Onze geweldige casusquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 16:07 schreef intoxicated het volgende:
Oke, nieuwe:
Een 9-jarige jongen van Irakese afkomst presenteert zich met hoge koorts en buikpijn op het spreekuur. Hij zegt de afgelopen tijd regelmatig last te hebben gehad van deze symptomen, waarbij elke episode enkele dagen tot een week duurt. Hij vertelt u tijdens zo'n episode soms ook last te hebben van zijn linker enkel, maar nu niet. Bij lichamelijk onderzoek ziet u een matig ziek kind, met 38.5 graden koorts. Verder treft u geen afwijkingen aan.
Eitje als je 'm kent denk ik![]()
Loodje als in: Het topic zakt afquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 19:19 schreef mol_air het volgende:
krijg je daar leukocytse van? blijkbaar wel erfelijk....
edit: loodje?
Voor het geval dat je nog moet mee loten voor volgend jaar, dan ja het is zeeeeer moeilijk ik zou het zeker niet gaan doenquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 18:56 schreef Microtechs het volgende:
IS geneeskunde echt zo moeilijk? Heb hiervoor NG gekozen
Nee weet zeker van nietquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 19:23 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Maar uhm die ziekte, die is zeker net zo vaak voorkomend als mijn gaucher?
Ja goeiequote:Op dinsdag 10 oktober 2006 19:25 schreef mol_air het volgende:
erfelijke mediterane koorts? of hoe t ook precies heet.
Logisch, ook dit is zeldzaamquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 19:28 schreef Spyronius het volgende:
Hmm nog nooit van gehoord eigenlijk![]()
Weer wat geleerd
Oeiiiiiquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 19:32 schreef intoxicated het volgende:
Check ned1, aneurysma van de aortaboog![]()
1. Zenuwgas?quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 19:36 schreef mol_air het volgende:
1. Waarmee is deze aanslag gepleegd?
2. Hoe valt deze aandoening het beste te behandelen?
Ja het is bijna altijd dodelijk. Maar atropine kan helpen. Ligt ook aan de duur van de blootstelling en in welk stadium natuurlijkquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 19:50 schreef mol_air het volgende:
nope en nope
"zenuwgas" kan je niet behandelen ;-)
Klopt. Maar ik bedoel het ook in het algemeen en op geleide van jouw vraag. Want ik neem aan dat het antwoord niet zo specifiek is toch!?quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 19:57 schreef mol_air het volgende:
maar "zenuwgas"is niet specifiek genoeg, Sarin is ook een zenuwgas....
benzine(damp)?quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 19:36 schreef mol_air het volgende:
Een ziekenhuis in Washington D.C. wordt ineens overladen met patiënten (78 stuks). Ze blijken allemaal gisterochtend met de metro gereisd te hebben. Gedacht wordt aan een terroristische aanslag. Sommige patiënten hebben last van constant knipperende ogen, anderen van diarree, misselijkheid en vermoeidheid. Enkele patiënten hebben beginnende verlammingsverschijnselen van de extremiteiten.
Ja o.a.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 20:23 schreef mol_air het volgende:
haha, heh verdorie, was niet degene die ik in gedachten had....
misschien moet ik "knipperende ogen" definiëren als "spasmen van de ooglidspieren" (is dat de levator palpebra?)
Botulinetoxine?quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 19:36 schreef mol_air het volgende:
Een ziekenhuis in Washington D.C. wordt ineens overladen met patiënten (78 stuks). Ze blijken allemaal gisterochtend met de metro gereisd te hebben. Gedacht wordt aan een terroristische aanslag. Sommige patiënten hebben last van constant knipperende ogen, anderen van diarree, misselijkheid en vermoeidheid. Enkele patiënten hebben beginnende verlammingsverschijnselen van de extremiteiten.
Heyhey er is nog een deelvraag hequote:Op dinsdag 10 oktober 2006 20:40 schreef mol_air het volgende:
juistem, dat is behoorlijk knap. Mag ik vragen hoe je 't wist?
Jouw hint i.c.m. farmacotherapeutisch kompas.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 20:40 schreef mol_air het volgende:
juistem, dat is behoorlijk knap. Mag ik vragen hoe je 't wist?
Zo dus je gaat er meteen vanuit dat je nog een keer een antwoord goed zal hebben?quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 20:53 schreef mol_air het volgende:
Ik heb wel een leuk bedacht voor de volgende keer :p
Verklevingen veroorzaakt door het Fitz Hugh Curtis syndroom.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 20:56 schreef darkie_blue het volgende:
Ok, een nieuwe casus:
Vrouwtje van jaar of 20. Last van pijn rechts boven in de buik. Bij navraag blijkt dat ze het afgelopen jaar meerdere sekspartner heeft gehad.
Waardoor wordt die pijn veroorzaakt en hoe noem je het?
yep perihepatitis, meestal door Chlamydia trachomatis ... was niet zo moeilijk.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 20:58 schreef DDM het volgende:
[..]
Verklevingen veroorzaakt door het Fitz Hugh Curtis syndroom.
Bilirubinurie. Die anemie heeft vast met hypothyreoidie te maken.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 00:23 schreef DDM het volgende:
Mol_air en fee-tje het antwoord was al gegevenzie boven
. Oke ik breng nu een nieuw onderwerp aan (als afwisseling, is ook leuk): pathofyiologisch denken. Komt ie....
Mevrouw A is 55 jaar. Ze klaagt de laatste tijd over moeheid met daarbij perioden van soms wat gelige ogen en donkere urine (cola-achtig zegt ze). Deze komen meestal in aanvallen op zetten. Eerst wat moe daarna wat geel zien in de ogen en donkere urine. Aangezien ze al bekend is bij de internist wegens hypothyreodie brengt zij deze klachten tijdens een controle-afspraak. De internist doet een algemeen bloedbeeld. Daar valt op dat het Hb verlaagd is (5,4 mmol/L) en het MCV is verhoogd (102 fL). Met deze gegevens en de icterus in het hoofd verdenkt hij de patient van een hemolytische anemie. Hij bepaalt het haptoglobine (de gouden standaard) en deze is 0,09 g/L (verlaagd dus).
Hemolytische anemie dus......
Hoe wordt de donkere kleur van de urine verklaard en hoe noemen we dat in ons jargon?
Hmm ik vraag mij eerder af of DDM niet gewoon slim geboren is, er is tot nu toe bijna niets, behalve mijn zeer vage casus, waar hij niet direct het antwoord op wist.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 01:22 schreef Bhai het volgende:
Zal ik ook net zoveel als DDM weten als 6e jaars(tvp)
Hahaquote:Op woensdag 11 oktober 2006 12:52 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Hmm ik vraag mij eerder af of DDM niet gewoon slim geboren is, er is tot nu toe bijna niets, behalve mijn zeer vage casus, waar hij niet direct het antwoord op wist.
Ja dat is meer rood iddquote:Op woensdag 11 oktober 2006 14:44 schreef intoxicated het volgende:
Hemosiderine dan?![]()
Al is dat meer rood dan cola![]()
Exactquote:Op woensdag 11 oktober 2006 18:34 schreef mol_air het volgende:
dus is het intravasale hemolyse waardoor hemoglobinurie en daarmee renaal ijzerverlies :-)
toch?
Ja klopt. Als je haptoglobine al laag is van bijvoorbeeld de eerste aanval en de andere aanvallen volgen snel, dan zal het hemoglobine met de urine worden uitgescheiden. Dit is zeer interessant. Want naast de anemie die je ontwikkelt op basis van je hemolyse kan je dus ook nog een ijzertekort op lopen. Want dus weer de reticulocytose niet ten goede komt.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 18:33 schreef Singa het volgende:
Dus omdat hb niet in de urine kan zitten, haptoglobine (Hp) =/ 0 namelijk... moet de kleur ergens anders door komen. Tenzij er heel even teveel Hb vrijkomt dat het Hp niet kan opvangen?
Dat meen je nietquote:Op woensdag 11 oktober 2006 18:59 schreef intoxicated het volgende:
Jezus! Ik kijk nooit meer House MD! Stelletje lullen!
Willen ze een ECG maken, wat om bepaalde redenen niet lukt (ik verklap niks), zegt hij: "We need help from a Belgian doc named Einthoven"
![]()
![]()
![]()
Als hij Leiden had geheten, was het zeker wel goed?quote:Op woensdag 11 oktober 2006 18:59 schreef intoxicated het volgende:
Jezus! Ik kijk nooit meer House MD! Stelletje lullen!
Willen ze een ECG maken, wat om bepaalde redenen niet lukt (ik verklap niks), zegt hij: "We need help from a Belgian doc named Einthoven"
![]()
![]()
![]()
Stent? Meestal wel ja, al gebeurt dat niet altijd, dan is dotteren alleen ook wel genoegquote:
Peyronie. Chirurgie.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 22:34 schreef mol_air het volgende:
volgende casus:
Komt een man bij de dokter. "Dokter, ik heb een probleempje, maar het is nogal genant. Wanneer ik een erectie krijg, wijst mijn penis naar mijn buik." En warempel, bij nader onderzoek blijkt de penis van deze beste man inderdaad een kromming van zo'n 180 graden over de gehele lengte gemeten te maken, richting navel.
Wat heeft deze man en wat gaan we eraan doen?
Het antwoord is al gegevenquote:Op woensdag 11 oktober 2006 22:40 schreef TiMmS het volgende:
Ontregelde schildklier geeft donkerbruine urine?
Wat was de TSH ?
Te korte ligamentum suspensorium. Geen Peyronie, daarbij zou namelijke pijnlijke zwelling optreden. Niks aan te doen (of bestaan er suspensoriumverlengingsoperaties?).quote:Op woensdag 11 oktober 2006 22:34 schreef mol_air het volgende:
volgende casus:
Komt een man bij de dokter. "Dokter, ik heb een probleempje, maar het is nogal genant. Wanneer ik een erectie krijg, wijst mijn penis naar mijn buik." En warempel, bij nader onderzoek blijkt de penis van deze beste man inderdaad een kromming van zo'n 180 graden over de gehele lengte gemeten te maken, richting navel.
Wat heeft deze man en wat gaan we eraan doen?
quote:Op donderdag 12 oktober 2006 08:44 schreef mol_air het volgende:
was idd Peyronie, bravo.
Repeat, volgende casus?
Heb je ooit een Peyronie in het echt gezien (bv. meelopen op afdeling urologie)?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 08:44 schreef mol_air het volgende:
was idd Peyronie, bravo.
ff serieus, dat wil je toch ook helemaal niet. Staat er een naakte vent voor je, moet ie ook nog een boner krijgenquote:Op donderdag 12 oktober 2006 12:29 schreef m021 het volgende:
[..]
Heb je ooit een Peyronie in het echt gezien (bv. meelopen op afdeling urologie)?
Ik dacht dat jij dat wel leuk zou vindenquote:Op donderdag 12 oktober 2006 12:33 schreef Repeat het volgende:
[..]
ff serieus, dat wil je toch ook helemaal niet. Staat er een naakte vent voor je, moet ie ook nog een boner krijgen![]()
Moet je hopen dat 'ie ook nog eens aan priapisme lijdt, dan hoeven er in ieder geval geen verpleegsters voor 'm te strippen.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 12:33 schreef Repeat het volgende:
[..]
ff serieus, dat wil je toch ook helemaal niet. Staat er een naakte vent voor je, moet ie ook nog een boner krijgen![]()
quote:Op donderdag 12 oktober 2006 13:30 schreef AlohaXa het volgende:
ik denk dat hij ziek is.
flikker es op.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 13:36 schreef AlohaXa het volgende:
en misschien omdat hij een slechte vegetarier is
Waarom? Ik mag toch wel proberenquote:
Volgens mij is dat de vraag niet. In de casus staat toch al dat hij lijdt aan Osteomalacie, dus de botbreuken hoeven niet verklaard te worden. Volgens mij wordt er gevraagd wat de oorzaken zijn van de slechte nierfunctie en ''kinderen krijgen niet wil lukken''. Of zit ik er nu helemaal naast?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 13:58 schreef AlohaXa het volgende:
[..]
Waarom? Ik mag toch wel proberen![]()
Stel dat die man zo weinig in de zon komt en een slechte vegetarier is waardoor hij een flinke vitamine d te kort heeft, dan zou het ook kunnen leiden tot die complexe botbreuken.
Bijschildklier hequote:Op donderdag 12 oktober 2006 13:44 schreef m021 het volgende:
Uh,
schildklierdysfunctie, waardoor tekort aan calcitonine, waardoor osteomalacie
?
Dacht ik omdat je een renale osteodystrofie ontwikkelt en omdat je prolactine omhoog gaat omdat je GFR verminderd is. Aan de andere kant geeft prolactineverhoging meer gyneacomastie -en impotentieklachten. Ik ga verder denkenquote:Op donderdag 12 oktober 2006 14:17 schreef mol_air het volgende:
kan, maar verklaard niet de osteomalacie of de kinderwens-klachten. Althans, niet direct.
Ja ik dacht al dat je over het antwoord in mijn zware metalen post had gelezen, maar goed. Wat mij betreft mag de drol een casus posten. Want ik flikker nu eens opquote:Op donderdag 12 oktober 2006 14:22 schreef mol_air het volgende:
AlohaXa gaat met de hoofdprijs naar huis.
Je mag een nieuwe casus verzinnen! Of mag Repeat eerst nog?
Ik wilde er niet al te opvallend op in gaan, dan was het wel vrij makkelijk geworden!quote:Ja ik dacht al dat je over het antwoord in mijn zware metalen post had gelezen, maar goed
Dan gaan we je missen hoorquote:Op donderdag 12 oktober 2006 14:26 schreef AlohaXa het volgende:
[..]
Ja ik dacht al dat je over het antwoord in mijn zware metalen post had gelezen, maar goed. Wat mij betreft mag de drol een casus posten. Want ik flikker nu eens op
Ik denk het welquote:Op donderdag 12 oktober 2006 14:38 schreef Spyronius het volgende:
kunnen we weer zeker zo lang wachten op een casus?
Behalve dat hij t niet doet?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 14:44 schreef DDM het volgende:
[afbeelding]
Om te tijd te vullen speciaal voor de Spyronius deze foto. Wat is hier fout aan?
Kloptquote:Op donderdag 12 oktober 2006 14:45 schreef ArendBarend het volgende:
[..]
Behalve dat hij t niet doet?
Klik eens op je link, de diagnose staat onder de foto.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 14:44 schreef DDM het volgende:
[afbeelding]
Om te tijd te vullen speciaal voor de Spyronius deze foto. Wat is hier fout aan?
Saaiheid. Je gaat klassikaal een lijstje invullen om een P-drug te kiezen (je weet wel, met die vier dimensies: werkzaamheid, veiligheid, toepasbaarheid en prijs). Daarnaast nog wat nutteloze opdrachten zoals "zoek in het FTK op welke geneesmiddelengroep je moet hebben voor de behandeling van osteoporose".quote:Op donderdag 12 oktober 2006 14:50 schreef ArendBarend het volgende:
Wat kan ik verwachten van mn eerste practicum farmacotherapie?
Haha ja weet ikquote:Op donderdag 12 oktober 2006 14:51 schreef m021 het volgende:
[..]
Klik eens op je link, de diagnose staat onder de foto.![]()
Long wegquote:Op donderdag 12 oktober 2006 14:53 schreef DDM het volgende:
[..]
Haha ja weet ikMaar ik bedoelde: wat is er dan fout op de foto
Nee geen CIT. Keuze slaat op het aanbod van het project wat op zichzelf verplicht isquote:Op donderdag 12 oktober 2006 14:59 schreef m021 het volgende:
Ik heb vanmorgen trouwens - in het kader van een verplicht keuzeproject (contradictio in terminis?) - meegelopen op de CCU. Geweldig: 5x een patiënt gezien en de rest van de ochtend toegekeken hoe artsen formulieren en statussen invulden.
Ze kunnen artsen beter een cursus boekhouden laten doen, gaat vast sneller dan 6 jaar geneeskunde.
Jeetje en jij bent eerste jaars? Geloof ik niets vanquote:
Naja niet helemaal waar, want als het echt is wat onder die foto staat, dan is de long er nog wel, maar is hij ingeklapt, door een blokkade aan de bronchie.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:03 schreef DDM het volgende:
[..]
Jeetje en jij bent eerste jaars? Geloof ik niets vanJe bent minstens een vierde jaars want je hebt een goed medisch inzicht
.
Edit: Nuna verzin jij eens een casus met wat je tot nu toe geleerd hebt
Leren ze je dat soort dingen bij BMW? Of komt die kennis ergens anders vandaan?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:12 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Naja niet helemaal waar, want als het echt is wat onder die foto staat, dan is de long er nog wel, maar is hij ingeklapt, door een blokkade aan de bronchie.
Er zit een verschil in de werkelijkheid en de radiologische termen. In dit geval is de (normale) longcontour weg. Ja oke long weg is wel heel simpel gezegd, maar het is wel juistquote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:12 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Naja niet helemaal waar, want als het echt is wat onder die foto staat, dan is de long er nog wel, maar is hij ingeklapt, door een blokkade aan de bronchie.
Mja, ik heb nog niet echt ziektebeelden gehad enzoquote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:03 schreef DDM het volgende:
[..]
Jeetje en jij bent eerste jaars? Geloof ik niets vanJe bent minstens een vierde jaars want je hebt een goed medisch inzicht
.
Edit: Nuna verzin jij eens een casus met wat je tot nu toe geleerd hebt
Naja als de les heel saai is, wil ik nog wel eens de andere college zaal in het gebouw pakkenquote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:15 schreef m021 het volgende:
[..]
Leren ze je dat soort dingen bij BMW? Of komt die kennis ergens anders vandaan?
Maar heeft die prof nooit iets verteld tijdens de anatomie van de thorax over mogelijke ziektes? Dan zoek je even wat symptomen erbij en je verzint een verhaal, met een beetje pech krijg je zo'n vaag verhaal als bij mij en met een beetje geluk weten ze hetquote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:20 schreef Nuna het volgende:
[..]
Mja, ik heb nog niet echt ziektebeelden gehad enzoBen nu bezig met de anatomie van de thorax en het abdomen uit de pluizen. Tja, wat kan ik daarover vragen?
Over welk bloevat loopt de nervus laryngeus recurrens dexter. Hehe nee dat is te banaal en te simpel. Oke wie brengt een nieuwe casus?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:20 schreef Nuna het volgende:
[..]
Mja, ik heb nog niet echt ziektebeelden gehad enzoBen nu bezig met de anatomie van de thorax en het abdomen uit de pluizen. Tja, wat kan ik daarover vragen?
Kijk iets dat ik weet!quote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:25 schreef DDM het volgende:
[..]
Over welk bloevat loopt de nervus laryngeus recurrens dexter. Hehe nee dat is te banaal en te simpel. Oke wie brengt een nieuwe casus?
Haha nee dat is de linker in dit geval is het de arteria subclavia dextra.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:33 schreef intoxicated het volgende:
Die ene hele dikke met een boogje en een heleboel zijtakjes!![]()
Nou, toevallig weet ik nog wel dat hij onder de aortaboog doorgaat en hij achter het ligamentum arteriosum ligt.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:33 schreef intoxicated het volgende:
Die ene hele dikke met een boogje en een heleboel zijtakjes!![]()
Ga jij eens even snel studeren danquote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:39 schreef Nuna het volgende:
[..]
Nou, toevallig weet ik nog wel dat hij onder de aortaboog doorgaat en hij achter het ligamentum arteriosum ligt.
Toch?
Maakt niets uit. Maar geen bursitis?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:43 schreef gohan16 het volgende:
ja abductie! (shame shame)
van een 6de jaars verwacht ik een meer volledig antwoordquote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:46 schreef DDM het volgende:
Tendinitis?
Hoe heet dat ding. M. supraspinatus tochquote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:47 schreef gohan16 het volgende:
[..]
van een 6de jaars verwacht ik een meer volledig antwoord
Ja dat is t
Vorige week tijdens het werkcollege gaf iemand met een heel benepen stemmetje als antwoord op een vraag van de docent "ja, ik ben eerstejaars, ik zit in de verkeerde zaal, maar ik vind het wel heel erg interessant...". De uitroepen "òòh, wat zielig" waren niet van de lucht.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:21 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Naja als de les heel saai is, wil ik nog wel eens de andere college zaal in het gebouw pakken
Nou, ik heb het even nagekeken en volgens mij heb ik het wel goedquote:
Ik had het over de rechterquote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:50 schreef Nuna het volgende:
[..]
Nou, ik heb het even nagekeken en volgens mij heb ik het wel goed(Grant's Fig 1.63 & Moore 1.59). Ik bedoel dan wel de linker he (sinistra?).
Hij is bij jomanda geweestquote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:58 schreef DDM het volgende:
[..]
Wat zou een verklaring zijn voor het verdwijnen van de orthostase?
Nee. Leuk bedacht, maar het gaat om het gebeuren bij verandering van positie. Zelfs hypertensie kan dat compenseren. Tenzij je rondloopt met een druk van 250/180 mmHg ofzoquote:Op donderdag 12 oktober 2006 16:07 schreef mol_air het volgende:
hypertensie e.c.i.?
edit: die als het ware de hypotensie compenseert en dus geen hypertensie-beeld geeft![]()
die boekenclub?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 16:07 schreef mol_air het volgende:
hypertensie e.c.i.?
edit: die als het ware de hypotensie compenseert en dus geen hypertensie-beeld geeft![]()
Hehe ik neem aan dat je wel weet wat het betekent. Maar wel een leuke grapquote:
Jouw diagnose is een van de 2 die ik wil horen. Alleen wil ik hier iets anders horen : Sympatische innervatie -> vaatvernauwing.. weg orthostatische hypotensiequote:Op donderdag 12 oktober 2006 16:21 schreef gohan16 het volgende:
stil myocardinfarct kan de oorzaak zijn. Compensatio Cordis: Sympatische innervatie -> vaatvernauwing.. weg orthostatische hypotensie
Heel goed. Door de slecht ingestelde DM----> Diabetische nefropathie--->Nefrotisch syndroom (als voorbeeld)----> overvullingquote:Op donderdag 12 oktober 2006 16:28 schreef gohan16 het volgende:
De andere is: nefropathie waardoor er RAAS activatie ontstaat
Deze man heeft een stil hartinfarct doorgemaakt met als gevolg decompensatio cordis.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 16:28 schreef Repeat het volgende:
Maareh, waarom wordt het RAASsysteem dan zo ineens geactiveerd?
ja he, dat kan je natuurlijk nooit uit die casus halen.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 16:30 schreef DDM het volgende:
[..]
Deze man heeft een stil hartinfarct doorgemaakt met als gevolg decompensatio cordis.
ik zat er erg dichtbij. (utrecht vs leidenquote:Op donderdag 12 oktober 2006 16:35 schreef Repeat het volgende:
[..]
ja he, dat kan je natuurlijk nooit uit die casus halen.
Natuurlijk wel. Daarom moet je ook goed nadenken he. Ten eerste is een autonome neuropathie irreversibel. Het kan dus niet genezen. Hoe kan je dat compenseren? Door meer vaatvulling te hebben. En wat nog makkelijker uit de casus is te halen: die man heeft gewoon een sterke risicofactor voor het ontwikkelen van hart -en vaatziekten. Zo lang al diabetes en dan slecht ingesteld. Makkelijker kan het niet worden voorgesteld.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 16:35 schreef Repeat het volgende:
[..]
ja he, dat kan je natuurlijk nooit uit die casus halen.
quote:Op donderdag 12 oktober 2006 16:36 schreef gohan16 het volgende:
[..]
ik zat er erg dichtbij. (utrecht vs leiden)
nieuw hier? gnk-student? ja? welkom en kom vaker langsquote:Op donderdag 12 oktober 2006 16:37 schreef AlohaXa het volgende:
Dan vind ik de "gewone" hypertensie veel grappiger. Wat slagaderverkalking erbij door de diabetes en het circeltje is rond
www.samenvattingen.nl werkt niet meer hequote:Op donderdag 12 oktober 2006 16:40 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Utrecht
![]()
* Spyronius vraagt zichzelf af waarom hij hier iets zit te typen, terwijl dat word document wacht om gevuld te worden met wederom een samenvatting.
Zo makkelijk ligt dat nietquote:Op donderdag 12 oktober 2006 16:37 schreef AlohaXa het volgende:
Dan vind ik de "gewone" hypertensie veel grappiger. Wat slagaderverkalking erbij door de diabetes en het circeltje is rond
Ik denk rotterdam (50% he) of utrecht (gave stad hequote:Op donderdag 12 oktober 2006 18:59 schreef Singa het volgende:
Waar wil je de decentrale selectie gaan proberen?
en bedankt......quote:Op donderdag 12 oktober 2006 19:38 schreef mol_air het volgende:
en bedankt....
wat studeer je nu dan?
Decentrale selectie is zó 2005!
Kan je niet met de gewone loting meedoen? Of ben je 4, 5 én 6 jaar geleden uitgeloot?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 18:42 schreef AlohaXa het volgende:
Verder studeer ik geen geneeskunde (werd 4 jaar geleden niet ingeloot en heb maar een andere studie gedaan). Ik ben wel van plan om volgend jaar de decentrale selectie te doen (vandaar ik zo nu en dan hier lurkte). Ow en jou casus was heel makkelijk
70% is vrouwquote:Op donderdag 12 oktober 2006 20:59 schreef AlohaXa het volgende:
Maar waarom krijg ik het gevoel dat er heel weinig vrouwen zijn die geneeskunde studeren? Of is dit gewoon een fok! iets
Owwwww jezusquote:Op donderdag 12 oktober 2006 21:40 schreef mol_air het volgende:
in Leiden is inderdaad 76 of 67% vrouw. Best wel veel dus. Ze doen het gemiddeld ook beter geloof ik trouwens.
Leiden is niet erg kakkerig, al is het wel een echte "studentenstad" en dat merk je. Het blijft een beetje een wat "ouderwetse" universiteit, maar dat heeft juist wel z'n charmes vind ik. Helaas gaan ook wij nu naar gloednieuwe hypermoderne gebouwen....
Leiden is wel erg klein, zeker als je dat niet gewend bent. Ik vind[ het prettig dat alles zo kleinschalig is, van mij hoefdt het niet zo grootse en massaal een beetje dezelfde reden waarom ik niet zo van grote steden hou.
Aannemende dat je vorige studie 4 jaar duurde krijg je nog 2 jaar stufi.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 20:59 schreef AlohaXa het volgende:
Ja logisch idd
Maar ik ben redelijk bekent met rotterdam en vind het een oki stad hoor
Leiden vind ik net iets te kakkerig (wil niemand beledigen)
Maar wat de loting betreft, ik had mij 4 jaar geleden aangemeld en toen maar mijn tweede keus gaan doen en ik ben iemand die eerst iets helemaal af wil maken voordat ik overstap na iets anders. Vandaar dat ik pas volgend jaar weer ga beginnen (eerst even werken aangezien ik geen studiefinanciering meer krijg).
Ik heb het nog heel duidelijk nagevraagd bij ib. Ik kan nog alleen maar lenen.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 22:30 schreef Singa het volgende:
[..]
Aannemende dat je vorige studie 4 jaar duurde krijg je nog 2 jaar stufi.
Nee hoor dan krijg je nog 2 jaar stufi. Ik heb eerst een 5-jarige WO studie gedaan (Technische Bedrijfskunde) en afgemaakt (om dezelfde reden als jij wilde ik het wel eerst afmaken voor ik iets nieuws ging doenquote:Op donderdag 12 oktober 2006 22:55 schreef AlohaXa het volgende:
[..]
Ik heb het nog heel duidelijk nagevraagd bij ib. Ik kan nog alleen maar lenen.
Ik heb hiervoor hbo gedaan. Een overstap naar het wo is geen probleem omdat ik wel gewoon een vwo diploma (n&g met wiskunde b1,2 en scheikunde 1,2 en natuurkunde 1,2 heb).
Maar die overstap wordt niet gezien als een verlengde van mijn vorige studie (het is infeite een hele nieuwe studie die ik zou beginnen), dus dan blijft het bij die 4 jaar.
Zo toch maar weer gebeldquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 00:04 schreef Singa het volgende:
[..]
Nee hoor dan krijg je nog 2 jaar stufi. Ik heb eerst een 5-jarige WO studie gedaan (Technische Bedrijfskunde) en afgemaakt (om dezelfde reden als jij wilde ik het wel eerst afmaken voor ik iets nieuws ging doen), dus 5 jaar stufie + beetje lenen daarvoor gehad. En nu Geneeskunde en ik krijg nog 1 jaar stufi, met als enige minpuntje dat ik het incl. vorige studie niet in 10 jaar af kan hebben, waardoor het ene jaar stufi die ik nu nog krijg eigenlijk achteraf toch een lening wordt.
De prestatiebeurs heb ik al opgemaakt (4 jaar). De rest mag ik nog lenen bij IB voor de komende 3 jaar. Maar wel zegt ze dat als ik direct was gaan doorstuderen waarbij de vervolgstudie een verlengde was voor mijn huidige studie, dan zou ik idd tot maximaal 6 jaar studiefinanciering krijgen (bijvoorbeeld master op een universitaire opleiding).quote:Voor de meeste opleidingen aan hbo en universiteit kun je maximaal vier jaar prestatiebeurs krijgen. Daarna kun je nog maximaal drie jaar lenen. Zo'n lening staat los van je studieresultaten, maar je betaalt er wel rente over. De rente wordt berekend vanaf de maand na uitbetaling. De lening hoef je pas na je studie terug te betalen. Je kunt er ook voor kiezen om de lening niet of gedeeltelijk uit te laten betalen. Tijdens de leenfase houd je recht op je OV-studentenkaart. In totaal heb je dus recht op zeven jaar studiefinanciering en dus ook op zeven jaar OV-kaart).
dr drol heeft wel betere dingen te doen op zn vrije vrijdagmiddag. en nu ook!quote:Op vrijdag 13 oktober 2006 19:53 schreef mol_air het volgende:
ja, het is nog wachten op dr drol, maar die is zo traag als...![]()
Benzineluchtquote:Op zaterdag 14 oktober 2006 17:40 schreef Spyronius het volgende:
Benzine is juist een heerlijke geur, tenminste echte mannen én vrouwen vinden dat een heerlijke geur
Hmm vrouw die benzinelucht ook heerlijk vindt en geen relatie, zeg Nuna...quote:
Zo niet: vertel dan even hoe het zit me de distale pulsaties. Vooral die aan de aa. femoralia. En wat is de bloeddruk in de onderste extremiteiten?quote:Op zondag 15 oktober 2006 15:09 schreef DDM het volgende:
Ja hoor doe maar ingewikkeld. Wat een hoog niveauIk werd meteen gegrepen door de neusbloedingen. Ik denk de ziekte van Rendu-Osler-Weber. Bij lichamelijk onderzoek moet je dan op de teleangiectasieen letten.
Distaal is de bloeddruk lager en er is een vertraging in de pulsaties vergeleken met de a. radialis.quote:Op zondag 15 oktober 2006 15:11 schreef DDM het volgende:
[..]
Zo niet: vertel dan even hoe het zit me de distale pulsaties. Vooral die aan de aa. femoralia. En wat is de bloeddruk in de onderste extremiteiten?
Oh ja anders krijg ik vet gezeikquote:Op zondag 15 oktober 2006 15:55 schreef intoxicated het volgende:
Je moet wel eerst even formeel zeggen dat je coarctatio aortae dacht!![]()
je zegt pagina's, dus ik ga er vanuit dat je sites bedoelt, maar heb je al in een anatomieatlas gekeken?quote:Op zondag 15 oktober 2006 17:40 schreef m021 het volgende:
Even tussendoor; kent iemand een site die alle coronaire arteriën (incl. zijtakjes) benoemt - en evt. plaatje erbij? Zo'n beetje alle pagina's die ik kan vinden leggen alleen iets uit over de drie hoofdarteriën met daarbij de opmerking "de zijtakjes hebben allemaal ook namen, maar daar gaan we hier niet op in". Lekker handig.
Ik zit in een keuzeproject waarin ik twee weken meeloop met cardiologen, die dan naar ECG's zitten te kijken en vervolgens concluderen dat die-en-die coronaire tak is uitgevallen. Lijkt me handig als ik weet waar ze het over hebben...
zelf gescand? sobotta?quote:Op zondag 15 oktober 2006 17:50 schreef intoxicated het volgende:
http://i9.tinypic.com/2qurbeh.jpg
Zoiets?
En in Cardiology van Crawford staat nog veel meer detail![]()
Die behoort hier in Groningen niet tot de uitrusting van een medisch student.quote:Op zondag 15 oktober 2006 17:42 schreef Repeat het volgende:
[..]
je zegt pagina's, dus ik ga er vanuit dat je sites bedoelt, maar heb je al in een anatomieatlas gekeken?
Naja had je even naar Utrecht moeten komen, die is gewoon open in het weekendquote:Op zondag 15 oktober 2006 18:04 schreef m021 het volgende:
[..]
Die behoort hier in Groningen niet tot de uitrusting van een medisch student.Ja, anatomieleerboeken zoals Gray's en Moore wel, maar daar staat een dergelijk detail niet in. En, wat vast níet typisch Gronings is, de universiteitsbibliotheek is dicht in het weekend.
Tnx intoxi!Voor de link dan hè, niet voor het scannen. Want dat had je niet gedaan immers.
![]()
Ach 1 pagina inscannen is gewoon een preview, je bent niet meteen medisch deskundige door het zien van 1 paginaquote:Op zondag 15 oktober 2006 17:57 schreef intoxicated het volgende:
Sobotta ja, maar niet zelf gescand, want ik zou me nooit schuldig maken aan het illegaal verspreiden van zoiets natuurlijk.
Dat is in Leiden net zo hoor (en ik denk bij nog wel meer universiteiten.) Zo'n Sobotta/Netter ofzo staat niet op je boekenlijst, maar het is wel erg handig als je em gewoon aanschaft.quote:Op zondag 15 oktober 2006 18:04 schreef m021 het volgende:
[..]
Die behoort hier in Groningen niet tot de uitrusting van een medisch student.Ja, anatomieleerboeken zoals Gray's en Moore wel, maar daar staat een dergelijk detail niet in.
nee.quote:Op zondag 15 oktober 2006 19:37 schreef Nuna het volgende:
Hebben jullie trouwens ook allemaal een EHBO diploma? Bij ons is dat namelijk verplicht, maar is dat op andere universiteiten ook zo?
Sobottaquote:Op zondag 15 oktober 2006 19:24 schreef Repeat het volgende:
[..]
Ga ik ook doen binnenkort, weet alleen nog niet of ik de Sobotta of Netter ga kopen
Zat er vroeger wel in schijnt, maar ze vonden het er niet meer in passen. Heb het het faculteitshoofd gevraagd bij m'n P-werkstuk gesprek, hij had wat redenen die wel logisch klonkenquote:Op zondag 15 oktober 2006 19:37 schreef Nuna het volgende:
Hebben jullie trouwens ook allemaal een EHBO diploma? Bij ons is dat namelijk verplicht, maar is dat op andere universiteiten ook zo?
Weet je nog wat van die redenen?quote:Op zondag 15 oktober 2006 19:47 schreef intoxicated het volgende:
[..]
SobottaVeel systematischer dan Netter. Netter heeft wel mooiere plaatjes, maar naja, 'tis minder bruikbaar, tenzij je al die specifieke boekjes over deelonderwerpen gaat kopen
![]()
[..]
Zat er vroeger wel in schijnt, maar ze vonden het er niet meer in passen. Heb het het faculteitshoofd gevraagd bij m'n P-werkstuk gesprek, hij had wat redenen die wel logisch klonken![]()
Ja vast, maar die dingen die je moet leren zijn imo ook niet zo interessant. Wat natuurlijk wel interessant is is hartmassage, mond-op-mondbeademing, etc leren.quote:Op zondag 15 oktober 2006 19:54 schreef intoxicated het volgende:
Mja, hij vond dat de dingen die je moest weten te willekeurig waren (100 alternatieven zijn juist, maar je moet leren wat de GGD relevant vindt, en de slimme studentjes weten het echt beter) en veel dingen waren volgens hem ook alweer deels achterhaald![]()
Naja onder EHBO valt toch ook reanimatie? lijkt me toch wel handig als je dat kan, vooral jij repeat.quote:Op zondag 15 oktober 2006 19:45 schreef Repeat het volgende:
[..]
nee.
verplicht als je geneeskunde wilt gaan studeren
ja precies, daarom vind ik ook dat je het moet kunnen, alhoewel een patient bij mij natuurlijk geen hartstilstand zou krijgenquote:Op zondag 15 oktober 2006 20:15 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Naja onder EHBO valt toch ook reanimatie? lijkt me toch wel handig als je dat kan, vooral jij repeat.
Stel er komt iemand met 32 steekwonden binnen, jij begint met met de operatie, aangezien een paar hechtingen niet meer gaan werken, ligt de patient op de tafel, krijgt een hartstilstand, jij bedenkt shit geen ehbo cursus gehad, naja patient overleden om xx.xx uur
Sterker nog: het is foutquote:Op zondag 15 oktober 2006 20:56 schreef Repeat het volgende:
adenovirus is zeker niet specifiek genoeg?
daar wilde ik eerst voor gaanquote:Op zondag 15 oktober 2006 21:02 schreef fee-tje het volgende:
streptokokken?
Ja in jouw opzicht kan natuurlijk allesquote:Op zondag 15 oktober 2006 21:01 schreef Repeat het volgende:
[..]
Kan imo wel, kan infectie van de urinewegen of luchtwegen veroorzaken...
Nog een te breed antwoord. Daarnaast bestaat mijn casus uit 2 vragenquote:Op zondag 15 oktober 2006 21:02 schreef fee-tje het volgende:
streptokokken?
Edit: Daarnaast is dit meisje gezien de leeftijd nog niet seksueel actiefquote:Op zondag 15 oktober 2006 21:08 schreef DDM het volgende:
[..]
Ja in jouw opzicht kan natuurlijk allesMaar dat is niet het antwoord wat ik wil horen te meer omdat deze symptomatologie niet in de richting wijst van een onschuldig virusje.
Goed. Maar het ging niet om de roodvonk. Elk persoon kan een infectie oplopen met deze hemolytische streptokok A. Daarom moet je altijd als je deze verwekker verwacht (klinisch beeld en beloop) starten met AB. Om postinfectieuze beelden zoals hierboven beschreven te voorkomen.quote:Op zondag 15 oktober 2006 21:11 schreef fee-tje het volgende:
fuck man, moet ik mn boek ook nog pakken.
grmbl ik dacht hemolytische streptokokken A. Ze heeft roodvonk en daarbij als complicatie een glomerulonefritis op immunologische basis.
Ja met de nadruk op moetquote:Op zondag 15 oktober 2006 21:18 schreef fee-tje het volgende:
Pff, bij roodvonk geef je juist eik nooit AB. Gaat vanzelluf over enzo, en de kans op complicaties is dermate klein dat je geen AB geeft
. (behalve bij ernstig ziek, immuungecompromitteerd etc)
Moet ik een nieuwe casus verzinnen?
Poststreptokokken glomerulonefritis...dat heb ik nog niet gelezen. foei. Geen AB nodig in dit stadium omdat het een late complicatie is.quote:Op zondag 15 oktober 2006 21:15 schreef DDM het volgende:
[..]
Goed. Maar het ging niet om de roodvonk. Elk persoon kan een infectie oplopen met deze hemolytische streptokok A. Daarom moet je altijd als je deze verwekker verwacht (klinisch beeld en beloop) starten met AB. Om postinfectieuze beelden zoals hierboven beschreven te voorkomen.
Ik werk op gynquote:Op zondag 15 oktober 2006 21:47 schreef DDM het volgende:
Haha omdat het een vrouw is of omdat ze daar nu mee bezig is? Maar maakt niets uit. Heb me speculum al klaarliggen
Maar krijg je wel tijdens je opleiding iets wat equivalent is aan zo'n ehbo cursus, of gewoon helemaal niets?quote:Op zondag 15 oktober 2006 20:37 schreef intoxicated het volgende:
idd, een SEH-arts hoeft het echt niet van een avondcursusje EHBO te hebben, die wordt gewoon fatsoenlijk getraind![]()
precies, dat is wat ik probeer te zeggen, achterlijk dus.quote:Op zondag 15 oktober 2006 21:58 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Maar krijg je wel tijdens je opleiding iets wat equivalent is aan zo'n ehbo cursus, of gewoon helemaal niets?
Dus dat je uiteindelijk basisarts bent, maar ja omdat men het niet meer zo vond passen in het cru, kan je wanneer het er echt op aankomt, niet iemand z'n leven redden, behalve een beetje interessant mond-op-mond geven en een beetje op iemand z'n borst drukken om toch de schijn te laten wekken dat je weet waar je mee bezig bent
'quote:Op zondag 15 oktober 2006 22:16 schreef intoxicated het volgende:
Woei, voor wie het nog nooit IRL heeft gedaan of overige geïnteresseerden: 22:50 een obductie op SBS6, met echte juicy shots![]()
Gewoon doen, jullie kunnen tenminste afstand houden als je ziek wordt.quote:Op zondag 15 oktober 2006 22:28 schreef Repeat het volgende:
ik weet nog niet of ik een autopsy ga bijwonen![]()
Ja precies. Want die complicaties worden veroorzaakt door immuuncomplexen. Alleen AB tijdens de keelpijnepisode en met deze verwachte verwekker heeft zin.quote:Op zondag 15 oktober 2006 21:53 schreef darkie_blue het volgende:
[..]
Poststreptokokken glomerulonefritis...dat heb ik nog niet gelezen. foei. Geen AB nodig in dit stadium omdat het een late complicatie is.
Wat zei ik nou netquote:Op zondag 15 oktober 2006 21:58 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Maar krijg je wel tijdens je opleiding iets wat equivalent is aan zo'n ehbo cursus, of gewoon helemaal niets?
Ja jijquote:Op zondag 15 oktober 2006 22:43 schreef DDM het volgende:
[..]
Wat zei ik nou netAan de VU wel. Ik heb gewoon dat felbegeerde EHBO diploma
Maar ik weet niet of het ook nog in het nieuwe curriculum zit. Kang-he?
In het eerste jaar wel EHBO gehad, maar dan alleen enkele basisvaardigheden en zeker niet het complete diploma. Ik weet niet zeker of dat in de komende tijd nog aangevuld gaat worden met andere EHBO dingen...quote:Op zondag 15 oktober 2006 22:43 schreef DDM het volgende:
[..]
Wat zei ik nou netAan de VU wel. Ik heb gewoon dat felbegeerde EHBO diploma
Maar ik weet niet of het ook nog in het nieuwe curriculum zit. Kang-he?
In het eerste jaar kregen we hier in Groningen BLS, nu in het tweede jaar BLS-AED (met defibrillator), en in het derde jaar geloof ik nog PBLS (paediatric).quote:Op zondag 15 oktober 2006 19:37 schreef Nuna het volgende:
Ja is goed in elkaar gezet. Het beste argument dat je daar bij kan bedenken is om het te vergelijken met je eigen kennis. En dan klopt het wel. Kijk de ziektebeelden die daar als diagnose zijn gesteld zijn niet alledaags, maar ze komen wel degelijk voor en kloppen met de symptomen. Daarnaast klopt het probleemgeorienteerd denken ook. En juist dit laatste kan je goed met je eigen visie beoordelen.quote:Op maandag 16 oktober 2006 19:10 schreef ArendBarend het volgende:
Zeg, ik heb een vraagje, hoe realistisch is de serie House MD eigenlijk, medisch gezien? Kloppen de ziektebeelden en verschijnselen enzo en ook de behandelingen daarbij enzo? of moet je dat met een flinke korrel zout nemen?
nee hogere dosering of dubbele pilquote:Op maandag 16 oktober 2006 19:14 schreef mol_air het volgende:
carbamazepine beinvloedt de werking van Meliane, dus andere pil :-)
Oh ja de casusquote:Op maandag 16 oktober 2006 19:14 schreef mol_air het volgende:
carbamazepine beinvloedt de werking van Meliane, dus andere pil :-)
De ene keer dat ik het heb gezien hadden ze een casus bijna één-op-één uit het boek The Man Who Mistook His Wife for a Hat (van de geniale neuroloog Oliver Sacks) gekopieerd*. Dus de medische feiten zijn dik in orde, maar over de originaliteit zullen we het maar niet hebben.quote:Op maandag 16 oktober 2006 19:10 schreef ArendBarend het volgende:
Zeg, ik heb een vraagje, hoe realistisch is de serie House MD eigenlijk, medisch gezien? Kloppen de ziektebeelden en verschijnselen enzo en ook de behandelingen daarbij enzo? of moet je dat met een flinke korrel zout nemen?
dat doet me denken aan dat andere boek....maar ik ben de naam kwijt...iets van "the woman who swallowed the blablasomething". Weet iemand welk boek ik bedoel?quote:The Man Who Mistook His Wife for a Hat
Zou kunnen. Doe je nog iets met de onbeschermde seks?quote:Op maandag 16 oktober 2006 19:46 schreef darkie_blue het volgende:
[..]
nee hogere dosering of dubbele pil
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |