Nee, in principe geldt ook voor flesgevoede kinderen pas bij 6 maanden bijvoeden. Een enkele keer is er wel een reden voor flesgevoede kinderen om eerder te beginnen, waarom weet ik niet meer.quote:Op woensdag 13 september 2006 09:56 schreef lcicle het volgende:
[..]
Klopt het dat fles-kindjes wél eerder een hapje mogen hebben, en bv-kindjes liever pas na 6 maanden? Ik geef Merlijn alleen borstvoeding, maar hij heeft nu (4 mnd) z'n eerste 'eerste fruithapje' op. Heeft wel 2 dagen geduurd voordat hij 1 potje op had haha
Daar zou ik dus nog beter even mee kunnen wachten?
Bedankt voor je linkje!quote:Op woensdag 13 september 2006 10:11 schreef nebelung het volgende:
[..]
Nee, in principe geldt ook voor flesgevoede kinderen pas bij 6 maanden bijvoeden. Een enkele keer is er wel een reden voor flesgevoede kinderen om eerder te beginnen, waarom weet ik niet meer.
Ik zou zeker wachten tot 6 maanden. Het is nergens voor nodig namelijk.
Uitleg 6 maanden en beschermlaag darmpjes
PS: ook water of aangelegd vruchtensap valt onder bijvoeding, idem medicatie (maar dat is soms niet te verhelpen, zoals bij spruw bijvoorbeeld) alhoewel dat geen echte voeding is natuurlijk, maar tast wel het laagje aan.
Klopt, maar in principe wordt ook bij flesgevoede kindjes de 6 maanden grens aangeraden, maar dan met name vanwege de peristaltiek. Weet jij overigens waarom soms wel 4 maanden wordt aangeraden, had dat niet iets te maken met allergie? Ik weet het niet meer.quote:Op woensdag 13 september 2006 10:16 schreef _evenstar_ het volgende:
Kindjes die vanaf meets af aan normale Kunstvoeding hebben, missen dat beschermlaagje.
Artsen raden aan om met bijvoeding te wachten tot de 6 maanden wanneer zij een verhoogde allergie kans hebben.quote:Op woensdag 13 september 2006 10:17 schreef nebelung het volgende:
[..]
Klopt, maar in principe wordt ook bij flesgevoede kindjes de 6 maanden grens aangeraden, maar dan met name vanwege de peristaltiek. Weet jij overigens waarom soms wel 4 maanden wordt aangeraden, had dat niet iets te maken met allergie? Ik weet het niet meer.
nee je stelt je niet aan.quote:Op woensdag 13 september 2006 10:16 schreef nebelung het volgende:
PS: ik vind dit zo'n fijn topic, of stel ik me nu aan?
Ja, je stelt je best een beetje aan.quote:Op woensdag 13 september 2006 10:16 schreef nebelung het volgende:
PS: ik vind dit zo'n fijn topic, of stel ik me nu aan?
Ik gebruik voor Jetske de schema's uit dit boek. De meningen op bol.com zijn verdeeld zie ik. Ik heb het gekocht na aanraden van een kennis. Ons bevalt het erg goed, het past blijkbaar ook bij Jetske, al neem ik zeker niet alles letterlijk wat er in staat, maar lees het meer als tip-boek.quote:Op woensdag 13 september 2006 10:05 schreef owlet het volgende:
Sjak, het is al gezegd maar Jetske heeft echt nog niets anders nodig dan jouw melk. Ik ben wel benieuwd wat voor schema je volgt!
Ik heb regelmaat en inbakeren net binnen via marktplaats en moet het nog eens goed doorlezen.quote:Op woensdag 13 september 2006 11:43 schreef sjak het volgende:
[..]
Ik gebruik voor Jetske de schema's uit dit boek. De meningen op bol.com zijn verdeeld zie ik. Ik heb het gekocht na aanraden van een kennis. Ons bevalt het erg goed, het past blijkbaar ook bij Jetske, al neem ik zeker niet alles letterlijk wat er in staat, maar lees het meer als tip-boek.
Als ik kijk naar de tips dan wordt dit nog meer aangeraden. Deze is misschien ook wat meer gericht op nederland. Misschien ook wat voor jou Sugar?
Jetske heeft het ook niet nodig hoor, maar ik daarentegen wel. Na twee dagen werd ik erg nerveus dat ik niet wist wanneer ze honger had en wanneer ze moest slapen enz. Dat was de reden voor mij om met een schema te beginnen en het gaf mij zoveel rust dat ik er nu niet vanaf wil stappen. Ik heb vooral veel regelmaat nodig.quote:Op woensdag 13 september 2006 12:15 schreef owlet het volgende:
Tot nu toe is het voor Ronja nog niet nodig geweest om een heel strak schema aan te houden, ik vind dat zelf ook niet zo prettig.
IK heb even verder gelezen om deze vraag te beantwoorden. In dit boekje mag je beginnen (afhankelijk van de wens en grootte van je baby) met vaste voeding vanaf 3 maanden. Ze raadt zelf zo rond de 4 maanden aan. Ze beginnen met biologische rijstepap en gepureerde peer en appel. Het gaat om hele kleine hoeveelheden (theelepels tot eetlepel na 2 weken), BV blijft de belangrijkste groeibron. Eiwitten (vlees) wordt sterk afgeraden. Ze geeft aan dat de darmen van kinderen tot 4 maanden geen vast voedsel verdragen.quote:Om het weer even ontopic te maken: Ik ben wel benieuwd naar de gedachten over BV in dit boek (en ook wel in jouw boek, Sjak). Ik weet dat er in groeiwijzer ( het boekje dat "hoort" bij het antroposofisch consultatiebureau, zelfde serie als regelmaat en inbakeren) een aantal dingen worden gesteld waar ik het niet mee eens ben zoals het beginnen met bijvoeding met vier maanden en het zelf maken van kunstvoeding uit amandelmelk.
Gelukkig zijn ze inmiddels afgestapt van de ideeën dat Bv met zes tot acht maanden volkomen afgebouwd moet zijn om de zelfstandigheid van het kind te bevorderen!
Minder afleiding en rustiger, zittend is Merlijn veel drukker. Verder vind ik het een fijnere houding.quote:Op woensdag 13 september 2006 15:19 schreef bixister het volgende:
waarom doe je 't dan altijd liggend? als je zit kun je tussendoor nog een boek lezen bijv.
Vind je dat echt? Ik vind het zelf erg meevallen, ik voed haar met dit schema max. 6 keer per dag, dat valt dus erg mee. Ik heb erg veel tijd over om te spelen en te knuffelen. Het klinkt heel strak maar we houden veel tijd over op deze manier. Enne, het staat wel strak zo zwart op wit, in het "eggie" wijken we er ook wel vanaf hoor!quote:Op woensdag 13 september 2006 19:33 schreef YPPY het volgende:
Echt een strak schema Sjak, maar al jij het fijn vindt zo, is het wel handig natuurlijk. En fijn dat Jetske het accepteert.
Vraag je huisarts anders om een receptje voor oxytocine neusspray . Zie ook de link "kolven' in de OP voor meer tips.quote:Op zaterdag 16 september 2006 18:09 schreef cattie het volgende:
Ik heb een kolfprobleem. Tot deze week ging het geweldig, ik kreeg er rustig 120 to 160 cc per keer uit. Maar woensdag nog maar 60 cc en net nog maar 40 cc. Ik baal hier vreselijk van, ben bang dat mijn productie terug loopt en over ruim 2 weken moet ik weer gaan werken en als kolven dan niet lukt, is het het einde van bv geven ben ik bang.![]()
Het tijdstip van kolven wisselt trouwens, 's ochtends is helaas geen optie want dan drinkt Ive vaak en veel (meestal om 1 uur, 4 uur, 6.00 uur, 7.30 uur en 10.00 uur ongeveer).
Het klinkt heel hard, maar je zult met Anna even moeten doorbijten. Laten huilen en na tien minuten weer eventjes een aai over de bol, kusje en geruststellend praten. Meestal houdt het bij ons na 20 minuten op en ja het vreet ook aan ons. Probeer even te doen alsof het er niet is. Wanneer het dan nog niet is opgehouden, even optillen en wiegen en geruststellen. Wanneer gewenst nog eventjes aanleggen. In borstmelk zit namelijk een hormoon waar baby's vaak slaperig van worden. En de borst staat ook voor veiligheid, dicht bij mama. En als je het eventjes niet meer trekt, is er natuurlijk ook nog papa en fles met eventuele kolfmelk.quote:Op zondag 17 september 2006 20:12 schreef YPPY het volgende:
M_L: Anna weigert ook de speen. Twee dagen wilde ze af en toe en nu al een week niet meer. Wij zitten dus ook veel met een pink haar rustig te houden. Wat ik ook doe ('s nachts ook om haar in slaap te krijgen) is liggend voeden en dan naast haar blijven liggen tot ze heel diep slaapt. Dat kan een uur of twee uur duren, maar dan is ze tenminste in slaap. Ze is ook stil in de draagzak of wandelwagen. Gisteren zijn we daarom min of meer uit frustratie met haar gaan wandelen.
Als je nog 10 cc kon kolven na een voeding was er toch genoeg voor Storm? Ik begreep tenminste dat een baby er altijd meer uit krijgt dan een kolf. Ik had ook 20 cc (totaal dan) net na een voeding en heb niet het idee dat Anna te weinig krijgt.
Vanmiddag heb ik voor het eerst in het openbaar, op een terras gevoed. Nu vind ik mezelf stoer.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |