Verklevingen veroorzaakt door het Fitz Hugh Curtis syndroom.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 20:56 schreef darkie_blue het volgende:
Ok, een nieuwe casus:
Vrouwtje van jaar of 20. Last van pijn rechts boven in de buik. Bij navraag blijkt dat ze het afgelopen jaar meerdere sekspartner heeft gehad.
Waardoor wordt die pijn veroorzaakt en hoe noem je het?
yep perihepatitis, meestal door Chlamydia trachomatis ... was niet zo moeilijk.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 20:58 schreef DDM het volgende:
[..]
Verklevingen veroorzaakt door het Fitz Hugh Curtis syndroom.
Bilirubinurie. Die anemie heeft vast met hypothyreoidie te maken.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 00:23 schreef DDM het volgende:
Mol_air en fee-tje het antwoord was al gegevenzie boven
. Oke ik breng nu een nieuw onderwerp aan (als afwisseling, is ook leuk): pathofyiologisch denken. Komt ie....
Mevrouw A is 55 jaar. Ze klaagt de laatste tijd over moeheid met daarbij perioden van soms wat gelige ogen en donkere urine (cola-achtig zegt ze). Deze komen meestal in aanvallen op zetten. Eerst wat moe daarna wat geel zien in de ogen en donkere urine. Aangezien ze al bekend is bij de internist wegens hypothyreodie brengt zij deze klachten tijdens een controle-afspraak. De internist doet een algemeen bloedbeeld. Daar valt op dat het Hb verlaagd is (5,4 mmol/L) en het MCV is verhoogd (102 fL). Met deze gegevens en de icterus in het hoofd verdenkt hij de patient van een hemolytische anemie. Hij bepaalt het haptoglobine (de gouden standaard) en deze is 0,09 g/L (verlaagd dus).
Hemolytische anemie dus......
Hoe wordt de donkere kleur van de urine verklaard en hoe noemen we dat in ons jargon?
Hmm ik vraag mij eerder af of DDM niet gewoon slim geboren is, er is tot nu toe bijna niets, behalve mijn zeer vage casus, waar hij niet direct het antwoord op wist.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 01:22 schreef Bhai het volgende:
Zal ik ook net zoveel als DDM weten als 6e jaars(tvp)
Hahaquote:Op woensdag 11 oktober 2006 12:52 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Hmm ik vraag mij eerder af of DDM niet gewoon slim geboren is, er is tot nu toe bijna niets, behalve mijn zeer vage casus, waar hij niet direct het antwoord op wist.
Ja dat is meer rood iddquote:Op woensdag 11 oktober 2006 14:44 schreef intoxicated het volgende:
Hemosiderine dan?![]()
Al is dat meer rood dan cola![]()
Exactquote:Op woensdag 11 oktober 2006 18:34 schreef mol_air het volgende:
dus is het intravasale hemolyse waardoor hemoglobinurie en daarmee renaal ijzerverlies :-)
toch?
Ja klopt. Als je haptoglobine al laag is van bijvoorbeeld de eerste aanval en de andere aanvallen volgen snel, dan zal het hemoglobine met de urine worden uitgescheiden. Dit is zeer interessant. Want naast de anemie die je ontwikkelt op basis van je hemolyse kan je dus ook nog een ijzertekort op lopen. Want dus weer de reticulocytose niet ten goede komt.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 18:33 schreef Singa het volgende:
Dus omdat hb niet in de urine kan zitten, haptoglobine (Hp) =/ 0 namelijk... moet de kleur ergens anders door komen. Tenzij er heel even teveel Hb vrijkomt dat het Hp niet kan opvangen?
Dat meen je nietquote:Op woensdag 11 oktober 2006 18:59 schreef intoxicated het volgende:
Jezus! Ik kijk nooit meer House MD! Stelletje lullen!
Willen ze een ECG maken, wat om bepaalde redenen niet lukt (ik verklap niks), zegt hij: "We need help from a Belgian doc named Einthoven"
![]()
![]()
![]()
Als hij Leiden had geheten, was het zeker wel goed?quote:Op woensdag 11 oktober 2006 18:59 schreef intoxicated het volgende:
Jezus! Ik kijk nooit meer House MD! Stelletje lullen!
Willen ze een ECG maken, wat om bepaalde redenen niet lukt (ik verklap niks), zegt hij: "We need help from a Belgian doc named Einthoven"
![]()
![]()
![]()
Stent? Meestal wel ja, al gebeurt dat niet altijd, dan is dotteren alleen ook wel genoegquote:
Peyronie. Chirurgie.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 22:34 schreef mol_air het volgende:
volgende casus:
Komt een man bij de dokter. "Dokter, ik heb een probleempje, maar het is nogal genant. Wanneer ik een erectie krijg, wijst mijn penis naar mijn buik." En warempel, bij nader onderzoek blijkt de penis van deze beste man inderdaad een kromming van zo'n 180 graden over de gehele lengte gemeten te maken, richting navel.
Wat heeft deze man en wat gaan we eraan doen?
Het antwoord is al gegevenquote:Op woensdag 11 oktober 2006 22:40 schreef TiMmS het volgende:
Ontregelde schildklier geeft donkerbruine urine?
Wat was de TSH ?
Te korte ligamentum suspensorium. Geen Peyronie, daarbij zou namelijke pijnlijke zwelling optreden. Niks aan te doen (of bestaan er suspensoriumverlengingsoperaties?).quote:Op woensdag 11 oktober 2006 22:34 schreef mol_air het volgende:
volgende casus:
Komt een man bij de dokter. "Dokter, ik heb een probleempje, maar het is nogal genant. Wanneer ik een erectie krijg, wijst mijn penis naar mijn buik." En warempel, bij nader onderzoek blijkt de penis van deze beste man inderdaad een kromming van zo'n 180 graden over de gehele lengte gemeten te maken, richting navel.
Wat heeft deze man en wat gaan we eraan doen?
quote:Op donderdag 12 oktober 2006 08:44 schreef mol_air het volgende:
was idd Peyronie, bravo.
Repeat, volgende casus?
Heb je ooit een Peyronie in het echt gezien (bv. meelopen op afdeling urologie)?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 08:44 schreef mol_air het volgende:
was idd Peyronie, bravo.
ff serieus, dat wil je toch ook helemaal niet. Staat er een naakte vent voor je, moet ie ook nog een boner krijgenquote:Op donderdag 12 oktober 2006 12:29 schreef m021 het volgende:
[..]
Heb je ooit een Peyronie in het echt gezien (bv. meelopen op afdeling urologie)?
Ik dacht dat jij dat wel leuk zou vindenquote:Op donderdag 12 oktober 2006 12:33 schreef Repeat het volgende:
[..]
ff serieus, dat wil je toch ook helemaal niet. Staat er een naakte vent voor je, moet ie ook nog een boner krijgen![]()
Moet je hopen dat 'ie ook nog eens aan priapisme lijdt, dan hoeven er in ieder geval geen verpleegsters voor 'm te strippen.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 12:33 schreef Repeat het volgende:
[..]
ff serieus, dat wil je toch ook helemaal niet. Staat er een naakte vent voor je, moet ie ook nog een boner krijgen![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |