abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 7 september 2006 @ 13:36:34 #1
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41581905
Vervolg op Borstvoeding, deel 17

FAQ met dank aan nebulung 101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).

Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Mijn laatste post:

(over lactatiekundige) Nee, ze komt niet langs, want alles klonk volgens haar gewoon en goed en normaal. Dus ik heb volgens haar nu geen hulp van een lactatiekundige nodig.

Maar heb wel meteen weer een vraag. De kloven zijn nog niet helemaal weg, ik laat mijn tepels zoveel mogelijk aan de lucht drogen, smeer met Bepanthen en probeer dus elke keer Storm echt helemaal goed aan te leggen.
Net hapte 'ie een keer verkeerd en dan moet ik direct huilen van de pijn. Daarna weer goed en nu, na de voeding, zijn beide tepels zoooo pijnlijk. Hartstikke heet (voelbaar met mijn hand) en lijken in vuur en vlam te staan. Mijn kraam weet niet zo goed wat het precies is, wel zegt ze dat goed aanleggen en Bepanthen smeren goed is. Maar ik ben best bang dat dit iets is wat niet zo gewoon is?
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_41582006
Sugar, ik weet nietwat het is maar het klinkt niet goed en niet prettig. Bel anders even met een dame van vbn of LL.
En ik weet dat het een dooddoener is maar 'het wordt echt beter!' Succes meis
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_41582032
Sugar, hete/branderige tepels had ik ook. Had je tijdens de zwangerschap ook last van gevoelige tepels? Aan de andere kant heb ik bij mij altijd gedacht dat het van de spruw kwam (hebben we vijf maanden gehad)
  donderdag 7 september 2006 @ 13:43:20 #4
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41582108
Die lactatiekundige maakte gisteren wel duidelijk dat ik geen probleem heb nu en dat ik nu dus geen lactatiekundige nodig heb. Zeg maar. Ik voel me dus niet vrij om de dag erna (nu) over branderige tepels weer te bellen. Snapt u.

Anneja, ik had niet echt last van mijn tepels in de zwangerschap. Of eigenlijk helemaal niet.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  donderdag 7 september 2006 @ 13:43:57 #5
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_41582126
Arme lieverd! Ik had precies hetzelfde Sugar, herken heel erg goed wat jij beschrijft. Het is heel erg naar, maar volgens mij komt het toch 'gewoon' door die K-kloven. Als je het echter zelf niet vertrouwt, bellen hoor (ik ben geen deskundige natuurlijk)! Hoe ziet het eruit? En zijn de harde plekken al een beetje weg? Dikke knal- En zeg ff tegen Storm dat ie een beetje voorzichtig met z'n moedertje moet zijn.
pi_41582191
Fijn dat je een lactatiekundige gebeld hebt Sugar! Had je ook nog naar spruw gevraagd? Ik vind het allemaal toch best als spruw klinken en zoals owlet al zei: je hoeft niets te zien. Heb je ook nog steken in je borst?

Wat ook nog kan is dit: neemt Storm een grote hap bij het aanleggen of slobbert hij een beetje de tepel naar binnen zeg maar? Want naar binnen slobberen moet niet dus. Ik weet nog een filmpje van goed aanleggen, zal ik zoeken?

Als je het vervelend vind om die LK weer te bellen, kan je altijd een vrijwilligster bellen van de VBN of LLL. Die weten zooo veel en stellen precies de goede vragen vaak.
Variety is the spice of life
  donderdag 7 september 2006 @ 13:48:13 #7
105888 renzell
pi_41582272
Sugar; voel je alsjeblieft WEL vrij! Het is haar werk verdorie. Als jij er onzeker over bent, gewoon bellen hoor!!! Vind ik echt. Laat je niet afschepen door zo'n mens. Het gaat over jouw gevoel en jouw lijf. Anders heb je straks weer zo'n situatie als met dat broekie. Probeer anders eerst de vlos even voor raad en hulp.
  donderdag 7 september 2006 @ 13:49:49 #8
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41582325
quote:
Op donderdag 7 september 2006 13:46 schreef nebelung het volgende:
Wat ook nog kan is dit: neemt Storm een grote hap bij het aanleggen of slobbert hij een beetje de tepel naar binnen zeg maar? Want naar binnen slobberen moet niet dus. Ik weet nog een filmpje van goed aanleggen, zal ik zoeken?
Nee, ik snap wat je bedoelt nebelung, ik laat hem steeds die grote hap nemen (dwing kaakje soms met eigen beweging mee omlaag). Ik wil geen spruw. Ik wil dat het normaal is. En dat het gewoon die kloven zijn. Dat wil ik.

Renzell ( ) de harde plekken vallen wel mee nu en krijg ik ook wel een beetje weg met warmte en masseren. De kloven zien eruit als zwart-bruinige streepjes in de tepel. Na het voeden is dat donkere weg, dan is het een beetje week.
pi_41582557
Het komt mij eigenlijk niet bekend voor van mijn kloven toen, maar dat is ook wel een tijd geleden al natuurlijk. Vraag het anders eens op www.borstvoedingsforum.nl ?
  donderdag 7 september 2006 @ 13:57:45 #10
105888 renzell
pi_41582607
Gelukkig dat die harde plekken langzaam weg gaan in ieder geval. Is volgens mij ook normaal na die 5de dag. Ik geloof dat dat de dag is waarop de meeste vrouwen last van stuwing hebben. Ging bij mij ook gepaard met keiharde plekken (zeg maar gerust: keiharde tieten... ) en vooral veel hitte inderdaad. Maar als het goed is trekt dat echt snel weg nu hoor Sugarbabe! Ik duim keihard voor je dat ook de kloven het vandaag laten afweten.
pi_41582689
Keiharde tieten ja en zo groot als je ze nog nooit gezien hebt en dan dat kleine koppie erbij
Ach gut, wat een toestand was dat
pi_41582762
quote:
Op donderdag 7 september 2006 13:43 schreef Sugar het volgende:
Die lactatiekundige maakte gisteren wel duidelijk dat ik geen probleem heb nu en dat ik nu dus geen lactatiekundige nodig heb. Zeg maar. Ik voel me dus niet vrij om de dag erna (nu) over branderige tepels weer te bellen. Snapt u.
Leuk van die lactatiekundige dat ze de nuance tussen 'zeur niet, wat jij doormaakt is normaal' en 'meid, wat je doet is allemaal goed, hou vol en met een paar weken gaat het van een leien dakje' blijkbaar niet helemaal weet over te brengen

Ik denk bij en kloven en branderig gevoel misschien ook wat te snel 'waaaaa spruw!' hoor, maar dat komt door m'n eigen ervaringen

Die steken in de borst kunnen ook 'gewoon' van de toeschietreflex zijn, ik had dat bij beide kinders de eerste weken. Ook dat mijn tepels bij het aanleggen pijn deden, trouwens (maar dat was na een halve minuut oid over, en leidde niet tot kloven)
pi_41582836
Oja, en qua warm compres: een pamper vol laten lopen met heet water, lekt niet al te erg en is lekker vormbaar enzo. Je kan hem zelfs weer opwarmen in de magnetron
  donderdag 7 september 2006 @ 14:08:23 #14
105888 renzell
pi_41582979
Ja inderdaad! Ik stond te douchen en riep mijn lief erbij: "Kijk, kijk nou wat een enorme tieten ik heb!!!" Het was gewoon bijna eng. Een soort keiharde, kolossale Pamela Anderson boezem had ik, ipv mijn normalen bescheiden A-cuppie.
pi_41584061
Die stuwing vond ik ook vreselijk. Ik was zo bang weeeer nieuwe bh's te moeten gaan kopen. Net of ik ging ontploffen. M'n man vond het wel leuk.
Sugar, de toeschietreflex voelt bij mij als steken. En als er dan ook nog kloofjes zitten, zit ik bijna met tranen in m'n ogen. Anna wilde in het begin ook bijna voortdurend drinken, nu wordt het iets minder. Al had ze gisterennacht krampjes (hele nacht wakker dus) en vandaag een regeldag denk ik. Ze gaat 's nachts heel moeilijk slapen na een voeding. Ik ben blij als ik binnen twee uur zelf weer in bed leg. Het helpt om haar op het einde liggend te voeden en als ze dan slaapt een kwartiertje ofzo naast me te laten liggen, zodat ze diep in slaap gaat. Dan pas leg ik haar in haar eigen bedje. De helft van de keren werkt dit, de andere helft begint het hele circus opnieuw.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  donderdag 7 september 2006 @ 15:13:27 #16
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_41585076
Ik wil echt niet doordrammen over die spruw, maar Sugar, het klinkt echt exact als "mijn" spruw icl die zwart bruine streepjes. Bel anders idd een vrijwilliger van de VBN of LLL, misschien kunnen die je beter helpen. Voor de goede orde, het was bij baby en mij wel degelijk spruw, alleen was er dus noppes nada te zien. En toen baby drie weken was waren daar ineens wel de witte vlekjes, maar toen had ik uit frustratie de handdoek al in de ring gegooid... Zo zonde, het was zo makkelijk op te lossen geweest.

Sterkte meid!
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
pi_41585199
Ik vind het heel herkenbaar Sugar, die omschrijvig van branderige pijn. Mijn tepels zijn mijn hele leven al snel kapot en nu ik BV geef helemaal. Dan hoeft het niet eens aan het aanleggen te liggen maar is het puur de kracht die er op komt te staan. Dan zit ik echt met tranen in mijn ogen en oh wee degene die dan even wat wil zeggen.
Maar gelukkig is het hier mete en paar dagen over en het zal me niets verbazen als dat bij jou ook zo is. En dán is het zo heerlijk om ineens zonder pijn te kunnen voeden

Wat ik van de lactatiekundige als advies kreeg was vijf minuutjes voor de voeding een heeeeel dun laagje creme bioforce op de tepel smeren (kan geen kwaad, hoeft er niet af), dat verzacht de pijn een beetje, en na de voeding een iets dikker laagje zodat de tepel soepel blijft en kan genezen. Purelan kan ook, het gaat voornamelijk om de lanoline. Bepanthen was ze zelf geen fan van.
Verder in afwisselende houdingen aanleggen zodat de tepel niet eenzijdig belast wordt.

Oh, en warm houden tussen het voeden. Dus desnoods een vestje aan of een sjaal losjes ombinden. Koude tepels worden hard en harde tepels genezen minder goed.

Verder meteen afkoppelen als je het gevoel hebt dat hij niet helemaal goed ligt of als je het idee hebt dat hij in slaap is gevallen en eigenlijk alleen maar zuigt uit reflex (eerst zuigt hij snel, dan langzaam en als er meer pauze tussen komt te zitten dan dat hij zuigt is hij waarschijnlijk in slaap gevallen). De kans dat hij dan net je tepel een beetje terug laat glippen en dan weer vast zuigt is heel groot en dat zorgt ook weer voor extra wrijving op de tepel zelf.

kloven gaan in ieder geval echt over, echt.
  donderdag 7 september 2006 @ 20:04:18 #18
593 sjak
Juffie Bloem
pi_41593381
Bij mij waren die streepjes ook kloven, auw, maar na een paar dagen wel over. Bepanthen hielp hier overigens wel goed. En wat owlet zegt, als de pijn over is, is het zo fijn om BV te geven (en wel makkelijk ook vind ik).
Lekker douchen!
  donderdag 7 september 2006 @ 21:55:48 #19
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41597579
Weer mis hier.

Hij wil al de hele avond alleen maar aan de borst. Spuugde flink, wilde weer. Weer gedaan, stopt met drinken. Wil niet slapen, wil weer aan de borst. En hij huilt heel hard. Wij vinden het heel heftig en zwaar.
  donderdag 7 september 2006 @ 21:57:35 #20
24188 Belana
kloon van belana
pi_41597648
och meissie, das zwaar.... ik heb geen tips, alleen knuffels hang in there!
stormy waters...
sailin'
pi_41597721
Sugar
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_41598274
Sugar, hoe zit het met jouw melktoevoer? Heb je het idee dat het er echt uit spuit (dikke kans natuurlijk, je zal wel midden in de stuwing zitten)? Dat kan er voor zorgen dat ze zo onrustig drinken en veel spugen. Dit omdat ze én veel melk binnen krijgen én vaak alleen de voormelk. Dta geeft ook vaak wat krampjes waardoor ze nóg onrustiger worden en nóg meer willen drinken om van dat ongemak af te zijn.

Ronja had/heeft dit heel erg en dat was mede de reden dat ik kloven kreeg (door het vele aanhappen en loslaten en doordat ze niet eens de hele tepel in haar mond hoefde te nemen om toch een mond vol melk te krijgen.

Wat dan kan helpen is om na het aanzuigen en dus na de toeschietreflex de melk weg te laten lopen in een handdoek tot het er niet meer uit spuit. Niet kolven, dat verhoogt alleen de productie.

Wat ik ook prettig vind voor kindjes die heel veel willen drinken is om gedurende periodes van ongeveer 3 uur één borst te geven.
Zo krijgen ze ook de achtermelk binnen en worden ze niet elke keer volgestouwd met melk (de borst is dan wat leger waardoor de druk minder groot is).
pi_41598337
*Lurker kruipt uit haar schuilplaats*

Sugar, mijn schoonzus is vrijwilligster bij de LLL en heb haar regelmatig in actie gezien als ze telefoondienst had. Is het geen idee om naar de LLL te bellen? Je kan in ieder geval je verhaal kwijt en wie weet krijg je wat nuttige tips. Vaak helpt de kalmte van een vrijwilligster en het feit dat je vertelt wordt dat je het goed doet al genoeg om weer nieuwe energie op te doen om het nog eens te proberen.

*lurker kruipt weer terug*
Syllables govern the world
pi_41598923
Dat naar binnen zuigen doet Kendahl ook vaak. Ik probeer het te voorkomen, maar dat lukt me niet zo. Tips?
Ik raak ondertussen een beetje ontmoedigd van de schamele melkproductie hier. Het is teruggelopen en het duurt en duurt maar voordat het weer een beetje op peil komt. Waarschijnlijk komt het door het griepvirus en de vermoeidheid dat de productie is teruggelopen. Gelukkig vond het consultatiebureau mijn oplossing goed. Ik leg hem wat vaker aan om mijn borsten te prikkelen en laat hem een poosje zuigen en voed hem daarna wat bij, zodat hij wel het nodige binnenkrijgt.
Maar het rotte eraan is dat ik nu helemaal lang bezig ben met voeden. Doorgaans heeft Kendahl een uur nodig, nu ben ik anderhalf uur bezig.
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
pi_41601630
quote:
Op donderdag 7 september 2006 22:31 schreef Paradijsvogeltje het volgende:
Dat naar binnen zuigen doet Kendahl ook vaak. Ik probeer het te voorkomen, maar dat lukt me niet zo. Tips?
Ik raak ondertussen een beetje ontmoedigd van de schamele melkproductie hier. Het is teruggelopen en het duurt en duurt maar voordat het weer een beetje op peil komt. Waarschijnlijk komt het door het griepvirus en de vermoeidheid dat de productie is teruggelopen. Gelukkig vond het consultatiebureau mijn oplossing goed. Ik leg hem wat vaker aan om mijn borsten te prikkelen en laat hem een poosje zuigen en voed hem daarna wat bij, zodat hij wel het nodige binnenkrijgt.
Maar het rotte eraan is dat ik nu helemaal lang bezig ben met voeden. Doorgaans heeft Kendahl een uur nodig, nu ben ik anderhalf uur bezig.
Over het naar binnen zuigen: ik zou heel consequent zijn en echt wachten tot hij zijn mond wijd open doet. Soms wil het helpen om niet het hoofdje te ondersteunen, maar de nek, zodat het hoofdje wat naar achter leunt. Dan het hoofdje naar de borst brengen, niet de borst naar het hoofdje.
Eventueel kan je hem doorgeschoven aanleggen (rugbyhouding, maar dan bij de andere borst zodat je zijn hoofdje goed kan sturen en eventueel tegen kan houden als hij de tepel naar binnen wil zuigen).
Het is beter om hem desnoods een aantal keer af te koppelen als hij niet goed licht dan maar genoegen te nemen met verkeerd aanleggen. Dat geeft uiteindelijk alleen maar ellende.
Zelfs pasgeborene kunnen al heel goed leren dat ze "groot" moeten happen, dat kan je echt oefenen.

Ik ben zelf niet zo'n fan van bijvoeden als de productie opgeschroefd moet worden, maar ik kan me voorstellen dat het vermoeiend is.
Hoe komt het dat je denkt dat de productie is afgenomen. Is dat omdat hij afvalt? Of omdat hij langer nodig heeft om te drinken? In het eerste geval kan ik me wel voorstellen dat er bijgevoed moet worden maar in het laatste geval niet eerlijk gezegd.

Heb je ook het idee dat hij een uur lang stevig drinkt? Sommige kinderen vinden het namelijk gewoon lekker om rustig aan de borst te liggen, maar in principe zou je hem (mits hij natuurlijk gewoon goed groeit) af kunnen koppelen als hij begint aan het heel rustige drinken. Meestal is na maximaal een kwartier het echte drinken gedaan. Ik zou hem dan zelf liever vaker een kwartier aanleggen dan steeds een uur. Daar wordt je doodmoe van lijkt me!

edit: ik lees net in het babietjestopic dat hij in twee weken een pond is aangekomen! Dat is hartstikke goed joh, waarom zou je dan gaan bijvoeden als hij blijkbaar meer dan voldoende uit jouw melk haalt? Als hij zo goed aankomt zou ik zeker eens kijken of hij dat uur drinken ook echt helemaal benut of dat hij gewoon een kindje is wat niet zo snel los laat en daardoor uren aan de borst kan liggen zonder die uren ook echt effectief te drinken.
  vrijdag 8 september 2006 @ 00:25:12 #26
105888 renzell
pi_41603401
Lief Sugarding; ik snap je frustraie helemaal! Mij lijjkt inderdaad de optie van Owlet (een paar uur lang maar 1 borst geven) geen slecht idee. Kunnen ook die kloven misschien wat sneller genezen. En hoe is het met inbakeren? Hebben jullie dat al geprobeerd net als bij Maria? Of weet je zeker dat het honger is dat hem wakker houdt? Sterkte joh, ik denk tussen alle bedrijven door, toch stiekem de hele dag aan je. Kus!
pi_41610110
Sugar, ik bedenk mij net dat mijn kloven sneller weer over waren toen ik stopte met de Bepanthen. Ik heb er toen eerst melk op gesmeerd en laten drogen en daarna een heel dun laagje calendulan. Zo werden mijn tepels minder week dan met de bepanthen.

Het advies van Owlet om drie uur een borst te geven vind ik ook een goeie!
pi_41610301
Het gaat niet zo goed als we dachten. We waren vanochtend bij het CB omdat er een restje navelstreng aangestipt moest worden. We hebben haar maar meteen laten wegen. Resultaat: 80 gram aangekomen in 2 weken. Niet bepaald genoeg dus. Vanmiddag de lactatiekundige van het CB bellen. Zelf had ik juist het idee dat het wel goed ging. Ze is actief en beweegt veel als ze wakker is. Ook hebben we veel natte luiers.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_41610535
Yppy, laat je niet meteen uit het veld slaan, ze is iig wel aangekomen en niet af gevallen. Bendenk je dat als je niet langs was geweest voor haar navel dat je ook niet had geweten dat ze watminder aan is gekomen. Het zou zo maar kunnen dat ze in de komende twee weken ineens veel meer aankomt (na regeldagen ofzo) en dan is het totaal over een maand wel weer 'goed'. Las een paar daagjes rustin. Lekker op bed en veel aanleggen, bij elke kik of handsabbel laten drinken.
Wat ook wil helpen is (zoals al eerder aangeraden) om nietelke keer van borst te wisselen maar per drie uur een borst aan te bieden. Dat helpt echt, weet ik uit ervaring!
en voor er echt kunstvoeding nodig is moet het een stuk slechter gaan hoor!
pi_41611153
YPPY, ik ga helemaal mee met Jelief. Als je het idee hebt dat ze actief is als ze wakker is en rustig als ze slaapt, goed plast-poept en drinkt en zichzelf goe dop temperatuur kan houden dan zou ik me niet te veel zorgen maken. Ze groeit en daar gaat het om! (Maar die lactatiekundige kan nooit kwaad natuurlijk!)

Ronja is trouwens na het afsluiten van het kraambed niet meer gewogen. Dat komt pas weer op de eerste afspraak op het CB, 25 september. Ze doet het verder goed en dat vind ik genoeg eigenlijk.
  vrijdag 8 september 2006 @ 11:04:54 #31
24188 Belana
kloon van belana
pi_41611299
Yppy, als je er steeds een goed gevoel bij had enze is nog aangekomen ook, dan gaat het ook goed toch? In combi met allert zijn en goeie plasluiers is er weinig aan de hand dan. Doorzetten hoor als het steeds zo goed ging/gaat!
stormy waters...
sailin'
  Licht Ontvlambaar vrijdag 8 september 2006 @ 11:10:39 #32
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_41611451
Yppy, hier een kindje dat op twee weken tijd ruim 100 gram was afgevallen... En gelukkig wilde ze op het consultatiebureau eerst kijken of het gewoon opgeschroefd kon worden met borstvoeding ipv meteen naar flesvoeding over te stappen. Dat is toen ook gelukt

Niet teveel zorgen maken
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  vrijdag 8 september 2006 @ 11:22:28 #33
108648 cattie
lieve moeder
pi_41611679
Yppy, als jij het goed vindt gaan, dan gaat het goed. En ze is niet afgevallen. Is ze misschien in de lengte erg gegroeid?

Mag ik even uithuilen?
Ik had me van te voren zo voorgenomen om me niet door anderen onzeker te laten maken, maar het is ze toch gelukt. Ive krijgt nog steeds 8 a 10 voedingen per dag. Veel, volgens mijn omgeving, volgens sommigen te veel. Mijn man maakt zich zorgen hoe het op het kdv moet, de mensen daar hebben volgens hem geen tijd om Ive 4 voedingen per dag te geven. Naar mijn mening moeten ze daar maar tijd voor maken, ik betaal er genoeg voor.
Ook krijgt Ive nog 2 nachtvoedingen. Verschillende mensen (ook het cb) hebben aangeraden om Ive 's avonds bij te voeden. Maar dat wil ik niet (ik wil graag dat Ive enkel bv krijgt totdat hij 6 mnd is) en is me sterk afgeraden door een vriendin van mij (zij geeft al 21 maanden bv en heeft zich heel goed ingelezen, ik vertrouw haar adviezen erg). Het gaat ten slotte erg goed met hem, hij komt prima aan (nu weer bijna 600 gram in 3 weken) en is een blije baby. Maar mijn moeder en schoonmoeder vragen zich af of ik wel voldoende melk heb dan wel of de melk wel genoeg voedingstoffen bevat, want zo vaak voeden kan niet goed zijn. Dus nu begin ik te twijfelen of mijn melk wel voldoende is. Argggggg. Ik blijf mezelf maar inprenten dat ik moet doen wat goed voelt en waar Ive zich goed op voelt, maar het is zo moeilijk.

En dan nog het tepeldrama. De spruw is nu zo goed als weg, maar op mijn rechtertepel heb ik nu een melkblaar en een zuigplek, Ive heeft gisternacht (het was donker, ik sliep nog half en lette niet goed op) verkeerd aangelegd... Auw! Niet leuk, hopelijk gaat het snel weer over.

Zo, dat moest ik even kwijt.
pi_41611830
YPPY, hier had ik hetzelfde bij de 4 weken controle op het CB. We kregen toen een nieuwe weegafspraak, 4 dagen later en toen woog Finn ineens 250 gram meer en was het dus wel OK (nog steeds niet heel veel maar wel voldoende gegroeid dus).
Niet wanhopen dus, zolang ze lekker alert is en voldoende plast zal het wel loslopen. Bovendien kan net wel/niet gevoed en net wel/niet een volle luier erg veel schelen.
pi_41611882
Cattie, even een knuffel voor jou. Vervelend dat jij er zelf niet zo'n problemen mee hebt, die 10-12 voedingen per dag, maar dat je omgeving het je zo lastig maakt. Een oplossing heb ik niet voor je, maar wil je wel even een hart onder de riem steken.
pi_41611926
Lieve cattie, mijn dochter is 9,5 maand en komt zeker nog 9 a 10 keer (ondanks dat ze een aardig boterhammetje weg eet). Dat Ive dat aantal keer komt is helemaal normaal. In je omgeving wordt ws. gedacht in termen van kv. en voeden op verzoek is helemaal onbekend.

Laat je nou niet onzeker maken, luister naar je vriendin, want die heeft wel volkomen gelijk plus tonnen ervaring! De beste stuurlui staan aan wal. Laat zij maar informatie opdoen op de juiste plekken. De voeding van jullie kind gaat alleen jou en je man aan. Kijk naar Ive en zie hoe goed hij het doet! Dat is je basis, je uitgangspunt en je doel!

YPPY, wegen is een momentopname. Ben benieuwd wat de LK zegt, ook sterkte voor jullie.
pi_41611936
Cattie niet teveel naar anderen luisteren. Merlijn is namelijk al 8 maanden en krijgt nog steeds 's nacht een paar voedingen en ook gedurende de dag zit hij nog op veel voedingen als hij bij mij is. Als ik er namelijk niet ben of Merlijn naar hert KDV is komt hij juist veel minder. Op het KDV nam hij genoegen met 2 voedingen en kwam hij om de vier uur. Iets wat hij thuis dus abosluut niet haalde. Je vriendin heedft groot gelijk door te zeggen dat je niet moet gaan bijvoeden, waarom zou je. Ik denk dat den mening van je moeder en schoonmoeder meer onwetendheid is. Niet iedereen is goed op de hoogte, zelfs het CB niet, van borstvoeding.

Ik denk dat Ive het juist het heel goed op jouw borstvoeding, ga maar lekker zo door.

Ik ben nu voor het restje spruw wat er bij mij nog zit aan het smeren met bosbessensap, het milieu zuur houden. De melkblaar goed in de gaten houden en warm maken als je ive laat drinken, kan hij hem misschien wegdrinken, kreeg ik als tip van de LK.
pi_41611950
A: Je hebt voldoende en voldoendevoedende melk want Ive groeit goed. Toch!? (600 in 3 weken is echt ruim voldoende!)

B: 'snachts wakker worden komt niet van te weinig voeden maar van zoveel voeden als hij nodig heeft (daar groeit ie zogoed van)

C: Ive komt zo vaak als nodig is voor hem, misschien is het wel niet zo'n grote drinker en drinkt hij steeds een beetje ipv een paar keer veel., ter vegelijking: Emma van 10 maanden komt soms ook nog 6 keer per 24 uur (waarvan 1 's nachts)

D: Je betaalt een kdv idd om voor je kind te zorgen, als dat betekent dat hij 4 keer een fles moet dan is dat zo. Al zal hij waarschijnlijk in de praktijk wat minder vaak een fles drinken dan dat hij bij jou drinkt.

E: JIJ bent zijn mama en JIJ voelt echt wel aan of hij genoeg krijgt, dat hoeven (schoon)mama's je niet te vertellen.

F: Laat ze lekker l*llen!
pi_41611988
Zo dat is vast wel een oppepper
pi_41612079
Bedankt! Jullie zijn lief.
Ik ga me zeker niet zo snel al gewonnen geven. Ze is alert en heeft veel luiers en ziet er goed uit. Het was alleen nogal een klap als je juist verwacht dat ze wel is aangekomen (ze kwam de laatste dagen van de kraamhulp juist goed aan). Ik ben nu een actieplan voor de komende week aan het opstellen. Als 'bewijsmateriaal' maak ik nu een lijstje met hoe vaak en hoe lang ze drinkt en hoeveel luiers ze produceert. Ook houd ik van mezelf bij hoeveel ik drink. Daar kan het misschien fout zijn gegaan. In de eerste week heb ik haar steeds aangelegd als ze huilde of wakker werd, de afgelopen week heeft ze ook veel bij gezeten en heeft hij haar getroost bij krampjes. Ik ga haar nu vaker aanleggen. Bij het cb kreeg ik juist de tip om elke 5 min. van borst te wisselen trouwens. Even afwachten wat ik vanmiddag te horen krijg.

Anna zou eigenlijk ook niet meer gewogen zijn owlet, alleen nu dan omdat we toch al moesten. We gaan nu volgende week weer, in de hoop dat het actieplan werkt.

Wat stom dat ze je zo onzeker maken cattie. Als Ive zo vaak komt, heeft hij het blijkbaar nodig? Dan kan het toch niet slecht zijn. Misschien onpraktisch soms, maar toch niet verkeerd. Anna wil soms al weer een kwartier na de vorige voeding, dat is dan maar zo. Ik probeer nu wel haar wat wakkerder te houden, zodat ze langer doordrinkt en dus voller zit na afloop. Ik weet niet of Ive ook in slaap valt?
Kun je niet bv afkolven en dat als bijvoeding geven? Maar van de andere kant: hij komt hartstikke goed aan, dan moet de melk wel goed zijn. Aankomen doen ze niet van lucht. Volhouden hoor, jij bent de moeder en jij weet het beste wat hij wil!
*OUD heilige*
  vrijdag 8 september 2006 @ 11:43:53 #41
108648 cattie
lieve moeder
pi_41612165
Dat zijn zeker oppeppers! Heel erg bedankt, ik zit hier met tranen in mijn ogen.
pi_41612233
Cattie, alles is al luid en duidelijk gezegd. Ik wil alleen maar toevoegen dat je goed bezig bent! Ive is gelukkig en groeit, jij voelt je blijkbaar niet ongelukkig bij deze manier en meer is er niet nodig!
pi_41612272
zijn 't er nou 8-10 of 10-12? ach cattie het maakt ook niet uit, maar balen is zulk gedoe wel. (schoon)moeders kunnen vaak erg onhandig uit de hoek komen, en zij komen meestal ook uit een tijd waarin dat nog echt heel vaak gezegd werd (over de hoeveelheid en kwaliteit van bv). komt me zeer bekend voor in ieder geval, zowel het vele voeden als de opmerkingen. en anna krijgt nog steeds bv (18 mnd nu). voor mij was het vaak aanleggen toch echt de enige manier om voldoende productie te krijgen/houden, dus ze kunnen nog meer zeggen, doen wat voor jou 't best voelt. en vanaf wanneer gaat ive naar 't kdv? bij piets 1e kdv hielden ze zich braaf aan de tijden thuis hoor. bij 't huidige kdv waar piet en anna naar toe gaan hanteren ze iets meer een eigen schema, maar dat is eigenlijk ook nooit een probleem geweest. wel ging anna pas vanaf 7 mnd naar 't kdv, dat maakt natuurlijk misschien wel verschil. daar begon ik met 3 voedingen mee te geven. sterkte met 't blaartje en zeg maar tegen je moeder en schoonmoeder dat ze zich er niet mee moeten bemoeien.

yppy, bah, dat is niet leuk zo'n tegenvaller in groei. maar laat je inderdaad niet teveel uit 't veld slaan, het hoeft zoals eerder genoemd echt niks te betekenen. zie 't als een waarschuwing: weer even wat vaker aanleggen is waarschijnlijk al genoeg.
  vrijdag 8 september 2006 @ 11:47:53 #44
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_41612282
Ik heb echt bewondering voor jullie doorzettingsvermogen hier dames!! Super!

En daarbij al die steun dmv tips, ik hoop hier binnenkort ook echt mee te kunnen posten.

Cattie, gewoon doen waar jij je goed bij voelt, probeer je niet op je kop te laten zitten. Maar ik begrijp het wel, ik denk dat ik me dat ook zo zou laten gebeuren en daar onzeker van zou worden.
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_41612302
Yppy, wat is de reden dat je elke vijf minuten van borst moet wisselen?
pi_41612643
Volgens de meetmevrouw daar zou ze dan actiever drinken. Ik heb het idee dat ze de eerste 10 minuten zeker goed doordrinkt en daarna gaat het meestal nog 5-10 minuten wat minder vlot. Misschien dat ik dan ga wisselen. Ook zou door vaker te wisselen de productie opgeschroefd worden volgens haar.
*OUD heilige*
  vrijdag 8 september 2006 @ 12:18:40 #47
108648 cattie
lieve moeder
pi_41613048
Bixister, de laatste weken is het meestal 8 a 10 voedingen, maar er wil ook nog wel eens een uitschieter naar 11 of 12 bij zitten. Misschien kan ik dus beter zeggen dat hij rond de 10 voedingen per dag krijgt. Ive heeft nog niet echt een vast aantal voedingen op een dag. Hij is 13 weken als hij naar het kdv gaat, dat is dus over 3,5 week.
Mijn moeder heeft trouwens nooit bv gegeven en mijn schoonmoeder is bij mijn man na 6 weken gestopt. Zo maar, dat had ze van te voren bedacht, en heeft haar 2e zoon geen bv gegeven. Niet echt ervaringsdeskundigen dus. Maar toch raken die opmerkingen me wel.
pi_41613050
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 12:02 schreef YPPY het volgende:
Volgens de meetmevrouw daar zou ze dan actiever drinken. Ik heb het idee dat ze de eerste 10 minuten zeker goed doordrinkt en daarna gaat het meestal nog 5-10 minuten wat minder vlot. Misschien dat ik dan ga wisselen. Ook zou door vaker te wisselen de productie opgeschroefd worden volgens haar.
Dat kan inderdaad, maar dan zou ik zelf wisselen op het moment dat ze rustiger gaat drinken. Niet precies na vijf minuten.
Meestal hebben ze met een minuut of tien inderdaad wel het grootste gedeelte gehad, je merkt dan dat ze (na het snelle drinken om de toeschietreflex te triggeren en het regelmatige drinken om hun buik vol te krijgen) onregelmatiger gaan drinken. Dat is dan meer zuigbehoefte en mamahonger dan echt hongerstillen dus dat zou dan het moment zijn om eventueel van borst te wisselen.
  vrijdag 8 september 2006 @ 12:49:54 #49
24188 Belana
kloon van belana
pi_41613803
cattie, zelfs met flesvoeding raden ze tegenwoordig het "op verzoek voeden" aan en Ezra eet soms ook wel 8/9 keer kleinere beetjes. ze stappen tegenwoordig zo af van al die schema's joh. en daar is bijna niemand nog aan gewend. Je doet het harstikke goed en Ive doet het goed, dus laat je niet gek maken!
stormy waters...
sailin'
pi_41616459
sugar hoe gaat 't vandaag?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')