Precies! tegenwoordig zit er geen enkel stukje opvoeding van thuis meer bij. De jeugd word opgevoed door de mensen om zich heen, en krijgen geen stukje mee van thuis, omdat het toch maar de 'puberteit is'. Misschien word het eens tijd voor je ouders om zijn kop in te drukken en hem een stukje 'respect' mee te gevenquote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:42 schreef SuperWeber het volgende:
Ik denk dat jouw vader "die domme bouwvakker" dat broertje van jouw eens even een flinke trap onder zijn reet moet geven...
En dat meen ik... Mijn vader is tuinder, een lichamelijk beroep dus... Als ik mijn moeder aan het janken maakte, of "domme tuinder" tegen mijn vader zei... Dan kreeg ik een trap onder mijn reet en kon ik opsodemieteren naar mijn kamer... En ik had niet zoveel spullen op mijn kamer maar als ik wel iets zou hebben gehad om me mee te vermaken dan ging gegarandeerd de stop eruit...
En anders een internaat...
De rest van het lijstje is gewoon pubergedrag. Maar deze twee, weet je ook zeker dat hij zich ook buiten de deur zo gedraagt? Het kan best zijn dat hij zich buiten de deur vrij normaal gedraagt?quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:36 schreef Noodlez het volgende:
- ontbreken van schuldgevoelens
- vernederen/opmerkingen maken zonder spijt
en totale oorlog ontketenen, zeker.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:47 schreef Megumi het volgende:
Wat ik zou doen is hem zijn computer af nemen.
Wat is dit nou weer voor psychologisch geleuter... Zo'n jongen moet gewoon een beetje respect bijgebracht worden...quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:46 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Zijn de problemen begonnen voor of na hij met WoW is begonnen? Het lijkt er namelijk op dat hij zijn virtuele leven niet meer kan scheiden van de realiteit...
Eens.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:49 schreef releaze het volgende:
Ook voor puberen kan je naar de psych, maar dat gaat wel geheel tegen de zin van zoonlief in. natuurlijk vinden de ouders ook dat alles aan zoonlief ligt en dat hij moet veranderen, maar het is misschien interessant om te gaan ontdekken wat dit gedrag van je broertje zo triggert of heeft getriggerd in het verleden. met z'n allen in therapie, bijvoorbeeld. maar voor het zelfde geld heeft je broertje ook last van een zekere stoornis, wat het ook kan zijn, wat nu en in het verleden een andere aanpak nodig heeft/had dan wat hem nu is gegeven. om gedrag te kunnen of willen veranderen moet je eerst weten waardoor het gedrag ontstaan is. Natúúrlijk is hij ook aan het puberen, maar ik vind het wel heel extreem. Voor mijn gevoel zijn er veel meer factoren die mede onderzocht moeten worden om te kijken wat het gezin met hem aanmoet. En laat ze d'r maar lekker voor inzetten, want ze zijn nog laaaaang niet van hem af.
Dat zeg ik je; heel veel mensen denken tegenwoordig van 'we nemen een kind' alsof je een huisdier koopt zonder dat je enige idee hebt hoe die dieren denken en leven. waarom denk je dat de wereld steeds harder word? opvoeding is schaarsquote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:53 schreef mymoodfentje het volgende:
en hij heeft nog gelijk ook met dat hij sterker is als ze ouders....die LATEN dit toe, waarom hebben die eigenlijk kinderen gekregen? wat een domme mensen als ze nieteens hun kinderen onder bedwang kunnen houden... dat broertje schreeuwt om discipline om zijn intillegentie onder bedwang te kunnen houden....en wat doen jouw ouders??? waarschijnlijk huilen in een hoekje,...:')
En dat mis ik in dit verhaal. Als mijn kind ooit het gore lef in zijn donder haalt om mij zo te beledigen ligt hij 2 dagen "ziek" op bed. Ben je nou helemaal besodemieterd.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:39 schreef Spacemonkeh het volgende:
Herkenbaar![]()
Dat soort mannetjes denken bij 14 jarige leeftijd al dat ze de wereld aan kunnen en hebben een grote bek omdat dat de shit is .,. je weet tog!
Mijn ouders zouden heel wat deuken in mijn hersenpan slaan als ik zulke nare opmerkingen maakte...
misschien een spoedcursus normen en waarden?
Sterker nog, ze zijn bang voor hem! Ze willen van hem af! Hij is de morele overwinnaar!quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:56 schreef Biancavia het volgende:
Dat broertje denk niet alleen dat hij de dienst uit kan maken, hij kán het ook echt, want niemand houdt hem tegen.
Yeah right. We gaan erover theekransen, dat zal helpen. Echt hoor, als ik vroeger weer eens iets uitgevreten had kon ik de klap verwachten, en ik ben er VERDOMD blij om dat mijn ouders me zo opgevoed hebben, want ik heb fatsoen en normen en waarden erin gemept gekregen. Ik ben dan ook absoluut niet boos / traumatisch / verknipt zoals de hulpverleners zouden denken in dit geval.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:57 schreef Moonah het volgende:
Grappig dat mensen denken dat dergelijk gedrag (dat kennelijk al jaren en jaren bestaat) opeens zou zijn op te lossen door 'de strakke hand'. Wellicht is die in het verleden niet consequent toegepast, maar het lijkt me niet dat het broertje dat nu ook maar enigszins zou accepteren. Er lijkt me hier duidelijk sprake van een situatie die begeleiding (iig van de ouders) behoeft wil verdere escalatie voorkomen worden.
nah, het is ook enigszins een cultuurverschijnsel dat de opvoeding van ouders tegenwoordig zo slap is. vroeger was het streng, hoorde het streng, toen kwam opeens de norm dat kinderen praktisch gelijkwaardig zijn met hun eigen identiteitje die je moet respecteren, toen kwam ook nog es de economische voorspoed, geef ze maar alles wat ze willen, worden ze gelukkig van (right) en nu zit je met een stel superverwende kinderen. Het ligt niet alleen aan de ouders, de ouders krijgen van buitenaf allerlei indrukken van "zo hoort het" terwijl ze in eerste plaats gewoon op hun kind en zijn behoeftes moeten leren focussen, tussen de regels moeten leren lezen. Maar waar leer je dat nou tegenwoordig!quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:53 schreef mymoodfentje het volgende:
hard in elkaar rammen, echt goed wijzen op het feit dat hij niets is met ze jonge leeftijd.
achterlijk jong dat ze moeder zo beledigt...harde klappen geven,...waar is de vader?
als je pa het niet doet, doe jij het dan maar als oudere broer....soms helpt alleen een fysieke klap.
werkt dat niet, behandel hem dan als klein kind,...een mogooltje als je wil.
en hij heeft nog gelijk ook met dat hij sterker is als ze ouders....die LATEN dit toe, waarom hebben die eigenlijk kinderen gekregen? wat een domme mensen als ze nieteens hun kinderen onder bedwang kunnen houden... dat broertje schreeuwt om discipline om zijn intillegentie onder bedwang te kunnen houden....en wat doen jouw ouders??? waarschijnlijk huilen in een hoekje,...:')
Lijkt mij ook ja. De "vlakke hand" gebruiken zal alleen maar de situatie erger maken.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:57 schreef Moonah het volgende:
Grappig dat mensen denken dat dergelijk gedrag (dat kennelijk al jaren en jaren bestaat) opeens zou zijn op te lossen door 'de strakke hand'. Wellicht is die in het verleden niet consequent toegepast, maar het lijkt me niet dat het broertje dat nu ook maar enigszins zou accepteren. Er lijkt me hier duidelijk sprake van een situatie die begeleiding (iig van de ouders) behoeft wil verdere escalatie voorkomen worden.
Opvoeding begint bij de geboorte. Als je een situatie 14 jaar lang maar aan laat modderen waardoor diep ingesleten patronen zijn ontstaan en getolereerd, heeft een impulsieve, ondoordachte 'harde hand' interventie geen zin. Werkt ws alleen maar averechts.quote:
Het verschil is dat jouw ouders (of de mijne) dit altijd hebben gedaan wanneer het nodig was, en niet nadat het te laat was.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:59 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Yeah right. We gaan erover theekransen, dat zal helpen. Echt hoor, als ik vroeger weer eens iets uitgevreten had kon ik de klap verwachten, en ik ben er VERDOMD blij om dat mijn ouders me zo opgevoed hebben, want ik heb fatsoen en normen en waarden erin gemept gekregen. Ik ben dan ook absoluut niet boos / traumatisch / verknipt zoals de hulpverleners zouden denken in dit geval.
Ow kom op zeg, geen zakgeld, geen nieuwe kleren? Dat zijn toch geen straffen als je je moeder voor kankerhoer uitscheld !quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:02 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Lijkt mij ook ja. De "vlakke hand" gebruiken zal alleen maar de situatie erger maken.
Het beste is om hem de consequenties van zijn gedrag te laten zien.
Lompe opmerkingen tegen je moeder? Geen zakgeld.
Je vader uitschelden voor "domme bouwvakker"? Vergeet die nieuwe kleren maar.
En zo zijn er wel veel meer consequenties te bedenken.
Maar de tegenhanger is wel dat je hem beloont op het moment dat hij wél iets goed doet. Is hij goed bezig, geef hem een zoen boven op zijn hoofd of weetikveelwat. Laat hem in ieder geval zien dat goed gedrag goed gewaardeerd wordt; daar steekt hij veel meer van op dan alleen straffen.
Denk zelf dat dat ook wel een goed punt is. Ik herken mij trouwens ook wel in die jongen gedeeltelijk.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:51 schreef Moonah het volgende:
[..]
Eens.![]()
Plus TS, je schrijft dat hij zich beter voelt dan anderen. Maar het lijkt me juist omgekeerd. Dat hij een laag zelfbeeld heeft. Als hij anderen naar beneden trapt, steekt hij zelf nog enigszins positief af.
Ok ok wat mild, maar kon even niks anders bedenken. Maar je kinderen slaan is in mijn ogen al helemaal geen optiequote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:04 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ow kom op zeg, geen zakgeld, geen nieuwe kleren? Dat zijn toch geen straffen als je je moeder voor kankerhoer uitscheld !
Precies.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:02 schreef geKleTz het volgende:
Internet afsluiten bij je broertje. WoW is een verslaving!! Cold Turkey laten afkicken.
En ik ben van mening dat nu deze jongen in de puberteit zit het de meest ideale mogelijkheid is om hem dermate te veranderen dat hij goed voorbereid de maatschappij in kan gaan. Juist in de puberteit veranderd er zoveel, waaronder je hele karakter, dat is een gouden mogelijkheid voor de ouders om alles recht te zetten.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:03 schreef Moonah het volgende:
[..]
Opvoeding begint bij de geboorte. Als je een situatie 14 jaar lang maar aan laat modderen waardoor diep ingesleten patronen zijn ontstaan en getolereerd, heeft een impulsieve, ondoordachte 'harde hand' interventie geen zin. Werkt ws alleen maar averechts.
Hoezo niet dan? Heb jij nooit een corrigerende tik gehad?quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:05 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Ok ok wat mild, maar kon even niks anders bedenken. Maar je kinderen slaan is in mijn ogen al helemaal geen optie
begonnen je ouders toen je 14 was opeens met een radicaal andere aanpak namelijk het erin meppen, vraagteken. (toetsenbord gaar, sorry) het gaat echt niet helpen. sowieso is angst voor ouders creeeren, want dat doe je ermee, echt niet gezond op zo'n leeftijd. dat schreeuwt nog veel harder dat hij niet mag zijn wie hij is, nog veel meer wrijving en misschien dat ie ooit op zn 30e erachet komt waarom z'n ouders opeens begonnen te slaan (ik zie het al helemaal voor me..quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:59 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Yeah right. We gaan erover theekransen, dat zal helpen. Echt hoor, als ik vroeger weer eens iets uitgevreten had kon ik de klap verwachten, en ik ben er VERDOMD blij om dat mijn ouders me zo opgevoed hebben, want ik heb fatsoen en normen en waarden erin gemept gekregen. Ik ben dan ook absoluut niet boos / traumatisch / verknipt zoals de hulpverleners zouden denken in dit geval.
Een harde tik is soms nodig om te laten zien wie echt de baas is. Dat jongetje heeft geen besef van wie de baas is, dus moet het met de harde hand. Theekransen en nahuilen doe je maar na die tik, dan heb je wat om over te praten.
Sim-pel.
Nou, dan zijn we het daar over eens.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:05 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En ik ben van mening dat nu deze jongen in de puberteit zit het de meest ideale mogelijkheid is om hem dermate te veranderen dat hij goed voorbereid de maatschappij in kan gaan. Juist in de puberteit veranderd er zoveel, waaronder je hele karakter, dat is een gouden mogelijkheid voor de ouders om alles recht te zetten.
Heuh, ik had ook een pc op mijn kamer op mijn twaalfde hoor. En dat is 16 jaar geledenquote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:05 schreef Grumpey het volgende:
wat mij het meest verbaasd van het verhaal:
heeft dat kind zijn EIGEN pc?!?!
Ik kreeg pas een tv (ander tijdperk) toen ik 16 was, en die had ik zelf bijelkaar gespaard met een krantenwijk. En ik ben nu pas 23, om even aan te geven dat ik een gastje van 14 met een (nogmaals) EIGEN pc echt achterlijk vind.
Of alles nog verder te verzieken wanneer je de verkeerde aanpak kiest.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:05 schreef Scorpie het volgende:
dat is een gouden mogelijkheid voor de ouders om alles recht te zetten.
Nope, letterlijk nog nooit.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:06 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hoezo niet dan? Heb jij nooit een corrigerende tik gehad?
Ik ook, maar bij mij werd van jongs af aan al de kop in gedrukt. Nu ben ik daar echt blij om... en hoor ik niet bij het overige 'gangster' volk.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:04 schreef mrkanarie het volgende:
[..]
Denk zelf dat dat ook wel een goed punt is. Ik herken mij trouwens ook wel in die jongen gedeeltelijk.![]()
heel erg eens!quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:05 schreef Grumpey het volgende:
Ik kreeg pas een tv (ander tijdperk) toen ik 16 was, en die had ik zelf bijelkaar gespaard met een krantenwijk. En ik ben nu pas 23, om even aan te geven dat ik een gastje van 14 met een (nogmaals) EIGEN pc echt achterlijk vind.
Gewoon 1 PC in het hele huis, zet hem in de huiskamer zodat je je kinderen kan controleren en het sociale contact vergroot. Maar door kinderen hun eigen pc te geven vraag je erom he, wat was de gedachte? Hij is zo lekker stil op zijn kamer achter dat beeldscherm en we hebben er dan geen last van?![]()
Daar heb je gelijk in; ik had er wel 1 op mijn kamer staan, maar daar zat ik uit mezelf sowieso nooit langer dan een uur of 8 per week achter.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:08 schreef Grumpey het volgende:
En voor mutsaers --> het verschilt per individu, maar iemand die 40 uur per week in een virituele wereld leeft kan het beste beetje in de gaten gehouden worden en gedwongen worden een beetje rekening te houden met anderen in de echte wereld. Vandaar de barriere van een pc in de huiskamer.
Dat is echt complete bullshit. De invloeden van de jaren voor de puberteit hebben juist een verschrikkelijke uitwerking op het gedrag van het kind in de puberteit. Je kan die twee dingen niet los van elkaar zien, alleen maar omdat er hormonen door z'n lichaam gieren.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:05 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En ik ben van mening dat nu deze jongen in de puberteit zit het de meest ideale mogelijkheid is om hem dermate te veranderen dat hij goed voorbereid de maatschappij in kan gaan. Juist in de puberteit veranderd er zoveel, waaronder je hele karakter, dat is een gouden mogelijkheid voor de ouders om alles recht te zetten.
Mijn ouders begonnen al zeer vroeg met duidelijke grenzen stellen, en zodra ik begon te puberen hebben ze die grenzen ook vastgehouden (ruiten ingooien, een heel plein van stenen overhoop gehaald, vuurwerk in 12 prullenbakken gedaan die ontploften, vechten op school/bar, natrappen bij voetbal, moeder uitschelden en dreigen te slaan), ik was vroeger echt geen lieverdje, maar ik wist dondersgoed toen ik 1 van deze acties deed ik flink zuur was als ik thuis kwam, en de tikken die ik kreeg waren genoeg om mij niet verder af te laten glijden (lees: criminaliteit etc)quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:06 schreef releaze het volgende:
[..]
begonnen je ouders toen je 14 was opeens met een radicaal andere aanpak namelijk het erin meppen, vraagteken. (toetsenbord gaar, sorry) het gaat echt niet helpen. sowieso is angst voor ouders creeeren, want dat doe je ermee, echt niet gezond op zo'n leeftijd. dat schreeuwt nog veel harder dat hij niet mag zijn wie hij is, nog veel meer wrijving en misschien dat ie ooit op zn 30e erachet komt waarom z'n ouders opeens begonnen te slaan (ik zie het al helemaal voor me..) maar het helpt de huidige situatie, en de nabije toekomst/paar jaar daar in huis imo echt niets.
Ja, bij hondjes werkt dat prima ja. Niet bij je kids. Die hebben grenzen nodig, en hebben een mond en oren en verstand gekregen om te horen wanneer ze de grens over zijn gegaan, en kunnen dan mooi uitleggen waarom dat zo is.quote:sowieso is straffen compleet achterhaald. het werkt veel motiverender om het goede gedrag te belonen dan het slechte gedrag te straffen.
Hoe zou jij zo`n kankerhoer opmerking aanpakken dan? Ik ben benieuwd?quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:12 schreef releaze het volgende:
[..]
Dat is echt complete bullshit. De invloeden van de jaren voor de puberteit hebben juist een verschrikkelijke uitwerking op het gedrag van het kind in de puberteit. Je kan die twee dingen niet los van elkaar zien, alleen maar omdat er hormonen door z'n lichaam gieren.
En zelfs als, for the sake of arguement, dan is slaan dus echt de laatste optie. Opvoeden doe je niet door middel van slaan, dat doe je gewoon tactisch en komt in vele vormen. Juist in de puberteit moet je je als ouder keihard gaan inzetten voor het kind, ff een tik tussendoor, zo kom je d'r niet mee weg.
quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:10 schreef JoPiDo het volgende:
keihard aanpakken dat soort gedrag, en slaan mag in mijn ogen, als laatste redmiddel
MIJ EEN DOMME BOUWVAKKER NOEMEN? PETS PETS PETS!!!
Oja dat is de manier het kereltje keihard aan het werk zetten terwijl hij net VWO 4 haaltquote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:12 schreef marlieske het volgende:
Als het kereltje al zo wijs is kan hij ook zelf zijn onkosten financieren toch? Hij is 14 een krantenwijk mag ...dus als ik moeders/vaders was in dit fijne gezin zorgde ik ervoor dat hij een paar leuke wijken kreeg! Is het afgelopen met op zijn kamertje geweldig zitten te wezen, en is ie hij zo moe dat ie het niet eens in z'n kop haalt lelijk te doen tegen moeders. Kleding verzorgingsproducten met die kosten zou ik eens beginnen, kranten in de sloot gooien.... oke geen geld!
En n kereltje met alleen VWO bereikt in het leven ook niet zo gigantisch veel, dan ben je als timmerman beter af! Leg dat je broertje maar eens uit!
ps. ze beginnen binnenkort met het programma van etter tot engel mss wat voor je broertje?
Waarom gelijk een bende hulpverleners en pro`s erop af sturen? Dat is zo 2005, echt zo`n modeverschijnsel. Gelijk wat etiketjes op het kind plakken met stoornissen, ziektes en volproppen met medicijen, en hoppa het volgende probleemkind is geboren.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:06 schreef Moonah het volgende:
[..]
Nou, dan zijn we het daar over eens.
Met dát verschil dat ík denk dat de ouders daar wel wat coaching in kunnen gebruiken.
Waarom is het gelijk weer slaan? Een corrigerende tik op je achterhoofd is niet gelijk slaan hoor, my god wat een doembeelden haalt iedereen zich in zijn hoofd bij een corrigerende tikquote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:15 schreef kareltje_de_grote het volgende:
Nou slaan blijkt maar weer de oplossing te zijn
denken vele 16 jarigen
Waar heb je dat beeld in godsnaam vandaan?quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waarom gelijk een bende hulpverleners en pro`s erop af sturen? Dat is zo 2005, echt zo`n modeverschijnsel. Gelijk wat etiketjes op het kind plakken met stoornissen, ziektes en volproppen met medicijen, en hoppa het volgende probleemkind is geboren.![]()
Slaan is niet DE oplossingquote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:15 schreef kareltje_de_grote het volgende:
Nou slaan blijkt maar weer de oplossing te zijn
denken vele 16 jarigen
Waarom denk je dat een corrigerende tik in deze fase effect zou hebben?quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:17 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waarom is het gelijk weer slaan? Een corrigerende tik op je achterhoofd is niet gelijk slaan hoor, my god wat een doembeelden haalt iedereen zich in zijn hoofd bij een corrigerende tik![]()
precies,...dat zielige gedoe moet ook maar eens afgelopen zijn. kinderen kunnen meer hebben dan je denkt...zijn echt geen tere zieltjes...quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waarom gelijk een bende hulpverleners en pro`s erop af sturen? Dat is zo 2005, echt zo`n modeverschijnsel. Gelijk wat etiketjes op het kind plakken met stoornissen, ziektes en volproppen met medicijen, en hoppa het volgende probleemkind is geboren.![]()
Ga maar na, hoeveel kids hebben tegenwoordig:quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:17 schreef Alicey het volgende:
[..]
Waar heb je dat beeld in godsnaam vandaan?
Nou als ik het topic zo doorlees beweert het merendeel dat ze dat gedrag er wel even uitrammen.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:17 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waarom is het gelijk weer slaan? Een corrigerende tik op je achterhoofd is niet gelijk slaan hoor, my god wat een doembeelden haalt iedereen zich in zijn hoofd bij een corrigerende tik![]()
jij kennelijkquote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:18 schreef Scorpie het volgende:
1) ADHD
2) Dyslectie
3) Een combinatie van deze twee factoren
Als ik dit zo lees is het een ontspoorde zelfcontrole. Maar goed, er staat weer niet bij wat er aan te doen isquote:Zelfcontrole
Zelfcontrole is de vaardigheid om iemands gedrag te reguleren en om acties te remmen die onacceptabel zijn of in conflict zijn met een bepaald doel (Schaffer, 1999).
Eerder werd al geschreven dat adolescenten hun inzicht in hun eigen persoon proberen te ordenen in een mentaal schema. Ook de inzichten die tegenstrijdig lijken worden op deze manier geordend. Echter, tot ongeveer 16 jaar zijn adolescenten zijn adolescenten niet echt op de hoogte van hun inconsequenties en tegenstrijdigheden, of trekken zij zich er op zijn minst niets van aan (Sigelman & Schaffer, 1991).
Tijdens de adolescentie verplaatst de invloed op de adolescent zich meer en meer van de ouders naar de vrienden. Het gedrag van het individu wordt geïnternaliseerd. Dit wil zeggen dat het individu zijn eigen normen, waarden en standaarden gaat hanteren. De adolescent zal zich steeds minder gaan aantrekken wat zijn ouders ervan vinden. Het hanteren van eigen normen, waarden en standaarden kan de zelfcontrole in gevaar brengen. Wanneer het individu lak aan alles gaat krijgen kan het zijn dat hij juist die gedragingen gaat uivoeren die de ouders juist niet willen (Schaffer, 1999).
Wat een onzin!quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:05 schreef Grumpey het volgende:
Gewoon 1 PC in het hele huis, zet hem in de huiskamer zodat je je kinderen kan controleren en het sociale contact vergroot. Maar door kinderen hun eigen pc te geven vraag je erom he, wat was de gedachte? Hij is zo lekker stil op zijn kamer achter dat beeldscherm en we hebben er dan geen last van?![]()
\quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:18 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ga maar na, hoeveel kids hebben tegenwoordig:
1) ADHD
2) Dyslectie
Al dan niet door hun moeder opgeplakt gekregen? Zodra een kind tegenwoordig druk doet, is het gelijk ADHD. Vroeger kwam dat nog door kleurstoffen, tegenwoordig is het een stoornis![]()
Beter zakken voor zijn school als met zijn 30 een crimineel en asociaal figuur zijn nietwaar?quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:14 schreef Dementor het volgende:
[..]
Oja dat is de manier het kereltje keihard aan het werk zetten terwijl hij net VWO 4 haalt
Gewoon de stekker eruit en buiten spelen na je huiswerk.
Omdat kinderen nogal de neiging hebben door te slaan in hun emotionele doordramgedrag?quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:17 schreef Alicey het volgende:
[..]
Waarom denk je dat een corrigerende tik in deze fase effect zou hebben?
ik zou in eerste instantie opzoek gaan naar de oorzaken van het gedrag, met of zonder hulp van buitenaf. ik zou kijken welke omstandigheden het gedrag negatief beinvloeden en kijken of ik wat aan die invloeden kan doen. wat maakt hem, naast z'n puberteit, zo onzeker, word ie gepest op school, is het iets wat ik tegen hem zeg of doe, wat kan ik veranderen. heeft ie last van z'n intelligentie, wordt ie wel voldoende gestimuleerd. (heb ff geen vraagteken tot mn beschikking, excuses)quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hoe zou jij zo`n kankerhoer opmerking aanpakken dan? Ik ben benieuwd?
Oke, ik heb in mijn omgeving / familie een stuk of 10 gezinnen met allemaal kinderen varierend van 0-16.quote:
Mja, je moet ze niet zo snel een ziekte toeschrijven. Denk eerder dat het probleem is dat hij moeite heeft met het uiten van zijn gevoelens en zich onzeker voelt, en alles (problemen met vrienden, het zij in WoW) opkropt. En de ouders zijn de pineut als alles eruit wordt gegooit.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:18 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ga maar na, hoeveel kids hebben tegenwoordig:
1) ADHD
2) Dyslectie
Al dan niet door hun moeder opgeplakt gekregen? Zodra een kind tegenwoordig druk doet, is het gelijk ADHD. Vroeger kwam dat nog door kleurstoffen, tegenwoordig is het een stoornis![]()
PDD-nosquote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:22 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Oke, ik heb in mijn omgeving / familie een stuk of 10 gezinnen met allemaal kinderen varierend van 0-16.
Op verjaardagen e.d hoor ik alleen maar de nieuwste ziektebeelden, stoornissen, therapie-experimenten en opvoedkundige theorietjes van de kids en de oudersVolgens mij heeft 90% dyslexie, 80% ADHD en de overige 10% een vorm van mentale achterstand waardoor ze zo druk zijn/achterlopen en moeilijk te hanteren zijn
![]()
Wanneer dat op tijd gebeurt is dat zo. Wanneer je echter zo ver beland ben dat je meent dat jij de dienst uit maakt, zul je het eerder als een onterechte aanval zien, en terug slaan, of misschien juist het slachtoffer uit gaan hangen ("Ik word mishandeld!").quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:20 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Omdat kinderen nogal de neiging hebben door te slaan in hun emotionele doordramgedrag?
Een onverwachte tik op het achterhoofd deed bij mij iig me bek houden en na te denken waarom ik die klap had gehad, om vervolgens te concluderen dat hij toch echt wel terecht was.
In hoeverre zijn al die diagnoses ook gegeven door iemand anders dan de ouders? Vertellen de ouders verder ook het volledige verhaal?quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:22 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Oke, ik heb in mijn omgeving / familie een stuk of 10 gezinnen met allemaal kinderen varierend van 0-16.
Op verjaardagen e.d hoor ik alleen maar de nieuwste ziektebeelden, stoornissen, therapie-experimenten en opvoedkundige theorietjes van de kids en de oudersVolgens mij heeft 90% dyslexie, 80% ADHD en de overige 10% een vorm van mentale achterstand waardoor ze zo druk zijn/achterlopen en moeilijk te hanteren zijn
![]()
Oke even een situatie zoals in mijn eigen jeugd is voorgekomen.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:20 schreef releaze het volgende:
[..]
ik zou in eerste instantie opzoek gaan naar de oorzaken van het gedrag, met of zonder hulp van buitenaf. ik zou kijken welke omstandigheden het gedrag negatief beinvloeden en kijken of ik wat aan die invloeden kan doen. wat maakt hem, naast z'n puberteit, zo onzeker, word ie gepest op school, is het iets wat ik tegen hem zeg of doe, wat kan ik veranderen. heeft ie last van z'n intelligentie, wordt ie wel voldoende gestimuleerd. (heb ff geen vraagteken tot mn beschikking, excuses)
hem een klap geven omdat ie kankerhoer zegt is niets meer dan symtoombestrijding. wil je het probleem oplossen ga dan opzoek naar de kern, en werk vanuit dat punt. ja, het kost heel erg veel tijd en energie, maar dat is nou eenmaal bij kinderen, in ieder geval voor de kinderen van nu waarvan heel erg verwacht wordt dat ze vooral zichzelf leren zijn, individualistisch kunnen handelen, waarvan veel verwacht wordt maar die ook niks te kort mogen komen in hun bestaan. het is een verschrikkelijk complex opvoedingsdoel, omdat de ouders van nu de eerste en tweede generatie zijn die dit doel willen vervullen. bij de voorgaande generaties was het "je wordt of arbeider, of huisvrouw, en wat je zelf vindt, boeie!", heel simpel gezegd.
Tegenwoordig stelt iedereen zijn eigen diagnoses, of de dokter doet hetquote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:24 schreef Alicey het volgende:
[..]
In hoeverre zijn al die diagnoses ook gegeven door iemand anders dan de ouders? Vertellen de ouders verder ook het volledige verhaal?
Een kind van 14 weet echt niet dat hij de dienst uitmaakt, hij hoopt erop, hij probeert het te krijgen, maar heeft het niet door als het daadwerkelijk die macht heeft. En zelfs al heeft hij het overwicht (quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:23 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wanneer dat op tijd gebeurt is dat zo. Wanneer je echter zo ver beland ben dat je meent dat jij de dienst uit maakt, zul je het eerder als een onterechte aanval zien, en terug slaan, of misschien juist het slachtoffer uit gaan hangen ("Ik word mishandeld!").
Cquote:
Dus als ik zo kwaad ben, dan wil jij praten? Denk je dat dat gaat lukken, of krijg je meer ziektes naar je hoofd toe?quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:29 schreef mrkanarie het volgende:
[..]
C
A
gewoon ff vragen waarom hij zo reageert, hoeft geen half uur te duren, maar gewoon 2 min ofzo. voldoende.
Maar vind je dat je daar zelf beter van geworden bent? Mijn ouders hielden er juist mee op toen wij de puberteit bereikten, daarvoor kregen wij ook wel eens een tik.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:20 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Omdat kinderen nogal de neiging hebben door te slaan in hun emotionele doordramgedrag?
Een onverwachte tik op het achterhoofd deed bij mij iig me bek houden en na te denken waarom ik die klap had gehad, om vervolgens te concluderen dat hij toch echt wel terecht was.
Maar een echt begripvol en meelevend typje lijk je er niet van geworden te zijnquote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:20 schreef Scorpie het volgende:
ik ben bang dat je met kinderen veel, veel inventiever moet zijn en dat je de inventiviteit van de kinderen ook aan bod moet laten komen. je zal verbaasd staan om te zien wat kinderen allemaal kunnen. we willen kinderen allemaal zo graag volwassen en zelfstandig zien maar door de hele opvoeding staat centraal dat ze ernstig beperkt volwassen en zelfstandig mogen functioneren. pa en ma beslissen toch alles. de school beslist alles. eigen verantwoordelijkheid is er niet, alleen maar verantwoording aan de wil van een ander. Communicatie is echt the key factor. De handelingen van de hedendaagse opvoeding is ontzettend inconsistent met het opvoedingsdoel wat we met z'n allen nastreven. (vooral bij probleemjongeren is dit het geval. we willen het ene, maar we doen het andere)quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:26 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Oke even een situatie zoals in mijn eigen jeugd is voorgekomen.
Ik kom net thuis van een kutdag op school, ga computeren en eet lekker veel chips en cola, en ben lekker op me computer bezig met een nieuw schietspelletje![]()
![]()
![]()
Net als ik bij een eindbaas ben komt mijn moeder binnen en zegt dat ik me kamer op moet ruimen, hierdoor raak ik afgeleid en verlies ik van de eindbaas![]()
Ik ben hierdoor zo kwaad, fucked up en boos dat ik me moeder uitscheld voor kankerhoer, dat ze maar dood mag gaan aan de ergste beenmergkanker die je kan krijgen.
Wie is volgens jou de schuldige?
A) De kutdag op school, dat wekt agressie op.
B) Het schietspelletje, dat wekt agressie op.
C) Ikzelf, want ik mag dat soort dingen nooit roepen.
D) Een combinatie van veel meer factoren dan alleen de bovenste drie
En wat is volgens jou de beste reactie?
A) We praten erover, waarom ik dat zei en waarom ik het zo voel, waardoor ik nog minder kan doen waar ik zin in heb![]()
B) Me moeder loopt huilend weg, waarna ik verder ga met mijn spelletje, afkoel en s`avonds op me flikker krijg aan tafel en er over gepraat wordt terwijl het mij dan weinig meer kan boeien.
C) Me moeder geeft me een tik op me achterhoofd, roept dat ze dat soort taal niet meer wil hebben hier, en als ik dat nog een keer doe ik er nog een mep achteraan kan verwachten.
geen. je ouders staan in het volste recht te vertellen hoe zij zich voelen over jouw wangedrag en dat ze dat soort taal liever niet willen horen. ze moeten ook begrijpen dat het moment voor jouw gevoel verschrikkelijk slecht getimed is, en dat ze ook daar rekening mee moeten houden en dat dat ook veroorzaker was van jouw vreemde reactie. mijn idee is dat je al dan niet samen een oplossing zoekt waarbij het gevoel van allebei beantwoord wordt. spreek met elkaar af wat de consequenties voor de partijen zijn als ze zich niet aan de afspraken houden en leef die na.
Je kunt een puber van 14 niet vragen waarom hij iets zegt.quote:gewoon ff vragen waarom hij zo reageert, hoeft geen half uur te duren, maar gewoon 2 min ofzo. voldoende.
en het verslechtert de situatie alleen als er niet iets aangepakt wordt daarna door allebei de partijen.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:37 schreef rival het volgende:
je vader moet hem tikken verkopen, voor een zacht prijsje!
als je dreigt met je gaat het huis uit, heeft hij een grote mond, zet hem het huis uit (1dag) en hij komt met hangende pootjes terug!
daarna moeten er zeker dingen veranderen! maar als mijn moeder zei. anders ga je het huis maar uit. zei ik ook altijd.. prima.. boeit me niet....quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:45 schreef releaze het volgende:
[..]
en het verslechtert de situatie alleen als er niet iets aangepakt wordt daarna door allebei de partijen.
angst is een zeer slechte raadgever.
Gezien de verbale agressie die je ten toon spreidt, heb je goed wat klappen gehad....quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:59 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Een harde tik is soms nodig om te laten zien wie echt de baas is. Dat jongetje heeft geen besef van wie de baas is, dus moet het met de harde hand. Theekransen en nahuilen doe je maar na die tik, dan heb je wat om over te praten.
Sim-pel.
ik ben een stuk of 5 keer weggelopen bij m'n ouders, en iedere keer als ik noodgedwongen terug kwam kreeg ik een paar klappen, veel gekanker en verwijt en dat was het enige dat veranderde. iedere keer de oude koeien uit de sloot halen maar totaal niet kijken naar de toekomst en wat we er samen aan konden doen. ik moest maar veranderen, punt. alsof dat op die manier gaat!quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:50 schreef rival het volgende:
[..]
daarna moeten er zeker dingen veranderen! maar als mijn moeder zei. anders ga je het huis maar uit. zei ik ook altijd.. prima.. boeit me niet....
ze deed het namelijk nooit.... tot op die ene dag..... ik kon toen bij een vriend slapen.. maar op dat moment besefte ik wel dat ik zo helemaal nergens terrecht zou komen, dat ik niks was!
Niet mee eens. Op een gegeven moment, als alle andere middelen zijn uitgeput, zoals 'praten' etc, en hij snapt op een zachte manier niet hoe het wel hoort, dan maar op de harde manier. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:03 schreef Moonah het volgende:
[..]
Opvoeding begint bij de geboorte. Als je een situatie 14 jaar lang maar aan laat modderen waardoor diep ingesleten patronen zijn ontstaan en getolereerd, heeft een impulsieve, ondoordachte 'harde hand' interventie geen zin. Werkt ws alleen maar averechts.
Ik zei later ook dat dat ook hetgeen is wat je moet aanpakken.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:19 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Wat een onzin!![]()
Ik was 8 toen ik mijn eerste tv bij elkaar had gespaard en 12 toen ik mijn eigen PC kreeg. Heeft geen zak met die materiële zaken te maken. Wel met hoe ouders hun kinderen ermee leren / laten omgaan.
goede vraagquote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:02 schreef Gluckskafer het volgende:
Gebruikt je broertje drugs?
Ik kan heus wel meelevend zijn hoor, en ik zie heus wel in dat dit soort ouders niet snel gaat veranderen, maar ik kan je garanderen dat elke psych gaat zeggen tegen die ouders dat ook zij moeten veranderen, en strenger moeten worden. Dat daarbij geen tikjes mogen worden uitgedeeld, tja dat is het politiek correct klimaat waarin we leven.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:37 schreef Faat het volgende:
[..]
Maar een echt begripvol en meelevend typje lijk je er niet van geworden te zijn
Jouw advies zal gewoon niet werken jongen. Je moet je ook wat inleven in die ouders, een moeder die
zichzelf uit laat schelden en daarbij zelfs in tranen uitbarst zal niet van de een of de andere dag zichzelf
met dusdanig ouderlijk overwicht op kunnen stellen en/of zelfs zoonlief een paar klappen gaan geven.
Had zij, of de vader, dit in zich gehad dan was het natuurlijk allang gebeurd. Ga daar nou eens niet
aan voorbij en denk eens wat beter na over echte oplossingen waar de TS wat mee kan. En denk
niet dat elke psycholoog een zweverig type is dat alleen maar etiketjes opplakt. Sommigen zijn keihard
en recht voor zijn raap. Precies zo'n type dat de ouders nodig hebben om hen de middelen aan te
reiken en de weg te wijzen die ze moeten bewandelen om dat jong weer in het gareel te krijgen.
Nou, hehe, dat is dus die coaching waar ik et over had. Zoals Faat al zei, konden ze het uit zichzelf (grenzen stellen, consequent zijn etc.) hadden ze het allang gedaan en was eea niet zo uit de hand gelopen.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:12 schreef Scorpie het volgende:
maar ik kan je garanderen dat elke psych gaat zeggen tegen die ouders dat ook zij moeten veranderen, en strenger moeten worden.
Verbale agressie?quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:57 schreef lone_wolf het volgende:
[..]
Gezien de verbale agressie die je ten toon spreidt, heb je goed wat klappen gehad....
Dat blijkt dus hier idd het geval te zijn. Maar die 'zachte heelmeesters' (ik praat liever over ouders die geen grenzen kunnen stellen en niet consequent durven te zijn) kúnnen dus niet in een keer een volkomen tegengestelde manier van opvoeden gaan hanteren. Daar zullen ze hoogstws hulp bij nodig hebben.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:05 schreef CoolGuy het volgende:
Niet mee eens. Op een gegeven moment, als alle andere middelen zijn uitgeput, zoals 'praten' etc, en hij snapt op een zachte manier niet hoe het wel hoort, dan maar op de harde manier. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
beetje gefixeerd op tikken ben je. Ik ben heel streng opgevoed, maar kan me niet herinneren dat ik echt tikken heb gehad ofzo. Denk ook niet dat het nodig is, het gaat vooral om het overgewicht dat je op de juiste momenten uitstraalt. Een tik straalt ook onmacht uit, soms is het nodig, maar het is niet het wondermiddel wat uit jouw verhaal lijkt te zijn.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:12 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik kan heus wel meelevend zijn hoor, en ik zie heus wel in dat dit soort ouders niet snel gaat veranderen, maar ik kan je garanderen dat elke psych gaat zeggen tegen die ouders dat ook zij moeten veranderen, en strenger moeten worden. Dat daarbij geen tikjes mogen worden uitgedeeld, tja dat is het politiek correct klimaat waarin we leven.
Zachte heelmeesters of wat jij zegt, we bedoelen beide hetzelfde nietwaarquote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:17 schreef Moonah het volgende:
[..]
Dat blijkt dus hier idd het geval te zijn. Maar die 'zachte heelmeesters' (ik praat liever over ouders die geen grenzen kunnen stellen en niet consequent durven te zijn) kúnnen dus niet in een keer een volkomen tegengestelde manier van opvoeden gaan hanteren. Daar zullen ze hoogstws hulp bij nodig hebben.
Ben ik gefixeerd op tikken? Wat een analyse zegquote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:18 schreef Grumpey het volgende:
[..]
beetje gefixeerd op tikken ben je. Ik ben heel streng opgevoed, maar kan me niet herinneren dat ik echt tikken heb gehad ofzo. Denk ook niet dat het nodig is, het gaat vooral om het overgewicht dat je op de juiste momenten uitstraalt. Een tik straalt ook onmacht uit, soms is het nodig, maar het is niet het wondermiddel wat uit jouw verhaal lijkt te zijn.
Het dodelijkst is als je als ouders onmacht hebt, en dat het kind dat ook doorheeft. Dan nog kan hij dan medelijden hebben en is er niets aan de hand, is dat niet het geval (vooral als hij wel een ego-boost gebruiken kan) dan zal hij extra hard toeslaan.
Dat niet alleen, als ik zo situatieschets lees, dan weet ik wel zeker dat het broertje slim genoeg is om bij de psycholoog mooi weer te spelen en niet al te veel te laten doorschemeren. Hierdoor neemt de effectiviteit af van de behandeling.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:21 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Zachte heelmeesters of wat jij zegt, we bedoelen beide hetzelfde nietwaarGoed, die ouders kunnen het dus niet. Maar broerlief opent hier een topic, en volgens mij kan hij dit wel degelijk. TS is ook een lid van dat gezin, en kan en mag dus ook ingrijpen op het moment dat bepaalde dingen de spuigaten uitlopen. Het is leuk dat die ouders met een psycholoog moeten praten, maar die psycholoog zal het broertje van TS ook willen zien en spreken, en dat zal niet zonder slag of stoot gaan.
Die jongen zal echt niet ineens als een schoothondje meegaan naar iemand die hem wil doorgronden. Wil je die meekrijgen, dan zul je hem min of meer moeten dwingen, en wie gaat dat doen? Die ouders toch zeker niet, die 'kunnen' dat niet. Ik vind dat hier een rol is weggelegd voor TS.
Net als een vakantie, de minder leuke dingen vergeet je snel, en als je thuiskomt was het 'geweldig!'. Ik denk dat iedereen vroeger wel eens een paar tikken heeft gehad. Waarom krijg ik het gevoel dat het overgrote deel hier denkt dat een opvoeding zoals Scorpie en ik hebben gehad grenst aan mishandeling? Tegenwoordig moet er overal over 'gepraat' worden, en daar ben ik het mee eens, maar in dit geval vind ik helemaal niet dat er direct naar een externe partij gerend moet worden om de zaken normaal te krijgen.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:18 schreef Grumpey het volgende:
[..]
beetje gefixeerd op tikken ben je. Ik ben heel streng opgevoed, maar kan me niet herinneren dat ik echt tikken heb gehad ofzo. Denk ook niet dat het nodig is, het gaat vooral om het overgewicht dat je op de juiste momenten uitstraalt. Een tik straalt ook onmacht uit, soms is het nodig, maar het is niet het wondermiddel wat uit jouw verhaal lijkt te zijn.
Het dodelijkst is als je als ouders onmacht hebt, en dat het kind dat ook doorheeft. Dan nog kan hij dan medelijden hebben en is er niets aan de hand, is dat niet het geval (vooral als hij wel een ego-boost gebruiken kan) dan zal hij extra hard toeslaan.
Dat niet alleen, ik merk ook dat er een enorm stigma ligt op het woord "tik".quote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:26 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Net als een vakantie, de minder leuke dingen vergeet je snel, en als je thuiskomt was het 'geweldig!'. Ik denk dat iedereen vroeger wel eens een paar tikken heeft gehad. Waarom krijg ik het gevoel dat het overgrote deel hier denkt dat een opvoeding zoals Scorpie en ik hebben gehad grenst aan mishandeling? Tegenwoordig moet er overal over 'gepraat' worden, en daar ben ik het mee eens, maar in dit geval vind ik helemaal niet dat er direct naar een externe partij gerend moet worden om de zaken normaal te krijgen.
Jezus, het zou te gek worden dat als een kind een keer uit de band springt, of herhaaldelijk, dat er dan niet een corrigerende tik (als je klein bent heet dit pak voor de broek krijgen) uitgedeeld mag worden. Ik heb vroeger best een aantal keer een pijnlijke kont of wang gehad hoor, en daar ben ik niets slechter, onrespectvoller, onhandelbaarder door geworden. Integendeel zelfs.
Het lijkt hier wel bijna alsof het overgrote deel van de mensen die hier reageren van die softies zijn die overal over willen praten. Hij is 14, het is nog een kind, hij woont thuis, en heeft te doen wat zijn ouders zeggen. Niet goedschiks, dan maar kwaadschiks.
Oke, dan snap ik waar het vandaan komt. Ik denk dat dat komt omdat overal waar ik op reageer er een ontkrachting van het gebruik ervan voorkomtquote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:28 schreef Grumpey het volgende:
ik koppel ze juist los. Tikken is een middel, lang niet het beste middel maar zeker niet een middel wat sowieso niet gebruikt moet worden, soms kan het helpen. Bijvoorbeeld bij emotionele argumenten en op de man spelen van kinderen op de ouders.
Een strenge opvoeding komt door hele andere dingen. Maar ik merk dat we het best met mekaar eens zijn volgens mij,wat ik alleen bedoelde met fixatie op tikken is dat je het in elk stukje wat je getypt hebt, ht wel gebruikt hebt als voorbeeld volgens mij.
Hier exact hetzelfde. Ik kreeg niet direct op mijn kop, ik werd gewaarschuwd, en dan kon ik kiezen of delen. Ik zie echt niet in wat daar slecht aan is. Tegenwoordig is het zo dat als je op straat een jengelend kind een tik op z'n billen en hem heel duidelijk maakt dat het afgelopen moet zijn met dat jengelen, er direct een of andere halfzachte politiek correcte praatjosti de politie belt omdat hij aangifte wil doen van 'kindermishandeling' en dan moet als het even verkeerd gaat het hele gezin in therapie en vooral de ouders moeten praten over waarom ze het kind niet verbaal in toom kunnen houden. (goed ik chargeer hier uiteraard even)quote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik ben heel vrij opgevoed, mijn ouders gaven mij weinig restricties, maar lieten mij wel duidelijk blijken wat not done was. Zodra ik daarover heen ging, werd ik teruggeroepen, bleef ik het doen, dan wist ik wat de consequentie was (ja, dat weet je). Ik snap niet zo goed wat een strenge opvoeding te maken heeft met het al dan niet uitdelen van tikken, behalve dan dat het bij een strenge opvoeding zelfs meer zal gebeuren?
Als je kind herhaaldelijk hetzelfde gedrag vertoont, lijkt het jou dan niet handig om in eerste plaats uit te zoeken wat dat gedrag veroorzaakt, vraag. als je op dezelfde manier blijft reageren op het gedrag van het kind, wordt het een patroon. grote kans ook dat het kind op een gegevenmoment (trouwens, de ouder ook) aan dit patroon wend en dat de klap voor z'n kop of broek weinig meer uithaalt, zolang het onderliggende probleem nog niet bloot is, en nog niet verholpen. hoe wil je bijvoorbeeld onzekerheid uit een kind slaan, vraag. je kan slaan totdat je een ons weegt, maar of ie daadwerkelijk zelfvertrouwen drvan krijgt, dat krijgt ie misschien in beperkte mate wanneer hij ziet dat hij boven jouw slaan kan uit staan. een mep terug geven. ouders terroriseren, weet ik veel wat. het is veel effectiever om een methode te vinden waar je allebei je slaatje uit slaat, dat zijn de positieve beloningen voor ander gedrag. maar goed, moet je wel eerst weten waardoor het gedrag veroorzaakt wordt.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:26 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Net als een vakantie, de minder leuke dingen vergeet je snel, en als je thuiskomt was het 'geweldig!'. Ik denk dat iedereen vroeger wel eens een paar tikken heeft gehad. Waarom krijg ik het gevoel dat het overgrote deel hier denkt dat een opvoeding zoals Scorpie en ik hebben gehad grenst aan mishandeling? Tegenwoordig moet er overal over 'gepraat' worden, en daar ben ik het mee eens, maar in dit geval vind ik helemaal niet dat er direct naar een externe partij gerend moet worden om de zaken normaal te krijgen.
Jezus, het zou te gek worden dat als een kind een keer uit de band springt, of herhaaldelijk, dat er dan niet een corrigerende tik (als je klein bent heet dit pak voor de broek krijgen) uitgedeeld mag worden. Ik heb vroeger best een aantal keer een pijnlijke kont of wang gehad hoor, en daar ben ik niets slechter, onrespectvoller, onhandelbaarder door geworden. Integendeel zelfs.
je vergeet dat dit een kind is wat volwassen aan het worden is, en wat ook een steeds volwassenere aanpak nodig heeft. je moet jezelf leren afstemmen op het kind, en je niet afstemmen op je eigen wil. het is niet de bedoeling dat dat kind straks de deur uit gaat met JOUW WIL op zak, maar dat ie genoeg vaardigheden heeft om om te gaan met zijn eigen wil, het creeeren en het beperken ervan. beiden moeten gestimuleerd worden en de puberteit is DE fase bij uitstek.quote:Het lijkt hier wel bijna alsof het overgrote deel van de mensen die hier reageren van die softies zijn die overal over willen praten. Hij is 14, het is nog een kind, hij woont thuis, en heeft te doen wat zijn ouders zeggen. Niet goedschiks, dan maar kwaadschiks.
Kijk, zo`n reactie bedoel ik nouquote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:41 schreef skippy22 het volgende:
Ja meteen slaan dat helpt Fokkertjes die hier reageren hebben zeker zelf klappen gehad als ze niet luisteren
ik denk dat al de TS eigenhandig gaat optreden naar z'n broertje toe dat dan helemaal de poppen aan het dansen zijn bij hem in huis en dat je dan nog veel verder weg staat. als de ts eigenhandig zou optreden zou dit het beeld van de incompetente ouder nog veel meer versterken, en staan die ouders nog verder weg van het broertje dan nu het geval is. En, om niet te vergeten, zal de afstand tussen TS en z'n ouders misschien ook onnodig vergroot worden. Die ouders die moeten ten alle tijden betrokken raken en zijn bij de opvoeding van hun zoon. Als de TS eigengereid gaat optreden, gebeurt dat niet. Als de TS met z'n ouders gaat praten hierover, dan kan het misschien nog wel gebeuren. Als er iets is wat de TS imo met alle macht moet gaan proberen is het zijn ouders zich laten betrekken bij de opvoeding van hun kind.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:30 schreef Scorpie het volgende:
Wel ben ik ook van mening dat de TS hierin een grote rol kan spelen. Hij lijkt de enige met genoeg afstand tot zijn broertje dat hij consequent kan optreden.
Weet je, wat je zegt klinkt echt heel erg mooi, en ook heel erg perfectionistisch.quote:
Dat ben ik niet met je eens. Een oudere broer/zus kan in dermate een rolmodel zijn voor het kind, dat hij/zij eerder iets aanneemt van de oudere broer/zus in kwestie. Als hij dan ziet hoe zijn oudere broer/zus dichter bij de ouders staat dan hij door zijn gedrag, dan zal hij eerder geneigd zijn in toom te blijven.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:46 schreef releaze het volgende:
[..]
ik denk dat al de TS eigenhandig gaat optreden naar z'n broertje toe dat dan helemaal de poppen aan het dansen zijn bij hem in huis en dat je dan nog veel verder weg staat. als de ts eigenhandig zou optreden zou dit het beeld van de incompetente ouder nog veel meer versterken, en staan die ouders nog verder weg van het broertje dan nu het geval is. En, om niet te vergeten, zal de afstand tussen TS en z'n ouders misschien ook onnodig vergroot worden. Die ouders die moeten ten alle tijden betrokken raken en zijn bij de opvoeding van hun zoon. Als de TS eigengereid gaat optreden, gebeurt dat niet. Als de TS met z'n ouders gaat praten hierover, dan kan het misschien nog wel gebeuren. Als er iets is wat de TS imo met alle macht moet gaan proberen is het zijn ouders zich laten betrekken bij de opvoeding van hun kind.
En dat is geloof ik ook wat hij wilt, als ik zo de OP nog eens in gedachten neemt. Hij baalt er van dat z'n ouders het afdoen met "puberen", en dat er daardoor zo'n helse situatie thuis ontstaat.
hoe vaak heb ik gezegd dat je jezelf moet afstemmen op wat het kind nodig heeft, scorpie. ik geloof in vrijwel iedere post hierzo.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:48 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Weet je, wat je zegt klinkt echt heel erg mooi, en ook heel erg perfectionistisch.
Maar het klinkt echt niet haalbaar. Jij ziet in dit geval het kind als gelijkwaardig, terwijl het nog gewoon in JOUW huis woont, en zich moet houden aan JOUW regels. Niet elk kind is volwassen "genoeg" om om te gaan met de vrijheden die jij jouw kind wil geven, en niet elk kind heeft het juiste karakter ervoor. De TS zijn broertje bijvoorbeeld heeft bij FAR niet het karakter om om te gaan met zoveel vrijheid en zoveel "macht", en je ziet wat hij doet: hij terroriseert het hele gezin.
Jouw aanpak werkt prima bij kinderen die rustig zijn, die creatief zijn en die vooral niet te veel bravoure hebben en teveel ego. Dat is overduidelijk bij de TS z`n broertje niet het geval.
Ja, dan gaat hij wél onder domme bouwvakker vallen. Dat zal helpen, een kind van 14 opeens gaan meppen, goed voorbeeld stel je dan ook. Die mept misschien zelfs wel terug, zal het niet erger zijn.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:10 schreef JoPiDo het volgende:
MIJ EEN DOMME BOUWVAKKER NOEMEN? PETS PETS PETS!!!
Je zegt het zelf al. "Kan" en "karakter". dan moet de ts ook nog zo'n pienter typ zijn dat hij dit kan zien en weet hoe hij hiermee om kan gaan. dan moeten die ouders het er ook nog mee eens zijn. het is een oplossing die eventueel toepasbaar is in één bepaalde situatie, waarvan wij niet weten of deze daar in dat huis heerst. dus kan je ook niet zeggen: "DOE MAAR!" de kans dat het veel meer kapot maakt dan dat het goed maakt is verschrikkelijk groot. het is niet een aanpak die afgestemd is op de gezinssituatie.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:52 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Een oudere broer/zus kan in dermate een rolmodel zijn voor het kind, dat hij/zij eerder iets aanneemt van de oudere broer/zus in kwestie. Als hij dan ziet hoe zijn oudere broer/zus dichter bij de ouders staat dan hij door zijn gedrag, dan zal hij eerder geneigd zijn in toom te blijven.
Verder hoeft de TS niet de ouders te bekeren, maar hij mag ze wel zeker ondersteunen op opvoedkundig vlak. Dit zie ik zelf gebeuren bij mijn vriendin en het jongste broertje, dat zich terdege bewust is van het feit dat hij veel kan leren van zijn oudste zus, en daardoor ook eigenlijk totaal geen lastig puberend mannetje is. Dit in tegenstelling tot de middelste broer, die totaal anders van karakter is, zich rebbeleerde tegen de ouders en totaal niet luisterde in een discussie. Hier moet je dus harder tegen optreden dan het jongste broertje.
Ik ben het helemaal eens, tot de laatste zin. Ik denk niet dat hier een totaal andere aanpak nodig is, ik ben zelfs niet van mening dat het te laat is. Het enige waar het om draait in dit geval is consequenties voor je daden. Zodra het broertje dat begint in te zien, zal zijn gedrag snel veranderen.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:56 schreef releaze het volgende:
[..]
hoe vaak heb ik gezegd dat je jezelf moet afstemmen op wat het kind nodig heeft, scorpie. ik geloof in vrijwel iedere post hierzo.
Daarnaast begint opvoeding vanaf de geboorte. Als jij je vanaf het begin je zo opstelt, dan is de kans groot dat het kind als ie straks 14 is niet zo'n oeverloze etter is zoals het broertje van de TS nu is. Het broertje van de TS heeft een rigoreus andere aanpak nodig, die ouders MOETEn nU intensief betrokken raken bij dit kind, anders gaat het echt helemaal fout. En beginnen met "slaan" is geen intensieve betrokkenheid.
Maar goed, ff rustig erover nadenkend ga ik er van uit dat je dat niet zal ontkennen, die intensieve betrokkenheid, en dat het brood nodig is, maar dat we een tik als medehulpmiddel niet zo snel moeten afschuiven. Maar mede dankzij de aard van het topic lijkt het er alleen op dat je hele pleidooi erover gaat dat slaan HET hulpmiddel is, daar waar het mee begint en daar waar het mee eindigt.
Heb ik het juist wanneer ik denk dat het om het eerste ging, vraag.
Lijkt mij prima. Maar we gaan hier alweer op de 'praat' tour. Waarom krijg ik het gevoel alles maar 'bepraat' moet worden. Is de maatschappij dan zo soft geworden dat bij de eerste de beste bobbel in de weg er gepraat moet worden? Ik kan geloof ik niet goed de scheiding aangeven tussne wanneer ik vind dat er gepraat moet worden.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:40 schreef releaze het volgende:
[..]
Als je kind herhaaldelijk hetzelfde gedrag vertoont, lijkt het jou dan niet handig om in eerste plaats uit te zoeken wat dat gedrag veroorzaakt, vraag. als je op dezelfde manier blijft reageren op het gedrag van het kind, wordt het een patroon. grote kans ook dat het kind op een gegevenmoment (trouwens, de ouder ook) aan dit patroon wend en dat de klap voor z'n kop of broek weinig meer uithaalt, zolang het onderliggende probleem nog niet bloot is, en nog niet verholpen. hoe wil je bijvoorbeeld onzekerheid uit een kind slaan, vraag. je kan slaan totdat je een ons weegt, maar of ie daadwerkelijk zelfvertrouwen drvan krijgt, dat krijgt ie misschien in beperkte mate wanneer hij ziet dat hij boven jouw slaan kan uit staan. een mep terug geven. ouders terroriseren, weet ik veel wat. het is veel effectiever om een methode te vinden waar je allebei je slaatje uit slaat, dat zijn de positieve beloningen voor ander gedrag. maar goed, moet je wel eerst weten waardoor het gedrag veroorzaakt wordt.
het enige wat je daarvoor nodig hebt is je gezonde verstand en je wil om het te doen. misschien ben je zelf zo inventief om gepaste tegenreacties te verzinnen, maar je kan natuurlijk altijd de hulp van een psycholoog of opvoedkundige inschakelen. als jij als ouder per sé je kind regelmatig een tik wil kunnen verkopen, dan zou een psycholoog niet zeggen "het mag niet!!!!", ze kunnen je hooguit uitleggen waarom die aanpak niet zo effectief is als een andere aanpak.
[..]
je vergeet dat dit een kind is wat volwassen aan het worden is, en wat ook een steeds volwassenere aanpak nodig heeft. je moet jezelf leren afstemmen op het kind, en je niet afstemmen op je eigen wil. het is niet de bedoeling dat dat kind straks de deur uit gaat met JOUW WIL op zak, maar dat ie genoeg vaardigheden heeft om om te gaan met zijn eigen wil, het creeeren en het beperken ervan. beiden moeten gestimuleerd worden en de puberteit is DE fase bij uitstek.
Wat zou zo`n actie volgens jou kapot maken dan? Als de TS opkomt voor zijn moeder bijvoorbeeld? Ik snap jouw doemscenario niet echt? Ik krijg een beetje het gevoel dat je denkt dat kinderen vreselijk breekbaar, ontzettend fragiel en totaal niet tegen een stootje kunnen, en dat jij jezelf weg wil cijferen om het kind maar gelukkig te maken? En dat alles bespreekbaar moet zijn? Klopt dat? Heeft dat te maken met eigen ervaringen toevallig?quote:Op dinsdag 18 juli 2006 14:00 schreef releaze het volgende:
[..]
Je zegt het zelf al. "Kan" en "karakter". dan moet de ts ook nog zo'n pienter typ zijn dat hij dit kan zien en weet hoe hij hiermee om kan gaan. dan moeten die ouders het er ook nog mee eens zijn. het is een oplossing die eventueel toepasbaar is in één bepaalde situatie, waarvan wij niet weten of deze daar in dat huis heerst. dus kan je ook niet zeggen: "DOE MAAR!" de kans dat het veel meer kapot maakt dan dat het goed maakt is verschrikkelijk groot. het is niet een aanpak die afgestemd is op de gezinssituatie.
En dit is het standaard etiketten-plak gedrag. 90% van die dingen is op elke puber toepasbaar.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:51 schreef skippy22 het volgende:
- geen rekening houden met anderen
- wil zich niet aanpassen aan de normen en regels die gelden bij ons
thuis
- snel boos/agressief als er iets gezegd wordt over hem, kort lontje.
- zichzelf beter vinden dan anderen, zonder daadwerkelijk iets
gepresteerd te hebben
Dit gedrag past wel bij bepaalde stoornissen Mischien doet hij daarom wel zo
wat ik bedoelde met het eerste isquote:Op dinsdag 18 juli 2006 14:01 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik ben het helemaal eens, tot de laatste zin. Ik denk niet dat hier een totaal andere aanpak nodig is, ik ben zelfs niet van mening dat het te laat is. Het enige waar het om draait in dit geval is consequenties voor je daden. Zodra het broertje dat begint in te zien, zal zijn gedrag snel veranderen.
En ja, in dit licht zie ik een tik als medehulpmiddel daarvoor, niet als eindoplossing. Ik snap ook eigenlijk niet hoe je daar bij komt, dat zou hetzelfde zijn als dat ik zou zeggen dat jij een totale aanpassing en onderwerping aan het kind als eindoplossing zietBeetje rare opmerking van jouw kant als je het mij vraagt, aangezien ik al eerder heb aangegeven dat een tik niet per se de oplossing is. Ik probeer alleen het stigma van het onderwerp af te halen
dan zal de rest waarschijnlijk ook wel duidelijk zijn.quote:Maar goed, ff rustig erover nadenkend ga ik er van uit dat je dat niet zal ontkennen, die intensieve betrokkenheid, en dat het brood nodig is, maar dat we een tik als medehulpmiddel niet zo snel moeten afschuiven.
Oke, het is duidelijk dat we op totaal andere golflengtes opereren.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 14:05 schreef releaze het volgende:
[..]
wat ik bedoelde met het eerste is
[..]
dan zal de rest waarschijnlijk ook wel duidelijk zijn.
met het proberen van het stigma af te komen kan er zo'n situatie geschets worden die impliceert dat je de tikken bij wijze van spreken verhemelt. (ik zeg bij wijze van spreken, he, niet zo letterlijk). Je hebt geloof ik 1x aangegeven dat je het als hulpmiddel ziet, en ik geloof zelfs dat dat indirect was in de vorm van "helemaal mee eens". niet een erg expliciete boodschap, dus misschien begrijp je ook de verwarring. het kan ook zijn dat ik erover heen heb gelezen, in dat geval, my wrong.
Dat ie maar gaat werken voor zijn eigen spullen, internetverbinding en vreten. Dan gaat hij binnen een maand inzien dat op de kosten van pappie of mammie leven onder een paar regeltjes helemaal zo gek nog niet is.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 14:02 schreef Maisnon het volgende:
Dit heeft dus wel met WoW te maken, omdat mijn broertje precies hetzelfde heeft.
Ouders scheiden, broertje depressief, gaat veel computeren, komt veel kilo's aan, schaamt zich voor zichzelf en vindt het echte leven maar kut, en gaat maar dag en nacht WoW spelen.
Hij is veel liever vrij in z'n spel, want in het echt moet ie toch naar iedereen luisteren. Laat hem maar eens op vakantie gaan weg van jullie, zonder zn pc, en in z'n eentje
dat zeg ik net. het geeft de boodschap dat de ouders echt geen macht hebben. je gaat voorbij aan het feit dat kinderen dit soort subtiele boodschappen op een onbewuste manier in zich opnemen en dat daar de handelingen uit voortvloeien. het is misschien verschrikkelijk moeilijk om te geloven, maar veel rotgedrag van kinderen vloeit voort uit dit soort communicatie. het is belangrijk dat wat je zegt, wat je doet, je intenties en je handelen overeenkomen. anders krijgt het kind verschillende boodschappen door en dat kan fout gaan. kinderen, en pubers ook, zijn nog geestelijk te jong om zich zo diep te kunnen verdiepen in de psyche van volwassenen. hell, zelfs voor veel volwassenen is dit onmogelijk! Het is belangrijk dat in de fase waarin het gebeurt, het meer inzicht kunnen krijgen in zichzelf en anderen, dat het kind de juiste informatie krijgt.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 14:02 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wat zou zo`n actie volgens jou kapot maken dan? Als de TS opkomt voor zijn moeder bijvoorbeeld? Ik snap jouw doemscenario niet echt? Ik krijg een beetje het gevoel dat je denkt dat kinderen vreselijk breekbaar, ontzettend fragiel en totaal niet tegen een stootje kunnen, en dat jij jezelf weg wil cijferen om het kind maar gelukkig te maken? Klopt dat? Heeft dat te maken met eigen ervaringen toevallig?
Toen ik aangaf dat er een rol voor TS weg was gelegd, bedoelde ik niet dat TS maar als een Rambo tekeer moest gaan daar. Hij moet dit in samenspraak met zijn ouders doen. Hij moet laten zien dat zij 3en samen op 1 lijn zitten, en dat broerlief zich daar maar aan te houden heeft. Want anders krijg je dat broertje ineens wel naar zijn ouders gaat, om vervolgens de ouders en TS tegen elkaar uit te spelen.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 14:10 schreef releaze het volgende:
[..]
dat zeg ik net. het geeft de boodschap dat de ouders echt geen macht hebben. je gaat voorbij aan het feit dat kinderen dit soort subtiele boodschappen op een onbewuste manier in zich opnemen en dat daar de handelingen uit voortvloeien. het is misschien verschrikkelijk moeilijk om te geloven, maar veel rotgedrag van kinderen vloeit voort uit dit soort communicatie. het is belangrijk dat wat je zegt, wat je doet, je intenties en je handelen overeenkomen. anders krijgt het kind verschillende boodschappen door en dat kan fout gaan. kinderen, en pubers ook, zijn nog geestelijk te jong om zich zo diep te kunnen verdiepen in de psyche van volwassenen. hell, zelfs voor veel volwassenen is dit onmogelijk! Het is belangrijk dat in de fase waarin het gebeurt, het meer inzicht kunnen krijgen in zichzelf en anderen, dat het kind de juiste informatie krijgt.
ik zie het zoooo vaak gebeuren.
Alsnog, dit verhaal is totaal geen antwoord op mijn vragen in de 2e alinea.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 14:10 schreef releaze het volgende:
[..]
dat zeg ik net. het geeft de boodschap dat de ouders echt geen macht hebben. je gaat voorbij aan het feit dat kinderen dit soort subtiele boodschappen op een onbewuste manier in zich opnemen en dat daar de handelingen uit voortvloeien. het is misschien verschrikkelijk moeilijk om te geloven, maar veel rotgedrag van kinderen vloeit voort uit dit soort communicatie. het is belangrijk dat wat je zegt, wat je doet, je intenties en je handelen overeenkomen. anders krijgt het kind verschillende boodschappen door en dat kan fout gaan. kinderen, en pubers ook, zijn nog geestelijk te jong om zich zo diep te kunnen verdiepen in de psyche van volwassenen. hell, zelfs voor veel volwassenen is dit onmogelijk! Het is belangrijk dat in de fase waarin het gebeurt, het meer inzicht kunnen krijgen in zichzelf en anderen, dat het kind de juiste informatie krijgt.
ik zie het zoooo vaak gebeuren.
Nou hup, laat testen, kijk of het klopt. Ik hoop voor jouw zusje niet dat het op verjaardagen al word rondverteld, want dan word het overal voor waar aangenomen, en zo kom je wel aan het etikettensyndroom.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 14:19 schreef Stoeteltje het volgende:
Mijn zusje heeft het meerendeel wat in het lijstje staat en en veel gaven we de schuld aan de puberteit en we dachten zelfs nog haar karakter maar de dokter denkt misschien aan een bepaalde VORM van ADHD
ik zie kinderen niet als fragiele wezens. in feite zie ik kinderen als hele sterke wezens, sterker nog dan volwassenen. dit komt mede door hun flexibiliteit en inventiviteit die ze door de jaren heen steeds meer veliezen, wat uiteraard niet vreemd is. ik ben iemand die van deze prachtige kindse eigenschappen gebruik wil maken. nu schoppen we kinderen in een hoekje onder het mom van, ga jij maar spelen, je weet toch niet waar je het over hebt, en dat hoeft ook niet. terwijl we opeens op hun 14e onder het mom van ga jij maar spelen, je weet niet waar je het over hebt GEDRAAG JE EEns AnDERS tegen ze schreeuwen, terwijl we ze nog nooit iets anders hebben geleerd. En ze dan ook nog straffen omdat ze het niet kunnen. Het spijt me, maar dat is logica dat in mijn ogen niet rijmt. natuurlijk kunnen ze zich gedeeltelijk nog wel aanpassen, maar in de puberteit gaat dat al een stuk moeilijker dan vroeger, omdat ze zo verschrikkelijk bezig zijn met zichzelf.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 14:15 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Alsnog, dit verhaal is totaal geen antwoord op mijn vraag in de 2e alinea.
Daarnaast is dit een verschil van mening, ik geloof totaal niet in het "onderbewuste" gedeelte van pubers, aangezien ze op dat moment nog veel te druk zijn met HELE andere zaken. Maar zoals ik al eerder zijn, onze meningen liggen echt mijlenver uit elkaar![]()
ik ben niet bereid mezelf (helemaal) weg te cijferen voor mijn kids, maar ik ben ook niet bereid hen weg te cijferen omdat "ik volwassen ben" en "het allemaal wel beter weet". Ik wil een omgeving voor mijn kinderen creeeren waarin zij zich kunnen ontwikkelen, vanuit zichzelf, maar ook vanuit mij en mn partner, en vanuit de maatschappij. Ik heb het idee dat ze dan een stuk gelukkiger kunnen zijn dan wanneer ze maar van alles wordt verteld, van doe maar dit of doe maar dat. Het geeft ze veel meer controle en spelruimte binnen bepaalde beperkte gebieden en situaties. (zoals thuis, zoals op het werk, zoals in de maatschappij)quote:Op dinsdag 18 juli 2006 14:15 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Alsnog, dit verhaal is totaal geen antwoord op mijn vragen in de 2e alinea.
Daarnaast is dit een verschil van mening, ik geloof totaal niet in het "onderbewuste" gedeelte van pubers, aangezien ze op dat moment nog veel te druk zijn met HELE andere zaken, verder geloof ik niet zo in die fijngevoeligheidDuidelijkheid is het belangrijkste
![]()
Kijk, als je A zegt moet je ook B doen, anders schiet het niet op. Maar subtiele nuanceringen in acties e.d moet gewoon kunnen. Verder denk ik dat jij heel erg gefocust bent op gelukzaligheid van je kids, en ben je in staat jezelf er helemaal voor weg te cijferen (no offense, dat is helemaal niet slecht).
Je bent zelfs bereid er zover in te gaan dat jij jezelf wil gaan aanpassen aan je kids!
Ik ben toch heel anders daarin.
Maar zoals ik al eerder zijn, onze meningen liggen echt mijlenver uit elkaar![]()
Nee dokter heeft dit ook niet aan haar medegedeeld maar aan mijn moeder en ja binnekort wordt ze getest eerst dat maar afwachtenquote:Op dinsdag 18 juli 2006 14:19 schreef Stoeteltje het volgende:
Mijn zusje heeft het meerendeel wat in het lijstje staat en en veel gaven we de schuld aan de puberteit en we dachten zelfs nog haar karakter maar de dokter denkt misschien aan een bepaalde VORM van ADHD
En wat doen kinderen als ze van basisschool naar middelbare school gaan? En van middelbare school naar HBO/WO? Waar word de focus op gelegd bij HBO/WO? Juist ja, het ontwikkelen en aanpassen van je gedrag tot op HBO niveau en werk/denk niveau!quote:Op dinsdag 18 juli 2006 14:28 schreef releaze het volgende:
[..]
ik zie kinderen niet als fragiele wezens. in feite zie ik kinderen als hele sterke wezens, sterker nog dan volwassenen. dit komt mede door hun flexibiliteit en inventiviteit die ze door de jaren heen steeds meer veliezen, wat uiteraard niet vreemd is. ik ben iemand die van deze prachtige kindse eigenschappen gebruik wil maken. nu schoppen we kinderen in een hoekje onder het mom van, ga jij maar spelen, je weet toch niet waar je het over hebt, en dat hoeft ook niet. terwijl we opeens op hun 14e onder het mom van ga jij maar spelen, je weet niet waar je het over hebt GEDRAAG JE EEns AnDERS tegen ze schreeuwen, terwijl we ze nog nooit iets anders hebben geleerd. En ze dan ook nog straffen omdat ze het niet kunnen. Het spijt me, maar dat is logica dat in mijn ogen niet rijmt. natuurlijk kunnen ze zich gedeeltelijk nog wel aanpassen, maar in de puberteit gaat dat al een stuk moeilijker dan vroeger, omdat ze zo verschrikkelijk bezig zijn met zichzelf.
als je je kinderen zelfstandig wilt maken, zich wil leren richten op z'n persoonlijk kunnen, maar ook een aardig gemeenschapsmens wilt maken die zelfstandig kan handelen binnen de gemeenschap, een kind wat het liefste niks te kort komt maar respect heeft voor een ander of andere situaties waarin mensen te kort komen, dan heb je een heel stevige opvoeding nodig die begint bij de geboorte. Zoals je kan zien zijn de wensen die wij voor onze kinderen hebben heel, heel erg breed. Het is niet meer, "zolang je maar inkomsten hebt en naar de kerk gaat en een vrouw krijgt en 3 kinderen, dan is alles best", de eisen voor onze toekomstige burgers/maatschappij zijn drastisch veranderd. veelzijdige wensen vergen een veelzijdige opvoeding. het vergt écht wat van ouders, maar men realiseert zich dat heel weinig. wat overigens ook niet vreemd is, omdat wij, zei ik al eerder, de eerste dan wel de tweede generatie zijn die kinderen volgens dit model willen opvoeden. we hebben geen voorgangers, we moeten het allemaal zelf leren uitzoeken. en de ene ouder gaat dat wat makkelijker af dan de andere, om verschillende redenen.
overigens, nog even hier op terug komend en ontwikkeling. je zegt dat ik bereid ben mezelf aan te passen voor mijn kinderen. dat ben ik zeker! ik zie het ouderschap als de grootst mogelijke ontwikkeling die ik ooit in mijn leven zal meemaken! met opvoeding wordt je opeens geconfronteerd met zo verschrikkelijk veel historische, culturele en psychologische elementen. het element van je eigen opvoeding, het element van de wensen van jezelf, het element van de wensen van de staat, het element van dat je je eigen wensen heel moeilijk kan projecteren op die kleine dreumissen omdat ze hun eigen ik hebben en zijn waar je je gedeeltelijk aan moet overgeven..blijven zoals je bent is gewoon onmogelijk. je zal zien dat je bepaalde elementen kan houden, maar andere dingen zal je weer moeten afstoten, bij moeten stellen, jezelf aanpassen aan de situatie.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 14:33 schreef releaze het volgende:
[..]
ik ben niet bereid mezelf (helemaal) weg te cijferen voor mijn kids, maar ik ben ook niet bereid hen weg te cijferen omdat "ik volwassen ben" en "het allemaal wel beter weet". Ik wil een omgeving voor mijn kinderen creeeren waarin zij zich kunnen ontwikkelen, vanuit zichzelf, maar ook vanuit mij en mn partner, en vanuit de maatschappij. Ik heb het idee dat ze dan een stuk gelukkiger kunnen zijn dan wanneer ze maar van alles wordt verteld, van doe maar dit of doe maar dat. Het geeft ze veel meer controle en spelruimte binnen bepaalde beperkte gebieden en situaties. (zoals thuis, zoals op het werk, zoals in de maatschappij)
Ik merk heel erg aan jou dat je uit die pedagogiek hoek komt ja, alles wat je hier schrijft is theoretische stof dat in jouw leerboeken staat volgens mijquote:Op dinsdag 18 juli 2006 14:40 schreef releaze het volgende:
[..]
overigens, nog even hier op terug komend en ontwikkeling. je zegt dat ik bereid ben mezelf aan te passen voor mijn kinderen. dat ben ik zeker! ik zie het ouderschap als de grootst mogelijke ontwikkeling die ik ooit in mijn leven zal meemaken! met opvoeding wordt je opeens geconfronteerd met zo verschrikkelijk veel historische, culturele en psychologische elementen. het element van je eigen opvoeding, het element van de wensen van jezelf, het element van de wensen van de staat, het element van dat je je eigen wensen heel moeilijk kan projecteren op die kleine dreumissen omdat ze hun eigen ik hebben en zijn waar je je gedeeltelijk aan moet overgeven..blijven zoals je bent is gewoon onmogelijk. je zal zien dat je bepaalde elementen kan houden, maar andere dingen zal je weer moeten afstoten, bij moeten stellen, jezelf aanpassen aan de situatie.
dat vind ik zelf nogal mooi aan pedagogiek, werken met ouders en kinderen. het is een keiharde confrontatie met jezelf, en met anderen.
Mooi stuk. Helemaal mee eens.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 14:39 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En wat doen kinderen als ze van basisschool naar middelbare school gaan? En van middelbare school naar HBO/WO? Waar word de focus op gelegd bij HBO/WO? Juist ja, het ontwikkelen en aanpassen van je gedrag tot op HBO niveau en werk/denk niveau!
Allemaal heftige veranderingen!
Als ik het zo hoor, dan ben je ontzettend bang om je kinderen te beperken in hun gedrag, teneinde hun creativiteit niet te verliezen. Dit is natuurlijk een ontzettend nobel streven, maar de maatschappij zoals deze nu is verwacht niet anders dan aanpassingsvermogen van kinderen! Hoe wil je ze anders zelfstandig maken als ze niet voorbereid zijn op grote veranderingen?
Wat betreft de brede opvoeding; ik kan bij de TS anders totaal niet bespeuren dat hij/zij gehinderd is in enig opzicht bij het ontdekken van de wereld (want daar praten we over).
Het bestraffen van bepaald ongewenst gedrag kan nooit en te nimmer leiden tot een beperking in wereldvisie. Als je denkt dat dat gebeurt, dan is er in feite iets heel anders aan de hand, en ben je niet meer bezig je kind te bestraffen, maar te beperken, en dat is juist niet de key! Ik denk dat jij het verschil tussen beperken en bestraffen niet kent, en daarom als de dood bent dat je je kind beperkt met het opleggen van een straf, klopt dat?
Ik denk dat het goed is als je beseft dat tegenwoordig in de huidige maatschappij een kind het niet meer red met mededogen, respect voor de medemens en liefde voor alles wat is. Een kind dat nu opgroeit komt in een hardere wereld terecht dan de generatie die in de jaren 1980-1990 geboren is. De maatschappij is veel meer op het individu gericht, met persoonlijke wensen en eisen die gesteld worden aan dat individu.
Als jij je kinderen zo beschermend (sorry voor de naam) opvoed, en ze totaal geen weerbaarheid geeft (wat ik denk dat er gebeurt) zullen ze later keihard op hun muil gaan als ze aangesproken worden op hun gedrag (professioneel/sociaal). Immers, ze weten niet om te gaan met deze kritiek! De gemeenschap die jij benoemt zal namelijk nooit zo kritisch kijken naar je kinderen als dat de maatschappij doet!
Verder denk ik dat jullie wensen idd heel breed zijn, maar misschien ook iets te perfectionistisch? Immers, jullie willen alles voor jullie kind, inclusief sociale vaardigheden, intelligentie en betrokkenheid. Dit is de droom van elk gezin, maar slechts enkele kinderen worden ook zo als ze opgroeien. De andere worden......ontzettend verwend.
de indruk die ik krijg van havo+ is vooral ontwikkeling op cognitief vlak. op vmbo zijn ze nog sociaal emotioneel bezig, maar goed, dat moet ook wel met "het uitschot" daar.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 14:39 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En wat doen kinderen als ze van basisschool naar middelbare school gaan? En van middelbare school naar HBO/WO? Waar word de focus op gelegd bij HBO/WO? Juist ja, het ontwikkelen en aanpassen van je gedrag tot op HBO niveau en werk/denk niveau!
Allemaal heftige veranderingen!
absoluut niet. mijn kinderen moeten zich leren bewegen in een wereld waarin ze aan alle kanten beperkt worden. het is dan ook mijn taak om heel helder en duidelijk over die beperkingen te zijn, in ieder geval in de opvoedsituatie thuis. de beperkingen van de maatschappij zullen ze naast thuis ook op school ervaren, en bij hun vrienden, en op tv, en op de voetbalclub.quote:Als ik het zo hoor, dan ben je ontzettend bang om je kinderen te beperken in hun gedrag, teneinde hun creativiteit niet te verliezen. Dit is natuurlijk een ontzettend nobel streven, maar de maatschappij zoals deze nu is verwacht niet anders dan aanpassingsvermogen van kinderen! Hoe wil je ze anders zelfstandig maken als ze niet voorbereid zijn op grote veranderingen?
ik denk eerder dat je mijn gedachtegang niet goed kan volgen, omdat we zo anders in elkaar steken en ik natuurlijk nog lang niet volledig ben in gegaan op mijn wensen wat betreft de opvoeding van mijn kinderenquote:Wat betreft de brede opvoeding; ik kan bij de TS anders totaal niet bespeuren dat hij/zij gehinderd is in enig opzicht bij het ontdekken van de wereld (want daar praten we over).
Het bestraffen van bepaald ongewenst gedrag kan nooit en te nimmer leiden tot een beperking in wereldvisie. Als je denkt dat dat gebeurt, dan is er in feite iets heel anders aan de hand, en ben je niet meer bezig je kind te bestraffen, maar te beperken, en dat is juist niet de key! Ik denk dat jij het verschil tussen beperken en bestraffen niet kent, en daarom als de dood bent dat je je kind beperkt met het opleggen van een straf, klopt dat?
nooit gezegd dat het niet zo is.quote:Ik denk dat het goed is als je beseft dat tegenwoordig in de huidige maatschappij een kind het niet meer red met mededogen, respect voor de medemens en liefde voor alles wat is. Een kind dat nu opgroeit komt in een hardere wereld terecht dan de generatie die in de jaren 1980-1990 geboren is. De maatschappij is veel meer op het individu gericht, met persoonlijke wensen en eisen die gesteld worden aan dat individu.
quote:Als jij je kinderen zo beschermend (sorry voor de naam) opvoed, en ze totaal geen weerbaarheid geeft (wat ik denk dat er gebeurt) zullen ze later keihard op hun muil gaan als ze aangesproken worden op hun gedrag (professioneel/sociaal). Immers, ze weten niet om te gaan met deze kritiek! De gemeenschap die jij benoemt zal namelijk nooit zo kritisch kijken naar je kinderen als dat de maatschappij doet!
dat is juist het vervelende ervan, het zijn niet MIJn opvoedwensen, het is wat de maatschappij verwacht, het is een streven. alleen zo ben je tegenwoordig een verschrikkelijk goede burger. dit komt enerzijds door onze eigen wens voor individualiteit en zelfstandigheid, en aan de andere kant omdat de maatschappij dit ook steeds meer begint te eisen. Ik ben de laatste die zal zeggen dat dit volledig zal gaan lukken maar het feit is dat de huidige maatschappij veel mensen wilt hebben die op zo'n niveau betrokken zijn. Het is een complete utopie!quote:Verder denk ik dat jullie wensen idd heel breed zijn, maar misschien ook iets te perfectionistisch? Immers, jullie willen alles voor jullie kind, inclusief sociale vaardigheden, intelligentie en betrokkenheid. Dit is de droom van elk gezin, maar slechts enkele kinderen worden ook zo als ze opgroeien. De andere worden......ontzettend verwend.
mag ik daarbij aanvullen dat het theoretische stof is die ik in de praktijk dagelijks kan toetsen en ook toets in hoeverre ik momenteel in staat ben om dat te doen. Ik hoop het nog meer te kunnen toetsen zodat ik mn eigen rotte appels er ook uit leer vissen.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 14:42 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik merk heel erg aan jou dat je uit die pedagogiek hoek komt ja, alles wat je hier schrijft is theoretische stof dat in jouw leerboeken staat volgens mij
Dat vind ik dan wel weer heel erg utopisch en optimistisch, een kind dat de gevolgen van zijn keuzes niet kan overzien laten kiezen voor zijn eigen opvoeding. Maar goed, maakt niet uit, en op de rest ingaan heeft weinig zin want we steken heel anders in elkaar. Lets get back ontopic.quote:Het kind heeft een eigen aandeel in zijn opvoeding, alleen als ie voilledig meewerkt kan je dat utopische doel halen
Ik heb vroeger wel eens een standje gehad ja, in de supermarkt bv als je aan het zeuren was werd ik wel eens flink in de armen geknepen. Ik wist hierdoor wel tot hier en niet verder!quote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:41 schreef skippy22 het volgende:
Ja meteen slaan dat helpt Fokkertjes die hier reageren hebben zeker zelf klappen gehad als ze niet luisteren
Kijk, een meid naar mijn hartquote:Op dinsdag 18 juli 2006 15:00 schreef marlieske het volgende:
[..]
Ik heb vroeger wel eens een standje gehad ja, in de supermarkt bv als je aan het zeuren was werd ik wel eens flink in de armen geknepen. Ik wist hierdoor wel tot hier en niet verder!
Niets mis mee, er zijn tegenwoordig alleen van die halve zachte types die dit mishandeling vinden, flauwekul!! Een tikje of ff n flinke kneep in de arm niets mis mee, werkt zeer doeltreffend, kheb er niks mee geleden.
Laat het nou meestal in de praktijk nog blijken te werken ook!quote:Op dinsdag 18 juli 2006 14:42 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik merk heel erg aan jou dat je uit die pedagogiek hoek komt ja, alles wat je hier schrijft is theoretische stof dat in jouw leerboeken staat volgens mij
Het is me al eerder opgevallen, jij hebt een niet-met-de-werkelijkheid-strokend beeld van psychologen/pedagogen. Die weten (uitzonderingen daargelaten, maar die heb je in elke beroepsgroep) haarfijn door mooi-weer-spelerij heen te prikken en hun vinger op precies op de zere plek te leggen. En als broertje niet bereid is mee te gaan (die kans zit er dik in), dan kunnen de ouders alsnog heel veel steun hebben aan het blootleggen en ombuigen van hun opvoedigsmethodes obv zo'n deskundige. Zodra zíj de jongen (consequent en volgens een vooropgezet plan) anders benaderen, zal langzaamaan zíjn gedrag meeveranderen.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:24 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat niet alleen, als ik zo situatieschets lees, dan weet ik wel zeker dat het broertje slim genoeg is om bij de psycholoog mooi weer te spelen en niet al te veel te laten doorschemeren. Hierdoor neemt de effectiviteit af van de behandeling.
het is een verschrikkelijk onrealistisch beeld, dat bedoelde ik er eigenlijk mee te zeggenquote:Op dinsdag 18 juli 2006 14:59 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat vind ik dan wel weer heel erg utopisch en optimistisch, een kind dat de gevolgen van zijn keuzes niet kan overzien laten kiezen voor zijn eigen opvoeding. Maar goed, maakt niet uit, en op de rest ingaan heeft weinig zin want we steken heel anders in elkaar. Lets get back ontopic.
en voor mij persoonlijk niet wenselijk ook trouwens. maar goed.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 15:04 schreef releaze het volgende:
[..]
het is een verschrikkelijk onrealistisch beeld, dat bedoelde ik er eigenlijk mee te zeggen
Goh, en je gaat de pedagogische kant op.... verassend, zeker met zulke uitspraken,quote:Op dinsdag 18 juli 2006 14:56 schreef releaze het volgende:
[..]
de indruk die ik krijg van havo+ is vooral ontwikkeling op cognitief vlak. op vmbo zijn ze nog sociaal emotioneel bezig, maar goed, dat moet ook wel met "het uitschot" daar.
[..]
Ik denk dat ik wel weet waar ik over praat met psychologen, ik heb namelijk een tante die 2 keer zelfmoord probeerde te plegen terwijl het volgens de psychologen "totaal ondenkbaar was" en "aandachtstrekkerij van de bovenste plank", totdat ze zichzelf in brand probeerde te steken. Toen hebben we niks meer gehoord van de psych.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 15:02 schreef Moonah het volgende:
[..]
Laat het nou meestal in de praktijk nog blijken te werken ook!
[..]
Het is me al eerder opgevallen, jij hebt een niet-met-de-werkelijkheid-strokend beeld van psychologen/pedagogen. Die weten (uitzonderingen daargelaten, maar die heb je in elke beroepsgroep) haarfijn door mooi-weer-spelerij heen te prikken en hun vinger op precies op de zere plek te leggen. En als broertje niet bereid is mee te gaan (die kans zit er dik in), dan kunnen de ouders alsnog heel veel steun hebben aan het blootleggen en ombuigen van hun opvoedigsmethodes obv zo'n deskundige. Zodra zíj de jongen (consequent en volgens een vooropgezet plan) anders benaderen, zal langzaamaan zíjn gedrag meeveranderen.
Overigens, ik weet niet meer wíe het idee opperde, Scorpie of CoolGuy: Het inschakelen van TS als mede-opvoeder lijkt me een grote nono. Dat is zijn taak absoluut niet, daarmee zou hij zélfs het 'gezag' van de ouders verder kunnen ondermijnen. Rolmodel, oké, maar verantwoordelijkheden bij hem leggen....
Dat waren we beiden, maar volgens mij kwam ik daar als eerste mee. Een rolmodel ja, hoe vatte jij dan hetgeen ik zei op? Dat hij ook 's ochtens het brood moet gaan staan smeren. Ik ben genoeg bij mensen thuis geweest waarbij een vriendje van mij nog een oudere broer of zus had, en als dat vriendje dan thuis een te grote bek had is het vaak genoeg voorgekomen dat de broer dan zei van "zeg doe eens even normaal". Lijkt mij vrij normaal hoor. Niets gezag ondermijnen, want ik gaf in een latere post al aan dat ze wel op 1 lijn moeten zitten. Het moet dus niet zo zijn dat de jongen van zijn ouders iets wel/niet mag en TS het tegenovergestelde zegt.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 15:02 schreef Moonah het volgende:
[..]
Laat het nou meestal in de praktijk nog blijken te werken ook!
[..]
Overigens, ik weet niet meer wíe het idee opperde, Scorpie of CoolGuy: Het inschakelen van TS als mede-opvoeder lijkt me een grote nono. Dat is zijn taak absoluut niet, daarmee zou hij zélfs het 'gezag' van de ouders verder kunnen ondermijnen. Rolmodel, oké, maar verantwoordelijkheden bij hem leggen....
jij hebt ook geen gevoel voor cynisme of sarcasme, he, vraag.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 15:06 schreef marlieske het volgende:
[..]
Goh, en je gaat de pedagogische kant op.... verassend, zeker met zulke uitspraken,
Je denkwijze is trouwens net zo als die van het broertje van de TS, VWO HBO allemaal geweldig VMBO das niks. (niet echt pedagogisch verantwoord of wel)
Precies.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 15:10 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat waren we beiden, maar volgens mij kwam ik daar als eerste mee. Een rolmodel ja, hoe vatte jij dan hetgeen ik zei op? Dat hij ook 's ochtens het brood moet gaan staan smeren. Ik ben genoeg bij mensen thuis geweest waarbij een vriendje van mij nog een oudere broer of zus had, en als dat vriendje dan thuis een te grote bek had is het vaak genoeg voorgekomen dat de broer dan zei van "zeg doe eens even normaal". Lijkt mij vrij normaal hoor. Niets gezag ondermijnen, want ik gaf in een latere post al aan dat ze wel op 1 lijn moeten zitten. Het moet dus niet zo zijn dat de jongen van zijn ouders iets wel/niet mag en TS het tegenovergestelde zegt.
Laten we het erop houden er goede en slechte psychologen zijn en jouw tante misschien welquote:
Huh? Ik moet even checken of ik nu onder Faat of onder Moonah ingelogd sta, ik wil echt exactquote:Op dinsdag 18 juli 2006 15:02 schreef Moonah het volgende:
.....Overigens, ik weet niet meer wíe het idee opperde, Scorpie of CoolGuy: Het inschakelen van TS als mede-opvoeder lijkt me een grote nono. Dat is zijn taak absoluut niet, daarmee zou hij zélfs het 'gezag' van de ouders verder kunnen ondermijnen. Rolmodel, oké, maar verantwoordelijkheden bij hem leggen....
no offense maar je komt iedere keer zelf met DE excessen aanzetten die zich ook nog in je eigen familie afspelen. je hebt het over een psycholoog en één gezin op de duizende psychologen en miljoenen gezinnen in nederland. ik ben ook de laatste die zal ontkennen dat er ernstig incompetente psychologen tussen zitten (Moonah zei dat net zelf ook) maar dat is toch totaal geen algemene afspiegeling van de rest van de psychologen en gezinnen, vraag.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 15:07 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik denk dat ik wel weet waar ik over praat met psychologen, ik heb namelijk een tante die 2 keer zelfmoord probeerde te plegen terwijl het volgens de psychologen "totaal ondenkbaar was" en "aandachtstrekkerij van de bovenste plank", totdat ze zichzelf in brand probeerde te steken. Toen hebben we niks meer gehoord van de psych.
Dus vertel mij niet dat deze mensen niet makkelijk te bedotten zijn, mijn tante zat keihard te liegen tegen 2 psychologen, wij zaten erbij, vochten de leugens over haar eetpatroon aan, maar werden uitgelachen door de 2 psychologen die mijn tante geloofden (ze is heel erg verward). 2 dagen later probeerde ze zichzelf in een hoogspanningsmast onder stroom te zettenen wederom waren de psychologen in geen velden of wegen te bekennen.
En deze week is ons ten ore gekomen dat ze uit de gesloten inrichting mag, omdat ze geen gevaar meer vormt voor zichzelf en haar omgeving, en ze op vrijwillige basis mag gaan en staan waar ze wilTerwijl ze op haar vorige verlof de elektriciteitsmast inklom
Wat een hulpverlening
![]()
Dus ik heb zat ervaring met psychologen en de hele rommel om te weten hoe het in elkaar steekt, het gebrek aan communicatie, het totale gebrek aan interesse in mijn tante/haar achtergrond, het volspuiten met medicijnen waarbij er schadelijke bijwerkingen zijn...het kwijtraken van dossies/behandelplannen, het gebrek aan informatie naar ons als familie....en dan praten we over een stuk of 20 professionele hulpverleners in 3 steden, en jij zegt dat mijn beeld niet strookt met de werkelijkheid? Proof me wrong![]()
Dus daarom zouden jullie ook niet moeten doen alsof de psych de oplossing is voor alle problemen, toch?quote:Op dinsdag 18 juli 2006 15:14 schreef releaze het volgende:
[..]
no offense maar je komt iedere keer zelf met DE excessen aanzetten die zich ook nog in je eigen familie afspelen. je hebt het over een psycholoog en één gezin op de duizende psychologen en miljoenen gezinnen in nederland. ik ben ook de laatste die zal ontkennen dat er ernstig incompetente psychologen tussen zitten (Moonah zei dat net zelf ook) maar dat is toch totaal geen algemene afspiegeling van de rest van de psychologen en gezinnen, vraag.
Zoals ik net al zei. In media zijn al meer dan genoeg voorbeelden geweest waarbij de zogenaamde psychiaters/psychologen het bij het foute eind hadden, met alle gevolgen van dien. Dat kun je moeilijk gaan ontkennen. Ik zou niet zo rotsvast overtuigd zijn van mensen die aan de hand van wat gesprekken moeten bepalen of het onderwerp van gesprek weer losgelaten mag worden in de maatschappij.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 15:14 schreef releaze het volgende:
[..]
no offense maar je komt iedere keer zelf met DE excessen aanzetten die zich ook nog in je eigen familie afspelen. je hebt het over een psycholoog en één gezin op de duizende psychologen en miljoenen gezinnen in nederland. ik ben ook de laatste die zal ontkennen dat er ernstig incompetente psychologen tussen zitten (Moonah zei dat net zelf ook) maar dat is toch totaal geen algemene afspiegeling van de rest van de psychologen en gezinnen, vraag.
Amenquote:Op dinsdag 18 juli 2006 15:20 schreef Faat het volgende:
@ Noodlez...als we zo doorgaan is dit topic nog voor de avond vol. Ik wil je eigenlijk adviseren om
het in zijn geheel uit te printen en aan je ouders te laten lezen. Wat jullie ook beslissen, ik denk dat
het niet verkeerd is er eens met zijn 3-en (dus zonder broerlief erbij) over te praten en de mogelijke
oplossingen eens op een rijtje te zetten. Wat jullie namelijk ook gaan doen, het is wel belangrijk dat
jullie, maar eigenlijk vooral jouw ouders onderling het erover met elkaar eens zijn. Anders gaat het
echt nog veel moeilijker worden dan dat het nu al is. Begin iig met het afsluiten van het internet of
zoals iemand anders voorstelde ergens een stekker of onderdeel uit te trekken. En wees alsjeblieft
niet bang voor ruzie, want welke aanpak jullie ook hanteren. Ruzie gaat er geheid van komen
Dat is een psch namelijk nooit. Het lijkt me in dit geval echter wel evident dat er tijdens de opvoeding al iets is mis gegaan, en alleen al het feit dat een psych objectief is (althans, behoort te zijn) kan tot nieuwe inzichten leiden.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 15:15 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dus daarom zouden jullie ook niet moeten doen alsof de psych de oplossing is voor alle problemen, toch?
Mijn tante is er iig alleen maar slechter op geworden, na 5 jaar behandelingenVoor mij geen psych meer zo snel, ik heb er nu een stuk of 7 / 8 meegemaakt en geen 1 wist waar hij/zij mee bezig was.
Daarnaast, zijn het excessen? Ik weet niet beter dan de mensen die ik in actie heb gezien, en my god, wat een stumpers![]()
Maar goed, dat was way offtopic, laten we ontopic gaan.
Ik denk dat dit topic zat nieuwe inzichten heeft voor de TS en zijn ouders. Bespaart een hoop centjes.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 15:21 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat is een psch namelijk nooit. Het lijkt me in dit geval echter wel evident dat er tijdens de opvoeding al iets is mis gegaan, en alleen al het feit dat een psych objectief is (althans, behoort te zijn) kan tot nieuwe inzichten leiden.
Dit doet me een beetje denken aan autisme, daar weleens aan gedacht?quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:36 schreef Noodlez het volgende:
- geen rekening houden met anderen
- wil zich niet aanpassen aan de normen en regels die gelden bij ons
thuis
- snel boos/agressief als er iets gezegd wordt over hem, kort lontje.
- zichzelf beter vinden dan anderen, zonder daadwerkelijk iets
gepresteerd te hebben
Ah, dus jou valt het etikettenplaksyndroom ook op?quote:Op dinsdag 18 juli 2006 15:25 schreef Grumpey het volgende:
al die ziekten als excuus enzo, boeiend als hij autist is, hij moet toch opgevoed worden!
Joh, dat valt volgens mij een dove/blinde nog op. Dat kan toch ook niet anders? Als iemand moeilijk leert op school is 'ie direct autistisch, als hij/zij moeite wat langzamer leest dan anderen of gewoon problemen heeft met de Nederlandse spelling (wat niet eens een probleem hoeft te zijn) is hij/zij direct dyslectisch (wat een kutwoord, en dat tijdens deze opmerkingquote:Op dinsdag 18 juli 2006 15:26 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ah, dus jou valt het etikettenplaksyndroom ook op?![]()
Kijk, ik ben geen specialist. Ik ben wel afgestudeerd psycholoog en behoorlijk afgeknapt op klinische psychologie (doe zelf andere richting) juist omdat mensen graag een label willen zoeken.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 15:27 schreef Beroepsgokker het volgende:
Een autist mist bepaalde emoties waardoor het voor hem soms onmogelijk te bepalen is wat wel en niet kan qua schuldgevoel en vernederingen. Als je weet datie autistisch is kun je hem daar voor behandelen ipv hem keihard straffen wat dan toch geen zin heeft. Maargoed daar moet dan een specialist over bepalen.
Mocht je dit idd aan je ouders laten lezen Noodelz, dan wil ik er nog even het volgende bij zetten.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 15:20 schreef Faat het volgende:
@ Noodlez...als we zo doorgaan is dit topic nog voor de avond vol. Ik wil je eigenlijk adviseren om
het in zijn geheel uit te printen en aan je ouders te laten lezen.
Hey daar! Ik denk dat ik voor ons allemaal spreek (degenen die serieus gereageerd hebben dan) dat in de 'hitte van de discussie' dingen zijn gezegd die niet helmeaal correct waren. Wat betreft kankerhoer...dat kan ik niet me zo gauw niet herinneren.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 15:40 schreef Noodlez het volgende:
Zó, wat een reacties, goed om te zien! Ik zit nu op stage, dus echt goed heb ik alle reacties nog niet gelezen. Vanavond lees ik het wel beter door, en zal ik een grotere reactie plaatsen. In ieder geval bedankt voor alle reacties!
één ding, mijn vader heeft mn broertje zeker wel aangepakt nadat hij die opmerking als 'domme bouwvakker' had geplaatst. Maar mn broertje werd er alleen nog waar kwader door en wilde mn vader zowat terugslaan. En vat dat niet als een mega ros voor zn harsers op, aub. Gewoon een tik van mijn vader met de intentie dat mn broertje toch even normaal moest gaan doen. Ook las ik ergens woorden als 'kankerhoer' dat heeft mijn broertje ook nooit gezegd. Maar goed, ik lees vanavond alles door en plaats nog een reactie. Ik moet weer verder, in de hitte.
Daar sluit ik me bij aan. In de op word het woordje k*nk*r wel gebruikt zie ik, maar dat heb ik anders gebruikt .quote:Op dinsdag 18 juli 2006 16:01 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Hey daar! Ik denk dat ik voor ons allemaal spreek (degenen die serieus gereageerd hebben dan) dat in de 'hitte van de discussie' dingen zijn gezegd die niet helmeaal correct waren. Wat betreft kankerhoer...dat kan ik niet me zo gauw niet herinneren.
Ik heb zelf wel als voorbeeld geschreven van "dat je broertje tegen je vader zegt van joh, krijg de kanker' of iets in die geest. Ik wilde daarmee niet zeggen dat ie dat daadwerkelijk gezegd heeft, maar meer als voorbeeld, omdat jij in je OP aangaf dat je broertje je vader 'vul ziekte in' toewenste.
Kom op hee.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 15:23 schreef Beroepsgokker het volgende:
[..]
Dit doet me een beetje denken aan autisme, daar weleens aan gedacht?
Als afgestudeerd psycholoog zou je wel moeten weten dat een autist niet gelijk betekent dat hij verlegen/angistig overkomt. Ik ken iemand met ADHD en Autisme en die is verre van dat, maar als je zegt dat hij minder kwetsende dingen moet zeggen snaptie dat niet..quote:Op dinsdag 18 juli 2006 15:35 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Kijk, ik ben geen specialist. Ik ben wel afgestudeerd psycholoog en behoorlijk afgeknapt op klinische psychologie (doe zelf andere richting) juist omdat mensen graag een label willen zoeken.
Het gaat niet alleen om het juiste label of alles bescheven willen hebben, sterker nog, er gaat een gevaarlijk effect vanuit. Mensen gaan het als excuus gebruiken en zichzelf versterken in het gedrag, en anderen gaan ze dan ook zo behandelen en keuren het gedrag dan gelijk wat goed.
Ik begrijp best dat als het een autist is (want ik ben dan nog wel zo consequent om toe te geven dat er echte autisten zijn) hij dan daarvoor getest moet worden. Maar geloof me wel, een echte autist valt behoorlijk op, iemand die in 4 VWO goed meedraait, gewoon sociaal best vaardig is met zijn mond opentrekken etc. zal niet zoveel problemen krijgen met zijn autisme dus moet vooral niet dat stempel op zich gedrukt krijgen.
Ziek zijn is in, maar een label van een aandoening hebben helpt veel mensen met een aandoening in lichte mate echt niet. (maar goed, het is zo lekker makkelijk).
Waarom nou een autisme het kunnen meerdere stoornissen zijnquote:Op dinsdag 18 juli 2006 15:23 schreef Beroepsgokker het volgende:
[..]
Dit doet me een beetje denken aan autisme, daar weleens aan gedacht?
OMG, wat zijn je ouders dan een stel watjes zeg! Ik hoefde dat soort gedrag echt niet te flinken. Bij me moeder zou ik er eventueel nog mee weg kunnen komen, maar me vader had me echt wel een hengst om de oren gegeven!quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:36 schreef Noodlez het volgende:
heel verhaal
Dat bedoel ik dus...quote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:17 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Verbale agressie?Die mag je me uitleggen
![]()
Mja, mag ik dan concluderen dat je mishandeld bent ofzo? Als je je nu nog zelf beschermt ljikt me dat niet heel goed. Wat ik me wel afvraag, als je niet mishandeld bent, dan hebben ze je dus niet steeds 'ineens' geslagen, m.a.w. je zag dat aankomen, dmv van opmerkingen ofzo?quote:Op woensdag 19 juli 2006 13:28 schreef ChipsZak. het volgende:
Ik kreeg vroeger ook veel corrigerende tikken![]()
Al heb ik er zeker niet veel aangehad.
Ik was juist hartstikke bang voor mijn ouders.![]()
Later zijn ze er mee gestopt en dat werkt veel beter in mijn ogen.![]()
Trouwens ga ik me nog wel automatisch beschermen als mijn ouders boos zijn.![]()
quote:Op woensdag 19 juli 2006 11:36 schreef Noodlez het volgende:
Het rare is dat hij zich op school heel normaal gedraagd. En dat zei zn mentor, hij ligt ook wel goed in de klas volgens mij.
Begrijpelijk dat je het voor je ouders opneemt.quote:Helaas pakt deze manier van opvoeden toch anders uit bij mijn broertje en daar komt bij dat hij toch opvliegeriger is dan ik. Ik vind het ook niet terecht dat alle blaam bij mijn ouders terecht komt.
Waar haal jij softdrugs nou weer vandaan? Ik kan me niet herinneren dat daar iets over in de OP stond....quote:Op woensdag 19 juli 2006 13:32 schreef BlueEyed het volgende:
Onder voorbehoud van het feit dat een diagnose stellen not done is klinkt het toch behoorlijk naar een klassiek gevalletje autisme icm softdrugs
Ik geef nergens aan dat dat in de OP staat, daar wordt ook nergens gesproken over autisme, het betreft enkel mijn persoonlijke ervaring in twee vergelijkbare gevallenquote:Op woensdag 19 juli 2006 13:53 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Waar haal jij softdrugs nou weer vandaan? Ik kan me niet herinneren dat daar iets over in de OP stond....
(maar ik kan het mis hebben).
Als het er idd niet stond vind ik het niet zo handig om hier nou min of meer even te stellen dat broertje van TS aan de drugs is. Dalijk gaan mensen die hier maar met een half oog lezen dat aanhalen als dat ie daadwerkelijk drugs gebruikt, terwijl daar helemaal geen bewijs voor is.
Met andere woorden, wat ergens in het begin al werd geopperd, het is gewoon een puber.quote:Op woensdag 19 juli 2006 14:40 schreef Halve_Haan het volgende:
ik lees even interesse een beetje mee enzo... Heb lang niet alle pagina's doorgeworsteld. Ik wil alleen even zeggen:
ik herken mezelf (welliswaar iets minder grof in de mond, maar ben dan ook een meisje) in jouw broertje. Inmiddels ben ik 27 jaar ... maar toen ik 14 was en in VWO 4 zat... Oh man.. ik hkeb echt de meest vreselijke dingen gezegd tegen mijn ouders. Ik voelde me ook superslim (verbaal kon ik mijn beide ouders met gemak aan) en door de gierende hormonen en de bijkomste behoefte aan zelfstandigheid & vrijheid heb ik me op een niet subtiele manier "losgemaakt". De hel ging pas voorbij toen ik op mijn 18e ging studeren & op kamers. Voor mij waren die vier jaar ook vreselijk (ik voelde me zo tegen alles oplopen en gefrustreerd en onbegrepen).
Die zelfstandigheid/vrijheid deed wonderen.
Ik ben nooit aan de drugs gegaan, ik heb nu een superleuke relatie met mijn ouders en ik heb een gezonde harmonieuze relatie met mijn partner (in die tijd had ik ook vriendjes en drama's en ellende.. die vriendjes waren mijn "wow").
Kortom: wellicht is het "gewoon een erg heftige puberteit". Dat komt voor. Das vervelend voor alle betrokken partijen, maar geen reden tot volledige paniek. En uit ervaring kan ik zeg ik ben *ECHT* niet autistisch ofzo.
Ik wens jou, je ouders, maar zekerrrr ook je broertje veel sterkte toe.
- edit -
ik was op school ook een tamelijk voorbeeldige leerling... dus ook dat stuk is vergelijkbaar.
Eensch.quote:Op woensdag 19 juli 2006 14:58 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Met andere woorden, wat ergens in het begin al werd geopperd, het is gewoon een puber.Nu moet ik ook wel zeggen dat de post ergens op het eind van Noodlez (TS) de situatie nogal bagatelliseert t.o.v. zijn OP.
ik blijf erbij, het broertje van TS pubert gewoon.
Ik heb een etiketje gekregen ja, en ik heb gezien hoe mn ouders ervoor vochten, terwijl ik er juist niet op te wachten zat, vervolgens mn mond gehouden heb bij de psychologen, waaruit zij concludeerden dat ik een stoornis in het autisme spectrum heb, terwijl ik toendertijd uit 'protest' gewoon mn mond gehouden hebquote:Op woensdag 19 juli 2006 15:03 schreef assepoes het volgende:
Ik heb met verbazing gelezen dat kinderen snel een etiketje krijgen. Dat is namelijk helemaal niet zo en ik kan het weten! Ik heb 2 kinderen nu wel met een etiketje, maar heb er jaren voor moeten vechten. Met dat etiketje krijgen zij de juiste begeleiding en is er wat meer rust.
-knip-
Pubers praten niet. Pubers zetten zich af tegen alles. En juist dan moet je grenzen zetten. Dat jij het gelijk als slaan ziet, is typisch zo`n reactie waar ik al eerder in dit topic voor waarschuwde: kortzichtig, overtrokken en totaal uit proportie.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 08:56 schreef Graftak72 het volgende:
Waarom denkt men nog steeds dat je met slaan het er wel uit mept.
Een klap brengt je soms emotioneel uit balans.
En juist als kind in zo'n fase verkeerd is dat niet wijs.
Dit zorgt dat de situatie alleen maar labieler wordt.
Hij heeft zekerheden nodig en een soort van grote broer.
Kind zijn in deze huidige tijd is niet makkelijk.
Je moet aan zoveel eisen voldoen wil je "iemand" zijn.
En juist op die leeftijd ga je dat ontdekken (wie je ben, wat je voelt etc).
Zoals al een paar keer is geconcludeerd heeft dit gedrag vooral te maken met de puberteit.
Hormonenwisseling stoerderigheid....etc en met het feit dat hij twijfelt aan zijn eigen identiteit..
Ik denk dat jezelf het vertrouwen moet winnen bij je broertje, samen over dingen praten.
En wel op een plek waar hij zich veilig voelt, waar die kan zijn wie die is.
Lukt dit niet zou ik als ik jou was toch is met de huisarts gaan praten.
En verdere stappen samen met de huisarts onder nemen.
Inderdaad, waarom is het nou zo dat Scorpie en ik elkaar begrijpen wanneer we het over een 'tik' hebben, en waarom lijkt het nou alsof de rest die hier reageert dat ziet als een actie grenzend aan mishandeling?quote:Op vrijdag 21 juli 2006 08:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Pubers praten niet. Pubers zetten zich af tegen alles. En juist dan moet je grenzen zetten. Dat jij het gelijk als slaan ziet, is typisch zo`n reactie waar ik al eerder in dit topic voor waarschuwde: kortzichtig, overtrokken en totaal uit proportie.
Ik denk eerder dat jou conclusie overtrokken is.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 08:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Pubers praten niet. Pubers zetten zich af tegen alles. En juist dan moet je grenzen zetten. Dat jij het gelijk als slaan ziet, is typisch zo`n reactie waar ik al eerder in dit topic voor waarschuwde: kortzichtig, overtrokken en totaal uit proportie.
Lijkt me een goed plan, we zijn namelijk al 5 pagina`s bezig met dit onderwerp, dus opnieuw beginnen heeft weinig zinquote:Op vrijdag 21 juli 2006 09:11 schreef Graftak72 het volgende:
[..]
Maar ik respecteer jou gedachte, maar zal me verder onthouden van commentaar richting jou.
Je geeft net al commentaar richting hem, je reageert toch op iets wat hij zegt immers. Als je over hem persoonlijk wil beginnen..tja....beetje jammer is je opmerking wel. Je wil iets zeggen zonder het te zeggen. Zeg het gewoon of doe het niet, maar dit soort halve opmerkingen heb je niets aan.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 09:11 schreef Graftak72 het volgende:
[..]
Maar ik respecteer jou gedachte, maar zal me verder onthouden van commentaar richting jou.
Hey partner-in-crimequote:Op vrijdag 21 juli 2006 09:17 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Je geeft net al commentaar richting hem, je reageert toch op iets wat hij zegt immers. Als je over hem persoonlijk wil beginnen..tja....beetje jammer is je opmerking wel. Je wil iets zeggen zonder het te zeggen. Zeg het gewoon of doe het niet, maar dit soort halve opmerkingen heb je niets aan.
Bedoel...we zijn allemaal maar mensen hoor, we kunnen gewoon zeggen wat we denken, maar dan wel op een beleefde en respectvolle manier
Je achtervolgt me nog steeds he...jaaaaa ik heb je wel door, met je oranje helm, je doet je heel onschuldig voor, maar ondertussen...quote:Op vrijdag 21 juli 2006 09:22 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hey partner-in-crime![]()
Mja, hij mag best zeggen wat hij wil, maar dan moet hij niet raar opkijken als ik daar dan ook op reageer![]()
Bij mijn dochter begon het al als baby, dat ze zich anders gedroeg en onwikkelde. Dat had ik ook al geschreven, dat het al van jongs af aan aanwezig moest zijn en in alle millieus. Ik denk dat dat toch anders ligt. Je moet iid heel voorzichtig zijn met een etiket.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 04:28 schreef Citrique het volgende:
Ik heb een etiketje gekregen ja, en ik heb gezien hoe mn ouders ervoor vochten, terwijl ik er juist niet op te wachten zat, vervolgens mn mond gehouden heb bij de psychologen, waaruit zij concludeerden dat ik een stoornis in het autisme spectrum heb, terwijl ik toendertijd uit 'protest' gewoon mn mond gehouden heb.
Het heeft mn leven eigenlijk behoorlijk verneukt omdat iedereen me nu ongewenst als 'anders' behandelt.
Dus je bent geen autist en toch heb je dat etiketje gekregen ?? Of ben je toch een autist en wil je het niet wetenquote:Op vrijdag 21 juli 2006 04:28 schreef Citrique het volgende:
[..]
Ik heb een etiketje gekregen ja, en ik heb gezien hoe mn ouders ervoor vochten, terwijl ik er juist niet op te wachten zat, vervolgens mn mond gehouden heb bij de psychologen, waaruit zij concludeerden dat ik een stoornis in het autisme spectrum heb, terwijl ik toendertijd uit 'protest' gewoon mn mond gehouden heb.
Het heeft mn leven eigenlijk behoorlijk verneukt omdat iedereen me nu ongewenst als 'anders' behandelt.
Het doet me pijn toe te geven dat ik me enigzins kan verplaatsen in je broertje, danwel zonder World of Warcraft verslaving. Maar ik weet (uit ervaring) dat dergelijke acties zoals een tik totaal niet zullen helpen. Dat raad ik dan ook af. Daar ben je gewoon veel te laat mee, opvoeding begint per slot van rekening niet bij je 14e.
Het is geen 'onschuldig verkeerd' gedrag meer dat 'afgeleerd' moet worden, het is nu al zo laat dat je hem goed gedrag aan moet leren. Enkel een PC in de huiskamer zou wel weer helpen, zo hebben jij en je ouders meer contact met hem, en kan hij wat meer opvoeding en aandacht verwachten.
Na het lezen van dit topic krijg ik toch weer gemengde gevoelens, aan de ene kant waar ik gewoon een gigantische klootzak ben, die het gezinsleven om zeep brengt (maar ik weet dat ik het niet kan veranderen, terwijl ik ook niet zo verder wil). Aan de andere kant woede tegenover mn ouders, voor het niet in staat zijn van t opvoeden van hun kind.
Het is goed mogelijk dat je broertje hier ook zo over denkt, en misschien zoals ik ook zelfmoordneigingen heeft (maargoed, eigen topic volgt).
Ik zou het in ieder geval niet te licht nemen en vooral je ouders er goed bewust van maken dat ze ergens gigantisch fout zijn gegaan, en dat iets dat al verkeerd is gegaan anders aangepakt moet worden dan het 'normaal' opvoeden van je kind.
Ahh oke, in dat geval heb ik niks tegen op die etiketjes, is het alleen maar gemakkelijker om hem te begrijpen omdat je beter weet hoe je er mee om moet gaan.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 10:08 schreef assepoes het volgende:
[..]
Bij mijn dochter begon het al als baby, dat ze zich anders gedroeg en onwikkelde. Dat had ik ook al geschreven, dat het al van jongs af aan aanwezig moest zijn en in alle millieus. Ik denk dat dat toch anders ligt. Je moet iid heel voorzichtig zijn met een etiket.
Mijn zoontje heeft ADHD en met medicijnen is het erg gezellig met hem. Hij heeft dan wat meer rust en snapt de wereld dan wat beter. Hij wordt dan ook minder driftig en als er wat is kan je er beter met hem over praten. Al met al denk ik niet dat het voor hem slecht is dat hij een etiket heeft.
Mss moet hij dat maar niet doen.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 19:11 schreef Liekster het volgende:
Misschien moet je eens googlen op autisme, asperger, ADHD of ADD en de symptomen die daar staan vergelijken met het gedrag van je broertje (Hoewel bij ADD vaak de symptomen van ADHD!) Succes.
quote:Op zaterdag 22 juli 2006 23:29 schreef Dementor het volgende:
Ik had hem al lang een rotschop verkocht.
Een flinke draai om zijn oren en dat spel de deur uit.
Ik snap het wel. Hij krijgt signalen van jouw ouders, anders dan verbaal denk ik, waar hij uit opmaakt dat hij 'sterker' is dan je ouders. En dat gebruikt hij. Hij heeft echt het gevoel boven je ouders te staan. Ik weet niet hoor, maar mijn ouders zouden dingens als 'mongooltje' niet pikken. Maar goed, laten we niet weer beginnen over een draai om de oren, want we weten waar dat toe leidt als je hier een dergelijke opmerking plaatstquote:Op maandag 11 september 2006 22:15 schreef Noodlez het volgende:
Bah, het ging een tijdje goed. Vanavond vroeg mijn moeder zich af of mijn broertje wel huiswerk maakte, want gisteravond rond 23:00 zat ie nog effe opdracht voor wiskunde te maken. Ze vroegen 'm of hij weer net als vorig schooljaar verder zou gaan. Hij reageerde geirriteerd. ''Want waar bemoeien ze zich mee.'' Termen als 'mongooltjes' en 'niet zo huilen, bemoei je er niet mee' werden door 'm geroepen. Later kwam mijn vader er ook nog bij en zei dat ie normaal moest praten, ik hoorde mijn broertje nog iets van 'whatever ouwe' zeggen. Ik zag op mijn kamer tv te kijken en zag dus niks, maar ik een moment later dat ze elkaar in de haren vlogen. En moest ik er tussen gaan staan om ze uit elkaar te halen want mn moeder lukte het niet, na het incident was mijn moeder best wel overstuur en mijn vader erg kwaad. En mijn broertje.. tja, die speelt gewoon weer verder met WoW alsof er niets aan de hand is. Ik vind dat het écht tijd wordt dat mijn ouders hulp in gaan schakelen. Ik heb de nummers van jeugdzorg ed. al gevonden en ze moeten gewoon bellen, anders gaat het een tijdje goed en dan weer fout..Het lijkt mijn broertje gewoon niks te schelen, ik snap er echt niks van..
Uitstekende movequote:Op dinsdag 12 september 2006 09:07 schreef CoolGuy het volgende:
.....Maar ik zou zeggen. Als hij een grote bek heeft, hem achter die pc uittrekken, dat ding afsluiten en loskoppelen, en opruimen. En dan gewoon zeggen. Dat is gebeurd omdat je constant een grote mond hebt. En verder niets......
quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:42 schreef SuperWeber het volgende:
Ik denk dat jouw vader "die domme bouwvakker" dat broertje van jouw eens even een flinke trap onder zijn reet moet geven...
En dat meen ik... Mijn vader is tuinder, een lichamelijk beroep dus... Als ik mijn moeder aan het janken maakte, of "domme tuinder" tegen mijn vader zei... Dan kreeg ik een trap onder mijn reet en kon ik opsodemieteren naar mijn kamer... En ik had niet zoveel spullen op mijn kamer maar als ik wel iets zou hebben gehad om me mee te vermaken dan ging gegarandeerd de stop eruit...
En anders een internaat...
Cool, een updatequote:Op dinsdag 12 september 2006 09:07 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik snap het wel. Hij krijgt signalen van jouw ouders, anders dan verbaal denk ik, waar hij uit opmaakt dat hij 'sterker' is dan je ouders. En dat gebruikt hij. Hij heeft echt het gevoel boven je ouders te staan. Ik weet niet hoor, maar mijn ouders zouden dingens als 'mongooltje' niet pikken. Maar goed, laten we niet weer beginnen over een draai om de oren, want we weten waar dat toe leidt als je hier een dergelijke opmerking plaatst![]()
Maar ik zou zeggen. Als hij een grote bek heeft, hem achter die pc uittrekken, dat ding afsluiten en loskoppelen, en opruimen. En dan gewoon zeggen. Dat is gebeurd omdat je constant een grote mond hebt. En verder niets. Niet in discussie gaan en niet dingen gaan uitleggen want je hebt immers al aangegeven hoe en wat. Laat hem maar een gesprek proberen aan te gaan. Als ie gaat schelden dan reageer je gewoon niet.
Hoewel, als het mijn broertje geweest was, en zo tekeer ging tegen mijn ouders, ik hem zeker weten een klap verkocht had, en dan boeit het me niet wat de tere zieltjes hier daar allemaal van denken.
Eh nee, uit de praktijk blijkt anders. Overigens wordt met straffen niet meteen een lichamelijke straf bedoeld.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:06 schreef releaze het volgende:
[..]
sowieso is straffen compleet achterhaald. het werkt veel motiverender om het goede gedrag te belonen dan het slechte gedrag te straffen.
Eh, wat is jouw vader voor softy dat hij jou zijn gezag laat ondermijnen? Ik zou dus eerst jou de kamer uitzetten(WAAR bemoei je je mee?) en dan mijn zoon eens goed uitleggen dat dit echt niet kan en WOW de-installeren.quote:Op maandag 11 september 2006 22:15 schreef Noodlez het volgende:
Bah, het ging een tijdje goed. Vanavond vroeg mijn moeder zich af of mijn broertje wel huiswerk maakte, want gisteravond rond 23:00 zat ie nog effe opdracht voor wiskunde te maken. Ze vroegen 'm of hij weer net als vorig schooljaar verder zou gaan. Hij reageerde geirriteerd. ''Want waar bemoeien ze zich mee.'' Termen als 'mongooltjes' en 'niet zo huilen, bemoei je er niet mee' werden door 'm geroepen. Later kwam mijn vader er ook nog bij en zei dat ie normaal moest praten, ik hoorde mijn broertje nog iets van 'whatever ouwe' zeggen. Ik zag op mijn kamer tv te kijken en zag dus niks, maar ik een moment later dat ze elkaar in de haren vlogen. En moest ik er tussen gaan staan om ze uit elkaar te halen want mn moeder lukte het niet, na het incident was mijn moeder best wel overstuur en mijn vader erg kwaad. En mijn broertje.. tja, die speelt gewoon weer verder met WoW alsof er niets aan de hand is. Ik vind dat het écht tijd wordt dat mijn ouders hulp in gaan schakelen. Ik heb de nummers van jeugdzorg ed. al gevonden en ze moeten gewoon bellen, anders gaat het een tijdje goed en dan weer fout..Het lijkt mijn broertje gewoon niks te schelen, ik snap er echt niks van..
Zo'n opmerking 'ga je weer net zo als vorig jaar verder' is denigrerend en zet hem meteen in de hoek.quote:Op maandag 11 september 2006 22:15 schreef Noodlez het volgende:
... Ze vroegen 'm of hij weer net als vorig schooljaar verder zou gaan. Hij reageerde geirriteerd.
[...].Het lijkt mijn broertje gewoon niks te schelen, ik snap er echt niks van..
Vind jij om elf uur nog je huiswerk maken terwijl je de hele dag WoW speelt dan acceptabel in dit geval? Even ter illustratie?quote:Op dinsdag 12 september 2006 13:24 schreef mgerben het volgende:
[..]
Zo'n opmerking 'ga je weer net zo als vorig jaar verder' is denigrerend en zet hem meteen in de hoek.
Daar zou ik ook meteen geïrriteerd van raken.
Zoals ik al eerder zei: Je ouders moeten niet onderhandelen of drammen (waar bovenstaande opm onder valt), maar duidelijke en eerlijk regels stellen - en die handhaven.
Zo kun je heel duidelijk afspreken waar, wanneer en hoeveel WOW er gespeeld wordt: In de huiskamer, als het huiswerk af is, als de cijfers goed zijn, en als hij beleefd doet.
(tip: Hij hoeft het niet te menen. Maar hij moet wel beleefd doen).
Maar dat moet dus ook de andere kant op werken: Als zijn huiswerk af is en zijn cijfers zijn goed, moeten de ouders ook niet gaan dreinen als hij WoW speelt terwijl hij zich aan de regels houdt.
Dus: Broertje als persoon behandelen, niet als een vormpje boetseerklei dat niet in de juiste vorm gedwongen wil worden.
En Tip: Laat dit topic eens aan je ouders lezen.
Wat?quote:Op dinsdag 12 september 2006 16:18 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Vind jij om elf uur nog je huiswerk maken terwijl je de hele dag WoW speelt dan acceptabel in dit geval? Even ter illustratie?
Nickquote:Op dinsdag 12 september 2006 19:20 schreef Maisnon het volgende:
Het gaat trouwens met mijn broertje ondertussen beter, speelt niet veel WoW meer, gaat weer naar school, paar kleine sociale contacten, probeert te diëten en oefeningen met de fysiotherapeut te doen, al is ie nog wel steeds een couch potato. Hij is in ieder geval vrolijker dan dat ie anders was.
Chrisquote:Op dinsdag 12 september 2006 19:28 schreef Chrrris het volgende:
[..]
Nick
Fijn dat het weer wat beter gaat dan met je broertje!
Gaat iig de betere kant op.
vroege uurtjes jaquote:Op dinsdag 12 september 2006 19:30 schreef Maisnon het volgende:
[..]
Chrisdankje MSN binnenkort weer
maar niet tot zo vroeg
Kortom, daar hoort een sanctie bij. Vaders kaart dat aan bij zoonlief, zoonlief maakt stennis (duh, puber he).quote:Op dinsdag 12 september 2006 16:46 schreef mgerben het volgende:
[..]
Wat?
Natuurlijk niet!
Wow speel je pas als je huiswerk af is. Niet eerst spelen en dan 's nachts huiswerk maken.
Yo partner in crimequote:Op woensdag 13 september 2006 08:51 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Kortom, daar hoort een sanctie bij. Vaders kaart dat aan bij zoonlief, zoonlief maakt stennis (duh, puber he).
Vader en zoon raken in verhitte ruzie. Vader wordt tegengehouden door andere zoon.
Wat denkt jongste zoon ? 1-0
er lijken geen sancties er tegen over te staan. Ik had de stroom van zijn kamer via de stop uitgezet, onderaan de trap gewacht ( want die zal naar beneden komen razen), hem zijn stoom af laten blazen om vervolgens daarna uit te leggen waarom deze sanctie er is. Zo te lezen moeten je ouders meer ruggegraat hebben, hij komt gewoon overal mee weg.quote:Op woensdag 13 september 2006 09:25 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Yo partner in crimeBen het met je eens. De reden dat die gast zich zo gedraagt is omdat hij er simpelweg mee weg komt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |