quote:Drama op basisschool: jongetje gedood
Op een basisschool in het Brabantse Hoogerheide is een jongetje uit groep vier om het leven gebracht. Na een klopjacht is een 22-jarige verdachte aangehouden. Hij wordt verhoord.
Jongetje gedood op school
Verslaggeefster over drama
Klaslokaal
Een jongetje van acht jaar is door een man om het leven gebracht. Het drama vond gistermorgen plaats in een leeg klaslokaal van de Klim-Op-school. De jongen, Jesse Dingemans, was net klaar met knutselen. De rest van de klas was daar nog in de aula mee bezig. De kinderen hebben dus niets gezien.
Geen familie
De dader zou de school binnen zijn gegaan en de jongen met een mes hebben gedood. De jongen had verwondingen in de halsstreek. De exacte toedracht en het motief worden onderzocht. Er is geen familierelatie tussen verdachte en het jongetje. Het slachtoffer is de zoon van de directeur van de Rabobank in het nabijgelegen Halsteren. De school is direct ontruimd en de leerlingen zijn opgevangen.
Team
De politie doet uitvoerig sporenonderzoek. De verdachte wordt verhoord. Er is een groot team vrijgemaakt om het misdrijf te onderzoeken. De politie heeft nog geen wapen aangetroffen. Volgens officier van justitie Donker wordt de 22-jarige man maandag voorgeleid aan de rechter-commissaris. Deze onderzoeksrechter bekijkt of de verdachte langer in voorarrest mag worden gehouden.
Reacties
Burgemeester Fränzel van de gemeente Woensdrecht, waar Hoogerheide onder valt, sprak van een 'verschrikkelijk bericht'. Hij betuigde zijn medeleven aan de ouders en de medeleerlingen van het slachtoffer. Minister van Onderwijs Van der Hoeven heeft geschokt gereageerd op het nieuws. "Het is vreselijk wat er is gebeurd", aldus Van der Hoeven na afloop van de ministerraad. Na afloop van is ze direct naar haar ministerie gegaan om te horen wat er precies is gebeurd
bron
quote:'Jesse was zo'n lekker joch'
Door ANNELIEKE DIJKSTRA en AXEL VELDHUIJZEN
HOOGERHEIDE - ’Jesse was zo’n lekker joch. Gewoon een fijn jong, uit een goed gezin,’’ zeggen de buren van de 8-jarige...
Links: Jesse op een schoolfoto (2005). Rechts: Politie doet onderzoek in het klaslokaal. FOTO COR DE KOCK
... Jesse Dingemans uit het Brabantse Hoogerheide. Het blonde, vrolijke jongetje werd vrijdagmorgen gruwelijk vermoord in zijn klaslokaal van basisschool De Klim-Op.
Jesse had gisteren geen schijn van kans, toen hij in school vermoedelijk stuitte op een 22-jarige man in een lange jas met capuchon. Hij werd waarschijnlijk met een mes aangevallen en overleed ter plaatse. De verdachte is aangehouden. Hij komt uit het dorp, heeft de politie bevestigd. Zijn motief is onbekend. Hij is geen familie van het slachtoffer.
Jesse Dingemans, zoon van een bankdirecteur, ging gisteren vlak voor de lunchpauze even naar zijn klaslokaal om iets op te halen. De rest van groep 5 zat op dat moment met juf Ilona in de aula. Omdat Jesse wat lang wegbleef en klein van stuk is, dacht de juf dat hij misschien moeite had iets uit de kast te pakken. Ze ging naar hem op zoek en trof hem dood aan.
Volgens de politie had Jesse ‘ernstige verwondingen in de halsstreek’. Schooldirecteur Michel Brouwer zag de levenloze leerling vrijwel gelijktijdig met de juf. ,,We hebben direct alles afgesloten, zodat geen van de andere kinderen Jesse hebben gezien. Daarna heb ik de moeder van Jesse gebeld dat ze naar school moest komen.’’
De zwaar aangeslagen ‘meester Michel’ ontving de moeder van de jongen, maar zij mocht wegens het technisch onderzoek niet naar haar zoon toe. De vader en de 12-jarige zus van Jesse kwamen enige tijd later op school aan. Brouwer: ,,Dan zit je daar met zijn allen bij een bak koffie en denk je op een gegeven moment wakker te worden uit een nare droom. Dan hoop je dat Jesse de klas komt uitlopen om zijn boterhammetjes te eten. Langzaam dringt dan tot je door dat dat niet zal gebeuren.’’
Jesse was de middelste van drie kinderen van het gezin Dingemans. Zijn oudere zus Annick zit net op de middelbare school. Zijn andere zus heet Sylvie. Volgens bekenden is het een liefdevol en hecht gezin
bron http://www.ad.nl/binnenland/article867269.ece
Vorige delen:quote:Verdachte is 'broer' beste vriendje Jesse
Door PETER DE KNEGT / AXEL VELDHUIJZEN
HOOGERHEIDE - De 22-jarige Julien C. wordt verdacht van de schoolmoord op de achtjarige Jesse Dingemans.
De Antilliaans/Surinaamse Julien is de halfbroer van Jesse's beste vriendje: Yuri. Dit jongetje zit in dezelfde groep als Jesse.
De ouders van Yuri reageerden gisteren tegenover het AD geschokt op de gebeurtenissen en de verdenkingen tegen Julien. Niemand in het dorp Hoogerheide heeft het flauwste vermoeden over de motieven van Julien. Julien is de afgelopen jaren meerdere malen met justitie in aanraking geweest en woonde afwisselend in Den Haag, Bergen op Zoom en bij zijn moeder Lilian en stiefvader Gosse in Hoogerheide.
Direct na de moord op Jesse, vrijdagochtend, leidde het spoor al richting de woning van de familie van Julien. Buren spreken van een gezin dat 'op zichzelf leefde' . De 22-jarige Julien werd af en toe gezien bij de familie. Vader Gosse, die zwaar is aangeslagen door de gebeurtenissen, ontkent met klem dat het mogelijke motief van de dader was dat hij namens zijn halfbroer Yuri wraak wilde nemen op pestende medeleerlingen. Gosse tegen het AD:,,Yuri was het beste vriendje van Jesse en werd absoluut niet gepest op school.''
De moeder van Julien, van Surinaamse afkomst, is net als zijn stiefvader een internationaal bekend karate-fenomeen. Het echtpaar leidt ook een karateschool in Bergen op Zoom. De site van die karateschool ging gisteren op zwart met de tekst ,,JESSE...een stenen vuist omklemt ons hart...''
Volgens de politie was Julien 'rustig' bij zijn aanhouding. Zijn advocaat mr. H. van Asselt bevestigt dat.
Honderden mensen betuigden gisteren bij de school hun medeleven met Jesseen zijn familie. De haag voor de school puilde uit met boeketten bloemen en knuffels. De condoleance-registers in het gemeentehuis in Hoogerheide en op internet werden overladen met steunbetuigingen en onberip over de zinloze daad. Vanochtend is in de kerk in Hoogerheide een herdenkingsdienst. In de kerk is ruimte voor 400 mensen. In een nabijgelegen sporthal komt een scherm te staan. In de hal is plaats voor nog eens 800 mensen.
bron
Nee, en ze kennen hem (helaas) ook niet. De politie heeft wel een container met puin in beslag genomen waar hij vermoedelijk bewijsmateriaal in heeft gegooid. Ik hoop het althans.quote:Op zaterdag 2 december 2006 20:15 schreef SCH het volgende:
Okay Ewtensoep, je ouders weten dus verder ook niet veel meer dan wij?
Ik dacht toch echt dat er een signalement was.
Als het de dader niet is, zal hij ontkennen.quote:Op zaterdag 2 december 2006 20:16 schreef Kanjer het volgende:
ALS het de dader is die ze hebben , en ik zeg als...
Dan is het opzich heel sim om niets te zeggen of te bekennen, laten ze maar met bewijzen komen, zo dom is ie dan niet.
Als er bloedsporen zijn aangetroffen op de kleding die hij aan had tijdens zijn arrestatie is dat zo moeilijk niet.quote:Op zaterdag 2 december 2006 20:16 schreef Kanjer het volgende:
Dan is het opzich heel sim om niets te zeggen of te bekennen, laten ze maar met bewijzen komen, zo dom is ie dan niet.
er zal nog wel een dna-test volgen...., maar het technisch bewijs rondkrijgen lijkt mij niet meer zo moeilijk, neequote:Op zaterdag 2 december 2006 20:29 schreef schatje het volgende:
[..]
Als er bloedsporen zijn aangetroffen op de kleding die hij aan had tijdens zijn arrestatie is dat zo moeilijk niet.
Volgens mij ontkende 'ie? Maar dat maakt qua wet niets uit, of hij ontkent of gewoon niets zegt.quote:Op zaterdag 2 december 2006 20:29 schreef Eb het volgende:
[..]
Als het de dader niet is, zal hij ontkennen.
Maar daarvan is geen sprake.
HIj ontkent niet, maar hij bekent ook niet.
Guilty dus.
Niet als ze voldoende bewijzen vinden,inderdaad DNA enzo, vingerafdrukken, getuigen in mindere mate, dat soort dingen.quote:Op zaterdag 2 december 2006 20:33 schreef Xith het volgende:
[..]
Volgens mij ontkende 'ie? Maar dat maakt qua wet niets uit, of hij ontkent of gewoon niets zegt.
En dat moet haast wel als hij de dader was - een hoofdslagader spuit hard rond (klinkt fijn, als je het erbij denkt..), en lijkt me sterk dat de dader van achteren de nek van voren doorsneed>.?quote:Op zaterdag 2 december 2006 20:29 schreef schatje het volgende:
[..]
Als er bloedsporen zijn aangetroffen op de kleding die hij aan had tijdens zijn arrestatie is dat zo moeilijk niet.
So what? zitten we hier in een rechtzaal?quote:Op zaterdag 2 december 2006 19:23 schreef peaceman het volgende:
[..]
Er wordt hier wel degelijk vanuit gegaan dat de verdachte ook de dader is, zoals je zelf zegt.
Kinderen horen niet vermoord te worden. Het hoort anders te zijn is niet eens een argument.quote:Het hoort anders te zijn.
Ja hoor. Ik ben namelijk geen rechter. Daarnaast is hier op fok nimmer een natuurlijk persoon aan het abstracte begrip 'verdachte' of 'dader' gekoppeld.quote:Zolang er niks bewezen is, is iemand onschuldig. Of beschuldig jij in andere gevallen ook eerst mensen en als ze niet de dader blijken zeg je simpelweg sorry?
Inderdaad stupide principieel gelul zonder enige waarde behalve irriteren.quote:Het gaat om het principe... dat is alles.
Ik dacht dat ik toch redelijk duidelijk was, maar nog maar een keer. Omdat ik het stupide gelul vindquote:Ik weet niet waarom je zo mij aanvalt hoor...
Nee hoor, het is interessant doen op niks af. Fok is een virtuele kroeg en we zitten hier met zijn alle aan de toog in 3 woorden de oplossingen voor de wereldproblematiek te spuien. Als je aan je pilsje zit en er zit een of andere pisvlek continue door de verhitte discussie over kindermoord te blaten dat je de verdachte vooral geen dader mag noemen, staat hij binnen een half uur buiten met een dikke lip en zijn schoenen volgepist.quote:maar het is gewoon een kwestie van je gezond verstand gebruiken. Niks meer of minder.
Mocht jij ooit omgelegd worden, beloof ik je bij deze dat we er niet langer dan 5 minuten om zullen rouwenquote:Op zaterdag 2 december 2006 20:18 schreef Pustasu het volgende:
dit is zoooo nieuws van gisteren
Zelfs aan dat scenario heb ik gedacht, beweegreden, aanleiding?quote:van iemand...
Zwarte Piet?
Dat verzon ikquote:Op zaterdag 2 december 2006 20:11 schreef Erwtensoep het volgende:
Dat verhaal dat hij bij het tankstation / Putseweg is gearresteerd klopt trouwens ook niet. Of we moeten ineens te maken hebben met 2 verdachten.
Ben je ooit fout gereden op weg naar het HOP van BoZ aan de rand van het bos nabij het crematorium?quote:Op zaterdag 2 december 2006 20:18 schreef SCH het volgende:
Woensdrecht roept ook heel andere emosies bij me op trouwens
Als er geen DNA sporen van het slachtoffertje worden aangetroffen dan hebben ze nog helemaal niets...quote:Op zaterdag 2 december 2006 20:29 schreef schatje het volgende:
[..]
Staan de kruisraketten er nog?quote:Op zaterdag 2 december 2006 20:47 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Ben je ooit fout gereden op weg naar het HOP van BoZ aan de rand van het bos nabij het crematorium?
Vreemd soort logica.quote:Op zaterdag 2 december 2006 20:29 schreef Eb het volgende:
[..]
Als het de dader niet is, zal hij ontkennen.
Maar daarvan is geen sprake.
HIj ontkent niet, maar hij bekent ook niet.
Guilty dus.
Niet alleen jij hoor, volgens mij ook sommige media. Het was in ieder geval in de Pastoor van Roesselstraat.quote:Op zaterdag 2 december 2006 20:45 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Dat verzon ik
Speculeren heet dat, doen we al 8 delen , een reeks Cluedo op FOK!
Deal! Er sterven om minuut legio mensen in afrika die nog jonger zijn dan dit jongetje, nooit de kans hebben gehad om te studeren en sterven van de honger en van aids. En dat al vanaf het moment dat jij geboren bent!quote:Op zaterdag 2 december 2006 20:41 schreef MrTorture het volgende:
[..]
Mocht jij ooit omgelegd worden, beloof ik je bij deze dat we er niet langer dan 5 minuten om zullen rouwen
Zucht..quote:
Ja und, hoeveel miljarden gaan er Afrika om dat te voorkomen? meer dan genoeg!! en wat gebeurt er met het geld?quote:quote:Op zaterdag 2 december 2006 20:41 schreef MrTorture het volgende:
[..]
Mocht jij ooit omgelegd worden, beloof ik je bij deze dat we er niet langer dan 5 minuten om zullen rouwen
Deal! Er sterven om minuut legio mensen in afrika die nog jonger zijn dan dit jongetje, nooit de kans hebben gehad om te studeren en sterven van de honger en van aids. En dat al vanaf het moment dat jij geboren bent!
Daar rouwen we nog niet eens minuut om. Maarnee, als er iemand neer gepaft wordt in ons landje is het in eens rep en roer, en helemaal omdat het een kind is. Nou nou nou ...
Welnu, hoe dichter bij hoe meer het je raakt. Dat is heel natuurlijk.quote:Op zaterdag 2 december 2006 21:35 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Deal! Er sterven om minuut legio mensen in afrika die nog jonger zijn dan dit jongetje, nooit de kans hebben gehad om te studeren en sterven van de honger en van aids. En dat al vanaf het moment dat jij geboren bent!
Daar rouwen we nog niet eens minuut om. Maarnee, als er iemand neer gepaft wordt in ons landje is het in eens rep en roer, en helemaal omdat het een kind is. Nou nou nou ...
Zo , heb je lekker tegen de scheentjes geschopt ? Mag je nu weer buiten gaan spelenquote:Op zaterdag 2 december 2006 21:35 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Wat een aannamesquote:Op zaterdag 2 december 2006 21:00 schreef Eb het volgende:
Verdachte is waarschijnlijk een verslaafde gauwdief die onder invloed van het verkeerde spul een impulsieve daad pleegde en, zwijn als hij is, meent door zijn zwijgen er nog mee weg te komen ook.
Ligt ook enigszins aan zijn strafblad neem ik aan. De verdachte schijnt wel meer op zijn kerfstok te hebben.quote:Op zaterdag 2 december 2006 21:40 schreef Dennisch het volgende:
[..]
Zucht..![]()
Onbegrijpelijke daad![]()
En dan wordt de verdachte schuldig bevonden, en dan is ie of ontoerekeningsvatbaar, of hij krijgt 5 jaar + tbs...
Spreek je even alleen voor jezelf?quote:Op zaterdag 2 december 2006 21:35 schreef sitting_elfling het volgende:
Er sterven om minuut legio mensen in afrika die nog jonger zijn dan dit jongetje, nooit de kans hebben gehad om te studeren en sterven van de honger en van aids. En dat al vanaf het moment dat jij geboren bent!
nee 50 jarige chinees was hetquote:Op zaterdag 2 december 2006 21:48 schreef matthijst het volgende:
Doorgedraaide 22-jarige Antilliaan begrijp ik?
Of is dat nog niet zeker?
Oke oke, het was eigenlijk het grootste gedeelte van nederlandquote:Op zaterdag 2 december 2006 21:44 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Spreek je even alleen voor jezelf?![]()
Goh, zeg heftig.....Ik had ook wel echt het idee dat Mr.Saso beslist geen onzin bracht........quote:Op zaterdag 2 december 2006 22:44 schreef Bamba het volgende:
Ik heb een update gekregen. De jongen die MrSaso kent, schijnt idd de verdachte te zijn. Zijn kleinere broertje zat bij Jesse in de klas en werd regelmatig gepest. Dit kan dus zijn motief zijn. Vooralsnog zijn het speculaties...
Wil de politie niets zeggen of weten ze het gewoon niet......quote:Verdachte
De 22-jarige verdachte zit nog steeds vast. De politie wil nog niets zeggen over de toedracht of motief. De man, die een bekende is van justitie, wordt waarschijnlijk komende maandag voorgeleid aan de rechter-commissaris.
bron
die zijn er nooit gekomen gelukkig (toch?) maar dat was tot voor kort bij mij ook de enige, en zeer negatieve, associatie met Woensdrecht.quote:
Hulp????????Er zijn nou eenmaal mensen die na het doen van zo'n vreselijke daad geen hulp meer zouden moeten krijgen.quote:Op zaterdag 2 december 2006 14:41 schreef MrSASO het volgende:
yep, heb hem helemaal verstrooid gezien een dag voordat het gebeurde.
Had nooit verwacht dat hij ooit zoiets durfde te doen.
Ik ben er zelf ook kapot van, ik hoop alleen dat hij de hulp krijgt die hij nodig heeft.
stuk verwerking voor de omgeving, daar is het wel goed voor.quote:Op zaterdag 2 december 2006 22:52 schreef pingu_ het volgende:
Omg, waarom weer een stille tocht. :/ Dat gaat helpen idd.
Veranderen?quote:Op zaterdag 2 december 2006 23:07 schreef Againzender het volgende:
[..]
die zijn er nooit gekomen gelukkig (toch?) maar dat was tot voor kort bij mij ook de enige, en zeer negatieve, associatie met Woensdrecht. Kan rap veranderen
En weer een scenario waarin ik niet was voorbijgegaan, in Den-helder is het ooit zo begonnen met het doden van familie van de laatste dader, heel bizar.Het *iemand die mijn familie met 1 vinger aanraakt is er geweest* principe.quote:Op zaterdag 2 december 2006 22:44 schreef Bamba het volgende:
Ik heb een update gekregen. De jongen die MrSaso kent, schijnt idd de verdachte te zijn. Zijn kleinere broertje zat bij Jesse in de klas en werd regelmatig gepest. Dit kan dus zijn motief zijn. Vooralsnog zijn het speculaties...
het was de enige negatieve, nu zijn er 2 .quote:Op zaterdag 2 december 2006 23:12 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Veranderen?
Van negatief naar positief?
Is dit dan je enige positieve m.b.t. Woensdrecht?
Leg eens uit..
Wat ik heb begrepen, was Jesse helemaal niet iemand die deed pesten. Hij stond bekend als een heel erg lief manneke..De verdachte heeft gewoon in de klas van zn broertje gewacht en de eerste de beste gepakt, zoals de geruchten gaan....quote:Op zaterdag 2 december 2006 23:16 schreef Loedertje het volgende:
[..]
En weer een scenario waarin ik niet was voorbijgegaan, in Den-helder is het ooit zo begonnen met het doden van familie van de laatste dader, heel bizar.Het *iemand die mijn familie met 1 vinger aanraakt is er geweest* principe.
Tjonge jonge...quote:Op zaterdag 2 december 2006 23:19 schreef Bamba het volgende:
[..]
Wat ik heb begrepen, was Jesse helemaal niet iemand die deed pesten. Hij stond bekend als een heel erg lief manneke..De verdachte heeft gewoon in de klas van zn broertje gewacht en de eerste de beste gepakt, zoals de geruchten gaan....
nee, is het is dus niet meer het enige ten opzichte van Woensdrecht dat ik had/heb, en ook dit is negatief.quote:Op zaterdag 2 december 2006 23:12 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Veranderen?
Leg eens uit..
dat is een wel een heel naar scenario, zou het waar zijnquote:Op zaterdag 2 december 2006 23:19 schreef Bamba het volgende:
[..]
Wat ik heb begrepen, was Jesse helemaal niet iemand die deed pesten. Hij stond bekend als een heel erg lief manneke..De verdachte heeft gewoon in de klas van zn broertje gewacht en de eerste de beste gepakt, zoals de geruchten gaan....
Dit is de versie die ik gehoord heb, maar ik denk dat je het pas hoort als de verdachte een bekentenis aflegt en als de politie het eventueel naar buiten brengt. Wat ik wel heb gehoord, is dat het moordwapen gevonden is. Maar ik heb dat nog nergens officieel bevestigd gezien..quote:Op zaterdag 2 december 2006 23:26 schreef milagro het volgende:
[..]
dat is een wel een heel naar scenario, zou het waar zijn
iemand in een psychose, die weet niet wat hij doet, of die ziet dingen die er niet zijn en handelt vanuit die situatie, maar dit...mijn god, zeg![]()
Idd dat zou een hoop geruchten de wereld uit helpenquote:Op zaterdag 2 december 2006 23:31 schreef MrTorture het volgende:
De verhalen zijn wild en uiteenlopendIk hoop dat de politie snel met duidelijke informatie komt.
ja, daar houd ik het ook maar op. Zoveel geruchten....quote:Op zaterdag 2 december 2006 23:31 schreef MrTorture het volgende:
De verhalen zijn wild en uiteenlopendIk hoop dat de politie snel met duidelijke informatie komt.
Geen idee dat zou ik moeten vragen.quote:Op zaterdag 2 december 2006 22:45 schreef Bamba het volgende:
Erwtensoep, degene waarvan jou ouders hebben gezien dat hij opgepakt werd, is schijnbaar iets eerder gearresteerd. Rond kwart over 10 en hij had een zwarte jas aan? Dit heb ik weer gehoord..
Ik denk dat Againzender bedoelt dat er een nog negatievere associatie voor in de plaats is gekomen.quote:Op zaterdag 2 december 2006 23:12 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Veranderen?
Leg eens uit..
je begrijpt mequote:Op zaterdag 2 december 2006 23:48 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik denk dat Againzender bedoelt dat er een nog negatievere associatie voor in de plaats is gekomen.
De politie is wel erg spaarzaam met informatie. Heeft waarschijnlijk te maken dat de zaak (stategisch) nog niet rond is. De verdachte bekent immers niet. Rondstrooien van informatie kan de verdachte in de kaart spelen (via advocaat)....quote:Op zaterdag 2 december 2006 23:32 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Idd dat zou een hoop geruchten de wereld uit helpen
Dat zou idd best eens het geval kunnen zijn. Of de politie is misschien nog niet 100 % zeker dat de verdachte ook de dader isquote:Op zaterdag 2 december 2006 23:56 schreef EchtGaaf het volgende:
De politie is wel erg spaarzaam met informatie. Heeft waarschijnlijk te maken dat de zaak (stategisch) nog niet rond is. De verdachte bekent immers niet. Rondstrooien van informatie kan de verdachte in de kaart spelen (via advocaat)....
nee, ik begreep dat ook, dat het een gerucht is, en ik hoop dat het niet waar is, zou het nog vreselijker maken als het al isquote:Op zaterdag 2 december 2006 23:28 schreef Bamba het volgende:
[..]
Dit is de versie die ik gehoord heb, maar ik denk dat je het pas hoort als de verdachte een bekentenis aflegt en als de politie het eventueel naar buiten brengt. Wat ik wel heb gehoord, is dat het moordwapen gevonden is. Maar ik heb dat nog nergens officieel bevestigd gezien..
quote:Op zondag 3 december 2006 00:01 schreef SCH het volgende:
Wie is de advocaat?
quote:De verdachte ontkent dat hij het misdrijf heeft gepleegd. Dat zegt zijn advocaat Henk van Hasselt, die kort na het eerste politieverhoor met de man heeft gesproken. De raadsman wil geen enkele bijzonderheid over de verdachte en de omstandigheden rond diens aanhouding kwijt.
Zeker. Ik weet trouwens ook niet of het techisch bewijs al rond is....Er moet volgens mij ook nog sectie op het lichaam van de jongen worden verricht. Ik neem aan dat het NFI in het weekend gewoon doorwerkt om dat te doen en om de bloedsporen en DNA te matchen.....quote:Op zondag 3 december 2006 00:02 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Dat zou idd best eens het geval kunnen zijn. Of de politie is misschien nog niet 100 % zeker dat de verdachte ook de dader is
Bronquote:Zondag stille tocht voor Jesse Dingemans
HOOGERHEIDE - Voor de vrijdag op school vermoorde Jesse Dingemans uit Hoogerheide wordt zondag een stille tocht gehouden. Dat maakte de gemeente Woensdrecht zaterdagavond bekend na overleg met de ouders van Jesse.
De stille tocht wordt direct na de herdenkingsdienst gehouden om kwart voor twaalf 's morgens en is vooral bedoeld voor inwoners van Hoogerheide of andere kernen van de gemeente Woensdrecht.
De exacte route is nog niet bekend. Dat wordt pas besloten als duidelijk is hoeveel mensen er mee lopen. Startpunt is de Raadhuisstraat in Hoogerheide en de topch voert in ieder geval langs de sporthal waar de herdenkingsbijeenkomst wordt gehouden, zodat de mensen daar kunnen aansluiten.
Klaslokaal
De 8-jarige Jesse Dingemans werd vrijdag doodgestoken op school. Dat gebeurde in een klaslokaal van basisschool De Klim-Op. De moord zou zijn gepleegd toen het jongetje vanuit de aula, waar de groep aan het werk was, even naar de klas werd gestuurd om iets te halen. In zijn klas zou hij de dader zijn tegengekomen.
De juf van Jesse vond hem rond half twaalf met ernstige verwondingen aan de halsstreek in een klaslokaal. De school belde direct na de gruwelijke vondst alarmnummer 112.
Verdachte opgepakt
Vrijdag werd vrij snel na de moord een 22-jarige verdachte opgepakt. De man is van Antilliaanse afkomst en woonde nog niet zo lang in Hoogerheide. Dat vernam Omroep Brabant zaterdag uit betrouwbare bron. De verdachte was op zoek naar een bekende op basisschool De Klim-Op. Hij kwam Jesse waarschijnlijk toevallig tegen. Hij stak hem om onduidelijke redenen dood. De man werd snel gepakt.
Opgevangen
Vrijdagavond werden ouders opgevangen op de school. Zaterdagmiddag was er nog een bijeenkomst voor ouders, dit keer met hun kinderen. Die bijeenkomst verliep volgens schooldirecteur Michel Brouwer emotioneel. Hij typeerde het samenzijn met leerlingen en ouders als waardevol.
Het is niet precies te zeggen hoeveel mensen bij waren. Het was een komen en gaan van ouders en hun kinderen. De bijeenkomst werd gehouden in een dependance van de school.
Professionals vingen de ouders en kinderen op. Tijdens de bijeenkomst lieten sommige kinderen zich ook buiten zien om gewoon te spelen. De school was uiteindelijk tot laat in de middag open. Het was de hele dag een drukte van belang bij de school, waar inmiddels een grote bloemenzee is ontstaan.
Nog geen bekentenis
Burgemeester Fränzel van de gemeente Woensdrecht heeft gezegd dat de verdachte al eerder in aanraking is geweest met de politie. Volgens Fränzel heeft de man nog geen bekentenis afgelegd. De politie ziet hem echter wel als 'serieuze verdachte'.
Over de toedracht van het drama en een motief voor de moord tast de politie nog in het duister. De verdachte wordt maandag voorgeleid aan de rechter-commissaris in Breda.
Bewijsmateriaal
De politie heeft dertig rechercheurs op de zaak gezet. De politie startte meteen na de steekpartij een grootscheepse zoekactie waarbij onder meer een helikopter werd ingezet. Om twee uur werd de verdachte aangehouden. Het wapen is nog niet gevonden. De verdachte is vrijdag urenlang verhoord.
De technische recherche stopte het onderzoek in de school vrijdagavond rond tien uur. De rechercheurs kwamen toen naar buiten met bewijsmateriaal. Het lichaam van Jesse werd even daarvoor uit de school gedragen en in een zwarte auto weggebracht.
Herdenkingsdienst
Zondagochtend om elf uur is de herdenkingsdienst in de kerk van Hoogerheide. De Klim-Op school in Hoogerheide gaat maandag later open, waarschijnlijk om een uur 's middags. Er is een speciaal telefoonnummer voor wie daar behoefte aan heeft. Het nummer van de SOS telefonische hulpdienst is 0900-0767.
Er is vrijdagavond een condoleanceregister geopend voor Jesse Dingemans op www.condoleanceregister.com, waarop mensen hun steunbetuigingen kwijt kunnen. Ook op de website van de basisschool Klim-Op is een condoleanceregister geopend. Zaterdagochtend stonden er al 6000 reacties op het condoleanceregister.
Lees de draadjes even voor je post? Da's al de hele Zaterdag bekend, de helft van de postjes vandaag gaan daarover.quote:Op zondag 3 december 2006 00:13 schreef krishnamurta het volgende:
Bij @home nieuws verklaarde iemand dat de dader van Antilliaanse afkomst zou zijn
is dat kaartje persoonlijk van jou?quote:
bronquote:Verdachte Julien C. bajesklant
HOOGERHEIDE - De 22-jarige man die wordt verdacht van de schoolmoord op de achtjarige Jesse Dingemans, is de Antilliaans/Surinaamse Julien C. Zijn pleegbroertje Yuri zat in dezelfde groep als Jesse.
Wat Julien C., die geen bekentenis heeft afgelegd, vrijdagochtend in de school kwam doen en wat hem bracht tot zijn vermeende daad, is nog onduidelijk.
Julien C. heeft een crimineel verleden. Hij woonde de afgelopen jaren in Den Haag, Bergen op Zoom en Hoogerheide. In dit Brabantse dorp werd hij verzorgd door zijn pleegouders, Gosse (53) en Lidia (43).
Zij staan beiden staan bekend als topkarateka's en vechtsportleraren van internationale faam, net als zijn biologische vader Eric C. Die was gisteren met stomheid geslagen toen hij door De Telegraaf op de hoogte werd gebracht dat zijn zoon wordt verdacht van de schoolmoord. ,,Ik kan me er geen voorstelling bij maken. Dit overvalt me enorm", stamelt C., die het nieuws over het drama in Hoogerheide zijdelings heeft meegekregen. Overigens zijn Gosse en Lidia volgens hem de schoonouders van Julien.
Biologische vader Eric en zoon Julien hebben elkaar vele jaren van hun leven niet gezien, als gevolg van een breuk tussen de Antilliaanse vader en de Surinaamse moeder. Vorig jaar zocht Eric C. zijn zoon op in de gevangenis van Bergen op Zoom. ,,Hij zat daar vast wegens een overval op een winkel of zoiets", zegt vader C. ,,Ik had hem van kinds af aan niet meer gezien, omdat ik van de moeder geen contact meer met hem mocht hebben. Toen ik hem vorig jaar in de gevangenis ontmoette, schrok ik enorm. Het jongetje dat ik indertijd had achtergelaten, bleek helemaal te zijn vergeten wie ik ben."
Volgens Eric C. was zijn zoon vroeger geen probleemkind. ,,Ik herinner me Julien als een heel rustig jongetje." Julien C.'s pleegvader Gosse zegt in een reactie dat hij zich vooral zorgen maakt om zijn achtjarige zoontje Yuri, niet alleen het klasgenootje van Jesse, maar ook zijn clubgenootje bij Hikari, de vechtsportclub waar Gosse bestuurslid van is. ,,Met hem gaat het niet zo goed. Dat is onze eerste zorg. Daar wil ik het graag bij laten" , zegt hij aangeslagen. De politie meldde dat de verdachte 'rustig en kalm' was tijdens en na zijn aanhouding. Ook volgens zijn advocaat mr. H. van Asselt lijkt Julien C. de rust zelve. ,,Hij komt niet over als iemand die net iets vreselijks heeft gedaan. Of hij moet knettergek zijn..." Van Asselt wil verder niets kwijt over zijn cliënt, ook omdat C. morgen nog moet worden voorgeleid bij de rechter-commissaris. De moord wordt door dertig rechercheurs onderzocht.
Vandaag is in de kerk in Hoogerheide een herdenkingsdienst. In de kerk is ruimte voor maximaal 400 mensen. In een nabijgelegen sporthal komt een scherm te staan. In de hal is plaats voor nog eens 800 mensen.
quote:Biologische vader Eric en zoon Julien hebben elkaar vele jaren van hun leven niet gezien, als gevolg van een breuk tussen de Antilliaanse vader en de Surinaamse moeder. Vorig jaar zocht Eric C. zijn zoon op in de gevangenis van Bergen op Zoom. ,,Hij zat daar vast wegens een overval op een winkel of zoiets", zegt vader C. ,,Ik had hem van kinds af aan niet meer gezien, omdat ik van de moeder geen contact meer met hem mocht hebben. Toen ik hem vorig jaar in de gevangenis ontmoette, schrok ik enorm. Het jongetje dat ik indertijd had achtergelaten, bleek helemaal te zijn vergeten wie ik ben."
quote:Op zondag 3 december 2006 09:47 schreef Libris het volgende:
Geenstijl heeft iets meer details: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/044631.html
Dus toch drugsquote:Het gaat om de 22-jarige Julien Constancia, een draaideur-crimineel.
Een draaideur-crimineel hoeft niks met drugs te maken te hebben, alleen dat ie iig het nooit afleert en telkens criminele zaken blijft uitvoeren.quote:
Doodstraf is minimaal net zo duur, zo niet duurder als levenslang.quote:Op zondag 3 december 2006 09:55 schreef draaijer het volgende:
Ik vind het echt VRESELIJK ! Wat heeft zo'n lief klein ventje er nou mee te maken. Wat bezielt de dader.. Ik zou graag de doodstraf in NL willen terugzien. Dat scheelt de staat een hoop geld. Scheelt ons heel veel eten, onderdak etc... Houden we weer geld over voor andere doelen.
quote:Op zondag 3 december 2006 10:21 schreef Spekkiemonster het volgende:
jee wat erg voor dat pleegbroertje ook...
die zal in dat dorp geen normaal leven meer kunnen hebben ....
Niks, maar net zoals de ouders word je er volgens mij toch op aangekeken....en hij zal moeten leren leven met het feit dat z'n broer een klasgenootje van hem heeft vermoord..quote:Op zondag 3 december 2006 10:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]Hoezo? Wat kan die eraan doen?
in mijn ogen niet veel, maar je weet toch hoe mensen zijn?!!quote:Op zondag 3 december 2006 10:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]Hoezo? Wat kan die eraan doen?
Waarvan akte.quote:Op zaterdag 2 december 2006 20:39 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik dacht dat ik toch redelijk duidelijk was, maar nog maar een keer. Omdat ik het stupide gelul vind
Doodstraf kost ook een paar ton per jaar ofzo?quote:Op zondag 3 december 2006 10:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Doodstraf is minimaal net zo duur, zo niet duurder als levenslang.
bronquote:Tenslotte heeft de doodstraf ook financiële voordelen. Het voltrekken van een doodstraf kost ongeveer $ 350,-. Maar een gevangenisstraf voor een zware delinquent kost ongeveer 2 ton per jaar. Bij 20 jaar komt dit dus al neer op 4 miljoen. Dat geld is wel beter te besteden.
Jomanda zit ook in het complot?quote:Op zondag 3 december 2006 10:20 schreef Bamba het volgende:
Dat is wel de naam die ik heb doorgekregen..
Ja? En wat denk je van hoger beroep, cassatie, EHvJ etc etc? Enig idee wat dat kost? Overigens: Je gebruikt een samenvatting van een scholierensit en die heeft het over dollars. Niet echt representatief voor Nederland, denk ik. En het voltrekken kost echt wel meer dan 350 dollars.quote:Op zondag 3 december 2006 10:29 schreef E.T. het volgende:
[..]
Doodstraf kost ook een paar ton per jaar ofzo?
[..]
bron
En zo zijn er heel veel onderbouwingen te vinden..
Als je de afgelopen dagen had meegelezen, had je gezien dat er hier meerdere mensen uit Hoogerheide kwamen. Dus vandaar dat ik de naam wist.quote:
Ah de zandstrooi techniek, vallen over een uitspraak welke zelfs door een Urkse ouderling nog niet als storend ervaren wordt om vooral maar niet op de inhoud te hoeven reageren....quote:Op zondag 3 december 2006 10:27 schreef peaceman het volgende:
[..]
Waarvan akte.
Ik zal wel fatsoenlijk blijven en enkel zeggen dat ik vind dat jij ongelijk hebt.
En verdachten die tot levenslang worden veroordeeld gaan niet in hoger beroep? Kortom onzin redenatie. De kosten van jarenlang vasthouden los van alle randzaken die in beide gevallen hetzelfde zijn zijn hoger dan iemand een spuitje geven.quote:Op zondag 3 december 2006 10:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja? En wat denk je van hoger beroep, cassatie, EHvJ etc etc? Enig idee wat dat kost? Overigens: Je gebruikt een samenvatting van een scholierensit en die heeft het over dollars. Niet echt representatief voor Nederland, denk ik. En het voltrekken kost echt wel meer dan 350 dollars.
We zitten in deeltje acht op het ogenblik.Heb elke bevolkingsgroep of speculatie wel voorbij zien komen ,(van wat ik er dan van gelezen hebt),maar was jij ook diegene die verkondigde dat verdachte iemand was die in grote psychische nood zat?quote:Op zondag 3 december 2006 10:32 schreef Bamba het volgende:
[..]
Als je de afgelopen dagen had meegelezen, had je gezien dat er hier meerdere mensen uit Hoogerheide kwamen. Dus vandaar dat ik de naam wist.
Ach lieverd.. jij bent echt op oorlogspad he? Jij wilt mijn argumenten niet serieus nemen, want die doe je af als interessant doen en onzin, waarom zou ik dan nog serieus op jou moeten reageren?quote:Op zondag 3 december 2006 10:36 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ah de zandstrooi techniek, vallen over een uitspraak welke zelfs door een Urkse ouderling nog niet als storend ervaren wordt om vooral maar niet op de inhoud te hoeven reageren....
Nee dat was MrSaso en hij had het bij het juiste eind. Van hem heb ik de naam gehoord en gisteravond bevestigd gezien dat hij een broertje had die bij Jesse in de klas zat. Nu ik net Fok! opstart zie ik dat zijn naam is vrijgegeven...quote:Op zondag 3 december 2006 10:38 schreef Foo_niks het volgende:
[..]
We zitten in deeltje acht op het ogenblik.Heb elke bevolkingsgroep of speculatie wel voorbij zien komen ,(van wat ik er dan van gelezen hebt),maar was jij ook diegene die verkondigde dat verdachte iemand was die in grote psychische nood zat?
de injectie wordt niet ineens 5x zo duur als die in NL gegeven wordt ipv Amerika.quote:Op zondag 3 december 2006 10:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja? En wat denk je van hoger beroep, cassatie, EHvJ etc etc? Enig idee wat dat kost? Overigens: Je gebruikt een samenvatting van een scholierensit en die heeft het over dollars. Niet echt representatief voor Nederland, denk ik. En het voltrekken kost echt wel meer dan 350 dollars.
Goh, ga je op de man spelen. Vanaf heden negeer ik je want dit is niet het topic voor dit soort onzin discussies, maar je maakt duidelijk dat je niet op inhoud kan discussieren. Immers ben ik in een zeer uitgebreide post gewoon op je argumenten ingegaan. Tobberd.quote:Op zondag 3 december 2006 10:39 schreef peaceman het volgende:
[..]
Ach lieverd.. jij bent echt op oorlogspad he? Jij wilt mijn argumenten niet serieus nemen, want die doe je af als interessant doen en onzin, waarom zou ik dan nog serieus op jou moeten reageren?
Je doet verbitterd en triest aan. Doe daar wat aan zou ik zeggen. Koop een boksbal.
Ja,ja maakt het er allemaal niet minder erg om ,maar mocht hij pas ontslagen zijn uit verxekerde bewaring en de symptomen waren tijdens detentie ook al duidelijk zichtbaar kan er nog een hele rare draai aan het gebeuren gegeven worden in relatie tot een falend beleid.quote:Op zondag 3 december 2006 10:40 schreef Bamba het volgende:
[..]
Nee dat was MrSaso en hij had het bij het juiste eind. Van hem heb ik de naam gehoord en gisteravond bevestigd gezien dat hij een broertje had die bij Jesse in de klas zat. Nu ik net Fok! opstart zie ik dat zijn naam is vrijgegeven...
Ik geloof dat hij sinds een jaar vrij was...maar dat weet ik niet helemaal zeker hoor.quote:Op zondag 3 december 2006 10:45 schreef Foo_niks het volgende:
[..]
Ja,ja maakt het er allemaal niet minder erg om ,maar mocht hij pas ontslagen zijn uit verxekerde bewaring en de symptomen waren tijdens detentie ook al duidelijk zichtbaar kan er nog een hele rare draai aan het gebeuren gegeven worden in relatie tot een falend beleid.
Hmmm jij begon met op de man te spelen. Maar goed. Iedereen kan zien dat er met jou niet te discusieren valt. Als iemand argumenten onzin gaat noemen of interessant doen, zegt dat veel over jou. Maar ik vind hetquote:Op zondag 3 december 2006 10:43 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Goh, ga je op de man spelen. Vanaf heden negeer ik je want dit is niet het topic voor dit soort onzin discussies, maar je maakt duidelijk dat je niet op inhoud kan discussieren. Immers ben ik in een zeer uitgebreide post gewoon op je argumenten ingegaan. Tobberd.
Mocht dat het geval zijn, je wil ook niet dat een MBO'er die de deur bewaakt tijdens je detentie een psychologisch profiel opstelt. Ik weet niet of er regelmatig een psycholoog in gevangenis aanwezig is die gevangen beoordeeld mbt rehabilitatie, maar dat lijkt me niet?quote:Op zondag 3 december 2006 10:45 schreef Foo_niks het volgende:
[..]
Ja,ja maakt het er allemaal niet minder erg om ,maar mocht hij pas ontslagen zijn uit verxekerde bewaring en de symptomen waren tijdens detentie ook al duidelijk zichtbaar kan er nog een hele rare draai aan het gebeuren gegeven worden in relatie tot een falend beleid.
quote:Verdachte Julien C. bajesklant
door Johan van den Dongen en Cees Jansen
HOOGERHEIDE - De 22-jarige man die wordt verdacht van de schoolmoord op de achtjarige Jesse Dingemans, is de Antilliaans/Surinaamse Julien C. Zijn pleegbroertje Yuri zat in dezelfde groep als Jesse.
Wat Julien C., die geen bekentenis heeft afgelegd, vrijdagochtend in de school kwam doen en wat hem bracht tot zijn vermeende daad, is nog onduidelijk.
Julien C. heeft een crimineel verleden. Hij woonde de afgelopen jaren in Den Haag, Bergen op Zoom en Hoogerheide. In dit Brabantse dorp werd hij verzorgd door zijn pleegouders, Gosse (53) en Lidia (43).
Zij staan beiden staan bekend als topkarateka's en vechtsportleraren van internationale faam, net als zijn biologische vader Eric C. Die was gisteren met stomheid geslagen toen hij door De Telegraaf op de hoogte werd gebracht dat zijn zoon wordt verdacht van de schoolmoord. ,,Ik kan me er geen voorstelling bij maken. Dit overvalt me enorm", stamelt C., die het nieuws over het drama in Hoogerheide zijdelings heeft meegekregen. Overigens zijn Gosse en Lidia volgens hem de schoonouders van Julien.
Ah , hij is al veroordeeld , dat wist ik nog niet , bedanktquote:Op zondag 3 december 2006 11:28 schreef Seneca het volgende:
Het onrechtvaardigste vind ik nog wel dat de Nederlandse staat meent dat de moordenaar van Jesse een tweede kans moet krijgen. Jesse krijgt geen tweede kans. Nooit meer. Dat werd hem door zijn moordenaar niet gegund. Vervolgens gunnen wij zijn moordenaar wel een tweede kans, geven hem de mogelijkheid om na een celstraf van hoogstens een jaar of vijf een TBS traject te doorlopen, etc. Wat is daar rechtvaardig aan? Sinds wanneer zijn de rechten van een moordenaar belangrijker dan het rechtvaardigheidsgevoel van de familie van het slachtoffer?
quote:Op zondag 3 december 2006 11:28 schreef Seneca het volgende:
Het onrechtvaardigste vind ik nog wel dat de Nederlandse staat meent dat de moordenaar van Jesse een tweede kans moet krijgen. Jesse krijgt geen tweede kans. Nooit meer. Dat werd hem door zijn moordenaar niet gegund. Vervolgens gunnen wij zijn moordenaar wel een tweede kans, geven hem de mogelijkheid om na een celstraf van hoogstens een jaar of vijf een TBS traject te doorlopen, etc. Wat is daar rechtvaardig aan? Sinds wanneer zijn de rechten van een moordenaar belangrijker dan het rechtvaardigheidsgevoel van de familie van het slachtoffer?
Als ik refereer aan 'de moordenaar', refereer ik daarmee niet per definitie aan de persoon die ze nu hebben opgepakt, stuk bijdehand.quote:Op zondag 3 december 2006 11:31 schreef N.icka het volgende:
[..]
Ah , hij is al veroordeeld , dat wist ik nog niet , bedankt
quote:Op zondag 3 december 2006 11:33 schreef Seneca het volgende:
[..]
Als ik refereer aan 'de moordenaar', refereer ik daarmee niet per definitie aan de persoon die ze nu hebben opgepakt, stuk bijdehand.
Dat schijnt een moeilijk concept te zijn voor velen binnen dit topicquote:Op zondag 3 december 2006 11:33 schreef Seneca het volgende:
[..]
Als ik refereer aan 'de moordenaar', refereer ik daarmee niet per definitie aan de persoon die ze nu hebben opgepakt, stuk bijdehand.
quote:Op zondag 3 december 2006 11:43 schreef milagro het volgende:
werkt pleegvader Gosse ook bij de politie?
quote:Zo geeft zijn pleegvader Gosse als karateka les op het Politie Instituut Openbare orde en Gevaarsbeheersing in Ossendrecht.
Hmm bij geenstijl.nl als bron vraag ik me gelijk af in hoeverre we het serieus kunnen nemen... Kortom... zou het dit keer wel om feiten gaan?quote:
Dacht het niet ,zoek maar eens op Marielle de Geus >Gouda ,die zaak was ook ''rond,,quote:Op zondag 3 december 2006 11:49 schreef SCH het volgende:
Gaat miljoenen kosten als die jongen het niet heeft gedaan
Dan had de verdachte geen goede advocaat.quote:Op zondag 3 december 2006 11:52 schreef Foo_niks het volgende:
[..]
Dacht het niet ,zoek maar eens op Marielle de Geus >Gouda ,die zaak was ook ''rond,,
Zo'n injectie lijkt me niet duurder dan 1 dag celstrafquote:Op zondag 3 december 2006 10:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Tja niet eens de moeite om daarop te gaan reageren he?!quote:Op zondag 3 december 2006 11:52 schreef 18konijn het volgende:
Volgens de lezersreacties in de Telegraaf kan er van een generaal pardon nu absoluut geen sprake meer zijn... Zo houden we ze wel buiten, die moordende allochtonen!
Bij normaal logisch nadenken zijn straffen voor eenzelfde daden mijn inziens gelijk.quote:Oké. maar Hoe heette die volbloed Hollandse jongen ook al weer die zijn vrouw en twee kindjes vermoordde omdat zijn Poolse vriendin op bezoek kwam? En welke maatregelen zouden deze lezers voorstellen voor de Arische bevolking om te voorkomen dat leden van deze bevolkingsgroep eveneens zulke moorden plegen?
Als je het oordeel over wel of geen doodstraf laat afhangen van een kostenberekening in een spreadsheetje, dan ben je wel heel diep gezonken.quote:Op zondag 3 december 2006 11:53 schreef D.Rose het volgende:
[..]
Zo'n injectie lijkt me niet duurder dan 1 dag celstraf
GS komt meestal wel met kloppende info, hoor.quote:Op zondag 3 december 2006 11:48 schreef peaceman het volgende:
[..]
Hmm bij geenstijl.nl als bron vraag ik me gelijk af in hoeverre we het serieus kunnen nemen... Kortom... zou het dit keer wel om feiten gaan?
wie doet dat danquote:Op zondag 3 december 2006 11:55 schreef 18konijn het volgende:
[..]
Als je het oordeel over wel of geen doodstraf laat afhangen van een kostenberekening in een spreadsheetje, dan ben je wel heel diep gezonken.
Tja die naam hebben ze niet echt, maar ik spreek niet uit ervaring (ik kom er nooit) dus ik geloof je op je woord.quote:Op zondag 3 december 2006 11:59 schreef milagro het volgende:
[..]
GS komt meestal wel met kloppende info, hoor.
Okequote:Maar ik zie het al, het staat idd op de site van de sportschool, politie inspecteur en leraar.
Ja.quote:Op zondag 3 december 2006 12:00 schreef JohnDope het volgende:
Of is het nogsteeds tot in de eeuwigheid speculeren hier?
Zielig voor die lezers dat de Antillen nog steeds tot ons koninkrijk behoren en een erfenis zijn van onze VOC-mentaliteit, de slavernij.quote:Op zondag 3 december 2006 11:52 schreef 18konijn het volgende:
Volgens de lezersreacties in de Telegraaf kan er van een generaal pardon nu absoluut geen sprake meer zijn... Zo houden we ze voortaan wel buiten, die moordende allochtonen!
Oké. maar hoe heette die volbloed Hollandse jongen ook al weer die zijn vrouw en twee kindjes vermoordde omdat zijn Poolse vriendin op bezoek kwam? En welke maatregelen zouden deze lezers voorstellen voor de Arische bevolking om te voorkomen dat leden van deze bevolkingsgroep eveneens zulke moorden plegen?
Ah, in dat geval vind je het vast geen probleem als de kosten voor de detentie van de dader op jou verhaald gaat wordenquote:Op zondag 3 december 2006 11:55 schreef 18konijn het volgende:
[..]
Als je het oordeel over wel of geen doodstraf laat afhangen van een kostenberekening in een spreadsheetje, dan ben je wel heel diep gezonken.
Waarom zou de doodstraf eigenlijk zo duur moeten zijn? Waar zit 'm dat in?quote:Op zondag 3 december 2006 10:29 schreef E.T. het volgende:
[..]
Doodstraf kost ook een paar ton per jaar ofzo?
[..]
bron
En zo zijn er heel veel onderbouwingen te vinden..
Generaliseren doe je zo?Oftewel scheer alles maar over diezelfde kamquote:Op zondag 3 december 2006 12:35 schreef Abe_Lenstra het volgende:
Heel verhaal .
Jij hebt wel eens vaker moeite met begrijpend lezen heb ik gemerkt.quote:Op zondag 3 december 2006 12:37 schreef SCH het volgende:
Wat heeft de Arabische gemeenschap met de Antillen van doen???
Volledige off-topic onzin. Of zal ik mijn afkeer van Limburgers er nog even bijhalen?quote:Op zondag 3 december 2006 12:44 schreef Abe_Lenstra het volgende:
[..]
Jij hebt wel eens vaker moeite met begrijpend lezen heb ik gemerkt.![]()
Ik zal het proberen uit te leggen voor je: Ik gebruik mijn aversie tegen, met name, Arabieren om aan te geven dat, ondanks de tendens van sommige mensen om de afkomst van de vermoedelijke dader te linken aan het misdrijf dat niet altijd hoeft op te gaan.
Ik stel dus dat in het geval dat dit misdrijf door een Arabier zou zijn gedaan, ik dat niet zou zien als weer een voorbeeld van Arabische Minachting voor onze samenleving maar nog steeds als een incident gepleegd door een gestoorde gek. Dit ondanks mijn afkeer van Arabieren.
Snappu?
Nou, tis te moeilijk blijkbaar.quote:Op zondag 3 december 2006 12:42 schreef Foo_niks het volgende:
[..]
Generaliseren doe je zo?Oftewel scheer alles maar over diezelfde kam![]()
Maar die was niet gestoord in de medische zin van het woord.quote:Op zondag 3 december 2006 12:39 schreef milagro het volgende:
je kan gestoord zijn en toch bij je volle verstand iets doen, zie Richard Harteveld uit Zoetermeer, die heel uitgekiend zijn eigen kinderen en vrouw ombracht en daarna heel uitgekiend de rouwende vader, compleet stuk van verdriet, uithing.
Het besef van *schuld* en medelijden hebben zij niet, zij kunnen zich niet inleven in een ander en hebben derhalve geen enkel schuldbesef/gevoel, de mensen die dat soort daden plegen streven naar 1 doel, zichzelf en hun leestijl in stand houden, of dat nu de zucht naar geld is, een verslavingsprobleem of andere achterliggende oorzaak, ze zullen nimmer een uur minder slapen doordat ze nadenken over *de ander*quote:Op zondag 3 december 2006 12:35 schreef Abe_Lenstra het volgende:
Als het gaat om inbraken, straatterreur, beroven van oude mensen, terroriseren van verzorgings huizen etc. zal de Arabische gemeenschap echt geen traan laten. De slachtoffers zijn immers slechts niet-moslims dus vuile (blanke) christenhonden. Die kun je gerust beroven en terroriseren maar dit is iets wat niets met minachting voor ons te maken heeft.
ok, VMBO-nivo dan:quote:Op zondag 3 december 2006 12:45 schreef SCH het volgende:
[..]
Volledige off-topic onzin. Of zal ik mijn afkeer van Limburgers er nog even bijhalen?
Nee, dat is inderdaad geen probleem. Dat gebeurt al jaren in dit land via de belastingheffing en ik heb er geen enkele moeite mee dat gedetineerden de staat geld kosten.quote:Op zondag 3 december 2006 12:24 schreef Abe_Lenstra het volgende:
[..]
Ah, in dat geval vind je het vast geen probleem als de kosten voor de detentie van de dader op jou verhaald gaat worden![]()
nee, en toch deed hij een gestoorde daad, had hij een compleet gestoorde logica "ja, ik wilde mijn minnares thuis ontvangen dus tja, mijn gezin moest weg".quote:Op zondag 3 december 2006 12:45 schreef SCH het volgende:
[..]
Maar die was niet gestoord in de medische zin van het woord.
WIC, niet VOC...quote:Op zondag 3 december 2006 12:17 schreef mariel18 het volgende:
[..]
Zielig voor die lezers dat de Antillen nog steeds tot ons koninkrijk behoren en een erfenis zijn van onze VOC-mentaliteit, de slavernij.
Nee, belasting betaal ik ook. En je buurman ook. Ik heb het erover dat jij het betaald (jij en iedereen die tegen de doodstraf is). Niet de mensen die voor de doodstraf zijn.quote:Op zondag 3 december 2006 12:48 schreef 18konijn het volgende:
[..]
Nee, dat is inderdaad geen probleem. Dat gebeurt al jaren in dit land via de belastingheffing en ik heb er geen enkele moeite mee dat gedetineerden de staat geld kosten.
Ik snap die triomfantelijke emoticon van jou niet zo goed???
Ik vermoed dat je de doodstraf ook bij de Schiedammer parkmoord toe had willen passen? Net zo'n gruwelijke daad als dit.quote:Op zondag 3 december 2006 12:51 schreef Abe_Lenstra het volgende:
[..]
Nee, belasting betaal ik ook. En je buurman ook. Ik heb het erover dat jij het betaald (jij en iedereen die tegen de doodstraf is). Niet de mensen die voor de doodstraf zijn.
We gaan dus, als samenleving, mensen vermoorden om mensen te leren dat je geen mensen mag vermoorden? En wat doe je met mensen die na executie toch onschuldig bleken? Zoals Kees B.? Of de twee verdachten van de moord op Cristel Ambrozius?quote:Op zondag 3 december 2006 12:51 schreef Abe_Lenstra het volgende:
[..]
Nee, belasting betaal ik ook. En je buurman ook. Ik heb het erover dat jij het betaald (jij en iedereen die tegen de doodstraf is). Niet de mensen die voor de doodstraf zijn.
Dat oog om oog, tand om tand principe is nog tot daaraantoe. Maar we gaan blijkbaar ook het risico dat we misschien een onschuldig iemand ter dood veroordelen voor lief nemen.quote:Op zondag 3 december 2006 12:54 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
We gaan dus, als samenleving, mensen vermoorden om mensen te leren dat je geen mensen mag vermoorden?
Oh, ik ben hier roepende in de woestijn, blijkbaar....quote:Op zondag 3 december 2006 12:43 schreef liefbeesje het volgende:
Hmmm, de vermoedelijke dader is inmiddels al tig keer veroordeeld. Is het niet op grond van wat hij gedaan heeft dan is het wel op grond van waar hij vandaan komt. Een hoeveelheid aan motieven is bedacht en velen weten precies welke straf de dader moet krijgen en wat dat gaat kosten.
En dat terwijl de kist nog boven de grond staat, ouders, zusjes, opa's en oma's in diepe rouw zijn en een pleeggezin een enorme opdonder heeft gehad. Zou het die mensen nou goed doen, dat ze zulke dingen hier terug kunnen lezen?
Ik snap dat zo'n gebeurtenis mensen boos maakt hoor, maar kunnen we niet een klein beetje respect opbrengen voor de mensen waar het hier eigenlijk om gaat?
In die zaak zou het niet uitmaken, want die Kees B is een pedofiel en gaat vroeg of laat toch weer de fout in.quote:Op zondag 3 december 2006 12:54 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik vermoed dat je de doodstraf ook bij de Schiedammer parkmoord toe had willen passen? Net zo'n gruwelijke daad als dit.
Ben het met je eens hoor.quote:Op zondag 3 december 2006 13:01 schreef liefbeesje het volgende:
[..]
Oh, ik ben hier roepende in de woestijn, blijkbaar....![]()
Kijk eens aan, we zijn nu al bij het preventieve liquideren aanbeland. Het gaat hard...quote:Op zondag 3 december 2006 13:02 schreef JohnDope het volgende:
[..]
In die zaak zou het niet uitmaken, want die Kees B is een pedofiel en gaat vroeg of laat toch weer de fout in.
Misschien moeten we die regel eens gaan toepassen op stupiditeit op een forum... Zijn we heel snel van jou verlost.quote:Op zondag 3 december 2006 13:02 schreef JohnDope het volgende:
[..]
In die zaak zou het niet uitmaken, want die Kees B is een pedofiel en gaat vroeg of laat toch weer de fout in.
Je leest verkeerd, doe nog eens een poging.quote:Op zondag 3 december 2006 13:08 schreef 18konijn het volgende:
[..]
Kijk eens aan, we zijn nu al bij het preventieve liquideren aanbeland. Het gaat hard...
Ik lees wat er staat. Jij wilt iemand straffen voor misdaden die hij nog niet gepleegd heeft.quote:Op zondag 3 december 2006 13:12 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Je leest verkeerd, doe nog eens een poging.
Sterker nog: Hij wil iemand laten executeren voor iets wat hij niet gedaan heeft (de Schiedammer Parkmoord) en vervolgens dit goedpraten door te beweren dat deze persoon toch wel weer in de fout zou zijn gegaan in een heel ander soort misdaad. Dat lijkt net zoveel op preventief ruimen als 3+7 lijkt op 2+8.quote:Op zondag 3 december 2006 13:14 schreef 18konijn het volgende:
[..]
Ik lees wat er staat. Jij wilt iemand straffen voor misdaden die hij nog niet gepleegd heeft.
Zucht...quote:Op zondag 3 december 2006 13:14 schreef 18konijn het volgende:
[..]
Ik lees wat er staat. Jij wilt iemand straffen voor misdaden die hij nog niet gepleegd heeft.
Preventief ruimen dus, onder het mom van Algemeen Belang. Hmm, waar heb ik dat eerder gezien?quote:Op zondag 3 december 2006 13:18 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Zucht...
SCH suggereerde dat iemand hier boven wel de doodstraf had willen toepassen in de SchiedammerParkmoord.
Toen zei ik dat het maatschappelijk gezien geen nadelen zou opleveren. Want we weten allemaal dat Kees B vroeg of laat toch weer in de fout gaat met zijn PedoFielepraktijken.
Nee niks preventief. Geluk bij een ongeluk. Het ongeluk is, is dat de verkeerde gestraft is voor de SchiedammerParkmoord en het geluk is is dat die onschuldige geen andere kinderen meer kan schaden.quote:Op zondag 3 december 2006 13:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Preventief ruimen dus, onder het mom van Algemeen Belang. Hmm, waar heb ik dat eerder gezien?
Het is allemaal ook zo kortzichtig van die mensen die dwepen met de doodstraf...quote:Op zondag 3 december 2006 13:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Preventief ruimen dus, onder het mom van Algemeen Belang. Hmm, waar heb ik dat eerder gezien?
Dat is voor ieder mens verschillend, wat mij betreft wordt de veroordeelde in kwestie eerst onderworpen aan een grondig psychologisch onderzoek.quote:Op zondag 3 december 2006 13:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ze hebben het niet eens door dat levenslang straffen veel erger is....
quote:Op zondag 3 december 2006 13:21 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Nee niks preventief. Geluk bij een ongeluk. Het ongeluk is, is dat de verkeerde gestraft is voor de SchiedammerParkmoord en het geluk is is dat die onschuldige geen andere kinderen meer kan schaden.
Jij en nog een aantal mensen moeten eens ophouden met mij woorden in de mond te leggen. Lees het desnoods 2 keer en post dan pas jouw reactie.
Met andere woorden: Jammer dat hij hiervoor gedood is, maar ach, het scheelt ons een doodvonnis in de toekomst, want ik bepaal nu al dat hij toch weer in de fout gaat, dus hebben we dat alvast gehad.quote:Op zondag 3 december 2006 13:02 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Teringquote:Op zondag 3 december 2006 13:18 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Zucht...
SCH suggereerde dat iemand hier boven wel de doodstraf had willen toepassen in de SchiedammerParkmoord.
Toen zei ik dat het maatschappelijk gezien geen nadelen zou opleveren. Want we weten allemaal dat Kees B vroeg of laat toch weer in de fout gaat met zijn PedoFielepraktijken.
Klinkt logischquote:Op zondag 3 december 2006 13:21 schreef JohnDope het volgende:
[..]
het geluk is is dat die onschuldige geen andere kinderen meer kan schaden.
Dat is een goede stap van jequote:Op zondag 3 december 2006 13:24 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Dat is voor ieder mens verschillend, wat mij betreft wordt de veroordeelde in kwestie eerst onderworpen aan een grondig psychologisch onderzoek.
Doe je het weer verkeerd.quote:Op zondag 3 december 2006 13:25 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
[..]
Met andere woorden: Jammer dat hij hiervoor gedood is, maar ach, het scheelt ons een doodvonnis in de toekomst, want ik bepaal nu al dat hij toch weer in de fout gaat, dus hebben we dat alvast gehad.
Preventief ruimen, dus.
doe eens niet zulke coclusies trekken en associeren "waar heb ik dat eerder gezien" als de user dat helemaal niet zo bedoelt, dat is net zo naar als wat jij denkt wat hij zegt.quote:Op zondag 3 december 2006 13:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
nu.nl ad.nl. telegraaf.nl. GS.nl VK.nl NRC.nl , ga je gangquote:Op zondag 3 december 2006 13:27 schreef zoalshetis het volgende:
hey dames. is er al iets bekend over het motief?
nou in dit geval staat er toch echt "preventief ruimen is niet zo erg, want hij zou wel eens de fout in kunnen gaan". best eng toch?quote:Op zondag 3 december 2006 13:28 schreef milagro het volgende:
[..]
doe eens niet zulke coclusies trekken en associeren "waar heb ik dat eerder gezien" als de user dat helemaal niet zo bedoelt, dat is net zo naar als wat jij denkt wat hij zegt.
nee, dat staat er niet.quote:Op zondag 3 december 2006 13:30 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
nou in dit geval staat er toch echt "preventief ruimen is niet zo erg, want hij zou wel eens de fout in kunnen gaan". best eng toch?
Jij bent pas eng door mijn woorden te verdraaien. Of je hebt moeite met begrijpend lezenquote:Op zondag 3 december 2006 13:30 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
nou in dit geval staat er toch echt "preventief ruimen is niet zo erg, want hij zou wel eens de fout in kunnen gaan". best eng toch?
nou nee er staat:quote:Op zondag 3 december 2006 13:31 schreef milagro het volgende:
[..]
nee, dat staat er niet.
het is achteraf gezien niet echt een verlies, dát staat er .
(het had niet echt een verlies geweest, om preciezer te zijn)
Voor de laatste keer: je betrekt MOGELIJKE volgende misdrijven in je rechtvaardiging van de straf. Je stelt namelijk dat het een geluk voor de maatschappij is dat betrokkene geen misdrijven meer kan plegen, dus dat die straf in elk geval ergens goed voor is ook al is het misdrijf niet door diegene gepleegd. Een ander woord hiervoor is: PREVENTIEF straffen.quote:Op zondag 3 december 2006 13:27 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Doe je het weer verkeerd.
De man is al 'geruimd' door een gerechtelijke dwaling. Dus er is helemaal niks preventiefs aan. Achteraf blijkt dat de man onschuldig is en dan ontstaat het moment van "Geluk bij een ongeluk".
Het ongeluk is dat de man niet schuldig was in die zaak. Het geluk is dat Kees B in de toekomst geen zedenmisdrijven meer kan plegen.
nou, Kees B. had al een en ander aan reputatie verzilverd, hè en liep toen weer in het park te shoppen naar minderjarig vlees.quote:Op zondag 3 december 2006 13:33 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
nou nee er staat:
"In die zaak zou het niet uitmaken, want die Kees B is een pedofiel en gaat vroeg of laat toch weer de fout in".
hoe ga je dat rechtlullen?
aangezien ik ook tegen de doodstraf ben, snap ik je verdediging op alleen juist die strofe van johnny niet helemaal. maar dat kan ook zijn omdat ik nu al aardig dronken en stoned begin te raken.quote:Op zondag 3 december 2006 13:41 schreef milagro het volgende:
[..]
nou, Kees B. had al een en ander aan reputatie verzilverd, hè en liep toen weer in het park te shoppen naar minderjarig vlees.
wat JD dus zegt, is dat stel dat hij veroordeeld zou zijn geweest dan is hij weliswaar voor het verkeerde vergrijp veroordeeld, maar gezien zijn dagelijks bezigheden is er geen goed mens heengegaan verloren opgesloten dan.
dat heeft niets met preventief ruimen te maken, maar met schouders ophalen voor een gerechtelijke dwaling.
jullie lezen er echter graag iets anders in.
maar goed, iedere lange straf is tevens een preventie, en zeker TBS, en bij een onterechte veroordeling is ook de verloren tijd niet terug te halen.
uiteraard is het met de doodstraf nog erger, omdat het niet enkel om verloren tijd gaat maar om je leven, de reden dus ook dat ik tegen de doodstraf ben, omdat de keren dat het omonstotelijk bewezen is, niet opwegen wmb tegen de keren dat er mogelijk sprake zou kunnen zijn van op de verkeerde plek op het verkeerde moment, zoals dus bij Kees B.
ben ik al mee bezig......quote:Op zondag 3 december 2006 13:35 schreef Foo_niks het volgende:
Moet ik deeltje IX al klaarmaken ?
ghehe nu komt de aap uit de mouw, je bent wel lekker vroeg begonnen trouwens of nog bezig?quote:Op zondag 3 december 2006 13:43 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
maar dat kan ook zijn omdat ik nu al aardig dronken en stoned begin te raken.
vroeg begonnen.quote:Op zondag 3 december 2006 13:45 schreef JohnDope het volgende:
[..]
ghehe nu komt de aap uit de mouw, je bent wel lekker vroeg begonnen trouwens of nog bezig?
dat zal het zijn danquote:Op zondag 3 december 2006 13:43 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
aangezien ik ook tegen de doodstraf ben, snap ik je verdediging op alleen juist die strofe van johnny niet helemaal. maar dat kan ook zijn omdat ik nu al aardig dronken en stoned begin te raken.
Lees jij maar even die heldere posts van Milagroquote:Op zondag 3 december 2006 13:45 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
vroeg begonnen.
daarnaast lees mijn heldere bovenstaande post aan milagro.![]()
Da's toch een krankzinnige redenering? Dat je ter dood wordt gebracht om dingen die je zou kunnen gaan doen.quote:Op zondag 3 december 2006 13:46 schreef milagro het volgende:
jullie draaien het om.
zou de rechter in de fout gaan, dán zou JD het niet boeien in dit geval omdat de man al aangetoond heeft onverbeterlijk te zijn, want hij was al weer aan het shoppen ondanks eerdere 'misstapjes".
zuip ze verder![]()
dito. sterker nog. die gasten gaan, als het aan mij ligt, hun hele leven lang keihard werken om hun verblijf te betalen.quote:Op zondag 3 december 2006 13:46 schreef sp3c het volgende:
ik vind het zo wrang altijd dat mensen in dit soort gevallen over de kosten van een evt celstraf gaan zitten mekkeren ... ik snap dat we als hollanders goed op onze centjes letten maar als dit soort figuren levenslang de cel in gaan dan hoop ik op een heel lang leven en betaal ik daar heel graag aan mee
ik denk dat als ik nuchter ben, ik je nog steeds niet zou kunnen volgen omdat je het verkeerde verdedigt. maar dat doen we allemaal wel eens.quote:Op zondag 3 december 2006 13:46 schreef milagro het volgende:
[..]
dat zal het zijn dan
JD haalt zijn schouders op voor de fictieve rechtelijke dwaling.
hij zegt nergens dat men maar eens preventief gasten op moet gaan sluiten/ophangen, omdat ze ws toch weer in de fout gaan.
jullie draaien het om.
zou de rechter in de fout gaan, dán zou JD het niet boeien in dit geval omdat de man al aangetoond heeft onverbeterlijk te zijn, want hij was al weer aan het shoppen ondanks eerdere 'misstapjes".
zuip ze verder![]()
Heb jij moeite met begrijpend lezen. Wat een drama ben jij zeg.quote:Op zondag 3 december 2006 13:49 schreef SCH het volgende:
[..]
Da's toch een krankzinnige redenering? Dat je ter dood wordt gebracht om dingen die je zou kunnen gaan doen.
Je lult je er helemaal niet uit, ook niet met behulp van die rare draaiende redeneringen van milagro.quote:Op zondag 3 december 2006 13:52 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Heb jij moeite met begrijpend lezen. Wat een drama ben jij zeg.
Fictief gezien zou kees ter dood zijn gebracht door een gerechtelijke dwaling! En niet iets om wat hij in de toekomst kan gaan doen.
Of jij, zoalshetis en nog een paar zijn gewoon dom. Dat kan ook.![]()
Allerlaatste keer:quote:Op zondag 3 december 2006 13:55 schreef SCH het volgende:
[..]
Je lult je er helemaal niet uit, ook niet met behulp van die rare draaiende redeneringen van milagro.
Jullie tonen juist feilloos aan waarom de doodstraf zo risicovol en daarmee verkeerd is. Je brengt iemand onterecht om het leven maar gaat staan dansen op zijn graf door er een theorette bij te verzinnen.
Leer maar eens begrijpend schrijven, al kun je dit soort onzinnige theorettes nooit begrijpend brengen omdat het totaal doorgeslagen nonsens is.
Als je de maatschappij op deze manier er mee kan beveiligen dan moeten de burgers dit maar voor lief nemen. Het is van tweeen-een....quote:Op zondag 3 december 2006 13:46 schreef sp3c het volgende:
ik vind het zo wrang altijd dat mensen in dit soort gevallen over de kosten van een evt celstraf gaan zitten mekkeren ... ik snap dat we als hollanders goed op onze centjes letten maar als dit soort figuren levenslang de cel in gaan dan hoop ik op een heel lang leven en betaal ik daar heel graag aan mee
ja, doei, ik ga het niet nog eens uitleggen.quote:Op zondag 3 december 2006 13:49 schreef SCH het volgende:
[..]
Da's toch een krankzinnige redenering? Dat je ter dood wordt gebracht om dingen die je zou kunnen gaan doen.
Hoe kan je dit nou stellen John?quote:Op zondag 3 december 2006 13:59 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Allerlaatste keer:
Stel Kees B zou onterecht de doodstraf krijgen, de man is geruimd. Achteraf blijkt dat het een gerechtelijke is dan is het een geluk bij een ongeluk.
Het ongeluk is, is dat Kees B ten onrechte dood is. Het geluk is, is dat Kees B in de toekomst geen zeden misdrijven meer kan plegen.
Lezen jij: Ik ben de laatste op aarde die iemand preventief wilt opsluiten of ruimen.quote:Op zondag 3 december 2006 14:01 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Hoe kan je dit nou stellen John?
Alle potentiele misdadigers uit preventie gewoon opruimen?
Het is van 2/1:quote:Op zondag 3 december 2006 14:04 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Lezen jij: Ik ben de laatste op aarde die iemand preventief wilt opsluiten of ruimen.
Wat een triest volk (bepaalde figuren dus) zeg in dit topic, mijn God.
Iemand doodmaken voor een misdrijf dat hij niet heeft gepleegd, heeft geen enkele gelukkige kant. Het is krankzinnig om dat te stellen en het is te zot voor woorden dat je het maar blijft volhouden, gesteund door dat dwaallicht dat denkt dat je een punt hebt. Maar kap er inderdaad maar mee, je maakt jezelf volkomen bespottelijk en houdt inderdaad onbedoeld een geweldig pleidooi tegen de doodstraf met je 'geluk bij een ongeluk'.quote:Op zondag 3 december 2006 13:59 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Allerlaatste keer:
Stel Kees B zou onterecht de doodstraf krijgen, de man is geruimd. Achteraf blijkt dat het een gerechtelijke dwaling is, dan is het een geluk bij een ongeluk.
Het ongeluk is dat Kees B ten onrechte dood is. Het geluk is, is dat Kees B in de toekomst geen zeden misdrijven meer kan plegen.
voor iemand die ten alle tijden zo gerechtelijk correct mogelijk wil zijn, zou je toch eens iets nauwkeuriger moeten lezen.quote:Op zondag 3 december 2006 14:07 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het is van 2/1:
Of je vindt iets en je stelt het verkeerd of vv.
Kennelijk ben ik niet de enige hier....
hij blijft bij zijn eerste standpunt, dat ik ver hiervoor gepost heb. en jij blijft hem verdedigen omdat je het met andere standpunten van hem ook goed kan vinden. ik soms ook. maar niet met doodstraf en preventieve gevangenisstraf, en jij bent daar ook niet zo van. dus ik snap je verdediging gewoon niet.quote:Op zondag 3 december 2006 14:13 schreef milagro het volgende:
[..]
voor iemand die ten alle tijden zo gerechtelijk correct mogelijk wil zijn, zou je toch eens iets nauwkeuriger moeten lezen.
wb dat je niet de enige bent, de een is stoned en dronken, de ander lijdt aan chronische verontwaardiging en woordenindemondleggeretis, dus hecht niet te veel waarde aan je gezelschap.
lijkt mij dat JD zelf wel het beste weet wat hij bedoelde, dat jullie blijven volhouden het beter te weten wat hij met zijn eigen woorden bedoelde, wordt een beetje zinloos, treurig en erg offtopic.
quote:Op zondag 3 december 2006 14:01 schreef milagro het volgende:
[..]
on topic maar weer.
gisteren is er sectie gepleegd, en ik neem aan ook dna afgenomen, hoe lang duurt de uitslag van dat laatste normaliter, een paar dagen, een week?
en als er geen bloedsporen gevonden worden op de kleding/lichaam vd verdachte, maar wel dna vh slachtoffer, wat dan?
kan dna vh slachtoffer via het broertje vd verdachte op de verdachte komen?
Perfect gezegd Milagro.quote:Op zondag 3 december 2006 14:13 schreef milagro het volgende:
[..]
voor iemand die ten alle tijden zo gerechtelijk correct mogelijk wil zijn, zou je toch eens iets nauwkeuriger moeten lezen.
wb dat je niet de enige bent, de een is stoned en dronken, de ander lijdt aan chronische verontwaardiging en woordenindemondleggeretis, dus hecht niet te veel waarde aan je gezelschap.
lijkt mij dat JD zelf wel het beste weet wat hij bedoelde, dat jullie blijven volhouden het beter te weten wat hij met zijn eigen woorden bedoelde, wordt een beetje zinloos, treurig en erg offtopic.
quote:Op zondag 3 december 2006 14:22 schreef Foo_niks het volgende:
[afbeelding]
(Schenkt zichzelf nog een alcoholvrije kombucha in)
Antillianen zijn net zo Nederlands als jij, hoor.quote:Op zondag 3 december 2006 14:37 schreef vosss het volgende:
Gaat dit topic over JohnDope, of over die buitenlander die dat menneke de nek afgesneden heeft?
Maar niet net zo blankquote:Op zondag 3 december 2006 14:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Antillianen zijn net zo Nederlands als jij, hoor.
Beide. Maar laten me maar weer on-topic gaan.quote:Op zondag 3 december 2006 14:37 schreef vosss het volgende:
Gaat dit topic over JohnDope, of over die buitenlander die dat menneke de nek afgesneden heeft?
Ik ben niet geweest, woon wel in het dorp. Ik moest zowiezo thuis blijven voor de thuiszorg die voor mijn vriend komt. Aan de andere kant had ik er zelf geen behoefte aan..quote:Op zondag 3 december 2006 13:42 schreef Spekkiemonster het volgende:
iemand die bij de herdenking/stille tocht is geweest vandaag?
hoor jij nog wat nieuwtjes zo uit het dorp.......meer over de verdachte etcquote:Op zondag 3 december 2006 14:47 schreef Bamba het volgende:
[..]
Ik ben niet geweest, woon wel in het dorp. Ik moest zowiezo thuis blijven voor de thuiszorg die voor mijn vriend komt. Aan de andere kant had ik er zelf geen behoefte aan..
Er was een jongetje op het nieuws die zei dat de verdachte die opgepakt was, zijn handen aan een paar bosjes afveegde. Heeft iemand dit ook gehoord?quote:Op zondag 3 december 2006 14:01 schreef milagro het volgende:
en als er geen bloedsporen gevonden worden op de kleding/lichaam vd verdachte, maar wel dna vh slachtoffer, wat dan?
Nou, bij een aantal die ik ken is dat maar net hoe het ze uit komt hoorquote:Op zondag 3 december 2006 14:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Antillianen zijn net zo Nederlands als jij, hoor.
Niet meer dan wat ik hier al heb opgeschreven. Ik ben vandaag ook nog niet naar buiten geweest, vind het te koud/te waaierigquote:Op zondag 3 december 2006 14:48 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
hoor jij nog wat nieuwtjes zo uit het dorp.......meer over de verdachte etc
Gehoord op radio 1 volgens mij....quote:Op zondag 3 december 2006 14:48 schreef Da_Ripper het volgende:
[..]
Er was een jongetje op het nieuws die zei dat de verdachte die opgepakt was, zijn handen aan een paar bosjes afveegde. Heeft iemand dit ook gehoord?
Dat geldt ook voor Friezen en Limburgersquote:Op zondag 3 december 2006 14:49 schreef senesta het volgende:
[..]
Nou, bij een aantal die ik ken is dat maar net hoe het ze uit komt hoor![]()
Ja dat schijnt waar te zijn. Ze hebben bloedsporen, dat is in ieder geval wat ik heb gehoord...misschien dat de politie er nog mee bezig is en dat ze tot morgen wachten wanneer de verdachte voorgeleid wordt?quote:Op zondag 3 december 2006 14:48 schreef Da_Ripper het volgende:
[..]
Er was een jongetje op het nieuws die zei dat de verdachte die opgepakt was, zijn handen aan een paar bosjes afveegde. Heeft iemand dit ook gehoord?
ik begreep wel dat verdachte nog maar kort woonde in Hoogerheide. Niet gek dus dat slechts weinigen hem kennen....quote:Op zondag 3 december 2006 14:49 schreef Bamba het volgende:
[..]
Niet meer dan wat ik hier al heb opgeschreven. Ik ben vandaag ook nog niet naar buiten geweest, vind het te koud/te waaierig..
1 kogel kost 45 cent. een gevangene kost duizenden euros per maand. kwestie van snel de daad kogel bij het woord doenquote:Op zondag 3 december 2006 10:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Idd, hij schijnt wel wat langere tijd in Bergen op Zoom gewoond te hebben.quote:Op zondag 3 december 2006 14:50 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
ik begreep wel dat verdachte nog maar kort woonde in Hoogerheide. Niet gek dus dat slechts weinigen hem kennen....
Hij leek verhaal te komen halen voor pesterijen van een ander kindje...En dan doet hij dit....Wie pest er dan harder...quote:Op zondag 3 december 2006 14:52 schreef Bamba het volgende:
[..]
Idd, hij schijnt wel wat langere tijd in Bergen op Zoom gewoond te hebben.
Ik ook. Dus wanneer onomstotelijk bewezen is dat iemand de dader is, of wanneer er een bekentenis is. Ik weet dat mensen weleens dingen bekennen die ze niet gedaan hebben, maar als ze graag dood gaan, is dat hun eigen keuze.quote:Op zondag 3 december 2006 14:51 schreef GewoneMan het volgende:
ja ik ben voor de doodstraf maar onder strenge voorwaarden zo moet het 100% zeker zijn dat hij/zij de dader is
Een terdoodveroordeelde zal iedere kans grijpen om zijn straf aan te vechten. Iemand die terecht levenslang krijgt kan zich daarin berusten en zal dat dus niet doen. Ervaring leert dat de doodstraf altijd duurder is dan levenslang.quote:Op zondag 3 december 2006 14:51 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
1 kogel kost 45 cent. een gevangene kost duizenden euros per maand. kwestie van snel de daad kogel bij het woord doen![]()
ja ik ben voor de doodstraf maar onder strenge voorwaarden zo moet het 100% zeker zijn dat hij/zij de dader is
Denk niet dat het nog zo leuk zal zijn voor dat broertje/neefje whatever, in die klas. Schijnbaar was het al niet zo leuk, maar leuker zal het nu niet worden.quote:Op zondag 3 december 2006 14:54 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Hij leek verhaal te komen halen voor pesterijen van een ander kindje...En dan doet hij dit....Wie pest er dan harder...
Zeker ook niet. Ik zou dat ook niet graag beweren......Dat gepeste kindje had dit natuurlijk zeker niet gewild.quote:Op zondag 3 december 2006 15:21 schreef Gia het volgende:
[..]
Denk niet dat het nog zo leuk zal zijn voor dat broertje/neefje whatever, in die klas. Schijnbaar was het al niet zo leuk, maar leuker zal het nu niet worden.
Ja, kijk, we moeten dit natuurlijk niet zo doen als met de asielzoekers. Steeds maar weer een hoger beroep. Als je door de hoge raad uiteindelijk bent veroordeeld, dan moet geen beroep meer mogelijk zijn.quote:Op zondag 3 december 2006 15:21 schreef MrTorture het volgende:
[..]
Een terdoodveroordeelde zal iedere kans grijpen om zijn straf aan te vechten. Iemand die terecht levenslang krijgt kan zich daarin berusten en zal dat dus niet doen. Ervaring leert dat de doodstraf altijd duurder is dan levenslang.
Niet waar. Zolang iemand blijft ontkennen en niet met dna of heterdaad vaststaat dat iemand de schuldige is, dan moet doodstraf niet mogelijk zijn. Gevangenisstraf mag wel als een rechter de bewijsvoering voldoende vindt. Voldoende is niet 100 %.quote:Van Wilco Viets en Herman duBois wisten we ook 100% zeker dat ze Christel Ambrosius hadden vermoord.
Vanmorgen is ook de heilige mis hier in het dorp aan hem opgedragen.quote:Op zondag 3 december 2006 15:28 schreef EchtGaaf het volgende:
CONDOLEANCE
Voor degenen die behoefte hebben voor een oprechte deelneming kunnen terecht op het condoleance register voor Jesse op de website van basisschool De Klim-op via onderstaande link....:
[afbeelding]
Website basisschool Klim-op te Hoogerheide
Harstikke goed, harstikke mooi...Het kind krijgen we er niet mee terug, maar mooi dat mensen dit doen....quote:Op zondag 3 december 2006 15:31 schreef Gia het volgende:
[..]
Vanmorgen is ook de heilige mis hier in het dorp aan hem opgedragen.
Niet dat ze er wat mee opschieten, maar toch goed dat er aandacht voor is.
Daar zal de recherche blij mee zijn, dat je niet ter dood veroordeeld mag worden zolang je ontkent.quote:Op zondag 3 december 2006 15:30 schreef Gia het volgende:
[..]
Niet waar. Zolang iemand blijft ontkennen en niet met dna of heterdaad vaststaat dat iemand de schuldige is, dan moet doodstraf niet mogelijk zijn. Gevangenisstraf mag wel als een rechter de bewijsvoering voldoende vindt. Voldoende is niet 100 %.
Dus je wil iemand het recht op recht ontnemen? Zodra er nieuwe ontwikkelingen in een zaak zijn, die er een ander licht op werpen, moet je die ontwikkelingen in de gaten houden en je vonnis opnieuw toetsen.quote:Op zondag 3 december 2006 15:30 schreef Gia het volgende:
Ja, kijk, we moeten dit natuurlijk niet zo doen als met de asielzoekers. Steeds maar weer een hoger beroep. Als je door de hoge raad uiteindelijk bent veroordeeld, dan moet geen beroep meer mogelijk zijn.
Andersom werkt het al net zo goed. In de VS betekent een bekentenis een omzetting van doodstraf naar levenslang. Als je dan ten onrechte schuldig wordt bevonden en je voelt een doodsvonnis aankomen, kun je maar beter bekennen, hou je in ieder geval je leven nog.quote:Op zondag 3 december 2006 15:41 schreef 18konijn het volgende:
Daar zal de recherche blij mee zijn, dat je niet ter dood veroordeeld mag worden zolang je ontkent.
Waar denk je dat dat toe zal leiden? Denk je dat er nog veel bekennende verdachten zullen overblijven?
oog om oog / tand om tand...quote:Op zondag 3 december 2006 15:48 schreef iemanss het volgende:
geef mij maar folteren, lekker middeleeuws bij zulke daders, langzaam leiden en toch op het einde dood.maar eerst geestelijk gek maken.
quote:Op zondag 3 december 2006 14:51 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
1 kogel kost 45 cent. een gevangene kost duizenden euros per maand. kwestie van snel de daad kogel bij het woord doen![]()
http://www.uvm.edu/~vlrs/doc/deathpenalty.htmquote:A study found that the death penalty costs North Carolina $2.16 million per execution over the costs of a non-death penalty murder case with a sentence of imprisonment for life (Cook & Slawson. 1993). On a national basis, these figures translate to an extra cost of over $700 million dollars spent since 1976 on the death penalty.
What many Americans do not realize is that the death penalty is more costly than incarcerating an inmate for life. A murder trial takes much longer when the death penalty is being pursued. The taxpayer is paying the salaries of the judges, prosecutors, public defenders, court officials, and the cost of briefs. "A 1982 study showed that if the death penalty were reintroduced in the state of New York, the cost of the capital trial alone would be more then double the cost of a life term in prison" (Bright, 1996). The Duke University study estimated that a death penalty trial takes about four times longer than a non-capital murder trial (Bright, 1996). And, of course, not every death penalty trial results in a death sentence. Based on the experience in North Carolina, the authors found that less than a third of capital trials resulted in a death sentence.
Gelukkig is het merendeel van de de mensen al wat verder ontwikkeld.quote:Op zondag 3 december 2006 15:48 schreef iemanss het volgende:
geef mij maar folteren, lekker middeleeuws bij zulke daders, langzaam leiden en toch op het einde dood.maar eerst geestelijk gek maken.
Dat is dus net zoals "heksen" vroeger ook het beste konden bekennen omdat hun straf dan lichter zou zijnquote:Op zondag 3 december 2006 15:47 schreef MrTorture het volgende:
[..]
Andersom werkt het al net zo goed. In de VS betekent een bekentenis een omzetting van doodstraf naar levenslang. Als je dan ten onrechte schuldig wordt bevonden en je voelt een doodsvonnis aankomen, kun je maar beter bekennen, hou je in ieder geval je leven nog.
Een bekentenis kan één reden zijn om iemand ter door te veroordelen. Andere mogelijkheden zijn dna of heterdaad. In die gevallen heeft ontkennen uiteraard geen zin.quote:Op zondag 3 december 2006 15:41 schreef 18konijn het volgende:
[..]
Daar zal de recherche blij mee zijn, dat je niet ter dood veroordeeld mag worden zolang je ontkent.
Waar denk je dat dat toe zal leiden? Denk je dat er nog veel bekennende verdachten zullen overblijven?
En weet je wel hoe weinig een bekentenis zegt over de schuld? Weet je dat het voor de rechter in zijn bewijsvoering helemaal niet zo belangrijk is of een verdachte bekent? (Omdat onomstoltelijk bewezen is dat een bekentenis heel relatief is, onder meer door de druk van bepaalde verhoormethoden...)
Anyway, zolang er nog een greintje twijfel is, mag een doodstraf niet. Gevangenisstraf wel.quote:Op zondag 3 december 2006 15:43 schreef MrTorture het volgende:
[..]
Dus je wil iemand het recht op recht ontnemen? Zodra er nieuwe ontwikkelingen in een zaak zijn, die er een ander licht op werpen, moet je die ontwikkelingen in de gaten houden en je vonnis opnieuw toetsen.
[quote]
Niet waar. Zolang iemand blijft ontkennen en niet met dna of heterdaad vaststaat dat iemand de schuldige is, dan moet doodstraf niet mogelijk zijn. Gevangenisstraf mag wel als een rechter de bewijsvoering voldoende vindt. Voldoende is niet 100 %.
[/quote
Viets en DuBois hebben verschillende dingen bekend, die later onmogelijk zouden blijken. Het is achteraf pas duidelijk dat ze die bekentenissen onder zware druk en naar aanleiding van leugens door de verhoorders hebben gemaakt. Ook in de zaak van de West Memphis Three (ok, buitenland, maar een goed voorbeeld) zijn er bekentenissen afgedwongen om "100% zeker" te zijn.
DNA is overigens absoluut niet 100% sluitend. DNA is hooguit een manier om verdachten weg te kunnen strepen. Het is namelijk absoluut niet aangetoond dat je DNA uniek is. Sterker nog, het is zeer waarschijnlijk dat er nog ongeveer 3 mensen met jouw DNA profiel rondlopen op deze wereld.
Je bedoelt dat sommige mensen nooit leren?quote:Op zondag 3 december 2006 15:59 schreef Xith het volgende:
[..]
Dat is dus net zoals "heksen" vroeger ook het beste konden bekennen omdat hun straf dan lichter zou zijn
Er wás geen twijfel. 6 jaar lang niet. Tot de zaak heropend werd door Peter R de Vries.quote:Op zondag 3 december 2006 16:00 schreef Gia het volgende:
Anyway, zolang er nog een greintje twijfel is, mag een doodstraf niet. Gevangenisstraf wel.
quote:Jesse Dingemans herdacht
Hoogerheide - Zondagochtend werd in Rooms Katholieke kerk aan de Raadhuisstraat in Hoogerheide een herdenkingsdienst gehouden voor de omgebrachte Jesse Dingemans. De dienst werd bijgewoond door familieleden, bekenden en belangstellenden. Omdat de kerk slechts plaats bood aan 360 bezoekers, konden overige belangstellenden via een groot scherm de dienst volgen in Sporthal van MFC Kloosterhof.
lees hier verder
en al was er twijfel, een rechter bepaalt dan nog of die twijfel valide is, dus het blijft link, hoe dan ook.quote:Op zondag 3 december 2006 16:03 schreef MrTorture het volgende:
[..]
Er wás geen twijfel. 6 jaar lang niet. Tot de zaak heropend werd door Peter R de Vries.
Precies. En al ruim je 100 criminelen op door de doodstraf, als er maar één onschuldige tussen zit, is het onacceptabel.quote:Op zondag 3 december 2006 16:09 schreef milagro het volgende:
[..]
en al was er twijfel, een rechter bepaalt dan nog of die twijfel valide is, dus het blijft link, hoe dan ook.
Tenzij die ene onschuldige een pedo is (volgens JD en Milagro), dan is het een geluk bij een ongeluk.quote:Op zondag 3 december 2006 16:13 schreef MrTorture het volgende:
Precies. En al ruim je 100 criminelen op door de doodstraf, als er maar één onschuldige tussen zit, is het onacceptabel.
quote:Veel reacties op condoleanceregister
HOOGERHEIDE - Ook op zondag stromen uit het hele land reacties binnen op het condoleanceregister voor de omgebrachte 8-jarige Jesse Dingemans. Zondag rond 15.30 uur waren er al meer dan 19.000 berichten achtergelaten.
Basisschool de Klim-Op opende vrijdagavond het register op zijn website www.bsklim-op.nl. Op sommige momenten stroomden tientallen reacties per minuut binnen
quote:De KRO/RKK zendt zondagavond in het tv-programma Kruispunt beelden uit van de herdenkingsdienst, die werd geleid door voorgangers Jo Staps en Marian van Maasakker. De dorpskern van Hoogerheide was voor de herdenkingsdienst en de stille tocht afgesloten. Veel kinderen liepen mee in de tocht, zegt de woordvoerder
bron elsevier.
quote:Verdachte Julien C. bajesklant
door Johan van den Dongen en Cees Jansen
lees hier verder...
haal je mijn naam dan even weg, schat, want ik zei dat niet, hè.quote:Op zondag 3 december 2006 16:25 schreef r_one het volgende:
[..]
Tenzij die ene onschuldige een pedo is (volgens JD en Milagro), dan is het een geluk bij een ongeluk.
Sorry, kon het niet laten
als dat zo is, en dat zou heel goed kunnen, zat meneer volgens mij dan niet in een psychose, maar hebben we te maken met een gewetenloosheid en eigen belang vooral.quote:Op zondag 3 december 2006 17:30 schreef Stali het volgende:
Ik denk dat we nu wel veilig kunnen concluderen dat de moordenaar aan het stelen was in het lege klaslokaal en Jesse bij binnenkomst hem herkende. Juist omdat ze elkaar kenden moest Jesse dood.
J.C. een psychopaat en toeval dat Jesse uitgerekend toen het klaslokaal in is gekomen.
Verschrikkelijk. Niet te verteren voor de ouders.
Ja precies en dat maakt het nu juist zo ondragelijk. Het zou al tragisch genoeg zijn geweest als het een familiekwestie of iemand in staat van psychose zou zijn geweest.quote:Op zondag 3 december 2006 17:34 schreef milagro het volgende:
[..]
als dat zo is, en dat zou heel goed kunnen, zat meneer volgens mij dan niet in een psychose, maar hebben we te maken met een gewetenloosheid en eigen belang vooral.
idd, een psychoot weet niet wat hij doet, ziet dingen die er niet zijn, ziet gevaar waar het er niet is, en dan is het op de een of andere manier ms nog enigzins een plek te geven, dit is vele malen enger, dat er mensen zijn die in zekere zin bij hun volle verstand, een dergelijke rationele afweging maken "ik wil niet niet terug de gevangenis in, dus dat kind moet maar weg dan".quote:Op zondag 3 december 2006 17:37 schreef Stali het volgende:
[..]
Ja precies en dat maakt het nu juist zo ondragelijk. Het zou al tragisch genoeg zijn geweest als het een familiekwestie of iemand in staat van psychose zou zijn geweest.
Het gaat hier dan om een psychopaat. Iemand zonder geweten en dat maakt het gebeuren zo erg.
Graag gedaan.quote:Op zondag 3 december 2006 17:46 schreef Spekkiemonster het volgende:
thx voor de updates puntgaaf
Hij was geen dief.quote:Op zondag 3 december 2006 17:30 schreef Stali het volgende:
Ik denk dat we nu wel veilig kunnen concluderen dat de moordenaar aan het stelen was in het lege klaslokaal en Jesse bij binnenkomst hem herkende. Juist omdat ze elkaar kenden moest Jesse dood.
J.C. een psychopaat en toeval dat Jesse uitgerekend toen het klaslokaal in is gekomen.
Verschrikkelijk. Niet te verteren voor de ouders.
Nee. Er kan nog steeds sprake zijn van een beperkte vrije wil i.m.o. Het lijkt mij dat iemand de gevolgen van de daad op dat moment niet goed heeft weten in te schatten. Waar wil je liever voor worden gepakt, voor een inbraak of een moordquote:Op zondag 3 december 2006 17:45 schreef Gia het volgende:
Ik vind dat zo iemand volledig toerekeningsvatbaar is. Immers hij doodt het manneke omdat hij niet gepakt wil worden voor een inbraak. Een weloverwogen beslissing m.i. Daarbij heeft hij vantevoren al besloten om te doden als hij betrapt zou worden, want hij had een mes bij zich.
Reken maar dat het in het strategisch onderzoek wordt meegenomen...quote:Wat dan wel weer een punt is waarop je kan aannemen dat ze de juiste dader hebben is het feit dat deze man wist wanneer dat specifieke lokaal leeg was en wat er te halen viel. Ik denk dat ze het stiefbroertje maar eens moeten ondervragen of die het met Julien erover gehad heeft wat er allemaal aan apperatuur in het lokaal was en wanneer de klas niet in het lokaal aanwezig was.
Hoeft niet perse een psychopaat te zijn. Vaak handelt iemand in dergelijke gevallen in een psychose. Dat is heel wat anders...maar niet minder erg trouwens..quote:Op zondag 3 december 2006 17:37 schreef Stali het volgende:
[..]
Ja precies en dat maakt het nu juist zo ondragelijk. Het zou al tragisch genoeg zijn geweest als het een familiekwestie of iemand in staat van psychose zou zijn geweest.
Het gaat hier dan om een psychopaat. Iemand zonder geweten en dat maakt het gebeuren zo erg.
niet dat jij weet, en voor alles is een eerste keer natuurlijk.quote:
Inderdaad, dan dat kind maar uit de weg. Die gedachte had ik dus. Vannacht, voordat al die info naar buiten kwam, dacht ik dat helder te hebben met als los eind waarom de dader niet gewoon is weggelopen. En dat Jesse bevriend was met de pleegbroer van de dader maakt het wel rond. Ik hoop niet dat ik gelijk heb maar het kan eigenlijk niet anders.quote:Op zondag 3 december 2006 17:43 schreef milagro het volgende:
[..]
idd, een psychoot weet niet wat hij doet, ziet dingen die er niet zijn, ziet gevaar waar het er niet is, en dan is het op de een of andere manier ms nog enigzins een plek te geven, dit is vele malen enger, dat er mensen zijn die in zekere zin bij hun volle verstand, een dergelijke rationele afweging maken "ik wil niet niet terug de gevangenis in, dus dat kind moet maar weg dan".
ik hoop dus dat je het mis hebt, dat hij wel psychotisch was, maar ik vrees dat je gelijk krijgt.
Dus als je een mes bij je hebt ,houd je er rekening mee om iemand er mee van het leven te beroven?quote:Op zondag 3 december 2006 17:45 schreef Gia het volgende:
Daarbij heeft hij vantevoren al besloten om te doden als hij betrapt zou worden, want hij had een mes bij zich.
ik vraag me dan weer wel af wat er in een klaslokaal op een basisschool valt te stelen, krijtjes ? lesboekenquote:Op zondag 3 december 2006 17:53 schreef milagro het volgende:
[..]
niet dat jij weet, en voor alles is een eerste keer natuurlijk.
dus het zou kunnen , wat Stali zegt.
Dat weet je niet; het kan ook een gelegenheids-daad geweest zijn. Hij wil z'n stiefbroertje bezoeken (waarom dan ook, ivm het pesten of 't kind had z'n brood vergeten), treft het lokaal leeg aan en besluit ter plekke om effe in 't buro van de juf te kijken of ze er een mobieltje, overblijfgeld of iets dergelijks in heeft liggen. Betrapt zijn bij diefstal is wel waarschijnlijk, maar voorbedachte rade is niet noodzakelijk.quote:Op zondag 3 december 2006 17:45 schreef Gia het volgende:
Wat dan wel weer een punt is waarop je kan aannemen dat ze de juiste dader hebben is het feit dat deze man wist wanneer dat specifieke lokaal leeg was en wat er te halen viel. Ik denk dat ze het stiefbroertje maar eens moeten ondervragen of die het met Julien erover gehad heeft wat er allemaal aan apperatuur in het lokaal was en wanneer de klas niet in het lokaal aanwezig was.
Ik kende hem hij had een gruwlijke hekel aan mensen die stelen, ikzelf denk gewoon dat hij is doorgedraaid en in een roes dat kind heeft neergestoken.quote:Op zondag 3 december 2006 17:53 schreef milagro het volgende:
[..]
niet dat jij weet, en voor alles is een eerste keer natuurlijk.
dus het zou kunnen , wat Stali zegt.
lijkt me dat je in een psychose niet zo berekenend bezig bent, maar goed.quote:Op zondag 3 december 2006 17:52 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Hoeft niet perse een psychopaat te zijn. Vaak handelt iemand in dergelijke gevallen in een psychose. Dat is heel wat anders...maar niet minder erg trouwens..
Lijkt een gevalletje te zijn van verminderde toerekeningsvatbaarheid, maar ja niet minder erg.......quote:Op zondag 3 december 2006 17:57 schreef MrSASO het volgende:
[..]
Ik kende hem hij had een gruwlijke hekel aan mensen die stelen, ikzelf denk gewoon dat hij is doorgedraaid en in een roes dat kind heeft neergestoken.
Ik heb er geen andere verklaring voor.
Donequote:Op zondag 3 december 2006 17:23 schreef milagro het volgende:
haal je mijn naam dan even weg, schat, want ik zei dat niet, hè.
Wat was er nou bij om even te vermelden dat jouw semantische uitleg van JD's uitspraken níet betekent dat je zijn mening ook deelt. Zoals je ziet kan dat in één zinnetje en had je veel ge"zucht" bespaart bij deze of gene.quote:Op zondag 3 december 2006 14:19 schreef zoalshetis het volgende:
jij blijft hem verdedigen omdat je het met andere standpunten van hem ook goed kan vinden. ik soms ook. maar niet met doodstraf en preventieve gevangenisstraf, en jij bent daar ook niet zo van. dus ik snap je verdediging gewoon niet.
pc, dvd speler/videorecorder?quote:Op zondag 3 december 2006 17:55 schreef janimie het volgende:
[..]
ik vraag me dan weer wel af wat er in een klaslokaal op een basisschool valt te stelen, krijtjes ? lesboeken
maar hij was wel een paar jaar terug in de gevangenis beland vanwege een winkeloverval ?quote:Op zondag 3 december 2006 17:57 schreef MrSASO het volgende:
[..]
Ik kende hem hij had een gruwlijke hekel aan mensen die stelen
Zo was hij, hij zou eerder met een pistool je geld afpakken dan dat hij het zou wegstelen.quote:Op zondag 3 december 2006 18:02 schreef janimie het volgende:
[..]
maar hij was wel een paar jaar terug in de gevangenis beland vanwege een winkeloverval ?
quote:Op zondag 3 december 2006 18:03 schreef MrSASO het volgende:
[..]
Zo was hij, hij zou eerder met een pistool je geld afpakken dan dat hij het zou wegstelen.
Zoals ik al zei hij had een enorme hekel aan dieven.
euhm ... maar dat maakt hem toch ook tot een dief ? hoe hij ook handelt ?quote:Op zondag 3 december 2006 18:03 schreef MrSASO het volgende:
[..]
Zo was hij, hij zou eerder met een pistool je geld afpakken dan dat hij het zou wegstelen.
weet je, ik begrijp wat je zegt, maar dat is wat je altijd hoort van familie en naasten "het kan niet, zo was hij niet, ja hij was weleens zus maar noooit zo".quote:Op zondag 3 december 2006 17:57 schreef MrSASO het volgende:
[..]
Ik kende hem hij had een gruwlijke hekel aan mensen die stelen, ikzelf denk gewoon dat hij is doorgedraaid en in een roes dat kind heeft neergestoken.
Ik heb er geen andere verklaring voor.
GSM en portemonnee van de juf, wil je niet weten hoe vaak dat gebeurt. Laptops zijn ook erg "gewild".quote:Op zondag 3 december 2006 18:02 schreef milagro het volgende:
pc, dvd speler/videorecorder?
Dat klopt ook....Dergelijke gevallen zijn overduidelijke gevallen van een aangetaste vrij wil....dergelijke gevallen zullen meestal leiden tot een verminderde toerekeningsvatbaarheid. De rechter zal meestal dan ook als zodanig vonnissen. Uiteraard op basis van psychiatrisch forensische rapportage...quote:Op zondag 3 december 2006 17:58 schreef milagro het volgende:
[..]
lijkt me dat je in een psychose niet zo berekenend bezig bent, maar goed.
Dat klopt helemaal. Echter door het zeer lage superego weten ze hun daden niet goed te plaatsen in het goed/kwaad schaal. Ze hebben minder snel spijt. Ze zullen daarom eerder tot een delict overgaan. Verder blijkt heel vaak dat er sprake is van biologische afwijkingen. Zoals prof. Buikhuizen eerder in de jaren 70 heeft onderzocht. Aanleg speelt dan een belangrijke rol. Echter icm met psychologische ontwikkeling...quote:een psychopaat doet niet gek persé, maar is wel gek.
een psychopaat heeft geen geweten, weet verdomd goed wat hij doet en waarom, heeft eng kille rationele argumenten voor zijn daden, kent geen spijt, geen berouw, geen empathie, het is namelijk gewoon logisch voor hem en snapt ms wel waarom het niet kan, maar het boeit hem niet dat het niet kan en anderen oneindig veel pijn doet.
Helemaal eens op dit punt.quote:een psychotisch iemand is op dat moment wel gek, maar is niet gek, en wanneer weer bij zinnen, kent die persoon wel spijt, berouw en empathie, en beseft verdomd goed wat hij anderen aangedaan heeft en lijdt daarzelf onder.
De ene zal spijt kunnen betuigen+ de andere niet. Wat recidive risico´s betreft het volgende. dat hangt helemaal van de behandelbaarheid af. volgens mij zijn psychoses beter te behandelen dan psychopathie.....quote:wat dat betreft kun je dus beter te maken hebben met een psychotisch iemand en is een psychopaat vele malen enger en m.i. gevaarlijker.
Nee, een dief pakt het sneaky zonder dat je het weet achter je rug om.quote:Op zondag 3 december 2006 18:05 schreef janimie het volgende:
[..]
euhm ... maar dat maakt hem toch ook tot een dief ? hoe hij ook handelt ?
uuuhquote:Op zondag 3 december 2006 18:03 schreef MrSASO het volgende:
[..]
omg omg omgquote:Op zondag 3 december 2006 18:07 schreef MrSASO het volgende:
[..]
Nee, een dief pakt het sneaky zonder dat je het weet achter je rug om.
Een overvaller doet het recht in je gezicht, dat is een heel groot verschil.
Ze bereiken allebei mischien hetzelfde maar de manier waarop verschilt snappie.![]()
Nee, want die overval had hij gepleegd met een speelgoedwapen.quote:Op zondag 3 december 2006 18:07 schreef milagro het volgende:
[..]
uuuh
hij is nog vele malen erger en gevaarlijker dus dan een winkeldief![]()
Veroordeelde overvaller toch?quote:Op zondag 3 december 2006 18:07 schreef milagro het volgende:
hij is nog vele malen erger en gevaarlijker dus dan een winkeldief![]()
Ik stel niets, ik probeer ook niets goed te praten, ik geef alleen aan wat het verschil is tussen een dief en een overvaller.quote:Op zondag 3 december 2006 18:10 schreef milagro het volgende:
[..]
omg omg omg
je probeert niet te stellen dat hij meer fair bezig was, en niet sneaky, want hij trok openlijk een wapen?
ik sta nu echt met mijn mond vol tanden
hoorde ik ook....quote:Op zondag 3 december 2006 18:11 schreef Eightball het volgende:
[..]
Veroordeelde overvaller toch?
(Hoor ik net op het nieuws.)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |