Dankjequote:Op donderdag 11 januari 2007 21:28 schreef NorthernStar het volgende:
Alsnog een schopje naar WFL
(Triggershot [afbeelding] )
Hij kraakt in het eerste deel van zijn 'lezing' layer-dating af (niet geheel onterecht overgens maar er zijn maar weinig wetenschappers die dit als fullproof systeem beschouwen ookal doet hij dat wel zo voorkomen).quote:Op donderdag 11 januari 2007 20:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hij is nu voedseldeskundige ja, maar doceerde zoologie.
Het publiek is divers dus hij houdt het inderdaad zo begrijpelijk mogelijk. Kijk het gewoon af en vel dan je oordeel. En vertel mij waarom zijn bronnen 'twijfelachtig' zijn.
Evolutie doet geen uitspraak over god en is daarom geen godsdienst.quote:re·li·gie
de religie (vrouwelijk), de religiën/religies
godsdienst
Geloof is allesomvattend. Je kan iemand geloven op z'n woord. Je kan een theorie geloven, je kan ook heilig geloven in het feit dat 2+2, 4 is of dat jezus de zoon van god is.quote:
Evolutie is een soort geloof evenals zwaartekracht, kernkracht en het geloof in zintuigelijke waarneming.quote:
OK dan bedoelt de TS een ongegrond geloof denk ik.quote:Op donderdag 11 januari 2007 21:45 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Geloof is allesomvattend. Je kan iemand geloven op z'n woord. Je kan een theorie geloven, je kan ook heilig geloven in het feit dat 2+2, 4 is of dat jezus de zoon van god is.
Geloof is een afweging waarbij je jezelf moet afvragen hoe gegrond een geloof is.
Als je iets blindelings aanneemt is een geloof ongegrond. Als er echter een lichaam aan wetenschappers aan hebben gewerkt die een bepaald onderwerp in kaart hebben gebracht dan delen zij een gegrond geloof.
Laten we geen taalkundige discussie voeren. Reageer inhoudelijk op de OP.quote:Op donderdag 11 januari 2007 21:45 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Evolutie is een soort geloof evenals zwaartekracht, kernkracht en het geloof in zintuigelijke waarneming.
Uiteindelijk is alles een geloof. Je kunt keihard op een boom inrijden en geloven dat je erdoorheen zal rijden bijv.
Tsja, zijn volste recht om een zwaar uitgewerkte en meerder maal bewezen wetenchappelijke theorie als ongegrond geloof weg te cijferen en dan het dogma van religie als gegrond geloof aan te nemen.quote:Op donderdag 11 januari 2007 21:55 schreef Aslama het volgende:
[..]
OK dan bedoelt de TS een ongegrond geloof denk ik.
Dit is een discussieforum, dus taalkunde is belangrijk. Ik hecht zelf geen enkele waarde aan mensen die beweren een zo hoge standaard voor bewijsvoering te hebben dat ze bijv de evolutie-theorie afwijzen en vervolgens een moskee binnenstappen om een vent te aanbidden die op een paard ten hemel zou zijn gestegen zonder enig bewijs.quote:Op donderdag 11 januari 2007 21:57 schreef Aslama het volgende:
Laten we geen taalkundige discussie voeren. Reageer inhoudelijk op de OP.
Edit:quote:Op donderdag 11 januari 2007 22:02 schreef Aslama het volgende:
Voorstel aan de mods: om dit topic niet weer in een nutteloze reltopic te laten evolueren, verwijder direct de posts die inhoudloos zijn zoals hierboven.
tweede boven nu.
Je kunt dit niet beweren zonder er inhoudelijk op te reageren.quote:Op donderdag 11 januari 2007 22:00 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Tsja, zijn volste recht om een zwaar uitgewerkte en meerder maal bewezen wetenchappelijke theorie als ongegrond geloof weg te cijferen en dan het dogma van religie als gegrond geloof aan te nemen.![]()
Maar dan hoef je niet te verwachten dat je serieus genomen wordt toch?
Je kunt je zelf moeilijk maken door te discussieren over ieder woord die gebruikt is, maar zo verlies je de essentie van de boodschap. Wat de TS bedoelt is duidelijk, misschien gebruikt hij een verkeerd woord.quote:Op donderdag 11 januari 2007 22:02 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Dit is een discussieforum, dus taalkunde is belangrijk. Ik hecht zelf geen enkele waarde aan mensen die beweren een zo hoge standaard voor bewijsvoering te hebben dat ze bijv de evolutie-theorie afwijzen en vervolgens een moskee binnenstappen om een vent te aanbidden die op een paard ten hemel zou zijn gestegen zonder enig bewijs.
Ik weet wat TS beoogt en ga er niet over in discussie dat is al 1000den x op dit forum gedaan en ik ga niet in herhaling vallen. Geen enkel argument zal een irrationele geest overtuigen. Dat kan bijv als volgt uitgelegt. Stel je hebt een soort A en Z. Dan kun je vragen waar is de missing link ? Dan wordt na jaren een tussenvorm J gevonden. Vervolgens zijn er 2 missing links. Die tussen A en J en J en Z enz enz.quote:Op donderdag 11 januari 2007 22:09 schreef Aslama het volgende:
[..]
Je kunt je zelf moeilijk maken door te discussieren over ieder woord die gebruikt is, maar zo verlies je de essentie van de boodschap. Wat de TS bedoelt is duidelijk, misschien gebruikt hij een verkeerd woord.
Lol. De evolutie theorie word ondersteund door massa's bewijs. Religie niet door 1. Wat word de volgende religie? Zwaartekracht? Celltheorie? Relativiteitstheorie? Atoomtheorie? Slaat gewoon compleet nergens op.quote:Evolutie is religie, geen wetenschap
God is niet testbaar dus valt hij buiten de wetenschapquote:Op donderdag 11 januari 2007 21:40 schreef digitaLL het volgende:
Van Dale
Evolutie doet geen uitspraak over god en is daarom geen godsdienst.
Ja, zonder een gram bewijs. Compleet het tegenovergestelde van wetenschap.quote:Godsdiensten gaan uit van het bestaan van een god.
Totale verspilling van tijd. Weet je waarom? Omdat al het bewijs richting evolutie wijst. Genesis 1 gaat compleet tegen het bewijs inquote:Op donderdag 11 januari 2007 19:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Lezing van voormalig professor evolutie, nu creationist:
Evolutiotion or creation, what do the rocks reveal?
The fossil record speaks
More fossil secrets revealed
The origin of variety
Debatten tussen creationist en evolutionisten:
Kent Hovind vs Dr. Rainbow
Kent Hovind vs Dr. James Paulson
Kent Hovind vs Dr. Mike Schremer
God kan nooit in de wetenschap zitten dus creation science is geen science.quote:Dr kent hovind, creation science
Ik heb al een reactie gegeven op een stukje "inhoud" (als je het dat wilt noemen) van de OP.quote:Op donderdag 11 januari 2007 22:06 schreef Aslama het volgende:
[..]
Je kunt dit niet beweren zonder er inhoudelijk op te reageren.
quote:Op donderdag 11 januari 2007 22:17 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Ik weet wat TS beoogt en ga er niet over in discussie dat is al 1000den x op dit forum gedaan en ik ga niet in herhaling vallen. Geen enkel argument zal een irrationele geest overtuigen. Dat kan bijv als volgt uitgelegt. Stel je hebt een soort A en Z. Dan kun je vragen waar is de missing link ? Dan wordt na jaren een tussenvorm J gevonden. Vervolgens zijn er 2 missing links. Die tussen A en J en J en Z enz enz.
quote:Op donderdag 11 januari 2007 18:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
----deleted--
De plaatjes van evoluerende dieren in studieboeken (bv van aap naar mens) zijn
A) verschillende diersoorten in een logische manier bij elkaar gezet, waardoor het lijkt alsof ze aan elkaar verwant zijn,
---
Wacht dan af wat de TS daarvan vindt. Misschien komt hij met zijn argumenten. Om nu al te zeggen dat je gelijk hebt is niet eerlijk.quote:Op donderdag 11 januari 2007 22:28 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik heb al een reactie gegeven op een stukje "inhoud" (als je het dat wilt noemen) van de OP.
quote:Het is alleen behoorlijk vermoeiend om diezelfde argumenten steeds weer langs te zien komen door mensen die toevallig een paar van die brainwash video's hebben gekeken en niet weten hoe snel ze zich moeten aanmelden bij een forum om dit (zonder enig vooronderzoek) als de waarheid te verkondigen.
Sommige dingen zijn al overmatig bediscussiert. Om iedere keer maar weer het hele betoog te analyseren om op elk puntje te reaeren wordt dan een dagtaak.
Filosofische discussies hebben een instapdrempel. Die drempel is dat je iig een beetje moet weten waar je het over hebt. De TS gooit er gewoon wat links en wat christelijke rethoriek tegenaan en denkt klaar te zien. Dat hoef je niet per se serieus te nemen.
Even een paar 'pareltjes' uit de opening postquote:Op donderdag 11 januari 2007 22:33 schreef Aslama het volgende:
[..]
Wacht dan af wat de TS daarvan vindt. Misschien komt hij met zijn argumenten. Om nu al te zeggen dat je gelijk hebt is niet eerlijk.
[..]
quote:Op donderdag 11 januari 2007 18:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Over de hele wereld wordt evolutie gedoceerd als vaststaand feit. Evolutie is echter tot op heden wetenschappelijk onbewijsbaar.
quote:De evolutie impliceert dat we allemaal van het eerste ééncellige leven afstammen en alle dieren aan elkaar verwant zijn. Dit is allemaal onzin.
Het is mij vrij duidelijk wat hij vind.quote:Evolutie is onwaarschijnlijk. Het is een religie voor het onstaan van het leven die onwaarschijnlijke assumpties aanneemt als waarheid en niet gebaseerd is op geobserveerde feiten.
Er zijn duizenden bewijzen voor evolutie, hoe kom je hier op? De wetenschap gaat niet over absolute zekerheden, maar over aannemelijkheid; in die zin verschilt de evolutietheorie al van religie.quote:Op donderdag 11 januari 2007 18:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Over de hele wereld wordt evolutie gedoceerd als vaststaand feit. Evolutie is echter tot op heden wetenschappelijk onbewijsbaar.
Nee. De zogenaamde "missing links" zijn er zeker wel, er zijn er zelfs heel veel. "Macro-evolutie" betekent niet dat de nakomelingen van een hond opeens katten zijn, het betekent dat er ooit een dier is geweest waarvan twee populaties splitsten, en er na een zeer lange tijd sprake werd van twee verschillende diersoorten. Hiervoor zijn talloze bewijzen. Als jouw idee klopt zou er trouwens een mechanisme moeten bestaan dat op een of andere manier onderscheid maakt tussen "kleine" veranderingen en "grote", kan je dat mechanisme aanwijzen?quote:<beknopte beschrijving>. Dit is allemaal onzin.
Enkele redenen:
Er zijn nooit mutaties gevonden die bewijzen dat de ene soort dieren (bv vis) naar een ander soort dier is geëvolueerd (bv hond), of dat er een betere diersoort ontstaan is. Wat steeds gevonden wordt zijn dezelfde sóórt dieren maar in een ander vorm, afhankelijk van de omgeving of als je bewust bepaalde varianten binnen een soort kruist. Zo heb je de diersoort 'hond' met een bepaalde genenpoel (genotype) die ervoor zorgt dat het product van 2 honden een hond is. Deze nieuwe hond hoeft er niet precies hetzelfde uit te zien als zijn ouders andere honden (fenotype is anders, afhankelijk van de leefomstandigheden) maar het resultaat zal nooit een kat zijn.. De plaatjes van evoluerende dieren in studieboeken (bv van aap naar mens) zijn
A) verschillende diersoorten in een logische manier bij elkaar gezet, waardoor het lijkt alsof ze aan elkaar verwant zijn, of
B) verschillende fenotypen binnen een diersoort (zoals koeien met verschillende kleuren vlekken).
Mutaties blijken helemaal niet altijd negatief. Dit beweert Hovind inderdaad, maar hij beweert zeer veel dingen (zonder bewijs of bronvermelding) die gewoon niet kloppen. Ik strooi liever geen links, maar hier staat een hele rits voorbeelden van geobserveerde positieve mutaties.quote:Mutaties van genen binnen een soort zijn mogelijk maar blijken altijd negatief te zijn voor de soort, zoals een vlieg zonder vleugels of een hond met 3 poten. Deze mutaties gaan het snelste dood en zullen nooit de diersoort verbeteren. Dit is natuurlijke selectie en zorgt niet voor nieuwe diersoorten, maar voor het zo fit mogelijk houden van de bestaande soorten.
Ten eerste heeft datering met isotopen inderdaad makkelijk een afwijking van duizenden jaren. In dit licht is dit alleen geen probleem, we praten per laag in de geologische kolom immers over miljoenen jaren. Een levende slak analyseren, of een dode slak van honderd jaar oud, zal inderdaad geen accurate meting leveren. Een fossiel van een 70 miljoen jaar oude dinosaurus kan echter behoorlijk nauwkeurig worden gedateerd.. Dit wordt ook gedaan, en onder andere aan de hand van die dateringen wordt de leeftijd van de aardlagen bepaald. Welke aannames bedoel je trouwens wat betreft de dateringen? Dat het radioactieve verval altijd gelijk is geweest is de enige die ik kan bedenken. Dat is een nogal fundamenteel natuurkundig idee, als je dat onzin vindt mag je dat wel even heel erg hard maken...quote:2. De evolutietheorie gaat ervan uit dat de aarde miljarden jaren oud is. Dit zou de geologische kolom verklaren. De geologische kolom is de aanwezigheid van verschillende aardlagen in de grond. Deze zouden door erosie laagje voor laagje ontstaan zijn. Het bewijs wat hiervoor wordt geleverd is dat er fossielen van dinosaurussen worden gevonden in de onderste lagen, en aangezien dinosaurussen miljoenen jaren oud zijn is die aardlaag ook miljoenen jaren oud of ouder. De leeftijd van dinosaurusfossielen wordt echter meestal vastgesteld aan de hand van de aardlaag waar zij zich in bevinden. Dit is een cirkelredenering en geen wetenschap. Een andere manier van fossielen dateren is koolstofdatering, maar hierbij worden veel assumpties gehanteerd en worden duizenden jaren verschil tussen verschillende botten van hetzelfde fossiel gevonden, of bijvoorbeeld het slakkenhuis van een levende slak als duizenden jaren oud gedateerd.
Ik vind dat geen logische verklaring, verre van zelfs. Dit argument is trouwens al zo oud dat het al in de 19e eeuw is ontkrachtquote:Een bewijs voor het niet mogelijk zijn van een in miljarden jaren opgebouwde aardlaag is het feit dat rechtopstaande versteende bomen dwars door die lagen gevonden worden. Deze bomen zouden dus minstens miljoenen jaren rechtop hebben moeten blijven staan terwijl het vormen van de aardlagen plaatsvond. Dit is onmogelijk aangezien bommen verrotten of omvallen. Veel logischer verklaringen voor deze verschijnselen is creatie en een wereldwijde vloed.
Het ontstaan van de aarde is niet het terrein van de evolutie, het ontstaan van het leven ook niet. Je wijst nu op "irreducible complexity", het vlaggenschip van de ID-beweging. Helaas is ook dat idee al een tijdje geleden ontkracht. Het blijkt dat veel ingewikkelde systemen, die niet lijken te werken zonder bijvoorbeeld een specifiek eiwit, zonder dat betreffende eiwit een andere taak prima kunnen uitvoeren! Het is juist een geweldig mooi voorbeeld van de manier waarop leven zich aan de omgeving aanpast. Als je op "irreducible complexity googelt (en dan even niet langs de creationists websites gaat) vind je er wel genoeg over.quote:Er zijn nog veel meer complicaties die optreden wat betreft het ontstaan van de aarde en leven en uberhaupt het leven volgens de evolutietheorie, zoals de symbiotische verhoudingen tussen planten, dieren en chemische processen. Deze kunnen zich niet onafhankelijk van elkaar ontwikkelen omdat ze elkaar nodig hebben om uberhaupt te kunnen bestaan.
Evolutie is geenszins een religie, en is juist gebaseerd op geobserveerde feiten, alleen kijk jij daar blijkbaar liever niet naar. Je opmerking is ongefundeerd.quote:Evolutie is onwaarschijnlijk. Het is een religie voor het onstaan van het leven die onwaarschijnlijke assumpties aanneemt als waarheid en niet gebaseerd is op geobserveerde feiten. In de schoolboeken wordt voornamelijk gespeculeerd over het ontstaan van bepaalde verschijnselen. Ik zie dit zelf ook in mijn studie bij vakken als neurologie en achteraf gezien slaat het ook nergens op.
Ik heb de filmpjes van Hovind een tijd geleden allemaal gekeken, en het viel me op hoe verschrikkelijk goed die man is. In het bedonderen van goedgelovige mensen dan. Hij gebruikt bij bijna elk argument drogredenen, strooit met ad hominems, en beredeneert alles vanuit het standpunt dat de Bijbel onfeilbaar is. Daarnaast bekrachtigt hij zijn argumenten met citaten die uit hun verband zijn gerukt en soms zelfs keihard zijn gewijzigd om zijn punt te ondersteunen. Hij is ook nog eens hypocriet; hij maakt zich zelf regelmatig schuldig aan dingen die hij de evolutionisten verwijt (willekeurige aannames, of nog mooier, hun "verering van de leeftijd van de aarde", waarna hij met dezelfde verering in zijn stem de Bijbel citeert).quote:Voor meer informatie:
Evolution or creation, what do the rocks reveal?
The fossil record speaks
The origin of variety
Debatten van creationist vs evolutionisten:
Kent Hovind vs Dr Shermer
Kent Hovind vs James Paulson
Kent Hovind vs Rainbow
Bekijk het eens en oordeel zelf.
Geniale spreker.quote:Op donderdag 11 januari 2007 23:17 schreef RexeL het volgende:
Ik ga ook maar eens met filmpjes gooien.
Ken Miller is een biology professor op Brown University en hij heeft hier een leuk verhaal.
Kijk dit filmpje maar eens en lees de post van Rayvon door en als je dan nog steeds overtuigd bent van Intelligent Design dan ga ik graag met je in discusie.
Nee, hij heeft groot gelijk. Er wordt vaak gesmeten met drogredenaties als "evolutie is ook maar een geloof", of "wetenschap is ook maar een geloof". Dat is net zo nietszeggend als "evolutie is niet voor niks maar een theorie". Dat mag wel es benadrukt worden.quote:Op donderdag 11 januari 2007 21:57 schreef Aslama het volgende:
[..]
Ik heb hier grote bezwaren tegen. Helder formuleren en duidelijke definities zijn het begin van alle discussie en een grondslag van de wetenschap.quote:Op donderdag 11 januari 2007 21:57 schreef Aslama het volgende:
[..]
Ik dacht dat je moslim wasquote:Op donderdag 11 januari 2007 22:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
ik heb nu geen tijd meer, moet biertjes drinken dus morgen verder
Dat heeft denk ik te maken met cognitieve dissonantie. Door de TOE minder aannemelijk te maken door ze aan te vallen of ze als ook maar een geloof af te doen verklein je de afstand tussen je eigen ontkrachte opvattingen en de door feiten en waarnemingen gesteunde juiste theorie.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 01:00 schreef Oud_student het volgende:
Blijft natuurlijk de vraag, waarom blijven deze mensen geloven in het creationismë?
Ik denk dat de antwoorden uiteenlopen van conservatisme, fundamentalisme, godsdienstwaanzin en politiek, dwz een andere reden dan een die de zaak zelf betreft.
Daarbij moet ik sterk denken aan de string(hypothese/geloof)quote:Helaas is het zo dat de wetenschap, die van oorsprong pretendeert de waarheid te zoeken, tegenwoordig ook bepaalde posities verdedigt om andere redenen: behoud van werk, om de opdrachtgever te plezieren, publicaties, koppigheid, etc.
Ja, maar dat idee is er ook bij veel mensen omdat ze geen flauw idee hebben wat die snaartheorie nou precies inhoudt, en omdat veel mensen puur theoretische wetenschap niet op waarde weten te schatten. Je kunt de snaartheorie op veel fronten bekritiseren, maar het verschaft ontzettend veel inzicht. En dus is het het onderzoeken waard.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 10:43 schreef digitaLL het volgende:
Daarbij moet ik sterk denken aan de string(hypothese/geloof)
Het is trouwens opvallend dat dezelfde mensen die de TOE afwijzen op grond van gebrek aan bewijs dit geloof/hypothese niet aanvallen terwijl daar veel meer grond toe is.
http://en.wikipedia.org/wiki/Evidence_of_evolution <-- informatie over het bewijs voor evolutie. Lang niet alles maar een mooie samenvatting met een paar duidelijke voorbeelden.quote:Op donderdag 11 januari 2007 18:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Afgezien van de laatste zin klopt dit redelijk.quote:Evolutie gaat ervan uit dat de verschillende diersoorten zich hebben ontwikkeld vanuit het eerste ééncellige leven. Dit ontwikkelde zich aan de hand van de leefomstandigheden. Eéncellig leven ontwikkelde zich tot complexer leven, de eerste dieren. De dieren hadden genetische mutaties, waardoor er verschillende ook mutaties in de dieren voorkwamen. Afhankelijk van de omgeving hebben de verschillende mutaties een grotere of kleinere kans op overleven, waardoor sommige mutaties overleven en anderen niet. De beste mutaties blijven over. Hierdoor krijg je verschillende diersoorten in verschillende omgevingen door genetische mutaties. De evolutie impliceert dat we allemaal van het eerste ééncellige leven afstammen en alle dieren aan elkaar verwant zijn. Dit is allemaal onzin.
Dat is al meerdere malen gevonden. In het daarom evolutie topic en de voorgangers daarvan komen hier meerdere voorbeelden van langs. Het experiment met de fruitvliegjes bijv.quote:Enkele redenen:
Er zijn nooit mutaties gevonden die bewijzen dat de ene soort dieren (bv vis) naar een ander soort dier is geëvolueerd (bv hond), of dat er een betere diersoort ontstaan is.
Ook niet waar. Experimenten hebben splitsingen opgeleverd die groot genoeg waren dat de 2 of meer groepen geen gezonde nakomelingen voortbrachten.quote:Wat steeds gevonden wordt zijn dezelfde sóórt dieren maar in een ander vorm, afhankelijk van de omgeving of als je bewust bepaalde varianten binnen een soort kruist.
Ook niet waar. Sikkelcelanemie is daar een duidelijk voorbeeld van. Deze ziekte wordt veroorzaakt door een mutatie in 1 van de genen die codeert voor een deel van hemoglubine. Doordat het resessief is moet je een dubbele set hebben voor je de ziekte krijgt. Een enkele zorgt er echter voor dat je beter bestendig bent tegen malaria. Het is natuurlijk een voordeel met een groot nadeel. Het is alleen even ter illustratie omdat het een duidelijk voorbeeld is. Er zijn ook dergelijke mutaties te vinden die alleen een voordeel opleveren.quote:Zo heb je de diersoort 'hond' met een bepaalde genenpoel (genotype) die ervoor zorgt dat het product van 2 honden een hond is. Deze nieuwe hond hoeft er niet precies hetzelfde uit te zien als zijn ouders andere honden (fenotype is anders, afhankelijk van de leefomstandigheden) maar het resultaat zal nooit een kat zijn.. De plaatjes van evoluerende dieren in studieboeken (bv van aap naar mens) zijn
A) verschillende diersoorten in een logische manier bij elkaar gezet, waardoor het lijkt alsof ze aan elkaar verwant zijn, of
B) verschillende fenotypen binnen een diersoort (zoals koeien met verschillende kleuren vlekken).
Mutaties van genen binnen een soort zijn mogelijk maar blijken altijd negatief te zijn voor de soort, zoals een vlieg zonder vleugels of een hond met 3 poten.
Nou ben ik geen geoloog maar ik dacht dat die theorie een stuk ouder was dan de evolutie theorie.quote:Deze mutaties gaan het snelste dood en zullen nooit de diersoort verbeteren. Dit is natuurlijke selectie en zorgt niet voor nieuwe diersoorten, maar voor het zo fit mogelijk houden van de bestaande soorten.
2. De evolutietheorie gaat ervan uit dat de aarde miljarden jaren oud is. Dit zou de geologische kolom verklaren. De geologische kolom is de aanwezigheid van verschillende aardlagen in de grond. Deze zouden door erosie laagje voor laagje ontstaan zijn. Het bewijs wat hiervoor wordt geleverd is dat er fossielen van dinosaurussen worden gevonden in de onderste lagen, en aangezien dinosaurussen miljoenen jaren oud zijn is die aardlaag ook miljoenen jaren oud of ouder. De leeftijd van dinosaurusfossielen wordt echter meestal vastgesteld aan de hand van de aardlaag waar zij zich in bevinden. Dit is een cirkelredenering en geen wetenschap. Een andere manier van fossielen dateren is koolstofdatering, maar hierbij worden veel assumpties gehanteerd en worden duizenden jaren verschil tussen verschillende botten van hetzelfde fossiel gevonden, of bijvoorbeeld het slakkenhuis van een levende slak als duizenden jaren oud gedateerd.
Een bewijs voor het niet mogelijk zijn van een in miljarden jaren opgebouwde aardlaag is het feit dat rechtopstaande versteende bomen dwars door die lagen gevonden worden. Deze bomen zouden dus minstens miljoenen jaren rechtop hebben moeten blijven staan terwijl het vormen van de aardlagen plaatsvond. Dit is onmogelijk aangezien bommen verrotten of omvallen. Veel logischer verklaringen voor deze verschijnselen is creatie en een wereldwijde vloed.
Waarom is dat een probleem?quote:Er zijn nog veel meer complicaties die optreden wat betreft het ontstaan van de aarde en leven en uberhaupt het leven volgens de evolutietheorie, zoals de symbiotische verhoudingen tussen planten, dieren en chemische processen. Deze kunnen zich niet onafhankelijk van elkaar ontwikkelen omdat ze elkaar nodig hebben om uberhaupt te kunnen bestaan.
Ga je alsjeblieft wat beter inlezen in de stof voor je dergelijke conclusies trekt. Evolutie gaat niet over het ontstaan van leven, om maar eens een voorbeeld te noemen. Vraag me trouwens af wat jullie dan bij neuro hebben gehad. Hier kregen we niets over de evolutionele aspecten ervan.quote:Evolutie is onwaarschijnlijk. Het is een religie voor het onstaan van het leven die onwaarschijnlijke assumpties aanneemt als waarheid en niet gebaseerd is op geobserveerde feiten. In de schoolboeken wordt voornamelijk gespeculeerd over het ontstaan van bepaalde verschijnselen. Ik zie dit zelf ook in mijn studie bij vakken als neurologie en achteraf gezien slaat het ook nergens op.
Ik lees liever. Dat oordeel heb ik al.quote:Voor meer informatie:
Evolution or creation, what do the rocks reveal?
The fossil record speaks
The origin of variety
Debatten van creationist vs evolutionisten:
Kent Hovind vs Dr Shermer
Kent Hovind vs James Paulson
Kent Hovind vs Rainbow
Het gaat erom of zo'n hypothese ook tot nieuwe toetsbare inzichten leidt, daar heb ik wat betreft de stringhypothese grote bedenkingen bij. Er is mij daarover iig nix bekent.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 10:55 schreef Haushofer het volgende:
Ja, maar dat idee is er ook bij veel mensen omdat ze geen flauw idee hebben wat die snaartheorie nou precies inhoudt, en omdat veel mensen puur theoretische wetenschap niet op waarde weten te schatten. Je kunt de snaartheorie op veel fronten bekritiseren, maar het verschaft ontzettend veel inzicht. En dus is het het onderzoeken waard.
quote:Hovind reveals his scatological roots: "I was raised in a Lutheran Church, a Mennonite Church, and a Methodist Church; we also visited the Catholic Church and just about every other kind that there was...I was saved when I was sixteen and started attending a little right-wing, radical, independent, temperamental, fundamental Baptist church." Now you know the truth about Hovind. He's a Christian fascist.
quote:Hovind: "I was only sixteen, and the brain doesnt even start developing until about twenty."
Lie #203. I will not even dignify this rank stupidity with an explanation. Hovind's brain obviously never did develop at any time.
quote:Hovind: "Carbon dating is based on the assumption that the amount of C14 in the atmosphere has remained constant through all time. This is a very faulty assumption."
Lie #206. Radiocarbon dating is based on the scientific fact that such dates have been tested and independently verified, and the decay of C14 into N14 is very well understood. If decay rates changed over time, we would see evidence of this in the radiation just now arriving on Earth from distant stars. It makes no difference if you believe those stars developed millions or billions of years ago or if you believe they were created just 6,000 years ago to fool intelligent, thinking people into believing there was a big bang. Either way, the radiation reaching us has traveled at least 6,000 years. It originated in the past either way, and we are able, in effect, to take a time machine back into the past by means of examining this electromagnetic radiation. It shows no evidence that the laws of physics have changed in any way since they developed out of the big bang.
http://www.geocities.com/SouthBeach/Pier/1766/hovindlies/L.htmlquote:Hovind: "Carbon dating is only good for about 30,000 or 40,000 years." Lie #210. Now Hovind is putting lies into other people's mouths. No one who knows what they are talking about would shrink C14 dating spans down to 30,000 years. The age range for acceptably accurate dates from C14 is between about 500 years and 50,000 - quite a bit older than Hovind pretends, but not nearly old enough to measure the age of dinosaurs, and not nearly miraculous enough to measure the age of anything that was not, at some point, alive. Besides,if it is only good for 30,000 years (as Hovind here admits), that is five times longer than we need to disprove Bible chronology.
Dat kan niet aangezien evolutie niet bestaatquote:Op donderdag 11 januari 2007 22:02 schreef Aslama het volgende:
Voorstel aan de mods: om dit topic niet weer in een nutteloze reltopic te laten evolueren, verwijder direct de posts die inhoudloos zijn zoals hierboven.
tweede boven nu.
Omdat het in een behoefte voorziet? Een zeer elementaire behoefte aan een idee dat alles verklaart. Daarnaast niet alleen een idee, maar ook een heilsboodschap: troost voor de ziel. Het wegnemen van de angst voor de dood, controle hebben over het bestaan omdat je anders zo machteloos bent, het geloof in iets hogers dat liefde geeft, regels die houvast geven, gevoel van zekerheid. De wetenschap lijkt daar tegenover kil, moeilijk te volgen, te veranderlijk.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 01:00 schreef Oud_student het volgende:
Als kind had ik al discussies met mijn opa, die een creationist was.
Als ik dan bijv. de steenkoollagen met daarin de fossielen aanvoerde als bewijs, dan zei hij dat God de steenkool voor de mensen had geschapen en de fossielen daarin ook "om ons geloof op de proef te stellen".
Sindsdien ben ik ervan overtuigd dat je deze mensen niet kunt overtuigen, met welk bewijs of dwingende logische redenering je ook komt. Hopeloos![]()
Blijft natuurlijk de vraag, waarom blijven deze mensen geloven in het creationismë?
Daarom Evolutie #11quote:Op vrijdag 12 januari 2007 14:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Jij hoeft me niet tegen mezelf in bescherming te nemen hoor, vind je dat nou zelf niet ontzettend arrogant? Mijn punt is, ik zie 2 mensen de evolutietheorie weerleggen en een alternatieve verklaring geven die heel wat logischer is dan het miljarden jaren verhaal en dat we slechts een stel slimme apen zijn. Vervolgens blijkt er ook van de evolutionisten geen sterk bewijs te zijn voor de claims die ze maken, maar blijkt het meer wat gespeculeer en gegok soms zelfs leugens te zijn. Maar dit wordt wel in de schoolboekjes geperst als een vaststaand feit, alternatieve verklaringen worden niet gegeven. Dat is waar die kent hovind ook zo'n problemen mee heeft. Een vriend van me gelooft heilig in de big bang theorie omdat hij denkt dat die 'bewezen' is en omdat die algemeen geaccepteerd wordt. Het is echter niet meer dan een theorie met een bepaalde redenatie die niet door bewijzen ondersteund kan worden, slechts het enige nog plausibele alternatief voor creatie. Maar creatie lijkt zoveel logischer. Hoe groot is de kans dat je uit niets iets krijgt en uit iets doods leven krijgt gezien de condities die daarvoor nodig zijn? 0,0. Is het dus een plausibele verklaring voor het ontstaan van alles? Nee. Is creatie daarom een plausibel alternatief? Ja. Dat wij het niet begrijpen of uit kunnen leggen met gezond verstand wil niet zeggen dat het niet zo gebeurd is.
We wéten niet hoe het allemaal zit. Je kan biologie leren en dergelijke en vervolgens een theorie maken over hoe een bepaald dier op de wereld is gekomen maar als je daar geen bewijs voor hebt vertel mij dan niet hoe het allemaal zogenaamd heeft plaatsgevonden.
Het sterkste bewijs voor evolutie van Dr Rainbow in een debat met Hovind was de evolutie van dinosaurussen naar vogels in de vorm van archaeopterix, omdat daar sporen in de botten zijn gevonden oid die duiden op de aanwezigheid van veren. Vervolgens weet Hovind dat meteen te ontkrachten. Is het dan gek dat ik hem geloof in plaats van de ander?
Kan íemand hier mij overtuigend bewijs geven dat er evolutie heeft plaatsgevonden? Een missing link of mutatie die geleid heeft dat het ene dier gevolueerd is in een ander dier zonder dat ze bij dezelfde soort behoren. Ik zou het graag willen zien, sta voor alles open hoor.
Je begrijpt hopelijk wel dat dit niets met evolutie te maken heeft.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 14:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Een vriend van me gelooft heilig in de big bang theorie omdat hij denkt dat die 'bewezen' is en omdat die algemeen geaccepteerd wordt. Het is echter niet meer dan een theorie met een bepaalde redenatie die niet door bewijzen ondersteund kan worden, slechts het enige nog plausibele alternatief voor creatie. Maar creatie lijkt zoveel logischer. Hoe groot is de kans dat je uit niets iets krijgt en uit iets doods leven krijgt gezien de condities die daarvoor nodig zijn? 0,0. Is het dus een plausibele verklaring voor het ontstaan van alles? Nee. Is creatie daarom een plausibel alternatief? Ja. Dat wij het niet begrijpen of uit kunnen leggen met gezond verstand wil niet zeggen dat het niet zo gebeurd is.
Ah autoriteitsargumenten, ook altijd een populair creationistisch hulpmiddel.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 14:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Hier nog een linkje naar wat veith in zijn academische leven gepubliceerd heeft.
http://www.icr.org/research/index/research_biosci_veith/
Ja. Beter nog, dat is ontzettend arrogant. Echter altijd nog minder dan de manier waarop jij wetenschappelijke theses waar tienduizenden wetenschappers honderden jaren aan gewerkt hebben volgens methodes waar evenzoveel duizenden filosofen en wiskundigen hard aan geschaafd hebben, afdoet als 'gebrek aan bewijs voor wilde claims'.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 14:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Jij hoeft me niet tegen mezelf in bescherming te nemen hoor, vind je dat nou zelf niet ontzettend arrogant?
Weet je wat 'parsimony' inhoudt? Hoe kun je dan in godesnaam creatie 'logischer' vinden?quote:Mijn punt is, ik zie 2 mensen de evolutietheorie weerleggen en een alternatieve verklaring geven die heel wat logischer is dan het miljarden jaren verhaal en dat we slechts een stel slimme apen zijn.
Blijkt dat? Op basis waarvan? Een blitse powerpoint presentatie van een creationist? Wij van WC eend adviseren WC eend? Ben je bekend met de wetenschappelijke methode? Vind je peer review niet een beter systeem? Heb je je verdiept in de wetenschappelijke lectuur van evolutie, ken je de wetenschappelijke consensus, weet je wanneer iets in onze schoolboeken worden geperst? Heb je op z'n minst kennis van de basiswerking van de evolutie, ergo de termen genetic mutation, recombination of crossover, natural selection, genetic drift, zijn je allemaal bekend? En als we het verder hebben over bewijzen, ken je de werking van de moleculaire klok en de statistische onderbouwing van de phylogenetische indeling? Als je niet goed bekend bent met deze termen, waarom denk je dan toch zo makkelijk te kunnen chargeren?quote:Vervolgens blijkt er ook van de evolutionisten geen sterk bewijs te zijn voor de claims die ze maken, maar blijkt het meer wat gespeculeer en gegok soms zelfs leugens te zijn.
Hoe kom je in vredesnaam hier nou weer bij? De Hubble constante, achtergrondruis, quantumfluctuaties in de achtergrondruis, roodverschuiving, quasars, berekeningen van donkere materie en energie, etc. Geen bewijzen?!quote:Maar dit wordt wel in de schoolboekjes geperst als een vaststaand feit, alternatieve verklaringen worden niet gegeven. Dat is waar die kent hovind ook zo'n problemen mee heeft. Een vriend van me gelooft heilig in de big bang theorie omdat hij denkt dat die 'bewezen' is en omdat die algemeen geaccepteerd wordt. Het is echter niet meer dan een theorie met een bepaalde redenatie die niet door bewijzen ondersteund kan worden
Je wil een logische conclusie trekken uit iets wat we niet kunnen begrijpen? Hoe zot is dat?! Wat weet je van logica en filosofie van de wiskunde? Ex falso sequitur quodlibet? Wovon man nicht sprechen kann, daruber muss man schweigen?quote:slechts het enige nog plausibele alternatief voor creatie. Maar creatie lijkt zoveel logischer. Hoe groot is de kans dat je uit niets iets krijgt en uit iets doods leven krijgt gezien de condities die daarvoor nodig zijn? 0,0. Is het dus een plausibele verklaring voor het ontstaan van alles? Nee. Is creatie daarom een plausibel alternatief? Ja. Dat wij het niet begrijpen of uit kunnen leggen met gezond verstand wil niet zeggen dat het niet zo gebeurd is.
Je kan geen theorie maken zonder bewijs, je snapt de definitie van een theorie niet.quote:We wéten niet hoe het allemaal zit. Je kan biologie leren en dergelijke en vervolgens een theorie maken over hoe een bepaald dier op de wereld is gekomen maar als je daar geen bewijs voor hebt vertel mij dan niet hoe het allemaal zogenaamd heeft plaatsgevonden.
Over de vliegjes:quote:Op vrijdag 12 januari 2007 14:08 schreef Monolith het volgende:
[..]
Daarom Evolutie #11
Daarom Evolutie #11
Ik neem aan dat jij daar alles gelezen hebt, dus kun je niet een samenvatting geven?quote:Op vrijdag 12 januari 2007 14:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Over de vliegjes:
http://www.wasdarwinright.com/adapt&mutate-f.htm
'dat is helemaal geen evolutie, dat is degeneratie!'quote:Op vrijdag 12 januari 2007 14:32 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik neem aan dat jij daar alles gelezen hebt, dus kun je niet een samenvatting geven?
maar je mag ook inhoudelijk reageren op reacties op jouw post, buiten het geven van je eigen mening.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 15:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik wilde bijna een topic maken met een verwijzing naar deze, als bewijs dat Kent Hovind toch gelijk heeft en de evolutietheorie tot stalinistische regimes leidt
Maar nog een keer mijn punt:
De claims voor het bestaan van evolutie zijn te weerleggen! En Veith is geen WC eend maar zoöloog, die gaat echt niet zomaar wat dingen uit zn duim zuigen ofzo. Verder staat er in de boekjes vaak 'waarschijnlijk is het zo en zo gekomen' en 'het zou zo geweest kunnen zijn dat'. Ondanks dat lees je het en neem je het op alsof het zo gebeurd is en daar heb ik een probleem mee.
En natuurlijk kun je geen theorie hebben zonder bewijzen maar dat is juist het punt wat ik wil maken, de aangeleverde bewijzen zijn helemaal niet zo sterk als op het eerste gezicht lijkt. Men wíl evolutie dus men zíet evolutie. Dat met die fruitvliegen bijvoorbeeld kan logischer uitgelegd worden als degeneratieve mutanten, geen nieuwe soort. Als uberhaupt een kolonie fruitvliegen het sterkste bewijs vormen dat ALLE DIERSOORTEN OP DEZE PLANEET gevormd zijn door middel van evolutie, dan moet er nog flink wat onderzoek gedaan worden voordat je mij wijs mag maken dat het bestaat en dat we slechts een stel slimme apen zijn.
Even wat filosofie er tussendoor: verkracht de evolutionaire visie niet de totale waardering voor het leven? Gaat het jullie niet meer om willen begrijpen en gelijk hebben in plaats van werkelijk geníeten van hoe ongelooflijk complex alles in elkaar zit? Hoe schitterend deze wereld eigenlijk is? Zien jullie dat ook? Of zien jullie slechts 'een uit het niets gevormd geheel van deeltjes die samenkwamen, leven vormden en uiteindelijk de mens voortbrachten.'? Die indruk krijg ik namelijk vaak, alsof alle passie verdwenen is.
Leren doe je van elkaar toch? Ik heb nog steeds niks overtuigends gezien.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 15:38 schreef SpecialK het volgende:
Ik heb het gevoel dat de TS hier eerder is om ons te 'onderwijzen' dan dat hij echt intresse heeft om iets te leren.
Jammer.
Is het niet in je opgekomen om misschien bekend te raken met die termen?quote:Op vrijdag 12 januari 2007 15:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Die laatste post van me was mijn reactie op die bombarische post met al die moeilijke termen die ik inderdaad niet ken en irrelevant zijn.
Ja, de evolutietheorie is falsificeerbaar, maar dat is niemand nog in de verste verte gelukt.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 15:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik wilde bijna een topic maken met een verwijzing naar deze, als bewijs dat Kent Hovind toch gelijk heeft en de evolutietheorie tot stalinistische regimes leidt
[q]
De claims voor het bestaan van evolutie zijn te weerleggen!
Je hebt ook historici die de Holocaust ontkennen. Een enkel iemand die wat gepubliceerd heeft, hoeft nog niet gelijk geen gek te zijn.quote:En Veith is geen WC eend maar zoöloog, die gaat echt niet zomaar wat dingen uit zn duim zuigen ofzo.
Weet je hoe empirische wetenschap werkt? Alles valt binnen een mate van statistische waarschijnlijkheid, maar dan WEL binnen twee of drie keer de standaarddeviatie. (of buiten om een acceptabele mate van waarschijnlijkheid aan te duiden)quote:Verder staat er in de boekjes vaak 'waarschijnlijk is het zo en zo gekomen' en 'het zou zo geweest kunnen zijn dat'. Ondanks dat lees je het en neem je het op alsof het zo gebeurd is en daar heb ik een probleem mee.
Heb je hier enig bewijs voor?quote:En natuurlijk kun je geen theorie hebben zonder bewijzen maar dat is juist het punt wat ik wil maken, de aangeleverde bewijzen zijn helemaal niet zo sterk als op het eerste gezicht lijkt. Men wíl evolutie dus men zíet evolutie.
Degeneratie IS evolutie.quote:Dat met die fruitvliegen bijvoorbeeld kan logischer uitgelegd worden als degeneratieve mutanten, geen nieuwe soort.
Als je werkelijk denkt dat een kolonie fruitvliegen het enige sterkste bewijs is, dan heb je zelfs NOG meer te leren dan ik in mijn vorige post waar je niet op ingaat aangeef.quote:Als uberhaupt een kolonie fruitvliegen het sterkste bewijs vormen dat ALLE DIERSOORTEN OP DEZE PLANEET gevormd zijn door middel van evolutie, dan moet er nog flink wat onderzoek gedaan worden voordat je mij wijs mag maken dat het bestaat en dat we slechts een stel slimme apen zijn.
Nee. Ik vind de werkelijke complexiteit, van hox genen die de chemische structuur van een cel dirigeren naar een complete arm, tot de prachtige subtiliteit die de het hele rijk der levende dingen aan elkaar verbindt via intricate patronen, vele malen mooier en indrukwekkender dan de verklaring die een stel bronstijd nomaden heeft kunnen bedenken over een gehandicapte sociale werker die wat heeft zitten kleinen.quote:Even wat filosofie er tussendoor: verkracht de evolutionaire visie niet de totale waardering voor het leven? Gaat het jullie niet meer om willen begrijpen en gelijk hebben in plaats van werkelijk geníeten van hoe ongelooflijk complex alles in elkaar zit? Hoe schitterend deze wereld eigenlijk is? Zien jullie dat ook? Of zien jullie slechts 'een uit het niets gevormd geheel van deeltjes die samenkwamen, leven vormden en uiteindelijk de mens voortbrachten.'? Die indruk krijg ik namelijk vaak, alsof alle passie verdwenen is.
Waarom zou het levenminder gewaardeerd moeten worden wanneer het tot stand is gekomen zonder een schepping? Het zit verder hetzelfde in elkaar. Ik vind het zelf juist schitterend dat een onbenullig eencellig organisme kan muteren tot de meest complexe soorten. .quote:Op vrijdag 12 januari 2007 15:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Even wat filosofie er tussendoor: verkracht de evolutionaire visie niet de totale waardering voor het leven? Gaat het jullie niet meer om willen begrijpen en gelijk hebben in plaats van werkelijk geníeten van hoe ongelooflijk complex alles in elkaar zit? Hoe schitterend deze wereld eigenlijk is? Zien jullie dat ook? Of zien jullie slechts 'een uit het niets gevormd geheel van deeltjes die samenkwamen, leven vormden en uiteindelijk de mens voortbrachten.'? Die indruk krijg ik namelijk vaak, alsof alle passie verdwenen is.
Je weet niet wat het is, maar je weet wel dat het irrelevant is?quote:Op vrijdag 12 januari 2007 15:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Die laatste post van me was mijn reactie op die bombarische post met al die moeilijke termen die ik inderdaad niet ken en irrelevant zijn.
Geef eens in eigen woorden de wetenschappelijke methode weer? Uit je post meen ik nl. op te maken dat je geheel niet weet wat de wetenschappelijke methode is, daar je ingaat op resultaten van die methode en niet op de methode zelf.quote:Ik ben bekend met de wetenschappelijke methode en vind de claims voor evolutie niet overtuigend omdat alternatieve verklaringen in mijn ogen net zo plausibel of plausibeler zijn.
Misschien doe je dan niet genoeg moeite om e.e.a. te begrijpen. Bijvoorbeeld door iets wat je niet snapt af te doen als "irrelevant" zonder je er in te verdiepen en te trachten te begrijpen wat er verteld wordt.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 15:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Leren doe je van elkaar toch? Ik heb nog steeds niks overtuigends gezien.
Dit is een goede indicatie van hoe je tegen de zaken aankijkt. Je hebt van Hovind et al. te horen gekregen hoe zij er tegen aan kijken, en vervolgens neem je dit klakkeloos aan. Het zou natuurlijk te veel moeite zijn om je eens werkelijk in de stof te verdiepen, of om zelf kritisch naar de creationistische zienswijze te kijken. Nee, argumenten doe je liever gelijk af als "aannames", "irrelevant", "niet overtuigend". Hovind heeft je immers verteld dat de darwinisten liegen en bedriegen!quote:Op vrijdag 12 januari 2007 15:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Die laatste post van me was mijn reactie op die bombarische post met al die moeilijke termen die ik inderdaad niet ken en irrelevant zijn. Ik ben bekend met de wetenschappelijke methode en vind de claims voor evolutie niet overtuigend omdat alternatieve verklaringen in mijn ogen net zo plausibel of plausibeler zijn.
Stel dat we uitgaan van deze aanname, hoe komt dat onbenullige eencellige organisme daar?quote:Op vrijdag 12 januari 2007 16:00 schreef Alicey het volgende:
[..]
Waarom zou het levenminder gewaardeerd moeten worden wanneer het tot stand is gekomen zonder een schepping? Het zit verder hetzelfde in elkaar. Ik vind het zelf juist schitterend dat een onbenullig eencellig organisme kan muteren tot de meest complexe soorten. .
Dat heeft niks met evolutie te maken.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 16:07 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Stel dat we uitgaan van deze aanname, hoe komt dat onbenullige eencellige organisme daar?
Ja natuurlijk staat er waarschijnlijk. Absolute zekerheid is nou eenmaal geen onderdeel van de wetenschap.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 15:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De claims voor het bestaan van evolutie zijn te weerleggen! En Veith is geen WC eend maar zoöloog, die gaat echt niet zomaar wat dingen uit zn duim zuigen ofzo. Verder staat er in de boekjes vaak 'waarschijnlijk is het zo en zo gekomen' en 'het zou zo geweest kunnen zijn dat'. Ondanks dat lees je het en neem je het op alsof het zo gebeurd is en daar heb ik een probleem mee.
Degeneratie is een misinterpretatie van iets dat gewoon een normaal onderdeel is van de evolutie.quote:En natuurlijk kun je geen theorie hebben zonder bewijzen maar dat is juist het punt wat ik wil maken, de aangeleverde bewijzen zijn helemaal niet zo sterk als op het eerste gezicht lijkt. Men wíl evolutie dus men zíet evolutie. Dat met die fruitvliegen bijvoorbeeld kan logischer uitgelegd worden als degeneratieve mutanten, geen nieuwe soort.
Ik gaf je links met meerdere voorbeelden, maar zoals gebruikelijk in de creationistische redeneertrant worden de andere voorbeelden genegeerd. Ik kan je Almost like a whale van Steve Jones aanraden om eens te lezen wat de huidige stand van zaken is in de evolutionaire biologie, want het bewijs reikt veel verder dan een aantal fossielen. Geografische distributie van soorten is bijvoorbeeld een van de zaken waarop Darwin zijn theorie baseerde. De ontdekking van DNA was een enorme steun in de rug voor Darwin's theorie en de genetica zorgt weer voor nieuwe bewijzen voor de theorie.quote:Als uberhaupt een kolonie fruitvliegen het sterkste bewijs vormen dat ALLE DIERSOORTEN OP DEZE PLANEET gevormd zijn door middel van evolutie, dan moet er nog flink wat onderzoek gedaan worden voordat je mij wijs mag maken dat het bestaat en dat we slechts een stel slimme apen zijn.
Ik zie niet in waarom waardering voor het leven zou moeten conflicteren met de evolutionaire biologie. Ik vind het juist erg mooi dat al dit leven kan ontstaan op basis van een aantal simpele mechanismen. Mooier dan een continu ingrijpende ontwerper, dat zou dan ook een enorme prutser zijn trouwens.quote:Even wat filosofie er tussendoor: verkracht de evolutionaire visie niet de totale waardering voor het leven? Gaat het jullie niet meer om willen begrijpen en gelijk hebben in plaats van werkelijk geníeten van hoe ongelooflijk complex alles in elkaar zit? Hoe schitterend deze wereld eigenlijk is? Zien jullie dat ook? Of zien jullie slechts 'een uit het niets gevormd geheel van deeltjes die samenkwamen, leven vormden en uiteindelijk de mens voortbrachten.'? Die indruk krijg ik namelijk vaak, alsof alle passie verdwenen is.
quote:Hovind writes: 'If the case is not reversed, I face anywhere from parole to 7 to 12 years.'
This is a man who believes that the Earth is 6000 years old when in fact it’s 4.5 billion years old. So presumably that means that he’s looking at between 5.25 and 9 million years in prison.
Daar zijn verschillende theorieen over. Dat valt overigens allemaal niet onder evolutie, maar onder abiogenese.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 16:07 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Stel dat we uitgaan van deze aanname, hoe komt dat onbenullige eencellige organisme daar?
De eencelligen zijn de basis van het evolutieproces. Lijkt me wel handig als je weet hoe die zijn ontstaan en waarom.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 16:16 schreef Alicey het volgende:
[..]
Daar zijn verschillende theorieen over. Dat valt overigens allemaal niet onder evolutie, maar onder abiogenese.
Dan zou je moeten weten dat de wetenschap zeer voorzichtig is met zeggen dat dingen absoluut zijn... Waarom dan al die problemen met woorden als "waarschijnlijk was het zo dat" ?quote:Op vrijdag 12 januari 2007 15:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Die laatste post van me was mijn reactie op die bombarische post met al die moeilijke termen die ik inderdaad niet ken en irrelevant zijn. Ik ben bekend met de wetenschappelijke methode en vind de claims voor evolutie niet overtuigend omdat alternatieve verklaringen in mijn ogen net zo plausibel of plausibeler zijn.
Vandaar dus de wetenschap abiogenese.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 16:21 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
De eencelligen zijn de basis van het evolutieproces. Lijkt me wel handig als je weet hoe die zijn ontstaan en waarom.
En stel dat we uitgaan van de God aanname, hoe komt God daar?quote:Op vrijdag 12 januari 2007 16:07 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
We zijn het dus eens dat beide aannames gelijkwaardig zijn?quote:Op vrijdag 12 januari 2007 16:23 schreef ThaMadEd het volgende:
[..]
En stel dat we uitgaan van de God aanname, hoe komt God daar?
Op beide vragen is geen antwoord te geven.
Waarom? De psychologie werkt toch ook prima zonder te weten waarom mensen er zijn?quote:Op vrijdag 12 januari 2007 16:21 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
De eencelligen zijn de basis van het evolutieproces. Lijkt me wel handig als je weet hoe die zijn ontstaan en waarom.
Oh er zijn genoeg theoriën hoe de eerste cel heeft kunnen ontstaan, die zijn alleen niet zo gemakkelijk terug te rekenen.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 16:23 schreef ThaMadEd het volgende:
En stel dat we uitgaan van de God aanname, hoe komt God daar?
Op beide vragen is geen antwoord te geven.
Nee want ik kan ook beweren dat een homoseksuele grijsgroengetinte olifant met driehonderd oranje stippen het heelal in werking heeft gezet, valt ook geen antwoord te geven op die stelling.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 16:31 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
We zijn het dus eens dat beide aannames gelijkwaardig zijn?
Daar geef ik je gelijk in, echter of dat ooit bewezen kan worden?quote:Op vrijdag 12 januari 2007 16:35 schreef speknek het volgende:
[..]
Oh er zijn genoeg theoriën hoe de eerste cel heeft kunnen ontstaan, die zijn alleen niet zo gemakkelijk terug te rekenen.
Lees je wat beter in. Evolutie krijgt al vat op simpelere systemen dan een eencellige.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 16:21 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
En dat is nou wat ik bedoel, die rationele verklaring van alles in dure termen maar het gebrek aan het overweldigende gevoel wat ik er nu van krijg. Dat is ook een van de reden van mijn post, dat creationisme een veel goddelijker, positievere kijk op alles geeft. En het is nog plausibel ook. Maar dit is waarschijnlijk de fout die ik nu maak, dat gevoel wat ik nu heb willen delen maar dat is toch onmogelijk.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 15:58 schreef speknek het volgende:
[..]
Ja, de evolutietheorie is falsificeerbaar, maar dat is niemand nog in de verste verte gelukt.
[..]
Heb toch een aantal goeie pogingen gezien.
Je hebt ook historici die de Holocaust ontkennen. Een enkel iemand die wat gepubliceerd heeft, hoeft nog niet gelijk geen gek te zijn.
Maar goed. Laat die Veith wat publiceren in een wetenschappelijk journal, waar hij de evolutietheorie onderuit haalt, dan wint hij gelijk alle grote (nobel)prijzen in de medicijnen, biologie, natuurkunde en wiskunde. Waarom doet hij dat niet, denk je?
[..]
Ik vind dat ie in de geposte video's er een goed verhaal van maakt. Ik ben hier nog niet eens een week mee bezig trouwens, heb nog er nog niet veel over gelezen en gezien, maar tot nu toe is het voor mij erg plausibel.
Weet je hoe empirische wetenschap werkt? Alles valt binnen een mate van statistische waarschijnlijkheid, maar dan WEL binnen twee of drie keer de standaarddeviatie. (of buiten om een acceptabele mate van waarschijnlijkheid aan te duiden)
[..]
Ja ik weet hoe dat werkt. Ik denk dat de kans dat je random uit niets of complete chaos door middel van explosie iets met structuur en perfecte harmonie krijgt 0,0 is dus een bing bang hypothese kan verworpen worden. Wat wil je hier mee zeggen?
Heb je hier enig bewijs voor?
[..]
Ja in de psychologie is hier genoeg onderzoek naar gedaan. Mensen houden nu eenmaal liever vast aan hun meest persoonlijke waarden en geloofsysteem dan dat ze die in twijfel trekken en zo zullen ze die ten alle tijde verdedigen.
Degeneratie IS evolutie.
[..]
In eerste instantie dacht ik, degeneratie is het verzwakken van soorten, niet sterker worden dus dat kan niet. Maar heb het even opgezocht en wikipedia zegt dat bij biologie degeneratie niet zo erg is omdat het overbodige lichaamsdelen wegneemt, zoals poten bij slangen. Een van de voorbeelden die wordt genoemd is dat sommige slangen nog kleine achterpootjes hebben. Kent Hovind beweert dat dit geen degeneratieve achterpoten zijn maar dat ze nodig zijn bij voortplanting, een voor mij plausibeler verklaring (want waar zijn anders de voorpoten? Of slangen met degeneratieve voorpoten?). Ik heb sowieso nog nooit een slang op poten gezien, en als degeneratie van hagedissen voor hagedissen met steeds kleinere en uiteindelijk geen poten zorgt dan zouden er nog steeds dieren gelijk aan slangen maar dan mét poten moeten zijn toch? Of is die diersoort uitgestorven? Waar zijn dan de fossielen? En als de voorouders van de slang hagedissen zijn, waarom zijn er dan geen hagedissen met giftanden zoals slangen? Of slangen met tanden als hagedissen? En als die ook uitgestorven zijn waar zijn dáár dan weer de fossielen van? Waar zijn de missing links? Of zijn toevallig ALLE genen spontaan gemuteerd zodat 2 hagedissen ineens een slang produceerden? Heb je wel eens een eend uit een kippenei zien kruipen? Hagedissen en slangen zijn zo fundamenteel anders dat die 2 kleine pootjes, gebruikt bij de voortplanting, voor mij geen bewijs leveren dat de slang een degeneratieve hagedis is, om maar een voorbeeld te noemen.
Als je werkelijk denkt dat een kolonie fruitvliegen het enige sterkste bewijs is, dan heb je zelfs NOG meer te leren dan ik in mijn vorige post waar je niet op ingaat aangeef.
[..]
Ik vroeg iemand om het sterkste bewijs te geven en dat is wat ik als antwoord kreeg. Verder heb ik wat gezien over dino's en vogels wat ook weerlegd werd.
Nee. Ik vind de werkelijke complexiteit, van hox genen die de chemische structuur van een cel dirigeren naar een complete arm, tot de prachtige subtiliteit die de het hele rijk der levende dingen aan elkaar verbindt via intricate patronen, vele malen mooier en indrukwekkender dan de verklaring die een stel bronstijd nomaden heeft kunnen bedenken over een gehandicapte sociale werker die wat heeft zitten kleinen.
Nee, ik denk dat dat behoorlijk giswerk wordt; dat geldt overigens nog meer voor het ontstaan van het leven zelf, want dat gaat verder terug dan het ontstaan van de cel (alhoewel je dan ook over de definitie van leven begint te twisten). Over de evolutie van de cel weten we wel wat, bijvoorbeeld de opname van onze mitochondria, wat eerst vrij levende bacterien waren, etc.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 16:37 schreef ThaMadEd het volgende:
Daar geef ik je gelijk in, echter of dat ooit bewezen kan worden?
Plausibel vind ik het niet. En ik verwacht jij eigenlijk ook niet, gezien de impliciete minachting die je hebt voor rationele verklaringen. Of je het een positievere kijk vindt, dat kan heel goed en daar verschillen we van mening. Hangt waarschijnlijk ook af van de dispositie die je hebt, ik krijg een verwonderend gevoel als ik dingen niet begrijp, dan wil ik dat uitzoeken, en de kennis die dat oplevert is mijn religieuze ervaring. Jij kijkt er anders naar, wil graag dingen begrijpbaar houden, en zoekt dan je religie in het verlangen. Maar je verlangens kunnen niet dicteren hoe de wereld is.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 16:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
En dat is nou wat ik bedoel, die rationele verklaring van alles in dure termen maar het gebrek aan het overweldigende gevoel wat ik er nu van krijg. Dat is ook een van de reden van mijn post, dat creationisme een veel goddelijker, positievere kijk op alles geeft. En het is nog plausibel ook. Maar dit is waarschijnlijk de fout die ik nu maak, dat gevoel wat ik nu heb willen delen maar dat is toch onmogelijk.
Weet je wat? Zal ik er anders een hele studie aan wijden? De een komt met een lijst van honderd boeken en de ander zegt dat ik me moet inlezen. Blijkbaar is het niet eenvoudig om het kort samen te vatten.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 16:46 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Lees je wat beter in. Evolutie krijgt al vat op simpelere systemen dan een eencellige.
De god van het creationisme lijkt me een enorme prutser zoals ik eerder aangaf, dan pakt de god van de theistische evolutieaanhangers het toch slimmer aan. Het idee dat de evolutietheorie een God uitsluit is sowieso vreemd.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 16:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En dat is nou wat ik bedoel, die rationele verklaring van alles in dure termen maar het gebrek aan het overweldigende gevoel wat ik er nu van krijg. Dat is ook een van de reden van mijn post, dat creationisme een veel goddelijker, positievere kijk op alles geeft. En het is nog plausibel ook. Maar dit is waarschijnlijk de fout die ik nu maak, dat gevoel wat ik nu heb willen delen maar dat is toch onmogelijk.
quote:Op vrijdag 12 januari 2007 15:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
in het gequote stuk erboven staan ook delen van mij maar heb het niet goed gedaan, heb nu geen tijd om t te fixen.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 16:55 schreef speknek het volgende:
[..]
Plausibel vind ik het niet. En ik verwacht jij eigenlijk ook niet, gezien de impliciete minachting die je hebt voor rationele verklaringen. Of je het een positievere kijk vindt, dat kan heel goed en daar verschillen we van mening. Hangt waarschijnlijk ook af van de dispositie die je hebt, ik krijg een verwonderend gevoel als ik dingen niet begrijp, dan wil ik dat uitzoeken, en de kennis die dat oplevert is mijn religieuze ervaring. Jij kijkt er anders naar, wil graag dingen begrijpbaar houden, en zoekt dan je religie in het verlangen. Maar je verlangens kunnen niet dicteren hoe de wereld is.
Ik begrijp je wel.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 16:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het daarom evolutie topic plus zijn voorgangers zou voldoende moeten zijn. Daar staan een aantal goede samenvattingen tussen. Anders is het artikel op wikipedia ook een mooie. De link heb je al een keer gehad.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 17:01 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Weet je wat? Zal ik er anders een hele studie aan wijden? De een komt met een lijst van honderd boeken en de ander zegt dat ik me moet inlezen. Blijkbaar is het niet eenvoudig om het kort samen te vatten.![]()
Dat is ook logisch.. aan de ene kant heb je God, Allah, Jezus... en aan de andere kant heb je.. ja nou ja... gewoon, keiharde feiten.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 16:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb ze allemaal gelezen, maar al die bronnen gaan er al vanuit dat je bepaalde dingen aanneemt. En laat het juist op dat punt nou misgaan. Als je kan aannemen dat een vis een reptiel kan worden en een reptiel een vogel en als je kan accepteren dat er vele tussenvormen ontbreken, maar wel ooit gevonden zullen wordenquote:Op vrijdag 12 januari 2007 17:13 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Het daarom evolutie topic plus zijn voorgangers zou voldoende moeten zijn. Daar staan een aantal goede samenvattingen tussen. Anders is het artikel op wikipedia ook een mooie. De link heb je al een keer gehad.
Leg mij eens uit waarom dat niet zou kunnen? En waarom zijn het vaak gelovigen die niet in evolutietheorie geloven? Het een hoeft het ander niet uit te sluiten toch?quote:Op vrijdag 12 januari 2007 17:19 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Ik heb ze allemaal gelezen, maar al die bronnen gaan er al vanuit dat je bepaalde dingen aanneemt. En laat het juist op dat punt nou misgaan. Als je kan aannemen dat een vis een reptiel kan worden en een reptiel een vogel en als je kan accepteren dat er vele tussenvormen ontbreken, maar wel ooit gevonden zullen worden, dan heb je wat aan die bronnen.
Ontstaan van leven valt buiten de evolutie theorie.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 16:21 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Voor de zoveelste keer, dat zijn logische gevolgen van de theorie. Geen aannamen. Op de wel ooit gevonden na trouwens. Sommige zullen vast nog wel gevonden worden. Lang niet allemaal helaas, gezien de condities die nodig zijn voor fossielvorming.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 17:19 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Ik heb ze allemaal gelezen, maar al die bronnen gaan er al vanuit dat je bepaalde dingen aanneemt. En laat het juist op dat punt nou misgaan. Als je kan aannemen dat een vis een reptiel kan worden en een reptiel een vogel en als je kan accepteren dat er vele tussenvormen ontbreken, maar wel ooit gevonden zullen worden, dan heb je wat aan die bronnen.
quote:Op donderdag 11 januari 2007 21:58 schreef Pony-Lover het volgende:
Beste TS,
Je kan Fok idd ook gebruiken om je eigen domheid te etaleren, ik gebruik daar zelf echter bij voorkeur het onderdeel[ONZ] voor.![]()
Heb toch een aantal goeie pogingen gezien.quote:Ja, de evolutietheorie is falsificeerbaar, maar dat is niemand nog in de verste verte gelukt
Ik vind dat ie in de geposte video's er een goed verhaal van maakt. Ik ben hier nog niet eens een week mee bezig trouwens, heb nog er nog niet veel over gelezen en gezien, maar tot nu toe is het voor mij erg plausibel.quote:Je hebt ook historici die de Holocaust ontkennen. Een enkel iemand die wat gepubliceerd heeft, hoeft nog niet gelijk geen gek te zijn.
Maar goed. Laat die Veith wat publiceren in een wetenschappelijk journal, waar hij de evolutietheorie onderuit haalt, dan wint hij gelijk alle grote (nobel)prijzen in de medicijnen, biologie, natuurkunde en wiskunde. Waarom doet hij dat niet, denk je?
Ja ik weet hoe het werkt. En omdat ik denk dat de kans dat je random uit niets in absolute leegte door middel van explosie iets met structuur en perfecte harmonie krijgt 0,0 is kan een big bang hypothese verworpen worden.quote:Weet je hoe empirische wetenschap werkt? Alles valt binnen een mate van statistische waarschijnlijkheid, maar dan WEL binnen twee of drie keer de standaarddeviatie. (of buiten om een acceptabele mate van waarschijnlijkheid aan te duiden)
Ja in de psychologie is hier genoeg onderzoek naar gedaan. Mensen houden zich liever vast aan hun meest persoonlijke waarden en geloofsysteem dan dat ze die in twijfel trekken en zo zullen ze die ten alle tijde verdedigen.quote:Heb je hier enig bewijs voor?
In eerste instantie dacht ik, degeneratie is het verzwakken van soorten, niet sterker worden dus dat kan niet. Maar heb het even opgezocht en wikipedia zegt dat bij biologie degeneratie niet zo erg is omdat het overbodige lichaamsdelen wegneemt, zoals poten bij slangen. Een van de voorbeelden die wordt genoemd is dat sommige slangen nog kleine achterpootjes hebben. Kent Hovind beweert dat dit geen degeneratieve achterpoten zijn maar dat ze nodig zijn bij voortplanting, een voor mij plausibeler verklaring (want waar zijn anders de voorpoten? Of slangen met degeneratieve voorpoten?). Ik heb sowieso nog nooit een slang op poten gezien, en als degeneratie van hagedissen voor hagedissen met steeds kleinere en uiteindelijk geen poten zorgt dan zouden er nog steeds dieren gelijk aan slangen maar dan mét poten moeten zijn toch? Of is die diersoort uitgestorven? Waar zijn dan de fossielen? En als de voorouders van de slang hagedissen zijn, waarom zijn er dan geen hagedissen met giftanden zoals slangen? Of slangen met tanden als hagedissen? En als die ook uitgestorven zijn waar zijn dáár dan weer de fossielen van? Waar zijn de missing links? Of zijn toevallig ALLE genen spontaan gemuteerd zodat 2 hagedissen ineens een slang produceerden? Heb je wel eens een eend uit een kippenei zien kruipen? Hagedissen en slangen zijn zo fundamenteel anders dat die 2 kleine pootjes, gebruikt bij de voortplanting, voor mij geen bewijs leveren dat de slang een degeneratieve hagedis is, om maar een voorbeeld te noemen.quote:Degeneratie IS evolutie.
Ik vroeg iemand om het sterkste bewijs te geven en dat is wat ik als antwoord kreeg. Verder heb ik wat gezien over dino's en vogels wat ook weerlegd werd.quote:Als je werkelijk denkt dat een kolonie fruitvliegen het enige sterkste bewijs is, dan heb je zelfs NOG meer te leren dan ik in mijn vorige post waar je niet op ingaat aangeef.
En dat is nou wat ik bedoel, die rationele verklaring van alles in dure termen maar het gebrek aan het overweldigende gevoel wat ik er nu van krijg. Dat is ook een van de reden van mijn post, dat creationisme een veel goddelijker, positievere kijk op alles geeft. En het is nog plausibel ook. Maar dit is waarschijnlijk de fout die ik nu maak, dat gevoel wat ik nu heb willen delen maar dat is toch onmogelijk.quote:Nee. Ik vind de werkelijke complexiteit, van hox genen die de chemische structuur van een cel dirigeren naar een complete arm, tot de prachtige subtiliteit die de het hele rijk der levende dingen aan elkaar verbindt via intricate patronen, vele malen mooier en indrukwekkender dan de verklaring die een stel bronstijd nomaden heeft kunnen bedenken over een gehandicapte sociale werker die wat heeft zitten kleinen.
Ik zal me eens verdiepen in die bacteriën, is wel een interessant punt. De bijbel zegt hierover dat er in eerste instantie geen dood en verderf was, totdat Adam en Eva door de slang verleid werden en er voor kozen om God niet te gehoorzamen. De slang had beloofd dat ze niet zouden sterven als ze van de boom der wijsheid/kennis van goed en kwaad zouden eten maar dit was dus wel het geval. De hele schepping inclusief jouw bacteriën werden door God vervloekt en zonde en dood kwamen in de wereld. Dit zal zo blijven tot het laatste oordeel.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 18:09 schreef vero-legata het volgende:
[..]
![]()
Ik had het niet mooier kunnen zeggen, TS misschien wil je me even uitleggen waarom we in de medische biologie met zoiets als antibiotica restistentie zitten of de Multiresistente ziekenhuisbacterie? Allemaal evolutie wat de mensen erg slecht uikomt. Dus verklaar dit maar met je god, als je dat kunt ben ik om. Zo niet ga dan alstjeblieft zelf nadenken voordat je andere dombo`s gaat citeren.![]()
Ah, daar komt de primaat uit de bronstijd-mouw.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 19:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De bijbel zegt hierover dat [..]
quote:Op vrijdag 12 januari 2007 19:05 schreef Doffy het volgende:
[..]
Ah, daar komt de primaat uit de bronstijd-mouw.
Natuurlijk, in boeken van 2000 tot 3000 jaar oud vinden wij de laatste stand van zaken op biologisch en medisch terrein
Misschien is het dan beter om nog eventjes allerlei informatie tot je te nemen om je mening te vormen, voordat je je mening erg standvastig gaat uitdragen.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 18:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik vind dat ie in de geposte video's er een goed verhaal van maakt. Ik ben hier nog niet eens een week mee bezig trouwens,
De big bang heeft niets met evolutie te maken. Maar wanneer je een oneindig aantal keer iets probeert gebeurt het vanzelf als de kans erg klein is. Een leuke voor je is the game of life. Dat is gebaseerd op een kleine set zeer eenvoudige regels. Je kunt zelf uitproberen hoe complex de resultaten kunnen zijn.quote:En omdat ik denk dat de kans dat je random uit niets in absolute leegte door middel van explosie iets met structuur en perfecte harmonie krijgt 0,0 is kan een big bang hypothese verworpen worden.
De uitdaging van wetenschap is om alles in twijfel te durven trekken. Dat is een reden dat ik er van uit ga dat het model dat de wetenschap beschrijft het meest betrouwbare is op dit moment.quote:Ja in de psychologie is hier genoeg onderzoek naar gedaan. Mensen houden zich liever vast aan hun meest persoonlijke waarden en geloofsysteem dan dat ze die in twijfel trekken en zo zullen ze die ten alle tijde verdedigen.
Evolutie kent geen richting. Er is dus niet te spreken van dat een soort sterker of zwakker wordt, of beter of slechter.quote:In eerste instantie dacht ik, degeneratie is het verzwakken van soorten, niet sterker worden dus dat kan niet.
Ik ben zelf niet zo bekend met de evolutionaire stamboom, dus ik weet eigenlijk niet eens of een slang wel uit een hagedis is voortgekomen of andersom of helemaal niet..quote:voor mij geen bewijs leveren dat de slang een degeneratieve hagedis is, om maar een voorbeeld te noemen.
Is de wens in dat geval niet de vader van de gedachte? Geloof je niet bewust iets waarvan je weet dat het niet de werkelijkheid beschrijft, puur omdat het mooier is?quote:En dat is nou wat ik bedoel, die rationele verklaring van alles in dure termen maar het gebrek aan het overweldigende gevoel wat ik er nu van krijg. Dat is ook een van de reden van mijn post, dat creationisme een veel goddelijker, positievere kijk op alles geeft. En het is nog plausibel ook. Maar dit is waarschijnlijk de fout die ik nu maak, dat gevoel wat ik nu heb willen delen maar dat is toch onmogelijk.
Elk dier kan ziekmakende bacterieen bij zich dragen. Als dat het criterium is zouden er geen reine dieren meer bestaan.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 21:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De hygiëne- en voedselwetten uit het oude testamen waren hun tijd inderdaad duizenden jaren vooruit. Zo wordt er bijvoorbeeld een onderscheid gemaakt tussen reine en onreine dieren, omdat de onreine dieren zoals varkens bepaalde ziekmakende bacteriën bij zich dragen, iets wat men in die tijd nooit had kunnen weten.
Het is niet creationisme vs wetenschap, maar creationisme vs evolutieleer, en dan in die zin dat deze het ontstaan van alles kan verklaren met een big bang. Die is namelijk een logische conclusie als je in evolutie gelooft. De kans dat je zonder toedoen van sturende krachten in een vacuüm uit het niets een explosie krijgt waaruit alles voortkomt, vervolgens de deeltjes door middel van zwaartekracht hemellichamen vormen, een aarde vormen perfect gepositioneerd om vervolgens een voedingsbodem te zijn voor leven, wat ook zomaar random uit het niets ontstaat en vervolgens perfect in evenwicht raakt, is gelijk aan 0. Als je gelooft dat zoiets toch spontaan voor kan komen heb je een heel sterk geloof nodig maar ik zie het meer als zelfbedrog, vooral omdat de wetenschap steeds beter creationisme weet te onderbouwen, evenals alle andere gebeurtenissen en teksten in de bijbel. Deze staat vol historische feiten die door archeologen bevestigd worden, hele leefregels voor optimale gezondheid en hygiëne, uitgekomen profetïen etcetera. Waarom zou dan de rest niet waar kunnen zijn? Omdat het niet te rationaliseren valt? Ik denk dat het meer te maken heeft met je stijl van leven die je niet aan wil passen omdat je dan moet erkennen dat God bestaat, de schepper is en dat je die zal moeten gehoorzamen. Ik heb inmiddels genoeg gelezen, gehoord en gezien om te geloven dat de bijbel echt het woord van God is, geschreven door mensen maar geïnspireerd door God. Met de bijbel in je achterhoofd en de Heilige Geest in je voorhoofd is het leven zo oneindig veel mooier en blijkt zoveel zinniger te zijn dan welke wetenschapper of filosoof ook kan bedenken. In de bijbel komen alle facetten van het leven aan bod en steeds weer blijken ze waarheid te zijn. Hoe dat kan weet ik niet en dat zal niemand ooit kunnen met alleen gezond verstand. Je bent ten slotte God niet.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 18:53 schreef SpecialK het volgende:
Waarom is creationisme positiever dan een wetenschappelijke kijk?
De piramides van Gizeh hebben hebben de Egyptenaren in die tijd ook nooit zelf kunnen bouwen. Die heeft God daar zomaar neergezetquote:Op vrijdag 12 januari 2007 21:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De hygiëne- en voedselwetten uit het oude testamen waren hun tijd inderdaad duizenden jaren vooruit. Zo wordt er bijvoorbeeld een onderscheid gemaakt tussen reine en onreine dieren, omdat de onreine dieren zoals varkens bepaalde ziekmakende bacteriën bij zich dragen, iets wat men in die tijd nooit had kunnen weten.
In deze link staan nog meer voorbeelden genomen uit een boek:quote:Op vrijdag 12 januari 2007 21:17 schreef Alicey het volgende:
[..]
Elk dier kan ziekmakende bacterieen bij zich dragen. Als dat het criterium is zouden er geen reine dieren meer bestaan.
De BB heeft 0,0 met evolutie te maken.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 21:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het is niet creationisme vs wetenschap, maar creationisme vs evolutieleer, en dan in die zin dat deze het ontstaan van alles kan verklaren met een big bang.
Nee, nee, nee. Echt niet. Evolutie is net zo valide als je aanneemt dat het universum er altijd geweest is, en in feite één grote banaan is.quote:Die is namelijk een logische conclusie als je in evolutie gelooft.
Er was geen vacuum. En er was geen explosie. Daarbij, de oerknaltheorie kan het mechanisme achter de oerknal zelf niet verklaren. En waarom is die kans die je noemt 0? Je kunt er uberhaupt geen kans aan breien, omdat er voor de oerknal nog niet zoiets was als statistiek.quote:De kans dat je zonder toedoen van sturende krachten in een vacuüm uit het niets een explosie krijgt waaruit alles voortkomt, vervolgens de deeltjes door middel van zwaartekracht hemellichamen vormen, een aarde vormen perfect gepositioneerd om vervolgens een voedingsbodem te zijn voor leven, wat ook zomaar random uit het niets ontstaat en vervolgens perfect in evenwicht raakt, is gelijk aan 0.
Nee hoor, je erkent gewoon dat de gegeven theorieen bijzonder veel kunnen verklaren, zowel kwalitatief als kwantitatief. Dat is voor een wetenschapper al meer dan genoeg. Daarvoor heb je net zo veel geloof nodig als dat je "gelooft" dat als je van een flat springt, je waarschijnlijk zult dalen en niet zult stijgen.quote:Als je gelooft dat zoiets toch spontaan voor kan komen heb je een heel sterk geloof nodig maar ik zie het meer als zelfbedrog,
Als het aan creationisten ligt wel ja. Een mooi voorbeeld is de claim dat de aarde 6000 jaar oud is, omdat het magnetische veld van de aarde afneemt. Elk zichzelf respecterend fysicus zal lachen om de gegeven argumenten bij dit verhaal, en toch komen creationisten elke keer weer met die flauwekul. Doet het er dan niet toe dat de gehele wetenschappelijke wereld het er niet mee eens is?quote:vooral omdat de wetenschap steeds beter creationisme weet te onderbouwen, evenals alle andere gebeurtenissen en teksten in de bijbel.
En ontkracht. Bijvoorbeeld de exodus. Daar zijn genoeg wetenschappers te vinden die het verhaal in de Bijbel behoorlijk overdreven of gewoonweg foutief achten.quote:Deze staat vol historische feiten die door archeologen bevestigd worden,
Die leefregels zijn bv in de Bijbel opgesteld toen het volk van Israel door de woestijn trok. Natuurlijk ontwikkel je dan dergelijke regels. Tijdens het onstaan van de Koran had je op het Arabische schiergebied een stammencultuur. Overleven was daar een dagelijkse bezigheid.quote:hele leefregels voor optimale gezondheid en hygiëne, uitgekomen profetïen etcetera.
Als het ene waar is, is het andere ook automatisch waar?quote:Waarom zou dan de rest niet waar kunnen zijn?
Nou ik quote het maarin het topic dan.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 21:19 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De piramides van Gizeh hebben hebben de Egyptenaren in die tijd ook nooit zelf kunnen bouwen. Die heeft God daar zomaar neergezet
Natuurlijk konden ze wel weten dat varkens bepaalde ziekmakende bacterieen bij zich droegen. Je wordt er toch ziek van?
Tja, de scholastieke methodiek die ook in de middeleeuwen populair was. Uitgangspunt daarbij is wat er isquote:Op vrijdag 12 januari 2007 21:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
.......zelfbedrog, vooral omdat de wetenschap steeds beter creationisme weet te onderbouwen, evenals alle andere gebeurtenissen en teksten in de bijbel. Deze staat vol historische feiten die door archeologen bevestigd worden.....
Oordeel, jou claim is onzin.quote:Op donderdag 11 januari 2007 18:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Evolutie gaat ervan uit dat de verschillende diersoorten zich hebben ontwikkeld vanuit het eerste ééncellige leven. Dit ontwikkelde zich aan de hand van de leefomstandigheden. Eéncellig leven ontwikkelde zich tot complexer leven, de eerste dieren. De dieren hadden genetische mutaties, waardoor er verschillende ook mutaties in de dieren voorkwamen. Afhankelijk van de omgeving hebben de verschillende mutaties een grotere of kleinere kans op overleven, waardoor sommige mutaties overleven en anderen niet. De beste mutaties blijven over. Hierdoor krijg je verschillende diersoorten in verschillende omgevingen door genetische mutaties. De evolutie impliceert dat we allemaal van het eerste ééncellige leven afstammen en alle dieren aan elkaar verwant zijn. Dit is allemaal onzin.
Voor zover ik weet zegt de oerknaltheorie niets over de oorzaak, dus ook niet of het random onstond. Het sluit niet uit dat de 'knal' een ontwerp was. Dit kan heel goed samengaan met creatonisme. Sterker nog de thoerie staat in lijn met de Koran.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 18:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ja ik weet hoe het werkt. En omdat ik denk dat de kans dat je random uit niets in absolute leegte door middel van explosie iets met structuur en perfecte harmonie krijgt 0,0 is kan een big bang hypothese verworpen worden.
[..]
Dus toch een prachtig bewijs van evolutie. Nu zijn er namelijk miljoenen diersoorten die niet meer met elkaar kunnen paren. Uit die 1400/16000 dieren hebben zich dus miljoenen nieuwe diersoorten geevolueerd. Een beter bewijs is niet denkbaar.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 21:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Er was dus een select aantal ‘basistypen’ nodig om deze diersoorten te laten overleven. In totaal hebben minimaal 1.400 en maximaal 16.000 dieren in de ark gewoond. Uit berekeningen blijkt dat er genoeg ruimte in de ark was voor deze dieren, voor eten en drinken én voor acht mensen om te wonen en te werken.”
Van die kent hovind zekerquote:Op vrijdag 12 januari 2007 18:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Heb toch een aantal goeie pogingen gezien.
Hoe komt het dan dat we nooit fossielen vinden van zoogdieren in de cambrium periode???quote:Op vrijdag 12 januari 2007 19:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik zal me eens verdiepen in die bacteriën, is wel een interessant punt. De bijbel zegt hierover dat er in eerste instantie geen dood en verderf was, totdat Adam en Eva door de slang verleid werden en er voor kozen om God niet te gehoorzamen. De slang had beloofd dat ze niet zouden sterven als ze van de boom der wijsheid/kennis van goed en kwaad zouden eten maar dit was dus wel het geval. De hele schepping inclusief jouw bacteriën werden door God vervloekt en zonde en dood kwamen in de wereld. Dit zal zo blijven tot het laatste oordeel.
Mix van beiden.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 00:26 schreef Knipoogje het volgende:
En vraagje aan TS: Is de archeopteryx een vogel of een dinosaurus/reptiel. En waarom?
Ik vroeg het aan de TS. Als hij zegt dat het geen mooi voorbeeld is van een tussenvorm, dan wil ik weten wat het wel is. Of een vogel of een reptiel en graag waarom.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 00:49 schreef Bart1984 het volgende:
Mix van beiden.
Waarin staat dat de aarde op zuilen staat en de zon om de aarde draait. Die geitenherders snapte er niks van en sommige mensen gaan dat verdedigen. Redelijk kansloosquote:Op vrijdag 12 januari 2007 19:05 schreef Doffy het volgende:
Ah, daar komt de primaat uit de bronstijd-mouw.
Natuurlijk, in boeken van 2000 tot 3000 jaar oud vinden wij de laatste stand van zaken op biologisch en medisch terrein
Ah, oe... Als je bijbelverhalen aanhaalt, doe dat dan wel goed:quote:Op vrijdag 12 januari 2007 19:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik zal me eens verdiepen in die bacteriën, is wel een interessant punt. De bijbel zegt hierover dat er in eerste instantie geen dood en verderf was, totdat Adam en Eva door de slang verleid werden en er voor kozen om God niet te gehoorzamen. De slang had beloofd dat ze niet zouden sterven als ze van de boom der wijsheid/kennis van goed en kwaad zouden eten maar dit was dus wel het geval. De hele schepping inclusief jouw bacteriën werden door God vervloekt en zonde en dood kwamen in de wereld. Dit zal zo blijven tot het laatste oordeel.
Ik weet niet in hoeverre deze verhalen allemaal waar zijn ( ik geloof dat verhaal van Noach sowieso niet op die manier ), maar dat mensen vroeger bepaalde zaken wisten, wil niet zeggen dat het God-given is. Zoals ik zei, veel leefregels in de Koran en in de Bijbel zijn zover ik weet ontstaan in maatschappijen waar overleven dagelijkse kost was. Natuurlijk weet je dan na een tijd wel wat goed en minder goed voor je is, en waar mensen aan sterven. Ik vind dit een beetje een geval van wishful thinkingquote:Op vrijdag 12 januari 2007 21:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nou ik quote het maarin het topic dan.
Recensie over het boekje wetenschap en de bijbel:
......
De discussie over evolutie vs. creatie (of andersom) is WFL.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 19:58 schreef Autodidact het volgende:
Is het eigenlijk niet eens tijd om dit soort pseudowetenschap in TRU te houden?
Waarom is het meer levensbeschouwing dan ufo-spottings?quote:Op zaterdag 13 januari 2007 20:30 schreef SpecialK het volgende:
Ik denk dat je er toch niet onderuit komt dat het in ieder geval een levensbeschouwing is. Hoe primitief of verachtelijk je de inhoud ook vind.
Omdat UFO spottings je niet voorschrijven hoe je moet leven. De bijbel voor een deel wel. Het geeft je een levens beschouwing. In het geval van christenen dus dat ze op aard zijn om god te dienen enzo.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 20:31 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Waarom is het meer levensbeschouwing dan ufo-spottings?
Ja, dat is het verhaal dat na de creatiemythe komt, de mythe zelf schrijft niks voor. Je zou ook UFO-spottings als onderdeel van een levensbeschouwing kunnen gebruiken, zoals ook gebeurt. Toch is het TRU-materiaal. Bovennatuurlijk, paranormaal, uitzonderlijk, onwaarschijnlijk.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 20:32 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Omdat UFO spottings je niet voorschrijven hoe je moet leven. De bijbel voor een deel wel. Het geeft je een levens beschouwing. In het geval van christenen dus dat ze op aard zijn om god te dienen enzo.
En creationisme is een belangrijk onderdeel van de christelijke levensbeschouwing. Vandaar dat het hier toch wel thuis hoort.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 20:34 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ja, dat is het verhaal dat na de creatiemythe komt, de mythe zelf schrijft niks voor. Je zou ook UFO-spottings als onderdeel van een levensbeschouwing kunnen gebruiken, zoals ook gebeurt. Toch is het TRU-materiaal. Bovennatuurlijk, paranormaal, uitzonderlijk, onwaarschijnlijk.
Zou je je in de Feedback-discussie willen mengen?quote:Op zaterdag 13 januari 2007 20:38 schreef SpecialK het volgende:
Neemt niet weg dat die religie discussies toch echt wel behoren tot het cirriculum van dit sub-forum.
Creationisme veronderstelt een god of opperwezen. Het is imo levensbeschouwing of religie. Daarmee geef je het mi ook de juiste plek.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 20:34 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ja, dat is het verhaal dat na de creatiemythe komt, de mythe zelf schrijft niks voor. Je zou ook UFO-spottings als onderdeel van een levensbeschouwing kunnen gebruiken, zoals ook gebeurt. Toch is het TRU-materiaal. Bovennatuurlijk, paranormaal, uitzonderlijk, onwaarschijnlijk.
Ik ga even kijkenquote:Op zaterdag 13 januari 2007 20:39 schreef Alicey het volgende:
[..]
Zou je je in de Feedback-discussie willen mengen?(Of denk je dat dit daar niet mee te maken heeft?)
De bijbel heeft toch anders aardig wel wat inhoudquote:Op zaterdag 13 januari 2007 20:27 schreef Autodidact het volgende:
Ja, ik weet dat het actueel is. Creationisme is echter wetenschap, filosofie noch levensbeschouwing. Het is een (in deze vorm) leuke mythe van een woestijngemeenschap, zo'n drieduizend jaar geleden.
Dat zeg ik. De bijbel bestaat uit verschillende mythen, en dit is er een van. Ik ben ervoor deze als alle andere mythen (zie TRU) te behandelen, en niet als bijzonder geval te beschouwen. Maar de WFL-mods zijn het niet met me eens, dus laat maar.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 20:47 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De bijbel heeft toch anders aardig wel wat inhoud![]()
We zijn het wel vaker niet met elkaar eens, maar is geen reden om te zwijgen, de bijbel bevat ook interessant inhoud voor een levensbeschouwing naast alle 'mythen' etc.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 20:58 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Dat zeg ik. De bijbel bestaat uit verschillende mythen, en dit is er een van. Ik ben ervoor deze als alle andere mythen (zie TRU) te behandelen, en niet als bijzonder geval te beschouwen. Maar de WFL-mods zijn het niet met me eens, dus laat maar.
euh... mythen zijn verhalen waar "god" een rol in speeld dus euh.. Zijn er trouwens ook "boekdelen'" in de bijbel waar (dehandvan)god niet in voorkomt???quote:Op zaterdag 13 januari 2007 21:00 schreef Triggershot het volgende:
[..]
We zijn het wel vaker niet met elkaar eens, maar is geen reden om te zwijgen, de bijbel bevat ook interessant inhoud voor een levensbeschouwing naast alle 'mythen' etc.
De bijbel is juist door die inhoud een mythe bij uitstek om tussen de anderen te staan omdat in de bijbel vele andere mythen verwerkt zijn tot een redelijk eenduidig aandoend verhaal.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 21:00 schreef Triggershot het volgende:
[..]
We zijn het wel vaker niet met elkaar eens, maar is geen reden om te zwijgen, de bijbel bevat ook interessant inhoud voor een levensbeschouwing naast alle 'mythen' etc.
Nogmaals, ik heb het niet zo zeer over de verhalen, maar de lessen die uit de verhalen worden gehaald, het motiveren om het goede te doen bijvoorbeeld, niet stelen, het gaat mij om de metaforische beschrijvingen te vinden in de bijbel, nogmaals de bijbel is voor een gelovige veel meer dan een mythebundelquote:Op zaterdag 13 januari 2007 22:41 schreef Zzyzx het volgende:
[..]
De bijbel is juist door die inhoud een mythe bij uitstek om tussen de anderen te staan omdat in de bijbel vele andere mythen verwerkt zijn tot een redelijk eenduidig aandoend verhaal.
Maar dan is het verschil heel arbitrair, want uit andere mythes valt ook moreel te halen en zijn dan ook heel interessant voor levensbeschouwing, maar dat beaamt vrijwel niemand. De bijbel IS niks anders dan een mythebundel op een paar stukken in het OT na. Dat mensen er graag meer van maken komt voort uit arbitraire principes of voorwaarden.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 23:01 schreef Triggershot het volgende:
Nogmaals, ik heb het niet zo zeer over de verhalen, maar de lessen die uit de verhalen worden gehaald, het motiveren om het goede te doen bijvoorbeeld, niet stelen, het gaat mij om de metaforische beschrijvingen te vinden in de bijbel, nogmaals de bijbel is voor een gelovige veel meer dan een mythebundel
Al haal je moraal uit een melkpak verpakking, fijn toch als je er iets aan hebt, het verschilt hoe je er naar kijkt, een gelovige ziet het als Goddelijk en de ultieme waarheid, een anders denkende ziet het als mythe, overeenstemming op zo een niveau bereik je niet, de bijbel is dan ook precies wat je er van maakt, een sprookjesboek, een waarschuwenboek, een boek om haat en verderf mee te zaaien of om liefde mee te predieken, het is meestal naar eigen belang en subjectief, maar goed we gaan te offtopic, verder ontopic graagquote:Op zondag 14 januari 2007 01:02 schreef Zzyzx het volgende:
[..]
Maar dan is het verschil heel arbitrair, want uit andere mythes valt ook moreel te halen en zijn dan ook heel interessant voor levensbeschouwing, maar dat beaamt vrijwel niemand. De bijbel IS niks anders dan een mythebundel op een paar stukken in het OT na. Dat mensen er graag meer van maken komt voort uit arbitraire principes of voorwaarden.
Wat ik vind is als volgt. Het probleem is dat als men de bijbel ziet als een bron voor moraal men heel selectief en opnieuw arbitrair te werk moet gaan. Je zegt 'fijn toch als je er iets aan hebt' maar dat is vanuit die persoon gerekend. Als je het OT leest gaan je haren (de mijne in elk geval dan toch) overend staan van de immoraliteit die je tegenkomt. Bovendien spreekt de bijbel zichzelf meermaals tegen in is de betrouwbaarheid daarom sowieso zeer te betwisten. Daarom is het beter als het gezien wordt als een mythenbundel en niet als een bron voor moraal of levensbeschouwing. Maar goed het is inderdaad offtopic en ik heb nu ook voldoende mijn zegje gedaan over de zaak.quote:Op zondag 14 januari 2007 01:05 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Al haal je moraal uit een melkpak verpakking, fijn toch als je er iets aan hebt, het verschilt hoe je er naar kijkt, een gelovige ziet het als Goddelijk en de ultieme waarheid, een anders denkende ziet het als mythe, overeenstemming op zo een niveau bereik je niet, de bijbel is dan ook precies wat je er van maakt, een sprookjesboek, een waarschuwenboek, een boek om haat en verderf mee te zaaien of om liefde mee te predieken, het is meestal naar eigen belang en subjectief, maar goed we gaan te offtopic, verder ontopic graag
Op zich hoeft daar niets mis mee te zijn (Het lost weliswaar niets op, maar allah (no pun intendedquote:Op zondag 14 januari 2007 03:31 schreef RASEVEN het volgende:
Alle 4 de paginas gelezen, en hartelijk gelachen.
Heerlijk hoe mensen alleen maar het probleem/vraagstuk verplaatsen door een oppermachtig wezen aan te duiden dat voor alles heeft gezorgd.
Genoeg reden om de mythen te laten voor wat ze zijn en vooral de levensbeschouwelijke vragen hier te plaatsen dan....quote:Op zaterdag 13 januari 2007 21:00 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Is dan ook de bedoeling (altijd geweest), sommige dingen blijven om richting een vruchtbaar discussie te gaan, maar als het uit de hand loopt, doet de mods er wat aan, verder hier over zou ik je graag in WFL-FB zijn, er is namelijk al een discussie gaande daarquote:Op zondag 14 januari 2007 14:26 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Genoeg reden om de mythen te laten voor wat ze zijn en vooral de levensbeschouwelijke vragen hier te plaatsen dan....
Ik geloof dat het bijbelboek Esther vrijwel niet over God spreekt.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 22:28 schreef kless het volgende:
[..]
euh... mythen zijn verhalen waar "god" een rol in speeld dus euh.. Zijn er trouwens ook "boekdelen'" in de bijbel waar (dehandvan)god niet in voorkomt???
Niet in directe zin, althans. Theologen vinden dat het ondertussen alleen maar over god gaat, daar de naam Esther 'de verborgene' schijnt te betekenen.quote:Op maandag 15 januari 2007 10:18 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ik geloof dat het bijbelboek Esther vrijwel niet over God spreekt.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Est&id18=1&pos=0&set=10&lang=nl
Daarom staat het boek natuurlijk ook in de bijbel...quote:Op maandag 15 januari 2007 10:24 schreef Doffy het volgende:
[..]
Niet in directe zin, althans. Theologen vinden dat het ondertussen alleen maar over god gaat, daar de naam Esther 'de verborgene' schijnt te betekenen.
Goh, nu ik er bij stil sta, in het Arabisch is het idd ook 'verborgene'quote:Op maandag 15 januari 2007 10:24 schreef Doffy het volgende:
[..]
Niet in directe zin, althans. Theologen vinden dat het ondertussen alleen maar over god gaat, daar de naam Esther 'de verborgene' schijnt te betekenen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Esther_%28voornaam%29quote:is een meisjesnaam.
Voor de naam Esther zoals deze in de Hebreeuwse tekst voorkomt zijn verschillende verklaringen gegeven. De naam is waarschijnlijk afkomstig van het Perzische ستاره setareh, en betekent dan "een ster". Ook wordt wel verband gelegd met het werkwoord str dat verbergen betekent, de naam zou dan iets als verborgen of ik zal mij verbergen kunnen betekenen.
Daarnaast is Esther ook een bijbelse persoon en de naam van een bijbelboek.
Koningen ook niet dacht ik.quote:Op maandag 15 januari 2007 10:18 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ik geloof dat het bijbelboek Esther vrijwel niet over God spreekt.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Est&id18=1&pos=0&set=10&lang=nl
Koningen wel, Hooglied ( sjier hasjieriem ) nietquote:
Wat doe jij eigenlijk, volg je een Hebreeuws opleiding, nee toch?quote:Op maandag 15 januari 2007 13:05 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Koningen wel, Hooglied ( sjier hasjieriem ) nietEsther en Hooglied zijn de enige 2 boeken waarin God niet rechtstreeks genoemd wordt.
Natuurlijk is Noach honderden jaren oud geworden.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 22:11 schreef Forno het volgende:
Dat iemand de bijbel zo letterlijk gelooft is bijna niet te bevatten. [...] Geef eens een realistisch beeld hoe één mens dat in een mensenleven kan uitvoeren. Of geloof je ook dat Noach honderden jaren oud is geworden?
Ik doe natuurkunde en modern Hebreeuwsquote:Op maandag 15 januari 2007 13:17 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wat doe jij eigenlijk, volg je een Hebreeuws opleiding, nee toch?
Zie je fotoboekquote:Op maandag 15 januari 2007 14:41 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik doe natuurkunde en modern HebreeuwsBen wel begonnen met klassiek Hebreeuws, maar da's wegens tijdsgebrek een beetje op een laag pitje komen te staan
![]()
Het mooie van wetenschap is dat je het niet hoeft te geloven, maar zelf kunt verifieren. Bij geloof is dat onmogelijk, daarom is een geloof een geloof en is wetenschap wetenschap.quote:Op maandag 15 januari 2007 16:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Bij het gedeelte creatie kwam ik bij Walter Veith en Kent Hovind terecht. Met name nummer 2 word als volslagen gestoord beschouwd omdat hij de bijbel letterlijk gelooft. Ik denk dat je volslagen gestoord bent als je alles wat je uit de wetenschappelijke wereld leest meteen gelooft omdat er zogenaamd bewijs voor is,
Dat onderscheid wordt door creationisten gemaakt.quote:Uit mijn bronnen heb ik begrepen dat in de evolutietheorie onderscheid wordt gemaakt tussen macro- en microevultie.
Er zijn genoeg bewijzen voor. Zie de vele posts in dit topic alleen al.quote:Macroevultie echter stelt dat het leven bij ééncellig leven begonnen is, zich ging kopiëren en uiteindelijk tot complexere diersoorten kwam. Hier is echter geen bewijs voor.
In laboratoria is dat nagebootst en daarmee bewezen dat dat kan.quote:Het is nooit aangetoond dat uit dood materiaal leven kan ontstaan
Dit blijkt uit DNA.quote:en dat bijvoorbeeld apen en mensen dezelfde voorouders hebben.
Nee hoor, alles wat jouw visie tegen spreekt is geen bewijs.quote:Het achter elkaar zetten van plaatjes die op elkaar lijken en claims dat genen, dna, skelet, organen etcetera X procent overeenkomen zijn géén bewijs voor een zelfde voorouder.
Uiteindelijk wel, alleen niet zo dichtbij.quote:Deze observeerbare feiten kunnen ook geïnterpreteerd worden als dat die manier van opbouw het beste werkt in deze wereld. Zo kun je bij walvissen eenzelfde armstructuur vinden als bij mensen, dus opperarmbeen, spaakbeen, ellepijp. Wil dit zeggen dat mensen en walvissen eenzelfde voorouder hebben?
DNA kan ook hier bewijs leveren.quote:Of werkt die botstructuur gewoon het beste in deze wereld? Aangezien beide hypothesen niet te bewijzen vallen middels fossielen kan hier geen definitieve uitspraak over gedaan worden.
Wil je beweren dat alle dateringsmethodes onjuist zijn?quote:Verder is de datering van aardlagen en fossielen onjuist, waardoor een 6000 jaar oude aarde zeker wel een mogelijkheid is.
Ook door de grondsoort en radioactief verval.quote:De ouderdom van aardlagen wordt bepaald door de fossielen die erin aangetroffen worden.
Koolstof is maar betrouwbaar tot 50.000 jaar. Voor datering van fossielen worden andere dateringsmethoden gebruikt.quote:De ouderdom van fossielen wordt bepaald door middel van de aardlaag waarin ze gevonden worden, of radioactieve datering van koolstof.
Zoals gezegd wordt ouderdom van miljoenen jaren niet d.m.v. de C14-methode gedaan.quote:Er is echter aangetoond dat dit tot een maximum van 40-60.000 jaar kan. De claims van miljoenen en miljarden jaren oud slaan dus nergens op, ze kunnen op geen enkele manier bevestigd worden, alleen maar beredeneerd dmv deductie. Dat is geen wetenschap.
Als je zodra er bewijs op tafel komt je hand voor je ogen doet wel, ja.quote:Het probleem is dat mensen dénken dat de evolutietheorie zo goed onderbouwd is met bewijzen, maar dat die zogenaamde bewijzen slechts interpretaties zijn en geen geobserveerde feiten, plus micro- en macroevolutie worden door elkaar gehaald. Daarom noem ik macroevolutie een geloof. Alle claims die ervoor worden gemaakt zijn te weerleggen of anders (en vaak veel logischer) te interpreteren.
Niet alleen dat, hij smijt naast de biologie ook nog eens de geologie, paleontologie, paleobotanie, geofysica, planetologie en astronomie, allemaal zeer gerespecteerde wetenschappen, zo hop! van tafel, want ze hebben allemaal geen schrijntje bewijs voor wat ze beweren. En dat zou hij wetenquote:Op maandag 15 januari 2007 16:33 schreef Alicey het volgende:
Wil je beweren dat alle dateringsmethodes onjuist zijn?
Ach, het is toch niet onmogelijk dat we een kandidaat voor de nobelprijs 2007 hebben?quote:Op maandag 15 januari 2007 16:39 schreef speknek het volgende:
[..]
Niet alleen dat, hij smijt naast de biologie ook nog eens de geologie, paleontologie, paleobotanie, geofysica, planetologie en astronomie, allemaal zeer gerespecteerde wetenschappen, zo hop! van tafel, want ze hebben allemaal geen schrijntje bewijs voor wat ze beweren. En dat zou hij weten.
- De bijbel is een leuk boek. Er staat een hoop wijsheid en levenswaarheid in, maar het blijft een verzameling van overlevering die ooit eens is opgeschreven. Boeiend, op onderdelen ook vandaag toepasbaar... maar een accuraat verloop van de geschiedenis, een natuurkundeboek, of van kaft-tot-kaft waar... nee.quote:Op maandag 15 januari 2007 16:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[groot verhaal. Ik ben geroerd]
De evolutietheorie blinkt uit in eenvoud. Daar kun je als wetenschapper van smullen. Als later dan nieuwe methoden ontdekt worden om organismen te karakteriseren, zoals in de genetica, en dat past ook nog eens mooi in die theorie, dan is dat een mooie bevestiging van je theorie.quote:Op donderdag 11 januari 2007 18:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Er zijn nooit mutaties gevonden die bewijzen dat de ene soort dieren (bv vis) naar een ander soort dier is geëvolueerd (bv hond), of dat er een betere diersoort ontstaan is.
Dat de aarde rond is was al lang voor het schrijven van de bijbel bekend. Niets bijzonders verder.quote:Op maandag 15 januari 2007 16:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Mgerben, het interesseert mij niet wie tegen wie zegt dat hij zijn mond moet houden of dom is of leugens vertelt als er geen overtuigende aantoonbare bewijzen zijn dat dat ook werkelijk het geval is. Al een aantal jaar ben ik op zoek naar wat waar is en wat niet in deze wereld en uiteindelijk ben ik op de bijbel uitgekomen als mogelijk absolute waarheid, mits je deze goed leest. Ik wil niet zeggen dat de bijbel alles precies verklaart zoals de wetenschap dit doet, zoals de werking van genen en gedrag van bacteriën etcetera, maar ik geloof wel dat het vol staat met historische feiten en wetenschappelijke hoogstandjes, kennis waarvan wij nu pas met onze moderne wetenschap kunnen bevestigen dat zij absoluut waar is. Een leuk voorbeeldje is het feit dat in het oudste boek van de bijbel staat dat de aarde rond is en in het luchtledige hangt. Ik neem niet zomaar klakkeloos alles aan, als er iets niet lijkt/blijkt te kloppen blijf ik verder zoeken. Uiteindelijk bleef er voor mij maar 1 bron over en ik heb nog niets gezien wat het tegendeel bewijst, op wat domme claims na als 'het is door een stel achterlijke nomaden in de woestijn geschreven' en 'een boek vol fabeltjes'.
Hij wordt als volkomen onbetrouwbaar geacht omdat het een leugenaar is. Zijn lezingen zitten vol met groffe verdraaingen van de wetenshap om zo "aantoonbaar" te maken dat het allemaal niet klopt. Dat hij de bijbel als argument gebruikt helpt hem idd ook niet echt mee nee.quote:Bij het gedeelte creatie kwam ik bij Walter Veith en Kent Hovind terecht. Met name nummer 2 word als volslagen gestoord beschouwd omdat hij de bijbel letterlijk gelooft.
Prima als je dat wil geloven. Dat maakt wetenschap/evolutie echter geen religie.quote:Ik denk dat je volslagen gestoord bent als je alles wat je uit de wetenschappelijke wereld leest meteen gelooft omdat er zogenaamd bewijs voor is, aangezien de wetenschap een voortdurend proces is en er over het algemeen geen wetten worden opgesteld, maar constant geprobeerd wordt hypothesen en theoriën te verifiëren en falsificeren. Ik denk echter dat de evolutietheorie en de geschiedenis van het universum hier niet voor kwalificeren en ik geloof dat ik daar voldoende bewijs voor heb aangezien het tegendeel nog altijd niet bewezen is.
Dan moet je toch eens wat beter je bronnen controleren. Een goed boek over het onderwerp is misschien nieteens zo'n slecht idee.quote:Uit mijn bronnen heb ik begrepen dat in de evolutietheorie onderscheid wordt gemaakt tussen macro- en microevultie. Microevolutie is kan ook wel variëteit genoemd worden binnen een diersoort, zoals de verschillende rassen honden. Variëteit is observeerbaar en dus een feit. Afhankelijk van natuurlijke omstandigheden of het actief fokken van bepaalde gevallen ontstaat een grotere variëteit. In de natuurlijke omgeving zal de beste variëteit/genencombinatie overleven en mindere genencombinaties zullen uiteindelijk sterven, tenzij je ze kunstmatig in stand houdt, zoals bij mensen het geval is en bij huisdieren die bewust gefokt worden. Zo zal een chihuahua hoogstwaarschijnlijk niet kunnen overleven in de natuur op eigen krachten en door middel van natuurlijke selectie uitsterven.
Dat laatste is door middel van genetica ondertussen bewezen. Verder zou ik als ik jou was eens wat beter lezen... Je maakt je zo alleen maar nog meer belachelijk.quote:Macroevultie echter stelt dat het leven bij ééncellig leven begonnen is, zich ging kopiëren en uiteindelijk tot complexere diersoorten kwam. Hier is echter geen bewijs voor. Het is nooit aangetoond dat uit dood materiaal leven kan ontstaan en dat bijvoorbeeld apen en mensen dezelfde voorouders hebben.
Die claims zijn niet zomaar uit de lucht gegrepen weetje...quote:Het achter elkaar zetten van plaatjes die op elkaar lijken en claims dat genen, dna, skelet, organen etcetera X procent overeenkomen zijn géén bewijs voor een zelfde voorouder.
Beter lezen. Zijn genoeg voorbeelden van langs gekomen.quote:Deze observeerbare feiten kunnen ook geïnterpreteerd worden als dat die manier van opbouw het beste werkt in deze wereld. Zo kun je bij walvissen eenzelfde armstructuur vinden als bij mensen, dus opperarmbeen, spaakbeen, ellepijp. Wil dit zeggen dat mensen en walvissen eenzelfde voorouder hebben? Of werkt die botstructuur gewoon het beste in deze wereld? Aangezien beide hypothesen niet te bewijzen vallen middels fossielen kan hier geen definitieve uitspraak over gedaan worden. De meest plausibele verklaring is in mijn ogen de tweede, dat die botstructuur gewoon het beste werkt in deze wereld. Een ondersteunend feit hiervoor is dat je allerlei (bijna) dezelfde anatomische structuren bij allerlei dieren tegenkomt, wat logisch is gezien de natuurwetten die op deze aarde heersen en de functie die bepaalde anatomische structuren vervullen.
Er is nog nooit geobserveerd dat de éne diersoort een andere diersoort produceerde, ook niet geleidelijk.
En ook die voorbeelden zijn erquote:Er zijn ook geen observeerbare overblijfselen van de éne diersoort die we bij ook bij een andere voorkomen, waarbij de eerste dus de voorouder zou zijn van de tweede. Als voorbeeld heb ik in dit topic al de slang met 'degeneratieve achterpoten' genoemd. Sommige slangen hebben 2 pootachtige uitsteeksels aan hun achterlijf. Beweerd wordt dat dit dus degeneratieve nutteloze overblijfselen van achterpoten zijn en geen functie meer hebben. Dit zou bewijs zijn voor dat de voorouder van de slang de hagedis is. Dit is slechts een interpretatie van een observatie. Als er beter geobserveerd wordt ziet men dat de 'degeneratieve achterpoten' wél een functie hebben, namelijk bij de voortplanting. Verder zijn er absoluut geen geleidelijke tussenvormen te bekennen van hagedis naar slang, ook niet bij de fossielen.
De rest ga ik nieteens meer aan beginnen. Lees je eerst maar eens goed in of luister naar het commentaar van anderen.quote:Er zijn nog nooit tussenvormen gevonden die verklaren hoe 1 diersoort in een andere is geëvolueerd. Ook hebben we nog nooit een nieuwe diersoort zien ontstaan uit een oude, zoals een nieuw soort vogel uit een kippenei. Hoe kan je dan zeggen dat macroevolutie feitelijk bewezen is? Het is slechts een interpretatie van de observeerbare wereld, gebaseerd op het geloof dat macroevolutie plaats kan vinden en heeft gevonden, geen wetenschappelijke theorie ondersteund met bewijzen. De enige 'evolutie' die we tegenkomen is microevolutie, geen macroevolutie.
Verder is de datering van aardlagen en fossielen onjuist, waardoor een 6000 jaar oude aarde zeker wel een mogelijkheid is. De ouderdom van aardlagen wordt bepaald door de fossielen die erin aangetroffen worden. De ouderdom van fossielen wordt bepaald door middel van de aardlaag waarin ze gevonden worden, of radioactieve datering van koolstof. Er is echter aangetoond dat dit tot een maximum van 40-60.000 jaar kan. De claims van miljoenen en miljarden jaren oud slaan dus nergens op, ze kunnen op geen enkele manier bevestigd worden, alleen maar beredeneerd dmv deductie. Dat is geen wetenschap.
Het probleem is dat mensen dénken dat de evolutietheorie zo goed onderbouwd is met bewijzen, maar dat die zogenaamde bewijzen slechts interpretaties zijn en geen geobserveerde feiten, plus micro- en macroevolutie worden door elkaar gehaald. Daarom noem ik macroevolutie een geloof. Alle claims die ervoor worden gemaakt zijn te weerleggen of anders (en vaak veel logischer) te interpreteren.
Zoals ik al eerder heb gezegd, ik heb een aantal debatten gezien van Kent Hovind met vooraanstaande evolutionisten en er is er geen 1 die kan aantonen dat Hovind onzin praat, sterker nog ze bevestigen veel van wat hij zegt. Op alles waar ze het fundamenteel niet mee eens zijn antwoorden ze 'er is overweldigend bewijs dat het wel zo is gegaan' maar laten niets zien, en als ze iets laten zien kan Hovind het ontkrachten. Dat hij er sullig uitziet en flauwe grappen maakt doen niets af aan zijn boodschap die ik nog steeds niemand heb zien weerleggen.
Mooi verhaal trouwens vind ik dat, dat god de mensen verbied van de boom der wijsheid te eten. Waarom is dat eigenlijk? is god bang voor mensen die kunnen nadenken? Ze zijn iig eerlijk over wat hun doelgroep is. Mensen die niet van de boom van wijsheid hebben gegeten.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 19:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dus dan vind je het eveneens compleet gestoord als mensen 100% geloven in wat er in de Bijbel verteld wordt? Want die mensen geloven ook zonder bewijzen in de Bijbel, en 'geen bewijs' lijkt me hetzelfde bewijsmateriaal als 'zogenaamd bewijs' zoals jij het noemt. De laatste kun je namelijk classificeren als ongeldig, en dus als 'geen bewijs'.quote:Op maandag 15 januari 2007 16:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik denk dat je volslagen gestoord bent als je alles wat je uit de wetenschappelijke wereld leest meteen gelooft omdat er zogenaamd bewijs voor is
Is God wel al aangetoond?quote:Macroevultie echter stelt dat het leven bij ééncellig leven begonnen is, zich ging kopiëren en uiteindelijk tot complexere diersoorten kwam. Hier is echter geen bewijs voor. Het is nooit aangetoond dat uit dood materiaal leven kan ontstaan en dat bijvoorbeeld apen en mensen dezelfde voorouders hebben.
Walvissen zijn dan misschien een minder voor de hand liggende diersoort, maar mensen en apen (vooral chimpansees) hebben voor een enorm hoog percentage gelijk DNA (boven de 90%). Aangezien DNA de blauwdruk is van een organisme, klinkt het logisch dat er ooit een diersoort was met een blauwdruk, en dat die blauwdruk aanpassingen kreeg en er nu de splitsing mens/aap is.quote:Het achter elkaar zetten van plaatjes die op elkaar lijken en claims dat genen, dna, skelet, organen etcetera X procent overeenkomen zijn géén bewijs voor een zelfde voorouder. Deze observeerbare feiten kunnen ook geïnterpreteerd worden als dat die manier van opbouw het beste werkt in deze wereld. Zo kun je bij walvissen eenzelfde armstructuur vinden als bij mensen, dus opperarmbeen, spaakbeen, ellepijp. Wil dit zeggen dat mensen en walvissen eenzelfde voorouder hebben?
De mens zoals ie tegenwoordig is, bestaat dan ook pas 10.000 jaar en het grootste deel van die tijd hielden wij ons niet bezig met de studie naar het evolueren van dieren in nieuwe diersoorten.quote:Er is nog nooit geobserveerd dat de éne diersoort een andere diersoort produceerde, ook niet geleidelijk.
Het lijkt mij dat er meerdere manieren zijn om aan te tonen dat de Aarde véél ouder is dan bijv. 10.000 jaar. Bijvoorbeeld door het aanmaken van bijv. zuurstof op Aarde (de tijd die de eerste zuurstof-producerende wezens nodig hadden om een bepaalde hoeveelheid zuurstof aan te maken). Maar daar heb ik niet zo veel verstand van, aangezien ik geen scheikunde-expert ben.quote:Verder is de datering van aardlagen en fossielen onjuist, waardoor een 6000 jaar oude aarde zeker wel een mogelijkheid is. De ouderdom van aardlagen wordt bepaald door de fossielen die erin aangetroffen worden. De ouderdom van fossielen wordt bepaald door middel van de aardlaag waarin ze gevonden worden, of radioactieve datering van koolstof. Er is echter aangetoond dat dit tot een maximum van 40-60.000 jaar kan. De claims van miljoenen en miljarden jaren oud slaan dus nergens op, ze kunnen op geen enkele manier bevestigd worden, alleen maar beredeneerd dmv deductie. Dat is geen wetenschap.
Denk je serieus dat dat een reden is om hem niet serieus te nemen? Heb je Stephen Hawking wel eens gezien? Hij wordt zeer serieus genomen.quote:Dat hij er sullig uitziet doet niets af aan zijn boodschap die ik nog steeds niemand heb zien weerleggen.
Naast z'n lezingen stroken ook z'n belastingformulieren niet helemaal met de werkelijkheid volgens een recent oordeel van een jury. Van Hovind zullen we in ieder geval qua publieke optredens niet zo heel veel meer horen de komende tijd. Vrijdag is de definitieve vaststelling van de strafmaat door de rechter, maar hij kan een celstraf krijgen van maximaal 288 jaar.quote:Op maandag 15 januari 2007 17:16 schreef ATuin-hek het volgende:
Hij wordt als volkomen onbetrouwbaar geacht omdat het een leugenaar is. Zijn lezingen zitten vol met groffe verdraaingen van de wetenshap om zo "aantoonbaar" te maken dat het allemaal niet klopt. Dat hij de bijbel als argument gebruikt helpt hem idd ook niet echt mee nee.
Ah das een mooie om te onthouden voor de volgende keer dat hij als argument wordt gebruikt.quote:Op maandag 15 januari 2007 19:02 schreef Monolith het volgende:
[..]
Naast z'n lezingen stroken ook z'n belastingformulieren niet helemaal met de werkelijkheid volgens een recent oordeel van een jury. Van Hovind zullen we in ieder geval qua publieke optredens niet zo heel veel meer horen de komende tijd. Vrijdag is de definitieve vaststelling van de strafmaat door de rechter, maar hij kan een celstraf krijgen van maximaal 288 jaar.
Wel mooi antwoord moet ik zeggen. Ik denk inderdaad dat voor beide geldt dat je ze ziet als je ze wilt zien en dat je ze niet ziet, als je ze niet wilt zien.quote:Op maandag 15 januari 2007 17:43 schreef Devolution het volgende:
[Macroevultie echter stelt dat het leven bij ééncellig leven begonnen is, zich ging kopiëren en uiteindelijk tot complexere diersoorten kwam. Hier is echter geen bewijs voor. Het is nooit aangetoond dat uit dood materiaal leven kan ontstaan en dat bijvoorbeeld apen en mensen dezelfde voorouders hebben.]
Is God wel al aangetoond?
[..]
De overkoepelende groep van walvissen en mensen is de groep der Eutheria.quote:Op maandag 15 januari 2007 17:43 schreef Devolution het volgende:
Walvissen zijn dan misschien een minder voor de hand liggende diersoort, maar mensen en apen (vooral chimpansees) hebben voor een enorm hoog percentage gelijk DNA (boven de 90%).
Slecht plan. Dan zou je in feite zeggen: 'Hovind is een notoir belastingontduiker en DUS klopt het niet wat hij over evolutie zegt.' Ik weet niet hoor, volgens mij zijn er wel betere argumenten tegen zijn standpunt te bedenken.quote:Op maandag 15 januari 2007 19:10 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Ah das een mooie om te onthouden voor de volgende keer dat hij als argument wordt gebruikt.
Het is inderdaad niet echt zinnig om dat als argument aan te voeren tegen de meeste van zijn 'argumenten' tegen de evolutietheorie. Het is natuurlijk wel ironisch dat de beste man de evolutietheorie verwijt de moraliteit te ondermijnen, terwijl geloof in god en creationisme een solide morele basis zouden vormen. Nou ja, gevalletje theorie strookt niet helemaal met de praktijk dan maar.quote:Op maandag 15 januari 2007 19:56 schreef Frollo het volgende:
[..]
Slecht plan. Dan zou je in feite zeggen: 'Hovind is een notoir belastingontduiker en DUS klopt het niet wat hij over evolutie zegt.' Ik weet niet hoor, volgens mij zijn er wel betere argumenten tegen zijn standpunt te bedenken.
Hij zou dan in ieder geval voldoende tijd moeten hebben om zich te verdiepen in de materie.quote:Op maandag 15 januari 2007 19:02 schreef Monolith het volgende:
[..]
Naast z'n lezingen stroken ook z'n belastingformulieren niet helemaal met de werkelijkheid volgens een recent oordeel van een jury. Van Hovind zullen we in ieder geval qua publieke optredens niet zo heel veel meer horen de komende tijd. Vrijdag is de definitieve vaststelling van de strafmaat door de rechter, maar hij kan een celstraf krijgen van maximaal 288 jaar.
De vraag is alleen, hoe ga je dat testen?? God is niet testbaar. Omdat niet eens duidelijk is wat God nou echt is.quote:Op maandag 15 januari 2007 17:47 schreef Devolution het volgende:
Oh enne, al zou het op een dag blijken dat god bestaat, zie ik daar niet zoveel toepassingen in. Als de wetenschap dingen ontdekt, komen daar altijd uitvindingen achteraan die gebaseerd zijn op die theorie. Zo kan er met behulp van de evolutietheorie bijv. gefokt worden, en ook genetische manipulatie is daar deels op gebaseerd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |