quote:
Op donderdag 7 september 2006 22:31 schreef Paradijsvogeltje het volgende:Dat naar binnen zuigen doet Kendahl ook vaak. Ik probeer het te voorkomen, maar dat lukt me niet zo. Tips?
Ik raak ondertussen een beetje ontmoedigd van de schamele melkproductie hier. Het is teruggelopen en het duurt en duurt maar voordat het weer een beetje op peil komt. Waarschijnlijk komt het door het griepvirus en de vermoeidheid dat de productie is teruggelopen. Gelukkig vond het consultatiebureau mijn oplossing goed. Ik leg hem wat vaker aan om mijn borsten te prikkelen en laat hem een poosje zuigen en voed hem daarna wat bij, zodat hij wel het nodige binnenkrijgt.
Maar het rotte eraan is dat ik nu helemaal lang bezig ben met voeden. Doorgaans heeft Kendahl een uur nodig, nu ben ik anderhalf uur bezig.
Over het naar binnen zuigen: ik zou heel consequent zijn en echt wachten tot hij zijn mond wijd open doet. Soms wil het helpen om niet het hoofdje te ondersteunen, maar de nek, zodat het hoofdje wat naar achter leunt. Dan het hoofdje naar de borst brengen, niet de borst naar het hoofdje.
Eventueel kan je hem doorgeschoven aanleggen (rugbyhouding, maar dan bij de andere borst zodat je zijn hoofdje goed kan sturen en eventueel tegen kan houden als hij de tepel naar binnen wil zuigen).
Het is beter om hem desnoods een aantal keer af te koppelen als hij niet goed licht dan maar genoegen te nemen met verkeerd aanleggen. Dat geeft uiteindelijk alleen maar ellende.
Zelfs pasgeborene kunnen al heel goed leren dat ze "groot" moeten happen, dat kan je echt oefenen.
Ik ben zelf niet zo'n fan van bijvoeden als de productie opgeschroefd moet worden, maar ik kan me voorstellen dat het vermoeiend is.
Hoe komt het dat je denkt dat de productie is afgenomen. Is dat omdat hij afvalt? Of omdat hij langer nodig heeft om te drinken? In het eerste geval kan ik me wel voorstellen dat er bijgevoed moet worden maar in het laatste geval niet eerlijk gezegd.
Heb je ook het idee dat hij een uur lang stevig drinkt? Sommige kinderen vinden het namelijk gewoon lekker om rustig aan de borst te liggen, maar in principe zou je hem (mits hij natuurlijk gewoon goed groeit) af kunnen koppelen als hij begint aan het heel rustige drinken. Meestal is na maximaal een kwartier het echte drinken gedaan. Ik zou hem dan zelf liever vaker een kwartier aanleggen dan steeds een uur. Daar wordt je doodmoe van lijkt me!
edit: ik lees net in het babietjestopic dat hij in twee weken een pond is aangekomen! Dat is hartstikke goed joh, waarom zou je dan gaan bijvoeden als hij blijkbaar meer dan voldoende uit jouw melk haalt? Als hij zo goed aankomt zou ik zeker eens kijken of hij dat uur drinken ook echt helemaal benut of dat hij gewoon een kindje is wat niet zo snel los laat en daardoor uren aan de borst kan liggen zonder die uren ook echt effectief te drinken.