Onze geweldige casusquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 16:07 schreef intoxicated het volgende:
Oke, nieuwe:
Een 9-jarige jongen van Irakese afkomst presenteert zich met hoge koorts en buikpijn op het spreekuur. Hij zegt de afgelopen tijd regelmatig last te hebben gehad van deze symptomen, waarbij elke episode enkele dagen tot een week duurt. Hij vertelt u tijdens zo'n episode soms ook last te hebben van zijn linker enkel, maar nu niet. Bij lichamelijk onderzoek ziet u een matig ziek kind, met 38.5 graden koorts. Verder treft u geen afwijkingen aan.
Eitje als je 'm kent denk ik![]()
Loodje als in: Het topic zakt afquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 19:19 schreef mol_air het volgende:
krijg je daar leukocytse van? blijkbaar wel erfelijk....
edit: loodje?
Voor het geval dat je nog moet mee loten voor volgend jaar, dan ja het is zeeeeer moeilijk ik zou het zeker niet gaan doenquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 18:56 schreef Microtechs het volgende:
IS geneeskunde echt zo moeilijk? Heb hiervoor NG gekozen
Nee weet zeker van nietquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 19:23 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Maar uhm die ziekte, die is zeker net zo vaak voorkomend als mijn gaucher?
Ja goeiequote:Op dinsdag 10 oktober 2006 19:25 schreef mol_air het volgende:
erfelijke mediterane koorts? of hoe t ook precies heet.
Logisch, ook dit is zeldzaamquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 19:28 schreef Spyronius het volgende:
Hmm nog nooit van gehoord eigenlijk![]()
Weer wat geleerd
Oeiiiiiquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 19:32 schreef intoxicated het volgende:
Check ned1, aneurysma van de aortaboog![]()
1. Zenuwgas?quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 19:36 schreef mol_air het volgende:
1. Waarmee is deze aanslag gepleegd?
2. Hoe valt deze aandoening het beste te behandelen?
Ja het is bijna altijd dodelijk. Maar atropine kan helpen. Ligt ook aan de duur van de blootstelling en in welk stadium natuurlijkquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 19:50 schreef mol_air het volgende:
nope en nope
"zenuwgas" kan je niet behandelen ;-)
Klopt. Maar ik bedoel het ook in het algemeen en op geleide van jouw vraag. Want ik neem aan dat het antwoord niet zo specifiek is toch!?quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 19:57 schreef mol_air het volgende:
maar "zenuwgas"is niet specifiek genoeg, Sarin is ook een zenuwgas....
benzine(damp)?quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 19:36 schreef mol_air het volgende:
Een ziekenhuis in Washington D.C. wordt ineens overladen met patiënten (78 stuks). Ze blijken allemaal gisterochtend met de metro gereisd te hebben. Gedacht wordt aan een terroristische aanslag. Sommige patiënten hebben last van constant knipperende ogen, anderen van diarree, misselijkheid en vermoeidheid. Enkele patiënten hebben beginnende verlammingsverschijnselen van de extremiteiten.
Ja o.a.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 20:23 schreef mol_air het volgende:
haha, heh verdorie, was niet degene die ik in gedachten had....
misschien moet ik "knipperende ogen" definiëren als "spasmen van de ooglidspieren" (is dat de levator palpebra?)
Botulinetoxine?quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 19:36 schreef mol_air het volgende:
Een ziekenhuis in Washington D.C. wordt ineens overladen met patiënten (78 stuks). Ze blijken allemaal gisterochtend met de metro gereisd te hebben. Gedacht wordt aan een terroristische aanslag. Sommige patiënten hebben last van constant knipperende ogen, anderen van diarree, misselijkheid en vermoeidheid. Enkele patiënten hebben beginnende verlammingsverschijnselen van de extremiteiten.
Heyhey er is nog een deelvraag hequote:Op dinsdag 10 oktober 2006 20:40 schreef mol_air het volgende:
juistem, dat is behoorlijk knap. Mag ik vragen hoe je 't wist?
Jouw hint i.c.m. farmacotherapeutisch kompas.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 20:40 schreef mol_air het volgende:
juistem, dat is behoorlijk knap. Mag ik vragen hoe je 't wist?
Zo dus je gaat er meteen vanuit dat je nog een keer een antwoord goed zal hebben?quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 20:53 schreef mol_air het volgende:
Ik heb wel een leuk bedacht voor de volgende keer :p
Verklevingen veroorzaakt door het Fitz Hugh Curtis syndroom.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 20:56 schreef darkie_blue het volgende:
Ok, een nieuwe casus:
Vrouwtje van jaar of 20. Last van pijn rechts boven in de buik. Bij navraag blijkt dat ze het afgelopen jaar meerdere sekspartner heeft gehad.
Waardoor wordt die pijn veroorzaakt en hoe noem je het?
yep perihepatitis, meestal door Chlamydia trachomatis ... was niet zo moeilijk.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 20:58 schreef DDM het volgende:
[..]
Verklevingen veroorzaakt door het Fitz Hugh Curtis syndroom.
Bilirubinurie. Die anemie heeft vast met hypothyreoidie te maken.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 00:23 schreef DDM het volgende:
Mol_air en fee-tje het antwoord was al gegevenzie boven
. Oke ik breng nu een nieuw onderwerp aan (als afwisseling, is ook leuk): pathofyiologisch denken. Komt ie....
Mevrouw A is 55 jaar. Ze klaagt de laatste tijd over moeheid met daarbij perioden van soms wat gelige ogen en donkere urine (cola-achtig zegt ze). Deze komen meestal in aanvallen op zetten. Eerst wat moe daarna wat geel zien in de ogen en donkere urine. Aangezien ze al bekend is bij de internist wegens hypothyreodie brengt zij deze klachten tijdens een controle-afspraak. De internist doet een algemeen bloedbeeld. Daar valt op dat het Hb verlaagd is (5,4 mmol/L) en het MCV is verhoogd (102 fL). Met deze gegevens en de icterus in het hoofd verdenkt hij de patient van een hemolytische anemie. Hij bepaalt het haptoglobine (de gouden standaard) en deze is 0,09 g/L (verlaagd dus).
Hemolytische anemie dus......
Hoe wordt de donkere kleur van de urine verklaard en hoe noemen we dat in ons jargon?
Hmm ik vraag mij eerder af of DDM niet gewoon slim geboren is, er is tot nu toe bijna niets, behalve mijn zeer vage casus, waar hij niet direct het antwoord op wist.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 01:22 schreef Bhai het volgende:
Zal ik ook net zoveel als DDM weten als 6e jaars(tvp)
Hahaquote:Op woensdag 11 oktober 2006 12:52 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Hmm ik vraag mij eerder af of DDM niet gewoon slim geboren is, er is tot nu toe bijna niets, behalve mijn zeer vage casus, waar hij niet direct het antwoord op wist.
Ja dat is meer rood iddquote:Op woensdag 11 oktober 2006 14:44 schreef intoxicated het volgende:
Hemosiderine dan?![]()
Al is dat meer rood dan cola![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |