Een bekentenis kan één reden zijn om iemand ter door te veroordelen. Andere mogelijkheden zijn dna of heterdaad. In die gevallen heeft ontkennen uiteraard geen zin.quote:Op zondag 3 december 2006 15:41 schreef 18konijn het volgende:
[..]
Daar zal de recherche blij mee zijn, dat je niet ter dood veroordeeld mag worden zolang je ontkent.
Waar denk je dat dat toe zal leiden? Denk je dat er nog veel bekennende verdachten zullen overblijven?
En weet je wel hoe weinig een bekentenis zegt over de schuld? Weet je dat het voor de rechter in zijn bewijsvoering helemaal niet zo belangrijk is of een verdachte bekent? (Omdat onomstoltelijk bewezen is dat een bekentenis heel relatief is, onder meer door de druk van bepaalde verhoormethoden...)
Anyway, zolang er nog een greintje twijfel is, mag een doodstraf niet. Gevangenisstraf wel.quote:Op zondag 3 december 2006 15:43 schreef MrTorture het volgende:
[..]
Dus je wil iemand het recht op recht ontnemen? Zodra er nieuwe ontwikkelingen in een zaak zijn, die er een ander licht op werpen, moet je die ontwikkelingen in de gaten houden en je vonnis opnieuw toetsen.
[quote]
Niet waar. Zolang iemand blijft ontkennen en niet met dna of heterdaad vaststaat dat iemand de schuldige is, dan moet doodstraf niet mogelijk zijn. Gevangenisstraf mag wel als een rechter de bewijsvoering voldoende vindt. Voldoende is niet 100 %.
[/quote
Viets en DuBois hebben verschillende dingen bekend, die later onmogelijk zouden blijken. Het is achteraf pas duidelijk dat ze die bekentenissen onder zware druk en naar aanleiding van leugens door de verhoorders hebben gemaakt. Ook in de zaak van de West Memphis Three (ok, buitenland, maar een goed voorbeeld) zijn er bekentenissen afgedwongen om "100% zeker" te zijn.
DNA is overigens absoluut niet 100% sluitend. DNA is hooguit een manier om verdachten weg te kunnen strepen. Het is namelijk absoluut niet aangetoond dat je DNA uniek is. Sterker nog, het is zeer waarschijnlijk dat er nog ongeveer 3 mensen met jouw DNA profiel rondlopen op deze wereld.
Je bedoelt dat sommige mensen nooit leren?quote:Op zondag 3 december 2006 15:59 schreef Xith het volgende:
[..]
Dat is dus net zoals "heksen" vroeger ook het beste konden bekennen omdat hun straf dan lichter zou zijn
Er wás geen twijfel. 6 jaar lang niet. Tot de zaak heropend werd door Peter R de Vries.quote:Op zondag 3 december 2006 16:00 schreef Gia het volgende:
Anyway, zolang er nog een greintje twijfel is, mag een doodstraf niet. Gevangenisstraf wel.
quote:Jesse Dingemans herdacht
Hoogerheide - Zondagochtend werd in Rooms Katholieke kerk aan de Raadhuisstraat in Hoogerheide een herdenkingsdienst gehouden voor de omgebrachte Jesse Dingemans. De dienst werd bijgewoond door familieleden, bekenden en belangstellenden. Omdat de kerk slechts plaats bood aan 360 bezoekers, konden overige belangstellenden via een groot scherm de dienst volgen in Sporthal van MFC Kloosterhof.
lees hier verder
en al was er twijfel, een rechter bepaalt dan nog of die twijfel valide is, dus het blijft link, hoe dan ook.quote:Op zondag 3 december 2006 16:03 schreef MrTorture het volgende:
[..]
Er wás geen twijfel. 6 jaar lang niet. Tot de zaak heropend werd door Peter R de Vries.
Precies. En al ruim je 100 criminelen op door de doodstraf, als er maar één onschuldige tussen zit, is het onacceptabel.quote:Op zondag 3 december 2006 16:09 schreef milagro het volgende:
[..]
en al was er twijfel, een rechter bepaalt dan nog of die twijfel valide is, dus het blijft link, hoe dan ook.
Tenzij die ene onschuldige een pedo is (volgens JD en Milagro), dan is het een geluk bij een ongeluk.quote:Op zondag 3 december 2006 16:13 schreef MrTorture het volgende:
Precies. En al ruim je 100 criminelen op door de doodstraf, als er maar één onschuldige tussen zit, is het onacceptabel.
quote:Veel reacties op condoleanceregister
HOOGERHEIDE - Ook op zondag stromen uit het hele land reacties binnen op het condoleanceregister voor de omgebrachte 8-jarige Jesse Dingemans. Zondag rond 15.30 uur waren er al meer dan 19.000 berichten achtergelaten.
Basisschool de Klim-Op opende vrijdagavond het register op zijn website www.bsklim-op.nl. Op sommige momenten stroomden tientallen reacties per minuut binnen
quote:De KRO/RKK zendt zondagavond in het tv-programma Kruispunt beelden uit van de herdenkingsdienst, die werd geleid door voorgangers Jo Staps en Marian van Maasakker. De dorpskern van Hoogerheide was voor de herdenkingsdienst en de stille tocht afgesloten. Veel kinderen liepen mee in de tocht, zegt de woordvoerder
bron elsevier.
quote:Verdachte Julien C. bajesklant
door Johan van den Dongen en Cees Jansen
HOOGERHEIDE - De 22-jarige man die wordt verdacht van de schoolmoord op de achtjarige Jesse Dingemans, is de Antilliaans/Surinaamse Julien C. Zijn pleegbroertje Yuri zat in dezelfde groep als Jesse.
Wat Julien C., die geen bekentenis heeft afgelegd, vrijdagochtend in de school kwam doen en wat hem bracht tot zijn vermeende daad, is nog onduidelijk.
lees hier verder...
haal je mijn naam dan even weg, schat, want ik zei dat niet, hè.quote:Op zondag 3 december 2006 16:25 schreef r_one het volgende:
[..]
Tenzij die ene onschuldige een pedo is (volgens JD en Milagro), dan is het een geluk bij een ongeluk.
Sorry, kon het niet laten
als dat zo is, en dat zou heel goed kunnen, zat meneer volgens mij dan niet in een psychose, maar hebben we te maken met een gewetenloosheid en eigen belang vooral.quote:Op zondag 3 december 2006 17:30 schreef Stali het volgende:
Ik denk dat we nu wel veilig kunnen concluderen dat de moordenaar aan het stelen was in het lege klaslokaal en Jesse bij binnenkomst hem herkende. Juist omdat ze elkaar kenden moest Jesse dood.
J.C. een psychopaat en toeval dat Jesse uitgerekend toen het klaslokaal in is gekomen.
Verschrikkelijk. Niet te verteren voor de ouders.
Ja precies en dat maakt het nu juist zo ondragelijk. Het zou al tragisch genoeg zijn geweest als het een familiekwestie of iemand in staat van psychose zou zijn geweest.quote:Op zondag 3 december 2006 17:34 schreef milagro het volgende:
[..]
als dat zo is, en dat zou heel goed kunnen, zat meneer volgens mij dan niet in een psychose, maar hebben we te maken met een gewetenloosheid en eigen belang vooral.
idd, een psychoot weet niet wat hij doet, ziet dingen die er niet zijn, ziet gevaar waar het er niet is, en dan is het op de een of andere manier ms nog enigzins een plek te geven, dit is vele malen enger, dat er mensen zijn die in zekere zin bij hun volle verstand, een dergelijke rationele afweging maken "ik wil niet niet terug de gevangenis in, dus dat kind moet maar weg dan".quote:Op zondag 3 december 2006 17:37 schreef Stali het volgende:
[..]
Ja precies en dat maakt het nu juist zo ondragelijk. Het zou al tragisch genoeg zijn geweest als het een familiekwestie of iemand in staat van psychose zou zijn geweest.
Het gaat hier dan om een psychopaat. Iemand zonder geweten en dat maakt het gebeuren zo erg.
Graag gedaan.quote:Op zondag 3 december 2006 17:46 schreef Spekkiemonster het volgende:
thx voor de updates puntgaaf
Hij was geen dief.quote:Op zondag 3 december 2006 17:30 schreef Stali het volgende:
Ik denk dat we nu wel veilig kunnen concluderen dat de moordenaar aan het stelen was in het lege klaslokaal en Jesse bij binnenkomst hem herkende. Juist omdat ze elkaar kenden moest Jesse dood.
J.C. een psychopaat en toeval dat Jesse uitgerekend toen het klaslokaal in is gekomen.
Verschrikkelijk. Niet te verteren voor de ouders.
Nee. Er kan nog steeds sprake zijn van een beperkte vrije wil i.m.o. Het lijkt mij dat iemand de gevolgen van de daad op dat moment niet goed heeft weten in te schatten. Waar wil je liever voor worden gepakt, voor een inbraak of een moordquote:Op zondag 3 december 2006 17:45 schreef Gia het volgende:
Ik vind dat zo iemand volledig toerekeningsvatbaar is. Immers hij doodt het manneke omdat hij niet gepakt wil worden voor een inbraak. Een weloverwogen beslissing m.i. Daarbij heeft hij vantevoren al besloten om te doden als hij betrapt zou worden, want hij had een mes bij zich.
Reken maar dat het in het strategisch onderzoek wordt meegenomen...quote:Wat dan wel weer een punt is waarop je kan aannemen dat ze de juiste dader hebben is het feit dat deze man wist wanneer dat specifieke lokaal leeg was en wat er te halen viel. Ik denk dat ze het stiefbroertje maar eens moeten ondervragen of die het met Julien erover gehad heeft wat er allemaal aan apperatuur in het lokaal was en wanneer de klas niet in het lokaal aanwezig was.
Hoeft niet perse een psychopaat te zijn. Vaak handelt iemand in dergelijke gevallen in een psychose. Dat is heel wat anders...maar niet minder erg trouwens..quote:Op zondag 3 december 2006 17:37 schreef Stali het volgende:
[..]
Ja precies en dat maakt het nu juist zo ondragelijk. Het zou al tragisch genoeg zijn geweest als het een familiekwestie of iemand in staat van psychose zou zijn geweest.
Het gaat hier dan om een psychopaat. Iemand zonder geweten en dat maakt het gebeuren zo erg.
niet dat jij weet, en voor alles is een eerste keer natuurlijk.quote:
Inderdaad, dan dat kind maar uit de weg. Die gedachte had ik dus. Vannacht, voordat al die info naar buiten kwam, dacht ik dat helder te hebben met als los eind waarom de dader niet gewoon is weggelopen. En dat Jesse bevriend was met de pleegbroer van de dader maakt het wel rond. Ik hoop niet dat ik gelijk heb maar het kan eigenlijk niet anders.quote:Op zondag 3 december 2006 17:43 schreef milagro het volgende:
[..]
idd, een psychoot weet niet wat hij doet, ziet dingen die er niet zijn, ziet gevaar waar het er niet is, en dan is het op de een of andere manier ms nog enigzins een plek te geven, dit is vele malen enger, dat er mensen zijn die in zekere zin bij hun volle verstand, een dergelijke rationele afweging maken "ik wil niet niet terug de gevangenis in, dus dat kind moet maar weg dan".
ik hoop dus dat je het mis hebt, dat hij wel psychotisch was, maar ik vrees dat je gelijk krijgt.
Dus als je een mes bij je hebt ,houd je er rekening mee om iemand er mee van het leven te beroven?quote:Op zondag 3 december 2006 17:45 schreef Gia het volgende:
Daarbij heeft hij vantevoren al besloten om te doden als hij betrapt zou worden, want hij had een mes bij zich.
ik vraag me dan weer wel af wat er in een klaslokaal op een basisschool valt te stelen, krijtjes ? lesboekenquote:Op zondag 3 december 2006 17:53 schreef milagro het volgende:
[..]
niet dat jij weet, en voor alles is een eerste keer natuurlijk.
dus het zou kunnen , wat Stali zegt.
Dat weet je niet; het kan ook een gelegenheids-daad geweest zijn. Hij wil z'n stiefbroertje bezoeken (waarom dan ook, ivm het pesten of 't kind had z'n brood vergeten), treft het lokaal leeg aan en besluit ter plekke om effe in 't buro van de juf te kijken of ze er een mobieltje, overblijfgeld of iets dergelijks in heeft liggen. Betrapt zijn bij diefstal is wel waarschijnlijk, maar voorbedachte rade is niet noodzakelijk.quote:Op zondag 3 december 2006 17:45 schreef Gia het volgende:
Wat dan wel weer een punt is waarop je kan aannemen dat ze de juiste dader hebben is het feit dat deze man wist wanneer dat specifieke lokaal leeg was en wat er te halen viel. Ik denk dat ze het stiefbroertje maar eens moeten ondervragen of die het met Julien erover gehad heeft wat er allemaal aan apperatuur in het lokaal was en wanneer de klas niet in het lokaal aanwezig was.
Ik kende hem hij had een gruwlijke hekel aan mensen die stelen, ikzelf denk gewoon dat hij is doorgedraaid en in een roes dat kind heeft neergestoken.quote:Op zondag 3 december 2006 17:53 schreef milagro het volgende:
[..]
niet dat jij weet, en voor alles is een eerste keer natuurlijk.
dus het zou kunnen , wat Stali zegt.
lijkt me dat je in een psychose niet zo berekenend bezig bent, maar goed.quote:Op zondag 3 december 2006 17:52 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Hoeft niet perse een psychopaat te zijn. Vaak handelt iemand in dergelijke gevallen in een psychose. Dat is heel wat anders...maar niet minder erg trouwens..
Lijkt een gevalletje te zijn van verminderde toerekeningsvatbaarheid, maar ja niet minder erg.......quote:Op zondag 3 december 2006 17:57 schreef MrSASO het volgende:
[..]
Ik kende hem hij had een gruwlijke hekel aan mensen die stelen, ikzelf denk gewoon dat hij is doorgedraaid en in een roes dat kind heeft neergestoken.
Ik heb er geen andere verklaring voor.
Donequote:Op zondag 3 december 2006 17:23 schreef milagro het volgende:
haal je mijn naam dan even weg, schat, want ik zei dat niet, hè.
Wat was er nou bij om even te vermelden dat jouw semantische uitleg van JD's uitspraken níet betekent dat je zijn mening ook deelt. Zoals je ziet kan dat in één zinnetje en had je veel ge"zucht" bespaart bij deze of gene.quote:Op zondag 3 december 2006 14:19 schreef zoalshetis het volgende:
jij blijft hem verdedigen omdat je het met andere standpunten van hem ook goed kan vinden. ik soms ook. maar niet met doodstraf en preventieve gevangenisstraf, en jij bent daar ook niet zo van. dus ik snap je verdediging gewoon niet.
pc, dvd speler/videorecorder?quote:Op zondag 3 december 2006 17:55 schreef janimie het volgende:
[..]
ik vraag me dan weer wel af wat er in een klaslokaal op een basisschool valt te stelen, krijtjes ? lesboeken
maar hij was wel een paar jaar terug in de gevangenis beland vanwege een winkeloverval ?quote:Op zondag 3 december 2006 17:57 schreef MrSASO het volgende:
[..]
Ik kende hem hij had een gruwlijke hekel aan mensen die stelen
Zo was hij, hij zou eerder met een pistool je geld afpakken dan dat hij het zou wegstelen.quote:Op zondag 3 december 2006 18:02 schreef janimie het volgende:
[..]
maar hij was wel een paar jaar terug in de gevangenis beland vanwege een winkeloverval ?
quote:Op zondag 3 december 2006 18:03 schreef MrSASO het volgende:
[..]
Zo was hij, hij zou eerder met een pistool je geld afpakken dan dat hij het zou wegstelen.
Zoals ik al zei hij had een enorme hekel aan dieven.
euhm ... maar dat maakt hem toch ook tot een dief ? hoe hij ook handelt ?quote:Op zondag 3 december 2006 18:03 schreef MrSASO het volgende:
[..]
Zo was hij, hij zou eerder met een pistool je geld afpakken dan dat hij het zou wegstelen.
weet je, ik begrijp wat je zegt, maar dat is wat je altijd hoort van familie en naasten "het kan niet, zo was hij niet, ja hij was weleens zus maar noooit zo".quote:Op zondag 3 december 2006 17:57 schreef MrSASO het volgende:
[..]
Ik kende hem hij had een gruwlijke hekel aan mensen die stelen, ikzelf denk gewoon dat hij is doorgedraaid en in een roes dat kind heeft neergestoken.
Ik heb er geen andere verklaring voor.
GSM en portemonnee van de juf, wil je niet weten hoe vaak dat gebeurt. Laptops zijn ook erg "gewild".quote:Op zondag 3 december 2006 18:02 schreef milagro het volgende:
pc, dvd speler/videorecorder?
Dat klopt ook....Dergelijke gevallen zijn overduidelijke gevallen van een aangetaste vrij wil....dergelijke gevallen zullen meestal leiden tot een verminderde toerekeningsvatbaarheid. De rechter zal meestal dan ook als zodanig vonnissen. Uiteraard op basis van psychiatrisch forensische rapportage...quote:Op zondag 3 december 2006 17:58 schreef milagro het volgende:
[..]
lijkt me dat je in een psychose niet zo berekenend bezig bent, maar goed.
Dat klopt helemaal. Echter door het zeer lage superego weten ze hun daden niet goed te plaatsen in het goed/kwaad schaal. Ze hebben minder snel spijt. Ze zullen daarom eerder tot een delict overgaan. Verder blijkt heel vaak dat er sprake is van biologische afwijkingen. Zoals prof. Buikhuizen eerder in de jaren 70 heeft onderzocht. Aanleg speelt dan een belangrijke rol. Echter icm met psychologische ontwikkeling...quote:een psychopaat doet niet gek persé, maar is wel gek.
een psychopaat heeft geen geweten, weet verdomd goed wat hij doet en waarom, heeft eng kille rationele argumenten voor zijn daden, kent geen spijt, geen berouw, geen empathie, het is namelijk gewoon logisch voor hem en snapt ms wel waarom het niet kan, maar het boeit hem niet dat het niet kan en anderen oneindig veel pijn doet.
Helemaal eens op dit punt.quote:een psychotisch iemand is op dat moment wel gek, maar is niet gek, en wanneer weer bij zinnen, kent die persoon wel spijt, berouw en empathie, en beseft verdomd goed wat hij anderen aangedaan heeft en lijdt daarzelf onder.
De ene zal spijt kunnen betuigen+ de andere niet. Wat recidive risico´s betreft het volgende. dat hangt helemaal van de behandelbaarheid af. volgens mij zijn psychoses beter te behandelen dan psychopathie.....quote:wat dat betreft kun je dus beter te maken hebben met een psychotisch iemand en is een psychopaat vele malen enger en m.i. gevaarlijker.
Nee, een dief pakt het sneaky zonder dat je het weet achter je rug om.quote:Op zondag 3 december 2006 18:05 schreef janimie het volgende:
[..]
euhm ... maar dat maakt hem toch ook tot een dief ? hoe hij ook handelt ?
uuuhquote:Op zondag 3 december 2006 18:03 schreef MrSASO het volgende:
[..]
omg omg omgquote:Op zondag 3 december 2006 18:07 schreef MrSASO het volgende:
[..]
Nee, een dief pakt het sneaky zonder dat je het weet achter je rug om.
Een overvaller doet het recht in je gezicht, dat is een heel groot verschil.
Ze bereiken allebei mischien hetzelfde maar de manier waarop verschilt snappie.![]()
Nee, want die overval had hij gepleegd met een speelgoedwapen.quote:Op zondag 3 december 2006 18:07 schreef milagro het volgende:
[..]
uuuh
hij is nog vele malen erger en gevaarlijker dus dan een winkeldief![]()
Veroordeelde overvaller toch?quote:Op zondag 3 december 2006 18:07 schreef milagro het volgende:
hij is nog vele malen erger en gevaarlijker dus dan een winkeldief![]()
Ik stel niets, ik probeer ook niets goed te praten, ik geef alleen aan wat het verschil is tussen een dief en een overvaller.quote:Op zondag 3 december 2006 18:10 schreef milagro het volgende:
[..]
omg omg omg
je probeert niet te stellen dat hij meer fair bezig was, en niet sneaky, want hij trok openlijk een wapen?
ik sta nu echt met mijn mond vol tanden
hoorde ik ook....quote:Op zondag 3 december 2006 18:11 schreef Eightball het volgende:
[..]
Veroordeelde overvaller toch?
(Hoor ik net op het nieuws.)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |