abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_73532038
Deel 11 alweer!
Nee niet over die zoemende beestjes, maar over het vliegtuig als vervoermiddel

Als vervolg op:
Lange vliegreizen en
[Centraal] Vragen over vliegen
[Centraal] Vragen over vliegen #2
[Centraal] Vragen over vliegen #3
[Centraal] Vragen over vliegen! Deel #4
Vragen over vliegen Deel #5 (e-tickets, bagage etc.)
Vragen over Vliegen #6 (e-tickets, bagage, belasting etc.)
Vragen over vliegen #7 (e-tickets, bagage, belasting etc)
Vragen over vliegen #8 (e-tickets, bagage, belasting etc)
Vragen over vliegen deel 9 (tickets, bagage, etc)
Vragen over vliegen #10 (e-tickets, bagage, belasting etc)

kun je hier al je vragen kwijt over het vervoer door de lucht. Hoe werkt zo\\\'n e-ticket, waar kan ik vluchtinfo vinden, heeft een 777-200 van KLM nou wel of geen IFE en zitten die stoelen van BA nou lekkerder dan die van Singapore Airlines?

En hoe krijg je nou een goede plek in het vliegtuig? En hoe lukt het het best om te slapen in het vliegtuig?

Bediscussieer het allemaal hier

Veelgestelde vragen

Waar is de beste plek in het vliegtuig?
Dat is erg persoonlijk, beenruimte, aan het raam, niemand achter je of niemand voor je ? Maar www.seatguru.com helpt je een beetje op weg.

Hoe weet ik hoe vol het vliegtuig zit?

Kijk op www.seatcounter.com.

Hoe werkt een e-ticket?
Print het uit, neem je paspoort mee naar het vliegtuig en volg de instructies die je van de luchtvaartmaatschappij krijgt

Hoeveel (hand-)bagage mag ik meenemen?
Dat staat aangegeven in de voorwaarden bij het boeken bij de luchtvaartmaatschappij. Sommige luchthavens zoals veel Engelse beperken het aantal stuks handbagage tot 1

Welke voornaam vul ik in bij het boeken van een ticket?
Altijd de eerste volledige voornaam als in je paspoort.

Mag m'n koffer op slot?
Ja, maar niet naar de VS. Daarvoor kun je een speciaal TSA slot kopen.

Hoe kom ik aan een visum?
Kijk op www.wijsopreis.nl voor visuminformatie

Hoe werkt het visum voor de VS?

Kijk op deze website en http://esta.cbp.dhs.gov/esta/esta.html

Waarom zijn enkele reizen duurder dan retourtickets?
Enkele reizen worden verkocht voor de zakelijke markt

Waarom is een ticket van KLM vanaf Dusseldorf goedkoper dan vanaf Amsterdam voor dezelfde vlucht?

Dat is vanwege de concurrentie. Daar profiteer je hier ook van als je met BA of Lufthansa vliegt.

Kan ik een vlucht via Amsterdam boeken en dan pas daar opstappen?
Nee, als je een deel van een als 1 geheel geboekte reis niet maakt, dan is je ticket niet meer geldig. Dit geldt dus niet voor bijna alle low-cost maatschappijen waar je reis bestaat uit losse enkele reizen.

Nog meer weten?
Kijk naar The Secre Life of Airports op BBC4 => http://www.bbc.co.uk/programmes/b00lbnkh

Let nog wel op deze centrale topics:
  • Mocht je specifieke vragen hebben over vliegangst, kijk dan in: Vliegangst? Wat doe jij er tegen? (deel 2)
  • of over pijn in je oren : Last van de oren met vliegen?
  • Wil je de beste deal voor vliegtickets, stel je vraag dan in: Het grote -Hoe kom ik (goedkoop) van A naar B- topic #13
  • En kom je een ongelooflijke aanbieding of nieuwtje tegen, post die dan in: [TRV] Nieuws en aanbiedingen

    tvp's en offtopic reacties vliegen het topic uit zonder te vragen

    [ Bericht 0% gewijzigd door DutchTrain op 09-10-2009 21:13:39 ]
  •   Moderator vrijdag 9 oktober 2009 @ 21:08:34 #2
    45833 crew  Fogel
    pi_73532101
    Uit het vorige topic:
    quote:
    Op vrijdag 9 oktober 2009 20:54 schreef richbitch het volgende:

    [..]

    Oke dat is al hele nuttige informatie! (we zijn net gestart met de voorbereiding vandaar).
    Ik zie dat jij al heel veel hebt gereisd, als we met 'n man of 25 naar Polen gaan (zeg Warschau).. op hoeveel moeten we dan netto rekenen, of is dat heel erg verschillend per periode etc.? Vertrekperiode is rond eind april..
    Superbedankt!
    Naar Warschau vliegt vanalles, dat scheelt
    Gewoon bij KLM, LOT en wat andere maatschappijen (waar ik geen overzicht over heb) een link zoeken voor "group booking" en vanaf daar verder gaan. Of als het je gaat lukken om 50 man bij elkaar te krijgen, kan je ook een fokker 50 huren bij KLM Cityhopper, dan kan je precies vliegen wanneer je zelf wil.
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
    pi_73532123
    Laatste vraag:
    quote:
    Op vrijdag 9 oktober 2009 20:32 schreef richbitch het volgende:
    Weten jullie goede websites voor groepstickets, een soort vergelijker?

    Gaan een groepsreis (20-40 pers.) organiseren naar Oost-Europa (waarschijnlijk), derhalve een tvp!
    En antwoord:
    quote:
    Op vrijdag 9 oktober 2009 20:58 schreef BlaatschaaP het volgende:
    Ik heb al wat groepsreizen georganiseerd en kan je aanraden of met Germanwings of met AirBerlin te vliegen. Het probleem bij groepsreizen bij ons was vaak het verzamelen van de namen en andere gegevens, wat pas later gebeurde dan het daadwerkelijke boeken. Bij de genoemde maatschappijen kun je tot, geloof ik, 2 weken vantevoren de namen doorgeven en zelfs het aantal wijzigigen. Zij hebben allebei overigens ook erg goede aanbiedingen naar Oost-Europa. Vorig jaar ben ik met Germanwings naar Warschau gevlogen en dat beviel erg goed. Let er wel op dat je dan vanaf Keulen/Bonn vliegt en dat je daar dus ook moet komen (waarschijnlijk per bus/auto). Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel .
    pi_73532249
    quote:
    Op vrijdag 9 oktober 2009 20:32 schreef richbitch het volgende:
    Weten jullie goede websites voor groepstickets, een soort vergelijker?

    Gaan een groepsreis (20-40 pers.) organiseren naar Oost-Europa (waarschijnlijk)
    Er is niet echt een goedkope periode, wel duurdere, zoals de vakantietijden bijvoorbeeld rondom Pasen.

    Bij de meeste groepsreizen die ik heb georganiseerd, heb ik de deelnemers zelf het vervoer laten regelen, want er is altijd wel iemand die een dag eerder komt, later weg wil, ergens anders vandaan komt etc. Uiteindelijk houd je dan altijd wel een kleinere groep over die in één keer dezelfde vlucht tegen dezelfde prijs kan boeken op een normale manier. Veel groepstarieven zijn namelijk een stuk hoger dan de normale tarieven.
    pi_73532494
    afdeling domme vragen.

    Mag je een blik paté (inhoud standaard conservenblik) als handbagage meenemen?
    Nobody expects the Spanish Inquisition!
    pi_73533710
    Bedankt allen hierboven.
    x
      vrijdag 9 oktober 2009 @ 22:53:07 #7
    267333 buzz1291
    Never a dull moment
    pi_73535320
    quote:
    Op vrijdag 9 oktober 2009 15:17 schreef nelisb het volgende:
    Even een vraag. Eind augustus 2010 gaan mijn vrouw en ik 3 weken naar Californië. Wanneer kunnen we het beste boeken? Bij reisbureau's zeggen ze altijd zo lang mogelijk van te voren voor de beste prijzen, vrienden van ons hebben in juni geboekt voor september en waren bijna de helft goedkoper uit als 11 maanden voor vertrekdatum.
    Nou als ik zie dat je nu BA kunt boeken voor minder dan 750 euro in augustus 2010, dan zou ik niet twijfelen en die vlucht gewoon boeken. Als de economische omstandigheden niet wijzigen zal het nooit veel goedkoper worden voor een retour AMS-LAX
    2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
    pi_73535735
    Ik dacht dat vliegen zo goedkoop was? Ik krijg geen retourtje naar Polen (vanaf schiphol/dusseldorf/keulen) onder de 150,-.. schade !
    x
    pi_73537280
    Is het een beetje te doen om eerst te treinen naar Dusseldorf (1,5uur) daarna verder met RyanAir richting Polen.. iemand wel eens gedaan? Of is dat een afknapper..
    x
    pi_73540454
    quote:
    Op vrijdag 9 oktober 2009 23:05 schreef richbitch het volgende:
    Ik dacht dat vliegen zo goedkoop was? Ik krijg geen retourtje naar Polen (vanaf schiphol/dusseldorf/keulen) onder de 150,-.. schade !
    Richbitch
    "An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
    pi_73541048
    quote:
    Op vrijdag 9 oktober 2009 23:53 schreef richbitch het volgende:
    Is het een beetje te doen om eerst te treinen naar Dusseldorf (1,5uur) daarna verder met RyanAir richting Polen.. iemand wel eens gedaan? Of is dat een afknapper..
    Met een grote groep zou ik het niet doen.
    Honey ! Take me drunk, i am home !
    pi_73541067
    quote:
    Op vrijdag 9 oktober 2009 23:53 schreef richbitch het volgende:
    Is het een beetje te doen om eerst te treinen naar Dusseldorf (1,5uur) daarna verder met RyanAir richting Polen.. iemand wel eens gedaan? Of is dat een afknapper..


    Ik denk dat ze Weeze bedoelen. Bij Boxmeer de grens over en dan rechts.

    Ryanair heeft af en toe een wat vreemd gevoel voor geografie
    Nobody expects the Spanish Inquisition!
    pi_73544726
    quote:
    Op zaterdag 10 oktober 2009 02:50 schreef Probably_on_pcp het volgende:

    [..]

    Richbitch
    Voor mij is 't geen probleem.. maarja ik reis niet alleen . De meesten zijn arme studenten .
    quote:
    Op zaterdag 10 oktober 2009 08:00 schreef Its-Jojo-4you het volgende:

    [..]



    Ik denk dat ze Weeze bedoelen. Bij Boxmeer de grens over en dan rechts.

    Ryanair heeft af en toe een wat vreemd gevoel voor geografie
    Jep 70km idd..
    quote:
    Op zaterdag 10 oktober 2009 07:54 schreef LangeTabbetje het volgende:

    [..]

    Met een grote groep zou ik het niet doen.
    30man?
    x
      zondag 11 oktober 2009 @ 11:55:25 #14
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_73569615
    quote:
    Op zaterdag 10 oktober 2009 13:02 schreef richbitch het volgende:

    [..]

    Voor mij is 't geen probleem.. maarja ik reis niet alleen . De meesten zijn arme studenten .
    [..]

    Jep 70km idd..
    [..]

    30man?
    Met 30 man zal ik niet eens overwegen om te vliegen, naast dat Ryanair voor tickets voor 30 personen echt niet allemaal goedkope tickets heeft, scheelt het niet eens zoveel tijd, met 30 man kan je gewoon beter een bus huren om helemaal naar Polen te rijden, hoef je niet in te checken op een vliegveld, niet in de rij te staan bij de beveiliging, en hoewel de reis opzich lang duurt niet heel veel langer met het vliegtuig.
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_73571068
    quote:
    Op zondag 11 oktober 2009 11:55 schreef ozzietukker het volgende:

    [..]

    Met 30 man zal ik niet eens overwegen om te vliegen, naast dat Ryanair voor tickets voor 30 personen echt niet allemaal goedkope tickets heeft, scheelt het niet eens zoveel tijd, met 30 man kan je gewoon beter een bus huren om helemaal naar Polen te rijden, hoef je niet in te checken op een vliegveld, niet in de rij te staan bij de beveiliging, en hoewel de reis opzich lang duurt niet heel veel langer met het vliegtuig.
    Hier heb ik wat aan.. maar bedoel je dan busjes of een bus+chauffeur?
    Weet je wat ongeveer een bus+chauffeur moet kosten voor een week toevallig, of iemand anders? (Ik moet overal offertes aanvragen maar wil 't graag nu al weten hehe )
    x
    pi_73572097
    Een bus met chauffeur kost je rond de 1000 euro per dag. Is alleen voordelig als je de hele bus vol krijgt met 50-60 man. 30 is net te weinig voor een grote bus en teveel om met 3 kleinere busjes te gaan rijden, of 5 te veel om op een normale manier te boeken bij een airline.
    pi_73573324
    quote:
    Op zondag 11 oktober 2009 13:16 schreef DutchTrain het volgende:
    Een bus met chauffeur kost je rond de 1000 euro per dag. Is alleen voordelig als je de hele bus vol krijgt met 50-60 man. 30 is net te weinig voor een grote bus en teveel om met 3 kleinere busjes te gaan rijden, of 5 te veel om op een normale manier te boeken bij een airline.
    Heerlijk getal, dertig
    x
      zondag 11 oktober 2009 @ 16:05:21 #18
    56208 Euc-
    Verweg(gistan)
    pi_73577610
    quote:
    Op vrijdag 9 oktober 2009 22:53 schreef buzz1291 het volgende:

    [..]

    Nou als ik zie dat je nu BA kunt boeken voor minder dan 750 euro in augustus 2010, dan zou ik niet twijfelen en die vlucht gewoon boeken. Als de economische omstandigheden niet wijzigen zal het nooit veel goedkoper worden voor een retour AMS-LAX
    650 met Virgin Atlantic, daarbij ben ik het niet met je eens over het nu boeken. In mijn ervaring is het naarmate je dichterbij komt altijd goedkoper, tenminste zo was het altijd naar mijn bestemmingen. Vorig jaar Juli een retourtje SFO voor 380 euro geboekt met vertrek in Augustus, toevallig ook met VA,
    O_o o_O O_O °_O °_° O_°
      zondag 11 oktober 2009 @ 16:50:23 #19
    64459 ozzietukker
    no worries mate
    pi_73579049
    quote:
    Op zondag 11 oktober 2009 13:16 schreef DutchTrain het volgende:
    Een bus met chauffeur kost je rond de 1000 euro per dag. Is alleen voordelig als je de hele bus vol krijgt met 50-60 man. 30 is net te weinig voor een grote bus en teveel om met 3 kleinere busjes te gaan rijden, of 5 te veel om op een normale manier te boeken bij een airline.
    30 is juist wel te doen op een normale grote bus, goed, je hebt inderdaad ook bussen met een economy klasse opstelling, maar er zijn er ook met 30 a 40 stoelen per bus, en dan is dat prima te doen zo'n bus.

    En je kan bedrag huur voor de bus delen door 30, en daarnaast zal vliegen altijd duurder zijn, als je geluk hebt minimaal 100 euro per persoon inclusief bagage, maar die schatting is eigenlijk niet realistisch, daarnaast moet je dan nog steeds vervoer organiseren van en naar de luchthaven.

    Hoewel goed te doen een bus voor een lange afstand, daar dacht ik de laatste keer van Utrecht naar Barcelona ook anders over. (Zo erg dat ik terug ben gaan vliegen op eigen kosten).
    RTFM
    Zo niet? Dan toch!
    Nawie, just Nawie!
    TWENTE KAMPIOEN.
    pi_73580053
    quote:
    Op zondag 11 oktober 2009 16:05 schreef Euc- het volgende:
    In mijn ervaring is het naarmate je dichterbij komt altijd goedkoper
    Zal aan de maatschappij & afstand liggen denk ik dan... voor een ticket die ik heb gekocht in mid-september betaal je nu 3.5x zo veel (en dat is nog de goedkoopste).
    pi_73581310
    quote:
    Op zondag 11 oktober 2009 16:50 schreef ozzietukker het volgende:

    [..]

    30 is juist wel te doen op een normale grote bus, goed, je hebt inderdaad ook bussen met een economy klasse opstelling, maar er zijn er ook met 30 a 40 stoelen per bus, en dan is dat prima te doen zo'n bus.

    En je kan bedrag huur voor de bus delen door 30, en daarnaast zal vliegen altijd duurder zijn, als je geluk hebt minimaal 100 euro per persoon inclusief bagage, maar die schatting is eigenlijk niet realistisch, daarnaast moet je dan nog steeds vervoer organiseren van en naar de luchthaven.

    Hoewel goed te doen een bus voor een lange afstand, daar dacht ik de laatste keer van Utrecht naar Barcelona ook anders over. (Zo erg dat ik terug ben gaan vliegen op eigen kosten).
    Weet jij tourbedrijven aan te bevelen?
    x
      zondag 11 oktober 2009 @ 19:17:31 #22
    267333 buzz1291
    Never a dull moment
    pi_73583314
    quote:
    Op zondag 11 oktober 2009 16:05 schreef Euc- het volgende:

    [..]

    650 met Virgin Atlantic, daarbij ben ik het niet met je eens over het nu boeken. In mijn ervaring is het naarmate je dichterbij komt altijd goedkoper, tenminste zo was het altijd naar mijn bestemmingen. Vorig jaar Juli een retourtje SFO voor 380 euro geboekt met vertrek in Augustus, toevallig ook met VA,
    Dan wacht je toch gewoon lekker een half jaar. En dan elke dag naar die tarieven gaan zitten kijken en gaan zitten stressen als ze weer omhoog gaan. Als je ziet wat de tarieven voor intercontinentale vlichten in het algemeen vanaf Schiphol nu doen, is 750 euro voor een nu te plannen vakantie in augustus volgend jaar gewoon een goede prijs. Maar je kunt er natuurlijk altijd op gokken dat het nog goedkoper wordt met het risico dat er, of geen ticket te koop is ofdat het stervens duur is. Of natuurlijk dat het 100 euro goedkoper wordt.

    Maar je hoeft het niet met me eens te zijn. Ik zei uitsluitend wat ik zou doen.
    2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
    pi_73601958
    Hallo, een paar vragen,

    Ik vlieg over twee weken volgende route:

    Frankfurt->Madrid->Santiago (Chili)->Mendoza (Argentinië)

    Nu heb ik te horen gekregen dat de overstaptijd van Santiago naar Mendoza nog maar 45 minuten is en ben ik erg bang om de vlucht niet te halen.Iemand ervaring met zo weinig overstaptijd? En hoe zit het met het ticket.Wordt die dan bij begin voor de hele route uitgeprint zodat ik alleen naar de andere gate moet lopen als ik in Madrid en Santiago aankom? Jullie zien het, ik heb nul ervaring met aansluitende vluchten.

    Een andere vraag is dat op mijn e-ticket staat dat ik mijn terugvlucht vanuit Santiago drie dagen voor vertrek ter plaatse moet herbevestigen.Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt.Is dat nieuw?
    pi_73652504
    Ik heb een ticket geboekt bij BMI. Nu ben ik door hen overgeplaatst op een KLM vlucht. Krijg ik nu nog wel de miles op mijn Staralliance kaart? Of kan ik nu alleen miles van KLM krijgen?
      Moderator dinsdag 13 oktober 2009 @ 17:31:44 #25
    45833 crew  Fogel
    pi_73653273
    Met een beetje mazzel kan je bij beiden de punten krijgen
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
    abonnement bol.com Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')