Exactquote:Op woensdag 11 oktober 2006 18:34 schreef mol_air het volgende:
dus is het intravasale hemolyse waardoor hemoglobinurie en daarmee renaal ijzerverlies :-)
toch?
Ja klopt. Als je haptoglobine al laag is van bijvoorbeeld de eerste aanval en de andere aanvallen volgen snel, dan zal het hemoglobine met de urine worden uitgescheiden. Dit is zeer interessant. Want naast de anemie die je ontwikkelt op basis van je hemolyse kan je dus ook nog een ijzertekort op lopen. Want dus weer de reticulocytose niet ten goede komt.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 18:33 schreef Singa het volgende:
Dus omdat hb niet in de urine kan zitten, haptoglobine (Hp) =/ 0 namelijk... moet de kleur ergens anders door komen. Tenzij er heel even teveel Hb vrijkomt dat het Hp niet kan opvangen?
Dat meen je nietquote:Op woensdag 11 oktober 2006 18:59 schreef intoxicated het volgende:
Jezus! Ik kijk nooit meer House MD! Stelletje lullen!
Willen ze een ECG maken, wat om bepaalde redenen niet lukt (ik verklap niks), zegt hij: "We need help from a Belgian doc named Einthoven"
![]()
![]()
![]()
Als hij Leiden had geheten, was het zeker wel goed?quote:Op woensdag 11 oktober 2006 18:59 schreef intoxicated het volgende:
Jezus! Ik kijk nooit meer House MD! Stelletje lullen!
Willen ze een ECG maken, wat om bepaalde redenen niet lukt (ik verklap niks), zegt hij: "We need help from a Belgian doc named Einthoven"
![]()
![]()
![]()
Stent? Meestal wel ja, al gebeurt dat niet altijd, dan is dotteren alleen ook wel genoegquote:
Peyronie. Chirurgie.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 22:34 schreef mol_air het volgende:
volgende casus:
Komt een man bij de dokter. "Dokter, ik heb een probleempje, maar het is nogal genant. Wanneer ik een erectie krijg, wijst mijn penis naar mijn buik." En warempel, bij nader onderzoek blijkt de penis van deze beste man inderdaad een kromming van zo'n 180 graden over de gehele lengte gemeten te maken, richting navel.
Wat heeft deze man en wat gaan we eraan doen?
Het antwoord is al gegevenquote:Op woensdag 11 oktober 2006 22:40 schreef TiMmS het volgende:
Ontregelde schildklier geeft donkerbruine urine?
Wat was de TSH ?
Te korte ligamentum suspensorium. Geen Peyronie, daarbij zou namelijke pijnlijke zwelling optreden. Niks aan te doen (of bestaan er suspensoriumverlengingsoperaties?).quote:Op woensdag 11 oktober 2006 22:34 schreef mol_air het volgende:
volgende casus:
Komt een man bij de dokter. "Dokter, ik heb een probleempje, maar het is nogal genant. Wanneer ik een erectie krijg, wijst mijn penis naar mijn buik." En warempel, bij nader onderzoek blijkt de penis van deze beste man inderdaad een kromming van zo'n 180 graden over de gehele lengte gemeten te maken, richting navel.
Wat heeft deze man en wat gaan we eraan doen?
quote:Op donderdag 12 oktober 2006 08:44 schreef mol_air het volgende:
was idd Peyronie, bravo.
Repeat, volgende casus?
Heb je ooit een Peyronie in het echt gezien (bv. meelopen op afdeling urologie)?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 08:44 schreef mol_air het volgende:
was idd Peyronie, bravo.
ff serieus, dat wil je toch ook helemaal niet. Staat er een naakte vent voor je, moet ie ook nog een boner krijgenquote:Op donderdag 12 oktober 2006 12:29 schreef m021 het volgende:
[..]
Heb je ooit een Peyronie in het echt gezien (bv. meelopen op afdeling urologie)?
Ik dacht dat jij dat wel leuk zou vindenquote:Op donderdag 12 oktober 2006 12:33 schreef Repeat het volgende:
[..]
ff serieus, dat wil je toch ook helemaal niet. Staat er een naakte vent voor je, moet ie ook nog een boner krijgen![]()
Moet je hopen dat 'ie ook nog eens aan priapisme lijdt, dan hoeven er in ieder geval geen verpleegsters voor 'm te strippen.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 12:33 schreef Repeat het volgende:
[..]
ff serieus, dat wil je toch ook helemaal niet. Staat er een naakte vent voor je, moet ie ook nog een boner krijgen![]()
quote:Op donderdag 12 oktober 2006 13:30 schreef AlohaXa het volgende:
ik denk dat hij ziek is.
flikker es op.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 13:36 schreef AlohaXa het volgende:
en misschien omdat hij een slechte vegetarier is
Waarom? Ik mag toch wel proberenquote:
Volgens mij is dat de vraag niet. In de casus staat toch al dat hij lijdt aan Osteomalacie, dus de botbreuken hoeven niet verklaard te worden. Volgens mij wordt er gevraagd wat de oorzaken zijn van de slechte nierfunctie en ''kinderen krijgen niet wil lukken''. Of zit ik er nu helemaal naast?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 13:58 schreef AlohaXa het volgende:
[..]
Waarom? Ik mag toch wel proberen![]()
Stel dat die man zo weinig in de zon komt en een slechte vegetarier is waardoor hij een flinke vitamine d te kort heeft, dan zou het ook kunnen leiden tot die complexe botbreuken.
Bijschildklier hequote:Op donderdag 12 oktober 2006 13:44 schreef m021 het volgende:
Uh,
schildklierdysfunctie, waardoor tekort aan calcitonine, waardoor osteomalacie
?
Dacht ik omdat je een renale osteodystrofie ontwikkelt en omdat je prolactine omhoog gaat omdat je GFR verminderd is. Aan de andere kant geeft prolactineverhoging meer gyneacomastie -en impotentieklachten. Ik ga verder denkenquote:Op donderdag 12 oktober 2006 14:17 schreef mol_air het volgende:
kan, maar verklaard niet de osteomalacie of de kinderwens-klachten. Althans, niet direct.
Ja ik dacht al dat je over het antwoord in mijn zware metalen post had gelezen, maar goed. Wat mij betreft mag de drol een casus posten. Want ik flikker nu eens opquote:Op donderdag 12 oktober 2006 14:22 schreef mol_air het volgende:
AlohaXa gaat met de hoofdprijs naar huis.
Je mag een nieuwe casus verzinnen! Of mag Repeat eerst nog?
Ik wilde er niet al te opvallend op in gaan, dan was het wel vrij makkelijk geworden!quote:Ja ik dacht al dat je over het antwoord in mijn zware metalen post had gelezen, maar goed
Dan gaan we je missen hoorquote:Op donderdag 12 oktober 2006 14:26 schreef AlohaXa het volgende:
[..]
Ja ik dacht al dat je over het antwoord in mijn zware metalen post had gelezen, maar goed. Wat mij betreft mag de drol een casus posten. Want ik flikker nu eens op
Ik denk het welquote:Op donderdag 12 oktober 2006 14:38 schreef Spyronius het volgende:
kunnen we weer zeker zo lang wachten op een casus?
Behalve dat hij t niet doet?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 14:44 schreef DDM het volgende:
[afbeelding]
Om te tijd te vullen speciaal voor de Spyronius deze foto. Wat is hier fout aan?
Kloptquote:Op donderdag 12 oktober 2006 14:45 schreef ArendBarend het volgende:
[..]
Behalve dat hij t niet doet?
Klik eens op je link, de diagnose staat onder de foto.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 14:44 schreef DDM het volgende:
[afbeelding]
Om te tijd te vullen speciaal voor de Spyronius deze foto. Wat is hier fout aan?
Saaiheid. Je gaat klassikaal een lijstje invullen om een P-drug te kiezen (je weet wel, met die vier dimensies: werkzaamheid, veiligheid, toepasbaarheid en prijs). Daarnaast nog wat nutteloze opdrachten zoals "zoek in het FTK op welke geneesmiddelengroep je moet hebben voor de behandeling van osteoporose".quote:Op donderdag 12 oktober 2006 14:50 schreef ArendBarend het volgende:
Wat kan ik verwachten van mn eerste practicum farmacotherapie?
Haha ja weet ikquote:Op donderdag 12 oktober 2006 14:51 schreef m021 het volgende:
[..]
Klik eens op je link, de diagnose staat onder de foto.![]()
Long wegquote:Op donderdag 12 oktober 2006 14:53 schreef DDM het volgende:
[..]
Haha ja weet ikMaar ik bedoelde: wat is er dan fout op de foto
Nee geen CIT. Keuze slaat op het aanbod van het project wat op zichzelf verplicht isquote:Op donderdag 12 oktober 2006 14:59 schreef m021 het volgende:
Ik heb vanmorgen trouwens - in het kader van een verplicht keuzeproject (contradictio in terminis?) - meegelopen op de CCU. Geweldig: 5x een patiënt gezien en de rest van de ochtend toegekeken hoe artsen formulieren en statussen invulden.
Ze kunnen artsen beter een cursus boekhouden laten doen, gaat vast sneller dan 6 jaar geneeskunde.
Jeetje en jij bent eerste jaars? Geloof ik niets vanquote:
Naja niet helemaal waar, want als het echt is wat onder die foto staat, dan is de long er nog wel, maar is hij ingeklapt, door een blokkade aan de bronchie.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:03 schreef DDM het volgende:
[..]
Jeetje en jij bent eerste jaars? Geloof ik niets vanJe bent minstens een vierde jaars want je hebt een goed medisch inzicht
.
Edit: Nuna verzin jij eens een casus met wat je tot nu toe geleerd hebt
Leren ze je dat soort dingen bij BMW? Of komt die kennis ergens anders vandaan?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:12 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Naja niet helemaal waar, want als het echt is wat onder die foto staat, dan is de long er nog wel, maar is hij ingeklapt, door een blokkade aan de bronchie.
Er zit een verschil in de werkelijkheid en de radiologische termen. In dit geval is de (normale) longcontour weg. Ja oke long weg is wel heel simpel gezegd, maar het is wel juistquote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:12 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Naja niet helemaal waar, want als het echt is wat onder die foto staat, dan is de long er nog wel, maar is hij ingeklapt, door een blokkade aan de bronchie.
Mja, ik heb nog niet echt ziektebeelden gehad enzoquote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:03 schreef DDM het volgende:
[..]
Jeetje en jij bent eerste jaars? Geloof ik niets vanJe bent minstens een vierde jaars want je hebt een goed medisch inzicht
.
Edit: Nuna verzin jij eens een casus met wat je tot nu toe geleerd hebt
Naja als de les heel saai is, wil ik nog wel eens de andere college zaal in het gebouw pakkenquote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:15 schreef m021 het volgende:
[..]
Leren ze je dat soort dingen bij BMW? Of komt die kennis ergens anders vandaan?
Maar heeft die prof nooit iets verteld tijdens de anatomie van de thorax over mogelijke ziektes? Dan zoek je even wat symptomen erbij en je verzint een verhaal, met een beetje pech krijg je zo'n vaag verhaal als bij mij en met een beetje geluk weten ze hetquote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:20 schreef Nuna het volgende:
[..]
Mja, ik heb nog niet echt ziektebeelden gehad enzoBen nu bezig met de anatomie van de thorax en het abdomen uit de pluizen. Tja, wat kan ik daarover vragen?
Over welk bloevat loopt de nervus laryngeus recurrens dexter. Hehe nee dat is te banaal en te simpel. Oke wie brengt een nieuwe casus?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:20 schreef Nuna het volgende:
[..]
Mja, ik heb nog niet echt ziektebeelden gehad enzoBen nu bezig met de anatomie van de thorax en het abdomen uit de pluizen. Tja, wat kan ik daarover vragen?
Kijk iets dat ik weet!quote:Op donderdag 12 oktober 2006 15:25 schreef DDM het volgende:
[..]
Over welk bloevat loopt de nervus laryngeus recurrens dexter. Hehe nee dat is te banaal en te simpel. Oke wie brengt een nieuwe casus?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |