Zo lang? Bij mij duurt het gemiddeld een weekje of 2 a 3 maximaal.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 15:16 schreef Ronhui het volgende:
de YONGNUO YN462 Speedlite Flash with Stands + Soft Pouch is 35 dollar bij Dealextreme (inlussief verzending) voor mij is ie ook onderweg. => http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.32979
Heb die besteld samen met een remote trigger setje, ook 35 dollar. => http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.37744
Duurt een weekje of 4 voordat ie bij je thuis is, maar dan heb je ook een leuk setje.
Ik ga liever uit van wat langer, valt het altijd meequote:Op vrijdag 30 juli 2010 16:26 schreef freud het volgende:
[..]
Zo lang? Bij mij duurt het gemiddeld een weekje of 2 a 3 maximaal.
Bedoel je niet de 430EX II? Wat heeft die voor voordelen boven de Nissin, de laatste heeft een hoger richtgetal en een tweede invulflitser.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 17:53 schreef Erasmo het volgende:
¤204 is aardig aan de prijs, daar haal je ook een 420II voor...
Geen ervaring, maar het ziet er wel erg fraai en volledig uit:quote:Op donderdag 29 juli 2010 19:15 schreef Pagan het volgende:
Ik overweeg de Nissin Speedlite DI 866 voor bij mijn Canon 1000D. De recensies zijn positief, het lijkt mij een veelzijdige flitser waarmee ik niet snel tegen beperkingen aanloop die je met een eenvoudigere flitser misschien wel hebt.
Het is voornamelijk voor huis, tuin en keukengebruik. Naar een concert neem ik uiteraard geen flitser mee.
Heeft iemand hier ervaring met dit merk/type flitser of misschien andere tips?
Alvast bedankt.
Ik zie je bericht nu pas! Ja, ik heb de flitser ruim 2 jaar gebruikt op Canon Powershot S5 en inmiddels uitgeleend aan iemand met een 50D. Ik heb zelf de 5D MKII waar het ook voortreffelijk mee werkt in E-TTL2 stand. Degelijk en zeer zuinig met de batterijen. Een aanrader! Het nadeel is dat je voor een software update op Sigma aangewezen bent. Dit heb je mogelijk nodig als de flitser op nieuw type Canon wilt gebruiken. Gelukkig heb ik zelfs na mijn garantieperiode een gratis software update kunnen krijgen.quote:
Kijk, daar heb ik wat aan, dank je!quote:Op woensdag 15 december 2010 21:22 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik zie je bericht nu pas! Ja, ik heb de flitser ruim 2 jaar gebruikt op Canon Powershot S5 en inmiddels uitgeleend aan iemand met een 50D. Ik heb zelf de 5D MKII waar het ook voortreffelijk mee werkt in E-TTL2 stand. Degelijk en zeer zuinig met de batterijen. Een aanrader! Het nadeel is dat je voor een software update op Sigma aangewezen bent. Dit heb je mogelijk nodig als de flitser op nieuw type Canon wilt gebruiken. Gelukkig heb ik zelfs na mijn garantieperiode een gratis software update kunnen krijgen.
En weer een update, speciaal voor de Canon 600D.quote:Op zaterdag 26 maart 2011 21:24 schreef ACT-F het volgende:
Metz heeft sinds een maand weer nieuwe firmware updates![]()
http://www.metz.de/en/pho(...)oad-flash-units.html
Denk het niet. Ik kan hem namelijk ook los gebruiken, dus niet op de camera, door op een knopje op de zender te drukken.quote:Op zondag 31 juli 2011 21:10 schreef Pizza_Boom het volgende:
Niet toevallig gewoon stukje soft en hardware in je Canons die op je camera zelf reageren, waar de Vivitar niet op reageert. En dus eigenlijk het hele setje het niet doet?
Als ik de kroeg zo bekijk hebben ze een wit plafond. Maak daar gebruik van door indirect te flitsen. Dat ziet er meestal een stuk beter uit. Zonder flits is in een bruincafé bijna geen optie, tenzij de onderwerpen statisch zijn. Zie hier mijn voorbeeld, eentje zonder flits en eentje met indirecte flits:quote:Op zondag 16 december 2012 23:51 schreef Orbox het volgende:
Ik was laatst gevraagd om foto's te maken op een verjaardag van de jarige en haar gasten. Het was in een mooi klein kroegje en ik heb nog niet veel ervaring met mijn flitser (Nikon SB-24) dus ik heb wat geëxperimenteerd en het viel me alles mee.
Het is echt tof om te doen en ik ben best tevreden over de resultaten.
Tegen het einde van de avond heb ik nog gespeeld met rear curtain om van die trails te krijgen, dat was ook vet.
Hier een aantal foto's, als jullie iets op te merken hebben hoor ik dat graag!
Of zoals dat op het internet gaat: C&C pls
[ link | afbeelding ]
Untitled by StijnnH, on Flickr
[ link | afbeelding ]
Untitled by StijnnH, on Flickr
[ link | afbeelding ]
Untitled by StijnnH, on Flickr
Werkt dat niet zo dat als je erbij flitst zal dat zwarte gat ook blijven, aangezien je flitser dan gewoon uitrekent minder flits nodig te hebben?quote:Op maandag 17 december 2012 10:49 schreef Chell het volgende:
Als je meer van de omgeving belicht wilt hebben en niet wilt dat de mensen verdwijnen in een zwart gat: ISO omhoog.
Oke.quote:Op maandag 17 december 2012 11:34 schreef Chell het volgende:
Nope, je ISO verhogen zorgt er júist voor dat je omgevingslicht meeneemt en dat is wat je wilt om dat zwarte gat te voorkomenDe flitser gaat ook niet minder flitsen doordat je de ISO of sluitertijd aanpast, de ETTL werkt door middel van een voorflits die wordt afgevuurd voordat de echte flits afgaat.
Eigenlijk moet je ook eerst je omgevingslicht meten, zonder flits en op basis daarvan je instellingen kiezen.
Vaak denken mensen dat je bij flitsen op een hele lage ISO moet gaan zitten, maar dat hoeft dus niet. Probeer maar eens uitVoordeel is ook dat je dan dus geen langere sluitertijden nodig hebt en je geen bewegingsonscherpte krijgt en/of met statief moet gaan werken
Zie ook bijvoorbeeld dit artikel: http://www.nandoonline.com/tutorials/tut_flits.html
Een klein beetje beweging kun je wel 'wegflitsen' maar bijvoorbeeld op de ijsdans foto die je in het andere topic geplaatst hebt daar lijkt een van de meisjes wel een spook omdat je de boarding door haar heen kunt zien. Dat kan een leuk effect geven soms, maar lijkt met niet echt de bedoeling bij alle foto;squote:Op maandag 17 december 2012 11:38 schreef Stefan het volgende:
[..]
Oke.
Maar ik heb de ISO dit weekend juist laag gehouden en de shutter trager en flitsen op tweede gordijn.
Was op een feest in een kerk, dus veel ruimte en sfeerlicht en kaarsjes. Die vang je dan met de trage shutter, de flits bevriest de mensen op de grond die bewegen.
Heb bv een foto
F7,1
ISO 400
Shutter 1/5 sec
Dansende mensen zijn bevroren, hele zaal is verlicht, niet met flits maar met sfeerverlichting.
Ik stond dan wel met mijn manfrotto op de dansvloer
Was besloten feest dus kan helaas de foto hier niet neerzetten.
Als je sfeer wilt vastleggen, dan moet je uiteraard foto 1 hebben, maar mijn opdracht was om onderwerpen vast te leggen. De eerste foto werd door de opdrachtgever totaal niet op prijs gesteld, te donker. Natuurlijk kan de ISO verder omhoog, maar het blijft gelig licht. De flitssterkte kan ik omlaag schroeven, maar dat gaat ten koste van de egaliteit van de belichting, het zag er echt niet uit.quote:Op maandag 17 december 2012 06:51 schreef Uncle het volgende:
Foto 1 heeft de sfeer die in foto 2 totaal is weggeflitst... Het ziet er in elk geval uit alsof het laatste rondje al geweest is en de lichten aan zijn gegaan. Dat lijkt me niet de sfeer die je wilt pakken in je foto's (?)
Wellicht is de eerste wel erg aan de donkere kant maar daar kan de ISO nog wel wat omhoog (dat moet geen probleem zijn met een 5dII). Wil je toch perse flitsen dan zou ik bij het flitsen in elk geval de flashcompensation een heel stuk omlaag schroeven... Uiteindelijk heb je alleen een vulflits nodig en lijkt het mij niet de bedoeling om de hele 'kamer' uit te lichten.
Eens kijkenquote:Op maandag 17 december 2012 15:13 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Als je sfeer wilt vastleggen, dan moet je uiteraard foto 1 hebben, maar mijn opdracht was om onderwerpen vast te leggen. De eerste foto werd door de opdrachtgever totaal niet op prijs gesteld, te donker. Natuurlijk kan de ISO verder omhoog, maar het blijft gelig licht. De flitssterkte kan ik omlaag schroeven, maar dat gaat ten koste van de egaliteit van de belichting, het zag er echt niet uit.
Als dit de opdracht was dan zijn we uiteraard snel uitgepraatquote:Op maandag 17 december 2012 15:13 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Als je sfeer wilt vastleggen, dan moet je uiteraard foto 1 hebben, maar mijn opdracht was om onderwerpen vast te leggen. De eerste foto werd door de opdrachtgever totaal niet op prijs gesteld, te donker. Natuurlijk kan de ISO verder omhoog, maar het blijft gelig licht. De flitssterkte kan ik omlaag schroeven, maar dat gaat ten koste van de egaliteit van de belichting, het zag er echt niet uit.
Ik schiet altijd in RAW. Dit is na correctie. Het origineel is veel te rood, dat komt mede omdat ik mijn witbalans ingesteld heb op flits. Foto 1 is eigenlijk per ongeluk omdat ik te snel achter elkaar schoot en de flitser nog niet opgeladen was. Als ik in deze kroeg zonder flits ga fotograferen kan ik 80% direct weggooien, vooral door bewegingsonscherpte. Wat je overhoudt is enigszins acceptabel. Het publiek en de opdrachtgever wil echter zichzelf terugzien op de foto's, en het liefst lekker veel foto's. Tja, dan maar foto 2 hč. Nog altijd beter dan direct flitsen.quote:Op maandag 17 december 2012 15:21 schreef Stefan het volgende:
Kun je raw schieten? dan kun je achteraf de witbalans veranderen. En heel makkelijk geel wegfilteren
Maar dat gele hoort er ook wel een beetje bij
Dat viel dus tegen, want de 3 mensen vlak voor het podium renden zowat in een polonaise. Ik kan de ISO omhoogschroeven, maar dan heb ik in de nabewerking minder marge om de donkere partijen uit te lichten.quote:Op maandag 17 december 2012 15:30 schreef Stefan het volgende:
Je zal zelfs zonder flits al veel betere resultaten krijgen met 1/50 of 1/25. Zo te zien staan de mensen redelijk op 1 plek.
En aangezien je met de 5DII fotografeert zou je zelfs nog een ISO stap hoger kunnen
Bij RAW heb je toch geen echt origineel? Dan stel zje in Digital Photo Editor gewoon een andere witbalans in.quote:Op maandag 17 december 2012 15:33 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik schiet altijd in RAW. Dit is na correctie. Het origineel is veel te rood, dat komt mede omdat ik mijn witbalans ingesteld heb op flits. Foto 1 is eigenlijk per ongeluk omdat ik te snel achter elkaar schoot en de flitser nog niet opgeladen was. Als ik in deze kroeg zonder flits ga fotograferen kan ik 80% direct weggooien, vooral door bewegingsonscherpte. Wat je overhoudt is enigszins acceptabel. Het publiek en de opdrachtgever wil echter zichzelf terugzien op de foto's, en het liefst lekker veel foto's. Tja, dan maar foto 2 hč. Nog altijd beter dan direct flitsen.
Maar waarom heb je de shutter op 1/100 staanquote:Op maandag 17 december 2012 15:37 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat viel dus tegen, want de 3 mensen vlak voor het podium renden zowat in een polonaise. Ik kan de ISO omhoogschroeven, maar dan heb ik in de nabewerking minder marge om de donkere partijen uit te lichten.
Te veel beweging, vooral vanwege de artiesten op het podium die redelijk snel van positie veranderen en om de beurt alle delen van het publiek aankijken. Denk aan handgebaren, die zijn al heel snel onscherp bij te lange sluitertijden.quote:Op maandag 17 december 2012 15:38 schreef Stefan het volgende:
[..]
Maar waarom heb je de shutter op 1/100 staan
In jouw voorbeeld is voldoende blauwlicht aanwezig, waardoor witbalanscorrectie uitstekend gaat. In die kroeg hangen kroonluchters met een gele kap waardoor praktisch al het blauwlicht eruit gefilterd wordt, waardoor correctie in zeer beperkte mate gaat. Let maar eens op hoeveel blauw er verdwenen is op foto 1 vergeleken met foto 2.quote:Op maandag 17 december 2012 15:37 schreef Stefan het volgende:
[..]
Bij RAW heb je toch geen echt origineel? Dan stel zje in Digital Photo Editor gewoon een andere witbalans in.
[ afbeelding ]
Dit is gewoon een goede bewerking!quote:Op maandag 17 december 2012 15:37 schreef Stefan het volgende:
[..]
Bij RAW heb je toch geen echt origineel? Dan stel zje in Digital Photo Editor gewoon een andere witbalans in.
[ afbeelding ]
dank jequote:Op maandag 17 december 2012 20:26 schreef Pizza_Boom het volgende:
Bij die onderste had een kleine invulflits wel een mooiere uitlichting van de gezichten gegeven.
[..]
Dit is gewoon een goede bewerking!
Contrast doe ik meestal een stapje omhoog. Kleurverzadiging laat ik vrijwel altijd ongemoeid. In geval van een foto zonder flits moet ik flink sleutelen om de donkere partijen uit te lichten en de lichte partijen te dimmen. De kleurtemperaturen moet ik altijd bijstellen, omdat de verlichting vrijwel altijd gloeilamp of halogeen is.quote:Op maandag 17 december 2012 16:06 schreef Stefan het volgende:
Het blijft ook een lastige setting
Heb je bij de bewerking contrast en kleurverzadiging omhoog gegooid?
Ik zie in mn raw files dat ik dat bij beide 1 stap heb gedaan
[ afbeelding ]
Deze foto is in dezelfde ruimte zonder flits en heb ik niet gebruikt (niet bewerkt, op sharpen na)
[ afbeelding ]
Mooi gedaanquote:Op dinsdag 18 december 2012 12:49 schreef Stefan het volgende:
Met de Canon Speedlite gestrobist
[ afbeelding ]
F5,6, shutter 1/10sec, ISO 800
Ik vind de sfeer er niet weggeflitst zelf, het licht is wmb natuurlijk verdeeld en als je niet beter weet ziet het er uit alsof de zaal zo verlicht is. Vind m zelf een beetje lijken op zo'n geënsceneerde modefotoquote:Op dinsdag 18 december 2012 12:50 schreef ACT-F het volgende:
Je zult overigens zien dat jouw foto 1 door het publiek gewaardeerd wordt omdat ze er zelf herkenbaar op staan, ondanks dat de sfeer eruit geflitst is.
Dat is de kunst van het goed indirect flitsten, maar de bezoekers weten natuurlijk dat zij ander licht zagen dan ze op de foto zien. Overigens een prima foto verder, ik zou hetzelfde gedaan hebben.quote:Op dinsdag 18 december 2012 12:53 schreef Stefan het volgende:
[..]
Ik vind de sfeer er niet weggeflitst zelf, het licht is wmb natuurlijk verdeeld en als je niet beter weet ziet het er uit alsof de zaal zo verlicht is. Vind m zelf een beetje lijken op zo'n geënsceneerde modefoto
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |