Ze zullen hier best wat vaker mee te maken krijgen. Waarom niet even bellen?quote:Op zondag 11 februari 2007 20:32 schreef Marjolijntje het volgende:
Luchtvaartmaatschappij bellen is leuk, maar dan is er alleen wat geregeld voor in het vliegtuig, niet voor de reis naar het vliegveld, de twee uur tussen inchecken en vliegen, de transfer naar je uiteindelijke locatie en al die dingen.
Omdat de luchtvaartmaatschappij geen invloed heeft op de marachausse in Nederland of in de landen waar deze persoon heen gaat...quote:Op zondag 11 februari 2007 20:38 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Ze zullen hier best wat vaker mee te maken krijgen. Waarom niet even bellen?
Nee, maar allicht weten ze wel hoe je het dan aan moet pakken of bij wie je terecht kunt voor informatie.quote:Op zondag 11 februari 2007 20:41 schreef Fogel het volgende:
Omdat de luchtvaartmaatschappij geen invloed heeft op de marachausse in Nederland of in de landen waar deze persoon heen gaat...
Bron: http://www2.telegraaf.nl/reiskrant/article57309101.ecequote:ma 22 jan 2007
'Pakje smeerkaas verboden, een Edammer niet'
Weer strengere regels Schiphol op komst
door Arnold Burlage
SCHIPHOL - Op Schiphol worden op 1 mei nieuwe veiligheidsmaatregelen van kracht, waardoor onder meer alleen nog maar handbagage ter grootte van een diplomatenkoffertje in vliegtuigen kan worden meegenomen. Ook wordt er gesproken over de invoering van een verplichte schoenencontrole, waarbij elke passagier zijn of haar schoenen moet uitdoen. De Schiphol-directie vindt dat de opgevoerde veiligheidscontroles voor een deel moeten worden teruggedraaid.
De overlast voor de passagiers is te groot, de veiligheid is niet verbeterd en de doorstroming stagneert nog steeds, constateert luchthavendirecteur Ad Rutten, verantwoordelijk voor de dagelijkse operaties, Hij pleit in luchtvaartnieuws.nl voor het invoeren van strenge steekproeven van verdachte passagiers of vluchten in plaats van het uitvoerig controleren van alle luchtreizigers. Directiewoordvoerster Marianne de Bie heeft zijn uitspraken gisteravond bevestigd. Op de veiligheidsaanpak op Schiphol, die wordt opgelegd door het ministerie van Justitie, bestaat al lange tijd veel kritiek. De controles wijken ook sterk af van die op andere luchthavens, zoals Frankfurt en Parijs.
Lekker praktisch. Voeg er meteen een inwendig onderzoek aan toe. Daar kunnen vast ook explosieven verstopt worden!quote:Ook wordt er gesproken over de invoering van een verplichte schoenencontrole, waarbij elke passagier zijn of haar schoenen moet uitdoen.
Echt, als er straks iemand bedenkt dat we naakt, aan een touw gebonden op ons hoofd staand moeten reizen, doen we dat ook. Want je weet immers maar nooit!.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 13:20 schreef Re het volgende:
t'is wachten op een terrorist met een trektouwtje in de zoom van zijn onderbroek
En 'de terroristen' die het vliegtuig zogenaamd op wilden opblazen met vloeistof, daarvan is een groot deel allang weer van vrij. Niks geen paspoorten, tickets, vloeistof, of überhaupt een plan!quote:Op dinsdag 13 februari 2007 13:08 schreef Hik het volgende:
Was het stukje even kwijt... stond dit hier al?
[..]
Bron: http://www2.telegraaf.nl/reiskrant/article57309101.ece
Je kunt veel zeggen, maar dit zijn toch wel 1 van de meest veilige vluchten. Een kaping is zo goed als uitgesloten:quote:Op dinsdag 13 februari 2007 13:22 schreef Jarno het volgende:
[..]
Echt, als er straks iemand bedenkt dat we naakt, aan een touw gebonden op ons hoofd staand moeten reizen, doen we dat ook. Want je weet immers maar nooit!.
Bangmakerij. Bah.
Ze hebben daar wel meer zitplek dan op een normale economy vluchtquote:Op dinsdag 13 februari 2007 13:24 schreef Yildiz het volgende:
[..]
[afbeelding]
Nu nog even wachten op mensen die veiligere vluchten willen.
Ik denk dat je op plaats bestemming genoeg lichamelijke aandacht krijgt hoor.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 13:49 schreef Fogel het volgende:
[..]
Ze hebben daar wel meer zitplek dan op een normale economy vlucht
Alleen de personal entertainment (zak over de kop) lijkt me wat minder.
Geen idee.quote:
Vraagje voor Yildiz: Ik heb in Istanbul witte bordjes gevolgd waar Yildiz (dit was vlakbij Orktaköy) op stond en kwam uiteindelijk een poort en een hele partij bewaking tegen... ben toen maar verdergelopen. Wat is Yildiz??
er zijn ook 50ml flesjes te koop hoorquote:Op vrijdag 16 maart 2007 11:34 schreef Capt_Proton het volgende:
Iemand onlangs nog lenzenvloeistof mee proberen te nemen vanaf Schiphol? Vlieg binnenkort weer zo'n 24 uur en dan heb ik graag m'n vertrouwde vloeistof mee! Natuurlijk zijn de kleinste flesjes enkel in 120 ml uitvoering te krijgen... grrr...
Ja.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 11:38 schreef Capt_Proton het volgende:
Zou gewoon graag willen weten of ze nu na een paar maanden de regels nog altijd erg strikt hanteren?
quote:Op vrijdag 16 maart 2007 11:38 schreef Capt_Proton het volgende:
Weet ik, maar ben erg gehecht aan m'n vertrouwde merk (heb wel eens problemen gehad met andere soorten). Zou gewoon graag willen weten of ze nu na een paar maanden de regels nog altijd erg strikt hanteren?
Ach nu kunnen we er wel om lachen; zelfs geen boete of zo gehad.quote:Op zondag 18 maart 2007 09:35 schreef Rewimo het volgende:
Jeetje Katinka, wat een belachelijk gedoe zeg
MaLo, lege waterflesjes mag je meenemen en die kun je dan op Schiphol met kraanwater vullen. Dat is misschien nog wel een mogelijkheid voor jullie. Blikjes mag je niet meenemen in je handbagage, die kun je dan na de douane of in het vliegtuig wel kopen maar ja, dan is het hartstikke duur.
Als ze nou nog fatsoenlijk engels spraken had ik misschien nog wel gevraagd waar ik mijn fles mocht vernietigen; ze spraken alleen maar spaan met een enkel bijna onverstaanbaar engels woordje ert tussen. Ik ben normaal heel meegaand, en zal dit zeker niet nog een keer doen. ik heb die fles trouwens uiteindleijk alleen maar in de daarvoor bestemde bak gemikt (wel met een goede klap).quote:Op zondag 18 maart 2007 09:46 schreef Fogel het volgende:
Ik vind het een logische reactie van de controleur. Bekijk het even van de andere kant: Ze was op zich al heel aardig om je de mogelijkheid te geven het alsnog in te checken waar de procedure is dat het meteen weggedonderd moet worden. Dat jij daarna gedrag vertoont wat als agressief opgevat kan worden (met flessen drijgen te smijten op een vliegveld is natuurlijk niet slim) is dan natuurlijk een goede reden om je even op je plaats te zetten.
Een ding is zeker, de volgende keer dat je gaat vliegen denk je wel heel goed na wat je wel en niet kan maken.
[
Inderdaad een fles Ron Miel, heerlijk; zeker als je met een fikse keelpijn daar zit. Nu grijpen thuis maar naar een heerlijke oostenrijkse kruidenlikeur...een prima alternatief.quote:Op zondag 18 maart 2007 10:45 schreef Fogel het volgende:
Even uit nieuwsgierigheid: was het een fles honingrum?
quote:Op zondag 18 maart 2007 10:50 schreef MaLo het volgende:
Rewimo, we komen niet op Schiphol, we vliegen rechtstreeks van Enschede naar Mallorca. Dus daar kunnen we geen water halen
. In Enschede is na de controle geen wc of andere plek meer waar je water kunt halen.
Tja dan is er niks meer te regelen vrees ik; wij hebben ook op de terugweg in het vliegtuig water gekocht; dat zul jij nu op de heenweg al moeten doen. Als je trouwens een vlucht hebt waar je ook maaltijden krijgt, dan kun je gewoon om water vragen en is het gratis. Wij vlogen met Transavia en daar is niks meer gratis.
Katinkat, wow, das behoorlijk heftig!
Tja, het is gelijk een waarschuwing voor anderen; gedraag je maar gewoon braaf en geef je spulletjes af en er is niks aan de hand. Dat doe ik dus ook in het vervolg maar.
Wij vliegen dus ook met transavia. Het is twee uurtjes vliegen naar Mallorca, dus een prima afstand om zelf je eten en drinken mee te kunnen nemen. Ach ja, tis niet anders.quote:
Daar verkochten ze eht wel; 50 % duurder. Ik ga het wel bij mijn schoonouders drinken; die hadden ook een fles mee in hun koffer.quote:Op zondag 18 maart 2007 11:55 schreef Fogel het volgende:
Katinkat: Hadden ze in de tax-free winkels geen Ron Miel? Zonde om zonder dat spul thuis te komen, is bijna onmogelijk om dat buiten de kanarische eilanden te kopen.
Fogel, bedankt voor je tip, ik zal het drinken goed verpakkenquote:Op zondag 18 maart 2007 11:55 schreef Fogel het volgende:
Katinkat: Hadden ze in de tax-free winkels geen Ron Miel? Zonde om zonder dat spul thuis te komen, is bijna onmogelijk om dat buiten de kanarische eilanden te kopen.
Malo: Het lijkt me vreemd dat er bij aankomst op het vliegveld helemaal nergens een kiosk of automaat te vinden is (uiteraard met hoge prijzen, dat dan weer wel), maar ik begrijp dat je het zekere voor het onzekere wil nemen. Tip: doe voor de zekerheid het drinken in een extra -goed afgesloten- zak, als het fout gaat heb je dan in ieder geval geen natte kleding. Niet alle verpakkingen kunnen tegen drukverschil (in de baggageruimte is het drukverschil zover ik weet groter dan in de cabine).
En mogen per verpakking niet meer als 100ml bevatten.quote:Op vrijdag 20 april 2007 19:13 schreef Bastoenie het volgende:
Dat kan, alleen vloeistoffen e.d. moeten in een plastic doorzichtig tasje
Je mag vrijwel alles meenemen in bagage voor het ruim (uitgezonderd bommen, etc).quote:Op zondag 22 april 2007 17:05 schreef christiano het volgende:
Hallo,
Aanstaande woensdag ga ik naar Disneyland Parijs met het vliegtuig. Ik stap op in Dusseldorf. Maar wat mag je allemaal meenemen in het vliegtuig? Handbagage heb ik niet nodig, aangezien het maar een uurtje vliegen is. Ik bedoel dingen zoals shampoo, tandpasta en zeep, mag dat gewoon? Of ligt het aan de maatschappij waar je mee vliegt. Ik vlieg met Lufthansa.
Weet je dat zeker?quote:Op zondag 22 april 2007 17:10 schreef spijkerbroek het volgende:
Je mag vrijwel alles meenemen in bagage voor het ruim (uitgezonderd bommen, etc).
Ja, het zijn algemene regels, niet specifiek van een luchthaven.quote:Op zondag 22 april 2007 17:51 schreef christiano het volgende:
ja klopt, ik ga voor het eerst. Op google kon ik het niet vinden, maar hierboven staat een link naar Schiphol. Geldt voor iedere luchthaven dan hetzelfde, aangezien ik vanuit Dusseldorf vertrek?
Aha.. Hugo ging meteen voor de 2e keer het vliegtuig in.quote:Op zondag 22 april 2007 17:40 schreef HugoBaas het volgende:
Ga je voor het eerst in je leven vliegen ofzo, sjezus.
Ik neem ook altijd setje schoon ondergoed en m'n tandenborstel mee in mijn handbagage voor het geval mijn koffer kwijt raakt.quote:Op zondag 22 april 2007 20:24 schreef RemcoDelft het volgende:
Als je geen handbagage nodig hebt: neem dan alles mee om je een dag te redden als je bagage kwijt is. Kleding dus
Kan je ook gewoon kopen op de plek van aankomst. Lang leve de reisverzekering.quote:Op zondag 22 april 2007 20:24 schreef RemcoDelft het volgende:
Als je geen handbagage nodig hebt: neem dan alles mee om je een dag te redden als je bagage kwijt is. Kleding dus
Juist op korte vluchten zie je vaak mensen met enkel handbagage reizen, scheelt veel tijd.quote:Op zondag 22 april 2007 17:05 schreef christiano het volgende:
Handbagage heb ik niet nodig, aangezien het maar een uurtje vliegen is.
quote:Brussels, 20 April 2007 – Airports Council International EUROPE (ACI EUROPE) welcomes, on behalf of its airport members throughout Europe, the decision reached today by the European Commission to postpone, for one year, the entry into force of the maximum cabin luggage size restriction.
EC regulation n°1546/2006 of 4 October 2006 required new security measures for the EU, Switzerland, Norway and Iceland in that cabin luggage larger than 56x45x24cm would be prohibited as of 6 May 2007. Following the implementation of the liquids’ rules, which has resulted in a 25% reduction in throughput at airport security checkpoints, ACI EUROPE feared this provision would further inconvenience passengers without any proven technical justification from a security perspective.
Olivier Jankovec, Director General ACI EUROPE, said “I am pleased of the Commission’s decision to postpone the implementation of this regulation and thank them for their openness to dialogue, constructive action and cooperation on this matter. The delay will allow for a thorough evaluation of the relevance and justification of the rule from a security point as well as the impact on operations and passenger facility. We now look forward to a continued cooperation in this process.
Bronquote:Op maandag 23 april 2007 21:49 schreef DutchTrain het volgende:
De nieuwe regelgeving die ook eisen zou stellen aan de grootte van de handbagage is voorlopig uitgesteld
[..]
Goh, zouden de regeltjesverzinners dan toch eindelijk inzien dat het beperken van bagage niet het risico op een aanslag of ander ernstig ongemak verkleint?quote:Op maandag 23 april 2007 21:49 schreef DutchTrain het volgende:
De nieuwe regelgeving die ook eisen zou stellen aan de grootte van de handbagage is voorlopig uitgesteld
[..]
quote:Experts: beperking handbagage amper zinvol
BRUSSEL - De nieuwe regel waarbij passagiers hooguit 100 milliliter vloeistoffen aan boord mogen meenemen, heeft weinig nut.
„Ik denk dat het meer bedoeld is om passagiers gerust te stellen dan met echte veiligheid. Het risico op aanslagen is niet verminderd”, zei de Delftse professor Carel van Eijk woensdag bij een hoorzitting van VVD-politica Jeanine Hennis-Plasschaert in het Europees Parlement.
De scanners kunnen amper ontdekken of in een metalen busje explosieve stoffen zitten of scheerschuim. „Het is ook goed mogelijk om bommen te maken met vloeistoffen of poeders kleiner dan 100 milliliter”.
Europees Parlementslid Jeanine Hennis-Plasschaert betwijfelt al langer of de maatregel uit november wel effectief is.
Mijn god, er wordt er 1 wakker. Nu nog hetzelfde inzien vwb id plicht, camera toezicht, etc, en we beginnen weer een heel klein beetje realiteitszin te kweken.quote:Ik denk dat het meer bedoeld is om passagiers gerust te stellen dan met echte veiligheid.
^^ Wat hij zegt.quote:Op woensdag 2 mei 2007 13:20 schreef Jarno het volgende:
[..]
Mijn god, er wordt er 1 wakker. Nu nog hetzelfde inzien vwb id plicht, camera toezicht, etc, en we beginnen weer een heel klein beetje realiteitszin te kweken.
Tja, maar zolang Mohammed of Frans van Group 4 Securicor achter de scanner bji de security check niet het verschil kan zien tussen water en 'vloeibare springstoffen' moet je wel dergelijke belachelijke maatregelen doorvoeren voor de schijnveiligheid. Het is namelijk op de scanner wel te zien, maar zolang je maar 1 persoon achter een scanner hebt zitten glipt er natuurlijk regelmatig iets door.quote:Op woensdag 2 mei 2007 13:16 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://reiskrant.nl/reiskrant/reisnieuws/62897321/Experts:_beperking_handbagage_amper_zinvol.html?p=5,1
[..]
quote:
NIEUW: Vloeistoffen onderzocht op Britse vliegvelden
Vanaf 1 mei 2007 worden op vliegvelden in het Verenigd Koninkrijk steekproefsgewijs vloeistoffen onderzocht. Dit kan gevolgen hebben voor de tijd die nodig is voor de veiligheidscontrole. Daarom raden we passagiers aan hier rekening mee te houden, en ervoor te zorgen dat tassen waarin zich vloeistoffen bevinden (zie hieronder voor inpakinstructies) gemakkelijk uit de handbagage kunnen worden gehaald.
En dan te bedenken dat de beveiliging nu aangeeft de vloeistoffen al te controleren op aanwezigheid van explosieven.... Kortom, het blijft windowdressing, want je kunt nu eenmaal niet alles controleren. (Het ergste is nog dat in verband met discriminatiewetgeving je niet van een bepaalde doelgroep / persoon een controle mag uitoefenen, maar dat dit random moet...)quote:
Door het onbeschofte gedrag van de controleurs (hier gewoon simpel volk van Securitas o.i.d., zonder aparte bevoegdheden) hebben al meerdere piloten geweigerd om te vliegen omdat ze zich te boos vonden (door de beveiligingsmensen veroorzaakt) om verantwoord een vliegtuig te kunnen besturen!quote:Op vrijdag 4 mei 2007 12:25 schreef Hik het volgende:
Persoonlijk hoop ik wel dat er een zinnige steekproef-oplossing komt, dus niet die onzin van nu, waarbij onbeleefdheid en gebrek aan respect nogal eens de boventoon voeren (van controlerende beamtes richting reizigers en dan met name richting die zogenaamde "risicodoelgroepen")
Ondertussen is men echt wel zo slim om juist die profiling te ontduiken.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 18:55 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
En dan te bedenken dat de beveiliging nu aangeeft de vloeistoffen al te controleren op aanwezigheid van explosieven.... Kortom, het blijft windowdressing, want je kunt nu eenmaal niet alles controleren. (Het ergste is nog dat in verband met discriminatiewetgeving je niet van een bepaalde doelgroep / persoon een controle mag uitoefenen, maar dat dit random moet...)
Noem het 'beestje' bij de naam, en doe zoals EL AL doet aan profiling, en je kan de andere passagiers met rust laten.
Ik zal het overigens donderdag zien als ik even op en neer moet naar Liverpool. Ik verheug me nu al op de wachtrijen bij de security![]()
quote:Op vrijdag 4 mei 2007 23:14 schreef Fogel het volgende:
[..]
Misschien zijn die simpele zielen wel bang dat de piloot zich toegang verschaft tot de cockpit en dat hij daarom extra controles moet ondergaan....![]()
Profiling in combinatie met gericht vragen stellen aan een selecte doelgroep en de bagage van deze personen checken is echter effectiever, dan van iedereen maar belachelijke eisen te stellen aan de hoeveelheid vloeistoffen. En het mooiste is, als de vertrektijd van het vliegtuig nadert gaat zie je de mensen van de airline gebaren dat de security controle sneller moet.... Tja tot zover de goede controle.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 23:28 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Nee, ik heb geen hoge pet op van profilers nee.
Daar waar dit allemaal om begon, om die verdachten die dus plannen hadden om dus vloeistof te gebruiken, blijkt daar uiteindelijk iets van waar te zijn cq. is er iemand veroordeeld?
[..]!
Zolang er geen explosieven en/of vloeistoffen of andere scherpe voorwerpen in verstopt zitten wel jaquote:Op zaterdag 26 mei 2007 20:21 schreef Zwoerd het volgende:
Ik vlieg volgende week naar Spanje, is het mogenlijk om mn gitaar met de handbagage mee te nemen?
Okquote:Op zaterdag 26 mei 2007 20:34 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Zolang er geen explosieven en/of vloeistoffen of andere scherpe voorwerpen in verstopt zitten wel ja
quote:Op zaterdag 26 mei 2007 20:57 schreef Nembrionic het volgende:
Wacht even..ik las niet goed
HANDbagage had je het over. Ik denk dat het daar te groot voor is. Dan gaat het op een aparte kar de laadruimte in.
Of 'ie stuk kan bedoel je? Als je een beschermhoes hebt zou ik 'm daar wel in stoppen ja.quote:
Ja dat bedoel ik, ja ik heb wel gewoon een gitaarhoes waar hij in kan.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 21:22 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Of 'ie stuk kan bedoel je? Als je een beschermhoes hebt zou ik 'm daar wel in stoppen ja.
Dat zou ik dan doen jaquote:Op zaterdag 26 mei 2007 21:27 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Ja dat bedoel ik, ja ik heb wel gewoon een gitaarhoes waar hij in kan.
Ligt aan de vliegmaatschappij, maar 2 tassen is normaal te veel... Lees ff de site van je vliegmaatschappijquote:Op woensdag 4 juli 2007 18:37 schreef Marseille het volgende:
ik ga morgen naar malta en mijn koffer is PRECIES 20 kilo. Ik heb als handbagage een sporttas met de rest van mijn spullen (geen vloeistoffen) van rond de 10 kilo en een rugzak. Mag ik dit als handbagage meenemen volgens de nieuwe regels?
Yup. Geldt alleen voor handbagage. Zie website Schiphol.quote:Op woensdag 4 juli 2007 20:38 schreef Stansfield het volgende:
Ik lees vanalles over vloeistoffen in je handbagage maar mag je dan in je koffer die je niet als handbagage doet gewone hoeveelheden vloeistof meenemen?
Dat viel mij ook op toen we vorige week van Mallorca terugvlogen. De mensen naast ons in het vliegtuig hadden letterlijk LITERS appelsap (ze hebben tenminste 6 van die pakjes van 200 ml opgedronken en nee, die waren niet gekocht op de luchthaven) en yoghurt in het vliegtuig meegenomen. En zij waren niet de enigen in het vliegtuig.quote:Op woensdag 4 juli 2007 21:18 schreef ozzietukker het volgende:
Ik bied de jas altijd apart aan, maar de mobiele telefoon, sleutels of portefeuille zitten daar in, en die bied ik normaliter nooit los van de jas aan, en er wordt ook nooit om gevraagd...
Wat mij trouwens een beetje tegenvalt, ik bied al die vloeistoffen keurig in een zakje aan, maar ik zie genoeg mensen om mij heen die het gewoon in de tas plaatsen TUSSEN kleding, en het wordt er niet atlijd (nooit) uitgepikt....
Tot zover de goede controle dus.. kijk een fles van 1 liter pakken ze er wellicht wel uit, maar de kleinere verpakkingen komen er door heen. Al wil ik hierbij niet aangeven dat je het niet in zo'n zakje moet doen.
Sterker nog, ze willen juist dat je het apart aanbiedt zodat ze de vloeistoffen goed kunnen bekijken, omdat ze anders een 'blurred' image krijgen als het in de tas zou zitten. Ben benieuwd hoe lang de belachelijke regels met vloeistoffen in stand blijft....
Yep, 150 cc cola verstopt in een pop, in de hoop dit mee te smokkelenquote:
Dit kun je vinden op de site van je luchtvaartmaatschappij.quote:Op donderdag 5 juli 2007 13:26 schreef Maarten1 het volgende:
ff een ander vraagje mbt tot bagageregels:
hoeveel kilo gewone bagage mag je meenemen, en hoeveel kg handbagage?
kan ik nergens vinden namelijk..
betekend dat dat er geen limiet aan is?
Bij transavia mag je tot 25Kilo gaan, maar als het 25,1 Kilo is ben je echt de lul...quote:Op donderdag 5 juli 2007 13:59 schreef MaLo het volgende:
[..]
Dit kun je vinden op de site van je luchtvaartmaatschappij.
Standaard is de regel: 20 kg ruimbagage (bij economy class) en max 5 kg handbagage (moet ook nog aan bepaalde afmetingen voldoen).
Ik begrijp hieruit dat vloeistoffen, exclusief moedermelk, een groter gevaar vormen dan aanstekers???quote:Moedermelk mag vliegtuig weer in
WASHINGTON - Passagiers die naar de Verenigde Staten vliegen, kunnen vanaf 4 augustus weer aanstekers meenemen. Het verbod was niet noodzakelijk omdat aanstekers geen groot gevaar vormen, maakten de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten vrijdag bekend.
Ook komt er een einde aan het controversiële verbod voor moeders die hun baby niet bij zich hebben om moedermelk te vervoeren. Dat was ingesteld nadat vorig jaar zomer was gebleken dat moslimextremisten met vloeistoffen aanslagen wilden plegen in vliegtuigen.
De nieuwe maatregelen moeten veiligheidmedewerkers ontlasten, zodat die meer tijd hebben om bijvoorbeeld explosieven te zoeken en te letten op verdacht gedrag.
De Verenigde Staten zijn het enige land dat aanstekers aan boord verbiedt. Dagelijks worden circa 22.000 aanstekers afgegeven aan veiligheidscontroleurs.
Er mag gevraagd worden om te laten zien dat de moedermelk drinkbaar is...quote:Op vrijdag 20 juli 2007 20:32 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://www.nu.nl/news/116(...)iegtuig_weer_in.html :
[..]
Ik begrijp hieruit dat vloeistoffen, exclusief moedermelk, een groter gevaar vormen dan aanstekers???De terroristen zullen nu wel al hun explosieven in moedermelk stoppen, hè... Moet er nu niet gecontroleerd worden of de moedermelk toch toevallig gewone melk is?
Zekers, vloeistoffen zijn een zeer klein gevaar, vergeleken met andere manieren om een vliegtuig op te blazen....quote:Hypocriet gedoe.
quote:Op donderdag 25 januari 2007 14:20 schreef -Wolf- het volgende:
Toch stiekem m'n Labello ongecheckt het vliegtuig in kunnen smokkelen. Mwuah ah ah aaahhh!
quote:Op zondag 18 maart 2007 11:55 schreef Fogel het volgende:
is bijna onmogelijk om dat buiten de kanarische eilanden te kopen
Maar je mag niet zomaar je deo meenemen in je handbagage! Dat is namelijk veeeeeeeeeel gevaarlijker!quote:Op zondag 22 juli 2007 23:20 schreef k_man het volgende:
Tot mijn verbazing zei niemand op Schiphol iets over het kleine zakmesje aan m'n sleutelbos.
Ik had m'n sleutelbos in zo'n bakje gelegd, samen met telefoon, riem en nog wat spul. Na de scanner pakte ik die sleutelbos weer uit dat bakje en toen viel me opeens dat zakmesje op. Ik was vergeten het eraf te halen, had er niet bij stil gestaan. Kennelijk zat er daar iemand niet heel erg op te letten!
Ik meen me te herinneren dat het toegestaan is zolang het lemmet van het mes korter is dan 6cm.quote:Op zondag 22 juli 2007 23:20 schreef k_man het volgende:
Tot mijn verbazing zei niemand op Schiphol iets over het kleine zakmesje aan m'n sleutelbos.
Ik had m'n sleutelbos in zo'n bakje gelegd, samen met telefoon, riem en nog wat spul. Na de scanner pakte ik die sleutelbos weer uit dat bakje en toen viel me opeens dat zakmesje op. Ik was vergeten het eraf te halen, had er niet bij stil gestaan. Kennelijk zat er daar iemand niet heel erg op te letten!
En een aansteker ook.... (zie eerder in 't topic)quote:Op maandag 23 juli 2007 08:39 schreef k_man het volgende:
Zal ik eens een lemmet van 5 cm in je slagader steken dan?
Wat Liejannuh zegt klopt wel; over een beetje vloeistof doen ze panisch, maar een (klein) mes mag kennelijk wel.
Spuitbussen met brandbare gassen waren al voor de hele vloeistof paniek verboden. Niet vanwege aanslagen, maar gewoon omdat het een dun metalen cilindertje is waar een propaan/butaan mengsel in zit.quote:Op zondag 22 juli 2007 23:21 schreef Liejannuh het volgende:
[..]
Maar je mag niet zomaar je deo meenemen in je handbagage! Dat is namelijk veeeeeeeeeel gevaarlijker!
Heel goed om te lezenquote:Geen vloeistofcontrole meer bij overstap vliegtuig
Uitgegeven: 11 maart 2008 13:49
Laatst gewijzigd: 11 maart 2008 13:51
BRUSSEL - Passagiers die op Europese luchthavens overstappen zullen in het vervolg niet meer worden gecontroleerd of ze vloeistoffen bij zich hebben.
ANP
Het Europees Parlement heeft dinsdag definitief zeggenschap gekregen over de nieuwe veiligheidsmaatregelen op vliegvelden, en wil de vloeistofmaatregel zo snel mogelijk afschaffen. Te beginnen bij de passagiers die overstappen.
Afpakken
Europarlementariër Corien Wortmann (CDA): "De Europese Commissie die de regels heeft opgesteld heeft nooit bewijs kunnen leveren dat het afpakken van vloeistoffen uit de bagage van passagiers ook daadwerkelijk aanslagen heeft kunnen voorkomen."
Wortmann hoopt dat, in het belang van de passagier, deze zomer alle reizigers gewoon weer waterflesjes en babyvoeding kunnen meenemen in hun bagage.
Gaat vooralsnog nog wel alleen over mensen die overstappen. (volgens mij)quote:Op dinsdag 11 maart 2008 15:55 schreef Roel_Jewel het volgende:
Nou, het kost heel wat tijd, maar dan heb je ook wat ....
http://www.nu.nl/news/147(...)rstap_vliegtuig.html
[..]
Heel goed om te lezen, maar uh... wat is er mis om vanaf NU niet meer te letten op vloeistoffen in de bagage? Of wachten ze totdat er geen aanslagen zijn gepleegd door mensen die op Europese luchthavens overstappen?
quote:Op dinsdag 11 maart 2008 17:33 schreef Blik het volgende:
[..]
Gaat vooralsnog nog wel alleen over mensen die overstappen. (volgens mij)
Ja, vandaar ook mijn laatste zin... Waarom een uitzondering voor mensen die niet overstappen...?quote:Op dinsdag 11 maart 2008 17:33 schreef Blik het volgende:
[..]
Gaat vooralsnog nog wel alleen over mensen die overstappen. (volgens mij)
Omdat er verschillen zijn in de wereld over wat wel en niet door de security mag en omdat je dan weer zonder probleem je drank van je (tax free) vertrekluchthaven mee kan nemen als je overstapt op een luchthaven in Europa.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 19:40 schreef Roel_Jewel het volgende:
Ja, vandaar ook mijn laatste zin... Waarom een uitzondering voor mensen die niet overstappen...?
I know.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 20:51 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Omdat er verschillen zijn in de wereld over wat wel en niet door de security mag en omdat je dan weer zonder probleem je drank van je (tax free) vertrekluchthaven mee kan nemen als je overstapt op een luchthaven in Europa.
Geen idee, maar ik vind het eigenlijk wel best zo. Eindelijk blijft het eens een beetje schoon in het vliegtuig en zie je niet de helft van de passagiers eerst hun overlevingspakket (boterhammen, chips, flessen water etc) uit hun tas halen voordat ze eindelijk eens gaan zitten.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 21:02 schreef Roel_Jewel het volgende:
Laat ik m'n vraag dan anders stellen: waarom wordt de vloeistofcontrole voor bepaalde groepen passagiers gehandhaafd terwijl men blijkbaar ervan overtuigd is dat deze controle nooit aanslagen heeft kunnen voorkomen?
quote:Op dinsdag 11 maart 2008 21:14 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Geen idee, maar ik vind het eigenlijk wel best zo. Eindelijk blijft het eens een beetje schoon in het vliegtuig en zie je niet de helft van de passagiers eerst hun overlevingspakket (boterhammen, chips, flessen water etc) uit hun tas halen voordat ze eindelijk eens gaan zitten.
.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 21:14 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Geen idee, maar ik vind het eigenlijk wel best zo. Eindelijk blijft het eens een beetje schoon in het vliegtuig en zie je niet de helft van de passagiers eerst hun overlevingspakket (boterhammen, chips, flessen water etc) uit hun tas halen voordat ze eindelijk eens gaan zitten.
Gewoon mensen naakt en vastgeketend vervoeren.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 16:02 schreef LangeTabbetje het volgende:
Gewoon helemaal geen handbagage meer (medicijnen uitgezonderd).
Gewoon alles inchecken. Als je nu ziet wat mensen allemaal meeslepen en hoeveel irritatie dit opwekt ?quote:Op donderdag 8 oktober 2009 16:03 schreef Jarno het volgende:
[..]
Gewoon mensen naakt en vastgeketend vervoeren.
Of nee, wacht, vliegen verbieden!.
Ja. Echt heel raar dat mensen op een vlucht van een paar uur graag een boek, mp3'tje of wat te eten willen genieten.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 16:04 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Gewoon alles inchecken. Als je nu ziet wat mensen allemaal meeslepen en hoeveel irritatie dit opwekt ?
Nou, als het daarbij bleef zou het 'probleem' er niet zijn, maar tegenwoordig neemt de gemiddelde passagier heeeeeel wat meer mee.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 16:04 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ja. Echt heel raar dat mensen op een vlucht van een paar uur graag een boek, mp3'tje of wat te eten willen genieten.
Ligt eraan op wat voor vlucht je zit. Als ik een weekendje naar London ga bijvoorbeeld en ik kan tevens online inchecken dan neem ik alles gewoon mee in mijn handbagage als dat kan.. Scheelt weer een uur op het vliegveld ronddolen. Misschien vind je dat wel heel irritant (ik zou niet eens weten waarom, maargoed), maar dat kan mij aan m'n reet roesten op dat moment..quote:Op donderdag 8 oktober 2009 16:13 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Nou, als het daarbij bleef zou het 'probleem' er niet zijn, maar tegenwoordig neemt de gemiddelde passagier heeeeeel wat meer mee.
Ik denk ook niet dat de EU handbagage zal gaan verbieden, maar denk eerder dat (Ryanair verdenk ik heeeeeel sterk) luchtvaartmaatschappijen gaan verplichten alles in te checken.
Bullshit, die apparaten bestaan al járen. De vliegmaatschappijen zijn gewoon te gierig om ze aan te schaffenquote:Tot zo lang duurt het volgens deskundigen om detectie-apparatuur te ontwikkelen die onderscheid kan maken tussen onschuldige drankjes of parfum en vloeistoffen waarmee kwaadwilligen explosies kunnen veroorzaken.
Idd. En over 4 jaar mogen we ze alsnog zelf betalen onder het mom van extra veiligheidstoeslag.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 16:19 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Bullshit, die apparaten bestaan al járen. De vliegmaatschappijen zijn gewoon te gierig om ze aan te schaffen.
Nou, ik vind iets niet snel irritant hoorquote:Op donderdag 8 oktober 2009 16:18 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Misschien vind je dat wel heel irritant (ik zou niet eens weten waarom, maargoed), maar dat kan mij aan m'n reet roesten op dat moment..
En tegelijkertijd zie je ook tegenovergestelde acties bij de mainstream airlines. Zo mag je van BA weer gewoon 2 stuks handbagage meenemen, terwijl het een jaar terug nog 1 stuk was. Scheelt hen weer wat inchecken en dus werk.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 16:24 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Nou, ik vind iets niet snel irritant hoor. Maar mij vallen wel een paar dingen op (verder niet persoonlijk bedoeld hoor maar even om aan te geven waardoor ik denk dat het er een keer van gaat komen):
1. Jij neemt spul mee voor een weekend, sommige al voor een week + handtas (vrouw) + laptop
2. Het moet allemaal door de scanner van de beveiliging.
3. Bagagerekken beginnen mudjevol te raken (meegemaakt dat verzocht werd zelf de bakken dicht te doen, commentaar van de FA "als ik het zelf moet doen, kost het me mijn rug").
4. Bij Ryanair, Vueling etc. wordt ¤ 10 (?) per ingechecked stuk bagage in rekening gebracht. M.a.w., als ze jou verplichten je tas in te checken is het toch weer een tientje in de pocket.
quote:Op donderdag 8 oktober 2009 16:19 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Bullshit, die apparaten bestaan al járen. De vliegmaatschappijen zijn gewoon te gierig om ze aan te schaffen.
Ik behoor ook tot de catogorie die bijna nooit iets inchecked, zelfs niet op verre vluchten, al moet worden gezegd dat ik bij voorkeur wel met zo weinig mogelijk op het vliegveld bij de gate rondloop.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 16:33 schreef Drive-r het volgende:
[..]
En tegelijkertijd zie je ook tegenovergestelde acties bij de mainstream airlines. Zo mag je van BA weer gewoon 2 stuks handbagage meenemen, terwijl het een jaar terug nog 1 stuk was. Scheelt hen weer wat inchecken en dus werk.
Ik ben dus een van die mensen die nooit iets incheckt, maar goed, ik reis ook 4 enkeltjes per week ofzo. Dan wordt je het wachten op je bagage wel zat, laat staan de verloren items en het vroeger moeten aankomen op de luchthaven. Volgens mij bezorg ik niemand overlast en ben ik waarschijnlijk juist relaxter als medepassagier dan menig ander zonder handbagage, ik zeik tenminste nergens over, zuip niet en hou me enkel met mezelf bezig.
Wassen neus als zijn in tegenhouden terrorisme absoluut, maar het is wel goed dat ze er zijn, het onderscheppen van scherpe voorwerpen of vuurwapens is wel handig, inflight kunnen deze een potentieel gevaar vormen indien het in handen komt van bijvoorbeeld vechtende passagiers.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 16:38 schreef Jarno het volgende:
Ik kan ook de manieren waarop ik de security om de tuin had kunnen leiden niet tellen de laatste keer dat ik vloog (paar maanden terug). Het is echt zo'n enorme wassen neus allemaal.
Goed, maar daar ben ik het dus niet mee eens. Vertraging wordt veroorzaakt door mensen die (met of zonder handbagage) op het laatste moment realiseren dat het horloge af moet, de laptop vergeten, geen plastic zakje hebben voor de toiletspullen, etc... Ik kom aanlopen, heb altijd alles netjes klaar en heb het in 2 seconden op de band.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 16:43 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Je bezorgt overlast als in doordat jij zoveel items mee aan boord neemt is er voor andere mensen minder plek in de bagagerekken, hoewel dat voor relatief korte vluchten niet echt opgaat in mijn ogen, dit is vooral op intercontinentale vluchten of vluchten naar de Vakantiebestemmingen het geval, daarnaast moeten er meer dingen door de handbagagecontrole, zodat dit voor iedereen langer duurt.
Wederom, dat zijn niet de regelmatige reizigers, dat zijn de mensen die de regels niet kennen. Al mijn bagage voldoet altijd aan alle eisen. En als ik toch gezeur krijg, zul je van mij (of mijn collega's) echt weinig horen, wij willen gewoon door en als dat moet zonder koffer, dan maar zonder koffer.quote:En jij zeurt misschien niet, maar hoeveel discussies aan de gate heb ik wel niet moeten aanhoren dat handbagage (welke duidelijk te groot was) koste wat kost aan boord meemoest....
Dit soort gezeur heb ik echt nooit, ik doe niet moeilijk.quote:Al moet iedereen het eigenlijk zelf weten, alleen als iemand besluit dat mijn handbagage maar ergens anders moet omdat zijn spullen bij elkaar moeten en mijn spullen 4 handbagagerekken verder naar achter zet kan je een actie verwachten als dat deze spullen weer er mooi uitgaan, netjes in het gangpad worden uitgespreid, en mijn handbagage teruggaat en ik je veel succes wens met het zoeken voor ruimte voor deze spullen.
Dat bedoel ik dus. Plus (praktisch probleem), de bagage bakken (rekken?) overvol beginnen te raken. Mensen gaan schuiven met andermans bagage, soms ook niet echt voorzichtig. Etc. etc.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 16:43 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
En jij zeurt misschien niet, maar hoeveel discussies aan de gate heb ik wel niet moeten aanhoren dat handbagage (welke duidelijk te groot was) koste wat kost aan boord meemoest....
Dus ondanks dat jij denkt geen overlast te veroorzaken doe je dat al wel als in ruimte innemen en langere veiligheidscontrole, en indirect doordat er kans bestaat op een discussie bij de gate.
Maar die zullen het enkel doen om te verdienen, simpel zat. Dat heeft niks met overvolle rekken te maken.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 16:47 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus. Plus (praktisch probleem), de bagage bakken (rekken?) overvol beginnen te raken. Mensen gaan schuiven met andermans bagage, soms ook niet echt voorzichtig. Etc. etc.
Dus kan ik me voorstellen dat een luchtvaartmaatschappij dus gaat zeggen, huppakee, geen handbagage meer. En je dus dwingt alles in te checken. En ik verdenk Ryanair heeeeeel sterk de eerste te zullen zijn
Ze gebruiken het als excuus. En ik ben met je eens dat ze het om het geld te doen is. Maar er zijn wel meer regeltjes die geinitieerd zijn door bepaalde maatschappijen en die weer zijn overgenomen door anderen.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 16:48 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Maar die zullen het enkel doen om te verdienen, simpel zat. Dat heeft niks met overvolle rekken te maken.
Ryanair doet juist het tegenovergestelde. Hoe meer handbagage, hoe beter. Voor ruimbagage (ingechecked) moeten ze personeel aannemen, voor handbagage niet. Hoe je verder die handbagage opbergt, dat moet de passagier zelf maar uitzoeken...quote:Op donderdag 8 oktober 2009 16:47 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Dus kan ik me voorstellen dat een luchtvaartmaatschappij dus gaat zeggen, huppakee, geen handbagage meer. En je dus dwingt alles in te checken. En ik verdenk Ryanair heeeeeel sterk de eerste te zullen zijn
Precies, hetzelfde doen de grote maatschappijen (zoals het voorbeeld van BA, wat ik net al gaf). Wat maakt het hen nou uit of je daar met je medepassagiers ruzie over hebt? Scheelt hen weer een balie beneden en kosten die ze moeten betalen per koffer die door het grondpersoneel wordt ingeladen...quote:Op donderdag 8 oktober 2009 16:52 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Ryanair doet juist het tegenovergestelde. Hoe meer handbagage, hoe beter. Voor ruimbagage (ingechecked) moeten ze personeel aannemen, voor handbagage niet. Hoe je verder die handbagage opbergt, dat moet de passagier zelf maar uitzoeken...
Niets voor niets wilden ze dat mensen hun ingecheckte bagage zelf gingen inladen... (wat gelukkig werd tegengehouden op grond van onder meer veiligheid.)
De "grote" maatschappijen geven je nog steeds een "gratis" koffer per ticket. Bij ryanair en co moet je per koffer betalen.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 17:00 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Precies, hetzelfde doen de grote maatschappijen (zoals het voorbeeld van BA, wat ik net al gaf). Wat maakt het hen nou uit of je daar met je medepassagiers ruzie over hebt? Scheelt hen weer een balie beneden en kosten die ze moeten betalen per koffer die door het grondpersoneel wordt ingeladen...
Yup, maar ze geven je wel steeds meer kans om veel handbagage mee te nemen, dat was mijn punt.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 17:02 schreef The_stranger het volgende:
[..]
De "grote" maatschappijen geven je nog steeds een "gratis" koffer per ticket. Bij ryanair en co moet je per koffer betalen.
quote:Op donderdag 8 oktober 2009 18:53 schreef ultra_ivo het volgende:
Er zijn bepaalde dingen die wil je gewoon niet inchecken (en die staan vaak op de uitzonderingsregels ), laptops of dure fotoapperatuur bijvoorbeeld. Zeker diegenen voor wie de reis valt of staat met het aankomen van de fotoapperatuur.
Ach, ik vond trolley ook altijd onzin, totdat ik echt een stuk meer ging reizen. Als ik continue alles op mijn rug zou moeten sjouwen, zou ik (net als ouders collega's) enkel rugpijn overhouden en da's het niet waard. Privé reis ik meestal met een oude leren weekendtas, ik reis toch licht en heb dan geen papieren/notebook bij me.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 22:51 schreef ultra_ivo het volgende:
Vaak heb ik een middenslag rugzak (iets van 35 liter) die net binnen de normen valt met daarin de fototas en de mini-laptop. Qua afmetingen lukt dat nog wel, gewicht is vaker een discussiepunt. Dan moet ik op de regels wijzen die vaak verbieden om fotoapperatuur in te checken. Met zo'n koffertrolly zul je mij niet zien, dat vindt ik ondingen. Hoe vaak ik zelf niet bijna gestruikeld ben over zo'n ding van een ander of mensen (bijna) heb zien struikelen ermee. En dan nog te zwijgen over de botsingen en opstoppingen aan het eind van de roltrap als mensen plotseling blijven staan om zo'n kreng uit te klappen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |