das ook kutquote:Op dinsdag 29 maart 2005 16:36 schreef Singa het volgende:
nee je krijgt niet betaald voor je co-schappen voor zover ik weet.
Het is nog leuker! Naar mijn weten betaal je namelijk gewoon collegegeld enzo tijdens je co-schappenquote:Op dinsdag 29 maart 2005 16:40 schreef Repeat het volgende:
[..]
das ook kut
Moet je zoveel en intensief werken krijg je er geen hol voor
Nog ergerquote:Op dinsdag 29 maart 2005 16:45 schreef M1RR1E het volgende:
[..]
Het is nog leuker! Naar mijn weten betaal je namelijk gewoon collegegeld enzo tijdens je co-schappenMag je betalen om je uit je naad te werken
![]()
* M1RR1E vraagt zich af waarom ik ookalweer volgend jaar geneeskunde ga doen![]()
Doen dan wel biomedische wetenschappen, maar dat is bij ons vrijwel hetzelfde als geneeskunde in het eerste jaar, dus:quote:Op dinsdag 29 maart 2005 14:24 schreef Repeat het volgende:
Dit lijkt me wel wat om te gaan studeren. Zijn er hier mensen die dat doen?
Is het veel werk, veel leren? Veel contacturen of vooral veel thuis zelf leren? Heb je dan projecten ed? Is het echt zo dat de studenten elkaar onderzoeken? Dat soort dingen. Krijg je betaald tijdens je co schappen? Zal wel niet...
In Nederland heb je naast je co-schappen nog genoeg tijd om een bijbaantje te zoeken.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 16:40 schreef Repeat het volgende:
[..]
das ook kut
Moet je zoveel en intensief werken krijg je er geen hol voor
Tijdens co-schappen heb je 48 urige werkweek en soms moet je ook in het weekend werken, dus een bijbaantje lijkt me haast onmogelijk. En de studiedruk is echt niet vergelijkbaar met een HBO opleiding. Elke dag les. Nou dat zie ik in een HBO opleiding niet gebeuren hoor.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 17:50 schreef RigorMortis het volgende:
[..]
In Nederland heb je naast je co-schappen nog genoeg tijd om een bijbaantje te zoeken.
De studie-druk is vergelijkbaar met een matige HBO-opleiding.
Veel succes met loten.
Juist meer fundamentele vakken. Maakt het extra saai. De studie duurt daar ook 7 jaar ipv 6.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 22:17 schreef Repeat het volgende:
krijg je in belgie dan minder natuur, wis en scheikunde?Eigenlijk raar dat je dat het uberhaupt nog krijgt bij zon opleiding? Wat leer je dan bij die vakken?
En belgie was vooral veel goedkoper
Ghehe dan heb je toch pech.. Ook het bloedprikken enzo wordt meestal op elkaar geoefend, volgens mij al in het eerste jaar. Maar dat is wel te doen hoor, je oefent eerst op zo'n soort kunstarm. Daarna ga je het bij elkaar proberen. Als je nog een opendag bezoekt mag je dat meestal ook zelf proberen (op die neparm).quote:Op dinsdag 29 maart 2005 20:00 schreef Repeat het volgende:
Naja topless interesseert me niet zoBen toch een jongen
En met elkaar onderzoeken; ECG en bloeddruk dat is wel netjesIk dacht aan injecties zetten bij elkaar en bloed prikken, lijkt me toch niet relaxed als iemand die voor het eerste keer bloed gaat afnemen dat meteen bij mij moet doen
Elkaars balzac onderzoeken ofzo lijkt me toch wel bizar om te doen
ah okquote:Op woensdag 30 maart 2005 11:42 schreef RigorMortis het volgende:
[..]
Juist meer fundamentele vakken. Maakt het extra saai. De studie duurt daar ook 7 jaar ipv 6.
Vanaf 4 jaar ga je de kliniek in, dwz 30-40 weken per jaar een halve dag. Gedurende de Co-schappen werk je ongeveer 60 uur per week, die duren daar 1 kalenderjaar, inclusief 2 weken vakantie. Het aantal diensten verschilt per stage-plaats, maar loopt op van 1x per week tot 1 op 2-3, weliswaar heb je, als je geluk hebt, recuperatie.
Ik zou dus liever 1000 euro meer betalen voor de Nederlandse opleiding (die je ook niet komt aanwaaien, hoor!).
Je moet best een beetje kunnen integreren en dergelijke, wil je een beetje fysica kunnen snappen. En om een behoorlijke kennis op te bouwen van bv echografie, stralingskunde e.d. mag je wel iets van fysica af weten natuurlijk... Tenzij je op zoek bent naar een arts die alleen maar de plaatjes begrijpt, tja, dan kun je de ontwikkelingen in ondermeer de medische beeldvorming wel een tandje lager gaan zetten.quote:Op woensdag 30 maart 2005 12:39 schreef Repeat het volgende:
[..]
ah okMaar wat krijg je in NL dan nog voor wiskunde en natuurkunde? Scheikunde kan ik me nog wel voorstellen, maar wiskunde
Ja daar had ik ook van gehoord op de open dag in Leiden, moet je dan echt oude mensen in bad doen en naar de wc brengen enz? Of is het meer eten brengen ofzo?quote:Op woensdag 30 maart 2005 13:25 schreef akkien het volgende:
in leiden is het iig zo dat je pa sin het 2e jaar op elkaar gaat oefenen en dan geen bloedprikken, maar bloeddruk meten en voelen enzo...
Verder tsja, het kost veel tijd, is veel lezen/leren. Maar ik vind het wel erg interessant allemaal. Dus als je t interessant vind is t heel erg goed te doen. Co-schappen zijn wel zwaar, maar dat zie ik tegen die tijd wel weer. Ik vond uiteindelijk m'n zorgstage nog wel meevallen (1e jaar 3 weken verpleegkundige ervaring opdoen om een professionele houdingte ontwikkelen,)
In Rotterdam is het 2/3 deel vrouwquote:Op woensdag 30 maart 2005 13:34 schreef akkien het volgende:
verdeling in leiden is denk ik 60-40 zo'n beetje, meer vrouwen natuurlijk
Dat hbo-gedoe wordt altijd gezegd door farmacie mensen omdat ze zelf uitgeloot zijn en jaloers zijnquote:Op dinsdag 29 maart 2005 22:07 schreef darkie_blue het volgende:
[..]
Tijdens co-schappen heb je 48 urige werkweek en soms moet je ook in het weekend werken, dus een bijbaantje lijkt me haast onmogelijk. En de studiedruk is echt niet vergelijkbaar met een HBO opleiding. Elke dag les. Nou dat zie ik in een HBO opleiding niet gebeuren hoor.
Sommige mensen vinden geneeskunde een veredelde HBO-opleiding, maar ik denk dat ze dat zeggen omdat ze zelf niet aan kunnen (luiheid, stoer doenerij, gebrek aan discipline) of ze willen wel maar kunnen nooit van zijn leven door de loting heen komen.
En ja...misschien is belgie beter qua hoeveelheid natuurkunde/wiskunde/scheikunde, maar ik kan wedden dat ze de eerste 2 jaar niet tot nauwelijks praktische zaken als communicatie, klinisch onderwijs, lichamelijk onderzoek hebben gedaan, laat staan een lijk in het echt te hebben gezien/ aangeraakt. Je kunt het als voordeel, maar ook als nadeel zien.
Maar het lijkt me zo leukquote:Het is nog leuker! Naar mijn weten betaal je namelijk gewoon collegegeld enzo tijdens je co-schappen Mag je betalen om je uit je naad te werken
Klopt dat de Belgische methode meer theoretisch is en saaier, maar volgens de artsen die nu zijn de studenten van tegenwoordig weer te slap met de theoretische dingen en moeten ze gewoon 1x goed de basis ingestampt krijgen ala Belgiequote:Juist meer fundamentele vakken. Maakt het extra saai. De studie duurt daar ook 7 jaar ipv 6.
Vanaf 4 jaar ga je de kliniek in, dwz 30-40 weken per jaar een halve dag. Gedurende de Co-schappen werk je ongeveer 60 uur per week, die duren daar 1 kalenderjaar, inclusief 2 weken vakantie. Het aantal diensten verschilt per stage-plaats, maar loopt op van 1x per week tot 1 op 2-3, weliswaar heb je, als je geluk hebt, recuperatie.
Ik zou dus liever 1000 euro meer betalen voor de Nederlandse opleiding (die je ook niet komt aanwaaien, hoor!).
In Rotterdam is het ook ongeveer zo. We krijgen in het eerste jaar 3 themas, (1 introductie van 6 weken en 2 van 16 weken ofzo) die onderverdeeld zijn in blokken van 3-6 weken, waarbij elke blok afgesloten wordt met een tentamen. De blokken in een thema hebben met elkaar te maken en gaan over een paar organen(systeem).quote:Op woensdag 30 maart 2005 22:07 schreef akkien het volgende:
in leiden werken we met een blokken systeem. In je eerste jaar heb je blokken van 3 weken en daarna vaak 6 weken.
De blokken gaan steeds over hele andere onderwerpen. Wel is t zo dat je t in t eerste jaar vooral over gezonde mensen hebt en dat je begint met cellen enzo.
Zal ff vertellen welke blokken wij nu hebben gehad: arts en patient, van mens tot molecuul, functionele morfologie, morfologie van de mens, zenuwstelsel, psychosociale ontwikkeling, volksgezondheid, zorgstage en nu sturing en regeling.
Klinkt heel saai, maar t is allemaal erg interessant. E de scheikunde en natuurkunde die je krijgt is gewoon verweven met de stof zeg maar. T is niet zo dat je scheikunde ofzo krijgt. Verder hebben we LWV(lijn wetenschappelijke vorming) dat is saai en daar leer je om te schrijven enzo![]()
Verder MPO(medisch probleem oplossen) daar krijg je vooral patientdemonstraties van in t 1e jaar. In t eerste jaar heb je eigenlijk verder niks.
in leiden hebben we pas volgende week voor t eerst echt snijzaal (wel al eerder een demonstratie). Verder krijg je die gespreksvaardigheidslessen hier in t 2e jaar bij KVA (klinische vaardigheden en attitude).quote:Op woensdag 30 maart 2005 23:30 schreef Wuder het volgende:
[..]
In Rotterdam is het ook ongeveer zo. We krijgen in het eerste jaar 3 themas, (1 introductie van 6 weken en 2 van 16 weken ofzo) die onderverdeeld zijn in blokken van 3-6 weken, waarbij elke blok afgesloten wordt met een tentamen. De blokken in een thema hebben met elkaar te maken en gaan over een paar organen(systeem).
Wij krijgen ook scheikunde/natuurkunde/wiskunde door alles heen, dus niet specifiek. Verder krijg je gespreksvaardigheid lessen (hoe je met patienten om moet gaan en hoe je een anamnese moet afleggen) en praktische vaardigheden (met hoogtepunt in de 3e week natuurlijk de snijzaal)
Je krijgt de stof behandeld door middel van colleges (ongeveer 9 uur per week), vaardigheidsonderwijs/practicum (ongeveer 2-4 uur per week) en zelfstudie (10-20 uur per week, alhoewel je daar eigenlijk maximaal maar de helft van tijd nodig hebt)
Ja opzig was zo vroeg tijdens de opleiding de snijzaal wel geweldig interessant, maar echt leerzaam op de lange termijn vond ik het weer niet, aangezien ik de spiergroepen die ik toen moest zoeken nauwelijks kende en nu nog steeds niet. Eigenlijk had iedereen eerst een anatomie toets moeten halen en dan pas de snijzaal in mogen gaanquote:Op woensdag 30 maart 2005 23:35 schreef akkien het volgende:
[..]
in leiden hebben we pas volgende week voor t eerst echt snijzaal (wel al eerder een demonstratie). Verder krijg je die gespreksvaardigheidslessen hier in t 2e jaar bij KVA (klinische vaardigheden en attitude).
En in Rotterdam mag je in je 3e week snijdenquote:Op donderdag 31 maart 2005 12:44 schreef M1RR1E het volgende:
Ik heb wat info voor je gevonden over de indeling van Geneeskunde in Utrecht. (zie link) In utrecht doe je je verpleegstage al in je 4e week, zodat je direct een beetje aan de praktijk kan wennen zegmaar.
http://www.umcutrecht.nl/afdeling/overzicht/detail.asp?dep=33&mmid=270&id=2952
Owja op 22 april is er opendag geneeskunde in leiden zie ik net!
http://www.opendagen.leidenuniv.nl/index.php3?m=18&c=45
Men neme een snijset, pakt passende scalpel voor doel, rustig aanzetten en niet zagen... et voila.quote:Op vrijdag 1 april 2005 20:09 schreef Billy_Mack het volgende:
hoe gaat dat snijden? duurt het lang, en wat moet je nu precies doen? gaan er mensen over de nek?
Hand, voet, arm of schouderpartij.. romp, heel lichaam whatever praktisch uitkomt.quote:Op vrijdag 1 april 2005 20:11 schreef Repeat het volgende:
En ligt er dan gewoon zo'n los been voor je ofzo ?
Jaquote:Op dinsdag 29 maart 2005 14:24 schreef Repeat het volgende:
Dit lijkt me wel wat om te gaan studeren. Zijn er hier mensen die dat doen?
Valt mee hoor, maar je moet er zeker wel ff voor gaan zitten. Maar zoek maar eens een universitaire studie waar dat niet het geval isquote:Is het veel werk, veel leren?
Ligt aan het lesblok, soms gemiddeld minder dan 1 uur per dag college en een paar uur per dag zelfstudie en soms andersom.quote:Veel contacturen of vooral veel thuis zelf leren?
Niet echt, wel lijnonderwijs waarvoor je schrijfopdrachten moet doen en natuurlijk het propedeusewerkstuk, maar dat is gewoon met verstand op 0 een paar tekstjes overtypen. Verder willen ze in het kader van bepaalde blokken nog wel eens opdrachtjes geven, maar dat stelt niet zoveel voor (tot nu toequote:Heb je dan projecten ed?
Ja, maar dat doe je echt niet fulltime, wij beginnen er pas volgende week mee (ECG'tjes maken enzo).quote:Is het echt zo dat de studenten elkaar onderzoeken?
idd, nietquote:Krijg je betaald tijdens je co schappen? Zal wel niet...
Als je de pech hebt om het in een verpleeghuis te moeten doen wel ja. Ik liep op Cardiologie in een ziekenhuis, was juist way leukquote:Op woensdag 30 maart 2005 13:31 schreef Repeat het volgende:
Ja daar had ik ook van gehoord op de open dag in Leiden, moet je dan echt oude mensen in bad doen en naar de wc brengen enz? Of is het meer eten brengen ofzo?
Bij ons in Leiden 25-75 geloof ik, weet alleen niet hoe betrouwbaar die telling was, maar zoiets is het zeker ongeveer.quote:En wat is nou ongeveer de verdeling man-vrouw bij geneeskunde
Bijvoorbeeldquote:Op vrijdag 1 april 2005 20:11 schreef Repeat het volgende:
Als je geluk hebt wel ja.... als je pech hebt, krijg je zo'n ongelooflijk dik geval voor je dat je eerst tweeënhalf uur tot aan je ellebogen in het vet zit...quote:Op vrijdag 1 april 2005 20:11 schreef Repeat het volgende:
In Rotterdam 3e week krijg je een heel (en meestal ongeschonden) lichaam voor je, dus je moet zelf echt als eerste de mes in zetten.quote:Op vrijdag 1 april 2005 20:11 schreef Repeat het volgende:
Ah gefeliciteerd!quote:Op zaterdag 2 april 2005 13:32 schreef Singa het volgende:
Yes yes, kreeg net een brief van het Erasmus MC dat ik door ben naar de 2e ronde v/d decentrale selectie.Nog meer mensen die daaraan meedoen hier?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |