quote:Op zondag 15 oktober 2006 22:34 schreef fee-tje het volgende:
Casus. Gynaecologische farmacologische casus zelfs
.
Een 17-jarige vrouwelijke patiente bij u bekend in de huisartspraktijk.
Ze heeft een vriend. Van haar oudere zus heeft ze Meliane gekregen, waarvan zij op 42 aansluitende dagen een pil heeft geslikt. In deze periode heeft zij een aantal maal bloed in haar ondergoed gevonden. Zij komt nu bij u voor een vervolgrecept Meliane, omdat deze haar (na uittesten via zus) goed beviel. Zij heeft sinds kort een vriend, waarmee zij 4 dagen geleden voor het eerst onbeschermde coïtus heeft gehad.
Zij gebruikt naast deze (niet door u voorgeschreven maar van zus geleende) Meliane ook nog carbamazepine 3 dd 400 mg en ibuprofen zo nodig wegens dysmenorroe.
Wat legt u haar uit en wat is uw verdere beleid?
*beeeeeeeeeep* wrongquote:Op dinsdag 17 oktober 2006 08:27 schreef mol_air het volgende:
1. vragen of ze zwanger wil worden
2. if not: MA aanbieden op grond van wat tox zegt
(3.) als zij onbeschermd sex wil hebben, dan moet ze dat zelf weten, erg slim is het niet als ze niet zwanger wil worden.
quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 17:04 schreef Kang-He het volgende:
Pff, ik haat medische ethiek om half 9 's ochtends.
Het is dan ook Repeat's grote droom om een paar jaar op een MBO door te mogen brengen.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 17:32 schreef Repeat het volgende:
Medische ethiek is juist relaxed, een weldenkend mens kan al die dingen zo bedenken, daar het zo logisch is.
Minder leerwerk
deze snap ik niet?quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 17:40 schreef intoxicated het volgende:
[..]
Het is dan ook Repeat's grote droom om een paar jaar op een MBO door te mogen brengen.![]()
quote:
Nu wel?quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 17:32 schreef Repeat het volgende:
Medische ethiek is juist relaxed, een weldenkend mens kan al die dingen zo bedenken, daar het zo logisch is.
Minder leerwerk
Nee.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 21:05 schreef Singa het volgende:
Krijg je wel shit van aan je handen als je em basht...
Casus: gewoon een bijwerking?
Dat is idd correct. Nou hoeft ze niet te stoppen, maar kan ze zoals gezegd ook dubbele dosis gaan slikken.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 22:12 schreef Kang-He het volgende:
Carbamazepine gaat interactie aan met de pil zoals intoxi al zegt... Dus ze is mogelijk zwanger en moet stoppen met het slikken van de pil?
*bingo*quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 23:32 schreef Kang-He het volgende:
Ah ja, carbamazepine is teratogeen! En gaat tevens over in moedermelk.
je liep nog met je penis uit je gulp?quote:Op woensdag 18 oktober 2006 16:46 schreef intoxicated het volgende:
...tot zover mijn streven om enigszins low profile te blijven in de collegezaal![]()
![]()
Ik dacht hé, dat is repeat!quote:Op woensdag 18 oktober 2006 17:01 schreef Repeat het volgende:
[..]
je liep nog met je penis uit je gulp?
Neuh, zo erg was het nog net nietquote:Op woensdag 18 oktober 2006 17:01 schreef Repeat het volgende:
[..]
je liep nog met je penis uit je gulp?
Met wat voor'n medicatie morning-afteren dan? De werking daarvan wordt ook weer beinvloed door carbamazepine.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 08:25 schreef fee-tje het volgende:
[..]
*bingo*
Anti-epileptica verlagen de betrouwbaarheid van de pil en zijn teratogeen als de fucking hell.
Nu moet je haar nog morning-afteren.
Ik word simpel van julliequote:Op woensdag 18 oktober 2006 19:20 schreef Kang-He het volgende:
[..]
Met wat voor'n medicatie morning-afteren dan? De werking daarvan wordt ook weer beinvloed door carbamazepine.
Dat die man problemen zal hebben, dat geloof ik graag, maar wat voor een ziekte zou die man dan moeten hebben?quote:Op woensdag 18 oktober 2006 22:04 schreef mol_air het volgende:
check Uitpuilende navels. eens even, heeft die tattooguy nou leverproblemen zoals ik daar schrijf? Of lijkt die navel alleen maar zo uit te puilen?
Beetje irritante reactie van die scrub_nurse op jouw post. Gewoon jaloers dat zij geen arts is, maar een aangever op de okquote:Op woensdag 18 oktober 2006 22:04 schreef mol_air het volgende:
check Uitpuilende navels. eens even, heeft die tattooguy nou leverproblemen zoals ik daar schrijf? Of lijkt die navel alleen maar zo uit te puilen?
Je weet dat het verdacht klinkt als je dat erbij zet?quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 23:03 schreef Kang-He het volgende:
Morning after. Maar daar weet ik helemaal niks vanaf.
quote:Op donderdag 19 oktober 2006 16:49 schreef mol_air het volgende:
zo tox, werd je toch even flink omvergefietst vandaag ;-)
Klinkt als een zwaar trauma, misschien moet dokter drol er even naar kijken, toevallig ook nog een paar keer op een mes gevallen?quote:Op donderdag 19 oktober 2006 17:10 schreef intoxicated het volgende:
[..]![]()
Nu doet het trouwens wèl pijn.Adrenaline
![]()
Voor minder kom ik echt niet.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 17:11 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Klinkt als een zwaar trauma, misschien moet dokter drol er even naar kijken, toevallig ook nog een paar keer op een mes gevallen?
Volgende casusquote:Klinisch relevant onderzoek:
Anamnese
Ejaculatiestoornissen: met of zonder orgasme; aard (primair, secundair), duur, beloop, spontane nachtelijke zaadlozingen. Libido. Erectie. Relationele problemen. Voorgeschiedenis: multipele sclerose, diabetes mellitus; operatieve ingrepen; bestraling; bekkenfractuur. Mictie: troebele urine na orgasme.
Lichamelijk onderzoek
Bij secundaire vorm.
Inspectie externe genitaliën.
Neurologisch onderzoek: sensibiliteitsstoornissen in de sacrale dermatomen (rondom de anus), tonus anale sfincter, bulbocavernosus-reflex, peesreflexen benen, sensibiliteitsstoornissen en motorische stoornissen benen.
Dopamine onderdrukt idd de secretie, maar men heeft nog steeds een dag-nacht ritme. Iedereen heeft een prolactine spiegel in zijn bloed. Prolactine wordt via de nier uitgescheiden. Dus insuff. geeft verhoging. Daarnaast heeft een achteruitgang van de nierfunctie meestal invloed op de endocriene functies, omdat het milieu interieur verstoord is.quote:Op zaterdag 21 oktober 2006 22:20 schreef fee-tje het volgende:
Help ff, hoe zou zn nierfunctie zn prolactine kunnen verhogen? Prolactine wordt toch consequent onderdrukt door dopamine?
Dat de pupilreflexen ok zijn wijst erop dat de N II en de retina niet zijn aangedaan.quote:Op zondag 22 oktober 2006 20:34 schreef darkie_blue het volgende:
Een casus uit utrechtse voortgangstoets:
Een 43-jarige vrouw van Surinaamse afkomst, die sinds 7 jaar bekend is met SLE en op basis van dit ziektebeeld 2 jaar geleden nefritis kreeg, wordt door haar internist naar de neuroloog verwezen vanwege plotselinge blindheid aan beide ogen. Bij het neurologisch onderzoek lijkt patiënte inderdaad blind, maar zijn de directe en de indirecte pupilreacties intact aan beide kanten.
Wat is de meestwaarschijnlijke oorzaak van deze blindheid?
Hoe kan deze diagnose bevestigd worden?
Waarom zijn de pupilreacties niet afwijkend?
Veel plezier
N. II en III zijn goed. Dus oorzaken aan zenuwen valt al af. Was wel te verwachten als je bdz blind bent, maar het kan natuurlijk altijd nog zoals bij NF ofzo. Denk dan dat dit een retinale vasculitis is a.g.v. de SLE!?quote:Op zondag 22 oktober 2006 20:34 schreef darkie_blue het volgende:
Een 43-jarige vrouw van Surinaamse afkomst, die sinds 7 jaar bekend is met SLE en op basis van dit ziektebeeld 2 jaar geleden nefritis kreeg, wordt door haar internist naar de neuroloog verwezen vanwege plotselinge blindheid aan beide ogen. Bij het neurologisch onderzoek lijkt patiënte inderdaad blind, maar zijn de directe en de indirecte pupilreacties intact aan beide kanten.
Veel plezier
ik wil ook mn cijfer wel eens weten jaquote:Op maandag 23 oktober 2006 15:13 schreef intoxicated het volgende:
Ik wil ondertussen m'n IKG-cijfer wel 's, want dat is nou ook alweer 3,5 week geleden... Of zouden ze de hele ramadan meetellen als feestdagen met het nakijken?![]()
![]()
En in ander nieuws: Thermometerlaesies![]()
![]()
In Groningen word je bij de meeste dingen 'van hogerhand' ingedeeld. Zo erg is het toch niet, leer je misschien wat nieuwe mensen kennen.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 12:40 schreef intoxicated het volgende:
b) We zijn geen kleuters die in ingedeelde 2-tallen dingen moeten doen![]()
lijkt me tofquote:Op donderdag 26 oktober 2006 13:32 schreef WooZ het volgende:
Gaat er hier toevallig iemand mee met de VVAA mediski richting les Menuires?
Ben wel benieuwd welke faculteiten er daar naartoe gaan nml
Wij hebben een keer per semester een soort semester toets met alleen maar open vragen en casussen.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 15:33 schreef Repeat het volgende:
krijg je ooit nog eens tentamens die uit casussen bestaan? Wil namelijk dat bepaalde mensen eens flink op hun bek gaan
je kent het wel, van die types die alle eiwitten en andere kutdingen allemaal uit hun hoofd stampen en zo 9'ens halen op tentamens, maar die bij een mpo casus werkelijk geen idee hebben.
Wij hebben 300 studenten ongeveer, die in groepjes van 30 beginnen. Nu is niet iedereen tegelijk klaar met alle benodigde vakken, maar even van het meest ideale geval uitgaande loot iedereen tegelijk. Je krijgt dan een lotnr, en nr 1 mag het eerst zn maand kiezen en nr 300 het laatst. Als je pech hebt wacht je bij ons dus 10 maanden, en dan loop je alles in 1 keer. Evt wachttijd voor keuzecoschappen/buitenlandstages tel ik niet mee, dit is alleen voor verplichte coschappen.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 16:08 schreef Kang-He het volgende:
Hoe zit dat nou eigenlijk met wachttijden voor coschappen in Nederland? Hoeveel maanden moet je wachten? En kan je daarna alles in een keer doen?
Ze verdelen dus zeg maar het aantal maanden waarvoor mensen zich hebben opgegeven. Dus met die 180 aanmeldingen kijken ze hoeveel maanden ze kunnen vullen, en die worden dan verdeeld. Ik kan dalijk dus kiezen tussen whatever er tussen feb en okt nog vrij is (ervan uitgaande dat alle mensen die zich nu hebben ingeschreven de benodigde vakken gehaald hebben, en dat alle niet-verlootbare plaatsen max ingedeeld worden met voorrang-mensen). Als je echt met zekerheid in de laatste maand wilt, dan moet je je niet opgeven in de eerste lotingquote:Op donderdag 26 oktober 2006 16:23 schreef Kang-He het volgende:
Kan je ook niet aangeven dat je bijvoorbeeld als laatste ingeroosterd wordt? Dat zou ik nog best prima vinden, als je al van tevoren zeker weet dat je pas over 11 maanden loopt. Tijd om wat dingen te doen.
Leg eens uit over die 3dejaars-coschappen, wat mag je dan zoal doen? Als ik bekijk wat je aan het eind van je tweede jaar ongeveer weet (medisch gezien), zou je nog niet eens een anamnese mogen afnemen - je hebt gewoon nog niet genoeg kennis om te weten wat je moet vragen.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 17:44 schreef gohan16 het volgende:
In utrecht heb k nog nooit gehoord van wachtlijsten. We worden ingedeeld in groepen en de eersten beginnen in september al met co-schap en de laatsten in mei (3de jaar). Dat zijn dan 2 co-schappen van 6 weken. Als je geen co-schap hebt, heb je gewoon blokonderwijs. 4de jaar heb je 5 co-schappen van 6 weken en in het 5de jaar 6 co-schappen.
Uiteindelijk is er voor de nominalen een maximale uitloop van een 3 maanden
Naja als ik zo snel ff de cursus beschrijving lees op de website, dan staat er dit:quote:Op donderdag 26 oktober 2006 18:19 schreef m021 het volgende:
[..]
Leg eens uit over die 3dejaars-coschappen, wat mag je dan zoal doen? Als ik bekijk wat je aan het eind van je tweede jaar ongeveer weet (medisch gezien), zou je nog niet eens een anamnese mogen afnemen - je hebt gewoon nog niet genoeg kennis om te weten wat je moet vragen.
Wordt het dus gewoon 12 weken lang passief meekijken?
quote:Doelstellingen en Inhoud
Tijdens het co-schap leert de student zijn/haar verworven kennis en vaardigheden in de praktijk toe te passen door contact met (poli)klinische pati�nten. Aan het eind van het co-schap moet de co-assistent in staat zijn om:zelfstandig anamnese en algemeen lichamelijk onderzoek uit te voeren bij een pati�nt; relevante uitspraken te doen omtrent diagnose, aanvullend onderzoek en behandeling; hiervan verslag te doen, zowel mondeling als schriftelijk.
Gedurende het hele co-schap wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een adequate attitude.
Tenslotte vormen verdieping en toepassing van vakinhoudelijke kennis en vaardigheden betreffende de Interne geneeskunde een doelstelling.
Dit is bij het co-schap interne geneeskundequote:Werkvormen en weekstramien
Het co-schap duurt zes weken en is een participerende stage die sterke overeenkomsten vertoont met de latere beroepsuitoefening. De stageplaatsen zijn in het UMC Utrecht, in het Diakonessenhuis Utrecht en het Antoniusziekenhuis in Nieuwegein. De eerste vier weken worden doorgebracht op een verpleegafdeling, de laatste twee weken op de polikliniek, de co-assistent krijgt tevoren een plaats in toegewezen.
De dagindeling wordt deels bepaald door patiënt-gerelateerde activiteiten en aan de gang van zaken op de stageplaats. Daarnaast besteedt de co-assistent tijd aan het voorbereiden van anamnese en lichamelijk onderzoek, het uitwerken van patiëntverslagen en vakinhoudelijke verdieping. De arts klinisch-onderwijs (AKO) ondersteunt bovengenoemde activiteiten. Elke week wordt een weekprogramma bekend gemaakt met tijd en plaats van diverse onderwijsactiviteiten.
Om de vorderingen vast te leggen wordt een portfolio bijgehouden.
Aan de VU zit dat wel goed joh. Gewoon aangeven wanneer je je laatste tentamen moet doen en wanneer je wilt beginnen. Dan roosteren zij je in. Dit verloopt in 9 van de 10 gevallen altijd goed. Daarna kan je alles in een keer doen.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 16:08 schreef Kang-He het volgende:
Hoe zit dat nou eigenlijk met wachttijden voor coschappen in Nederland? Hoeveel maanden moet je wachten? En kan je daarna alles in een keer doen?
Ik zit dus nog net in het oude, wat betekent dat ik een half jaar eerder mn coschappen doe en dat we nu "iets" meer mensen hebben die tegelijk aan hun coschappen beginnen dus ook "iets" meer wachttijd.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 19:04 schreef Kang-He het volgende:
Hmm, ik ben benieuwd ook hoe dat gaat verlopen met het nieuwe curriculum en de mensen die nog in het oude zitten.
Een half jaar eerder arts zijn, verdiend een stuk beter.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 19:25 schreef Repeat het volgende:
Het kan aan mij liggen, maar wachttijd lijkt me echt niet erg. Lekker werken, geld verdienen of op vakantie gaan, voor mijn part een stage in het buitenland ofzo, er gaat een wereld voor je open als je moet wachten
Ik heb voor mn studie een vol jaar gewerkt, en dat geeft je *zoveel* financiele vrijheid tijdens je studie.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 19:32 schreef gohan16 het volgende:
[..]
Een half jaar eerder arts zijn, verdiend een stuk beter.Alleen dat vakantie zou dan weleens een probleem kunnen worden
![]()
Anamnese afnemen is niet zo moeilijk. Je hebt ALTIS en BAFOV en verder tractus anamnese. Lichamelijk onderzoek mag je ook doen. Verder kun je dd opstellen. Beleid opstellen is lastiger maar voor echt gemotiveerde studenten is dat ook mogelijk.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 18:19 schreef m021 het volgende:
[..]
Leg eens uit over die 3dejaars-coschappen, wat mag je dan zoal doen? Als ik bekijk wat je aan het eind van je tweede jaar ongeveer weet (medisch gezien), zou je nog niet eens een anamnese mogen afnemen - je hebt gewoon nog niet genoeg kennis om te weten wat je moet vragen.
Wordt het dus gewoon 12 weken lang passief meekijken?
Ja precies. Dat is hetzelfde. Daarnaast heb ik ook nog DVD geleerdquote:Op donderdag 26 oktober 2006 23:12 schreef Repeat het volgende:
Ik ken ook alleen ALTIS, waarbij de S voor samenhang staat...
BAFOV hebben we in Leiden niet hoorquote:Op donderdag 26 oktober 2006 22:07 schreef fee-tje het volgende:
BAFOV is de Leidense variant van SCEGS ofzo?
In utrecht is het anders:quote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:35 schreef intoxicated het volgende:
Aard, lokalisatie, Tijdsverloop, Intensiteit, Situaties van invloed, enzo.![]()
Volgens mij staat die I toch echt voor intensiteitquote:Op zaterdag 28 oktober 2006 15:29 schreef M1RR1E het volgende:
[..]
In utrecht is het anders:
Altis
Aard
Localisatie
Tijdsverloop
Invloeden
Samenhang
Bafov
Beleving
Attributies
Functioneren
Omgang
Verwachtingen
Maar het komt natuurlijk overal op hetzelfde neer
Fee, wil jij je oneerbare voorstellen aan Kang-He in het vervolg niet hier doen?quote:
Jammer... Op msn doe ik alleen oneerbare voorstellen aan jou hoorquote:Op zondag 29 oktober 2006 13:35 schreef intoxicated het volgende:
[..]
Fee, wil jij je oneerbare voorstellen aan Kang-He in het vervolg niet hier doen?![]()
![]()
Voortplanting heet het bij onsquote:Op zondag 29 oktober 2006 15:14 schreef Kang-He het volgende:
[..]
Mjah, officieel 'Start van een mensenleven' om het nog enigzins leuk te laten klinken.
Ja, klopt. Hoofdlijnen functionele morfologie. Ik denk dat ik hem wel gehaald heb, als ik zo de antwoorden bekijkquote:Op zondag 29 oktober 2006 14:10 schreef fee-tje het volgende:
Hadden jullie niet tentamen vrijdag Nuna?
Morgen ga ik beginnen aan Biochemische en Fysische Processen. Weet echt niet wat ik er van moet verwachten, maar zal wel met aminozuren en zo zijn, of niet?quote:Op zondag 29 oktober 2006 17:17 schreef fee-tje het volgende:
Kerstvakantie FTW!.
Nog 4 weken!.
HFM is trouwens ook wel een baggerblok. Dat was een beetje mijn confrontatie met hoe a-relaxt echt hard blokken ook alweer was.
Welk blok heb je nu?
Ik vind ze maar irritantquote:Op zondag 29 oktober 2006 18:50 schreef fee-tje het volgende:
Thelpt overigens ook dat we van die oude bejaarden als surveillant hebben, en dat die niet echt goed overzicht hebben over wat er wel en niet behoort.
Kom eens met het goede antwoord Doktertjequote:Op zondag 22 oktober 2006 20:34 schreef darkie_blue het volgende:
Veel plezier
Schande. Dan kan je beter arts-ass. zijn. Dan maak je tenminste nog dagen van 8:00 tot 18:30quote:Op maandag 30 oktober 2006 17:40 schreef Repeat het volgende:
lekker zeg, continu college van 8.30 tot 17.30
Retinale vasculitis was toch al genoemd?quote:Op maandag 30 oktober 2006 17:46 schreef DDM het volgende:
[..]
Kom eens met het goede antwoord Doktertje![]()
genoeg vacatures voor rond de 40 uur hoorquote:Op maandag 30 oktober 2006 17:47 schreef DDM het volgende:
[..]
Schande. Dan kan je beter arts-ass. zijn. Dan maak je tenminste nog dagen van 8:00 tot 18:30![]()
Ja dat dacht ik ookquote:Op maandag 30 oktober 2006 17:54 schreef fee-tje het volgende:
[..]
Retinale vasculitis was toch al genoemd?
Ik ging er eik vanuit dat dat het goeie antwoord was nml
Ja natuurlijk rond de 40 uurquote:Op maandag 30 oktober 2006 17:58 schreef Repeat het volgende:
[..]
genoeg vacatures voor rond de 40 uur hoor
Ik weet niet hoe dat zit met overwerk, maar ze kunnen toch niet verwachten dat ik een of andere filantroop ben...
Dan werk je dus ongeveer een kwart meer, lijkt me niet meer dan redelijk dat je dan ook meer betaald krijgt, maar dan krijg je dus nietquote:Op maandag 30 oktober 2006 18:00 schreef DDM het volgende:
[..]
Ja natuurlijk rond de 40 uurMaar dat haal je nooit. Elke dag bestaat uit overwerk en dat hoort er helaas bij. Het begint al als je co bent. Denk je om 18:00 naar huis te gaan, moet je nog effe snel een patient statussen.
Tis ook niet alsof je nou dik onderbetaald wordtquote:Op maandag 30 oktober 2006 18:02 schreef Repeat het volgende:
[..]
Dan werk je dus ongeveer een kwart meer, lijkt me niet meer dan redelijk dat je dan ook meer betaald krijgt, maar dan krijg je dus niet
bij een willekeurig gerenommeerd bedrijf, banken, consultancy ed, krijg je makkelijk eenzelfde salaris + auto + laptop + telefoon, voor een 40 urige werkweek. Kan je nog overwerk schrijven ook.quote:Op maandag 30 oktober 2006 18:05 schreef fee-tje het volgende:
[..]
Tis ook niet alsof je nou dik onderbetaald wordt
Wat je ervoor terug ziet, zijn 'gezonde' mensen die jouw dankbaar zijn, dat is toch veel meer waard dan geldquote:Op maandag 30 oktober 2006 21:23 schreef Repeat het volgende:
[..]
Ik vind het alleen raar dat het algemeen geaccepteerd is om zoveel meer te werken, soms belachelijk veel, zonder daar iets voor terug te zien oid![]()
Grappenmaker, ik ga tieten liften voor het leven.quote:Op maandag 30 oktober 2006 22:18 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Wat je ervoor terug ziet, zijn 'gezonde' mensen die jouw dankbaar zijn, dat is toch veel meer waard dan geld![]()
quote:Tue, Oct 31, 2006 -- MDOSG-0506GNK: Tentamen uitslagen eerste blokken
De tentamenresultaten van de blokken Immunology, Inleiding Klinische Geneeskunde en Maatschappij & Gezondheid zijn nog niet binnengekomen bij DOS. Voor de beantwoording van vragen kun je contact opnemen met de desbetreffende blokcoordinator.
heb je al spijt?quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 13:59 schreef Kang-He het volgende:
Het volgende blok belooft alweer veel goeds: Van Baby tot Jong Volwassene.
Asjeblieft zeg...
Wat een mooie titelquote:Op dinsdag 31 oktober 2006 13:59 schreef Kang-He het volgende:
Het volgende blok belooft alweer veel goeds: Van Baby tot Jong Volwassene.
Asjeblieft zeg...
O.oquote:Op dinsdag 31 oktober 2006 15:44 schreef fee-tje het volgende:
Kindergeneeskunde hebben ze bij ons als blok geschrapt
Jeetje man. Blijf eens bij de tijd. Zegt het begrip genetische manipulatie je wat?quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 16:37 schreef Spyronius het volgende:
[..]
O.o
Is niet belangrijk meer ofzo? Die kinderen zijn superwezens geworden, die niet meer ziek worden
Genetische manipulatie? Dat kan toch niet, god creert toch alles?quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 16:55 schreef DDM het volgende:
[..]
Jeetje man. Blijf eens bij de tijd. Zegt het begrip genetische manipulatie je wat?![]()
Ook dat is achterhaaldquote:Op dinsdag 31 oktober 2006 16:57 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Genetische manipulatie? Dat kan toch niet, god creert toch alles?
Haha, en bij de uitleg over de mitralisklep moesten we denken aan een mijter. 'Want die heeft ook twee slippen en dat zouden jullie toch wel moeten weten als je hier studeert.'quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 17:37 schreef fee-tje het volgende:
God creeert alles, dus ook de genetische manipulatie!
(zouden ze in Nijmegen zeggen)
Hmm juist ja, ze geloven in god ala, maar ook al in sinterklaas?quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 17:59 schreef Nuna het volgende:
[..]
Haha, en bij de uitleg over de mitralisklep moesten we denken aan een mijter. 'Want die heeft ook twee slippen en dat zouden jullie toch wel moeten weten als je hier studeert.'
- Corticale blindheid ten gevolge van bilaterale occipitale infarcten.quote:Een casus uit utrechtse voortgangstoets:
Veel plezier
Kom maar op, dan hebben de andere sjaarzen ook en kans.quote:Op donderdag 2 november 2006 16:40 schreef Nuna het volgende:
[..]
Ik heb nog wel een casus. Maar goed, dat is voor jullie een eitje.
Een vrouw van rond de 50 jaar is redelijk gezond geweest, tot 12 uur geleden. In verband met haar rugklachten nam ze de afgelopen week aspirine. Ze heeft hevige pijn in de onderbuik en heeft in de afgelopen uren 2 keer overgegeven. Bij het lichamelijk onderzoek ligt ze doodstil op bed en heeft zichtbaar pijn.quote:Op donderdag 2 november 2006 17:05 schreef gohan16 het volgende:
[..]
Kom maar op, dan hebben de andere sjaarzen ook en kans.
Jupquote:Op donderdag 2 november 2006 16:51 schreef Repeat het volgende:
[..]
hoe regel je al die dingen? gewoon een afdeling oplopen en vragen of je mee kan kijken?
Maar waar loop je dan naar toe, van mijn ziekenhuiservaring is er nooit een arts aanwezig, alleen maar verpleegsters achter die balie ofzoquote:Op donderdag 2 november 2006 17:49 schreef intoxicated het volgende:
[..]
Jup![]()
En iedereen maar jaloers wezen... Terwijl ik letterlijk nog nooit 'nee' te horen heb gekregen, dus iedereen kan dit zo regelen![]()
hmm.. je zette me op het verkeerde spoor met die aspirine. Hier is er dus duidelijk sprake van peritoneale prkkeling. Op mijn DD staat appendicitis bovenaan.quote:Op donderdag 2 november 2006 17:23 schreef Nuna het volgende:
[..]
Een vrouw van rond de 50 jaar is redelijk gezond geweest, tot 12 uur geleden. In verband met haar rugklachten nam ze de afgelopen week aspirine. Ze heeft hevige pijn in de onderbuik en heeft in de afgelopen uren 2 keer overgegeven. Bij het lichamelijk onderzoek ligt ze doodstil op bed en heeft zichtbaar pijn.
De polsslag is 112/min, de bloeddruk is normaal en haar lichaamstemperatuur is 38,7. Bij percussie van de rechterbovenbuik is er geen leverdemping. Verder is er ook drukpijn op de middenbovenbuik. En de buik vertoont nauwlijks beweging met de ademhaling.
Naar een secretariaat/receptie en dan vraag ik gewoon wie ik er voor moet hebbenquote:Op donderdag 2 november 2006 17:53 schreef Repeat het volgende:
[..]
Maar waar loop je dan naar toe, van mijn ziekenhuiservaring is er nooit een arts aanwezig, alleen maar verpleegsters achter die balie ofzo
Ik zou eerder gaan voor de maagbloeding. Geeft ook peritoneale prikkeling.quote:Op donderdag 2 november 2006 18:06 schreef gohan16 het volgende:
[..]
hmm.. je zette me op het verkeerde spoor met die aspirine. Hier is er dus duidelijk sprake van peritoneale prkkeling. Op mijn DD staat appendicitis bovenaan.
maakt geen reet uit.quote:Op donderdag 2 november 2006 18:44 schreef Keileweg-ethicus het volgende:
Goedemiddag aspirant-artsen.
Ik ga waarschijnlijk geneeskunde studeren. Niet zozeer omdat ik arts wil worden, maar meer omdat ik het interessant vind en leren leuk vind. En ook een beetje om iets achter de hand te hebben voor als ik misluk in de politiek
Dus... naar welke universiteit moet ik gaan? En schreeuw dan niet meteen de naam van je eigen universiteit, gevolgd door "de gekste", maar beargumenteer je antwoord aub. Ik zeg het trouwens maar even: ik zit eigenlijk te denk aan UvA, RUG of UU, maar een goed betoog kan me in principe zelfs naar Maastricht trekken. Barst dus maar los, da's leuk.
Nee, appendicitis is het niet. Volgens mij heeft fee-tje gelijkquote:Op donderdag 2 november 2006 18:06 schreef gohan16 het volgende:
[..]
hmm.. je zette me op het verkeerde spoor met die aspirine. Hier is er dus duidelijk sprake van peritoneale prkkeling. Op mijn DD staat appendicitis bovenaan.
Door maagbloeding kan geen lucht in de peritoneale holte komen. Ze zal maagperforatie bedoelen, maar of het kan komen door aspirine. Ik ga voor appendicitis (evt. geperforeerd) of gynaecologische problemen (EUG, torsie van tubae).quote:Op donderdag 2 november 2006 20:03 schreef Nuna het volgende:
[..]
Nee, appendicitis is het niet. Volgens mij heeft fee-tje gelijk. Er is lucht in de peritoneale holte gekomen waardoor de lever naar beneden is gezakt. Vandaar dat er geen leverdemping is.
Zoiets was het volgens mij.
maagperforatie door een weekje aspirine slikken?quote:Op donderdag 2 november 2006 20:40 schreef DDM het volgende:
Natuurlijk kan dat komen door een aspirine. Dit kan net zoals NSAID's slijmvliesaantasting geven --->ulcus----> diep ulcus--->perforatie. Met als gevolg gas in de buikholte.
Dat je vragen hebt, mag. Maar dat je ook nog eisen gaat stellen gaat me echt te verquote:Op donderdag 2 november 2006 18:44 schreef Keileweg-ethicus het volgende:
Ik ga waarschijnlijk geneeskunde studeren. Niet zozeer omdat ik arts wil worden, maar meer omdat ik het interessant vind en leren leuk vind. En ook een beetje om iets achter de hand te hebben voor als ik misluk in de politiek
Dus... naar welke universiteit moet ik gaan? En schreeuw dan niet meteen de naam van je eigen universiteit, gevolgd door "de gekste", maar beargumenteer je antwoord aub. Ik zeg het trouwens maar even: ik zit eigenlijk te denk aan UvA, RUG of UU, maar een goed betoog kan me in principe zelfs naar Maastricht trekken. Barst dus maar los, da's leuk.
jaquote:Op donderdag 2 november 2006 20:41 schreef Repeat het volgende:
[..]
maagperforatie door een weekje aspirine slikken?
Bij NSAID's en zeker bij aspi moet je uberhaupt eik altijd *meteen* denken aan maagklachten en bij aspi ook aan stollingsstoornissen.quote:Op donderdag 2 november 2006 20:41 schreef Repeat het volgende:
[..]
maagperforatie door een weekje aspirine slikken?
Zeg uhm, als je het toch niet doet om speciaal arts te worden, ga dan een andere studie doen, bijvoorbeeld biomedische wetenschappen in Utrecht, daar leer je pas veelquote:Op donderdag 2 november 2006 18:44 schreef Keileweg-ethicus het volgende:
Op zich is BioMed Wetenschappen een goed idee, ik zat al te denken aan de "SUMMA"-master waar ik over gelezen heb... daar kun je na geneeskunde naartoe, maar ook na BioMed Wetenschappen. Wat houdt dat SUMMA eigenlijk in? Het is volgens de brochure een "onderzoeksmaster", maar met die beschrijving kom ik niet echt veel verder.quote:Op donderdag 2 november 2006 23:06 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Zeg uhm, als je het toch niet doet om speciaal arts te worden, ga dan een andere studie doen, bijvoorbeeld biomedische wetenschappen in Utrecht, daar leer je pas veelIs nog redelijk medisch gericht en je leert er waarom iets gebeurd in het menselijk lichaam en dan niet dat je een maagperforatie krijgt omdat je aspirine neemt
Maar je leert er dus precies wat er mis gaat in een cel/weefsel waardoor dus die maag ineens denkt zoek het lekker zelf uit, ik ga lekker uitscheuren
Last but not least, BioMed Wetenschappen in Utrecht is wederom uitgeroepen tot beste BioMed studie van het land.
Dan ben je daarna dus arts?quote:Op zaterdag 4 november 2006 13:36 schreef Singa het volgende:
SUMMA is geneeskunde in een verkorte vorm, dus voor mensen die bijvoorbeeld BMW hebben afgerond en geneeskunde versneld willen doen. Moet je alleen wel door hun selectie komen daarna.
Misschien is Biomedische wetenschappen inderdaad wat meer als je geen arts wilt worden. KIjk ook is bij Life sience & technology in Groningen vind je dan ook wel leuk.quote:Op donderdag 2 november 2006 18:44 schreef Keileweg-ethicus het volgende:
Als je gemiddelde een 8 is word je altijd ingeloot bij de studie en locatie van je keuze:quote:Op zaterdag 4 november 2006 17:45 schreef HomerJ het volgende:
[..]
Misschien is Biomedische wetenschappen inderdaad wat meer als je geen arts wilt worden. KIjk ook is bij Life sience & technology in Groningen vind je dan ook wel leuk.
Verder moet je geen rekening houden dat je op de UU komt. Was gister naar de voorlichting en iedereen wil naar Utrecht of Groningen. Zelfs al word je ingeloot dan is het 1 op de 3 kans dat je ook nog op de RUG of UU kan studeren. Leiden is overigens wel te doen.
bronquote:Wanneer je een gemiddeld vwo-, havo- of bo-eindexamencijfer van 8 of hoger hebt, word je rechtstreeks toegelaten tot de opleiding en instelling van je eerste voorkeur.
Beter dan uitgeloot zijn en achteraf spijt krijgen maar je kunt toch niets meer aan doen of je doet je examens over (no way) of je doet een jaartje wat anders en maar hopen dat je volgend jaar wordt ingeloot maar dat gebeurt toch niet maar toch blijf je hopen en uiteindelijk (na 3 jaren lang hopen en uitgeloot worden) ben je verpleegkundige geworden en over 40 jaar zit je te kankeren tegen een co-assistent dat je arts had kunnen worden maar toch niet hebt gedaan omdat het je niet lag (smoesje overigens). Na 40 jaar hongersloontje, een hernia, burn-out en depressieve periode verder kom je tot de conclusie dat je beter een 8 had kunnen halen.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 5 november 2006 13:10 schreef darkie_blue het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
"werkte" ... verleden tijd... want immers: in het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomstquote:Op zondag 5 november 2006 13:38 schreef Repeat het volgende:
[..]
Aangezien ik gewoon binnen ben werkt mn manier
De tentamens die wij (ik) tot nu toe gehad hebben geen vragen over casussen, maar meer over "weetjes", die je dus uit je hoofd kunt stampen. Bij zenuwstelsel dingen over welke zenuwen waardoor geinnerveerd worden, dermatomen, etc.quote:Op zondag 5 november 2006 20:34 schreef gohan16 het volgende:
Ik kan je vertellen dat de mensen die er meer tijd instoppen ook meer onthouden. Sommigen zijn gewoon slim en onthouden gewoon alles. Btw, Repeat: Als dat in Leiden het geval is dan is het niet zo goed met het onderwijs gesteld. En eigenlijk geloof ik niet wat je zegt.
Uiteraard onthouden die ook meer, dat ontken ik ook niet. Maar intelligentie (slim zijn) is niet hetzelfde als veel kunnen onthouden.quote:Op zondag 5 november 2006 20:34 schreef gohan16 het volgende:
Ik kan je vertellen dat de mensen die er meer tijd instoppen ook meer onthouden. Sommigen zijn gewoon slim en onthouden gewoon alles. Btw, Repeat: Als dat in Leiden het geval is dan is het niet zo goed met het onderwijs gesteld. En eigenlijk geloof ik niet wat je zegt.
Awwwwww, grote mond, klein hartjequote:
Troost, ik ben ook ingeloot met een 7,2.quote:Op maandag 6 november 2006 14:38 schreef HomerJ het volgende:
Hoe hebben jullie in godsnaam een 8 gemiddeld gehaald?
Met hard werken zouden de profielvakken best kunnen. Maar voor duits & frans haal ik toch never nooit niet hoger dan een 6. Ook voor Literatuur mag ik met een 7 me handen dichtknijpen. Waarom tellen al die achterlijke vakken toch even zwaar mee?
Wil heel graag Geneeskunde studeren, maar ik heb me er nu al bij neergelegd dat ik uitgeloot word![]()
Als je het via HAVO -> HBO propedeuse -> Gnk doet (wat ik even aanneem omdat je Havo in je profiel hebt staan) dan doen je cijfers op je eindexamenlijst toch niet meer ter zake en zit je standaard in klasse C? Of vergis ik me?quote:Op maandag 6 november 2006 14:38 schreef HomerJ het volgende:
Wil heel graag Geneeskunde studeren, maar ik heb me er nu al bij neergelegd dat ik uitgeloot word![]()
klopt idd.quote:Op maandag 6 november 2006 15:29 schreef intoxicated het volgende:
[..]
Als je het via HAVO -> HBO propedeuse -> Gnk doet (wat ik even aanneem omdat je Havo in je profiel hebt staan) dan doen je cijfers op je eindexamenlijst toch niet meer ter zake en zit je standaard in klasse C? Of vergis ik me?![]()
Stimmt.quote:Op maandag 6 november 2006 15:58 schreef HomerJ het volgende:
Zou het dan ook zijn:
Stel mijn gemiddelde cijfer is 5,6 -----> Grote kans dat ik niet wordt uitgeloot. Ik word uitgeloot, dan haal ik mijn propedeus op WO van een economische studie. Dan loot ik weer in en dan heb ik eigenlijk een gemiddelde van 7-7,5 toch ?
volgens mij niet daar je met een P economie (oid) niet kunt meeloten voor GNKquote:Op maandag 6 november 2006 15:58 schreef HomerJ het volgende:
Zou het dan ook zijn:
Stel mijn gemiddelde cijfer is 5,6 -----> Grote kans dat ik niet wordt uitgeloot. Ik word uitgeloot, dan haal ik mijn propedeus op WO van een economische studie. Dan loot ik weer in en dan heb ik eigenlijk een gemiddelde van 7-7,5 toch ?
Als je maar N&G of N&T hebt gehad toch? Dan telt het halen van je P, boeiend welke studie, voor lotingsklasse C.quote:Op maandag 6 november 2006 16:16 schreef Repeat het volgende:
[..]
volgens mij niet daar je met een P economie (oid) niet kunt meeloten voor GNK
ja waarom zou iemand die ng of nt gedaan heeft met een P willen meeloten? Volgens mij gaan ze je bij de ibgroep zo echt niet 2 klasses cadeau doen...quote:Op maandag 6 november 2006 16:22 schreef fee-tje het volgende:
[..]
Als je maar N&G of N&T hebt gehad toch? Dan telt het halen van je P, boeiend welke studie, voor lotingsklasse C.
Als je met NG/NT met een 6 gemiddeld bent uitgeloot, en je doet eerst een jaar een andere studie, dan loot je liever mee met de P van je andere studiequote:Op maandag 6 november 2006 16:23 schreef Repeat het volgende:
[..]
ja waarom zou iemand die ng of nt gedaan heeft met een P willen meeloten? Volgens mij gaan ze je bij de ibgroep zo echt niet 2 klasses cadeau doen...
Ehm, dit klopt niet! Het is sinds een paar jaar afgeschaft dat mensen met een propedeuse kunnen meeloten voor GNK en dan ook nog in categorie C. Je moet (zelfs met een compleet HBO diploma) alsnog Biologie, Scheikunde, Natuurkunde en Wiskunde op VWO niveau doen.quote:Op maandag 6 november 2006 15:29 schreef intoxicated het volgende:
[..]
Als je het via HAVO -> HBO propedeuse -> Gnk doet (wat ik even aanneem omdat je Havo in je profiel hebt staan) dan doen je cijfers op je eindexamenlijst toch niet meer ter zake en zit je standaard in klasse C? Of vergis ik me?![]()
Haha, waarom zou je ookquote:Op maandag 6 november 2006 18:46 schreef intoxicated het volgende:
Aha, je hebt gelijk NunaHad me de laatste 3 jaar niet meer verdiept in de toelatingsregels
![]()
![]()
ach ja, wordt je uitgeloot, dan vergaat de wereld nog niet hoorquote:Op maandag 6 november 2006 14:38 schreef HomerJ het volgende:
Hoe hebben jullie in godsnaam een 8 gemiddeld gehaald?
Met hard werken zouden de profielvakken best kunnen. Maar voor duits & frans haal ik toch never nooit niet hoger dan een 6. Ook voor Literatuur mag ik met een 7 me handen dichtknijpen. Waarom tellen al die achterlijke vakken toch even zwaar mee?
Niet als je graag arts wilt worden. Maar anders lijkt me dat ook een goede keuze.quote:Op maandag 6 november 2006 19:57 schreef Spyronius het volgende:
[..]
ach ja, wordt je uitgeloot, dan vergaat de wereld nog niet hoor
Ga je gewoon biomedische wetenschappen doen, is ook leuk
Jezelf dat heel vaak vertellen is zeker jou manier van coping met je 'uitgeloot zijn'...quote:Op maandag 6 november 2006 19:57 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Hehe, nee op deze manier probeer ik zoveel mogelijk mensen van die loting te weerhouden zodat er meer kans voor mij is, wanneer ik weer mee lootquote:Op maandag 6 november 2006 20:29 schreef Singa het volgende:
[..]
Jezelf dat heel vaak vertellen is zeker jou manier van coping met je 'uitgeloot zijn'...
Afschaffen? Lijkt me een beetje vreemd aangezien er maar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar zijn, toch? Er willen zoveel mensen Geneeskunde studeren, dus dan zullen ze wel erg veel plaatsen bij moeten maken voordat ze de loting kunnen afschaffen lijkt me.quote:Op dinsdag 7 november 2006 10:28 schreef Repeat het volgende:
Het plan was toch het hele lotingssysteem af te schaffen?
nouja, zouden ze moeten doen, decentraal is nu al verantwoordelijk voor een steeds groter deel van de plaatsen iig, maar als ze het aantal plaatsen nou eens zouden halveren![]()
Maar goed, regels gelden in Leiden alleen voor studenten, als je een keer een foutje maakt dan komt de DOS-Stasi je bij wijze van spreken halen. Maar de DOS mag alle regels gewoon negerenquote:2. De examinator stelt het oordeel over een schriftelijk of op andere wijze afgenomen tentamen vast binnen vijftien werkdagen (= eenentwintig kalenderdagen) na de dag waarop deze is afgenomen, en verschaft de administratie van de opleiding de nodige gegevens ten behoeve van de verstrekking van het elektronisch of schriftelijk bewijsstuk van het oordeel aan de student.
3. Wanneer niet aan de in 4.6.2. genoemde termijn van vijftien werkdagen kan worden voldaan, wordt de student hiervan op de hoogte gesteld binnen deze termijn. Tevens wordt de dan geldende procedure aan de
student medegedeeld.
wat is die procedure dan?quote:Op dinsdag 7 november 2006 13:44 schreef intoxicated het volgende:
[..]
Maar goed, regels gelden in Leiden alleen voor studenten, als je een keer een foutje maakt dan komt de DOS-Stasi je bij wijze van spreken halen. Maar de DOS mag alle regels gewoon negeren![]()
quote:Op zondag 5 november 2006 13:10 schreef darkie_blue het volgende:
[..]
Beter dan uitgeloot zijn en achteraf spijt krijgen maar je kunt toch niets meer aan doen of je doet je examens over (no way) of je doet een jaartje wat anders en maar hopen dat je volgend jaar wordt ingeloot maar dat gebeurt toch niet maar toch blijf je hopen en uiteindelijk (na 3 jaren lang hopen en uitgeloot worden) ben je verpleegkundige geworden en over 40 jaar zit je te kankeren tegen een co-assistent dat je arts had kunnen worden maar toch niet hebt gedaan omdat het je niet lag (smoesje overigens). Na 40 jaar hongersloontje, een hernia, burn-out en depressieve periode verder kom je tot de conclusie dat je beter een 8 had kunnen halen.Toen ik besloot geneeskunde te gaan doen was het al vrijwel onmogelijk nog een 8 te halen... (was halverwege de 6eSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.)
ik had al een 6 en 2 7'ens die niet meer konden veranderen, en dan nog een hele stapel 7's waar ik dus een 9 op mn examen zou moeten halenen ik moest nog 2 jaar biologie inhalen
Ik heb overigens nooit het gevoel gehad dat de kans dat ik uitgeloot zou worden reeel was....Ouderdom is ook slecht voor de gezondheid!
quote:Op dinsdag 29 maart 2005 14:24 schreef Repeat het volgende:
Dit lijkt me wel wat om te gaan studeren. Zijn er hier mensen die dat doen?
Is het veel werk, veel leren? Veel contacturen of vooral veel thuis zelf leren? Heb je dan projecten ed? Is het echt zo dat de studenten elkaar onderzoeken? Dat soort dingen. Krijg je betaald tijdens je co schappen? Zal wel niet...
wtf, mij een beetje afkraken, ik ben de geestelijk vader van de hele geneeskunde reeksquote:
in zn neus ofzo.quote:Op woensdag 8 november 2006 14:33 schreef ArendBarend het volgende:
die vork zit verkeerd
Voldoende mag ik aan nemen?quote:Op woensdag 8 november 2006 14:10 schreef intoxicated het volgende:
Eiiiiiiiiiindelijk m'n IKG cijfer![]()
Biomedische wetenschappen lijkt me erg boeiend en leuk maar bijna het enige wat je daarmee kan worden is onderzoeker. En dat lijkt mij nou totaal niks, dan liever bedrijfsleven inquote:Op maandag 6 november 2006 19:57 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Ja ok, maar om daar nu een 6 jarige once in a lifetime opportunity opleiding aan te verspillen is ook een beetje zonde, kan je net zo goed hbo bedrijfskunde ofzo doen, kan je ook het bedrijfsleven inquote:Op donderdag 9 november 2006 09:17 schreef mol_air het volgende:
ook als je GNK gedaan hebt overigens. Goed probleemoplossend vermogen, analytisch denken, "universitair werk- en denkniveau" etc bladiebla enzo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |