abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43203587
Vanaf 6 november 2006 gelden voor alle vliegtuigpassagiers binnen de Europese Unie (EU) dezelfde, nieuwe regels voor wat mee mag in de handbagage. Vloeistoffen, gels en spuitbussen in de handbagage mogen alleen in kleine hoeveelheden (max. 100 ml per stuk) én op de juiste manier verpakt worden meegenomen. Dit geldt voor alle passagiers die vertrekken van, of overstappen op, een luchthaven binnen de Europese Unie.

De nieuwe regels gelden voor vloeistoffen zoals water en andere drankjes voor consumptie. Ook geldt het voor gels, pasta’s, lotions en de inhoud van spuitbussen. Toiletartikelen zoals tandpasta, scheerschuim, haargel, lipgloss en crèmes vallen hier dus ook onder.

Dit zijn de regels voor vloeistoffen in uw handbagage:

1. u kunt alleen nog vloeistoffen en gels meenemen in verpakkingen van niet meer dan 100 milliliter
2. deze verpakkingen mogen alleen worden meegenomen in een doorzichtige plastic zak
3. per persoon mag één doorzichtige plastic zak worden meegenomen
4. de doorzichtige plastic zak mag niet groter zijn dan 1 liter
5. de doorzichtige plastic zak moet hersluitbaar zijn.

De doorzichtige plastic zak kunt u van huis meenemen.
Tijdens de introductieperiode ontvangt u de doorzichtige plastic zak gratis op alle Nederlandse luchthavens.

Er zijn twee uitzonderingen:
  • babyvoeding, die u tijdens de vlucht nodig heeft
  • medicijnen, die u tijdens de vlucht nodig heeft

Na de ticket- en paspoortcontrole kunt u op de Europese luchthavens en in het vliegtuig van een Europese vliegtuigmaatschappij nog steeds uw (taxfree) aankopen doen. Vloeistoffen en gels die u ná de ticket- en paspoortcontrole of in het vliegtuig heeft gekocht, worden door de winkel of aan boord – wanneer nodig – voor u verpakt en verzegeld. Het zegel is één dag geldig. Als u op een volgende luchthaven moet overstappen mag u het zegel niet verbreken tot u op uw eindbestemming bent aangekomen.

Apart aanbieden van uw handbagage

Bij de ticket- en handbagagecontrole moet u alle vloeistoffen apart aanbieden. Voor de doorzichtige plastic zak geldt dat de verpakkingen er gemakkelijk in moeten passen en de zak gesloten is. De doorzichtige plastic zak moet gemakkelijk dicht kunnen en gesloten zijn. Ook jassen, colbertjasjes en grote elektrische apparaten, zoals laptops, moet u apart aanbieden bij de handbagagecontrole.

bron: KLM
  • Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
    Trekt bij warm weer een poncho aan
    pi_43203824
    tot wanneer geldt die introductieperiode?
    * bas-beest moet over 3 weken vanaf Schiphol vliegen...
    - En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
    - Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
    - Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
      vrijdag 3 november 2006 @ 13:52:55 #3
    20435 Dante_A
    Multidisciplinair
    pi_43204019
    Ik ben wel blij dat het nu Europees gelijk wordt getrokken. Soms mocht je iets wel op de heenweg meenemen maar niet mee terug. Handig!

Overigens is het wel grappig dat deze maatregelen in Engeland een versoepeling worden genoemd terwijl dezelfde maatregelen in Nederland strenger heten. Het is natuurlijk beide waar, het geeft alleen heel goed aan hoe zaken uit elkaar waren gelopen binnen Europa.
    Liever elke anderhalve minuut een vliegtuig over mijn hoofd dan één keer in de week een draaiorgel in m'n straat.
    Europeanen aller landen verenigt u.
    Meten is weten, zolang je weet wat je meet.
    Chanson du jour: Sonic Youth - Cross the Breeze
      vrijdag 3 november 2006 @ 14:27:16 #4
    105460 DerBolle
    Electro Native
    pi_43204924
    weet iemand of je je roltrolley (zo'n koffer met wieltjes) nog in mag checken als handbagage?
    "I don't mean to sound bitter, cold or cruel, but I am, so that's how it comes out." - Bill Hicks
      vrijdag 3 november 2006 @ 14:41:57 #5
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_43205323
    Nog even voor de zekerheid: dit gaat dus niet op voor vliegen van en naar búiten de EU?

De eerste terrorist die een vliegtuig overneemt met een tubetje lipgloss is trouwens niet echt een stoere gast hoor...
    Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
    pi_43210924
    een hersluitbare doorzichtige plastic zak... moet ik dan denken aan een prullenbakzak ofzo?
      Moderator vrijdag 3 november 2006 @ 18:12:21 #7
    45833 crew  Fogel
    pi_43211033
    Ook buiten de EU, van en naar Noorwegen bijvoorbeeld

Een hersluitbare plastic zak ala ZIPlock wordt hier aanbevolen.

Eerste plaatje wat ik vond om het te illustreren:
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
    TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
      Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 3 november 2006 @ 18:12:54 #8
    13151 crew  Rewimo
    Nederduitse/Mevrouw qltel
    pi_43211043
    Water in verpakking van 100 ml? Lekker praktisch.
    Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
    <a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
      vrijdag 3 november 2006 @ 18:16:27 #9
    20435 Dante_A
    Multidisciplinair
    pi_43211143
    quote:
    Op vrijdag 3 november 2006 14:41 schreef Hik het volgende:
    Nog even voor de zekerheid: dit gaat dus niet op voor vliegen van en naar búiten de EU?
    Het geldt voor al het instappen in vliegtuigen in de EU. Als je in de EU vertrekt of overstapt geldt het dus. Als jij vanaf Amsterdam naar Bangkok vliegt geldt het. Als je van een vlucht uit Zuid-Amerika overstapt op een vlucht naar Azie en je doet dat overstappen in de EU geldt het ook. In beide gevallen stap je in de EU een vliegtuig in.
    Liever elke anderhalve minuut een vliegtuig over mijn hoofd dan één keer in de week een draaiorgel in m'n straat.
      Moderator vrijdag 3 november 2006 @ 18:55:15 #10
    45833 crew  Fogel
    pi_43212000
    quote:
    Op vrijdag 3 november 2006 18:16 schreef Dante_A het volgende:

[..]

Het geldt voor al het instappen in vliegtuigen in de EU
    En daarbij ook landen in de EEG + Zwitserland.
    TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
    TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
      vrijdag 3 november 2006 @ 19:10:00 #11
    20435 Dante_A
    Multidisciplinair
    pi_43212426
    quote:
    Op vrijdag 3 november 2006 18:55 schreef Fogel het volgende:

[..]

En daarbij ook landen in de EEG + Zwitserland.
    EER + die gekke Zwitsers, je hebt gelijk.
    pi_43219232
    quote:
    Op vrijdag 3 november 2006 14:27 schreef DerBolle het volgende:
    weet iemand of je je roltrolley (zo'n koffer met wieltjes) nog in mag checken als handbagage?
    Dat zal toch wel? Het gaat alleen om de vloeistoffen, gels, spuitbussen en andere toiletartikelen in de handbagage.
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_43222194
    quote:
    Op vrijdag 3 november 2006 18:12 schreef Rewimo het volgende:
    Water in verpakking van 100 ml? Lekker praktisch.
    Idd. Vraag me af of het ook maar iets uitmaakt (lees: risicovoller is) als je een flesje van 500 ml zou mogen meenemen. Alsof terroristen denken: "ow, flesjes tot 100 ml zijn toegestaan. Damn, nu kunnen we helemaal geen aanslag meer plegen". Vliegtuigmaatschappijen zijn de lachende derde. 'Ow, je wil wat drinken? Dan koop je dat toch fijn aan boord!'
    pi_43223063
    quote:
    Op zaterdag 4 november 2006 00:25 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Idd. Vraag me af of het ook maar iets uitmaakt (lees: risicovoller is) als je een flesje van 500 ml zou mogen meenemen. Alsof terroristen denken: "ow, flesjes tot 100 ml zijn toegestaan. Damn, nu kunnen we helemaal geen aanslag meer plegen". Vliegtuigmaatschappijen zijn de lachende derde. 'Ow, je wil wat drinken? Dan koop je dat toch fijn aan boord!'
    of je wacht tot de eerste terrorist die tot de ontdekking komt dat er best een flinke bom valt te maken van 10x 100ml flesjes vloeibare explosieven...

Verder riekt het idd. best wel een beetje naar eigenbelang v/d vliegmaatschappijen. Je bent nu eigenlijk verplicht om je drinken aan boord te kopen voor een veel te hoge prijs. (of kan deze opmerking van mij beter in 't TRU-forum? )
    - En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
    - Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
    - Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
    pi_43226517
    quote:
    Mag dus nog wel, maar als je bijvoorbeeld je toilettas erin hebt zitten met van alles en nog wat, moet die eruit. En dus in maximaal 100 ml, in die plastic zakjes. Ik denk dat ik alles maar gewoon in ga checken. Geen zin in al die toestanden.
    Honey ! Take me drunk, i am home !
      zaterdag 4 november 2006 @ 16:27:41 #16
    79273 18konijn
    Rey de Copán
    pi_43235106
    quote:
    Ja, dat mag, maar de maximale maten zijn volgens de nieuwe normen van de Europese Commissie 56 x 45 x 25 cm. Bij sommige airlines zoals de KLM zijn de maximale maten nog kleiner: 55 x 35 x 22. Let ook op het maximale gewicht (12 kg bij KLM).
    It's not a lie, if you believe
      zaterdag 4 november 2006 @ 17:21:26 #17
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_43236640
    Ik vlieg volgende week, ga mij vermaken bij de controles omdat de security check nu nog langer duurt...

Deze regels zijn leuk allemaal, maar creeërt toch echt schijnveiligheid, de scanapparatuur welke wordt gebruikt is wel redelijk, maar niet in vergelijking wat EL AL tot zijn beschikking heeft, DAAR weet je zeker dat je niets verkeerds kan meenemen.
    En niet je flesje water mogen meenemen is natuurlijk van de zotte, dat mag bij EL AL namelijk wel!
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
      zaterdag 4 november 2006 @ 22:12:18 #18
    136666 Relin
    Suomi Powerrrr!
    pi_43245732
    Poehey, nou dit zal de terroristen stoppen hoor!
    Go Hard Or Go Home
    http://www.rp-originals.nl
      Donald Duck held zaterdag 4 november 2006 @ 22:15:08 #19
    46149 __Saviour__
    Superstapelsmoor op Kristel
    pi_43245809
    quote:
    Op zaterdag 4 november 2006 22:12 schreef Relin het volgende:
    Poehey, nou dit zal de terroristen stoppen hoor!
    Het maakt het ze weer iets moeilijker. En da's beter dan niks doen.
    ❤ Rozen zijn rood ❤
    ❤ Viooltjes zijn blauw ❤
    ❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
      zondag 5 november 2006 @ 07:23:56 #20
    111528 Viajero
    Who dares wins
    pi_43252731
    Ik werd op Newark ooit bij security gevraagd of ik een slokje van mijn drinken wilde nemen. Lijkt mij de beste oplossing, als je een flesje chemicalien bij je hebt wordt je er op die manier wel uitgepikt. Als ze dat nou verplichten..

Je hoeft trouwens niet perse in het vliegtuig drinken te kopen, kan ook gewoon na security en voor of bij de gates.
    It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
      zondag 5 november 2006 @ 09:38:43 #21
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_43253100
    quote:
    Op zondag 5 november 2006 07:23 schreef Viajero het volgende:
    Ik werd op Newark ooit bij security gevraagd of ik een slokje van mijn drinken wilde nemen. Lijkt mij de beste oplossing, als je een flesje chemicalien bij je hebt wordt je er op die manier wel uitgepikt. Als ze dat nou verplichten..

Je hoeft trouwens niet perse in het vliegtuig drinken te kopen, kan ook gewoon na security en voor of bij de gates.
    Het 'probleem' op schiphol is dat de security tegenwoordig bij de gate is, dus niet meer direct achter de douane. Als je eenmaal bij de 'gate' bent staat er hooguit een automaat, maar zeker niet altijd!

Dat slokje van je drinken nemen ben ik ook voorstander van, op Bratislava Airport moest dit, niet zo lang na het oppakken van de britse 'terroristen', ook....
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
      zondag 5 november 2006 @ 09:48:58 #22
    55330 ennuik
    Stockholm boppe!
    pi_43253159
    Hoera, ik ga op 6 november vliegen! Is het bekend met hoeveel vertraging men rekening moet houden? Als ik er twee uur van tevoren ben, is dat voldoende?

Verder nog een vraagje: lenzenvloeistof, valt dat onder "medicijnen"?
      Moderator zondag 5 november 2006 @ 12:14:49 #23
    45833 crew  Fogel
    pi_43255479
    quote:
    Op zondag 5 november 2006 09:48 schreef ennuik het volgende:
    Hoera, ik ga op 6 november vliegen! Is het bekend met hoeveel vertraging men rekening moet houden? Als ik er twee uur van tevoren ben, is dat voldoende?

Verder nog een vraagje: lenzenvloeistof, valt dat onder "medicijnen"?
    Volgens de Noorse luchvaartinspectie valt lenzenvloeistof onder medicijnen (en dus mag de fles groter zijn dan 100ml). Maar ik heb voor de zekerheid flesjes van 60 ml aangeschaft, wil niet het risico lopen dat een of andere securitasmafkees de instructies niet begrepen heeft en voor 'de zekerheid' maar alles afpakt..
    pi_43369784
    Nou ik zit dus ook met mijn lenzenvloeistof, hoor zojuist dat het bagageruim geen probleem is dus dat moet goedkomen. ZOuden ze 15 december nog steeds die zakjes uitdelen?Naja anders is het vast wel te kopen.
      Moderator woensdag 8 november 2006 @ 20:24:26 #25
    45833 crew  Fogel
    pi_43371158
    Het baggageruim is geen probleem, maar als je koffer niet met dezelfde vlucht meekomt als jij, of als ie gewoon kwijtraakt onderweg, dan heb je wel een probleem.
      donderdag 9 november 2006 @ 09:52:01 #26
    129025 Delicieux
    Délicieux A Paris
    pi_43386210
    In Frankrijk valt lenzenvloeistof iig niet onder de medicijnen.... Heb gisteren mijn 500ml fles aan de betreffende ambtenaar mogen afgeven.... Ach ja, viel te proberen.... Scheerschuim zit tegenwoordig ook al in spuitbussen van 200ml.... Dus ik zit vandaag op kantoor met een stoppelbaard en een bril op de neus!
    Je venais, je voyais, je devenais fonctionnaire......
    pi_44323961
    Even een kort vraag. Binnenkort ga ik weereens een reisje maken met het vliegtuig. Volgens de laatste regelingen mag je geen fles gevuld met water meenemen, althans niet langs de controle (bepaalde hoeveelheid). Is het wel mogelijk om een leeg flesje mee te nemen, en die daarna op het vliegveld gewoon met water te vullen, of ben je dan ook in overtreding? Ik vind het altijd wel lekker om te drinken wanneer ik zin heb, niet wanneer zij (de crew) toevallig langskomen in het vliegtuig....
    pi_44324022
    Waarom mag je geen fles water meenemen?
    Ja, die met de ballen in de bek.
    pi_44324087
    Volgens mij mag je niet meer dan 30ml vloeibaar meenemen....incl water (ivm terreur). Of zit ik er helemaal naast?
    pi_44324105
    quote:
    Op maandag 11 december 2006 12:06 schreef Biancavia het volgende:
    Waarom mag je geen fles water meenemen?
    Kan je een bom van maken
    Lurf is the message and the message is Lurf
    pi_44324111
    Handbagage en veiligheidsmaatregelen

Vanaf 6 november 2006 gelden voor alle vliegtuigpassagiers binnen de Europese Unie (EU) dezelfde, nieuwe regels voor wat mee mag in de handbagage. Vloeistoffen, gels en spuitbussen in de handbagage mogen alleen in kleine hoeveelheden (max. 100 ml. per stuk) én op de juiste manier verpakt worden meegenomen. Dit geldt voor alle passagiers die vertrekken van, of overstappen op, een luchthaven binnen de Europese Unie.

Dit zijn de regels voor vloeistoffen in uw handbagage:
    1. u kunt alleen nog vloeistoffen en gels meenemen in verpakkingen van niet meer dan 100 milliliter
    2. deze verpakkingen mogen alleen worden meegenomen in een doorzichtige plastic zak
    3. per persoon mag één doorzichtige plastic zak worden meegenomen
    4. de doorzichtige plastic zak mag niet groter zijn dan 1 liter
    5. de doorzichtige plastic zak moet hersluitbaar zijn.

De doorzichtige plastic zak kunt u van huis meenemen. Tijdens de introductieperiode ontvangt u de doorzichtige plastic zak gratis op alle Nederlandse luchthavens.

Wat valt onder de vloeistoffen:
    - water en andere drankjes, soep, siroop sprays
    - parfums spuitbussen, onder druk staande
    - gels, inclusief shampoo en douchegels inclusief scheerschuim, verpakkingen,
    - pasta’s, inclusief tandpasta ander schuim of deodorant
    - crèmes, lotions, zalfjes vloeibaar-vaste mengsels
      maandag 11 december 2006 @ 12:15:28 #32
    79106 mynick
    Wat lach je ??
    pi_44324152
    Vorige week in New York liepen er een hoop mensen gewoon het vliegtuig in met een fles water gekocht na de controle. Dus vullen na de controle moet ook wel kunnen dan lijkt me. Gewoon proberen, als het niet mag hoor je het wel.
    Na lang nadenken tot het pakkende signature `Biertje` gekomen
    pi_44324156
    ik werk op schiphol, en je mag echt geen water meenemen het vliegtuig in! je zal gewoon aan de stewardess moeten vragen of ze dat flesje voor je wilt vullen, in het vliegtuig dus.
    "Sex Is Nice And Pleasure Is Good For You"
    pi_44324164
    Allemachtig.
      maandag 11 december 2006 @ 12:43:38 #35
    144992 DonJuanDeMarco
    Ik wil geen ondertitel
    pi_44324551
    afgelopen zomer ging ik het vliegtuig in met 2 flessen water van 0.5 liter.. niets over gehoord.. was op schiphol..
    pi_44324604
    de regeling is dan ook 6 november in gegaan
    pi_44324804
    Als je na de douane in het taxfree gebied een flesje water koopt mag je dat volgens mij gewoon meenemen. Op die manier kunnen ze er van uit gaan dat er ook écht water in dat flesje zit. In flesjes die je zelf mee neemt kan van alles zitten. Bij het boarden wordt er ook niet meer op gecontroleerd, alleen bij de douane.
    pi_44324978
    Een belachelijke regel. Ik kreeg er ook mee te maken op mijn terugvlucht vanaf Madagascar. Op de heenreis gold de regel nog niet dus kon ik gewoon mijn fles vullen met water en die meenemen. Op de terugreis deed men opeens moeilijk en moest ik het overpakken in mijn andere bagage of leeggooien. Maar ja mijn backpack was al te zwaar (21 kilo) dus dat was ook niet handig.

Strontirrirant want juist in een vliegtuig met droge lucht heb ik altijd veel behoefte aan water. Zeker als de reis 10 uur duurt. Gelukkig kon je in het vliegtuig (Air France) wel water krijgen zoveel je wilde maar dat heb ik ook wel anders meegemaakt. Ik begrijp niet hoe die regel terrorisme tegen moet gaan. Dit is gewoon reizigertje pesten.
    Unox, the worst operating system.
    pi_44325079
    Schijnt alleen te zijn op vluchten van een naar Amerika...

2 weken geleden naar de Dominicaanse Republiek geweest en nergens last van gehad...

Ja m'n aansteker werd in beslag genomen op de terugweg (maar verdween wel in de zak van de douanier daar)
    Lach, en de hele wereld lacht met je mee; snurk en je slaapt alleen...
    [img]http://mypsn.eu.playstation.com/psn/profile/Dengaman.png[/img]
      maandag 11 december 2006 @ 13:30:40 #40
    13347 Nembrionic
    AKQ Fundamentalist
    pi_44325130
    Ik zie het probleem niet zo. Je kunt in het vliegtuig gewoon water krijgen. En het is nog gekoeld ook. Waarom zou je een fles willen kopen?
    - "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
    pi_44325475
    het probleem is in zoveel als het willen drinken wanneer je wilt in het vliegtuig, en er niet telkens om te hoeven vragen.
    pi_44325491
    quote:
    Op maandag 11 december 2006 13:30 schreef Nembrionic het volgende:
    Ik zie het probleem niet zo. Je kunt in het vliegtuig gewoon water krijgen. En het is nog gekoeld ook. Waarom zou je een fles willen kopen?
    Weet je hoe duur drinken is in het vliegtuig?
    Doctor Doom, A Man Of Science Doesn't Believe In Jesus, Why The Fuck Do You!?!
    pi_44325517
    quote:
    Op maandag 11 december 2006 13:30 schreef Nembrionic het volgende:
    Dat kan wel, maar het voelt zo zeurderig om iedere keer als je een slokje water wilt nemen, dat te regelen via een stewardess. Daar komt nog eens bij dat ik betwijfel of de low-cost airlines nu ineens wel gratis dingen gaan verstrekken aan boord. Ik heb graag mijn eigen flesje water bij me.

-edit- Nouja, wat ze hierboven al zeiden eigenlijk. -edit-
    pi_44325557
    quote:
    Op maandag 11 december 2006 13:48 schreef BOKA het volgende:

[..]

Als je met een fatsoenlijke maatschappij vliegt: gratis.

Je mag overigen wél meer vloestoffen meenemen zoals taxfree dranken. Maar die moeten dan op de juiste wijze zijn verzegeld. En die verzegeling mag je ook niet verbreken voor je in het vliegtuig stapt of overstapt.
      maandag 11 december 2006 @ 13:56:58 #45
    13347 Nembrionic
    AKQ Fundamentalist
    pi_44325605
    quote:
    Op maandag 11 december 2006 13:48 schreef BOKA het volgende:

[..]

3 dollar of 3 euro voor een biertje, wijn of sterke drank.
    Water, sappen en frisdranken gratis.

Behalve bij Easyjet maar ook DAAR krijg ik altijd gratis water...
    pi_44332688
    quote:
    Op maandag 11 december 2006 13:23 schreef Schorpioen het volgende:
    Ik begrijp niet hoe die regel terrorisme tegen moet gaan. Dit is gewoon reizigertje pesten.
    Er zijn stoffen die er net zo uit zien als water, maar die *boem!* doen als je ze mixt.
    pi_44332703
    quote:
    Op maandag 11 december 2006 13:28 schreef Dengaman het volgende:
    Schijnt alleen te zijn op vluchten van een naar Amerika...
    Nee hoor, het is juist een Europese maatregel.
    pi_44332778
    quote:
    Op maandag 11 december 2006 13:52 schreef Fixers het volgende:
    Je mag overigen wél meer vloestoffen meenemen zoals taxfree dranken. Maar die moeten dan op de juiste wijze zijn verzegeld. En die verzegeling mag je ook niet verbreken voor je in het vliegtuig stapt of overstapt.
    Die verzegeling is alleen nodig als je overstapt, zodat ze bij de controles op de overstapluchthaven kunnen zien dat het vertrouwd is. Als het een rechtstreekse vlucht is hoeven de dingen die je taxfree koopt niet verzegeld te worden. De luchthaven heeft namelijk als het goed is al gezorgd dat er in het taxfree gebied geen gevaarlijke stoffen verkocht worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-12-2006 18:22:20 ]
    pi_44333068
    3 weken terug nog gevlogen. Leeg flesje in de handbagage meegenomen en na alle controles enzo bij de laatste wc die je tegenkomt voor je t vliegtuig inkomt gewoon gevuld met water. Niks over gehoord. En najah, al zeggen ze er wat van en moet je t inleveren, boeie. Tis maar een flesje water. Gewoon proberen
    pi_44333300
    Als je bij de taxfree een fles water koopt (op Schiphol), vragen ze of je het gelijk opdrinkt, of pas in het vliegtuig. Als je voor het laatste kiest, wordt het in een verzegelde plastic zak gedaan. Die kan je gewoon meenemen in het vliegtuig, en daar leeglebberen
    When in panic or in doubt:
    run in circles, scream and shout
    pi_44333456
    quote:
    Op maandag 11 december 2006 18:18 schreef k_man het volgende:

[..]

Er zijn stoffen die er net zo uit zien als water, maar die *boem!* doen als je ze mixt.
    pfff, verbied dan het mixen
    't gaat om hoe je ermee omgaat
      maandag 11 december 2006 @ 19:46:27 #52
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_44335658
    Kort en bondig, een LEEG flesje water mag wel, slechts 1 keer op een vliegveld (in budapest) werd deze ingenomen, maar mevrouw heeft gelijk klacht aan de broek en inmiddels heb ik al excuses daarvoor ontvangen van de hoofd beveiliging aldaar.

Dat lege flesje kan je dus als je geluk hebt op Schiphol aan de gatevullen met water, als je geluk hebt, want niet iedere gate heeft nog een WC en de daarbij behorende kraan.
    Wat je ook kunt doen is inderdaad een fles water kopen en deze laten verzegelen.

Het is uiteraard een belachelijke maatregel welke het doel volledig voorbijschiet, ik kan / mag / wil niet alle details kwijt, maar laten we het erop houden dat de persoon die de handbagage scant nu op 4 verschillende dingen moet letten.... en de meeste aandacht gaat nu uit naar vloeistoffen, mag jij raden of het vliegen nu veilger wordt.... (M.a.w., de andere 'gevaarlijke' dingen komen nu veel gemakkelijker door de controle heen).
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_44345275
    Ik vind het wel lastig dat je dus ook geen lenzenvloeistof in de handbagage mag meenemen, ja wel 100 ml. Als ik de rest in mijn gewone bagage doe en die raakt zoek is het lastig als je in een minder westers land bent waar ze de vloeistof niet verkopen, of van mindere kwaliteit. Hoe lossen andere lenzendragers dit op?
    En het risico dat een rugzak zoekraakt is zeker aanwezig; dat hadden we nl. bij onze laatste reis nog (gelukkig op de terugreis).
    pi_44345393
    quote:
    Op dinsdag 12 december 2006 00:39 schreef Katinkat het volgende:
    Ik vind het wel lastig dat je dus ook geen lenzenvloeistof in de handbagage mag meenemen, ja wel 100 ml. Als ik de rest in mijn gewone bagage doe en die raakt zoek is het lastig als je in een minder westers land bent waar ze de vloeistof niet verkopen, of van mindere kwaliteit. Hoe lossen andere lenzendragers dit op?
    En het risico dat een rugzak zoekraakt is zeker aanwezig; dat hadden we nl. bij onze laatste reis nog (gelukkig op de terugreis).
    Simpel: Neem daglenzen mee! Zowiezo handig, maar zeker op vakantie!
    Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
    pi_44345423
    quote:
    Op maandag 11 december 2006 19:46 schreef ozzietukker het volgende:
    Kort en bondig, een LEEG flesje water mag wel, slechts 1 keer op een vliegveld (in budapest) werd deze ingenomen, maar mevrouw heeft gelijk klacht aan de broek en inmiddels heb ik al excuses daarvoor ontvangen van de hoofd beveiliging aldaar.

Dat lege flesje kan je dus als je geluk hebt op Schiphol aan de gatevullen met water, als je geluk hebt, want niet iedere gate heeft nog een WC en de daarbij behorende kraan.
    Wat je ook kunt doen is inderdaad een fles water kopen en deze laten verzegelen.

Het is uiteraard een belachelijke maatregel welke het doel volledig voorbijschiet, ik kan / mag / wil niet alle details kwijt, maar laten we het erop houden dat de persoon die de handbagage scant nu op 4 verschillende dingen moet letten.... en de meeste aandacht gaat nu uit naar vloeistoffen, mag jij raden of het vliegen nu veilger wordt.... (M.a.w., de andere 'gevaarlijke' dingen komen nu veel gemakkelijker door de controle heen).
    Inderdaad, en je mag geloof ik totaal max 1 liter meenemen. Als je dan met 4 terroristen gaat dan kun je een bom maken van 4 liter totaal. Lijkt me zat om een vliegtuig mee op te blazen...
    Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
      dinsdag 12 december 2006 @ 04:10:26 #56
    159652 PPAUL
    .de pispot.
    pi_44346977
    haha, ik had gel en deo mee genomen op 11 september eerst van amsterdam naar london, (geen probleem werd er niet uitgehaald) toen kwam ik aan in london en toen werd het er wel uitgevist (had een transfer london singapore) tja wie niet waagt wie niet wint en ik moest toch 6 uur wachten op london dus erg vond ik dat half uurtje wachten ook niet..
    Hesitation means masturbation…
    pi_44347073
    Wel een plastic fles nemen, een glazen kun je kapot maken en de scherven zou je kunnen gebruiken als wapen.
    Geen idee of de gasten bij de douane ook zo nadenken, maar je moet altijd rekening houden met het ergste.
    Op zondag 8 maart 2009 21:38 schreef Danny het volgende:
    fuck de policy. posten die hap!
    pi_44405528
    quote:
    Op dinsdag 12 december 2006 00:45 schreef dahei het volgende:

[..]

Simpel: Neem daglenzen mee! Zowiezo handig, maar zeker op vakantie!
    Ik vraag me af of dat handig is als je langer weg gaat. Nu waren we ook een kleine maand weg; Ik zie me niet met 26 setjes lenzen in mijn tas.
    pi_44405811
    Eigenlijk is het een onzinregeling. Ik moet dus mijn handcreme en mijn handenschoonmaakspul in een apart platic zakje doen wat weer hersluitbaar is.
    Ik heb niets tegen veiligheidsmaatregelen, maar dit doet wat overdreven aan.
    pi_44419097
    Voor korte vluchtjes vind ik het wel een goede maatregel. Liever zou ik zien dat je echt alleen maar het hoogstnoodzakelijk mee mag nemen in de cabine. Als je ziet hoe lang het boarden nu duurt omdat mensen een heel overlevingspakket aan drankjes, hapjes, tijdschriften, cremes en luchtjes meenemen en uitmoeten pakken voor een vlucht van een half uurtje...

Bij low-cost vluchten vind ik het dan ook prima als je direct bij het verlaten van het vliegtuig je bagage meekrijgt, zonder dat die ergens in de ingewanden van de luchthaven moet verdwijnen.

Bij de niet- low-cost airlines en de langere vluchten krijg je toch vrijwel altijd wat te eten of te drinken (en warme doekjes) , dus daar hoef je ook niet moeilijk voor te doen.
    pi_44433141
    quote:
    Op donderdag 14 december 2006 11:00 schreef DutchTrain het volgende:
    Voor korte vluchtjes vind ik het wel een goede maatregel. Liever zou ik zien dat je echt alleen maar het hoogstnoodzakelijk mee mag nemen in de cabine. Als je ziet hoe lang het boarden nu duurt omdat mensen een heel overlevingspakket aan drankjes, hapjes, tijdschriften, cremes en luchtjes meenemen en uitmoeten pakken voor een vlucht van een half uurtje...

Bij low-cost vluchten vind ik het dan ook prima als je direct bij het verlaten van het vliegtuig je bagage meekrijgt, zonder dat die ergens in de ingewanden van de luchthaven moet verdwijnen.

Bij de niet- low-cost airlines en de langere vluchten krijg je toch vrijwel altijd wat te eten of te drinken (en warme doekjes) , dus daar hoef je ook niet moeilijk voor te doen.
    Het is juist rampzalig deze maatregel, ik kan nu niet meer mijn tasje voor korte weekendtrips aan boord meenemen, deze moet ik verplicht inchecken (Aangezien ik ook toiletartikelen mee neem, wel zo handig in het hotel), en sta ik bij terugkomst op schiphol 30 minuten langer op mijn bagage te wachten...
    En de airports zijn nu eenmaal niet ingericht om de bagage gelijk bij het van boord gaan aan de passagier mee te geven, naast dat dit op practische bezwaren stuit.

En zoals eerder gezegd, deze maatregel helpt absoluut niet, het is symptoonbestrijding, én het wordt juist niet veiliger omdat degene achter het scanapparaat op teveel dingen moet letten, dus andere dingen kunnen zo aan de aandacht ontglippen.
    Windowdressing dus.... want ALS je dan de veiligheidsmaatregelen zoals deze wil doorvoeren moet je de Israelische scanmethode gebruiken, maar ja, dat kan niet omdat dat teveel tijd in beslag zal nemen, en te duur zou zijn.. dus deze halfslachtige maatregel slaat nergens op.
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_44452749
    ik heb laatst gevlogen van lyon - mauritius, heen mochten er geen pet-flessen mee. terug weer wel.. hangt denk ik van het land af ofzo.
    pi_44453826
    quote:
    Op maandag 11 december 2006 13:56 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

3 dollar of 3 euro voor een biertje, wijn of sterke drank.
    Water, sappen en frisdranken gratis.

Behalve bij Easyjet maar ook DAAR krijg ik altijd gratis water...
    Maar bij easyjet betaal je dan weer ¤ 5,- voor een biertje
      vrijdag 15 december 2006 @ 18:46:46 #64
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_44464686
    quote:
    Op vrijdag 15 december 2006 12:18 schreef Prego het volgende:
    ik heb laatst gevlogen van lyon - mauritius, heen mochten er geen pet-flessen mee. terug weer wel.. hangt denk ik van het land af ofzo.
    Klopt, je mag bij de vluchten die vertekken vanuit de Europese Unie en vluchten van en naar de Verenigde Staten geen flesje water meer meenemen.
    De reiziger uit bijvoorbeeld Azië of Afrika die daar opstapt en naar de Europese unie vliegt mag dit wel, en zo komen een boel reizigers in de problemen die bijvoorbeeld overstappen op schiphol, die opeens de handbagage die vanuit Singapore wel mee mocht opeens geweigerd wordt....

Ik ben benieuwd of de klachtenprocedure die is gestart door de NATM in verband met gezondheidsrisico's van passagiers voet aan de grond krijgt, want dan zal het wel eens heel snel afgelopen zijn met een (deel) van de regels.
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_44475539
    Zonder mijn eigen water bedenk ik me wel 10x voor ik ga vliegen. Tot nu toe blijkt dat vliegtuigen alleen maar voller worden en boarding trager. Soms moet een vliegtuig een half uur aan de rgond blijven wachten terwijl bijna iedereen al zit omdat het op Schiphol zo'n wachtrij chaos is dat enkele passagiers die bij tijds op Schiphol arriveerder door wachtrij gehijackt ergens vast staan.
    Op zulke moneten zie je de stewardessen met glaasjes en koekjes voor de eerste klas heen en weer rennen, maar economy class mag op een houtje bijten. De lucht is droog in zo'n vliegtuig en de glaasjes die ze eenmaal in de lucht serveren erg klein. Bovendien dan zit je telkens met een uitgeklapte tafel wat de hele overboekte vliegervaring nog claustofobischer maakt.

Geef mij maar een afsluibare fles die aan de zijkant van stoel paraat ligt.
    pi_44479546
    Ik vlieg vrij veel (meer dan wekelijks) en de regels lijken nogal eens willekeurig te zijn. In ieder geval mocht ik na 6 November wel wat meenemen als ik vertrok vanaf verschillende vliegtuigen in Londen,VS en het vliegveld Rotterdam. Volgens mij is de reden dat het vanaf Schiphol niet mag vrij simpel: daar wordt je bagage pas bij de Gate gechecked. Bij die controle mag je geen grote hoeveelheden vloeistoffen hebben en dus geen water. Na die controle kan je echter niks meer kopen.

Het gros van de Europese vliegvelden voert de controle uit voor het tax-free shoppen en dan mag je dus weer alles kopen en meenemen... Ik neem in ieder geval altijd 2 keer 0.5 liter water mee en heb daar enkel bij Schiphol dus niet de mogelijkheid toe gezien...
    "Winners never quit, 'cause quitters never win"
    "Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
      Moderator zaterdag 16 december 2006 @ 12:51:48 #67
    45833 crew  Fogel
    pi_44479685
    quote:
    Op zaterdag 16 december 2006 12:44 schreef Drive-r het volgende: Volgens mij is de reden dat het vanaf Schiphol niet mag vrij simpel: daar wordt je bagage pas bij de Gate gechecked.
    Dat is niet zo voor vluchten binnen Europa. 1 vloeistofcheck (vanuit de vertrekhal of als je uit het niet-Schengengebied komt) bij het betreden van het Schengengebied en daarna niet meer.
      Moderator zaterdag 16 december 2006 @ 12:54:37 #68
    45833 crew  Fogel
    pi_44479737
    Op het vliegveld van Madrid boeit het ze niet zo trouwens, een niet-hersluitbare 6 literzak is geen probleem en een gesloten fles water vonden ze ook best. (vlucht van Madrid-Amsterdam afgelopen donderdag)
    pi_44479777
    quote:
    Op zaterdag 16 december 2006 12:51 schreef Fogel het volgende:

[..]

Dat is niet zo voor vluchten binnen Europa. 1 vloeistofcheck (vanuit de vertrekhal of als je uit het niet-Schengengebied komt) bij het betreden van het Schengengebied en daarna niet meer.
    Da's dus niet helemaal waar, volgens mij. Ik vlieg in ieder geval ook binnen Europa vanaf Schiphol (vorig weekend nog) en werd ook gewoon gecontroleerd bij de Gate. Blijkbaar vliegt niet alles vanaf het Schengengebied, ben daar zelf in ieder geval nog nooit geweest?
      Moderator zaterdag 16 december 2006 @ 14:56:36 #70
    45833 crew  Fogel
    pi_44482508
    quote:
    Op zaterdag 16 december 2006 12:56 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Da's dus niet helemaal waar, volgens mij. Ik vlieg in ieder geval ook binnen Europa vanaf Schiphol (vorig weekend nog) en werd ook gewoon gecontroleerd bij de Gate. Blijkbaar vliegt niet alles vanaf het Schengengebied, ben daar zelf in ieder geval nog nooit geweest?
    Als jou vluchten naar de UK gaan dan zijn daar speciale regels voor, al ligt het in het Schengengebied/EU. Sinds de invoering van de nieuwe regels ben ik van Schiphol naar Trondheim en Madrid gevlogen, bij beiden alleen controle gehad net na het inchecken of bij passering tussen niet-Schengen -> Schengen (de andere kant op laat je alleen je paspoort zien en boeit het niet wat je bij je hebt). Passering niet-Schengen naar Schengen is bij die vluchten normaal gesproken niet nodig, maarja, het Mercure hotel ligt bij de F/G gate, en dat is in niet-Schengen en om dan verder naar Trondheim te kunnen moet je weer door de controle.
    pi_44503246
    quote:
    Op zaterdag 16 december 2006 14:56 schreef Fogel het volgende:

[..]

Als jou vluchten naar de UK gaan dan zijn daar speciale regels voor, al ligt het in het Schengengebied/EU. Sinds de invoering van de nieuwe regels ben ik van Schiphol naar Trondheim en Madrid gevlogen, bij beiden alleen controle gehad net na het inchecken of bij passering tussen niet-Schengen -> Schengen (de andere kant op laat je alleen je paspoort zien en boeit het niet wat je bij je hebt). Passering niet-Schengen naar Schengen is bij die vluchten normaal gesproken niet nodig, maarja, het Mercure hotel ligt bij de F/G gate, en dat is in niet-Schengen en om dan verder naar Trondheim te kunnen moet je weer door de controle.
    Ook naar Geneve, maar goed, warschijnlijk passen niet alleen vluchten op de pier binnen het Schengen gebied ofzo? Wel interessant om te weten.
      Moderator zondag 17 december 2006 @ 12:54:05 #72
    45833 crew  Fogel
    pi_44503675
    Als jij echt het verschil niet weet tussen het Schengen en het niet-Schengengebied op Schiphol terwijl je claimt meer dan wekelijks te vliegen, begin ik me af te vragen of je überhaupt ooit op Schiphol geweest bent...
    pi_44504761
    quote:
    Op zondag 17 december 2006 12:54 schreef Fogel het volgende:
    Als jij echt het verschil niet weet tussen het Schengen en het niet-Schengengebied op Schiphol terwijl je claimt meer dan wekelijks te vliegen, begin ik me af te vragen of je überhaupt ooit op Schiphol geweest bent...
    Ik vlieg niet wekelijks op Schiphol... Maar goed, ik herinner me zoiets van een tijdje geleden, maar da's echt een paar jaar terug. Ik let blijkbaar niet genoeg op

PS: Welke gates heb je het dan over? Ik neem aan het gedeelte richting B en C?
    pi_44508363
    quote:
    Op zondag 17 december 2006 12:54 schreef Fogel het volgende:
    Inderdaad en het verschil tussen Schengen en EU is er ook nog. UK is wel EU maar geen Schengen.
    pi_44508381
    quote:
    Op zondag 17 december 2006 13:29 schreef Drive-r het volgende:

PS: Welke gates heb je het dan over? Ik neem aan het gedeelte richting B en C?
    Bill Gates?
      zondag 17 december 2006 @ 15:12:16 #76
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_44508409
    Wat je wel mag doen, 10 flesjes van 100 ml meenemen, die dan nog net in de daarvoor bestemde plastic zakken passen. Het is wel even zoeken naar die flesjes denk ik, trouwens.

Echt, begin er niet over hoe belachelijk deze regeling is.
    quote:
    Op maandag 11 december 2006 12:15 schreef mynick het volgende:
    Vorige week in New York liepen er een hoop mensen gewoon het vliegtuig in met een fles water gekocht na de controle. Dus vullen na de controle moet ook wel kunnen dan lijkt me. Gewoon proberen, als het niet mag hoor je het wel.
    De regels gelden nog binnen de EU. Ook voor overstappers van New York naar Beijing die even in Amsterdam of Frankfurt over stappen. Die mogen hun dure whiskey van JFK dus even gauw leegdrinken of wegsodemieteren en opnieuw, maar dan verzegeld, kopen.

[ Bericht 36% gewijzigd door Yildiz op 17-12-2006 15:19:59 ]
    Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
    pi_44509893
    quote:
    Op donderdag 14 december 2006 11:00 schreef DutchTrain het volgende:

Deze debiele maatregelen helpen meteen het online inchecken van Ryanair om zeep. Als je én alles in je tas wil krijgen én wil voldoen aan al deze maatregelen, gaat je dat niet of nauwelijks lukken. De zin om nog even snel een vlucht te boeken gaat op deze manier snél over. 'Ow, meneer, die tas is net te groot'. 'Ja maar daar zitten m'n camera en toebehoren in'. 'Niks mee te maken, dat mag niet in de handbagage, want te groot'. Blablabla....

De lol gaat er snel vanaf zo.
    pi_44515794
    Dan zal ik dus voor mijn lenzen de vloeistof overdoen in 3 flesjes van 100ml.; dat mag dan wel mee in een doozichtige plastic zak.
    pi_44515971
    quote:
    Op zaterdag 16 december 2006 12:54 schreef Fogel het volgende:
    Op het vliegveld van Madrid boeit het ze niet zo trouwens, een niet-hersluitbare 6 literzak is geen probleem en een gesloten fles water vonden ze ook best. (vlucht van Madrid-Amsterdam afgelopen donderdag)
    Bij mij namen ze mijn deo in beslag in Madrid, eikels. Straks zijn ballonnen zeker ook verboden omdat je die kan opblazen??
      zondag 17 december 2006 @ 19:40:16 #80
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_44515974
    quote:
    Op zondag 17 december 2006 19:35 schreef Katinkat het volgende:
    Dan zal ik dus voor mijn lenzen de vloeistof overdoen in 3 flesjes van 100ml.; dat mag dan wel mee in een doozichtige plastic zak.
    Officieel mag je per soort maar 1 flesje / tube van maximaal 100 ml meenemen.

Ik zeg officieël, omdat ik niet het idee heb dat de G4S controlemensjes overal over willen zeuren, ze hebben al genoeg kwade mensen met onbegrip voor zich.
    Aan de andere kant helpt deze controle niks, mijn Thaise producten met enkel thais lettertype erop mochten gewoon door de controle heen, hoewel ze nu niet kunnen controleren wat er in zit, het NL flesje water mocht alleen leeg mee....
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
      Moderator zondag 17 december 2006 @ 20:18:07 #81
    45833 crew  Fogel
    pi_44517515
    Lenzenvloeistof valt buiten de 100ml grens omdat het als 'medicijn' gezien wordt. Alleen zou het dan wel voor kunnen komen dat je even moet demonstreren dat je dat spul in je oog wil hebben.

Een collega heeft een 240ml fles door de controle gekregen in Trondheim, Oslo en Brussel, maar in Kopenhagen wilde ze het afpakken. Hij protesteerde -uiteraard- en wees die controlepersoon erop dat lenzenvloeistof onder medicijnen valt. Dat was OK (na 'overleg' met een andere controlepersoon), maar hij moest wel even demonstreren dat het echt lenzenvloeistof was... hij heeft een paar druppels in een oog gedaan en toen mocht hij verder, met fles.
    pi_44517808
    quote:
    Op zondag 17 december 2006 20:18 schreef Fogel het volgende:
    Lenzenvloeistof valt buiten de 100ml grens omdat het als 'medicijn' gezien wordt. Alleen zou het dan wel voor kunnen komen dat je even moet demonstreren dat je dat spul in je oog wil hebben.

Een collega heeft een 240ml fles door de controle gekregen in Trondheim, Oslo en Brussel, maar in Kopenhagen wilde ze het afpakken. Hij protesteerde -uiteraard- en wees die controlepersoon erop dat lenzenvloeistof onder medicijnen valt. Dat was OK (na 'overleg' met een andere controlepersoon), maar hij moest wel even demonstreren dat het echt lenzenvloeistof was... hij heeft een paar druppels in een oog gedaan en toen mocht hij verder, met fles.
    Hm, goeie tip! Ik reis nu steeds met van die 100ml flesje van alles (deo, gel, etc..), die koop je volgens mij in Nederland ook gewoon bij elke Kruidvat. Maar goed, vorige keer snel lensenvloeistof in mijn koffertje gedaan en dat werd wel ingenomen. Ik heb verder ook niet geprotesteerd, dacht dat ze wel gelijk hadden, is mij altijd verteld dat je alleen genoeg vloeistof voor de reis mee mag nemen (dat geldt officieel namelijk ook voor medicijnen). Kijken of ik hier in het vervolg mee weg kom...
      Moderator zondag 17 december 2006 @ 20:37:26 #83
    45833 crew  Fogel
    pi_44518295
    quote:
    Op zondag 17 december 2006 20:25 schreef Drive-r het volgende:

[..]
    is mij altijd verteld dat je alleen genoeg vloeistof voor de reis mee mag nemen (dat geldt officieel namelijk ook voor medicijnen). Kijken of ik hier in het vervolg mee weg kom...
    Zolang lenzenvloeistof heel moeilijk te verkrijgen is in verpakkingen van onder de 100ml, kunnen ze moeilijk gaan argumenteren dat er teveel in de fles past...
    Officieel geldt ook voor kindervoeding dat je alleen genoeg mee mag nemen voor de vliegreis, maar daar deden ze zowel in Trondheim als op Schiphol niet moeitlijk over. (Ik antwoordde in Trondheim op de vraag "heb je echt al die kindervoeding nodig?" "In principe op de vlucht niet, maar ik moet na de landing nog een eind verderreizen". "OK, loop maar door". Op Schiphol vroegen ze niet eens wat. En ja, ik had een kind bij me, voordat we daar vragen over krijgen )
    pi_44518545
    quote:
    Op zondag 17 december 2006 20:37 schreef Fogel het volgende:

[..]

Zolang lenzenvloeistof heel moeilijk te verkrijgen is in verpakkingen van onder de 100ml, kunnen ze moeilijk gaan argumenteren dat er teveel in de fles past...
    Officieel geldt ook voor kindervoeding dat je alleen genoeg mee mag nemen voor de vliegreis, maar daar deden ze zowel in Trondheim als op Schiphol niet moeitlijk over. (Ik antwoordde in Trondheim op de vraag "heb je echt al die kindervoeding nodig?" "In principe op de vlucht niet, maar ik moet na de landing nog een eind verderreizen". "OK, loop maar door". Op Schiphol vroegen ze niet eens wat. En ja, ik had een kind bij me, voordat we daar vragen over krijgen )
    He, je hoeft je niet te schamen, ben zelf ook verslaafd aan die lekker potjes pap

Lensenvloeistof is trouwens juist makkelijk te krijgen in kleine verpakking, ik krijg het elke keer standaard bij een pakket. Maar goed, het is wel irritant als je er elke keer aan moet denken. Bij ons op het werk laten ze nu steeds vaker alles klaar leggen door het hotel waar we heen gaan, zodat we niet zonder dit soort spullen zitten, maar echt makkelijker wordt het er allemaal niet op...
      Moderator zondag 17 december 2006 @ 21:10:58 #85
    45833 crew  Fogel
    pi_44519672
    Een flesje Lenzenvloeistof X met hotelbranding erop zou ik echt niet willen gebruiken. Lenzenvloeistof wat niet 'mijn merk' is, wil ik niet in mijn ogen...

Voor mijn harde lenzen heb ik overigens flesjes van 60ml gevonden. Zit nu standaard in een goedgekeurde plastic zak in mijn laptoptas.
    pi_44519726
    quote:
    Op zondag 17 december 2006 21:10 schreef Fogel het volgende:
    Een flesje Lenzenvloeistof X met hotelbranding erop zou ik echt niet willen gebruiken. Lenzenvloeistof wat niet 'mijn merk' is, wil ik niet in mijn ogen...

Voor mijn harde lenzen heb ik overigens flesjes van 60ml gevonden. Zit nu standaard in een goedgekeurde plastic zak in mijn laptoptas.
    Niet zozeer hotel merk, je vraagt gewoon of ze een flesje van je eigen vloeistof klaar kunnen zetten. Niet zo'n grote moeite en tegenwoordig vragen wel meer mensen het... Aan de andere kant heb ik al van alles als vloeistof gehad, niet zo gevoelig voor
      zondag 17 december 2006 @ 23:46:15 #87
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_44525179
    Je mag water dat NA de douane is gekocht gewoon meenemen. Goed, je bent dan wel weer 3 euro voor een fles water kwijt, maar dan heb je tenminste een halve liter water zonder gezeik, en ach.... 3 euro op de prijs van een ticket is ook niets natuurlijk.
    Proud to be American. Hier woon ik.
    "Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
    -
    "Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
      maandag 18 december 2006 @ 18:32:56 #88
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_44545518
    quote:
    Op zondag 17 december 2006 23:46 schreef maartena het volgende:
    Je mag water dat NA de douane is gekocht gewoon meenemen. Goed, je bent dan wel weer 3 euro voor een fles water kwijt, maar dan heb je tenminste een halve liter water zonder gezeik, en ach.... 3 euro op de prijs van een ticket is ook niets natuurlijk.
    Ja mag ook een lege (water) fles vullen en na de security controle indien mogelijk nog vullen.

Op schiphol is dat echer niet bij elke gate mogelijk, omdat niet overal een wc is bij de gate welke zich achter de security controle bevindt! (Bij het niet-schengen gedeelte dan).
    Je mag inderdaad ook een fles water a 1,50 kopen en deze in laten sealen en gesealed door de security nemen, alleen gaat dit allemaal voorbij aan het feit dat dit een belachelijke regel is.
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_44557863
    Het zijn vage regels. Mijn halfvolle voetencreme moest ik inleveren (het was een tube van 150 ml geloof ik en dat was te groot), maar mijn mini-deo (echt vloeibaar) vergat ik uit mijn handbagage te halen en daar zeiden ze dan weer niets over.
    Ik blijf het een vage regel vinden.

Owja, het lege flesje vullen na de douane was geen probleem.
    pi_44580886
    Je kan toch een fles water op de luchthaven kopen, en dat laten verzegelen.
    Amstelveen de beste
    pi_44597135
    http://www.telegraaf.nl/b(...)vliegveld.html?p=3,3 :
    quote:
    Marsepein niet door controle op vliegveld

Echte decembercadeaus als foie gras of marsepein komen op de luchthaven van Brussel dezer dagen niet meer door de controle. Ze worden beschouwd als kneedbare pasta en vallen daarmee, net als vloeistoffen, onder de strengere regels voor handbagage in vliegtuigen.

Dat meldde de Waalse krant La Dernière Heure woensdag. Ook potten met honing, chocopasta, jam en mayonaise komen vaak voor op de lijst van in beslag genomen producten. De goederen worden in de dagen voor kerst niet vernietigd, maar geschonken aan liefdadigheidsorganisaties.
    De wereld is gek geworden . "Hier, alsjeblieft hulpbehoevende, Je krijgt een bom van me." DFus je jat eigendommen van reizigers omdat het potentieel gevaarlijk is en vervolgens geef je het doodleuk aan de armen en anderen???? Gebeurt dat met die whiskey en andeer dure drank ook??? Zal ook wel niet vernietigd worden.

Maak de reiziger nog maar wat banger met die achterlijke regels!
      Donald Duck held woensdag 20 december 2006 @ 13:48:16 #92
    46149 __Saviour__
    Superstapelsmoor op Kristel
    pi_44597189
    De nieuwe regels zijn duidelijk. Dus dat gewoon niet meenemen, kunnen ze het ook niet afpakken.
    ❤ Rozen zijn rood ❤
    ❤ Viooltjes zijn blauw ❤
    ❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
    pi_44597206
    quote:
    Op woensdag 20 december 2006 13:48 schreef __Saviour__ het volgende:
    De nieuwe regels zijn duidelijk. Dus dat gewoon niet meenemen, kunnen ze het ook niet afpakken.
    Vernietig het dan ook! Als je de beoordeling wel/niet terroristisch later prima kunt doen, kan dat ook aan de gate. Heel simpel.
      Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 20 december 2006 @ 13:58:15 #94
    13151 crew  Rewimo
    pi_44597456
    Ik kreeg gelukkig vandaag een 60ml flesje vloeistof bij mijn nieuwe lenzen. Gewoon even om vragen bij je opticien dus, ze zijn er wel Vrijdag vliegen we naar Portugal en ik vind het toch wel een prettig idee om vloeistof in mijn handbagage te kunnen meenemen.
    Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
    <a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
    pi_44597717
    quote:
    Op woensdag 20 december 2006 13:46 schreef Roel_Jewel het volgende:
    http://www.telegraaf.nl/b(...)vliegveld.html?p=3,3 :
    De wereld is gek geworden . "Hier, alsjeblieft hulpbehoevende, Je krijgt een bom van me." DFus je jat eigendommen van reizigers omdat het potentieel gevaarlijk is en vervolgens geef je het doodleuk aan de armen en anderen???? Gebeurt dat met die whiskey en andeer dure drank ook??? Zal ook wel niet vernietigd worden.

Maak de reiziger nog maar wat banger met die achterlijke regels!
    Je kan toch gedurende de vlucht toch wel heel even zonder je Kerstcadeaus? Of wil je per sé met een pot chocoladepasta op schoot zitten?

Ik begrijp die mensen ook niet die niet een uurtje zonder hun flesje water kunnen. Hoe functioneren die in het dagelijks leven?

Hoe moeilijk is het nou om gewoon de regels te volgen en alles wat je niet als handbagage mee mag nemen in de ruimbagage te stoppen
    pi_44599496
    Het is gewoon verdomde irritant om bij elk dingetje te moeten afvragen 'mag het mee?', 'is het niet te groot?', 'past 't in dat geweldige plastic zakje? ' enzovoort. Dan gaat de lol om nog ff snel wat te boeken er snel vanaf. Vraag me af of ik m'n camera nog in de handbagage mag meenemen. Die gaat dus never nooit in de ruimbagage .
    pi_44599892
    quote:
    Op woensdag 20 december 2006 15:10 schreef Roel_Jewel het volgende:
    Het is gewoon verdomde irritant om bij elk dingetje te moeten afvragen 'mag het mee?', 'is het niet te groot?', 'past 't in dat geweldige plastic zakje? ' enzovoort. Dan gaat de lol om nog ff snel wat te boeken er snel vanaf. Vraag me af of ik m'n camera nog in de handbagage mag meenemen. Die gaat dus never nooit in de ruimbagage .
    Dat kun je toch omdraaien in: "Wat heb ik absoluut nodig in die x uur dat ik op die stoel zit in het vliegtuig? "

En ja, een camera zou je op sommige vluchten inderdaad liever niet in de ruimbagage stoppen, maar als ik nu weer zag waar sommige mensen mee liepen te slepen op een vlucht van een nog geen 2 uur naar Marseille...
      woensdag 20 december 2006 @ 18:00:22 #98
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_44604374
    Maar wat ik niet snap: die vloeibare spullen die je na de douane koopt worden verzegeld, omdat je ze IN het vliegtuig niet mag openen (dat sealen is toch niet alleen voor de security?!). Waarom zou je dan wél zelf een flesje water mogen vullen?

Ik heb me er maar bij neergelegd dat er geen logica in te ontdekken is...

Overigens suggereerde iemand hier dat weinig bagage op korte vluchten de norm zou moeten zijn. Ook ik vind het idioot om voor een uurtje je hele beauticase mee te nemen, maar een trolly is wél handig (en zó opgeborgen, als je tenminste niet op het laatste moment aan komt hollen). Daarbij: als ik overstap van een verre vlucht heb ik óók veel bij me!
    Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
      woensdag 20 december 2006 @ 18:04:07 #99
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_44604489
    quote:
    Op maandag 18 december 2006 18:32 schreef ozzietukker het volgende:
    Op schiphol is dat echer niet bij elke gate mogelijk, omdat niet overal een wc is bij de gate welke zich achter de security controle bevindt! (Bij het niet-schengen gedeelte dan).
    Volgens mij zijn er ALTIJD WC's te vinden na de security controles etc.... Je kunt als je op je vliegtuig zit te wachten gewoon naar de WC als dat moet. Zou ook een beetje raar zijn als dat niet het geval was......
    Proud to be American. Hier woon ik.
    "Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
    -
    "Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
    pi_44604569
    Ik moest begin dit jaar al mijn blikje cola en flesjes water enzo openmaken voor ik in het vliegtuig stapte. Dan snuffelen ze eraan en was het goed.
      Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 20 december 2006 @ 18:16:33 #101
    13151 crew  Rewimo
    pi_44604769
    Ik kreeg vandaag bij de opticien keurig een flesje van 60mm extra mee toen ik uitlegde dat ik een flesje nodig had voor op reis
    pi_44605010
    quote:
    Op woensdag 20 december 2006 14:07 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Je kan toch gedurende de vlucht toch wel heel even zonder je Kerstcadeaus? Of wil je per sé met een pot chocoladepasta op schoot zitten?
    Ik zou 'm niet graag in mijn ruimbagage doen. Bagage wordt niet altijd even lieftallig behandeld en ik heb niet zo heel veel behoefte aan chocoladepasta en glas in mijn kleding.
    quote:
    Ik begrijp die mensen ook niet die niet een uurtje zonder hun flesje water kunnen. Hoe functioneren die in het dagelijks leven?
    Die mensen hebben vast altijd een flesje water bij zich. Overigens is de vlucht dan misschien maar een uurtje, je moet wel je flesje water inleveren voordat je door de douane heen gaat. En ook als je dat op het laatste moment doet, is dat toch minstens een half uur voor het opstijgen. En hoe lang zit je soms wel niet in het vliegtuig voordat je kunt opstijgen? En na het landen ben je ook niet direct het vliegtuig uit en heb je ook niet direct je bagage weer te pakken.
    Kortom: het is wel iets meer dan een uurtje. Het kan heel goed zijn dat jij niet zoveel behoefte hebt aan water, maar dat wil niet zeggen dat dat voor andere mensen ook op gaat.
    quote:
    Hoe moeilijk is het nou om gewoon de regels te volgen en alles wat je niet als handbagage mee mag nemen in de ruimbagage te stoppen
    Ik heb helemaal niets tegen regels en wil ze best opvolgen, maar ze worden niet consequent toegepast (mijn miniflesje deodorant werd namelijk niet gezien door de dames en heren van de douane in Eindhoven en Pisa) en hoe weten zij nou dat ik geen kneedbom in mijn flesje handcreme heb gestopt? Hoeveel schiet je dan eigenlijk op met die nieuwe regels?
      woensdag 20 december 2006 @ 18:53:10 #103
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_44605301
    quote:
    Op woensdag 20 december 2006 18:27 schreef Liejannuh het volgende:

...

Ik heb helemaal niets tegen regels en wil ze best opvolgen, maar ze worden niet consequent toegepast (mijn miniflesje deodorant werd namelijk niet gezien door de dames en heren van de douane in Eindhoven en Pisa) en hoe weten zij nou dat ik geen kneedbom in mijn flesje handcreme heb gestopt? Hoeveel schiet je dan eigenlijk op met die nieuwe regels?
    dat ze jouw flesje niet hebben gezien is niet zo verwonderlijk.... Op dit moment moet de persoon (en dit is er maar 1) die acher het scanapparaat zit op 4 verschillende 'gevaarlijke' groepen letten. De ervaring leert nu eenmaal dat dat niet mogelijk is, je kan de aandacht maar op enkele dingen vestigen!

En zolang ze de Israelische methode niet gebruiken, welke standaard 2 a 3 mensen achter de scanner hebben, en wat ze niet vertrouwen handmatig met een ander soort scanner nog een keer controleren, hebben deze controles absoluut geen zin, en is het windowdressing. (Het verbieden van het flesje water blijft voor mij een heikel punt, bij EL AL mag dit ook mee, en het is echt heel eenvoudig te controleren of het nu wel of geen water is).
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
      woensdag 20 december 2006 @ 18:58:47 #104
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_44605403
    quote:
    Op woensdag 20 december 2006 18:04 schreef maartena het volgende:

[..]

Volgens mij zijn er ALTIJD WC's te vinden na de security controles etc.... Je kunt als je op je vliegtuig zit te wachten gewoon naar de WC als dat moet. Zou ook een beetje raar zijn als dat niet het geval was......
    Er zijn echt niet overal WC's hoor, goed voorbeeld is de H-pier, waar vele budgetairlines van vertrekken, en waar veel mensen overigens ook graag met alleen handbagage reizen wat nu niet meer mogelijk is, na de security controle is daar geen WC meer, dus ben je veroordeeld toch het wachten voor de WC totdat je in het vliegtuig zit. (Of je moet uit het gecheckte gedeelte van de gate gaan, naar de WC die op de gang zit, en weer terug door de security controle).
    (Mijn lege waterfles mocht overigens gewoon mee, maar ja, daar heb je zo weinig aan dan he )

Ook bij de D, E en F pieren achteraan in de terminal is na de gate security check (waar wordt gecontroleerd op de vloeibare middelen) geen WC, wel is het zo dat bij vele lange afstandsvluchten gelukkig van de gate gebruik wordt gemaakt waar wel een WC is, gelukkig maar omdat je lang voor vertrek aanwezig moet zijn, en dus tijdens het wachten gewoon naar de WC kunt gaan.
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_44609494
    quote:
    Op woensdag 20 december 2006 18:27 schreef Liejannuh het volgende:
    Kortom: het is wel iets meer dan een uurtje.
    Ik bedoelde dan ook de tijd die je logischerwijs zonder water zou moeten doen; van het moment van de gate-security (die er op sommige luchthaven niet eens is) tot het moment dat de in-flight service begint.

tevens after-merge-topickick voor myAT-users

[ Bericht 6% gewijzigd door DutchTrain op 20-12-2006 21:27:38 ]
      Moderator woensdag 20 december 2006 @ 22:14:36 #106
    45833 crew  Fogel
    pi_44611840
    Als je veel zweet en dus meer dan 100ml vocht in de kleding hebt zitten, moet je dan je kleding in een plasitc zakje proppen?
    pi_44612411
    quote:
    Op woensdag 20 december 2006 22:14 schreef Fogel het volgende:
    Als je veel zweet en dus meer dan 100ml vocht in de kleding hebt zitten, moet je dan je kleding in een plasitc zakje proppen?
    Nou, dat zou best wel eens de volgende regeling kunnen worden. Je kunt natuurlijk best materialen verwerken in je kleding die in combinatie met vocht en een beetje deospray en wat kruimels van je sultana's tot een explosieve substantie kunnen komen.
    Zul je zien dat je straks allemaal in je blote kont het vliegtuig in moet. Ik weet niet of ik dan nog durf te vliegen hoor.
    pi_44612547
    quote:
    Op woensdag 20 december 2006 22:28 schreef Liejannuh het volgende:
    Zul je zien dat je straks allemaal in je blote kont het vliegtuig in moet.
    Zetten ze de verwarming wat hoger en bouwen ze er houten bankjes in.
      Moderator woensdag 20 december 2006 @ 22:40:18 #109
    45833 crew  Fogel
    pi_44612882
    Was er niet al een airline waar je naakt moet vliegen? (begint een beetje offtopic te gaan, maar OK)
    pi_44613051
    quote:
    Op woensdag 20 december 2006 22:40 schreef Fogel het volgende:
    Was er niet al een airline waar je naakt moet vliegen? (begint een beetje offtopic te gaan, maar OK)
    http://www.naked-air.com
    quote:
    Did everyone have to get naked before they got on the plane?
    NO, because everybody knows that it's way too cold in the terminal building.
    Niet helemaal veilig dus
      Moderator woensdag 20 december 2006 @ 22:46:24 #111
    45833 crew  Fogel
    pi_44613103
    quote:
    Op woensdag 20 december 2006 22:44 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

http://www.naked-air.com
    Ze zijn de tijd ver vooruit
      Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 21 december 2006 @ 08:08:05 #112
    13151 crew  Rewimo
    pi_44619230
    Vandaag ingecheckt bij Transavia. Flesje water van 500ml kost aan boord 2 euro
    pi_44677589
    Misschien stomme vraag maar echt duidelijk staat het er niet: boeken, vast voedsel en je mp3 speler (en dat lege flesje ) mogen wel mee in je handbagage? En medicijnen, heb je daarvoor een doktersverklaring nodig om die mee te nemen?
    pi_44677636
    quote:
    Op zaterdag 23 december 2006 10:50 schreef Pandorah het volgende:
    Misschien stomme vraag maar echt duidelijk staat het er niet: boeken, vast voedsel en je mp3 speler (en dat lege flesje ) mogen wel mee in je handbagage? En medicijnen, heb je daarvoor een doktersverklaring nodig om die mee te nemen?
    Mijn boterhammen, boeken en mp3-speler konden vorige week gewoon mee.
    Net zoals mn laptop en fototoestel. Je hebt wel kans dat je moet aantonen dat ze functioneren.
      Moderator zaterdag 23 december 2006 @ 13:12:30 #115
    45833 crew  Fogel
    pi_44680115
    quote:
    Op zaterdag 23 december 2006 10:50 schreef Pandorah het volgende:
    Ja.
    Voor medicijnen kan je een kopie van het recept meenemen. Tenzij het 'zware' medicijnen zijn, dan moet je bij je apotheek zo'n medicijnenpaspoort (niet zeker of dat de echte naam ervoor is) halen.
    pi_44687932
    quote:
    Op zaterdag 23 december 2006 13:12 schreef Fogel het volgende:

Ja.
    Voor medicijnen kan je een kopie van het recept meenemen. Tenzij het 'zware' medicijnen zijn, dan moet je bij je apotheek zo'n medicijnenpaspoort (niet zeker of dat de echte naam ervoor is) halen.
    Ja, dat dacht ik ook al. Maar goed, dat is nu niet meer voor Kerst te regelen. We gaan maar domme Nederlander spelen want in de folder staat wel dat je medicijnen mag meenemen maar niet dat je een doktersverklaring nodig hebt .
    pi_44726491
    Ik denk dat het etiket op het medicijndoosje ook goed is, als dat overeenkomt met je paspoortnaam. Voor verre reizen neem ik altijd een medicijnpaspoort mee, zodat ze weten dat het geen drugs zijn.
    pi_45580534
    http://www.nu.nl/news/952(...)lt_bagageregels.html :
    quote:
    Topman Schiphol hekelt bagageregels

Uitgegeven: 22 januari 2007 06:32

AMSTERDAM - Luchthaven Schiphol kampt dagelijks met problemen vanwege de nieuwe bagageregels. Oponthoud bij de veiligheidscontroles en boze passagiers zijn tweeënhalve maand na invoering van de regels nog aan de orde van de dag. Dat zegt operationeel directeur Ad Rutten van Schiphol in Luchtvaartnieuws.nl.

Rutten pleit voor een aanpassing van de regels en wil overgaan op steekproeven. "Alleen dan wel op basis van goed vooronderzoek. Bijvoorbeeld door passagiers eruit te lichten waarover twijfels bestaan. Of extra controleren bij risicovluchten."

De nieuwe Europese bagageregels traden op 6 november in werking. Passagiers mogen nog maar op zeer beperkte schaal vloeistoffen meenemen. Volgens Rutten is de huidige situatie niet veel beter dan kort na de invoering van de scherpere controles.

"Meestal zie je bij nieuwe regels dat na een paar maanden de problematiek afneemt. Maar dat geldt niet voor de bagageregels. Dat is nog steeds een probleem, elke dag opnieuw. Een nieuwe regel die de afmetingen van handbagage aan banden moet leggen, gaat op 1 mei in. "De situatie wordt daardoor nog complexer", zegt Rutten

Schiphol is een echte transferluchthaven en concurreert met andere luchthavens op snelle overstaptijden, stelt Rutten. "Opstoppingen bij veiligheidscontroles kunnen we daarbij niet gebruiken." Volgens Rutten worden op Schiphol de EU-regels beter nageleefd dan op andere grote Europese luchthavens. "Wij worden in Nederland erg streng in de gaten gehouden, in andere landen is dat wellicht minder het geval."

Pindakaas

Rutten snapt goed waarom passagiers soms in verwarring raken. "Een pakje smeerbare kaas wordt als vloeistof gezien en mag de cabine niet in. Een Edammer is echter geen enkel probleem. De pot pindakaas moet eruit, maar duizend boterhammen met pindakaas kan je zo meenemen. Dat valt bijna niet uit te leggen."
    pi_45580647
    quote:
    De pot pindakaas moet eruit, maar duizend boterhammen met pindakaas kan je zo meenemen. Dat valt bijna niet uit te leggen."
    Dat valt niet uit te leggen.
    quote:
    Een nieuwe regel die de afmetingen van handbagage aan banden moet leggen, gaat op 1 mei in.
    Wtf? Wat is eigenlijk de échte reden van deze debiele beperkingen? Volgens mij heeft 't niets meer met terrorisme te maken . Of hebben de regeltjesverzinners de illusie dat een terrorist met een bom van 2 bij 1 meter komt aanzetten ofzo? Zorg voor fatsoenlijke apparatuur waar bagage doorheen gaat. Dat lijkt me iets belangrijker dan de afmetingen nog maar weer es te gaan beperken . Mss dat passagiers dan ook begrip voor de maatregelen kunnen opbrengen.
    pi_45580679
    quote:
    [..]
    Een Edammer is echter geen enkel probleem. De pot pindakaas moet eruit, maar duizend boterhammen met pindakaas kan je zo meenemen. Dat valt bijna niet uit te leggen.
    Knappe jongen die duizend boterhammen met pindakaas in zn handbagage krijgt. Stel dat er 25 sneetjes in een brood zitten, dan moet je 40 broden mee in je handbagage, dat past nooooooooit

Is er al iets bekend over de nieuwe afmetingen die per 1 mei gelden
      Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 22 januari 2007 @ 15:27:11 #121
    13151 crew  Rewimo
    pi_45580804
    Mijn aangebroken potje lippenbalsem werd uit mijn jaszak gevist en weggegooid Mocht niet alsnog in het zakje. Echt te belachelijk voor woorden
    pi_45580989
    quote:
    Op maandag 22 januari 2007 15:27 schreef Rewimo het volgende:
    Mijn aangebroken potje lippenbalsem werd uit mijn jaszak gevist en weggegooid Mocht niet alsnog in het zakje. Echt te belachelijk voor woorden
    Ja, stel je voor. Je had er het vliegtuig mee kunnen opblazen!
      Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 22 januari 2007 @ 15:47:12 #123
    13151 crew  Rewimo
    pi_45581396
    Lippenbalsem is zoooooooo gevaarlijk
    pi_45581509
    quote:
    Op maandag 22 januari 2007 15:47 schreef Rewimo het volgende:
    Lippenbalsem is zoooooooo gevaarlijk
    Dat bedoel ik maar . Leg die regelsukkels maar es uit dat dat niet zo is...
      Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 22 januari 2007 @ 15:52:31 #125
    13151 crew  Rewimo
    pi_45581584
    Dat krijg je dus niet voor elkaar
    pi_45581670
    Lippenbalsem lijkt ook zo op explosief kneedbaar spul

Laatste keer op weg naar Kopenhagen werd ik wel zo vreselijk gefouilleerd
    Alles, tot op de rand van mijn onderbroek, achterin mijn BH, ook ging ze met haar vingers onder de beugels van mijn bh
    Vreselijk vernederend vond ik het.
    Had net wel op tijd mijn nagelknipper in mijn koffer gedaan, flesje water op tijd weggegooid
    pi_45587516
    quote:
    Op maandag 22 januari 2007 15:55 schreef Bluezz het volgende:

Alles, tot op de rand van mijn onderbroek, achterin mijn BH, ook ging ze met haar vingers onder de beugels van mijn bh
    Had net wel op tijd mijn nagelknipper in mijn koffer gedaan, flesje water op tijd weggegooid
    Gebeurde bij mij ook. Alleen had ik geen BH aan , maar die gozer zat wel lekker aan mijn kroonjuwelen te voelen etc.

Ging wel heel erg ver moet ik zeggen.
    pi_45587635
    quote:
    Op maandag 22 januari 2007 15:55 schreef Bluezz het volgende:

BH beugels zijn gevaarlijke steekwapens. Maar goed dat zijn Credit Cards ook (de 9/11 terroristen zouden aangescherpte bankpasjes gebruikt hebben als wapen). Ik vindt dat wel heel erg dat ze zover gaan Bluezz. Als ik jou was zou ik alsnog een klacht indienen bij de marechaussee (of zelfs aangifte doen van onzedelijk betasten/aanranding). Dit soort acties is een knieval naar de terroristen: Ze hebben hun doel bereikt, angst zaaien en de samenleving ontwrichten.

Overigens las ik eens in een ingezonden brief van een piloot: "Ik mag óók geen nagelschaartje of wat dan ook meenemen, maar zodra ik in die cockpit zit hangt er wel een enorme noodgevallenbijl achter me."
    pi_45605286
    Als vrouw word je over het algemeen gefouilleerd door een vrouw.
    Overigens ben ik pas 1 keer in mijn leven gefouilleerd en dat ging idd tot aan mijn beha, maar dat was omdat dat poortje begon te jengelen toen ik er door heen liep.
      woensdag 24 januari 2007 @ 19:51:02 #130
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_45640601
    quote:
    Op maandag 22 januari 2007 15:22 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Dat valt niet uit te leggen.
    [..]

Wtf? Wat is eigenlijk de échte reden van deze debiele beperkingen? Volgens mij heeft 't niets meer met terrorisme te maken . Of hebben de regeltjesverzinners de illusie dat een terrorist met een bom van 2 bij 1 meter komt aanzetten ofzo? Zorg voor fatsoenlijke apparatuur waar bagage doorheen gaat. Dat lijkt me iets belangrijker dan de afmetingen nog maar weer es te gaan beperken . Mss dat passagiers dan ook begrip voor de maatregelen kunnen opbrengen.
    En de extra regels verstikken ook alleen maar de uitvoerbaarheid. Op andere dingen wordt nu minder gelet omdat de nadruk wordt gelegd op de vloeistoffen.
    Hoewel dit al wel minder aan het worden is, mijn moeder kon met gevulde fles water door de controle heen op een vlucht naar Amerika vanaf Schiphol.... (Ja ze is echt onwetend, je kan nog zoveel regels neerzetten, ze leest ze gewoon niet )
    Tja als je deze regels doorvoert, zorg dan dat je de Israelische scanmethode gebruikt, en niet één mannetje achter de scanner zet met apparatuur die niet alle 'verboden' dingen tegelijk kan uitlichten.

Overigens was de controle in Amerika stukken beter, daar moest mijn beproefde methode van het meenemen van water er bijna aan geloven, maar het blijven mensen die de controle uitvoeren, dus niet alles wordt volgens de procedure gedaan...

Van de 18 vluchten die ik sinds November heb uitgevoerd heeft slechts EL AL in alle gevallen de controle goed uitgevoerd....
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
      woensdag 24 januari 2007 @ 21:50:44 #131
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_45645312
    quote:
    Op dinsdag 23 januari 2007 08:22 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Gebeurde bij mij ook. Alleen had ik geen BH aan , maar die gozer zat wel lekker aan mijn kroonjuwelen te voelen etc.

Ging wel heel erg ver moet ik zeggen.
    Zouden er sommigen tussen zitten die denken van hmmm, lekkere chick, die ga ik eens even lekker onder de BH voelen? Natuurlijk zeggen ze van niet. Maarja, ze zeggen ook dat de douane geen coke smokkelt.
    pi_45648687
    quote:
    Op woensdag 24 januari 2007 19:51 schreef ozzietukker het volgende:

[..]
    Van de 18 vluchten die ik sinds November heb uitgevoerd heeft slechts EL AL in alle gevallen de controle goed uitgevoerd....
    Daar noem je ook wel een maatschappij. Staat er bij hun check-in nog steeds een peleton Marechaussee/Schiphol politie met automatische geweren? Dat was vroeger standaard.
    pi_45649053
    Voor de goeie orde, ik werd gefouilleerd door een vrouw.
    Ik vond het vreselijk, maar om nou een klacht in te dienen ..... ik maakte er wel een paar opmerkingen over tegen haar, en ze zei op de automatische piloot :
    Ik begrijp dat het vervelend voor u is, maar het blijkt steeds maar weer dat het niet voor niets is. Ook van mensen waarvan je het op het eerste gezicht niet van verwacht.
    pi_45653658
    quote:
    Op woensdag 24 januari 2007 23:33 schreef Bluezz het volgende:
    Voor de goeie orde, ik werd gefouilleerd door een vrouw.
    Ik vond het vreselijk, maar om nou een klacht in te dienen ..... ik maakte er wel een paar opmerkingen over tegen haar, en ze zei op de automatische piloot :
    Ik begrijp dat het vervelend voor u is, maar het blijkt steeds maar weer dat het niet voor niets is. Ook van mensen waarvan je het op het eerste gezicht niet van verwacht.
    De laatste keer dat ik op Schiphol was en inderdaad ook vrij heftig werd gefouilleerd, stonden er in de rij naast me 2 Hells Angels. Op dat moment was ik blij dat ik geen fouilleer personeel was,
      donderdag 25 januari 2007 @ 08:47:37 #135
    262 Re
    Kiss & Swallow
    pi_45653742
    Dit is in mijn ogen de meest suffe en onnodige maatregel ook en het is gewoon reiziger pesten omdat er ooit ergens iemand van plan was een bommetje te maken. En het is inderdaad niet consequent te noemen.

Ik liep met mijn colaatje in mijn hand door de douane, security en zo het vliegtuig in... maar ow wee ik moest mijn tandpasta wel in het zakje doen
    04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
    pi_45654948
    quote:
    Op donderdag 25 januari 2007 08:47 schreef Re het volgende:
    Dit is in mijn ogen de meest suffe en onnodige maatregel ook en het is gewoon reiziger pesten omdat er ooit ergens iemand van plan was een bommetje te maken. En het is inderdaad niet consequent te noemen.

Ik liep met mijn colaatje in mijn hand door de douane, security en zo het vliegtuig in... maar ow wee ik moest mijn tandpasta wel in het zakje doen
    Bovendien kan je vanaf die spottersplaats gewoon met een raketwerper een 747 uit de lucht schieten. Hoef je nog niet eens scherpschutter voor te zijn. En je blijft zelf ook nog leven.
    pi_45661330
    Toch stiekem m'n Labello ongecheckt het vliegtuig in kunnen smokkelen. Mwuah ah ah aaahhh!
      vrijdag 9 februari 2007 @ 19:56:50 #138
    165383 BettyR
    Prehistorisch plaatje
    pi_46151234
    Ik vlieg in april naar Rome en mag dus ook met de plastic zak op stap. Maar nu vraag ik me af waar ik zo'n plastic zak krijg. Want ik neem aan dat de introductieperiode met bijbehorende gratis plastic zakken dan achter de rug is.
    History is the "know thyself" of humanity, the self-consciousness of mankind - Johann Gustav Droysen.
    pi_46151610
    quote:
    Op vrijdag 9 februari 2007 19:56 schreef BettyR het volgende:
    Ik vlieg in april naar Rome en mag dus ook met de plastic zak op stap. Maar nu vraag ik me af waar ik zo'n plastic zak krijg. Want ik neem aan dat de introductieperiode met bijbehorende gratis plastic zakken dan achter de rug is.
    Ze zullen ze vast nog wel hebben bij een informatiebalie ofzo. Ze worden nu uitgedeeld omdat niet iedereen er rekening mee zal hebben gehouden bij het inpakken. Tegen die tijd wordt je geacht de spullen in je check-in bagage gestopt te hebben.

En anders kun je van die hersluitbare zakjes bij Blokker of de supermarkt kopen.
      Moderator vrijdag 9 februari 2007 @ 20:05:59 #140
    45833 crew  Fogel
    pi_46151619
    Vorige week werden ze nog volop uitgedeeld in Trondheim, Amsterdam en Frankfurt. Als je zeker wil zijn, koop je gewoon in de supermarkt zo'n ZipLock zakje van 1 liter.
      vrijdag 9 februari 2007 @ 21:42:34 #141
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_46155607
    Ze zijn nog gewoon aanwezig in de bakken als je de roltrap opgaat. Kijk vooral naar 'losse' tafels die her en der staan en meestal zie je dan wel een foldertje incluis zo'n zakje.

Overigens, ook bij de security controle bij de gate loopt er iemand de lijn vooraf te controleren voordat je er bent of je vloeistoffen in een zakje hebt gedaan, als je dan aangeeft die niet te hebben regelen ze die voor je!
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
      zaterdag 10 februari 2007 @ 10:43:46 #142
    167723 sanni
    Acima de seu
    pi_46166208
    Tussen alle hektiek door: Ik heb nooit zo begrepen waarom mensen hun
    halve huis mee aan boord willen nemen. Beetje het Hollandse kampeer-idee.
    sjouw alles van pindakaas tot hagelslag e.d. mee naar het buitenland in die oude
    caravan
    . Wanneer ik op reis ga dan heb ik alleen mijn notebook-tas bij me
    met het meest noodzakelijke zoals hygiene spullen en een extra tasje met
    Taxfree spul die bij aankomst meestal leeg is
      Moderator zaterdag 10 februari 2007 @ 11:17:18 #143
    45833 crew  Fogel
    pi_46166779
    quote:
    Op zaterdag 10 februari 2007 10:43 schreef sanni het volgende:
    Tussen alle hektiek door: Ik heb nooit zo begrepen waarom mensen hun
    halve huis mee aan boord willen nemen. Beetje het Hollandse kampeer-idee.
    sjouw alles van pindakaas tot hagelslag e.d. mee naar het buitenland in die oude
    caravan
    . Wanneer ik op reis ga dan heb ik alleen mijn notebook-tas bij me
    met het meest noodzakelijke zoals hygiene spullen en een extra tasje met
    Taxfree spul die bij aankomst meestal leeg is
    Je mag je tax-free spullen pas op de plek van aankomst openmaken... gij zware crimineel!
    pi_46181090
    Echt hilarisch was in Athene waar een security gast het LEGE flesje van mn reisgenoot in beslag nam nadat hij het recht voor zn gezicht leeggedronken had!
    pi_46196424
    quote:
    Op maandag 22 januari 2007 15:22 schreef Roel_Jewel het volgende:
    Of hebben de regeltjesverzinners de illusie dat een terrorist met een bom van 2 bij 1 meter komt aanzetten ofzo? Zorg voor fatsoenlijke apparatuur waar bagage doorheen gaat. Dat lijkt me iets belangrijker dan de afmetingen nog maar weer es te gaan beperken . Mss dat passagiers dan ook begrip voor de maatregelen kunnen opbrengen.
    Ik kan niet wachten totdat ze eens goed gaan letten op de afmetingen van handbagage. Ik word strontziek van mensen die met de meest lompe en grote rugzakken en koffers de cabine binnenkomen zodat mensen die zich wel aan de regels houden hun handbagage niet meer kwijt kunnen. Volgens mij heeft deze maatregel verder niks met terrorisme te maken.
    pi_46196610
    Ik heb het vorige week in Barcelona geflikt om met flesje water en een potje yoghurt door de douane te komen. Ik had ook een blikje cola bij. Nu moest het plots zo snel gaan dat ik geen tijd meer had om het op te drinken, dus ik legde mijn handbagage met cola, water en yoghurt op de band...

Zegt de kerel van de douane dat ik die 'can' moest verwijderen. Goed, ik geef ze hem en dat ging stante pede in de vuilbak.

Pas later had ik door dat ik nog een fles water en een yoghurt meehad... dus echt wel sluitend die controles...

Vind het allemaal een beetje overdreven eigenlijk, want een mes mag je ook niet meenemen (wat logisch is) maar even later kan je er gewoon een meenemen in het restaurant voor het opstappen.
      zondag 11 februari 2007 @ 18:51:25 #147
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_46212482
    quote:
    Op zondag 11 februari 2007 11:20 schreef sjippen het volgende:
    Ik heb het vorige week in Barcelona geflikt om met flesje water en een potje yoghurt door de douane te komen. Ik had ook een blikje cola bij. Nu moest het plots zo snel gaan dat ik geen tijd meer had om het op te drinken, dus ik legde mijn handbagage met cola, water en yoghurt op de band...

Zegt de kerel van de douane dat ik die 'can' moest verwijderen. Goed, ik geef ze hem en dat ging stante pede in de vuilbak.

Pas later had ik door dat ik nog een fles water en een yoghurt meehad... dus echt wel sluitend die controles...

Vind het allemaal een beetje overdreven eigenlijk, want een mes mag je ook niet meenemen (wat logisch is) maar even later kan je er gewoon een meenemen in het restaurant voor het opstappen.
    De controle op vloeistoffen wordt al minder, het 'nieuwe' ervan is al een beetje aan het wegebben. Vandaag de test gedaan, mijn tas kwam er doorheen, maar gek genoeg wilde de bratislava scanner-man de inhoud van mijn jaszakken bekijken.
    Ik deed expres erg traag, afleidingstechniek, en ik heb maar 2 zakken van de 4 geopend die hij wilde zien... tot zover de fantastisch controle. Nu duurde het inderdaad te lang en loopt de rij teveel op, en ging hij weer terug naar de scanner.
    Ook de security die mensen checkte als je door het beveiligingspoortje ging en 'bliepte' deden dit heel slecht en globaal.... Een beetje met de scannerstick zwaaien... om het lichaam, maar niet de onderbenen of schoenen.

Tja, dan zijn de nieuwe regels wel leuk bedacht maar werken ze voor geen meter...
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_46214966
    Ik ga deze zomer vliegen naar Turkije, ik heb medicijnen die ik niet tijdens de vlucht nodig heb, maar die ik ook echt niet kwijt wil raken doordat mijn tas oid niet meekomt. Mijn medicijnen zitten in een flesje van 20 mL, dus dat is het probleem niet. Het probleem is dat deze gekoeld bewaard moeten blijven, hiervoor heb ik dus een koeltas met een koelelement wat wel groter is dan 100 mL (zijn die in 100 mL te vinden? zo ja, geweldig!). Maargoed, deze medicijnen moeten dus mee in mijn handbagage, wordt dat een probleem met betrekking tot het koelelement?

Als ik mijn medicijnen kwijt ben, ben ik de lul omdat ze niet zomaar bij te halen zijn in de aphoteek. Ze moeten apart besteld worden en dat duurt in Nederland al een week of 2. (Het is niet heel gevaarlijk spul ofzo, medicijnen voor mn hooikoorts. Ik ben aan zo'n kuur bezig waarmee je na 5 jaar van je hooikoorts af moet zijn, maar als ik mijn medicijnen niet op tijd neem, kan ik overnieuw beginnen en daar zit ik dus niet op te wachten. Ook zijn ze echt vreselijk duur, dus zomaar nieuwe halen wordt hem ook niet..)
    Mama van F. (2012) en M. (2016)
      Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 11 februari 2007 @ 20:24:07 #149
    13151 crew  Rewimo
    pi_46215418
    Ik denk dat je dan een doktersverklaring moet hebben, en ervoor moet zorgen dat je onaangebroken medicijnverpakkingen meeneemt. Hoe het met het koelen moet weet ik niet. Misschien even met je luchtvaartmaatschappij bellen?
    pi_46215749
    De medicijnverpakking zal het probleem niet zijn, het flesje is namelijk maar 20 mL
    Maar een extra flesje krijg ik niet zomaar denk ik, die dingen kosten 340 euro per stuk. Het gaat mij echt om dat koelelement.
    Luchtvaartmaatschappij bellen is leuk, maar dan is er alleen wat geregeld voor in het vliegtuig, niet voor de reis naar het vliegveld, de twee uur tussen inchecken en vliegen, de transfer naar je uiteindelijke locatie en al die dingen.
      Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 11 februari 2007 @ 20:38:45 #151
    13151 crew  Rewimo
    pi_46216002
    quote:
    Op zondag 11 februari 2007 20:32 schreef Marjolijntje het volgende:
    Luchtvaartmaatschappij bellen is leuk, maar dan is er alleen wat geregeld voor in het vliegtuig, niet voor de reis naar het vliegveld, de twee uur tussen inchecken en vliegen, de transfer naar je uiteindelijke locatie en al die dingen.
    Ze zullen hier best wat vaker mee te maken krijgen. Waarom niet even bellen?
      Moderator zondag 11 februari 2007 @ 20:40:45 #152
    45833 crew  Fogel
    pi_46216102
    Bij de apotheek hebben ze van die icepads (of iets wat daar op lijkt), ook heel erg kleine - misschien zelfs 100ml versies. Het zijn zakjes met een blauwe gel erin, en dat blijft lang koud.

Vraag wel even na of je medicijn nog werkt als het bevroren raakt! Mijn dochter gebruikte ook medicijnen die gekoeld moesten blijven en die zijn op een gegeven moment bevoren geraakt door de (normale) koelelementen (dit was voor de 100ml regels van toepassing kwamen), en toen hebben we 2 van de 3 flesjes weg kunnen doen.
      Moderator zondag 11 februari 2007 @ 20:41:34 #153
    45833 crew  Fogel
    pi_46216143
    quote:
    Op zondag 11 februari 2007 20:38 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Ze zullen hier best wat vaker mee te maken krijgen. Waarom niet even bellen?
    Omdat de luchtvaartmaatschappij geen invloed heeft op de marachausse in Nederland of in de landen waar deze persoon heen gaat...
      Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 11 februari 2007 @ 20:50:13 #154
    13151 crew  Rewimo
    pi_46216528
    quote:
    Op zondag 11 februari 2007 20:41 schreef Fogel het volgende:
    Omdat de luchtvaartmaatschappij geen invloed heeft op de marachausse in Nederland of in de landen waar deze persoon heen gaat...
    Nee, maar allicht weten ze wel hoe je het dan aan moet pakken of bij wie je terecht kunt voor informatie.
    pi_46216638
    Mijn medicijnen mogen niet bevroren raken. Ik ga nog wel ff bij de apotheek langs voor informatie. Wat een gedoe is dit zeg, echt irritant.

Ik neem nu mijn medicijnen mee met een koelelement, mijn medicijnen in een theedoek gewikkeld en dan in een koeltasje, dat gaat goed en blijft lang koud.
      Moderator zondag 11 februari 2007 @ 21:12:01 #156
    45833 crew  Fogel
    pi_46217524
    Misschien hebben ze wel een of andere 'vriessteen' ofzo? Of iets anders wat niet vloeibaar is natuurlijk
    pi_46218268
    Wat ik bij de apotheek te horen kreeg vorige keer toen ik ging vragen hoe ik ze mee moest nemen in de trein enzo, zeiden ze een koelelement en een theedoek enzo, dus ik ben weinig hoopvol dat ze nu wel iets weten, maarja, ik ga wel langs.
    Anders langs de huisarts, misschien dat hij iets weet, of dat hij een verklaring mee kan geven dat ik dat koelelement echt nodig heb.
    Of er anders toch maar op gokken en het in mijn ruimbagage stoppen, op hoop van zege dat het goed gaat.

Ik ga trouwens naar Turkije
      Moderator zondag 11 februari 2007 @ 21:36:25 #158
    45833 crew  Fogel
    pi_46218700
    Neem anders (gratis) contact op met Europe Direct, die beantwoorden vragen (of wijzen je in ieder geval de goeie richting aan) over alle zaken die met Europa te maken hebben. De EU heeft de regel ingevoerd en dus moeten ze ook een antwoord op je vraag kunnen geven.
    http://ec.europa.eu/europedirect/index_nl.htm

Ik weet dat medicijnen buiten de 100ml grens vallen, maar hoe het zit met de koelbenodigdheden ervan heb ik nog nergens wat van gelezen. Zou wel fijn zijn als je hier kan posten wat je bij europe direct te horen krijgt
    pi_46218952
    Ik zal ze eens bellen, bedankt!
    En als ik meer weet, laat ik dat ook hier horen Het is fijn als mensen die tegen hetzelfde probleem aanlopen, minder hoeven te zoeken naar informatie.
    pi_46231273
    Ik heb nu dit gevonden op schiphol.nl:

Medicijnen
    Vloeibare medicijnen die een passagier nodig heeft voor de duur van de reis (= vlucht en verblijf in het buitenland) zijn toegestaan in de handbagage in grotere hoeveelheden dan 100 mililiter. Op verzoek van security moet de passagier een doktersrecept kunnen overhandigen of aan kunnen tonen dat de medicijnen op naam staan.

Naast medicijnen mogen ook (vloeibare) koelelementen voor een veilig medicijntransport mee.

Dus dan is het koelelement geen probleem volgens mij? Een medicijnpaspoort haal ik sowieso, you never know.

Maar als het zo goed is, scheelt het echt een hoop gedoe!
      dinsdag 13 februari 2007 @ 13:08:45 #161
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_46256152
    Was het stukje even kwijt... stond dit hier al?
    quote:
    ma 22 jan 2007

'Pakje smeerkaas verboden, een Edammer niet'

Weer strengere regels Schiphol op komst
    door Arnold Burlage
    SCHIPHOL - Op Schiphol worden op 1 mei nieuwe veiligheidsmaatregelen van kracht, waardoor onder meer alleen nog maar handbagage ter grootte van een diplomatenkoffertje in vliegtuigen kan worden meegenomen. Ook wordt er gesproken over de invoering van een verplichte schoenencontrole, waarbij elke passagier zijn of haar schoenen moet uitdoen. De Schiphol-directie vindt dat de opgevoerde veiligheidscontroles voor een deel moeten worden teruggedraaid.

De overlast voor de passagiers is te groot, de veiligheid is niet verbeterd en de doorstroming stagneert nog steeds, constateert luchthavendirecteur Ad Rutten, verantwoordelijk voor de dagelijkse operaties, Hij pleit in luchtvaartnieuws.nl voor het invoeren van strenge steekproeven van verdachte passagiers of vluchten in plaats van het uitvoerig controleren van alle luchtreizigers. Directiewoordvoerster Marianne de Bie heeft zijn uitspraken gisteravond bevestigd. Op de veiligheidsaanpak op Schiphol, die wordt opgelegd door het ministerie van Justitie, bestaat al lange tijd veel kritiek. De controles wijken ook sterk af van die op andere luchthavens, zoals Frankfurt en Parijs.
    Bron: http://www2.telegraaf.nl/reiskrant/article57309101.ece

pi_46256222
    Wat laten we ons allemaal toch gek maken...
    "I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
    It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
    pi_46256269
    Wat denkt men nu? Dat dit het leuker maakt om het vliegtuig te nemen? Mag ik dadelijk zeker m'n fotografieappatuur in het laadruim van het vliegtuig stoppen?
    quote:
    Ook wordt er gesproken over de invoering van een verplichte schoenencontrole, waarbij elke passagier zijn of haar schoenen moet uitdoen.
    Lekker praktisch. Voeg er meteen een inwendig onderzoek aan toe. Daar kunnen vast ook explosieven verstopt worden!
      dinsdag 13 februari 2007 @ 13:20:35 #164
    262 Re
    Kiss & Swallow
    pi_46256288
    t'is wachten op een terrorist met een trektouwtje in de zoom van zijn onderbroek
    pi_46256319
    quote:
    Op dinsdag 13 februari 2007 13:20 schreef Re het volgende:
    t'is wachten op een terrorist met een trektouwtje in de zoom van zijn onderbroek
    Echt, als er straks iemand bedenkt dat we naakt, aan een touw gebonden op ons hoofd staand moeten reizen, doen we dat ook. Want je weet immers maar nooit!.

Bangmakerij. Bah.
    "I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
      dinsdag 13 februari 2007 @ 13:24:43 #166
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_46256355
    quote:
    Op dinsdag 13 februari 2007 13:08 schreef Hik het volgende:
    Was het stukje even kwijt... stond dit hier al?
    [..]

Bron: http://www2.telegraaf.nl/reiskrant/article57309101.ece

En 'de terroristen' die het vliegtuig zogenaamd op wilden opblazen met vloeistof, daarvan is een groot deel allang weer van vrij. Niks geen paspoorten, tickets, vloeistof, of überhaupt een plan!

Ik lag me ziek, zo triest is het.
    quote:
    Op dinsdag 13 februari 2007 13:22 schreef Jarno het volgende:

[..]

Echt, als er straks iemand bedenkt dat we naakt, aan een touw gebonden op ons hoofd staand moeten reizen, doen we dat ook. Want je weet immers maar nooit!.

Bangmakerij. Bah.
    Je kunt veel zeggen, maar dit zijn toch wel 1 van de meest veilige vluchten. Een kaping is zo goed als uitgesloten:

Nu nog even wachten op mensen die veiligere vluchten willen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Yildiz op 13-02-2007 13:35:34 ]
      Moderator dinsdag 13 februari 2007 @ 13:49:07 #167
    45833 crew  Fogel
    pi_46256801
    quote:
    Op dinsdag 13 februari 2007 13:24 schreef Yildiz het volgende:

[..]

[afbeelding]
    Nu nog even wachten op mensen die veiligere vluchten willen.
    Ze hebben daar wel meer zitplek dan op een normale economy vlucht
    Alleen de personal entertainment (zak over de kop) lijkt me wat minder.

Vraagje voor Yildiz: Ik heb in Istanbul witte bordjes gevolgd waar Yildiz (dit was vlakbij Orktaköy) op stond en kwam uiteindelijk een poort en een hele partij bewaking tegen... ben toen maar verdergelopen. Wat is Yildiz??
      dinsdag 13 februari 2007 @ 13:51:11 #168
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_46256857
    quote:
    Op dinsdag 13 februari 2007 13:49 schreef Fogel het volgende:

[..]

Ze hebben daar wel meer zitplek dan op een normale economy vlucht
    Alleen de personal entertainment (zak over de kop) lijkt me wat minder.
    Ik denk dat je op plaats bestemming genoeg lichamelijke aandacht krijgt hoor.
    quote:

Vraagje voor Yildiz: Ik heb in Istanbul witte bordjes gevolgd waar Yildiz (dit was vlakbij Orktaköy) op stond en kwam uiteindelijk een poort en een hele partij bewaking tegen... ben toen maar verdergelopen. Wat is Yildiz??
    Geen idee. . Nee, echt niet.
    pi_46785080
    Ik heb gelukkig bij de Etos lenzenvloeistof in 100ml flesjes gevonden; die kan in de handbagage. het meisje bij de kassa keek heel vreemd toen ik er wat over zei; ze vliegt zeker nooit.
    pi_47330467
    Iemand onlangs nog lenzenvloeistof mee proberen te nemen vanaf Schiphol? Vlieg binnenkort weer zo'n 24 uur en dan heb ik graag m'n vertrouwde vloeistof mee! Natuurlijk zijn de kleinste flesjes enkel in 120 ml uitvoering te krijgen... grrr...
    People are like trash cans - step on their toes and their mouth opens up
      vrijdag 16 maart 2007 @ 11:35:44 #171
    262 Re
    Kiss & Swallow
    pi_47330515
    quote:
    Op vrijdag 16 maart 2007 11:34 schreef Capt_Proton het volgende:
    Iemand onlangs nog lenzenvloeistof mee proberen te nemen vanaf Schiphol? Vlieg binnenkort weer zo'n 24 uur en dan heb ik graag m'n vertrouwde vloeistof mee! Natuurlijk zijn de kleinste flesjes enkel in 120 ml uitvoering te krijgen... grrr...
    er zijn ook 50ml flesjes te koop hoor (of standaard flesjes althans)
    pi_47330607
    Weet ik, maar ben erg gehecht aan m'n vertrouwde merk (heb wel eens problemen gehad met andere soorten). Zou gewoon graag willen weten of ze nu na een paar maanden de regels nog altijd erg strikt hanteren?
    People are like trash cans - step on their toes and their mouth opens up
      vrijdag 16 maart 2007 @ 16:33:57 #173
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_47341145
    quote:
    Op vrijdag 16 maart 2007 11:38 schreef Capt_Proton het volgende:
    Zou gewoon graag willen weten of ze nu na een paar maanden de regels nog altijd erg strikt hanteren?
    Ja.
    (tenzij de douane staakt natuurlijk )

Overigens was de controle op vloeistoffen in Milaan een lachertje.
      vrijdag 16 maart 2007 @ 20:49:28 #174
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_47350223
    quote:
    Op vrijdag 16 maart 2007 11:38 schreef Capt_Proton het volgende:
    Weet ik, maar ben erg gehecht aan m'n vertrouwde merk (heb wel eens problemen gehad met andere soorten). Zou gewoon graag willen weten of ze nu na een paar maanden de regels nog altijd erg strikt hanteren?
    Als je de vloeistof in het zakje doet, controleren ze daar vrij sterk op, wat mij echter opvalt, dat ondanks dat de controle op Schiphol vrij goed wordt uitgevoerd, dat het zeker niet 'water'dicht is, ze pakken echt niet alles eruit, vooral de kleine dingen glippen erdoor.
    (De waterfles van 0,5 liter met water halen ze er normaliter overigens wel uit, de mingeltube, lippenbalsum niet..... Maar zolang ze in Europe 1 man achter de scanner zetten die op 6 'main' dingen moet controleren, zal er altjid wat doorheen glippen.....

Je kan trouwens je lensenvloeistof in kleinere flesjes gieten...
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_47363372
    Ik was laatst dus op schiphol. Ik ging op reis naar Zuidoost Azie. Bij het inchecken moest ik als een van de weinige mijn schoenen uitdoen en op de scanner leggen. Ik had schoenen met zo'n 2cm hak aan. Ik vind het echt oneerlijk, want de andere vrouwen die ik daarna zag die ook zulke schoenen aanhadden, sommige met nog hogere dikke hakken hoeven hun schoenen niet uit te trekken . En er waren drugshonden en veel douane mensen daar aanwezig. En wat nog vreemd is, een van die mensen vroeg hoeveel geld ik bij me had. Sorry maar als ik echt de intentie had om geld te smokkelen ga ik echt niet de waarheid vertellen en trouwens er zijn meerdere manieren om geld naar het buitenland te smokkelen dan alleen via schiphol als men het echt wilde. Of ik neem precies 19.999 euro mee.

Maar die nieuwe regels is te belachelijk voor woorden. Het duurde meer dan een uur voordat iedereen ingecheckt was. En is de veiligheid echt beter op geworden of is het alleen maar schijnveligheid?
    En sommige landen in ZO Azie gaan ook dezelfde regels implementeren als de EU wat betreft het meenemen van vloeistof in je handbagage.
      zaterdag 17 maart 2007 @ 17:35:07 #176
    115121 Arizona
    Zeg maar Arißona
    pi_47372907
    Wij vliegen in juni vanaf Enschede. Heeft iemand een idee hoe die luchthaven omgaat met de nieuwe "veiligheids"regels?

Ik vind het maar jammer hoor, die nieuwe regels. Normaal nemen we altijd pakjes drinken en flesjes water mee het vliegtuig in, nu moeten we ons drinken tegen dure vliegtuigprijzen gaan kopen . (zoals iemand al schreef: 2 euro voor een flesje water )
    En ik neem in de koffer ook maar extra drinken mee. We komen 's avonds laat aan op Mallorca, dan is er geen winkel meer open om nog drinken te kunnen kopen. En kraanwater daar kun je ook niet drinken. En om nou midden in de nacht op zoek te gaan naar een blikjesautomaat... nee dank je.
    You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
    pi_47380398
    Op schiphol konden wij op de heenreis na de douane ons lege waterflesje gewoon met kraanwater vullen; op de terugreis vanaf Tenerife kon dat niet; dat water uit de kraan kun je niet drinken.
    De controles waren aan biede kanten dus streng; op tenerife ondervonden we dat echt. Ik had met mijn stomme kop wel m'n contactlensspul in kleine verpakking en we kopen wel een fles drank die in de handbagage gaat; ja mooi fout...Die fles konden we of alsnog los inchecquen (maar hoe doe je dat zonder omhulsel; we deden hem juist niet inde rugzak omdat ze daarmee gooien); of hem daar achterlaten. Nog geprobeerd met een goed verhaal dat we ter goeder trouw zijn..helaas. Diegene snauwde ons al wat af en ik had ineens zoiets van "wij geen fles drank, jullie mooi ook niet", dus ik wilde hem kapot smijten, maar toen ik die dreiging maakte en hem uiteindelijk met een flinke smak (wat overdreven) in de container gooide was het foute boel; ze trok mijn handbagagerugzakje af, smeet dat op de grond...en duwde mij in de richting van een kantoortje..smeet me tegen de muur en daarna moest ik naar binnen....ik kneep hem inmiddels wel een beetje al wist ik dat ik haar niet bedreigd had of zo. Ze dreigde met iets van politie (ze spraken amper engels, alles ging in het spaans); hadden mijn pas afgenomen en die werd door een wat vriendelijkere man gecontroleerd in de computer. Ik moest van de vrouwelijke douane mee naar een magazijntje, en ze snauwde iets, waarvan ik later begreep dat ik me uit moest kleden (sloeg nergens op want mijn handbage had ze ook helemaal niet nagekeken); alles wat ze deed leek op willen vernederen, zij had de macht. ik werkte vanaf heteerste moment mee want ik wilde toch wel graag met het vliegtuig mee. Eenmaal helemaal bloot (ja alles moest uit) kon ik me aankleden en vroeg ze of ik relaxt was; ik kon weer terug naar de rest van de familie, die verder ook beduusd achter gelaten waren. zelfs terug lopen bleef ze me commanderen...tjonge...dit was dus de controle...
    Drank kun je dus eigenlijk niet meer meenemen, of je moet het in je ingecheckte bagage doen; ook een risico. Ik heb al een van een ander natte zooi op mijn bagage gehad en dan begin ik de vakantie met een rugzak met natte inhoud...ook niet fijn.
      Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 18 maart 2007 @ 09:35:02 #178
    13151 crew  Rewimo
    pi_47390917
    Jeetje Katinka, wat een belachelijk gedoe zeg

MaLo, lege waterflesjes mag je meenemen en die kun je dan op Schiphol met kraanwater vullen. Dat is misschien nog wel een mogelijkheid voor jullie. Blikjes mag je niet meenemen in je handbagage, die kun je dan na de douane of in het vliegtuig wel kopen maar ja, dan is het hartstikke duur.
      Moderator zondag 18 maart 2007 @ 09:46:26 #179
    45833 crew  Fogel
    pi_47390988
    Ik vind het een logische reactie van de controleur. Bekijk het even van de andere kant: Ze was op zich al heel aardig om je de mogelijkheid te geven het alsnog in te checken waar de procedure is dat het meteen weggedonderd moet worden. Dat jij daarna gedrag vertoont wat als agressief opgevat kan worden (met flessen drijgen te smijten op een vliegveld is natuurlijk niet slim) is dan natuurlijk een goede reden om je even op je plaats te zetten.
    Een ding is zeker, de volgende keer dat je gaat vliegen denk je wel heel goed na wat je wel en niet kan maken.

En ik snap het gezeur niet over lege flesjes meenemen om die te vullen, zeg nou zelf, wat boeit die 2¤ op het totale vakantiebudget? En als het echt veel uitmaakt op het totale budget kan je misschien maar beter een goedkopere bestemming vinden voor de volgende keer zodat je ook het gevoel kan hebben op vakantie te zijn ipv iedere cent om te moeten draaien
    pi_47391378
    quote:
    Op zondag 18 maart 2007 09:35 schreef Rewimo het volgende:
    Jeetje Katinka, wat een belachelijk gedoe zeg

MaLo, lege waterflesjes mag je meenemen en die kun je dan op Schiphol met kraanwater vullen. Dat is misschien nog wel een mogelijkheid voor jullie. Blikjes mag je niet meenemen in je handbagage, die kun je dan na de douane of in het vliegtuig wel kopen maar ja, dan is het hartstikke duur.
    Ach nu kunnen we er wel om lachen; zelfs geen boete of zo gehad.
    Wij hadden ook op schiphol een flesje water gevuld.
    pi_47391426
    quote:
    Op zondag 18 maart 2007 09:46 schreef Fogel het volgende:
    Ik vind het een logische reactie van de controleur. Bekijk het even van de andere kant: Ze was op zich al heel aardig om je de mogelijkheid te geven het alsnog in te checken waar de procedure is dat het meteen weggedonderd moet worden. Dat jij daarna gedrag vertoont wat als agressief opgevat kan worden (met flessen drijgen te smijten op een vliegveld is natuurlijk niet slim) is dan natuurlijk een goede reden om je even op je plaats te zetten.
    Een ding is zeker, de volgende keer dat je gaat vliegen denk je wel heel goed na wat je wel en niet kan maken.

[
    Als ze nou nog fatsoenlijk engels spraken had ik misschien nog wel gevraagd waar ik mijn fles mocht vernietigen; ze spraken alleen maar spaan met een enkel bijna onverstaanbaar engels woordje ert tussen. Ik ben normaal heel meegaand, en zal dit zeker niet nog een keer doen. ik heb die fles trouwens uiteindleijk alleen maar in de daarvoor bestemde bak gemikt (wel met een goede klap).
    Maar in zulke landen (en dit is nog gewoon europees) moet je niet spotten emt de douane en politie. Ik had ook al gelijk toen ik meegesleurd ben mijn excuses aangeboden, maar dat mocht niet baten in eerste instantie.
      Moderator zondag 18 maart 2007 @ 10:45:02 #182
    45833 crew  Fogel
    pi_47391496
    Even uit nieuwsgierigheid: was het een fles honingrum?
      zondag 18 maart 2007 @ 10:50:25 #183
    115121 Arizona
    Zeg maar Arißona
    pi_47391563
    Rewimo, we komen niet op Schiphol, we vliegen rechtstreeks van Enschede naar Mallorca . Dus daar kunnen we geen water halen . In Enschede is na de controle geen wc of andere plek meer waar je water kunt halen.

Katinkat, wow, das behoorlijk heftig!

Fogel, het gaat me meer om het feit dat je dan in het vliegtuig voor de hele reis drinken moet kopen. Als wij aankomen op Mallorca, zijn de winkels dicht. In de 1,5 uur in de bus naar het hotel wil je ook wel drinken, en in het hotel zelf ook. Je bent pas in de gelegenheid om de volgende ochtend boodschappen te doen, vandaar dat ik het altijd heel makkelijk vond om wat flesjes water en wat pakjes drinken mee te nemen. De pakjes drinken gaan nu maar in de koffer.
    Ik overleef het allemaal prima hoor , ik vind alleen dat het zo onnodig lastig gemaakt wordt.
    You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
    pi_47391701
    quote:
    Op zondag 18 maart 2007 10:45 schreef Fogel het volgende:
    Even uit nieuwsgierigheid: was het een fles honingrum?
    Inderdaad een fles Ron Miel, heerlijk; zeker als je met een fikse keelpijn daar zit. Nu grijpen thuis maar naar een heerlijke oostenrijkse kruidenlikeur...een prima alternatief.
    pi_47391757
    quote:
    Op zondag 18 maart 2007 10:50 schreef MaLo het volgende:
    Rewimo, we komen niet op Schiphol, we vliegen rechtstreeks van Enschede naar Mallorca . Dus daar kunnen we geen water halen . In Enschede is na de controle geen wc of andere plek meer waar je water kunt halen.

Tja dan is er niks meer te regelen vrees ik; wij hebben ook op de terugweg in het vliegtuig water gekocht; dat zul jij nu op de heenweg al moeten doen. Als je trouwens een vlucht hebt waar je ook maaltijden krijgt, dan kun je gewoon om water vragen en is het gratis. Wij vlogen met Transavia en daar is niks meer gratis.

Katinkat, wow, das behoorlijk heftig!

Tja, het is gelijk een waarschuwing voor anderen; gedraag je maar gewoon braaf en geef je spulletjes af en er is niks aan de hand. Dat doe ik dus ook in het vervolg maar.
    pi_47391938
    Ik heb hierboven iets fout gedaan, want nu staan zowel mijn reaktie als het originele bericht in het witte kader.
      zondag 18 maart 2007 @ 11:14:44 #187
    115121 Arizona
    Zeg maar Arißona
    pi_47391998
    quote:
    Op zondag 18 maart 2007 11:02 schreef Katinkat het volgende:

[..]
    Wij vliegen dus ook met transavia. Het is twee uurtjes vliegen naar Mallorca, dus een prima afstand om zelf je eten en drinken mee te kunnen nemen. Ach ja, tis niet anders.
      Moderator zondag 18 maart 2007 @ 11:55:29 #188
    45833 crew  Fogel
    pi_47392882
    Katinkat: Hadden ze in de tax-free winkels geen Ron Miel? Zonde om zonder dat spul thuis te komen, is bijna onmogelijk om dat buiten de kanarische eilanden te kopen.

Malo: Het lijkt me vreemd dat er bij aankomst op het vliegveld helemaal nergens een kiosk of automaat te vinden is (uiteraard met hoge prijzen, dat dan weer wel), maar ik begrijp dat je het zekere voor het onzekere wil nemen. Tip: doe voor de zekerheid het drinken in een extra -goed afgesloten- zak, als het fout gaat heb je dan in ieder geval geen natte kleding. Niet alle verpakkingen kunnen tegen drukverschil (in de baggageruimte is het drukverschil zover ik weet groter dan in de cabine).
    pi_47397319
    quote:
    Op zondag 18 maart 2007 11:55 schreef Fogel het volgende:
    Katinkat: Hadden ze in de tax-free winkels geen Ron Miel? Zonde om zonder dat spul thuis te komen, is bijna onmogelijk om dat buiten de kanarische eilanden te kopen.
    Daar verkochten ze eht wel; 50 % duurder. Ik ga het wel bij mijn schoonouders drinken; die hadden ook een fles mee in hun koffer.
      zondag 18 maart 2007 @ 15:27:45 #190
    115121 Arizona
    Zeg maar Arißona
    pi_47399872
    quote:

Malo: Het lijkt me vreemd dat er bij aankomst op het vliegveld helemaal nergens een kiosk of automaat te vinden is (uiteraard met hoge prijzen, dat dan weer wel), maar ik begrijp dat je het zekere voor het onzekere wil nemen. Tip: doe voor de zekerheid het drinken in een extra -goed afgesloten- zak, als het fout gaat heb je dan in ieder geval geen natte kleding. Niet alle verpakkingen kunnen tegen drukverschil (in de baggageruimte is het drukverschil zover ik weet groter dan in de cabine).
    Fogel, bedankt voor je tip, ik zal het drinken goed verpakken . Ik had nog niet gedacht aan dat drukverschil.
    Ik weet nog van de vorige keer, toen we ook 's avonds laat aankwamen, dat het er heel uitgestorven uit zag op het vliegveld. UIteraard heb ik toen niet gelet op drinkverkooppunten .
      Moderator zondag 18 maart 2007 @ 21:40:58 #191
    45833 crew  Fogel
    pi_47414617
    Malo, ik neem aan dat je je kind ook meeneemt. Voor haar zal het waarschijnlijk geen probleem zijn om een pakje drinken mee te nemen door de security check. In december vonden ze het op schiphol in ieder geval geen probleem dat ik vanalles vloeibaars bij me had voor mijn zoon (toen anderhalf).
    pi_48548401
    Hallo,

Ik vlieg zaterdag naar Kos voor vakantie maar nu vraag ik me af of ik wel een rugtas mag gebruiken als handbagage...
    Ik heb namelijk iets gelezen over plastic doorzichtige zakjes ofzo..

Weet iemand hoe dit zit?

Alvast bedankt!
    pi_48548463
    ligt aan het gewicht en wellicht vloeistoffen die je meeneemt...
    pi_48548490
    Geen vloeistof.

Alleen wat brood, handdoekje, onderbroek, voor als mijn koffer wat later komt.
    pi_48548540
    geen probleem dan lijkt mij? Mits je maar onder de 10 kg ofzo zit.

anders even kijken op de site van de luchtvaartmaatschappij...
      FOK!fotograaf vrijdag 20 april 2007 @ 19:11:06 #196
    73911 ultra_ivo
    pi_48549344
    Een middenslag rugzak neem ik altijd als handbagage mee, zo'n 25-30 liter rugzak. Nooit problemen met het formaat gehad.
    pi_48549411
    Dat kan, alleen vloeistoffen e.d. moeten in een plastic doorzichtig tasje
    pi_48550441
    quote:
    Op vrijdag 20 april 2007 19:13 schreef Bastoenie het volgende:
    Dat kan, alleen vloeistoffen e.d. moeten in een plastic doorzichtig tasje
    En mogen per verpakking niet meer als 100ml bevatten.

En zorg er ook voor dat je rugzak niet meer als 5kg weegt.
    pi_48571863
    Zie ook het andere topic over handbagage.
    pi_48604592
    Hallo,

Aanstaande woensdag ga ik naar Disneyland Parijs met het vliegtuig. Ik stap op in Dusseldorf. Maar wat mag je allemaal meenemen in het vliegtuig? Handbagage heb ik niet nodig, aangezien het maar een uurtje vliegen is. Ik bedoel dingen zoals shampoo, tandpasta en zeep, mag dat gewoon? Of ligt het aan de maatschappij waar je mee vliegt. Ik vlieg met Lufthansa.
    Wie anderen overwint is sterk, wie zichzelf overwint is machtig
    www.undiesforyou.nl
      zondag 22 april 2007 @ 17:09:49 #201
    61556 klappernoot2000
    ik heb hele mooie kokosnoten..
    pi_48604747

Weet niet veel, maar geef toch kommentaar... hier hoef ik niet te zwijgen.
    pi_48604784
    quote:
    Op zondag 22 april 2007 17:05 schreef christiano het volgende:
    Hallo,

Aanstaande woensdag ga ik naar Disneyland Parijs met het vliegtuig. Ik stap op in Dusseldorf. Maar wat mag je allemaal meenemen in het vliegtuig? Handbagage heb ik niet nodig, aangezien het maar een uurtje vliegen is. Ik bedoel dingen zoals shampoo, tandpasta en zeep, mag dat gewoon? Of ligt het aan de maatschappij waar je mee vliegt. Ik vlieg met Lufthansa.
    Je mag vrijwel alles meenemen in bagage voor het ruim (uitgezonderd bommen, etc).
    Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
    Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
    As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
      zondag 22 april 2007 @ 17:20:08 #203
    19142 tslh
    Never at ease.....
    pi_48605198
    quote:
    Op zondag 22 april 2007 17:10 schreef spijkerbroek het volgende:
    Je mag vrijwel alles meenemen in bagage voor het ruim (uitgezonderd bommen, etc).
    Weet je dat zeker?

[ Bericht 90% gewijzigd door Bora-Bora op 22-04-2007 17:34:14 ]
     FR
      zondag 22 april 2007 @ 17:22:41 #205
    152894 Ex-Lekkerlander
    Nee, ik woon er niet meer
    pi_48605211
    Ik zag de TT en dacht gelijk: vliegenmepper
    "In sinopel 3 vogels van goud, geplaatst 2 en 1."
    Het is niet alleen maar onzin wat ik verkondig !!!!
      zondag 22 april 2007 @ 17:40:37 #206
    169701 HugoBaas
    Ik ben niet meer hier
    pi_48605865
    Ga je voor het eerst in je leven vliegen ofzo, sjezus.
    Op maandag 29 maart 2010 19:12 schreef Spoortie het volgende:
    Ah, dan vind ik het ook redelijk als ik in naam van alle autisten op FoK! een topic mag openen dat die HugoBaas die ene ziekte met twee k's mag krijgen, of mag dat dan weer niet?
    pi_48606243
    ja klopt, ik ga voor het eerst. Op google kon ik het niet vinden, maar hierboven staat een link naar Schiphol. Geldt voor iedere luchthaven dan hetzelfde, aangezien ik vanuit Dusseldorf vertrek?
    Wie anderen overwint is sterk, wie zichzelf overwint is machtig
    www.undiesforyou.nl
    pi_48606280
    quote:
    Op zondag 22 april 2007 17:51 schreef christiano het volgende:
    ja klopt, ik ga voor het eerst. Op google kon ik het niet vinden, maar hierboven staat een link naar Schiphol. Geldt voor iedere luchthaven dan hetzelfde, aangezien ik vanuit Dusseldorf vertrek?
    Ja, het zijn algemene regels, niet specifiek van een luchthaven.
    Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
    Trekt bij warm weer een poncho aan
    pi_48606294
    Gewoon alles meenemen in je grote koffer wat geen direct gevaar brengt voor het vliegtuig...
    En omdat het toch maar een uurtje vliegen is heb je eigenlijk geen handbagage nodig...

Het enigste waar ze volgens mij altijd over zeuren is wat je bij je in je rugzakje hebt als je
    het vliegtuig instapt...

Niks mee... probleem opgelost lijkt me dan he?
    Pompompiedompiedompomperdompiedompompom
      zondag 22 april 2007 @ 18:09:45 #210
    51443 JaZekerZ
    ..prepare to flash
    pi_48606791
    quote:
    Op zondag 22 april 2007 17:40 schreef HugoBaas het volgende:
    Ga je voor het eerst in je leven vliegen ofzo, sjezus.
    Aha.. Hugo ging meteen voor de 2e keer het vliegtuig in.
      zondag 22 april 2007 @ 18:10:20 #211
    41684 wadgem
    Vvvbwleargh.
    pi_48606809
    Handbagage: maximaal 5 kilo met afmetingseisen, geen vloeistoffen meer, geen potentieel gevaarlijke dingen zoals nagelknippers, katana's of flak cannons.

Voor een uur vliegen neem je dus gewoon een boek en wat kleingeld mee voor een flesje water.
    Anatidaephobia
    The fear that somewhere, somehow, a duck is watching you.
      zondag 22 april 2007 @ 18:10:34 #212
    78843 mrbomb
    Open misère praatje
    pi_48606816
    Zitten er ook vliegen op FOK! dan??
    Why does it hurt when I pee?
    pi_48610924
    Wel lekker vanaf Dusseldorf; overzichtelijker en niet zo druk. In de gewone bagage mag je vrijwel alles meenemen; geen campinggaz of zo natuurlijk.
      zondag 22 april 2007 @ 20:24:00 #214
    29444 RemcoDelft
    4 8 15 16 23 42
    pi_48611088
    Als je geen handbagage nodig hebt: neem dan alles mee om je een dag te redden als je bagage kwijt is. Kleding dus
    censuur :O
    pi_48611238
    quote:
    Op zondag 22 april 2007 20:24 schreef RemcoDelft het volgende:
    Als je geen handbagage nodig hebt: neem dan alles mee om je een dag te redden als je bagage kwijt is. Kleding dus
    Ik neem ook altijd setje schoon ondergoed en m'n tandenborstel mee in mijn handbagage voor het geval mijn koffer kwijt raakt.

In je koffer (dus niet handbagage) mag in principe alles, behalve bijvoorbeeld campinggas en dergelijke.
      Moderator zondag 22 april 2007 @ 20:42:18 #216
    45833 crew  Fogel
    pi_48611774
    quote:
    Op zondag 22 april 2007 20:24 schreef RemcoDelft het volgende:
    Kan je ook gewoon kopen op de plek van aankomst. Lang leve de reisverzekering.
      zondag 22 april 2007 @ 20:43:07 #217
    67385 ROG
    Go on, say it.
    pi_48611804
    quote:
    Op zondag 22 april 2007 17:05 schreef christiano het volgende:
    Handbagage heb ik niet nodig, aangezien het maar een uurtje vliegen is.
    Juist op korte vluchten zie je vaak mensen met enkel handbagage reizen, scheelt veel tijd.
    pi_48649303
    De nieuwe regelgeving die ook eisen zou stellen aan de grootte van de handbagage is voorlopig uitgesteld
    quote:
    Brussels, 20 April 2007 – Airports Council International EUROPE (ACI EUROPE) welcomes, on behalf of its airport members throughout Europe, the decision reached today by the European Commission to postpone, for one year, the entry into force of the maximum cabin luggage size restriction.

EC regulation n°1546/2006 of 4 October 2006 required new security measures for the EU, Switzerland, Norway and Iceland in that cabin luggage larger than 56x45x24cm would be prohibited as of 6 May 2007. Following the implementation of the liquids’ rules, which has resulted in a 25% reduction in throughput at airport security checkpoints, ACI EUROPE feared this provision would further inconvenience passengers without any proven technical justification from a security perspective.

Olivier Jankovec, Director General ACI EUROPE, said “I am pleased of the Commission’s decision to postpone the implementation of this regulation and thank them for their openness to dialogue, constructive action and cooperation on this matter. The delay will allow for a thorough evaluation of the relevance and justification of the rule from a security point as well as the impact on operations and passenger facility. We now look forward to a continued cooperation in this process.
      Moderator maandag 23 april 2007 @ 22:02:37 #219
    45833 crew  Fogel
    pi_48649875
    quote:
    Op maandag 23 april 2007 21:49 schreef DutchTrain het volgende:
    De nieuwe regelgeving die ook eisen zou stellen aan de grootte van de handbagage is voorlopig uitgesteld
    [..]
    Bron
      maandag 23 april 2007 @ 23:04:56 #220
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_48652065
    quote:
    Op maandag 23 april 2007 21:49 schreef DutchTrain het volgende:
    [..]
    Goh, zouden de regeltjesverzinners dan toch eindelijk inzien dat het beperken van bagage niet het risico op een aanslag of ander ernstig ongemak verkleint?
      woensdag 2 mei 2007 @ 13:16:03 #221
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_48924119
    http://reiskrant.nl/reiskrant/reisnieuws/62897321/Experts:_beperking_handbagage_amper_zinvol.html?p=5,1
    quote:
    Experts: beperking handbagage amper zinvol

BRUSSEL - De nieuwe regel waarbij passagiers hooguit 100 milliliter vloeistoffen aan boord mogen meenemen, heeft weinig nut.

„Ik denk dat het meer bedoeld is om passagiers gerust te stellen dan met echte veiligheid. Het risico op aanslagen is niet verminderd”, zei de Delftse professor Carel van Eijk woensdag bij een hoorzitting van VVD-politica Jeanine Hennis-Plasschaert in het Europees Parlement.

De scanners kunnen amper ontdekken of in een metalen busje explosieve stoffen zitten of scheerschuim. „Het is ook goed mogelijk om bommen te maken met vloeistoffen of poeders kleiner dan 100 milliliter”.

Europees Parlementslid Jeanine Hennis-Plasschaert betwijfelt al langer of de maatregel uit november wel effectief is.
    pi_48924270
    quote:
    Ik denk dat het meer bedoeld is om passagiers gerust te stellen dan met echte veiligheid.
    Mijn god, er wordt er 1 wakker. Nu nog hetzelfde inzien vwb id plicht, camera toezicht, etc, en we beginnen weer een heel klein beetje realiteitszin te kweken.
      woensdag 2 mei 2007 @ 13:22:13 #223
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_48924311
    quote:
    Op woensdag 2 mei 2007 13:20 schreef Jarno het volgende:

[..]

Mijn god, er wordt er 1 wakker. Nu nog hetzelfde inzien vwb id plicht, camera toezicht, etc, en we beginnen weer een heel klein beetje realiteitszin te kweken.
    ^^ Wat hij zegt.
      woensdag 2 mei 2007 @ 18:56:44 #224
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_48936047
    quote:
    Op woensdag 2 mei 2007 13:16 schreef Roel_Jewel het volgende:
    http://reiskrant.nl/reiskrant/reisnieuws/62897321/Experts:_beperking_handbagage_amper_zinvol.html?p=5,1
    [..]
    Tja, maar zolang Mohammed of Frans van Group 4 Securicor achter de scanner bji de security check niet het verschil kan zien tussen water en 'vloeibare springstoffen' moet je wel dergelijke belachelijke maatregelen doorvoeren voor de schijnveiligheid. Het is namelijk op de scanner wel te zien, maar zolang je maar 1 persoon achter een scanner hebt zitten glipt er natuurlijk regelmatig iets door.

Er zijn op dit moment, (en in het verleden), onderzoeken gaande naar de kwaliteit van de securitycontroles, maar de resultaten worden niet bekend gemaakt, slechts door journalisten eigenhandige checks komen in de krant.
    En bij de door journalisten eigenhandige testen komt er veel doorheen, laat staan hoeveel er doorheenkomt bij een echte professionele test.

Ik blijf erbij dat het verbieden van het flesje water of cola onzin is, veel beter is het om bij bepaalde personen, risicodoelgroepen/ risicovluchten (US, Israel) gerichte controles uit te voeren, dan dergelijke maatregelen zoals het beperken van vloeistoffen dagelijks bij miljoenen mensen te controleren. Voorkomen van een aanslag kan je namelijk uiteindelijk toch niet. Ben benieuwd wanneer de EU deze controles zelf ook onzinnig zal verklaren...
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_48984586
    En weer wat nieuws:
    quote:

NIEUW: Vloeistoffen onderzocht op Britse vliegvelden

Vanaf 1 mei 2007 worden op vliegvelden in het Verenigd Koninkrijk steekproefsgewijs vloeistoffen onderzocht. Dit kan gevolgen hebben voor de tijd die nodig is voor de veiligheidscontrole. Daarom raden we passagiers aan hier rekening mee te houden, en ervoor te zorgen dat tassen waarin zich vloeistoffen bevinden (zie hieronder voor inpakinstructies) gemakkelijk uit de handbagage kunnen worden gehaald.
      vrijdag 4 mei 2007 @ 12:25:19 #226
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_48999577
    Eigenlijk denk ik dat ze op den duur alleen maar kunnen gaan voor steekproefsgewijs controleren. Aanslagmogelijkheden worden slimmer en op een gegeven moment is het gewoon niet haalbaar meer om iedereen compleet binnenstebuiten te keren. Vooral niet omdat het aantal reizigers ook alleen maar toeneemt.

Persoonlijk hoop ik wel dat er een zinnige steekproef-oplossing komt, dus niet die onzin van nu, waarbij onbeleefdheid en gebrek aan respect nogal eens de boventoon voeren (van controlerende beamtes richting reizigers en dan met name richting die zogenaamde "risicodoelgroepen")
      vrijdag 4 mei 2007 @ 18:55:43 #227
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_49013668
    quote:
    Op donderdag 3 mei 2007 22:52 schreef DutchTrain het volgende:
    En weer wat nieuws:
    [..]
    En dan te bedenken dat de beveiliging nu aangeeft de vloeistoffen al te controleren op aanwezigheid van explosieven.... Kortom, het blijft windowdressing, want je kunt nu eenmaal niet alles controleren. (Het ergste is nog dat in verband met discriminatiewetgeving je niet van een bepaalde doelgroep / persoon een controle mag uitoefenen, maar dat dit random moet...)
    Noem het 'beestje' bij de naam, en doe zoals EL AL doet aan profiling, en je kan de andere passagiers met rust laten.

Ik zal het overigens donderdag zien als ik even op en neer moet naar Liverpool. Ik verheug me nu al op de wachtrijen bij de security
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
      Moderator vrijdag 4 mei 2007 @ 23:14:13 #228
    45833 crew  Fogel
    pi_49023673
    quote:
    Op vrijdag 4 mei 2007 12:25 schreef Hik het volgende:
    Persoonlijk hoop ik wel dat er een zinnige steekproef-oplossing komt, dus niet die onzin van nu, waarbij onbeleefdheid en gebrek aan respect nogal eens de boventoon voeren (van controlerende beamtes richting reizigers en dan met name richting die zogenaamde "risicodoelgroepen")
    Door het onbeschofte gedrag van de controleurs (hier gewoon simpel volk van Securitas o.i.d., zonder aparte bevoegdheden) hebben al meerdere piloten geweigerd om te vliegen omdat ze zich te boos vonden (door de beveiligingsmensen veroorzaakt) om verantwoord een vliegtuig te kunnen besturen!
    Misschien zijn die simpele zielen wel bang dat de piloot zich toegang verschaft tot de cockpit en dat hij daarom extra controles moet ondergaan....
      vrijdag 4 mei 2007 @ 23:28:12 #229
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_49024181
    quote:
    Op vrijdag 4 mei 2007 18:55 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

En dan te bedenken dat de beveiliging nu aangeeft de vloeistoffen al te controleren op aanwezigheid van explosieven.... Kortom, het blijft windowdressing, want je kunt nu eenmaal niet alles controleren. (Het ergste is nog dat in verband met discriminatiewetgeving je niet van een bepaalde doelgroep / persoon een controle mag uitoefenen, maar dat dit random moet...)
    Noem het 'beestje' bij de naam, en doe zoals EL AL doet aan profiling, en je kan de andere passagiers met rust laten.

Ik zal het overigens donderdag zien als ik even op en neer moet naar Liverpool. Ik verheug me nu al op de wachtrijen bij de security
    Ondertussen is men echt wel zo slim om juist die profiling te ontduiken.
    Denk aan de sluipschutter in Washington pas, bijvoorbeeld. Eerst zou hij alleen zijn, en in een wit busje rijden. Hij bleek met iemand te werken, en een blauwe auto te hebben. En hij was niet blank, maar een neger. En hij had geen legertraining, zoals vele professionele profilers openlijk verklaarden.

Nee, ik heb geen hoge pet op van profilers nee.

Daar waar dit allemaal om begon, om die verdachten die dus plannen hadden om dus vloeistof te gebruiken, blijkt daar uiteindelijk iets van waar te zijn cq. is er iemand veroordeeld?
    quote:
    Op vrijdag 4 mei 2007 23:14 schreef Fogel het volgende:
    [..]
    Misschien zijn die simpele zielen wel bang dat de piloot zich toegang verschaft tot de cockpit en dat hij daarom extra controles moet ondergaan....
    !
      zaterdag 5 mei 2007 @ 09:33:46 #230
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_49029931
    quote:
    Op vrijdag 4 mei 2007 23:28 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Nee, ik heb geen hoge pet op van profilers nee.

Daar waar dit allemaal om begon, om die verdachten die dus plannen hadden om dus vloeistof te gebruiken, blijkt daar uiteindelijk iets van waar te zijn cq. is er iemand veroordeeld?
    [..]

!
    Profiling in combinatie met gericht vragen stellen aan een selecte doelgroep en de bagage van deze personen checken is echter effectiever, dan van iedereen maar belachelijke eisen te stellen aan de hoeveelheid vloeistoffen. En het mooiste is, als de vertrektijd van het vliegtuig nadert gaat zie je de mensen van de airline gebaren dat de security controle sneller moet.... Tja tot zover de goede controle.
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_49800205
    Ik vlieg volgende week naar Spanje, is het mogenlijk om mn gitaar met de handbagage mee te nemen ?
    Цой жив
      zaterdag 26 mei 2007 @ 20:34:30 #232
    13347 Nembrionic
    AKQ Fundamentalist
    pi_49800622
    quote:
    Op zaterdag 26 mei 2007 20:21 schreef Zwoerd het volgende:
    Ik vlieg volgende week naar Spanje, is het mogenlijk om mn gitaar met de handbagage mee te nemen ?
    Zolang er geen explosieven en/of vloeistoffen of andere scherpe voorwerpen in verstopt zitten wel ja
    pi_49801149
    quote:
    Op zaterdag 26 mei 2007 20:34 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Zolang er geen explosieven en/of vloeistoffen of andere scherpe voorwerpen in verstopt zitten wel ja
    Ok
    Цой жив
      zaterdag 26 mei 2007 @ 20:57:16 #234
    13347 Nembrionic
    AKQ Fundamentalist
    pi_49801287
    Wacht even..ik las niet goed

HANDbagage had je het over. Ik denk dat het daar te groot voor is. Dan gaat het op een aparte kar de laadruimte in.
    pi_49801685
    quote:
    Op zaterdag 26 mei 2007 20:57 schreef Nembrionic het volgende:
    Wacht even..ik las niet goed

HANDbagage had je het over. Ik denk dat het daar te groot voor is. Dan gaat het op een aparte kar de laadruimte in.

ligt ie daar wel veilig??
    Цой жив
      zaterdag 26 mei 2007 @ 21:22:24 #236
    13347 Nembrionic
    AKQ Fundamentalist
    pi_49802048
    quote:
    Op zaterdag 26 mei 2007 21:11 schreef Zwoerd het volgende:

[..]

ligt ie daar wel veilig??
    Of 'ie stuk kan bedoel je? Als je een beschermhoes hebt zou ik 'm daar wel in stoppen ja.
    pi_49802203
    quote:
    Op zaterdag 26 mei 2007 21:22 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Of 'ie stuk kan bedoel je? Als je een beschermhoes hebt zou ik 'm daar wel in stoppen ja.
    Ja dat bedoel ik, ja ik heb wel gewoon een gitaarhoes waar hij in kan.
    Цой жив
      zaterdag 26 mei 2007 @ 21:30:58 #238
    13347 Nembrionic
    AKQ Fundamentalist
    pi_49802320
    quote:
    Op zaterdag 26 mei 2007 21:27 schreef Zwoerd het volgende:

[..]

Ja dat bedoel ik, ja ik heb wel gewoon een gitaarhoes waar hij in kan.
    Dat zou ik dan doen ja
      woensdag 4 juli 2007 @ 18:37:39 #239
    104543 Marseille
    Allons enfants de la patrie...
    pi_51139865
    ik ga morgen naar malta en mijn koffer is PRECIES 20 kilo. Ik heb als handbagage een sporttas met de rest van mijn spullen (geen vloeistoffen) van rond de 10 kilo en een rugzak. Mag ik dit als handbagage meenemen volgens de nieuwe regels?
    .
      woensdag 4 juli 2007 @ 18:47:40 #240
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_51140198
    quote:
    Op woensdag 4 juli 2007 18:37 schreef Marseille het volgende:
    ik ga morgen naar malta en mijn koffer is PRECIES 20 kilo. Ik heb als handbagage een sporttas met de rest van mijn spullen (geen vloeistoffen) van rond de 10 kilo en een rugzak. Mag ik dit als handbagage meenemen volgens de nieuwe regels?
    Ligt aan de vliegmaatschappij, maar 2 tassen is normaal te veel... Lees ff de site van je vliegmaatschappij .
      woensdag 4 juli 2007 @ 19:01:23 #241
    157229 Boschkabouter
    Met puntmuts.
    pi_51140694
    Als je een literfles water invriest, mag die dan wel zonder gezeik mee?

Moet ook dé oplossing kunnen zijn voor andere stoffen zoals lenzenvloeistof.
      FOK!fotograaf woensdag 4 juli 2007 @ 19:45:59 #242
    73911 ultra_ivo
    pi_51142365
    10 kilo handbagage is meestal teveel.
    pi_51144357
    Ik lees vanalles over vloeistoffen in je handbagage maar mag je dan in je koffer die je niet als handbagage doet gewone hoeveelheden vloeistof meenemen?
      woensdag 4 juli 2007 @ 20:40:43 #244
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_51144463
    quote:
    Op woensdag 4 juli 2007 20:38 schreef Stansfield het volgende:
    Ik lees vanalles over vloeistoffen in je handbagage maar mag je dan in je koffer die je niet als handbagage doet gewone hoeveelheden vloeistof meenemen?
    Yup. Geldt alleen voor handbagage. Zie website Schiphol.

woensdag 4 juli 2007 @ 21:18:23 #245
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_51146080
    Ik bied de jas altijd apart aan, maar de mobiele telefoon, sleutels of portefeuille zitten daar in, en die bied ik normaliter nooit los van de jas aan, en er wordt ook nooit om gevraagd...

Wat mij trouwens een beetje tegenvalt, ik bied al die vloeistoffen keurig in een zakje aan, maar ik zie genoeg mensen om mij heen die het gewoon in de tas plaatsen TUSSEN kleding, en het wordt er niet atlijd (nooit) uitgepikt....
    Tot zover de goede controle dus.. kijk een fles van 1 liter pakken ze er wellicht wel uit, maar de kleinere verpakkingen komen er door heen. Al wil ik hierbij niet aangeven dat je het niet in zo'n zakje moet doen.

Sterker nog, ze willen juist dat je het apart aanbiedt zodat ze de vloeistoffen goed kunnen bekijken, omdat ze anders een 'blurred' image krijgen als het in de tas zou zitten. Ben benieuwd hoe lang de belachelijke regels met vloeistoffen in stand blijft....
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
      woensdag 4 juli 2007 @ 21:35:05 #246
    115121 Arizona
    Zeg maar Arißona
    pi_51146797
    quote:
    Op woensdag 4 juli 2007 21:18 schreef ozzietukker het volgende:
    Ik bied de jas altijd apart aan, maar de mobiele telefoon, sleutels of portefeuille zitten daar in, en die bied ik normaliter nooit los van de jas aan, en er wordt ook nooit om gevraagd...

Wat mij trouwens een beetje tegenvalt, ik bied al die vloeistoffen keurig in een zakje aan, maar ik zie genoeg mensen om mij heen die het gewoon in de tas plaatsen TUSSEN kleding, en het wordt er niet atlijd (nooit) uitgepikt....
    Tot zover de goede controle dus.. kijk een fles van 1 liter pakken ze er wellicht wel uit, maar de kleinere verpakkingen komen er door heen. Al wil ik hierbij niet aangeven dat je het niet in zo'n zakje moet doen.

Sterker nog, ze willen juist dat je het apart aanbiedt zodat ze de vloeistoffen goed kunnen bekijken, omdat ze anders een 'blurred' image krijgen als het in de tas zou zitten. Ben benieuwd hoe lang de belachelijke regels met vloeistoffen in stand blijft....
    Dat viel mij ook op toen we vorige week van Mallorca terugvlogen. De mensen naast ons in het vliegtuig hadden letterlijk LITERS appelsap (ze hebben tenminste 6 van die pakjes van 200 ml opgedronken en nee, die waren niet gekocht op de luchthaven) en yoghurt in het vliegtuig meegenomen. En zij waren niet de enigen in het vliegtuig.

Bij de tassencontrole werd wel het babypopje van mijn dochtertje uitgebreid gefouilleerd .

Op Mallorca was sowieso alles mogelijk, leek het wel. Of je nu je hele tas in het bakje legde waarin je normaal je telefoon e.d. moet leggen, of je tas en je jas, of helemaal niks, echt alles werd zonder morren door de scan gedaan.
    (Behalve dus de pop van mijn dochter )
      donderdag 5 juli 2007 @ 10:12:12 #247
    33376 TMoose
    waiting for concert...
    pi_51158950
    Dat was dan zeker een plaspop
    There are 24 hours in a day, and 24 beers in a case. Coincidence?
      donderdag 5 juli 2007 @ 11:51:11 #248
    115121 Arizona
    Zeg maar Arißona
    pi_51161799
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 10:12 schreef TMoose het volgende:
    Dat was dan zeker een plaspop
    Yep, 150 cc cola verstopt in een pop, in de hoop dit mee te smokkelen
    pi_51165137
    ff een ander vraagje mbt tot bagageregels:
    hoeveel kilo gewone bagage mag je meenemen, en hoeveel kg handbagage?

kan ik nergens vinden namelijk..

betekend dat dat er geen limiet aan is?
    "Isaac Newton invented gravity because some asshole hit him with an apple"
      donderdag 5 juli 2007 @ 13:59:00 #250
    115121 Arizona
    Zeg maar Arißona
    pi_51166293
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 13:26 schreef Maarten1 het volgende:
    ff een ander vraagje mbt tot bagageregels:
    hoeveel kilo gewone bagage mag je meenemen, en hoeveel kg handbagage?

kan ik nergens vinden namelijk..

betekend dat dat er geen limiet aan is?
    Dit kun je vinden op de site van je luchtvaartmaatschappij.
    Standaard is de regel: 20 kg ruimbagage (bij economy class) en max 5 kg handbagage (moet ook nog aan bepaalde afmetingen voldoen).
    pi_51171076
    quote:
    Op donderdag 5 juli 2007 13:59 schreef MaLo het volgende:

[..]

Dit kun je vinden op de site van je luchtvaartmaatschappij.
    Standaard is de regel: 20 kg ruimbagage (bij economy class) en max 5 kg handbagage (moet ook nog aan bepaalde afmetingen voldoen).
    Bij transavia mag je tot 25Kilo gaan, maar als het 25,1 Kilo is ben je echt de lul...
      vrijdag 20 juli 2007 @ 20:32:42 #252
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_51673405
    http://www.nu.nl/news/116(...)iegtuig_weer_in.html :
    quote:
    Moedermelk mag vliegtuig weer in

WASHINGTON - Passagiers die naar de Verenigde Staten vliegen, kunnen vanaf 4 augustus weer aanstekers meenemen. Het verbod was niet noodzakelijk omdat aanstekers geen groot gevaar vormen, maakten de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten vrijdag bekend.

Ook komt er een einde aan het controversiële verbod voor moeders die hun baby niet bij zich hebben om moedermelk te vervoeren. Dat was ingesteld nadat vorig jaar zomer was gebleken dat moslimextremisten met vloeistoffen aanslagen wilden plegen in vliegtuigen.

De nieuwe maatregelen moeten veiligheidmedewerkers ontlasten, zodat die meer tijd hebben om bijvoorbeeld explosieven te zoeken en te letten op verdacht gedrag.

De Verenigde Staten zijn het enige land dat aanstekers aan boord verbiedt. Dagelijks worden circa 22.000 aanstekers afgegeven aan veiligheidscontroleurs.
    Ik begrijp hieruit dat vloeistoffen, exclusief moedermelk, een groter gevaar vormen dan aanstekers??? De terroristen zullen nu wel al hun explosieven in moedermelk stoppen, hè... Moet er nu niet gecontroleerd worden of de moedermelk toch toevallig gewone melk is?

Hypocriet gedoe .
    pi_51687923
    quote:
    Op vrijdag 20 juli 2007 20:32 schreef Roel_Jewel het volgende:
    http://www.nu.nl/news/116(...)iegtuig_weer_in.html :
    [..]

Ik begrijp hieruit dat vloeistoffen, exclusief moedermelk, een groter gevaar vormen dan aanstekers??? De terroristen zullen nu wel al hun explosieven in moedermelk stoppen, hè... Moet er nu niet gecontroleerd worden of de moedermelk toch toevallig gewone melk is?
    Er mag gevraagd worden om te laten zien dat de moedermelk drinkbaar is...
    quote:
    Hypocriet gedoe .
    Zekers, vloeistoffen zijn een zeer klein gevaar, vergeleken met andere manieren om een vliegtuig op te blazen....
    You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
    C. Sagan
    pi_51715324
    quote:
    Op donderdag 25 januari 2007 14:20 schreef -Wolf- het volgende:
    Toch stiekem m'n Labello ongecheckt het vliegtuig in kunnen smokkelen. Mwuah ah ah aaahhh!
    Je bent nooit te oud om te leren....toch?
    pi_51715623
    quote:
    is bijna onmogelijk om dat buiten de kanarische eilanden te kopen
    hier in venlo bij de drankenhandel hebben ze het!!! Ik heb al tig verschilende soorten geprobeerd, maar allemaal waren ze en nu heb ik: Ron miel Indias, licor tradicional elaborado y embotellado en canarias - espana - por ARTEMI, S.L islas canarias etc.

Weet niet wat het betekent maar het is wel goede, smaakt
    Je bent nooit te oud om te leren....toch?
    pi_51734038
    Tot mijn verbazing zei niemand op Schiphol iets over het kleine zakmesje aan m'n sleutelbos.

Ik had m'n sleutelbos in zo'n bakje gelegd, samen met telefoon, riem en nog wat spul. Na de scanner pakte ik die sleutelbos weer uit dat bakje en toen viel me opeens dat zakmesje op. Ik was vergeten het eraf te halen, had er niet bij stil gestaan. Kennelijk zat er daar iemand niet heel erg op te letten!
      zondag 22 juli 2007 @ 23:21:16 #257
    1348 Liejannuh
    MCCCXLVIII
    pi_51734081
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 23:20 schreef k_man het volgende:
    Tot mijn verbazing zei niemand op Schiphol iets over het kleine zakmesje aan m'n sleutelbos.

Ik had m'n sleutelbos in zo'n bakje gelegd, samen met telefoon, riem en nog wat spul. Na de scanner pakte ik die sleutelbos weer uit dat bakje en toen viel me opeens dat zakmesje op. Ik was vergeten het eraf te halen, had er niet bij stil gestaan. Kennelijk zat er daar iemand niet heel erg op te letten!
    Maar je mag niet zomaar je deo meenemen in je handbagage! Dat is namelijk veeeeeeeeeel gevaarlijker!
      Moderator maandag 23 juli 2007 @ 01:02:45 #258
    45833 crew  Fogel
    pi_51736400
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 23:20 schreef k_man het volgende:

Ik meen me te herinneren dat het toegestaan is zolang het lemmet van het mes korter is dan 6cm.
    pi_51739409
    Zal ik eens een lemmet van 5 cm in je slagader steken dan?

Wat Liejannuh zegt klopt wel; over een beetje vloeistof doen ze panisch, maar een (klein) mes mag kennelijk wel.
      maandag 23 juli 2007 @ 08:51:51 #260
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_51739514
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 08:39 schreef k_man het volgende:
    Zal ik eens een lemmet van 5 cm in je slagader steken dan?

Wat Liejannuh zegt klopt wel; over een beetje vloeistof doen ze panisch, maar een (klein) mes mag kennelijk wel.
    En een aansteker ook.... (zie eerder in 't topic)
    Waarvoor heb je een aansteker nodig op een vlucht? Luchthavens zijn zo goed als rookvrij, dus je kunt hooguit het vliegtuig in de fik steken. Maar dat is blijkbaar geen enkel probleem...
    pi_51739893
    quote:
    Op zondag 22 juli 2007 23:21 schreef Liejannuh het volgende:

[..]

Maar je mag niet zomaar je deo meenemen in je handbagage! Dat is namelijk veeeeeeeeeel gevaarlijker!
    Spuitbussen met brandbare gassen waren al voor de hele vloeistof paniek verboden. Niet vanwege aanslagen, maar gewoon omdat het een dun metalen cilindertje is waar een propaan/butaan mengsel in zit.
      dinsdag 11 maart 2008 @ 15:55:54 #262
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_57307729
    Nou, het kost heel wat tijd, maar dan heb je ook wat ....

http://www.nu.nl/news/147(...)rstap_vliegtuig.html
    quote:
    Geen vloeistofcontrole meer bij overstap vliegtuig
    Uitgegeven: 11 maart 2008 13:49
    Laatst gewijzigd: 11 maart 2008 13:51

BRUSSEL - Passagiers die op Europese luchthavens overstappen zullen in het vervolg niet meer worden gecontroleerd of ze vloeistoffen bij zich hebben.
    ANP

Het Europees Parlement heeft dinsdag definitief zeggenschap gekregen over de nieuwe veiligheidsmaatregelen op vliegvelden, en wil de vloeistofmaatregel zo snel mogelijk afschaffen. Te beginnen bij de passagiers die overstappen.

Afpakken

Europarlementariër Corien Wortmann (CDA): "De Europese Commissie die de regels heeft opgesteld heeft nooit bewijs kunnen leveren dat het afpakken van vloeistoffen uit de bagage van passagiers ook daadwerkelijk aanslagen heeft kunnen voorkomen."

Wortmann hoopt dat, in het belang van de passagier, deze zomer alle reizigers gewoon weer waterflesjes en babyvoeding kunnen meenemen in hun bagage.
    Heel goed om te lezen , maar uh... wat is er mis om vanaf NU niet meer te letten op vloeistoffen in de bagage? Of wachten ze totdat er geen aanslagen zijn gepleegd door mensen die op Europese luchthavens overstappen?
      dinsdag 11 maart 2008 @ 17:33:11 #263
    62913 Blik
    The one and Only!
    pi_57309600
    quote:
    Op dinsdag 11 maart 2008 15:55 schreef Roel_Jewel het volgende:
    Nou, het kost heel wat tijd, maar dan heb je ook wat ....

http://www.nu.nl/news/147(...)rstap_vliegtuig.html
    [..]

Heel goed om te lezen , maar uh... wat is er mis om vanaf NU niet meer te letten op vloeistoffen in de bagage? Of wachten ze totdat er geen aanslagen zijn gepleegd door mensen die op Europese luchthavens overstappen?
    Gaat vooralsnog nog wel alleen over mensen die overstappen. (volgens mij)
      Moderator dinsdag 11 maart 2008 @ 17:38:25 #264
    45833 crew  Fogel
    pi_57309708
    "Wortmann hoopt dat, in het belang van de passagier, deze zomer alle reizigers gewoon weer waterflesjes en babyvoeding kunnen meenemen in hun bagage."

Babyvoeding is nooit een probleem geweest, da's een uitzondering op de regel...
    pi_57311281
    Binnenkort: baby-terroristen...
     FR
      dinsdag 11 maart 2008 @ 19:22:48 #266
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_57311924
    quote:
    Op dinsdag 11 maart 2008 17:33 schreef Blik het volgende:

[..]

Ben benieuwd hoe ze dit op Schiphol willen controleren, op vluchten buiten Schengen landen vindt er controle aan de gate plaats, en moet je nu je vorige boarding kaart laten zien of je een transitpassagier bent?
    (Op doorvluchten tussen Schengen landen was er al geen controle als je binnen het beveiligd gebied bleef).

Overigens, goede zaak, de vloeistofcontrole slaat nergens op, en heeft het vliegen helemaal niet veiliger gemaakt, de scanners konden wel zien dat er vloeistoffen in de tassen zaten, maar niet WAT voor vloeistoffen. (Welke in kleine hoeveelheden bij elkaar dan toch weer een grote hoeveelheid kunnen vormen).
    En wat te denken aan de aandacht voor de vloeistoffen, waardoor de andere veel gevaarlijkere dingen minder aandacht kregen, want de scanner kan nu eenmaal maar op een beperkt aantal punten zijn aandacht vestigen.

Ik heb overigens het idee dat Schiphol, maar ook andere Europese luchthavens al wat makkelijker waren geworden, ik doe de vloeistoffen allang niet meer in zo'n zakje en krijg er geen opmerkingen over, laat staan dat ze eruit worden gehaald (ze zijn wel binnen de 100 ml).
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
      dinsdag 11 maart 2008 @ 19:40:29 #267
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_57312353
    quote:
    Op dinsdag 11 maart 2008 17:33 schreef Blik het volgende:

[..]

Ja, vandaar ook mijn laatste zin... Waarom een uitzondering voor mensen die niet overstappen...?
    pi_57314177
    quote:
    Op dinsdag 11 maart 2008 19:40 schreef Roel_Jewel het volgende:
    Ja, vandaar ook mijn laatste zin... Waarom een uitzondering voor mensen die niet overstappen...?
    Omdat er verschillen zijn in de wereld over wat wel en niet door de security mag en omdat je dan weer zonder probleem je drank van je (tax free) vertrekluchthaven mee kan nemen als je overstapt op een luchthaven in Europa.
      dinsdag 11 maart 2008 @ 21:02:13 #269
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_57314442
    quote:
    Op dinsdag 11 maart 2008 20:51 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Omdat er verschillen zijn in de wereld over wat wel en niet door de security mag en omdat je dan weer zonder probleem je drank van je (tax free) vertrekluchthaven mee kan nemen als je overstapt op een luchthaven in Europa.
    I know.
    Laat ik m'n vraag dan anders stellen: waarom wordt de vloeistofcontrole voor bepaalde groepen passagiers gehandhaafd terwijl men blijkbaar ervan overtuigd is dat deze controle nooit aanslagen heeft kunnen voorkomen?
    pi_57314718
    quote:
    Op dinsdag 11 maart 2008 21:02 schreef Roel_Jewel het volgende:
    Laat ik m'n vraag dan anders stellen: waarom wordt de vloeistofcontrole voor bepaalde groepen passagiers gehandhaafd terwijl men blijkbaar ervan overtuigd is dat deze controle nooit aanslagen heeft kunnen voorkomen?
    Geen idee, maar ik vind het eigenlijk wel best zo. Eindelijk blijft het eens een beetje schoon in het vliegtuig en zie je niet de helft van de passagiers eerst hun overlevingspakket (boterhammen, chips, flessen water etc) uit hun tas halen voordat ze eindelijk eens gaan zitten.
      dinsdag 11 maart 2008 @ 21:17:29 #271
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_57314819
    quote:
    Op dinsdag 11 maart 2008 21:14 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Geen idee, maar ik vind het eigenlijk wel best zo. Eindelijk blijft het eens een beetje schoon in het vliegtuig en zie je niet de helft van de passagiers eerst hun overlevingspakket (boterhammen, chips, flessen water etc) uit hun tas halen voordat ze eindelijk eens gaan zitten.
    . True... Maar toch....
      woensdag 12 maart 2008 @ 19:40:26 #272
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_57333698
    quote:
    Op dinsdag 11 maart 2008 21:14 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

.

Maar die boterhammen met pindakaas en chips konden en kunnen sowieso al mee. Blijft over de flessen water (of andere drank), welke nou niet bepaald de bron van de grootste vervuiling zullen zijn.

Ik ben wel benieuwd hoe ze e.e.a. gaan doorvoeren, het lijkt mij dat de beveiligingsmedewerker nog minder aandacht zullen vestigen op vloeistoffen dan ze nu al doen....

Al zou het beter zijn om het óf vloeistoffen voor iedereen toe te staan, of voor iedereen niet, zodat er wel duidelijkheid ontstaat, want als iets vertraagt bij de security check zijn het een passagiers de discussie aangaan wat wel en wat niet zou mogen.
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_73488312
    http://www.nu.nl/algemeen(...)of-in-vliegtuig.html .

En het ook nog gewoon serieus bespreken in plaats van deze belachelijk debiele regeling af te schieten. Als ik dreig met een boek een aanslag op een vliegtuig te plegen, worden dan ook alle boeken aan boord verboden? Is precies hetzelfde. En dat aanstekers wel gewoon aan boord mogen als handbagage slaat werkelijk he-le-maal nergens op.
    pi_73489733
    Gewoon helemaal geen handbagage meer (medicijnen uitgezonderd).
    pi_73489766
    quote:
    Op donderdag 8 oktober 2009 16:02 schreef LangeTabbetje het volgende:
    Gewoon helemaal geen handbagage meer (medicijnen uitgezonderd).
    Gewoon mensen naakt en vastgeketend vervoeren.

Of nee, wacht, vliegen verbieden! .
    pi_73489795
    quote:
    Op donderdag 8 oktober 2009 16:03 schreef Jarno het volgende:

[..]

Gewoon mensen naakt en vastgeketend vervoeren.

Of nee, wacht, vliegen verbieden! .
    Gewoon alles inchecken. Als je nu ziet wat mensen allemaal meeslepen en hoeveel irritatie dit opwekt ?
    pi_73489816
    quote:
    Op donderdag 8 oktober 2009 16:04 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Gewoon alles inchecken. Als je nu ziet wat mensen allemaal meeslepen en hoeveel irritatie dit opwekt ?
    Ja. Echt heel raar dat mensen op een vlucht van een paar uur graag een boek, mp3'tje of wat te eten willen genieten.
    pi_73490124
    quote:
    Op donderdag 8 oktober 2009 16:04 schreef Jarno het volgende:

[..]

Ja. Echt heel raar dat mensen op een vlucht van een paar uur graag een boek, mp3'tje of wat te eten willen genieten.
    Nou, als het daarbij bleef zou het 'probleem' er niet zijn, maar tegenwoordig neemt de gemiddelde passagier heeeeeel wat meer mee.

Ik denk ook niet dat de EU handbagage zal gaan verbieden, maar denk eerder dat (Ryanair verdenk ik heeeeeel sterk) luchtvaartmaatschappijen gaan verplichten alles in te checken.
    pi_73490308
    quote:
    Op donderdag 8 oktober 2009 16:13 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Nou, als het daarbij bleef zou het 'probleem' er niet zijn, maar tegenwoordig neemt de gemiddelde passagier heeeeeel wat meer mee.

Ik denk ook niet dat de EU handbagage zal gaan verbieden, maar denk eerder dat (Ryanair verdenk ik heeeeeel sterk) luchtvaartmaatschappijen gaan verplichten alles in te checken.
    Ligt eraan op wat voor vlucht je zit. Als ik een weekendje naar London ga bijvoorbeeld en ik kan tevens online inchecken dan neem ik alles gewoon mee in mijn handbagage als dat kan.. Scheelt weer een uur op het vliegveld ronddolen. Misschien vind je dat wel heel irritant (ik zou niet eens weten waarom, maargoed), maar dat kan mij aan m'n reet roesten op dat moment..
    pi_73490363
    quote:
    Tot zo lang duurt het volgens deskundigen om detectie-apparatuur te ontwikkelen die onderscheid kan maken tussen onschuldige drankjes of parfum en vloeistoffen waarmee kwaadwilligen explosies kunnen veroorzaken.
    Bullshit, die apparaten bestaan al járen. De vliegmaatschappijen zijn gewoon te gierig om ze aan te schaffen .
    pi_73490467
    quote:
    Op donderdag 8 oktober 2009 16:19 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Bullshit, die apparaten bestaan al járen. De vliegmaatschappijen zijn gewoon te gierig om ze aan te schaffen .
    Idd. En over 4 jaar mogen we ze alsnog zelf betalen onder het mom van extra veiligheidstoeslag.
    pi_73490508
    quote:
    Op donderdag 8 oktober 2009 16:18 schreef Intrepidity het volgende:

[..]

Misschien vind je dat wel heel irritant (ik zou niet eens weten waarom, maargoed), maar dat kan mij aan m'n reet roesten op dat moment..
    Nou, ik vind iets niet snel irritant hoor . Maar mij vallen wel een paar dingen op (verder niet persoonlijk bedoeld hoor maar even om aan te geven waardoor ik denk dat het er een keer van gaat komen):

1. Jij neemt spul mee voor een weekend, sommige al voor een week + handtas (vrouw) + laptop
    2. Het moet allemaal door de scanner van de beveiliging.
    3. Bagagerekken beginnen mudjevol te raken (meegemaakt dat verzocht werd zelf de bakken dicht te doen, commentaar van de FA "als ik het zelf moet doen, kost het me mijn rug").
    4. Bij Ryanair, Vueling etc. wordt ¤ 10 (?) per ingechecked stuk bagage in rekening gebracht. M.a.w., als ze jou verplichten je tas in te checken is het toch weer een tientje in de pocket.
    pi_73490793
    quote:
    Op donderdag 8 oktober 2009 16:24 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Nou, ik vind iets niet snel irritant hoor . Maar mij vallen wel een paar dingen op (verder niet persoonlijk bedoeld hoor maar even om aan te geven waardoor ik denk dat het er een keer van gaat komen):

1. Jij neemt spul mee voor een weekend, sommige al voor een week + handtas (vrouw) + laptop
    2. Het moet allemaal door de scanner van de beveiliging.
    3. Bagagerekken beginnen mudjevol te raken (meegemaakt dat verzocht werd zelf de bakken dicht te doen, commentaar van de FA "als ik het zelf moet doen, kost het me mijn rug").
    4. Bij Ryanair, Vueling etc. wordt ¤ 10 (?) per ingechecked stuk bagage in rekening gebracht. M.a.w., als ze jou verplichten je tas in te checken is het toch weer een tientje in de pocket.
    En tegelijkertijd zie je ook tegenovergestelde acties bij de mainstream airlines. Zo mag je van BA weer gewoon 2 stuks handbagage meenemen, terwijl het een jaar terug nog 1 stuk was. Scheelt hen weer wat inchecken en dus werk.

Ik ben dus een van die mensen die nooit iets incheckt, maar goed, ik reis ook 4 enkeltjes per week ofzo. Dan wordt je het wachten op je bagage wel zat, laat staan de verloren items en het vroeger moeten aankomen op de luchthaven. Volgens mij bezorg ik niemand overlast en ben ik waarschijnlijk juist relaxter als medepassagier dan menig ander zonder handbagage, ik zeik tenminste nergens over, zuip niet en hou me enkel met mezelf bezig.
      donderdag 8 oktober 2009 @ 16:35:42 #285
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_73490869
    quote:
    Op donderdag 8 oktober 2009 16:19 schreef Sloggi het volgende:

[..]

De betreffende apparaten kunnen wel beter vloeistoffen en andere zaken aangeven, maar het blijft mensenwerk, en met het huidige VMBO nivo van een gemiddelde beveiligingsmedewerker achter een scanner hebben die apparaten verder geen zin.

En het is niet denigrerend bedoeld dat VMBO nivo, maar interne cursussen ten spijt is het nivo gewoon niet goed, althans, niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld EL AL security.

Blijft de hele liquid-regel een grote farce, maar ja, zolang er veel geld in omgaat zullen bepaalde hoge bobo's bovenin de ivoren toren dit niet toegeven, om te voorkomen dat ze budget en dus geld kwijtraken voor 'security'.
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_73490941
    Ik kan ook de manieren waarop ik de security om de tuin had kunnen leiden niet tellen de laatste keer dat ik vloog (paar maanden terug). Het is echt zo'n enorme wassen neus allemaal.
      donderdag 8 oktober 2009 @ 16:43:19 #287
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_73491113
    quote:
    Op donderdag 8 oktober 2009 16:33 schreef Drive-r het volgende:

[..]

En tegelijkertijd zie je ook tegenovergestelde acties bij de mainstream airlines. Zo mag je van BA weer gewoon 2 stuks handbagage meenemen, terwijl het een jaar terug nog 1 stuk was. Scheelt hen weer wat inchecken en dus werk.

Ik ben dus een van die mensen die nooit iets incheckt, maar goed, ik reis ook 4 enkeltjes per week ofzo. Dan wordt je het wachten op je bagage wel zat, laat staan de verloren items en het vroeger moeten aankomen op de luchthaven. Volgens mij bezorg ik niemand overlast en ben ik waarschijnlijk juist relaxter als medepassagier dan menig ander zonder handbagage, ik zeik tenminste nergens over, zuip niet en hou me enkel met mezelf bezig.
    Ik behoor ook tot de catogorie die bijna nooit iets inchecked, zelfs niet op verre vluchten, al moet worden gezegd dat ik bij voorkeur wel met zo weinig mogelijk op het vliegveld bij de gate rondloop.

Je bezorgt overlast als in doordat jij zoveel items mee aan boord neemt is er voor andere mensen minder plek in de bagagerekken, hoewel dat voor relatief korte vluchten niet echt opgaat in mijn ogen, dit is vooral op intercontinentale vluchten of vluchten naar de Vakantiebestemmingen het geval, daarnaast moeten er meer dingen door de handbagagecontrole, zodat dit voor iedereen langer duurt.
    En jij zeurt misschien niet, maar hoeveel discussies aan de gate heb ik wel niet moeten aanhoren dat handbagage (welke duidelijk te groot was) koste wat kost aan boord meemoest....
    Dus ondanks dat jij denkt geen overlast te veroorzaken doe je dat al wel als in ruimte innemen en langere veiligheidscontrole, en indirect doordat er kans bestaat op een discussie bij de gate.

Al moet iedereen het eigenlijk zelf weten, alleen als iemand besluit dat mijn handbagage maar ergens anders moet omdat zijn spullen bij elkaar moeten en mijn spullen 4 handbagagerekken verder naar achter zet kan je een actie verwachten als dat deze spullen weer er mooi uitgaan, netjes in het gangpad worden uitgespreid, en mijn handbagage teruggaat en ik je veel succes wens met het zoeken voor ruimte voor deze spullen.
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
      donderdag 8 oktober 2009 @ 16:47:14 #288
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_73491278
    quote:
    Op donderdag 8 oktober 2009 16:38 schreef Jarno het volgende:
    Ik kan ook de manieren waarop ik de security om de tuin had kunnen leiden niet tellen de laatste keer dat ik vloog (paar maanden terug). Het is echt zo'n enorme wassen neus allemaal.
    Wassen neus als zijn in tegenhouden terrorisme absoluut, maar het is wel goed dat ze er zijn, het onderscheppen van scherpe voorwerpen of vuurwapens is wel handig, inflight kunnen deze een potentieel gevaar vormen indien het in handen komt van bijvoorbeeld vechtende passagiers.
    Daarnaast zal een grote bom nu niet worden aangetroffen omdat een terrorist weet dat de handbagage wordt gecontroleerd, en je loopt hedendaags echt niet met een tas inclusief bom aan boord van een toestel.

Er zijn voor het terrorisme aspect veel zwakke punten, niet zozeer bij de passagierskant, die worden geacht bepaalde securitykanalen te doorlopen, maar juist de niet-passagiers welke nog veel mogelijkheden hebben om met spullen achter de beveiliging te komen.
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_73491289
    quote:
    Op donderdag 8 oktober 2009 16:43 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Je bezorgt overlast als in doordat jij zoveel items mee aan boord neemt is er voor andere mensen minder plek in de bagagerekken, hoewel dat voor relatief korte vluchten niet echt opgaat in mijn ogen, dit is vooral op intercontinentale vluchten of vluchten naar de Vakantiebestemmingen het geval, daarnaast moeten er meer dingen door de handbagagecontrole, zodat dit voor iedereen langer duurt.
    Goed, maar daar ben ik het dus niet mee eens. Vertraging wordt veroorzaakt door mensen die (met of zonder handbagage) op het laatste moment realiseren dat het horloge af moet, de laptop vergeten, geen plastic zakje hebben voor de toiletspullen, etc... Ik kom aanlopen, heb altijd alles netjes klaar en heb het in 2 seconden op de band.
    quote:
    En jij zeurt misschien niet, maar hoeveel discussies aan de gate heb ik wel niet moeten aanhoren dat handbagage (welke duidelijk te groot was) koste wat kost aan boord meemoest....
    Wederom, dat zijn niet de regelmatige reizigers, dat zijn de mensen die de regels niet kennen. Al mijn bagage voldoet altijd aan alle eisen. En als ik toch gezeur krijg, zul je van mij (of mijn collega's) echt weinig horen, wij willen gewoon door en als dat moet zonder koffer, dan maar zonder koffer.
    Dus ondanks dat jij denkt geen overlast te veroorzaken doe je dat al wel als in ruimte innemen en langere veiligheidscontrole, en indirect doordat er kans bestaat op een discussie bij de gate.
    quote:
    Al moet iedereen het eigenlijk zelf weten, alleen als iemand besluit dat mijn handbagage maar ergens anders moet omdat zijn spullen bij elkaar moeten en mijn spullen 4 handbagagerekken verder naar achter zet kan je een actie verwachten als dat deze spullen weer er mooi uitgaan, netjes in het gangpad worden uitgespreid, en mijn handbagage teruggaat en ik je veel succes wens met het zoeken voor ruimte voor deze spullen.
    Dit soort gezeur heb ik echt nooit, ik doe niet moeilijk.
    pi_73491296
    quote:
    Op donderdag 8 oktober 2009 16:43 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Dat bedoel ik dus. Plus (praktisch probleem), de bagage bakken (rekken?) overvol beginnen te raken. Mensen gaan schuiven met andermans bagage, soms ook niet echt voorzichtig. Etc. etc.

Dus kan ik me voorstellen dat een luchtvaartmaatschappij dus gaat zeggen, huppakee, geen handbagage meer. En je dus dwingt alles in te checken. En ik verdenk Ryanair heeeeeel sterk de eerste te zullen zijn
    pi_73491320
    quote:
    Op donderdag 8 oktober 2009 16:47 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Dat bedoel ik dus. Plus (praktisch probleem), de bagage bakken (rekken?) overvol beginnen te raken. Mensen gaan schuiven met andermans bagage, soms ook niet echt voorzichtig. Etc. etc.

Dus kan ik me voorstellen dat een luchtvaartmaatschappij dus gaat zeggen, huppakee, geen handbagage meer. En je dus dwingt alles in te checken. En ik verdenk Ryanair heeeeeel sterk de eerste te zullen zijn
    Maar die zullen het enkel doen om te verdienen, simpel zat. Dat heeft niks met overvolle rekken te maken.
    pi_73491409
    quote:
    Op donderdag 8 oktober 2009 16:48 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Maar die zullen het enkel doen om te verdienen, simpel zat. Dat heeft niks met overvolle rekken te maken.
    Ze gebruiken het als excuus. En ik ben met je eens dat ze het om het geld te doen is. Maar er zijn wel meer regeltjes die geinitieerd zijn door bepaalde maatschappijen en die weer zijn overgenomen door anderen.
    pi_73491473
    quote:
    Op donderdag 8 oktober 2009 16:47 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]
    Ryanair doet juist het tegenovergestelde. Hoe meer handbagage, hoe beter. Voor ruimbagage (ingechecked) moeten ze personeel aannemen, voor handbagage niet. Hoe je verder die handbagage opbergt, dat moet de passagier zelf maar uitzoeken...

Niets voor niets wilden ze dat mensen hun ingecheckte bagage zelf gingen inladen... (wat gelukkig werd tegengehouden op grond van onder meer veiligheid.)
    You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
    C. Sagan
    pi_73491711
    quote:
    Op donderdag 8 oktober 2009 16:52 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Ryanair doet juist het tegenovergestelde. Hoe meer handbagage, hoe beter. Voor ruimbagage (ingechecked) moeten ze personeel aannemen, voor handbagage niet. Hoe je verder die handbagage opbergt, dat moet de passagier zelf maar uitzoeken...

Niets voor niets wilden ze dat mensen hun ingecheckte bagage zelf gingen inladen... (wat gelukkig werd tegengehouden op grond van onder meer veiligheid.)
    Precies, hetzelfde doen de grote maatschappijen (zoals het voorbeeld van BA, wat ik net al gaf). Wat maakt het hen nou uit of je daar met je medepassagiers ruzie over hebt? Scheelt hen weer een balie beneden en kosten die ze moeten betalen per koffer die door het grondpersoneel wordt ingeladen...
    pi_73491751
    quote:
    Op donderdag 8 oktober 2009 17:00 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Precies, hetzelfde doen de grote maatschappijen (zoals het voorbeeld van BA, wat ik net al gaf). Wat maakt het hen nou uit of je daar met je medepassagiers ruzie over hebt? Scheelt hen weer een balie beneden en kosten die ze moeten betalen per koffer die door het grondpersoneel wordt ingeladen...
    De "grote" maatschappijen geven je nog steeds een "gratis" koffer per ticket. Bij ryanair en co moet je per koffer betalen.
    C. Sagan
    pi_73492546
    quote:
    Op donderdag 8 oktober 2009 17:02 schreef The_stranger het volgende:

[..]

De "grote" maatschappijen geven je nog steeds een "gratis" koffer per ticket. Bij ryanair en co moet je per koffer betalen.
    Yup, maar ze geven je wel steeds meer kans om veel handbagage mee te nemen, dat was mijn punt.
      FOK!fotograaf donderdag 8 oktober 2009 @ 18:53:10 #297
    73911 ultra_ivo
    pi_73495312
    Er zijn bepaalde dingen die wil je gewoon niet inchecken (en die staan vaak op de uitzonderingsregels ), laptops of dure fotoapperatuur bijvoorbeeld. Zeker diegenen voor wie de reis valt of staat met het aankomen van de fotoapperatuur.
      donderdag 8 oktober 2009 @ 19:21:05 #298
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_73496373
    quote:
    Op donderdag 8 oktober 2009 18:53 schreef ultra_ivo het volgende:
    Er zijn bepaalde dingen die wil je gewoon niet inchecken (en die staan vaak op de uitzonderingsregels ), laptops of dure fotoapperatuur bijvoorbeeld. Zeker diegenen voor wie de reis valt of staat met het aankomen van de fotoapperatuur.
    En dat is prima en begrijpelijk, maar moet je apart een laptop, apart een fototas dan ook nog een handbagagekoffer/tas die net voldoet aan de maximale afmetingen?
    Want het probleem is echt niet de reiziger met een handbagagekoffer en een kleine handtas, wat dat aangaande is Ryanair een beetje aan het muggeziften, maar het schept wel duidelijkheid, 1 handbagageitem per persoon, en niet een laptoptas, een grote fototas, een handbagagekoffer, en 2 tassen duty free.

En hoewel niet iedereen problemen veroorzaakt bij de gate of langer over de veiligheidscontrole doet kan je dat niet vooraf weten, en moet je vooral duidelijkheid zijn in je handbagagebeleid.
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
      FOK!fotograaf donderdag 8 oktober 2009 @ 22:51:30 #299
    73911 ultra_ivo
    pi_73505262
    Vaak heb ik een middenslag rugzak (iets van 35 liter) die net binnen de normen valt met daarin de fototas en de mini-laptop. Qua afmetingen lukt dat nog wel, gewicht is vaker een discussiepunt. Dan moet ik op de regels wijzen die vaak verbieden om fotoapperatuur in te checken. Met zo'n koffertrolly zul je mij niet zien, dat vindt ik ondingen. Hoe vaak ik zelf niet bijna gestruikeld ben over zo'n ding van een ander of mensen (bijna) heb zien struikelen ermee. En dan nog te zwijgen over de botsingen en opstoppingen aan het eind van de roltrap als mensen plotseling blijven staan om zo'n kreng uit te klappen.
    pi_73511811
    quote:
    Op donderdag 8 oktober 2009 22:51 schreef ultra_ivo het volgende:
    Vaak heb ik een middenslag rugzak (iets van 35 liter) die net binnen de normen valt met daarin de fototas en de mini-laptop. Qua afmetingen lukt dat nog wel, gewicht is vaker een discussiepunt. Dan moet ik op de regels wijzen die vaak verbieden om fotoapperatuur in te checken. Met zo'n koffertrolly zul je mij niet zien, dat vindt ik ondingen. Hoe vaak ik zelf niet bijna gestruikeld ben over zo'n ding van een ander of mensen (bijna) heb zien struikelen ermee. En dan nog te zwijgen over de botsingen en opstoppingen aan het eind van de roltrap als mensen plotseling blijven staan om zo'n kreng uit te klappen.
    Ach, ik vond trolley ook altijd onzin, totdat ik echt een stuk meer ging reizen. Als ik continue alles op mijn rug zou moeten sjouwen, zou ik (net als ouders collega's) enkel rugpijn overhouden en da's het niet waard. Privé reis ik meestal met een oude leren weekendtas, ik reis toch licht en heb dan geen papieren/notebook bij me.
      FOK!fotograaf vrijdag 9 oktober 2009 @ 09:58:50 #301
    73911 ultra_ivo
    pi_73512382
    Onzin vindt ik 't niet altijd, tenminste in gebieden met gladde stoepen. Wel gevaarlijk voor andere pasagiers.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')