abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219525426
Welkom in de http://forum.fok.nl/topicchain/514

kun je hier al je vragen kwijt over het vervoer door de lucht. Hoe werkt zo\'n e-ticket, waar kan ik vluchtinfo vinden, heeft een 777-200 van KLM nou wel of geen IFE en zitten die stoelen van BA nou lekkerder dan die van Singapore Airlines?

En hoe krijg je nou een goede plek in het vliegtuig? En hoe lukt het het best om te slapen in het vliegtuig?

Bediscussieer het allemaal hier :)

Veelgestelde vragen

Waar is de beste plek in het vliegtuig?
Dat is erg persoonlijk, beenruimte, aan het raam, niemand achter je of niemand voor je ? Maar www.seatguru.com helpt je een beetje op weg.

Hoe werkt een e-ticket?
Print het uit, neem je paspoort mee naar het vliegtuig en volg de instructies die je van de luchtvaartmaatschappij krijgt

Hoeveel (hand-)bagage mag ik meenemen?
Dat staat aangegeven in de voorwaarden bij het boeken bij de luchtvaartmaatschappij. Sommige luchthavens zoals veel Engelse beperken het aantal stuks handbagage tot 1

Welke voornaam vul ik in bij het boeken van een ticket?
Altijd de eerste volledige voornaam als in je paspoort.

Mag m'n koffer op slot?
Ja, maar niet naar de VS. Daarvoor kun je een speciaal TSA slot kopen.

Hoe kom ik aan een visum?
Kijk op www.wijsopreis.nl voor visuminformatie

Hoe werkt het visum voor de VS?

Kijk op deze website en http://esta.cbp.dhs.gov/esta/esta.html

Waarom zijn enkele reizen duurder dan retourtickets?
Enkele reizen worden verkocht voor de zakelijke markt

Waarom is een ticket van KLM vanaf Dusseldorf goedkoper dan vanaf Amsterdam voor dezelfde vlucht?

Dat is vanwege de concurrentie. Daar profiteer je hier ook van als je met BA of Lufthansa vliegt. Een vlucht met stop is immers minder fijn dan een directe vlucht en dus ook goedkoper.

Kan ik een vlucht via Amsterdam boeken en dan pas daar opstappen?
Nee, als je een deel van een als 1 geheel geboekte reis niet maakt, dan is je ticket niet meer geldig. Ook als je bijvoorbeeld een KLM vlucht boekt op www.klm.be met vertrek vanaf Antwerpen Train Station (ZWE), dan dien je in Antwerpen je ticket op te halen. Wanneer je een ticket boekt bij (bijna) alle low-cost maatschappijen bestaat je reis uit losse enkele reizen en kan je eventueel wel een gedeelte van je vlucht overslaan. Dit is van toepassing op bijvoorbeeld Ryanair, Wizzair, Transavia en Vueling.

Nog meer weten?
Kijk naar The Secret Life of Airports op BBC4 => http://www.bbc.co.uk/programmes/b00lbnkh :)

Let nog wel op deze centrale topics:
• Mocht je specifieke vragen hebben over vliegangst, kijk dan in de http://forum.fok.nl/topicchain/5082
• of over pijn in je oren : http://forum.fok.nl/topic/715129
• Wil je de beste deal voor vliegtickets, stel je vraag dan in de http://forum.fok.nl/topicchain/836
• En kom je een ongelooflijke aanbieding of nieuwtje tegen, post die dan in de http://forum.fok.nl/topicchain/1686

tvp's en offtopic reacties vliegen het topic uit zonder te vragen
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_219525436
Nieuw deeltje.

Laatste 3 posts:

quote:
1s.gif Op donderdag 18 december 2025 12:33 schreef Molo het volgende:

[..]
Ze zijn traag doorgaans, ook zonder bagage is de tijd die je hebt echt super super krap.
En Portugezen en tijd, tsja 😅
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 12:51 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Haha tja, Zuid-Europese cultuur.

Eigenlijk wel verstandig dus om andere opties te zoeken, zoals bv een stop in Albufeira. Of voor de hele week of in elk geval als overstap om volgende dag door te reizen.

Thanks
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 13:27 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Ja, schema is bekend. En toen ik dus laatst (een week of 3-4 geleden) keek waren de prijzen voor dit schema nog "normaal".
Maar oké, dan eventueel nog even afwachten wat ze met die prijzen gaan doen. Of het schema wordt gewijzigd of ze gaan er toch mee door als ze de juiste toestellen en bemanning hebben.

Dankje!
[..]
Thanks voor de uitleg - wederom begrijpelijk allemaal maar voor de vakantievlieger (zoals ik) dus net even wat minder allemaal. :)
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_219528346
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 07:58 schreef bianconeri het volgende:
Vraagje vanuit mijn kant:

Is iemand bekend met Lissabon airport?

In juni vliegen wij op Lissabon met Swiss air. We landen om 17:35. Wat al weer aangepast was, dus hopelijk blijft dit wel (of eerder).
We moeten een week later in Lissabon zelf zijn, maar gaan eerst even weekje naar Portimao.
Om 18:15 gaat de laatste flixbus van de dag, nou heb ik geboekt met de veronderstelling dat dat prima te doen is (6 minuten metro naar Oriente).

Echter is de vlucht ietsje later nu, en het kan zijn dat we nog ruimbagage nodig gaan hebben (voor mijn vrouw, die nemen toch net even meer mee )

In theorie zou het nog moeten kunnen, 18:08 is de laatste metro optie om de bus nog te halen. Afhankelijk van hoe lang je nodig hebt vanaf Oriente tot de Flixbus plek daar.

Maar er mag dan ook letterlijk niets tegen zitten.
Aan te raden om gewoon te doen? Of skippen en andere optie nemen?
De geplande aankomsttijd is 17.35, misschien zelfs ietsje later nu. Ervan uitgaande dat alles op tijd vliegt, je niet de bocht hoeft te maken om te landen op Lissabon maar rechtstreeks vanuit het noorden land en dat je op het geplande tijdstip van 17.35 aan de gate staat.

Gezien je een vakantievlieger bent zal je niet voorin het toestel zitten, met een beetje geluk ergens in het midden, dus na aankomst aan de gate, is men een minuut of 5 bezig voor je kan uitstappen, als je in het midden zit kan je dus om 17.45 het vliegtuig uit zijn.
Afhankelijk van de gate is het 5-10 minuten tot de uitgang, waar altijd een opstopping is voor bagage controle, dus je staat dan pas 18.00 uur buiten bij de ingang van de metro, dan moet je naar de metro zelf, kaartje kopen hoeft niet perse want je kan inchecken met je bankpas, maar dat is ook nog 4 trappen naar beneden waar je in dat geval mogelijk nog net de metro kan halen.
Maar de Metro in Oriente stopt wel in de buurt van de bussen, maar ook van het winkelcentrum, en aan die kan stap je uit, dus vanaf het moment van uitstappen uit de metro moet je nog naar het busplatform.
Anagezien je niet bekend hebt, geen idee hebt waar de Flix bus staat ga je dit simpelweg niet redden, zelfs al zou je weten waar het is.

Laat staan als je bagage hebt, of dat er ook maar iets vertraging is.

Wat je nu wel kan proberen, met een schemawijziging van de luchtvaartmaatschappij, hoe klein ook, heb je vaak wel de mogelijkheid tot wijzigen omdat dan andere aansluitingen in gevaar komen.
Al gebied eerlijkheid te zeggen dat ik niet met de Lufthansa groep vlieg en geen idee hoe makkelijk ze zijn in wijzigingen en hoe goed ze bereikbaar zijn. (Ik heb enkel ervaring met KLM dat als ik bel ze gelijk oppakken en het regelen of via mail dat het binnen een paar uur aangepast is).
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_219532493
quote:
6s.gif Op donderdag 18 december 2025 19:16 schreef ozzietukker het volgende:

[..]
De geplande aankomsttijd is 17.35, misschien zelfs ietsje later nu. Ervan uitgaande dat alles op tijd vliegt, je niet de bocht hoeft te maken om te landen op Lissabon maar rechtstreeks vanuit het noorden land en dat je op het geplande tijdstip van 17.35 aan de gate staat.

Gezien je een vakantievlieger bent zal je niet voorin het toestel zitten, met een beetje geluk ergens in het midden, dus na aankomst aan de gate, is men een minuut of 5 bezig voor je kan uitstappen, als je in het midden zit kan je dus om 17.45 het vliegtuig uit zijn.
Vakantievlieger, maar gelukkig wel ervaren.
Tja, de vliegroutes zal je niet kunnen controleren. Ik weet niet of er in Lissabon bepaalde regels zijn qua runway usage en de aanvliegroutes. We komen vanuit het noorden aangevlogen (Zurich), maar dat zegt weinig.

Het is een klein vliegtuig (a321 zeg ik uit mijn hoofd). Dus in 10 minuten allemaal eruit zijn moet wel lukken.

quote:
Afhankelijk van de gate is het 5-10 minuten tot de uitgang, waar altijd een opstopping is voor bagage controle, dus je staat dan pas 18.00 uur buiten bij de ingang van de metro, dan moet je naar de metro zelf, kaartje kopen hoeft niet perse want je kan inchecken met je bankpas, maar dat is ook nog 4 trappen naar beneden waar je in dat geval mogelijk nog net de metro kan halen.
Maar de Metro in Oriente stopt wel in de buurt van de bussen, maar ook van het winkelcentrum, en aan die kan stap je uit, dus vanaf het moment van uitstappen uit de metro moet je nog naar het busplatform.
Anagezien je niet bekend hebt, geen idee hebt waar de Flix bus staat ga je dit simpelweg niet redden, zelfs al zou je weten waar het is.

Ja, precies. Dat zijn de insider dingen die ik graag wilde weten. Voor zo ver ik weet kan de metro net zo goed stoppen bij de uitgang of een kilometer lopen zijn. Zelfde bij Oriente, dat weet ik dus niet.

Bagage is altijd vervelend, ik hoop dat we zonder kunnen. Maar goed.
Als het rustig is kan het bij wijze van al op de band liggen voor wij er zijn, maar ook vaak genoeg kan het nog lang duren. En je zal altijd zien dat als je haast hebt jouw koffer de laatste is op de band.

quote:
Wat je nu wel kan proberen, met een schemawijziging van de luchtvaartmaatschappij, hoe klein ook, heb je vaak wel de mogelijkheid tot wijzigen omdat dan andere aansluitingen in gevaar komen.
Al gebied eerlijkheid te zeggen dat ik niet met de Lufthansa groep vlieg en geen idee hoe makkelijk ze zijn in wijzigingen en hoe goed ze bereikbaar zijn. (Ik heb enkel ervaring met KLM dat als ik bel ze gelijk oppakken en het regelen of via mail dat het binnen een paar uur aangepast is).
Persoonlijk vind ik qua service Lufthansa wel een stuk beter dan KLM. Ook met compensaties doen ze nooit moeilijk. En je hebt ze over het algemeen in no time aan de lijn.

Het is nu dus al gewijzigd, maar wie weet komen er meer wijzigingen.
Ik heb de wijziging al geaccepteerd en kan daar dus niet veel meer van zeggen. En vanuit Zurich zullen er ook niet veel vliegtuigen richting Lissabon gaan (vanuit de LH groep). Dan zou ik al binnen de LH groep ook de heen weg via Frankfurt moeten gaan, maar daar waren ook geen goede opties qua aansluiting voor ons. En veel duurder.

Ik denk dat ik het maar gewoon moet laten gaan en een dagje in Albufeira er bij aanplak.
De bus naar Albufeira gaat langer door en is korter, dus scheelt ook weer.
pi_219537134
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 07:40 schreef bianconeri het volgende:
Het is een klein vliegtuig (a321 zeg ik uit mijn hoofd). Dus in 10 minuten allemaal eruit zijn moet wel lukken.
Ehm, nu zit ik altijd voorin een toestel, biz of economy dus nooit opgemeten, maar 10 minuten om een hele A321 leeg te krijgen, dat is wel heel positief gedacht.
5 minuten voordat de brug aangesloten is, daarna kan er wat beweging komen, maar iedereen voor jouw moet bagage uit de bakken halen, en de ene is daar wat sneller in dan de andere, dus als je op rij 37 zit, dan duurt het echt wel even voordat je buiten staat.

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 07:40 schreef bianconeri het volgende:
Tja, de vliegroutes zal je niet kunnen controleren. Ik weet niet of er in Lissabon bepaalde regels zijn qua runway usage en de aanvliegroutes. We komen vanuit het noorden aangevlogen (Zurich), maar dat zegt weinig.
Er zijn niet echt regels, het ligt eraan hoe de wind staat, en het scheelt echt wel of je vanuit het noorden of vanuit het zuiden moet landen, dat is zo +10 tot +15 minuten afhankelijk hoe je de bocht van de verkeersleiding mag maken.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  vrijdag 19 december 2025 @ 20:08:04 #6
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_219537882
quote:
6s.gif Op donderdag 18 december 2025 19:16 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Je vergeet nog de paspoort controle voor een vlucht vanuit Zwitserland.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_219541110
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2025 20:08 schreef buzz1291 het volgende:

[..]
Je vergeet nog de paspoort controle voor een vlucht vanuit Zwitserland.
Paspoort controle in Zwitserland?
Je weet dat het vrij reizen is?

Ik ben al eens eerder naar Zurich geweest en daar zijn geen controles.
  zaterdag 20 december 2025 @ 21:08:22 #8
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_219546195
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 december 2025 09:49 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Paspoort controle in Zwitserland?
Je weet dat het vrij reizen is?

Ik ben al eens eerder naar Zurich geweest en daar zijn geen controles.
Mea Culpa. Zwitserland hoort tot het Schengen gebied
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_219662908
Ik ga woensdagavond (22 uur) op vakantie. Vlieg met Emirates. Heb een raamplaats kunnen bemachtigen. Ben benieuwd of je iets van vuurwerk ziet en of er nog aandacht aan oud & nieuw wordt besteed. Glaasje champagne ofzo?
pi_219663203
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 22:11 schreef Pinuts het volgende:
Ik ga woensdagavond (22 uur) op vakantie. Vlieg met Emirates. Heb een raamplaats kunnen bemachtigen. Ben benieuwd of je iets van vuurwerk ziet en of er nog aandacht aan oud & nieuw wordt besteed. Glaasje champagne ofzo?
Vlieg je Business of First, dan krijg sowieso champagne :D
pi_219663296
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 22:21 schreef MissRelin het volgende:

[..]
Vlieg je Business of First, dan krijg sowieso champagne :D
Zo rijk ben ik niet :P
pi_219663515
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 22:11 schreef Pinuts het volgende:
Best kans dat je precies over een tijdzone heen vliegt en helemaal geen nieuwjaar heb :P
Hell To The Liars
pi_219663706
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 22:31 schreef Droopie het volgende:

[..]
Best kans dat je precies over een tijdzone heen vliegt en helemaal geen nieuwjaar heb :P
Kan, maar verwacht van wel. Vertrek om 22 uur vanaf Amsterdam oostwaarts. Dus dan zal het ergens Oost Europa zijn maar nog niet +2.
pi_219668225
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 22:36 schreef Pinuts het volgende:

[..]
Kan, maar verwacht van wel. Vertrek om 22 uur vanaf Amsterdam oostwaarts. Dus dan zal het ergens Oost Europa zijn maar nog niet +2.
Kun je tegelijk met mij het nieuwe jaar in.
Lekker uurtje eerder dan de NL paupers :P :P

Zonder gekheid, wij lopen hier 1 uur voor op NL dus dat is na 1 uur vliegen.

Ik denk dat je dan wel het ´´hoogtepunt´´ op de grond gaat missen.
Want na een uur vliegen zit je nog wel in de Nederlandse tijdszone, maar daar ben je wel uit na 2 uur vliegen (wanneer NL dus het nieuwe jaar ingaat).

Je zal dus ergens ineens gaan springen van 23:30 naar 00:30.

Dus tja, ben bang dat Droopie gelijk heeft.

quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 22:31 schreef Droopie het volgende:

[..]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')