblemen schiet dat niet bepaalt op en heb ik er weinig hoop op dat deze er tijdig is.
Ik denk dat deze setup een vervelend kleur(temperatuur)verschil gaat leveren. Het erg koele van de flitser en het zeer warme van de goude zijde. Dat verschil trek je ook niet recht met je witbalans dan...quote:Op zaterdag 28 februari 2009 21:54 schreef Erasmo het volgende:
Ik wil binnenkort een close-up van iemands hoofd maken maar ik zit met beperkte middelen; ik wil links een reportageflitser met plu zetten en rechts de gouden zijde van een reflectiescherm gebruiken. Iemand ideeën of opmerkingen over deze setup?
Ik zou wit doen. Mijn ervaring met zilver is dat ie teveel reflecteert, te hard.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 22:12 schreef Erasmo het volgende:
Wit of toch misschien zilver?
Er gaan wrs ook een paar low-key zwart wit shots komen, welke kleur zou ik dan moeten gebruiken?
Wat is volgens jou de goede positie dan?quote:Op zaterdag 28 februari 2009 22:22 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Ik zou wit doen. Mijn ervaring met zilver is dat ie teveel reflecteert, te hard.
met low key? ook wit. Misschien heb je dan zelfs aan alleen je flitser genoeg als je die goed positioneert.
Als het ook alleen een gezichtsportret is, dan is links/rechts een beetje achter de persoon denk ik wel goed, met misschien een witte reflectie van voor.quote:Op zaterdag 28 februari 2009 22:27 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Wat is volgens jou de goede positie dan?
Morgen als ik thuis ben alles maar even proberen
Zilveren zijde van het reflectiescherm gebruiken...filter op je flitser om het flitslicht een andere temperatuur te geven ?quote:Op zaterdag 28 februari 2009 21:54 schreef Erasmo het volgende:
Ik wil binnenkort een close-up van iemands hoofd maken maar ik zit met beperkte middelen; ik wil links een reportageflitser met plu zetten en rechts de gouden zijde van een reflectiescherm gebruiken. Iemand ideeën of opmerkingen over deze setup?
eigen batterijen in 4x aa'squote:Op maandag 25 januari 2010 15:40 schreef Chinless het volgende:
Ik heb een Canon EOS1000D, echter wil ik hier een flitser bij aanschaffen.
Nu viel mijn oog op de 430ex II van canon. Is dit iets?
Waar ik dan niet uit ben, moet die persee een eigen accu/batterijen? of kan ik die aansluiten op mijn batterygrip?
Leuk experiment! Etos huismerkquote:Op zondag 8 maart 2009 22:24 schreef Erasmo het volgende:
Even lopen spelen om het spul uit te testen. Nog best lastig, zelfportretten maken zo
[ afbeelding ]
Setup:
[ afbeelding ]
Het gewicht maakt mij niet zoveel uit, maar eigenlijk is het dus gewoon een schijt ding.quote:Op maandag 25 januari 2010 16:18 schreef angel008 het volgende:
[..]
eigen batterijen in 4x aa's
aansluiten op de grip gaat niet wel kan je (voor de 580EX II) een powerpack kopen maar deze werkt ook alleen maar als er ook 4 aa's inzit dus lichter zal je setup er niet van worden
Definieer 'schijt'quote:Op maandag 25 januari 2010 18:00 schreef Chinless het volgende:
[..]
Het gewicht maakt mij niet zoveel uit, maar eigenlijk is het dus gewoon een schijt ding.
Weet iemand hoeveel shots je ongeveer maakt met een setje volle AA's (Duracel m3 of Die GP2700 batterijen)
mijn god heb je enig idee hoever je jezelf nu naar beneden haalt..quote:Op maandag 25 januari 2010 18:00 schreef Chinless het volgende:
[..]
Het gewicht maakt mij niet zoveel uit, maar eigenlijk is het dus gewoon een schijt ding.
Weet iemand hoeveel shots je ongeveer maakt met een setje volle AA's (Duracel m3 of Die GP2700 batterijen)
Het zijn inderdaad schijtdingen. Gebruik de interne flitser.quote:Op maandag 25 januari 2010 18:00 schreef Chinless het volgende:
eensch zijn beter en worden gevoed door je grip !quote:Op maandag 25 januari 2010 19:13 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het zijn inderdaad schijtdingen. Gebruik de interne flitser.
Ja dat weet ik ja, maar ik kan dr gewoon slecht tegenquote:Op maandag 25 januari 2010 18:49 schreef angel008 het volgende:
[..]
mijn god heb je enig idee hoever je jezelf nu naar beneden haalt..
met 4 volle AA's (gp2700) kan ik 2 weekend lopen flitsen op feesten (en dat met een 580EXII)
Dat is meestal zo met elektrische apparaten. Dacht je soms dat er een hamster in zat?quote:Op maandag 25 januari 2010 22:22 schreef Chinless het volgende:
Ik bedoel dan koop je een simpel ding, moet je hem voeden met batterijen, maar goed voldoende daar over.
Wat kom je tekort aan je huidige interne flitser?quote:Wat geef jij voor advies dan als alternatief.
Professionele fotos maken doe ik nog niet, het is puur ter speelgoed.
Nou hij zou gewoon via de accu van de camera / grip kunnen gaan he.quote:Op maandag 25 januari 2010 22:28 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat is meestal zo met elektrische apparaten. Dacht je soms dat er een hamster in zat?![]()
Afgelopen zomer was het nacht, op het strand... ik wilde toen vanaf het strand een normale foto van de zee maakte, dit was niet mogelijk!quote:[..]
Wat kom je tekort aan je huidige interne flitser?
hmm zee fotograferen 's nachts.quote:Op maandag 25 januari 2010 22:41 schreef Chinless het volgende:
[..]
Nou hij zou gewoon via de accu van de camera / grip kunnen gaan he.
[..]
Afgelopen zomer was het nacht, op het strand... ik wilde toen vanaf het strand een normale foto van de zee maakte, dit was niet mogelijk!
Verder is het nu ook, dat ik voor een X bedrag dat soort spul mag aanschaffen, dus ik dacht aan die grip, flitser en een extra accu voor in die grip, maar een alternatief of tips hoor ik dan ook graag.
En jij denkt dat je met een externe flitser wel de Noordzee kan uitlichten?quote:Op maandag 25 januari 2010 22:41 schreef Chinless het volgende:
[..]
Nou hij zou gewoon via de accu van de camera / grip kunnen gaan he.
[..]
Afgelopen zomer was het nacht, op het strand... ik wilde toen vanaf het strand een normale foto van de zee maakte, dit was niet mogelijk!
Verder is het nu ook, dat ik voor een X bedrag dat soort spul mag aanschaffen, dus ik dacht aan die grip, flitser en een extra accu voor in die grip, maar een alternatief of tips hoor ik dan ook graag.
Tuurlijk, de Metz Blitzkrieg 1945 is er prima geschikt voor:quote:Op maandag 25 januari 2010 23:05 schreef Erasmo het volgende:
En jij denkt dat je met een externe flitser wel de Noordzee kan uitlichten?
Nicequote:Op dinsdag 26 januari 2010 21:14 schreef mrSPLIFFY het volgende:
Alo! Ik was gisteren bij mn oom en die was fotograaf, maar hij heeft er niet echt zin meer in.. En als ik ff z'n Ziggo zou instaleren had hij een verassing voor mij!
Ik heb dus zijn Flitset gekregen!!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Het is een Set van Multbliz de minilite 200, 3 lampen met statieven en paraplu's en een Softbox!
Nu heb ik wel een beetje lopen klooien maar heb hier echt nul ervaring mee...
Hebben jullie nog tips? Of leuke experimentjes??
Je kan beter ff op Amazon kijkenquote:Op dinsdag 26 januari 2010 21:25 schreef mrSPLIFFY het volgende:
ja morgen idd ff naar de stad voor boek te kijken...
Heb nu alleen mezelf als model( messie is aan t werk, maar wil ook eigenlijk niet
)
Veel spelen + youtube. En probeer foto's na te doen qua belichting, leer je ook een hoop vanquote:Op dinsdag 26 januari 2010 21:48 schreef mrSPLIFFY het volgende:
owkee cool, dank voor de tip
*heb em al gevonden...Ziet er erg mooi uit hoor maarre
ook nog tips voor nederlandse boeken?
ik spreek op zich best wel goed engels, maar technisch engels is toch a whole different cup of tea...laat maar zeggen
Zo lang? Bij mij duurt het gemiddeld een weekje of 2 a 3 maximaal.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 15:16 schreef Ronhui het volgende:
de YONGNUO YN462 Speedlite Flash with Stands + Soft Pouch is 35 dollar bij Dealextreme (inlussief verzending) voor mij is ie ook onderweg. => http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.32979
Heb die besteld samen met een remote trigger setje, ook 35 dollar. => http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.37744
Duurt een weekje of 4 voordat ie bij je thuis is, maar dan heb je ook een leuk setje.
Ik ga liever uit van wat langer, valt het altijd meequote:Op vrijdag 30 juli 2010 16:26 schreef freud het volgende:
[..]
Zo lang? Bij mij duurt het gemiddeld een weekje of 2 a 3 maximaal.
Bedoel je niet de 430EX II? Wat heeft die voor voordelen boven de Nissin, de laatste heeft een hoger richtgetal en een tweede invulflitser.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 17:53 schreef Erasmo het volgende:
¤204 is aardig aan de prijs, daar haal je ook een 420II voor...
Geen ervaring, maar het ziet er wel erg fraai en volledig uit:quote:Op donderdag 29 juli 2010 19:15 schreef Pagan het volgende:
Ik overweeg de Nissin Speedlite DI 866 voor bij mijn Canon 1000D. De recensies zijn positief, het lijkt mij een veelzijdige flitser waarmee ik niet snel tegen beperkingen aanloop die je met een eenvoudigere flitser misschien wel hebt.
Het is voornamelijk voor huis, tuin en keukengebruik. Naar een concert neem ik uiteraard geen flitser mee.
Heeft iemand hier ervaring met dit merk/type flitser of misschien andere tips?
Alvast bedankt.
Ik zie je bericht nu pas! Ja, ik heb de flitser ruim 2 jaar gebruikt op Canon Powershot S5 en inmiddels uitgeleend aan iemand met een 50D. Ik heb zelf de 5D MKII waar het ook voortreffelijk mee werkt in E-TTL2 stand. Degelijk en zeer zuinig met de batterijen. Een aanrader! Het nadeel is dat je voor een software update op Sigma aangewezen bent. Dit heb je mogelijk nodig als de flitser op nieuw type Canon wilt gebruiken. Gelukkig heb ik zelfs na mijn garantieperiode een gratis software update kunnen krijgen.quote:
Kijk, daar heb ik wat aan, dank je!quote:Op woensdag 15 december 2010 21:22 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik zie je bericht nu pas! Ja, ik heb de flitser ruim 2 jaar gebruikt op Canon Powershot S5 en inmiddels uitgeleend aan iemand met een 50D. Ik heb zelf de 5D MKII waar het ook voortreffelijk mee werkt in E-TTL2 stand. Degelijk en zeer zuinig met de batterijen. Een aanrader! Het nadeel is dat je voor een software update op Sigma aangewezen bent. Dit heb je mogelijk nodig als de flitser op nieuw type Canon wilt gebruiken. Gelukkig heb ik zelfs na mijn garantieperiode een gratis software update kunnen krijgen.
En weer een update, speciaal voor de Canon 600D.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 21:24 schreef ACT-F het volgende:
Metz heeft sinds een maand weer nieuwe firmware updates![]()
http://www.metz.de/en/pho(...)oad-flash-units.html
Denk het niet. Ik kan hem namelijk ook los gebruiken, dus niet op de camera, door op een knopje op de zender te drukken.quote:Op zondag 31 juli 2011 21:10 schreef Pizza_Boom het volgende:
Niet toevallig gewoon stukje soft en hardware in je Canons die op je camera zelf reageren, waar de Vivitar niet op reageert. En dus eigenlijk het hele setje het niet doet?
Als ik de kroeg zo bekijk hebben ze een wit plafond. Maak daar gebruik van door indirect te flitsen. Dat ziet er meestal een stuk beter uit. Zonder flits is in een bruincafé bijna geen optie, tenzij de onderwerpen statisch zijn. Zie hier mijn voorbeeld, eentje zonder flits en eentje met indirecte flits:quote:Op zondag 16 december 2012 23:51 schreef Orbox het volgende:
Ik was laatst gevraagd om foto's te maken op een verjaardag van de jarige en haar gasten. Het was in een mooi klein kroegje en ik heb nog niet veel ervaring met mijn flitser (Nikon SB-24) dus ik heb wat geëxperimenteerd en het viel me alles mee.
Het is echt tof om te doen en ik ben best tevreden over de resultaten.
Tegen het einde van de avond heb ik nog gespeeld met rear curtain om van die trails te krijgen, dat was ook vet.
Hier een aantal foto's, als jullie iets op te merken hebben hoor ik dat graag!
Of zoals dat op het internet gaat: C&C pls
[ link | afbeelding ]
Untitled by StijnnH, on Flickr
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Werkt dat niet zo dat als je erbij flitst zal dat zwarte gat ook blijven, aangezien je flitser dan gewoon uitrekent minder flits nodig te hebben?quote:Op maandag 17 december 2012 10:49 schreef Chell het volgende:
Als je meer van de omgeving belicht wilt hebben en niet wilt dat de mensen verdwijnen in een zwart gat: ISO omhoog.
Oke.quote:Op maandag 17 december 2012 11:34 schreef Chell het volgende:
Nope, je ISO verhogen zorgt er júist voor dat je omgevingslicht meeneemt en dat is wat je wilt om dat zwarte gat te voorkomenDe flitser gaat ook niet minder flitsen doordat je de ISO of sluitertijd aanpast, de ETTL werkt door middel van een voorflits die wordt afgevuurd voordat de echte flits afgaat.
Eigenlijk moet je ook eerst je omgevingslicht meten, zonder flits en op basis daarvan je instellingen kiezen.
Vaak denken mensen dat je bij flitsen op een hele lage ISO moet gaan zitten, maar dat hoeft dus niet. Probeer maar eens uitVoordeel is ook dat je dan dus geen langere sluitertijden nodig hebt en je geen bewegingsonscherpte krijgt en/of met statief moet gaan werken
Zie ook bijvoorbeeld dit artikel: http://www.nandoonline.com/tutorials/tut_flits.html
Een klein beetje beweging kun je wel 'wegflitsen' maar bijvoorbeeld op de ijsdans foto die je in het andere topic geplaatst hebt daar lijkt een van de meisjes wel een spook omdat je de boarding door haar heen kunt zien. Dat kan een leuk effect geven soms, maar lijkt met niet echt de bedoeling bij alle foto;squote:Op maandag 17 december 2012 11:38 schreef Stefan het volgende:
[..]
Oke.
Maar ik heb de ISO dit weekend juist laag gehouden en de shutter trager en flitsen op tweede gordijn.
Was op een feest in een kerk, dus veel ruimte en sfeerlicht en kaarsjes. Die vang je dan met de trage shutter, de flits bevriest de mensen op de grond die bewegen.
Heb bv een foto
F7,1
ISO 400
Shutter 1/5 sec
Dansende mensen zijn bevroren, hele zaal is verlicht, niet met flits maar met sfeerverlichting.
Ik stond dan wel met mijn manfrotto op de dansvloer
Was besloten feest dus kan helaas de foto hier niet neerzetten.
Als je sfeer wilt vastleggen, dan moet je uiteraard foto 1 hebben, maar mijn opdracht was om onderwerpen vast te leggen. De eerste foto werd door de opdrachtgever totaal niet op prijs gesteld, te donker. Natuurlijk kan de ISO verder omhoog, maar het blijft gelig licht. De flitssterkte kan ik omlaag schroeven, maar dat gaat ten koste van de egaliteit van de belichting, het zag er echt niet uit.quote:Op maandag 17 december 2012 06:51 schreef Uncle het volgende:
Foto 1 heeft de sfeer die in foto 2 totaal is weggeflitst... Het ziet er in elk geval uit alsof het laatste rondje al geweest is en de lichten aan zijn gegaan. Dat lijkt me niet de sfeer die je wilt pakken in je foto's (?)
Wellicht is de eerste wel erg aan de donkere kant maar daar kan de ISO nog wel wat omhoog (dat moet geen probleem zijn met een 5dII). Wil je toch perse flitsen dan zou ik bij het flitsen in elk geval de flashcompensation een heel stuk omlaag schroeven... Uiteindelijk heb je alleen een vulflits nodig en lijkt het mij niet de bedoeling om de hele 'kamer' uit te lichten.
Eens kijkenquote:Op maandag 17 december 2012 15:13 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Als je sfeer wilt vastleggen, dan moet je uiteraard foto 1 hebben, maar mijn opdracht was om onderwerpen vast te leggen. De eerste foto werd door de opdrachtgever totaal niet op prijs gesteld, te donker. Natuurlijk kan de ISO verder omhoog, maar het blijft gelig licht. De flitssterkte kan ik omlaag schroeven, maar dat gaat ten koste van de egaliteit van de belichting, het zag er echt niet uit.
Als dit de opdracht was dan zijn we uiteraard snel uitgepraatquote:Op maandag 17 december 2012 15:13 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Als je sfeer wilt vastleggen, dan moet je uiteraard foto 1 hebben, maar mijn opdracht was om onderwerpen vast te leggen. De eerste foto werd door de opdrachtgever totaal niet op prijs gesteld, te donker. Natuurlijk kan de ISO verder omhoog, maar het blijft gelig licht. De flitssterkte kan ik omlaag schroeven, maar dat gaat ten koste van de egaliteit van de belichting, het zag er echt niet uit.
Ik schiet altijd in RAW. Dit is na correctie. Het origineel is veel te rood, dat komt mede omdat ik mijn witbalans ingesteld heb op flits. Foto 1 is eigenlijk per ongeluk omdat ik te snel achter elkaar schoot en de flitser nog niet opgeladen was. Als ik in deze kroeg zonder flits ga fotograferen kan ik 80% direct weggooien, vooral door bewegingsonscherpte. Wat je overhoudt is enigszins acceptabel. Het publiek en de opdrachtgever wil echter zichzelf terugzien op de foto's, en het liefst lekker veel foto's. Tja, dan maar foto 2 hè. Nog altijd beter dan direct flitsen.quote:Op maandag 17 december 2012 15:21 schreef Stefan het volgende:
Kun je raw schieten? dan kun je achteraf de witbalans veranderen. En heel makkelijk geel wegfilteren
Maar dat gele hoort er ook wel een beetje bij
Dat viel dus tegen, want de 3 mensen vlak voor het podium renden zowat in een polonaise. Ik kan de ISO omhoogschroeven, maar dan heb ik in de nabewerking minder marge om de donkere partijen uit te lichten.quote:Op maandag 17 december 2012 15:30 schreef Stefan het volgende:
Je zal zelfs zonder flits al veel betere resultaten krijgen met 1/50 of 1/25. Zo te zien staan de mensen redelijk op 1 plek.
En aangezien je met de 5DII fotografeert zou je zelfs nog een ISO stap hoger kunnen
Bij RAW heb je toch geen echt origineel? Dan stel zje in Digital Photo Editor gewoon een andere witbalans in.quote:Op maandag 17 december 2012 15:33 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik schiet altijd in RAW. Dit is na correctie. Het origineel is veel te rood, dat komt mede omdat ik mijn witbalans ingesteld heb op flits. Foto 1 is eigenlijk per ongeluk omdat ik te snel achter elkaar schoot en de flitser nog niet opgeladen was. Als ik in deze kroeg zonder flits ga fotograferen kan ik 80% direct weggooien, vooral door bewegingsonscherpte. Wat je overhoudt is enigszins acceptabel. Het publiek en de opdrachtgever wil echter zichzelf terugzien op de foto's, en het liefst lekker veel foto's. Tja, dan maar foto 2 hè. Nog altijd beter dan direct flitsen.
Maar waarom heb je de shutter op 1/100 staanquote:Op maandag 17 december 2012 15:37 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat viel dus tegen, want de 3 mensen vlak voor het podium renden zowat in een polonaise. Ik kan de ISO omhoogschroeven, maar dan heb ik in de nabewerking minder marge om de donkere partijen uit te lichten.
Te veel beweging, vooral vanwege de artiesten op het podium die redelijk snel van positie veranderen en om de beurt alle delen van het publiek aankijken. Denk aan handgebaren, die zijn al heel snel onscherp bij te lange sluitertijden.quote:Op maandag 17 december 2012 15:38 schreef Stefan het volgende:
[..]
Maar waarom heb je de shutter op 1/100 staan
In jouw voorbeeld is voldoende blauwlicht aanwezig, waardoor witbalanscorrectie uitstekend gaat. In die kroeg hangen kroonluchters met een gele kap waardoor praktisch al het blauwlicht eruit gefilterd wordt, waardoor correctie in zeer beperkte mate gaat. Let maar eens op hoeveel blauw er verdwenen is op foto 1 vergeleken met foto 2.quote:Op maandag 17 december 2012 15:37 schreef Stefan het volgende:
[..]
Bij RAW heb je toch geen echt origineel? Dan stel zje in Digital Photo Editor gewoon een andere witbalans in.
[ afbeelding ]
Dit is gewoon een goede bewerking!quote:Op maandag 17 december 2012 15:37 schreef Stefan het volgende:
[..]
Bij RAW heb je toch geen echt origineel? Dan stel zje in Digital Photo Editor gewoon een andere witbalans in.
[ afbeelding ]
dank jequote:Op maandag 17 december 2012 20:26 schreef Pizza_Boom het volgende:
Bij die onderste had een kleine invulflits wel een mooiere uitlichting van de gezichten gegeven.
[..]
Dit is gewoon een goede bewerking!
Contrast doe ik meestal een stapje omhoog. Kleurverzadiging laat ik vrijwel altijd ongemoeid. In geval van een foto zonder flits moet ik flink sleutelen om de donkere partijen uit te lichten en de lichte partijen te dimmen. De kleurtemperaturen moet ik altijd bijstellen, omdat de verlichting vrijwel altijd gloeilamp of halogeen is.quote:Op maandag 17 december 2012 16:06 schreef Stefan het volgende:
Het blijft ook een lastige setting
Heb je bij de bewerking contrast en kleurverzadiging omhoog gegooid?
Ik zie in mn raw files dat ik dat bij beide 1 stap heb gedaan
[ afbeelding ]
Deze foto is in dezelfde ruimte zonder flits en heb ik niet gebruikt (niet bewerkt, op sharpen na)
[ afbeelding ]
Mooi gedaanquote:Op dinsdag 18 december 2012 12:49 schreef Stefan het volgende:
Met de Canon Speedlite gestrobist
[ afbeelding ]
F5,6, shutter 1/10sec, ISO 800
Ik vind de sfeer er niet weggeflitst zelf, het licht is wmb natuurlijk verdeeld en als je niet beter weet ziet het er uit alsof de zaal zo verlicht is. Vind m zelf een beetje lijken op zo'n geënsceneerde modefotoquote:Op dinsdag 18 december 2012 12:50 schreef ACT-F het volgende:
Je zult overigens zien dat jouw foto 1 door het publiek gewaardeerd wordt omdat ze er zelf herkenbaar op staan, ondanks dat de sfeer eruit geflitst is.
Dat is de kunst van het goed indirect flitsten, maar de bezoekers weten natuurlijk dat zij ander licht zagen dan ze op de foto zien. Overigens een prima foto verder, ik zou hetzelfde gedaan hebben.quote:Op dinsdag 18 december 2012 12:53 schreef Stefan het volgende:
[..]
Ik vind de sfeer er niet weggeflitst zelf, het licht is wmb natuurlijk verdeeld en als je niet beter weet ziet het er uit alsof de zaal zo verlicht is. Vind m zelf een beetje lijken op zo'n geënsceneerde modefoto
Afgezien van monopod of statief heb ik qua belichting zowat alles geprobeerd. Gezien de drukte was een statief ook niet echt haalbaar. 2e gordijn wil ik nog proberen. Ik ben nu de onbewerkte foto's aan het bekijken, het valt me op dat ik vooral aan de kleurtemperaturen te veel gesleuteld heb, dat had achteraf misschien minder gekund. Wat vind je hiervan?quote:Op dinsdag 18 december 2012 13:11 schreef Stefan het volgende:
Het is vooral een kwestie van proberen. Ik zou als ik een opdracht heb in een kroeg gewoon met statief of monopod werken, shutter omlaag en 2e gordijn flitsen. ook inflitsen wellicht en belichting paar stappen zwakker maken, Zeker de foto hierboven zou daardoor meer sfeer krijgen.
De voorste rij bevries je dan meteen.
Ik ben verder geen expert maar ik probeer dingen en dit werkt voor mij
dat is a veel meer sfeerquote:Op dinsdag 18 december 2012 13:22 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Afgezien van monopod of statief heb ik qua belichting zowat alles geprobeerd. Gezien de drukte was een statief ook niet echt haalbaar. 2e gordijn wil ik nog proberen. Ik ben nu de onbewerkte foto's aan het bekijken, het valt me op dat ik vooral aan de kleurtemperaturen te veel gesleuteld heb, dat had achteraf misschien minder gekund. Wat vind je hiervan?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik heb het een slag naar rechts geroteerd, de lichte partijen fors verminderd vergeleken met de vorige foto.quote:Op dinsdag 18 december 2012 13:27 schreef Stefan het volgende:
Verder misschien de fotos iets rechter zetten, worden ze iets kleiner van maar heb zelf t gevoel dat je een beetje scheef staat
Alleen de vorige kleuren waren mooier en sfeervoller vond ikquote:Op dinsdag 18 december 2012 13:53 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik heb het een slag naar rechts geroteerd, de lichte partijen fors verminderd vergeleken met de vorige foto.
[ afbeelding ]
Opvallend, want ik heb niets veranderd aan de kleuren, alleen de lichte partijen eruit gehaald. Kennelijk is het rode licht wat voor de sfeer zorgt teveel gefilterd. Ik heb dat weer teruggeschroefd, meer contrast meer kleurtemperatuur. Ook belichting verlaagd en de donkere partijen iets uitgelicht.quote:Op dinsdag 18 december 2012 14:20 schreef Stefan het volgende:
[..]
Alleen de vorige kleuren waren mooier en sfeervoller vond ik
Leuk he, strobisten. Ik heb 2 flitsers en speel er ook wel eens mee:quote:Op dinsdag 18 december 2012 12:49 schreef Stefan het volgende:
Met de Canon Speedlite gestrobist
[ afbeelding ]
F5,6, shutter 1/10sec, ISO 800
Heel leuk er mee te werken ja, deze heb ik de vrouw van buiten geflitst omdat ze anders door t raampje niet was te zienquote:Op dinsdag 18 december 2012 15:39 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Leuk he, strobisten. Ik heb 2 flitsers en speel er ook wel eens mee:
[ link | afbeelding ]
Discobal Strobist by Sporingerdam, on Flickr
[ link | afbeelding ]
Strobist self portrait #1 by Pizza_Boom, on Flickr
Ken ik. Ik heb een TTL kabel en dan kan ik dus de een als master en de ander als slave gebruiken. Scheelt echter dat ik echt de nader gedetailleerd kan aansturen in vuurkracht.quote:Op dinsdag 18 december 2012 15:56 schreef Stefan het volgende:
Ik heb 2 SL maar de ene stuurt de andere aan, ik heb geen master flitsfunctie op mn camera want geen flitser
Ja zon kabel wil ik ook nog ff halenquote:Op dinsdag 18 december 2012 16:08 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ken ik. Ik heb een TTL kabel en dan kan ik dus de een als master en de ander als slave gebruiken. Scheelt echter dat ik echt de nader gedetailleerd kan aansturen in vuurkracht.
Eigenlijk wil ik er nog een extra flitser bij. 1 Master (verbonden aan de camera) kan 2 flitsgroepen aansturen. Mja, daar gebruik ik het dan weer te weinig voor.quote:
Koop eerst de Zoom van januari, ligt nu in de winkel. Daarin naast informatie over flitsers en techniek ook een vergelijking van 7 flitsers, inclusief meetresultaten wat het richtgetal van die flitsers nu echt is.quote:Op donderdag 20 december 2012 10:59 schreef Chicolate het volgende:
Gezocht: reportage flitser voor Canon 7D voor heul goedkoop.
Reden? Partyfotografie in donkere kroegjes en vervelende autofocus flitsen door mijn interne flitser.
Eisen? Kop moet recht omhoog, rood autofocus licht en sterk genoeg voor portretten van max 5 mensen in een donkere kroeg. Ik zou niet weten wat ik zelf in zou willen stellen, heb geen ervaring met flitsen.
Budget? 75 euro. Ja dat is weinig, maar budget is eigenlijk 0 en ik wil er ook nog een ding om te bouncen achter zetten en dat gaat ook geld kosten. Nodig in januari, geen tijd om te sparen tussendoor.
De opties die ik zelf zag in mijn poging het halve internet af te zoeken:
Metz 36 AF-5 (40 euro) Kop kan niet draaien, dus niet via plafond flitsen in portret
Canon 420EX (50 euro)
Canon 380 EX (60 euro) Na wat verder googlen valt deze af, 420EX is beter
Metz 48 AF-1 (75 euro)
Tussentijdse conclusie: mensen in de Randstad verkopen hun flitsers niet, de reistijd naar elke locatie is minstens 2 uur. Ik weet dat Metz nu een cashback-actie heeft, net als Canon, maar daarmee komen de kosten alsnog te hoog uit dus dat is even geen optie nu. Ik neig het meest naar de Metz 48 AF-1 maar vraag me af of die niet te duur is (want niet meer verkrijgbaar en goedkoopste nieuwprijs was 166 euro) en het is 3 uur reizen, enkele reis. Opsturen ben ik geen fan van, ik wil zien of dat ding nog werkt als ik hem koop. En anders de Metz 36 AF-5 omdat die gewoon goedkoop is en ik volgens mij nog niet zo heel veel vraag van een flitser dus beter de overige 35 euro kan 'sparen' voor een sterkere flitser.
Dus, iemand advies of gedachtes hierover?
Dat denk ik niet, de 420EX en 48 AF-1 zijn allebei oude modellen die niet nieuw meer verkocht worden. En aan een vergelijking tussen de 430EX II en Metz 50/52 heb ik niet veel, want dat zijn nieuwere modellenquote:Op donderdag 20 december 2012 13:14 schreef Pagan het volgende:
[..]
Koop eerst de Zoom van januari, ligt nu in de winkel. Daarin naast informatie over flitsers en techniek ook een vergelijking van 7 flitsers, inclusief meetresultaten wat het richtgetal van die flitsers nu echt is.
Dat helpt je wellicht met jouw keuze maken.
Geen ideequote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |