Ok, nu een wat uitgebreidere reactie.
Laat het duidelijk zijn, mijn broertje werd/wordt wel degelijk aangepakt, mijn ouders laten zich dus echt niet zomaar uitschelden zoals sommige denken. Maar als mijn moeder boos wordt, lijkt het hem weinig uit te maken. Ik denk alleen wel dat mijn zin "Ik heb het er met mijn ouders over gehad om eventueel hulp te zoeken bij de huisarts maar ze hebben het idee dat hulp zoeken bij een huisarts bijv. Geen zin heeft omdat deze toch zegt dat het puberen is." totaal verkeerd geïnterpreteerd is. Wat ik met de zin bedoelde, was een gevoel van machteloosheid bij mijn ouders. Ze hebben het idee, dat als ze met de klachten bij de huisarts aankomen deze aangeeft dat het 'puberen' is. Wel is het zo dat mijn ouders echt niet alleen van de theekransjes en knuffelen zijn, zoals sommige suggeren. Mijn broertje reageert soms wisselend als hij wordt aangepakt, soms is 'ie zo pissig dat ie m'n vader een tik wil teruggeven, maar dat gebeurt niet. Soms loopt ie scheldend de trap op naar zn kamer. Dat mijn ouders niet áltijd op zijn opmerkingen ingaan is simpel weg omdat ze geen zin hebben in constante ruzie en escalatie's waardoor iedereen gespannen is.
Het rare is dat hij zich op school heel normaal gedraagd. En dat zei zn mentor, hij ligt ook wel goed in de klas volgens mij. Hij is sinds kort weer gaan sporten, en had laatst 2,5 uur gesport samen met een klasgenoot. Hij is ook met klasgenoten naar Walibi geweest, en had laatst een klassenfeest waar hij naartoe is gegaan. Maar hij gaat nooit naar het strand met dit weer, hij blijft altijd binnen gamen want 'hij heeft geen zin in strand.' of 'wie gaat er nou met 30 graden naar het strand.'
Het is wel een feit dat m'n broertje en ik super ouders hebben, die je veel vrij laten in je dingen en veel voor ons over hebben. Deze manier van opvoeden heeft mij goed gedaan, ik wist wat ik mocht en kon en waar de grens lag. Zo kon ik zelf normen, waarden en een eigen mening ontwikkelen. Ik gamede op zijn leeftijd ook wel, maar niet zoveel als hij. Ik ging ook met vrienden weg naar 't strand of een pretpark of gewoon samen buiten voetballen of zo. Helaas pakt deze manier van opvoeden toch anders uit bij mijn broertje en daar komt bij dat hij toch opvliegeriger is dan ik. Ik vind het ook niet terecht dat alle blaam bij mijn ouders terecht komt.
Trouwens, voor WoW gamede hij ook wel maar toch lang niet zoveel als nu omdat a) we toen maar 1 pc hadden op de studeerkamer en b) deze games toch minder verslavend werken dan WoW, denk ik. Het idee van minder WoW = meer zakgeld is opzich wel een goed idee, hij moest sowieso een baantje zoeken van m'n ouders om 'm zo achter de pc vandaan te krijgen. Hij was in eerste instantie daar enthousiast over omdat hij wel geld kon gebruiken om z'n pc te upgraden. Maar nadat hij hoorde dat er plek was, is hij nooit meer langs het bedrijf gegaan. Laatste keer dat ik erover vroeg begon hij met "Waar bemoei je je mee? Jij had op je 14e ook geen baantje. Ik heb het geld niet nodig" blah blah. Het klopt ook wel dat ik op mn 14e geen baantje had, maar op mijn 15e. Alleen ik was lang niet zoveel achter de pc te vinden, zoals ik hierboven al had aangegeven.
Ik las dit ergens in het topic; Een niet uitgevoerd dreigement versterkt de positie van je broertje. Dat is al eens gebeurd, wat mn broertje ook aangaf. Dat moet dus veranderen, anders gaat 'ie daar geheid misbruik van maken. Het idee om met hem te gaan praten tijdens een normale bui is geen slecht idee, alleen ben ik bang dat de stemming snel omslaat omdat mn broertje zich dan aangevallen voelt.
Maar goed, het is de afgelopen dagen wel rustig. Wat wel erg lekker is, een stukje rust. Blijf erbij dat WoW een grote factor in het geheel speelt. Gisteravond ook weer, hij moest effe douchen. Maar hij vroeg of het niet vandaag kon, omdat hij 'effe bezig was.' Dat effe viel ook tegen, hij was met 40 man een draak aan het slachten of zo.
Een hele lap tekst weer, ben benieuwd naar de reacties!