abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44612039
quote:
Op maandag 11 december 2006 20:14 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Geen echte kerstboodschap hè.
Of wel...de biologische wonderen zijn de wereld nog niet uit.
quote:
Virgin Komodo dragon is expecting

LONDON, England (Reuters) -- Flora, a pregnant Komodo dragon living in a British zoo, is expecting eight babies in what scientists said on Wednesday could be a Christmas virgin birth.

Flora has never mated, or even mixed, with a male dragon, and fertilized all the eggs herself, a process culminating in parthenogenesis, or virgin birth. Other lizards do this, but scientists only recently found that Komodo dragons do too.

"Nobody in their wildest dreams expected this. But you have a female dragon on her own. She produces a clutch of eggs and those eggs turn out to be fertile. It is nature finding a way," Kevin Buley of Chester Zoo in England said in an interview.

He said the incubating eggs could hatch around Christmas.

Parthenogenesis has occurred in other lizard species, but Buley and his team said this was the first time it has been shown in Komodo dragons -- the world's largest lizards.
pi_44612195
quote:
Op woensdag 20 december 2006 22:19 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Of wel...de biologische wonderen zijn de wereld nog niet uit.
[..]

[afbeelding]
Jup zag ut!

wellicht dat wijven later ook van zichzelf zwangerkunnen raken! wie weet!
pi_44612290
quote:
Op woensdag 20 december 2006 22:22 schreef koffiegast het volgende:

[..]

Jup zag ut!

Of het is eruit geëvolueerd. Onbevlekte ontvangenissen blijken tot maatschappelijke problemen te kunnen leiden.
pi_44612385
quote:
Op woensdag 20 december 2006 22:25 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Of het is eruit geëvolueerd. Onbevlekte ontvangenissen blijken tot maatschappelijke problemen te kunnen leiden.
denk dat het ook niet zo handig is voor de genenpoel. Kweet niet hoevaak een varaan eitjes legt per generatie.. maar de average huisvrouwis tegenwoordig klaar met 1-5 kids. Als varaan er wellicht 200 per 3 jaar legt en zon 15 jaar leeft, zon 1000 eieren, veel mutaties (naja moge we hope) komt soort wel ten goede (naja vele zullen in dat geval niet overleven)
pi_44614340
quote:
Op donderdag 14 december 2006 15:56 schreef mgerben het volgende:
Wie denkt dat de evolutie alleen maar op toeval berust maakt een hele grote denkfout.

Doe in gedachten het volgende experiment eens:

Je zet 1000 mensen in een zaal en je geeft iedereen een dobbelsteen. Als iedereen tegelijk 6 gooit ben je klaar en mag iedereen naar huis.
Je voelt wel aan; dat duurt wel even.

Nu pas je selectie toe: Iedereen gaat gooien en wie zes gooit mag naar huis.
Uitkomst: Binnen vijf minuten is de hele zaal leeg.

Dat is de kracht van selectie: Je gaat niet wachten tot je toevallig op het eindresultaat bent aangekomen, maar je probeert en behoudt het goede.
Wow! dit is een sterke
beter een knipoog dan een blauw oog
  woensdag 20 december 2006 @ 23:28:31 #156
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_44614450
quote:
Op donderdag 14 december 2006 15:23 schreef Aslama het volgende:

[..]

Ja. Dat is ook een manier om te zeggen dat soorten wel bestaan. Zo moeten ze ook dezelfde chromosomen hebben daar ze anders geen vruchtbare nageslacht krijgen. Ik snap niet waarom ze proberen te vermijden om te spreken van een soort.
Lijkt me niet. Dan zouden mensen met het Downs syndroom van een ander soort zijn?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  donderdag 21 december 2006 @ 01:51:36 #157
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_44617791
quote:
Op donderdag 14 december 2006 15:56 schreef mgerben het volgende:
Wie denkt dat de evolutie alleen maar op toeval berust maakt een hele grote denkfout.

Doe in gedachten het volgende experiment eens:

Je zet 1000 mensen in een zaal en je geeft iedereen een dobbelsteen. Als iedereen tegelijk 6 gooit ben je klaar en mag iedereen naar huis.
Je voelt wel aan; dat duurt wel even.

Nu pas je selectie toe: Iedereen gaat gooien en wie zes gooit mag naar huis.
Uitkomst: Binnen vijf minuten is de hele zaal leeg.

Dat is de kracht van selectie: Je gaat niet wachten tot je toevallig op het eindresultaat bent aangekomen, maar je probeert en behoudt het goede.
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_44619616
quote:
Op woensdag 20 december 2006 22:22 schreef koffiegast het volgende:

[..]

Jup zag ut!

Laten we het niet hopen. De laatste onbevlekte ontvangenis heeft ons miljoenen doden opgeleverd en we lopen nu nog steeds te worstelen met dit idee.
Wie met niets tevreden is, bezit alles.
  vrijdag 22 december 2006 @ 03:47:46 #159
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_44648787
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_45127155
quote:
Op donderdag 14 december 2006 15:35 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Omdat er gradaties zijn. Als je je evolutionaire stamboom afgaat zul je vinden dat elke van je voorouders zich theorethisch voort zou kunnen planten met de generatie die voor hun bestond, totaan het begin van (onze stamboom van) leven. Als jij een stap terug in de tijd springt vind je een moment dat je niet meer met een van je voorouders kunt voortplanten en tot een vruchtbaar kind kunt komen.

Ze zijn dan misschien wel een ander soort dan jij volgens de gestelde definitie, maar ze zijn wel van de soort als de generatie die na hun kwam, want ze kunnen zich ermee voortplanten. Dat maakt het vaag.

Met die definitie ga je dus voorbij aan het hele concept van evolutie, dat in de kern een historische theorie is, en niet alleen een constatering van de huidige situatie.
Hier ga je ervan uit dat de soort uiteindelijk kan evolueren tot een andere soort die niet met de oorspronkelijke soort kan voortplanten. Misschien kunnen soorten niet zover evolueren.
Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
De waarheid is van iedereen.
pi_45127354
quote:
Op zondag 7 januari 2007 22:45 schreef Aslama het volgende:

[..]

Hier ga je ervan uit dat de soort uiteindelijk kan evolueren tot een andere soort die niet met de oorspronkelijke soort kan voortplanten. Misschien kunnen soorten niet zover evolueren.
wat evolutie inhoudt is dat beeste zich evolueren tot een andere soort of in iedergeval dat de soort langzaam veranderd. Het is inderdaad zo dat je moeilijk een soort zult krijgen die vervolgens niet met zijn eigen soort kan voortplanten, in dat geval wordt dat gewoon afgeschreven voor de genenpoel. However als de soort zich afsplitst in 2 of meer groepen is er een goeie kans dat vervolgens ze zich specifieker ontwikkelen en zelfs niet meer onderling nakomelingen kunnen brengen. Uiteraard zijn er wel wat aparte gevallen, honden van groot tot klein kunnen blijkbaar nakomelingen krijgen. Een ezel en paard ook, maar honden en katten dat aardig veel op mekaar lijkt en vrijwel dezelfde natuur heeft niet (in iedergeval hun nakomelingen zouden geen nakomelingen kunnen produceren dacht ik)
pi_45127575
quote:
Op zondag 7 januari 2007 22:50 schreef koffiegast het volgende:

[..]

wat evolutie inhoudt is dat beeste zich evolueren tot een andere soort of in iedergeval dat de soort langzaam veranderd. Het is inderdaad zo dat je moeilijk een soort zult krijgen die vervolgens niet met zijn eigen soort kan voortplanten, in dat geval wordt dat gewoon afgeschreven voor de genenpoel. However als de soort zich afsplitst in 2 of meer groepen is er een goeie kans dat vervolgens ze zich specifieker ontwikkelen en zelfs niet meer onderling nakomelingen kunnen brengen.
Hier ga je nog steeds van dezelfde aanname uit. Wat is het bewijs?
quote:
Uiteraard zijn er wel wat aparte gevallen, honden van groot tot klein kunnen blijkbaar nakomelingen krijgen. Een ezel en paard ook, maar honden en katten dat aardig veel op mekaar lijkt en vrijwel dezelfde natuur heeft niet (in iedergeval hun nakomelingen zouden geen nakomelingen kunnen produceren dacht ik)
Dit is alleen maar een bewijs dat soorten binnen de soorten evolueren.
Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
pi_45128183
Bewijs? waarom wij tot een soort evolueren en vervolgens niet met een andere 'soort' mensen voort kunnen planten?

Kijk naar vogels, sommige lijken erg veel op mekaar, maar kunnen geen nakomelingen krijgen die dat ook kunnen.
pi_45128935
quote:
Denk je dat DNA kan denken ofzo? Oh nee, ik mag niet meer verder veranderen want dan word ik een andere soort.
Science is a philosophy of discovery, intelligent design/God did it is a philosophy of ignorance.
Neil deGrasse Tyson
  zondag 7 januari 2007 @ 23:38:37 #165
8369 speknek
Another day another slay
pi_45129305
quote:
Op zondag 7 januari 2007 22:55 schreef Aslama het volgende:
Hier ga je nog steeds van dezelfde aanname uit. Wat is het bewijs?
Wat dacht je van de moleculaire klok? Daarbij is speciatie wel een aantal keer waargenomen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 8 januari 2007 @ 00:02:41 #166
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_45130016
Heeft iemand trouwens een link naar een nieuwssite over dat experiment met de fruitvliegjes? In dat experiment werd aangetoont dat ze vanaf 1 soort via hevige selectie (ene helft van de groep werd geconfronteerd met eenofander gif in hun afgesloten omgeving) naar een ander soort konden dwingen te evolueren.

Als ik met google er naar zoek kom ik alleen echt heel veel troep tegen. Werkelijk duizenden sites van creationisten en messageboards zonder een goede beschrijving van het experiment
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_45130164
Ik hoorde van ken miller (dat is een bioloog) dat er nu bacterien zijn die nylon kunnen afbreken. Niet gemaakt door de mens. Geevolueerd. Nylon komt niet voor in de natuur. En het bestaat nog maar 50 jaar. Dus in 50 jaar een compleet nieuwe bacterie.
Science is a philosophy of discovery, intelligent design/God did it is a philosophy of ignorance.
Neil deGrasse Tyson
pi_45130267
als je miljarden nee meer nee nog meer bacterien hebt die zich zelf splitse voor nakomelingen verbaasd me niks dat er dat een evolutie ontstaat die een nieuwe onnatuurlijke product kan afbreken. *nog gekker*; straks bacterien die stevig aan het kernafval vreten!
pi_45130645
Sommige kunnen zware metalen afbreken
Neil deGrasse Tyson
pi_45133329
quote:
Op maandag 8 januari 2007 00:11 schreef koffiegast het volgende:
als je miljarden nee meer nee nog meer bacterien hebt die zich zelf splitse voor nakomelingen verbaasd me niks dat er dat een evolutie ontstaat die een nieuwe onnatuurlijke product kan afbreken. *nog gekker*; straks bacterien die stevig aan het kernafval vreten!
Bedoel je deze?

http://www.primidi.com/2006/08/12.html

Er zijn ook bacterieën die nylon kunnen "eten" (ze zijn ook een sterk argument als een creationist beweert dat er geen nieuwe informatie door evolutie kan onstaan).
  maandag 8 januari 2007 @ 07:37:17 #171
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_45134241
quote:
Bacterien die kernafval vreten en daarmee oplossen lijkt me weer niet mogelijk, daar radioactiviteit geen chemische eigenschap is.
  maandag 8 januari 2007 @ 09:25:36 #172
64288 Bensel
Ladderzat
pi_45135304
quote:
Op maandag 8 januari 2007 07:37 schreef Alicey het volgende:

[..]

Bacterien die kernafval vreten en daarmee oplossen lijkt me weer niet mogelijk, daar radioactiviteit geen chemische eigenschap is.
euhm.. niet chemisch, maar heeft alles te maken met de stabiliteit van het . een verbinding zou de atoom een stuk stabieler kunnen maken, en daarmee een stuk minder gevaarlijk (zoals ook in de link hierboven staat)
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
  maandag 8 januari 2007 @ 09:26:39 #173
64288 Bensel
Ladderzat
pi_45135318
quote:
Op maandag 8 januari 2007 02:52 schreef PvtRyan het volgende:

[..]

Bedoel je deze?

http://www.primidi.com/2006/08/12.html

Er zijn ook bacterieën die nylon kunnen "eten" (ze zijn ook een sterk argument als een creationist beweert dat er geen nieuwe informatie door evolutie kan onstaan).
Er zijn zelfs al bacterien die de dodelijkste stof die de mensheid ooit gecreerd heeft (dioxines) kunnen 'eten'
Twitch.tv/bensel15
  maandag 8 januari 2007 @ 10:00:25 #174
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_45135880
quote:
Bacterien kunnen geen kernafval "vreten". Ze kunnen wel van kernafval leven. Tijdens het radioactief verval kunnen chemische reacties optreden waarvan bacterien kunnen profiteren. Op deze wijze kunnen bacterien leven op kernenergie geheel onafhankelijk van andere energie-bronnen.
Het is sinds kort dan ook onjuist te stellen dat de mens de enige levensvorm is die kernenergie gebruikt.
quote:
Bacteria Use Radioactive Uranium To Convert Water Molecules To Useable Energy
Researchers from Indiana University Bloomington and eight collaborating institutions report in this week's Science a self-sustaining community of bacteria that live in rocks 2.8 kilometers below Earth's surface. Think that's weird? The bacteria rely on radioactive uranium to convert water molecules to useable energy.
http://www.sciencedaily.com/releases/2006/10/061019192814.htm

[ Bericht 1% gewijzigd door digitaLL op 08-01-2007 10:08:15 ]
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
  maandag 8 januari 2007 @ 10:43:45 #175
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_45136571
quote:
Op woensdag 20 december 2006 23:28 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Lijkt me niet. Dan zouden mensen met het Downs syndroom van een ander soort zijn?
Soort is een beetje een vaag begrip.

Als ik zeg 'een paard is van een ander soort dan een ezel' dan heb ik gelijk, immers, de twee kunnen geen vruchtbare nakomelingen verwekken.

Als ik zeg 'een wolf is van een ander soort dan een hond', dan heb ik ook gelijk - maar deze twee kunnen wel vruchtbare nakomelingen verwekken. Toch zal de gemiddelde persoon zeggen dat wolf en hond twee soorten zijn.
Siamo Tutti Antifascisti!
  maandag 8 januari 2007 @ 10:46:17 #176
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_45136621
quote:
Op zondag 7 januari 2007 22:55 schreef Aslama het volgende:

[..]
Ultiem is dat ook wat er gebeurd natuurlijk. Alleen zul je na verloop van tijd zulke verschillen krijgen dat we het als twee soorten gaan beschouwen. Kat en Hond hebben uiteindelijk dezelfde voorvader.
Siamo Tutti Antifascisti!
pi_45140764
quote:
Op maandag 8 januari 2007 10:43 schreef wijsneus het volgende:

[..]

Soort is een beetje een vaag begrip.

Als ik zeg 'een paard is van een ander soort dan een ezel' dan heb ik gelijk, immers, de twee kunnen geen vruchtbare nakomelingen verwekken.

Als ik zeg 'een wolf is van een ander soort dan een hond', dan heb ik ook gelijk - maar deze twee kunnen wel vruchtbare nakomelingen verwekken. Toch zal de gemiddelde persoon zeggen dat wolf en hond twee soorten zijn.
"Soort" is ook een term die wij mensen hebben verzonnen om alles in hokjes te kunnen stoppen.
In de natuur heb je enkel individuele organismen. Alle andere termen zijn gewoon door de mens verzonnen omdat wij nu eenmaal graag alles geordend willen hebbn
  maandag 8 januari 2007 @ 14:20:29 #178
64288 Bensel
Ladderzat
pi_45142118
quote:
Op maandag 8 januari 2007 13:36 schreef Refragmental het volgende:

[..]

"Soort" is ook een term die wij mensen hebben verzonnen om alles in hokjes te kunnen stoppen.
In de natuur heb je enkel individuele organismen. Alle andere termen zijn gewoon door de mens verzonnen omdat wij nu eenmaal graag alles geordend willen hebbn
de mooiste analogie vind ik nog wel die van digitaal versus analoog. Evolutie is een analoog proces, terwijl classificatie van mensen een digitaal proces is, het is wel of niet die soort.
Twitch.tv/bensel15
  maandag 8 januari 2007 @ 14:41:22 #179
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_45142849
quote:
Op maandag 8 januari 2007 14:20 schreef Bensel het volgende:
de mooiste analogie vind ik nog wel die van digitaal versus analoog. Evolutie is een analoog proces, terwijl classificatie van mensen een digitaal proces is, het is wel of niet die soort.
De basis van evolutie is toch mutaties binnen het DNA en dat kun je wel degelijk als een digitaal proces opvatten ?
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_45148605
quote:
di·gi·taal (bn.)
1 de gegevens verwerkend en representerend in numerieke vorm <=> analoog
Dna bestaat niet uit cijfertjes maar uit moleculen.
Neil deGrasse Tyson
  maandag 8 januari 2007 @ 17:44:33 #181
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_45149281
quote:
Op maandag 8 januari 2007 17:25 schreef Bart1984 het volgende:
Dna bestaat niet uit cijfertjes maar uit moleculen.
De data op jou harde schijf ook.
pi_45149679
quote:
Op maandag 8 januari 2007 17:44 schreef digitaLL het volgende:
De data op jou harde schijf ook.

Ja ok. Daar heb je natuurlijk wel gelijk in. Maar kan de code van Dna vertaald worden naar 1tjes en nulletjes???

Maar kijk, de harde schijf bezit niet de informatie maar de software die erop staat.
Neil deGrasse Tyson
  maandag 8 januari 2007 @ 18:09:14 #183
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_45150187
quote:
Op maandag 8 januari 2007 17:54 schreef Bart1984 het volgende:
Ja ok. Daar heb je natuurlijk wel gelijk in. Maar kan de code van Dna vertaald worden naar 1tjes en nulletjes???
Yep, sterker nog je bestaat zelfs iets zoals een DNA-computer
http://en.wikipedia.org/wiki/Dna_computer
Juist omdat het DNA zo digitaal is kunnen computers zo goed behulpzaam zijn met sequencen en is DNA-code zo compact en eenvoudig op te slaan. De wet van Moore geldt daarom ook daarvoor.
quote:
Maar kijk, de harde schijf bezit niet de informatie maar de software die erop staat.
Software is informatie evenals data.
DNA is imo digitaal omdat het discreet is, de moleculen aminozuren zijn duidelijk onderscheiden.
pi_45150195
??

snap je wel hoe een computer werkt in de zin van hoe die 1 en 0en zijn en wat ze representeren?
pi_45150306
Ik weet dat er in DNA 4 basenparen zitten.

-Adenine
-Guanine
-Thymine
-Cytosine

Worden die 4 basenparen vertaald in eentjes, tweetjes, drietjes en viertjes??
Neil deGrasse Tyson
pi_45150365
Is de programmacode van een simpel computervirus niet te vergelijken met de code van een DNA?
  maandag 8 januari 2007 @ 18:15:49 #187
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_45150402
quote:
Op maandag 8 januari 2007 18:12 schreef Bart1984 het volgende:

-Adenine
-Guanine
-Thymine
-Cytosine

Je hebt 4 mogelijkheden. Binair 2^2 dus 2 bit code.
bijv.
00 = Adenine
01 = Guanine
10 = Thymine
11 = Cytosine
pi_45150404
quote:
Op maandag 8 januari 2007 18:12 schreef Bart1984 het volgende:

-Adenine
-Guanine
-Thymine
-Cytosine

1000
0100
1100
0010
  maandag 8 januari 2007 @ 18:16:50 #189
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_45150431
quote:
Op maandag 8 januari 2007 18:15 schreef Autodidact het volgende:

[..]

1000
0100
1100
0010
4 bit is teveel van't goede. Maar het kan idd ook
  maandag 8 januari 2007 @ 18:25:22 #190
64288 Bensel
Ladderzat
pi_45150678
Heb wel weer wat losgemaakt hier
Twitch.tv/bensel15
pi_45153794
quote:
Op zondag 7 januari 2007 23:10 schreef koffiegast het volgende:
Bewijs? waarom wij tot een soort evolueren en vervolgens niet met een andere 'soort' mensen voort kunnen planten?
Geen bewijs dus.
quote:
Kijk naar vogels, sommige lijken erg veel op mekaar, maar kunnen geen nakomelingen krijgen die dat ook kunnen.
Het zijn dus verschillende soorten (op basis van vruchtbare nakomelingen)
pi_45153876
quote:
Op zondag 7 januari 2007 23:28 schreef Bart1984 het volgende:

[..]

Denk je dat DNA kan denken ofzo? Oh nee, ik mag niet meer verder veranderen want dan word ik een andere soort.
Weet je hoe de DNA wordt overgeërfd van beide ouders? Weet waar je het over hebt OK?
pi_45153930
quote:
Op zondag 7 januari 2007 23:38 schreef speknek het volgende:

[..]

Wat dacht je van de moleculaire klok? Daarbij is speciatie wel een aantal keer waargenomen.
Wat bedoel je ?
  maandag 8 januari 2007 @ 19:55:03 #194
8369 speknek
Another day another slay
pi_45154127
Je vroeg je toch af wat het bewijs voor soortvorming is?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 8 januari 2007 @ 19:56:18 #195
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_45154173
quote:
Op maandag 8 januari 2007 19:46 schreef Aslama het volgende:

[..]

Geen bewijs dus.
[..]

Het zijn dus verschillende soorten (op basis van vruchtbare nakomelingen)
quote:
Parting Genomes: University Of Arizona Biologists Discover Seeds Of Speciation
Science Daily — A University of Arizona graduate student may be the first eyewitness to the birth of a new species. Her new findings, appearing in the June 7, 2004 Proceedings of the National Academy of Science, could help biologists identify and understand the precise genetic changes that lead a species to evolve into two separate species.

D. mojavensis and D. arizonae rarely if ever interbreed, even though their ranges overlap along a broad swath along the northern Mexican coastline. In the lab, researchers can coax successful conjugal visits between members of the two groups. But even under laboratory conditions hybrid crosses aren't always fruitful. D. mojavensis mothers typically produce healthy offspring after mating with D. arizonae males, but when D. arizonae females mate with D. mojavensis males, all of the resulting hybrid sons are sterile. This partial capacity for interbreeding, Reed says, suggests that these flies are on the verge of evolving to become completely separate species.
http://www.sciencedaily.com/releases/2004/06/040607065821.htm
quote:
Researchers studying yeast reproductive habits have for the first time observed a rapid method for the creation of new species, shedding light on the way organisms evolve and suggesting possible ways to improve yeast biotechnology and fermentation processes used in beer and wine-making.

"Most models of speciation require gradual change over a very long period of time, and geographic or ecological isolation for a new species to arise," says University of Houston biologist Michael Travisano. "Our study suggests that mating two separate species to produce hybrids can result in a new species readily and relatively quickly, at least in yeast, but possibly in other organisms as well."
http://www.sciencedaily.com/releases/2002/12/021202071449.htm
pi_45154280
quote:
Op maandag 8 januari 2007 19:46 schreef Aslama het volgende:

Geen bewijs dus.
Geologische kolom??? Genetica?? In laboratoria hebben ze ook wel eens nieuwe soorten van bijvoorbeeld fruitvliegjes gemaakt.

Kijk hier maar eens naar

Bron
quote:
Een hele snelle manier van soortvorming is via verdubbeling van de chromosomen van de ouders. Maar ook door natuurlijke selectie kan evolutie zo snel verlopen, dat je het bijna kunt zien gebeuren.

Eén van de bekendste voorbeelden van snelle soortvorming zijn de vele soorten cichliden, kleine kleurige visjes, die in een periode van enkele duizenden jaren zijn ontstaan in het Afrikaanse Victoriameer. Cichliden passen zich zo snel aan veranderende omstandigheden aan dat bioloog en schrijver Tijs Goldschmidt over deze vissen durft te beweren: ‘Ik kan binnen tien jaar een nieuwe soort cichlide laten ontstaan in het lab.’

Dit cichliden-experiment is nog niet uitgevoerd, maar met een andere vissoort is iets dergelijks al eens gelukt. Onderzoekers uit Trinidad verhuisden guppen van de soort Poecilia reticulata van een poel onderaan een waterval naar een tot op dat moment guppieloze poel stroomopwaarts. Het grote verschil was dat er in de poel beneden een aantal verschillende predatoren huisde, en boven slechts één. Die at voornamelijk hele kleine visjes.

Elf jaar en achttien gupgeneraties later bleek dat de stroomopwaartse guppen zich aan aan hun nieuwe, minder gevaarlijke omgeving hadden aangepast. Ze werden minder snel geslachtsrijp en een stuk groter dan de guppen beneden. Ook hadden ze minder, maar wel grotere nakomelingen. Uit labonderzoek bleek dat het hier daadwerkelijk ging om genetische veranderingen. De guppen evolueerden 10.000 keer sneller dan men op basis van fossiele vondsten zou verwachten, aldus de onderzoekers.

Zwanger
Fruitvliegen kunnen ook zeer snel evolueren. In 1971 rapporteerden de onderzoekers Dobzhansky en Pavlovsky het ontstaan van een nieuw soort fruitvlieg in hun lab. Ze begonnen in 1958 een cultuur met één zwangere fruitvlieg van de soort Drosophila paulistorum uit Colombia. Haar nakomelingen bleken zich te kunnen voortplanten met een ander type D. paulistorum, afkomstig uit een ander gebied. In 1963 ontdekten de onderzoekers dat er iets was veranderd: de twee typen fruitvlieg konden nog steeds paren, maar de nakomelingen bleken onvruchtbaar. Wat er in die vijf jaar precies is gebeurd, is onduidelijk. Maar uiteindelijk waren er dus twee soorten fruitvliegen in plaats van één.

Sommigen menen dat de kunstmatige hoge selectiedruk onder experimentele omstandigheden een vertekend beeld geeft. In de natuur zelf zou soortvorming nooit zo snel gaan. Onderzoekers van de universiteit van Massachusetts vonden echter een voorbeeld van snelle soortvorming van zalmen in de vrije natuur. In Lake Washington werd in 1937 een zalmsoort uitgezet. In 1992 bleek dat de zalmen zich hadden gesplitst in twee afzonderlijke populaties. Een groep legde eieren aan de rand van het meer, de andere groep legde eieren aan de monding van een rivier die uitkomt in het meer. De onderzoekers vonden kleine genetische verschillen tussen de groepen. Volgens de auteurs is deze reproductieve isolatie de eerste stap op weg naar soorvorming, in slechts vijftig jaar.
bron

[ Bericht 45% gewijzigd door Bart1984 op 08-01-2007 20:23:23 ]
Neil deGrasse Tyson
pi_45154797
Waarom doen de url forum codes het niet
Neil deGrasse Tyson
pi_45154832
1[url=linkje]tekst[/url]

Kennislink
pi_45155322
Dankje
Neil deGrasse Tyson
  maandag 8 januari 2007 @ 22:28:39 #200
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_45161722
Mooie stukjes over die soortvormingen
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: