abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 7 september 2006 @ 13:36:34 #1
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41581905
Vervolg op Borstvoeding, deel 17

FAQ met dank aan nebulung 101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).

Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Mijn laatste post:

(over lactatiekundige) Nee, ze komt niet langs, want alles klonk volgens haar gewoon en goed en normaal. Dus ik heb volgens haar nu geen hulp van een lactatiekundige nodig.

Maar heb wel meteen weer een vraag. De kloven zijn nog niet helemaal weg, ik laat mijn tepels zoveel mogelijk aan de lucht drogen, smeer met Bepanthen en probeer dus elke keer Storm echt helemaal goed aan te leggen.
Net hapte 'ie een keer verkeerd en dan moet ik direct huilen van de pijn. Daarna weer goed en nu, na de voeding, zijn beide tepels zoooo pijnlijk. Hartstikke heet (voelbaar met mijn hand) en lijken in vuur en vlam te staan. Mijn kraam weet niet zo goed wat het precies is, wel zegt ze dat goed aanleggen en Bepanthen smeren goed is. Maar ik ben best bang dat dit iets is wat niet zo gewoon is?
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_41582006
Sugar, ik weet nietwat het is maar het klinkt niet goed en niet prettig. Bel anders even met een dame van vbn of LL.
En ik weet dat het een dooddoener is maar 'het wordt echt beter!' Succes meis
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_41582032
Sugar, hete/branderige tepels had ik ook. Had je tijdens de zwangerschap ook last van gevoelige tepels? Aan de andere kant heb ik bij mij altijd gedacht dat het van de spruw kwam (hebben we vijf maanden gehad)
  donderdag 7 september 2006 @ 13:43:20 #4
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41582108
Die lactatiekundige maakte gisteren wel duidelijk dat ik geen probleem heb nu en dat ik nu dus geen lactatiekundige nodig heb. Zeg maar. Ik voel me dus niet vrij om de dag erna (nu) over branderige tepels weer te bellen. Snapt u.

Anneja, ik had niet echt last van mijn tepels in de zwangerschap. Of eigenlijk helemaal niet.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  donderdag 7 september 2006 @ 13:43:57 #5
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_41582126
Arme lieverd! Ik had precies hetzelfde Sugar, herken heel erg goed wat jij beschrijft. Het is heel erg naar, maar volgens mij komt het toch 'gewoon' door die K-kloven. Als je het echter zelf niet vertrouwt, bellen hoor (ik ben geen deskundige natuurlijk)! Hoe ziet het eruit? En zijn de harde plekken al een beetje weg? Dikke knal- En zeg ff tegen Storm dat ie een beetje voorzichtig met z'n moedertje moet zijn.
pi_41582191
Fijn dat je een lactatiekundige gebeld hebt Sugar! Had je ook nog naar spruw gevraagd? Ik vind het allemaal toch best als spruw klinken en zoals owlet al zei: je hoeft niets te zien. Heb je ook nog steken in je borst?

Wat ook nog kan is dit: neemt Storm een grote hap bij het aanleggen of slobbert hij een beetje de tepel naar binnen zeg maar? Want naar binnen slobberen moet niet dus. Ik weet nog een filmpje van goed aanleggen, zal ik zoeken?

Als je het vervelend vind om die LK weer te bellen, kan je altijd een vrijwilligster bellen van de VBN of LLL. Die weten zooo veel en stellen precies de goede vragen vaak.
Variety is the spice of life
  donderdag 7 september 2006 @ 13:48:13 #7
105888 renzell
pi_41582272
Sugar; voel je alsjeblieft WEL vrij! Het is haar werk verdorie. Als jij er onzeker over bent, gewoon bellen hoor!!! Vind ik echt. Laat je niet afschepen door zo'n mens. Het gaat over jouw gevoel en jouw lijf. Anders heb je straks weer zo'n situatie als met dat broekie. Probeer anders eerst de vlos even voor raad en hulp.
  donderdag 7 september 2006 @ 13:49:49 #8
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41582325
quote:
Op donderdag 7 september 2006 13:46 schreef nebelung het volgende:
Wat ook nog kan is dit: neemt Storm een grote hap bij het aanleggen of slobbert hij een beetje de tepel naar binnen zeg maar? Want naar binnen slobberen moet niet dus. Ik weet nog een filmpje van goed aanleggen, zal ik zoeken?
Nee, ik snap wat je bedoelt nebelung, ik laat hem steeds die grote hap nemen (dwing kaakje soms met eigen beweging mee omlaag). Ik wil geen spruw. Ik wil dat het normaal is. En dat het gewoon die kloven zijn. Dat wil ik.

Renzell ( ) de harde plekken vallen wel mee nu en krijg ik ook wel een beetje weg met warmte en masseren. De kloven zien eruit als zwart-bruinige streepjes in de tepel. Na het voeden is dat donkere weg, dan is het een beetje week.
pi_41582557
Het komt mij eigenlijk niet bekend voor van mijn kloven toen, maar dat is ook wel een tijd geleden al natuurlijk. Vraag het anders eens op www.borstvoedingsforum.nl ?
  donderdag 7 september 2006 @ 13:57:45 #10
105888 renzell
pi_41582607
Gelukkig dat die harde plekken langzaam weg gaan in ieder geval. Is volgens mij ook normaal na die 5de dag. Ik geloof dat dat de dag is waarop de meeste vrouwen last van stuwing hebben. Ging bij mij ook gepaard met keiharde plekken (zeg maar gerust: keiharde tieten... ) en vooral veel hitte inderdaad. Maar als het goed is trekt dat echt snel weg nu hoor Sugarbabe! Ik duim keihard voor je dat ook de kloven het vandaag laten afweten.
pi_41582689
Keiharde tieten ja en zo groot als je ze nog nooit gezien hebt en dan dat kleine koppie erbij
Ach gut, wat een toestand was dat
pi_41582762
quote:
Op donderdag 7 september 2006 13:43 schreef Sugar het volgende:
Die lactatiekundige maakte gisteren wel duidelijk dat ik geen probleem heb nu en dat ik nu dus geen lactatiekundige nodig heb. Zeg maar. Ik voel me dus niet vrij om de dag erna (nu) over branderige tepels weer te bellen. Snapt u.
Leuk van die lactatiekundige dat ze de nuance tussen 'zeur niet, wat jij doormaakt is normaal' en 'meid, wat je doet is allemaal goed, hou vol en met een paar weken gaat het van een leien dakje' blijkbaar niet helemaal weet over te brengen

Ik denk bij en kloven en branderig gevoel misschien ook wat te snel 'waaaaa spruw!' hoor, maar dat komt door m'n eigen ervaringen

Die steken in de borst kunnen ook 'gewoon' van de toeschietreflex zijn, ik had dat bij beide kinders de eerste weken. Ook dat mijn tepels bij het aanleggen pijn deden, trouwens (maar dat was na een halve minuut oid over, en leidde niet tot kloven)
pi_41582836
Oja, en qua warm compres: een pamper vol laten lopen met heet water, lekt niet al te erg en is lekker vormbaar enzo. Je kan hem zelfs weer opwarmen in de magnetron
  donderdag 7 september 2006 @ 14:08:23 #14
105888 renzell
pi_41582979
Ja inderdaad! Ik stond te douchen en riep mijn lief erbij: "Kijk, kijk nou wat een enorme tieten ik heb!!!" Het was gewoon bijna eng. Een soort keiharde, kolossale Pamela Anderson boezem had ik, ipv mijn normalen bescheiden A-cuppie.
pi_41584061
Die stuwing vond ik ook vreselijk. Ik was zo bang weeeer nieuwe bh's te moeten gaan kopen. Net of ik ging ontploffen. M'n man vond het wel leuk.
Sugar, de toeschietreflex voelt bij mij als steken. En als er dan ook nog kloofjes zitten, zit ik bijna met tranen in m'n ogen. Anna wilde in het begin ook bijna voortdurend drinken, nu wordt het iets minder. Al had ze gisterennacht krampjes (hele nacht wakker dus) en vandaag een regeldag denk ik. Ze gaat 's nachts heel moeilijk slapen na een voeding. Ik ben blij als ik binnen twee uur zelf weer in bed leg. Het helpt om haar op het einde liggend te voeden en als ze dan slaapt een kwartiertje ofzo naast me te laten liggen, zodat ze diep in slaap gaat. Dan pas leg ik haar in haar eigen bedje. De helft van de keren werkt dit, de andere helft begint het hele circus opnieuw.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  donderdag 7 september 2006 @ 15:13:27 #16
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_41585076
Ik wil echt niet doordrammen over die spruw, maar Sugar, het klinkt echt exact als "mijn" spruw icl die zwart bruine streepjes. Bel anders idd een vrijwilliger van de VBN of LLL, misschien kunnen die je beter helpen. Voor de goede orde, het was bij baby en mij wel degelijk spruw, alleen was er dus noppes nada te zien. En toen baby drie weken was waren daar ineens wel de witte vlekjes, maar toen had ik uit frustratie de handdoek al in de ring gegooid... Zo zonde, het was zo makkelijk op te lossen geweest.

Sterkte meid!
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
pi_41585199
Ik vind het heel herkenbaar Sugar, die omschrijvig van branderige pijn. Mijn tepels zijn mijn hele leven al snel kapot en nu ik BV geef helemaal. Dan hoeft het niet eens aan het aanleggen te liggen maar is het puur de kracht die er op komt te staan. Dan zit ik echt met tranen in mijn ogen en oh wee degene die dan even wat wil zeggen.
Maar gelukkig is het hier mete en paar dagen over en het zal me niets verbazen als dat bij jou ook zo is. En dán is het zo heerlijk om ineens zonder pijn te kunnen voeden

Wat ik van de lactatiekundige als advies kreeg was vijf minuutjes voor de voeding een heeeeel dun laagje creme bioforce op de tepel smeren (kan geen kwaad, hoeft er niet af), dat verzacht de pijn een beetje, en na de voeding een iets dikker laagje zodat de tepel soepel blijft en kan genezen. Purelan kan ook, het gaat voornamelijk om de lanoline. Bepanthen was ze zelf geen fan van.
Verder in afwisselende houdingen aanleggen zodat de tepel niet eenzijdig belast wordt.

Oh, en warm houden tussen het voeden. Dus desnoods een vestje aan of een sjaal losjes ombinden. Koude tepels worden hard en harde tepels genezen minder goed.

Verder meteen afkoppelen als je het gevoel hebt dat hij niet helemaal goed ligt of als je het idee hebt dat hij in slaap is gevallen en eigenlijk alleen maar zuigt uit reflex (eerst zuigt hij snel, dan langzaam en als er meer pauze tussen komt te zitten dan dat hij zuigt is hij waarschijnlijk in slaap gevallen). De kans dat hij dan net je tepel een beetje terug laat glippen en dan weer vast zuigt is heel groot en dat zorgt ook weer voor extra wrijving op de tepel zelf.

kloven gaan in ieder geval echt over, echt.
  donderdag 7 september 2006 @ 20:04:18 #18
593 sjak
Juffie Bloem
pi_41593381
Bij mij waren die streepjes ook kloven, auw, maar na een paar dagen wel over. Bepanthen hielp hier overigens wel goed. En wat owlet zegt, als de pijn over is, is het zo fijn om BV te geven (en wel makkelijk ook vind ik).
Lekker douchen!
  donderdag 7 september 2006 @ 21:55:48 #19
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41597579
Weer mis hier.

Hij wil al de hele avond alleen maar aan de borst. Spuugde flink, wilde weer. Weer gedaan, stopt met drinken. Wil niet slapen, wil weer aan de borst. En hij huilt heel hard. Wij vinden het heel heftig en zwaar.
  donderdag 7 september 2006 @ 21:57:35 #20
24188 Belana
kloon van belana
pi_41597648
och meissie, das zwaar.... ik heb geen tips, alleen knuffels hang in there!
stormy waters...
sailin'
pi_41597721
Sugar
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_41598274
Sugar, hoe zit het met jouw melktoevoer? Heb je het idee dat het er echt uit spuit (dikke kans natuurlijk, je zal wel midden in de stuwing zitten)? Dat kan er voor zorgen dat ze zo onrustig drinken en veel spugen. Dit omdat ze én veel melk binnen krijgen én vaak alleen de voormelk. Dta geeft ook vaak wat krampjes waardoor ze nóg onrustiger worden en nóg meer willen drinken om van dat ongemak af te zijn.

Ronja had/heeft dit heel erg en dat was mede de reden dat ik kloven kreeg (door het vele aanhappen en loslaten en doordat ze niet eens de hele tepel in haar mond hoefde te nemen om toch een mond vol melk te krijgen.

Wat dan kan helpen is om na het aanzuigen en dus na de toeschietreflex de melk weg te laten lopen in een handdoek tot het er niet meer uit spuit. Niet kolven, dat verhoogt alleen de productie.

Wat ik ook prettig vind voor kindjes die heel veel willen drinken is om gedurende periodes van ongeveer 3 uur één borst te geven.
Zo krijgen ze ook de achtermelk binnen en worden ze niet elke keer volgestouwd met melk (de borst is dan wat leger waardoor de druk minder groot is).
pi_41598337
*Lurker kruipt uit haar schuilplaats*

Sugar, mijn schoonzus is vrijwilligster bij de LLL en heb haar regelmatig in actie gezien als ze telefoondienst had. Is het geen idee om naar de LLL te bellen? Je kan in ieder geval je verhaal kwijt en wie weet krijg je wat nuttige tips. Vaak helpt de kalmte van een vrijwilligster en het feit dat je vertelt wordt dat je het goed doet al genoeg om weer nieuwe energie op te doen om het nog eens te proberen.

*lurker kruipt weer terug*
Syllables govern the world
pi_41598923
Dat naar binnen zuigen doet Kendahl ook vaak. Ik probeer het te voorkomen, maar dat lukt me niet zo. Tips?
Ik raak ondertussen een beetje ontmoedigd van de schamele melkproductie hier. Het is teruggelopen en het duurt en duurt maar voordat het weer een beetje op peil komt. Waarschijnlijk komt het door het griepvirus en de vermoeidheid dat de productie is teruggelopen. Gelukkig vond het consultatiebureau mijn oplossing goed. Ik leg hem wat vaker aan om mijn borsten te prikkelen en laat hem een poosje zuigen en voed hem daarna wat bij, zodat hij wel het nodige binnenkrijgt.
Maar het rotte eraan is dat ik nu helemaal lang bezig ben met voeden. Doorgaans heeft Kendahl een uur nodig, nu ben ik anderhalf uur bezig.
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
pi_41601630
quote:
Op donderdag 7 september 2006 22:31 schreef Paradijsvogeltje het volgende:
Dat naar binnen zuigen doet Kendahl ook vaak. Ik probeer het te voorkomen, maar dat lukt me niet zo. Tips?
Ik raak ondertussen een beetje ontmoedigd van de schamele melkproductie hier. Het is teruggelopen en het duurt en duurt maar voordat het weer een beetje op peil komt. Waarschijnlijk komt het door het griepvirus en de vermoeidheid dat de productie is teruggelopen. Gelukkig vond het consultatiebureau mijn oplossing goed. Ik leg hem wat vaker aan om mijn borsten te prikkelen en laat hem een poosje zuigen en voed hem daarna wat bij, zodat hij wel het nodige binnenkrijgt.
Maar het rotte eraan is dat ik nu helemaal lang bezig ben met voeden. Doorgaans heeft Kendahl een uur nodig, nu ben ik anderhalf uur bezig.
Over het naar binnen zuigen: ik zou heel consequent zijn en echt wachten tot hij zijn mond wijd open doet. Soms wil het helpen om niet het hoofdje te ondersteunen, maar de nek, zodat het hoofdje wat naar achter leunt. Dan het hoofdje naar de borst brengen, niet de borst naar het hoofdje.
Eventueel kan je hem doorgeschoven aanleggen (rugbyhouding, maar dan bij de andere borst zodat je zijn hoofdje goed kan sturen en eventueel tegen kan houden als hij de tepel naar binnen wil zuigen).
Het is beter om hem desnoods een aantal keer af te koppelen als hij niet goed licht dan maar genoegen te nemen met verkeerd aanleggen. Dat geeft uiteindelijk alleen maar ellende.
Zelfs pasgeborene kunnen al heel goed leren dat ze "groot" moeten happen, dat kan je echt oefenen.

Ik ben zelf niet zo'n fan van bijvoeden als de productie opgeschroefd moet worden, maar ik kan me voorstellen dat het vermoeiend is.
Hoe komt het dat je denkt dat de productie is afgenomen. Is dat omdat hij afvalt? Of omdat hij langer nodig heeft om te drinken? In het eerste geval kan ik me wel voorstellen dat er bijgevoed moet worden maar in het laatste geval niet eerlijk gezegd.

Heb je ook het idee dat hij een uur lang stevig drinkt? Sommige kinderen vinden het namelijk gewoon lekker om rustig aan de borst te liggen, maar in principe zou je hem (mits hij natuurlijk gewoon goed groeit) af kunnen koppelen als hij begint aan het heel rustige drinken. Meestal is na maximaal een kwartier het echte drinken gedaan. Ik zou hem dan zelf liever vaker een kwartier aanleggen dan steeds een uur. Daar wordt je doodmoe van lijkt me!

edit: ik lees net in het babietjestopic dat hij in twee weken een pond is aangekomen! Dat is hartstikke goed joh, waarom zou je dan gaan bijvoeden als hij blijkbaar meer dan voldoende uit jouw melk haalt? Als hij zo goed aankomt zou ik zeker eens kijken of hij dat uur drinken ook echt helemaal benut of dat hij gewoon een kindje is wat niet zo snel los laat en daardoor uren aan de borst kan liggen zonder die uren ook echt effectief te drinken.
  vrijdag 8 september 2006 @ 00:25:12 #26
105888 renzell
pi_41603401
Lief Sugarding; ik snap je frustraie helemaal! Mij lijjkt inderdaad de optie van Owlet (een paar uur lang maar 1 borst geven) geen slecht idee. Kunnen ook die kloven misschien wat sneller genezen. En hoe is het met inbakeren? Hebben jullie dat al geprobeerd net als bij Maria? Of weet je zeker dat het honger is dat hem wakker houdt? Sterkte joh, ik denk tussen alle bedrijven door, toch stiekem de hele dag aan je. Kus!
pi_41610110
Sugar, ik bedenk mij net dat mijn kloven sneller weer over waren toen ik stopte met de Bepanthen. Ik heb er toen eerst melk op gesmeerd en laten drogen en daarna een heel dun laagje calendulan. Zo werden mijn tepels minder week dan met de bepanthen.

Het advies van Owlet om drie uur een borst te geven vind ik ook een goeie!
pi_41610301
Het gaat niet zo goed als we dachten. We waren vanochtend bij het CB omdat er een restje navelstreng aangestipt moest worden. We hebben haar maar meteen laten wegen. Resultaat: 80 gram aangekomen in 2 weken. Niet bepaald genoeg dus. Vanmiddag de lactatiekundige van het CB bellen. Zelf had ik juist het idee dat het wel goed ging. Ze is actief en beweegt veel als ze wakker is. Ook hebben we veel natte luiers.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_41610535
Yppy, laat je niet meteen uit het veld slaan, ze is iig wel aangekomen en niet af gevallen. Bendenk je dat als je niet langs was geweest voor haar navel dat je ook niet had geweten dat ze watminder aan is gekomen. Het zou zo maar kunnen dat ze in de komende twee weken ineens veel meer aankomt (na regeldagen ofzo) en dan is het totaal over een maand wel weer 'goed'. Las een paar daagjes rustin. Lekker op bed en veel aanleggen, bij elke kik of handsabbel laten drinken.
Wat ook wil helpen is (zoals al eerder aangeraden) om nietelke keer van borst te wisselen maar per drie uur een borst aan te bieden. Dat helpt echt, weet ik uit ervaring!
en voor er echt kunstvoeding nodig is moet het een stuk slechter gaan hoor!
pi_41611153
YPPY, ik ga helemaal mee met Jelief. Als je het idee hebt dat ze actief is als ze wakker is en rustig als ze slaapt, goed plast-poept en drinkt en zichzelf goe dop temperatuur kan houden dan zou ik me niet te veel zorgen maken. Ze groeit en daar gaat het om! (Maar die lactatiekundige kan nooit kwaad natuurlijk!)

Ronja is trouwens na het afsluiten van het kraambed niet meer gewogen. Dat komt pas weer op de eerste afspraak op het CB, 25 september. Ze doet het verder goed en dat vind ik genoeg eigenlijk.
  vrijdag 8 september 2006 @ 11:04:54 #31
24188 Belana
kloon van belana
pi_41611299
Yppy, als je er steeds een goed gevoel bij had enze is nog aangekomen ook, dan gaat het ook goed toch? In combi met allert zijn en goeie plasluiers is er weinig aan de hand dan. Doorzetten hoor als het steeds zo goed ging/gaat!
stormy waters...
sailin'
  Licht Ontvlambaar vrijdag 8 september 2006 @ 11:10:39 #32
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_41611451
Yppy, hier een kindje dat op twee weken tijd ruim 100 gram was afgevallen... En gelukkig wilde ze op het consultatiebureau eerst kijken of het gewoon opgeschroefd kon worden met borstvoeding ipv meteen naar flesvoeding over te stappen. Dat is toen ook gelukt

Niet teveel zorgen maken
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  vrijdag 8 september 2006 @ 11:22:28 #33
108648 cattie
lieve moeder
pi_41611679
Yppy, als jij het goed vindt gaan, dan gaat het goed. En ze is niet afgevallen. Is ze misschien in de lengte erg gegroeid?

Mag ik even uithuilen?
Ik had me van te voren zo voorgenomen om me niet door anderen onzeker te laten maken, maar het is ze toch gelukt. Ive krijgt nog steeds 8 a 10 voedingen per dag. Veel, volgens mijn omgeving, volgens sommigen te veel. Mijn man maakt zich zorgen hoe het op het kdv moet, de mensen daar hebben volgens hem geen tijd om Ive 4 voedingen per dag te geven. Naar mijn mening moeten ze daar maar tijd voor maken, ik betaal er genoeg voor.
Ook krijgt Ive nog 2 nachtvoedingen. Verschillende mensen (ook het cb) hebben aangeraden om Ive 's avonds bij te voeden. Maar dat wil ik niet (ik wil graag dat Ive enkel bv krijgt totdat hij 6 mnd is) en is me sterk afgeraden door een vriendin van mij (zij geeft al 21 maanden bv en heeft zich heel goed ingelezen, ik vertrouw haar adviezen erg). Het gaat ten slotte erg goed met hem, hij komt prima aan (nu weer bijna 600 gram in 3 weken) en is een blije baby. Maar mijn moeder en schoonmoeder vragen zich af of ik wel voldoende melk heb dan wel of de melk wel genoeg voedingstoffen bevat, want zo vaak voeden kan niet goed zijn. Dus nu begin ik te twijfelen of mijn melk wel voldoende is. Argggggg. Ik blijf mezelf maar inprenten dat ik moet doen wat goed voelt en waar Ive zich goed op voelt, maar het is zo moeilijk.

En dan nog het tepeldrama. De spruw is nu zo goed als weg, maar op mijn rechtertepel heb ik nu een melkblaar en een zuigplek, Ive heeft gisternacht (het was donker, ik sliep nog half en lette niet goed op) verkeerd aangelegd... Auw! Niet leuk, hopelijk gaat het snel weer over.

Zo, dat moest ik even kwijt.
pi_41611830
YPPY, hier had ik hetzelfde bij de 4 weken controle op het CB. We kregen toen een nieuwe weegafspraak, 4 dagen later en toen woog Finn ineens 250 gram meer en was het dus wel OK (nog steeds niet heel veel maar wel voldoende gegroeid dus).
Niet wanhopen dus, zolang ze lekker alert is en voldoende plast zal het wel loslopen. Bovendien kan net wel/niet gevoed en net wel/niet een volle luier erg veel schelen.
pi_41611882
Cattie, even een knuffel voor jou. Vervelend dat jij er zelf niet zo'n problemen mee hebt, die 10-12 voedingen per dag, maar dat je omgeving het je zo lastig maakt. Een oplossing heb ik niet voor je, maar wil je wel even een hart onder de riem steken.
pi_41611926
Lieve cattie, mijn dochter is 9,5 maand en komt zeker nog 9 a 10 keer (ondanks dat ze een aardig boterhammetje weg eet). Dat Ive dat aantal keer komt is helemaal normaal. In je omgeving wordt ws. gedacht in termen van kv. en voeden op verzoek is helemaal onbekend.

Laat je nou niet onzeker maken, luister naar je vriendin, want die heeft wel volkomen gelijk plus tonnen ervaring! De beste stuurlui staan aan wal. Laat zij maar informatie opdoen op de juiste plekken. De voeding van jullie kind gaat alleen jou en je man aan. Kijk naar Ive en zie hoe goed hij het doet! Dat is je basis, je uitgangspunt en je doel!

YPPY, wegen is een momentopname. Ben benieuwd wat de LK zegt, ook sterkte voor jullie.
pi_41611936
Cattie niet teveel naar anderen luisteren. Merlijn is namelijk al 8 maanden en krijgt nog steeds 's nacht een paar voedingen en ook gedurende de dag zit hij nog op veel voedingen als hij bij mij is. Als ik er namelijk niet ben of Merlijn naar hert KDV is komt hij juist veel minder. Op het KDV nam hij genoegen met 2 voedingen en kwam hij om de vier uur. Iets wat hij thuis dus abosluut niet haalde. Je vriendin heedft groot gelijk door te zeggen dat je niet moet gaan bijvoeden, waarom zou je. Ik denk dat den mening van je moeder en schoonmoeder meer onwetendheid is. Niet iedereen is goed op de hoogte, zelfs het CB niet, van borstvoeding.

Ik denk dat Ive het juist het heel goed op jouw borstvoeding, ga maar lekker zo door.

Ik ben nu voor het restje spruw wat er bij mij nog zit aan het smeren met bosbessensap, het milieu zuur houden. De melkblaar goed in de gaten houden en warm maken als je ive laat drinken, kan hij hem misschien wegdrinken, kreeg ik als tip van de LK.
pi_41611950
A: Je hebt voldoende en voldoendevoedende melk want Ive groeit goed. Toch!? (600 in 3 weken is echt ruim voldoende!)

B: 'snachts wakker worden komt niet van te weinig voeden maar van zoveel voeden als hij nodig heeft (daar groeit ie zogoed van)

C: Ive komt zo vaak als nodig is voor hem, misschien is het wel niet zo'n grote drinker en drinkt hij steeds een beetje ipv een paar keer veel., ter vegelijking: Emma van 10 maanden komt soms ook nog 6 keer per 24 uur (waarvan 1 's nachts)

D: Je betaalt een kdv idd om voor je kind te zorgen, als dat betekent dat hij 4 keer een fles moet dan is dat zo. Al zal hij waarschijnlijk in de praktijk wat minder vaak een fles drinken dan dat hij bij jou drinkt.

E: JIJ bent zijn mama en JIJ voelt echt wel aan of hij genoeg krijgt, dat hoeven (schoon)mama's je niet te vertellen.

F: Laat ze lekker l*llen!
pi_41611988
Zo dat is vast wel een oppepper
pi_41612079
Bedankt! Jullie zijn lief.
Ik ga me zeker niet zo snel al gewonnen geven. Ze is alert en heeft veel luiers en ziet er goed uit. Het was alleen nogal een klap als je juist verwacht dat ze wel is aangekomen (ze kwam de laatste dagen van de kraamhulp juist goed aan). Ik ben nu een actieplan voor de komende week aan het opstellen. Als 'bewijsmateriaal' maak ik nu een lijstje met hoe vaak en hoe lang ze drinkt en hoeveel luiers ze produceert. Ook houd ik van mezelf bij hoeveel ik drink. Daar kan het misschien fout zijn gegaan. In de eerste week heb ik haar steeds aangelegd als ze huilde of wakker werd, de afgelopen week heeft ze ook veel bij gezeten en heeft hij haar getroost bij krampjes. Ik ga haar nu vaker aanleggen. Bij het cb kreeg ik juist de tip om elke 5 min. van borst te wisselen trouwens. Even afwachten wat ik vanmiddag te horen krijg.

Anna zou eigenlijk ook niet meer gewogen zijn owlet, alleen nu dan omdat we toch al moesten. We gaan nu volgende week weer, in de hoop dat het actieplan werkt.

Wat stom dat ze je zo onzeker maken cattie. Als Ive zo vaak komt, heeft hij het blijkbaar nodig? Dan kan het toch niet slecht zijn. Misschien onpraktisch soms, maar toch niet verkeerd. Anna wil soms al weer een kwartier na de vorige voeding, dat is dan maar zo. Ik probeer nu wel haar wat wakkerder te houden, zodat ze langer doordrinkt en dus voller zit na afloop. Ik weet niet of Ive ook in slaap valt?
Kun je niet bv afkolven en dat als bijvoeding geven? Maar van de andere kant: hij komt hartstikke goed aan, dan moet de melk wel goed zijn. Aankomen doen ze niet van lucht. Volhouden hoor, jij bent de moeder en jij weet het beste wat hij wil!
*OUD heilige*
  vrijdag 8 september 2006 @ 11:43:53 #41
108648 cattie
lieve moeder
pi_41612165
Dat zijn zeker oppeppers! Heel erg bedankt, ik zit hier met tranen in mijn ogen.
pi_41612233
Cattie, alles is al luid en duidelijk gezegd. Ik wil alleen maar toevoegen dat je goed bezig bent! Ive is gelukkig en groeit, jij voelt je blijkbaar niet ongelukkig bij deze manier en meer is er niet nodig!
pi_41612272
zijn 't er nou 8-10 of 10-12? ach cattie het maakt ook niet uit, maar balen is zulk gedoe wel. (schoon)moeders kunnen vaak erg onhandig uit de hoek komen, en zij komen meestal ook uit een tijd waarin dat nog echt heel vaak gezegd werd (over de hoeveelheid en kwaliteit van bv). komt me zeer bekend voor in ieder geval, zowel het vele voeden als de opmerkingen. en anna krijgt nog steeds bv (18 mnd nu). voor mij was het vaak aanleggen toch echt de enige manier om voldoende productie te krijgen/houden, dus ze kunnen nog meer zeggen, doen wat voor jou 't best voelt. en vanaf wanneer gaat ive naar 't kdv? bij piets 1e kdv hielden ze zich braaf aan de tijden thuis hoor. bij 't huidige kdv waar piet en anna naar toe gaan hanteren ze iets meer een eigen schema, maar dat is eigenlijk ook nooit een probleem geweest. wel ging anna pas vanaf 7 mnd naar 't kdv, dat maakt natuurlijk misschien wel verschil. daar begon ik met 3 voedingen mee te geven. sterkte met 't blaartje en zeg maar tegen je moeder en schoonmoeder dat ze zich er niet mee moeten bemoeien.

yppy, bah, dat is niet leuk zo'n tegenvaller in groei. maar laat je inderdaad niet teveel uit 't veld slaan, het hoeft zoals eerder genoemd echt niks te betekenen. zie 't als een waarschuwing: weer even wat vaker aanleggen is waarschijnlijk al genoeg.
  vrijdag 8 september 2006 @ 11:47:53 #44
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_41612282
Ik heb echt bewondering voor jullie doorzettingsvermogen hier dames!! Super!

En daarbij al die steun dmv tips, ik hoop hier binnenkort ook echt mee te kunnen posten.

Cattie, gewoon doen waar jij je goed bij voelt, probeer je niet op je kop te laten zitten. Maar ik begrijp het wel, ik denk dat ik me dat ook zo zou laten gebeuren en daar onzeker van zou worden.
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_41612302
Yppy, wat is de reden dat je elke vijf minuten van borst moet wisselen?
pi_41612643
Volgens de meetmevrouw daar zou ze dan actiever drinken. Ik heb het idee dat ze de eerste 10 minuten zeker goed doordrinkt en daarna gaat het meestal nog 5-10 minuten wat minder vlot. Misschien dat ik dan ga wisselen. Ook zou door vaker te wisselen de productie opgeschroefd worden volgens haar.
*OUD heilige*
  vrijdag 8 september 2006 @ 12:18:40 #47
108648 cattie
lieve moeder
pi_41613048
Bixister, de laatste weken is het meestal 8 a 10 voedingen, maar er wil ook nog wel eens een uitschieter naar 11 of 12 bij zitten. Misschien kan ik dus beter zeggen dat hij rond de 10 voedingen per dag krijgt. Ive heeft nog niet echt een vast aantal voedingen op een dag. Hij is 13 weken als hij naar het kdv gaat, dat is dus over 3,5 week.
Mijn moeder heeft trouwens nooit bv gegeven en mijn schoonmoeder is bij mijn man na 6 weken gestopt. Zo maar, dat had ze van te voren bedacht, en heeft haar 2e zoon geen bv gegeven. Niet echt ervaringsdeskundigen dus. Maar toch raken die opmerkingen me wel.
pi_41613050
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 12:02 schreef YPPY het volgende:
Volgens de meetmevrouw daar zou ze dan actiever drinken. Ik heb het idee dat ze de eerste 10 minuten zeker goed doordrinkt en daarna gaat het meestal nog 5-10 minuten wat minder vlot. Misschien dat ik dan ga wisselen. Ook zou door vaker te wisselen de productie opgeschroefd worden volgens haar.
Dat kan inderdaad, maar dan zou ik zelf wisselen op het moment dat ze rustiger gaat drinken. Niet precies na vijf minuten.
Meestal hebben ze met een minuut of tien inderdaad wel het grootste gedeelte gehad, je merkt dan dat ze (na het snelle drinken om de toeschietreflex te triggeren en het regelmatige drinken om hun buik vol te krijgen) onregelmatiger gaan drinken. Dat is dan meer zuigbehoefte en mamahonger dan echt hongerstillen dus dat zou dan het moment zijn om eventueel van borst te wisselen.
  vrijdag 8 september 2006 @ 12:49:54 #49
24188 Belana
kloon van belana
pi_41613803
cattie, zelfs met flesvoeding raden ze tegenwoordig het "op verzoek voeden" aan en Ezra eet soms ook wel 8/9 keer kleinere beetjes. ze stappen tegenwoordig zo af van al die schema's joh. en daar is bijna niemand nog aan gewend. Je doet het harstikke goed en Ive doet het goed, dus laat je niet gek maken!
stormy waters...
sailin'
pi_41616459
sugar hoe gaat 't vandaag?
  vrijdag 8 september 2006 @ 14:32:06 #51
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41616614
Yppy
Cattie
Dat ik geen advies heb, spreekt voor zich, he?

Owlet, dat van die 3 uur achter elkaar, he, als dat 's avonds is, is dat dan slim? Ik heb het idee dat ik 's avonds misschien wat minder melk heb en dat Storm daarom steds weer wil (echt voornamleijk tussen 19.00 en 01.00 u.). Kan dat, denken jullie? En is dan juits die 3 uur dezelfde borst slim?

Overdag gaat het nu best goed, vandaag en gisteren overdag ook.

edit: ha, bix! Ik zie nu jouw post pas. Het gaat dus wel. Heb het wel echt emotioneel heeeeeeeeel wankel, zogezegd. Dat nieuwe jongetje, dat me soms pijn doet en zo vaak iets van me vraagt, soms ten koste van dat meisje, dat ik al zo goed ken en waarvan ik zoveel hou.
  vrijdag 8 september 2006 @ 14:53:36 #52
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_41617249
Sugar, ik dacht dat jij nog lekker loom op het kraambed lag, maar je bent al fanatiek aan het posten. Maar niet helemaal uit vrije wil lees ik. Gadverpielekus, da's niet fijn al die klachten. Ik vind het daarom extra knap dat je toch doorzet. Je was ookal erg vastberaden tijdens de zwangerschap en dat is heel belangrijk. Ik vind je een dapper mens en hoop dat je snel kunt genieten van de bv ipv pijn lijden. Ik kan je verder niet helpen helaas, alles wat ik dacht (bijv. spruw en lact.desk.) is al ter sprake gebracht.

Yppy en Cattie, ook hier haak ik aan bij de rest. Laat ze maar lullen. Ookal is dat zo moeilijk. Zeker bij je eerste kindje.
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_41617470
Net de lactatiekundige gebeld. Zij adviseerde juist 's avonds extra aan te leggen, omdat ze dan vaak meer willen drinken. Ze vond 10 minuten drinken en dan wisselen verstandiger. Ze was wel verbaasd dat de weegschaal maar 80 gram gegroeid aangaf, terwijl het verder positief klonk.
*OUD heilige*
pi_41617521
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 14:32 schreef Sugar het volgende:
Owlet, dat van die 3 uur achter elkaar, he, als dat 's avonds is, is dat dan slim? Ik heb het idee dat ik 's avonds misschien wat minder melk heb en dat Storm daarom steds weer wil (echt voornamleijk tussen 19.00 en 01.00 u.). Kan dat, denken jullie? En is dan juits die 3 uur dezelfde borst slim?
Waarschijnlijk ligt het niet aan jouw productie, maar is hij aan het clusteren.
Clusteren is wat ze vroeger zo liefdevol het huiluurtje noemden. Het is een manier voor kindjes om vol te tanken voor de nacht en vooral om de indrukken van de dag te verwerken.
Heb je het idee dat hij dan onrustiger drinkt? (wegtrekken, spugen, boeren, hikken, "krampen")?
In dat geval kan het juist zo zijn dat hij wat veel binnenkrijgt door het vele drinken en daar onrustig van wordt en díe onrust dan weer weg wil drinken. Beetje een cirkeltje dus.
Borsten zijn nooit leeg, dus bij het blokvoeden (drie uur per borst) hoef je niet bang te zijn dat hij niets binnen krijgt, hij krijgt echter wel melk van een iets andere samenstelling binnen en soms kunnen ze het daar nét even langer op doen.
Maar dat is iets wat jullie samen uit moeten proberen vrees ik.

Maak je in ieder geval geen zorgen over dat vele drinken 'savonds. Dat is heel normaal en, hoewel soms wat lastig, iets waar je voor je eigen rust maar het beste aan toe kan geven.
Trouwens, maak je sowieso maar geen zorgen, volgens mij doen jullie het hartstikke goed!
pi_41622067
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 15:02 schreef owlet het volgende:

[Maar dat is iets wat jullie samen uit moeten proberen vrees ik.
En dan denk je dat je eindelijk een beetje begrijpt wat de bedoeling is, en dan bedenkt kindlief weer iets nieuws
pi_41628967
Yppy, ik hoorde ooit van iemand dat de vrouwen in mijn familie helemaal geen bv kunnen geven
  vrijdag 8 september 2006 @ 22:11:28 #57
593 sjak
Juffie Bloem
pi_41631180
Yppy, ik had hier een paar weken terug ook even dat Jetske helemaal niet gegroeid was, aangezien ze ook niet was afgevallen was het geen probleem volgens het CB. Ik moest haar wel die week daarna weer laten wegen. Toen was ze ruim 200 gram aangekomen. Ik had zelf het idee dat ze die week dat ze in gewicht niet was aangekomen ze in lengte gegroeid was. Ik maak me nu niet zo heel druk meer om die cijfers, als ze maar tevreden blijft en blijft plassen.
Lekker douchen!
pi_41636392
Sugar, bij Luuke was ik op een bepaald moment alleen nog maar aan het voeden. Echtwaar, er zat soms maar een uurtje tussen twee voedingen. Toen kreeg ik van het CB het advies echt alleen maar om de drie uur te voeden. Zodat, wanneer ze dronk, ze ook zeker voldoende had, en genoeg kracht om goed te drinken. Ik vond het heel erg moeilijk, maar toen het lukte heeft het ook wel echt geholpen. Succes!

(het was zegmaar een vicueuse (?) cirkel geworden. Te weinig kracht om wakker te blijven tijdens het drinken, niet voldoende melk voor een hele voeding enz.)
Geluk zit in een klein Wolkje
Wil degene die vroeg om een witte kerst ook even vragen naar een mooie zomer?
  zaterdag 9 september 2006 @ 07:10:38 #59
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41641112
Lishe, dat advies druist wel in tegen wat er juist steeds door de lactatiekundige en andere "experts" gezegd wordt. Ik hou dus nu nog maar even het volledig op verzoek voeden aan. Nu gaat het ook echt beter! Veeeeeeeeeel minder pijn, Storm komt om de 2 uur ongeveer (overdag en 's nachts) en het huilen tussendoor is ook op te lossen met wiegen, een pink in zijn mondje, lopen en de draagdoek. Echt, heel fijn is dat!
pi_41641388
Fijn dat het beter gaat Sugar ! Ik vind je verhaal toch ook wel als spruw klinken, goed in de gaten houden ! Myrthe lag ook altijd de hele avond te drinken, half uurtje er tussen of kwartiertje en dan kwam ze weer. Maar misschien helpt het om de avonden echt voor Storm te laten zijn, Maria slaapt dan toch dus je hoeft je niet schuldig te voelen, en dan kan Storm even lekker mama-tanken. Of het dan om het drinken gaat of om het knuffelen of allebei maakt dan toch niet uit ? Gewoon lekker vroeg je bedje in, boekje erbij, Storm erbij, lekker even een rustig avondje. En denk ook aan jezelf
  zaterdag 9 september 2006 @ 09:22:14 #61
105888 renzell
pi_41641561
Fijn Sugar! Fijn dat je je er al iets beter over voelt nu.
pi_41641863
Sugare dat klinkt goed!
pi_41643420
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 07:10 schreef Sugar het volgende:
Echt, heel fijn is dat!
Mooi zo
  zaterdag 9 september 2006 @ 11:38:32 #64
88633 LittleWoodstock
Part of the Peanuts
pi_41643445
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 07:10 schreef Sugar het volgende:
Lishe, dat advies druist wel in tegen wat er juist steeds door de lactatiekundige en andere "experts" gezegd wordt. Ik hou dus nu nog maar even het volledig op verzoek voeden aan. Nu gaat het ook echt beter! Veeeeeeeeeel minder pijn, Storm komt om de 2 uur ongeveer (overdag en 's nachts) en het huilen tussendoor is ook op te lossen met wiegen, een pink in zijn mondje, lopen en de draagdoek. Echt, heel fijn is dat!
Hè wat fijn Sugar! Dat geeft denk ik een heel prettig gevoel en kun je met steeds meer vertrouwen uitkijken naar het vanzelf ontstaan van een ''aandacht-balans en ritme'' tussen Storm en Maria.
Houden zo!

Je kunt beter spijt hebben van de dingen die je wél gedaan hebt dan van de dingen die je niet gedaan hebt...
  zaterdag 9 september 2006 @ 18:36:51 #65
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41653159
LW

Nog even een vraag: Storm drinkt nu om de twee uur ongeveer en dan beide borsten, maar allebei maar kort (8 minuten ongeveer). Dan valt ie in slaap, is niet meer tot echt actief drinken te prikkelen. Is dat "te" kort?
  zaterdag 9 september 2006 @ 18:56:40 #66
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_41653791
Ik denk niet dat het te kort is hoor Sugar. Iris dronk (en drinkt nog steeds) tussen de 10 en 15 minuten totaal. En dan is het meestal meer in de richting van de 10 minnuten dan de 15
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
pi_41658119
Nee hoor Sugar, dat is heel normaal.
Sterker nog, de meeste kinderen hebben binnen die tijd wel hun buikje vol gedronken, het langere drinken is meestal alleen maar "voor de leuk".
Ronja drinkt ook vaak maar een minuut of tien, hooguit. En dan vaak nog maar een borst.
Storm doet het uitstekend zo te horen!
pi_41658595
Dat klinkt goed Sugar! Fijn dat je er weer wat vertrouwen begint te krijgen.
pi_41664783
Sugar..drinkt hij dan 2x 8 minuten actief? Dat is hardstikke goed hoor!
Never argue with an idiot, they drag you down to their level... and then beat you with experience!
  zondag 10 september 2006 @ 12:44:37 #70
108648 cattie
lieve moeder
pi_41671567
Ik heb gisteren voor het eerst in het openbaar gevoed. Op het terrasje van een strandtent in Zandvoort. En dat ging hartstikke goed! Ik vond het wel een beetje eng, maar met behulp van een dekentje (ook tegen de wind) ging het heel discreet.
pi_41678933
Fijn Cattie!

Ik merk dat ik het voeden in het openbaar toch moeilijker vind dan ik had gedacht.
Komt vooral denk ik door mijn flinke G-cup op dit moment (ik vrees de dag dat ze na de borstvoeding slapper worden, dan kan ik ze oprollen waarschijnlijk ). Het is toch wat lastig om je kind discreet aan te leggen als je de borst zelf ook goed moet ondersteunen en ergens heb ik best wel een tijdens mijn puberteit ingebakken schroom om zo maar mijn hele borst te voorschijn te halen Maar als ze honger heeft heeft ze honger en ergens was het ook wel weer heel leuk om binnen een halve minuut Ronja tevreden aan de borst in een restaurant te hebben terwijl naast me een moeder met een evenoud en even hard blèrend kind zat te worstelen met schepjes melk en thermosflessen
  zondag 10 september 2006 @ 17:08:57 #72
108648 cattie
lieve moeder
pi_41679574
Ik kan me voorstellen dat het met een G cup wat lastiger is! Ik vind mijn borsten al groot (D cup, ik heb normaal B).
Ik heb trouwens die ingebakken schroom ook. Jaren geleden ben ik een keer topless op het strand gaan liggen (want dat is stoer ) en ik heb de hele tijd gedacht: oh mijn god, mensen kunnen mijn borsten zien! Dat was dus niet heel ontspannen. Met voeden in het openbaar heb ik gelukkig minder problemen (met dank aan het dekentje).
pi_41680375
Goed, cattie! En ik vind het ook wel dapper hoor.
Hoewel ik vind dat ik het gewoon zou moeten durven, heb ik ook nog geen enkele keer in het openbaar gevoed tot nu toe. Vandaag zouden we met schoonfamilie ergens op een terras gaan lunchen en wilde ik dus een flesje meenemen om het openbaar voeden te vermijden (was ook wel heel openbaar, midden in het dorp en tijdens de oldtimerdag, dus superdruk), maar we waren dus dat flesje vergeten (tepelhoedje zat toevallig gelukkig wel in de luiertas). Het was bijna alsof Finn het doorhad, hij had om 10 uur voor het laatst bij me gedronken (tegen zijn gewoonte in maar 1 borst ipv 2) en kwam pas om 3 uur toen we weer bij schoonmoeders thuis waren weer voor een voeding. Ik was wel een beetje opgelucht eerlijk gezegd.
  zondag 10 september 2006 @ 20:33:39 #74
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41686151
Heeft er iemand nog leuke linkjes van fijne én mooie voedingsbeha's? Thanks!
pi_41686907
quote:
Op zondag 10 september 2006 20:33 schreef Sugar het volgende:
Heeft er iemand nog leuke linkjes van fijne én mooie voedingsbeha's? Thanks!
Hier misschien? http://www.borstvoedingswinkel.nl/
  Jubileum moderator zondag 10 september 2006 @ 21:26:57 #76
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_41688168
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_41692065

Die vrouwen promoten dus voedingsbh's... terwijl ze zwanger zijn. Waar heb je een voedingsbh voor nodig als je zwanger bent..?
pi_41700564
Nou ja, Paradijsvogeltje een voedingsbeha zit vaak hetzelfde als een zwangerschapsbeha, heeft alleen een flapje. Scheelt in de aanschaf. Trouwens, als ik zwanger ben van de tweede hoop ik nog steeds BV te geven zal ik ze ook aan hebben. Ik draag trouwens nog steeds zelden beha's, mijn borsten zijn ook niet echt groot. Was vandaag toch wel weer een beetje jaloers op die grote mooie bruine tepels die sommige vrouwen hebben. Kom ik aan met mijn kleine blanke tepels. Ach ja als er maar voeding uitkomt he.
pi_41701101
En je eerste voedingsbh koop je in principe als je nog zwanger bent. Dus zo gek is het niet. Ik heb er van de week toevallig 1 gekocht. Eentje die iig heel lekker zit. Vorige zwangerschap had ik er 1 van de Hema maar dat vond ik helemaal niks eigenlijk.
pi_41701148
Er staat gewoon heel duidelijk op de homepagina dat ze zowel zwangerschapsbeha's als voedingsbeha's verkopen, dus het is meer een kwestie van goed lezen dan

Ik zweer bij Anita beha's, maar die zijn niet mooi, alleen fijn.
  maandag 11 september 2006 @ 12:17:23 #81
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41702546
Dank voor de link, Lois! Zijn wel een paar leuke bij!

Ik heb zojuist (na een ommetje) zo'n pijn aan mijn linkerborst gekregen (zijkant, buitenkant)! Auw, auw, auw. Voelde ook heel vol (Storm had wel links het toetje gekregen, dus wel een uur geleden nog gedronken aan die borst). Ik besloot maar even te kolven: echt bijna 40 cc uit die borst! Is dat goed of niet, zo tussen 2 voedingen in?

De pijn blijft alleen wel. Ik zie geen rode plek en het is ook niet echt hard nu. Het voelt als een blauwe plek, maar doet ook pijn zonder aanraking. Iemand die weet wat het kan zijn en wat ik dus moet doen eraan?

En nog een vraag (ja, ja): is het slim om nu ook meteen rechts te kolven, of heb ik dan niet genoeg voor Storm als ie over een uurtje weer komt?

Bedankt!
pi_41702830
Zo he Sugar, wat een opbrengst!
Ik zou zelf niet die rechterkant kolven. Storm drinkt goed dus voor je productie hoef je het niet te doen en als je al zo veel er uit kolft én hij komt zo veel aan dan zou ik niet de productie verder opschroeven.
Gewoon straks weer rechts aanleggen.

Wat die pijn kan zijn weet ik niet, heb je de kliertjes gemasseerd misschien?
pi_41703602
Je linkerborst is weer volop aanhet produceren gegaan omdat Storm daar toch aan heeft gedronken, borsten lopen weer ramvol waardoor je klieren weer op spanning komen te staan en dus pijn doen. Bij mij zijn ook altijd de buitenkanten pijnlijk als ze (te) vol zijn.
Dat gevoel van die blauwe plek is een soort van 'napijn'

Succes!!
Never argue with an idiot, they drag you down to their level... and then beat you with experience!
  maandag 11 september 2006 @ 13:22:15 #84
593 sjak
Juffie Bloem
pi_41704120
quote:
Op maandag 11 september 2006 11:23 schreef snoopy het volgende:
En je eerste voedingsbh koop je in principe als je nog zwanger bent. Dus zo gek is het niet. Ik heb er van de week toevallig 1 gekocht. Eentje die iig heel lekker zit. Vorige zwangerschap had ik er 1 van de Hema maar dat vond ik helemaal niks eigenlijk.
Ik heb de BH's van Noppies gekocht, die zitten heerlijk maar helaas zit er elastine in en daar blijk ik niet zo heel goed tegen te kunnen. Ik draag ze wel maar de jeuk is af en toe vreselijk. Iemand nog tips wat goede voedings BH's zijn. (en nee, die site van lois liever niet, die zijn mooi maar wat zijn ze duur zeg!)
Lekker douchen!
  maandag 11 september 2006 @ 13:23:32 #85
24188 Belana
kloon van belana
pi_41704152
ik vond die van de hema dus prima sjak en niet duur
stormy waters...
sailin'
pi_41704536
Ik heb er dus ook 1 van Noppies. Maar aangezien ik ook al een zwangerschapsbh van Noppies had ga ik er maar vanuit dat ik er geen last van krijg.
Ik vond die site van Lois ook wel erg duur
  maandag 11 september 2006 @ 13:55:25 #87
108648 cattie
lieve moeder
pi_41705050
Ik heb deze voedingstop van de borstvoedingswinkel, alleen dan in het grijs met een rood randje:

Die zit heel fijn, is als hempje onder iets te dragen als het koud is en nu heb ik alleen dit topje aan omdat het warm is.
  maandag 11 september 2006 @ 13:56:35 #88
108648 cattie
lieve moeder
pi_41705079
Die nep lach draag ik er trouwens niet bij!
  maandag 11 september 2006 @ 14:05:07 #89
593 sjak
Juffie Bloem
pi_41705285
Die lijken me ook wel handig die shirtjes. Nu trek ik gewoon mijn shirt naar beneden, gaat ook wel goed hoor . Toch maar eens even naar de Hema toe deze week, de laatste keer dat ik daar was kon ik geen voedingsBH's vinden.
Lekker douchen!
  maandag 11 september 2006 @ 14:15:58 #90
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_41705612
Ik zweer bij de bh's van Anita. Heb de vorige keer die van de hema gehad en die waren gewoon niet stevig genoeg. Die van Anita zijn véél steviger (en duurder, dat wel helaas)
  maandag 11 september 2006 @ 14:16:02 #91
24188 Belana
kloon van belana
pi_41705615
ik heb nog 2 van die shirtjes, maar ik vind ze vrij krap. maat M. als er iemand interesse heeft.
stormy waters...
sailin'
  maandag 11 september 2006 @ 14:18:05 #92
108648 cattie
lieve moeder
pi_41705669
Oeh Belana, daar heb ik wel interesse in. Welke kleur? (Ze zijn idd wel een beetje krap.)
  maandag 11 september 2006 @ 14:26:36 #93
24188 Belana
kloon van belana
pi_41705904
zwart en beige, ze zijn wel gedragen en gewassen hoor, maar je mag ze hebben als je wilt, tegen verzendkosten
mail me maar, staat in profiel.

[ Bericht 11% gewijzigd door Belana op 11-09-2006 14:47:53 ]
stormy waters...
sailin'
  maandag 11 september 2006 @ 14:53:46 #94
108648 cattie
lieve moeder
pi_41706854
Maakt niet uit, ik wil ze graag hebben. Ik mail je even!
  maandag 11 september 2006 @ 15:26:32 #95
593 sjak
Juffie Bloem
pi_41707884
belana, je kunt ze ook nog gratis verzenden, nog beter toch
Vraag en aanbod kinderspullen deel 12
Lekker douchen!
  maandag 11 september 2006 @ 15:34:20 #96
24188 Belana
kloon van belana
pi_41708125
ik ben het nu aan het regelen! thanks sjak!
stormy waters...
sailin'
pi_41709245
Ik heb beha's van triumpf, de v&d en nog een ander merk. Die zitten eigenlijk allemaal wel goed, ook al tijdens de zwangerschap gekocht. Voor kleding moet ik nog eens gaan winkelen.

Voeden het openbaar heb ik nog niet gedaan, vond het al moeilijk met m'n broertje ernaast. Gelukkig ben ik de afgelopen jaren verschillende keren in sauna's geweest, daardoor zie ik er minder tegenop.

Anna was vanmiddag 90 gram aangekomen. In een halve week tijd. Dat geeft goede moed.
*OUD heilige*
pi_41711435
Zie je nou wel Yppy, die Anna doet het hartstikke goed!

Ik heb een voedingsbeha van de borstvoedingswinkel, een tweede moet binnen een paar dagen aankomen. Verder dus nog steeds normale beha's. grrr... Ik heb een lastige maat (75 G) waardoor ik nog niets passends heb kunnen vinden. Degene die ik nu heb heb ik ook smaller moeten maken, maar tot nu toe zit hij lekker dus als hij dat na nog een keer wassen nog steeds doet bestel ik er nog een of twee van dit type. En ondertussen kijk ik verlangend uit naar het moment dat ik weer mijn oude cupmaat terug heb...

Ik moet wel altijd lachen (als een boer met kiespijn weliswaar) als er weer iemand de duffe opmerking maakt "goh, met grote borsten kan je zeker perfect BV geven". Ik durf er iets op te verwedden dat het met een wat kleinere boezem een stuk makkelijker zou gaan!
  maandag 11 september 2006 @ 17:28:38 #99
24188 Belana
kloon van belana
pi_41711802
owlet, ik kan eens aan mijn schoonzusje vragen, die heeft ook een grote maat namelijk en ze heeft erg prettige bv bh's.
stormy waters...
sailin'
pi_41712386
quote:
Op maandag 11 september 2006 17:28 schreef Belana het volgende:
owlet, ik kan eens aan mijn schoonzusje vragen, die heeft ook een grote maat namelijk en ze heeft erg prettige bv bh's.
graag!
  maandag 11 september 2006 @ 17:55:04 #101
24188 Belana
kloon van belana
pi_41712550
ik laat het je ff weten zodra ik wat gehoord heb
stormy waters...
sailin'
  maandag 11 september 2006 @ 18:16:29 #102
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41713235
Ik heb borstontsteking. Koorts, overal pijn en vooral in borst (maar ook koppijn en in hele lijf). Lactatiekundige gebeld en vlos, daarna huisarts voor een kuur.
Het lukt gelukkig goed om Storm met zijn kin richting plek aan te leggen. Verder hou ik het heel warm, lig ik steeds in bed en probeer ik er zo zo snel mogelijk vanaf te zijn. Witte kool van buuf gekregen, dus wie weet werkt dat allemaal snel.
De paracetamol die ik nam helpt nu gelukkig wél, dus de koppijn neemt eindelijk af.

En we hebben Maria snel naar een oma gestuurd, die kan daar logeren, zodat ik echt niks meer hoef dan Storm aanleggen en masseren, warmen en slapen. Wel heel fijn dat dat kon.
  maandag 11 september 2006 @ 18:54:48 #103
11682 Moonah
Jolie femme
pi_41714498
Zie je naam als laatste poster staan Sugar, heb de rest vh topic niet gelezen.

Wat kut voor je.
Sterkte!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_41714784
He get Sugar, dat is natuurlijk niet de bedoeling!
Wat hier heel goed heeft geholpen bij een beginnende BO was een kwarkcompres. Kwark in een hydrofielluier vouwen (één laagje stof tussen de kwark en de borst), op de plek leggen en laten liggen tot het ingedroogd is. Het werkt heel verzachtend voor de pijn en gaat de ontsteking tegen.
Lekker in bed liggen en uitzieken!
pi_41715486
Getver Sugar, nou dat weer
Gelukkig kon Maria naar oma en ik hoop echt dat het snel weer over gaat
pi_41716755
He bah, Sugar, wat een ellende. Hopelijk helpen de maatregelen en knap je snel weer wat op.
pi_41717000
YPPY, wat ontzettend fijn!

Sugar, ik hoop dat je snel opknapt! Een BO is zo ontzettend naar! Sterkte
pi_41719129
Wat vervelend Sugar, sterkte en hopelijk is het snel over!
Als de koorts lang aanhoudt (langer dan een dag) even je huisarts bellen, misschien wil die je zien (al was het maar om zeker te weten dat je een bo hebt en niet iets als kraamvrouwenkoorts of achtergebleven placenta; was de mijne toen bang voor). Beterschap!
pi_41719331
he bah, je treft 't niet sugar. sterkte en snelle beterschap gewenst!
  maandag 11 september 2006 @ 21:14:25 #110
593 sjak
Juffie Bloem
pi_41719396
Oh, sugar, wat naar!
Lekker douchen!
  Jubileum moderator maandag 11 september 2006 @ 21:17:12 #111
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_41719500
Verdorie Sugar wat naar.
Fijn dat Maria even alle aandacht van oma kan krijgen zodat jij in alle rust kunt herstellen. Beterschap
Eva ♥ en Iris ♥
  maandag 11 september 2006 @ 21:42:54 #112
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_41720730
he verdorie, wat vervelend Sugar..

Yppy, wat goed dan Anna zo lekker in aangekomen!
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  maandag 11 september 2006 @ 22:18:38 #113
24188 Belana
kloon van belana
pi_41721892
he bah sugar, dan voel je je echt beroerd! beterschap!
stormy waters...
sailin'
pi_41724813
Hoe werkt zo'n shirtje?
  dinsdag 12 september 2006 @ 08:01:29 #115
108648 cattie
lieve moeder
pi_41728217
Heel veel beterschap Sugar!
  dinsdag 12 september 2006 @ 09:08:05 #116
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41728978
Dankjulliewel allemaal.

Nog los van de borstontsteking, wilde Storm vannacht nauwelijks slapen (echt nauwelijks) en kwam ie heel vaak. Regeldagen? Ik denk het. Maar hij ligt na een voeding echt te kreunen en "gnorken", is heel erg bezig vaak. Handjes bij mondje, scheten laten, veel poepen. We weten steeds niet of het nou krampjes zijn of honger, gewoon wakker zijn nog of weer iets anders. Maar het heeft ons wel een slapeloze nacht opgeleverd.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 12 september 2006 @ 09:10:21 #117
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_41729018
quote:
Op maandag 11 september 2006 23:48 schreef heaven7 het volgende:
Hoe werkt zo'n shirtje?
Volgens mij ongeveer hetzelfde als een voedingsbh. Dat je bovenaan bij het bandje de voorkant los kunt klikken en naar beneden slaan.
pi_41729066
Oke, dankje Vond het een gek gezicht omdat ze dat kind er zo voorhoudt alsof er een gat zit op de plek van de tepel ofzo
pi_41729196
quote:
Op maandag 11 september 2006 17:18 schreef owlet het volgende:

Ik moet wel altijd lachen (als een boer met kiespijn weliswaar) als er weer iemand de duffe opmerking maakt "goh, met grote borsten kan je zeker perfect BV geven". Ik durf er iets op te verwedden dat het met een wat kleinere boezem een stuk makkelijker zou gaan!
Herkenbaar... grote boezems zijn NIET makkelijk met borstvoeding geven... oh ja, mijn verloskundige had ook nog zo'n duffe opmerking, volgens haar konden grotere borsten meer melk opslaan... ik dacht dat dat een bakerpraatje was?
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 09:12 schreef heaven7 het volgende:
Oke, dankje Vond het een gek gezicht omdat ze dat kind er zo voorhoudt alsof er een gat zit op de plek van de tepel ofzo
Da's vast iemand die geen borstvoeding geeft ..
pi_41729868
He Sugar wat balen joh Veel rusten, en goed in de gaten houden he ! Het moet echt snel weer beter gaan, anders weer even contact opnemen met de huisarts. Fijn dat Maria even naar Oma kon, hoef je je daar in ieder geval geen zorgen over te maken.
pi_41729968
Weer een voorbeeldje van hoe makkelijk ik dingen lees en de rest vergeet en alleen maar op iets bepaalds reageer...heb Sugar's berichtj helemaal gemist.
Heel veel sterkte...borstontstekingen zijn écht niet leuk ... en alle goede adviezen in acht nemen he! Jammer zeg...
pi_41730357
Kan het zijn dat je een te grote productie hebt Sugar? meer info

Suzanna, grotere borsten kunnen meer melkklierweefsel hebben dan kleinere borsten, maar grote borsten kunnen ook komen door meer vetweefsel en dan zegt de grootte dus niets over de productie.
  dinsdag 12 september 2006 @ 10:45:16 #123
24188 Belana
kloon van belana
pi_41730789
Owlet, het merk BH is "Emma-Jane" , die gaan tot cup K zelfs. hoop dat je er wat aan hebt. mijn schoonzusje heeft een model met ritsjes en dat raadde ze wel af, is een beetje onhandig. ze hebben ook nog andere modellen.

[ Bericht 74% gewijzigd door Belana op 12-09-2006 10:52:19 ]
stormy waters...
sailin'
pi_41731024
Sugar's verhaal klinkt heel herkenbaar.
Het tovermiddel hier was om één keer beide borsten leeg te kolven zodat die reservemelk weg is en de borst alleen nog maar op vraag van het kind produceert.
Daarna ging het al een stuk beter. Verder laat ik als Ronja zich erg verslikt na de toeschietrelfex eerst een boel weg lopen in een doek tot het niet meer er uit spuit.
Blokvoeden is echt een aanrader bij een te grote productie, als ik dat niet zou doen gaat ze gegarandeerd spugen omdat er gewoon te veel naar binnen komt.

Verder heb ik het idee dat ze het steeds beter kan handelen, en misschien ook wel dat mijn borsten zich eindelijk wat socialer gaan gedragen want ze spuugt steeds minder en kan steeds langer en rustiger drinken.

Voordeel vind ik trouwens wel dat ze echt na vijf minuten volgetankt was/is. Dat weegt niet op tegen de krampjes, het hikken en het spugen natuurlijk, maar het is wel lekker snel

Oh, en Sugar, wat hier toch echt heel goed helpt, maar wat nu voor Storm nog niet aan te raden is, is een speentje voor de momenten dat ze geen honger meer kan hebben maar wel zuigbehoefte heeft vanwege de krampjes. Soms zit ze al zó vol dat er echt geen melk meer bij zou passen zonder dat ze gaat spugen en op die momenten geeft ik haar toch maar (zeer tegen mijn principes in ) een speentje.
pi_41731105
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 10:45 schreef Belana het volgende:
Owlet, het merk BH is "Emma-Jane" , die gaan tot cup K zelfs. hoop dat je er wat aan hebt. mijn schoonzusje heeft een model met ritsjes en dat raadde ze wel af, is een beetje onhandig. ze hebben ook nog andere modellen.
Dank je!
  dinsdag 12 september 2006 @ 13:11:26 #126
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41734277
Ik denk niet dat ik een te grote productie heb. Heb me er nog niet in verdiept, maar Storm geeft niet echt veel terug en verslikt zich niet vaak. Ik denk niet dat dat het is.

Een speen proberen we wel gewoon vanaf dag 1, ik ben er niet bang voor. Hij wil er alleen geen één, welk model we ook proberen. Hij gaat geen enkele keer uit zichzelf slapen, dat vind ik tot nu toe echt hopeloos. Eerder deed ie dat wel, maar de laatste dagen moeten we er alles aan doen en zelfs dan slaapt ie eigenlijk niet echt eventjes. Ik vind het een hel op dit moment, maar dat klinkt vast te negatief.
pi_41734408
Dag 10 is een beruchte (en eerste) regeldag Sugar. Als het goed is, is dat vandaag?

Probeer er maar (ik weet dat het moeilijk is) aan toe te geven. Des te eerder is dat over.

Sterkte
  dinsdag 12 september 2006 @ 13:18:47 #128
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41734472
Ja, die regeldag had ik ontdekt. Maar heeft dat weerslag op slapen, huilen, darmen?
pi_41734520
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 13:18 schreef Sugar het volgende:
Ja, die regeldag had ik ontdekt. Maar heeft dat weerslag op slapen, huilen, darmen?
Kan. Hij moet ineens een hoop meer verwerken, is ook vaker wakker en daardoor meer geprikkeld.
  dinsdag 12 september 2006 @ 13:30:45 #130
593 sjak
Juffie Bloem
pi_41734759
Sjoeg, wat moeilijk zeg
Helpt muziek niet bij hem? Wij hebben op aanraden van Belana en Lois een hele mooie mobiel gekocht met klassieke muziek, Jetske valt daar heerlijk bij in slaap. Hier trouwens ook een speentje vanaf het begin hoor, ze had/heeft zo'n zuigbehoefte en ik ben niet zo van het constant aanleggen.
Lekker douchen!
  dinsdag 12 september 2006 @ 14:09:37 #131
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41735687
Muziek hebben we nog niet heel erg geprobeerd, behalve dan de gewone muziekdoosjes. Die helpen niet.
De speen is dus helaas geen succes, was dat maar zo.

Wel goed om te weten dat dit gedrag wel helemaal bij een regeldag hoort. Dat geeft hoop, dan gaat het snel over misschien. Nu is om de 3 kwartier aanleggen namelijk wel echt bluh, zeker omdat het nooit leidt tot slaap bij hem. Hij blijft wakker, en vooral: de hele dag en nacht huilen.
  dinsdag 12 september 2006 @ 14:23:34 #132
105888 renzell
pi_41736080
Lieverd toch, wat moet je ervoor knokken zeg. Hou vol, ik denk aan je.
pi_41736257
Sugar zou er dan niet iets heel anders aan de hand zijn? Iets wat niks of weinig met de borstvoeding te maken heeft? Ik denk aan kiss en dat soort dingen...
tis maar een plots idee, iig heel veel sterkte gewenst.
pi_41737102
Jelief, ik vind dat niet zo heel raar idee inderdaad.
Dit soort dingen hoeven natuurlijk lang niet altijd BV gerelateerd zijn.
  dinsdag 12 september 2006 @ 15:10:09 #135
105888 renzell
pi_41737206
Hoe lang is Storm al zo veel aan het huilen? Niet de hele tijd toch?
  dinsdag 12 september 2006 @ 16:07:54 #136
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41738821
Nee, niet de hele tijd. Vanaf gisteren is het echt zo erg, dus ik denk wel eerder aan regeldagen, hoor. Dus het is feitelijk ook te overzien, maar niet als ie weer middenin een huil-krijs-moment zit, zeg maar.

Dankjulliewel voor al het meedenken, ik voel me er heel gesteund door, dus dat is super!
pi_41739310
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 14:09 schreef Sugar het volgende:
Muziek hebben we nog niet heel erg geprobeerd, behalve dan de gewone muziekdoosjes. Die helpen niet.
De speen is dus helaas geen succes, was dat maar zo.

Wel goed om te weten dat dit gedrag wel helemaal bij een regeldag hoort. Dat geeft hoop, dan gaat het snel over misschien. Nu is om de 3 kwartier aanleggen namelijk wel echt bluh, zeker omdat het nooit leidt tot slaap bij hem. Hij blijft wakker, en vooral: de hele dag en nacht huilen.
Sjoeg, wij hebben het met onze zoon niet gedaan omdat ik het niet aankon hem te laten schreeuwen toen hij nog zo klein was, maar volgens onze cb-arts kwam uit een groot onderzoek bij het Wilhelmina kinderziekenhuis dat onrustige babies/huilbabies wel degelijk baat hebben bij regelmaat en duidelijkheid- in concreto dat je ze, als ze duidelijk moe worden (wegkijken, gaan huilen) in bed moet leggen zodat ze leren zelf in slaap te vallen. Volgens haar duurt het een dag of 3 voordat de meeste babies dat doorhebben.
Dat gezegd hebbende, wij hebben dat met onze wakkere, onrustige zoon later (met ongeveer 6 maand) wel geprobeerd en na 3 dagen huilde hij nog steeds even veel (2 uur is zijn record, tot brakens toe). Maar misschien waren we toen te laat met proberen. Achteraf denk ik dat wij het verkeerd aangepakt hebben (hij sliep voornamelijk in de draagdoek in die tijd)

In ieder geval leek het bij de buurvrouw wel te werken, haar zoontje zat inderdaad na ongeveer een week in een duidelijk wakker worden/drinken/spelen/slapen ritme. Iets wat mijn oudste nooit heeft gehad. Jongste deed het wel, vanzelf.
  dinsdag 12 september 2006 @ 20:00:41 #138
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_41746608
Sjoeg succes, hoop voor je dat dit tijdelijk is.

Vandaag voor het eerst aan het werk en ook gekolft dus. 200 cc uit 1 borst, maar wel heel erg waterig. Veel wateriger dan normaal.
Komt dat omdat het ineens zo veel is of omdat ik weer aan het werk ben ofzo? En is het dan niet te 'dun'?
pi_41746682
Ik weet niet hoe het komt Dutch (gokje: het is warmer en dus wateriger en dat zie je nu dus, maar geen idee of dat het is hoor), maar voor de kwaliteit maakt dat allemaal niks uit.

edit: moedermelk dat een tijdje staat ziet er ook waterig uit, gelaagd eigenlijk, want het vet komt boven drijven.
  dinsdag 12 september 2006 @ 20:22:14 #140
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_41747507
Nebelung dat klopt. Maar dat zag er dan bij mij dan direct na het afkolfen ook dikker uit dan nu. Vandaar dat ik een beetje raar stond te kijken.
  dinsdag 12 september 2006 @ 20:50:35 #141
105888 renzell
pi_41748538
Hoei Dutch, waterig of niet, er is in ieder geval veul!
  dinsdag 12 september 2006 @ 20:51:26 #142
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_41748558
Ja, grote borsten hè.
pi_41756765
Kan ik erbij?
Ik geef 16 maand borstvoeding aan mijn oudste dochter ondertussen en ondertussen geef ik ook al 13 dagen borstvoeding aan de jongste...
Katia, wahm van 3 mooie meiden.
Draagdoekenblog!
  woensdag 13 september 2006 @ 06:58:11 #144
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41760107
En nu... Tijd voor positieve geluiden!

Vannacht sliep Storm prima na elke voeding. Hij kwam weliswaar om de anderhalf uur, maar hij ging slapen daarna! Steeds weer.

Mijn pijn in de borst is haast over!
Ik heb denk ik geen koorts meer!
Hij slaapt nu weer, zelfs even in eigen bedje op zijn kamer!
Ik heb net direct na het voeden gekolfd: 60 cc uit twee net "leeggedronken borsten"!

Nu heb ik nog een vraag: kun je gekolfde voeding eerst in de koelkast bewaren (twee dagen nu) en dan nog invriezen? Of is dat niet oké? (Misschien staat dit ergens, sorry als ik naar bekende weg vraag)

edit: inderdaad al gevonden (info is zeer compleet van OP): binnen 24 uur invriezen dus. Na ja, dan laten we die eerder gekolfde 40 cc gewoon een keertje drinken als ie lastig is tussendoor?
pi_41760623
quote:
Op woensdag 13 september 2006 00:25 schreef Tucana het volgende:
Kan ik erbij?
Ik geef 16 maand borstvoeding aan mijn oudste dochter ondertussen en ondertussen geef ik ook al 13 dagen borstvoeding aan de jongste...
Welkom . En gefeliciteerd met je jongste . Gaat het goed allemaal?

Sugar, dat gaat de goede kant op
  woensdag 13 september 2006 @ 08:37:23 #146
24188 Belana
kloon van belana
pi_41760725
Wat fijn Sugar!!
stormy waters...
sailin'
  woensdag 13 september 2006 @ 08:38:33 #147
105888 renzell
pi_41760739
Fijn, eindelijk Sugar. Dat werd tijd verdorie. rotontsteking, snertkloven en kutregeldagen ook....
Hopelijk kun je er nu een beetje van beginnen te genieten.
  woensdag 13 september 2006 @ 09:25:20 #148
593 sjak
Juffie Bloem
pi_41761671
Goed zo Storm, wees maar lief voor je moeder
Tucana, welkom en gefeliciteerd met je jongste.

Hier gaat het allemaal lekker, Jetske drinkt meestal wel rustig, behalve de voeding van 18.30 dan is ze erg aan het draaien met haar hoofd. Misschien moet ik haar toch wat eerder die voeding gaan geven. Ze gaat steeds langer doorslapen, nu al een paar nachten van 23.00-5.30. Dat gaat de goede kant op dus. Volgens het schema dat ik volg mag ik haar nu 's middags gekookt water of zeer sterkt aangelengd vruchtensap geven, zelf lijkt me dat wat vroeg. Of wordt het wel tijd dat ze zo af en toe wat anders krijgt?
Lekker douchen!
pi_41762312
Ik zag dat ze bij de H&M op de website ook voedingsbh's verkopen. In de winkel hadden ze ze niet, wist een sacho verkoopster me te vertellen, alleen op de website.
♥ ♥ Jij een beetje van mij, ik een beetje van jou. ♥ ♥
pi_41762365
Tucana, welkom en feli!

Sugar,die 40 ml kun je idd tussendoor geven. ennuh fijn dat het beter gaat!

Sjak, het beste is om tot ze 6 maanden oud is niets anders te geven dan bv. In de darmen van baby's zit een beschermlaagje dat mede helpt bij de afweer tegen diverse ziektes. Als je iets anders geeft breektdat laagje af (het bouwt daarna bij uitsluitend bv ook wel weer op maar dat duurt een paar weken) Jetske heeft echt genoeg aan jouw melk!
pi_41762368
Sjak, ik heb Merlijn nooit iets anders gegeven.. Wilde hem 1x water geven, toen het zo'n warm weer was. Hij verslikte zich telkens, en daarna spuugde hij al het water weer net zo hard uit. Was heel vreemd.. Leek net alsof het water te vloeibaar was, dunner dan melk, en dat het daarom niet ging.
pi_41762403
quote:
Op woensdag 13 september 2006 09:53 schreef Jelief het volgende:
Sjak, het beste is om tot ze 6 maanden oud is niets anders te geven dan bv. In de darmen van baby's zit een beschermlaagje dat mede helpt bij de afweer tegen diverse ziektes. Als je iets anders geeft breektdat laagje af (het bouwt daarna bij uitsluitend bv ook wel weer op maar dat duurt een paar weken) Jetske heeft echt genoeg aan jouw melk!
Klopt het dat fles-kindjes wél eerder een hapje mogen hebben, en bv-kindjes liever pas na 6 maanden? Ik geef Merlijn alleen borstvoeding, maar hij heeft nu (4 mnd) z'n eerste 'eerste fruithapje' op. Heeft wel 2 dagen geduurd voordat hij 1 potje op had haha
Daar zou ik dus nog beter even mee kunnen wachten?
pi_41762425
Onder niets anders valt ook water btw...
Emma verslikt zich ook nog als ze water drinkt

even hand in eigen boezem steken, ik heb Emma met 4 maanden ongeveer ook eens rijstebloem gegeven, omdat ze zo slecht uit een fles dronk, niet lang daarna las ik dus over dat laagje en ook nog eens dat rijstebloem aan calorische waarde zo ongeveer net zoveel toevoegt als een paar slokken bv...
  woensdag 13 september 2006 @ 09:57:49 #154
105888 renzell
pi_41762438
Sjak, het lijkt mij eerlijk gezegd ook veel te vroeg om daarmee te beginnen. En er is geen enkele reden voor, toch? Ze drinkt goed en krijgt tot 6 maanden alles wat ze nodig heeft uit jouw melk. Pas daarna zou ik beginnen met bijvoeden. Overigens krijgt Julius nog steeds zelden tot nooit vruchtensap, ook niet aangelengd. Gewoon alleen water, soms kruidenthee en incidenteel diksap of roosvicee. Fijn dat Jetske zo goed drinkt! En knap ook dat ze al zo lang slaapt 's nachts!
pi_41762535
Emma drinkt alleen op het kdv wat diksap zodat ze iig wat vocht binnenkrijgt. Thuis alleen maar bv.
(nou vindt ze alles wat vloeibaar is en uit een fles of tuit komt niet interessant)
  woensdag 13 september 2006 @ 10:02:04 #156
593 sjak
Juffie Bloem
pi_41762541
Jullie bevestigen wat ik al dacht. Ik ga nog wel even goed het boekje lezen om er achter te komen waarom ze dat aanraadt, er zal wel iets achter zitten.
Lekker douchen!
pi_41762619
Sugar! Fijn joh!

Tucana, welkom!

Sjak, het is al gezegd maar Jetske heeft echt nog niets anders nodig dan jouw melk. Ik ben wel benieuwd wat voor schema je volgt!
pi_41762724
sjak, ik heb anna tot ze een jaar was (qua drinken) ook nooit iets anders gegeven dan BV of water (een enkele keer kunstvoeding daargelaten). van wie is dat boekje/schema trouwens?

Icicle, je zou inderdaad beter met fruit & groente kunnen wachten tot Merlijn 6 maanden is. of dat voor flesvoedingkinderen nou zo anders is weet ik eigenlijk niet zeker, maar daarbij wordt het vaak wel eerder gedaan inderdaad.
pi_41762761
quote:
Op woensdag 13 september 2006 09:56 schreef lcicle het volgende:

[..]

Klopt het dat fles-kindjes wél eerder een hapje mogen hebben, en bv-kindjes liever pas na 6 maanden? Ik geef Merlijn alleen borstvoeding, maar hij heeft nu (4 mnd) z'n eerste 'eerste fruithapje' op. Heeft wel 2 dagen geduurd voordat hij 1 potje op had haha
Daar zou ik dus nog beter even mee kunnen wachten?
Nee, in principe geldt ook voor flesgevoede kinderen pas bij 6 maanden bijvoeden. Een enkele keer is er wel een reden voor flesgevoede kinderen om eerder te beginnen, waarom weet ik niet meer.

Ik zou zeker wachten tot 6 maanden. Het is nergens voor nodig namelijk.

Uitleg 6 maanden en beschermlaag darmpjes

PS: ook water of aangelegd vruchtensap valt onder bijvoeding, idem medicatie (maar dat is soms niet te verhelpen, zoals bij spruw bijvoorbeeld) alhoewel dat geen echte voeding is natuurlijk, maar tast wel het laagje aan.
pi_41762861
PS: ik vind dit zo'n fijn topic , of stel ik me nu aan?
  woensdag 13 september 2006 @ 10:16:37 #161
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_41762862
Kindjes die vanaf meets af aan normale Kunstvoeding hebben, missen dat beschermlaagje.
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_41762883
quote:
Op woensdag 13 september 2006 10:11 schreef nebelung het volgende:

[..]

Nee, in principe geldt ook voor flesgevoede kinderen pas bij 6 maanden bijvoeden. Een enkele keer is er wel een reden voor flesgevoede kinderen om eerder te beginnen, waarom weet ik niet meer.

Ik zou zeker wachten tot 6 maanden. Het is nergens voor nodig namelijk.

Uitleg 6 maanden en beschermlaag darmpjes

PS: ook water of aangelegd vruchtensap valt onder bijvoeding, idem medicatie (maar dat is soms niet te verhelpen, zoals bij spruw bijvoorbeeld) alhoewel dat geen echte voeding is natuurlijk, maar tast wel het laagje aan.
Bedankt voor je linkje!

Ik dacht, laat ik langzaam eens een hapje proberen.. Omdat ik het idee heb dat mijn borstvoeding een beetje terug loopt. Zo zou Merlijn toch genoeg energie binnen krijgen.
Denk dat ik toch beter mijn energie kan steken in het opkrikken van de productie, dan het naar binnen werken van zo'n hapje
pi_41762891
quote:
Op woensdag 13 september 2006 10:16 schreef _evenstar_ het volgende:
Kindjes die vanaf meets af aan normale Kunstvoeding hebben, missen dat beschermlaagje.
Klopt, maar in principe wordt ook bij flesgevoede kindjes de 6 maanden grens aangeraden, maar dan met name vanwege de peristaltiek. Weet jij overigens waarom soms wel 4 maanden wordt aangeraden, had dat niet iets te maken met allergie? Ik weet het niet meer.

Denk ik ook, Icicle!
  woensdag 13 september 2006 @ 10:25:08 #164
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_41763060
quote:
Op woensdag 13 september 2006 10:17 schreef nebelung het volgende:

[..]

Klopt, maar in principe wordt ook bij flesgevoede kindjes de 6 maanden grens aangeraden, maar dan met name vanwege de peristaltiek. Weet jij overigens waarom soms wel 4 maanden wordt aangeraden, had dat niet iets te maken met allergie? Ik weet het niet meer.
Artsen raden aan om met bijvoeding te wachten tot de 6 maanden wanneer zij een verhoogde allergie kans hebben.
Dit omdat de darmpjes dan rijp(er) zijn en er over het algemeen in het eerste half jaar over allergie-en heen gegroeid(t) ( ? ) wordt.
Echter hoor je steeds meer verhalen over eerder met bijvoeding beginnen. Dit heeft te maken dat bij kindjes met een KMA vaak ook reflux voorkomt. Dan mag er beginnen worden met rijstebloem. Hier kan geen allergische reactie ok komen. dat verdikt de voeding wat en minder last van de reflux. Echter moet deze reflux dan ook weer niet compleet te behandelen zijn met medicatie.
Er is lange tijd gedacht dat met name voedselallergie-en kwamen door te vroege start van de bijvoeding, daar de darmpjes nog niet rijp waren. Echter is deze theorie nu aan het wankelen.
Ze willen nu een onderzoek gaan doen waardoor allergie-en ontstaan met name KMA ( laatst op nieuws geweest ook) Dus het is allemaal dubieus.

woensdag 13 september 2006 @ 10:30:13 #165
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_41763215
IK denk zelf wel dat het beter is voor wat voor melk ze ook krijgen kv/Bv het wel beter is met 6 maanden te wachten. De darmpjes zijn dan rijper.

Las laatst wel ergens dat wanneer langer als 9 maanden alleen compleet BV gevoed wordt en dus in die 9 maanden geen bijvoeding werd gegeven , de kans ook weer groter werd op allergie-en, maar ofdat kul is of niet weet ik niet
pi_41763244
quote:
Op woensdag 13 september 2006 10:16 schreef nebelung het volgende:
nee je stelt je niet aan.
  woensdag 13 september 2006 @ 11:14:04 #167
105888 renzell
pi_41764473
quote:
Op woensdag 13 september 2006 10:16 schreef nebelung het volgende:
Ja, je stelt je best een beetje aan. Maar wel schattig, hi hi.
  woensdag 13 september 2006 @ 11:43:16 #168
593 sjak
Juffie Bloem
pi_41765367
quote:
Op woensdag 13 september 2006 10:05 schreef owlet het volgende:
Sjak, het is al gezegd maar Jetske heeft echt nog niets anders nodig dan jouw melk. Ik ben wel benieuwd wat voor schema je volgt!
Ik gebruik voor Jetske de schema's uit dit boek. De meningen op bol.com zijn verdeeld zie ik. Ik heb het gekocht na aanraden van een kennis. Ons bevalt het erg goed, het past blijkbaar ook bij Jetske, al neem ik zeker niet alles letterlijk wat er in staat, maar lees het meer als tip-boek.

Als ik kijk naar de tips dan wordt dit nog meer aangeraden. Deze is misschien ook wat meer gericht op nederland. Misschien ook wat voor jou Sugar?
Lekker douchen!
pi_41766214
quote:
Op woensdag 13 september 2006 11:43 schreef sjak het volgende:

[..]

Ik gebruik voor Jetske de schema's uit dit boek. De meningen op bol.com zijn verdeeld zie ik. Ik heb het gekocht na aanraden van een kennis. Ons bevalt het erg goed, het past blijkbaar ook bij Jetske, al neem ik zeker niet alles letterlijk wat er in staat, maar lees het meer als tip-boek.

Als ik kijk naar de tips dan wordt dit nog meer aangeraden. Deze is misschien ook wat meer gericht op nederland. Misschien ook wat voor jou Sugar?
Ik heb regelmaat en inbakeren net binnen via marktplaats en moet het nog eens goed doorlezen.
Tot nu toe is het voor Ronja nog niet nodig geweest om een heel strak schema aan te houden, ik vind dat zelf ook niet zo prettig. We proberen wel zo veel mogelijk rust en regelmaat in te bouwen, maar dan wel aangepast aan onze eigen, wat chaotische levensstijl. Ze slaapt in een paccodoek vanwege aanhoudende darmkrampjes en maaiende armen, maar haar slaap-eet-speel ritme komt bij haar zelf en bij mij vandaan, niet uit een boek.
Langzaam vinden we een weg en een ritme. Ik wil haar niet laten huilen, als ze wil drinken mag ze drinken. Maar als aan alle voorwaarden is voldaan (gedronken, schone luier, geen pijn, etc.) en ze is gewoon moe dan lat ik haar gerust even huilen. Maar dat halve uur, zoals Ria Blom adviseert kan ik niet over mijn hart verkrijgen!

Gelukkig ben ik gezegend met een heel makkelijk kind dat snachts soms helemaal niet meer komt en anders hooguit één keer en dat overdag, op af en toe een rommeldag na, keurig slaapt, eet, wakker is en weer slaapt.

Om het weer even ontopic te maken: Ik ben wel benieuwd naar de gedachten over BV in dit boek (en ook wel in jouw boek, Sjak). Ik weet dat er in groeiwijzer ( het boekje dat "hoort" bij het antroposofisch consultatiebureau, zelfde serie als regelmaat en inbakeren) een aantal dingen worden gesteld waar ik het niet mee eens ben zoals het beginnen met bijvoeding met vier maanden en het zelf maken van kunstvoeding uit amandelmelk.
Gelukkig zijn ze inmiddels afgestapt van de ideeën dat Bv met zes tot acht maanden volkomen afgebouwd moet zijn om de zelfstandigheid van het kind te bevorderen!

Sjak, voedt jij op verzoek?
  woensdag 13 september 2006 @ 12:44:35 #170
108648 cattie
lieve moeder
pi_41766978
Even een vraagje over het beschermlaagje in de darmen, wordt dat ook aangetast door de vitamine d en k druppels? En door ABC Dophilus?

Dat half uur laten huilen als Ive zou moeten slapen heeft hier een averechts effect, hoe langer hij huilt hoe bozer hij wordt! Als hij moet gaan slapen en ik leg hem in zijn bedje valt hij meestal direct zelf in slaap, soms gaat hij naar 5 min huilen, maar als we dan even bij hem gaan zitten en een hand op hem leggen of even oppakken om hem bij ons te houden, valt hij bijna direct in slaap.
pi_41767204
Ik merk dat erbij Merlijn in het geven van borstvoeding, slaapmomenten en bijvoedings momenten nu een heel strak schema in zit. Zo ook in de nachtvoedingen. Eigenlijk wel prettig, maar erg aan huis gebonden op het moment. Ik merk dat het op verzoek voeden er toch wel afgaat.

Schema van Merlijn en mij bij 8,5 maand:
8.00-9.00 opstaan hij krijgt BV en wordt daarna echt wakker
10.00 boterhammetje eten
11.00 slapen na BV
12.00 wakker, fruithap
13.30 boterham
14.00 slapen na BV
Als ik mee naar bed ga, komt hij nog af en toe een slokje halen, ga ik terug naar beneden slaapt hij door.
15.30-16.30 wakker, potje warme hap
17.00 BV
18.00 mee eten met de pot al la rapley, krijgt wat hij mag voorgeschoteld
18.45 slapen na BV
19.30-20.30 wakker en weer slapen na BV
23.30 BV
02.00 BV
04.30 BV
06.30 BV
07.30 BV

Zo maar eens over nagedacht, raar als ik zie wat Merlijn een beetje eet de laatste tijd. En het aantal voedingen . Ik had ze eigenlijk nog nooit echt geteld, maar nu het schema zo strak is door Merlijn zelf, je kunt er echt de klok op gelijk zetten, sta ik er wel van te kijken wat hij drinkt op een dag. Vaak blijft het dan wel bij één borst maar dat is niet erg en heeft hij genoeg aan. Drinken krijgt hij er eigenlijk nog niet echt langs. Hij laat al het andere drinken nog steeds uit zijn mondje lopen.
pi_41767221
In principe wel Cattie. Ik denk minder dan wanneer je dagelijks bij zou voeden en je kan je afvragen of het doel de middelen heiligt, maar alles wat geen BV is kan dat laagje aantasten.

Bij Ronja werkt het ook alleen maar averechts. op een gegeven moment is ze zo overstuur dat ze niet meer vanzelf rustig wordt. Een kwartier wil nog wel een helpen, op de momenten dat ze eigenlijk alleen maar heel erg moe is en daarom huilt. Maar na dat kwartier, of als ik het idee heb dat het nodig is, ga ik toch even troosten. Daarna slaapt ze meestal vrij snel.
pi_41768762
Randa.. Ik schrik echt van het aantal keren dat je 's nachts nog borstvoeding geeft! Is er misschien een reden voor dat Merlijn nog niet door slaapt? Of doen kindjes dat op die leeftijd normaal gesproken niet?
Echt respect voor jou hoor, dat moet behoorlijk wat energie van je vreten!
pi_41769446
Ik geloof dat Merlijn bij Randa in bed slaapt dus dan zullen de nachtvoedingen wat meer "tussendoor" en ongemerkt kan. Het blijkt dat kinderen die bij de ouders in bed slapen heel vaak zelfstandig een slokje komen drinken, vaak zelfs zonder dat moeder daar wakker van wordt.
Haalt niet wel dat het best wat energie zal kosten!
pi_41770641
ik vind 't er ook nog wel zéér intensief uitzien randa.
pi_41771046
Intensief vind ik het niet meer en van de nachten merk ik weinig. Het is dat ik af en toe eens op de klok kijk om te zien hoe laat het is, maar anders zou ik het niet geweten hebben. Merlijn laat zelf goed merken wanneer hij wil drinken en echt wakker hoef ik er niet voor te worden. Kwestie van omdraaien, shirtje omhoog en als meneer genoeg heeft draait hij zich weer om en slaapt verder. Merlijn wordt er net zo min echt wakker voor.
Ik sta er zelf van te kijken hoe vaak hij eigenlijk drinkt. Verder is het ook een heel vast ritme en ik denk dat ook nog even zo zal blijven. We willen er nu wel aan gaan werken om hem minder borstafhankelijk te krijgen zodat ik vaker wegkan voor vergaderingen enzo. Wel zijn we in plaats van rapleyen meer potjes gaan geven, al stond ik daar niet zo achter, zodat hij "voller" zit, met rapley krijgt hij toch minder binnen. Ik denk dat Merlijn voor we begonnen met de warme hap nog wel vaker kwam voor BV. Verder is dit ook eigenlijk heel erg het ritme thuis. Buiten de deur, wordt de BV door Merlijn nog weleens vergeten en moet ik erg op de tijd letten omdat er anders al gauw 5 uur tussen kunnen gaan zitten. Maar ook daar is hij heel stellig in wanneer hij wil drinken.

Ik voed wel eigenlijk altijd liggend in bed dat vind ik eigenlijk vermoeiender dan het voeden zelf.
pi_41771312
waarom doe je 't dan altijd liggend? als je zit kun je tussendoor nog een boek lezen bijv.
  woensdag 13 september 2006 @ 15:49:46 #178
593 sjak
Juffie Bloem
pi_41772154
quote:
Op woensdag 13 september 2006 12:15 schreef owlet het volgende:

Tot nu toe is het voor Ronja nog niet nodig geweest om een heel strak schema aan te houden, ik vind dat zelf ook niet zo prettig.
Jetske heeft het ook niet nodig hoor, maar ik daarentegen wel. Na twee dagen werd ik erg nerveus dat ik niet wist wanneer ze honger had en wanneer ze moest slapen enz. Dat was de reden voor mij om met een schema te beginnen en het gaf mij zoveel rust dat ik er nu niet vanaf wil stappen. Ik heb vooral veel regelmaat nodig.
Dat betekent wel dat ik soms wat minder voed dan anderen, maar zolang ze goed aankomt maak ik mij daar niet druk om.
Het schema ziet er nu ongeveer zo uit:
7.00 uur wakker maken, een borst 20-25 min, dan andere 10-15 minuten
Wassen en aankleden, ongeveer 9.00 gaat ze slapen tot 10.00 uur
10.30 voeden, een borst 20-25 min, dan andere 10-15 minuten
Uiterlijk 12.00 gaat ze weer naar haar bed, dan mag ze ongeveer 2 uur en 15 min slapen.
14.30 voeden, een borst 20-25 min, dan andere 10-15 minuten
Daarna lekker wakker blijven, beetje spelen in de box, wandelen. (en hier staat dus dat ik haar om 16.00 afgekoeld water of sterk aangelengd vruchtensap mag geven)
17.00 uur een borst voeden
18.00 badje of masseren of lekker knuffeluurtje (waar mama zin in heeft)
18.30, tweede borst
19.00 naar bed Als ze waqkker blijft max 10 minuten laten huilen anders toch nog even aanleggen
tussen 22.00-23.00 voeden. Deze voeding laat ik meestal door mijn man geven, om ongeveer 21.00-22.00 kolf ik deze af.
's Nachts, als ze wakker wordt voor 4.00 krijgt ze een volledige voeding, daarna 1 borst ongeveer 15 minuten
quote:
Om het weer even ontopic te maken: Ik ben wel benieuwd naar de gedachten over BV in dit boek (en ook wel in jouw boek, Sjak). Ik weet dat er in groeiwijzer ( het boekje dat "hoort" bij het antroposofisch consultatiebureau, zelfde serie als regelmaat en inbakeren) een aantal dingen worden gesteld waar ik het niet mee eens ben zoals het beginnen met bijvoeding met vier maanden en het zelf maken van kunstvoeding uit amandelmelk.
Gelukkig zijn ze inmiddels afgestapt van de ideeën dat Bv met zes tot acht maanden volkomen afgebouwd moet zijn om de zelfstandigheid van het kind te bevorderen!
IK heb even verder gelezen om deze vraag te beantwoorden. In dit boekje mag je beginnen (afhankelijk van de wens en grootte van je baby) met vaste voeding vanaf 3 maanden. Ze raadt zelf zo rond de 4 maanden aan. Ze beginnen met biologische rijstepap en gepureerde peer en appel. Het gaat om hele kleine hoeveelheden (theelepels tot eetlepel na 2 weken), BV blijft de belangrijkste groeibron. Eiwitten (vlees) wordt sterk afgeraden. Ze geeft aan dat de darmen van kinderen tot 4 maanden geen vast voedsel verdragen.

Pff, wat een typewerk. Ik doe het nu uit mijn hoofd dus hoop dat het een beetje klopt, we zijn namelijk net over gegaan op een nieuw schema (8 -12 weken).
Lekker douchen!
pi_41778321
quote:
Op woensdag 13 september 2006 15:19 schreef bixister het volgende:
waarom doe je 't dan altijd liggend? als je zit kun je tussendoor nog een boek lezen bijv.
Minder afleiding en rustiger, zittend is Merlijn veel drukker. Verder vind ik het een fijnere houding.
Heb wel altijd tv aan staan.
pi_41779259
Wat fijn dat de ontsteking over is Sugar.

Echt een strak schema Sjak, maar al jij het fijn vindt zo, is het wel handig natuurlijk. En fijn dat Jetske het accepteert.

Gisteren had Anna een superdag. Ze dronk en ging binnen een uur weer slapen, in haar eigen bedje zelfs. Kwam zelfs ongeveer om de drie uur. Afgelopen nacht was echter een ramp. Vanaf gisteravond eigenlijk al. Steeds wat drinken, krampjes, paar minuutjes slapen, huilen. Daarom ben ik maar haar op haar eigen kamer gaan slapen (de katten komen in onze slaapkamer, dus dat is geen optie), zodat ik mezelf niet wakker hoefde te houden. Pas om 4 uur werd ze was rustiger en om 9 uur ('s ochtends dus al) was ze zo in slaap, dat ze weer haar eigen bedje in kon. Om 11 uur werd ze wakker en is wakker gebleven. Sinds anderhalf uur slaapt ze nu eindelijk weer. Ik vind het zo zielig, met die krampjes. J. heeft flink gezocht op internet en nu stonden aardbeiden, sinaasappelsap en peulvruchten ook ergens op een 'verboden' lijstje. En wij maar denken dat aarbeiden en vruchtensap wel gezond zouden zijn. Die hebben we nu geschrapt in de hoop dat het effect heeft op Anna. Maar ik houd vol, na zes weken wordt het makkelijker. Zeggen ze.
*OUD heilige*
  woensdag 13 september 2006 @ 19:44:52 #181
593 sjak
Juffie Bloem
pi_41779659
quote:
Op woensdag 13 september 2006 19:33 schreef YPPY het volgende:
Echt een strak schema Sjak, maar al jij het fijn vindt zo, is het wel handig natuurlijk. En fijn dat Jetske het accepteert.
Vind je dat echt? Ik vind het zelf erg meevallen, ik voed haar met dit schema max. 6 keer per dag, dat valt dus erg mee. Ik heb erg veel tijd over om te spelen en te knuffelen. Het klinkt heel strak maar we houden veel tijd over op deze manier. Enne, het staat wel strak zo zwart op wit, in het "eggie" wijken we er ook wel vanaf hoor!

Jammer dat die superdag niet nog een dag duurde. Wat zielig die krampjes zeg. Ik vind de BV ook steeds makkelijker worden hoor!
Lekker douchen!
pi_41780051
Ik denk dat het voor mij zo strak lijkt, omdat Anna zich totaal niks van welk schema dan ook aantrekt. Soms heeft ze na een kwartier weer honger, soms na een uur en dan slaapt ze ineens 7 uur aan een stuk. Na het eten is ze makkelijk nog ruim een uur wakker voor ze in slaap valt. Alles gebeurt hier in huis nu om haar heen. Nu gaat dat gelukkig nog goed, maar ik hoop wel dat het volgende week beter gaat. Dan moet J. weer werken en kan hij het overdag dus niet meer even overnemen. Gelukkig hoef ik nog lang niet te gaan werken.
*OUD heilige*
  donderdag 14 september 2006 @ 08:16:53 #183
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41792174
Ik weet niet meer of ik nou veel voeding heb of weinig (of precies goed ).
Soms drinkt ie maar één borst en is redelijk tevreden, soms allebei en dan huilt ie flink, meteen erna al. Maar het gebeurt net zo goed andersom. We denken dat ie krampjes heeft, maar we weten het niet zeker. En misschien heb ik toch teveel en krijgt ie daardoor niet de achtermelk uit de borst? Ik weet het niet, ik weet het niet.
pi_41792258
Lastig Sugar. Zou het niet los van de borstvoeding kunnen staan? Misschien dat Storm idd soms door te drinken last krijgt van zijn darmpjes. Of hij ligt niet lekker, dat heeft Ive soms. Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken over je productie als hij lekker groeit.

[ Bericht 0% gewijzigd door cattie op 14-09-2006 09:26:21 ]
  donderdag 14 september 2006 @ 09:08:19 #185
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_41792978
@sjak:
Ik heb Mara ook altijd op schema gevoed. Wat vaak als "raar of anders" gezien werd omdat het vaak voeden op verzoek was. Maar Mara die groeide niet zo goed maar werd ook niet wakker voor een voeding. Na de eerste dagen rommelige kraamzorg (in 8 dagen 6 verschillende) kwam er iemand die zei dat ik haar moest wakke rmaken en een vast ritme aanbieden. Hoeft niet iedere dag om 7.00 maar in ieder geval dezelfde volgorde. Bij ons was het 7.00 borst (dronk snel 7 minuten 2 borsten) dan tutten en knuffelen en slapen om 10.00 weer wakker maken zo ging het de hele dag door. Wat voor ons heel prettig werkte zodat ik kon zien dat ze goed dronk op een dag en ook lekker sliep. Ze sliep dan ook van voeding tot voeding.

@Sugar:
Je kan kijken naar het drink ritme om te zien of er ook vette achtermelk komt.
De voormelk stroomt snel zeker door het toeschietreflex dan krijg je slik-slik-slik.
Dan komt het ritme van zuig-slik-zuig-slik.
De vette achter melk is een stuk dikker en daar moet meer moeite voor gedaan worden (wat tevens de zuigbehoefte bevredigd) dan krijg je zuig-zuig-zuig-slik. Als je dit ritme in de gaten houd kan je zien of hij alle melk binnen krijgt.

Mara had bijna nooit krampjes maar als het een keer zo was (dacht) dan vouwde ik haar op tegen me aan en klopt (stevig en ritmisch) op haar billen en daar werd ze dan rustig van. En meestal kwam er ook een flinke wind.

Succes
  donderdag 14 september 2006 @ 11:07:59 #186
105888 renzell
pi_41795751
Is er een peil op te trekken bij welke voedingen hij tevreden is met 1 borst en wanneer hij er 2 wil? Of wisselt dat per keer, per dag, per uur? Uiteindelijk (weet ik nog van met Juul) willen ook kindjes , net als wij, soms een 'hoofdmaaltijd' en soms een 'tussendoortje' . De ochtendvoeding was hier bijboorbeeld altijd een flinke maaltijd, terwijl die daarna, om een uur of elf, meer een appeltje voor de dorst leek. Maar het kan zijn dat ik veel te snel ben met deze conclusie hoor. Storm is misschien nog veel te klein om al zo'n bepaald ritme te hebben. Maar het is wel iets waar je op kunt letten, al is het maar voor je eigen geruststelling. Je 'probleem' klinkt me namelijk wel bekend in de oren en ik denk veel moeders die pas net (weer) borstvoeding geven. Succes!
  vrijdag 15 september 2006 @ 10:49:10 #187
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41828595
Oh, renz, nee ik kan geen echt patroon ontdekken. Gisteren was steeds een borst genoeg, overdag.

Maar 's avonds ging het heel raar (voeding van rond 8 uur). Hij dronk kort, ging trekken aan tepel, verkeerd happen, huilen, weer trekken, kort drinken, loslaten, enzovoorts. Bij beide borsten. Maar hij bleef ontevreden en heel veel huilen. Kunnen weer krampjes zijn geweest, maar dat rare drinkgedrag vond ik wel echt rot en opvallend. Hij wilde wel, maar ook weer niet, zeg maar.

Uiteindelijk met veel wiegen en troosten in slaap gekregen en de verder avond- en nachtvoedingen gingen wel goed (steeds één borst).

Ik heb het idee dat mijn linkerborst iets heeft. Te weinig melk, lijkt wel. En elke keer als ie daar drinkt, doet het pijn (alsof ie verkeerd is aangelegd), maar ik krijg hem niet beter. Ziet er ook normaal uit. En toch die gemene scherpe pijn.

Ik weet ook niet wat ik met deze post wil, hoor. Maar het is wel een beetje onzeker makend, misschien moet ik het daarom zo schrijven even.
pi_41828904
sugar, anna had ook regelmatig van die onrustige avond-maaltijden. zeer frustrerend (zeker als je dan ook nog toeschouwers hebt, bijv. (schoon)moeder op bezoek ofzo). en bij mij ook een ongelijkheid tussen links & rechts, dan weer had mevrouw een tijdje een voorkeur voor de ene, dan weer voor de andere. zeker na mijn borstontsteking kon ik met 't kolven goed zien dat de kant waar de ontsteking gezeten had een tijdlang veel minder melk leverde. ik had 't idee dat de klieren daar een flinke opdonder gehad hadden. weet niet of je wat aan dit verhaal hebt, maar goed. die pijn lijkt me wel iets om goed in de gaten te houden (je kunt waarschijnljk niet eens anders). hopelijk trekt 't vanzelf weg, maar anders misschien toch nog eens een lactatiekundige bellen?
pi_41830449
Sugar, Emma kon en kan ook zo onrustig drinken. Wat bij onswel eens hielp was in een heel andere houding voeden. Zaten we beneden op de bnak dan ging ik naar boven op bed voeden (vaak liggend) of andersom. Een afleidend muziekje of zingen wilde ook wel helpen. En als het echt niet wil idd even een pauze inlassen en het na een kwartiertje nog eens proberen.
pi_41853736
bedankt allemaal
ja hoor, alles gaat goed...
borstvoeding lukt perfect, gelukkig maar...
wie had ooit durven denken dat ik er 2 tegelijk zou voeden he

ik weet niet of het hier al ergens stond, maar een goed middel tegen borstontsteking is kwark op de pijnlijke plek smeren en daar koolbladeren opleggen en dat laten intrekken...
helpt echt hoor!
Draagdoekenblog!
pi_41853794
@ sugar: al eens laten testen op spruw?
Soms zie je niets aan de kindjes, maar heb je het zelf wel in je tepels zitten (zou de pijn kunnen verklaren) en automatisch heeft je zoontje het dan ook (lastig te ontdekken als je geen witte puntjes ziet, heb het met mijn oudste op die manier voorgehad in het begin, ik had pijn, bij haar niets te zien, maar ze dronk toch heel onrustig en had toch wel last ervan)... het zou er alleszins op kunnen wijzen.
Misschien eens laten nazien? Is het niets, dan kan je daar al zeker van zijn he, is het wel iets, dan kan het verholpen worden
Draagdoekenblog!
  zaterdag 16 september 2006 @ 06:51:27 #192
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41855273
Ja, goeie tip, Tucana. Het werd me al eerder gevraagd hier, misschien moet ik er toch eens "aan". Maar hoe laat ik dat controleren dan?
pi_41855561
Ik durfde er gisteren niet wéér over te beginnen , maar onrust aan de borst, huilen, trekken, loslaten, pijn kan op spruw wijzen, maar ik dacht dan denk je 'heb je haar weer' (maar een aantal van ons hebben ook ervaring met spruw zonder iets te zien, leah zo te lezen, randa_v en ikzelf).

Huisarts is degene die bepalen moet of het spruw is. Soms is dat wat moeilijk, want niet alle huisartsen geloven in spruw als er niks te zien is. Maar hij/zij zal het moeten bepalen en je medicatie voorschrijven. Voor jou zowel als voor Storm. Je zou de info in de OP over spruw en spruwbehandeling kunnen printen en dat meenemen. Het is wel een gedoe, maar de huisarts gaan (vind ik altijd) maar misschien het zekere voor het onzekere?
  zaterdag 16 september 2006 @ 11:12:35 #194
108648 cattie
lieve moeder
pi_41857339
Bij mij was het ook spruw zonder dat er iets te zien was. Het is nu trouwens over! (na 3 weken)
pi_41862246
Hallo Dames,

Het was weer al even geleden dat ik achter de computer had gezeten en heb dus effe een paar pagina's moeten lezen.
Wat een gebeurtenissen weer. Spuw, geen spruw onrustig drinken, voedingsschema's ik ben weer bij.
Mijn dochtertje drinkt nog steeds lekker aan de borst en groeit als kool. Van spruw, stuwing , ontstekingen e.d. kan ik gelukkig (nog) niet mee praten. Maar vindt dit een bijzonder gezellig en interesant topic.
pi_41865935
Ik heb weleens een beginnende borstontsteking gehad. Dat merkte ik tijdig en ik kreeg een kuurtje en kocht een kolf. Het was binnen een week weer over.
Op dit moment speelt er ook weer iets. Ik weet niet wat, maar het lijkt op spruw. Ik kijk het nog eventjes aan....
pi_41865959
Hi allemaal

Vandaag ben ik 4 weken en 1 dagje mama van Myrddin en ik geef haar ook borstvoeding.
Al vanaf een half uur na de geboorte krijgt ze de borst.
Ze heeft al een heel eigen manier om toe te happen en dat is inderdaad door deels de tepel naar binnen te zuigen.
De toeschietreflex herken ik nu ook, die voelt aan als kleine naaldjes in mijn tepels.
Verder geef ik haar nog ongeveer 8 keer per dag de borst. Ik lek nog veel. Mevrouw zat al binnen5 dagen terug op geboorte gewicht, dus bang voor te weinig voeding ben ik niet. Vaak gebeurt het wel dat ze in slaap valt tijdens de voeding en dat de voeding dan eindeloos kan duren voordat ze dus genoeg binnen heeft om een goed paar uur te slapen. Hoe lossen jullie dat op??

Trouwens, gebruiken jullie soms lilypadz of gewone zoogcompressen.,
Met zoogcompressen vind ik het zo zurig gaan ruiken, en wordt ik niet echt blij van mezelf en die lilypadz, ik hoef maar even stuwing te krijgen, mijn tepels groeien dan ook gelijk, en mijn tepels drukken de padz er zo van af.
Wat gebruiken jullie (ik ben namelijk zo lek als een mandje en kan een heel weeshuis voeden)
mama van Myrddin
  zaterdag 16 september 2006 @ 18:09:57 #198
108648 cattie
lieve moeder
pi_41866233
Ik heb een kolfprobleem. Tot deze week ging het geweldig, ik kreeg er rustig 120 to 160 cc per keer uit. Maar woensdag nog maar 60 cc en net nog maar 40 cc. Ik baal hier vreselijk van, ben bang dat mijn productie terug loopt en over ruim 2 weken moet ik weer gaan werken en als kolven dan niet lukt, is het het einde van bv geven ben ik bang.
Het tijdstip van kolven wisselt trouwens, 's ochtends is helaas geen optie want dan drinkt Ive vaak en veel (meestal om 1 uur, 4 uur, 6.00 uur, 7.30 uur en 10.00 uur ongeveer).
  † In Memoriam † zaterdag 16 september 2006 @ 18:26:58 #199
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_41866604
M_L, gefeliciteerd met Myrddin's eerste vermaanddag

Dat in slaap vallen tijdens borstvoeden, daar heeft Lucie ook een handje van. Wat bij ons helpt is zacht strelen over d'r rug en voetzooltjes, en borstcompressie toepassen.
Baby's vallen vaak in slaap als de melkstroom erg traag wordt. Met borstcompressie hou je de stroom goed op gang.
uitleg over techniek van borstcompressie
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_41866713
Ik heb gewone zoogcompressen, die ik vaak verwissel. Binnenkort moet ik maar eens op zoek naar iets wasbaars, want ik blijf die dingen kopen.
Anna gaat ook vaak slapen aan het einde van de voeding. Ik heb nu door dat ze niet zozeer echt dorst meer heeft, maar meer uit automatisme doorgaat (ze drinkt dan ook niet goed) en een zuigbehoefte heeft. Ik haal haar nu sneller van de borst en houd haar even rechtop. Vaak wil ze daarna niet meer.
*OUD heilige*
pi_41867538
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 18:09 schreef cattie het volgende:
Ik heb een kolfprobleem. Tot deze week ging het geweldig, ik kreeg er rustig 120 to 160 cc per keer uit. Maar woensdag nog maar 60 cc en net nog maar 40 cc. Ik baal hier vreselijk van, ben bang dat mijn productie terug loopt en over ruim 2 weken moet ik weer gaan werken en als kolven dan niet lukt, is het het einde van bv geven ben ik bang.
Het tijdstip van kolven wisselt trouwens, 's ochtends is helaas geen optie want dan drinkt Ive vaak en veel (meestal om 1 uur, 4 uur, 6.00 uur, 7.30 uur en 10.00 uur ongeveer).
Vraag je huisarts anders om een receptje voor oxytocine neusspray . Zie ook de link "kolven' in de OP voor meer tips.
  zaterdag 16 september 2006 @ 19:16:31 #202
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41867813
Oh dames, ik heb vannacht en vandaag echt keer op keer een ontevreden baby, meteen na de voeding. Hij huilt dan, heeft veel zuigbehoefte nog en lijkt écht nog heel hongerig. Ik leg hem heel vaak nóg maar eens aan, maar dan drinkt ie niet meer echt, is alleen weer zo heel onrustig en trekt en hapt.

Ik heb net gekolfd meteen na een voeding, en er komt in totaal inderdaad ook nog maar 10 cc uit beide borsten. Dus heb geen voeding meer "over" (in elk geval niet kolfbaar). Borsten voelen ook leeg de hele dag, hoewel ik soms wel druppels zie komen voor een voeding.

Ik hoop dat jullie tips hebben hoe ik misschien kan controleren of ik te weinig heb? En hoe ik het weer opvoer? Bedankt!!!
pi_41868373
Aanleggen, aanleggen, aanleggen... Zo voer je je produktie op. Bij regeldagen of clusteravonden voelen je borsten vaak leeg, maar er is altijd melk (in de maak).

Twee fijne links: checklist of je kind genoeg krijgt, terugloop en opkrikken melkproduktie en krijgt mijn baby wel genoeg?
pi_41869865
Mysticle_lightning, Finn viel ook in het begin vaak in slaap tijdens een voeding en dan pestte ik hem wakker door te kriebelen op z'n wang, te porren, kietelen, uitkleden (zodat ie het koud kreeg) en met een nat washandje. Allemaal erg zielig en niet leuk om te doen, maar anders dronk ie echt niet lang genoeg.

Sugar succes. Zoals je het omschrijft klinkt het een beetje als regeldagen, maar die had je ook al net achter de rug geloof ik.

Hier gaat het nog steeds goed. Met kolven kan ik het net bijbenen met extra kolven op de dagen dat ik niet werk en 's avonds laat. Finn zit nu op 5 voedingen en als ik niet oppas soms zelfs nog maar op 4 op dagen dat ik werk. Vier vind ik echt te weinig, dus dan maak ik hem weer wakker. Hij slaapt nu ook de helft van de nachten helemaal door zonder voeding.
Alleen vandaag was Finn erg ontevreden en wilde hij weer om de max. 3 uur drinken. Zojuist ontdekte ik ook al de vermoedelijke oorzaak; m'n menstruatiecyclus is volgenmij weer op gang aan het komen. Op zich ook niet gek nu Finn vaak zo lang tussen voedingen laat zitten 's avonds, maar wel jammer.
  zaterdag 16 september 2006 @ 21:52:14 #205
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41871710
Bedankt, Nebelung.

Ik denk zelf dat ik echt te wenig heb nu. Ik ben ook supergestressed en mezelf kwijt. Het gaat best beroerd met me (gemoedstoestand). Meer voor moederstopic als ik dat aandurf binnenkort, maar de bv heeft er denk ik een behoorlijk groot aandeel in. Daarom toch even hier noemen, zeker ook vanwege terugloop.
  Jubileum moderator zaterdag 16 september 2006 @ 22:14:58 #206
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_41872340
Op het gevaar af dat ik nu alle bv specialisten over mee heen krijg :

Sugar, 1 keer een flesje KV bijvoeden betekend niet gelijk dat je stoppen moet met bv hoor. Het is meer een momentje dat jij even rust kunt krijgen, Storm eventjes tot rust kan komen met een vol warm buikje en je jezelf even kunt hervinden.
Misschien is het eventjes een oplossing voor nu?
Eva ♥ en Iris ♥
  zaterdag 16 september 2006 @ 22:29:28 #207
103793 kozakken
Living the life
pi_41872799
Uhm.. ik hoor hier natuurlijk niet echt thuis omdat bv hier dus niet gelukt is.
Maar hier hebben we vanaf de eerste dag kv bijgegeven omdat we bang waren voor sufheid en niet genoeg krijgen. Dat gaf mij in mijn hoofd extra rust om in ieder geval mijn gevoel een beetje op regel te houden en niet alleen maar te stressen of ik wel genoeg bv kon geven.
(Eerst bv, en daarna kv bijgeven voor zover hij dat wilde)
Mss een optie om je stressniveau op dat gebied wat te kunnen verlagen en daardoor mss de terugloop weer om te draaien.
-weer wegsluipt uit dit topic-
pi_41872908
Dat kan, het enige nadeel is (naast het darmbeschermlaagverhaal) dat het voor veel ouders wel de stap is om te stoppen met bv en over te gaan op fv (het eerste flesje werkt vaak drempelverlagend). Maar dat kun je voor jezelf het beste beoordelen. Plus de eerste tijd zijn de voedingen van belang om prolactine receptoren (? heet zo dacht ik) aan te maken die de productie gaan regelen (zie oa http://www.natuurlijkouderschap.org/borstvoedingopverzoek.html voor wat uitleg daarover). Later is de voedingsfrequentie veel minder belangrijk om de productie op peil te houden.
En verder werken productieverhogend vaak dingen als bv-dagjes, dus veel rust nemen samen met je baby, veel huid-op-huidcontact (dragen, slapen, samen in bad), en stress (proberen te) beperken. Oja, en 'go with the flow' dus niet proberen de bv helemaal te regelen maar vertrouwen hebben in je kind en je lichaam.
pi_41873588
Maar in dit geval kan het ook positief werken, als Storm hetzelfde reageert na een flesje als na de borst dan kan dat goed zijn voor Sugars zelfvertrouwen dat het niet aan te weinig voeding ligt. Sugar, ik vind het toch erg lijken op spruw hoor. Het zuigen doet dan pijn bij Storm en dan heeft hij misschien nog wel honger maar door de pijn stopt hij met drinken, dan weer huilen, toch maar weer drinken, pijn, stoppen, etc. En zo zit je voor je het weet in een cirkeltje. En vergeet niet dat BV ook 'leuk' moet zijn voor je, als het een strijd wordt werkt dat alleen maar averechts. Wat Poemojn zegt, go with the flow.
pi_41873634
Sugar heb je wel een goede toeschietreflex eigenlijk ?
pi_41873714
Ja dat is zo, maar ik zou als ik dan een flesje zou geven dat niet gebruiken om te kijken of fv bij het kind beter gaat dan bv, maar inderdaad wat Lois zegt om even het kind een volle maag te gunnen zodat je allemaal wat kunt rusten/bijkomen (heb ik toen met Myrthe gedaan, door de borstontstekingen was de productie tot vrijwel nul teruggelopen [is een bekend gevolg daarvan], 's nachts een flesje gegeven en nog even aangelegd voor zuigbehoefte, toen allemaal wat bijgeslapen en volgende dag met frisse moed weer verder; ze was toen even oud als Storm nu trouwens O, en toen een lk op bezoek laten komen om te controleren of 't goed ging en voor de positieve bevestiging dat 't echt goed zou komen allemaal).
pi_41873998
Hi Mack en yppy

Ik heb net even zitten kijken voor die borstcompressie, vaak laat myrddin los omdat ze dan haast verzuipt in de melk. Dus ik denk niet dat dat het probleem is.
Eerder wel dat ze nog heel lang de zuigbehoefte overhoudt. Gelukkig kunnen mijn tepels het heel goed aan maar het duurt vaak heel lang.
Normaal geef ik haar eerst de ene borst een half uur, en dan verschoon ik haar luier, wordt ze weer goed wakker en begint ze al te huilen omdat het te lang duurt naar de volgende borst. Ook die geef ik dan een half uur. je hoort haar echt goed drinken en slikken en dus vaak loslaten om het teveel aan melk weg te laten stromen.
Ik heb ondertussen ook spenen voor haar gekocht, maar die vind ze dus echt heel erg smerig, als ze echt nog honger heeft spuugt ze die gewoon uit of wil ze liever een pink.
Maar ja om nu de hele tijd mijn pink in haar mond te houden is ook behoorlijk vermoeiend zeker omdat ike en single moeder ben en dus alles alleen moet doen
mama van Myrddin
pi_41874233
Trouwens, misschien wel handig om te weten

Kruiden die de BV verminderen zijn bijvoorbeeld salie, koffie, chocola, beredruif, geelwortel, munt en thee verminderen de aanmaak van borstvoeding.
mama van Myrddin
pi_41874295
Sugar, het lijkt heel veel op spruw. Ik zou in dit geval zeker ernaar laten kijken door de dokter. Zelfs als je fv zou geven dan moet Storm nog van die spruw af als hij het natuurlijk zou hebben.
pi_41875299
ja ik blijf daar toch ook bij hoor, bij die spruw... er zijn veel te veel tekenen...
en als je echt van plan bent een flesje bij te geven, kan je best van al de voeding in een glas of kopje doen en daaruit laten drinken om geen speenverwarring te creëren.
Er zijn kindjes die door uit een flesje te drinken achteraf de borst niet meer willen omdat ze bij een flesje minder moeite moeten doen om er iets uit te krijgen.

Heb je al eens laten kijken naar inwendige reflux?
Hoewel die kans me wel kleiner lijkt hoor...
Draagdoekenblog!
  zondag 17 september 2006 @ 00:51:01 #216
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_41876907
Mijn voeding was ook een beetje teruggelopen.
Ik heb toen zelf wat bedacht en op het consultatiebureau zeiden ze dat dat okee was.
Ik legde hem vaker aan en als Kendahl nog trek had, gaf ik hem nog wat kv.
Doordat ik hem langer liet doorzuigen aan de borsten, werden die geprikkeld om meer te gaan produceren.
Hier moet je wel even een paar dagen de tijd voor nemen, want het neemt wel tijd in beslag.

Ondertussen smeer ik Calendulanzalf op mijn tepels en het verzacht best wel.
  zondag 17 september 2006 @ 06:51:43 #217
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41880809
Bedankt voor al jullie reacties.

Ik ga maandag naar de huisarts om spruw te laten bekijken. Hoe checkt een huisarts dat eigenlijk?

Verder leg ik hem veel aan en ga ik dat gewoon even volhouden. Misschien werkt het al snel. Ik let sowieso niet echt op tijd, dus wat dat betreft "go ik wel met the flow". Maar misschien lazen jullie in mijn vorige post ook dat het gewoon niet goed gaat met me en dat gaat wat verder dan "niet goën met the flow".

De toeschietreflex heb ik wel, denk ik, merk ik. Ook bij het kolven merk ik dat er soms heel makkelijk een poosje melk "uit spuit", dat zijn volgens mij de tsr-en?
En vaak als Storm loslaat, druppelt mijn borst nog goed melk, "op" is het dan dus niet.
pi_41889329
voor pijnlijke tepels is er een wonderzalf: Lansinoh!
Ik weet nu niet of je dat in Nederland ook kunt kopen...
Hoe dan ook, dat is pure lanoline en dat heelt de huid en redelijk rap ook!
Ik doe die zalf zelfs aan de poepjes van de kids als ze rood zien... op 1,2,3 weg!
Draagdoekenblog!
  zondag 17 september 2006 @ 18:08:37 #219
45621 Suzanna
Mama van...
pi_41895264
Die zalf is ook verkrijgbaar in Nederland onder de naam 'PureLan', die had ik via de kraamzorgorganisatie 'De Waarden' aangeschaft. Werkt opzicht wel ja, maar wonderzalf vond ik het niet. Dat was ook pure lanoline trouwens.
pi_41899166
M_L: Anna weigert ook de speen. Twee dagen wilde ze af en toe en nu al een week niet meer. Wij zitten dus ook veel met een pink haar rustig te houden. Wat ik ook doe ('s nachts ook om haar in slaap te krijgen) is liggend voeden en dan naast haar blijven liggen tot ze heel diep slaapt. Dat kan een uur of twee uur duren, maar dan is ze tenminste in slaap. Ze is ook stil in de draagzak of wandelwagen. Gisteren zijn we daarom min of meer uit frustratie met haar gaan wandelen.

Als je nog 10 cc kon kolven na een voeding was er toch genoeg voor Storm? Ik begreep tenminste dat een baby er altijd meer uit krijgt dan een kolf. Ik had ook 20 cc (totaal dan) net na een voeding en heb niet het idee dat Anna te weinig krijgt.

Vanmiddag heb ik voor het eerst in het openbaar, op een terras gevoed. Nu vind ik mezelf stoer.
*OUD heilige*
  zondag 17 september 2006 @ 21:45:34 #221
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_41902494
Sugar, gelukkig. Ik las net even bij en bij je eerdere post had ik echt zoiets van: o o.
Maar je post erna klonk alweer iets positiever. Ik denk dat je voor jezelf nu echt de vraag moet gaan stellen: Gaan of stoppen? Je moet er echt achter staan. Weeg die 2 opties eens goed af en sta dan achter je besluit. Je 'zweeft' volgens mij nog een beetje door alle twijfels. Maar ik zie veel positieve in je laatste post; wel een tsr en ook voldoende melk. Dus het is er, dus het kan. Dus zet dat maar van je af. Ik denk dat je even verder moet kijken dan dat. Spruw (heb je haar weer met d'r spruw ) kan er ook voor zorgen dat Storm zo onrustig is. Succes, je bent echt een volhouder!

Yppy, gij stoer wijf!
Is Anna meer een duimer dan? Cas wilde ook geen speen, maar duimt sindskort volop (en vooral luid!).
pi_41903857
oh, ik heb echt enorm veel aan die zalf gehad...
had in het begin kloven tot bloedens toe en daarmee heb ik die uiteindelijk weggekregen (na vanalles geprobeerd te hebben)
Draagdoekenblog!
  zondag 17 september 2006 @ 22:53:49 #223
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_41905010
quote:
Op zondag 17 september 2006 20:12 schreef YPPY het volgende:
M_L: Anna weigert ook de speen. Twee dagen wilde ze af en toe en nu al een week niet meer. Wij zitten dus ook veel met een pink haar rustig te houden. Wat ik ook doe ('s nachts ook om haar in slaap te krijgen) is liggend voeden en dan naast haar blijven liggen tot ze heel diep slaapt. Dat kan een uur of twee uur duren, maar dan is ze tenminste in slaap. Ze is ook stil in de draagzak of wandelwagen. Gisteren zijn we daarom min of meer uit frustratie met haar gaan wandelen.

Als je nog 10 cc kon kolven na een voeding was er toch genoeg voor Storm? Ik begreep tenminste dat een baby er altijd meer uit krijgt dan een kolf. Ik had ook 20 cc (totaal dan) net na een voeding en heb niet het idee dat Anna te weinig krijgt.

Vanmiddag heb ik voor het eerst in het openbaar, op een terras gevoed. Nu vind ik mezelf stoer.
Het klinkt heel hard, maar je zult met Anna even moeten doorbijten. Laten huilen en na tien minuten weer eventjes een aai over de bol, kusje en geruststellend praten. Meestal houdt het bij ons na 20 minuten op en ja het vreet ook aan ons. Probeer even te doen alsof het er niet is. Wanneer het dan nog niet is opgehouden, even optillen en wiegen en geruststellen. Wanneer gewenst nog eventjes aanleggen. In borstmelk zit namelijk een hormoon waar baby's vaak slaperig van worden. En de borst staat ook voor veiligheid, dicht bij mama. En als je het eventjes niet meer trekt, is er natuurlijk ook nog papa en fles met eventuele kolfmelk.
Wij zijn ook meerdere van die perioden tegen gekomen en zijn er doorheen gekomen. Succes!
pi_41905161
'moet' niet als je niet wilt

Sugar, sterkte, ik hoop dat je een oplossing kunt vinden en dat je ha je kan helpen morgen!
pi_41906485
PV, moeten?

edit: spuitelf, ik laat weer alles te lang open staan. Maar goed, dat wat Poemojn zegt dus

Oh en Yppy, Ronja heeft het ook vaak, dat ze weigert om in slaap te komen. Bij ons heeft inbakeren met een Pacco-doek erg geholpen om haar in ieder geval wat meer de kans te geven rustig in slaap te vallen, maar ik zou inbakeren zeker niet aan willen raden als wondermiddel omdat het ook wel wat nadelen heeft, met name als het om de BV gaat.

Laten huilen doe ik maar heel af en toe. Eigenlijk alleen als mijn gevoel zegt dat ze zo wel in slaap zal vallen. Meestal ga ik echter gewoon terug om haar even te troosten of om even een speentje te geven.

Overigens denk ik dat die fles gekolfde melk niet zo veel uit haalt als het puur het slecht in slaap komen is dat vermoeiend is. Die honger is namelijk zo gestilt, ook bij borstdrinken. Het niet in slaap kunnen komen en daarom willen drinken vraagt denk ik meer tijd dan het duurt om zo'n fles leeg te drinken.

Haalt niet weg dat het natuurlijk voor vaders erg leuk is om af en toe een fles te kunnen geven en dat het in andere gevallen best lekker kan zijn om als moeder een of meerdere voedingen niet te hoeven doen. Alleen als oplossing voor een kind met puur mamahonger vind ik het geen wondermiddel.

[ Bericht 58% gewijzigd door owlet op 17-09-2006 23:46:30 ]
pi_41909423
Het is maar een wijze van spreken hoor....
pi_41912465
M_L en YPPY, mijn dochter heeft altijd een speen geweigerd (ook van flessen helaas). Ik zat soms uren met haar aan de borst te clusteren, tv aan, iets lekkers dat mijn man kwam brengen erbij. Als ik het echt niet meer trok dan gebruikte mijn man zijn pink. Het was echt mamahonger wat ze had, en bij gebrek aan mama mocht papa nog wel fungeren als alternatief. We waren soms doodmoe, maar ik vond het wel waard (en waardevol achteraf).

Het gaat echt over wou ik maar zeggen. Na 3 maanden (ja dat duurt nog eeeeeuwen in je beleving waarschijnlijk) werd die hele grote zuigbehoefte minder en na 5 maanden stopte ze helemaal met clusteren. Nu wil ze dat nog af en toe, maar dan voelt ze zich niet lekker.

Het duurde even, maar op een gegeven moment kon ik echt het verschil zien tussen 'slaapsignalen' (gapen, oogjes wrijven, oortje pielen, neusje wrijven, rode wangen,en eventueel heel druk worden, van je wegkijken en huilen) en ' hongersignalen' ( bewegen met het lijfje, hapbewegingen, kreunen, smakgeluidjes, zoeken naar de handjes, op handjes sabbelen, huilen (is een laat teken van honger) . Die kun je heel makkelijk met elkaar verwarren.

Het helpt om bij de eerste tekenen van slaap, je kind meteen weg te leggen. Ik legde mijn kind in het begin eerder te laat weg dan te vroeg, als ik de tekenen in de eerste instantie beter had gekend had het me heel wat gedoe kunnen kosten . Het helpt echt om deze signalen te leren onderscheiden, we hebben er hier alledrie veel baat bij gehad.

Na een maand of zo leerde ik ook de huiltjes onderscheiden. Dat scheelt ook.

En Yppy, je bent echt stoer hoor
  maandag 18 september 2006 @ 09:24:46 #228
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41912811
Ik vind je ook stoer, YPPY!!!!!
pi_41913451
Helemaal yppy haar buitenvoedkunsten vergeten! Stoer hoor!
  maandag 18 september 2006 @ 11:25:12 #230
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_41915047
Omdat iedereen hier toch vrij serieus en behulpzaam is, durf ik mijn vraag hier ook wel te stellen:
Ons kleintje krijgt al sinds zijn geboorte volledig BV (ruim 3 maanden nu). Al die tijd is het libido van mijn vrouw ver te zoeken. Ze heeft zelf het idee dat dit komt door veranderde hormoonhuishouding door de BV. Is dit iets wat jullie herkennen? Wordt de zin gedeeltelijk/geheel onderdrukt door BV geven? Ze vindt dit zelf heel moeilijk, omdat ze dit nooit eerder gehad heeft. Uiteraard krijgt ze alle tijd en ruimte van mij, maar dat neemt haar onzekere gevoel niet geheel weg. Wat is jullie ervaring (als ik zo vrij mag zijn dat te vragen )
  maandag 18 september 2006 @ 11:37:38 #231
3011 E.T.
pi_41915358
Mijn ervaring dat dit niet (alleen) door de Bv komt
De eerste maanden had ik ook niet zo'n behoefte aan sex, maar dat kwam volgens mij net zo erg door de nieuwe situatie, alles moet wennen, je hele lijf is aan het ontzwangeren, je moet een nieuw ritme vinden, gebroken nachten, vermoeidheid.. En ja, misschien hoorde BV ook in dat rijtje thuis..

Maar het verdwijnende libido kwam volgens mij meer door alles bij elkaar. Ik denk dat flesgevende moeders de eerste tijd ook niet zo 'happig' zijn
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_41915428
Het kan er iig wel mee te maken hebben denk ik; 'zin' is bij vrouwen toch vaak gekoppeld aan de vruchtbare periode en die kan worden onderdrukt door volledig borstvoeding te geven. Maar hoeveel 'last' je daarvan hebt is dan per persoon weer anders. En er wordt altijd gezegd dat je na de bevalling nog zo'n 9 mnd moet ontzwangeren, dus is het nu nog te vroeg om te zeggen waar het precies aan ligt.
pi_41916009
Volgens mij heeft het meer te maken met ontzwangeren, de hele omschakeling van het net moeder zijn en vermoeidheid daardoor, zoals ET ook al zegt. Bv is daar slechts een onderdeel van. Vraag het ook eens aan moeders die flesvoeding geven. Die zullen je wellicht precies hetzelfde zeggen.

Wat ik in verband met bv wél had en mijn man ook was dat mijn borsten ineens een andere plaats innamen bij sex. Hij kwam er niet aan en eigenlijk wilde ik dat ook niet. Mijn borsten zijn voor mijn dochter in de eerste plaats nu.
  maandag 18 september 2006 @ 13:36:27 #234
108648 cattie
lieve moeder
pi_41918319
Dat het kolven niet lukte lijkt gelukkig tijdelijk geweest te zijn, want net heb ik zonder problemen 100 ml gekolfd , wat voor Ive als hij een flesje krijgt een volledige voeding is. Zo, kan ik met een gerust hart naar fysio.
  maandag 18 september 2006 @ 13:45:38 #235
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_41918574
Joehoe Cattie.

Coelho, het is vervelend voor je. Maar probeer een beetje begrip te hebben voor je vrouw. Haar lijf is nog zwaar aan het ontzwangeren incl. rondvliegende hormonen. De vermoeidheid helpt ook niet echt. Het lijkt me niet verkeerd dat je haar wel verteld dat jij zin hebt, maar dwing haar niet. Bij de een komt de zin nu eenmaal later op gang dan de ander. Ookal ben ik wel een beetje van het type Linda; Als je geen zin hebt, dan maak je maar zin. Maar hier bedoel ik dus meer de vrouwen mee die de kinderen als excuus gebruiken om maar geen sex te hebben. Maar goed, het feit dat die vrouwen geen zin hebben, ligt misschien ook weer ergens anders aan. Het moet wel voor allebei leuk zijn natuurlijk. Goed, da's weer een compleet ander onderwerp voor een compleet ander forum.
Enniehoe, ik kan dus niet echt zeggen dat het aan de borstvoeding ligt. Andere factoren.

Volgens mij heb ik in mijn linkerborst iets geirriteerd. Ik masseer met het kolven vaak mee, maar volgens mij heb ik dat iets te enthousiast gedaan. Als ik nu over die plek ga, dan steekt het een beetje. Niet handig van mij dus.
  maandag 18 september 2006 @ 13:57:43 #236
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_41918896
@behulpzame dames :
Ontzwangeren en vermoeidheid worden hier genoemd als mogelijke oorzaken. Is dat voor een groot deel dan onbewust? Ze is namelijk helemaal niet zo moe, en ook dingen als muziekje, kaarsje, wijntje, massage terwijl ons kleintje uit logeren is dragen niet echt bij tot een ander gevoel. Het is niet alleen naar mij toe, maar ook gewoon in dagelijkse doen neemt zin in sex geen plaats in op dit moment. Dus geen gevoelens bij romatische film oid, of gedachten/dromen.

We zien wel, poemojn heeft het al over 9 maanden, laat ik dan maar hopen dat het allemaal weer wat sneller op z'n plekje valt .....
  maandag 18 september 2006 @ 13:59:02 #237
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_41918926
Onzekerheid over 'down below' misschien? Bang dat het niet meer zo voelt als eerst? Ik weet het ook niet.
pi_41919485
quote:
Op maandag 18 september 2006 13:45 schreef dutchie het volgende:
. Ookal ben ik wel een beetje van het type Linda; Als je geen zin hebt, dan maak je maar zin.
Ik ook een beetje, alleen durf ik dat nooit meer te zeggen sinds ik pakweg 50 boze dames over me heen kreeg.

Coelho, ondanks dat had ik de eerste 3 maanden dus geen zin.

Ik denk dat het gewoon te maken heeft met de enorme impact die moeder worden heeft. Er kan gewoon even niets anders meer bij. En dat was bij mij niet alleen zo met sex maar ook met andere dingen hoor.

Maar goed, ik vind dit meer een onderwerp voor 'hoe gaat het met de moeders' of zo, want feitelijk heeft het niets van doen met borstvoeding.
pi_41919609
quote:
Op maandag 18 september 2006 13:45 schreef dutchie het volgende:
Ookal ben ik wel een beetje van het type Linda; Als je geen zin hebt, dan maak je maar zin.
Wat heb ik gezegd?
Linda de Mol zeker?
Eva
pi_41919854
quote:
Op maandag 18 september 2006 13:57 schreef Coelho het volgende:
We zien wel, poemojn heeft het al over 9 maanden, laat ik dan maar hopen dat het allemaal weer wat sneller op z'n plekje valt .....
Mijn jongste is inmiddels 3, maar ik en sex, dat gaat niet meer goedkomen geloof ik. En zoveel drinken de heren nou ook niet meer bij me inmiddels

Maar ik maak gewoon zin. Zo erg is dat nou ook weer niet. En op zich vind ik het ook wel weer leuk dan, als ik zin heb gemaakt, zeg maar Alleen dat zin maken is zo vermoeiend, pfff.
pi_41919930
Hi allemaal,

Nou ik kom net bij het consultatie bureau vandaan.
Myrddin is ondertussen 4 cm gegroeid (in dus 4 weken) en een kilo aangekomen helemaal op BV.
Ook ben ik gaan proberen of ze misschien ook uit de fles wil drinken. Dat was in het begin heel raar. Heb haar eerst 1 borst gegeven. Toen de volgende borst gekolved maar dat ging niet echt lekker ik had er maar 30 cc uitgekregen en toen dus het flesje gegeven.
Wat schertst mijn verbazing, gewoon mondje open en zuigen maar en binnen de kortste keren heel het flesje leeg.
Daarna verder aan de borst die ik had gekolfd omdat die nog niet leeg was en zij nog honger had.
Daarna beide borsten nog eens gekolved en er nog iets van 30 cc uit weten te kolven (uit 2 dan) Ik denk dus dat het met mijn productie wel goed zit.

Verder gaat de wijkverpleegkundige een afspraak maken om die kleine in te bakeren omdat ze zo enorm onrustig is bij het in slaap vallen, zeker overdag en ze mij dus van 12 tot 12 behoorlijk druk bezig houdt.
Ik ben in ieder geval met een goed gevoel bij het consultatie bureau vandaag gekomen.

Groetjes
Misticle
mama van Myrddin
  maandag 18 september 2006 @ 14:33:10 #242
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_41919990
quote:
Op maandag 18 september 2006 14:21 schreef linda856763 het volgende:

[..]

Wat heb ik gezegd?
Linda de Mol zeker?
Die dus ja.
pi_41920134
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 22:14 schreef Lois het volgende:
Op het gevaar af dat ik nu alle bv specialisten over mee heen krijg :

Sugar, 1 keer een flesje KV bijvoeden betekend niet gelijk dat je stoppen moet met bv hoor. Het is meer een momentje dat jij even rust kunt krijgen, Storm eventjes tot rust kan komen met een vol warm buikje en je jezelf even kunt hervinden.
Misschien is het eventjes een oplossing voor nu?
Het probleem van op dit soort momenten kv bij te gaan geven is dat je het onderliggende probleem, wat dat ook wezen moge, alleen maar groter maakt, zeker als je het gevoel hebt te weinig te hebben. En het kan natuurlijk heel goed dat dat ene flesje net de extra rust geeft die je nodig hebt om je op je tandvlees door die moeilijke eerste weken heen te slepen, maar in de praktijk betekent het vaak dat je in een vicieuze cirkel terechtkomt waarbij je steeds minder productie hebt en dus steeds meer bij gaat geven tot je met een maand of 3 inderdaad van de bv af bent.

Sugar, wat zei de huisarts? Ik vind het ook nog steeds een beetje als spruw klinken, zeker in combinatie met je kloven van eerder (of zijn die er nog?) en het onrustige drinken. Ook grappig, of niet echt grappig natuurlijk, dat je in een week van 'misschien te veel melk' naar 'misschien te weinig melk' gaat

En wat je kolfopbrengst betreft: ik kolfde direct na een voeding vaak helemaal niks meer, maar de heren groeiden een kilo per maand

En qua volle borsten- da's ook alleen maar prettig, toch? Dat je niet tot sint Juttemis half gestuwd en lekkend door het leven hoeft te haan. Dat ze nu minder vol voelen kan gewoon betekenen dat vraag & aanbod beter op elkaar afgestemd raken.

En nog weer verder herken ik in het onrustig drinken/snel weer willen drinken maar dan ook snel weer stoppen/grote zuigbehoefte ook een beetje mijn oudste. Die bleek een stille reflux te hebben (wel last van terugkomende maaginhoud maar niet spugen). Hij had erg vaak de hik, dat schijnt erbij te horen.
  maandag 18 september 2006 @ 14:59:31 #244
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41920837
Nou, ik gooi de handdoek in de ring en kan vandaag weer lachen.

Dames, erg bedankt voor ál het advies de afgelopen weken, dat heeft me echt wél gesteund en gerustgesteld of geholpen!
Maar ik wil dit niet meer. Ik ben eruit: voor mij is het niks, dat borstvoeden. Dus over op de fles, met hopelijk beter gevoel. Ik voel me na de beslissing al beter, dus heb goede hoop.

Petje af voor alle mensen die het wel kunnen en konden! Dat wel echt. Maar voor mij niet meer en dat voelt kloppend.
pi_41921309
Ik lees dat net van de sex, het rare was dat ik een paar weken na de bevalling wel de zin weer had, maar toen ik eenmaal Merlijn volledig aan de borst had, (wat in de eerste paar weken niet zo was), had ik last van teveel vaginale droogte en speelde meer de angst mee tijdens het vrijen. Het enige wat hier hielp was heel veel glijmiddel en gelukkig is de angst nu grotendeels verdwenen, moesten elkaar toch opnieuw ontdekken.

Jammer Sugar.
pi_41922165
Sugar, als die beslissing je zo blij maakt dan is het de juiste!
Da's geen handdoek in de ring gooien maar gewoon een keuze maken. En een goede keuze, uit de toon van je berichtje te lezen.
En nu maar heel snel ontzwangeren en gewoon weer lekker in je vel komen, het gaat een mooie herfst worden met twee mooie kindjes!

Hou je wel even in de gaten of Storm een pijnlijk mondje of misschien erg vurige, pijnlijke billen krijgt? Idem voor eventuele pijn aan jouw tepels. Áls het inderdaad spruw was dan kan het nodig zijn dat toch even te behandelen

[ Bericht 23% gewijzigd door owlet op 18-09-2006 15:49:09 ]
pi_41922240
quote:
Op maandag 18 september 2006 15:15 schreef Randa_v het volgende:
Ik lees dat net van de sex, het rare was dat ik een paar weken na de bevalling wel de zin weer had, maar toen ik eenmaal Merlijn volledig aan de borst had, (wat in de eerste paar weken niet zo was), had ik last van teveel vaginale droogte en speelde meer de angst mee tijdens het vrijen. Het enige wat hier hielp was heel veel glijmiddel en gelukkig is de angst nu grotendeels verdwenen, moesten elkaar toch opnieuw ontdekken.

Jammer Sugar.
Ik heb ook niet echt iets gemerkt van verminderde zin, ondanks volledig borstvoeding geven. Wel van die droogheid inderdaad en dat vind ik wel een groot nadeel. Niet dat dat glijmiddel nou zo heel vervelend is, maar het is wel weer zo'n moodkiller (net als een naast het ouderlijk bed slapend kindje dat op net het verkeerde moment hard ging liggen kreunen. Maar dat is dan weer niet BV gerelateerd dus niet echt hier van toepassing )
pi_41924154
quote:
Op maandag 18 september 2006 15:43 schreef owlet het volgende:
Sugar, als die beslissing je zo blij maakt dan is het de juiste!
Da's geen handdoek in de ring gooien maar gewoon een keuze maken. En een goede keuze, uit de toon van je berichtje te lezen.
En nu maar heel snel ontzwangeren en gewoon weer lekker in je vel komen, het gaat een mooie herfst worden met twee mooie kindjes!
helemaal mee eens. dapper besluit en ik hoop dat het de nodige rust brengt.
  maandag 18 september 2006 @ 17:19:50 #249
24188 Belana
kloon van belana
pi_41924626
mag ik me erbij aansluiten, wantik weet hoe moeilijk het is
stormy waters...
sailin'
  Jubileum moderator maandag 18 september 2006 @ 20:21:15 #250
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_41929660
Je hebt een moeilijke beslissing genomen Sugar maar, zo te lezen, voor jou de juiste. Je hebt het goed gedaan!
Eva ♥ en Iris ♥
pi_41929735
Fijn dat je je besluit hebt kunnen nemen Sugar en dat je nu weer meer rust hebt.
  maandag 18 september 2006 @ 20:29:47 #252
3011 E.T.
pi_41930028
Sugar, als jij je er goed bij voelt en het jou rust geeft, is het een juiste beslissing!

en nou snel opknappen!
pi_41930295
Sugar, als het je goed doet, dan is het de juiste beslissing.

Alleen (ja heb je haar weer met haar eeuwige bezorgdheid, sorry ) ben ik het met owlet eens dat je toch even in de gaten moet houden of het toch geen spruw was. En, waar ik me nog meer bezorgd om maak, is het afbouwen. Eigenlijk mag je maar 1 voeding per week afbouwen. Dat wil je vast niet (begrijpelijk hoor), maar let echt goed op je borsten. Bij snel afbouwen ligt een borstontsteking zo op de loer.

quote:
Op maandag 18 september 2006 14:31 schreef Misticle_lightning het volgende:
Hi allemaal,

Nou ik kom net bij het consultatie bureau vandaan.
Myrddin is ondertussen 4 cm gegroeid (in dus 4 weken) en een kilo aangekomen helemaal op BV.
Heel fijn!
pi_41930590
Wat zij zeggen sjoeg, dat je maar snel heerlijk kan gaan genieten van je mannetje zonder de sores!

over sex en bv, de eerste maanden had ik echt geen zin nu vaak wel maar dan ben ik zomoe dat er niks van komt. Meestal eindigt het dan met "lief heb echt zin maar ben te moe zzzzz" Morgen dan maar? ja morgen ... (en dan wordt het weer morgen) ow ennuh lief is ook vaak te moe. geen last van droogte hier overigens
  maandag 18 september 2006 @ 21:39:07 #255
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_41933095
Sugar, eindelijk rust. Nu genieten hè.

M_l, zou bijna over je post hebben heen gelezen. Maar fijn dat ze zo goed groeit.
pi_41935783
Sugar ik vind het een wijze beslissing van je, en zeker geen 'handdoek in de ring' -> als in opgeven / falen. Je hebt heel erg je best gedaan, en het is zwaar genoeg voor je geweest. Een dikke schouderklop dat je het hebt geprobeerd, en volgehouden hebt, en nu kunt besluiten dat het genoeg geweest is zo. Pas inderdaad goed op met borstontstekingen, hou heel goed in de gaten of je harde plekken krijgt, of je weer ziekig gaat voelen.
  dinsdag 19 september 2006 @ 09:25:43 #257
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41943563
Thanks voor de support nu nog!

Natuurlijk zal ik op Storm blijven letten wat betreft spruw (en op mijzelf). En ik ben ook van plan het afbouwen rustig te laten verlopen, zo'n borstontsteking wil ik niet weer hebben.

Storm was trouwens weer onwijs aangekomen juist. In de eerste week was ie in 5 dagen 300 gram aangekomen en nu weer in 9 dagen ook 300 gram.
Ik heb dus niet te weinig melk, lijkt me. Even bracht me dat wel weer aan het twijfelen (toch doorgaan?), maar ik denk dat ik gewoon héél rustig aan afbouw, misschien is dat wel het beste voor alles (lijf en gevoel).

Misticle-Lightning, inderdaad super dat de bv zo lekker gaat en Myrddin zo goed groeit!
  Licht Ontvlambaar dinsdag 19 september 2006 @ 09:29:43 #258
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_41943620
M-L, gaat echt lekker zo te horen, Fijn joh!!!

Sugar, inderdaad heel rustig aan afbouwen, hoeft toch niet van vandaag op morgen. Het allerbelangrijkste is dat je je happy voelt, dat heeft ook zijn weerslag op Storm en verder natuurlijk op Maria en jullie gezinnetje...
  dinsdag 19 september 2006 @ 09:58:24 #259
103793 kozakken
Living the life
pi_41944091
Wat fijn dat je de knoop hebt doorgehakt Sugar! Alleen dat geeft, denk ik, al heel veel rust. (Deed het bij mij wel in ieder geval)
En je hebt het een kans gegeven. Dat heb je Storm toch maar mooi al meegegeven. Maar nu heeft Storm mss meer behoefte aan een mama die lief in haar lijf en gevoel zit.

Zelf ben ik na 7 dagen bv (ja, weet ik; niet echt veel) in twee dagen afgebouwd en nog twee/drie dagen goed namasseren van de borsten. Dus het heeft hier vier dagen geduurd. Dat viel mij mee trouwens.
pi_41944818
Dutchie, duimen doet ze niet, maar ze probeert wel haar hele handje in haar mond te krijgen. Wat niet lukt natuurlijk. Onze pinken zijn wel goed, maar die zitten vast natuurlijk, dus die kunnen niet voortdurend.

Fijn dat het zo bij jou werkte Paradijsvogeltje. Wij halen haar niet meteen uit bed als ze huilt, maar als ze buikpijn heeft, kan ik het niet over mijn hart verkrijgen haar zo lang te laten liggen. Dat is te zielig. Ik heb niet het idee dat honger het probleem is, maar meer de pijn van de krampjes en dat ze bij mij wil zijn. Ook omdat ze wel slaapt als ze bij me ligt, maar dan kan ik niet slapen. Vannacht ben ik op de bank gaan liggen, want dan kan ik me niet omdraaien en zo heb ik een uurtje kunnen slapen. Ze heeft geen voeding gehad in die tijd, maar was wel tevreden en sliep goed.

Eergisteren heeft papa het eerste flesje gegeven owlet, dat ging goed, is wel een opluchting.

Wat jij schrijft, zo voel ik het ook nebelung. Die signalen zijn inderdaad verschillend. Ik zal proberen haar sneller in bed te leggen zoals je schrijft.

Coelho, bij mij is het veel beter nu dan tijdens de zwangerschap juist. Of ik last heb van droogte weet ik nog niet.

Wat goed cattie, toch weer zoveel gekolfd.

Dat is goed gegroeid M_l! Maar… volgens een tante moeten ze na de eerste maand op het dubbele van hun geboortegewicht zitten.

Goed dat je de knoop hebt doorgehakt Sugar. Storm heeft veel meer aan z’n moeder als ze zich goed voelt. Het lijkt me wel een super moeilijke beslissing.
*OUD heilige*
  dinsdag 19 september 2006 @ 11:03:54 #261
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_41945407
Yppy zo begon Cas ook. Hij kon nog niet zo snel zijn duim vinden, dus sabbelde op zijn knuistje. Ineens had ie 'm te pakken. En het ziet er zo uit. Dus wellicht komt dat nog met Anna. Krijgen jullie pinken tenminste wat rust.
  dinsdag 19 september 2006 @ 11:18:45 #262
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_41945755
Zo, klaar met kolven, ga weer aan het werk. Wou even opscheppen; haal gewoon 220 cc uit 1 borst.
(vraag ik me ineens af, haalt Cas er dan wel alles uit wat erin zit? )
pi_41945873
Wow! Daar doe ik een week over.
*OUD heilige*
pi_41948830
Wow, dutchie, wat veel.

Hier gaat het deze week erg slecht met kolven. Het schiet amper toe en de opbrengst is erg laag, zelfs met 's avonds extra kolven kom ik niet aan wat Finn per dag nodig heeft. Ik hoop maar dat het ligt aan m'n menstruatie (maar ik weet niet eens zeker of ik wel ongesteld ben) en dat het volgende week weer beter gaat, anders ga ik de 6 maanden niet halen vrees ik. ;{
  dinsdag 19 september 2006 @ 13:57:46 #265
108648 cattie
lieve moeder
pi_41950264
Wat vervelend Tamea! Ik had hetzelfde vorige week, dat is gelukkig vanzelf overgegaan. Op de site borstvoeding.com staan tips en redenen waarom het minder kan zijn, er staat ook dat het soms zomaar wat minder is.
Hopelijk gaat het snel weer beter!
pi_41953573
Hi yppy,

ja voor katten is dat wel zo ja, maar voor kinderen niet hihihi
Ze zit heel mooi in het midden van de groeicurve.

Ik heb trouwens weer eens geprobeerd om te kolven. Flesje met melk pakken doet ze heel goed, alleen het kolven gaat waardeloos bij me, ik krijg er amper melk uit en als ze dus bij me aanligt hoor ik haar heel goed slikken.

Ik heb ook het gevoel alsof mijn borsten amper nog melk hebben, terwijl dat echt onzin is. Gezien het feit dat ze nog regelmatig verzuipt tijdens het drinken (niet letterlijk maar dat er echt enorm veel melk uitkomt) alleen dat kolven is niet fijn nu, het gaat zo slecht.
mama van Myrddin
pi_41954343
Balen Tamea. Als het hiervoor beter ging, heb je toch best kans dat het volgende week weer goed gaat? Of heb je even minder gekolfd?

Doet de kolf het wel goed M_l. Ik deed het eerst verkeerd, hij was niet vacuum genoeg, waardoor er bijna niks uitkwam. Nu maak ik het plastic nat en gaat het veel beter. Er is ook een neusspray voor als het niet goed gaat.
*OUD heilige*
  dinsdag 19 september 2006 @ 17:56:41 #268
593 sjak
Juffie Bloem
pi_41956850
Zo dutchie, 220 cc, dat is echt veel. Dat red ik niet hoor uit 1 borst. Ik kolf nu ongeveer 60-80 cc uit 1 borst. Dat doe ik nu 's avonds zodat Schanul een voeding kan geven en ik alvast kan gaan slapen. Maar als jij zoveel kolft heb je Cas dan helemaal niet aan de borst gehad of kolf je telkens zoveel.

Balen Tamea, wie weet trekt het wel weer aan.
Lekker douchen!
pi_41957779
Ik blijf voorlopig even hopen dat het door de menstruatiehormonen is (ben nog niet echt ongesteld, maar heb ook een Mirena spiraaltje nu, waardoor het zou kunnen dat ik amper vloei terwijl ik wel ongesteld ben, vandaar m'n twijfels over wel/niet)
Gelukkig heb ik volgende week vrij en gaan we lekker een midweekje bungalowen weg met z'n drietjes en daarna 2 dagen naar m'n ouders, dus dan heb ik wel gelegenheid om Finn extra vaak aan te leggen en zo m'n produktie weer weer wat op te krikken.
  dinsdag 19 september 2006 @ 19:57:51 #270
3011 E.T.
pi_41960502
Tamea, bij mij wilde m'n TSR niet echt rond m'n menstruatie. Syntocinon-spray deed wonderen! Per kolfbeurt was 't dan nog wel iets minder dan de overige tijd, maar 't kon er mee door
(he, ik wist niet dat een Mirena met bv kon.. wilde daar nl. nog info over verzamelen voor over een paar maanden hier)

Misticle lighning, kolven moet je ook "leren" he. Ik begrijp dat je niet zo vaak kolft/gekolfd hebt.. Oefening baart kunst, echt waar! Heb je wel een TSR bij het kolven?
pi_41965935
Hi yppy,

ja dat doe ik nu dus ook, heb net 60 cc uit 1 borst gekolfd, nu voel ik alleen wel een rotgevoel in mijn tepels,alsof alle melkuitgangen geblokkerd zijn of overbelast of wat dan ook, dat vind ik toch wel een minder gevoel. Met het geven van de borst heb ik hier nog nooit last van gehad.
Is dit wel goed bij het kolven?
mama van Myrddin
pi_41966922
Jammer Sugar, maar wel fijn dat je je beter voelt nu
pi_41973999
Bij mij deed het in het begin ook veel pijn, ik denk dat ik toen te fanatiek was. Nu kolf ik minder 'hard' (heb een handkolf) en de pijn nadien is bijna weg. Daardoor kan ik Anna veel sneller na het kolven weer aanleggen dan in het begin.
*OUD heilige*
  woensdag 20 september 2006 @ 08:27:05 #274
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41974158
Ik ben nog niet aan het afbouwen. Gisteren wel een flesje gegeven, maar ook de borst bij die voeding en ik merk dat ik - zolang het me niet "tegenstaat"- wil blijven proberen. Eigenlijk heb ik lucht gekregen door het idee te kunnen stoppen, zonder dat ik dat nu al feitelijk doe, zeg maar.

Storm drinkt ook weer 'normaal' en krijgt duidelijk genoeg (die geruststelling van 300 gram aankomen in 9 dagen speelt ook mee). Dus: ik blijf jullie nog éventjes lastigvallen.
pi_41974185
Leuk toch. Storm is echt goed aangekomen, je hebt dus wel supermelk.
*OUD heilige*
  woensdag 20 september 2006 @ 10:03:53 #276
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_41975635
Mooi zo Sugar. Rust is echt een magisch iets. Het is gewoon goed voor je denk ik dat je het gevoel hebt dat je meerdere opties hebt. En blijf flexibel ook in je hoofd.
Wat ik nog belangrijker vind, probeer nu maar eens volop te genieten.
pi_41976219
Fijn, Sugar!
Hoe is het met je tepels nu?
pi_41976745
Sugar, ben het helemaal met dutchie eens: ik hoop dat je nu echt kan genieten van de borstvoeding, nu de 'druk' er voor jezelf van af is. Ben blij voor je!! (zeker omdat ik het ook zo herken....)
  woensdag 20 september 2006 @ 11:27:10 #279
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41977904
Mijn tepels zijn oké, owlet. Bedankt.

Nee, serieus: kloven zijn al langer helemaal weg en de stekende pijn die ik in het begin had ook. Vandaag voel ik die steken juist weer af en toe, los van de voedingsmomenten. Pijn tijdens het drinken heb ik niet echt.

Storm laat vandaag wel weer veel los, dus ik kijk vandaag even aan en anders morgen toch naar de huisarts om spruw te laten checken.
  woensdag 20 september 2006 @ 11:31:19 #280
24188 Belana
kloon van belana
pi_41978043
sugar, wat goed zeg dat het zo werkt ik kan het me wel voorstellen ook ja succes hoor!
stormy waters...
sailin'
pi_41978108
hihi die tepelvraag werkte hier ook op m'n lachspieren. stelde me gelijk voor dat hij hier op m'n werk ook zo terloops gesteld werd.
pi_41978123
Hey bix, hoe is het eigenlijk met jouw tepels?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_41978306
Even een serieuze vraag tussendoor (ik las al zoiets van Lois geloof ik): Anna heeft érg veel last van krampjes (zodanig dat ze er soms 24 uur of langer achter elkaar niet van slaapt en bijna uitgeput raakt - los van het feit dat het ook voor YPPY zo enorm zwaar is omdat ze dan alleen bij haar troost kan vinden) en alle truukjes en pilletjes schijnen niet te helpen. Nu hoorde ik net van een collega dat zij dit ook hadden (kv baby) en dat ze toen overgestapt zijn op een speciaal soort kv en dat toen de problemen snel over waren.

Stel nou dat de krampjes zo ernstig blijven tot na de 6 weken (ik geloof dat dat de datum is waarbij de krampjes minder heftig zouden moeten worden), wat is er dan op tegen om een keer 's nachts een of 2 x een flesje van dit spul te geven ('s nachts zijn de krampjes het heftigst lijkt het en zo kan ik ook een keer de fles geven, twee in 1 klap dus)? Of komt de bv dan enorm in gevaar? Ofzo?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
pi_41978584
Jarno, het is een beetje dubbel. Er is natuurlijk niets op tegen, iedereen moet doen wat het prettigst is en "ook met extra KV worden kindjes groot", etc.
De productie kan afnemen, maar dat is op andere manieren weer op te vangen. Bijvoorbeeld door extra te kolven. Maar.... als je kijkt naar het beschermende laagje in de darmen, dan wordt dat wel beschadigd door die KV dus het is een afweging die je moet maken.

Overigens denk ik niet dat het zal helpen tegen de darmkrampjes, eerder juist dat het de krampjes kan versterken omdat Anna dan die nieuwe voeding moet werken. En kunstvoeding is nou eenmaal moeilijker te verteren voor een baby dan BV.

Ik denk dat bij jouw collega het eerder zo is dat het kindje niet goed tegen het eerste merk melk kon en daarna beter reageerde op het tweede merk. Niet dat het tweede merk als "medicijn" werkte tegen de krampjes.

Hebben jullie al eens gekeken naar een andere oorzaak dan de darmpjes? Bijvoorbeeld een scheef werveltje of iets vergelijkbaars? Of is het heel duidelijk dat het darmklachten zijn?
pi_41978610
Oh, ik lees nu pas hoe raar het staat van die tepels

Maar goed, hopelijk zijn ze snel pijnvrij, Sugar!
pi_41978705
Volgens mij zijn het echt krampjes. Veel lucht, buikje dat je voelt trillen en bubbelen, persen, etc. We zijn al een tijdje onwijs aan het opletten qua voeding maar dat zet geen zoden aan de dijk vooralsnog.

Dat van dat wennen aan die nieuwe soort voeding had ik me nog niet zo bedacht. Goed punt. Het was trouwens wel zo dat die voeding écht bedoeld is als speciaal voeding voor baby's met darmkrampen, net als je dat spul voor hongerige baby's hebt (zelfdemerk iig).

Nouja, donderdag naar het CB (afspraak met kinderarts) wellicht weet die nog wat maar de meesten komen niet verder dan 'het hoort erbij'.
pi_41978749
Als die krampjes zo erg zijn dan zou ik vooral géén kv geven.

Moedermelk is zeer licht verteerbaar (en hoe speciaal die kv ook is, licht verteerbaar is het nooit) en vooral de vette achtermelk is weldadig voor oversture darmpjes en maagjes.

Krampjes horen er ook gewoon een beetje bij, hoe ontzettend naar het ook is. De darmpjes moeten gewoon in de plooi komen en daar komt het ook van. Babies hebben gewoon meer of minder last van krampjes. Maar kv is in deze zéker geen oplossing.

Want: ook de beschermlaag in de darmpjes die moedermelk creeert komt in gevaar. Plus de produktie kan in de war raken. En wat voor verhalen je ook hoort: moedermelk is weldadiger en beter voor krampjes dan wat voor kunstmatige dingen ook.

Artikel ter onderbouwing: Een enkel flesje kan toch geen kwaad? ... Of wel?

Er zijn verschillende manier om met krampjes om te gaan, die komen geregeld langs in het kleine baby topic.
pi_41978831
quote:
Op woensdag 20 september 2006 11:58 schreef nebelung het volgende:

Krampjes horen er ook gewoon een beetje bij, hoe ontzettend naar het ook is.
Ja sorry, daar heb ik gewoon niks mee he. Dat pijnlijden wat er zo ongelooflijk bijhoort in Nederland. Mijn kind heeft pijn: fix it doctor. Ik heb begrepen dat er wel medicijnen voor zijn maar dat die bijna niet gegeven worden? Mij lijkt een weken lang niet slapende baby en moeder ook niet echt geweldig trouwens. Hoe tof dat beschermlaagje ook wel niet is dan.
pi_41978884
quote:
Op woensdag 20 september 2006 11:41 schreef Jarno het volgende:
Nu hoorde ik net van een collega dat zij dit ook hadden (kv baby) en dat ze toen overgestapt zijn op een speciaal soort kv en dat toen de problemen snel over waren.
Dat is dan waarschijnlijk iets verder voorverteerde kv (en moedermelk *is* al beter te verteren dan voorverteerde kv), of anders hypo-allergene. Ik zou geloof ik eerst proberen of het weglaten van voedsel waarvan bekend is dat het problemen geeft verbetering geeft; dus proberen een week koemelkvrij te leven. Of een eet-en-huildagboek bij te houden, waarbij je opschrijft wat je (of in jullie geval, YPPY) precies eet en wanneer Anna huilt. Je komt dan soms op onwaarschijnlijke dingen waar ze niet tegen kan. Zo bleek mijn oudste te reageren wanneer ik volle kwark at. Niet bij magere kwark, slagroom was ook geen probleem, alleen volle kwark

Maar los daarvan: na 6 weken loopt de bv doorgaans goed, en als dat inderdaad zo is dan betekent een keer een voeding vervangen door een fles kv niet meteen einde oefening voor de bv.
pi_41979110
Eigenlijk hebben we alles al geschrapt wat op elk lijstje voor lijkt te komen. Als we nog meer weglaten wordt het een dieet van witte rijst en wortels en daar pas ik echt voor.

Nouja, het was maar een ingeving, van die voeding, je moet toch wat he.
pi_41979148
Nee Jarmo, dat snap ik. En vertel mij niks want ik heb wéken getobt met een kind met krampjes.

Ik probeer je alleen uit te leggen waarom het onverstandig is dat je Anna kv geeft. Dát gaat zeker niks helpen nu voor de krampjes, dat kan ik je met mijn hand op je hart verzekeren.

Ik heb ooit voor jou speciaal een post geschreven WAAR je hulp kan zoeken ter voorbereiding op dit soort gezeur (omdat je daar van te voren al tegen op zag merkte ik toen). Daar heb je nooit op gereageerd. Maar ik vind het enorm vervelend dat je nu weer ook de rest van mijn post negeert. Ik probeer mee te denken, dat probeer ik hier doorgaans en het irriteert me gewoon even nu dat je die toon aanslaat. (jaja, er staat een PI boven enzovoorts, maar ik ben niet degene die kinderen pijn laat lijden. Het is gewoon een feit dat babies krampjes hebben, ik zeg toch niet dat je er NIKS aan moet doen of zo?)

Duizenden nieuwbakken ouders tobben met krampjes. In het kleine babytopic komt dat meer dan geregeld aan de orde en er worden tips uitgewisseld. Nu kom je in het borstvoedingstopic vragen of je kv kan gaan geven. Nee, is mijn antwoord, dat is niet verstandig.

Anneja, na 6 weken zijn de krampjes doorgaans ook over/minder, waarom zou je dan alsnog kv gaan geven?
pi_41979170
Sorry, ik heb weinig geslapen de afgelopen tijd. .
pi_41979214
Ik slaap al 10 maanden niet. Live with it.
pi_41979414
quote:
Op woensdag 20 september 2006 11:56 schreef Jarno het volgende:
Dat van dat wennen aan die nieuwe soort voeding had ik me nog niet zo bedacht. Goed punt. Het was trouwens wel zo dat die voeding écht bedoeld is als speciaal voeding voor baby's met darmkrampen, net als je dat spul voor hongerige baby's hebt (zelfdemerk iig).
Jamaar Jarno, dat spul is voor babies met darmkrampen die al kv krijgen. Als je kind gevoelige darmpjes heeft, en dat heeft Anna blijkbaar, dan is kv, en welke kv dan ook, of het nou voor hongerige of krampende of neuspeuterende babies is, gewoon een minder goede keus omdat het slechter verteerbaar is dan moedermelk.

En nee, er is geen medicijn tegen darmkramp helaas. Artsen kunnen niet alles oplossen. Darmkrampjes is een beetje als groeipijn wat dat betreft.

Boert ze goed na de voeding? Dat scheelt ook vaak een slok op een borrel.

Lijkt me erg naar trouwens om te zien dat je kind er zo'n last van heeft hopelijk gaat het snel over!
pi_41979426
quote:
Op woensdag 20 september 2006 12:01 schreef Jarno het volgende:

[..]

Ja sorry, daar heb ik gewoon niks mee he. Dat pijnlijden wat er zo ongelooflijk bijhoort in Nederland. Mijn kind heeft pijn: fix it doctor. Ik heb begrepen dat er wel medicijnen voor zijn maar dat die bijna niet gegeven worden? Mij lijkt een weken lang niet slapende baby en moeder ook niet echt geweldig trouwens. Hoe tof dat beschermlaagje ook wel niet is dan.
Het is ook gewoon kut om je kind pijn te zien hebben. Alleen zijn er echt geen medicijnen tegen, tenzij je de pijn wil onderdrukken met pijnstillers. Overigens snap ik je "nederland" niet zo. Ook in Amerika hebben ze darmkrampjes. In sommige landen zelfs méér omdat er procentueel gezien meer Kv wordt gegeven.
Als je Yppy wilt ontlasten door een flesje te geven (wat ik me heel goed voor kan stellen), dan zou ik eerder kiezen voor een fles moedermelk.

Wat ook zou kunnen, maar dat moet je maar net prettig vinden, is om haar door iemand anders dan Yppy (jij of bijvoorbeeld een van jullie ouders) te laten troosten. Als je weet dat ze geen honger meer heeft maar dat het puur die rotkrampjes zijn dan is het vaak een kwestie van opzitten en warmte en troost bieden. Dat zou iemand anders ook kunnen doen, zodat jullie/yppy een nacht kunnen slapen en er daarna weer wat frisser tegen aan kunnen.

aanvulling: Het kan wel drie weken duren voor je kind niet meer reageert na het weghalen van voedingsmiddelen. Dat geldt vooral voor uitslag e.d., krampjes zijn meestal wat sneller verminderd nadat de moeder stopt met melk e.d., maar je moet het wel even de tijd geven.
pi_41979567
quote:
Op woensdag 20 september 2006 12:10 schreef nebelung het volgende:
Anneja, na 6 weken zijn de krampjes doorgaans ook over/minder, waarom zou je dan alsnog kv gaan geven?
Dat is een direct antwoord op de vraag die Jarno stelt: 'is het slecht voor de bv om een keer een flesje kv tussendoor te geven'. Het antwoord daarop is: als je bv goed op gang is niet.

Ik ben het met je eens dat het voor de krampjes waarschijnlijk niks uitmaakt, en ze waarschijnlijk alleen maar verergert. Met als voetnoot dat als die krampen vooral door iets nog niet ontdekts in de voeding van Yppy komen, hypoallergene voeding misschien wel verbetering kan geven. Maar dat geldt dan puur voor de krampjes; voor het overige geldt ook voor hypoallergene kv dat het gezondheidsnadelen heeft. Maar of die opwegen tegen het voordeel van een minder krampende baby, dat kunnen alleen de ouders zelf uitmaken vind ik.
pi_41979898
Zuigen helpt vaak nog wel wat tegen krampjes. Soms helpt een speen dan dus (hoewel niet echt aan te raden de eerste tijd ivm tepelspeenverwarring). Of aanleggen, en dan aan de leegste borst (met automatisch de vetste melk).
Een oorzaak voor krampjes kan een te grote melkproductie zijn. Of gewoon een baby die er wat gevoeliger voor is. En er zijn zelfs baby's die de eerste drie maanden veel huilen omdat ze gefrustreerd zijn omdat ze nog niet alles kunnen wat ze willen.
Tegen gasvorming in de darmen zijn overigens wel medicijnen; in DL geven ze dan vaak 'sab simplex' wat hier in NL onder een andere naam verkocht wordt maar die weet ik zo 1-2-3 niet. Hier wordt ook wel ABC dophilux gegeven ('goede' bacteriestammen) maar de werking die dat moet hebben heeft moedermelk sowieso al dus naast bv is het een weinig zinvolle toevoeging.

Sugar welkom terug in dit topic en succes ermee!
pi_41980265
Bedankt voor jullie advies hoor. Dat ik niet overal op reageer wil niet zeggen dat we er niks mee doen. Geloof me, we hebben het hele internet ondersteboven gekeerd, het CB geraadpleegd (met uitzondering van de kinderarts die we morgen zien), boeken gelezen, etc, etc.

Maar goed, mijn vraag was dus bedoeld om te achterhalen of ik af en toe een flesje met van dat spul kon geven om a) te zorgen dat de krampjes minder worden zodat Anna uitgeruster is en minder pijn heeft en b) YPPY ook eens een nachtje door kan slapen. Niks dan goede bedoelingen dus. .
quote:
En er zijn zelfs baby's die de eerste drie maanden veel huilen omdat ze gefrustreerd zijn omdat ze nog niet alles kunnen wat ze willen
Whehe, dit vind ik dan wel weer een 'grappig' idee. Zo kijkt ze iig wel ja. .
pi_41980398
jarno, ik hoop dat 't met 6 weken minder wordt, maar het kan ook wel iets langer duren (3 maanden was hier meer het moment waarop het wat beter ging)...

met mijn tepels alles OK hoor, tnx. en de jouwe?
pi_41980511
Ik denk dat er iets mis is met mijn tepels bix, want ze drinkt voor geen meter als ze bij mij is. . Heb ik weer.
pi_41980567
De werkzame stoffen in sab simplex
komen overeen met de werkzame stoffen in Aeropax. Officieel niet voor babies, maar wel eens gebruikt bij overmatige gasontwikkeling.
Sab Simplex is hier te bestellen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')